Rukapul schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 16:54:
dfrenner's argument dat hij - of eender welke chauffeur met agressieve rijstijl - met elke auto slechts 2/3 van de fabrieksopgave haalt is op zich valide en geen reden om milieubelastingnormen aan te passen.
Wel is het zaak om de normen en tarieven een continue curve te laten zijn in plaats van arbitraire stappen. Ook is het zaak om overduidelijke hiaten (zoals een zuinige maar niet superzuinige kilometervretende Prius op 0% te stellen wat veel minder is dan de 20% diesel-concurrentie), idem overige zaken waar de theoretische resultaten teveel afwijken van elk praktisch gebruik (zoals de 1:30 van de Fabia; er is niemand die ook maar in de buurt komt volgens de diverse fora en is een duidelijk geval van statistische spelletjes).
Bovenstaande doet echter niets af om een zekere incentive in het systeem in te bouwen. Tot zoverre heeft het zeker tot een verschoning van het wagenpark geleid (met bepaalde bijeffecten, maargoed).
En om het helemaal goed af te ronden moeten we maar een strafheffing voor leaserijders invoeren die te ver van de norm afwijken (of gewoon bijtelling mede baseren op energie-/brandstofverbruik). Sorry dfrenner

Geeft niet
Het maakt me allemaal niets uit, maar zo lang het goedkoop is blijf ik 14% rijden, als dat wegvalt, ga ik weer naar 25%, maar dan pak ik uiteraard ook een bijpassende motor
Overigens was de fabrieksopgave van mijn 25% Volvo net zo min haalbaar als bij de Fabia... Waarbij ik één keer 1:33 heb weten te halen over mijn rit. Dit was een 80 weg op de cc...
Op de snelweg absoluut onhaalbaar...
t_captain schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 19:37:
Waar we wel naar moeten kijken is naar een norm die dichter bij het praktijkverbruik staat.
Als iedere auto precies 50% meer zou verbruiken dan volgens het boekje, is de onderlinge verhouding identiek. De verdeling van autobelastingen is dan overeenkomstig de wensen van de wetgever. Maar als de ene auto nagenoeg volgens het boekje presteert en de andere meer dan 50% extra verbruikt t.o.v. de opgave, dan is de verhouding zoek. De ene auto wordt naar verhouding te hoog belast en de andere te laag.
Dat is toch ook gewoon zo?
Je moet natuurlijk niet mijn 14% 1:18 met een zuinige rijder vergelijken die zuiniger rijdt met een 20% auto...
Met mijn 25% Volvo die volgens de fabriek 1:22 zou doen, haalde ik ook 1:12... (okee 12,5).
De belangrijkste afwijking is de zware overweging van stadsverkeer in de ECE cyclus. In de praktijk is een auto vooral zuinig als hij het in de stad redelijk doet en daarnaast erg zuinig is bij 100 en 120 km/h constant. Dat laatste krijgt echter nauwelijks waardering in de testcyclus. Gevolg: hybrides worden voorgetrokken, start-top systemen worden voorgetrokken, lichte en kleine auto's worden voorgetrokken. Auto's met de aerodynamica van een tuinhuisje ontvangen niet de daarbij behorende penalty. En kleine motoren worden voorgetrokken, ook als ze in de praktijk niets waarmaken van hun beloofde zuinigheid.
Daar ben ik het zeker mee eens, snelweg moet erg zwaar meetellen.
Geen enkele auto die ik heb gereden haalt met 100km/u de fabrieksopgave...
Het wrange is dat de sterkste differentiatie van belastingen bij de zakelijke rijders wordt gelegd. Precies die rijders die het meest op de snelweg zitten en wiens verbruik daardoor het meest afwijkt van de norm. De huidige wetgeving subsidieert leaserijders om een Agila hybrid te gaan rijden, die bij wijze van spreken 1:12 rijdt op de snelweg. Op een "ouderwetse" middelklasser zou bij wijze van spreken 7 keer zoveel belasting worden geheven, terwijl deze op de snelweg 1:13 rijdt

Ondanks dat ze de fabrieksopgave ook niet halen, kun je toch wel stellen dat de 14% bakken een stuk zuiniger zijn dan de rest.
Voor mij geldt dat absoluut wel, ondanks mijn stevige rijstijl rijd ik wel 300km meer op een tank... Het argument dat een 3 cilinder 1.2DI harder moet werken dan een sterkere motor en daardoor zelfs meer zou verbruiken klopt dus echt voor geen meter.
Sander schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 07:29:
Sites als spiritmonitor en ook autoweek verbruiksmonitor zijn in mijn ogen geen goede benchmark, omdat alleen mensen die zich al echt bewust zijn van hun verbruik daar hun data uploaden. Op het moment dat je bewust bezig bent heb je in mijn ogen al een aardige stap gemaakt en ben je dus ook je rijstijl al aan het aanpassen.
werkelijkverbruik.nl is daarin een stuk 'eerlijker' aangezien die gewoon het gebruik meet van iemand die het niks intresseert. Dan komt de Prius er toch een stuk slechter vanaf met 5.75 l/100km. Wat subsidieer je dan? Een auto die geen steek zuiniger of milieuvriendelijker is dan een eco-diesel met 20% bijtelling.
Overigens is een auto niet zaligmakend in het besparen van brandstof, je kan zuinig rijden in een onzuinige auto (relatief) en andersom. De bestuurder is nog steeds een cruciale factor, daarom denk ik dat het ook goed zou zijn om een systeem te verzinnen waarin een leaserijder hier ook voor beloond wordt (en niet alleen werkgever gestraft bij grote afwijkingen van norm).
Ik vang dit op als een milieu issue!
Dat vind ik erg hypocriet, voor iedere Nederlander...
Aan de ene kant roepen dat iedereen zuiniger moet rijden, want de uitstoot is slecht voor het milieu... Aan de andere kant hebben we 3,5 aardbol nodig als iedere inwoner op de wereld net zo zou leven als de gemiddelde Nederlander.
We zeuren over het milieu, maar intussen rennen we wel naar de winkel om de nieuwe ipad te halen, die gebruikt wordt, naast de computer en laptop die er al staan.
We moeten een zuinigere auto, dus kopen een nieuwe bak. Die nieuwe bak brengt een redelijk grote uitstoot met zich mee in het productieproces.
Weet iemand hoeveel CO2 het kost om een Fabia Greenline te produceren bijvoorbeeld!?
Dan is zo uit te rekenen hoeveel km er minimaal gereden moet worden om uiteindelijk minder uit te stoten dan je had gedaan door met die oude bak door te rijden. Ik ga dat in ieder geval niet redden in de 2 jaar dat ik de Fabia rijd.