My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Dat zeiden piloten ook toen overgeschakeld werd van propellors naar jets. "Het vlieggevoel is weg."Dima_2005 schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 10:01:
Probleem is dat bij een CVT automaat je het klassieke motorgevoel volledig kwijtraakt. Het geluid, het verschil in de toerental,...
En als je wilt versnellen is die toch wat luider en monotoon ipv variabel.
Persoonlijk vind ik dat helemaal geen probleem, maar veel mensen vinden dat niet prettig. (vooral de sportieve types).
Ik vind ook dat het een perfecte automaat is en voor mij dan ook de enige automaat die vervanging is voor handmatig schakelen. De andere automaten vind ik dus helemaal niet prettig.
Ik vind het wel wat hebben, zo'n eCVT, want het geluid van de motor varieert m.b.t. de hoeveelheid energie die geleverd moet worden i.p.v. m.b.t. de snelheid. Moet je voor de gein eens in de heuvels of bergen rijden met een Prius (of andere eCVT) met de Cruise Control aan. Geweldige ervaring.
Inderdaad, je bent het oude motorgevoel kwijt, maar je krijgt er een nieuw motorgevoel voor terug, één die je ook nog eens bewust maakt van wanneer je veel energie verbruikt dus wanneer je onzuinig aan het rijden bent...
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
ik vind het persoonlijk een wat mindere ervaring.Mx. Alba schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 10:31:
[...]
Moet je voor de gein eens in de heuvels of bergen rijden met een Prius (of andere eCVT) met de Cruise Control aan. Geweldige ervaring.
Onrustig vooral.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Auto is een Fiat Punto Evo (Diesel)
Over de gereden afstand is dit het gemiddeld gebruik geweest.

Normaal zit ik tussen de 1:21 / 1:23
[ Voor 4% gewijzigd door om3ega op 04-08-2012 10:57 ]
Van-A-naar-B met een normale auto: CVT
Van-A-naar-B met een sportieve auto met veel power: DSG
Fun / circuit / oldtimer / als het sneeuwt: Handgeschakeld
Wel moet ik zeggen dat ik de Prius voor een CVT wat underpowered vind. Buiten de snelweg heeft hij genoeg power om bij normaal rijden niet in een hoog toerental te schieten, maar op de snelweg is het bij de minste of geringste actie gelijk een enorm lawaai om vooruit te komen. Bij een Audi V6 met Multitronic heb je dat veel minder.
Klopt, echt prachtig. Vooral bergaf zie/hoor je gewoon nog je batterij opladenIk vind het wel wat hebben, zo'n eCVT, want het geluid van de motor varieert m.b.t. de hoeveelheid energie die geleverd moet worden i.p.v. m.b.t. de snelheid. Moet je voor de gein eens in de heuvels of bergen rijden met een Prius (of andere eCVT) met de Cruise Control aan. Geweldige ervaring.
Dat hangt af van je rechtervoet, als je vooral zwaar op het gaspedaal drukt, schiet je als een pijl vooruit, tov een gewone bak moet je nog even wachten tot hij in de toeren komt.ik vind het persoonlijk een wat mindere ervaring.
Onrustig vooral.
Verrassend genoeg als het sneeuwt, rijdt CVT gewoonweg geweldig (spreek alleen uit ervaring met hybride Lexus RX450h)als het sneeuwt: Handgeschakeld
Daar heb je wel een punt, motor is net wat te zwak voor sportief/onstabiel verkeer. Dat icm een CVT resulteert wel in een beetje meer lawaai.Wel moet ik zeggen dat ik de Prius voor een CVT wat underpowered vind. Buiten de snelweg heeft hij genoeg power om bij normaal rijden niet in een hoog toerental te schieten, maar op de snelweg is het bij de minste of geringste actie gelijk een enorm lawaai om vooruit te komen. Bij een Audi V6 met Multitronic heb je dat veel minder.
Uit mijn ervaring:
Een CVT icm een krachtige motor is gewoon prachtig om te rijden.
Wat ik vooral handig vind is dat als je gewoon aan het rondtoeren bent hoor je niks en verbruik je ook heel weinig. Daarbij een hybride aandrijving is ook alleen maar vloeiend bij een CVT.
Maar als je goed vooruit wilt, druk je pedaal in en heb je aan een CONSTANT tempo zonder schakelingen, zonder iets snelheid. 0-120 doe ik meestal in een kleine 10sec. Ja, het is wat luid, maar eigenlijk vind ik dat een prachtig geluid
Het punt is dat het constant is en de mate van versnelling staat rechtstreeks in verband met je gaspedaal.
Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)
[ Voor 8% gewijzigd door Mx. Alba op 04-08-2012 12:43 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Zo is de Prius ingesteld. De boordcomputer stelt de motor zo af bij een bepaalde snelheid.Verwijderd schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 12:27:
Wel moet ik zeggen dat ik de Prius voor een CVT wat underpowered vind. Buiten de snelweg heeft hij genoeg power om bij normaal rijden niet in een hoog toerental te schieten,
Gossie... Wat een verrassing.maar op de snelweg is het bij de minste of geringste actie gelijk een enorm lawaai om vooruit te komen. Bij een Audi V6 met Multitronic heb je dat veel minder.
Misschien liggen de prioriteiten bij deze 2 auto's een beetje uit elkaar, denk je niet?
Of is dit een verkapte "kijk eens wat wij voor de deur hebben staan" post?
[ Voor 12% gewijzigd door alt-92 op 04-08-2012 18:49 ]
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
echt bergen rijden gaat nog wel.Dima_2005 schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 12:36:
[...]
Dat hangt af van je rechtervoet, als je vooral zwaar op het gaspedaal drukt, schiet je als een pijl vooruit, tov een gewone bak moet je nog even wachten tot hij in de toeren komt.
Maar ga eens op de snelwegen in de Ardennen rijden. Gewoon 120, CC aan en dan heuvel op, heuvel af.
Ik vind het bijzonder onrustig.
Ahzo, niks van gemerkt dan. Heb dan ook geen Prius, dus waarschijnlijk ligt dat dan aan de kracht van de motor. Maar zeker niet aan het automaat.YellowCube schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 18:58:
[...]
echt bergen rijden gaat nog wel.
Maar ga eens op de snelwegen in de Ardennen rijden. Gewoon 120, CC aan en dan heuvel op, heuvel af.
Ik vind het bijzonder onrustig.
Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)
Verwijderd
Kan iemand dat idee mij verduidelijken? Alle auto's hebben standaard al een (mass)vliegwiel om de aandrijving te verzorgen. Wanneer je deze afdraait zal je sneller wegrijden, maar rol je sneller uit dan normaal. Is het iets wat naast je op de stoel zit oid?
Auto: Renault Megane Grand Tour 1.9dci uit 2004
623km's (veel snelweg) met 34.5l = 1 op 18 (5.5l per 100km)
Vind het niet slecht
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
als je afremt koppelt het vliegwiel aan. Het in beweging zetten van dat wiel zorgt voor het afremmen van je auto.Verwijderd schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 20:11:
http://www.telegraaf.nl/b...voor_zuinig_rijden__.html
Kan iemand dat idee mij verduidelijken? Alle auto's hebben standaard al een (mass)vliegwiel om de aandrijving te verzorgen. Wanneer je deze afdraait zal je sneller wegrijden, maar rol je sneller uit dan normaal. Is het iets wat naast je op de stoel zit oid?
Bij het optrekken zorgt de beweging van het vliegwiel voor extra energie (het vliegwiel remt dan af)
Lees dit artikel ook "even".
Overigens zul je hierbij ook op het gewicht moeten letten. Een vliegwiel weegt wel wat en net als bij een hybride systeem met accu (wat onder hetzelfde principe valt) heb je er op constante snelheid op de snelweg niet veel aan. In situaties waar veel geremd en opgetrokken wordt echter wel.
[ Voor 16% gewijzigd door YellowCube op 04-08-2012 20:59 ]
Richting italie samen met seat 1.4 101 pk
Eerste tankbeurt v6: 1 op 12,9
Seat: 1 op 16,1
2de tankbeurt v6: 1 op 11,1
Seat: 1 op 13,3
Cruise op ongeveer max wat je mag rijden. Ook nog over de pass geweest, leuk met de v6!!!
Nog geen idee wat dat wordt, moet nog tanken. Maar denk 1 op 12 ofzo nog gemiddeld op die tank. Ik vind het wel best eigenlijk
[ Voor 40% gewijzigd door Ewivis op 04-08-2012 22:46 ]
AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC
Zeker bij motorrijders is een automaat not-done.
Ik reed 15 jaar schakelmotor maar mijn CVT-motorscooter bevalt mij prima.
Nu ben ik wel een km-vreter en geen echte plezierrijder.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Bij mij hetzelfde. Vooral de kramp die je in je linkerhand krijgt na lang rijden kan irritant zijn.BertV schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 06:58:
Ik was er ook zo-een."Met een CVT heb je geen direct gevoel meer met de motor". "Zonde van het blok" etc
Zeker bij motorrijders is een automaat not-done.
Ik reed 15 jaar schakelmotor maar mijn CVT-motorscooter bevalt mij prima.
Nu ben ik wel een km-vreter en geen echte plezierrijder.
Het enige nadeel is dat het met CVT zo lekker is om vol-gas weg te rijden, die neiging had ik op de één of andere manier met een schakelbak minder. Vooral omdat het zo makkelijk gaat.
Ben inderdaad dezelfde...
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
80 rijden achter een vrachtvragenom3ega schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 10:56:
Ik moest een paar dagen geleden van Rotterdam naar Alkmaar.. en ik had 2 uur de tijd (dus ik kon heel rustig aan doen) .. Lekker rustig op de weg.. Achter een vrachtwagen blijven steken met 80 .. puur als experiment om te kijken hoe zuinig ik kon rijden
Auto is een Fiat Punto Evo (Diesel)
Over de gereden afstand is dit het gemiddeld gebruik geweest.
[afbeelding]
Normaal zit ik tussen de 1:21 / 1:23
Ik dacht dat alleen omaatjes van 87 dat deden
Daarbij geeft dat natuurlijk geen realistisch beeld van je verbruik. Of ga je dat jaren volhouden?
[ Voor 12% gewijzigd door Mooody op 05-08-2012 21:33 ]
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
Knap, ik heb mijn Altea 2.0FSI nooit onder 7.7L/100M kunnen krijgen en dat was ook nog op een rit van een paar 100 km zonder boven de 120 uit te komen.stefijn schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 12:21:
7.1/100km over 2900km met een Seat Leon 2.0FSI Sportup: 1:14 dus
Toyota Auris 1.6 VVT-i, 400KM gereden nu ongeveer, gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer 7.4L/100KM. Zien wat het aan de pomp wordt.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Als het echt druk is op de weg zal je met een poging 120 te rijden niet heel ver boven de 85-90 gemiddeld uitkomen. Wel iets, maar niet echt de moeite. Als het zo'n dag is dat al die vrachtwagens elkaar aan het inhalen zijn in druk verkeer kies ik ook wel eens eieren voor mijn geld en blijf lekker rechts rijden. scheelt je zomaar 30% brandstof, en je zult zien dat je nauwelijks sneller bent als je in de linkerbaan continu achter een inhalende vrachtwagen zit.Mooooody schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 21:31:
[...]
80 rijden achter een vrachtvragen
Daarbij geeft dat natuurlijk geen realistisch beeld van je verbruik. Of ga je dat jaren volhouden?
zo'n ritje 80 rijden doet mijn auto zomaar 1:30 tot 1:32 van deur tot deur. Ga ik zitten jakkeren dan komt het heel snel in de buurt van de 1:20 tot 1:24
NeeMooooody schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 21:31:
[...]
80 rijden achter een vrachtvragen
Sorry, ik herken mezelf niet in je situatie, ik woon niet in de Randstadpianoman schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 22:08:
[...]
Als het echt druk is op de weg zal je met een poging 120 te rijden niet heel ver boven de 85-90 gemiddeld uitkomen. Wel iets, maar niet echt de moeite. Als het zo'n dag is dat al die vrachtwagens elkaar aan het inhalen zijn in druk verkeer kies ik ook wel eens eieren voor mijn geld en blijf lekker rechts rijden. scheelt je zomaar 30% brandstof, en je zult zien dat je nauwelijks sneller bent als je in de linkerbaan continu achter een inhalende vrachtwagen zit.
zo'n ritje 80 rijden doet mijn auto zomaar 1:30 tot 1:32 van deur tot deur. Ga ik zitten jakkeren dan komt het heel snel in de buurt van de 1:20 tot 1:24
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
90 op de GPS, zo'n 100km/u op de teller.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Nope. Na 200 km 1:25 (opgegeven verbruik 1:27,8). Alleen provinciale wegen. Die rotondes zijn echt killing voor je verbruik. Heel frustrerend als je met weinig kilometers op je dagteller op een rotonde afrijdt, het verbruik ziet kelderen en als je de rotonde voorbij bent en weer 80 rijdt er 0,1 liter/100 km meer verbruik op staat.
Van mij mogen ze ze allemaal afbreken
Signatures zijn voor boomers.
Hier is een uitgebreider artikel direct van de persdienst van de TU/e zelf. Wel lezenswaardig.YellowCube schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 20:57:
[...]
als je afremt koppelt het vliegwiel aan. Het in beweging zetten van dat wiel zorgt voor het afremmen van je auto.
Bij het optrekken zorgt de beweging van het vliegwiel voor extra energie (het vliegwiel remt dan af)
Lees dit artikel ook "even".
Overigens zul je hierbij ook op het gewicht moeten letten. Een vliegwiel weegt wel wat en net als bij een hybride systeem met accu (wat onder hetzelfde principe valt) heb je er op constante snelheid op de snelweg niet veel aan. In situaties waar veel geremd en opgetrokken wordt echter wel.
http://www.tue.nl/univers...ride-motor-met-vliegwiel/
Ik ben wel benieuwd naar wat getallen, zoals de hoeveelheid energie die opgeslagen kan worden, en wat er gedaan wordt aan het coriolis effect van een draaiend vliegwiel in een bewegend voertuig.
yup, rotondes zijn inderdaad Kilo Utrecht Tango. Niet alleen voor je verbruik, maar ook voor de mensen die achterin "kbeneenbeetjemisselijk" roepen.Maasluip schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 08:33:
Ik ben ook eens aan het kijken of ik met me precies aan de snelheid houden en niemand inhalen (die tenminste niet ongelofelijk te langzaam rijdt) wel aan het opgegeven verbruik kom.
Nope. Na 200 km 1:25 (opgegeven verbruik 1:27,8). Alleen provinciale wegen. Die rotondes zijn echt killing voor je verbruik. Heel frustrerend als je met weinig kilometers op je dagteller op een rotonde afrijdt, het verbruik ziet kelderen en als je de rotonde voorbij bent en weer 80 rijdt er 0,1 liter/100 km meer verbruik op staat.
(al moet ik wel zeggen dat de ouderwetse kruispunten, zelfs met stoplicht, toch altijd aanleiding waren voor nare ongelukken)
Als je bij een provinciale weg met tweebaans rotonde rechtdoor moet, dan kun je meestal prima met 65-70 er overheen door midden over de twee banen te rijden. Dan hoef je enkel weer naar 80 te accelereren, wat maar weinig verschil is.Maasluip schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 08:33:
Ik ben ook eens aan het kijken of ik met me precies aan de snelheid houden en niemand inhalen (die tenminste niet ongelofelijk te langzaam rijdt) wel aan het opgegeven verbruik kom.
En dan ga ik al gauw met 30-40 een rotonde over.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
http://maps.google.nl/?ll....000914,0.002768&t=k&z=19Maasluip schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 10:30:
Zulke grote rotondes ben ik in Nederland nog niet tegengekomen. Ik kom op mijn route één turborotonde tegen en die kan ik echt niet harder nemen dan een gewone rotonde. Vooral omdat de rijstrook zo smal is.
En dan ga ik al gauw met 30-40 een rotonde over.
http://maps.google.nl/?ll....000914,0.002768&t=k&z=19
http://maps.google.nl/?ll....000914,0.002768&t=k&z=19
Drie rotondes die je, als je stevige vering hebt, met 80 kunt nemen. Mits je van noord naar zuid gaat. Bij de derde moet je wel een stukje busbaan meenemen, maar omdat het goed voor het milieu is kom je daar wel mee weg.
De berenkuil in Utrecht is van noord naar zuid met 70 ook wel te doen, als het rustig is:
http://maps.google.nl/?ll....001832,0.005536&t=k&z=18
Verwijderd
Met een beetje anticiperen zoef je zo over die dingen heen, tweebaans, drie baans, whatever...t'is jammer dat sommige andere weggebruikers soms van die enorme twijfelkonten zijn bij grote en kleine rotondes.Mx. Alba schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 10:23:
(Turbo)rotondes van een beetje formaat zijn helemaal niet Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Zo is er bij Nijkerk een rotonde waar je gewoon met 80km/u de bocht door kan (in een 60-zone).
Anyways, ik zie er de voordelen wel van in!
En hoezo spreek jij ze er op aan?styno schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:13:
[...]
Zulke collega's heb ik ook (zonder leasebak maar dan nog). Ik spreek ze er regelmatig opaan want ik vind het nergens op slaan dat je voor zulke stukjes de auto pakt.
Ding staat voor de deur, kost niks meer of je hem nu wel of niet gebruikt?
Ik moet 6Km, prima te fietsen, uitstekend te berijden. 18 min met de fiets, 6 met de auto ;-) Tijdwinst > milieu
Oh en ja, verbruik is dan wel om te huilen ;-) Zou gecombineerd 1:18,8 moeten halen met 2.0TDI maar in de praktijk rij ik nu gezien over het hele aantal 1:13
[ Voor 13% gewijzigd door wimpie007 op 06-08-2012 12:14 ]
Ik was even in de war met turborotondes en tweebaansrotondes. Turborotondes zijn inderdaad erg vervelend.Maasluip schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 11:58:
[...]
Da's een tweebaansrotonde. Dit is een turborotonde.
In Engeland maken ze de rotonde's ook altijd lekker groot. Voor zoiets nam ik ook nooit de moeite om af te remmen.
De volgende rotonde is ook een schitterende:
http://binged.it/MIneTf
Hier zag je regelmatig bandensporen in het zand. Vooral bewoners van het nabijgelegen kamp reden er recht overheen. Dit is helaas een turborotonde geworden.
Het enige nadeel van die dingen (maar ook van rotondes) is dat ze er tegenwoordig een of andere coating op doen. In combinatie met wat regen, en nog erger, wat olie, is dat nog iets erger glibberen op de motor dan op normaal asfalt.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
https://maps.google.nl/?l....000775,0.001467&t=k&z=20
Kom ik van het noord-westen, dan kan ik geen volledig rondje rijden. Kom ik van het noord-oosten, dan weer wel. Kom ik van het zuid-oosten moet ik een gekke doorkruizing doen en kan ik wel een volledig rondje rijden. En van het zuid-westen is het hetzelfde verhaal als het zuid-oosten. En meestal zie je pas hoe de rotonde in elkaar zit als je er op rijdt.
Het wordt er allemaal niet handiger op. Bij een tweebaans rotonde is het een stuk simpeler, elke oprit en toerit is gelijk dus je hebt alle mogelijkheden, en van elke kant die je de rotonde op komt is alles hetzelfde. En besluit je halverwege dat je toch een andere afrit nodig hebt, geen enkel probleem. Desnoods pak je de rotonde vijf-kwart. Kan allemaal.
En daarnaast natuurlijk ook het verhaal van je momentum verliezen, wat een hoop brandstof kost.
Maar je momentum deels verliezen voor een rotonde is nog altijd beter dan je momentum geheel verliezen voor een stoplicht.Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 18:17:
En daarnaast natuurlijk ook het verhaal van je momentum verliezen, wat een hoop brandstof kost.
Euhhmmm .. brandstofwimpie007 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 12:10:
[...]
En hoezo spreek jij ze er op aan?
Ding staat voor de deur, kost niks meer of je hem nu wel of niet gebruikt?
Leaserijder zeker? Jouw soort mogen ze van mij wel in de 50% bijtelling zetten, lekker asociaal wat je allemaal intikt. Ik zou een figuurlijke moord doen voor 6km reisafstand, kon die 2e auto meteen de deur uit en ik weer lekker op de fiets, is nog gezonder ook. Tenzij er horken met hun koude turbodiesels de lucht staan te verpesten, maarja die malen toch nergens om zo te lezen.Ik moet 6Km, prima te fietsen, uitstekend te berijden. 18 min met de fiets, 6 met de auto ;-) Tijdwinst > milieu
Oh en ja, verbruik is dan wel om te huilen ;-) Zou gecombineerd 1:18,8 moeten halen met 2.0TDI maar in de praktijk rij ik nu gezien over het hele aantal 1:13
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Als alle rotondes nu in de plaats zijn gekomen van verkeerslichten... Op mijn woon-werk route is geen enkele rotonde in de plaats van een verkeerslicht gekomen. En uiteraard is er maar 1 waar ik mogelijk profijt van de rotonde heb (als in: daar moet ik de voorrangsweg op en zou ik op ander verkeer moeten wachten). Maar daar moet ik dus net zo vaak wachten als ik in de tegenrichting van de voorrangsweg af wil en er mensen op de rotonde 3/4 rond gaan.Mx. Alba schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 18:43:
[...]
Maar je momentum deels verliezen voor een rotonde is nog altijd beter dan je momentum geheel verliezen voor een stoplicht.
/rant op rotondes
Arfman schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 00:26:
Euhhmmm....
Arfman, volgens mij is er iets mis met je trolldetector. Meld je even bij de technische dienst.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
[ Voor 49% gewijzigd door Gunner op 07-08-2012 09:06 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
- Hoe kan ik om 8:30 mijn dochter op school brengen en om 9:00 op het werk zijn?
- Hoe kan ik tot 17:30 werken en mijn dochter om 18:00 ophalen bij de BSO?
- Waarom zou ik de leaseauto, die mijn werkgever mij ter beschikking stelt onder andere om naar kantoor te rijden, werkloos laten staan?
Dan kan je je nog afvragen waarom ik een leasewagen krijg terwijl ik dan weer zo dicht bij mijn werk woon? Nou, omdat ik ook geregeld naar Groningen (160km), Rotterdam (95km) of Antwerpen (155km) moet...
Don't get me wrong, als het mooi weer is en als het organisatorisch uitkomt dan ga ik best wel eens op de fiets. Heerlijk, eigenlijk, zou ik best wel vaker willen doen (al was het maar voor mijn gezondheid). Maar ik heb zo het vermoeden dat ik als "single dad" niet veel tijd over ga hebben om een uur te besteden aan "onnodige" reistijd.
Hap hap hapArfman schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 00:26:
Leaserijder zeker? Jouw soort mogen ze van mij wel in de 50% bijtelling zetten, lekker asociaal wat je allemaal intikt. Ik zou een figuurlijke moord doen voor 6km reisafstand, kon die 2e auto meteen de deur uit en ik weer lekker op de fiets, is nog gezonder ook. Tenzij er horken met hun koude turbodiesels de lucht staan te verpesten, maarja die malen toch nergens om zo te lezen.
En die reisafstand heb je zelf in de hand he, ik weet wel wat vervuilender is!
Jij die besluit ver weg te gaan wonen van je werk(ver weg werk te zoeken) en dus veel reisafstand hebt of die paar KM van mij
50%? Ik betaal al 25% dat is meer dan genoeg. Als ik 50% moet betalen zou ik express nog meer de auto pakken en overal ipv in de 6 in de 4 rijden
Mx. Alba schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 09:11:
- Hoe kan ik om 8:30 mijn dochter op school brengen...
Makkelijk is anders, helemaal als het ook nog eens regent. Maar dan heeft je dochter wel een reden om extra trots op haar vader te zijn
Merk: Mazda 2, GT-M line (1.3 hp 84 pk)
Dagelijkse KM : 50
Snelweg/in de stad % : 50/50
Gemiddeld verbuik: 1 op 12 LPG ( = 1 op 29 benzineprijs equivalent)
Snelheid: max + 10 km/u op snelweg
Brandstof : LPG
Laat mensen gewoon lekker zelf weten wanneer ze wel of niet de auto pakken.Ik rij zelf een diesel van BMW en die rookt heerlijk. Zelfs al moet ik 2 km naar het dorp vanaf huis voor de boodschappen dan pak ik nog de auto. En voor mensen zoals jij geef ik extra gas zodat hij nog harder rookt.Arfman schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 00:26:
[...]
Euhhmmm .. brandstof
[...]
Leaserijder zeker? Jouw soort mogen ze van mij wel in de 50% bijtelling zetten, lekker asociaal wat je allemaal intikt. Ik zou een figuurlijke moord doen voor 6km reisafstand, kon die 2e auto meteen de deur uit en ik weer lekker op de fiets, is nog gezonder ook. Tenzij er horken met hun koude turbodiesels de lucht staan te verpesten, maarja die malen toch nergens om zo te lezen.
on topic: het is een 320d touring en loopt gemiddeld 1:12,5 - 1:13
[ Voor 3% gewijzigd door Eyerule2nd op 07-08-2012 09:55 ]
Dat is niet off topic hoor...mekkieboek schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 09:39:
Makkelijk is anders, helemaal als het ook nog eens regent. Maar dan heeft je dochter wel een reden om extra trots op haar vader te zijn
Maar zou jij dan met de fiets gaan als je je de pleuris moet gaan trappen door de regen terwijl er thuis voor de deur een leasewagen staat waarmee je sneller, droger en "gratis" naar je werk kunt komen?
het is misschien handig om te weten dat deze gebruiker ooit overwogen heeft "dit achterlijke land" te verlaten vanwege de hoge benzineprijzen. Dus dan weet je een beetje hoe serieus je 'm moet nemen.Gunner schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 09:04:
Dat is geen troll, want volgens mij meent hij (wimpie007) het nog 100 procent serieus ook. Eens met Arfman dus. Blijkbaar zijn er dus mensen die compleet in hun eigen wereld leven en zich niet realiseren dat er ook genoeg mensen zijn die zelf hun brandstof moeten betalen en dus niet voor elke scheet de auto pakken.
Nu heb ik geen leaseauto meer en rij ik nog steeds op dezelfde manier en pak ik ook voor "iedere scheet" de auto. Ik betaal toch accijns en dus voor het gebruik van mn auto. oh ja en ik betaal de hoofdprijs aan wegenbelasting
[ Voor 8% gewijzigd door Eyerule2nd op 07-08-2012 10:04 ]
Door de regen, sneeuw of storm niet nee, dan ga ik met de zelf gekochte auto met zelf betaalde benzine. Maar ik fiets net zo graag en heus niet voor het bespaarde geld. Of voor de bespaarde tijd met enkele reis 45 minuten (ipv. 15). Verder heb ik makkelijk praten, heb niet de zorg voor kinderen.Mx. Alba schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 09:46:
Maar zou jij dan met de fiets gaan als je je de pleuris moet gaan trappen door de regen terwijl er thuis voor de deur een leasewagen staat waarmee je sneller, droger en "gratis" naar je werk kunt komen?
Tja als ik in een kale Comfortline met standaardonderstel moest rijden zou ik ook liever fietsenGunner schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 09:04:
Dat is geen troll, want volgens mij meent hij (wimpie007) het nog 100 procent serieus ook. Eens met Arfman dus. Blijkbaar zijn er dus mensen die compleet in hun eigen wereld leven en zich niet realiseren dat er ook genoeg mensen zijn die zelf hun brandstof moeten betalen en dus niet voor elke scheet de auto pakken.
En ik heb ook eigen auto's gehad, daar reed ik net zo mee. Ik heb niet eens een fiets. Vanaf mijn 16e gelijk een brommer (ja toen begon ik al met vervuilen
[ Voor 13% gewijzigd door wimpie007 op 07-08-2012 10:19 ]
Makkelijk lullen als je het niet zelf hoeft te betalenwimpie007 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:17:
[...]
Tja als ik in een kale Comfortline met standaardonderstel moest rijden zou ik ook liever fietsen
[ Voor 11% gewijzigd door Gunner op 07-08-2012 10:20 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Je vat perfect samen wat er mis is aan de huidige implementatie van het concept "leasewagen".Mx. Alba schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 09:46:
[...]
Dat is niet off topic hoor...
Hoezo dat? Het is niet gratis, ding kost me zat per maand (25% van 35000/12) vanwege domme regeltjesMaasluip schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:28:
[...]
Je vat perfect samen wat er mis is aan de huidige implementatie van het concept "leasewagen".
Het zou zelfs zo moeten zijn dat die echt helemaal gratis is omdat mijn werkgever de auto betaald omdat ik die nodig heb voor mijn werk. Dat de overheid het geld van de bijtelling kennelijk nodig heeft voor andere linkse hobbies is al erg zat.
En over de reactie hieronder: Eens. Er zijn er zat die 14 of 20% kiezen vanwege het milieu en hem dan chippen.... Daarbij is zo'n hybidekar is veel milieuonvriendelijker. Al die accus zijn lekker goed voor het milieu als ze straks op zijn....
De echt elektrische auto's die je op moet laden komt gewoon van met kolen opgewekte stroom dus ook daar
[ Voor 23% gewijzigd door wimpie007 op 07-08-2012 10:38 ]
En nee ik rij geen leaseauto (meer).
[ Voor 10% gewijzigd door Eyerule2nd op 07-08-2012 10:34 ]
Ten eerste kost het je slechts de helft van wat je noemt (over dom gesproken?), ten tweede heb je geen variabele kosten waardoor die onnodige ritjes jou dus inderdaad niks extra kosten.wimpie007 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:32:
Hoezo dat? Het is niet gratis, ding kost me zat per maand (25% van 35000/12) vanwege domme linkse regeltjes
Het zou zelfs zo moeten zijn dat die echt helemaal gratis is omdat mijn werkgever de auto betaald omdat ik die nodig heb voor mijn werk. Dat de overheid het geld van de bijtelling kennelijk nodig heeft voor andere linkse hobbies is al erg zat.
Tenslotte kun je die leaseslet best helemaal gratis rijden als je alleen zakelijke kilometers maakt. Geen probleem toch, want je hebt hem alleen nodig voor je werk?
Hell, zou graag weer willen leasen; gloednieuwe auto's, zelf mijn brandstof niet betalen, ook privé overal naartoe kunnen rijden, geen gezeik als er iets kapot is etc. etc. etc.
Was toen zelfs goedkoper uit dan nu, MRB+onderhoud+afschrijving+brandstof.
Tja wat de een onnodig vind, is voor de ander nuttigdj_raoul schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:37:
[...]
Ten eerste kost het je slechts de helft van wat je noemt (over dom gesproken?), ten tweede heb je geen variabele kosten waardoor die onnodige ritjes jou dus inderdaad niks extra kosten.
Tenslotte kun je die leaseslet best helemaal gratis rijden als je alleen zakelijke kilometers maakt. Geen probleem toch, want je hebt hem alleen nodig voor je werk?
Over dom gesproken: Volgens mij staat in het lenteakkoord dat woon-werkverkeer binnenkort ook niet meer is vrijgesteld van bijtelling. Dus wat krijg je dan, wagenparken vol auto's die op de zaak staan en iedereen die weer een eigen auto extra gaat nemen. Nee dat is lekker goed voor het milieu
Maar wie hoor jij dan zeuren over de bijtelling? Als je least rij je in de meeste gevallen inderdaad goedkoper dan prive.Exorcist schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:41:
Dan dus ook niet zeuren over bijtelling.
Hell, zou graag weer willen leasen; gloednieuwe auto's, zelf mijn brandstof niet betalen, ook privé overal naartoe kunnen rijden, geen gezeik als er iets kapot is etc. etc. etc.
Mensen die zeuren over de bijtelling is vaak alleen als er andere mensen(zonder leaseauto) lopen te zeuren over het (teveel) gebruik van een leaseauto van een ander.
Ik zeur pas over bijtelling als anderen gaan zeggen dat ik gratis rij. En gratis is het zeker nietExorcist schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:41:
Dan dus ook niet zeuren over bijtelling.
Minus je belastingtarief, dus minder dan de helft van dat. Ohoh, je betaalt € 350 per maand om in een nieuwe Passat (of weet ik wat voor auto je rijdt) te rijden.wimpie007 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:32:
[...]
Hoezo dat? Het is niet gratis, ding kost me zat per maand (25% van 35000/12) vanwege domme regeltjes
Maar het kost je een vast bedrag. Het is gewoon overal zo dat dingen die een vast bedrag kosten zeer uitnodigend zijn voor "misbruik". Ofwel: veel meer gebruiken dan je zou doen als je voor het gebruik zou moeten betalen.
En ja: als het voor 2 km is zou ik hem laten staan, zolang het niet regent of anderszins slecht weer is. Ik vind het echt asociale verspilling en milieuvervuiling als je dagelijks voor een woon-werk ritje van 2 km je (lease)auto gebruikt.
[ Voor 6% gewijzigd door Maasluip op 07-08-2012 11:00 ]
Ik zei ook "gratis" tussen aanhalingstekens.wimpie007 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:46:
Ik zeur pas over bijtelling als anderen gaan zeggen dat ik gratis rij. En gratis is het zeker niet
De auto kost me netto €130 per maand, of ik er nu 0 of 10.000km mee rij. Een ritje extra is dus "gratis".
Ja, maar dan rij jij dus een hybride sjaak, spaardiesel of een andere kleine konijnenkooi..Mx. Alba schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:01:
[...]
Ik zei ook "gratis" tussen aanhalingstekens.
De auto kost me netto €130 per maand, of ik er nu 0 of 10.000km mee rij. Een ritje extra is dus "gratis".
GolfjeMaasluip schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:57:
[...]
Minus je belastingtarief, dus minder dan de helft van dat. Ohoh, je betaalt € 350 per maand om in een nieuwe Passat (of weet ik wat voor auto je rijdt) te rijden.
Maar het kost je een vast bedrag. Het is gewoon overal zo dat dingen die een vast bedrag kosten zeer uitnodigend zijn voor "misbruik". Ofwel: veel meer gebruiken dan je zou doen als je voor het gebruik zou moeten betalen.
En ja: als het voor 2 km is zou ik hem laten staan, zolang het niet regent of anderszins slecht weer is. Ik vind het echt asociale verspilling en milieuvervuiling als je dagelijks voor een woon-werk ritje van 2 km je (lease)auto gebruikt.
Ja is een vast bedrag en dat is ook fijn, geen onverwachte kosten zoals reparaties of duur onderhoud.
Maar ik moet er wel 5 jaar mee doen en na 5 jaar betaal ik nog steeds die bijtelling over de nieuwwaarde he...
Nou het is meer dan 2km maar je moet wat als je geen fiets hebt he ;-)
Zo nu weer aan het werk, wat doen voor mijn leasehok
Een Volvo C30 D2 R-Edition Luxury Line met 145pk en 357Nm alsjeblieft.Eyerule2nd schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:02:
Ja, maar dan rij jij dus een hybride sjaak, spaardiesel of een andere kleine konijnenkooi..
Ja, dat zegt ie, een konijnenkooi!Mx. Alba schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:06:
[...]
Een Volvo C30 D2 R-Edition Luxury Line met 145pk en 357Nm alsjeblieft.
Een D2 heeft toch maar 115pk en 270Nm?Mx. Alba schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:06:
[...]
Een Volvo C30 D2 R-Edition Luxury Line met 145pk en 357Nm alsjeblieft.
Nu nog wel maar binnenkort gaat hij bij RICA langs die er een stukje Polestar-tuning overheen gaan gooien. (Gewoon mee in het leasebedrag, geregeld door de dealer, met behoud van alle garantie etc.)wimpie007 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:09:
Een D2 heeft toch maar 115pk en 270Nm?
Persoonlijk zou ik jouw auto graag rijden.
Tja en dan is ie dus eigenlijk geen A label meer! En dat is oplichting en misbruik van het systeemMx. Alba schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:10:
[...]
Nu nog wel maar binnenkort gaat hij bij RICA langs die er een stukje Polestar-tuning overheen gaan gooien. (Gewoon mee in het leasebedrag, geregeld door de dealer, met behoud van alle garantie etc.)
Oh mooi stukje van autoblog.nl:
Met 99 gr/km verkeerde de Volvo C30 onder in de regionen van de 20% bijtelling, maar nu is er goed nieuws voor zakelijk rijdende schrapers die wel een leuke auto willen rijden, maar alleen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten
http://www.autoblog.nl/vo...30-d2-de-14-bijtelling-in
[ Voor 4% gewijzigd door wimpie007 op 07-08-2012 11:17 ]
Het tunen zorgt niet voor meer verbruik (op het officiële testtraject) trouwens. In de praktijk misschien wel wat meer verbruik maar veel meer zal het niet zijn.
Ik ben het ermee eens dat het een maas in de wet is, maar ik ben gekke Henkie niet, natuurlijk buit ik dat uit.
Zou het zelf ook doen hoor haha!Mx. Alba schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:15:
Hij is op 29 juni op kenteken gezet dus nog met 14% bijtelling.
Het tunen zorgt niet voor meer verbruik (op het officiële testtraject) trouwens. In de praktijk misschien wel wat meer verbruik maar veel meer zal het niet zijn.
Ik ben het ermee eens dat het een maas in de wet is, maar ik ben gekke Henkie niet, natuurlijk buit ik dat uit.
Lange rit door randstad haal ik zomaar 1:13, door de polder gaat het naar de 1:14,5. Doe wel m'n best door gewoon de max snelheid te rijden en zoveel mogelijk in de cruise, maar voor zo'n slagschip vind ik het netjes.
Als ik verbruik hoor van kennissen in Picanto's, Matiz'jes en dat soort auto's ontloopt het elkaar weinig. Alleen C1 achtige auto's zijn echt zuiniger, maarja.. Oke, wegenbelasting is hoger, maar rij dan ook wel 'n auto
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
In veel gevallen krijgen ze ook nog eens minder bruto loon (dat telt ook door in vakantie geld, 13de maand en pensioen).
Een honda civic hybrid die ik had als lease auto koste mij ongeveer:
netto kosten aan bijtelling :122.50
gemiste reiskosten : 100,-
gemist loon : 75,- (is een bedrijf met slechte regeling voor niet-lease auto, anders is dit nog meer)
Dus tel voor zo'n 14% bak maar snel 300 euro netto.
(nog steeds goedkoper dan zelf zo'n nieuwe auto rijden)
@Albantar, heb je echt wel eerlijk gerekend?
Ik heb niets tegen lease auto's, maar zo'n tankpas zorgt er wel voor dat je niet meer hoeft na te denken wat dat je prive doet met die auto en dat vind ik een slecht gevolg.
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Je hebt toch ook geen reiskosten? Hoezo tel je dan 100 aan gemiste reiskosten?liquid_ice schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:41:
Naast de bijtelling krijgen lease rijders ook geen KM vergoeding.
In veel gevallen krijgen ze ook nog eens minder bruto loon (dat telt ook door in vakantie geld, 13de maand en pensioen).
Een honda civic hybrid die ik had als lease auto koste mij ongeveer:
netto kosten aan bijtelling :122.50
gemiste reiskosten : 100,-
gemist loon : 75,- (is een bedrijf met slechte regeling voor niet-lease auto, anders is dit nog meer)
@Albantar, heb je echt wel eerlijk gerekend?
Ik heb niets tegen lease auto's, maar zo'n tankpas zorgt er wel voor dat je niet meer hoeft na te denken wat dat je prive doet met die auto en dat vind ik een slecht gevolg.
Ja, dat heb ik ook eigenlijk. Ik heb in een Auris full hybrid gereden en vond die CVT vooral irritant vanwege de herrie die hij maakte. Het verbaasde me ook dat hij al met koude motor gerust richting de 4500rpm ging bij accelereren/invoegen met 4 man in de auto. Als je een beetje sportief wil rijden (OK, zijn ze eigenlijk niet voor bedoeld) rijd je bij ieder verkeerslicht met 6k rpm wegVerwijderd schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 12:27:
Wel moet ik zeggen dat ik de Prius voor een CVT wat underpowered vind. Buiten de snelweg heeft hij genoeg power om bij normaal rijden niet in een hoog toerental te schieten, maar op de snelweg is het bij de minste of geringste actie gelijk een enorm lawaai om vooruit te komen. Bij een Audi V6 met Multitronic heb je dat veel minder.
Anderen krijgen dat wel en betalen daar o.a. hun brandstof van?wimpie007 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:43:
[...]
Je hebt toch ook geen reiskosten? Hoezo tel je dan 100 aan gemiste reiskosten?
[ Voor 13% gewijzigd door Grrrrrene op 07-08-2012 11:48 ]
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Je hebt helemaal gelijk dat je ook geen extra kosten hebt, maar je werkgever stopt dat budget voor reiskosten dat ze anders aan jou uitbetalen gewoon in het lease-auto potje hoor.
Er zijn ook mensen die met de fiets naar het werk gaan en toch reiskosten krijgen. reiskosten zijn afhankelijk van de afstand, en niet van jou werkelijke kosten.
Bij "ons" krijg je niets extra als je geen leasewagen neemt. Eventueel OV-vergoeding maar dat is gelijk aan de gemaakte kosten en daar moet je binnenkort dan ook nog eens belasting over betalen waardoor het je geld zou gaan kosten. En ook geen extra loon.
Die €130 per maand netto bijtelling is dus het enige wat ik eraan kwijt ben.
Fiscale waarde: €25.900
14%: €3.626
per maand: €302,17
netto (42%): €126,91
En ondanks dat ik mijn brandstof niet zelf dok let ik wel op mijn verbruik... Ik tank gewone diesel (geen dure V-power-meuk) en rij rond de 1:19 (streef naar 1:20).
[ Voor 14% gewijzigd door Mx. Alba op 07-08-2012 11:56 ]
Een Impreza is toch wat anders qua gebruik dan een Peugeot 106 1.4!
PSN: Leech1984
daar ging dit topic over, haha.
Civic met tank pas : 6.8L op 100 KM (1:15)
Civic (onder rijstil van mn pa) dus zonder tank pas : 5.6L op 100 KM (1:17,8)
Fiat Ceisento ('99) +/- 1:18
BMW F800GS ('12) tussen de 1:20 en 1:25
En daar houden we het ook bij. De lease discussie kan worden gestopt, die topic gaat over verbruik, niets meer, niets minder.liquid_ice schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 13:52:
owja, verbruik
daar ging dit topic over, haha.
Nog even een leuk LPG statistiekje tussendoor:
Merk: Mazda 2, GT-M line (1.3 hp 84 pk)
Dagelijkse KM : 50
Snelweg/in de stad % : 50/50
Gemiddeld verbuik: 1 op 12 LPG ( = 1 op 29 benzineprijs equivalent)
Snelheid: max + 10 km/u op snelweg
Brandstof : LPG
Aan zo'n benzineprijs-equivalent heb je niet zoveel, toch? Je betaalt immers meer wegenbelasting...Black Sparrow schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 14:30:
Na ondergesneeuwd te zijn door lease rariteiten, nog een repost van mijn verbruik:
[...]
ik rijd niet veel, maar als ik rij dan is het veel snelweg. Als ik van Tilburg naar een klant in Utrecht rij en ik doe gewoon rustig aan dan haal ik op een rit van zo'n 90km 6,5/100 of beter (+/- 1:15,5 dus). Dan rij ik op de snelweg tussen de 100 en 110. Ben zeer tevreden over t verbruik van de 2.0 FSI. Als ik echt mijn best doe kan ik 6/100 halen, maar dat is wel het uiterste.Arfman schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 22:06:
[...]
Knap, ik heb mijn Altea 2.0FSI nooit onder 7.7L/100M kunnen krijgen en dat was ook nog op een rit van een paar 100 km zonder boven de 120 uit te komen.
Toyota Auris 1.6 VVT-i, 400KM gereden nu ongeveer, gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer 7.4L/100KM. Zien wat het aan de pomp wordt.
Het zuinigste wat ik ooit gezien heb is +/- 4.0/100, bij 50 in de 6e versnelling
Momenteel betaal ik geen wegenbelasting, door 110 g/km uitstoot. Daarna ietsjes meer, maar niet veel door G3 installatie.dj1981 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 14:47:
[...]
Aan zo'n benzineprijs-equivalent heb je niet zoveel, toch? Je betaalt immers meer wegenbelasting...
Edit: Even opgezocht, het is 28 euro per kwartaal verschil met bezine.
[ Voor 9% gewijzigd door Black Sparrow op 07-08-2012 15:47 ]
Na tijdje binnen bebouwde kom gereden te hebben kwam ik uit op 8l/100km en daarna weer gezakt naar 7,5l/100 km op zelfde tank (1:13,3). Vooral stoppen/optrekken zuipt brandstof, dus kunst is om dat te vermijden. Hoe constanter hoe beter, kun je nog best beetje doorrijden (zolang je cruisecontrol maar gebruikt).NiGeLaToR schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:21:
Na jaren geleased te hebben, van Golf V (auw), HCH tot DS4 nu in een eigen auto. Heb een 8 jaar oude Ford Mondeo gekocht met toeters en bellen, 1.8 benzine en ben eigenlijk wel blij met het verbruik.
Lange rit door randstad haal ik zomaar 1:13, door de polder gaat het naar de 1:14,5. Doe wel m'n best door gewoon de max snelheid te rijden en zoveel mogelijk in de cruise, maar voor zo'n slagschip vind ik het netjes.
Als ik verbruik hoor van kennissen in Picanto's, Matiz'jes en dat soort auto's ontloopt het elkaar weinig. Alleen C1 achtige auto's zijn echt zuiniger, maarja.. Oke, wegenbelasting is hoger, maar rij dan ook wel 'n auto
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Dit topic is gesloten.
![]()