Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Het is complete onzin dat je dat onzin noemt. Grote deeltjes worden opgevangen en gedeeltelijk verbrand, dan hou je dus kleine deeltjes over. Die zijn kankerverwekkend. De kleine deeltjes kunnen worden verbrand. Hoe dan ook, helemaal duidelijkheid is er nog niet over, dus ik vind dat we moeten oppassen met roetfilters.johnnyv.nl schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 09:42:
[...]
En die roetdeeltjes worden dus verbrand en worden CO2, en CO2 is níet kankerverwekkend, dus is het gewoon complete onzin die uitgekraamd wordt dat een roetfilter zorgt voor meer kanker.
Zullen de dit aan scheikundigen (ondergetekende) overlaten?
sjeesis wat gaat het hard vandaag
Het gaat trouwens om een Toyota Star(s)let 1.5D uit 1992..
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Als ik fel optrek, bij +- 60 km/u het gas een stuk lift, dan springt de bak vanzelf van 3 naar 5, zonder in de 4 te komen. Mijn auto is Duits. Mijn nationaliteit heeft hier geen invloed opEngineer Stewie schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 16:22:
Nuja, ik heb hier van een Nederlander al gelezen dat hij hem van 2 naar 5 gooit, dat leer je ook bij geen enkele instructeur.
PS.: Ik ben Belg en heb GEEN rijopleiding genoten.
This footer is intentionally left blank
Verwijderd
Dat blijft voor mij raar aanvoelen, als ik 60 in 3 rijdt, dan doet de motor ongeveer 2200rpm, als ik dan naar 5 ga, dan doet die er nog 1200 waardoor ik van maximum koppel naar praktisch geen koppel ga en de turbo niks meer bijbrengt en de wagen begint te bokken.ajhaverkamp schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 21:30:
[...]
Als ik fel optrek, bij +- 60 km/u het gas een stuk lift, dan springt de bak vanzelf van 3 naar 5, zonder in de 4 te komen. Mijn auto is Duits. Mijn nationaliteit heeft hier geen invloed op
Het zal doenbaar zijn als je dan 60 km/h constant rijdt, maar voelt niet natuurlijk aan voor mij.
Mijn wagen is ook Duits btw.
Verwijderd
Dat is natuurlijk ook de bedoeling: cruisen in de hoogste versnelling. Wil je toch versnellen, even 1-2 versnellingen terug en gaanEngineer Stewie schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 07:12:
Het zal doenbaar zijn als je dan 60 km/h constant rijdt, maar voelt niet natuurlijk aan voor mij.
Verwijderd
in mijn auto mis ik de 4 ook wel eens bij flink doortrekkenajhaverkamp schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 21:30:
[...]
Als ik fel optrek, bij +- 60 km/u het gas een stuk lift, dan springt de bak vanzelf van 3 naar 5, zonder in de 4 te komen. Mijn auto is Duits. Mijn nationaliteit heeft hier geen invloed op
maarja tussen mijn 3, 4 en 5 zit niet zo`n gek groot verschil in toerental tis een 2 liter 4 cilinder 16 klepper die pas van 3,5 K rpm tot leven komt dus 120 = 3250 rpm. en 120 in drie is iets van 4,5 K dus die verschillen zijn niet zo groot. dan kan dat wel zeker als je met beleid schakelt
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.
Als scheikundige had je aan deze post voldoende gehad om te weten dat het níet kankerverwekkend is.stefan001 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 19:13:
[...]
Het is complete onzin dat je dat onzin noemt. Grote deeltjes worden opgevangen en gedeeltelijk verbrand, dan hou je dus kleine deeltjes over. Die zijn kankerverwekkend. De kleine deeltjes kunnen worden verbrand. Hoe dan ook, helemaal duidelijkheid is er nog niet over, dus ik vind dat we moeten oppassen met roetfilters.
Zullen de dit aan scheikundigen (ondergetekende) overlaten?
offtopic:
sjeesis wat gaat het hard vandaag
Onrustzaaiers
* pagani gaat bij het invoegen op de snelweg als het rustig is bijna altijd van de 3 naar de 6
Het lijkt me nutteloos om te schakelen naar de 4 en de 5 als ik nog voor de pk-piek in de 3 op de 120 zit. M'n boordcomputer egeft ook pas aan dat ik voor de zuinigheid moet opschakelen als ik een constante snelheid ga rijden en niet meer aan het versnellen ben, weet eigenlijk niet of dit boven de 4k rpm wel wordt gemeld, zal het vanavond eens testen
Mij lijkt het juist andersomJegapia schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 08:53:
Van hoog naar laag is ook geen probleem volgens mij (zolang je maar gewoon koppelt en geen toeren uithaalt), maar van laag naar hoog moet je toch oppassen wat je doet.
[ Voor 39% gewijzigd door pagani op 29-05-2008 09:37 ]
Ja sorry, ik bedoel hetzelfde als jij hoor.johnnyv.nl schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 09:28:
[...]
[...]
Mij lijkt het juist andersomAls je schakelt daalt je toerental. Bij omlaag schakelen kun je dit opvangen met heel-toe, bij opschakelen hoef je dit niet of in ieder geval minder op te vangen want je komt dan gewoon goed uit.
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.
Wellicht ook interessant dat mijn bevindingen qua verbruik mede worden gedeeld?
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Tuurlijk, wel met de kanttekening dat de uitstoot van een brommer vergelijkbaar is met die van een vrachtwagenKeiichi schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 09:56:
Ik ga binnenkort op een brommertje op en neer naar m'n werk.
(mijn 50cc scooter is minder zuinig dan m'n auto, dus ga die getallen maar niet posten
[ Voor 22% gewijzigd door pagani op 29-05-2008 10:02 ]
Het is een 4takt 50cc en ik ga 'm laten zoals deze is (Ik ben geen 16 meerjohnnyv.nl schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 10:00:
[...]
Tuurlijk, wel met de kanttekening dat de uitstoot van een brommer vergelijkbaar is met die van een vrachtwagen(of het moet een 4-takt zijn) En je zult wel de specs van de brommer moeten benadrukken, een standaard blok of een raceblok met 70cc, racefilter en racepijp maakt nogal wat uit
(mijn 50cc scooter is minder zuinig dan m'n auto, dus ga die getallen maar niet posten)
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Dan maak je het best wel bont met je scooterjohnnyv.nl schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 10:00:
[...]
Tuurlijk, wel met de kanttekening dat de uitstoot van een brommer vergelijkbaar is met die van een vrachtwagen(of het moet een 4-takt zijn) En je zult wel de specs van de brommer moeten benadrukken, een standaard blok of een raceblok met 70cc, racefilter en racepijp maakt nogal wat uit
(mijn 50cc scooter is minder zuinig dan m'n auto, dus ga die getallen maar niet posten)
Binnenkort kijken wat de motor doet, 4 cilinder 900cc blok.
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Ik rij er eigenlijk nooit meer mee, maar destijds kon ik op 3 liter een kilometer of 50 rijden. (1:17 dus) Ding reed dan ook 90 op het vlakke stuk (écht 90) en ik reed aardig door. Waarom hij zóveel zoop is me echter altijd een raadsel gebleven._Apache_ schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 10:12:
[...]
Dan maak je het best wel bont met je scooter, mijn oude puchje (
) gaat richting de 1:35 en wanneer ik rustig rij haal ik de 125km op een 3 liter tankje.
Weet wel dat de choke bij scooters lang aanblijft, is automatisch. En kan daarom door een groot verbruik leiden op de korte stukjes.johnnyv.nl schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 10:14:
[...]
Ik rij er eigenlijk nooit emer mee, maar destijds kon ik op 3 liter een kilometer of 50 rijden. (1:17 dus) Ding reed dan ook 90 op het vlakke stuk (écht 90) en ik reed aardig door. Waarom hij zóveel zoop is me echter altijd een raadsel gebleven.
Maarja, op die snelheden doet dat blokje het niet het meest zuinig
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Airco verbruikt idd veel, kan tot maximaal 15% schelen. Daarnaast moet je ook performance indienen. Ik gebruik het alleen maar in de winter.SmartDoDo schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 19:56:
Ik zit eens te kijken wat mijn verbruik is na m'n laatste tankbeurt en dan blijk ik gewoon 1:19,9 te hebben gereden waar ik gewoonlijk 1:20/20,5 haal. Wellicht dat de airco roet in het eten heeft gegooid want ik hoop niet dat mijn gewijzigde rijstijl (a la het nieuwe rijden) hier debet aan is
Weet iemand of de cruise control zelf veel verbruikt? Niet dat ik hem veel gebruik, maar ik vraag het me toch af.
De cruise-control an sich is niet meer dan een simpele schakeling die bij benadering 0 Watt zal verbruiken. Door het rijden van een constante snelheid kan het verbruik wel lager worden.Hacku schreef op zondag 01 juni 2008 @ 23:08:
[...]
Weet iemand of de cruise control zelf veel verbruikt? Niet dat ik hem veel gebruik, maar ik vraag het me toch af.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Dat werd me ook verteld, maar het scheelt bijna niks. Ik heb er meerdere malen op gelet.Door het rijden van een constante snelheid kan het verbruik wel lager worden.
Verwijderd
Ik heb vanavond voor de gein maar eens de dagteller gereset nadat ik de tank had volgegooid (€ 93,- normale diesel
Het verschil zal ook niet tientallen procenten zijn. Het verschil zal, afhankelijk van jouw manier van manueel gasgeven, hooguit enkele procentpunten bedragen.Hacku schreef op zondag 01 juni 2008 @ 23:13:
[...]
Dat werd me ook verteld, maar het scheelt bijna niks. Ik heb er meerdere malen op gelet.
Een gelijkmatige snelheid aanhouden met manueel gasgeven is voor de meeste bestuurders vrijwel onmogelijk, zeker wanneer je even aan het bellen bent ofzo (wel handsfree natuurlijk). Dat is althans mijn eigen ervaring met het rijden met auto's zonder cruise-control.Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 23:14:
Cruise control is minder zuinig als manueel gasgeven maar dan moet je wel een gelijkmatige snelheid weten aan te houden.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Veel zuiniger lijkt het niet te kunnen, maar ik cruise meestal op 130 en trap hem af en toe eens tot de bodem. Rij die auto meer voor de fun dan het geld, kijken hoe lang ik dat vol kan blijven houden
Een tank benzine van 95 Euro gemiddeld gaat 1 week (550km) mee, maar ik heb wel wat meer dan gemiddeld gereden nu.
Pas 3x getankt ook, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Zijn geen misselijke bedragen in elk geval. Hoort erbij zullen we maar zeggen
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
Vroeger toen ik nog op de brommer naar school reed was dat ook erg zuinig. Een standaard Zundapp CS50 (3 versnellingen handschakel) haalt 1:40 tot 1:45. Een retourtje school was 25km en de tank 10L, dus zo vaak stond ik niet aan de pomp_Apache_ schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 10:12:
[...]
Dan maak je het best wel bont met je scooter, mijn oude puchje (
) gaat richting de 1:35 en wanneer ik rustig rij haal ik de 125km op een 3 liter tankje.
Ik las een tijdje terug dat Aprilia reclame maakt met dat soort cijfers voor hun scooters met injectie, waar de moderne techniek al niet goed voor is
Nu betaalt m'n baas de auto en de brandstof voor woon-werk verkeer dus let ik er niet meer zo op. Ik rij over het algemeen vrij beheerst maar ik ben niet bewust met het nieuwe rijden bezig. Ik heb net een nieuwe auto (Seat Ibiza 1.6) en weet het verbruik nog niet exact, maar bij het inrijden zat het zo rond de 1:14.
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Verwijderd
Dus vanmiddag maar even met me laptop op schoot de weg op gegaan en me fuelmapje iets aangepast, nu maar eens kijken of 1:11 haalbaar is
Aangezien ik alleen 98 tank met me auto, kost dat tegenwoordig al snel €1,70 de liter en dat is met dit verbruik niet relaxt aangezien dit m'n daily is
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2008 00:42 ]
Zo'n laag verbruik haal ik nog niet eens met mijn zwaardere en snellere auto. Daar moet wel iets heel erg aan kapot zijn.
Signatures zijn voor boomers.
Heenreis:
3,2 l /100 km, motregen, rustig gereden (105 km/u op de TomTom)
Terugreis
3 l / 100 km, warm en zonnig, vlotter gereden (115 km/u op de TomTom en inhaalpieken tot aan 136 km/u volgens de GPS logger)
Gemiddeld dus 3,1 l / 100 km
VW Lupo 3L (803 kg)
This footer is intentionally left blank
Verwijderd
wat voor verbruiken haal jij dan wel niet met je eigen auto. Als je dit al "laag" vindtMaasluip schreef op maandag 02 juni 2008 @ 09:47:
Dan nog. 1:8 of zelfs 1:11 voor een Swift 1300 van 800 kg?
Zo'n laag verbruik haal ik nog niet eens met mijn zwaardere en snellere auto. Daar moet wel iets heel erg aan kapot zijn.
Verwijderd
Deze is voorzien van een complete stand-alone management systeem en een turbosetup.(en nog een grote lijst aan mods).
Dus kan me laptop aansluiten op het kabeltje wat uit m'n dashboard komt en dan met de Adaptronic software alles bekijken, aangezien er ook een wideband lambda in m'n auto zit, zie ik precies mijn AFR en heb ik hem nu wat armer gezet onder cruize omstandigheden.
Met die laatste tank ben ik helemaal niet op de snelweg geweest dus enkel sprintjes van stoplicht naar stoplicht en dan is hij redelijk dorstig
Het vermogen is standaard 101pk/115nm en zit nu ongeveer rond de 160pk/190nm en gaat hopelijk binnen enkele weken naar 200+pk en ~250nm.
Op kenteken is deze wagen inderdaad 810kg, hij moet eerdaags op de weegschaal en hoop dan op de 750kg te zitten, dus een bom op wielen.
Daarnaast heb ik met deze auto ooit(toen ik hem net had) 1:14weten te behalen, maar dat is dan altijd <2500rpm schakelen en op de snelweg achter een vrachtwagen hangen.
Maar dat was puur uit noodzaak omdat de versnellingsbak op ploffen stond
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2008 22:40 ]
Verwijderd
Hoog bedoel ik dusVerwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 11:02:
[...]
wat voor verbruiken haal jij dan wel niet met je eigen auto. Als je dit al "laag" vindt
En ik rij 1:14,1 met mijn Citroen, of 1:10 met mijn 40 jaar oude Peugeot. Dus 1:8 in een kleine lichte auto is erg... veel.
[ Voor 20% gewijzigd door Maasluip op 02-06-2008 14:04 ]
Verwijderd
Ding van m'n opa loopt echt dik 1:16. 22 jaar oud, 1.3L, enige onderhoud wat 'ie eraan heeft gehad is een doorgeroeste uitlaat. Je lacht je dood met die dingen, niet kapot te krijgenVerwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 11:32:
Een stock Swift GTi (dus de oude Swift nog) doet ook ongeveer 1:12. Tenminste dat is wat ik haalde met vooral stad en redelijk normaal rijden. Een keer echt alleen maar (99%) snelweg gedaan en toen was het 1:17.
En dat met een volvo S40 1,9 diesel.
Wat me opviel is dat ik in Duitsland met ruim 200km/uur niet eens gek veel meer verbruik (8 liter/100km // 1 op 12,5) maar het remmen en opnieuw versnellen vreet natuurlijk wel brandstof.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
enige jammere is dat de modellen van begin jaren 90 wel wegroestenVerwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 13:45:
[...]
Ding van m'n opa loopt echt dik 1:16. 22 jaar oud, 1.3L, enige onderhoud wat 'ie eraan heeft gehad is een doorgeroeste uitlaat. Je lacht je dood met die dingen, niet kapot te krijgen
Verwijderd
Verwijderd

Vorige tankbeurt: bijna 800km, tankindicator was bij het laatste blokje (maar knipperde niet), tanken tot afslag (3x), 43,6l
Deze tankbeurt: bijna 900km, laatste blokje van de tankindicator knipperde, tanken tot afslag (3x), 42,7l
Wat klopt hier niet? Vorige keer te vol en nu te leeg wegens meer of minder lucht in de tank?
Nouja, verdere tankbeurten zullen e.e.a. gelijktrekken.
[ Voor 6% gewijzigd door Mx. Alba op 03-06-2008 09:03 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Verwijderd
Ik snap trouwens werkelijk geen jota meer van die Aygo van me. 300km gereden, aantal keren nijmegen file, waaronder van de week dik anderhalf uur (kruipend was ik sneller geweest). 1:23.3
?:?
Bij het afslaan dus nog 3 keer proberen bij te vullen begrijp ik?Mx. Alba schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 09:02:
Vanmorgen weer getankt:
[afbeelding]
Vorige tankbeurt: bijna 800km, tankindicator was bij het laatste blokje (maar knipperde niet), tanken tot afslag (3x), 43,6l
Deze tankbeurt: bijna 900km, laatste blokje van de tankindicator knipperde, tanken tot afslag (3x), 42,7l
Wat klopt hier niet? Vorige keer te vol en nu te leeg wegens meer of minder lucht in de tank?
Nouja, verdere tankbeurten zullen e.e.a. gelijktrekken.
[afbeelding]
Dat deed ik een keer in Frankrijk
17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)
Verwijderd
Enige wat ik anders heb gedaan is 's ochtends ( als het toch koud is ) de airco niet aan te doen. Dit scheelt. Scheelt toch weer ruim 4%
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Dat doe ik ook, maar das gewoon om mijn rijbereik boven de 800km te krijgen, anders moet ik na 4 werkdagen gaan tanken. Nu pas na 5 dagen.Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 10:04:
Ik stond toen in Noorwegen. 220km op de teller, 7,5l *klik*. Ja de groeten, geloof er niks van. Klik klik FLOTS. 1:28.3Ik stop trouwens nooit bij de eerste klik, gewoon zo vol mogelijk gooien op het zicht
De peugeot had een rijbereik van 980km met hetzelfde aantal liters, toen moest ik pas om de 6 dagen gaan tanken.
Mss dat ik in de toekomst niet veel meer moet rijden, een bedrijf op 2.3 km van thuis heeft gebeld of ik interesse heb om bij hun te komen werken. Het is een heel interessante vacature, dus dinsdag ga ik op gesprek.
Woon-werk afstand zou dan van 155km naar 4,6 km gaan
Heb ik enkel nog een bedrijfswagen nodig voor in het weekend.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Verwijderd
Ik heb geen verbruiksmeter, dus een stukje nieuwsgierigheid. Maar als ik verwacht een kuteind te moeten rijden en ik ken de route niet, dan zorg ik dat ik een zo vol mogelijke tank heb op zo'n dag. Ik moet er niet aan denken dat je op het moment supreme ergens droog komt te staanBeQuietAndDrive schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 10:43:
Even terzijde, waarom tanken er hier mensen voordat de tank leeg is?Ik bedoel, waarom zou je na 200 km al gaan tanken (ervanuitgaande dat je tank dan niet leeg is al)? Ik wacht altijd tot dat ding keihard gaat piepen dat het echt nodig is. Dan gaat er ook voor 100 euro in trouwens, maar ja
anders blijf je tanken, het is niet mijn hobby. Ik stop altijd bij de eerste klik, duurt me allemaal veel te lang anders
Dat heb ik nog nooit meegemaakt, en stop pas als hij echt vol is.johnnyv.nl schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 10:49:
Ik moet wel stoppen bij de eerste klik, want zelfs dan krijg je soms na een rit zo'n mooi dieselspoortje vanonder je tankdop...
Je zou mogen verwachten van een BMW dat hij zijn diesel wel binnen kan houden.
Verwijderd
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2008 11:47 ]
Idd. En ook al ken je de route wel, als je weet dat je ergens langs de snelweg (=duur) droog komt te staan, dan scheelt het flink om voor vertrek bij een goedkopere tankplaats bij te vullen. Gisteren nog gedaan.Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 11:08:
[...]
Ik heb geen verbruiksmeter, dus een stukje nieuwsgierigheid. Maar als ik verwacht een kuteind te moeten rijden en ik ken de route niet, dan zorg ik dat ik een zo vol mogelijke tank heb op zo'n dag. Ik moet er niet aan denken dat je op het moment supreme ergens droog komt te staan
En mbt verbruik is het toch simpel? Afstand gereden op dagteller gedeeld door hoeveelheid getankt. Geldt bij 5l net zo goed al bij 50l al is de meetfout bij 5l relatief groter
Oslik blyat! Oslik!
Je verbruik wordt natuurlijk wel lager als je minder gewicht in je tank hebt zittenJ0YR1D3R schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 11:46:
Waarom zou je het verbruik niet kunnen meten als je tot het eind van je tank doorrijdt? Dat mis ik dan even... En daarnaast, je weet na een paar ritjes toch nog wel hoeveel je kunt rijden met je auto als je op een bepaald niveau zit? Ik rij hem ook altijd leeg, 1 keer per 3 weken tanken
Met een ruime 9.000 kilometer achter de rug kan ik helaas tot de conclusie komen dat het een klein wonder is om meer dan 700km af te leggen met zo'n 44liter brandstof. Omgerekend haal ik dus de 1:15,5 niet eens... Elke 650km aan de pomp om een ruime 43 liter te tanken, rond de 1:15 schijnt dus wel soort van haalbaar te zijn.
Ja de auto is zwaar en de motor heeft 2 liter inhoud, maar zo hard trek ik niet op, de cruisecontrol is zo ongeveer mijn grootste vriend etc. Helpt allemaal weinig om het verbruik omlaag te brengen.
Bericht hierboven
Floor-is schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 11:57:
Tegenwoordig cross ik rond in een Volvo V50 van 2005. Een 2.0D in momentum uitvoering die door mijn collega's (en voormalig collega's) tot in den treure afgetrapt lijkt te zijn.
Mijn 'onzuinige' run zit er ook weer op. Conclusie: rustigjes achter vrachtwagens plakken scheelt in mijn geval zo'n 0,8L/100 km vergeleken met overal waar het kan 30 te hard raggen (bijna alleen snelweg gereden). Had ik niet verwacht eigenlijk, ik had gehoopt dat het toch wel 3L uit zou maken, maar dat doet het dus niet. Blijkbaar rijdt hij hoogtoerig efficiënter, waardoor de verhoogde luchtweerstand weer deels teniet wordt gedaan. Ofzo.
In ieder geval hoef ik op de snelweg niet echt op rijstijl te letten blijkbaar, ding blijft toch altijd rond de 1:12,5 rijden, wat ik ook doe
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Verwijderd
Zou je aanraden om hem eens aan een OBD diagnose computer te hangen. Zo'n stekker kan je evt zelf al kopen op marktplaats/ebay en er zijn zat gratis programma's voor.Floor-is schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 11:57:
Tegenwoordig cross ik rond in een Volvo V50 van 2005. Een 2.0D in momentum uitvoering die door mijn collega's (en voormalig collega's) tot in den treure afgetrapt lijkt te zijn.
Met een ruime 9.000 kilometer achter de rug kan ik helaas tot de conclusie komen dat het een klein wonder is om meer dan 700km af te leggen met zo'n 44liter brandstof. Omgerekend haal ik dus de 1:15,5 niet eens... Elke 650km aan de pomp om een ruime 43 liter te tanken, rond de 1:15 schijnt dus wel soort van haalbaar te zijn.
Ja de auto is zwaar en de motor heeft 2 liter inhoud, maar zo hard trek ik niet op, de cruisecontrol is zo ongeveer mijn grootste vriend etc. Helpt allemaal weinig om het verbruik omlaag te brengen.
Of uiteraard gewoon bij de dealer a 50 euro even door laten meten. Zeker als er bij dit soort auto's meetwaarden niet goed zijn (hoeveelheid lucht, motortemperatuur, buitenluchttemperatuur) gaat het motormanagement verkeerde waarden inspuiten. Zeker een defecte luchtmassameter kan veel vermogen en dus brandstof kosten. Net als verkeerde temperatuurmetingen.
Dit is met een Prius. Als je veel 80km doet, zonder files, dan zit je meer bij 4.1~4.3L/100km.
1:10 voor onze Honda prelude 2.2 vtec (200pk). Ongeveer hetzelfde wegtype.
Klopt. Ik merk ook duidelijk het verschil tussen snelweg en 80km-wegen.Bartjuh schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 18:14:
4.5L/100km (1:22,2). Gemiddeld verbruik, veel 80km, en veel stadsverkeer, en elke dag een stuk file.
Dit is met een Prius. Als je veel 80km doet, zonder files, dan zit je meer bij 4.1~4.3L/100km.
Wat ik trouwens een vreemde gewaarwording vind is dat hij op 60km-wegen op cruise control juist heel onzuinig is: hij rijdt dan zo rond de 5,4:100 volgens eigen boordcomputer en is continu de accu aan het opladen. Als je hem van de CC afhaalt en even "feathert" zodat hij elektrisch gaat rijden en dan de CC er weer op zet, blijft hij elektrisch rijden tot de accu "te leeg" is (zes balkjes) en dan gaat hij weer terug naar 5,4:100 constant... Bug in de software? Ik heb zo op een 60km-weg voor het allereerst de accu proppie proppie vol gekregen, wat de Prius eigenlijk zou moeten vermijden want als hij zo vol zit kan je geen energie meer terugwinnen uit remmen...
Ja, idd ja. Rond 50 / 60 heeft ie een raar dipje. Maar meestal rijd je toch geen grote stukken 50, omdat je dan binnen de bebouwde kom zit, en om de haverklap in een file, voor een stoplicht staat, of bij een kruispunt aankomt.Mx. Alba schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 19:43:
[...]
Klopt. Ik merk ook duidelijk het verschil tussen snelweg en 80km-wegen.
Wat ik trouwens een vreemde gewaarwording vind is dat hij op 60km-wegen op cruise control juist heel onzuinig is: hij rijdt dan zo rond de 5,4:100 volgens eigen boordcomputer en is continu de accu aan het opladen. Als je hem van de CC afhaalt en even "feathert" zodat hij elektrisch gaat rijden en dan de CC er weer op zet, blijft hij elektrisch rijden tot de accu "te leeg" is (zes balkjes) en dan gaat hij weer terug naar 5,4:100 constant... Bug in de software? Ik heb zo op een 60km-weg voor het allereerst de accu proppie proppie vol gekregen, wat de Prius eigenlijk zou moeten vermijden want als hij zo vol zit kan je geen energie meer terugwinnen uit remmen...
Misschien zit daar een bepaalde gedachte achter
Nope, er zijn weinig verkeersmaatregelen die ook maar iets te maken hebben met milieu.Mx. Alba schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 14:19:
Mag ik dan met mijn Prius 80 rijden in een 60km-zone buiten de bebouwde kom omdat dat veel zuiniger is?
Drempels bijvoorbeeld... van die leuke drempelwijken verstook ik per kilometer bijna net zoveel als dat ik op 200/u verstook.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Verwijderd
Verwijderd
Uiteraard staan ze daar vaak te flitsen. En passen ze de timing niet aan.
Milieuontlasting is slecht voor de gemeentekas.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2008 15:44 ]
Dan rij je op het extraverbruik van die 60km zonesMx. Alba schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 15:24:
Ik verstook in 30km-zones en woonerven juist helemaal niets
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
in anderhalve week al 2x moeten tanken omdat de tank leeg was ( 20 liter )
Dus ik heb zo'n 40 liter getankt en denk 600km gereden
Kan iets minder zijn, kan iets meer zijn.
Opzich niet heel verkeerd aangezien ik dat ding constant op z'n staart trap omdat er anders geen vaart inzit :-p
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Hij heeft vrijdag aan zo'n systeem gehangen, was niks mis mee zei de dealer. Hij hing er eigenlijk aan omdat de bestuurdersportier weer eens niet op de normale manier open wilde. (Wat ze ook niet terug konden vindenVerwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 14:08:
[...]
Zou je aanraden om hem eens aan een OBD diagnose computer te hangen. Zo'n stekker kan je evt zelf al kopen op marktplaats/ebay en er zijn zat gratis programma's voor.
Of uiteraard gewoon bij de dealer a 50 euro even door laten meten. Zeker als er bij dit soort auto's meetwaarden niet goed zijn (hoeveelheid lucht, motortemperatuur, buitenluchttemperatuur) gaat het motormanagement verkeerde waarden inspuiten. Zeker een defecte luchtmassameter kan veel vermogen en dus brandstof kosten. Net als verkeerde temperatuurmetingen.
Bericht hierboven
Met 60km/u in de 4e versnelling drinkt hij 3l/100km, daarboven loopt het erg snel op (100km/u, 5e versnelling, ~5l/100km). De meeste auto's zijn toch rond de 80-90km/u het zuinigst?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2008 21:43 ]
Verwijderd
In Aachen ging er 9,8 liter in de tank. Dat was dus 1 op 22,3 met een Cuore.
Mijn Ford Mondeo 2.0 TDCi drinkt 5 liter diesel voor 100km, en dan rijd ik ongeveer 120-130 in de zesde versnelling (dan ongeveer zuinigst terwijl je toch snel vooruit komt, met cruisecontrol haal ik wel eens 4,6 liter op 100km)Gizz schreef op zondag 08 juni 2008 @ 21:22:
Bij welke snelheid rijdt jullie auto het zuinigst? Nu ik wat langer met onze Cuore heb gereden leer ik het beestje een beetje kennen, en de optimale snelheid ligt nogal laag heb ik het idee.
Met 60km/u in de 4e versnelling drinkt hij 3l/100km, daarboven loopt het erg snel op (100km/u, 5e versnelling, ~5l/100km). De meeste auto's zijn toch rond de 80-90km/u het zuinigst?
[ Voor 8% gewijzigd door maarud op 08-06-2008 22:13 ]
Zelfs met lange stukken zoals naar Texel op en neer met 170 km/h haal ik de 1:15.
Ongetwijfeld zal er meer uit te halen zijn als ik dag in dag uit constant 90 zou rijden en zou blijven plakken achter een vrachtwagen maar dat slaan we ook maar over na m'n vorige ervaring met vrachtwagens ( in de trent van homo's die te weinig afstand houden en achterp klappen ).
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Best zuinig want alle andere E36 rijders in het BMW topic zitten zo rond de 1:10 tot 1:12
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Vorige week heb ik mijn brommertje opgehaald, met volle tank afgeleverd en enkele km's op de teller.Keiichi schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 09:56:
Ik ga binnenkort op een brommertje op en neer naar m'n werk.
Van het weekend vond ik dat het tijd werd om te tanken, 113km op de teller, 1.9liter getankt (Tank liep over zelfs
Rijstijl: Extreem rustig 30km/h af en toe 40km/h
Als het verbruik bij 45km/h zo blijft, hoor je mij niet klagen
Klopt, ik _had_ een Golf 4 uit 2003 benzine met verbruiksmeter en deze was het zuinigst tussen 85 en 90 km/u.Gizz schreef op zondag 08 juni 2008 @ 21:22:
Bij welke snelheid rijdt jullie auto het zuinigst? [...] De meeste auto's zijn toch rond de 80-90km/u het zuinigst?
Zelfde ervaring met de diesel die ik nu heb (1.9SDI), zo rond de 80-90 (in de vijf) rijdt hij het fijnst (rustigst) en verbruikt ie het minst. Daarboven loopt het snel op, daaronder loopt het minder snel op (in z'n 2 stationair 10km/u in de file is nog steeds best wel zuinig, alleen meer dan 80-90 in de vijf).
lol, dik 1:59 dus.Keiichi schreef op maandag 09 juni 2008 @ 09:23:
[...]
Vorige week heb ik mijn brommertje opgehaald, met volle tank afgeleverd en enkele km's op de teller.
Van het weekend vond ik dat het tijd werd om te tanken, 113km op de teller, 1.9liter getankt (Tank liep over zelfs)
Rijstijl: Extreem rustig 30km/h af en toe 40km/h
Als het verbruik bij 45km/h zo blijft, hoor je mij niet klagen
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Maar gelukkig woon ik wel op een afstand die op de brommer gewoon te doen is
Staat hier ook maar meestal als ik eronder rij springt ie al op groen. Ik stop alleen als er iets aankomt.Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 15:42:
Of van die fijne stoplichten die er staan om de vaart eruit te halen, die hebben we hier ook. Niks op de andere wegen en dan toch even kort rood geven. Strontvervelend en slecht voor het verbruik
Ik rij 1 op 13.3 met een diesel, niet echt zuinig. Vorige berijder heeft er nogal mee getrapt denk ik.
Ik rij ook wel door daar niet van ;-)
Maar de norm is op snelweg 1:21, dat haalt ie nooit! Om dat te halen moet ik 90 ofzo op de cruise rijden. En als ik 120 mag rij ik zeker geen 90! Eerder 150.
Dat is bij 2takt motortjes. Ik heb een 4takt, werkt op hetzelfde principe als alle automotorenjohnnyv.nl schreef op maandag 09 juni 2008 @ 09:59:
[...]
Je wil alleen de uitstoot van CO2, fijnstof en allerhande andere troep niet weten
Bij mij ergens tussen de 135 en 150km/h het zuinigstGizz schreef op zondag 08 juni 2008 @ 21:22:
Bij welke snelheid rijdt jullie auto het zuinigst? Nu ik wat langer met onze Cuore heb gereden leer ik het beestje een beetje kennen, en de optimale snelheid ligt nogal laag heb ik het idee.
No signature required.
Over Formule 1 gesproken... Zou het niet een idee zijn om die wagens ook aan strenge emissienormen bloot te stellen? In de racerij worden de motortechnieken van morgen getest dus dat kan de technologie de goede kant op duwen.
Ook lijkt een elektrische 24-uurs-race op Le Mans me wel wat.
[ Voor 85% gewijzigd door Mx. Alba op 09-06-2008 11:19 ]
Een F1 wagen die elektrisch rijdt zal evenveel energie verbruiken (afgezien van wat ze kunnen recupereren bij het remmen). Alleen de methode van energieopwekking is anders.
Nee, een 600cc motorMx. Alba schreef op maandag 09 juni 2008 @ 11:16:
Formule 1 wagen ofzo?
Over Formule 1 gesproken... Zou het niet een idee zijn om die wagens ook aan strenge emissienormen bloot te stellen? In de racerij worden de motortechnieken van morgen getest dus dat kan de technologie de goede kant op duwen.
Ook lijkt een elektrische 24-uurs-race op Le Mans me wel wat.
No signature required.
... en de motoren gaan maar een paarduizend kilometer mee, tegenover de minstens 300.000km die een normale automotor kan halen.Maasluip schreef op maandag 09 juni 2008 @ 11:36:
Waarom? Het schijnt dat F1 motoren best efficient zijn. Ze leveren alleen 800 pk of zo, en dat is waarom ze zoveel brandstof verbruiken.
Maar het zal de accu- en oplaadtechnologie verderhelpen en ook pushen naar lichtere electromotoren en accu's.Een F1 wagen die elektrisch rijdt zal evenveel energie verbruiken (afgezien van wat ze kunnen recupereren bij het remmen). Alleen de methode van energieopwekking is anders.
Maak dan een nieuwe race klasse, ecosport ofzo. Of een elektro race klasse.
Maar bestaande sportwagens zuiniger maken is sowieso van de zotte, daar zijn ze niet voor
[ Voor 57% gewijzigd door pagani op 09-06-2008 12:52 ]
Rijstijl: sportief met veel stop-start/bochten
Dus perfecte combi van toch sportief rijden en (redelijk) zuinig
.
.
.
650cc Kawasaki Versys (motor)
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Dit topic is gesloten.
![]()