ajhaverkamp schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 07:57:
[...]
De luchtweerstand is veel minder als de lucht warmer is. (...). Airco zit er niet op, dus die verbruikt in de zomer niks meer dan in de winter.
(...)
Goed om te lezen dat de 1:25 dus wel haalbaar is met de Polo BM, echter pas je de rijstijl dan wel heel erg aan. Op die manier rij ik dus gewoon 1:33 (dus wel de specificatie van VW). De Polo is dan wel een stuk groter en zwaarder. (...)
Range extender verhaal van Chevy Volt, maar dan compacter en met een dieseltje. Helaas is er zoiets nog niet te koop. Ik ben benieuwd wat de VW Up gaat doen volgend jaar, als die planning nog gehaald wordt.
Op de één of andere manier is de route die ik rijd nogal onzuinig. Heeft zoals gezegd te maken met veel bochten etc. En ik ben bij een temperatuur van 30 graden niet bereid zonder airco te rijden...
Veel zuiniger dan 1 op 25 is ook nog mogelijk; als ik de genoemde rit voortgezet had, zou het verbruik langzaam de 3 liter naderen, dus ook ca. 1 op 33 (achter een vrachtwagen met ca. 90 km/u daalt het verbruik tot onder 3 liter). Die rit is gewoon te kort om een optimaal verbruik te realiseren.
Dat ze niet nog zuiniger auto's uitbrengen is naast het feit dat ze dan met eigen modellen concurreren (en de Polo BM onverkoopbaar zou worden) een kwestie van investeringsbereidheid bij de koper.
Dat zie je al met de Fox en andere kleine auto's, die net niet aan de normen voor 14% bijtelling etc. voldoen: bijna niet te verkopen.
De financiële prikkels zijn erg sterk. Als je net aan de norm voor de laagste CO2-uitstoot voldoet, is de prikkel weg om nog minder te verbruiken. Gezien de extra kosten voor hybride technieken etc. denk ik dat VW het nog niet rendabel vindt. Stel dat een hybride pakket (remdynamo, accupakket, elektromotor, stuurelektronica etc.) 4000 euro extra kost, dan wordt het bij afwezigheid van verdere belastingprikkels minder interessant. Bij een auto met laag verbruik is het verschil namelijk moeilijk terug te winnen in de vorm van brandstofbesparing.
In die categorie heeft een puur elektrisch model meer potentieel (afgezien van de nog lage actieradius). En je ziet dat daarnaast ook de modellen met benzinemotor (bijv. Toyota Aygo) weer een stuk goedkoper zijn in totale kosten. Een dieselmotor is in dat segment niet gauw aantrekkelijk. Dat geldt denk ik ook (of nog sterker) voor een EV met range extender.
Een kleine dieselmotor moet wel heel veel zuiniger zijn dan een vergelijkbare benzinemotor om de extra aanschafkosten eruit te halen. Zelfs bij afwezigheid van wegenbelasting. Dat geldt nog sterker voor hybrides vanwege de extra techniek en kosten.
De Polo BM is t.o.v. de Aygo c.s. alleen interessant als je wat meer (grotere, degelijker) auto wilt, gewoon een VW wilt, of als je meer kilometers maakt. Ik ben vooral gegaan voor de veiligheid, ruimte, en ik houd nu eenmaal van de karakteristieken van een dieselmotor.
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.