IJnte schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 14:06:
Mee eens, echter er wordt wel op gestuurd om zoveel mogelijk op de motor af te remmen. Zeker bij het benaderen van stoplichten, of kruispunten (dus dingen die je duidelijk van te voren ziet aankomen). Het is immers onderdeel van het rij-examen, namelijk "zuinig rijden".. Netjes je motor afzetten voor een spoorwegovergang (als je de bomen net naar beneden ziet gaan). Ik weet niet of je er op zakt, maar mijn instructrice zegt dat ze er wel op letten.
Ze letten er wel op en geven het aan maar je kan er theoretisch gezien niet op zakken. Je kan enkel zakken op fouten die jezelf en andere mensen in gevaar brengen. Dus te hard\langzaam (weg)rijden, niet de rest van het verkeer (genoeg) in de gaten houden bij manoeuvres. Je auto half op de weg\stoep parkeren. Zo is het mij toendertijd iig uitgelegt in het kort.
Als je werkelijk zuinig wilt rijden dan moet je met de meeste auto's niet 120 gaan rijden valt mij op. Het verschil tussen 120km\h en 100km\h rijden met mijn benzine auto scheelt iets minder dan 2 liter per 100 km.
Over een afstand van +/-40 km(20km snelweg+20km 80 weg) heb ik een aantal keer getest wat het mij in tijd scheelde als ik de 20 km op de snelweg "120km\h (probeerde te rijden) en als ik op deze zelfde snelweg op de rechterbaan achter de vrachtwagens aan het rijden was met +90km\h" .
Dit was met een verschil van 30 minuten of 25 minuten reistijd voor mij verwaarloosbaar als ik zag hoeveel stress dat met zich meebracht(remmen, gas geven, veel meer op moeten letten door alle baanwissels etc). Omdat die extra 5 minuten per dag ongeveer 2,5 euro benzine scheelde en daarmee per maand een volle tank bespaarde (50 euro) was mijn keuze snel gemaakt. Ik rijd gemiddeld 1 op 18,5 en heb ooit is met de juiste omstandigheden 1 op 20,4 (4,7L/100km) gehaalt over de eerder genoemde 40 km. Hier heb ik een foto van mocht iemand het niet geloven

.
Op papier haalt de auto 1 op 18 en ik rijd vlot door en heb weinig stoplichten dus hoef maar weinig uit stilstand weg te rijden en heb daarnaast gelukkig weinig tot geen snelweg. Als je de motor altijd rustig warm laat worden bespaar je al een hele hoop.