Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe zuinig rij jij? - Deel 1 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 102 Laatste
Acties:
  • 359.105 views sinds 30-01-2008

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-11 23:21
Ik rijd max 1:10 met m'n '95 Clio RSi..

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Mx. Alba schreef op maandag 09 juni 2008 @ 13:41:
In de Formule 1 zijn al zoveel beperkingen om ervoor te zorgen dat de wagens niet te hard rijden dat een zuinigheidscriterium erbij niet zou misstaan.
Dat was er ook min of meer, voordat dat belachelijke bijtanken er kwam. Vóór 1994 begon je met een volle tank en moest je daar heel de race mee doen. Haalde je het niet? Pech gehad. Tig coureurs die de eindstreep nooit gehaald hadden.

Wat mij betreft komt die regel weer heel snel terug.

Volvotips.com

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Die moet je dan wel koppelen aan een maximale inhoud van de benzinetank. Anders rij je met rijdende bommen rond.

Signatures zijn voor boomers.

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:43
Pas een nieuwe 2e hands gekocht: Ford Focus 1.8 TDCi 100pk uit november 2003....

Ik sta te juichen: 1:20 tot 1:22!!! Veel woon-werk (50km enkele reis) met 80km/u wegen en snelweg. Ik rij een stuk rustiger en als ik 80km constant rijdt, doet ie 3,5 tot 4 liter per 100km met airco aan!!

Geweldig!

Vette shit!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:57

_Apache_

For life.

Beetje formule 1 bolide doet ~1:2 - 1:3.

In de race van afgelopen zondag verbuikte elke wagen ongeveer 2 liter per rondje, niet heel slecht voor een 800PK scheurijzer.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56

Sorcerer8472

Mens sana?

Zijn er hier trouwens ook mensen met een recente BMW 325i? Ondanks dat dat een 3-liter 6-cilinder is met 218pk (0-100 in 6,7sec) geeft BMW bij het verbruik 1:14,1 op (let wel: we hebben het over benzine :o)

Of een BMW 530i: 3L 6-cilinder met 272pk (0-100 in 6,3sec): verbruik 1:13!

Ben erg benieuwd naar of deze getallen wel kloppen en niet ál te overdreven zijn :)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Ronald
  • Nu online
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 11:26:
Zijn er hier trouwens ook mensen met een recente BMW 325i? Ondanks dat dat een 3-liter 6-cilinder is met 218pk (0-100 in 6,7sec) geeft BMW bij het verbruik 1:14,1 op (let wel: we hebben het over benzine :o)

Of een BMW 530i: 3L 6-cilinder met 272pk (0-100 in 6,3sec): verbruik 1:13!

Ben erg benieuwd naar of deze getallen wel kloppen en niet ál te overdreven zijn :)
Goeie kans, BMW is enorm goed bezig op dit vlak.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
_Apache_ schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 10:50:
Beetje formule 1 bolide doet ~1:2 - 1:3.

In de race van afgelopen zondag verbuikte elke wagen ongeveer 2 liter per rondje, niet heel slecht voor een 800PK scheurijzer.
En dan te bedenken dat dat rijgedrag van hun niet bepaald zuinig is. Ik vraag me af wat een F1-bolide doet als hij constant 250km/u op de autobahn doet of nog beter: constant 120km/u op een rustige Nederlandse snelweg?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Ronald
  • Nu online
Grrrrrene schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 13:17:
[...]

En dan te bedenken dat dat rijgedrag van hun niet bepaald zuinig is. Ik vraag me af wat een F1-bolide doet als hij constant 250km/u op de autobahn doet of nog beter: constant 120km/u op een rustige Nederlandse snelweg?
250: weinig. licht, geen frontaal oppervlak.

120: oververhit ie

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• pagani
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 13:22:
[...]

Dat laatste zou me verbazen, de safetycar haalt misschien net een gemiddelde snelheid van 120km/u :P

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
Mx. Alba schreef op maandag 09 juni 2008 @ 11:16:
Formule 1 wagen ofzo? :)

Over Formule 1 gesproken... Zou het niet een idee zijn om die wagens ook aan strenge emissienormen bloot te stellen? In de racerij worden de motortechnieken van morgen getest dus dat kan de technologie de goede kant op duwen.

Ook lijkt een elektrische 24-uurs-race op Le Mans me wel wat.
In de F1 zijn ze momenteel een systeem (KER, Kynetic Energy Recuperation) aan het ontwikkelen en dat moet vanaf 2009 (misschien 2010) geïntroduceerd worden. Dit zal onder andere verbonden zijn met een boost knop, zodat de opgeslagen energie bv. benut kan worden bij een inhaalactie. Ze zijn bezig met die technieken, maar geef ze daar ook wat tijd.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

• Grrrrrene
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 13:22:
[...]

Dat laatste geloof ik weinig van, aangezien de F1-wagens tegenwoordig gewoon op 4 cilinders gaan lopen als ze oververhit dreigen te raken. Met 120km/u heb je nog behoorlijk veel koelvermogen. Sterker nog: op een circuit als Monaco rijden ze hele stukken < 120km/u :)

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Rejgun

Leven is Bier drinken

Afgelopen zaterdag 750 km gereden.
eerst 120 km over provinciale weg in Tsjechië en Duitsland, daarna 500 km autobahn en tenslotte 80km Nederlandse snelweg.

Na de eerste 120 km zat ik nog op een gemiddeld verbruik van 1 op 14
Gemiddeld op een verbruik van 1 op 9,3 uitgekomen.
Dit met een 2.0 benzine motor.

Audi: Vorsprung durch Technik

• Klippy
  • Laatst online: 21:32

Klippy

Still Game

Vandaag voor het eerst boven de 100 Euro getankt, 102,98 voor 64 liter rond -O-

Gelukkig valt het gemiddelde verbruik wel nog mee, althans het is wat ik verwacht had.
Boordcomputer staat op 10,1 liter per 100km gemiddeld en die staat al een hele tank zo dus die zal daar wel blijven hangen.
Volgens Excel zit ik op 10,3 liter per 100km dus dat lijkt te kloppen.
1 op 10 is voor een 9 jaar oude, 2,4 liter turbo benzine motor in een auto van 1460 kilo best netjes.
Maarja die prijs he :N

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Jegapia schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 13:43:
[...]

In de F1 zijn ze momenteel een systeem (KER, Kynetic Energy Recuperation) aan het ontwikkelen en dat moet vanaf 2009 (misschien 2010) geïntroduceerd worden. Dit zal onder andere verbonden zijn met een boost knop, zodat de opgeslagen energie bv. benut kan worden bij een inhaalactie. Ze zijn bezig met die technieken, maar geef ze daar ook wat tijd.
Kijk maar uit dat je het niet 'hybride' noemt, dan worden ze boos! :P

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:33

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Klippy schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 19:50:
Vandaag voor het eerst boven de 100 Euro getankt, 102,98 voor 64 liter rond -O-

Gelukkig valt het gemiddelde verbruik wel nog mee, althans het is wat ik verwacht had.
Boordcomputer staat op 10,1 liter per 100km gemiddeld en die staat al een hele tank zo dus die zal daar wel blijven hangen.
Volgens Excel zit ik op 10,3 liter per 100km dus dat lijkt te kloppen.
1 op 10 is voor een 9 jaar oude, 2,4 liter turbo benzine motor in een auto van 1460 kilo best netjes.
Maarja die prijs he :N
Klinkt toch alsof dat zuiniger moet kunnen. Ik rij met een 10 jaar oude 2.8 V6 quattro van 1400 kg ook redelijk eenvoudig 1 op 10, bij normaal rijgedrag. Juist met een turbo zou je nog wat kunnen spelen als je kijkt naar chiptuning. Je kunt er meer vermogen mee halen maar natuurlijk ook juist een lager verbruik mee realiseren, net waar je prioriteiten liggen. Even overleggen met je tuner ;)

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

BeQuietAndDrive schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 10:24:
[...]

Klinkt toch alsof dat zuiniger moet kunnen. Ik rij met een 10 jaar oude 2.8 V6 quattro van 1400 kg ook redelijk eenvoudig 1 op 10, bij normaal rijgedrag. Juist met een turbo zou je nog wat kunnen spelen als je kijkt naar chiptuning. Je kunt er meer vermogen mee halen maar natuurlijk ook juist een lager verbruik mee realiseren, net waar je prioriteiten liggen. Even overleggen met je tuner ;)
Vaak gaan die 2 vreemd genoeg hand in hand doordat het koppel wordt verhoogd doordat de turbodruk wordt verhoogd. Resultaat is dat er minder toeren hoeven te worden gemaakt om een bepaalde acceleratie/snelheid te behalen waardoor je afh. van je rijgedrag etc. toch een kleine 10% in verbruik vooruit kunt gaan (1 op 13 ipv 1 op 12 bijv.). Is allemaal sterk afhankelijk van rijstijl en type auto/motor tho.

Kennis die V70 D5 heeft laten chippen van 185 naar 226 pk zegt dat hij er in verbruik ruim een liter op 100 km vooruit is gegaan (nu 1 op 13 ipv 1 op 12, hij is niet van het zuinige rijden; snelweg gaat meestal op minimaal 160 km/h).

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Rejgun schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 19:18:
Afgelopen zaterdag 750 km gereden.
eerst 120 km over provinciale weg in Tsjechië en Duitsland, daarna 500 km autobahn en tenslotte 80km Nederlandse snelweg.

Na de eerste 120 km zat ik nog op een gemiddeld verbruik van 1 op 14
Gemiddeld op een verbruik van 1 op 9,3 uitgekomen.
Dit met een 2.0 benzine motor.
Yes, met zulke ritjes doe ik ook 750km met 60 liter (ook een 2.0 benzine). 1:12 ongeveer (8 /100) @ 120 km/h. Laagste verbruik was 1:15 (6.5 / 100), maar dat lukt enkel als er lange tijd geen hellingen zijn en max. 100 km/h rij.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lygppWPAMcfqSaLb6VGGQV5K/thumb.jpg

Aan 200 km/h zuipt 'ie echter de tank zo leeg >:)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9BAd3Pv5JCKS1JtGSoljHxQY/thumb.jpg

March of the Eagles

Verwijderd

Wat is dat voor auto/dashboard?

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Een Chevrolet Epica LT.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Mw7pNCCLVPgItzLz2jxPs3Gy/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5D96PHrkeldC1ZsmGVffhebB/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/H3hlmXHHDtItpevDlva03JwT/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e9rfXlaSXqlhTX3XIARcFKWc/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/v4MlnMBgdB5K6e6sAx3gWrwG/thumb.jpg

March of the Eagles

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Die radio heeft mijn saab ook! zal wel een standaard GM ding zijn.. de snelheidsmeter/toerenteller komt me ook bekend voor...

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:40

paQ

ik doe 1:8 - 1:9

3l V6 op LPG

valt me niet heel erg tegen, maar had beter gehoopt :P

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:45

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

paQ schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 12:22:

3l V6 op LPG

Dan had je een andere auto moeten kopen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Verwijderd

ToolkiT schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 12:13:
[...]

Die radio heeft mijn saab ook! zal wel een standaard GM ding zijn.. de snelheidsmeter/toerenteller komt me ook bekend voor...
Kilometer teller (aflees ding van de kilometers vraag me af wat de juiste term is) lijkt op een vergrote versie van de ford mondeo (modeljaar 2006).

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:12

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

paQ schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 12:22:

3l V6 op LPG

Ik hoor vaak dat een 8cilinder moter minder verbuikt dan een 6cilinder moter in dezelfde auto. dit ivm met het grotere koppel laag in de toeren. iemand info?

Asus Zenbook i7 256gb

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ghostrider schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 19:09:
[...]
Ik hoor vaak dat een 8cilinder moter minder verbuikt dan een 6cilinder moter in dezelfde auto. dit ivm met het grotere koppel laag in de toeren. iemand info?
Lijken me van die broodje aap verhalen. Misschien in een vrachtwagen dat het wel zo is.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Ghostrider schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 19:09:
[...]

Euhm, in principe is dit bullshit: meer cilinders is meer verbruik door de overhead. Wel is het zo dat bijv. een 2.0-motor sneller kan zijn dan bijv. een 1.2 op hoge snelheden op de snelweg. Dan is zo'n 1.2 door het hoge toerental potentieel erg onzuinig.

• atjong
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Sorcerer8472 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 08:13:
Euhm, in principe is dit bullshit: meer cilinders is meer verbruik door de overhead. Wel is het zo dat bijv. een 2.0-motor sneller kan zijn dan bijv. een 1.2 op hoge snelheden op de snelweg. Dan is zo'n 1.2 door het hoge toerental potentieel erg onzuinig.
Als je met de kleinere motor in het toerengebied dat hij erg onzuinig wordt (hoge toeren) terwijl de grotere motor dan nog in zijn normale gebied zit, dan kan de grote zuiniger zijn. Maar dit zullen slechts enkele momenten zijn. Een vergelijkbare motor met meer cylinders zal doorgaans in de praktijk onzuiniger zijn.

Ik moet hier wel bij vermelden: met mijn 1590 kg zware automaat met 6-cylinder dieselmotor rij ik gemiddeld 1:17,5 terwijl de fabrikant een gemiddelde opgeeft van 1:12,5. Dat komt alleen maar doordat ik er bereid ben zwaar voor te investeren: ik rij (in principe) 90 op de snelweg. Dus het meest (on)zuinige onderdeel van de auto is toch weer... de bestuurder.

[ Voor 3% gewijzigd door atjong op 13-06-2008 11:06 ]

• Mx. Alba
  • Laatst online: 22:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar als je slechts 90 rijdt, rij je ver onder het punt waarop die motor het meest efficiënt is en dus nog steeds veel onzuiniger dan hij eigenlijk zou kunnen zijn.

Bij een ottomotor is de compressieslag net zo groot als de arbeidsslag. Om ervoor te zorgen dat er toch minder benzine en lucht in de cilinder zit bij de compressieslag wordt de inlaat dichtgeknepen. De cilinder moet de lucht er in wezen inzuigen. En dat zuigen kost energie.

Dan zou je zeggen, dan maak je het mengsel toch gewoon armer? Maar bij benzine brandt een arm mengsel met een veel hogere temperatuur en de motor zou te warm gaan lopen. Ook krijg je heel veel NOx. Een dieselmotor kan veel beter tegen die hogere temperatuur dus zit op een dieselmotor geen throttle. Om NOx-vorming tegen te gaan zit er een EGR-valve op die ervoor zorgt dat in plaats van extra buitenlucht, extra uitlaatgas de inlaat weer in gaat. In dat uitlaatgas zit namelijk geen zuurstof meer waardoor je daarmee het zuig-effect teniet kan doen zonder extra NOx te genereren. Veel benzinemotoren hebben trouwens ook een EGR-valve maar als je bij een benzinemotor teveel uitlaatgas weer terugduwt de motor in krijgt hij ontbrandingsproblemen, dus je houdt altijd een flink zuigeffect.

Dit alles om terecht te komen bij de atkinsonmotor die in de Prius ligt. Dus geen ottomotor. De compressieverhouding van de compressieslag is bij een atkinsonmotor kleiner dan die van de arbeidsslag zodat je geen zuigeffect meer hebt. Bij de Prius wordt dit bereikt door de inlaatkleppen later dicht te doen. De cilinder zuigt zich dus vol, en duwt weer een deel van de ingezogen lucht naar buiten voordat de inlaatkleppen dichtgaan en de daadwerkelijke compressie begint. De inlaatklep-timing is zelfs variabel zodat al naar gelang de omstandigheden gekozen kan worden voor een grotere of een kleinere compressieverhouding. Bij lager dan optimaal toerental (dus bijna altijd) zorgt dit voor een flinke besparing...

De Prius is trouwens op het moment de enige productieauto die een atkinsonmotor heeft. Alle andere auto's die op deze aardkloot rondrijden moeten het met een ottomotor doen... Zielig hè? :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• pagani
  • Niet online
Gisteravond Maastricht-Arnhem met 3 man in de 118d, afgezien van wat afritten constant zo'n 150 op de teller, 143 op de tomtom, behalve bij de befaamde Limburgse tunnels, daar even 5 minuten 70, verbruik 5.9l/100km.

[ Voor 107% gewijzigd door pagani op 13-06-2008 11:45 ]

• atjong
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Mx. Alba schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 11:23:
Maar als je slechts 90 rijdt, rij je ver onder het punt waarop die motor het meest efficiënt is en dus nog steeds veel onzuiniger dan hij eigenlijk zou kunnen zijn.
In mijn huidige auto zit geen boordcomputer met verbruiksmeter, maar in mijn vorige (met vrijwel dezelfde specs) wel. Daaraan kon ik aflezen dat ik bij 78 km/h het zuinigst reed, als de automaat net naar zijn hoogste versnelling was overgeschakeld. Ik denk dat als ik ook in deze auto net na het overschakelen naar de hoogste versnelling zou gaan rijden ik nog zuiniger uit zou komen, maar dan gaan die vrachtwagens zo hard toeteren he ;). Mijn huidige verbruiksmeting gaat o.b.v. de kilometerteller en de tankbon en rij 90% van de tijd op de snelweg.

Voor de rest: nuttige info over het soort verbrandingsmotoren. Heb ik ook weer wat geleerd, thanks ;).

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:15

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verleden week in Belgie gezeten (omgeving Stavelot, 80 km onder Maastricht in de Ardennen) met de Lupo 3L:

Heenreis, 294 km, heet weer, 3,0 l / 100 km (tot aan Maastricht was het 2,8 liter, de verkeerslichten en de file in Maastricht verpesten het)
Terrein:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ajh/VakantieBelgie/2008-06-09%20(Belgie,%20Heenreis).JPG

Uitstapje naar Planckendael (tussen Anterpen en Brussel), 346 km, heet weer, 3,3 l / 100 km
Terrein:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ajh/VakantieBelgie/2008-06-10%20(Belgie,%20Planckendael).JPG

Uitstapje naar GaiaPark Kerkrade, 197 km, warm weer, 3,1 km /100 km
Terrein:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ajh/VakantieBelgie/2008-06-11%20(Belgie,%20Kerkrade).JPG

Uitstapje naar dierentuin Keulen, 323 km, regen/koud/file, piek naar 165 km/u, 3,6 l / 100 km
Terrein:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ajh/VakantieBelgie/2008-06-12%20(Belgie,%20Keulen).JPG

3 Landenroute van GPSTracks.nl, 201 km, warm, 2 personen in de auto, 3,4 l / 100 km
Terrein:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ajh/VakantieBelgie/2008-06-14%20(Belgie,%203%20Landen%20Ronde).JPG

Terugreis, 290 km, regen/koel/file, 3,1 l / 100 km
Terrein:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ajh/VakantieBelgie/2008-06-15%20(Belgie,%20Terugreis).JPG

This footer is intentionally left blank

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:06
Ik heb een onzuinig tankje te pakken ditmaal,
486 km en 38 liter af kunnen tanken.

dat is een barre 1:12,78. :X
geen idee waardoor het komt, tank al tijden bij dezelfde BP en mijn rijstijl is ook niet veel anders als normaal.

gaan we maar is kijken wat deze tank eruit gaan slepen.

wel grappig om te zien dat jij de 1:33 nog daadwerkelijk uit je lupotje kan persen :D

[ Voor 13% gewijzigd door sjorremans op 19-06-2008 18:52 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:31
Zo zuinig gereden de afgelopen tank, weer eens 1 op 10,4 gescoord :Y)

XXXVI

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
Welke auto rijd eigenlijk het zuinigst met een snelheid van 140-160. Ik rij nu een 3cyl. swift 1.0 maar krijg er echt niet meer dan 1 op 18 uit op de snelweg met 110. Misschien 1 op 20 als ik precies 100 rij. Maar gaat snel richting 1 op <15 bij 140+. Zat dus te denken om een nieuwe Audi A3 1.4 FSI aan te schaffen. Op de snelweg doet die ook 1 op 19/20 geloof ik, alleen denk ik dat hij stuk zuiniger is op hoge snelheden. Dieselprijs scheelt ook natuurlijk.

Ik rij elke weekend namelijk rotterdam-groningen en gebruik daarbij rond de 25-30 liter bij 105km/h. Als het sneller en daarbij zuiniger kan graag :) (ik heb ook door-de-weeks-OV, zou evt korting kunnne krijgen in het weekend, maar dan doe je vanaf rotterdam gelijk zo'n 3.5-4 uur over en nog steeds 25 euro voor een retourtje, met de auto is dit 2.5uur en 30-35euro) Ooit een keer goed doorgereden, was zelfs minder dan 2 uur mogelijk :).

• pagani
  • Niet online
Bij 140-150 een diesel. En sowieso een auto met een 6e versnelling.

[ Voor 11% gewijzigd door pagani op 19-06-2008 21:44 ]

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ephymerous schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 19:29:
Zo zuinig gereden de afgelopen tank, weer eens 1 op 10,4 gescoord :Y)
Lol jij ook al ?

Heb op weg naar noorwegen zelf 1 op 11,5 gehaald met de AR 166 V6 3.0.
Oke tis iets minder groen en t kost wat meer duiten maar wat rijdt zo'n V6 toch heerlijk :-)

• Klippy
  • Laatst online: 21:32

Klippy

Still Game

BeQuietAndDrive schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 10:24:
[...]

Ik zal eens overleggen met mijn tuner :P

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:38
Ik rijd sinds september vorig jaar een Fiat Punto 55SX. 1.1l blokje, 55pk. Heb sinds het begin het verbruik bijgehouden, en net de laatste tijd (sinds begin mei) begin ik door een of andere misterieuze reden zuiniger te rijden. :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/B0gH0vrnYW9Rab9ohH36RvST/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HdMC7y3Bnjm2ElFkweNBLdlP/full.jpg

Geen verandering qua gebruik, da's nog steeds veel 80-wegen en bebouwde kom (ook korte ritjes). Ik vraag me dus af waardoor ik zuiniger rijd, maargoed, mij hoor je niet klagen. ;) Ik heb zo in ieder geval geen last van de stijgende benzineprijs... O-)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/l8mDAHLPtyMe0AuOXoT2HqqP/full.jpg

Ik kan slechts twee veranderingen bedenken...
- Andere achterbanden. Weliswaar banden met "tot 4% lagere rolweerstand", maar dat zou geen schokkende verschillen mogen opleveren. Geen vermindering van het brandstofverbruik met 19% tov het gemiddelde iig.
- Beter weer. Duurt alleen nog ff voordat ik die theorie kan toetsen. :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Don3k: euh, je hebt OV, maar je kunt wel een A3 1.4 betalen? Of heb je het over een oud model (en dus niet de 1.4-turbo)? Bovendien, met de prijs van die auto verdien je dat pas na erg erg erg lange tijd terug...

Xander: de temperatuur maakte bij mijn oude Peugeot 1.4 75pk best veel uit, i.c.m. je nieuwe banden misschien nog wat extra effect. Ben idd benieuwd :)

Ik ga binnenkort nog eens euro98 testen denk ik. Stijgende benzineprijzen heb ik 'opgelost' door te tanken in Duitsland (handig, ouders vlakbij .de-grens), daar kost het nog net geen 1,50 nu, scheelt minimaal 6 cent, ooit zelfs meegemaakt dat het 9 cent scheelt t.o.v. de laagste(!) NL-prijs!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Ik heb nog steeds geen spijt van de aankoop van mijn Volvo op gas. Waar diesel (voor de bedrijfswagen) in een jaar van 1 euro naar 1,40 is gegaan, is gas van rond de 50 naar 56 cent (goedkope pomp) gegaan. Dat valt dus een heel stuk mee...

Ik rijd wel iets minder zuinig (1 op 9,5) met de nieuwe banden (Pirelli) dan met de oude (Michelin).

Seat Inca 1.9D: 1 op 14,5 gemiddeld, soms tegen 1 op 15. Met een SDI zou dat beter gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door pinockio op 19-06-2008 23:59 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Don3k schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 21:29:
Welke auto rijd eigenlijk het zuinigst met een snelheid van 140-160. Ik rij nu een 3cyl. swift 1.0 maar krijg er echt niet meer dan 1 op 18 uit op de snelweg met 110. Misschien 1 op 20 als ik precies 100 rij. Maar gaat snel richting 1 op <15 bij 140+. Zat dus te denken om een nieuwe Audi A3 1.4 FSI aan te schaffen. Op de snelweg doet die ook 1 op 19/20 geloof ik, alleen denk ik dat hij stuk zuiniger is op hoge snelheden. Dieselprijs scheelt ook natuurlijk.
Een Audi A3 gaat echt nooit zuiniger zijn dan die Suzuki. Ik weet niet in wat voor wereld jij leeft, maar een grotere auto met een zwaardere motor zuiniger? Nooit.

Daarbij merk je dat het verbruik bij hogere snelheden snel daalt. Een A3 1.4 zou buiten de bebouwde kom 1:19 rijden, maar ik zou wel eens willen weten hoe je dan moet rijden. 80 constant op de cruisecontrol waarschijnlijk. Gemiddeld zou je op 1:16 uit moeten komen.
En wat heeft de dieselprijs er mee te maken?

• sjorremans
Dan doet mijn 60 pk 1.1 blokje van mijn peugeot het toch wat beter als het blok van Xander :P
Maar misschien dat zijn auto wat zwaarder is als mijn peugeotje! Best wel varierend gebruik ook als ik het zo zie, van 1:12 tot 1:15

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Xander schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 23:09:
Ik rijd sinds september vorig jaar een Fiat Punto 55SX. 1.1l blokje, 55pk. Heb sinds het begin het verbruik bijgehouden, en net de laatste tijd (sinds begin mei) begin ik door een of andere misterieuze reden zuiniger te rijden. :P
Dat is inderdaad de hogere buitentemperatuur. Dat scheelt echt bakken. Ikzelf was verleden jaar ook aangenaam verrast door het verbruik van mijn USA huurauto's. Dat kwam ook door de hoge temperaturen in Illinois en California. Conclusie: global warming is goed voor het milieu want het verbruik van de auto's gaat erdoor omlaag })

• _JGC_
  • Nu online
Xander schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 23:09:
Ik kan slechts twee veranderingen bedenken...
- Andere achterbanden. Weliswaar banden met "tot 4% lagere rolweerstand", maar dat zou geen schokkende verschillen mogen opleveren. Geen vermindering van het brandstofverbruik met 19% tov het gemiddelde iig.
- Beter weer. Duurt alleen nog ff voordat ik die theorie kan toetsen. :P
Een versleten band heeft een veel hogere rolweerstand dan een nieuwe band met voldoende profiel. Doe daarbij de "4% lagere rolweerstand" bij en je hebt al een flink verschil tov je oude situatie.

• pinockio
_JGC_ schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 09:15:
[...]

Een versleten band heeft een veel hogere rolweerstand dan een nieuwe band met voldoende profiel. Doe daarbij de "4% lagere rolweerstand" bij en je hebt al een flink verschil tov je oude situatie.
Sja, bij mij was het dus andersom. Michelins van een paar jaar oud (die nog net door de APK kwamen) vervangen door Pirelli's. Meteen 5% meer brandstofverbruik (van 1 op 10 naar 1 op 9,5 op gas, zie boven). Mijn verklaring: Michelins hebben sowieso wat harder rubber, vandaar dat ze goed scoren op slijtvastheid maar wat minder qua remgedrag, verder is een band van bijv. 4 jaar oud ook harder geworden. Als je nog even wacht slijt dat helemaal niet meer... :) -- en de rolweerstand is ook lager.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
Een band is natuurlijk altijd een compromis tussen comfort, wegligging, slijtvastheid, veiligheid bij hoge snelheden, gewicht, rolweerstand, grip bij regen, en vast nog wel een dozijn factoren. Een aantal van die factoren spreken elkaar tegen. Daarom zijn er dus ook banden voor speciale toepassingen zoals winterbanden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Mx. Alba
  • Laatst online: 22:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

... en je grip ook, vooral bij nat wegdek :o

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Xander
sjorremans schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 08:41:
Dan doet mijn 60 pk 1.1 blokje van mijn peugeot het toch wat beter als het blok van Xander :P
Maar misschien dat zijn auto wat zwaarder is als mijn peugeotje! Best wel varierend gebruik ook als ik het zo zie, van 1:12 tot 1:15
Kweenie, maar is dat niet zo ongeveer wat jij ook verbruikt? ;)
sjorremans schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 15:04:
Kom ik uit op een gemiddelde van 1:10/1:11 :+
sjorremans schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 09:27:
De 1:12 ga ik dus sowieso wel halen, ik wil proberen de 600km te halen met de tank, dat zou 1:15 zijn.

Vorige tank was 1:10 :$
sjorremans schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 09:44:
M'n laatste tank was iets minder, namelijk 1:14 ipv 1:15
Mooi dat je nu 1:16 haalt (reminder: Dat doe ik ook! :P), maar in maart van dit jaar zat je nog aan de 1:10. Zo diep ben ik nooit gezakt? :+
_JGC_ schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 09:15:
[...]

De oude banden waren niet echt versleten, ze hadden na 93k km nog steeds netjes 6mm profiel. Alleen ze waren ondertussen bijna 11 jaar oud, erg droog en steenhard. Ik denk dat ze in stukjes uit elkaar gebarsten waren als ik ze vanaf de bovenverdieping uit het raam had laten vallen. :+

Maar dat hoeft kennelijk ook niet te betekenen dat de rolweerstand toegenomen is:
pinockio schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:20:
[...]
verder is een band van bijv. 4 jaar oud ook harder geworden. Als je nog even wacht slijt dat helemaal niet meer... :) -- en de rolweerstand is ook lager.
Heb ze overigens vervangen omdat mijn auto met nat wegdek nogal overstuurd was. Tenzij ik de bandenspanning een heel stuk ophoogde, maar dat kwam het comfort niet echt ten goede. :X Nu met nieuwe bandjes achter en een normale bandenspanning is 'ie weer braaf onderstuurd. :P

• backupdevice
  • Laatst online: 15:53

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
R.E. schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 10:04:
Pas een nieuwe 2e hands gekocht: Ford Focus 1.8 TDCi 100pk uit november 2003....

Ik sta te juichen: 1:20 tot 1:22!!! Veel woon-werk (50km enkele reis) met 80km/u wegen en snelweg. Ik rij een stuk rustiger en als ik 80km constant rijdt, doet ie 3,5 tot 4 liter per 100km met airco aan!!

Geweldig!
Ik heb dezelfde. Is geen 100PK maar 115.

Enne 1 op 20 ga je niet halen hoor. Je moet zeker niet naar de boardcomputer kijken. Ik haal 1 op 18 met normaal rijden, alleen maar snelweg.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Xander
backupdevice schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:50:
[...]

Ik heb dezelfde. Is geen 100PK maar 115.
Ze bestaan alle twee. ;)
Enne 1 op 20 ga je niet halen hoor. Je moet zeker niet naar de boardcomputer kijken. Ik haal 1 op 18 met normaal rijden, alleen maar snelweg.
Volgens het boekje is de 100pk versie ietsje zuiniger, dus wie weet? :+

• sig69
  • Laatst online: 22:42
Ik heb bij de laatste tankbeurt m'n dagteller ook maar eens op 0 gedrukt, zoals het er nu naar uit ziet ga ik de 1:10 niet halen... :X
Drie keer raden wat ik rij:
spoiler:
Opel Corsa 1.6 automaat

Roomba E5 te koop

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

sig69 schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 12:09:
Ik heb bij de laatste tankbeurt m'n dagteller ook maar eens op 0 gedrukt, zoals het er nu naar uit ziet ga ik de 1:10 niet halen... :X
Drie keer raden wat ik rij:
spoiler:
Opel Corsa 1.6 automaat
Zo ver ik weet bestaat er geen Corsa 1.6 met automaat.
Maar dan nog doe je iets verkeerd. De meest onzuinige Corsa automaat verbruikt niet meer dan 1:12.

[ Voor 11% gewijzigd door Maasluip op 20-06-2008 12:18 ]

• sig69
  • Laatst online: 22:42
Het zou ook een 1.4 kunnen zijn dan, weet het eerlijk gezegd niet zeker.
Maar dan nog doe je iets verkeerd. De meest onzuinige Corsa automaat verbruikt niet meer dan 1:12.
Ik rij eigenlijk alleen korte stukjes, zal ook niet helpen denk ik.

[ Voor 56% gewijzigd door sig69 op 20-06-2008 12:19 ]

Roomba E5 te koop

• ijskonijn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-11 21:53

ijskonijn

Now MOVE!

Een opel corsa 1.6 is een GSi toch? Daar zijn voor zover ik weet inderdaad geen Automaten van

Broken out of a window in Hell... | Xbox live / PSN: ijskonijn81

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Keiichi schreef op maandag 09 juni 2008 @ 09:56:
[...]

Maar gelukkig woon ik wel op een afstand die op de brommer gewoon te doen is ;) Als ik 50km van m'n werk zou wonen, zou het wel vervelend worden denk ik.
Gisteren weer getankt, 152km erbij gereden en bij 2.2liter stroomde de tank weer over.

1 op 69.

M'n collega hier gelooft er geen ruk van en denkt dat brommers echt niet zuiniger als 1 op 30 rijden.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• pinockio
Keiichi schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 12:26:
[...]

Gisteren weer getankt, 152km erbij gereden en bij 2.2liter stroomde de tank weer over.

1 op 69.

M'n collega hier gelooft er geen ruk van en denkt dat brommers echt niet zuiniger als 1 op 30 rijden.
Dan doe je het goed. Welk merk en type is het? Vroeger reed ik 1 op 54 met m'n Puch Maxi (wel altijd volgas, met een Proma uitlaatje, top 55 km/h :P)
Met een Kreidler (1972, 3-bak) reed ik ook 1 op 30.

[ Voor 5% gewijzigd door pinockio op 20-06-2008 14:04 ]

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 10:45

MicroWhale

The problem is choice

ajhaverkamp schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 18:49:
Verleden week in Belgie gezeten (omgeving Stavelot, 80 km onder Maastricht in de Ardennen) met de Lupo 3L:

Heenreis, 294 km, heet weer, 3,0 l / 100 km (tot aan Maastricht was het 2,8 liter, de verkeerslichten en de file in Maastricht verpesten het)
[..knip..]
Krijg je aan de pomp dezelfde waarden? dus: aftanken, ritje rijden en weer aftanken... hoeveel liter verbruik je dan?

Ik heb namelijk de ervaring dat die tellers in de auto optimischisch zijn (tot 0.5l/100km afwijking gunstiger)

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
pinockio schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 14:04:
[...]

Dan doe je het goed. Welk merk en type is het? Vroeger reed ik 1 op 54 met m'n Puch Maxi (wel altijd volgas, met een Proma uitlaatje, top 55 km/h :P)
Met een Kreidler (1972, 3-bak) reed ik ook 1 op 30.
Kymco Nexxon, semi-automaat. Ik rij hier nog geen volgas mee, omdat hij nog ingereden moet worden ;)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• ephymerous
  • Laatst online: 21:31
bgrr schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 21:51:
[...]

Lol jij ook al ?

Heb op weg naar noorwegen zelf 1 op 11,5 gehaald met de AR 166 V6 3.0.
Oke tis iets minder groen en t kost wat meer duiten maar wat rijdt zo'n V6 toch heerlijk :-)
Het rijd super! Vooral zo'n 24v... ik zit er stiekem aan te denken de 155 volgend jaar te voorzien van een 2.0 V6 TB of een 3.0 24v :)

Je moet eens langskomen in het Alfa Romeo, post hier pics van Alfa [Deel 28] :)

XXXVI

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:19

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Laatst even heen en weer richting Bern gegaan voor EK wedstrijd tussen Nederland en Frankrijk.

Tja, met een gemiddelde van 140 door duitsland heb ik niet echt zuinig gereden.

Vooral op mn top rijd mn auto niet echt zuinig :+

Fiat Bravo Sport
Diesel
150pk
210 km/u op Tom tom
15L/100 op boardcomputer :X

heb een stukje bijna 100 km op top gereden, daar ging dus ongeveer 1/3e van mn tank....
Leuk is t wel :)

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

MrWilliams schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 14:13:
[...]
Krijg je aan de pomp dezelfde waarden? dus: aftanken, ritje rijden en weer aftanken... hoeveel liter verbruik je dan?

Ik heb namelijk de ervaring dat die tellers in de auto optimischisch zijn (tot 0.5l/100km afwijking gunstiger)
Na 895 km heb ik getankt, er kon 28 liter in. Dat is 1:32 oftewel 3,1 l / 100 km. Precies narekenen kan ik het niet, omdat ik elke dag voor het rijden van de lange ritten de verbuiksmeter gereset heb. Echter lijkt het aardig overeen te komen me de genoteerde waarden. Zeker geen 0,5 l afwijking, die zou bij dit soort verbruiken ook wel heel erg fors zijn. Ook mag je hopen dat VW bij deze speciale auto er toch wel iets meer aandacht dan gemiddeld aan gegeven hebben.

• pagani
  • Niet online
[...]

1 op 69.

Moet je hem eens op een Solex laten rijden voor een paar dagen. (1:100)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

majoh schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 14:54:

Fiat Bravo Sport
Diesel
150pk
210 km/u op Tom tom
15L/100 op boardcomputer :X
OMFG. Het ergste wat mij ooit is overkomen is 12L/100km in een Audi A6 150 pk (de V6, gemiddeld iets meer dan 160 over 625 km, berg af, wind mee 245 op de teller, man wat overdreef dat ding). Reed je met de voet op de rem of zo?

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

[...]

1 op 69.

Met de Peugeot XR6 stond ik gister aan de pomp, en had 2,99 liter getankt voor een volle tank. Had iets van 130km gereden. Kostte me 5 euro en een duppie (ik tank Total XL / Shell V-Power). En ik hang behoorlijk aan het gas (iets met 's ochtends vroeg, en op tijd enzo ;)).

M'n baas die iets groot Audi-igs rijdt, en dagelijks ongeveer dezelfde afstand van huis naar kantoor moet, is om. Hij zit te twijfelen tussen een Aprilia Mojito en een Honda SS50 (jeugdsentiment ;)).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:55
Maasluip schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 10:58:
[...]
OMFG. Het ergste wat mij ooit is overkomen is 12L/100km in een Audi A6 150 pk (de V6, gemiddeld iets meer dan 160 over 625 km, berg af, wind mee 245 op de teller, man wat overdreef dat ding). Reed je met de voet op de rem of zo?
Mijn astra verbruikt ook 14L/100km aan 215 km/h (teller).
Vind dat toch vrij normale waarden voor een common rail diesel.

Deze morgend eens getest, toen een "nozem" met een A3 (1.9 TDI, weet niet hoeveel pk) mij voorbij reed aan 150km/h met zijn middelvinger omhoog.
Hij weet nu dat niet in elke opel een 1.3 diesel ligt, maar dat er ook snellere versies zijn 8) .
Hij trekt toch vrij vlot naar de 215 km/h, hij gaat nog iets harder maar daar het drukker begon te worden ben ik maar opgehouden en terug 140 km/h gaan rijden.
Bij de A3 was de fut er bij 195km/h al uit en ging ie uiteindelijk aan de kant.
Keek niet zo blij meer toen ik hem nog voorbijreed.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Inderdaad, ik laat me ook nooit doen. Soms raar hoe de drang erin zit om sneller te willen rijden.

March of the Eagles

• Engineer Stewie
Hacku schreef op maandag 23 juni 2008 @ 10:32:
Inderdaad, ik laat me ook nooit doen. Soms raar hoe de drang erin zit om sneller te willen rijden.
Heeft er niks mee te maken, het interesseert me niet hoe hard iemand rijdt, maar je moet niet je middelvinger opsteken naar mij omdat je met een duurdere wagen rijdt.
Rij normaal (dus niet eerst in de kont gaan hangen en dan voorbij met middelvinger) en ik zal je niet volgen.
Had er eerst geen goesting in (cruisecontrol is nog zo makkelijk), maar kon het deze keer niet laten.
Weet ik ineens dat die toch nog met gemak over de 200km/h gaat.
Tzal de laatste keer geweest zijn, want ze zijn er flitspalen aan het neerpoten.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik bedoelde ook niet dat je iedereen moet inhalen die sneller rijdt, maar ik hetzelfde zou doen als iemand zijn middelvinger naar me uitsteekt.

March of the Eagles

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dan steek ik ook mijn middelvinger op. Misschien wel allebei ;)

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Mja, over verbruik op hoge snelheden... Mijn auto blijkt bij 100 bijna evenveel te gebruiken als bij 160 km/h (beide in de hoogste versnelling: de 5). De computer gaf 9L/100 km aan, maar bij het tanken blijkt wat anders... tenzij dat nu al meermaals toeval is.

Scheelt maar 1 liter per 100 km ofzo... Heb het idee dat die Volvomotor een efficiencytop heeft rond de 3500rpm (luchtweerstand moet immers toch flink hoog zijn op 160). Boven de 3500rpm is trouwens ook spontaan het meeste vermogen aanwezig, dus wellicht is dat een aanwijzing voor die efficiency.

Hoe dan ook, zo'n 1.9-nozem. Tja... Die moet je idd inhalen :+ Zo had ik laatst een Polo, da's tuurlijk al helemáál kansloos (hoewel de GTI en de snelste diesel nog vrij rap zijn)...

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
luchtweerstand is ruwweg kwadratisch evenredig met snelheid, dus bij 160km/h is daarvoor alleen al 2,5 maal zo veel energie nodig als bij 100km/h.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op maandag 23 juni 2008 @ 10:29:
[...]Deze morgend eens getest, toen een "nozem" met een A3 (1.9 TDI, weet niet hoeveel pk) mij voorbij reed aan 150km/h met zijn middelvinger omhoog.
Hij weet nu dat niet in elke opel een 1.3 diesel ligt, maar dat er ook snellere versies zijn 8) .
Hij trekt toch vrij vlot naar de 215 km/h, hij gaat nog iets harder maar daar het drukker begon te worden ben ik maar opgehouden en terug 140 km/h gaan rijden.
Bij de A3 was de fut er bij 195km/h al uit en ging ie uiteindelijk aan de kant.
Keek niet zo blij meer toen ik hem nog voorbijreed.
Belachelijk stelletje kinderen...

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:19

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Maasluip schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 10:58:
[...]
Nope gewoon rechtuit, vlakke weg. Tis veel, maar ja, zit ook aan zn top he. Vol turbo erop, hoog in de toeren, dan gaat ie echt wel slokken... Met gemiddelde snelheid van boven de 140 kwam ie ongeveer op de 9-10L/100km uit. Dus valt echt wel mee, tis vooral daar erg hoog in de toeren dat t hard gaat. Plus zoals hierboven al gezegt werd, gaat de wind op hoge snelheden ook veel meer tegenwerken waardoor verbruik ook omhoog gaat. Dat kun je heel goed merken aan t geluid, tot de 170/180 hoor je de wind niet echt goed, daarboven hoor je t ineens stukken beter.

Sowieso schiet het verbruik omhoog als ik boven de 120 ga rijden...

Verwijderd

Ik zit meestal zo rond de 1:18 tot maximaal 1:20...en dat is dan vooral snelweg (60 - 110 in de ochtendspits, 120-150 als het wat rustiger is).

Is een 600cc motortje uit '94, nog best aardig ;).

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:57

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

:*)

*trots is

Zojuist getankt:

67,79 liter en daarmee ben ik precies 726 kilometer ver gekomen! Een persoonlijk record! :D

En dat in een dik 20 jaar oude BMW 520i (E34) van ongeveer 1600 kilo (inclusief bestuurder, subwoofer, etc)...

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:40
We hebben een '98 golf TDI 90pk met nu al 3 ton op de teller, die rijd nog steeds keurig 1:19-1:22. (snelweg) Alleen omdat me moeder nu een stuk minder rijdt zijn we van plan een benzine te kopen.

Nu was ik aan het kijken en op de site van bmw staat dat een 320i (2.0 liter dus) benzine een verbruik heeft van 1:20.(snelweg) Is dit nou praktisch haalbaar? Voor mij lijkt het onmogelijk omdat we al met een diesel rond de 1:20 halen.

Computers are useless. They can only give you answers.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:16

YellowCube

Wait...what?

het opgegeven verbruik is wel haalbaar, maar dan moet je wel rustig aan doen. Die getallen komen uit gestandaardiseerde tests die fabrikanten kunnen doen.
Op die manier kun je als consument makkelijker het verbruik verschillende auto's met elkaar vergelijken.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:40
Ja indd, als je rustig aan doet kan je met vele auto's een rijdelijke verbruik mee halen.

Alleen hoe dan ook, het is een 2l bmw, dus rustig aan doen zal je niet echt lang vol houden. Dit is ook voor mijn moeder die graag vlot rijdt.
Daarom dacht ik zelf dat de verbruik ervan snel rond de 1:10-1:15 zal komen. Je betaald dus meer aan de pomp om te rijden, maar de andere kant minder voor de wegenbelasting.

Ik kan bijna concluderen dat je op evenveel kosten uitkomt als een diesel, al moet ik nog meer research doen voordat we een nieuwe auto aanschaffen.

Computers are useless. They can only give you answers.

Verwijderd

BMW bouwt flink zuinige blokken, dus het zou me niks verbazen. Diesel moet je wel ranzig veel voor rijden wil het nog uit komen met de huidige prijzen :X

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

1:20 buiten de bebouwde kom. Dus als je constant 90 rijdt of zo. Gecombineerd verbruik is 1:16,4. Vind ik nog altijd erg weinig voor een blok met 170 pk en een auto van 1350 kg, maar als dat officieel gemeten is...

Er staat een 320i uit 2007 bij de myreview op autoweek.nl, en die zegt 1:14 te halen. Dat lijkt me ook veel realistischer.

[ Voor 22% gewijzigd door Maasluip op 24-06-2008 08:22 ]

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2008 @ 22:22:
BMW bouwt flink zuinige blokken, dus het zou me niks verbazen. Diesel moet je wel ranzig veel voor rijden wil het nog uit komen met de huidige prijzen :X
True, bij veel auto's zal dat nu al tegen de 35k aan liggen.

BMW diesels zijn trouwens ook erg zuinig tegenwoordig, met dat efficient dynamics. Denk dat diesel/benzine elkaar niet veel ontlopen... wel vergeleken met andere merken trouwens.

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-11 07:58
Hier in het topic wordt een paar keer de term OMSLAGPUNT gebruikt. Nu ben ik het er niet mee eens dat je zomaar alle diesels over een kam kunt scheren. De nieuwwaarde en het gewicht zijn bij iedere auto anders, waardoor het omslagpunt ook veel lager kan liggen. Alleen bij de grote diesels/benzines ligt dat omslagpunt wat hoger, maar bij de wat kleinere auto's is het nog steeds net zoals vroeger (15-20.000km).

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

flo_ schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 09:52:
Hier in het topic wordt een paar keer de term OMSLAGPUNT gebruikt. Nu ben ik het er niet mee eens dat je zomaar alle diesels over een kam kunt scheren. De nieuwwaarde en het gewicht zijn bij iedere auto anders, waardoor het omslagpunt ook veel lager kan liggen. Alleen bij de grote diesels/benzines ligt dat omslagpunt wat hoger, maar bij de wat kleinere auto's is het nog steeds net zoals vroeger (15-20.000km).
Echter zul je in een kleine auto juist weer niet zoveel kilometers maken. Bij mijn Lupo 3L lag het omslagpunt in 2000 op 3 ton (of was het zelfs 7 ton) op jaarbasis. Zeg maar dat het de uitzondering is die de regel bevestigd :) De meerprijs was nogal hoog. Nu is onlangs de rijtuigbelasting fors verlaagd vanwege de extreem lage CO2 uistoot, waardoor het allemaal weer anders ligt.
Ondertussen rijd ik nog maar een 7.000 per jaar (ik ga lopend naar het werk) en ben ik net over de ton gegaan, terwijl ik hem in dec 2000 nieuw gekocht heb.

In de huidige Autoweek staat een BMW 318 getest, die zou 1:17 moeten doen, hun test komt veel en veel slechter uit (ik geloof 1:10,4 zo uit mijn hoofd). Voordeel van die vermelde zuinigheid is wel het label dat eraan gehangen wordt en je toch op die manier veel voordeel opleverd! Nu en wellicht nog wel meer in de toekomst.

• AttiX
  • Laatst online: 20:53
Suzuki Swift 1.6GLX uit 1994
1.6L 16V, 92PK

Stad/snelweg 50/50

Wanneer de tank leeg is, vul ik die helemaal en reset ik de dagteller. Dit doe ik al een langere tijd.

Gemiddeld gebruik over alle metingen: 1 : 16.2
Hoogste meting: 1 : 17.3
Laagste meting: 1 : 14.1

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

flo_ schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 09:52:
In RTL Autowereld hebben ze 6 man ofzo dezelfde route laten rijden in een BMW 320i(?) ... Verbruik varieerde van 1:10 (die jonge vrouwelijke coureur) tot 1:17 ('de nieuwe rijder', iemand die specialist ofzo daarin was). Precies dezelfde route dus... Is terug te kijken via RTL Gemist.

• backupdevice
  • Laatst online: 15:53

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Xander schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:57:
[...]

Ze bestaan alle twee. ;)

[...]

Volgens het boekje is de 100pk versie ietsje zuiniger, dus wie weet? :+
ooh ok, wist ik niet. Ik heb de 115PK.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Verwijderd

Ik snap soms werkelijk niks van dat blok van me. Deze tank:
  • Keer of 5 door Arnhem centrum
  • Twee keer stevig over de Posbank heen gereden
  • Met dik 130 op de teller naar Delft gereden, wat file gehad
  • Terug vanaf Delft naar Arnhem in de spits, 3x file, daarna binnendoor gereden met wat vertraging hier en daar. Deze route is alleen érg leuk over een dijk crossen, dus daar heb ik me ook niet echt ingehouden... (Utrecht afslag Odijk vanaf de A12 -> Wijk bij Duurstede -> Arnhem over Rhenen)
1:21.8. Dat is boven fabrieksspecs 8)7 Tank zat echt nokvol bij de pomp, benzine stond tot aan de rand :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2008 09:48 ]

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-11 21:36
1 op 13,2 met 50% stad 50% snelweg met een Prelude uit 1997. Keurig!

• Tommzz
  • Laatst online: 20-11 15:12
Mijn peugeot 106 1.1XN uit '92 reed vorige tank 1 op 14.87 (gemiddeld over +- 450 km) snelweg + stadsritjes.
Echter de bandenspanning was in alle 4 de banden veel te laag, dus volgende tankbeurt hoop ik rond de 1 op 16 a 1 op 17 te kunnen rijden.

• Grrrrrene
  • Niet online
'k Heb 1:13 gedaan met m'n Mazda 626 1.8 LX uit 1998, maar waarschijnlijk was dat nog wel iets zuiniger, omdat m'n schoonvader hem heeft afgetankt en die stopt na 1x afslaan met tanken, terwijl ik hem nog een paar keer verder volgooi :P Volgende keer weet ik meer :)

Edit: m'n fiets is gejat, dus tot ik weer een nieuwe terug heb (verzekeringskwestie) moet ik ook wat korte stadsritjes met de auto doen. Dat verprutst het verbruik nogal :o

[ Voor 24% gewijzigd door Grrrrrene op 02-07-2008 18:19 ]

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:07

Rudedadude

Maybe we were born to run

Het is duidelijk weer zomer, zuiniger dan 1:17 rijden in mijn benzine 1.3 yaris kost de afgelopen tijd geen enkele moeite meer. Mijn verbruiksmeter in de auto staat meestal zo rond de 5.4-5.5 per 100 km, dus dan zou het 1:18 moeten zijn, maar zo'n feest is het nog net niet, wanneer ik dan mijn tankbonnen weer invoer op autoverbruik.nl.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Foxie_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-11 16:35
rijd op dit moment 5,9 op 100 km ... is dus ongeveer 1;17 bij gemiddeld verbruik.

Auto is een peugeot 407 SW 1.6HDI. Volgens de statistieken is het gemiddelde verbruik 5,6 op 100km dus ik vermoed dat ik ook nog lager kan gaan ...

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
Maasluip schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 07:58:
[...]

Een Audi A3 gaat echt nooit zuiniger zijn dan die Suzuki. Ik weet niet in wat voor wereld jij leeft, maar een grotere auto met een zwaardere motor zuiniger? Nooit.

Daarbij merk je dat het verbruik bij hogere snelheden snel daalt. Een A3 1.4 zou buiten de bebouwde kom 1:19 rijden, maar ik zou wel eens willen weten hoe je dan moet rijden. 80 constant op de cruisecontrol waarschijnlijk. Gemiddeld zou je op 1:16 uit moeten komen.
En wat heeft de dieselprijs er mee te maken?
Appart, want mijn leon 1,8T doet op 140 in de 6 ook 1 op 15 :?
Lijkt mij wel dat die audi zuiniger is dan.

Audi S3

• Engineer Stewie
MexxT schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 20:11:
[...]

Appart, want mijn leon 1,8T doet op 140 in de 6 ook 1 op 15 :?
Lijkt mij wel dat die audi zuiniger is dan.
Nope, mijn ASTRA 1.9 CDTI doet op 140 km/h in de 6 ook 1:15,5

Verwijderd

Maasluip schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 07:58:
Niet zo kort door de bocht gaan aub. Ik weet niet in wat voor wereld jij leeft, maar gewicht en grootte zijn niet boeiend zolang je vooral constant kunt rijden. Ook als dat 150 is. Frontaal oppervlak en versnellingsbakratio's daarentegen des te meer. ;)

• sjorremans
Tommzz schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 18:12:
Mijn peugeot 106 1.1XN uit '92 reed vorige tank 1 op 14.87 (gemiddeld over +- 450 km) snelweg + stadsritjes.
Echter de bandenspanning was in alle 4 de banden veel te laag, dus volgende tankbeurt hoop ik rond de 1 op 16 a 1 op 17 te kunnen rijden.
hier maakt het allemaal niet uit, bandenspanning, weer .. lange ritten of korte ritjes.. het is altijd 1:15
gister ook getankt, 595 km op 39 liter ongeveer. alleen heb ik een 1.1XR uit '93

en dan rijd ik ook vaak zat korte stukjes binnendoor, en naar mijn werk is het ook ook geen denderde afstand, 2x 11 km op een dag (snelweg).

ik rijd zelf op de dagteller en reken aan de hand hiervan het verbruik uit, kan ook niet anders want ik heb geen boordcomputer :+

[ Voor 8% gewijzigd door sjorremans op 03-07-2008 11:47 ]

• pagani
  • Niet online
ajhaverkamp schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 10:14:
[...]
In de huidige Autoweek staat een BMW 318 getest, die zou 1:17 moeten doen, hun test komt veel en veel slechter uit (ik geloof 1:10,4 zo uit mijn hoofd). Voordeel van die vermelde zuinigheid is wel het label dat eraan gehangen wordt en je toch op die manier veel voordeel opleverd! Nu en wellicht nog wel meer in de toekomst.
Die onzuinigheid van BMW's zit hem natuurlijk ook in de rijstijl die je met een rwd auto met wat power vaak aanneemt. M'n 118d moet onder de 5l/100km kunnen halen volgens fabrieksopgaaf, maar ik zit op 5.7l/100km. Ik weet echter wel zeker dat ik onder de 5l/100km zou kunnen komen door een andere rijstijl aan te leren (nieuwe rijden, áltijd de motor laten afslaan bij het stilstaan, etc.)

En wat betreft het verhaal van een zwaardere/sterkere auto kan nooit zuiniger zijn dan een Suzuki Swift, wat een onzin :+ Dat hangt zóveel af van de gebruikte techniek. Als ik bijv. kijk naar collega's met Toyota's met vergelijkbare motoren en gewichten gebruiken die gewoon bijna twee keer zo veel diesel als mijn auto. Zouden ze met de Prius iets willen compenseren ;) (al is die ook minder zuiniig dan een M3 op het circuit)

• ST10©DE
  • Laatst online: 23:03

ST10©DE

Dus.............

Nu het weer warmer is, rijdt ik aanmerkelijk zuiniger dan in de winter. In de winter gaat het tank-lampje al bij 680km branden (bij het tanken drukt ik altijd de dagteller op 0) en nu bengint hij pas bij 750km te branden. Gisteren 53.12 liter getankt na 773km gereden te hebben. Ongeveer 1 op 14.5 dus. Auto van subject: BMW 316i Compact uit augustus 1998

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Tommzz
  • Laatst online: 20-11 15:12
sjorremans schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 11:42:
[...]

hier maakt het allemaal niet uit, bandenspanning, weer .. lange ritten of korte ritjes.. het is altijd 1:15
gister ook getankt, 595 km op 39 liter ongeveer. alleen heb ik een 1.1XR uit '93

en dan rijd ik ook vaak zat korte stukjes binnendoor, en naar mijn werk is het ook ook geen denderde afstand, 2x 11 km op een dag (snelweg).

ik rijd zelf op de dagteller en reken aan de hand hiervan het verbruik uit, kan ook niet anders want ik heb geen boordcomputer :+
Bij mij rijdt de auto al veel lekkerder nou de bandenspanning weer goed is, ook zijn de kleppen weer afgesteld zoals het hoort, wat de auto rustiger maakt (en hopelijk zuiniger). Helaas is mijn dagtellerstangetje afgebroken (was al zo toen ik hem kocht), en dit ratelt zachtjes tijdens het rijden.
Moet dus alles op de gewone teller doen, maar dat is ook geen probleem, geeft misschien 1 kilometer verschil aan t.o.v. dagteller maar daar kan ik wel mee leven.

Denk dat ik pas over een week of 2 weer hoef te tanken, dus tot die tijd weet ik nog niets, afwachten dus!
Pagina: 1 ... 20 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.