“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Verwijderd
Holy crap. Lag je brandend ondersteboven in een sloot ofzo?Tylen schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 09:36:
Geloof me, die melding staat er ook
Zie hier mijn laatste foutmelding in de Golf
http://www.youtube.com/watch?v=wsqBvmW_yow
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Mwah... Al 130 jaar dezelfde soort motoren, en nu gaan we terug naar de motoren van 180 jaar geleden (elektrisch)... Niet behoudend zeg je?Verwijderd schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 02:36:
[...]
Ik denk dat de automotive industrie juist helemaal niet zo behoudend is
Verwijderd
Tsja, mensen ademen ook al miljoenen jaren dezelfde lucht, dus zo erg is het nog nietWilf schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 10:38:
Mwah... Al 130 jaar dezelfde soort motoren, en nu gaan we terug naar de motoren van 180 jaar geleden (elektrisch)... Niet behoudend zeg je?
Ik zie het al, 666, the devil is playin´ you!Tylen schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 09:36:
[...]
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Subtiel.Tylen schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 20:51:
Maar dat hypermiling is echt voor boomknuffelaars.
Als mensen het uiterste uit hun auto halen door heel hard te rijden, of hem behangen met allerlei spoilers en weet ik niet wat dan is dat 'cool', maar als mensen het uiterste uit hun auto halen door extreem zuinig te rijden dan is dat ineens voor 'boomknuffelaars'? Jij hebt hebt nog niet door dat de mensen om je heen verschillende zaken leuk vinden?
En voordat je begint over dat het gevaarlijk is: ik heb de documentaire niet gezien maar op youtube staan wel wat filmpjes. Die lui doen inderdaad een paar zaken waarvan ik denk dat je die beter niet op de openbare weg kunt doen, maar dat geldt naar mijn mening in nog veel grotere mate voor de mensen die veel te hard rijden en op die manier hun medeweggebruikers in gevaar brengen.
Oh, en op mijn manier ben ik ook een hypermiler - ik heb nl. geen auto. Ben ik nu direct een boomknuffelaar?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
In mijn Compact uit 1995 zit zelfs al een "knipper-relais-simulatie-geluid". Ik weet niet waar hij precies zit, maar ik weet wel dat het echte knipperrelais in de motorruimte zit, samen met o.a. het startrelais, verlichtingsrelais en nog wat meer, en die zijn binnen ook niet te horen. Daar komt bij dat als ik de motor afzet met verlichting en waarschuwingslichten aan, ik een onderbroken zoemer krijg, omdat het "relais-geluid" blijkbaar door dezelfde speaker komtVerwijderd schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 02:33:
[...]
Ik vind dat geluidje trouwens wel heel lelijk gedaan, je hoort bij de meeste auto's heel goed dat het gewoon bepaalde kortgesneden toontjes zijn, vergelijkbaar met waar ik mee kom als ik even ga zitten klooien in een muziekprogramma.
Maak er dan gewoon een lekker ander geluidje van dat ook wel logisch is.
BMW doet sowieso aan "audio-design". Hun portieren moeten een bepaald geluid maken bij sluiten en ook het motorgeluid moet een bepaalde lage brom geven. Dit doen ze al heel lang en is gewoon echt een onderdeel van het ontwerpproces.
Ow, laat ik even ontopic gaan
Auto: BMW 316i Compact
Motorinhoud: 1596cc
Snelweg/stad: 80/20 (geschat)
Gemeten over: ruim 3 jaar t/m januari 2010 (laatste tankbeurten moeten nog ingevoerd worden...)
Snelheid: bijna altijd wel 10km/u boven de vmax, uitschieters op de snelweg tot 150km/u
Rijstijl: Van relaxed (schakelen bij 2500rpm) tot sportief (vlot doortrekken tot 5000rpm)
Brandstof: BP euro 95, af en toe BP Ultimate
Actieradius op 1 tank: 600 km
Verbruik:
(1:11,8)
Het verbruik bij mijn auto is sterk afhankelijk van het weer, maar echt grote variaties zitten er niet in. Het varieert van 1:11 tot 1:12,5, waarbij het mij volstrekt onduidelijk is wat nou de grootste invloed heeft (veel 150 rijden kan nog steeds een tank van 1:12 opleveren, terwijl veel rustig rijden ook op 1:11 kan zijn...) Het enige wat ik wel weet is dat koud en vochtig weer negatief werkt op het verbruik.
Mijn gemiddelde ritten zijn 35km (van Gouda naar Nieuwegein en weer terug) buiten de spits en daardoor over het algemeen erg constant.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Die heb ik ook al eens gehad in m'n Golf 6. Dat was in de winter toen het zo koud was. Ze hebben daarna een update van de boordcomputer uitgevoerd en sindsdien niet meer gehad.Tylen schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 09:36:
[...]
Ontopic:
Golf 6 GTI op Euro95 (bijna 19.000 km gereden)
Ik rijd veel op 80km wegen met rotondes, verkeerslichten etc. dus echt zuinig rijden lukt niet.
WTF, comic sans op de boordcomputer?Tylen schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 09:36:
[...]
Signatures zijn voor boomers.
Da's geen Comic Sans hoorMaasluip schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 20:55:
[...]
WTF, comic sans op de boordcomputer?Een reden gevonden om geen Golf te kopen.
Mooi en strak vind ik het ook niet, maar om dit arme font nu zomaar voor CS uit te schelden ...
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik rij dagelijks 10 km door de polder heen en terug, geen files. In het weekend rij ik snelweg, maar bij 120 is het verbruik gemiddeld > 6l/100 vanwege een te korte 5 of gemis aan 6-bak. Laat ik nou net zo goed als aan de snelweg wonen en mijn vriendin ookVerwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 11:08:
[...]
Ligt er natuurlijk ook aan wanneer je rijdt. Ik probeer zoveel mogelijk de files te ontwijken, zonde van m'n tijd en zonde van de benzine. Dat zal ook nogal schelen
Dagelijkse KM : 200
Snelweg/in de stad % : 80/20
Gemiddeld verbuik: 1 op 20
Snelheid: 130/140
Brandstof : Diesel
Ik doe nog niet eens mijn best om zuinig te rijden, brandstof is overigens Shell Fuelsave.
En als je - met dezelfde snelheid - op een weg rijdt die verhoogt en vrij ligt in het landschap, dat je dan juist meer verbruikt?
Misschien is er een aerodynamicus in de zaal die hier wat over kan zeggen
op die manier merk ik het direct.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Verwijderd
Dat hangt toch vooral af van de wind die er staat, lijkt me. Volgens mij rijd je niet dicht genoeg bij zo'n muur om echt gebruik te kunnen maken van enige effecten.joopv schreef op zondag 16 mei 2010 @ 09:54:
Misschien is er een aerodynamicus in de zaal die hier wat over kan zeggenOf het is gewoon inbeelding.
Dagelijkse KM : 150
Snelweg/in de stad % : 98/2
Gemiddeld verbuik: 1 op 20
Snelheid: max snelheid met cruisecontrol erop, 100 en 120 kmpu
Brandstof : Diesel
Met wat flink optrekken en 140 kmpu zit ik rond de 1:18, maar ik kan me de laatste tijd aardig beheersen
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Op snelwegen heb ik constant 120/130 en af en toe 140 gereden, verder overal netjes aan de snelheden gehouden. M'n rijstijl is niet zuinig te noemen, maar ik heb dit keer ook echt niet heel sportief gereden. Wel zaten we met 4 man en bagage in de auto, dus een flink gewicht.
Ik ga er echter ook jaarlijks mee op wintersport. Dan zitten we met 2 of 3 man, erg volle bepakking (bagage en boodschappen voor een week) en skidragers op het dak, en dan kan ik een verbruik van bijna 1 op 12 halen. Ook dan rijd ik constant dezelfde snelheden en het landschap 'glooit' daar wel even wat meer dan in België en Noord-Frankrijk. Wel rijd ik dan met winterbanden in een smallere maat, 175 i.p.v. 195.
Bij dagelijks gebruik, vooral korte ritjes in en om de stad en af en toe een lange rit er tussendoor, haal ik tussen de 1 op 12 en 1 op 14 met redelijk sportieve rijstijl en iets te hoge snelheden (130/135 op snelwegen, 85 op B-wegen, 50 in de stad). Als ik m'n best doe moet ik makkelijk boven de 1 op 14 kunnen halen.
Is een verbruik van (ruim) 1 op 9 met dit Peugeot'je tijdens de genoemde route en met dergelijke belading normaal? De motor loopt mooi, klinkt goed en verbruikt geen olie en/of koelwater. De uitlaat is nog geen anderhalf jaar oud en de bobine, bougies, distributieriem en rollers zijn een paar maand geleden vervangen.
[ Voor 23% gewijzigd door Wouter! op 19-05-2010 14:03 ]
Ik denk dat een 1.6/1.8i sedan zonder skidrager nog wat zuiniger zal zijn, ook mede omdat je dan een lager toerental kunt aanhouden.
[ Voor 36% gewijzigd door _Apache_ op 19-05-2010 14:05 ]
Tsja, ik had ook niet gedacht dat de Laguna met een dichte aanhangwagen erachter met wat huisraad erin 1:8 zou rijden ipv 1:18. Soms valt dat gewoon tegenWouter! schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 14:02:
Ik zou het normaal ook niet zo verrassend vinden, maar wel omdat ik de omstandigheden van een wintersportrit en de rit die ik afgelopen weekend heb gemaakt redelijk vergelijkbaar acht, maar het verbruik nogal verschillend is (1 op 9 t.o.v. 1 op 12).
Nee, merp!
Dan heb je 't wel over een noemenswaardig verschil natuurlijkPauseBreak schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 14:06:
[...]
Tsja, ik had ook niet gedacht dat de Laguna met een dichte aanhangwagen erachter met wat huisraad erin 1:8 zou rijden ipv 1:18. Soms valt dat gewoon tegen
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar_Apache_ schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 13:59:
Het lijkt me een optelsom van de 4 volwassen mannen (320kg) + bagage(50kg?) + skidrager(luchwrijving++) + 1.4motor + glooiend landschap + 120-130kmpu. Niet heel verrassend lijkt me.
Ik denk dat een 1.6/1.8i sedan zonder skidrager nog wat zuiniger zal zijn, ook mede omdat je dan een lager toerental kunt aanhouden.
- Rit door België/Noord-Frankrijk afgelopen weekend met 4 man en bagage (1 op 9)
- Rit naar wintersport met 2 of 3 man, bagage, boodschappen en skidragers (1 op 12)
(- Normaal gebruik in en om de stad met af en toe een lange rit: 1 op 13/1 op 14)
Qua belading enigszins vergelijkbaar, qua rijgedrag en glooiing van het landschap min of meer vergelijkbaar. Qua luchtweerstand zou de wintersportrit nadeling moeten zijn i.v.m. de skidragers, maar toch is de rit door België veel onzuiniger geweest. Dat is dus vooral waarom ik enigszins verbaasd ben ...
[ Voor 22% gewijzigd door Wouter! op 19-05-2010 14:14 ]
Verwijderd
Zonder gekheid: je hebt nu toch veel meer belading in je auto? Meer mensen etc? Dan vind ik de toename niet zo raar hoor.
This footer is intentionally left blank
Meer belading geeft op lange afstanden geen merkbaar hoger verbruik, of het moet een lange rit zijn met veel stops tussendoor.
[ Voor 32% gewijzigd door Peenutzz op 19-05-2010 14:15 ]
Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.
De wegen in België zijn inderdaad echt ontzettend beroerd. Ongelofelijk!ajhaverkamp schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 14:13:
Komt door die slechte wegen in België![]()
Zonder gekheid: je hebt nu toch veel meer belading in je auto? Meer mensen etc? Dan vind ik de toename niet zo raar hoor.
Noord-Frankrijk (regio Nord-Pas-de-Calais) kan er trouwens ook wat van. Op snelwegen merk je erg goed dat daar geen tol wordt geheven.
Er zitten inderdaad meer mensen in. Nu 4 i.p.v. 2 of 3, maar tijdens de wintersport nemen we voor een week boodschappen mee vanuit Nederland, en hebben we meer bagage. Dat compenseert het gewicht van die extra één of twee personen dus behoorlijk (2 winkelwagens vol).
Kijk, we komen ergensPeenutzz schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 14:14:
Brede banden laten het verbruik veel meer stijgen dan de meeste mensen denken. Rolweerstand is een stuk hoger met 20 mm bredere banden.
Meer belading geeft op lange afstanden geen merkbaar hoger verbruik, of het moet een lange rit zijn met veel stops tussendoor.
Ik weet dat het verschil maakt, maar zo veel? Zijn daar toevallig cijfers van?
Verwijderd
Same here, merk het nauwelijks. Ik rij rustig 1:26 bij 100-110kmh Luxemburg-Nederland bij 30 graden. De buitentemperatuur heeft bij de Aygo veel meer invloed dan die enkele tientallen kilo's belading.Peenutzz schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 14:14:
Brede banden laten het verbruik veel meer stijgen dan de meeste mensen denken. Rolweerstand is een stuk hoger met 20 mm bredere banden.
Dat is inderdaad een vrij hoog verbruik. Mijn vorige auto was een Daewoo Espero, 1.8l automaat. Hiermee haalde ik op 1000 kilometer met 5 personen en he-le-maal volbepakt OOK een verbruik van 1:9 bij een snelheid van 140-150 in DuitslandWouter! schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 13:49:
Afgelopen weekend heb ik met wat vrienden met m'n Peugeot 206 1.4 (8 kleppen) XS uit 2002 een rondje België/Noord-Frankrijk gemaakt (Enschede, Gent, Brugge, Lens, Enschede). In totaal 920 kilometer gereden en 100,84 liter brandstof verbruikt. Da's dus 1 op 9,12 ... en dat valt me eigenlijk zwaar tegen.
Ik denk dat je 1.4 er al snel moeite mee heeft, het is wel een erg verschil met het normale verbruik (normale verbruik van mijn Espero was 1:11)
Dat klinkt onzuinig. Ter illustratie, mijn moeder heeft een 206 1.6-16V Griffe (3-deurs, 81 kW/110 pk) en als ik erin rij op een grotere afstand, daar rij ik 1 op 12 mee bij een normale rijstijl (maar wel doorrijden op een lege snelweg). Dat moet nog een stukje zuiniger kunnen. Bandenspanning is dan 2,4 bar, wat vrij normaal is.Wouter! schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 13:49:
Afgelopen weekend heb ik met wat vrienden met m'n Peugeot 206 1.4 (8 kleppen) XS uit 2002 een rondje België/Noord-Frankrijk gemaakt (Enschede, Gent, Brugge, Lens, Enschede). In totaal 920 kilometer gereden en 100,84 liter brandstof verbruikt. Da's dus 1 op 9,12 ... en dat valt me eigenlijk zwaar tegen. In België en Noord-Frankrijk glooit het landschap wel een klein beetje, maar erg spannend is dat niet. Bandenspanning is vooraf gecheckt en ik heb steeds Euro 95 getankt, zoals ik eigenlijk àltijd doe.
Op snelwegen heb ik constant 120/130 en af en toe 140 gereden, verder overal netjes aan de snelheden gehouden. M'n rijstijl is niet zuinig te noemen, maar ik heb dit keer ook echt niet heel sportief gereden. Wel zaten we met 4 man en bagage in de auto, dus een flink gewicht.
Ik ga er echter ook jaarlijks mee op wintersport. Dan zitten we met 2 of 3 man, erg volle bepakking (bagage en boodschappen voor een week) en skidragers op het dak, en dan kan ik een verbruik van bijna 1 op 12 halen. Ook dan rijd ik constant dezelfde snelheden en het landschap 'glooit' daar wel even wat meer dan in België en Noord-Frankrijk. Wel rijd ik dan met winterbanden in een smallere maat, 175 i.p.v. 195.
Bij dagelijks gebruik, vooral korte ritjes in en om de stad en af en toe een lange rit er tussendoor, haal ik tussen de 1 op 12 en 1 op 14 met redelijk sportieve rijstijl en iets te hoge snelheden (130/135 op snelwegen, 85 op B-wegen, 50 in de stad). Als ik m'n best doe moet ik makkelijk boven de 1 op 14 kunnen halen.
Is een verbruik van (ruim) 1 op 9 met dit Peugeot'je tijdens de genoemde route en met dergelijke belading normaal? De motor loopt mooi, klinkt goed en verbruikt geen olie en/of koelwater. De uitlaat is nog geen anderhalf jaar oud en de bobine, bougies, distributieriem en rollers zijn een paar maand geleden vervangen.
Bij jou speelt het gewicht zeker een rol. Hoe stond je bandenspanning toen je zo zwaar beladen was? Ik neem aan dat je die op 2.6 a 2.7 had staan? En bij normaal gebruik?
[ Voor 8% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 19-05-2010 16:03 ]
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Banden voor : 2.4, achter : 3.0, 4x Michelin Energy Saver
Ik merk echter wel verschil tussen Shell en Tango benzine; met de Shell benzine is ie zuiniger, scheelt niet veel maar het valt wel op.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Op deze tank één lange afstand gereden (retour Haarlem - Helmond) en verder alleen korte stukjes (<25 km enkele reis), alles met de airco uit. Ben ik best tevreden over.
Auto: Suzuki Alto Comfort (bj: 2010) met 1.0L 3 cilinder motor (68pk).
Type: Charade 1.3 STi 16v
Gecombineerd verbruik: 1:13.2
Rijstijl: Meestal "het nieuwe rijden" (versnelling = snelheid/10), af en toe de toeren in jagen.
Vorige keer shell v-power getankt (kost ongeveer euro extra op een volle tank), maar zelfde verbruik als bij een witte pomp en tango.
Ik vind het wel erg onzuinig, aangezien 70% snelweg of 80/100 weg is. Misschien dat het komt omdat ik 130/140 rijd op de snelweg en dan teveel toeren maak?
Jeej wat moet hier nou staan. Flickr
Op basis van één tank is het natuurlijk onmogelijk om conclusies te trekken. Wellicht maakte je een lange rit met wind tegen? Of met zware belading? Om een mogelijk verschil bloot te leggen zul je gedurende langere tijd een bepaalde brandstof moeten gebruiken.Moortn schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 09:44:
Merk: Daihatsu
Rijstijl: Meestal "het nieuwe rijden" (versnelling = snelheid/10), af en toe de toeren in jagen.
Vorige keer shell v-power getankt (kost ongeveer euro extra op een volle tank), maar zelfde verbruik als bij een witte pomp en tango.
Ik vind het wel erg onzuinig, aangezien 70% snelweg of 80/100 weg is. Misschien dat het komt omdat ik 130/140 rijd op de snelweg en dan teveel toeren maak?
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Heb nu 6x getankt en zit altijd rond de 1:13. Hij gaat binnenkort naar de apk, misschien moet er maar een kleine beurt bij.argro schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 09:47:
[...]
Op basis van één tank is het natuurlijk onmogelijk om conclusies te trekken. Wellicht maakte je een lange rit met wind tegen? Of met zware belading? Om een mogelijk verschil bloot te leggen zul je gedurende langere tijd een bepaalde brandstof moeten gebruiken.
En toen tot de conclusie gekomen dat ik bijna zuiniger heb gereden door 200km/u te rijden, dan wanneer ik dagelijks de kleine afstanden voor werk/school rij..
Dus voortaan met 200km/u naar school?
Bmw E46 coupé, 2.5l
923,7 op de dagteller, gecorrigeerd met 1,05 is 879,7 kilometer. De correctie is vanwege de gemeten afwijking in de teller(s). Er ging met moeite 44,11 liter benzine bij - 1 op 19,94 met een Peugeot 205 1.1i uit 1993
Nog te doen:
Achteras vervangen door eentje die recht is
Andere banden voorop
Paar keer V-Power/Ultimate 98 tanken om het blok beetje schoon te maken
Kleppen stellen
Dan wil ik graag weten hoe jij gerekend hebt want deze stelling slaat nergens opGamepie56 schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:11:
Ik ben een paar weken geleden naar Polen geweest, en in Duitsland was er geen hond op de weg, dus bijna constant rond de 200km/u gereden op cruise control.
En toen tot de conclusie gekomen dat ik bijna zuiniger heb gereden door 200km/u te rijden, dan wanneer ik dagelijks de kleine afstanden voor werk/school rij..
Dus voortaan met 200km/u naar school?
Bmw E46 coupé, 2.5l
<edit> quote-fout verbeterd
[ Voor 25% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-05-2010 11:55 ]
Een tamme daihatsu charade haalt dat welHTT-Thalan schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:23:
Nieuw record vanochtend
923,7 op de dagteller, gecorrigeerd met 1,05 is 879,7 kilometer. De correctie is vanwege de gemeten afwijking in de teller(s). Er ging met moeite 44,11 liter benzine bij - 1 op 19,94 met een Peugeot 205 1.1i uit 1993
Nog te doen:
Achteras vervangen door eentje die recht is
Andere banden voorop
Paar keer V-Power/Ultimate 98 tanken om het blok beetje schoon te maken
Kleppen stellen
[...]
Dan wil ik graag weten hoe jij gerekend hebt want deze stelling slaat nergens opno way in hell dat een 2.5 reihenzechser 1 op 13 haalt bij die snelheden, of zelfs maar boven de 10 uitkomt. 1 op 5/6 is realistischer. Natuurlijk haal je dat verbruik ook bij constant optrekken (stadsverkeer), dus in die zin ja, het verbruik is dan identiek, maar je vergelijking compleet scheef.
De quote is gefixed
Bij 120 km/h rij jij in z'n 12?Moortn schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 09:44:
Merk: Daihatsu
Waarschijnlijk zit je ruim over de 3500 toeren bij die snelheden, als het nog niet meer is.
Ga eens een tank achter een vrachtwagen hangen, ik denk dat je zo 1 op 16 moet kunnen rijden!
If $snelheid <= 50{Maasluip schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 11:42:
Je kunt natuurlijk ook zeggen "versnelling = ceil(snelheid/10) voor waardes van snelheid tussen 0 en 50 (of 0 en 60 bij een 6-bak)", maar ik denk dat de meeste mensen bij "versnelling = snelheid/10" wel begrijpen dat ze bij 70 niet gaan kijken of er toch echt niet een 7e versnelling in de wagen zit.
$versnelling = ceil($snelheid/10)}
else{
$versnelling = 5}
Zoveel maakt het ook niet uit, ik ga misschien wel een keer 110 rijden op de snelweg
Ik doe ook 50 in de 5. Ja, helaas ook 3500 toeren als ik 120 rij. Maar dan nog 1:14 (en dat met een 1.8, dus die Daihatsu is erg onzuinig IMHO).flashin schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 12:33:
Als je bij 50km p/u al in z'n 5 zit dan vind ik het niet gek dat je bij 130/140 een slecht gebruik hebt.
Waarschijnlijk zit je ruim over de 3500 toeren bij die snelheden, als het nog niet meer is.
Ga eens een tank achter een vrachtwagen hangen, ik denk dat je zo 1 op 16 moet kunnen rijden!
50 in zen 5 rijdt niet alleen heel slapjes, maar je zit ook ver onder het koppelbereik. Met je 4 zit je veel beter, verbruik zal wellicht nog lager zijn omdat je meer koppel hebt en bij - korte - acceleratie meer vooruit komt.Maasluip schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 13:12:
[...]
Ik doe ook 50 in de 5. Ja, helaas ook 3500 toeren als ik 120 rij. Maar dan nog 1:14 (en dat met een 1.8, dus die Daihatsu is erg onzuinig IMHO).
De 5e versnelling zou je alleen kunnen aanhouden als je echt geen wisseling in je tempo hebt.
Zoveel maakt het niet uit, zolang het maar 'normaal' is en geen lekkage :+(
Meestal in de stad, hou ik 45 aan in zijn 3 met 2000 toeren precies. Als het wat rustiger of leger is gaat ie net over de 50 (tellerafwijking ftw) in zijn 4 met 1800 toeren. Wel vaker terugschakelen om even vlot door te trekken of hem te laten uitrollen/afremmen voor een stoplicht.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Ik doe iets van 1500 toeren als ik 50 rij. Dat is meer dan voldoende in de bebouwde kom._Apache_ schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 13:20:
[...]
50 in zen 5 rijdt niet alleen heel slapjes, maar je zit ook ver onder het koppelbereik. Met je 4 zit je veel beter, verbruik zal wellicht nog lager zijn omdat je meer koppel hebt en bij - korte - acceleratie meer vooruit komt.
De 5e versnelling zou je alleen kunnen aanhouden als je echt geen wisseling in je tempo hebt.
Maximum koppel is pas bij 3000 toeren en ik schakel tussen 2000 en 2500. Het is echt niet zo dat je zuiniger rijdt als je pas bij je maximum koppel schakelt.
bij 3000 rpm in z'n 4 rijd ik overigens 130 km/u
d:)b :henk d:)b
Ik heb vroeger een charade gehad. Een 1.3 XTI uit 97'. Deze liep ook ongeveer 1 op 13. Dit ligt wel aan de hoge toeren die het blok draait op de snelweg. Het motertje moet nu eenmaal toeren maken om fatsoenlijk vooruit te komen.Moortn schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 09:55:
[...]
Heb nu 6x getankt en zit altijd rond de 1:13. Hij gaat binnenkort naar de apk, misschien moet er maar een kleine beurt bij.
Het lijkt verder geen probleem met je auto te zijn.
Verwijderd
d:)b :henk d:)b
Join the clubMrJayMan schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 13:48:
ik heb maar 4 versnellingen dus boven de 40 km/u ben ik uitgeschakeld.
bij 3000 rpm in z'n 4 rijd ik overigens 130 km/u
Daar maak ik me met 250.000 km op de teller (waar van 137.000 zelf gereden) eigenlijk niet zo druk om. Ja, na 10.000 km moesten er kleprubbers vervangen worden, maar dat kan niet aan mijn rijstijl gelegen hebben, aangezien ik dat sindsdien niet meer heb hoeven doen. De koppeling slipte bij aankoop maar is toen afgesteld en daar is sinds ik de auto heb ook nooit meer iets aan gedaan.Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 15:10:
Lekker onderin de versnelling rijden kan zuinig zijn, maar bedenk je inderdaad wel of je niet zo rijdt dat er extra slijtage optreedt. Één keer een lager of koppeling vervangen en je zit qua financiële kosten én milieuvervuiling gelijk ver boven wat het anders was geweest.
Dus je begrijpt dat ik niet zo veel acht sla op dat soort verhaaltjes.
is dat niet meer als je probeert in een lage (of hoge?...z'n 5) versnelling te accellereren e.d?Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 15:10:
Lekker onderin de versnelling rijden kan zuinig zijn, maar bedenk je inderdaad wel of je niet zo rijdt dat er extra slijtage optreedt. Één keer een lager of koppeling vervangen en je zit qua financiële kosten én milieuvervuiling gelijk ver boven wat het anders was geweest.
Als constant rijdt is er weinig aan het handje lijkt me.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Verwijderd
Ik heb deze auto pas een half jaar en het begon met een zware winter waar ik ook nog eens veel korte ritten had waarbij de motor de eerste helft nog niet lekker op temperatuur was. Tijdens deze winter zat ik rond de 1 op 17. Inmiddels zit ik regelmatig rond de 1 op 20. Mijn laatste paar tankvullingen komen uit op 5.0 tot 5.2 liter Euro95 per 100km.
Beste rit tot nu toe 3.8 l/100km (1 op 26). Maar dat was dan ook ongeveer 31 kilometer filerijden. Ook wel aardig is als ik veel door de 100km-zones en op 80-wegen moet rijden, dan haal ik over 150km zomaar 4.3 l/100km. Als ik echter zonder files naar Friesland op en neer rijdt, kom ik met 124 op de GPS uiteindelijk uit op 5.5 l/100km. Om over de 6 te gaan, moet ik echt mee gaan trappen met de TDi-tjes op de linkerstrook en regelmatig door tot 150.
Rijstijl: van rustig en vooruitziend tot aardig doortrappen, afhankelijk van haast en humeur. Schakelen doe ik niet aan, dat is bij mijn auto niet meer nodig. Airco staat meestal op standje automatisch, maar nooit veel kouder dan dat het buiten is. Misschien dat de zomer daar nog verandering in gaat brengen...
[ Voor 3% gewijzigd door TwOkkie op 31-05-2010 16:30 . Reden: Type auto toegevoegd ]
[J|O|R] <- .signature.gz
Mijn glazen bol is stuk, dus... welke auto?TwOkkie schreef op maandag 31 mei 2010 @ 15:25:
Ik heb deze auto pas een half jaar<KNIP>
en tata: 1:15,5. Niet zo gek voor een Suzuki Swift 1.5
Dus dat resulteert in meer schakelen (je moet sneller naar de 5 en je moet terugschakelen als je naar een provinciale weg of snelweg wil. Of je moet tijd over hebben om vanuit de 5 naar de 120km/h te gaan...), meer olieverbruik, etc. Gezond voor je motor is het niet echt lijkt me...Maasluip schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 13:45:
[...]
Ik doe iets van 1500 toeren als ik 50 rij. Dat is meer dan voldoende in de bebouwde kom.
Maximum koppel is pas bij 3000 toeren en ik schakel tussen 2000 en 2500. Het is echt niet zo dat je zuiniger rijdt als je pas bij je maximum koppel schakelt.
[ Voor 6% gewijzigd door Alm4riC op 31-05-2010 15:50 ]
500km snelweg en het tweede deel met gemiddeld 120-130. Ik rij normaal gesproken harder, maar het viel me op dat de verbruiksmeter wel hard omhoog schiet als je harder gaat.
Ook nog eens file gehad. Ik heb het idee dat het voor het verbruik van dit blok niet echt veel uitmaakt hoe je rijdt
Dit jaar op 9 maart mijn beste verbruik gehaald op wintersport in Oostenrijk, 1 op 14,9.
Onderweg naar Oostenrijk op de Deutsche Autobahn gemiddeld 1 op 13,3 gereden met regelmatig 150+ km/u op de teller.
https://untappd.com/user/OzzBier
Meer schakelen? Minder dan mijn broer met zijn dikke diesel. Ik ga rotondes over in de 3e versnelling. Als ik op de provinciale weg moet afremmen tot 60 blijf ik in de 5. Als ik van 55-60 in de 5 de bebouwde kom uitrij schakel ik niet terug.Alm4riC schreef op maandag 31 mei 2010 @ 15:48:
[...]
Dus dat resulteert in meer schakelen (je moet sneller naar de 5 en je moet terugschakelen als je naar een provinciale weg of snelweg wil. Of je moet tijd over hebben om vanuit de 5 naar de 120km/h te gaan...), meer olieverbruik, etc. Gezond voor je motor is het niet echt lijkt me...
En dat hogere olieverbruik valt ook wel mee. Ik hoef iig nooit bij te vullen.
Natuurlijk, als ik de autosnelweg oprij dan voeg ik niet met 60 in, dan zorg ik dat ik op snelheid ben en als ik daarvoor tot 3000 toeren moet doortrekken is dat geen taboe, maar meestal is dat toch niet nodig omdat je achter iemand aan zit te trutten. Zelden dat ik achter iemand anders rij en meer dan 2500 toeren moet draaien om hem bij te houden (als dat al belangrijk is).
[ Voor 27% gewijzigd door Maasluip op 31-05-2010 15:55 ]
1500rpm is een mooi toerental om mee te cruisen.Alm4riC schreef op maandag 31 mei 2010 @ 15:48:
[...]
Dus dat resulteert in meer schakelen (je moet sneller naar de 5 en je moet terugschakelen als je naar een provinciale weg of snelweg wil. Of je moet tijd over hebben om vanuit de 5 naar de 120km/h te gaan...), meer olieverbruik, etc. Gezond voor je motor is het niet echt lijkt me...
Zuinig rijden kan inderdaad resulteren in wat meer schakelen omdat je het toerental probeert te optimaliseren voor een zo laag mogelijk verbruik en de omstandigheid (vertragen/gelijkmatige snelheid of versnellen).
50km/h in V betekent ook dat je niet hoeft terug te schakelen als je van een hogere snelheid komt (tenzij je dan in de VI reed). 50km/h in de zesde versnelling vaak wat teveel van het goede.
Met mijn Alpina B10 3.2 Touring doe ik nu 12,0 tot 13,0 liter lpg per 100km bij 140-150km/h op de snelweg en 100km/h op provinciale wegen. Niet echt zuinig maar het ding is zwaar en al weer bijna 12 jaar oud. Ik heb de brandstofkosten van een benzineauto die 1:20 doet dus ik klaag niet.
Ah... ik hoopte dat jullie dat wel konden raden. Airco, Automaat, 1 op 20 op benzine. Doe eens een poging.. ;-)ajhaverkamp schreef op maandag 31 mei 2010 @ 15:27:
[...]
Mijn glazen bol is stuk, dus... welke auto?
Nog wat hints: Ruime vijfdeurs carosserie. Stil en comfortabel. Tikje controversieel.
(Inmiddels de originele post aangepast. Is handiger als iemand de naam als zoekterm gebruikt)
[ Voor 11% gewijzigd door TwOkkie op 31-05-2010 16:28 . Reden: niet geraden -> dan maar verklappen... ;-) ]
[J|O|R] <- .signature.gz
Een vriend van me haalt ook zoiets met een Porsche 928. Wat is jouw excuus?AMDathlonxp schreef op maandag 31 mei 2010 @ 16:04:
Jullie rijden allemaal zuinigIk haal met normaal rijden ongeveer 1 op 7 @ snelweg
[J|O|R] <- .signature.gz
Dan had je maar moeten zeggen dat hij motorrijtuigenbelastingvrij wasTwOkkie schreef op maandag 31 mei 2010 @ 16:00:
[...]
Ah... ik hoopte dat jullie dat wel konden raden. Airco, Automaat, 1 op 20 op benzine. Doe eens een poging.. ;-)
Oh ja, da's waar ook. Maar ik betaal me - vergeleken met diesel - wel blauw aan accijns, dus dat vergeet ik wel eens. Toch heeft het wel meegespeeld bij de aanschaf. De vaste lasten (All Risk verzekering + rente) van deze auto zijn lager dan mijn Golfje TDi uit '97 ( WA verzekering + MRB) die ik hiervoor reed. De kilometers zijn wel iets duurder, maar de auto rijdt ook heel erg veel lekkerder en veiliger en dat is ook wat waard.Dan had je maar moeten zeggen dat hij motorrijtuigenbelastingvrij was
[J|O|R] <- .signature.gz
Merk: Suzuki Baleno 1.8 GSX
bouwjaar: 1997
gewicht: 935 kg
Snelweg/in de stad % : 50/50
Gemiddeld verbuik: 1 op 15 (fabriekspecificatie 1:13 gecombineerd)
Snelheid: 100-120
Brandstof : V-Power / BP Euro95
Met dit warme weer rijdt ik toch meestal met de ramen dicht. Alleen na vertrek heb ik de ramen volledig open om de warmte binnen de auto zo snel mogelijk kwijt te raken. Op lage snelheid is de invloed van de wind op het brandstofverbruik toch minder groot, dan als je bijvoorbeeld op de snelweg je ramen open hebt.
Leuk Femme om te horen dat je nu ook op LPG rijdt. Mijn ouders zijn op mijn advies ook overgestapt op LPG in hun nieuwe (tweedehands) auto. Als ik kijk naar de verbruikscijfers van een nieuwe LPG-installatie icm met een redelijk nieuwe benzinemotor ben ik erg jaloers. Je hebt inderdaad het verbruik van een nieuwe compacte auto, maar het comfort van een ruime stationwagen
[ Voor 34% gewijzigd door Acheron op 06-06-2010 13:46 ]
Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!
Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!
Mijn vriendin die heeft de laatste keer 1:13,5 gereden met haar Peugeot 206 GTI.
[ Voor 21% gewijzigd door eX0duS op 06-06-2010 16:04 ]
hier 1:6 hoorAMDathlonxp schreef op maandag 31 mei 2010 @ 16:04:
Jullie rijden allemaal zuinigIk haal met normaal rijden ongeveer 1 op 7 @ snelweg
'S winters is het verbruik 1:17 - 1:18.
Heb zelf een Corsa 1.0s uit 1987. Zwaar omgebouwd inmiddels.
Origineel:
4-bak
Weber Carb 32TL
Contactpuntjes+verdelerkap e.d. van Bosch
Nu:
5-bak (lange bak)
Weber Carb 32TL met Elektrische gasuitschakeling
Elektrische ontsteking via brandstofmodule (chippie) en Weber Carb chip ivm. Brandstof uitschakeling.
5-bak inbouwen hielp om van 1:15 naar 1:17 te gaan. Winst van 90 km op een tank van 25 euro
Elektrische ontsteking en de brandstof uitschakeling inbouwen: 1:18,5 atm, gemiddelde loopt nu nog op.
Ik vermoed dat mijn gemiddelde zo rond de 1:19 stopt met stijgen, want 't stijgt nu heeel langzaam
En voor de duidelijkheid, ik tank HEEL veel zooi door elkaar. Tinq/Esso/Shell/onbekende merk tankstations e.d. V-power weiger ik te tanken want ik hoor origineel zelfs loodvervanger te toevoegen aan m'n brandstof.
Ik rij NOOIT rustig, ik trap rustig m'n motor naar de 6000 rpm om een audi op z'n reet te zitten. Standaard rij ik op de snelweg 140km/h en ik rij wekelijks zo'n 200~400km op de snelweg.
Kortom, 1:18,5 atm
Zonder er moeite voor te doen haal ik nu 5.2l/100km. Hoe warmer het weer hoe zuiniger, in de winter haalde ik nog 6l/100
Heel bizar dat hoe meer files ik heb, hoe zuiniger het eindresultaat is.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Logisch toch, files = gebruik electromotor en geen benzine, maar je totale aantal km's loopt wel op.kmf schreef op maandag 07 juni 2010 @ 11:52:
Toyota Prius 2010 dinds januari.
Zonder er moeite voor te doen haal ik nu 5.2l/100km. Hoe warmer het weer hoe zuiniger, in de winter haalde ik nog 6l/100
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
het is bizar in de zin dat bij een normale auto, dat juist je verbruik omhoog schroeft.max schreef op maandag 07 juni 2010 @ 12:50:
[...]
Logisch toch, files = gebruik electromotor en geen benzine, maar je totale aantal km's loopt wel op.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Laatst moest ik een keertje naar de Eifel, en was mijn auto opeens zuiniger. Dat moest ik dus beter testen.
Afgelopen week heb ik 200 km snelweg gedaan (Maastricht-Eindhoven en terug), en 250 km door de Eifel. Dit laatste kennen de motorrijders onder ons vast wel: veel bergop/bergaf, met een vrij hoog tempo. Omdat ik wilde weten hoe het verbruik tijdens deze rit was, heb ik vanmorgen getankt hoewel het nog niet echt nodig was.
Tot mijn verbazing haal ik nu opeens 1:17,9.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ik vind het vrij bizar dat je de 6L/100km kan halen. M'n pa heeft een Prius uit 2008 en in de winter zit 'ie op 5.5L/100km en in de zomer (met dit weer dus) altijd op 5L/100km. Zelfs al trap ik beetje door dan kom ik nog niet boven de 5L/100km uit nu.kmf schreef op maandag 07 juni 2010 @ 11:52:
The devil is in the details.
Benzine en electromotor worden op alle snelheden gecombineerd tot aandrijfkracht. In de file gebruik je ook regelmatig de benzinemotor en op hoge snelheid lopen er ook flinke stromen door beide electromotoren en wordt de accu ook als buffer gebruikt. De voorstelling "lage snelheid = electro / hoge snelheid = benzine" is een te simpele voorstelling van zaken.max schreef op maandag 07 juni 2010 @ 12:50:
Logisch toch, files = gebruik electromotor en geen benzine, maar je totale aantal km's loopt wel op.
De verklaring van het lagere verbruik in files is dan ook eerder dat je gemiddelde snelheid veel lager ligt. Met hogere snelheden loopt het verbruik dramatisch op. Met name de luchtweerstand gaat een enorme rol spelen. In de file bespaar je daar dus enorm op. De andere grote besparing komt door regeneratie. Kinetische energie die je opgebouwd hebt door op te trekken gooi je normaal gesproken weg door het in de remmen in warmte om te zetten. Bij de Prius wordt een aanzienlijk deel in de accu opgeslagen zodat dat later weer gebruikt kan worden. De accu kan genoeg stroom leveren (ca. 20kW) om een aardige tijd een constante snelheid tot zo'n 80 a 90 km/u vast te houden. Als je flink hebt moeten remmen, kun je daarna dus weer een aardig stukje "gratis" rijden.
En je (warme) motor loopt nooit stationair. Dat scheelt ook in de file. De eerste meters worden altijd electrisch afgelegd en afhankelijk van hoe diep je het gas intrapt wordt de benzinemotor wel of niet "meegenomen". Starten doet ie met 1000+ toeren waardoor je het nieteens voelt gebeuren.
[J|O|R] <- .signature.gz
Op de snelweg loopt het op richting 1:16, van de snelweg af naar de 1:12.
Met mijn zware rechtervoet zakt het weleens in naar 1:10.
Met een volle tank kan ik ong. 550-575 km halen, mits er veel op de snelweg gereden wordt...
Ik heb de verbruikmeter niet de hele tijd in beeld staan, ik kijk liever naar hoe ver ik nog kan met mijn tankinhoud.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Een nieuwe (as in af-fabriek) auto kan nou eenmaal wat minder zuinig zijn de eerste paar duizend kmMute schreef op maandag 07 juni 2010 @ 13:38:
[...]
Ik vind het vrij bizar dat je de 6L/100km kan halen. M'n pa heeft een Prius uit 2008 en in de winter zit 'ie op 5.5L/100km en in de zomer (met dit weer dus) altijd op 5L/100km. Zelfs al trap ik beetje door dan kom ik nog niet boven de 5L/100km uit nu.
Maar zelfs nu is het niet zo moeilijk hoor, als je echt onzuinig wilt rijden. Gewoon je accu leegrijden en daarna gassen.
[J|O|R] <- .signature.gz
EV-mode. En daarna op PWR-mode verder.TwOkkie schreef op maandag 07 juni 2010 @ 15:28:
Hoe wil je die accu leegrijden dan? Daar heb je echt nauwelijks invloed op.
In PWR-mode reageert de auto wat feller op het gaspedaal waardoor je makkelijker onzinnig brandstof verbrandt, maar veel onzuiniger wordt ie daar niet van. Of je moet inderdaad als een opgefokt TDi-tje tekeer gaan, maar dat kan in principe ook in ECO-mode alleen maakt je rechtervoet dan meer meters.
Disclaimer: ik heb een Prius 2, dus geen PWR/ECO standen. Ik ken alleen de theorie.. ;-)
[J|O|R] <- .signature.gz
Leeg as in: "kan geen vermogen leveren en dus moet je puur op benzine gaan"TwOkkie schreef op maandag 07 juni 2010 @ 18:32:
Op EV-mode krijg je de accu niet echt leeg hoor. Ruim voor dat de schaal "leeg" aangeeft, zal de EV-mode uitgeschakeld worden. En als de accu "leeg" aangeeft, is ie in werkelijkheid nog 40% vol. Je auto zal wel proberen zo snel mogelijk de achterstand weer in te halen, dus wat je net in EV-mode bespaard hebt, dat merk je in de kilometers die daarop volgen. De EV-mode is er ook niet om zuinig te rijden, maar hooguit om je buren te imponeren. Je kan het verbuik dus inderdaad wel nadelig beinvloeden door er op die manier mee om te gaan.
In PWR-mode reageert de auto wat feller op het gaspedaal waardoor je makkelijker onzinnig brandstof verbrandt, maar veel onzuiniger wordt ie daar niet van. Of je moet inderdaad als een opgefokt TDi-tje tekeer gaan, maar dat kan in principe ook in ECO-mode alleen maakt je rechtervoet dan meer meters.
Disclaimer: ik heb een Prius 2, dus geen PWR/ECO standen. Ik ken alleen de theorie.. ;-)
Dat wordt dus bereikt als er nog 2 of zelfs 1 bar over is. Als je daarna naar de PWR-mode gaat, dan zal de 2010 alles inzetten om door te rijden en zal je in de praktijk zien dat er nauwelijks kracht over is om de accu redelijk op te laden. Dit hou je natuurlijk niet lang vol, omdat als je niet meer kan acelereren omdat je al 140km/u rijdt en echt geen zin hebt in een bekeuring, dan zal de accu weer snel opgeladen worden.
Intussen kan je wel een hele eind met "off the scale"-brandstofverbruik hebben gereden. En dan duurt het wel heel lang om je gemiddelde verbruik naar beneden te halen.
Dit alles uiteraard als antwoord op "hoe je prius onzuinig te laten rijden". In het praktijk is dit niet echt comfortabel te doen.
PWR-mode is trouwens iets meer dan "feller reageren op gaspedaal". In PWR-mode wordt je prius ook in een staat gehouden waarbij er op alle momenten zoveel mogelijk vermogen geleverd kan worden. Dit zijn subtiele aanwijzingen, bv waar in normal mode de benzine-motor uitgeschakeld zal worden (cruisen) zal in PWR-mode de benzinemotor blijven draaien (verbruik 3l/100)
[ Voor 9% gewijzigd door kmf op 07-06-2010 18:45 ]
Maar als je regelmatig hele stukken (ver) boven de 120 zit, dan kom je gauw slechter dan 6.0 uit, gok ik zo. Maar zo vreemd is dat niet. Iedere auto gaat dan zuipen en een Prius is wel relatief erg zuinig, maar nog steeds geen wonderauto die op magische wijze geen energie meer nodig heeft om zich te verplaatsen. Iets dat sceptici wel lijken te verwachten. Soms.
(reactie op je Edit)
Wat betreft die PWR-mode heb je zeer waarschijnlijk gelijk. Ik hoor van P3-rijders dat het "turbo-gat" waar de P2 last van heeft, in de PWR-mode vrijwel afwezig is. Uiteindelijk zal het even snel optrekken, maar ik moet eerder beginnen met gasgeven. En jij rijdt me toch al voorbij met je 1.8 + 60kW tegen mijn 1.5 + 50kW.
[ Voor 22% gewijzigd door TwOkkie op 07-06-2010 18:57 ]
[J|O|R] <- .signature.gz
TE warm weer is ook weer nadelig, met name omdat de airco dan een flink beslag legt op de accu's (waardoor je dus duidelijk merkt dat een airco normaliter eigenlijk best veel vermogen weg trekt).kmf schreef op maandag 07 juni 2010 @ 11:52:
Uiteraard kun je 'm ook uitzetten, maar het moet allemaal wel leuk blijven.
En files zijn idd goed voor het verbruik. De beste files zijn degene met de lange golfbewegingen (tussen de 20-50 km/u). Dan kun je 2 tot 2.5 l/100km gedurende langere tijd vasthouden.
Buiten dat zorgt de automaat er bij mij voor dat filerijden een aanzienlijk minder grote ergernis is dan voorheen.
Eigenlijk valt dat heel erg mee. De electromotor vlakt het verbruik heel erg af. Bij het cruisen zal het verbruik nauwelijks verschillen tussen 120, 140 of 160.TwOkkie schreef op maandag 07 juni 2010 @ 18:53:
Maar als je regelmatig hele stukken (ver) boven de 120 zit, dan kom je gauw slechter dan 6.0 uit, gok ik zo. Maar zo vreemd is dat niet. Iedere auto gaat dan zuipen en een Prius is wel relatief erg zuinig, maar nog steeds geen wonderauto die op magische wijze geen energie meer nodig heeft om zich te verplaatsen. Iets dat sceptici wel lijken te verwachten. Soms.
Het is enkel het accelereren daar naar toe dat veel kan verbruiken. Maar als je gewoon langzaam laat accelereren (zodat de electromotor het zware werk doet) dan valt zelfs dat mee.
Of ik nou 120, 140 of 160 cruised, het verbruik blijft 'm rond 5l/100. (dus de mensen die zeggen dat >140km priusrijders pure leaserijders zijn, klopt dus niet helemaal
Het omslagpunt is wel rond de 110. Als je daaronder blijft, is het verbruik rond de 4-4.5. Daarboven dus 5.
De PWR-mode is echt geen pretje eigenlijk hoor. Als je al een paar maanden de rustige, stille prius gewend bent. Even het gas HEEL klein beetje intrappen en je krijgt weer een duw in je rug. Als je dat de hele tijd bljift doen....(reactie op je Edit)
Wat betreft die PWR-mode heb je zeer waarschijnlijk gelijk. Ik hoor van P3-rijders dat het "turbo-gat" waar de P2 last van heeft, in de PWR-mode vrijwel afwezig is. Uiteindelijk zal het even snel optrekken, maar ik moet eerder beginnen met gasgeven. En jij rijdt me toch al voorbij met je 1.8 + 60kW tegen mijn 1.5 + 50kW.![]()
Nee, dan is het gewoon lekkerder om op normal te rijden. Alleen als ik veel passagiers heb, of als ik even wat moet inhalen, dan gaat PWR aan. Cruisen doen we op normal.
Gelukkig is de airco natuurlijk de zuinigste in z'n soortYellowCube schreef op maandag 07 juni 2010 @ 18:57:
[...]
TE warm weer is ook weer nadelig, met name omdat de airco dan een flink beslag legt op de accu's (waardoor je dus duidelijk merkt dat een airco normaliter eigenlijk best veel vermogen weg trekt).
Uiteraard kun je 'm ook uitzetten, maar het moet allemaal wel leuk blijven.
Ik had volgens mij ergens iets gelezen van "2x remmen, en je hebt al genoeg stroom voor een uurtje airco"
Waarom zo moeilijk doen dan he?
Dat sowieso. Ik zit dan vaak in hibernate-stand. Automatisch gas of niet. En na de files wordt ik wakkerBuiten dat zorgt de automaat er bij mij voor dat filerijden een aanzienlijk minder grote ergernis is dan voorheen.
[ Voor 18% gewijzigd door kmf op 07-06-2010 19:05 ]
Toch is dat juist niet de beste strategie om op de langere termijn zuiniger uit te komen. De energie uit je accu komt uiteindelijk toch uit de benzine. Of dit nou direct of na een remactie is gebeurd, het wordt twee keer omgezet.kmf schreef op maandag 07 juni 2010 @ 19:03:
Het is enkel het accelereren daar naar toe dat veel kan verbruiken. Maar als je gewoon langzaam laat accelereren (zodat de electromotor het zware werk doet) dan valt zelfs dat mee.
Door puur electrisch te proberen op te trekken heb je even een korte-termijnwinst omdat je 100 meter geen benzine hebt verbruikt, maar die acculading kwam toch ergens vandaan moet toch weer aangevuld worden. Bovendien trek je dan tergend langzaam op, wat weer slecht is voor ons imago. ;-)
De beste tactiek blijkt te zijn om zo snel op te trekken dat er juist geen stroom van of naar de accu gaat. Je zet dan direct alle energie in je benzine om in kinetische energie en verliest dus niks aan omzetting.
Deze heet in hypermilers-jargon een "Pulse".
Als je het echt zuinig wil doen, moet je vervolgens een "Glide" opwekken: vind die stand van je gaspedaal waarbij er (wederom) geen stroom van of naar de accu loopt. Gas los betekent dat je op de electromotor remt en dus regenereert, wat betekent dat je wat rendement verliest in omzetting. Snelheid vasthouden betekent dat je stroom en/of benzine verbruikt. Daartussenin zit een stand waarin je als het ware uitrolt waarbij je heel langzaam snelheid verliest. Hou dit vol totdat je te langzaam gaat en "Pulse" dan weer om weer op snelheid te komen.
Deze tactiek is amper in de praktijk te brengen als je met medeweggebruikers te maken hebt, maar haalt wel het maximale uit je tank. Toch kun je regelmatig in het dagelijkse verkeer wel een deel hiervan toepassen. Bijvoorbeeld in die golvende files die YellowCube beschrijft. Of tussen twee rotondes even proberen om 1 "Pulse & Glide"-cyclus toe te passen. Dat soort dingen.
[ Voor 12% gewijzigd door TwOkkie op 08-06-2010 13:14 . Reden: speling ]
[J|O|R] <- .signature.gz
Met Pulse&Glide achtige techniek kan ik series rotondes nemen met belachelijk laag verbruik, en dat in een non-hybride. En het hoeft overal niet eens erg traag te zijn; ik neem rotondes vrij vlot, en het lijkt ook dat je nog gewoon stevig in het gas kan, mits je de toeren laag houdt... dus de medeweggebruikers hoeven dan niet het idee boomknuffelaar te krijgen...TwOkkie schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 13:04:
Of tussen twee rotondes even proberen om 1 "Pulse & Glide"-cyclus toe te passen. Dat soort dingen.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Daarnaast is zo'n benzinemotor puur getuned op zuinigheid en schone verbranding. Een hoog koppel bij lage toeren, een brede & vlakke vermogenskromme en een snelle reactie op het gas is allemaal niet belangrijk. Daar zorgt de electromotor wel voor. Die benzinemotor wordt altijd zo optimaal mogelijk aangestuurd, ook als dat betekent dat ie dan meer vermogen levert dan de bestuurder vraagt. Het overschot wordt dan ook naar de accu gestuurd. Alles beter dan op een inefficiënt toerental moeten draaien.
[J|O|R] <- .signature.gz
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
VW Passat '98 TDI 90pk (met ruime 310k op de teller)
Snelweg/Anders: 90/10
Verbruik: 1:16,15
Gemeten over: 4700km
Getanked: 219,02l diesel (voornamelijk van de witte pomp)
De laatste tankbeurt was overigens 1:17,9, ik denk dat dat door de wat hogere buitentemperatuur komt, ook het aanzetten van Radio 4 i.p.v. Veronica helpt mee
Dagelijks doe ik Drachten <-> Groningen, aankomst in Groningen rond 7.30, dus net voor Hoogkerk er af. Dan zie ik ze beginnen met stilstaan en kan ik mooi de afslag nemen
Voor mijn gevoel moet het nog iets zuiniger kunnen. De turbo slang was laatst lek en dat is gefixed, dus dat moet op termijn ook nog wel iets opleveren
Leuke info over de Prius'sen trouwens! Geinig om zo eens te lezen
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
rij 1 op 9/10 gemiddeld...
toevallig heb ik hem helemaal volgetankt en ga ik deze keer rustig rijden om te kijken hoe zuinig ik kan rijden als ik dat wil
AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC
Radio een tikkie zachter zetten helpt wel. Omdat je dan meer omgevingsgeluiden hoort (dan je gewend bent), zul je automatisch zachter gaan rijden.WhizzCat schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 11:39:
De laatste tankbeurt was overigens 1:17,9, ik denk dat dat door de wat hogere buitentemperatuur komt, ook het aanzetten van Radio 4 i.p.v. Veronica helpt mee
In de afgelopen dagen even van Amsterdam naar Berlijn geweest. De terugreis was het zo warm (richting de 30 graden) dat het verbruik maar bleef dalen. De afgelopen 1500 km staat het gemiddelde verbruik nu op 3,6 l / 100 km. Toch elke dag wel pieken van 140+, maar veel tussen de 110 en 130 km/u (op de TomTom). De Lupo 3L doet het nog goed, ik heb er de afgelopen dagen niet 1 gezien (ondanks dat hij met groene 4 Umweltzone klasse nog gewoon de binnensteden in mag van bv Hannover en Berlijn).
Dit topic is gesloten.
![]()