Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe zuinig rij jij? - Deel 1 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 102 Laatste
Acties:
  • 359.165 views sinds 30-01-2008

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:45

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:47:
Fransen kunnen niet rijden. Period. Ik erger me altijd de pleuris als ik door Frankrijk rij, ze houden geen afstand, snijden je gewoon af en hebben maling aan alles....als ze er zelf maar door komen. Doe mij de Duitsers maar, die anticiperen tenminste (hoewel dat in de bergen vaak ook mietjes zijn) :)
Hier in de UK is dat dan wel fijn, mensen rijden erg beschaafd en vinden het vaak ook geen probleem om te stoppen / af te remmen om jou te laten invoegen op een drukke weg. Bumper kleven gebeurt ook praktisch niet (zelfs niet als je onbekend aan het zoeken bent en dus vrij truttig rijd). Het nadeel van britten is alleen soms wel dat ze vaak traag rijden en volgens mij praktisch nooit uitrollen maar alles met hun rem doen (van snelweg af, net zo hard op de rotonde af totdat ze vol in de ankers moeten). Maar anders dan dat een stuk beschaafder dan de Seat Ibiza's op de NL snelwegen die je het liefst willen aanduwen.

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik had graag gezien dat 80% van de Nederlandse dikke-auto-rijders (Duitse merken, SUV's etc.) naar Engeland verhuist, daar rijden ze namelijk altijd links.

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

offtopic:
En als mensen die een Amerikaan rijden dan weer even een enkeltje Texas nemen dan zijn we allemaal blij. ;)

Verwijderd

Kom zelf net met 6.0 liter/100km terug uit een 1350km rit vanuit Frankrijk in een Mercedes C220CDI W204.
Niet slecht voor een 170pk dieseltje dat zich toch echt niet heeft ingehouden!

Verwijderd

Moet zeggen dat ik toch wel meer eruit haal, 780 km op bijna 60 liter, blijft dus nog steeds 1 op 13 of 7.7 liter / 100km.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:12
dion_b schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 16:41:
Woei, nieuw record:

Overigens ben ik jaloers op DE wegenbelastingsregime. Vriend van me heeft daar een "nieuwe" (+-5j oude) Mercedes gekocht. 1700kg monster met diesel. Dat ding rijdt ook doodleuk 1:18, en hij betaalt er EUR 365/j wegenbelasting voor :o
Dat valt mee.... Engeland valt trouwens ook mee ten opzichte van nederland (Ik kijk wat oude fifth gear eps terug)... Hoogste tarief is 435 pond per jaar... gaat tegenwoordig puur op CO2 daar...

Mijn gasstoker (<1250 kilo, 178 co2's op benzine) zou 200 pond kosten, hier in nederland meer dan 650 euro...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hmm mijn dieseltje zou in de UK 35 pond per jaar kosten aan road tax

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cliffie schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:29:
[...]

Kom net uit Bretagne, en ik heb gisteren volcontinu 140-160 gereden, in Belgie 120-140, en in NL ook, 150km van de 1000km binnendoor, en gemiddeld verbruik was 1 op 17 met Fiat Grande Punto 1.3 diesel.

Grappig die Fransen: bergop trappen ze volgens mij het gaspedaal door de bodem heen met roetdampen van hier tot Tokio, maar bergaf blijven ze maar remmen en remmen, rete-irritant.
Mwoeah, dat kan wel eens te maken hebben met de onhebbelijke neiging van de wegbeheerder daar om flitsers exact onderaan vrijwel ieder dal te plaatsen. Toegegeven, ze kondigen het uitermate goed aan, maar WTF is het voordeel van een flitser onderaan een dal zonder zijwegen of in/uitvoegstroken? Enige wat je doet is meer roet en CO2 uitstoten door het afremmen omlaag en dan volledig op de motor (ipv kinetische energie) omhoog moeten :(
Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:47:
Fransen kunnen niet rijden. Period. Ik erger me altijd de pleuris als ik door Frankrijk rij, ze houden geen afstand, snijden je gewoon af en hebben maling aan alles....als ze er zelf maar door komen. Doe mij de Duitsers maar, die anticiperen tenminste (hoewel dat in de bergen vaak ook mietjes zijn) :)
In NL geef ik je groot gelijk - maarja, meeste Fransen in NL zijn iets drugsgerelateerds aan het doen en is dat niet al te denderend voor welk vorm van verkeer dan ook :z

In FR ligt het wat genuanceerder. Ze rijden zeker anders, maar ik zou niet durven zeggen dat het ronduit slechter is. Het typische NL-beeld van een Audi/BMW/Seat in je aars zodra je het waagt om een vrachtwagen in te halen met minder dan Vmax+20km/u kom je daar zo goed als niet tegen. Ook zijn ze (net als de Duitsers en Engelsen trouwens) een stuk hoffelijker mbt invoegers. Daar staat tegenover dat je er wel degelijk idioten hebt, en dat die idioten vaak ook nog eens in 40-jaar oude barrels met 75km/u op de linkerbaan terechtkomen ( :X ), en dat sommige gewoontes (bij inhalen continu links blijven knipperen, ook bij het rechts invoegen, ook bij het afslaan tijdens inhalen of vice versa) gewoonweg onhandig zijn. Maar globaal brakker dan hier? Neuh, valt IMHO mee.

Oslik blyat! Oslik!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Je ziet in Frankrijk/Spanje/Italië wel veel meer auto's met schade rijden. Komt dat omdat ze daar gewoon meer brokken maken of omdat ze de boel niet repareren? Of beide?

Collega van me had laatst familie uit Colombia op bezoek en tijdens een ritje in de auto (ze reden toen op de Ring Amsterdam) sprak zijn neef al de verbazing uit dat hij tijdens de hele rit geen enkele auto met een deuk had gezien. Is Colombia natuurlijk wel een compleet andere wereld dan hier, maar ik vond het wel grappig....nooit zo bij stil gestaan.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

zimbab schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 13:19:
Je ziet in Frankrijk/Spanje/Italië wel veel meer auto's met schade rijden. Komt dat omdat ze daar gewoon meer brokken maken of omdat ze de boel niet repareren? Of beide?

Collega van me had laatst familie uit Colombia op bezoek en tijdens een ritje in de auto (ze reden toen op de Ring Amsterdam) sprak zijn neef al de verbazing uit dat hij tijdens de hele rit geen enkele auto met een deuk had gezien. Is Colombia natuurlijk wel een compleet andere wereld dan hier, maar ik vond het wel grappig....nooit zo bij stil gestaan.
http://www.youtube.com/watch?v=eXEmdTlvp0E

;)

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:27
met mijn golf IV 1.9 TDI (bouwjaar 2002, 100 pk model) haal ik de volgende waarden

90-100 km/h gemiddeld: 4,7l/100km
120 km/h gemiddeld: 6l/100km
190 km/h gemiddeld: 12,5/100km (autobahn ftw :+ )

misschien dat 80 km/h het beloofde 4,0l/100km haalt, maar ik heb er mijn twijfels bij

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:35
zimbab schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 13:19:
Misschien dat ze daar de auto meer als gebruiksvoorwerp zien. "So what, een beetje schade? Hij brengt je toch nog steeds van A naar B?"

• _JGC_
  • Nu online
In Belgie heb ik een keer iemand bumpers zien gebruiken op de manier waarop die dingen hun naam gekregen hebben. Auto paste er precies tussen, aan beide kanten misschien 20cm speling. Dat is natuurlijk te weinig om je auto er fatsoenlijk tussen te zetten, dus wat doet die belg: vooruit, druk de auto voor je een stukje weg, achteruit, druk de auto achter je een stukje weg, en ga er vervolgens mooi tussen staan.

Was in Brussel overigens. Weet niet of belgen hier op GoT wel zuinig zijn op hun auto. Ik weet iig wel dat ik niet ga fileparkeren in Brussel, zet mn auto wel haaks op de weg in een vak binnen de lijnen.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

_JGC_ schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 13:55:
In Belgie heb ik een keer iemand bumpers zien gebruiken op de manier waarop die dingen hun naam gekregen hebben. Auto paste er precies tussen, aan beide kanten misschien 20cm speling. Dat is natuurlijk te weinig om je auto er fatsoenlijk tussen te zetten, dus wat doet die belg: vooruit, druk de auto voor je een stukje weg, achteruit, druk de auto achter je een stukje weg, en ga er vervolgens mooi tussen staan.

Was in Brussel overigens. Weet niet of belgen hier op GoT wel zuinig zijn op hun auto. Ik weet iig wel dat ik niet ga fileparkeren in Brussel, zet mn auto wel haaks op de weg in een vak binnen de lijnen.
Met 20 cm speling kan ik prima inparkeren zonder iets te raken. Moet ook wel, want het is hier altijd druk met parkeren.
Diegene die de auto wegduwde was dat toevallig een fransoos? In Parijs is het vrij gebruikelijk om auto's "weg te duwen" om plek te maken om te parkeren. Zelfs nieuwe auto's zitten daar dan ook vol deuken en butsen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Da's dus de Franse manier. Ik ben altijd voorzichtig op mijn auto's (en die van andere mensen) maar mijn oude 5-serie is ook wel eens vastge(file)parkeerd door mensen die achter mijn auto een plekje dachten te zien. Zo'n grote bak is lastig te parkeren (en ik ben echt geen slechte chauffeur) maar nog lastiger weg te halen als ze je maar 5 centimeter ruimte gunnen.

Needless to say kon die lul zijn auto dus 2 meter verder ophalen als waar hij hem achterliet. Nog steeds zónder krassen, natuurlijk :P

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 23:06

Paulus0013

pom pom

w00t ik heb inmiddels de 1 op 8 in zicht!
Vandaag gerekend en kwam uit op 1 op 7,8!
Komt wellicht omdat ik bijna de gehele tank op de snelweg heb leeggereden ipv binnen de stad.

• Beerkeeper
Paulus0013 schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 06:14:
w00t ik heb inmiddels de 1 op 8 in zicht!
Vandaag gerekend en kwam uit op 1 op 7,8!
Komt wellicht omdat ik bijna de gehele tank op de snelweg heb leeggereden ipv binnen de stad.
En wat voor auto heb je dan als je blij bent met 1:8 :+

Verwijderd

Mijn vorige auto? :+

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik reed gister 112,4 km op 22,56 liter, da's 1 op 4,98! Dat nog wel met zo'n 20 km file. Normaal verbruikt 'ie 1 op 4. Euro 95 gelukkig.

[ Voor 5% gewijzigd door Wilf op 24-08-2009 08:31 ]

• YellowCube
  • Laatst online: 21-11 16:16

YellowCube

Wait...what?

zo duhhrr....ik denk 4:98l/100, da's netjes.
1:4,98 dus.

Netjes man!
:+

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Sja, het vorige blok reed 1 op 6,5 maar die had zo'n 300 pk minder... Ik wil overigens wel verder gaan met zuiniger rijden door gewichtsbesparing en LPG-inbouw (benzine er helemaal uit, dan kan LPG efficiënter, wordt het verbruik minder - ligt aan de huidige onzuinige racecarb die stelselmatig te rijk staat).

[ Voor 63% gewijzigd door Wilf op 24-08-2009 09:17 ]

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:58
1 op 8,5 - 1 op 9 met hele lichte en rustige rechtervoet.... :P
Nissan Maxima 3L V6 aut

Daarvoor Nissan Almera 1.6 aut en daarin 1 op 12,5 - 1 op 13

Mijn profiel op Discogs

• _JGC_
  • Nu online
Woensdag de tank volgooien en 1680km rijden verdeeld over berglandschap, snelweg, meer snelweg, autobahn en nog meer snelweg. Kijken hoe het verbruik is bij een rit van 20 uur :).

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:16

_Apache_

For life.

Zondag avond een kleine 64Eur getankt voor 1,469 ( :| ). Kwam neer op 1:13,9 (7,2/100km).

Snelweg/bbk : 30%/ 70%

Veel remmen op in de versnelling, 50 in zen 4, vanaf 70 in zen 5.
Koude motor is direct en rustig wegrijden.

Ford Focus 1.4i 3deurs uit '02

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 21-11 20:15

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Beerkeeper schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 13:37:
met mijn golf IV 1.9 TDI (bouwjaar 2002, 100 pk model) haal ik de volgende waarden

90-100 km/h gemiddeld: 4,7l/100km
120 km/h gemiddeld: 6l/100km
190 km/h gemiddeld: 12,5/100km (autobahn ftw :+ )

misschien dat 80 km/h het beloofde 4,0l/100km haalt, maar ik heb er mijn twijfels bij
Dat is best knap als de officiele top maar 188 km/u is. Officiele gemiddeld verbruik is ook 5 l / 100 km.
Bron: Autoweek.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

ajhaverkamp schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 10:01:
[...]

Dat is best knap als de officiele top maar 188 km/u is. Officiele gemiddeld verbruik is ook 5 l / 100 km.
Moah, ik rij de Aygo ook van de teller af en dan rij ik op de GPS dik 10-15kmh harder dan de fabriekssnelheden . :) Dan verbruikt hij wel 1:14 ofzo :+

De zomer doet m'n gemiddelde weer goed, net 1:22.8 afgetikt op 711 km.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

190 km/u gemiddeld staat er....
weet je hoe belachelijk hard je moet planken om een gemiddelde van 190 te halen?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Precies 190 km/u als je je gemiddelde maar over een klein stukje berekent.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

da's geen gemiddelde, da's pieken.
:)

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Mwah, als je over de autobahn met WOT rijdt en je legt 47,5 kilometer af in een kwartier dan heb je toch een gemiddelde van 190 km/u.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

zelfs over 50 km vind ik 190 gem. best veel. Een keer op je rem en je zult ver boven de 190 moeten om je gemiddelde op te krikken.
Wat met de auto in kwestie een lastig punt wordt...daar ging de discussie om. Buiten dat zou het wellicht nog wel kunnen (dat je niet denkt dat ik het pertinent oneens ben met je :) ).

[ Voor 11% gewijzigd door YellowCube op 24-08-2009 11:41 ]

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Nee ok, ik geef ook wel toe dat het wat vergezocht is met die auto, mensen zijn ook nogal eens geneigd hun snelheden te overdrijven ;) Mijn hi HP-auto gaat nu ook niet veel harder dan 170, vind ik al hard zat, qua RPMs zit ik dan rond de 5300, ook hoog genoeg voor een grote logge V8 :P

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Beerkeeper schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 07:01:
[...]

En wat voor auto heb je dan als je blij bent met 1:8 :+
Een Delta 2.0 hf turbo.
Zo'n auto is er toch niet voor gemaakt om rustig aan mee te doen :P

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:47

Metro2002

Memento mori

6000km door frankrijk gecrost met de carisma 1.8 GDI , resultaat:

7L / 100km ofwel 1 op 14,3 gemiddeld

Best netjes, zeker gezien de forse klimmetjes , doorstampen op de tolwegen en ivm camperen: een volle auto!

• Beerkeeper
ajhaverkamp schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 10:01:
[...]

het was ook op de teller :) (had ik moeten vermelden)

Overigens voor de andere dingen, ik weet dat hij zuiniger moet kunnen rijden, maar goed ik ben maar 20, hou van doorrijden :P

En daarnaast van gemiddeld 190, 190 dus op de teller over pak en beet 40 kilometer. Nee geen remacties oid :) was een rustig dagje op de autobahn :9

Over het verbruik: http://www.spritmonitor.d...r_s=2000&constyear_e=2002

Volgens mij doe ik het niet eens zo slecht niet :)

[ Voor 13% gewijzigd door Beerkeeper op 27-08-2009 07:55 ]

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 10:35

Floor-is

5.2

Ik heb nu een Civic 2.2iCDTI en de eerste paar duizend kilometer kwam ik niet echt onder de 6.7l/100km, maar in de vakantieperiode was het rustiger op de weg en dus kon ik meer op de cruise rijden. Het resultaat mag er zijn: 6.1l/100km over een stuk van bijna 1300km gemeten.

Continue snelheid aanpassen is duidelijk niet goed voor het gebruik ;)

Bericht hierboven

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:54

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Focus vervangen voor nieuwe auto. Laatste gegevens focus TDCi 1 op 20... lang leve vakantie

Nu , Volvo S60 2.4D5, 1 op 16. Valt dus mee, aangezien deze auto bija 400KG zwaarder is.... Wat niet meevalt is de wegenbelasting, 350 Euro per kwartaal 8)7

Jahoee 1 op 17 :9

[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 31-08-2009 18:47 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Een nieuw record!
Gisteren even naar Nijmegen en terug.
245km en 40L benzine opgereden. Dus zo'n beetje 1 op 6.
Moet wel zeggen dat de terugweg over de A15 bijna geheel volgas was.
Het was ook maar 3 kwartier van Nijmegen naar Dordrecht :X

[ Voor 5% gewijzigd door Paulus0013 op 11-09-2009 13:46 ]

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Dan heb je waarschijnlijk de flitser gemist bij de afslag Tiel-Maurik. :X

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
AtleX schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 13:48:
die stond er idd, ik had 'm op tijd gezien, dus gas loslaten was genoeg om van 130 naar 120 af te zakken...
heb wel een MB bestuurder voor een boete behoedt door even een paar keer m'n remlichten snel te laten zien.
(hij reed link, ik rechts. en voor de rest reed er niemand) hij begreep de hint en trapte op de rem (ik denk dat ie zeker met 180 aan kwam)
ik ben ook heen en weer gereden op de A15 richting Arnhem en smiddags weer terug naar rotterdam.

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11 12:21
Voor de geintresseerden heb ik wat gegevens gekopieerd uit ons "hoeveel verbruikt onze beemer sinds we hem nieuw gekocht hebben eind 1997".

318tds Touring met 300k+
ter info: 1665cc, 90pk, 190nm koppel @ 2000rpm, +- 1450kg (incl mezelf en halve tank), én RWD :9

eerste 250k
70% snelweg (120-160 waar mogelijk), 30% bebouwde kom
5,5 - 6l/100km

laatste 50000km+
10% snelweg, 50% buitenwegen (70km/h), 40% bebouwde kom...
6.3 l- 6.8/100km

vakantie Frankrijk met aanhangwagen + 2 duc's 999s erop, 5 personen, bagage, motoruitrusting...
snelheden meestal 110-130. (eigenlijk 90% flat out want hij gaat niet harder 8)7 )
7.3l/100km over 4000km (inclusief excursies en circuitdagen)

zelfde vakantie zonder aanhangwagen, rest hetzelfde, snelheden 110-130-160.
6.2l/100km over 3000km (inclusief excursies en daar wat pleziertochtjes in de bergen en genieten van de haarspeldbochten :) )

We hebben verder als principe in de familie dat we onze autos altijd goed warmrijden en dat we nooit het rood laten zien (auto heeft in heel zijn leven 5 keer de 4500rpm gezien, en dat was enkel bij motortest).
Auto rijdt het lekkerste van 1500 tot 3000rpm, op snelweg 3500.

Op naar de 500k zou ik zeggen ;)

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:49
Ik rij, als bestuurder met nog maar even mijn rijbewijs definitief, maar wel 2 jaar met begeleiding als Belg ongeveer 6,7L op 100km... met een VW Sharan 2.0 TDI

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

nu het weer kouder gaat worden een kleine balans sinds maart dit jaar:

4,8 l/100km.

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

AtleX schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 13:48:
Ik zag hem op de heenweg! Stond vrij goed zichtbaar opgesteld onder een viaduct.
Of ie er in de nacht nog stond zou ik niet weten. Ik wist niet exact waar ie stond op de heenweg. Als dat zo is, wordt het zeker een tijdje fietsen :X

[ Voor 16% gewijzigd door Paulus0013 op 12-09-2009 02:01 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 16:39
shameete schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 14:31:
heb wel een MB bestuurder voor een boete behoedt door even een paar keer m'n remlichten snel te laten zien.
(hij reed link, ik rechts. en voor de rest reed er niemand) hij begreep de hint en trapte op de rem (ik denk dat ie zeker met 180 aan kwam)
Die zou ik dus lekker hebben laten gaan. Aanpakken die handel! :X

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yay, 1:18.2 gehaald met m'n Excel:

70% snelweg, 25% BBK, 5% BK, 110km/u op snelwegen. Route A'dam->Zutphen->Markelo->Heeg->A'dam

Toch lijkt het verbruik vrij random te varieren tussen de 1:16 en 1:18 bij nagenoeg gelijkblijvende rijgedrag. Ik vermoed vooral dat verschillende pompen afslaan bij verschillende volumes benzine, waardoor de ene keer meer getankt wordt (schijnbaar minder zuinig) en de andere keer minder (schijnbaar zuinig)

Oslik blyat! Oslik!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Gisteren 1:8,3 gehaald over 250km.
Ong 60km was van een dag eerder, grotendeels stadsverkeer.
De rest was snelweg, varierend tussen de 90 en 140 afhankelijk van de snelheidslimiet/drukte/werkzaamheden en nog 20km provinciale weg/woonwijk.

Valt me niet tegen iig, langere stukken snelweg met constante snelheid zal ie nog wat zuiniger zijn.

BMW 1602 '75 op LPG (oke, 1.8 met turbo eigenlijk)

leeg

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

5,8 l/100 km. Skoda Yeti 4x4 TDI (rode i, dus 120 PK 1,9 l pompverstuiver?). Dat over 999 km in zuid-oost Duitsland. Op de autobahn (waar veel gewerkt wordt en dus ook veel stukken met 80 km/u max), rustig gereden, de cc meestal zo rond de 115 echte km/u. De Lupo 3L gaf de geest in Nürnberg en dus mocht ik 5 dagen lang rondtuffen in onderstaande auto:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2656/3910112074_aee760692c.jpg
Een kleine € 1600 later was de 3L weer ok....

• djfisjtik
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2022
ajhaverkamp schreef op zondag 20 september 2009 @ 15:47:
5,8 l/100 km. Skoda Yeti 4x4 TDI (rode i, dus 120 PK 1,9 l pompverstuiver?). Dat over 999 km in zuid-oost Duitsland. Op de autobahn (waar veel gewerkt wordt en dus ook veel stukken met 80 km/u max), rustig gereden, de cc meestal zo rond de 115 echte km/u. De Lupo 3L gaf de geest in Nürnberg en dus mocht ik 5 dagen lang rondtuffen in onderstaande auto:
[afbeelding]
Een kleine € 1600 later was de 3L weer ok....
offtopic: Ben ik toch benieuwd of de gangsteller van je 3L het begeven heeft.

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

djfisjtik schreef op zondag 20 september 2009 @ 20:12:
[...]
offtopic: Ben ik toch benieuwd of de gangsteller van je 3L het begeven heeft.
VW partnr: 6N0 142 060 G was de grootste kostenpost, omschrijving is steuereinheit (€ 674,30). Google geeft de term "Hydraulik-Steuereinheit". Dit is niet de gangsteller, toch?

Km-stand is trouwens zo'n 125.000, gangsteller gaat meestal pas bij 200.000 a 300.000.

Probleem: in eerste instantie leek de koppeling niet meer gedoseerd aangestuurd te worden en sloeg de auto af ipv langzaam uit te rollen op de parkeerplaats bij het hotel. Daarna niet starten in de stop-stand, enkel in de N-stand. Vervolgens reed de auto meteen hard weg (in vooruit of achteruit), alsof inderdaad de koppeling meteen vrijgelaten werd. Daarna startte de auto helemaal niet meer, gelukkig had ik toen reeds een VW dealer bereikt.

Tevens nog wat corrosie in contacten die ook nog storing gaven bij de diagnose van het probleem.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:40
Heb het de afgelopen maand heel zuinig gedaan met de polo 1.4. Van 1/14,7 naar 1/16,7. Dit was met 150 km constante autosnelweg aan 100/uur. Had niet zo'n verbetering verwacht van die 20 km/uur trager. Normaal doe ik wel geen zo'n lange afstanden. Maximum 25 km snelweg in 1 rit

http://specs.tweak.to/16567

• sanderdam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 15:01
Misschien ook leuk om te vermelden of je een automaat of een handgeschakelde bak rijdt.
Een automaat verbruikt ook meer brandstof als een handgeschakelde.

Mijn verbruik: Schommelt rond de 1:16 - 1:18.
Ligt eraan hoe snel ik thuis wil zijn.

Ik rijd een Suzuki Swift 1.3 16v van december 2002 (handgeschakeld).
50%-50% snelweg en landelijke wegen.

• djfisjtik
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2022
ajhaverkamp schreef op zondag 20 september 2009 @ 20:35:
[...]

VW partnr: 6N0 142 060 G was de grootste kostenpost, omschrijving is steuereinheit (€ 674,30). Google geeft de term "Hydraulik-Steuereinheit". Dit is niet de gangsteller, toch?

Km-stand is trouwens zo'n 125.000, gangsteller gaat meestal pas bij 200.000 a 300.000.
Ah shit happens. Gangsteller laat dus nog even op zich wachten ;) Als je een beetje veel rijdt met de Lupo 3L haal je deze "onvoorziene" kosten er nog wel uit volgens mij.

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 20:26
VW Golf IV 1.6FSI (handgeschakeld) meestal 1 op 14.
150km per dag 70% autoweg, 20% snelweg, 10% stad.

Maar ga binnenkort toch maar eens op zoek naar een diesel.

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Met 150km/d haal je de extra belasting er zo uit idd, dezelfde Golf zou sowieso 1/4 minder slurpen met een diesel en dan betaal je ook nog eens 1/4 minder per liter :)

Oslik blyat! Oslik!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Met de Abarth sinds 16 maart dit jaar

7500km en daarbij 632.29l benzine verstookt

Wat dus een gemiddelde is van 1:11.8 :X

Denk trouwens dat 20% daarvan snelweg is, en ongeveer 80% binnendoor :P

[ Voor 23% gewijzigd door M3rcury op 21-09-2009 18:52 ]

No signature required.

• Eddos
  • Laatst online: 13:24
Dat je nog op de snelweg komt met die Abarth ;)

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:07
Een recordje met de Golf V 1.6FSI: afgelopen zaterdagavond, weing verkeer dus constante snelheid, geen haast dus 100 kmh over 125 km:
5.4 ltr / 100 (normaal stopt dat in de zomer bij de 5.7 ... 5.8).
En de optelmode vd boordcomputer klopt meestal vrij aardig met de getankte liters.
Maar 1 op 18.5 vind ik niet slecht voor een benzine golf.

[ Voor 8% gewijzigd door mekkieboek op 21-09-2009 21:51 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:57
Afgelopen weekend een weekendje naar antwerpen geweest met de Clio.
Hierbij de cijfers:

Afgelegde afstand: 248,8 kilometer
Gemiddelde snelheid: 82,3 km/h
Gemiddeld verbruik: 6,8L/100KM = 1:14,7

Hierbij heb ik op de heenweg zo'n beetje 110 km/h op de teller gereden en op de terugweg 130 tot 140 km/h (waar het kon) op de teller aangehouden.
Als ik op de terugweg 110 km/h had gereden had ik uitgekomen op zo'n 6,0L tot 6,2L/100KM
Helaas had ik zin om lekker door te rijden O-)

[ Voor 3% gewijzigd door sjorremans op 22-09-2009 09:52 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• xerix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-12-2020
Auto: s2000

Ik hou het nooit echt bij maar rij een gemiddelde van zo'n 1 op 8 tot 1 op 10... Tank meestal rond de 40l en heb dan iets van 350 tot 400km gereden. Het is een beetje afhankelijk van het soort kilometers dat ik maak, heel veel snelweg rij ik eigenlijk het niet. Ook wil ik nog wel met enige regelmaat een beroep doen op de VTEC O-)

vtec just kicked in yo!

• stefan001
Deawoo Nexia GTX

95% snelweg (veel 90 en 110)
5% stad
Euro 95: 13.92 (gemiddeld over 8 tanks)
V-power:14.44 (gemiddeld over 18 tanks)

Vette shit :). Helaas niet boven de 1:15.

Binnenkort ben ik aan nieuwe banden toe. Nu zitten er oude zomerbandjes op. Ik zit me nu af te vragen: zal ik all-weather gaan nemen of zomerbanden? Ws rijd ik niet meer zo gek veel in de zomer straks (heb motorrijlessen :) ), aan de andere kant heb ik gezien van een test van de anwb dat een voordeel van all-weather in de winter ten opzichte van een zomerband eigenlijk alleen is met sneeuw. Je hebt ook wel een kortere remweg bij kouder weer, maar niks dat niet is op te vangen met wat beter defensief rijgedrag.

Wat zouden jullie doen? Ik rijd dus niet zo gek veel, maximaal wekelijks eigenlijk. Ik ga dus zeker geen aparte zomer- en winterbanden nemen. Ik wil een lage rolweerstand voor een optimaal brandstofverbruik, hebben all-weatherbanden een hogere rolweerstand? (of kan ik ms beter een nieuw topic openen? :+ )

Verwijderd

dion_b schreef op maandag 21 september 2009 @ 17:35:
Met 150km/d haal je de extra belasting er zo uit idd, dezelfde Golf zou sowieso 1/4 minder slurpen met een diesel en dan betaal je ook nog eens 1/4 minder per liter :)
Of een wagen op LPG, best of both worlds :)

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:00

PauseBreak

derp!

Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 22:04:
[...]

Of een wagen op LPG, best of both worlds :)
Wij hebben hiervoor een LPG3 auto gehad en echt, het is niet te vergelijken met het gemak van een diesel. Met de huidige Laguna moeten we iedere ~1200 - 1500km (afhankelijk van rechtervoet) tanken, met de vorige (op LPG3 dus) iedere 300 - 350km. Dan sta je toch significant vaker bij de pomp naar de tellers te koekeloeren en dan heb ik het nog niet eens gehad over LPG tanken in het buitenland of parkeren in parkeergarages in het buitenland (en sommige oudere garages in .nl).

Nee, merp!

• Ronald
Dan doe je iets grof verkeerd, ik sta elke ~600km bij de pomp met me LPG bak.

En dat tanken in het buitenland :? Geen probleem mee, klein beetje plannen, problem solved.

Ik heb in elk geval de verfijndheid van een benzinemotor meer dan waard tov een lompe diesel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Nou nee. Grote auto, kleine motor --> vrij hoog verbruik :p

En tanken in het buitenland, tsja, met LPG moet je inderdaad ff plannen en je adapters bij je hebben. Met een diesel hoeft dat niet. Overal kun je dat tanken, met LPG kan dat niet.
Bovendien is een moderne commonrail diesel erg fijn rijden en komt het imo zeker in de buurt van een benzinemotor, maar dat is erg persoonlijk.

Nee, merp!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:25

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ronald schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 23:07:
Ik heb in elk geval de verfijndheid van een benzinemotor meer dan waard tov een lompe diesel.
Lompe diesel? Ik weet niet wat jij gewend bent, maar de hedendaagse diesel heeft niets meer met lompheid te maken :)

/me SDD tuft iig nog altijd rond de 1:16/16,5 rond :)

Verwijderd

SmartDoDo schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 23:12:
[...]

Lompe diesel? Ik weet niet wat jij gewend bent, maar de hedendaagse diesel heeft niets meer met lompheid te maken :)

Ook de moderne diesel heeft imho de souplesse van een baksteen; lang leve het turbogat en hier en daar turbolag. Heb je het turbogat overwonnen, dan heb je 2000 toeren marge (als je het al haalt) en dan is het afgelopen met de pret. Voordat de turbo inkomt doen die 1.4, 1.6 of 1.9 liter diesels erg weinig.

Ik zou alleen in de bergen / op terrein een diesel willen hebben (dan is het erg handig om laag in de toeren veel koppel te hebben, zeker met veel gewicht) of puur en alleen voor de kosten.

• Ronald
SmartDoDo schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 23:12:
[...]

Precies die hedendaagse diesels die jij bedoeld ;) Die vind ik lomp, niet verfijnd. Tis een grote bak koppel over een triest klein toerenbereik. No thanks.
Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 23:24:
Ik zou alleen in de bergen / op terrein een diesel willen hebben (dan is het erg handig om laag in de toeren veel koppel te hebben) of puur en alleen voor de kosten.
Ik had in die bergen een 2.0 VAG diesel voor me, en die trok ik eruit met me zielige ongeblazen lpg stoker... So much for lots of torques!...

[ Voor 31% gewijzigd door Ronald op 08-10-2009 23:30 ]

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Nogmaals, hebben jullie wel ervaring met diesels? Want turbogaten zijn iets van jaren geleden, ik heb het iig nog nooit ervaren in diesels die ik gereden heb. En welke souplesse mist er dan?
Ronald schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 23:25:
[...]

Precies die hedendaagse diesels die jij bedoeld ;) Die vind ik lomp, niet verfijnd. Tis een grote bak koppel over een triest klein toerenbereik. No thanks.
Wat noem je triest klein? Tussen 1800 rpm en zo'n 3000 rpm maximum koppel hebben werkt prima lijkt me?
Ik had in die bergen een 2.0 VAG voor me, en die trok ik eruit... So far for lots of torques!...
Dat zegt ook niets als je niet weet of hij net zoveel moeite deed als jij, hoe zwaar die auto was, etc. Appels met peren vergelijken imo :P

• Ronald
SmartDoDo schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 23:31:
Nogmaals, hebben jullie wel ervaring met diesels? Want turbogaten zijn iets van jaren geleden, ik heb het iig nog nooit ervaren in diesels die ik gereden heb. En welke souplesse mist er dan?
[...]
Wat noem je triest klein? Tussen 1800 rpm en zo'n 3000 rpm maximum koppel hebben werkt prima lijkt me?
Het bruikbare bereik van een diesel is 1800-3000 toeren
Mijn benzine is bruikbaar van 1800 tot 6500...
[...]
Dat zegt ook niets als je niet weet of hij net zoveel moeite deed als jij, hoe zwaar die auto was, etc. Appels met peren vergelijken imo :P
Kweenie, Passat, Avensis.... 130PK, 130PK, vergelijkbaar imho. Passat trok onderin iets vlotter weg, maar dat was HEEL snel over... 20-100km in 1 versnelling, schakellui for the win.

• Luuk
  • Niet online
Ik rij 150km per dag met erg veel plezier in een JTDm 150PK 320Nm met een gemiddeld verbruik van 1:17,6 Zit in een ruime 8 sec. op de 100 en cruize heerlijk 120km/h met nog geen 2000rpm

benzine, dat gejank in de toeren in niks voor mij.

smaken verschillen ;)

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ronald schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 23:39:
[...]

Het bruikbare bereik van een diesel is 1800-3000 toeren
Mijn benzine is bruikbaar van 1800 tot 6500...

[...]

Kweenie, Passat, Avensis.... 130PK, 130PK, vergelijkbaar imho. Passat trok onderin iets vlotter weg, maar dat was HEEL snel over... 20-100km in 1 versnelling, schakellui for the win.
Je weet dat jij niet het maximale koppel beschikbaar hebt tussen 1800 en 6500 toeren he? In onze 2.2dCi hebben we maximaal koppel tussen 1750rpm en 3500rpm, daarboven gaan de PK's hun ding doen. Van een turbogat heeft het ding nog nooit gehoord en turbolag is 'm ook vreemd.
Maar verder is het natuurlijk enorm persoonlijk wat je fijner vindt rijden. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het heerlijk vindt om 120km/u te cruisen met 1800rpm en de motor niet eens te horen, maar ik kan me ook best indenken dat er mensen zijn die ervan houden om hoger in de toeren te klimmen en die er niet zoveel om geven om relaxt te rijden met weinig toeren. To each their own.

Nee, merp!

• Ronald
PauseBreak schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 23:59:
[...]

Je weet dat jij niet het maximale koppel beschikbaar hebt tussen 1800 en 6500 toeren he? In onze 2.2dCi hebben we maximaal koppel tussen 1750rpm en 3500rpm, daarboven gaan de PK's hun ding doen. Van een turbogat heeft het ding nog nooit gehoord en turbolag is 'm ook vreemd.
Maar verder is het natuurlijk enorm persoonlijk wat je fijner vindt rijden. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het heerlijk vindt om 120km/u te cruisen met 1800rpm en de motor niet eens te horen, maar ik kan me ook best indenken dat er mensen zijn die ervan houden om hoger in de toeren te klimmen en die er niet zoveel om geven om relaxt te rijden met weinig toeren. To each their own.
Nee ik heb tussen 1500 en 6500 rpm altijd minimaal 80% van me maximale koppel. Die prutsers bij Toyota kunnen echt juweeltjes van benzine blokken bouwen.

Een diesel op 1800 rpm VOEL ik, Er wordt domweg veel kracht per zuigerslag geleverd. Dat noem ik niet verfijnt.

Verwijderd

Zet een zesbak in een benzine als overdrive en je draait ook 2800 toeren bij 120, nauwelijks hoorbaar (dingen als contactgeluid en windgeruis zijn prominenter) :) De grap is dat een moderne benzine onderhand nog lager in de toeren kan dan een diesel (de schakelindicator bij de nieuwe 1.8L Avensis roept al bij 1800rpm, hoewel dat wel iets te kort is) zonder dat stampen wat een diesel die laag in de toeren zit doet. Daarnaast merk je altijd wel dat er veel gewicht in de neus van een diesel ligt, da's ook niet mijn ding.

Ik vind de extremen bij een turbodiesel niet prettig: het is of niks doen, of spuiten. De powerband is me gewoon te krap en buiten de powerband loopt een diesel domweg onprettig (stampen van de motor laag in de toeren)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2009 00:46 ]

• Luuk
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 00:06:
[...]

Een diesel op 1800 rpm VOEL ik, Er wordt domweg veel kracht per zuigerslag geleverd. Dat noem ik niet verfijnt.
Voel je :?
Volgens mij zijn er hier een aantal mensen die alleen ervaring hebben met oude VAG diesels van 10 jaar terug ofzo :)

Ik zou je toch eens moeten aanraden eens in een moderne diesel te gaan rijden. De 6 cylinder diesels van BMW/Audi zijn bijvoorbeeld echt heel smooth. Ook in mijn eigen 16 klepper JTD hoor je nauwelijks dat je met een diesel te maken hebt en voel je het al helemaal niet :D

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
G-PHREAK schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 08:36:
[...]

Volgens mij zijn er hier een aantal mensen die alleen ervaring hebben oude VAG diesels van 10 jaar terug ofzo :)
+1. Dat vermoeden heb ik ook, zelfs de 4 cylinder BMW blokken (118d, 123d) hebben echt een flinke powerband waarbij je totaal niet het gevoel hebt met een diesel onderweg te zijn. Zie bijvoorbeeld deze meting waar er een behoorlijk vlak verloop is.

Ontopic: Vorige tank 1020 km gereden op 55 liter, 1:18,5 :)

• stefan001
stefan001 schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 21:58:
Binnenkort ben ik aan nieuwe banden toe. Nu zitten er oude zomerbandjes op. Ik zit me nu af te vragen: zal ik all-weather gaan nemen of zomerbanden? Ws rijd ik niet meer zo gek veel in de zomer straks (heb motorrijlessen :) ), aan de andere kant heb ik gezien van een test van de anwb dat een voordeel van all-weather in de winter ten opzichte van een zomerband eigenlijk alleen is met sneeuw. Je hebt ook wel een kortere remweg bij kouder weer, maar niks dat niet is op te vangen met wat beter defensief rijgedrag.

Wat zouden jullie doen? Ik rijd dus niet zo gek veel, maximaal wekelijks eigenlijk. Ik ga dus zeker geen aparte zomer- en winterbanden nemen. Ik wil een lage rolweerstand voor een optimaal brandstofverbruik, hebben all-weatherbanden een hogere rolweerstand? (of kan ik ms beter een nieuw topic openen? :+ )
Heeft iemand een mening hierover? Het lijkt me dat banden serieus een rol spelen in het verbruik :)

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 00:13:
Zet een zesbak in een benzine als overdrive en je draait ook 2800 toeren bij 120, nauwelijks hoorbaar (dingen als contactgeluid en windgeruis zijn prominenter) :) De grap is dat een moderne benzine onderhand nog lager in de toeren kan dan een diesel (de schakelindicator bij de nieuwe 1.8L Avensis roept al bij 1800rpm, hoewel dat wel iets te kort is) zonder dat stampen wat een diesel die laag in de toeren zit doet. Daarnaast merk je altijd wel dat er veel gewicht in de neus van een diesel ligt, da's ook niet mijn ding.

Ik vind de extremen bij een turbodiesel niet prettig: het is of niks doen, of spuiten. De powerband is me gewoon te krap en buiten de powerband loopt een diesel domweg onprettig (stampen van de motor laag in de toeren)
Idd, dat valt me wel wat tegen, V70 T5 doet zelfs 2300 toeren @ 6e versnelling. Motor hoor je nauwelijks, heb soms zelfs de motor in lagere versnelling omdat je het niet geod hoort. Nu hoor je echter banden en wind veel prominenter, iig een punt waar ik naar ga kijken als ik nieuwe banden nodig heb. :)

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

@stefan001
Tsja, banden met een lagere rolweerstand zorgen ook weer voor een langere remweg. Het zal niet veel schelen, maar is die minimale besparing op de brandstof je dat waard?

En wat de dieselmotoren betreft:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de Renault/Nissan dCi's en de PSA/Ford HDiF's echt niet minder vind lopen dan een benzine equivalent. De opmerking over het voelen van een diesel bij 1800tpm kan ik eigenlijk ook niet thuisbrengen, hoe zie je dat voor je? Het enige punt waaraan je in onze Laguna merkt dat het een diesel is, is dat je maximaal 5000tpm kunt draaien en dat er op de deuren '2.2dCi' staat, verder niks.

Ontopic:
Verbruik over de afgelopen 20.000km is ongeveer 6.0l/100km. Prima waarde voor een auto van 1500kg lijkt mij zo.

Nee, merp!

• Ronald
G-PHREAK schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 08:36:
[...]

Volgens mij zijn er hier een aantal mensen die alleen ervaring hebben met oude VAG diesels van 10 jaar terug ofzo :)

Ik zou je toch eens moeten aanraden eens in een moderne diesel te gaan rijden. De 6 cylinder diesels van BMW/Audi zijn bijvoorbeeld echt heel smooth. Ook in mijn eigen 16 klepper JTD hoor je nauwelijks dat je met een diesel te maken hebt en voel je het al helemaal niet :D
Aannames :r :r :r

Het gaat onder andere om de HUIDIGE Ford/PSA 2.0 tdci/hdi...
Die oude stampende 1.9 TDI pompverstuiver is kwa karakter minder erg dan die PSA...

Vergelijken met een high-end 6 pitter is ook zo lekker relevant... prijsklasse /heel anders/ (325d vanaf 47K, a4 2.7 tdi 45K, is toch anders dan een 407 van 30K? )

@G-freak: je begint zelf over 6 pitters van bmw..... alleen die jtd is geen 6 pitter... kom op zeg...

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 09-10-2009 20:57 ]

• Luuk
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 12:52:
[...]

Aannames :r :r :r

Vergelijken met een high-end 6 pitter is ook zo lekker relevant... prijsklasse /heel anders/ (325d vanaf 47K, a4 2.7 tdi 45K, is toch anders dan een 407 van 30K? )
Even beter lezen, hierboven worden ook de 4 cylinders van BMW genoemd en noem ik een 1.9 JTDm waar ik zelf dagelijks in rij.

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik heb zelf een royale pesthekel aan diesels. (tot zover de disclaimer :9 )

op werk hebben we een golfje 5 2.0 SDI met welgeteld 75pk (55kw) en die loopt met de grootste moeite 160. als je bij 120 het pedaal intrapt gebeurt er gewoon helemaal niks. kijk je 10 seconden later naar beneden staat de teller op 121. een 2 liter diesel zonder turbo is gewoon geen hol beter dan de diesels van 1980. ding zoop gemiddeld 1:12 voor de goede orde. toen ik exact dezelfde rit reed in een peugot 407 hdi (dus met turbo) was mijn gemiddelde snelheid op die rit 21km/u meer dan in de golf en mijn verbruik zat op 1:14. even rekening houdend dat de golf 2x in die 407 past en de 407 bijna dubbel zoveel vermogen heeft.

en ik heb aan beide auto's een pesthekel, de golf omdat ie gewoon niet vooruit komt en de peugot omdat die een 6 bak heeft en mijn volvo 9700 nog een groter toerenbereik heeft. je schakelt je helemaal wezenloos in die peugot. ding heeft het toerenbereik van een platenspeler.

en mijn lullige 1.8 gasfornuis rijd beide aan stront. ook qua afrekenen aan de pomp. op gas rij ik 1:9~10 en op benzine 1:13. als ik goedkoper uit wil zijn met een diesel mag iemand mij een wagen aanwijzen die zo goed rijdt en net zo groot is als mijn 156 en een praktijkverbuik heeft van boven de 1:18. en dan laat ik de wegenbelastig nog buiten beschouwing.

als de 156 ten ziele is zet ik er wel een electromotor in. dan kan die hele olieindustrie me doodvallen :X

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Wacht maar tot je eens in een fatsoenlijke Duitse wagen met een dikke motor rijdt, dan ben je die italiaanse pulp gauw vergeten.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of zelfs een Japanner/Koreaan. Totaal niet sexy (al is een Alfa dat ook alleen maar op een brylcreme + harige-borst-door-open-shirt manier dion_b ducks), maar rijdt wel prima als je niet (zoals ik) een te kleine neemt.

Oslik blyat! Oslik!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:44

Arfman

Drome!

SDI motoren zuigen ook bigtime. Onbegrijpelijk dat VAG ze maakt, en nog onbegrijpelijker dat mensen ze kopen. Dat is gewoon op geen enkele manier goed te praten, dan ben je gewoon dom bezig.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

flippy.nl schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 13:57:
als ik goedkoper uit wil zijn met een diesel mag iemand mij een wagen aanwijzen die zo goed rijdt en net zo groot is als mijn 156 en een praktijkverbuik heeft van boven de 1:18. en dan laat ik de wegenbelastig nog buiten beschouwing.
Focus Station 1.6 TDCI :Y)

1 op 20/21 is in de praktijk prima haalbaar.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
SmartDoDo schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 15:31:
[...]

Inderdaad... Ik hou het verbruik hier bij. http://www.spritmonitor.de/en/detail/352504.html

• flippy
  • Niet online

flippy

SmartDoDo schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 15:31:
[...]

90 pk dieseltje tegen een 1.8 met 160pk? :X

ik wil graag in hetzelfde decennia aankomen als ik ben vertrokken O-)

op zich leuk verbruik, maar met beetje doorrijden (wat ik graag doe) blijft er niet veel meer over van die 1:20. de HDI van peugot is trouwens hetzelfde blok als de TDCI van ford. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

flippy.nl schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 16:08:
[...]

De vraag was niet wat het snelste was :) En daarbij, zo'n auto is voor normaal gebruik vlot zat.
op zich leuk verbruik, maar met beetje doorrijden (wat ik graag doe) blijft er niet veel meer over van die 1:20. de HDI van peugot is trouwens hetzelfde blok als de TDCI van ford. ;)
Dat waag ik te betwijfelen. Ik heb met zo'n auto wel eens alles wat het nieuwe rijden vertegenwoordigd overboord gegooid en nog zat ik tegen de 1 op 20 aan. En ja, ik hou ook van doorrijden :)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien moeten we een apart Diesel vs. LPG topic maken?

Diesel is beter! Nietus, LPG! Wellus! Nietus! :O

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Juup schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 16:34:
Diesel is beter! Nietus, LPG! Wellus! Nietus! :O
Daar is de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif voor uitgevonden ;)

En inhoudelijk kun je dat denk ik niet zo stellen, het is nogal afhankelijk van je eigen situatie en voorkeur. Wat ik wel zie is nogal wat vooroordelen over diesels die niet normaal mee kunnen met het verkeer, of als ze het wel kunnen ze een behoorlijk hoog verbruik hebben. Ik ben van mening dat er best goede combo's zijn. E.e.a. zal ongetwijfeld afhankelijk zijn van mijn referentiekader aangezien ik nu een 75PK Twingo rij ;)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

flippy.nl schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 16:08:
[...]

Je hebt twee variaties van de 1.6 TDCi van Ford.

Ik heb zelf dus een 1.6 TDCi 109PK in mijn Focus II uit 2005 (station).

Daarmee haal ik een gemiddeld verbruik van 1 op 20, als ik zuinig rij (rij iedere dag 90 KM lang 130/140 KM/u) kan ik het nog hoger doen uitkomen, maar why should I :P

Extra note: lichten staan meestal uit (lichtsensor) en de airco meestal aan. :)
/En inderdaad, motorblok is ontwikkeld door Peugeot en wordt in verschillende auto's gebruikt (Volvo oa in haar V50). Het blok is een stuk krachtiger dan de 90PK versie die inderdaad veel te weinig vermogen levert voor de 1246 KG.

[ Voor 12% gewijzigd door Exorcist op 10-10-2009 17:20 ]

• Red devil
Exorcist schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 17:19:
[...]

Extra note: lichten staan meestal uit (lichtsensor)
Heeft die Ford een sensor zodat overdag lichten uit blijven?? Slechte zaak is dat zeg, veel veiliger dat je overdag ook de lichten aan hebt staan. Ben blij dat je met een Volvo gewoon de schakelaar om zet en daar vervolgens nooit meer naar kijkt (schakelaar hoef je niet terug te schakelen als je auto uit wordt gezet).

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:45

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Red devil schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 17:26:
[...]

Heeft die Ford een sensor zodat overdag lichten uit blijven?? Slechte zaak is dat zeg, veel veiliger dat je overdag ook de lichten aan hebt staan. Ben blij dat je met een Volvo gewoon de schakelaar om zet en daar vervolgens nooit meer naar kijkt (schakelaar hoef je niet terug te schakelen als je auto uit wordt gezet).
Wat voor nut zou anders een lichtsensor hebben? Dat die 's nachts geen licht voert?

• Red devil
swtimmer schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 17:36:
[...]

Wat voor nut zou anders een lichtsensor hebben? Dat die 's nachts geen licht voert?
Een sensor die ervoor zorgt dat je overdag geen en 's nachts wel licht aan hebt vind ik onverstandig. Het is toch al heel lang bekend dat het veiliger is om ook overdag licht aan te hebben.

[edit]
Over een x aantal jaar is het ws verplicht om overdag ook licht aan te houden!

[ Voor 19% gewijzigd door Red devil op 10-10-2009 17:54 ]

Verwijderd

Red devil schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 17:26:
Ben blij dat je met een Volvo gewoon de schakelaar om zet en daar vervolgens nooit meer naar kijkt (schakelaar hoef je niet terug te schakelen als je auto uit wordt gezet).
Gaat bij de Ford toch ook? Draaiknop heeft standen:
- lichten uit
- automatisch (afhankelijk van wat de sensor waarneemt)
- lichten aan

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Vandaag flink wat gereden met een Japans prototype. Een verbruik van 7l met een motor die dringend onderhoud nodig heeft (slechte ontsteking denk ik), niet slecht voor een 1.5l.

Denk dat 6,5l wel mogelijk is met finetuning van wat dingen. (en een lichtere rechtervoet, elke keer WOT vertrekken is goed voor je verbruik maar niet tijdens tip ins)

J0YR1D3R schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 10:00:
+1. Dat vermoeden heb ik ook, zelfs de 4 cylinder BMW blokken (118d, 123d) hebben echt een flinke powerband waarbij je totaal niet het gevoel hebt met een diesel onderweg te zijn. Zie bijvoorbeeld deze meting waar er een behoorlijk vlak verloop is.
Ik vind die motorblokken "saai" rijden. Zelfde als de mitsu 2.4 MIVEC benzine motorblok. Dat ding heeft bij 30% gas al zijn koppel en uitgesmeerd van 1000rpm tot 6500rpm. Ideaal voor gebruik met een automaat, dus lekker lui te rijden. Maar het leukste is wanneer dit koppel oplopend is en dat kan middels calibratie, ze doen het ook zo bij manuele bakken.

En ik snap dat geneuzel van mensen over vermogen niet. Dat is allemaal leuk en wel maar wat je echt nodig hebt is koppel, heel veel sleurkoppel. Doe dat icm een CVT en je kan heerlijk rijden.
Vermogen, daar spreekt men over in de racerij. Koppel, daar spreekt men over bij het normaal weggebruik.Maarja, iedereen is zo gehaast deze dagen dat je wel minimaal 200pk nodig hebt om in te voegen (not!)

Koppel is wat een wat een motor kapot doet gaan, niet vermogen.

[ Voor 44% gewijzigd door Chevy454 op 10-10-2009 21:18 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• flippy
  • Niet online

flippy

Chevy454 schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 21:07:
Vermogen, daar spreekt men over in de racerij. Koppel, daar spreekt men over bij het normaal weggebruik.
net andersom: "horsepower sells cars, torque wins races" O-)

een 100pk 200nm moet het echt wel afleggen tegen een andere auto met 100pk en 300nm.

perfect voorbeeld: mijn bus heeft een 6 cyinder 12 liter 420pk 2500nm dieselmotor. hoeveel sneller zou die bus accelereren als men de diesel eruit sloopt en er een V12 ferrari blok inlepelen met een ruime 530pk en een goede 590nm? hoogstwaarschijnlijk zal de bus niet eens van zijn plek komen zonder de koppeling te verbranden.

• 4x2
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Eitje, lichtere overbrenging dr onder, desnoods wat meer versnellingen en klaar.

leeg

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

flippy.nl schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 21:52:
[...]

net andersom: "horsepower sells cars, torque wins races" O-)

een 100pk 200nm moet het echt wel afleggen tegen een andere auto met 100pk en 300nm.

perfect voorbeeld: mijn bus heeft een 6 cyinder 12 liter 420pk 2500nm dieselmotor. hoeveel sneller zou die bus accelereren als men de diesel eruit sloopt en er een V12 ferrari blok inlepelen met een ruime 530pk en een goede 590nm? hoogstwaarschijnlijk zal de bus niet eens van zijn plek komen zonder de koppeling te verbranden.
En nu andersom. Leg zo'n blok in een Ferrari F1 auto en kijk of je dan races gaat winnen. :+

High end power is ook handig in races.
Pagina: 1 ... 34 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.