dion_b schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 12:23:
[...]
Zo gek is dat niet, een oudere auto in dezelfde klasse weegt vaak 20% minder dan een nieuwe, en heeft veel minder electronica dat continu van stroom voorzien moet worden. Veel verbeteringen in efficiency van de aandrijving zijn tussen 1995 en 2005 daar volledig door opgeslokt.
(...)
Intussen zijn er weer fabrikanten die het voor elkaar krijgen om het nieuwe model niet (wéér) zwaarder te maken dan het oude met dezelfde naam / uit dezelfde klasse. Mijn Polo weegt minder dan het vorige model, o.a. door het gebruik van extra sterk staal.
De gewichtstoename die je beschrijft komt voor een deel door hogere veiligheidseisen (van nieuwe auto's wordt verwacht dat ze meer NCAP sterren scoren), waar airbags, stalen versterking van deuren etc. bij horen. Daarnaast natuurlijk door zaken als airco etc. die meer standaard zijn tegenwoordig, centrale deurvergrendeling, elektrische ramen etc. Vergeet ook niet de technieken die zorgen voor verminderde uitstoot van koolwaterstoffen en CO (driewegkatlysator e.d. bij benzinewagens) en EGR en roetfilters bij diesels.
Dat het verbruik door vermindering van de uitstoot toe zou moeten nemen is bij benzinemotoren volgens mij niet het geval; bij diesels zou het kunnen komen door na-inspuiting in verband met een roetfilter; ik heb getallen van 5% gevonden op internet, afhankelijk van het gebruik van een auto. Bij geregeld snelwegverkeer zou na-inspuiting niet nodig moeten zijn omdat dan de uitlaatgassen heet genoeg worden voor regeneratie van het roetfilter.
Lies, damned lies & politics. Deze bakken zijn geoptimaliseerd om door de tests heen te komen. Of ze daarmee "lagere uitstoot" hebben is maar de vraag. Zo zijn roetfilters met name cosmetisch - mensen associeren zwarte walm met vuil, terwijl de fijne deeltjes die juist door de "fijnstof"filters heen komen veel erger zijn (carcinogeen) dan de grote lompe delen die zichtbaar eruitgefilterd worden.
(...)
Ik heb e.e.a. - vanwege doorlopende discussies over dit onderwerp - eens een echte deskundige op het gebied van de uitstoot van dieselmotoren en de effectiviteit van roetfilters geraadpleegd. Als je wilt, kan ik je de hele correspondentie doen toekomen. Enkele stukken eruit zal ik hier weergeven:
Onderdeel van de euro 5 eisen is dat tijdens de emissietest ook wordt gekeken wat er tijdens een regeneratie uit de uitlaat komt. Die uitstoot wordt “uitgesmeerd” over het aantal kilometers tussen twee regeneraties in, en daarna opgeteld bij de uitstoot tijdens een test zonder regeneratie. Het totaal van de uitstoot per kilometer zonder regeneratie en de gewogen uitstoot met regeneratie moet aan de zeer scherpe eis van 5 mg/km voldoen. In de praktijk blijven de meeste voertuigen met een gesloten filter daar nog ver onder. Vaak is de uitstoot nog nauwelijks meetbaar. Om die reden is de euro 5/6 test uitgebreid met een meting waarbij de aantallen uitgestoten deeltjes worden gemeten. Dat aantal laat zich ook bij een vaak gemeten effectiviteit van 99,999% nog meten.
Moderne gesloten roetfilters zijn op de nanoparticles ((ruwweg de categorie < 100 nm) net zo effectief als op deeltjes van enkele honderden nanometer tot ca. 1 micron.
Het gezondheidskundige onderzoek heeft echter wel aangetoond dat er met de huidige filtertechniek een zeer grote gezondheidswinst kan worden geboekt in vergelijking met de situatie zonder filters. En dan moeten we niet vergeten dat ook benzinemotoren (en ook aardgas en LPG) deeltjes uitstoten. Deels komen die uit verbruikte smeerolie, maar ook tijdens de verbranding kunnen wat deeltjes ontstaan. En ook dat zijn voor het merendeel deeltjes in de orde van grootte van 100 nm. Het is dus niet alleen een dieselprobleem.
Daarbij komt dat ook de zwarte rookpluimen van een ouderwetse (niet-common-rail) diesel óók zeer kleine (nano-)partikeltjes bevatten, naast grotere deeltjes. Kortom, er is wel degelijk een vooruitgang mogelijk. Maar niet zonder gesloten roetfilter.
Ik nodig je uit eens met een tissue door mijn uitlaat te gaan: die blijft ook na duizenden kilometers brandschoon.
Even ontopic:
Net terug van een vakantie naar Noord-Frankrijk. Tweemaal een rit van ca. 450 km en daarnaast nog wat kortere ritten.
Op de heenrit heb ik tot aan Leuven het tot nu toe laagste verbruik van 3,9 l per 100 km (1 op 25,6) gerealiseerd; gedurende de gehele heenreis kwam ik op een gemiddeld verbruik van 4,4 l per 100 km (1 op 22,7) . Best netjes gezien mijn gemiddelde verbruik tot nu toe, en het feit dat de auto volgeladen was met 2 volwassenen, twee kinderen (10 en 15 kg, weliswaar... ) en bagage.
In de heuvels is het niet eenvoudig het verbruik veel lager dan 4,6 l per 100 km te krijgen, want wat de Fransen nog wel doen is onderaan een heuvel een dorpje aanleggen, zodat de tegen de heuvel opgebouwde snelheid onderaan via de remmen weer in warmte wordt omgezet omdat je daar terug moet naar 50...
[
Voor 10% gewijzigd door
pinockio op 14-08-2010 21:13
]
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.