Ik heb een tijdje "het nieuwe rijden" geprobeerd met mijn BMW 316i Compact en raad eens... Het maakte geen kont uit met m'n normale rijstijl van doortrekken tot 3k5 rpm en dan pas schakelen... Zodra ik ergens met een constante snelheid rij, zorg ik er sowieso voor dat ik onder de 2k5rpm zit (liever zelfs nog onder de 2k), alleen op de snelweg lukt dat niet (in z'n 5 rij ik 135km/u met 3k8rpm op de teller).
Mijn verbruik blijft steken tussen de 1:11,5 en 1:12,5 met een gemiddelde over 2,5 jaar van 1:11,84 nu. Het is mij 1 keer gelukt om bijna 1:14 te rijden, tijdens een vakantie vorig jaar, maar dat was echt een zeldzame uitschieter. Daar staat weer tegenover dat ik ook maar zelden onder de 1:11 uitkom. Alleen met blazen over de autobahn (dus veel planken) lukt dat, maar ook nog maar krap.
Ik merk nu wel de invloed van de banden op het verbruik. Sinds het begin van het voorjaar heb ik andere velgen met Toyo Proxes T1-R banden van 205 breed. Ik kwam van zomerbanden die 225 breed waren, maar dan van Michelin op de achteras en Dunlop op de vooras. Met de 225 brede banden heb ik de 1:14 gehaald, terwijl deze Toyo's nog niet boven de 1:12,3 ben gekomen. Ook de top van de auto is lager geworden (het kost nu behoorlijke moeite om de 170 te halen, 180 lijkt helemaal ver weg en de 195 die ik vorig jaar nog haalde, lijkt nu bijna onmogelijk). Het zachte rubber van de Toyo's hebben dus duidelijk weerslag op de rolweerstand, wat zowel de topsnelheid als verbruik omlaag haalt... Aan de andere kant, met m'n winterbanden en de vorige set banden was het nog weleens spannend als de weg vochtig was, met deze heb ik nog nooit het gevoel gehad grip te verliezen...
Maar een beetje frustrerend is het wel, op een BMW-forum loopt ook een dergelijk topic en als je daar dan leest dat een 316i van dezelfde leeftijd gemiddeld 1:14 kan halen dan slik je toch wel even... Dat is dus gemiddeld zuiniger dan mijn zuinigste rit ooit!!!
En wat betreft underpowered vs overpowered, de 316i wordt gezien als underpowered voor een BMW (15 jaar terug was 100pk op een ton toch al een stuk meer dan de meeste andere auto's hadden, maar dat terzijde), de 6-cilinder BMW's, met 2 liter of meer, rijden met normaal rijden ook tegen de 1:12 of soms zelfs zuiniger. Alleen de echt grote blokken (2,8 liter en meer) worden weer onzuiniger.
[
Voor 16% gewijzigd door
deepbass909 op 17-08-2009 11:05
]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier