Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
1:39,7 met mijn Honda PCX. Ondanks flinke motorische tuning.
Woon-werk via B-wegen.
2,5 l / 100km
[ Voor 28% gewijzigd door BertV op 02-07-2013 11:41 ]
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Snelweg/in de stad 90%/10%
Snelheid: 50/80/140
Brandstof: Excellium Diesel
Gemiddeld verbruik 1 op 18 ( afgelopen 4.000 km)
Golf 4 1.9 tdi 81 kWh
PSN: Europhea
Is de DIG-S (handbak) 72KW/ 98 PK editie. 1.2L benzine, 3 cilinders.
Nu 17000 km mee gereden (3 maanden )
Fabrieksopgaaf: gemiddeld 4.3L/100km
Dagelijkse rit 98% snelweg, ~130km/u, 350km/dag
Gemiddeld verbruik over deze totale aantal km in 3 maanden: 6.2L/100km
Op dagen in weekend dat ik rustiger rij over binnenwegen zonder snelwegen, dan is 5.3L/100km gemiddeld. Die zitten dus in die 6.2L hierboven ook verwerkt.
Kan het zuiniger? Jazeker, als ik max 100km/u zou aanhouden in 5e versnelling, waar deze auto voor bedoelt is, dan zakt het verbruik onder de 5L/100km.
Zou ik em aanraden?
Als afstanden auto totaal ongeschikt. Is zenuwachtig in stuur en gasgeven, waait van de weg af bij zij- en frontale wind.
Als stadsauto naar mijn mening alleen geschikt om opgefokt mee te rijden. Ligt er een beetje grint op de weg, dan weet je zeker dat je met slippende banden wegrijd (door mij, door mijn vriendin en zelfs door mn moeder getest). Aantal PK is gewoon onzinnig omdat je geen grip hebt met de standaard banden. Doe je er je best voor,dan kun je zelfs het hele kruispunt over met slippende banden. Wil je op een grint of zandweg rijden, dan slipt hij dus continue.
Andersom, wil je voorkomen dat je slipt, en ga je er dus in hele lage toeren mee rijden, dan kom hij nauwelijks van zn plek, of de motor slaat af. Onder de 2500 toeren is er niet mee te rijden, boven de 3500 toeren komen de PK/Nm los op een onaangename manier. Eigenlijk zoals een TDI motor het ook heeft, maar bij een TDI motor zit het optimum bij een veel lager toerental.
Optimaal gebruik: snel optrekken, daarna op 2500 toeren blijven rijden (praktijk: bij 100km/u in zn 5), dan is hij op zn zuinigst. Dan blijft hij echter nog steeds zenuwachtig in het stuur.
Tweede regel...t_captain schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 16:31:
Is dat een handbak of automaat?
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Totaal verbruik tot nu toe: 1:19,36 (5,16 l / 100 km). Ik kruip langzaam naar de 1:20 toe. De auto staat nu op bijna 16.000 km en heeft eigenlijk al een beurt nodig. Die komt wel na de vakantie.
De auto heeft me tot nu toe nog net geen 20 cent / km aan brandstof gekost.
[ Voor 6% gewijzigd door ajhaverkamp op 03-07-2013 03:40 ]
This footer is intentionally left blank
Ah. Dan begrijp ik ook waarom de vriendin van mijn broer niet durft auto te rijden. Serieus: ze durft de autosnelweg niet op.Get!em schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 16:14:
Even weer een update over mijn tijdelijke Nissan Micra 1.2
Is de DIG-S (handbak) 72KW/ 98 PK editie. 1.2L benzine, 3 cilinders.
[...]
Zou ik em aanraden?
Als afstanden auto totaal ongeschikt. Is zenuwachtig in stuur en gasgeven, waait van de weg af bij zij- en frontale wind.
Ze heeft zo'n Micra.
Signatures zijn voor boomers.
Komt nog bij dat in dagelijks werk/spits verkeer dit soort kleine autootjes door veel mensen niet gewaardeerd wordt. Je wordt snel afgesneden, sneller bumperkleven, mensen MOETEN je inhalen, klemrijden achter vrachtwagen, geen ruimte geven etc..Maasluip schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 08:09:
[...]
Ah. Dan begrijp ik ook waarom de vriendin van mijn broer niet durft auto te rijden. Serieus: ze durft de autosnelweg niet op.
Ze heeft zo'n Micra.
Ik heb in heel veel auto's gereden, van Mercedes E-combi tot Peug 107, van BMW 5 serie tot Ford Ka en velen daartussen. Maar hoe kleiner de auto, hoe slechter het weggedrag van anderen op jouw auto. De Ford Ka viel nog wel mee, maar de 107 was een ramp. Ondanks dat ik stevig doorreed, MOESTEN mensen mij inhalen en vervolgens afsnijden. Getest op dagelijks woonwerkverkeer door af te wisselen met Ibiza, 107 en 508, en bij die laatste heb je er gewoon geen last van, maar bij de 107 is het om de haverklap.
Nu in deze Micra is dat dus ook zo, hij wordt niet als volwaardige auto aangezien, en dat rijdt een stuk minder prettig op de weg. Geluk is dan dat je wel snel kunt optrekken.
In Frankrijk had ik zelf een Volvo V40 maar ik reed soms ook met een Renault 5. Met die V40 kon ik gewoon lekker rijden (Volvo heeft in Frankrijk ongeveer een zelfde status als Mercedes hier), met die Renault 5 moest ik echt mijn plaats op de weg afdwingen en veel assertiever rijden.
Terug in Nederland heb ik 4 jaar in een Prius gereden. En het leek wel alsof er mensen waren die koste wat het kost gewoon ab-so-luut niet door een Prius ingehaald wilden worden. Ze moesten en zouden er voorbij. Terijl zo'n Prius als je hem op zijn staart trapt in 10 seconden van 0 tot 100 is (geen racemonster maar wel verrassend snel voor een grote benzine-auto die gemiddeld 1:20 rijdt) en bij stilstand al 400Nm koppel tot zijn beschikking heeft. Menig stoplichtsprintje gewonnen van een gefrustreerd petje.
Het heeft er natuurlijk ook mee te maken dat de meeste van die "koekblikkies" zoals Micra, 107, C1, Atos, Twingo, etc. gereden worden door mensen die niet vaak op de weg zitten. Andere weggebruikers nemen dus aan dat ze vast wel onzeker zullen rijden...
Anoniem: 145013
Herkenbaar! Vooral die stoplicht sprintjes waren leuk.Mx. Alba schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 09:03:
Terug in Nederland heb ik 4 jaar in een Prius gereden. En het leek wel alsof er mensen waren die koste wat het kost gewoon ab-so-luut niet door een Prius ingehaald wilden worden. Ze moesten en zouden er voorbij. Terijl zo'n Prius als je hem op zijn staart trapt in 10 seconden van 0 tot 100 is (geen racemonster maar wel verrassend snel voor een grote benzine-auto die gemiddeld 1:20 rijdt) en bij stilstand al 400Nm koppel tot zijn beschikking heeft. Menig stoplichtsprintje gewonnen van een gefrustreerd petje.
Ook in Duitsland gemerkt dat Audi/Mercedes/BMW er niet van houden ingehaald te worden door een Toyota Starlet, ze moeten dan weer inhalen, om vervolgens weer langzaam voor je te rijden.
Maar andersom is het ook hetzelfde, rijd ik 140+ is er niemand die aan de kant gaat voor me opmde linkerbaan..
Maar het 100 rijden helpt wel, gemiddeld verbruik van minstends 1:17 of beter, met een 14 jaar oude corsa.
Ik heb een Aygo en merk hetzelfde.Get!em schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 08:47:
[...]
Ondanks dat ik stevig doorreed, MOESTEN mensen mij inhalen en vervolgens afsnijden.
...echter het toppunt is mijn woon-werk motorscooter, die ook voor een motorscooter nogal klein is.
De frustratie wordt nog groter omdat hij sneller accelereert dan een gangbare auto.
(20pk met 120kg)
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Staat nu een kleine 200 km op te teller dus het verbruik zal nog wat zakken.
Vandaan een 25 km traject heen en terug gereden met een deel 50 weg en een groot deel 90 weg en heb in het doorgaan een verbruik van 6.9l/100km gehaald en heen-en-terug gecombineerd 7.3l/100km doordat ik vaker voor het roodlicht stond.
Voor zo'n auto kan dat absoluut niet als slecht beschouwd worden.
ajhaverkamp schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 03:38:
Totaal verbruik tot nu toe: 1:19,36
...
De auto heeft me tot nu toe nog net geen 20 cent / km aan brandstof gekost.
Tjeempie, ofwel dit is een typo of je moet snel op zoek naar een andere benzinepomp
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Merde, een foutje. € 819,89 voor 15.875 km is 5 cent/km. Ik had het vekeerd om gedeeld dusmekkieboek schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 19:17:
[...]
offtopic:
Tjeempie, ofwel dit is een typo of je moet snel op zoek naar een andere benzinepomp

Dagelijkse km: 110
Snelweg 40%
Gemiddeld: 1 op 22
Brandstof: diesel
Ik rij meestal vrij gelijkmatig en mijn auto slaat af bij stoplichten e.d.
... en gaat over tot de orde van de dag
Het klopt inderdaad dat er nu weinig zinnigs te zeggen valt over het verbruik maar het geeft in ieder geval een indicatie hoe het verbruik grofweg is. Als de eerste tankbon er is zal ik de berekende waarde eens geven die hoger zal zijn ivm meer korte ritjes (m'n moeder gebruikt de auto als zelfstandig verpleegkundige).ajhaverkamp schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 18:57:
@misterdoom: je meting zegt niks omdat de afstand natuurlijk veel klein is om iets zinnigs te zeggen. Tevens lijk je af te gaan op de boardcomputer en die zijn doorgaans veel te positief. Dus lekker tankbonnen gaan bewaren en kijken wat het gemiddelde na een aantal tankbeurten is.
1.6HDI 5-handbak.
Eerste 400km geeft de boordcomputer aan: 4.9L/100km. 50% is hiervan met 130km/u en 3 personen, dus al met al wel netjes.
Over een aantal maanden krijg ik trouwens het laatste luik van een ecodrive cursus, waarbij men met camera's en G-kracht sensoren in de auto je rijgedrag meet en terug kan afspelen achteraf. Ben wel eens benieuwd!
[ Voor 63% gewijzigd door Admiral Freebee op 08-07-2013 16:07 ]
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
[ Voor 32% gewijzigd door Admiral Freebee op 15-07-2013 10:35 ]
Maar 1 op 6,5 is geen uitzondering. Lekker zuinig, zo'n Volvo S70 2.5T
Gelukkig op LPG, dat dan weer wel
Catch a smile out there!
Reden dat ik dan gemiddeld toch op 21,31 kom is dat vorig jaar de andere Italiaan (147 140pk JTDm) ons vlak voor de vakantie in de steek liet, daardoor 8.000km gereden met deze auto waarbij de meeste tanks tussen 1:14 en 1:16 uit kwamen (stevig doorrijden, bergen en aardig beladen).
[ Voor 9% gewijzigd door Sander op 14-07-2013 20:37 ]
Gemiddeld verbruik op de laatste 3x tanken 1:20,6.
Schatting is 60% snelweg + 40% stad.
Tank 1: 1:21,9
Tank 2: 1:20,8
Tank 3 1:19,1
@Glenfiddich, als je zon pracht auto rijdt mag je niet klagen over verbuiken
[ Voor 22% gewijzigd door thefox154 op 15-07-2013 10:46 ]
Seat Ibiza 1.9TDI gechipt
Tracject is Utrecht -> Gorinchem
95% snelweg
Airco uit
Cruise control 110 km/h zowel op de A2 als op de A27. Af en toe even op het gas vanwege inhaalactie, wil andere mensen natuurlijk niet lastig vallen.
Gemiddelde van 4.2l/100km
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Opel Calibra V6 (inclu chip)
70% stadsverkeer, 30% buiten bebouwde kom
Verbruik 8.8L/100km (1:11.4) (volgens boordcomputer 7.5L/100km)
Klinkt niet al te denderend, maar voor een 17 jaar oude V6 op deze wegen (woon-/werkverkeer a 40km per dag van bovenstaande samenstelling) ben ik er al heel tevreden mee. Op dit moment (na zo'n 80km op de nieuwe tank) staat de boordcomputer op 7.1-7.2L/100km, oftewel nog een stukje zuiniger. In werkelijkheid zal dit richting de 1:12 gaan en dat alles zonder als een omaatje te rijden
Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT
Ritje door randstad van 150km met alle snelheidsbeperkingen in acht genomen kom ik thuis met 6,2l/100km. Dagelijks gebruik (dus ook korte stukjes naar winkel, zwembad, polder, snelweg, alles door elkaar) is 7,3l/100km gebruikelijk. Vind ik voor een auto uit het niet-zo-groene tijdperk, met deze omvang, bijzonder zuinig. Waar je wellicht 1:12 verwacht rijd ie 1:16 tot 1:13,5.
Kan zuiniger als ik korte stukjes verder zou mijden en op de snelweg niet boven de 110km/h uit komt. De vijfde versnelling laat 'm op 130km/h brullen op >3.000rpm en dat komt het verbruik niet ten goede.
Anoniem: 124943
Merk: VW Polo 2011 1.2 TDI BM Gechipped. (eigen bezit)
Dagelijkse KM : 150
Snelweg/in de stad % : 90/10
Gemiddeld verbuik: 1 op 26
Snelheid: 100/120
Brandstof : Diesel
Voor de lol heb ik een andere auto, die zuipt een stuk meer (2008 Porsche Cayman 180kw), bij vlot rijden 1:6. Echter is het verschil van ik met die minder dan 10K per jaar rij en met de VW Polo bijna 40K.
Daadwerkelijkverbruik over de eerste geregistreerde km in MTC:Get!em schreef op maandag 08 juli 2013 @ 16:08:
Daadwerkelijk verbruik van de mijn Peugeot zal volgen als ik een paar keer getankt heb. Al is dat nu wel een stuk minder dan met de Nissan. Met de Nissan elke 500km, nu elke 1100km! Woopie!
5.6L/100km
Uitleg:
90% snelweg.
50% 130km/u
Helaas geen 6e versnelling.
[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 18-07-2013 14:19 ]
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Hij kan 1:26 lopen maar ik neem aan dat hij aan de pomp toch maximaal 1:22-23 weet te noteren? Ken iemand met een BM en die doet er echt moeite voor om zuinig te rijden en dus max. 100 en meestal vrachtwagen volgen en hij komt net aan de 1:25 op ritjes van +/- 100-120 op werkdagenAnoniem: 124943 schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 10:09:
We zullen zien of het verbruik nu lichtjes daalt nu de motor is ingereden maar er wordt natuurlijk steeds korte stukken mee gereden.
Yaris 1.3 uit 2002.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Bouwjaar: 2002 (oktober)
Km stand nu: +/- 82.000
Airco: aan!
Totaal aantal km: 2370
Liter benzine getankt: +/- 183
Gemiddeld: 1 op 13
's Zomers is het ding megazuinig. Ik haal met een '00 1.3 nu routineus 5.5l/100km en als ik mijn best doe dan kom ik wel onder de 5l/100km. Nog maar een paar weken terug heb ik een nieuw persoonlijk record van 2.8l/100km gevestigd.Arfman schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 18:42:
De Yaris is een zuinigheidswondertje aan het worden sinds ik vaak over de snelweg rijd. 1:16.8 met de laatste tank.
Yaris 1.3 uit 2002.
[ Voor 6% gewijzigd door AtleX op 18-07-2013 20:04 ]
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Nu staat de dagteller ook al weer boven de 1000 km en volgens de boordcomputer nog ruim 200 over, wordt dus weer een mooie. Meeste ritten zijn overigens Rotterdam - Den Haag vv.
Great minds think alike!
... en gaat over tot de orde van de dag
Dat is meteen ook de reden dat ik met mijn auto niet heel veel beter dan 1:15-1:16 ga halen. Mijn woon-werkroute is slechts 21km, maar de gemiddelde snelheid over 1 tank ligt ongeveer op 40km/h. Zegt denk ik wel genoeg over de drukte in en om LeidenArfman schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 22:12:
Dat heb ik dus ook Alex. De route is wel anders, ik ging eerst veel meer over 80 km/h wegen en door de stad. Nu meer snelweg dus, al dat stoppen en starten is echt fnuikend voor je verbruik, blijkt maar weer.

Edit: vanmorgen was het rustig:

[ Voor 28% gewijzigd door J0YR1D3R op 19-07-2013 10:29 ]
Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)
Ik hou een persoonlijk logbestand bij waarin ik per tankbeurt het aantal liters en het aantal kilometers per tank noteer. Gemiddeld sinds aanschaf is dit 1:26. Record is 1:31.2 (wat echt een record poging was trouwens).GewoonWatSpulle schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:33:
[...]
Hij kan 1:26 lopen maar ik neem aan dat hij aan de pomp toch maximaal 1:22-23 weet te noteren? Ken iemand met een BM en die doet er echt moeite voor om zuinig te rijden en dus max. 100 en meestal vrachtwagen volgen en hij komt net aan de 1:25 op ritjes van +/- 100-120 op werkdagen
Binnenkort de nieuwe Auris TS Hybride en daarmee eens goed bijhouden wat het verbruik is.
Op naar de 1:17
Ligt eraan, je wilt niet onder een bepaald toerental komen omdat een benzine dan extra in gaat spuiten om het ding een beetje soepel te laten draaien. Sowieso wil je dan niet accelereren, dan is bijzonder slecht mechanisch gezien en dan kan je beter die paar procent extra verbranden. En bij een koude motor is het ook niet echt aan te raden.Mr_Size schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 14:39:
De truc zit hem volgens mij gewoon in snel schakelen naar 5e versnelling, dat doe ik al ergens tussen 50 en 60 km/h.
[ Voor 3% gewijzigd door AtleX op 19-07-2013 14:43 ]
Klopt allemaal, en daar hou ik ook rekening meeAtleX schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 14:43:
Ligt eraan, je wilt niet onder een bepaald toerental komen omdat een benzine dan extra in gaat spuiten om het ding een beetje soepel te laten draaien. Sowieso wil je dan niet accelereren, dan is bijzonder slecht mechanisch gezien en dan kan je beter die paar procent extra verbranden. En bij een koude motor is het ook niet echt aan te raden.
Nu speel ik wel aardig vals. Ik heb een nieuwe opdracht voor mijn werk waarbij de snelste en kortste weg binnendoor is over 100km/u en 80km/u wegen. En dat maakt heel veel verschil.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
En hoe bevalt het gebruik en rijgedrag van de Polo?Anoniem: 124943 schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 10:09:
IVM vaste reiskosten vergoeding bij relatief veel kilometers een zuinigheidsmonster.
Voor de lol heb ik een andere auto, die zuipt een stuk meer (2008 Porsche Cayman 180kw), bij vlot rijden 1:6. Echter is het verschil van ik met die minder dan 10K per jaar rij en met de VW Polo bijna 40K.
Netjes hoorAnoniem: 124943 schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 10:09:
IVM vaste reiskosten vergoeding bij relatief veel kilometers een zuinigheidsmonster.
Laatste rit met mijn VW Passat Variant 1.6tdi, Bergen op Zoom - Uithoorn - Amsterdam - Bergen op Zoom.
90% snelweg en wat korte file. 4,7 l / 100km.
Toch best netjes voor een auto van 1443 kg. Maak wel veel gebruik van CC en start stop staat standaard aan.
Het verbruik van de Fiesta blijft me tegenvallen. Het valt me in jouw geval wel weer mee ivm de korte stukjes die jij rijdt. Mijn Corsa-C uit 2004 haalt binnendoor hetzelfde verbruik.Mr_Size schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 14:39:
Gisteren getankt en een nieuw record voor mijn Fiësta uit 2009 gevestigd: 1 op 16,9. Ik rij voornamelijk woon-werkverkeer, totaal 25km per dag. Voornamelijk 70 km/h en sommige stukken 50/60 km/h. De truc zit hem volgens mij gewoon in snel schakelen naar 5e versnelling, dat doe ik al ergens tussen 50 en 60 km/h.
Op naar de 1:17
Op de snelweg probeer ik 105 km/h aan te houden, en dan zit ik continu op 1:19. (Verhouding snelweg/B-wegen: 90/10) Voor mij is een enkele rit 100 km, dus bij mij zijn de ritten veel langer. Daarom geen eerlijke vergelijking.
Inhalen doe ik wel altijd met Vmax. Is het me te druk op de linkerbaan haak ik lekker achter een vrachtwagen aan en wordt mijn kruissnelheid dus 90 km/h.
[ Voor 5% gewijzigd door DrivinUCrazy op 20-07-2013 10:48 ]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Anoniem: 399
Eind April 2008
Voertuig: Peugeot 407 Coupé 2.7 HDI (zomerbandjes) (2700 cc, diesel)
Rit: 37 kilometer vrije Autobahn (start meting op invoegstrook, stop meting op uitvoegstrook)
Verbruik: 6,6 km/liter volgens de boordcomputer.
Vanavond, nu ze opgehouden zijn te asfaltbeveren en die irritante reuzelolly's met "120" erop weggehaald hebben, en ik een vrij run had:
Voertuig: Peugeot 407 Coupé 2.7 HDI (zomerbandjes) (2700 cc, diesel)
Rit: 37 kilometer vrije Autobahn (start meting op invoegstrook, stop meting op uitvoegstrook)
Verbruik: 6,5 km/liter volgens de boordcomputer. (1:6,5 dus)
Desondanks staat mijn totale gemiddelde verbruik over 123Mm op 1:12,3. Ik moet wel toegeven dat ik sinds ik verhuisd ben geen bergjes meer op en af moet naar m'n werk en ze de rit naar Nederland, die ik sowieso nog maar een paar keer per jaar maak, grotendeels opengelegd hebben voor onderhoud (overal 80 op de cruisecontrol) want toen hij op 75Mm stond was het gemiddelde verbruik nog 1:11.
Ben ik toch mooi zuinig gaan rijden sindsdien!
Tja, de uitvoering die ik heb is ook geen zuinigheidswonder idd. Is nog het eerste 'nieuwe' model uit 2008 en die had toen nog geen spaarmotortjes en dergelijke. Sinds de upgrade 1,5 jaar ofzo geleden kun je de Fiesta nu ook met een 1.0 Econetic Turbo krijgen. Daarmee moet je volgens mij wel > 1:20 kunnen halen.DrivinUCrazy schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 10:46:
Het verbruik van de Fiesta blijft me tegenvallen. Het valt me in jouw geval wel weer mee ivm de korte stukjes die jij rijdt. Mijn Corsa-C uit 2004 haalt binnendoor hetzelfde verbruik.
Op de snelweg probeer ik 105 km/h aan te houden, en dan zit ik continu op 1:19. (Verhouding snelweg/B-wegen: 90/10) Voor mij is een enkele rit 100 km, dus bij mij zijn de ritten veel langer. Daarom geen eerlijke vergelijking.
Inhalen doe ik wel altijd met Vmax. Is het me te druk op de linkerbaan haak ik lekker achter een vrachtwagen aan en wordt mijn kruissnelheid dus 90 km/h.
Voor het chippen heb je veel toeren nodig voor een beetje vermogen. Trekt na 2K toeren lekker mee (je voelt dan de turbo boost enorm goed). Na chippen heeft hij in de lage toeren ook een stuk meer trekkracht en ben je een stuk vlotter van je plek. Dit doet ook het verbruik goed aangezien je lager in de toeren kan blijven hangen.MrN schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 21:16:
[...]
En hoe bevalt het gebruik en rijgedrag van de Polo?
Het is een zeer fijne auto. Nu ca 80K mee gereden en ik blijf er zeker tot 200K in rijden (of tot er echt groot onderhoud op moet komen). Ik zou overigens zo weer een Polo kopen. Liefst dan wel met de 7 traps dsg en deze motor (of een nieuwe versie).
Overigens is mijn record dik over de 1:33 bij een rit van Schiphol naar Maastricht. Dat was een bizarre rit, dat wel. Ongeveer 3 meter achter een vrachtwagen in de 5.
Hoop dat je dat laatste nooit meer doet, of hou je ervan met je leven te spelen, wil je graag dood? Een polo is zo smal dat een vrachtwagenchauffeur hem niet eens in de spiegels kan zien op 3 meter afstand en dat rijgdrag vertoon je dan ook nog eens bewust en op de snelweg? Als die beste man/vrouw een keer moet remmen ben je in elk geval te laat, je ziet zelf ook niets en kun je nooit op tijd anticiperen. Ik denk dat je dit zo'n beetje 500 euro had gekost als ze je gespot hadden. En van mij had je er nog wel een CBR cursus bij kunnen krijgen omdat je dit volledig bewust doetAnoniem: 124943 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 11:18:
[...]
Voor het chippen heb je veel toeren nodig voor een beetje vermogen. Trekt na 2K toeren lekker mee (je voelt dan de turbo boost enorm goed). Na chippen heeft hij in de lage toeren ook een stuk meer trekkracht en ben je een stuk vlotter van je plek. Dit doet ook het verbruik goed aangezien je lager in de toeren kan blijven hangen.
Het is een zeer fijne auto. Nu ca 80K mee gereden en ik blijf er zeker tot 200K in rijden (of tot er echt groot onderhoud op moet komen). Ik zou overigens zo weer een Polo kopen. Liefst dan wel met de 7 traps dsg en deze motor (of een nieuwe versie).
Overigens is mijn record dik over de 1:33 bij een rit van Schiphol naar Maastricht. Dat was een bizarre rit, dat wel. Ongeveer 3 meter achter een vrachtwagen in de 5.

Ja pap. Ik beloof het. Het was ook een eenmalig experimentthefox154 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 11:32:
[...]
Hoop dat je dat laatste nooit meer doet, of hou je ervan met je leven te spelen, wil je graag dood? Een polo is zo smal dat een vrachtwagenchauffeur hem niet eens in de spiegels kan zien op 3 meter afstand en dat rijgdrag vertoon je dan ook nog eens bewust en op de snelweg? Als die beste man/vrouw een keer moet remmen ben je in elk geval te laat, je ziet zelf ook niets en kun je nooit op tijd anticiperen. Ik denk dat je dit zo'n beetje 500 euro had gekost als ze je gespot hadden. En van mij had je er nog wel een CBR cursus bij kunnen krijgen omdat je dit volledig bewust doet
Dagelijkse KM : 160
Gemiddeld verbuik: 1 op 21
Best zuinig vind ik!
Dagelijkse KM : -
Gemiddeld verbuik: 1 op 13,8
Snelheid: met verkeer mee
Brandstof : Benzine
Goed te doen met ~15.000km per jaar. Op dit vlak ook wel prettig om non-turbo te rijden, die rijden zo 1:11.
Klopt, dat verschilt gigantisch. Het aantal kilometers snelweg zie ik hier vaak vermeld worden maar is pas relevant als je de snelheid ook aangeeft. Tussen 100 en 130 kan zomaar een liter of twee per 100 kilometer verschil in zitten.mkleinman schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 15:59:
ik heb een nieuw record behaald met mijn 1.2 Seat Ibiza TDI Ecomotive. Over een afstand van 1100km gemiddeld 1:25.
Nu speel ik wel aardig vals. Ik heb een nieuwe opdracht voor mijn werk waarbij de snelste en kortste weg binnendoor is over 100km/u en 80km/u wegen. En dat maakt heel veel verschil.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dagelijkse KM : 0-60
Gemiddeld verbuik: 1 op 12
Snelheid: Op snelweg 120-150, anders zoals aangegeven
Blijkbaar is de 2.0 TS een stuk zuiniger dan de 1.6 (haalde met mijn 156 max 1 op 10)
Jeej wat moet hier nou staan. Flickr
Dagelijkse KM : 100
Snelweg/in de stad % : 80/20
Gemiddeld verbuik: 1 op 12
Snelheid: 60/120
Valt me al met al niet tegen voor een auto uit 2003 met dit vermogen. Bijkomend voordeel, wanneer je gaat stampen gaat hij maximaal 1liter op 100 meer verbruiken (H)
Auto : Renault Megane Estate 1.2 Tce (bj 2012)
Dagelijske KM : ~ 70
Snelweg/stad%: 70/30
Gemiddeld verbruik: 5.2l/100km (1 op 19.2)
Snelheid: max 110 (harder mag ik toch niet vanwege trajectcontrole op de A4)
Brandstof: benzine
Voor een stationwagon van > 1250 kilo vind ik dit verbruik niet tegenvallen. Al zullen de huidige temperaturen wel meehelpen met het verbruik.
[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 23-07-2013 12:20 ]
Hoe nauwkeurig is die meting? Meerdere tankbonnen? Of afgaande op de boordcomputer? Want ik vind hem verdacht netjes. Mijn Yaris Full Hybrid zit na dik 18.000 km gemiddeld rond dat verbruik en ik rijd echt als een bejaarde voor het overgrote deel van de tijd.vhal schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 11:34:
Nou, eerste echte meting

4,51 l/100km voor een Skoda Octavia Combi 1.6 CRTDI. Hiermee komt mijn gemiddelde op 5,13 l/100km.
Deze keer ongeveer 40% snelweg aan 110km/u, 20% snelweg aan 120km/u en de rest stadsverkeer gedaan. Het is wel lekker rustig op de baan met uitzondering van redelijk wat toeristen die met een overbeladen wagen zeer traag invoegen en direct naar de midden of linkse baan willen
[ Voor 5% gewijzigd door Admiral Freebee op 24-07-2013 15:35 ]
Boordcomputer geeft een gemiddelde verbruik van 5,5l op 100 km aan, ben nog bezig met de bonnetjes om dat alles uit te rekenen.
Vindt de boordcomputer wel erg positief, aangezien ik veel in de bergen in Tsjechie heb gereden, hier reed ik veel in de 3rde versnelling en met volle auto had ik wel verwacht dat hij wat meer zou gaan zuipen..
Betreft een golf 4 tdi, 88 kwh diesel.
Na heel wat rekenwerk kwam ik uit op een verbruik van 1l op 26.8 km, (rekenwonder *cough*)
dus het gemiddelde zal dan 1 op 22.49, nog best wel redelijk vind ik zelf
[ Voor 13% gewijzigd door Razenko op 23-07-2013 21:38 ]
Dus jouw waarde van 1 op 27 klopt vast niet (dat is de waarde die mijn Lupo 3L deed). Ik snap ook niet waar jouw 2de gemiddelde vandaan komt.
Zo moeilijk is het allemaal niet. Je auto voltanken. Kilometerstand opschrijven. Vervolgens een x keer tanken. Dan de hoeveelheden brandstof van die bonnen optellen en de laatste kilometerstand opschrijven. Verschil van die 2 kilometerstanden is je afgelegde weg.
Aantal km / aantal liters = aantal km / liter. Stel je hebt 2650 km gereden en je hebt daarbij 100 liter diesel verbruikt (jouw auto heeft volgens mij een 55 liter tank, zou dus dan maar 2x tanken zijn geweest). Dan rijdt jouw auto 26,5 km op 1 liter diesel.
Ik bewaar vanaf dag 1 elk bonnetje en schrijf daar na tanken de kilometerstand op. Na dik 18.000 km kan ik dus heel nauwkeurig een gemiddeld verbruik berekenen.
Het vermogen van je auto geef trouwens aan in PK/kW.
Tot nu toe is zeker de helft van mijn brandstof in Duitsland/Frankrijk getankt en daar heb je van die benzine met 10% biorommel erin. Ik zie ook daar niet echt een slechter verbruik door terug. Ook wel lastig vergelijken, rijden in de bergen/heuvels of in plat Nederland. De goedkoopste benzine is goed genoeg voor mijn auto.DennisM6 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 15:31:
Hebben die benzine jongens wel eens met octaan boosters gereden, of met 98 in plaats van 95 RON?
[ Voor 20% gewijzigd door ajhaverkamp op 24-07-2013 08:24 ]
Simpel maar doeltreffend, gebruik het al 4 jaar:
Google Play: Mileage
iPhone heeft ook zat van die apps, maar ben ik niet bekend mee.
Renault Mégane modeljaar 2011 (na de verlaging van de uitstoot naar 106gr. i.p.v. 110) geeft bij mij en m'n collega steevast teveel aan. Scheelt niet heel veel, auto geeft gemiddeld 5,8 ~ 6,0l/100km aan, terwijl het werkelijke gemiddelde op 5.56l/100km ligt (berekend over de afgelopen 174000km)ajhaverkamp schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 08:21:
5,5 l / 100 = 1 op 18. Dus 18 km per liter diesel. En ik heb nog geen boordcomputer gezien die een slechter verbruik aangeeft dan het daadwerkelijke verbruik.
[...]
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Het is een dieseltje uit 2000, deze heeft zijn beste tijd al gehad, dus ik kan het zelf wel begrijpen als de bonnentjes aangeven dat het verbruik wat hoger ligt.ajhaverkamp schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 08:21:
5,5 l / 100 = 1 op 18. Dus 18 km per liter diesel. En ik heb nog geen boordcomputer gezien die een slechter verbruik aangeeft dan het daadwerkelijke verbruik.
Dus jouw waarde van 1 op 27 klopt vast niet (dat is de waarde die mijn Lupo 3L deed). Ik snap ook niet waar jouw 2de gemiddelde vandaan komt.
Zo moeilijk is het allemaal niet. Je auto voltanken. Kilometerstand opschrijven. Vervolgens een x keer tanken. Dan de hoeveelheden brandstof van die bonnen optellen en de laatste kilometerstand opschrijven. Verschil van die 2 kilometerstanden is je afgelegde weg.
Aantal km / aantal liters = aantal km / liter. Stel je hebt 2650 km gereden en je hebt daarbij 100 liter diesel verbruikt (jouw auto heeft volgens mij een 55 liter tank, zou dus dan maar 2x tanken zijn geweest). Dan rijdt jouw auto 26,5 km op 1 liter diesel.
Ik bewaar vanaf dag 1 elk bonnetje en schrijf daar na tanken de kilometerstand op. Na dik 18.000 km kan ik dus heel nauwkeurig een gemiddeld verbruik berekenen.
Het vermogen van je auto geef trouwens aan in PK/kW.
maar ik zal het de komende tijd hier in nl wel in de gaten houden, tankje is toch zo goed als leeg, kan wel wat nieuwe brandstof gebruiken
Uitgekomen op 5,03:100...Mx. Alba schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 11:09:
Vanmiddag ga ik de tank weer volgooien. Boordcomputer staat op 4,8:100 gemiddeld dus ik zal wel weer net boven of net onder die psychologische grens van 1:20 uitkomen.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/523956.html
Vanmorgen ritje Apeldoorn - Antwerpen, gemiddeld uitgekomen op 4,5:100 volgens de boordcomputer dus in realiteit ruim onder die magische 1:20-grens. Ondanks dat ik gewoon 120/130 rij daar waar dat mag.
[edit]
Na de terugweg gisterenmiddag en mijn rit naar Amersfoort vanmorgen nog steeds 4,5:100 gemiddeld. Als dat zo doorgaat zou dit mijn zuingiste tank ooit kunnen worden. Is het warme weer toch nog ergens goed voor, ondanks dat de airco heel hard moet werken.
[ Voor 19% gewijzigd door Mx. Alba op 25-07-2013 14:44 ]
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
En in het weekend als ik nergens heen moet 11,nogiets L/100 in de auto.
Als ik poog zuinig te rijden kom ik rond de 8 uit, maar dat is al een tijd geleden.
Mijn boordcomputer is redelijk accuraat, en nu geeft ie de volgende gegevens:
4,8L/100KM gemeten over bijna 1000KM.
Gemiddelde snelheid net onder de 100KM/h (+- 98), dus dan zijn het ineens erg goede waarden!
Denk dat het aan het warme weer ligt, hij geeft nu een verbruik van +- 5,5 aan bij 130KM/h.
(Renault Megane Estate uit 2012)
Ik heb een goede 3 weken (+-5K kilometer) i in januari n een 2013 Renault Megane hatch 1.5 dCI (14% model) mogen rijden. Ik kwam niet onder de 5.7/100 bij normaal rijden. Overigens was dat gelukkig een eenmalig experimentje.bigfoot1942 schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 20:50:
Nieuwe records hier.
Mijn boordcomputer is redelijk accuraat, en nu geeft ie de volgende gegevens:
4,8L/100KM gemeten over bijna 1000KM.
Gemiddelde snelheid net onder de 100KM/h (+- 98), dus dan zijn het ineens erg goede waarden!
Denk dat het aan het warme weer ligt, hij geeft nu een verbruik van +- 5,5 aan bij 130KM/h.
(Renault Megane Estate uit 2012)
BMW 116d gechipped (185pk, 420NM)
2011, 56000km momenteel.
+- 3000km in totaal
70% autosnelweg (110, 130), rest is (kleine) binnenwegen die het verbruik serieus doen stijgen!
4 volwassenen + koffer vol + airco 2 weken volop op koud. (met 36gr buiten...)
Altijd aan de snelheidslimiet gereden van de Franse autosnelweg (waar is de tijd dat men daar 's nachts kon doorrijden? :-))
Gemiddeld 5,1l/100km gemeten met de bonnetjes.
Tijdens werkperiodes altijd 6-7l/100km.
Wat mij opviel: constant 110 rijden zou het verbruik echt makkelijk rond de 4l/100km blijven.
Op een bepaald moment gaf de BC nog 1100km aan, terwijl er al 70km opstond na tankbeurt.
En dat met een 50l tank!
Mijn volgende bedrijfswagen zal waarsch 1.6 diesel worden, maar no way dat het zuiniger kan met mijn rijstijl. Die kleine motoren moeten veel te hard werken in de realiteit. Als ik hier lees dat een 1.5DCI 5,7l verbruikt vind ik dat eigenlijk triest...
Tijdje geleden C4 110pk HDI gehad (10k ongeveer), altijd rond 6l/100km gehangen.
Geef mij dan maar 185pk, een berg koppel, veel meer soeplesse en iets meer verbruik.
Hoe meer ademen de motor kan, hoe beter voor het verbruik. Al die ecomaatregelen tegenwoordig.
Mijn ouders hun e46 320 van 2000 met 300000km deed 5,5l gemiddeld over hetzelfde traject.
En daar is geen EGR meer aan, geen DPF, geen commonrail...
En door de veel kortere verhoudingen van de versnellingsbak heb ik moeite om weg te rijden op de snelweg.
Verder zeer leuke vakantie
iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
Leg eens uit?Aries.Mu schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 13:03:
Mijn volgende bedrijfswagen zal waarsch 1.6 diesel worden, maar no way dat het zuiniger kan met mijn rijstijl.
Die 5.7l is niet helemaal representatief hoor.Aries.Mu schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 13:03:
Als ik hier lees dat een 1.5DCI 5,7l verbruikt vind ik dat eigenlijk triest...
- In de eerste plaats is dit gemeten in de januari (koud=slecht voor verbruik) en slechts door 1 persoon gemeten.
- In de tweede plaats: op spritmonitor.de (http://www.spritmonitor.d..._e=120&sort=3&powerunit=2 doet die Megane Estate 1.5 DCI gemiddeld 5,27l.
5,27l per 100km is ~1:19, voorwaar niet slecht voor een bak van 1400kg. Met een beetje zelfbeheersing moet je op 1:20 kunnen komen. Voor vergelijkbare modellen is het niet veel anders, vul maar eens wat modellen in.
afstand 760km
gemiddeld 90km/u
gemiddeld 4,4:100
De boordcomputer geeft altijd ongeveer 0,2:100 te laag aan dus het werkelijke verbruik zal wel rond de 4,6:100 zijn maar dan nog is dit mijn zuinigste tank ooit. Bij de hoogste gemiddelde snelheid ooit. Leve vakantietijd zonder files!
(Volvo C30 D2)
De boordcomputer claimt trouwens ook dat ik nog meer dan 500km zou moeten kunnen rijden op deze tank.
Golf 1.6 TDI BM rijd echt heel fijn. Aanradertje.Aries.Mu schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 13:03:
Net vakantie Frankrijk achter de rug.
BMW 116d gechipped (185pk, 420NM)
2011, 56000km momenteel.
+- 3000km in totaal
70% autosnelweg (110, 130), rest is (kleine) binnenwegen die het verbruik serieus doen stijgen!
4 volwassenen + koffer vol + airco 2 weken volop op koud. (met 36gr buiten...)
Altijd aan de snelheidslimiet gereden van de Franse autosnelweg (waar is de tijd dat men daar 's nachts kon doorrijden? :-))
Gemiddeld 5,1l/100km gemeten met de bonnetjes.
Tijdens werkperiodes altijd 6-7l/100km.
Wat mij opviel: constant 110 rijden zou het verbruik echt makkelijk rond de 4l/100km blijven.
Op een bepaald moment gaf de BC nog 1100km aan, terwijl er al 70km opstond na tankbeurt.
En dat met een 50l tank!
Mijn volgende bedrijfswagen zal waarsch 1.6 diesel worden, maar no way dat het zuiniger kan met mijn rijstijl. Die kleine motoren moeten veel te hard werken in de realiteit. Als ik hier lees dat een 1.5DCI 5,7l verbruikt vind ik dat eigenlijk triest...
Tijdje geleden C4 110pk HDI gehad (10k ongeveer), altijd rond 6l/100km gehangen.
Geef mij dan maar 185pk, een berg koppel, veel meer soeplesse en iets meer verbruik.
Hoe meer ademen de motor kan, hoe beter voor het verbruik. Al die ecomaatregelen tegenwoordig.
Mijn ouders hun e46 320 van 2000 met 300000km deed 5,5l gemiddeld over hetzelfde traject.
En daar is geen EGR meer aan, geen DPF, geen commonrail...
En door de veel kortere verhoudingen van de versnellingsbak heb ik moeite om weg te rijden op de snelweg.
Verder zeer leuke vakantie
1311 km op een tank met de megane gt-line --> ~1:24, er ging net geen 54 liter diesel in.
En nu stop ik met vervelen met scores, conclusie van mijn megane gt-line (14% 1.5dci) is dat 1:16 geen probleem is bij hogere snelheden (~160-170 cruise control).
Houd je je aan de NL-limiet wat ik deze week voor de verandering is gedaan heb dan is 1:24 makkelijk mogelijk en ik heb geen enkele moeite gedaan zuinig te rijden. Als je je rijstijl aanpast zal het zelfs nog beter kunnen
@Aries.mu: ik mis wat in je verhaal. De scores van die BMW zijn goed te noemen maar met een normale versie niet haalbaar. Zo te zien heb je dus een boel aan je auto verbouwd. Een 116D is stock niet vooruit te branden (heb deze even als tussenauto moeten rijden). Dit is ook iets van 115pk stock. Door de goede isolatie heb je helemaal geen snelheidservaring dus lijkt hij traag en had ik in ieder geval de neiging flink het gas in te trappen. Een standaard chipje geeft bij mijn weten geen 70PK (stijging van ruim 60%!) extra. Met de 116D heb ik nooit beter dan 1:17 gescored.
Die 185pk is nog meer dan de 120D (2 motorversies hoger!) van een collega van mij, en die 120D haalt ook met moeite 1:16. Vraag me dus af wat je allemaal verbouwd hebt
Dan mag hetMx. Alba schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 09:30:
Bij mij "in de achtertuin" wordt momenteel iets onzuiniger gereden. Het NK autocross is zojuist van start gegaan...
Vandaag getankt: 24.58L op 418.3 KM, oftewel 1.17 exact. Dat is nieuw record sinds ik de standen bijhou

[ Voor 7% gewijzigd door ByteMe_ op 27-07-2013 10:50 ]
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Ik rij nu in een Octavia Combi van 6 jaar oud. En daarmee haal ik 5.5L /100Km. Dus dat kost mij per 100Km 7.5 Euro bij een dieselprijs van 1.35
Een accu oplaadbeurt van zo een ampera kost 4 uur lang 16A of 6 uur bij 10A. Dus ongeveer 60Ah. Bij een prijs van 0.228 is dat ongeveer 13 euro (naar beneden afgerond). En daarmee haal je tussen de 40 en 80 Km. Laten we zeggen 60 Km bij normaal gebruik en je radio aan.
In de folder van de auto staat over oplaadtijden hetvolgende:
dus die 60Ah moet haast wel kloppenOplaadtijden accu
Wandlader 16 A (optie)4 circa 4 uur
Stroomsterkte oplaadkabel 10 A5 circa 6 uur
Stroomsterkte oplaadkabel 6 A5 circa 11 uur
Dus in geld uitgedrukt is dat 21 euro per 100 Km en Diesel kost 7.5 euro per 100Km
Maw, het is veel duurder en inefficienter om electrisch te rijden dan op diesel! Zelfs voor een 6 jaar oude, pre blue motion technologie, Otto motor!
Electriciteit wordt afgerekend per kWh. Volgens mij kom je ongeveer een factor 4 lager uit.boner schreef op maandag 29 juli 2013 @ 12:48:
Een accu oplaadbeurt van zo een ampera kost 4 uur lang 16A of 6 uur bij 10A. Dus ongeveer 60Ah. Bij een prijs van 0.228 is dat ongeveer 13 euro (naar beneden afgerond).
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Hoe reken je dat uit dan? Verbruik in KWh is toch 230 * 60 = 13,8KWh, of wel iets meer dan 3 euro?boner schreef op maandag 29 juli 2013 @ 12:48:
Ik heb eens zitten rekenen omdat ik misschien een Ampera wil aanschaffen. Fiscaal gezien is dat enorm aantrekkelijk want dan kan ik tenminste een auto van de zaak nemen en 0% bijtelling. Met mijn eigen BV is dat best wel aantrekkelijk. Maar dat terzijde.
Ik rij nu in een Octavia Combi van 6 jaar oud. En daarmee haal ik 5.5L /100Km. Dus dat kost mij per 100Km 7.5 Euro bij een dieselprijs van 1.35
Een accu oplaadbeurt van zo een ampera kost 4 uur lang 16A of 6 uur bij 10A. Dus ongeveer 60Ah. Bij een prijs van 0.228 is dat ongeveer 13 euro (naar beneden afgerond). En daarmee haal je tussen de 40 en 80 Km. Laten we zeggen 60 Km bij normaal gebruik en je radio aan.
In de folder van de auto staat over oplaadtijden hetvolgende:
[...]
dus die 60Ah moet haast wel kloppen
Dus in geld uitgedrukt is dat 21 euro per 100 Km en Diesel kost 7.5 euro per 100Km
Maw, het is veel duurder en inefficienter om electrisch te rijden dan op diesel! Zelfs voor een 6 jaar oude, pre blue motion technologie, Otto motor!
Kater? Eerst water, de rest komt later
En dan is dit allemaal naar boven afgerond voor het hoofdrekenwerk, je zal dus nog lager uitkomen.
[ Voor 16% gewijzigd door Tsurany op 29-07-2013 12:56 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
[ Voor 6% gewijzigd door ajhaverkamp op 29-07-2013 12:57 ]
Dit topic is gesloten.