Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe zuinig rij jij? - Deel 1 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 102 Laatste
Acties:
  • 359.195 views sinds 30-01-2008

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MAX3400 schreef op maandag 19 april 2010 @ 20:21:
Tijd niet gepost maar even mijn nieuwe verbruik. En ja, sommige mensen zullen schrikken maar ik vind het nogal meevallen:

Merk: Mitsubishi Lancer Evo VIII FQ-300 (200+ kW)
Dagelijkse KM: ongeveer 120
Snelweg/stad %: 85/15
Gemiddeld verbruik (over 6000km): 10.5L/100km (1 op 9.5)
Rijstijl: go with the flow met soms stevig optrekken
Snelheid 0 - 150
Velgen: 17"
Banden: 235/45R17
Brandstof: Benzine (BP '98)
Zo, even een korte update. Het verbruik is me alleszins meegevallen de laatste 9 maanden. Zeker bij warm weer, haal ik wel meer dan 10km uit een liter bij lekker kunnen doorrijden (geen files/stoplicht etc). Helaas de afgelopen weken met het koude weer, was het toch een ander verhaal. Gemiddeld 1:7 bij 30% stadsverkeer en 70% N-wegen op een traject van 30km.

Gelukkig tik ik voor werk nog wel de kilometervergoeding af maar ondanks dat moet ik met de stijgende benzineprijzen toch wel iets bijleggen op de brandstof.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-11 17:31

AlexanderB

7800 rpm

tdw schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 12:39:
Hm, ik denk dat ik hetzelfde blok/bak heb (ZX 1.4i), maar ik schakel iets eerder.. Heb ook geen toerenteller dus schakel al als ik het geluid irritant vind worden, dus 20 in de 2, tot 40 in de 3, 50 in de 4 en vanaf 75 naar 5... Heel herkenbaar ook idd, dat gas los je gebit kost :P Dat moet echt met beleid of je moet eerder je koppeling intrappen dan je gas loslaten, maargoed :')
haha, zou goed kunnen, ik zit wel te zoeken naar een 5e versnelling van de diesel, die is wat langer (en dus wat zuiniger op de snelweg) (20% minder rpm, 10% minder brandstofverbruik)
Vandaag voor het 'eerst' getankt, viel me eigenlijk een beetje tegen. Heb 8,6 l/100km verbruikt :x Naja, het is een nieuwe auto voor me en heb er natuurlijk een stukje mee geplankt >:) Hopelijk wordt-ie nog wel wat zuiniger.
verbruik moet wel wat beter kunnen ja, laatste tank was 1:14, groot deel snelweg, maar rijden met koud weer en planken kost beide n hoop extra benzine (tank dr voor was t zelfde als die van jou, door "korte" ritjes)

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:00

Daniel36

vernieuwde formule

m.b.t. versnellen vanaf relatief laag toerental :
ik laat mijn Xsara Picasso 1.8. 16v optrekken van 75 naar 110 in de vijf en op cruisecontrol.
Hij pakt zo te voelen wel goed op maar toch vraag ik me weleens af of het slecht is voor de motor.
Alternatief is natuurlijk terug naar de vier en weer opschakelen bij een hogere snelheid.

Iemand een idee hierover ?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Zolang je maar niet vanuit een te laag toerental optrekt is er niets aan de hand.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

eh, geen toerenteller in de picasso helaas, dus op gehoor dan maar.

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
32 liter getankt, 496km mee gereden toen ik weer bij de pomp stond. Brengt mij op 1:15,5 met mijn micra 1300cc, 75pk/55kW. Vind ik netjes en een enorme vooruitgang t.o.v. allereerste auto: volvo 440. Die deed max. 1:12,5. Dan vind ik die 3km per liter toch wel fijn. Is mooi 96km meer rijden op dezelfde hoeveelheid benzine. Laatste paar keren tanken was het 1:15,5 >> 1:15 >> 1:15,5 dus dat blijft mooi stabiel zo. Zou leuk zijn als ik het richting de 1:16 kan schoppen.

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

met schoppen lukt je dat niet hoor 8)7

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:46
Red devil schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 12:31:
Merk: Volvo s40 2.0 uit 1997
Dagelijkse KM : 35 ofzo
Snelweg/op de ring/in de stad % : 10/50/40
Gemiddeld verbuik: 1:10
Snelheid: 50-130
Brandstof : Euro95

Iets onzuiniger in de winter (ong 1:9.5) dan in de zomer (ong 1:10.5).
Wat leuk om mezelf te quoten :)

Merk: Volvo V70 T5 uit 2004 (MY2005)
Dagelijkse KM : 40 ofzo
Snelweg/80 km/in de stad % : 5/65/30
Gemiddeld verbuik: 1:10
Snelheid: 30-120
Brandstof : Euro98

Auto circa 300-400 kg zwaarder, bijna 2x zoveel pks, minder snelweg, veeel meer binnen de stad rijden, wel euro98 maar ongeveer even (on)zuinig als mijn vorige :)

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-11 10:15

Barreljan

...Zoom-Zoom...

theBandit schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 00:16:
Nissan Maxima 3L V6
Vandaag weer volgegooid en maar weer eens uitgerekend.
1:7,9 op gemiddeld 30km per dag. (stukje snelweg, regelmatig stukje stad)
Valt voor de tijd van het jaar nog niet eens tegen.
Vorig jaar deze tijd was het vaker 1:7,4 en in de zomer 1:8,6
Ongeacht of ik de airco of stoelverwarming gebruik het verbruik blijft vrijwel gelijk.
Is je Nissan een met automaat ? Reden om te vragen is dat mn broer(tje) een Mazda Xedos9 rijd met een 2.5 V6 automaat en die doet ook maar 1:7 a 1:9 de laatste tijd. Ben een beetje benieuwd of die grote auto's met automaat allemaal zo redelijk fors drinken

[ Voor 6% gewijzigd door Barreljan op 12-01-2011 17:28 ]

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Daniel36 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 17:04:
met schoppen lukt je dat niet hoor 8)7
Figuurlijk gesproken, vond dat onnodig om te vermelden. Maar bij deze dan ;)

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

ik vind het lastig om zo zuinig mogelijk te rijden, ik zit steeds nerveus naar het verbruik te gluren i.p.v. op de weg zeg maar.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

...of je leert jezelf gewoon een zuinige rijstijl aan? ;)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Daniel36 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 19:13:
ik vind het lastig om zo zuinig mogelijk te rijden, ik zit steeds nerveus naar het verbruik te gluren i.p.v. op de weg zeg maar.
Gewoon rijden en pas bij de pomp bedenken hoe zuinig je hebt gereden. Is het niet goed genoeg, dan moet je goed je afgelopen 80 tot 1200km kunnen herinneren. ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11 15:31

Haan

dotnetter

Net weer de tank volgegooid, 988KM met 55,4l, dus krap 1:18 gereden, is wel redelijk voor deze tijd van het jaar :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Dagelijkse KM : ~600
Snelweg/in de stad % : 60/40
Gemiddeld verbuik: 38-42 L op 100 km
Snelheid: 89
Brandstof : Diesel
Gewicht: 44.000 kg
430 pk

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02

JaQ

Barreljan schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 17:27:
[...]

Is je Nissan een met automaat ? Reden om te vragen is dat mn broer(tje) een Mazda Xedos9 rijd met een 2.5 V6 automaat en die doet ook maar 1:7 a 1:9 de laatste tijd. Ben een beetje benieuwd of die grote auto's met automaat allemaal zo redelijk fors drinken
Ik rij een automaat 3.0 v6 Alfa Romeo 166, snelwegkilometers momenteel 1 op 8,2 (volgens boordcomputer, enkel en alleen als ik rustig rij). Voordat het echt koud werd haalde ik 1 op 9,2 ongeveer.

Als ik ga trappen loop de Bella zo rond de 1 op 6 :X (euro 95)

Je moet er wat voor over hebben :)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

Part

Helemaal niets.....

Merk: Volvo V40 1.6 uit 2001
Dagelijkse KM : +/-70
autoweg/buitenweg/in de stad-dorp % : 40/40/20
Gemiddeld verbuik: 1:10,4 gemeten over 4x +/-50 liter brandstof (6,63cent /km)
Snelheid: 100/80/30-50
Brandstof : LPG G3

[ Voor 3% gewijzigd door Part op 12-01-2011 22:35 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hier een Espace III 3L V6 automaat, en die liep in de zomervakantie (op vakantie naar Zuid-Frankrijk) ongeveer 1 op 8 a 9 :X

En ook nog een Fiat Panda (nieuwe model) 1.1 die iets van 1 op 13 ofzo doet geloof ik

Beide benzine

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-11 08:58
[...]

Natuurlijk is het een automaat :P
Op langere afstanden haal ik die 1:10 wel ook met dit weer. Maar 1:8 op de trajecten die ik nu rij zijn vrij moeilijk te halen.
Wat dat betreft mag het weer wel warmer worden.
Het is jammer dat de benzine prijzen blijven stijgen, maar op dit moment nog geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om hem daarom eruit te doen.
Laatst weer een stukje in een mug gereden :X Nee dank je, zolang het nog niet hoeft........ blijf ik met de sloep cruisen..... :X _/-\o_

Mijn profiel op Discogs

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
over de afgelopen week 1200km:

Alfa 147 JTD16v (gechipt naar 175pk)
95% snelweg
1:18,1 gemiddeld volgens de boordcomputer. 1100km op een tank van 60 liter lukt meestal wel. :)

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 12:54
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 20:23:
Dagelijkse KM : ~600
Snelweg/in de stad % : 60/40
Gemiddeld verbuik: 38-42 L op 100 km
Snelheid: 89
Brandstof : Diesel
Gewicht: 44.000 kg
430 pk
uitslover ;) :+

Interpolis, glashelder!

• matel
  • Laatst online: 10-01 23:25
Heb getankt. De boordcomputer zit dichtbij het werkelijke verbruik en wijkt dus niet zoveel af. Hij is wel onzuiniger dan mijn vorige auto (Nissan Primera 2.0 uit 2000), maar dat is mede dankzij de kortere overbrengingen van de bak vermoed ik.

Auto: Mazda 3 2.0 S-VT.
Provinciaal/stad %: 70/30
Verbruik 1:12,6
Brandstof: Benzine
Gewicht: 1220kg

• Barreljan
  • Laatst online: 22-11 10:15

Barreljan

...Zoom-Zoom...

theBandit schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 22:56:
[...]

Natuurlijk is het een automaat :P
Op langere afstanden haal ik die 1:10 wel ook met dit weer. Maar 1:8 op de trajecten die ik nu rij zijn vrij moeilijk te halen.
Wat dat betreft mag het weer wel warmer worden.
Het is jammer dat de benzine prijzen blijven stijgen, maar op dit moment nog geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om hem daarom eruit te doen.
Laatst weer een stukje in een mug gereden :X Nee dank je, zolang het nog niet hoeft........ blijf ik met de sloep cruisen..... :X _/-\o_
Het rijd zeker fantastisch zulke slagschepen :) alleen zo jammer van het verbruik

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

[...]

Neuh hoor de BMW (3l 6 cil) doet heel netje 1:10 gemiddeld.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Verwijderd

Daniel36 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 16:07:
m.b.t. versnellen vanaf relatief laag toerental :
ik laat mijn Xsara Picasso 1.8. 16v optrekken van 75 naar 110 in de vijf en op cruisecontrol.
Hij pakt zo te voelen wel goed op maar toch vraag ik me weleens af of het slecht is voor de motor.
Alternatief is natuurlijk terug naar de vier en weer opschakelen bij een hogere snelheid.

Iemand een idee hierover ?
Ontzettend slecht voor je auto

je heb een 16 klepper die ze vermogen boven in pakt, je denkt waarschijnlijk ik maak weinig toeren dus ik rij zuinig. Niet dus, je heb in dat toerental gebied zoweinig vermogen dat die ontzettend veel brandstof moet inspuiten om toch te acceleren.

Ook is het slecht voor je motor. Dat hele nieuwe rijden is slecht voor je motor.

- motor wordt niet goed heet gestookt wat nadeel heeft op de koolaanslag in je motor EGR-klep raakt verstopt bij diesel raken die roetfilters verstopt

- bij te vaak te hoge toeren slijten onderste drijfstanglagers sneller, maar ondersom ook bij vaak te lagen toeren slijten je bovenste drijfstanglagers.

Ik zou gewoon tot de 85-90 schakelen afhankelijk van je lengte van je versnellingen

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 13:56:
[...]

Ontzettend slecht voor je auto

je heb een 16 klepper die ze vermogen boven in pakt, je denkt waarschijnlijk ik maak weinig toeren dus ik rij zuinig. Niet dus, je heb in dat toerental gebied zoweinig vermogen dat die ontzettend veel brandstof moet inspuiten om toch te acceleren.

Ook is het slecht voor je motor. Dat hele nieuwe rijden is slecht voor je motor.

- motor wordt niet goed heet gestookt wat nadeel heeft op de koolaanslag in je motor EGR-klep raakt verstopt bij diesel raken die roetfilters verstopt

- bij te vaak te hoge toeren slijten onderste drijfstanglagers sneller, maar ondersom ook bij vaak te lagen toeren slijten je bovenste drijfstanglagers.

Ik zou gewoon tot de 85-90 schakelen afhankelijk van je lengte van je versnellingen
Is het ook slecht als je je auto dan rustig laat optrekken op lage toeren ? Dus geen vol gas a 1.500 toeren maar even kwart of half gas tot de 2500 en daarna het gas wel intrappen?

http://www.twitch.tv/jannustitannus

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11 16:44

Arfman

Drome!

Dat is prima en ook zeker aan te raden bij een koude motor (geen volgas geven). Wat ook helpt is uitrollen voor het rode stoplicht in z'n 5 (of met welke versnelling je eraan kwam).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Verwijderd

Arfman schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:38:
Dat is prima en ook zeker aan te raden bij een koude motor (geen volgas geven). Wat ook helpt is uitrollen voor het rode stoplicht in z'n 5 (of met welke versnelling je eraan kwam).
Tuurlijk kan dat en dat is ook goed je moet toch bij wegrijden ook onder de 2500 toeren komen, tenzij je graag je kopeling verpest

Alleen het altijd schakelen bij 2500 toeren dat is slecht helemaal wanneer je vollast rijdt deellast maakt het niet zoveel uit. Maar als je gaat acceleren op de snelweg b.v of een oprit van een snelweg en je gaat in onder de 2500 toeren acceleren volgas en je schakelt weer bij 2500 toeren. En je doet dat altijd, zul je meer brandstof verbruiken, je motor gaat minderlang mee en je kan storingen krijgen

Overigens wat arfman zij trek je motor niet volgas open als die koud is, je motor bestaat uit verschillende metalen onderdelen en de een wordt veel eerder warm als de ander waardoor het ene metaal sneller uitzet waardoor je frictie krijgt. En je olie is dikker dus mindere smering als een motor koud is.

En zoals arfman ook zij gas los laten ipv van remmen dat scheelt een hoop brandstof (wel in ze versnelling laten) een benzine auto spuit boven de 2000 toeren geen brandstof in en onder de 2000 toeren minimaal

Bij diesel licht het schakelpunt trouwens anders als bij een benzine auto maar dit is afhankelijk van de motor(atmosferisch/geblazen)

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

hmmm, zoiets dacht ik al, maar het rijdt zo lekker lui.
In het vervolg toch terugschakelen dus maar.

Ik heb nog een vraag : hoe snel rijden jullie terwijl je al dan niet zuinig probeert te rijden ?
De max. snelheid of meer ?
Ik rijd meestal zo'n 10 % boven de max, niet meer.
Niet in de bebouwde kom overigens ! Vooral om kinderen/fietsers e.d.

Verwijderd

Daniel36 schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 11:29:
hmmm, zoiets dacht ik al, maar het rijdt zo lekker lui.
In het vervolg toch terugschakelen dus maar.

Ik heb nog een vraag : hoe snel rijden jullie terwijl je al dan niet zuinig probeert te rijden ?
De max. snelheid of meer ?
Ik rijd meestal zo'n 10 % boven de max, niet meer.
Niet in de bebouwde kom overigens ! Vooral om kinderen/fietsers e.d.
Nouw ik rij max 20 km te hard op 80 wegen

rond de 60/65 op de 50 wegen en op 30 en erfen zeer rustig aan.

Alleen heel af en toe als ik weet dat het kan trek ik hem even open.
Even lekker het motortje schoonbranden, verbrande kleppen komt vaak doordat mensen rustig rijden waardoor er koolaanslag op je klep komt waardoor er op je klep koolaanslag komt en ze verbranden.

Dit voorkom ik daarmee, ik meen (corigeer me als ik het niet goed heb) bij volkswagens dat het zelfs in het instructie boekje staat dat je hem af en toe op toeren moet jagen. Diesels dacht ik.

En ik heb wel zon leuk brandstof verbruik meter maar ik let er nooit egt op. Ik geloof bij volgas dat die rond de 1 op 5 doet en op de snelweg constant 1 op 20.

Maar ik let er nooit zoveel op ik hou me aandacht liever op de weg

• Bestla
  • Laatst online: 21-11 15:45

Bestla

Kvinne

Mijn Blazer haalt gemiddeld 1 op 5

Niet echt slecht voor 5,7 liter motorinhoud. Waarbij ik nooit op de snelweg rijd, maar soms wel even 100km/uur op een 80km weg.

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:01
AlexanderB schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 22:24:
[...]

haha, zou goed kunnen, ik zit wel te zoeken naar een 5e versnelling van de diesel, die is wat langer (en dus wat zuiniger op de snelweg) (20% minder rpm, 10% minder brandstofverbruik)

[...]

verbruik moet wel wat beter kunnen ja, laatste tank was 1:14, groot deel snelweg, maar rijden met koud weer en planken kost beide n hoop extra benzine (tank dr voor was t zelfde als die van jou, door "korte" ritjes)
1:14 is voor een GT heel aardig hoor :)
Zelf rijd ik gemiddeld 1:12 met mijn GT, veel korte stukken en houd van doorrijden ;).

Laatste tank was 1:10,6 niet echt geweldig, maargoed ruim een kwart tank gereden met een dode lambdasonde 60km was een kwart tank ruim :o

Verwijderd

Bestla schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 13:04:

Niet echt slecht voor 5,7 liter motorinhoud. Waarbij ik nooit op de snelweg rijd, maar soms wel even 100km/uur op een 80km weg.
Op gas zeker?

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

TerminalNL schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 13:20:
[...]

1:14 is voor een GT heel aardig hoor :)
Zelf rijd ik gemiddeld 1:12 met mijn GT, veel korte stukken en houd van doorrijden ;).

Laatste tank was 1:10,6 niet echt geweldig, maargoed ruim een kwart tank gereden met een dode lambdasonde 60km was een kwart tank ruim :o
klopt, ik sta nog bovenaan spritmonitor qua gemiddelde (zuinigste GT)
ik rij zelf ook erg rustig/netjes (af en toe n sprintje, dat wel :D) dus niet heel raar dat t wel meevalt.. :) gaat vanzelf wel omlaag naar mate ik wat sportiever ga rijden :P

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:21

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik vrees dat ik straks in mijn nieuwe auto niet de verbruikscijfers ga behalen die ik met mijn Clio dTi uit 2001 heb gehaald: Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/435551_5.png (gemiddeld verbruik over bijna 100.000 km)

Gemiddeld zou mijn nieuwe Audi A1 1.4 TFSI 5,3 liter / 100 km moeten doen (fabrieksopgave) maar de drie handgeschakelde A1's die momenteel in spritmonitor staan, hebben een gemiddeld verbruik van zo'n 6,4 liter / 100 km.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-08 16:07

Moortn

Hallo

Merk: Daihatsu
Type: Charade 1.3 STi 16v
Gecombineerd verbruik: 1:11.1
Rijstijl: Soms schakelen bij 3-3,5k toeren, soms "keurig" rond 2.5k.

Het slechte verbruik zal wel door de kou komen, en het feit dat m'n oliepeil veel te laag was. Beide zijn nu opgelost, dus hopen dat het meer richting de 1:14 gaat.

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 20:15

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 12:21:
[...]
Alleen heel af en toe als ik weet dat het kan trek ik hem even open.
Even lekker het motortje schoonbranden, verbrande kleppen komt vaak doordat mensen rustig rijden waardoor er koolaanslag op je klep komt waardoor er op je klep koolaanslag komt en ze verbranden.

Dit voorkom ik daarmee, ik meen (corigeer me als ik het niet goed heb) bij volkswagens dat het zelfs in het instructie boekje staat dat je hem af en toe op toeren moet jagen. Diesels dacht ik.
Geen idee of het in mijn Lupo boekje staat, betwijfel het. Echter doe ik het ook. Op de Lupo 3L forum staan ook aardig wat topics die uitlopen op turbo problemen. De 3L heeft verstelbare schoepen in de turbo, als je nooit boven de 2000 toeren komt, gaan die vastzitten. Aardige wat zuinige rijders hebben nu dat probleem. Af en toe even lekker doortrappen, brand de boel weer goed schoon. Roet uit de kat's etc.

Het was merkbaar dat het gisteren wat warmer was. Amersfoort - A'dam ging met 3,5 l /100 km. Aardig druk op de A1 gatenkaas, dus niet veel boven de 100 km/u geweest.

This footer is intentionally left blank

• Ad de Jong
Afgelopen donderdag volgegooid, vandaag weer:
2000 Nissan Maxima [A33] 3L V6
Op 20,73 liter vloeibaar goud toch nog zo'n 182,2 km gereden afgelopen weekend (1:8,7)
Wel redelijk wat snelweg km's maar ook de temp doet veel.
(tussendoor de 6 kaboutertjes ook wel eens laten werken voor hun goud :P )

Edit: net als mijn bovenbuurman heb ik ook een 3L alleen iets andere cijfers :+

[ Voor 12% gewijzigd door Ad de Jong op 17-01-2011 16:56 ]

Mijn profiel op Discogs

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
In mn ouders Golf 4 Variant 1.9 TDi

In stadsverkeer 6 a 7 liter per 100 km (1 op 15)
Op de snelweg (waar ik meestal 130 rij als het kan haal ik 5 a 6 liter op 100 km, helaas is het een 5-bak). Dat is dus 1 op 18.

Tsjah, en over die cylinders. Dat losbakken doe ik ook wel soms. Op school heb ik nu les over dieselmotors en daar werd het verteld. Bovendien, losbranden = veel leuker rijden :D. Lekker doortrekken tot 3 / 4k toeren en dan een keer schakelen.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:38
Ik heb er totaal geen verstand van, maar op het schermpje in de auto staat vaak dat ik rond de 8,1 a 8,3 /100 zit. Is dit een beetje normaal of juist bijzonder matig? Ik rij een benzine Opel Astra van 4 maand oud (tijdelijke voorloop auto).

Het is zeker geen snelheidsmonster, en ik rij dagelijks ook vooral over wegen waar je niet harder kunt als 50/80/100.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-11 20:53

Ardana

Mens

Da's best onzuinig. 100/8,2 = 1 liter op 12 km.

Dan rij ik met m'n Kia Ceed Eco (benzine) nog behoorlijk netjes: 6.6 :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/428399.png

ofwel 1:13.5 :) met de Citroën AX GT :)

[ Voor 25% gewijzigd door AlexanderB op 22-02-2011 19:28 ]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
theBandit schreef op maandag 17 januari 2011 @ 16:55:
Afgelopen donderdag volgegooid, vandaag weer:
2000 Nissan Maxima [A33] 3L V6
Op 20,73 liter vloeibaar goud toch nog zo'n 182,2 km gereden afgelopen weekend (1:8,7)
Wel redelijk wat snelweg km's maar ook de temp doet veel.
(tussendoor de 6 kaboutertjes ook wel eens laten werken voor hun goud :P )

Edit: net als mijn bovenbuurman heb ik ook een 3L alleen iets andere cijfers :+
Ik heb jaren een 2 liter Maxima gereden en daar zat ik gemiddeld op 1 op 11 (110k kilometers). Nu reed ik niet heel snel, meer cruisen.

• Ad de Jong
Ik cruise ook, bevalt me veel beter dan jagen..... de sloep is ook meer om te cruisen :P
Maar 1:11 zal ik niet snel halen :P

Welk type had je?
De A32 (van voor 2000)?

Mijn profiel op Discogs

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Rijd jij veel snelweg ?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

antonboonstra schreef op zondag 16 januari 2011 @ 16:47:
Ik vrees dat ik straks in mijn nieuwe auto niet de verbruikscijfers ga behalen die ik met mijn Clio dTi uit 2001 heb gehaald: [afbeelding] (gemiddeld verbruik over bijna 100.000 km)

Gemiddeld zou mijn nieuwe Audi A1 1.4 TFSI 5,3 liter / 100 km moeten doen (fabrieksopgave) maar de drie handgeschakelde A1's die momenteel in spritmonitor staan, hebben een gemiddeld verbruik van zo'n 6,4 liter / 100 km.
Ik heb na ruim 10k km een gemiddeld verbruik van 6,9 l/100km met m'n A1 1.4 TFSI S tronic.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

euh, redelijk veel, qua km's denk ik zo'n 70% why?

• tdw

tdw

Amai seg!

AlexanderB schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 00:26:
[...]

euh, redelijk veel, qua km's denk ik zo'n 70% why?
Omdat ik in een ZX niet meer dan 1:12,5 haal :'( Zelfde blok, alleen een iets grotere auto :+ Had laatst wel een WTF-momentje wat betreft het verbruik.. Heenweg 2 uur file gereden, terugweg 140@GPS, toen deed-ie ook 1:13,5. Raar ding.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• sarlo
  • Laatst online: 20-11 11:50
2002 Opel Corsa 1.2 16v sport

Voornamelijk stadsverkeer en 80 km/h wegen
Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/436213_31.png

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

tdw schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 00:48:
[...]

Omdat ik in een ZX niet meer dan 1:12,5 haal :'( Zelfde blok, alleen een iets grotere auto :+ Had laatst wel een WTF-momentje wat betreft het verbruik.. Heenweg 2 uur file gereden, terugweg 140@GPS, toen deed-ie ook 1:13,5. Raar ding.
200 kg zwaarder ja. Maar ik heb met mijn ZX 1.8 gemiddeld Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/413120_31.png gereden.

Signatures zijn voor boomers.

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Bestla schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 13:04:

Niet echt slecht voor 5,7 liter motorinhoud.
Mwah, je kan prima 1 op 10 tot 1 op 15 halen met dat blok, alleen dan in auto's met betere aerodynamica (Monte Carlo bijvoorbeeld). :)

Mijn Kadett rijdt weer fijn 1 op 15 na het installeren van een niet-spuitende benzinepomp :)

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

110/115 op de snelweg : 1 op 12.5 (constante snelheid/lekker cruisen).
125/130 1 op 10

picasso 1.8. op g3

• Loona35
  • Laatst online: 18-11 18:02
8,5 op 100.. dus zeg maar 1 op 11,5.

S40 2.4 op g3

Met aanhanger op vakantie was dat dat 5 op 100.

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik krijg het niet beter al 1 op 13 met mijn Suzuki Swift 1.3 uit 2000. :P Veel 80 wegen en ook vrij veel stukken stad... Snelweg doet die wel netjes 1 op 15. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-11 18:18
Hier weer 1 op 16,3 met een xsara 1.4. 80% snelweg.

• tdw

tdw

Amai seg!

Maasluip schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 11:00:
[...]

200 kg zwaarder ja. Maar ik heb met mijn ZX 1.8 gemiddeld [afbeelding] gereden.
Hoe doe je dat? Veel snelweg rijden?

~ James May

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-11 20:17

Osxy

Holy crap on a cracker

Mitsubishi Carisma 1.6 GL, hatchback (1080KG) uit 1997

Gemiddeld rond de 1:13,5 maar soms ook tanks waar ik maar 1:11/1:12 haal (steviger doortrekken, sneeuw etc).
Zou beter gemiddelde moeten kunnen halen maar ik rijd altijd redelijk stevig door, snelwegen gemiddeld op de teller 130 tenzij het te druk is (A9 Alkmaar richting Amsterdam, elke ochtend in de spits)

[ Voor 43% gewijzigd door Osxy op 23-02-2011 12:56 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:56

_Apache_

For life.

Loona35 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 12:02:
8,5 op 100.. dus zeg maar 1 op 11,5.

S40 2.4 op g3

Met aanhanger op vakantie was dat dat 5 op 100.
Bouwjaar?

Hier een S40 1.8 benzine uit '99, die 1:13 doet (7,8ltr/100km). Moet dus voor mij nog wel wat zuiniger kunnen, jammer dat vriendinlief alleen maar binnendoor rijdt. Zelf fiets ik.

Zal eens bijhouden wat ie doet op wintersport.

[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 23-02-2011 13:18 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:03

-tom-562

Oliesjeik

Mazda 626 2.0HP uit 1999, 4-cilinder 136 pk op een auto van 1215 kg. Gemiddeld tot nu toe 1:11,2. Ik rij elke dag zo'n 55 km woon-werkverkeer. 25 km provinciale weg (80 km/h), 20 km snelweg (kruissnelheid 120 km/h op de GPS) en de rest binnen de bebouwde kom.
Het ding heeft een 65 liter tank, dus elke keer is het weer huilen bij de pomp. Echte mannen huilen alleen bij de pomp :'(

[ Voor 19% gewijzigd door -tom-562 op 23-02-2011 13:51 ]

Vaak bu'j te bang!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

tdw schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 12:41:
[...]

Hoe doe je dat? Veel snelweg rijden?
Ik kwam vrijwel nooit op de snelweg. Woon-werkverkeer is alleen bebouwde kom en 80 km-wegen (met de nodige rotondes). Voordeel van de 1.8 met 103 pk in een auto van 988 kg is dat je eigenlijk nooit meer dan 2000 toeren hoeft te draaien. Alleen in de 5 of als je ergens krap wil invoegen.

Signatures zijn voor boomers.

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-11 15:17
blijf gemm. 5.5L op 100km rijden :(
bmw 320D 150PK '04

• Erikie
  • Laatst online: 22-11 13:57

Erikie

www.erikie.nl

Net de 1e duizend km gereden met mn peugeot 107. Peugeot zegt dat hij 1:22 moet halen, echter de auto moet worden ingereden en het was (*@#$(!@^#!(*^ koud afgelopen 2 weken.. Ik heb er nu 950km op gereden en heb totaal 50L getankt. Dat is dus psies 1:19.

Ik moet zeggen dat ik wel vrij laat schakel, pas schakelen rond de 3500 toeren (daar waar naar mijn idee ongeveer het koppelvermogen ligt). Ik merk wel dat als ik 130 rijd dat ik het gaspedaal veel verder in moet trappen dan wanneer ik rond 110 rij. Verder rijd ik ongeveer 60km per dag, 20km snelweg, 10km (stilstaand) stadsverkeer.. Het 'zuinig rijden' doe ik niet meer met de 107, want in de hoge versnelling is het rete traag optrekken (en volgens mij hoor / voel ik ook wanneer de auto meer benzine in de motor spuit)..

dessalnietemin ben ik niet ontevreden. Ik heb verhalen gelezen dat nieuwe auto's van dit type rond de 1:16 uitkwamen en pas bij 10.000 km op 1:20 reden.

traktor scratch!

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 08:13
Unknown Alien schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:09:
bmw 320D 150PK '04
Netjes toch? Zoveel beter doen de 320D's EDE van 6 jaar nieuwer het niet.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• tdw

tdw

Amai seg!

Maasluip schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 13:52:
[...]

Ik kwam vrijwel nooit op de snelweg. Woon-werkverkeer is alleen bebouwde kom en 80 km-wegen (met de nodige rotondes). Voordeel van de 1.8 met 103 pk in een auto van 988 kg is dat je eigenlijk nooit meer dan 2000 toeren hoeft te draaien. Alleen in de 5 of als je ergens krap wil invoegen.
Dan zal dat het wel zijn. Ik weet ook niet hoeveel toeren ik maak, wel dat ik schakel bij 20, 35, 45 en 60 :P

~ James May

• Lucky-Shirt
  • Laatst online: 06:19

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Vorige week een record aantal km op één tank gereden met mijn huidige auto:

Peugot 406 Coupe, 2.0 benzine handgeschakeld
822,4 km gereden en kreeg 65 liter in de tank gepropt
1:12,65

Bijna alleen maar rijksweg km, gemiddelde snelheid op de boordcomputer was 82 km/h, dat is dus inclusief wachten op stoplichten etc.. Op de snelweg meeste tussen de 120 - 130 km/h gereden, zoveel mogelijk met constante snelheid.

• Unknown Alien
EvaluationCopy schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:24:
[...]

Netjes toch? Zoveel beter doen de 320D's EDE van 6 jaar nieuwer het niet.
ohh ik dacht dat ze wel 1:20 zouden rijden. Nou mooi om te weten. thanks.

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:48
Unknown Alien schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:09:
bmw 320D 150PK '04
Ter info: een PFL E46 320d 136pk doet 6,5 - 7l :-) (7,5 als het echt heel koud is)
Het kan zuiniger, maar ik rij nooit snelweg de laatste tijd, enkel (vaak) korte ritten per dag.
Snelweg haal ik 6l, maar dan rijd ik echt perfect 120, want vanaf 130 verbruikt ie halve liter meer.
Jij hebt een pak meer pk en koppel en verbruikt nog minder, fijn toch? ;)

Een 318d E90 ED 136pk doet op hetzelfde traject makkelijk 5,5l. Die verschillen zijn toch wel elke keer mooi meegenomen.

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD

Verwijderd

Erikie schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:22:
Net de 1e duizend km gereden met mn peugeot 107. Peugeot zegt dat hij 1:22 moet halen, echter de auto moet worden ingereden en het was (*@#$(!@^#!(*^ koud afgelopen 2 weken.. Ik heb er nu 950km op gereden en heb totaal 50L getankt. Dat is dus psies 1:19.
1:21 gemiddeld is haalbaar, maar je zit nu in de winter. Ik haal met een Aygo nu ca. 1:20 met uitschieters naar 1:19 en 1:21.
Ik moet zeggen dat ik wel vrij laat schakel, pas schakelen rond de 3500 toeren (daar waar naar mijn idee ongeveer het koppelvermogen ligt). Ik merk wel dat als ik 130 rijd dat ik het gaspedaal veel verder in moet trappen dan wanneer ik rond 110 rij. Verder rijd ik ongeveer 60km per dag, 20km snelweg, 10km (stilstaand) stadsverkeer.. Het 'zuinig rijden' doe ik niet meer met de 107, want in de hoge versnelling is het rete traag optrekken (en volgens mij hoor / voel ik ook wanneer de auto meer benzine in de motor spuit)..
Rond de 100-110 is 'ie merkbaar zuiniger en minder lawaaiig. Ik schakel normaal rond de 2400-2600rpm en dat is voldoende om mee te komen met het verkeer. Alleen bij inhaalmanouvres op de snelweg enzo, dan gaat 'ie nog wel eens even de vierde versnelling in als ik wat meer power nodig heb. Maar met wat anticiperen is ook dat nauwelijks nodig.
dessalnietemin ben ik niet ontevreden. Ik heb verhalen gelezen dat nieuwe auto's van dit type rond de 1:16 uitkwamen en pas bij 10.000 km op 1:20 reden.
Mja, imho is dat onzin. Inrijden kan iets schelen, maar geen 25%. Zelf heb ik er 0,0 van gemerkt in zuinigheid, de motor werd tot de 15000km wel soepeler. Ik begin wel het vermoeden te krijgen dat de manier van inrijden enig effect heeft als ik de verhalen op het citybugforum zo lees :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2011 15:13 ]

• Unknown Alien
Aries.Mu schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:02:
[...]

Ter info: een PFL E46 320d 136pk doet 6,5 - 7l :-) (7,5 als het echt heel koud is)
Het kan zuiniger, maar ik rij nooit snelweg de laatste tijd, enkel (vaak) korte ritten per dag.
Snelweg haal ik 6l, maar dan rijd ik echt perfect 120, want vanaf 130 verbruikt ie halve liter meer.
Jij hebt een pak meer pk en koppel en verbruikt nog minder, fijn toch? ;)

Een 318d E90 ED 136pk doet op hetzelfde traject makkelijk 5,5l. Die verschillen zijn toch wel elke keer mooi meegenomen.
Rij nu met winterbanden en met de kou merk ik dat tie toch minder zuinig rijdt. nu met ~63L 850KM en normaal is dat >950km.

Vaak korte ritten vind je diesel motor niet fijn ;)

Heb je 6 versnellingen? Die 6e versnelling scheelt wel als je lekker op cruise control zet en dan 130 rijden in ze 6.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Erikie schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:22:
Ik moet zeggen dat ik wel vrij laat schakel, pas schakelen rond de 3500 toeren (daar waar naar mijn idee ongeveer het koppelvermogen ligt).
klopt :)
Ik merk wel dat als ik 130 rijd dat ik het gaspedaal veel verder in moet trappen dan wanneer ik rond 110 rij.
klopt ook, die 1:22 haal je makkelijk als je alles met 95-100 doet.. probeer maar eens
Het 'zuinig rijden' doe ik niet meer met de 107, want in de hoge versnelling is het rete traag optrekken (en volgens mij hoor / voel ik ook wanneer de auto meer benzine in de motor spuit)..
nee, maar als je bij 3000 opschakelt ipv 3500 scheelt het wel al, terwijl je toch redelijk vlot kunt doorrijden.. oh, en niet plankgas doen, dan zuipt ie ook veel meer, bij +/- 70-75% van het gaspedaal gebruik je het minste tijdens het accelereren..

:) doe dr je voordeel mee :)

• Loona35
  • Laatst online: 18-11 18:02
_Apache_ schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 13:11:
[...]

Bouwjaar?

Hier een S40 1.8 benzine uit '99, die 1:13 doet (7,8ltr/100km). Moet dus voor mij nog wel wat zuiniger kunnen, jammer dat vriendinlief alleen maar binnendoor rijdt. Zelf fiets ik.

Zal eens bijhouden wat ie doet op wintersport.
2004, dat nieuwere model zegmaar. Ik weet niet hoe het de motoren zit, maar wellicht is het dus niet echt eerlijk om te vergelijken. Ik geloof dat deze 2.4 dezelfde 2.4 is als in de S60 en C70.

• Ad de Jong
Wat ik me afvraag, ik zie hier van alles voorbij komen met een nog groter diversiteit in verbruik.
De ene doet 1:15 de ander 1:19 enz enz.
Is er voor jullie ook een grens waarbij de wagen eruit gaat omdat hij minder zuinig is dan verwacht?

Mijn sloep doet 1:8 8) en ben ooit blij dat ik het goud weer kan betalen wat er wekelijks in loopt, maar zolang het niet erger wordt ga ik hem echt nog niet inruilen om in een koekblik rond te gaan hobbelen al heeft die een verbruik van een aansteker. (En nu niet op de teentjes getrapt zijn he, ik bedoel jullie wagens niet, ik heb voor ik de sloep had in koekblikken, hobbelhokken, een golfkar enz gereden en toen ook naar volle tevredenheid op de golfkar na :P )

Mocht de sloep er ooit uit gaan dan zal het een mug worden met een verbruik wat altijd minder is dan nu dus het zal wennen zijn.... :P
Maar voorlopig moet ik er nog niet aan denken :+

Mijn profiel op Discogs

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

nouja.. mijn wagen was al bijna weg om die reden... zat sterk te twijfelen om deze te verkaufen en n dieselversie dr voor terug te halen.. en toen bedacht ik me dat ik dan nog zeker n aantal jaar daarmee moet rijden, om het verschil, en de kosten die ik dan in opknappen van die diesel ga steken, terug te krijgen.. en af en toe lekker sprinten is heerlik met deze wagen :)

wel heb ik mezelf voorgenomen, dat als ik een leuk en passend turbodieselblokje tegenkom, dat ik dan waarschijnlijk ga ombouwen :) (1.4 of 1.6 hdi, ipv 1.4 benzine)

• matel
  • Laatst online: 10-01 23:25
Auto: Mazda 3, 2.0 S-VT GT-M.
Provinciaal/stad %: 70/30
Verbruik 1:13,5
Gewicht: 1220kg

Iets zuiniger dan de vorige keer, maar heb niet bewust zuinig gereden.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
AlexanderB schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 00:28:
nouja.. mijn wagen was al bijna weg om die reden... zat sterk te twijfelen om deze te verkaufen en n dieselversie dr voor terug te halen.. en toen bedacht ik me dat ik dan nog zeker n aantal jaar daarmee moet rijden, om het verschil, en de kosten die ik dan in opknappen van die diesel ga steken, terug te krijgen.. en af en toe lekker sprinten is heerlik met deze wagen :)
Misschien is het een optie om je behoefte aan G-krachten uit te leven op de kermis, en niet in een transportmiddel?

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:33
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:12:
[...]

1:21 gemiddeld is haalbaar, maar je zit nu in de winter. Ik haal met een Aygo nu ca. 1:20 met uitschieters naar 1:19 en 1:21.

[...]
De laatste 2 weken is het warmer geweest en merkte ik ook dat mn Aygo een stuk zuiniger was dan toen het koud was. Gemiddeld afgelopen 2 weken was 1:26,5 dus ben benieuwd wat de lente gaat brengen. Nu het weer kouder is geworden is het verbruik ook merkbaar opgelopen tot ong. 1:23. Ik heb hm nu 5mnd en met inmiddels ruim 17.000 km op de teller heb ik nog geen enkele tank gehad die onder de 1:21 heeft gezeten, laagste was idd die 1:21 in de periode dat het vroor en er 20cm sneeuw lag. Gemiddelde over die 17.000km is trouwens ongeveer 1:23.

Ik rij trouwens nagenoeg alleen snelweg/autoweg (zegmaar >95% van de km's)

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-11 20:53

Ardana

Mens

Heb nu sinds 1 februari 'n nieuwe Opel Corsa Eco (diesel) en ik moet zeggen dat ik 'm echt behoorlijk zuinig vind rijden. Heb er nu 2750 km op zitten, en zit op een gemiddelde van 1:23 (4,2l op 100km). Dat vind ik toch best netjes.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Vorige bolide
Auto Rover 620i
Bouwjaar: '93
Moter: 2.0
Gewicht: 1250kg
Verbruik: 1:12 in de zomer, 1:9/10 in de winter

Nieuw:
Auto Ford Fiësta
Bouwjaar: '2010
Moter: 1.25
Gewicht: 940kg
Verbruik: 1:14 nu (motor is net ingereden (20.000km) verwacht hem naar 1:15/16 te krijgen :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Aries.Mu
Unknown Alien schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 16:09:
[...]

Rij nu met winterbanden en met de kou merk ik dat tie toch minder zuinig rijdt. nu met ~63L 850KM en normaal is dat >950km.

Vaak korte ritten vind je diesel motor niet fijn ;)

Heb je 6 versnellingen? Die 6e versnelling scheelt wel als je lekker op cruise control zet en dan 130 rijden in ze 6.
Nope 5 versnellingen. Bij 130 maak ik zo'n 2600rpm. Een 6de zou een pak schelen dat weet ik. Maar BMW zag het in 2001 blijkbaar anders :-)

Offtopic: Hoe snel warmt jouw 320d trouwens op?
Ik heb de thermostaat vervangen en nog wordt hij niet warm na 10min (6km) rijden. Enkel als ik al 5min op de snelweg ben wordt hij mooi warm. Mss EGR thermostaat ook stuk? Met dit weer om gek van te worden, want ik heb ook GEEN verwarming smorgens naar het werk...

• Unknown Alien
Aries.Mu schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 10:59:
[...]

Nope 5 versnellingen. Bij 130 maak ik zo'n 2600rpm. Een 6de zou een pak schelen dat weet ik. Maar BMW zag het in 2001 blijkbaar anders :-)

Offtopic: Hoe snel warmt jouw 320d trouwens op?
Ik heb de thermostaat vervangen en nog wordt hij niet warm na 10min (6km) rijden. Enkel als ik al 5min op de snelweg ben wordt hij mooi warm. Mss EGR thermostaat ook stuk? Met dit weer om gek van te worden, want ik heb ook GEEN verwarming smorgens naar het werk...
Als ik de climate control op auto zet en dan op 23gr. dan begint hij pas met warme lucht te blazen als er ~10 min. gereden is.

Nou scheelt niet veel dan. Als ik 130 rij in ze 6 dan zit hij op iets van 2300rpm

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:33
De kans dat een thermostaat de 'open kant op' stuk is is klein. De thermostaat wordt nl. dichtgedrukt door een veer en gaat pas open als de koelvloeistof voldoende is opgewarmd. Meestal is de thermostaat dus in dichte stand stuk waardoor een motor oververhit raakt. Je zou dus in ieder geval aan je koelwatertemperatuur moeten zien of de thermostaat raar doet en veel te laat warm water doorlaat naar je verwarming.

Zo raar vind ik het trouwens niet dat een diesel na 10 minuten nog niet volledig warm is. Zeker niet als je in het begin door de stad rijdt en de motor dus nog niet veel te doen heeft.

UNOX: The worst operating system

• Unknown Alien
Nou je kan ook je carterpan leeg laten lopen en koelvloeistof eruit. dan is je motor een stuk sneller warm :+

10 min. vind ik zelf geen probleem. Of een auto met stoel verwarming nemen. Dat is wel fijn als je in een koude auto stapt.

Weer ontopic:
We hebben ook een mazda 323 uit 96' 1.5 benzine. En die rijd 1:8 ongeveer, omdat ik alleen korte stukjes rij. ik rij liever met de benzine korte afstanden dan de diesel.

• Aries.Mu
Korvaag schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 12:45:
De kans dat een thermostaat de 'open kant op' stuk is is klein. De thermostaat wordt nl. dichtgedrukt door een veer en gaat pas open als de koelvloeistof voldoende is opgewarmd. Meestal is de thermostaat dus in dichte stand stuk waardoor een motor oververhit raakt. Je zou dus in ieder geval aan je koelwatertemperatuur moeten zien of de thermostaat raar doet en veel te laat warm water doorlaat naar je verwarming.

Zo raar vind ik het trouwens niet dat een diesel na 10 minuten nog niet volledig warm is. Zeker niet als je in het begin door de stad rijdt en de motor dus nog niet veel te doen heeft.
De thermostaat is nieuw en goed, want we hebben hem eerst getest in warm/kokend water. GIng mooi open en weer dicht.
De vorige bleef gewoon altijd open, dus zelfs in de zomer werd de motor niet warm, ook niet na 30min doorrijden op de snelweg.
Nu heb ik verwarming als ik op de snelweg rij, maar na het werk rijd ik 20min of 15km en dan is de motor ook nog niet volledig warm.
Met als gevolg dat ik dus ook lang moet wachten op verwarming.
Heb gelezen dat bij BMW's de EGR thermostaat ook vaak vervangen wordt, dus die wordt zsm vervangen.
Onze vorige 318tds gaf warmte af na 5min met -10°... Rare diesels tegenwoordig 8)

Ontopic:

Skoda Fabia 1.2 12v rijdt met dit weer 1 op 16.

• 4x2
  • Laatst online: 07:51

4x2

lộn xộn quá

Korvaag schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 12:45:
Thermostaten kunnen ook open blijven staan als ze kapot zijn, het hangt dr maar net vanaf hoe ze kapot gaan (en dat ze open blijven staan komt vaak voor)
En de kachel zal normaal niet geknepen worden door de thermostaat.
Maar als de motor niet opwarmt door een thermostaat die open blijft staan (of veel te vroeg open gaat) dan doet de kachel natuurlijk ook niet veel (en 5-10 graden verschil in de motortemperatuur kan voor een kachel het verschil maken tussen lauw en heet)

[ Voor 5% gewijzigd door 4x2 op 24-02-2011 17:39 ]

leeg

• pin_point
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-11 18:30
Sinds November 2010 heb ik mijzelf een diesel aangeschaft, maar kan nog steeds het verbruik van de boordcomputer niet peilen, het verbruik van de boordcomputer komt vaak (ligt eraan of ik doortrek of niet) op een gemiddelde van 1/17.5, alleen met het tanken kom ik altijd lager uit momenteel gemiddeld Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/433649_31.png .

Iemand enig idee waarom de boordcomputer er zover naast zit?

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 22:33

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

pin_point schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 18:56:
Sinds November 2010 heb ik mijzelf een diesel aangeschaft, maar kan nog steeds het verbruik van de boordcomputer niet peilen, het verbruik van de boordcomputer komt vaak (ligt eraan of ik doortrek of niet) op een gemiddelde van 1/17.5, alleen met het tanken kom ik altijd lager uit momenteel gemiddeld [afbeelding] .

Iemand enig idee waarom de boordcomputer er zover naast zit?
consumenten apparatuur............dat zijn van die simpele computer met simpele sensoren die het baasje een fijn gevoel geeft tijdens het rijden, maar uiteindelijk misleidt wordt bij de pomp; net zo onnauwkeurig als je km/h teller.

Het zijn van die snufjes; leuk dat ze er zijn, maar verwacht wel 20% afwijking......wat wil je dan ook anders als je km-teller al 10% afwijkt.

T60P Widescreen

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:01
tdw schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 00:48:
[...]

AX GT 1:10.5 :'(

Is al wel een verbetering, het was 1:9.3 :P

• YellowCube
  • Laatst online: 21-11 16:16

YellowCube

Wait...what?

Seesar schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 19:27:
[...]

consumenten apparatuur............dat zijn van die simpele computer met simpele sensoren die het baasje een fijn gevoel geeft tijdens het rijden, maar uiteindelijk misleidt wordt bij de pomp; net zo onnauwkeurig als je km/h teller.

Het zijn van die snufjes; leuk dat ze er zijn, maar verwacht wel 20% afwijking......wat wil je dan ook anders als je km-teller al 10% afwijkt.
zelf meten is uiteraard ook niet vrij van afwijkingen.

Ik ga tanken en gooi de tank vol. Wat is vol?
De eerste keer dat het tankpistool afslaat? Of ga je tot de huig (en wanneer bereik je die dan precies)?

overigens zit er bij mij een verschil van minder dan 10% tussen wat ik zelf meet (of denk te meten) en wat de boordcomputer zegt (nu rond de 5.0l/100km).

[ Voor 40% gewijzigd door YellowCube op 24-02-2011 19:34 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 20:15

ajhaverkamp

gewoon Arjan

En hoe meet je de afgelegde afstand?

In mijn snelheidsmeter en afstandsmeter zit ook een afwijking tov wat mijn Garmin GPS logger vastlegt.

This footer is intentionally left blank

• YellowCube
  • Laatst online: 21-11 16:16

YellowCube

Wait...what?

^^exact.

waar het imo op neerkomt is dat je toch echt heel exact aan de slag moet gaan wil je iets zinnigs kunnen zeggen over de nauwkeurigheid van je boordcomputer.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Quantor
  • Niet online
BMW318i e46 '99 met 240K op de teller: met winterbanden en korte afstanden 1 op 10, zomerbanden en wat langere afstanden 1 op 11, echt rustig rijden, max 120km/h op snelweg, dan is 1 op 12 denk ik te halen, lukt me echter niet (dat max 120 rijden).

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-11 11:14
Ik heb een nieuwe Volkswagen Polo 1.4 (geen bluemotion) uit december 2010, met de winter rijdt hij gemiddeld 1:15 1:16, vindt het wel meevallen maar ik hoop dat hij met beter weer toch wel richting de 1:19 gaat oid.

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 08:13
webgangster schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 10:37:
Ik heb een nieuwe Volkswagen Polo 1.4 (geen bluemotion) uit december 2010, met de winter rijdt hij gemiddeld 1:15 1:16, vindt het wel meevallen maar ik hoop dat hij met beter weer toch wel richting de 1:19 gaat oid.
Dat kun je vergeten, zomer/winter maakt echt niet zo'n enorm verschil.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:24

Rudedadude

Maybe we were born to run

Zo, mijn huidige leaseauto (Toyota Yaris 1.3 benzine) lever ik vandaag in, na 4 jaar en 120.500 kilometer. In die periode heb ik 109500 kilometer weten te 'verantwoorden' op www.autoverbruik.nl . Enige statistieken:
Mijn gemiddelde verbruik was over die 109500 kilometer 1 op 16,49 (opgegeven verbruik van de Yaris is 1 op 16,67). Dit is berekend over 209 tankbonnen en in totaal heeft mijn bedrijf in die periode 9500 euro aan benzine uitgegeven.

Over heel 2007 reed ik nog gemiddeld 1 op 16,83, over heel 2010 was dit gedaald naar gemiddeld 1 op 16,31. en in alle tussenliggende jaren ben ik telkens iets naar beneden gegaan. Het kan zijn dat de motor minder zuinig is geworden, aan de andere kant ben ik waarschijnlijk ook sneller gaan rijden (op de snelweg) wat het verbuik heeft verslechterd. Rijstijl is in grote lijnen al die tijd gelijk gebleven.

Beste verbruik over een tankbeurt was 1 op 18,90 (in de zomer over 580 kilometer), slechtste tankbeurt was 1 op 14,46 (nadat ik volgas vanuit de ardennen was teruggereden naar Nederland).

Op naar de volgende leaseauto! Het wordt een enorm zuinige diesel, dus m'n verbruik moet verder omlaag gaan :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-11 22:21
Ik rij met de renault clio altijd 1 op 12 ( 1.4 motorblokkie ), merk wel dat het verbruik me steeds meer tegen begint te staan als student. Dus ben nu aan het kijken naar een zuinige auto.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 22:19
Ik rij momenteel tegen de 1:15 met mijn Peugeot 206 1.4 8v met 75pk. De auto rijdt momenteel op 175/65/R14 winterbanden met vrij hoge luchtdruk. Met mijn 16" sportvelgen is het verbruik wat slechter, dan haal ik 1:14. Met de 14" velgen op zomerbanden haalde ik 1:16 ongeveer. Scheelt nog best veel.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

quote:
webgangster schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 10:37:

= 1.4 16v benzine ???

• peukiemon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:49
Ik rij nu in de winter op winterbanden 1:9,6 met stads/snelweg 80/20.
In de zomer zit ik rond de 1:11 gemiddeld.
Volvo V40 2.0 turbo.
Snelweg in de zomer haal ik bijna de 1:14 op de CC@130

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
Net BP 98 getankt...

Afbeeldingslocatie: http://upload.projectd.nl/upload/3424028_n.jpg

Waar gaat het naartoe? :|

• Ad de Jong
Hier is hij afgelopen week een paar cent omhoog gegaan :X
Staat gelukkig nog onder de €1,60 maar het slaat nergens meer op.
Zodra er ergens in de wereld wat ellende is stijgen de prijzen van een vat olie, maar zodra die naar beneden gaan daalt de benzine prijs niet mee |:(
Gieren dat zijn het.... :(

[ Voor 179% gewijzigd door Ad de Jong op 26-02-2011 12:06 ]

Mijn profiel op Discogs

Pagina: 1 ... 45 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.