Toen ik mijn Prius nog niet had, dacht ik er hetzelfde over. Nu weet ik beter.Maasluip schreef op donderdag 15 april 2010 @ 11:21:
[...]
Waarom zou dat gevaarlijk zijn? Natuurlijk heb je het punt dat hoe verder je de tank leegrijdt, hoe meer troep uit de tank er opgezogen wordt, maar dat komt toch allemaal in het brandstoffilter te zitten.
Maar omdat je een Prius rijdt zou ik zeggen dat als er geen benzine meer in de tank zit, je nog altijd x km verder kunt rijden in EV mode.
Ik zou gewoon een keer doorrijden tot de tank echt leeg is. Zo heb ik bij mijn 404 ook uitgevonden dat die geen 40 maar zeker 50 liter moet zijn.
Doorrijden tot leeg sloopt je accu. Juist doordat je die elektromotor er bij hebt, weet je niet wanneer je droogvalt en de accu is bij een zijden voetje en 30 km/h goed voor 2 km. Bij 80 km/h en een goede tegenwind is het binnen de kilometer al einde oefening.
Zodra de computer geen benzinetoevoer meer merkt schakelt hij alles uit en kan je naar de kant hinken op vrijloop. In het gunstigste geval heb je geen schade maar als het accupakket toch te ver is ontladen krijg je een reparatie van 4000 euro voor je kiezen. Niet leuk. Daarom is het juist bij deze auto essentiëel dat hij een nauwkeurige brandstofaanduiding heeft. Desnoods een reservekraan zoals bij motorfietsen voor 2 liter reserve die automatisch inspringt en een rode lamp op het dashboard laat knipperen. Dan heb je nog 40 km om je favoriete pomp met zegeltjes te zoeken.
Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024