Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe zuinig rij jij? - Deel 1 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 102 Laatste
Acties:
  • 359.193 views sinds 30-01-2008

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 16:16

YellowCube

Wait...what?

Trommelrem schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 18:38:
[...]

Een dieselmotor is sowieso zuiniger dan een benzinemotor. Daarom vergelijk je die twee ook niet.
Een Suzuki Alto kun je al helemaal niet met de Prius vergelijken, want die is veel lichter. Lichtere auto's zijn op de snelweg doorgaans minder zuinig dan iets zwaardere auto's.
en wat is de achterliggende gedachte daar achter dan?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

rot topic voor een amerikaan rijder zonder lpg -O-

stadsverkeer rijd de mijne 1:3 / 4
snelweg met een gangetje van ca 90 km/h 1:11,5 / 12
beetje dootrappen......1:7
duitsland......snelheid 140 / 150 ca 1:5
eenmaal topsnelheid 1:2....en erger... 1:1,5 -O-

so far a 4.6 V8 -O-

Verwijderd

Als iedereen die serieus wil weten hoe zuinig die rijdt het nou eens gewoon gaat bijhouden? :)
http://www.spritmonitor.de/en/

Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/424153.png Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/424153_31.png

Je kan zelfs aanschafprijs, afschrijftijd en reparatiekosten opgeven. Kan je op termijn mooi volgen wat het nou eigenlijk kost. Als je de autogegevens goed invult kan je ook gelijk zien hoe anderen met dezelfde auto presteren.

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-11 23:35

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/369360_5.png Prius II Comfort 2006
Afbeeldingslocatie: http://okkie.nu/0_0.png Nazca Fuego 2008

[J|O|R] <- .signature.gz

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/413120_5.png Citroën ZX

Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/413121_5.png Peugeot 404

Signatures zijn voor boomers.

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-11 23:35

TwOkkie

Tweakin' Okkie

En niet zomaar 1, een Cabrio! :9~

PS: Mijn "404 Not found" errordocument zegt "404 Found!" met daaronder een plaatje van... jawel. ;-)

[J|O|R] <- .signature.gz

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:34

iMars

Full time prutser

Heb even de tankbeurten van de afgelopen 3 maanden erbij gepakt:

23 tankbeurten, daartussen 9699km gereden. Totaal 679,11 liter (1e tankbeurt niet meegerekend).
Ik rij veel, heel veel file tussen Rotterdam en Utrecht. 5km in de stad, 52km snelweg.

Gemiddeld 1/14.28 ~ 7/100

Het gekke is dat ik in de begin maanden in de file wel een verbruik van 6.00/100 ~ 6.40/100 haalde, maar de laatste maanden weer niet. Zal wel met de temperatuur te maken hebben.

Koop hier mijn P1 reader :)

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
YellowCube schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 19:23:
[...]

en wat is de achterliggende gedachte daar achter dan?
Weet ik niet.
Ik heb een poosje als studentchauffeur gewerkt. Soms moest je hiken (leaseauto's afleveren), wat ik overigens veel leuker vond dan chauffeuren omdat je dan niet een 7-series of A8 mee kreeg, maar ook de normale auto's en "kleine rotauto's."

Met kleine auto's kreeg ik het gewoon niet voor elkaar om zuinig te rijden op de snelweg, hoe goed ik m'n best ook deed. Met grote auto's lukte dat altijd. Misschien omdat kleine auto's ondergemotoriseerd zijn voor snelweggebruik of misschien omdat ze gevoeliger zijn voor de wind ofzoiets.

Wat me eigenlijk bij heel veel auto's opviel was dat de versnellingsbakverhoudingen totaal niet in verhouding stonden met het type auto. Bijvoorbeeld een veel te korte (en vaak nutteloze) eerste versnelling of een zesbak die dezelfde verhouding had als de vijfde versnelling in een vijfbak.

In een transporterbusje snap ik dat er een hele korte eerste versnelling zit, want als je er 2000 kilo aan lading in hebt liggen dan kan dat handig zijn op de hellingen, maar in een personenauto snap ik het echt niet.

Zelfs automaatbakken in de duurdere auto's (bijv. Mercedessen) waren totaal niet aangepast op het type motor. Als het motorvermogen onderin zat dan schakelden ze veel te laat op en als je een motor had die het vermogen juist hogerin had, dan schakelden ze weer te vroeg op.

Wat ik bijvoorbeeld een goede combinatie vind is de Audi A6 met de basismotor, de 2.0 TDI (vorige model). De versnellingsbak vind ik dan weer rot. Het koppel van die motor is voldoende voor een zesbak met langere verhoudingen, maar dat hebben ze niet gedaan. In plaats daarvan heeft de zesde versnelling dezelfde verhouding als de vijfde in een vijfbak. Het zal ongetwijfeld een reden hebben, bijvoorbeeld voor bergachtige gebieden, maar in Nederland kan die auto zo veel zuininger zijn als die zesde versnelling gewoon echt een zes was.

Ik denk dat men op motorisch gebied al veel heeft bereikt, maar dat er op het gebied van de versnellingsbakken nog veel kan worden bereikt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Amen.

Vaak worden de overbrengingsverhoudingen zodanig gekozen dat 0-100 lekker vlot gaat, want dat wordt gebenchmarked. Idem mbt verbruik - hoewel veruit de meeste mensen ruim bovem 100km/u rijden wordt verbruik daar niet gebenched, dus wordt de boel geoptimaliseerd voor 100km/u.

Als je dat bedenkt is het niet gek dat grotere motoren minder onzuinig gedrag vertonen op hogere snelheden: zij hebben een ruimere marge wat betreft vermogen, dus is het verschil tussen pakweg 100km/u en 130km/u veel kleiner, terwijl een kleine 1.1l motor waarschijnlijk al rond 5000rpm hangt te gieren en in het ergste geval letterlijk twee keer zoveel erdoorheen jaagt.

Als verbruiks- en emissie-eisen eindelijk eens een keertje geupdate zouden worden (alles wordt nu nog met jaren '70 kunstmatige methodiek gemeten), onder andere naar de daadwerkelijk gereden snelheden, dan zou je dit binnen een jaar zien bijtrekken, puur door andere overbrengingsverhoudingen :o

Oslik blyat! Oslik!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 21:16

FunkyTrip

Funky vidi vici!

AtleX schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 11:27:
Maar die brommende motor door zware belasting bij veel te lage toerentallen vind je wel fijn? 8)7 Met die snelheden kan het haast niet anders dat je volgas optrekt, ook bij koude motor. Typisch een auto die na verloop van tijd aanzienlijk olie zal gaan verbruiken. 30 Op de teller in z'n 3 betekent zo'n 1200-1300 rpm bij een i20, dan volgas optrekken moet wel een hoorbare brom veroorzaken.
Mijn motor bromt zelden, ik trek ook altijd vrij langzaam op. Als ik hem bij 30 in zijn 3 zet dan laat ik'm vervolgens heel langzaam uitlopen naar 55-60 (op een 50km weg). Op een 80km weg geef ik meer gas en schakel pas wat later. Volgens mij schakel ik rond de 1800-2200rpm. Mijn i20 heeft een 1.3l motor, dus hij klinkt al gauw hoog.

Dit dus.

Verwijderd

dion_b schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 11:05:
Als je dat bedenkt is het niet gek dat grotere motoren minder onzuinig gedrag vertonen op hogere snelheden: zij hebben een ruimere marge wat betreft vermogen, dus is het verschil tussen pakweg 100km/u en 130km/u veel kleiner, terwijl een kleine 1.1l motor waarschijnlijk al rond 5000rpm hangt te gieren en in het ergste geval letterlijk twee keer zoveel erdoorheen jaagt.
Moah, 't verbruikt zo'n 20-30% meer, maar bij de 130 zit ik op een 4000 toeren bij een verbruik van 1:18. Valt allemaal nog wel mee met zo'n 1l blokkie :)

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:21

OzzieMann

PSN: OzzieMann

merk model & type bouwjaar Opel Corsa 1.4 Sport 2001
sinds 18-07-2009
kilometers 9.274
liters getankt 727,23
bedrag €1.037,20
gem. verbruik 12.75 km/ltr
beste verbruik 15.70 km/ltr
slechtste verbruik 9.65 km/ltr

Bijgehouden op autoverbruik.

https://untappd.com/user/OzzBier

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-11 15:17
Merk = BMW 320D 150pk 2004
5.5L op 100KM

Rij ~1000km met een volle tank tijdens school vakantie en ~900 normaal.

• The-Source
  • Laatst online: 22-11 09:00
Met alleen rijden in het dorp zo'n 11.8/100KM
Beetje in de mix met provinciale wegen 9/100KM
En op de snelweg 130KM/u met af en toe klein sprintje :p blijft het gemiddelde gebruik op 8/ 100KM

En dat voor een auto van 12 (bijna 13) jaar oud.
Specs auto:
Seat Ibiza Cupra 2.0 16v uit januari 1998
En sinds gisteren weer apk gekeurd tot en met 16-12-2011 :)
Ik doe liever onderhoud en keuring voordat de winter echt begint dan er midden in

[ Voor 11% gewijzigd door The-Source op 30-10-2010 16:09 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-11 19:18
dion_b schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 11:05:
terwijl een kleine 1.1l motor waarschijnlijk al rond 5000rpm hangt te gieren en in het ergste geval letterlijk twee keer zoveel erdoorheen jaagt.
Ik vraag me af waar dat telkens vandaan komt, kleine motortjes draaien veel toeren op de snelweg. Vroeger, toen alle auto's nog een vierbak hadden misschien, maar tegenwoordig komt dat weinig meer voor. Mijn 1 liter draait 3500 toeren bij 125, dat zijn maar zo'n 400 toeren meer dan bijvoorbeeld een Xantia 1.6 of de Applause 1.6 van mijn ouders. Meer toeren op de snelweg, dat wel, maar geen 5000.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Verwijderd

Peenutzz schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 16:27:
[...]

Ik vraag me af waar dat telkens vandaan komt, kleine motortjes draaien veel toeren op de snelweg. Vroeger, toen alle auto's nog een vierbak hadden misschien, maar tegenwoordig komt dat weinig meer voor. Mijn 1 liter draait 3500 toeren bij 125, dat zijn maar zo'n 400 toeren meer dan bijvoorbeeld een Xantia 1.6 of de Applause 1.6 van mijn ouders. Meer toeren op de snelweg, dat wel, maar geen 5000.
kleine motortjes zijn leuk om een ''laag'' verbruik te hebben, maar zodra je alle zitplekken hebt bezet (p.p ca 80 kilo), en nog eens paar tassen bagage bij hebt in de kofferbak (zover dat mogelijk is) stijgt het verbruik enorm.
waar de kleine autotje dan 1 op 17 reed (of meer) zal dan flink gaan dalen.

een groter motor, met iets meer aantal pk's, en zeker meer koppel zal ook minder problemen hebben om een wat zwaarder last te moeten verplaatsen.

terwijl van een 1600/1800/2000cc motor het verbruik miniem zal stijgen.

dan misschien stom voorbeeld. mijn amerikaan daartegen met zijn 4.6liter V8 machine onder de kap maakt het al helemaal niks uit of hij meer of minder personen moet vervoeren.
tevens ideaal met een dubbel assen caravan van 1500 kilo (knaus premium) en 4 personen in de thunderbird trekt hij heuvels en bergwegen op in frankrijk alsof het niks is.
had zelfs geen gebruik hoeven te maken van de vrachtwagen kruipspoor :o _/-\o_

mijn verbruik kwam niet onder de 1:7.....
4 personen, ca 170 a 200 kilo bagage in de kofferbak. en een caravan van 1500 kilo aan zijn kont mee sleuren.
waar ook nog eens het gehele voortent, en tafel + stoelen inzaten voor buiten met een koelkast :9

wel droevig om te zien dat medelanders op vakantie gaan met een te zwak gemotoriseerde auto en een blijkbaar te zwaar caravan, en dan zowat stilstaan op bergwegen of via het kruipspoor moeten naar boven zien te komen :'(
terwijl de yank er met 100 voorbij kachelt en doet alsof het niks is :'(

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Verwijderd schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 19:51:
wel droevig om te zien dat medelanders op vakantie gaan met een te zwak gemotoriseerde auto en een blijkbaar te zwaar caravan, en dan zowat stilstaan op bergwegen of via het kruipspoor moeten naar boven zien te komen :'(
Dat zijn wel de mensen die 2 keer zo ver kunnen rijden op 1 liter benzine :P

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Maar ik heb pasgeleden ruim 1700 km gereden voor nog geen 100 euro. Daarbij zat een stuk met hellingen die zo stijl waren. (camera was horizontaal!) We moesten in de derde versnelling omhoog, maar dan nog hebben we over de gehele rit gemiddeld 1:22 gereden. Beat that met je yanktank. ;) En voor de duidelijkheid, de auto was niet licht beladen.

[ Voor 6% gewijzigd door AtleX op 30-10-2010 20:48 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Peenutzz
[...]
kleine motortjes zijn leuk om een ''laag'' verbruik te hebben, maar zodra je alle zitplekken hebt bezet (p.p ca 80 kilo), en nog eens paar tassen bagage bij hebt in de kofferbak (zover dat mogelijk is) stijgt het verbruik enorm.
waar de kleine autotje dan 1 op 17 reed (of meer) zal dan flink gaan dalen.
In stadsverkeer wel, op lange afstand maakt het weinig uit. Of ik met 2 man en een weekendtas of met een volle auto (3 man + 2 weken bagage) naar Frankrijk rijd maakt voor het verbruik niks uit is mijn ervaring.

Ik bedoelde eigenlijk dat ik hier vaak voorbij hoor komen dat kleine motoren altijd overdreven veel toeren draaien op de snelweg terwijl dat niet waar is.

Verwijderd

@ Peenutzz,

klein maar fijn zullen we maar zeggen... met een kleintje kun je wel makkelijker in kleiner parkeervakjes terrecht, ik ben als het stervensdruk is meestal een paar rondjes aan het rijden om mn 5,05 meter lange kreng kwijt te kunnen :'(
neus of kont...of beide steken altijd uit een parkeervak :'(
en elk auto heeft zo zijn voordeel niet?
kleintjes doen het in de stad 10X beter als een groter broertje. _op_alle_vlakken!_
een groter auto is weer ideaal met zware lasten ;)
en dat ze meer toeren maken op de snelweg ben ik met je eens dat dat niet klopt. iig geen 5000 ;)

@ AtleX,
yanktank of niet, ik wil wel een wedstrijdje doen met je in frankrijk welke het makkelijkst naar boven komt :P
de verliezer betaald een fles rode franse wijn :P
oja...wel vergelijkbaar gewicht he? >:) :P ;)

Verwijderd

@ tdw,

ik zie het zo...ik heb 2 keer meer plezier per liter :9 :Y)

da's mijn excuus -O-

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Peenutzz schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 16:27:
[...]

Van de zomer op vakantie een Hyundai i10 gehuurd, die draaide op 120km/u ruim, 4000rpm, en een familielid van me die een Atos huurde had het over 5000rpm op 120km/u.

3500rpm op 120km/u (wat ik met m'n 1.3l Hyundai Excel had) vind ik trouwens ook typisch voorbeeld van verkeerde overbrengingsverhouding voor hoogste versnelling. Geen ideel hoe het bij jou is, maar ik kon met die Excel nog perfect inhalen en versnellen op 130km/u. Leuk voor de luie mens, maar brak voor brandstofverbruik. Dat zag je ook terug: met strak 100km/u was 1:17 haalbaar in die bak, maar op 120km/u was dat naar 1:14 gezakt, en de ene keer dat ik gemiddeld 130km/u op een tank deed was het 1:11 :X

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Met 110 in de 2 en 170 in de 3 doet mijn Volvo V70 1 op 2 ofzo, maar met normaal gebruik 1 op 10 gemiddeld. 2.5T met 210 pk.

• Peenutzz
dion_b schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 22:57:
[...]

Van de zomer op vakantie een Hyundai i10 gehuurd, die draaide op 120km/u ruim, 4000rpm, en een familielid van me die een Atos huurde had het over 5000rpm op 120km/u.

3500rpm op 120km/u (wat ik met m'n 1.3l Hyundai Excel had) vind ik trouwens ook typisch voorbeeld van verkeerde overbrengingsverhouding voor hoogste versnelling. Geen ideel hoe het bij jou is, maar ik kon met die Excel nog perfect inhalen en versnellen op 130km/u.
Zoveel toeren met een vijfbak? Daar is inderdaad niet helemaal over nagedacht. Waren het geen automaatjes? :P

Als ik bij 130 wil versnellen moet ik terug naar zijn 4, gaat vrij vlot tot 150, dan is het wel op. In zijn 5 haal je de 150 niet eens. Ik zal binnenkort eens kijken wat het verschil in verbruik is bij 100, 120 en volgas; Tanken, snelweg op, snelweg af, weer tanken, paar keer doen moet een aardig beeld geven.

[ Voor 9% gewijzigd door Peenutzz op 31-10-2010 02:24 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Peenutzz schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 02:16:
[...]

Zoveel toeren met een vijfbak? Daar is inderdaad niet helemaal over nagedacht. Waren het geen automaatjes? :P
Nope. De i10 zeer zeker niet, niet alleen had dat ding idioot veel toeren nodig om 120km/u te rijden, het had ook grootste moeite met heuvels (Zuidafrika is niet bepaald plat), dus m'n linkerhand moest wel heel snel wennen aan veel schakelen.

Opmerking van m'n nicht was dat de Atos meer als een motor klonk dan een auto. Dat zou zomaar kunnen, motormotoren (althans, de in-lijn- / boxergevallen) draaien doorgaans op veel hogere toerentallen. Mijn K75 zit iirc rond de 5500rpm op 120km/u
Als ik bij 130 wil versnellen moet ik terug naar zijn 4, gaat vrij vlot tot 150, dan is het wel op. In zijn 5 haal je de 150 niet eens. Ik zal binnenkort eens kijken wat het verschil in verbruik is bij 100, 120 en volgas; Tanken, snelweg op, snelweg af, weer tanken, paar keer doen moet een aardig beeld geven.
Dan moet je wel een stuk snelweg vinden waar je continu 120km/u kunt... onderschat niet hoeveel je kwijt raakt bij afremmen voor een hindernis en weer versnellen. Die 130km/u continu heb ik ook alleen kunnen meten op een stuk Autobahn 's nachts...

Oslik blyat! Oslik!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:32

SmartDoDo

Woeptiedoe

Vanavond de gok maar weer gewaagt en getankt. Ik bleek uit te komen op 1 op 16,1 (Polo TSI). Valt me niets tegen aangezien ik de laatste tijd soms een iets zwaardere voet heb. Een auto die bij het gebruikelijke woon-werkverkeer bij 100km/h z'n hoogste toerental van 2200 rpm bereikt kan zomaar lui worden. Reden om de auto als hij warm is even aan te zetten tot wat sportievere prestaties :Y)

Gisteren zijn de winterbanden eronder gegaan dus ik ben benieuwd of dat nog merkbaar zal zijn de komende tankbeurten :)

• Peenutzz
dion_b schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 12:27:
Dan moet je wel een stuk snelweg vinden waar je continu 120km/u kunt... onderschat niet hoeveel je kwijt raakt bij afremmen voor een hindernis en weer versnellen. Die 130km/u continu heb ik ook alleen kunnen meten op een stuk Autobahn 's nachts...
Dat gaat wel lukken denk ik, de A59/A50 tussen Oss en knooppunt Valburg is vrij leeg in het begin van de week, na een uur of 11 's avonds.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Peenutzz schreef op maandag 01 november 2010 @ 00:50:
[...]

Dat gaat wel lukken denk ik, de A59/A50 tussen Oss en knooppunt Valburg is vrij leeg in het begin van de week, na een uur of 11 's avonds.
En op dat stukje ga je een heel tank leegrijden? :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op maandag 01 november 2010 @ 02:16:
[...]

auto heeft wel een groene label :+

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:56

_Apache_

For life.

Volvo S40 1.8i '99 1245kg

Met mij 1:13-14
Vriendin 1:14,0-14,8

Best netjes vind ik zo, voor een personenauto van dat gewicht en motorinhoud. Verschil in verbruik zit denk ik in de volgende zaken.

- Ik rij vaker korte (10-20km) over de snelweg. Zij doet woon-werk continu binnendoor.
- Ik gebruik ruitverwarming, zij maakt het voor het wegrijden schoon met een trekker
- Ik rij vaker met muziek :X

[ Voor 28% gewijzigd door _Apache_ op 01-11-2010 13:33 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Tylen
  • Laatst online: 23:34

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 22:05:
@ AtleX,
yanktank of niet, ik wil wel een wedstrijdje doen met je in frankrijk welke het makkelijkst naar boven komt :P
de verliezer betaald een fles rode franse wijn :P
oja...wel vergelijkbaar gewicht he? >:) :P ;)
die wil ik ook wel doen tegen jou ;)
Ik rijd met carvan 130 op de cruisecontrol. En merk helemaal niks van bergen (zijn er bergen in frankrijk?? :P)
Verbruik is gemiddeld 1:13/1:14. VW Golf 6 2.0TDI (140pk) met DSG. Carvan vol met spullen (tafel, stoelen, voortent, motor, race uitrusting, gereedschap etc).

[ Voor 7% gewijzigd door Tylen op 01-11-2010 13:20 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Verwijderd

Tylen schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:19:
[...]

die wil ik ook wel doen tegen jou ;)
Ik rijd met carvan 130 op de cruisecontrol. En merk helemaal niks van bergen (zijn er bergen in frankrijk?? :P)
Verbruik is gemiddeld 1:13/1:14. VW Golf 6 2.0TDI (140pk) met DSG. Carvan vol met spullen (tafel, stoelen, voortent, motor, race uitrusting, gereedschap etc).
kunnen eens afspreken om volgend zomer daar ergens op de camping te ontmoeten.....
ehm...naja. bergen...ken jij de ardeche? ligt in de buurt van barjac.
(let niet op de naam aub:p)
vallon pont du arc...prachtig route naast de ceze....en ja...erg steil _/-\o_
maargoed. diesel......ja....dat zijn de beste europese trekpaarden d:)b

maareh.....wedje blijft }) wie verliest betaald een flesje wijn })

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

En waar gaat de weddenschap over? Wie er het makkelijkst bovenkomt? Hoe ga je dat op een zuivere, objectieve, reproduceerbare manier meten?

Verwijderd

AtleX schreef op maandag 01 november 2010 @ 15:39:
En waar gaat de weddenschap over? Wie er het makkelijkst bovenkomt? Hoe ga je dat op een zuivere, objectieve, reproduceerbare manier meten?
geen idee. alleen één ding weet ik zeker...die fles wijn word mijn :Y)

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Hoe kan je dat nu zeker weten als je niet weet hoe je gaat meten? 8)7

Verwijderd

AtleX schreef op maandag 01 november 2010 @ 15:58:
Hoe kan je dat nu zeker weten als je niet weet hoe je gaat meten? 8)7
mogelijkheid om één caravan te gebruiken en de tijd te meten?
tjonge, bedoelde het weddenschapje niet serieus hoor :?

edit: fles wijn wel

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2010 16:06 ]

• Peenutzz
dion_b schreef op maandag 01 november 2010 @ 02:16:
[...]

Was niet van plan hem leeg te rijden, dan moet ik 9 keer op en neer :D Ik dacht aan volgooien, op en neer met 100, weer volgooien, op en neer met 125, weer volgooien, volgas op en neer. Is geen heel grote afstand, dus niet super nauwkeurig, maar genoeg om een idee te krijgen van het verschil in verbruik.

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 21:51
_Apache_ schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:13:
Volvo S40 1.8i '99 1245kg

Met mij 1:13-14
Vriendin 1:14,0-14,8

Best netjes vind ik zo, voor een personenauto van dat gewicht en motorinhoud. Verschil in verbruik zit denk ik in de volgende zaken.

- Ik rij vaker korte (10-20km) over de snelweg. Zij doet woon-werk continu binnendoor.
- Ik gebruik ruitverwarming, zij maakt het voor het wegrijden schoon met een trekker
- Ik rij vaker met muziek :X
En die muziek is nadelig voor je rijgedrag? Een radio verbruikt geen bal.

Je 'korte-ritten-tov-woon-werk' verhaal slaat ook geen hout als jij degene bent die het meest verbruikt. Binnendoor zou meer verbruik moeten betekenen.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Verwijderd

Interessant: http://player.omroep.nl/?aflID=11633421

Keuringsdienst van waarden over premium brandstoffen. Conclusie, je wordt er voornamelijk armer van.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EvaluationCopy schreef op maandag 01 november 2010 @ 17:14:
[...]

Hardcore house of thrash metal schijnt de rechtervoet te beinvloeden ;)

Oslik blyat! Oslik!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:45

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Verwijderd schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 12:09:

Keuringsdienst van waarden over premium brandstoffen. Conclusie, je wordt er voornamelijk armer van.
Aflevering gezien, het is jammer dat ze niet bij TNO langs geweest zijn. Zou mooi zijn om daar te kunnen zien hoe "vies" de zuigers zijn na het rijden van 10k met verschillende brandstoffen oid. Dat zo'n reparatiebedrijf het niet ziet zegt niets, die meet en controleert ook niet onder lab omstandigheden. Puur uit gevoel kan ik me haast niet voorstellen dat Shell in het lab geen betere resultaten behaalt door toevoeging van de additieven, vraag is dan alleen of ze in het lab dezelfde hoeveelheid additieven gebruiken als dat jij en ik bij de pomp krijgen.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11 15:31

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 12:09:

Dat had ik je zo ook wel kunnen vertellen ;) Als we even uitgaan van de reclame van Shell 'bespaar tot 1l op een tank' met Shell FuelSave, bespaar je dus €1,15-€1,20 per tank diesel, hoezee -O- Even uitgaand van een gemiddelde tankbeurt van 50l, mag het dan maximaal 2,5 cent per liter meer kosten. Ik tank bij een onbemande tank mijn diesel met 12 cent korting tov een pomp aan de snelweg, dus dan ben ik per tankbeurt bijna 5 euro (60x0,12 -1,20) meer kwijt als ik voor de premium diesel zou gaan...

Kater? Eerst water, de rest komt later

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:38

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Met brandstof KUN je wel veel winnen, kijk maar naar die F1 brandstoffen uit de jaren 80. Leverden zo 100 pk of meer extra in de kwalificatie, maar zo giftig als wat en uiteraard waren die auto's daarop voorbereid. In brandstof zit nog zoveel potentie, alleen komt het er niet uit omdat alle auto's er op moeten kunnen lopen. Het blijft dus een compromis. Stel dat VW een 1.2 benzine op de markt brengt die maar op 1 specifieke brandstof rijdt, namelijk Shell VW power. Op die brandstof loopt die auto dan wel 1 op 30. Het kan, maar niemand koopt die auto natuurlijk.

De huidige V-powers moet je gewoon proberen. De claims dat het zuiniger is en schoonmaakt, dat zal allemaal wel. Ik weet wel dat onze Focus TDCI er makkelijker lagere toerentallen mee kan rijden. Dat voel je gewoon, elke keer als we weer Tango tanken merk je dat. Het is en blijft persoonlijk, grote kans dat iemand anders het met zijn/haar auto helemaal anders beleeft.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• Tylen
  • Laatst online: 23:34

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op maandag 01 november 2010 @ 15:56:
[...]

geen idee. alleen één ding weet ik zeker...die fles wijn word mijn :Y)
Maakt niet uit ;) Zuipen hem wel samen op ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Verwijderd

BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 12:53:
De huidige V-powers moet je gewoon proberen. De claims dat het zuiniger is en schoonmaakt, dat zal allemaal wel. Ik weet wel dat onze Focus TDCI er makkelijker lagere toerentallen mee kan rijden. Dat voel je gewoon, elke keer als we weer Tango tanken merk je dat. Het is en blijft persoonlijk, grote kans dat iemand anders het met zijn/haar auto helemaal anders beleeft.
Yup, 0.0 verschil, of ik er nu vpower, 98, Shell, Tango, Amigo of wat anders in gooi :P

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:56

_Apache_

For life.

EvaluationCopy schreef op maandag 01 november 2010 @ 17:14:
[...]

Je 'korte-ritten-tov-woon-werk' verhaal slaat ook geen hout als jij degene bent die het meest verbruikt. Binnendoor zou meer verbruik moeten betekenen.
Muziek heeft invloed op je rijstijl, en dát is killing voor een gunstig verbruik.

Zij rijdt lange stukken N-wegen (niet binnendoor de stad door, maar N wegen) naar werk, ik ga vanaf ons huis direct (500mtr) de snelweg op en mag 120kmh rijden. Dan is die motor nog echt niet warm en is het verbruik ongunstig, en ben na 10km weer van de snelweg af. In deze gevallen is het rijden op een N weg en rijden op de snelweg in - wat we beide in dezelfde versnelling doen - ongunstig.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 11:16

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verschil tussen Euro95 en VPower 97 merk ik qua verbruik niet zozeer. Maar ik kan het wel gaan bijhouden nu, heb nu namelijk een maand of 4 gegevens van verbruik op Shell Euro95, als ik volgend jaar dezelfde periode VPower ga tanken komt er misschien wat uitrollen.
Ik heb het wel 3 tanken lang geprobeerd en de eerste indruk was dat het wel enig effect heeft bij mij in mijn kleine 1100cc FIRE motor. Ik heb het in de tank gehad toen ik op vakantie ging en was. Motortje loopt wat mooier in de lagere toerengebieden, wat soepeler lijkt het. Hij doet er iig prima op.
Ik heb geen klopsensor, dus qua verbruik verwacht ik niet dat ik er veel mee zou winnen.

Prima brandstof volgens mij, alleen is het dus wat duurder dat het normale Euro95 en lijkt het er niet op dat rijden op VPower 97 voor mij nut heeft in termen van verbruik/kosten.

Misschien probeer ik het in de winter, als het goed gaat vriezen, nog wel een keer. Benieuwd of ik er dan wat van merk.

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 05-11-2010 13:59 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 14:49

Opa

Nu Multifocaal!

_Apache_ schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 13:36:
[...]
Muziek heeft invloed op je rijstijl, en dát is killing voor een gunstig verbruik.
Tsja, killing.... De luitsonates van Bach hebben anders een bijzonder rustgevend effect hoor. :+
Verder houd ik sowieso niet van Rammstein en dergelijken.

Ontopic:
Mijn Prius 3 1.8 blijft tussen de 4,6 l/100 (hoofdzakelijk stad en B-wegen) en 5,3 l/100 (hoofdzakelijk snelweg) zitten.
Ik heb nu wel steeds beter door hoe je puur elektrisch kan rijden. Als je de EV knop aanzet, zet hij boven een bepaalde snelheid toch de motor aan, maar als je gewoon in Eco mode blijft, accelereert tot 58 kmh (digitale teller) en dan je gaspedaal net genoeg loslaat, valt de motor uit en kan je coasten. Je verliest dan 1 kmh elke paar honderd meter dus bij 50 teller geef je weer iets gas bij tot 58.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:13

Sick Nick

Drop the top!

Dat is fijn voor de rest van het verkeer, hoezo constant rijden :P

• Arfman
  • Laatst online: 22-11 16:44

Arfman

Drome!

Ik merk absoluut verschil of ik er RON98 ingooi of RON95 (2.0FSI VAG blok, die ook "gemaakt" is voor 98). 98 is marginaal zuiniger en de motor trekt ook iets harder, echter is het prijsverschil op dit moment weer te hoog om de extra kosten te verantwoorden.

EDIT: Priusgast hoerboven, doe dat eens niet :/ Dat is echt reteirritant voor de rest van het verkeer, helemaal als je lekker met 55km/h op je CC achter zo iemand als jij zit.

[ Voor 25% gewijzigd door Arfman op 12-11-2010 10:53 ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Opa schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 10:04:
[...]

Tsja, killing.... De luitsonates van Bach hebben anders een bijzonder rustgevend effect hoor. :+
Verder houd ik sowieso niet van Rammstein en dergelijken.
In de tijd dat ik elke week 2x 600 km door Duitsland reed had ik net Apocalyptica ontdekt.
Dat had toch een desastreus effect op mijn rijstijl. Niet zozeer dat ik harder ging rijden (dat kon al bijna niet), maar wel dat ik gewoon slechter ging rijden.

Nee, dan ook liever wat Purcell of Gabrieli.

• xerix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-12-2020
Ben het sinds een half jaar ook maar mijn verbruik aan het bijhouden, valt me nog enigszins mee.

Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/427045.png S2000

vtec just kicked in yo!

• speed60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-11 18:31
Nou vooruit dan: Mondeo Wagon 1.8 uit 1998.

Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/367454_5.png

Gigabyte EP43-U3DL - E7500@3,3Ghz - OCZ Reaper 4Gb DDR2-6400 - Club3D HD4770 - Samsung Spinpoint F3 500GB

• Opa
  • Laatst online: 18-11 14:49

Opa

Nu Multifocaal!

[b][message=35018385,noline]Priusgast hierboven, doe dat eens niet :/ Dat is echt reteirritant voor de rest van het verkeer, helemaal als je lekker met 55km/h op je CC achter zo iemand als jij zit.
In de stad zit niemand op cruise control. :| Bovendien zijn dit zo marginale verschillen dat je het alleen maar merkt als je achterop mijn bumper zit. (en dat schijnt toch een bij-effect van het rijden van een Prius te zijn: Onafhankelijk van of je op of bóven de maximum geldende snelheid zit, ze vinden je allemaal te langzaam rijden).
In de VS heb je echt hardcore coasters die op doorgaande wegen dit geintje tussen de 50 en 90 uithalen, dat is inderdaad not done.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:32

SmartDoDo

Woeptiedoe

Opa schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 16:26:
[...]

In de stad zit niemand op cruise control. :|
Ga eens ergens anders generaliseren ;)

Juist ook in de stad kun je prima de cruise control gebruiken. Voordeel is dat je gelijkmatig rijdt en ook niet per ongeluk te hard gaat rijden. Zouden meer mensen moeten doen :Y)

• Arfman

Arfman

Drome!

Opa schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 16:26:
[...]

In de stad zit niemand op cruise control. :|
Jazeker wel, ik heb hele stukken 50 km/h weg op mijn route, lekker op de CC.
Bovendien zijn dit zo marginale verschillen dat je het alleen maar merkt als je achterop mijn bumper zit.
Nee hoor, ik rijd vrijwel alleen in de spits en dan zit ik gewoon op een nette afstand voor de gereden snelheid, en als jij dan terugzakt van 58 naar 50 merk ik dat écht wel.
(en dat schijnt toch een bij-effect van het rijden van een Prius te zijn: Onafhankelijk van of je op of bóven de maximum geldende snelheid zit, ze vinden je allemaal te langzaam rijden).
Geen problemen mee, als je maar gewoon doorrijdt. Als ik zou leasen zou ik ook een Prius nemen, hoe achterlijk ik de auto er ook uit vind zien en hoe achterlijk de regelgeving ook is in dit land, uiteindelijk is het toch je eigen portemonnee ;)
In de VS heb je echt hardcore coasters die op doorgaande wegen dit geintje tussen de 50 en 90 uithalen, dat is inderdaad not done.
Binnen de BBK dus ook niet :)
Dank!

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik kan met m'n 650i met moeite een gemiddelde van 10,8l/100km op de boordcomputer krijgen. Het loopt echter al snel naar meer dan 11,0l/100km als er veel snelheidswisselingen plaatsvinden. Acceleren is killing voor het verbruik, je moet de snelheid echt zo regelmatig mogelijk houden. Op binnendoorwegen waar ik normaal gesproken wel redelijk zuinig kan rijden is de V8 niet erg efficiënt. Komt ook door die ellendige drempels die efficiënt en relaxed rijden onmogelijk maken. Ik ben best wel bekwaam in zuinig rijden maar dit gaat echt niet lager worden.

De bandenmaat valt overigens ook niet mee, voor 255 breed en achter 295 :) .

Wel handig is de head-up display. In combinatie met het navigatiesysteem (en gesproken aanwijzingen uit als ik die niet nodig heb) kan ik zonder mijn blik van de weg te halen zien wat de afstand is tot de volgende rotonde of afslag, zodat ik tijdig gas kan lossen.

De prestaties, het geluid en de sublieme loopcultuur van de V8 maken veel goed ;) .

[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 12-11-2010 18:47 ]

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:48
Femme schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 18:46:
Ik kan met m'n 650i met moeite een gemiddelde van 10,8l/100km op de boordcomputer krijgen. Het loopt echter al snel naar meer dan 11,0l/100km als er veel snelheidswisselingen plaatsvinden. Acceleren is killing voor het verbruik, je moet de snelheid echt zo regelmatig mogelijk houden. Op binnendoorwegen waar ik normaal gesproken wel redelijk zuinig kan rijden is de V8 niet erg efficiënt. Komt ook door die ellendige drempels die efficiënt en relaxed rijden onmogelijk maken. Ik ben best wel bekwaam in zuinig rijden maar dit gaat echt niet lager worden.

De bandenmaat valt overigens ook niet mee, voor 255 breed en achter 295 :) .

Wel handig is de head-up display. In combinatie met het navigatiesysteem (en gesproken aanwijzingen uit als ik die niet nodig heb) kan ik zonder mijn blik van de weg te halen zien wat de afstand is tot de volgende rotonde of afslag, zodat ik tijdig gas kan lossen.

De prestaties, het geluid en de sublieme loopcultuur van de V8 maken veel goed ;) .
Ik vind dat voor zo'n wagen met dergelijke motor belachelijk zuinig 8)

Schoonbroer zijn vader rijdt met een Alfa 159 3.2 V6 Q4 Automaat en die komt ondanks een papy-rijstijl niet onder de 16l/100km.
:9

Bimmer doet hier nog steeds 1 op 16, ondanks het koudere weer en sportieve rijstijl.
Ex-Skoda-nu-naar-de-mama doet 1 op 17 (ik deed op 1 op 16).

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Aries.Mu schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 19:54:
[...]

Ik vind dat voor zo'n wagen met dergelijke motor belachelijk zuinig 8)

Schoonbroer zijn vader rijdt met een Alfa 159 3.2 V6 Q4 Automaat en die komt ondanks een papy-rijstijl niet onder de 16l/100km.
Ja die zescylinder Alfa's staan erom bekend dat enorm zuipen In vergelijkingstesten doen ze in de praktijk rustig 30 procent hoger verbruik dan een vergelijkbaar gemotoriseerde BMW (met betere prestaties). Waarom je zo'n auto zou willen kopen is mij dan ook een raadsel ;) . Een 159 3.2 V6 Q4 is ook forst zwaarder dan een 3-serie, hij is zelfs 35kg zwaarder dan mijn zes.

Die 16l/100km zal neem ik aan met veel stadsverkeer zijn? Dat heb ik nauwelijks.

• Arfman

Arfman

Drome!

Femme schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 18:46:
Ik kan met m'n 650i met moeite een gemiddelde van 10,8l/100km op de boordcomputer krijgen.
Moeten we nu medelijden met je krijgen ofzo? :(

;)

Ik baal al als ik 10.0 zie staan na een rit, laat staan als dat gemiddeld zou zijn. Maar wat je zegt klopt wel, f*cking drempels en rotondes maken het rustig doorrijden onmogelijk. Als de overheid iets wil doen voor het milieu, nok dan eens met die drempels op onverklaarbare plekken (zoals de weg van Albergen naar Tubbergen, was vroeger 80 km/h zonder fietspad, nu met fietspad aan beide kanten en verbreed is het ineens maar 60, met drempels 8)7 )

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Arfman schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 22:25:
[...]

Moeten we nu medelijden met je krijgen ofzo? :(
Ik compenseer het hogere verbruik door vaker de trein te nemen, en ja dan heb je soms recht op medelijden ;) .

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Dat is echt niet verkeerd met die 650i 1:10.

de 330ci van mij rijdt ook 1:10 met rustig/normaal rijden, dus 1:10 met die wagen zou ik heeeel tevreden mee zijn.

En de trein? ik hoop nooit meer in mijn leven in zo'n k-ding te zitten.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:38

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ach, laatst nog Arnhem-Utrecht gedaan met zo'n gele banaan. Niets mis mee, je staat met 30 minuten in hartje Utrecht zonder parkeerstress. Maar toegegeven, ik doe dat slechts een of twee keer per jaar.

Ik heb het voor de grap ook eens bijgehouden de afgelopen paar maanden. Het valt me nogal mee moet ik zeggen :) Maar goed, ik geef er verder niets om eigenlijk.
Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/397892.png

[ Voor 22% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 14-11-2010 01:20 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Flagg schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 12:37:
Dat is echt niet verkeerd met die 650i 1:10.

de 330ci van mij rijdt ook 1:10 met rustig/normaal rijden, dus 1:10 met die wagen zou ik heeeel tevreden mee zijn.

En de trein? ik hoop nooit meer in mijn leven in zo'n k-ding te zitten.
Sinds ik m'n eigen auto heb en niet meer elke dag met de trein moet vind ik het zo nu en dan best rustgevend om wat langere stukken in een trein te zitten. Hoef je helemaal nergens op te letten en je bent zo aan de andere kant van het land of in het buitenland. En als student is het nog gratis ook :P

Verbruik van mijn 320Ci: ongeveer 9.5l/100 op basis van tankbonnetjes :/
Ongeveer 50-50 stad/snelweg en elke keer niet al te lange ritjes van Den Haag naar Delft en terug (40km). En op die kleine beetjes snelweg rij ik meestal ook niet heel zuinig.

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 14-11-2010 01:31 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Ben trouwens bezig geweest om mijn excelding in spritmonitor te krijgen. Is redelijk gelukt, maar op de een of andere manier mis ik 700km in mijn totaalstand in vergelijking met de daadwerkelijke kilometerstand. Als ik de data in Spritmonitor naar CSV exporteer en de dagtellerstanden optel kom ik wel aan de kilometerstand. Kan iemand me dit uitleggen? Scheelt 0,04 op het totaalverbruik tov mijn eigen sheet, dus ik doe ergens iets fout...

Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/427212.png

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Mijn Audi A1 1.4 TFSI heeft nu na 1200 km een gemiddeld verbruik van 6.3l/100km. Ik let eigenlijk niet zo op het verbruik. Dit is wel met files, maar grotendeels toch snelwegverkeer.

Heb wel een NS Business Card maar ik ga nooit met de trein. Ik woon op loopafstand van het centrum van Utrecht en als ik naar een andere grote stad ga, zet ik de auto in een parkeergarage of ik parkeer op een P&R terrein waarna ik met de tram/metro verder ga.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Arfman

Arfman

Drome!

Ik vind de trein zo erg dat ik speciaal voor de gevallen dat ik niet carpool met m'n vriendin een 2e auto heb aangeschaft. Dat zegt genoeg denk ik :X

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-11 23:04
[quote]fsfikke schreef op zondag 14 november 2010 @ 01:27:
[...]
Verbruik van mijn 320Ci: ongeveer 9.5l/100 op basis van tankbonnetjes :/
Lijkt me een vrij normaal verbruik voor deze auto.
Hier een E46 320Ci (2.2 6c), 9.3 a 9.4 l/100km.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

t_captain schreef op zondag 14 november 2010 @ 16:45:
[quote]fsfikke schreef op zondag 14 november 2010 @ 01:27:
[...]

[...]

Lijkt me een vrij normaal verbruik voor deze auto.
Hier een E46 320Ci (2.2 6c), 9.3 a 9.4 l/100km.
Ja zo gek zal het niet zijn, misschien als ik heel rustig zou gaan rijden en me aan alle snelheidslimieten zou houden dat het iets beter zou zijn. Maarja, daarvoor heb je dan wel Freude am Fahren ;)

• EvaluationCopy
Ik dacht even dat ik verkeerd klikte in mijn favorieten, het is hier net het BMW topic nu _O-

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11 10:38

mambo No5

Bad Apple?

Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/413111.png
Verbruik begint wat op te lopen, ik goi het op 't herfstweer aangezien ik niet heel anders aan het rijden ben dan normaal.. Laatste tank heb ik 7,2 / 100 Km gescoord en volgens m'n boordcomputer "doet" deze tank hetzelfde.. :/

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-11 12:29
Op snelweg: 5.4L/100KM (meestal 125 km/h :P)
Autoweg: 4,6L/100KM
In de stad: 8,2L/100KM

Het is een Opel Vectra GTS 1.9CDTI automaat.

Op lange afstanden is hij redelijk zuinig, op korte afstanden met veel stops schiet het verbruik omhoog maar dit zal misschien wel door de automaat komen.

• Haan
  • Laatst online: 22-11 15:31

Haan

dotnetter

Nu bij Kassa ook weer een item over Premium brandstoffen net als laatst bij Keuringsdienst van Waarde. Benieuwd of ze nog iets interessants vinden.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, wat niemand verwacht had: premium benzine heeft geen enkele zin. In een gecontroleerde test reed de testauto (Seat Toledo) er niet meer kilometers op.
En ook leasemaatschappijen verklaren dat ze niet zien dat leaserijders die premium brandstoffen tanken meer kilometers rijden dan degene die gewone brandstof tanken.

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
We weten toch al een jaar of 10 dat die zogenaamde premium brandstof pure marketing is. :? (Lees: geldklopperij) :D

• Annihilism
G-PHREAK schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 19:43:
We weten toch al een jaar of 10 dat die zogenaamde premium brandstof pure marketing is. :? (Lees: geldklopperij) :D
Inderdaad, volgens mij is dit al heel lang bekend.

Wat ik mij echter wel eens afvraag, zit er nu ook werkelijk verschil in de samenstelilng van de brandstof?

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03:22

Klippy

Still Game

Hadden ze eigenlijk alleen verbruik getest of ook vermogen?
Ik zapte net wat laat langs, maar ik was een beetje verbaasd dat die expert blijkbaar hoge verwachtingen had van het verbruik.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 16:16

YellowCube

Wait...what?

Maasluip schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 19:19:
Ja, wat niemand verwacht had: premium benzine heeft geen enkele zin. In een gecontroleerde test reed de testauto (Seat Toledo) er niet meer kilometers op.
En ook leasemaatschappijen verklaren dat ze niet zien dat leaserijders die premium brandstoffen tanken meer kilometers rijden dan degene die gewone brandstof tanken.
hoe zag die gecontrontroleerde test er uit dan?
puur een x aantal liters brandstof A er in en gaan. En daarna brandstof B en gaan?
Op een circuit? Gelijke omstandigheden qua weer? Temperatuur? Wind? Etc?
Ik heb Kassa in het verleden wel vaker "gecontroleerde tests" zien uitvoeren en die gingen over het algemeen helemaal nergens over.

Niet dat ik daarmee wil zeggen dat het ook echt veel helpt, die Premium brandstof.
TNO heeft er echter een aantal jaar geleden wel een gecontroleerde labtest mee uitgevoerd (onder de naam: Nieuwe Motoren, Nieuwe Brandstoffen zoiets dergelijks). Ongeveer 3% verschil konden zij merken.
Belangrijker: clean up en keep clean principes. Zorgen dat je motor schoon wordt of schoon blijft en daardoor efficienter gaat lopen of blijft lopen.
In het eerste geval kun je dat nooit na een of 2 tanks merken. In het tweede geval zul je het niet merken omdat je motor niet efficienter wordt maar efficienter blijft.

Pure marketing is het ook weer niet (al steken ze hun enthousiasme natuurlijk niet onder stoelen of banken). Tegenwoordig mag je bij het maken van reclame niet meer zomaar iets roepen wat domweg niet waar is.
G-PHREAK schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 19:43:
hoe weten "we" dat al een jaar of 10?
Middels hetzelfde natte vinger werk als mensen die roepen dat het echt wel helpt zeker?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Annihilism schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 20:58:
[...]

Wat ik mij echter wel eens afvraag, zit er nu ook werkelijk verschil in de samenstelilng van de brandstof?
Tussen Tinq en Esso zit wel degelijk verschil, maar bij de gewone pompen niet veel. Behalve dat oudere auto's slecht kunnen lopen op die fuel save ellende van de Shell...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Harry
  • Laatst online: 13-12-2024
Aries.Mu schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 19:54:
:9
De V6 lust wel een slokje, plus daarbij 4 aangedreven wielen (wordt 't ook niet zuiniger van) en automaat (ook niet heel bevordelijk). Maar 16/100 is wel heel schunnig. Die spreekt met regelmaat 't vermogen wel aan.

Met de 166 haal ik a.t.m. gemiddeld 5,6/100 met 80% snelweg. En ik kan wel roepen dat ik een rustige rijder ben. Maar ik ben de enige die dat gelooft geloof ik.

BMW 535D

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Ik rij met mijn Audi A3 1.4 TFSI ongeveer 1 op 12. Voornamelijk woon-werk verkeer met veel file rijden.

Sinds de motor een software aanpassing heeft gekregen (ABT) tank ik Shell V-power en BP Ultimate. Niet omdat het zuiniger is, maar omdat de motor nu (blijkbaar) Euro 98 nodig heeft. Dit kan je in 'normale' vorm bijna nergens tanken, dus tank ik maar de 'premium' brandstof.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• Luuk
  • Niet online
Annihilism schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 20:58:
[...]

Alle pompen halen hun brandstof van 1 depot af en gooien er bij het volpompen van de tankwagens pas een goedje bij dat het 'premium' maakt. BP, ESSO, SHELL, TinQ enz. brandstof is in basis dus hetzelfde. Het spul wat ze erbij gooien heeft overigens een verhouding van 1 op 10.000 liter. Vrij weinig als je het mij vraagt ;)

Aldus Kassa.

• Annihilism
G-PHREAK schreef op zondag 21 november 2010 @ 00:39:
[...]

Alle pompen halen hun brandstof van 1 depot af en gooien er bij het volpompen van de tankwagens pas een goedje bij dat het 'premium' maakt. BP, ESSO, SHELL, TinQ enz. brandstof is in basis dus hetzelfde. Het spul wat ze erbij gooien heeft overigens een verhouding van 1 op 10.000 liter. Vrij weinig als je het mij vraagt ;)

Aldus Kassa.
Oftewel geldklopperij in zijn meest pure vorm :P.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

G-PHREAK schreef op zondag 21 november 2010 @ 00:39:
[...]

Aldus Kassa.
Het gaat er om wat het is dat ze er in gooien. De verhouding zegt op zich niet zo heel veel, net als dat op 300 gram kippenvlees misschien een paar microgram schadelijke bacteriën zitten, dat is toch niets tov 300 gram?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

YellowCube schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 22:02:
[...]

hoe zag die gecontrontroleerde test er uit dan?
puur een x aantal liters brandstof A er in en gaan. En daarna brandstof B en gaan?
Op een circuit? Gelijke omstandigheden qua weer? Temperatuur? Wind? Etc?
Ik heb Kassa in het verleden wel vaker "gecontroleerde tests" zien uitvoeren en die gingen over het algemeen helemaal nergens over.
Ze hebben een traject in Arnhem gereden, opgeslagen hoe dat gereden was en dat traject op een rollenbank nagereden. Ik weet niet hoe vaak en hoe ze met brandstof gewisseld hebben.
Daarna hebben ze ook het verbruik bij 80 constant en 120 constant (op de rollenbank) gemeten. Ook dat was gelijk.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-11 17:56
Gisteravond van Hilversum naar Wageningen v.v. gereden, ongeveer 120km. Splinternieuwe Fiat Panda van mijn schoonmoeder, geen idee wat voor motor er in zit. 100 km/u aangehouden (ik heb nooit zo'n haast).

Gemiddeld verbruik over de hele rit: 5,2 l/100km.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Verwijderd

sindsdien de automaat defect is van mijn mooie amerikaan, rijd ik een poosje ''verplicht'' met mijn 'werkhoer'.......(Seat Marbella 0.9 :X 8)7 )
god wat is dat ding traaaaaaggggg :X
maargoed. met 25 liter een hele week gereden.....a 510 kilometer :O
dan nog een dagje zeeland met de marbella met de rest van de tankinhoud....a 140 kilometer erbij.......
gelukkig is binnenkort de amerikaan weer rijdbaar, en kan ik weer met een gerust hartje achter het stuur zitten....want ik ben misschien nog wel 25 jaar jong....maar sinds ik met de marbella rijd begin ik al serieus kaal te worden }:| ....stressssssss 7(8)7

• NoepZor
  • Laatst online: 21-11 22:19
Ik kan wel merken dat ik bredere sloffen onder de auto heb gelegd, topsnelheid is 10km/h lager en mijn verbruik is van 1:16 naar 1:14 gegaan. Dit met een Peugeot 206 1.4 8v

De wijzen komen uit het Oosten!

• _eXistenZ_
  • Laatst online: 21-11 08:07
Helaas lukt het mij niet echt om boven de 1:9 te komen, E46 330i uit 2001. Woon-werk, met een klein stukkie snelweg maar meer dan de helft binnenstad / dorp.

There is no replacement for displacement!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

_eXistenZ_ schreef op zondag 21 november 2010 @ 18:36:
Helaas lukt het mij niet echt om boven de 1:9 te komen, E46 330i uit 2001. Woon-werk, met een klein stukkie snelweg maar meer dan de helft binnenstad / dorp.
Tsja op korte stukjes hoef je niet veel beter te verwachten. Ik heb dezelfde motor, op provinciale wegen kan ik 1 op 12 halen en als ik echt als een omaatje rij 1 op 13. Gemiddeld rij ik 1 op 10 oid.

@hieronder
Leuk voor je dat je hele leven zich binnen één stad afspeelt. Nee echt hoor, ik meen het :Y

[ Voor 10% gewijzigd door MadMarky op 21-11-2010 19:47 ]

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Merk: Benenwagen

Dagelijkse KM : +/- 5
Snelweg/in de stad % : 0/100
Gemiddeld verbuik: ∞
Snelheid: 3 - 5 km/u
Brandstof : CR ( Wikipedia: Calorie restriction )

• Arfman

Arfman

Drome!

Renault Twingo 1.2 uit 1994. Allemaal b-wegen, elke dag 35km. 1:17.5 laatste tank.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 20:15

ajhaverkamp

gewoon Arjan

JeroenH schreef op zondag 21 november 2010 @ 11:38:
Gisteravond van Hilversum naar Wageningen v.v. gereden, ongeveer 120km. Splinternieuwe Fiat Panda van mijn schoonmoeder, geen idee wat voor motor er in zit. 100 km/u aangehouden (ik heb nooit zo'n haast).

Gemiddeld verbruik over de hele rit: 5,2 l/100km.
Volgende keer even het kenteken intypen op de RDW site en er gaat een wereld voor je open :)

Wat betreft de benenwagen, die gebruik ik ook voor woon-werk verkeer. Echter geeft dat wel slijtage aan schoenen en drie keer raden waar die rubber zolen van gemaakt worden ;)

This footer is intentionally left blank

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 11:50
Sinds ik alleen nog maar stadsverkeer rijd en vaak ook alleen maar korte ritjes, is mijn verbruik 1:13,8 met een fiat punto 55s uit 1994.

• EvaluationCopy
Arfman schreef op zondag 21 november 2010 @ 23:13:
Renault Twingo 1.2 uit 1994. Allemaal b-wegen, elke dag 35km. 1:17.5 laatste tank.
Als ik dit soort cijfers lees dan kan ik niet anders dan bij mezelf denken dat er in 16 jaar toch wel treurig weinig resultaat is behaald qua verbruik van benzinemotoren.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom quote je gfo dan niet.
Maar zo gek veel zuiniger kan een atmosferische benzinemotor niet meer gemaakt worden. En elk beetje zuinigheid dat je wint wordt weer tegengewerkt door het hogere gewicht.

Vergelijk een Twingo van 1994 met een Citroën C1 van nu. Even lang, even zwaar, de Citroën heeft wat meer vermogen en is iets sneller. Opgegeven verbruik van de Citroën is 30% lager, maar zelfs als je op spritmonitor kijkt dan haalt men er gemiddeld 1:19 mee.

• bouwfraude
  • Niet online
Harry schreef op zondag 21 november 2010 @ 00:22:
[...]
Met de 166 haal ik a.t.m. gemiddeld 5,6/100 met 80% snelweg. En ik kan wel roepen dat ik een rustige rijder ben. Maar ik ben de enige die dat gelooft geloof ik.
Tja dat is met een diesel.
De 3 liter V6 in de 164 deed 1:9 ofzo maar die reed wel prettig 150.

Ik probeer wel eens een hele tank zuinig te rijden maar dan is de irritatiegrens weer bereikt en gaat gaspedaal weer tot de bodem of ik heb gewoon haast :)

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 19:25
2010 Renault Megane Estate 1.5 dCI:

Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/417854.png

Zo nu en dan red ik het om met een tank 1 op 20 te rijden, maar meestal blijf ik zo rond de 1 op 19 hangen. Voor zo'n "grote" en relatief zware auto vind ik dit eigenlijk best wel netjes :)

.....

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:49

ByteDelight

Retro computing is alive!

Mn Corolla Verso 2.0 diesel (common rail) kan 1:2,5 rijden als ie goed warm is en ik 't gas lekker in trap... :o

Maar gemiddeld iets van 1:13. Helaas worden diesels niet persé meer gemaakt om zuinig te zijn...
Maar 't rijdt wel lekker pittig (voor een diesel).

Ik heb de moed opgegeven om echt zuinig proberen te rijden (kan misschien 1:15 rijden), maar mijn motto: ik irriteer anderen niet en wil geen boetes (helaas lukt dat laatste me nog niet helemaal).

[ Voor 46% gewijzigd door ByteDelight op 23-11-2010 08:04 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-11 12:55
Toyota Yaris 1.4 VVti (2003): 6.2 L / 100 km
Ford Mondeo 1.8 16V (2001): 9.1 L / 100 km

[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 23-11-2010 08:07 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Pagina: 1 ... 43 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.