Met een beetje extra lucht gebeurt dat niet meteen, hoor. Ik pomp de banden na de wissel op tot 2.8 bar rondom, de bandenwissel een paar maanden later zit er meestal rond de 2.3 bar nog in. (boekje schrijft 2,2 bar voor)
De wang is dan nog steeds behoorlijk ingezakt (Michelin Energy Savers 195/50/15)
Als ik de voorgeschreven waardes hanteer, dan rijd ik echt met super slappe sloffen en heb ik het idee dat de band vooral op de wangen rijdt (en dus aan de zijkanten van het loopvlak extra verslijt)
Ik krijg steeds meer de indruk dat al deze kleine zaken er maar een heel klein beetje toe doen (dus: eco banden, hard oppompen, onnodige verbruikers uitzetten, etc)
Ik merk dat weersomstandigheden veel meer invloed hebben op het verbruik. En helaas heb je dat niet in de hand. Afgelopen maanden waaide het best vaak / had ik wind tegen en rijd ik wind mee gemiddeld 1:18 en tegen 1:14. Met mooi windstil weer kan ik na een halfuurtje A2 rustig de 1:22 halen (op de boordcomputer, die klopt op 0,01 liter p/km)
Snelheden hou ik meestal max 100 km/u op de teller aan (94 op de GPS) en pas het nieuwe rijden toe. Soms rijd ik expres 120 of 130 op de teller waar dat kan, niet omdat ik haast heb, maar om de motor af en toe wat beter te belasten en trek ik ook af en toe lekker door tot 5500 rpm met optrekken.
Ik heb igg het die-hard hypermilen dus opgegeven, heel soms als de weersomstandigheden optimaal zijn, wil ik nog wel eens een poging wagen, maar ik weet toch al dat ik al 2 jaar lang gemiddeld elke tank op ongeveer 1:16,8 uit kom. Voor het dagelijks gebruik bepaalt het weer (wind, regen) voor het grootste gedeelte mijn verbruik.
In begrijpbaar nederlands:
[
Voor 69% gewijzigd door
autoreverse op 28-05-2013 20:39
]