De polo is gewoon te zwaar voor zijn klasse. Ik heb bij de aanschaf van mijn 206 zitten kiezen tussen een Polo en een 206:johnnyv.nl schreef op woensdag 10 september 2008 @ 11:29:
[...]
Het ging om ruime gezinsauto's![]()
Ik ken in ieder geval geen moderne ruime gezinsauto's van 950 kilo
Daarnaast is 950kg nog minder dan een Polo. Dan ga je in conflict komen met het nut van een diesel, wie wil er nou 40k+km/jaar in een compacte auto rijden?
A- Minder comfortabel (onderstel, stuiterigheid etc.)
B- Veel minder veilig
C- Elke keer als je meer mee wil nemen zit je met de problemen
- polo verbruikt meer
- polo is zwaarder
- polo is kleiner (!)
- VW motoren klinken als trekkers, PSA HDI motoren een stuk minder
- 1.4HDI is een 4cylinder, Polo 1.4TDI een 3cylinder wat bovenstaand nadeel versterkt
A: rijd ik idd 40K per jaar met dit ding, met plezier zelfs. Het onderstel is gewoon goed en het ding stuitert minder dan de Golf die ik hiervoor had. 950kg is een nog redelijk gewicht. Ik kan me voorstellen dat een Daihatsu Cuore 1.0 idd stuitert omdat ie maar 600kg weegt, een 206 doet dat niet iig.
B: Dit ding heeft overal en nergens airbags zitten. Ok, als je aangereden wordt door een bus, vrachtwagen of SUV heb je een probleem, maar een auto van 1300kg legt het er ook tegen af.
C: zoals ik zei, ik rijd meestal alleen of hooguit met 2 personen. De kofferbak is redelijk, maar niet super ruim. Verder heb ik nog een achterbank. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik ergens naartoe ging met een uitrusting die niet in deze auto past.
Wat je niet aangehaald hebt, en wat ik zeker ook niet ga verdedigen, is het feit dat mijn auto geen trekhaak heeft en ook niet zal krijgen. Ik heb geen zin om een 949kg autootje met 1.4 motor aan gort te gaan trekken met zware aanhangers of sleurhutten.
Waar het mij om gaat is dat ik elke dag weer mensen helemaal in hun eentje met een enorm slagschip over de snelweg zie rijden op weg naar hun werk.
In een 206 kan je met gemak 4 volwassen mensen proppen zonder dat er benen bekneld raken. Dat ding is vanbinnen ruimer dan de gezinsauto-VW Golf die ik hiervoor had. Waar je op inlevert is de kofferbak. De polo valt erbuiten trouwens, VW maakt onzinnig zware auto's, de Polo 1.4TDI is 1063kg. Als je een ouder model van voor 2000 neemt, dan zit je nog net onder de 1000kg.Maasluip schreef op woensdag 10 september 2008 @ 11:47:
Wat is er nu nog nieuw te krijgen als diesel, lichter dan 950 kg? Kia Picanto, Fiat Panda, Citroen C1. Toyota Aygo, Peugeot 206.
En tweedehands? Echt niet veel groter, Clio, Corsa, Polo, Saxo.
Echt geen gezinswagens. Ja, als je pas getrouwd bent en de kleine nog in een kinderzitje moet.