Bartjuh schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 16:56:
[...]
FYI; Alle hybrides van vandaag rijden op benzine, en de 3L op diesel. Diesel heeft een hogere verbrandingswaarde en een hoger thermodynamisch rendement. Daardoor kan je ongeveer 30% meer energie uit een liter diesel halen. Diesel verbruikscijfers per liter zijn dus technisch gezien niet 1:1 te vergelijken met benzine verbruikscijfers.
De Hybride-filosofie staat meer voor een grote goed uitgeruste auto's die dmv efficiente aandrijving toch zuinig kan rijden. (ofwel; geen concessies doen).
Bij de lupo 3L gaat het meer om minimalisatie van elk aspect van de auto; zo licht mogelijk, zo klein mogelijk, zo weinig mogelijk zware extra's (geen stuurbekrachtiging, geen elek ramen/spiegels, centrale deurvergrendeling.) En een paar leuke innovaties.
Ondanks dat alles is de 3L best oké, jammer dat ze hem niet meer produceren.
De standaard 3L had misschien niet de "zware" extra's die je noemt. De mijne heeft zo'n beetje elke beschikbare optie die eind 2000 leverbaar was. Van electrische ramen, mistlampen, verwarmde spiegels, electrisch verstelbare spiegels, centrale portiervergrendeling met ab, aluminium dorpellijsten, armsteun. zonnescherm achter, radio voorbereiding, Jazz blue pareleffect lak tot bekerhouders.
De auto is zo licht mogelijk, 804 kg op kentekenbewijs. Dit is bereikt door op zo ongeveer elk onderdeel af te wijken van de standaard Lupo. Veel aluminium (oa ook motor en versnellingbak), dunner hoogwaardiger staal, extra dun zonwerend glas. Dus ook standaard lichtmetalen velgen.
Gerobotiseerde bak (met tiptronic funtie) zodat die zelf kan opschakelen bij optimaal toerental. Lage rolweerstand banden. Aangepast aerodynamica, zoals langer doorlopende achterklep, dichte gril, geen stootstrippen op de zijkant van de auto. Start-stop systeem dat jaren daarvoor op de Golf ook al eens leverbaar was geweest. Maar een auto die zelf afslaat en zelf moet starten is eng, dus toen geen succes.
Airco en stuurbekrachting werden pas later leverbaar op de 3L. Er tijdens de produktie een aantal wijzigingen doorgevoerd. Bv de allereerste modellen hadden de accu onder de motorkap, de mijne heeft hem al in de kofferbak. De laatste hadden een standaard Lupo stalen achterklep ipv de veel duurdere en 8 kg lichtere aluminium/magnesium versie zoals de mijne.
Omdat zelfs de stoelen aangepast zijn (wederom aluminium ipv staal) zit je er ook lekker laag in en heb ik ondanks mijn 1.92 meter meer hoofdruimte in mijn auto dan bv in een Golf.
Aangezien ik bijna altijd in mijn eentje in de auto zit (net als de andere 90+% aan auto's op straat), heb ik meer dan voldoende ruimte. Bij parkeren heb ik voldoende aan een klein gaatje, handig hier in Amsterdam centrum. Grote spullen meenemen is een probleem, maar bv Ikea heeft een prima betaalbare bezorgdienst.
Volkswagen was eind jaren 90 van de vorige eeuw zijn tijd ver vooruit. Verhoudingsgewijs was de auto erg duur, voor hetzelfde geld had je een basis Golf 1.4 (€ 18k voor de 3L in mijn uitvoering). En aangezien het overgrote deel van de bevolking toch het liefste in een zo groot mogelijk auto wil rijden, was het zeker in NL een beetje kansloos concept. Pas nu mensen het gebruik van de auto in de beurs gaan voelen, door bv de hogere lease bijtelling, zie je dat de verkoop van "kleinere" auto's aantrekt.
Zelfs met het extra gewicht van mijn uitvoering is het dus mogelijk om de 1:30 a 1:33 te halen met een klein beetje inspanning. Zeker bij warm weer is het goed haalbaar. In de regen/winter kun je het wel vergeten. Dan zit je tussen de 1:25 en de 1:30.
Ondanks de slechts 61 pk is de officiele top 165 km/u. Op mijn TomTom heb ik ooit 174 km/u gereden in Duitsland. Paar maanden terug nog geflitst met 161 km/u in Belgie..... (kostte € 165). Af en toe moet je hem even lekker heetstoken en de uitlaat leegbranden (het is nog steeds de orginele uitlaat uit 2000).
Als je trouwens geen benzine verbruikcijfers wilt vergelijken met die van diesels, dan lijkt het mij ook niet meer dan eerlijk om ze ook niet te vergelijken met die van hybrides. Eigenlijk zou je dan voor elke verschillende uitvoering een eigen vergelijk moeten maken. Dus bv enkel de Golf 100 pk TDI met andere Golf's 100 pk TDI. Dan kun je pas wat zeggen over de invloed van de bestuurder.