Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe zuinig rij jij? - Deel 1 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 102 Laatste
Acties:
  • 359.211 views sinds 30-01-2008

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:51
Klopt maar dat geldt des te meer voor degene die wil gaan inhalen. Als je perse niet wilt versnellen bij inhalen dan wacht je tot er genoeg ruimte achter je is. Toch?
Edit: is ook gunstig voor je verbruik :P
Overigens, als je in een extreem geval een volle minuut op slot zit achter een vrachtwagen @90kmh ipv 100 dan heb je maar liefst 10kmh / 60 ~= 166 meter achterstand. Dat is @90kmh ongeveer 6.6 seconden van je leven. Voorgoed weggegooid.

[ Voor 31% gewijzigd door mekkieboek op 26-03-2011 10:52 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

ik wacht meestal tot er voldoende ruimte is en versnel ook wel wat.
Toch gunt men elkaar weinig ruimte is mijn ervaring.

• mekkieboek
Ja die indruk heb ik ook bij sommigen. Die enkele seconden verloren leefplezier gelden uiteraard net zo hard voor bumperdrukkers. Daar gaat het vaak om nog minder seconden. Waar gaat het over :?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:31
Vorige maand met 500km snelweg 1:13.5 gehaald. Nu na 296km stadsverkeer 1:12.6.Ik ben in elk geval positief verrast (Peugeot 306 1.6xt uit 1996).

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:11
Vorige week heen en weer naar Hilversum vanaf Twente: Volgens de boordcomputer 1:13,1.
Auto: Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Instyle.
Met 4 personen erin, wel het grootste gedeelte van de tijd de CC op 128 staan.
(Rij overigens een stuk zuiniger dan mijn vader, van wie de auto is, die doet 1: 11,8 :))

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
mekkieboek schreef op zondag 27 maart 2011 @ 18:22:
Ja die indruk heb ik ook bij sommigen. Die enkele seconden verloren leefplezier gelden uiteraard net zo hard voor bumperdrukkers. Daar gaat het vaak om nog minder seconden. Waar gaat het over :?
Just my two cents: Stel je voor dat het volgende in de supermarkt gebeurd: je hebt wat haast, wil snel een product pakken, afrekenen en wegwezen, maar terwijl je vlot naar het schap loopt gaat iemand schuifelend voor je lopen en op zo'n manier dat je er niet langs kan. Nu wordt je gehinderd in je doen en laten, je vrijheid in feite, terwijl je al haast had en mogelijk gevolg: frustratie, ergenis etc terwijl het je maar een paar seconden extra kost. Als het allemaal te lang duurt kom je tijd te kort, ben je te laat en heb je dat gezeik weer :+ Diegene die het niet herkent komt dan met die dooddoener "dan ga je toch eerder weg" Als het echt simpel was zouden alle autosnelwegen gemakkelijk naar max 100 of minder kunnen :)
Niet om bumperkleven goed te praten, maar ken het wel dat je of iemand achter je hebt hangen of graag wilt dat iemand aan de kant gaat; beide vervelend maar wat doe je er aan.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:26

timovd

Voorsprong door techniek

bite schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 13:02:
[...]

... maar ken het wel dat je of iemand achter je hebt hangen of graag wilt dat iemand aan de kant gaat; beide vervelend maar wat doe je er aan.
_/-\o_
Edit: Laatst _letterlijk_ ruim 4 minuten achter een 3-serie blijven plakken op de A28 Utr-A'foort, omdat 'ie met 1km/uur verschil anderen ging inhalen en voor zich een gat liet van _honderden_ meters.

[ Voor 27% gewijzigd door timovd op 29-03-2011 13:32 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-11 23:35

TwOkkie

Tweakin' Okkie

timovd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 13:30:
Edit: Laatst _letterlijk_ ruim 4 minuten achter een 3-serie blijven plakken op de A28 Utr-A'foort, omdat 'ie met 1km/uur verschil anderen ging inhalen en voor zich een gat liet van _honderden_ meters.
Even relativeren door de advokaat van de duivel te spelen: Je zat dus vier minuten lang aan de achterkant van dat gat van honderden meters, terwijl je voorin dat gat had kunnen rijden. Hoeveel honderden meters waren dat? Een stuk of 5 ? Dan was je 15 seconden eerder bij de afrit geweest. Nee, dat is wel een boete van 400 euro voor het kleven waard.

Ik wil trouwens het gedrag van die drie-serie absoluut niet goedpraten hoor. Inhalen doe je met een snelheidsverschil. Dat geldt even goed voor personenauto's. Maar was hier misschien sprake van actie en reactie? Ik heb me weleens vanaf 130 terug laten zakken achter een vrachtwagen om op die manier ruimte te maken voor een achterligger. Ik denk niet dat dat zijn bedoeling was, maar hij zou er zó graag langs dat dit mij de beste oplossing leek. Ook heb ik de neiging om de ruimte die ik achter me te kort kom aan de voorkant te compenseren. Ik kan namelijk ook niet harder dan mijn voorligger, dus als "jij" de veiligheidsmarge verkleint, moet ik hem vergroten. Logisch toch?

[J|O|R] <- .signature.gz

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
timovd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 13:30:
[...] _/-\o_
Hij liet dat gat misschien wel vallen omdat er iemand achter hem plakte?

Ik bedoel maar : als er iemand veel te dicht achter je hangt, loop je een extra risico. De manier om dat risico te verminderen is om zelf extra afstand te nemen tot je voorganger. Zo kun je zelf extra defensief rijden om het offensieve rijgedrag van degene die achter je plakt te compenseren.

Oftwel: de geplakte moet extra voorzichtig rijden vanwege de plakkende.

Oefening voor volgende keer: hou meer afstand (minstens 30m) en laat op een discrete manier merken dat je er voorbij wil, b.v. door je li. knipperlicht.

/ontopic: plakken is wel goed voor je brandstof verbruik. :)

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2011 @ 09:03:
[...]... Mijn verbruik is pas optimaal na 20km gereden te hebben, en tegenwind is echt dodelijk. ...
Dodelijk was het niet, maar toen ik achter een Skoda Fabia Combi greenline een karretje hing (zo'n dichte, hoge bak) was de maximum snelheid 100 km/uur met een verbruik van 12L/100km. Dat was zo'n 50% meer dan bij 80 km/uur, dus toch maar weer vaart geminderd :)

Dat was dus bij tegenwind... De terugweg was al weer een kwart zuiniger!

[ Voor 7% gewijzigd door Testert op 29-03-2011 15:00 ]

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

• mekkieboek
bite schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 13:02:
dat het volgende in de supermarkt gebeurd: je hebt wat haast
...
Diegene die het niet herkent komt dan met die dooddoener "dan ga je toch eerder weg"
offtopic:
Degene die het niet herkent die liegt, zou ik bijna zeggen. Ik heb wel eens op een bijna eindeloze 50 kmh weg zonder passeermogelijkheid het hele stuk achter een auto met 30 kmh moeten rijden, diverse keren groen licht misgelopen en een hele file met geirriteerde lotgenoten achter ons aan. Da's idd best frustrerend. In de supermarkt kun je nog gewoon netjes vragen of je er langs mag, in de auto gaat dat niet of iig een stuk moeilijker. Ik denk dat het meestal niet gaat om de verloren seconden maar om het verlies van controle. Je ziet ook vaak dat mensen niet verder kijken dan hun voorganger. Zodra het kan, planken ze erlangs en zien dan pas het rode verkeerslicht even verderop en moeten vol in de ankers.

• joopv
  • Niet online
Ik herken dat best wel hoor. Maar als je wat meer rijervaring hebt, cq wat ouder wordt, dan kun je beter relativeren en de emotionaliteit uit het autorijden bannen.

Oftewel, je wordt minder opgefokt.

En dan zie je die die plakkende en wevende druktemakers eigenlijk gewoon als kortzichtige zielepoten zie met hun gedrag harmonicaeffecten (remgolven) produceren - soms met kettingbotsingen tot gevolg - die uiteindelijk tot gevolg hebben dat de totale doorstroom minder is en het gehele wegbeeld zenuwachtiger en dat er (nu weer ontopic) brandstof verspild wordt in nutteloze acceleraties en hete remschijven.

Reclames die autorijden en emoties met elkaar koppelen zouden eigenlijk verboden moeten worden. Net zoals dat met tabak gedaan is. Auto's zijn een transportmiddel en geen genotsmiddel.

Verwijderd

Dodelijk was het niet, maar toen ik achter een Skoda Fabia Combi greenline een karretje hing (zo'n dichte, hoge bak) was de maximum snelheid 100 km/uur met een verbruik van 12L/100km. Dat was zo'n 50% meer dan bij 80 km/uur, dus toch maar weer vaart geminderd :)

Dat was dus bij tegenwind... De terugweg was al weer een kwart zuiniger!
Een auto met 75pk is ook niet echt bedoeld om een karretje achter te hangen, en dan al helemaal geen hoge met een gigantisch oppervlak. Desalniettemin was er geen enkel probleem, aangezien je toegestane snelheid met karretje toch slechts 90 is ;) Maar wel spectaculair verschil, geeft goed het effect van luchtweerstand op verbruik aan!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2011 10:30 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-11 23:04
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 10:30:
[...]

Een auto met 75pk is ook niet echt bedoeld om een karretje achter te hangen, en dan al helemaal geen hoge met een gigantisch oppervlak. Desalniettemin was er geen enkel probleem, aangezien je toegestane snelheid met karretje toch slechts 90 is ;) Maar wel spectaculair verschil, geeft goed het effect van luchtweerstand op verbruik aan!
Als je met een hoge, vierkante aanhanger rijdt, dan gaat je totale gebruikte vermogen vrijwel geheel in de luchtweerstand zitten. Die loopt op met de derde macht van de snelheid. Omdat je afgelegde weg lineair oploopt met de snelheid, is het verbruik per kilometer dus evenredig aan de snelheid in het kwadraat. (100/80)^2 = 1.56.

En ook voor wie zonder aanhanger rijdt, bij snelheden van 120 km/h en meer geldt ook dat de luchtweerstand veruit het grootste deel van het brandstofverbruik bepaalt. 145 rijden betekent ook bijna +50%.Het verschil tussen 1:15 en 1:10.

Wat ik wel moet meenemen in de vergelijking is het werkpunt van de motor. Heb je een auto met een lichte motor, dan heb je een extra snel oplopend verbruik. Bij 100 a 120 km/h zit je motor in de goede toerentallen (bij een typische benzinemotor 3000-4000), bij 140 zit je duidelijk daarboven. Door het afnemen van het rendement neemt je verbruik nog eens extra toe. Rij je echter met een wat snellere auto (denk aan een BMW 325i o.i.d.), dan is dit effect zo goed als afwezig. Die machines lopen bij 140 nog in het groene gebied. Bij nog snellere machines kan het effect zelfs omgekeerd zijn, dat ze auto bij 120 km/h te laag in toeren zit.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vandaag weer getankt, ik had besloten om de hele tank zuinig aan te doen en dan vooral op het woon-werk traject. Dus niet harder dan 100 etc. Proberen de snelheid (toerental) constanter te houden.
Het gemiddelde verbruik afgelopen jaar (aan de pomp) was 1:13,1 (weer slechter dan het jaar ervoor)
(op de boardcomputer 14,5 deze geeft structureel 1,4 km/l te optimistisch aan)
Nu 1:15,5 aan de pomp (bc 16,6) het lampje ging ook circa 100km later branden.

Conclusie zover:
Ik had vooral de neiging om langzaam te blijven versnellen en de Vmax +10 te rijden
Wel een paar keer een verkeerslicht tegen gehad dat ik anders toch gehaald had, maar vooral het gas ietsje loslaten als je eenmaal op snelheid bent lijkt te helpen. Ik was ook niet dramatisch veel later op mijn werk.
Nu hielp het zachte weer ook wel afgelopen week maar ik denk dat ik dit wel ga volhouden.

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-11 21:43

Nutral

gamer/hardware freak

Ik heb zelf een daihatsu waar ik vanaf 2 maanden geleden in rijd, al haalde ik al een tijd 1:18 terwijl 1:21 goed mogelijk is. Eergisteren ben ik er ook achter gekomen dat de banden 1.3 en 1.5 bar waren terwijl het 2.0bar zou moeten zijn.
Ik heb ze opgepompt en maar eens kijken of ik nu wel 1:20 haal, zoniet dan zal het wel aan mijn rijden liggen.

• bouwfraude
  • Niet online
joopv schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 14:54:
[...]
Oefening voor volgende keer: hou meer afstand (minstens 30m) en laat op een discrete manier merken dat je er voorbij wil, b.v. door je li. knipperlicht.
Als ze 4 minuten doen over het inhalen van een auto dan gaat het groot licht aan en blijft het aan tot
ze opgerot zijn. Maar dat kom ik gelukkig niet vaak tegen.

[ Voor 5% gewijzigd door bouwfraude op 31-03-2011 14:33 ]

• t_captain
joopv schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 09:51:
Auto's zijn een transportmiddel en geen genotsmiddel.
Dat is opinie ;)

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 18:52

AzzKickah

06-CENSORED

joopv schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 14:54:

Discreet? Dat vind ik wel zo asociaal en ongeduldig. Als iemand achter mij zit te seinen met zn knipperlicht dat ie erlangs wil terwijl dat nergens op slaat 9 van de 10x omdat ik gewoon aan het inhalen ben, laat ik het gas altijd nog ff extra los.
Ongeduldig volk.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

AzzKickah schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 15:16:
[...]

Discreet? Dat vind ik wel zo asociaal en ongeduldig. Als iemand achter mij zit te seinen met zn knipperlicht dat ie erlangs wil terwijl dat nergens op slaat 9 van de 10x omdat ik gewoon aan het inhalen ben, laat ik het gas altijd nog ff extra los.
Ongeduldig volk.
Nee, expres treiteren helpt zeker wel... ;w Sta er dan tenminste boven!

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 31-03-2011 15:27 ]

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

TommyGun schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 15:27:
[...]

Nee, expres treiteren helpt zeker wel... ;w Sta er dan tenminste boven!
Meestal sta ik er inderdaad gewoon boven, maar niet als ze dan ook nog eens gaan bumperkleven en met hun knipperlichtje gaan seinen.

Laat ze gewoon normaal doen. Doe ik ook.

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:44
Oeh, leuk, zie dit forum nu pas, maar heb thuis al een excel bestand met verbruik van afgelopen half jaar

auto: peugeot 206 2.0 HDi, 66kW@4000rpm, 205Nm@1900rpm, bouwjaar 2003
kilometers per dag: verschilt, wordt alleen prive gebruikt, ongeveer 15000km/jaar
climate control staat altijd aan, rij gewoon de maximumsnelheid (wel redelijk wat snelwegkilometers)

gebruik sinds juni 2010: tussen de 1 op 19 en 1 op 20

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

AzzKickah schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 15:30:
[...]

Meestal sta ik er inderdaad gewoon boven, maar niet als ze dan ook nog eens gaan bumperkleven en met hun knipperlichtje gaan seinen.

Laat ze gewoon normaal doen. Doe ik ook.
Je zult altijd mensen blijven houden die niet 'normaal' kunnen doen, maar ze treiteren helpt zeker niet. Ik kan me voorstellen dat het aantrekkelijk is maar goed, je begrijpt me wel. Je weet ook nooit de situatie van een ander, maar respect op de weg is helaas ver te zoeken tegenwoordig.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
AzzKickah schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 15:30:
[...]
offtopic:
Inderdaad erg irritant.. toch mezelf voorgenomen me niet te ergereren en even aan de kant te gaan als dat redelijk kan. Het kost me moeite ;) ik vind het jammer om zo iemand z'n zin te geven, maar van expres niet aan de kant gaan, gas los laten of wat voor actie dan ook wordt mijn humeur niet beter van en dat is het niet waard. Met de jaren toch iets wijzer en kalmer geworden in het verkeer O-)

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

bite schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 16:30:
[...]
offtopic:
Inderdaad erg irritant.. toch mezelf voorgenomen me niet te ergereren en even aan de kant te gaan als dat redelijk kan. Het kost me moeite ;) ik vind het jammer om zo iemand z'n zin te geven, maar van expres niet aan de kant gaan, gas los laten of wat voor actie dan ook wordt mijn humeur niet beter van en dat is het niet waard. Met de jaren toch iets wijzer en kalmer geworden in het verkeer O-)
offtopic:
Je humeur wordt er niet beter van, dat klopt. Maar diegene merkt dan in ieder geval wel dat hij irritant bezig is. Als ie dat al niet dondersgoed van zichzelf wist, maar er gewoon schijt aan heeft.
Ik rij praktisch altijd al standaard 130-135, dus als iemand dat doet bij mij ga ik gewoon strak 120 rijden. Dat bedoelde ik met het gas loslaten :)

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

als ik echt opgeduwd dreigde te worden nam mijn "slechtere ik" het over en ging ik treiteren door bv. gas los te laten of de mistlamp achter aan te zetten of zelfs kort te remmen.
Werkt niet en wekt extra agressie op heb ik gemerkt.

dit doe ik dus niet meer en ik ga dan maar zo snel als veiligheidshalve mogelijk netjes aan de kant.
Helaas gunt men elkaar weinig op de weg.

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-08 16:07

Moortn

Hallo

Ik reageer daar niet op. Als ik iemand inhaal en er komt iemand anders met 160 km/h aan rijden, ga ik aan de kant als ik klaar ben met inhalen. Niet eerder en niet later.

De enige *uitzondering is als er iemand met een petje, en die scheef achter het stuur zit, gaat bumperkleven. Dan duw ik het gas in totdat hij 500 meter achter me zit :$

*De andere uitzondering is Duitsland

En ontopic:

De laatste tank 10,54 l / 100KM gereden. "Zuinigste" tot nu toe, maar valt nog steeds tegen. Zal wel aan de kapotte thermostaat liggen.

Alfa 156 1.6TS, meeste snelweg

[ Voor 25% gewijzigd door Moortn op 01-04-2011 09:45 ]

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Daniel36 schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 09:13:
als ik echt opgeduwd dreigde te worden nam mijn "slechtere ik" het over en ging ik treiteren door bv. gas los te laten of de mistlamp achter aan te zetten of zelfs kort te remmen.
Werkt niet en wekt extra agressie op heb ik gemerkt.

dit doe ik dus niet meer en ik ga dan maar zo snel als veiligheidshalve mogelijk netjes aan de kant.
Precies. Ik wilde dat vroeger ook nog weleens doen, maar het werkt averechts. Ik doe het dus ook niet meer en ik ben best bereid om eventjes een dot gas te geven om sneller in te halen om te voorkomen dat een achterligger moet uitrollen.
Helaas gunt men elkaar weinig op de weg.
Daar ben ik het dan niet mee eens. Nederlanders rijden vaak heel beschaafd en voorspelbaar (weekend uitgezonderd). Doordeweeks gunt men elkaar best veel. Het weekend daarentegen is een ramp. Men gunt elkaar echt niets, maar volgens mij is dat voornamelijk een kwestie van onwetendheid omdat al die weekendrijders geen idee hebben van verkeersregels.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:21

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

In Amerika (Californië bedoel ik :P,), dáár gunt men elkaar pas wat op de weg. In de file even 4 banen moeten opschuiven naar de carpoolstrook? Geen enkel probleem. 2 afslagen later weer 5 banen terug naar rechts? Prima! Er wordt ook bijna niet te hard gereden. Op een kruising wordt consequent gestopt. Als er geen verkeerslichten zijn, of ze zijn buiten werking, gaat iedereen netjes om de beurt in volgorde van aankomst.

Natuurlijk, als je je er niet aan houdt zijn de straffen er ook naar, en de pakkans was er vele malen groter dan hier, maar het was wel een hele verademing vergeleken met hier.

[terug richting ontopic]De auto's zijn er in ieder geval niet zuinig, en het bestaan van de lege carpoolstrook is juist te danken aan het feit dat daar maar zelden passagiers in een auto zitten.[/]

[ Voor 14% gewijzigd door DrivinUCrazy op 11-04-2011 14:51 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Trommelrem schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 09:35:
Precies. Ik wilde dat vroeger ook nog weleens doen, maar het werkt averechts. Ik doe het dus ook niet meer en ik ben best bereid om eventjes een dot gas te geven om sneller in te halen om te voorkomen dat een achterligger moet uitrollen.
Waar zijn jullie dan allemaal als ik op de weg zit? :/

Iedereen zegt altijd dat ie het zo goed doet en geen mensen hindert. Maar als je dan een keer zegt dat je je gas loslaat of de remlichten aan laat springen als iemand irritant doet, krijg je naar je hoofd dat jij degene bent die gevaarlijk en dom bezig is.

Daar blijft bij mij toch een beetje het gevoel van de omgekeerde wereld aan hangen. Hoewel ik het principe uiteraard wel snap.
Maar waarom altijd 'toegeven' aan die 'bullies' ? You get my point? Als iedereen maar netjes en 'mieterig' aan de kant gaat zullen die mensen hun irritante aso-gedrag ook nooit veranderen. Want 'iedereen gaat toch wel aan de kant als je met 150 en knipperende lichten achterop de bumper komt'.

• joopv
  • Niet online
En jij denkt dat je iemand iets kunt leren op de weg? Dream on. Gedrags verandering bereik je echt niet op die manier.

Laten we die discussie voortzetten in het Grote Wegmisbruikers!! topic, ok?

En nu weer terug naar het topic onderwerp..... Ik heb afgelopen week weer voor het eerst sinds half november meer dan 1000km gereden met mijn 50L diesel tank en de 1300kg Focus. De zomerbanden liggen er weer op en ik heb ze op de maximale spanning gezet voor een volbeladen auto.

[ Voor 15% gewijzigd door joopv op 01-04-2011 10:21 ]

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Vakantie gehad en alleen binnendoor-wegen genomen een tank gas lang, verbruik gelijk gedaald van 1 op 10 naar 1 op 12.
logies want allemaal 80 en 100 km wegen.
Ergernis : mensen die kort voor je de weg opdraaien zodat je moet remmen en dan 72 gaan rijden op een 80 km weg.
Dan is zelfbeheersing nog een hele kunst in mijn geval. 8)7

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Grrr, 1 op 17 met moeite en veel continu 120 rijden, nu met airco aan net geen 1 op 15 gehaald op de zelfde manier rijden. :/ Dat zuigt best wel. :P

Maar goed, ik ga van 30 dkm naar 50 dkm per jaar gemiddeld over 2 maanden dus dan toch maar eens een diesel aanschaffen denk ik dan. :+

Edit: even lekker maken, voor zo weinig heb ik kunnen tanken afgelopen maandag:
Afbeeldingslocatie: http://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2011/04/Afb0530-Small.jpg
8)

[ Voor 23% gewijzigd door Joopieboy op 12-04-2011 09:35 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Laatste tijd met de Bluemotion rij ik tijdens m'n woonwerkverkeer (100km) zo'n 4,2L / 100km (1 op 23.8)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-11 08:54
Gunner schreef op maandag 11 april 2011 @ 14:50:
Laatste tijd met de Bluemotion rij ik tijdens m'n woonwerkverkeer (100km) zo'n 4,2L / 100km (1 op 23.8)
Dan doe ik nog niet eens zo verkeerd met mijn 1.9 TDI met 5,1L / 100km.

• Haan
  • Laatst online: 22-11 15:31

Haan

dotnetter

Het is wel duidelijk te merken dat de winter voorbij is, tankbeurt vanmorgen 1:19,3 :) In de winter haalde ik max 1:18. Alleen jammer dat tanken alsnog iedere tankbeurt duurder wordt door die achterlijke brandstofprijzen :(

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Met de motor gas erop vorige vrijdag: 1L/9.8km! Als ik zuinig rij was het vorige zomer 1L/15km... maarjah schijt ik rij ook voor de lol :P

Ctrl+k

• Housenki
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-01 09:59
Prius Gen2 op dit moment 6.0L / 100km, beetje jammer eigenlijk. Maar op het moment wel nog winterbanden en waarschijnlijk de verkeerde spanning. Maar hij is eigenlijk altijd onzuiniger geweest dan ik had verwacht.

M3/SR+/MnSilver/zwart/aero/Athlon besteld: 3 Sep, RN: 12 Sep, Restrictie: 2 nov, VIN: 26 nov, SMS: 5 dec, kenteken:.... levering: 13 dec

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-11 14:53
Haan schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:44:
Het is wel duidelijk te merken dat de winter voorbij is, tankbeurt vanmorgen 1:19,3 :) In de winter haalde ik max 1:18. Alleen jammer dat tanken alsnog iedere tankbeurt duurder wordt door die achterlijke brandstofprijzen :(
ja zeg dat wel... ik had vorige week gewoon voor 90 euro benzine gehaald... met een tank van 50 liter...

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-11 17:31

AlexanderB

7800 rpm

Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/428399_31.png ofwel Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/428399.png

met de 1.4i AX GT :) zuinigheid word wel steeds beter, dus blijkbaar heeft het warme weer van de laatste tijd zeker wel invloed...

• EXX
  • Laatst online: 19-11 12:01

EXX

EXtended eXchange

Na 32.000 km gereden te hebben zit ik met mijn Prius III nu op 4.9L /100 km. Best netjes als je bedenkt dat het voor 75% snelweg km betreft.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 21:21

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Audi A1 1.4TFSI'k Heb nu iets meer dan 3000 km op de teller staan van mijn Audi A1 1.4 TFSI en langzaamaan daalt het verbruik. Mede door het 'inrijden', maar natuurlijk ook door het warmere weer. Ik denk alleen dat de brede 17'' sloffen niet helpen bij het zuinig rijden, tenzij ze worden gebruikt om minder af te remmen voor de bochten natuurlijk ;)
Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/435542_31.png

[ Voor 15% gewijzigd door antonboonstra op 11-04-2011 19:52 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

Haan schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:44:
De prjzen zijn inderdaad achterlijk, want in de toekomst nog veel hoger..... >:)

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Wat een verschil een regenbui kan uitmaken zeg... Vandaag de hele dag mooi en redelijk windstil weer, dus een poging gedaan om mijn zuinigheidsrecord woonwerk te verbeteren. Op de heenweg 3.7 vanaf de koude start en 's avonds op de terugweg 3.4 kunnen halen. Bij het binnenrijden van m'n dorp stond ie nog op 3.3, maar toen moest ik nog een flinke heuvel over, dus de magische 30 kilometer op een liter benzine haalde ik net niet. Maar wel een nieuw persoonlijk record. ;-)

Vanavond ben ik bij droog weer binnendoor naar een buurgemeente gereden. Lekker rustig op de weg, dus ik kon mijn best doen: 3.2 over 18 kilometer oftewel 1 op 31. Op de terugweg bleek het weer ineens omgeslagen. Terwijl de start net zo "koud" was (1.5 uur stilstand), haalde ik dankzij de fors lagere temperatuur (10 i.p.v. 16), de striemende regen, de tegenwind en het natte wegdek slechts 4.6. Vooral de opwarmfase kostte flink meer benzine (5.6 ipv 4.1), maar ook daarna had de auto duidelijk meer kracht nodig om te blijven rollen.

Nou ja, een daggemiddelde van 3.7 over 82 km is toch ook best aardig.

[J|O|R] <- .signature.gz

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 20:56
Windstil heb ik vandaag nergens mee mogen maken. Ik wapperde bijna van de weg af. ;)
Ik heb met de Civic vandaag 4,8l/100km gehaald met voornamelijk snelweg. Binnendoor haal ik wel betere scores maar een Prius is doorgaans zuiniger.

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:54

Xtremelead

powered by E-MU

afgelopen vrijdagmiddag mijn persoonlijke zuinigheidsrecord gereden:
A'dam->Nieuwerkerk ad IJssel, +/- 75km, A10-A2-A12-A20
1:28,1
Auto: VW Passat Variant Bluemotion

[ Voor 2% gewijzigd door Xtremelead op 18-04-2011 09:46 . Reden: variant ]

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!

• EXX
  • Laatst online: 19-11 12:01

EXX

EXtended eXchange

Netjes!

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 11:50
Ik heb nu ondertussen al redelijk wat kms afgelegd met mijn corsa met een gemiddeld verbruik van:
Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/436213_31.png

Fabrieksopgave is 15,9 km/l en aangezien ik vrij veel stad rijd valt het me op zich reuze mee :)

Verwijderd

Van het weekend een nieuw record per volle tank neergezet. 1102km op 43,34 liter. 1:25,4 gemiddeld. Ik had wel het idee dat de pomp niet klopt; normaal staat hij bij ca. 40 liter precies op het rood, en daar was hij nog niet eens terwijl er nu 43 inging. Ik had een betere score verwacht in ieder geval.

En met die tank heb ik bijna een maand gedaan terwijl het toen zo warm niet was. Van het weekend zat er wel een toer door de polder bij om te genieten van het mooie weer, waarbij de tripcomputer ruim > 1:30 uitkwam.

Maar goed, tripcomputers zijn niet echt nauwkeurig...
Overall sinds aanschaf: Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/424153_31.png
http://www.spritmonitor.de/en/detail/424153.html

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2011 14:32 ]

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11 16:44

Arfman

Drome!

Volgens mij is de Altea op zomervelgen (17" Michelin Pilot Sport 3) niet zo zuinig .. ik haal (wel met veel stadsverkeer) net de 1 op 10 :X

Maar het heeft wel lekker veel grip 8)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:29

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Van het weekend ritje groningen gedaan, bizar genoeg bijna 1 op 15 gereden (14.83), en dat op een totaal gemiddelde van 1 op 11 (10.89) vind ik erg netjes, dat terwijl ik toch bijna nonstop 120-130 reed :)
Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/444607_31.png
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2011 @ 14:29:
Maar goed, tripcomputers zijn niet echt nauwkeurig...
Overall sinds aanschaf: [afbeelding]
http://www.spritmonitor.de/en/detail/424153.html
Best bizar eigelijk, het verschil tussen de jaren. Qua vermogen zitten we nagenoeg gelijk:
63 kW (86 PS) tegen 66 kW (90 PS), en toch rij jij ruim 2x zuiniger :P

[ Voor 47% gewijzigd door SinergyX op 19-04-2011 13:04 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 22:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Diesel vs. Benzine, dus dat is geen vergelijk.
Ook al reed ik met benzine ook een stuk zuiniger met een 1.8 en 103 pk.

Signatures zijn voor boomers.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:29

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ach, helemaal overheen gelezen dat je een diesel had :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-11 11:55
Arfman schreef op maandag 18 april 2011 @ 15:47:
Volgens mij is de Altea op zomervelgen (17" Michelin Pilot Sport 3) niet zo zuinig .. ik haal (wel met veel stadsverkeer) net de 1 op 10 :X

Maar het heeft wel lekker veel grip 8)
Mijn golf 2.0tdi op zomervelgen (18" Bridgestone potenza) verbruikt nogtans maar een 5l/100 km, 1:20 dus.
Nja, dat zegt de boordcomputer :P .

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 08:50

Nik

SInds ik 100km per dag moet afleggen voor mijn werk ben ik ook zuinig(er) gaan rijden. Ik had een Honda Prelude 2.0i uit 1997. Daarmee haalde ik gemiddeld 1:11. Niet heel zuinig én oncomfortabel.

Afbeeldingslocatie: http://www.theautochannel.com/media/photos/honda/1997/97_honda_prelude.jpg

Daarom heb ik de Honda verlaten en een Audi A4 B6 8E ProLine 2.0 MultiTronic uit 2003 gekocht. Iedereen verklaarde me voor gek, maar ik heb méér comfort en ik rij veel zuiniger, zonder achteruit te gaan in vermogen. Dit alles heb ik te danken aan MultiTronic (automaat, CTV-techniek), en cruise control.

Afbeeldingslocatie: http://images1.americanlisted.com/nlarge/2003_audi_a4_1_8t_quattro_15407009.jpg

Gemiddeld verbruik ik nu 6l/100km. En dat op een weg waar ik redelijk veel rotondes mee moet pakken en dus veel moet remmen en optrekken (voor de kenners, de N57). Stukje 'stadsverkeer' door Spijkenisse. Al met al ben ik heel erg tevreden!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:26

timovd

Voorsprong door techniek

De N57 rijdt wel lekker door. Bij de rotondes moet je alleen soms even gokken of je de binnenste of buitenste baan moet nemen. Op de meeste stukken mag je 80 rijden. Met een handbak in z'n 5 is dat erg zuinig. Hoe dat bij een MultiTronic/CTV-werkt weet ik niet, maar 80 is meestal wel een "zuinige" snelheid.
Goede keuze overigens!

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• t_captain
1:16 met een A4 op benzine vind ik een knappe score!
Vraag me wel af waarom je geen TDI zou kiezen als je >20.000 km woon-werk + een onbekend aantal prive rijdt.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11 16:44

Arfman

Drome!

Engineer Stewie schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 22:42:
[...]

Mijn golf 2.0tdi op zomervelgen (18" Bridgestone potenza) verbruikt nogtans maar een 5l/100 km, 1:20 dus.
Nja, dat zegt de boordcomputer :P .
Jij hebt een 2.0TDI, ik een 2.0FSI ;)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:56

_Apache_

For life.

Gister een rondje van 335km gereden, veel file (wegwerkzaamheden Utrecht), relatief veel binnendoor.

Ging 17,5 liter in het tankje,.. 5,2l/100km. Is wat aan de onzuinige kant, daarnaast voelt hij op hoge toeren van rauw aan.. Tijd om er verse olie in te gieten. :*)

FZS600, 4-cil, 4 carburateurs, 60L topkoffer

[ Voor 16% gewijzigd door _Apache_ op 20-04-2011 08:47 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Nyazzin
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:49
Van de week een stukje gereden van 26 km binnendoor met voornamelijk 60 wegen. Lekker in zijn 4 of 5 (bij 70km/h) aan het einde had ik een gemiddeld verbruik van 1 op 26,8. Auto een Audi A4 avant 2.0TDI uit 2007

Normaal op de snelweg bij een snelheid van 110 km.h gemiddeld 1 op 21.

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

De laatste paar keer dat ik met wat brandstofbesparende truukjes binnendoor naar mijn werk reed, had ik 's morgens steevast een verbruik van 3.7 en 's avonds 3.2. Vandaag wou ik eens kijken hoe die route "normaal" zou verbruiken, dus heb ik m'n Energy-display uitgezet en m'n Scangauge2 op een scherm ingesteld waar ik niks zinnigs op kan aflezen. Blijft over: mijn normale kilometerteller en een voornemen om normaal te rijden.

Helaas had ik wat last van zondagsrijders (en dat op een woensdag), waardoor de snelheid op een paar doorgaande stukken wat lager lag dan normaal, wat weer gunstig zou moeten zijn voor het verbruik. Ook het eerste deel in de stad duurde alles wat langer, waardoor ik daar bij een stoplicht per ongeluk al in stage 4 terecht kwam. Ik was nou juist benieuwd hoe het lange stuk lintbebouwing met 55 op de CC en de motor in stage 3a zou verlopen. In die fase wil de benzinemotor niet afslaan voordat de auto 1 keer een seconde of 5 helemaal stilgestaan heeft. Een onhebbelijkheid waarvan ik eens wil weten of het de moeite loont om daarop te letten.

Overigens heeft de Prius 3 dit probleem niet meer. Die kan van stage 3a naar 4 op ieder moment dat je gas los laat. Een Prius 2 moet je daarvoor echt even stilzetten. Voor een beschrijving van deze opwarmfases, zie: http://www.john2211.nl/Hybride_modi.htm#1

Maar goed: het eindresultaat: 4.0 l/100km ondanks de lagere kruissnelheden. Met mijn normale strategie had ik vandaag waarschijnlijk wel 3.6 of beter gehaald. Had ik van tevoren geweten dat de slome jojo's elkaar zouden aflossen, dan had ik vandaag zeker een nieuw record kunnen halen.. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door TwOkkie op 20-04-2011 13:06 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

• Tommzz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-11 15:12
De Golf 1.8T van mij vandaag weer volgegooid. Ging 43 liter in en heb ik 517 kilometer mee kunnen rijden. Bijna 1 op 12 dus, ben al blij met 1 op 10 dus dit vind ik allemaal prima! Veel stukken redelijk vlot doorgereden dus valt me niet tegen!

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 23:34

Rejgun

Leven is Bier drinken

[quoteGemiddeld verbruik ik nu 6l/100km. En dat op een weg waar ik redelijk veel rotondes mee moet pakken en dus veel moet remmen en optrekken (voor de kenners, de N57). Stukje 'stadsverkeer' door Spijkenisse. Al met al ben ik heel erg tevreden!
[/quote]

Officiele fabrieksopgave inzake verbruik van deze auto is 1 op 13.7 en jij rijdt 1 op 16.67 met die wagen :D
Is dit 'echt' verbruik of gemeten via de BC? Ik reed een dergelijke auto, geen automaat, en reed 1 op 11. Overigens is dit type automaat onzuiniger dan de handbak.

Audi: Vorsprung durch Technik

• dj1981
ha mede-weggebruikers,

is het een idee dat iedereen onderaan een post met verbruikcijfers nog even herhaalt welke auto hij rijdt? Ik zit af en toe "bij te lezen", maar door de bomen zie jet het bos niet meer.

Net wel mn spreadsheet met verbruikscijfers bijgewerkt, sinds juni vorig jaar 12.500 km gereden, met een cumulatief verbruik van 5,3 l/100km en 1/19

Laatste (halve) tank: 4,5 km/l en 1/22, ondanks 150 op de afsluitdijk, maar verder 110 (had geen haast, en in de randstad is het meestal max 100).

(peugeot 206 2.0 HDI (diesel) 2004, handbak)

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Laatste 2 tanks 8L/100Km gehaald. Moet ik wel flink m'n best voor doen, snelweg altijd op cruisecontrol achter de vrachtwagens aan en niet harder en in de bebouwde kom niet boven de 1500t/pm, ook zo lang mogbelijk in z'n versnelling uit laten rollen.

Auto: Opel Omega station 2.2 benzine.

[ Voor 15% gewijzigd door warhamstr op 21-04-2011 08:39 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:48
Ik rij momenteel met een aanloopwagen tot mijn lease-116d eraan komt :9
Een Citroen C4 1.6HDI 90pk. (aangename verassing!)

Op de BC staat dat dat ding over 75000km gemiddeld 4,5l/100km heeft verbruikt. En dat is bijna enkel korte afstanden van vestiging naar vestiging.
Ik rij redelijk vlot door en ik heb echt de indruk dat het een erg zuinige motor is.
Gisteren de trip BC gereset, zit nu aan 150km en de BC zegt dat ik nog 950km kan rijden tot de tank leeg is.
Zodra dat is gebeurd, post ik hier een update.

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD

• dj1981
Aries.Mu schreef op donderdag 21 april 2011 @ 10:26:
Ik rij momenteel met een aanloopwagen tot mijn lease-116d eraan komt :9
Een Citroen C4 1.6HDI 90pk. (aangename verassing!)

Op de BC staat dat dat ding over 75000km gemiddeld 4,5l/100km heeft verbruikt. En dat is bijna enkel korte afstanden van vestiging naar vestiging.
Ik rij redelijk vlot door en ik heb echt de indruk dat het een erg zuinige motor is.
Gisteren de trip BC gereset, zit nu aan 150km en de BC zegt dat ik nog 950km kan rijden tot de tank leeg is.
Zodra dat is gebeurd, post ik hier een update.
Dat is wel erg netjes!
In mijn peugeot (ook PSA zou je zeggen) overschat de BC het verbruik nogal, scheelt 0,5 l/100 km.

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
Fordje Focus (station) uit 2001
1.6, 16V, benzine

1 op 11, 1 op 12.
Veelal korte afstanden in de stad, dus niet echt zuinig rijden.
Oja, en mijn rijgedrag helpt ook niet mee om het verbruik laag te houden. :)

• Biemold
  • Laatst online: 15-07 00:36
Weet niet of het hier echt thuis hoort maar ik vermeld het toch. :)

Het verbruik van een 50cc Derbi Senda 09 met Yasuni spr/3 race uitlaat voor een hoger toerenbereik (topsnelheid van 90+km/h).

1:16 met veel lange rechte stukken en sportief rijgedrag, naar mijn idee best wel onzuinig voor een brommertje maar dat zal waarschijnlijk ook wel komen door het constante rijden in de hoge toeren ;).
Gelukkig valt het onderhoud van mijn brommer dan wel weer mee, na 7000km een nieuwe achterband, tandenset en bougie (kost iets van 80euro).

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:26

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Golf vi 140pk tdi dsg 2 liter.

Gemiddeld 1:16,5. Gemiddeld 220km per dag. 95% snelweg met altijd 145 km per uur op de cc.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Biemold schreef op donderdag 21 april 2011 @ 18:33:
1:16 met veel lange rechte stukken en sportief rijgedrag, naar mijn idee best wel onzuinig voor een brommertje.
Laat de best wel maar weg :p

Verwijderd

Napo schreef op donderdag 21 april 2011 @ 20:26:
[...]

Laat de best wel maar weg :p
Geschept worden en kilometers meegesleurd omdat geen normaal denkend mens rekening houdt met een brommer op dat soort snelheden (wat móet om zo'n verbruik te kunnen hebben) hoogt het gemiddeld aantal kilometers per liter wel weer op. :+

• t_captain

Het verbruik van een 50cc Derbi Senda 09 met Yasuni spr/3 race uitlaat voor een hoger toerenbereik (topsnelheid van 90+km/h).

1:16 met veel lange rechte stukken en sportief rijgedrag, naar mijn idee best wel onzuinig voor een brommertje maar dat zal waarschijnlijk ook wel komen door het constante rijden in de hoge toeren ;).
Gelukkig valt het onderhoud van mijn brommer dan wel weer mee, na 7000km een nieuwe achterband, tandenset en bougie (kost iets van 80euro).
Een apparaat wat minder dan 180 km/h loopt en desondanks maar 16 kilometer vooruit komt op een liter is niet meer helemaal van deze tijd ;)
Serieus, ik reed indertijd met een Yamaha FZS600 (600cc viercilinder 95pk) 1:20. Zelfs als ik hem vaak voor korte ritjes pakte bleef het 1:18. Met de Daytona 675 (675cc driecilinder 125 pk) reed ik 1:17.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 08:50

Nik

timovd schreef op woensdag 20 april 2011 @ 07:47:
De N57 rijdt wel lekker door. Bij de rotondes moet je alleen soms even gokken of je de binnenste of buitenste baan moet nemen. Op de meeste stukken mag je 80 rijden. Met een handbak in z'n 5 is dat erg zuinig. Hoe dat bij een MultiTronic/CTV-werkt weet ik niet, maar 80 is meestal wel een "zuinige" snelheid.
Goede keuze overigens!
De N57 is geen pretje op sommige tijdstippen. Bij de afslag Zwartewaal sta je vaak in de file vanwege de drukte naar de A15... Even later sta je weer voor SPijkenisse in de file omdat daar ook een oprit naar de A15 is. Maar verder is het wel goed te doen. De stukjes op 'Fllakkee' zijn zuinig te rijden.
t_captain schreef op woensdag 20 april 2011 @ 08:20:
1:16 met een A4 op benzine vind ik een knappe score!
Vraag me wel af waarom je geen TDI zou kiezen als je >20.000 km woon-werk + een onbekend aantal prive rijdt.
Ik doe er dan ook alles aan om zuinig te rijden. Heel vroeg van het gas, niet over de 100 km/h, vrachtwagenhangen als het even kan 8)7 Gaat bijna een verslaving worden om die boordcomputer <4,5l/100km aan te laten geven! Diesel zou nu interessant zijn, maar ik ga daar in de buurt wonen, dus dan wordt diesel weer duur. Het is maar voor een paar maanden.
Rejgun schreef op woensdag 20 april 2011 @ 20:00:
Officiele fabrieksopgave inzake verbruik van deze auto is 1 op 13.7 en jij rijdt 1 op 16.67 met die wagen :D
Is dit 'echt' verbruik of gemeten via de BC? Ik reed een dergelijke auto, geen automaat, en reed 1 op 11. Overigens is dit type automaat onzuiniger dan de handbak.
Ja, het is hard werken achter het stuur. Veel gas los, optrekken en meteen op de CC. Heel weinig remmen. Uitrollen, meeliften met vrachtwagens, je kan het zo gek niet bedenken. Ik meet overigens via de benzine die ik aftank. Wel zo eerlijk. heb het idee dat de boordcomputer er vaak naast zit, en die geeft het ook alleen maar weer per rit, niet het toaal van de hele tank. Des te zuiniger ik rij, des te meer vergoeding ik over hou voor andere leuke dingen ;-) Overigens is die CTV behoorlijk zuinig. Nooit schakelen, weinig toeren. Wordt dat dan niet saai? Nee, ik heb dit monster om even los te gaan:

Afbeeldingslocatie: http://idisk.mac.com/nikmierop//Public/got/IMG_1313-2.jpg

Geen die wat die verbruikt, maar dat boeit me ook niet...

Overigens vandaag ook nog de olie van mijn auto vervangen. Ik kan er weer even tegenaan.

Afbeeldingslocatie: http://idisk.mac.com/nikmierop//Public/got/202047_1561469611524_1678833307_991415_3227631_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://idisk.mac.com/nikmierop//Public/got/204861_1561565893931_1678833307_991519_7106270_o.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Nik op 21-04-2011 21:40 ]

• Biemold
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2011 @ 20:34:
[...]

Geschept worden en kilometers meegesleurd omdat geen normaal denkend mens rekening houdt met een brommer op dat soort snelheden (wat móet om zo'n verbruik te kunnen hebben) hoogt het gemiddeld aantal kilometers per liter wel weer op. :+
Gelukkig rijd ik op veel op binnendoor weggetjes dus ik kom vrij weinig verkeer tegen ;).
t_captain schreef op donderdag 21 april 2011 @ 20:59:
[...]

Een apparaat wat minder dan 180 km/h loopt en desondanks maar 16 kilometer vooruit komt op een liter is niet meer helemaal van deze tijd ;)
Serieus, ik reed indertijd met een Yamaha FZS600 (600cc viercilinder 95pk) 1:20. Zelfs als ik hem vaak voor korte ritjes pakte bleef het 1:18. Met de Daytona 675 (675cc driecilinder 125 pk) reed ik 1:17.
Ik hoop dat ik ook zo snel mogelijk op de motor mag, elke dag 35km op een opgevoerde bromfiets is ook geen pretje (steeds uitkijken naar politie en veel lawaai).

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:36

PauseBreak

derp!

Je kunt ook gewoon op fatsoenlijke snelheid rijden met dat ding. Denk even na over hoe jij er uitziet als je onderuit gaat met dat hok, of wanneer iemand jouw snelheid heel begrijpelijk totaal verkeerd inschat. Daar word jij niet vrolijk van hoor :P

Gemiddeld verbruik voor de Colt (1.3 ELi '93) voor de laatste 4 tankbeurten trouwens:
1:14,78
1:15,67
1:17,43
1:15,59

Officieel zou die volgens het boekje 1:14,5 moeten doen gecombineerd, dus dat gaat zo best aardig. Temeer we er best veel heel erg veel te korte ritjes mee maken naar de supermarkt omdat ik daar nog geen fiets heb, en om nu iedere keer 30 minuten heen, en 30 minuten terug te lopen gaat 'm ook niet worden (met de auto is het 5 minuten rijden :+ ).
Zodra die fiets er is zal het verbruik ook wel meer richting de derde tankbeurt gaan. Die was toevallig 95% snelweg (waarvan alleen files bij Amersfoort) of N-wegen. Vrijwel geen stadsverkeer die keer, misschien van de 530km, 30km in totaal, dat helpt wel. Ook gewoon max 120km/u op de teller aanhouden, veel uit laten rollen, goed anticiperen en snel opschakelen + met weinig gas vertrekken/rijden helpt veel.
Overigens wel grappig dat mijn vriendin duidelijk onzuiniger rijdt dan dat ik doe :D (1:14,78 was haar tankbeurt :P)

Nee, merp!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:48
t_captain schreef op donderdag 21 april 2011 @ 20:59:
[...]

Die 1:16 zal wel kloppen...

Ik deed met mijn Appie RS50 ook zoiets. 180km ofzo met 10liter denk ik...
Met de Yamaha Aerox deed ik net geen 100km met 6 liter. Stock + raceuitlaatje.

Dat waren nog eens tijden >:)

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Eigenlijk slecht dat zo'n relatief licht apparaat nog zoveel verbruikt.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zojuist getankt en ik ben nog niet eerder zo ver gekomen. Van 6,667L/100km naar 6,25L/100km ergo 1:15 > 1:16 Specs: Nissan Micra 1.3 N-CVT, bouwjaar: 1997 op 13" 155/70 zomerbanden. Toch een goede overstap zo, van een volvo 460 1.8 CVT, bouwjaar: 1994 met 8L/100km | 1:12,5 naar mijn huidig koekblik. Mooi zuinig rijden zo op benzine. :)

• rapture
  • Laatst online: 13:57

rapture

Zelfs daar netwerken?

PauseBreak schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 01:24:
Officieel zou die volgens het boekje 1:14,5 moeten doen gecombineerd, dus dat gaat zo best aardig. Temeer we er best veel heel erg veel te korte ritjes mee maken naar de supermarkt omdat ik daar nog geen fiets heb, en om nu iedere keer 30 minuten heen, en 30 minuten terug te lopen gaat 'm ook niet worden (met de auto is het 5 minuten rijden :+ ).
Ik rij regelmatig ritjes van 4 km (10 minuten) heen en 4 km terug, dan wordt de motor niet warm en met de fiets doe ik hetzelfde in een kwartier (en moet geen zorgen over parkeren maken). Wat niet in het laadbakje op mijn fiets past, gaat met de auto mee. Zo'n korte rit bestaat voor de helft uit 50 km/h en de andere helft 30 km/h (overal voorrang van rechts in 't stad). Ik rij dan 1 op 13,5 tot 1 op 14 met een Nissan Micra 1.0 benzine 1997.

Ritten van 40 km heen en 40 km terug op de autosnelweg tegen 130 km/h verbruikt ook hetzelfde. Er is veel meer energie nodig, maar warme motor heft het goed op. Of met andere woorden zijn de korte ritjes slecht zowel in verbruik als voor de motor.

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
En weer een paar duizend KM verder in de 147 JTD16v (99% snelweg)

verbruik nogsteeds redelijk stabiel op 1:18,3.
Laatst een rustig ritje geprobeerd, max 110 en goed anticiperen. Dan kom ik op 1:21,4

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:56

_Apache_

For life.

Gunner schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 09:44:
Eigenlijk slecht dat zo'n relatief licht apparaat nog zoveel verbruikt.
Ligt helemaal aan of er aan het apparaat gesleuteld is, een viertakt schakel brommer (niet opgevoerd) gaat al richting de 1:40-50.. Een eenvoudige Puch, duikt al makkelijk onder de 3l/100km. Nog relatief slecht, maar al een stuk beter dan 1:16..

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• mekkieboek
1:16 lijkt me ook erg veel voor een brommert. Daar rij ik een Golf voor met 4 stoelen en een airco. Sommige brommers en motoren verspreiden een benzinelucht van heb ik jouw daar. Zou het kunnen zijn dat er dan veel onverbrande benzinedeeltjes in de uitlaatgassen zitten en dat ze daarom zoveel verbruiken?

• Biemold
mekkieboek schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 13:30:
1:16 lijkt me ook erg veel voor een brommert. Daar rij ik een Golf voor met 4 stoelen en een airco. Sommige brommers en motoren verspreiden een benzinelucht van heb ik jouw daar. Zou het kunnen zijn dat er dan veel onverbrande benzinedeeltjes in de uitlaatgassen zitten en dat ze daarom zoveel verbruiken?
Brommers zijn vaak nog 2-takt (op het chinese spul na) dus die maken geen gebruik van een kleppensysteem waardoor onverbrande gassen in de buitenlucht komen en vaak als ze opgevoerd worden worden ze voor de zekerheid ook iets te rijk afgesteld dus nog meer onverbrande benzine.

Vind het ook zeer jammer dat alleen in nederland de wet niet gaat worden aangepast zodat je als 16 jarige op een 125cc 11kw motorfiets mag rijden (dus 125cc 4takt), hier zullen de onzuininge mengsmering verbranders ook wat langer rond rijden dan in de rest van de EU (vooral de schakels).

De motoren zullen waarschijnlijk ook wel wat minder strengere milieu eisen zoals dat voor de auto's geld, ook heb je vaak dat de uitlaat op motoren vervangen word door een race exemplaar wat een stuk beter klinkt ( _/-\o_ ) maar vaak zonder katalysator komt.
Ook lijkt me de cilinder inhoud mee te spelen en andere motor technieken die in een auto zitten.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:36

PauseBreak

derp!

rapture schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 17:40:
[...]
Ik rij regelmatig ritjes van 4 km (10 minuten) heen en 4 km terug, dan wordt de motor niet warm en met de fiets doe ik hetzelfde in een kwartier (en moet geen zorgen over parkeren maken). Wat niet in het laadbakje op mijn fiets past, gaat met de auto mee. Zo'n korte rit bestaat voor de helft uit 50 km/h en de andere helft 30 km/h (overal voorrang van rechts in 't stad). Ik rij dan 1 op 13,5 tot 1 op 14 met een Nissan Micra 1.0 benzine 1997.

Ritten van 40 km heen en 40 km terug op de autosnelweg tegen 130 km/h verbruikt ook hetzelfde. Er is veel meer energie nodig, maar warme motor heft het goed op. Of met andere woorden zijn de korte ritjes slecht zowel in verbruik als voor de motor.
Heb je helemaal gelijk in. Zo'n afstand zal het bij ons ook zo ongeveer zijn, maar geen voorrangsgebeuren, dus dat scheelt :P De fiets is er in ieder geval, of althans, ik heb van m'n schoonma een fiets in bruikleen gekregen. Dat scheelt dus een aanzienlijk aantal veel te korte ritten met die auto. Sowieso vind ik het fijner om te fietsen, maar als er geen fiets is houdt het op ;)
Blijft dus alleen nog over de ritten naar mijn en haar ouders en vrienden, en naar de uni en terug. Dat zal het verbruik zeker weten ten goede komen, want dat zijn allemaal ritten van 40km+.

Nee, merp!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-11 23:04

Theo

moederbord

1:16 is toch best veel. Ik heb een Aprilia RS50 gehad uit 2000 welke een andere 50 cc cilinder had (50cc 'snel' heette dat ding; ik kon er de 95 km/h mee halen) en ik had daarmee een verbruik van 1:27. Ik reed altijd met het verkeer mee in de bebouwde kom (dus 50 km/h) en hield 'm laag in toeren (50 reed ik in de 5 of in de 6, dat is 4500-6000 rpm). Buiten de bebouwde kom reed ik ook gewoon 50 en op een paar stukken waar het kon ging het gas vol open (fietspad op een brug van een paar km lang; je heb veel zicht en de garantie dat er geen zijwegen zijn)

Voordeel van een laag toerental is ook dat de politie dan niet echt in de gaten heeft dat het geen brommertje is vanwege het bescheiden geluid. Ik heb veel controles gezien maar ze hebben mij nooit van de weg geplukt; iedere keer zagen ze mij voor een motor aan :)

anyway de auto.

Afgelopen week flink doorgereden; waar het kon 130 km/h op de teller. (paar keer buiten de spits gereden) Overdag de airco aangehad. Met een Panda uit 2008 met Vpower in de tank en nieuwe zomderbandjes toch nog 1:19 gereden in een week van 550 km.
Hiervoor heb ik een weekje gehad van zuinig aan rijden alleen maar in de spits. De airco stond soms aan en ik reed veel rechts op de snelweg. In een week van 650 kilometer toch 20.7 kilometer kunnen rijden op een liter Vpower

Deze week wordt het een weekje gewoon rijden; daarna een paar weken op gewone benzine om te kijken of het verbruik omhoog gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Theo op 24-04-2011 13:00 ]

7400 Wp op het dak

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04:27
Ik stond de afgelopen week redelijk perplex. Mijn 15 jaar oude peugeot 306 heeft normaal op Euro 95 het verbruik van 1:10 / 1:9 (het is een 1.6L 8-V). Redelijk royaal dus. Met de tank van 60 liter die erin zit haal ik meestal net zon 600 km en dan begint het lampje te branden.

Voor de grap dacht ik dus laat ik een keer euro 98 tanken. En het ding rijdt nu opeens 850 (!) KM op 1 tank. Dat is ruim 1:15 Dat vond ik dus wel erg frapant. Hebben meer mensen deze ervaring, want met dit behoorlijk grote kilometerverschil is het voordeliger denk ik om 98 te tanken, ondanks de hogere literprijs.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-11 23:04

Theo

moederbord

Silvos schreef op zondag 24 april 2011 @ 13:38:
Ik stond de afgelopen week redelijk perplex. Mijn 15 jaar oude peugeot 306 heeft normaal op Euro 95 het verbruik van 1:10 / 1:9 (het is een 1.6L 8-V). Redelijk royaal dus. Met de tank van 60 liter die erin zit haal ik meestal net zon 600 km en dan begint het lampje te branden.

Voor de grap dacht ik dus laat ik een keer euro 98 tanken. En het ding rijdt nu opeens 850 (!) KM op 1 tank. Dat is ruim 1:15 Dat vond ik dus wel erg frapant. Hebben meer mensen deze ervaring, want met dit behoorlijk grote kilometerverschil is het voordeliger denk ik om 98 te tanken, ondanks de hogere literprijs.
Heb je afgelopen week een andere rijstijl gehad dan gewoonlijk? Het is namelijk wel frappant dat je een besparing van 50% heb door op 98 te rijden

7400 Wp op het dak

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-11 19:45

WoBBeL

*zwaai*

Met de motor haal ik 1 op 10, en met m'n prive auto 1 op 14 en met de auto van 't werk 1 op 15 :P

En Theo, zelf laatst ook 98 getankt (in Duitsland, pomp had E10 of 98 :X ) en volgens de teller 70km meer gereden dan normaal. Kan ook zijn dat ik veel bult af heb gereden :Y

[ Voor 47% gewijzigd door WoBBeL op 24-04-2011 16:31 ]

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:17
mekkieboek schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 13:30:
Zo reed mijn brommertje toendertijd ook, maar dan 1:6...

Sta ik voor de brug te wachten, ruik ik opeens een benzinegeur... Ik kijken, zie niks. Zegt een fietser tegen me dat ik sta te lekken :X

Snel naar huis gereden en alles nagelopen, zat er een scheurtje in de benzineslang :') Toen reed hij weer mooi 1:30 :P

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:54

Xtremelead