Mx. Alba schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 09:27:
Mjah ik ben dus nu bezig met niet speciaal op zuinigheid letten, maar ondanks dat rij ik 4,8:100 gemiddeld (1:21)... Conclusie, of je nu heel hard je best doet (max 120, zoveel mogelijk gliden, optimaal remmen) of gewoon lekker rijdt (max 130, alleen gliden en optimaal remmen als dat verkeerstechnisch nuttig is, niet schromen om een flinke dot gas te geven als dat nodig is) maakt voor het verbruik van zo'n Prius weinig uit, in beide gevallen zit ik tussen de 1:20 en de 1:22.
Kijk, dat is iets wat veel mensen vergeten als ze over de prius ranten.
Ten eerste vergelijken ze die altijd met 1.3 dieseltjes (wat pure nonsens is uiteraard). Kan best dat een diesel minder verstookt, maar diesels zouden gewoonweg fiscaal onaantrekkelijk gemaakt moeten worden wegens fijn stof. Gelukkig gaat de normale marktwerking hierin vanzelf alles rechttrekken (als in, diesel minstens even duur als benzine)
Dus als je de bewuste keuze neemt om benzine te rijden (minder NOx) dan moet je prius'en met andere benzinewagens vergelijken. En dan ook nog eens met hetzelfde volume.
Want dat heb je dan ook weer wel, gaan ze prius'en vergelijken met lupo3L...

Behalve de aflopende daklijn in een prius (beetje lastig voor echt grote mensen) heb je vanachter een zee aan ruimte, en zeker meer dan in de vergelijkbare aygo/lupo, enz...)
In die optiek is 4.5l/100km wél indrukwekkend, voor een auto met dat gewicht, dat volume én op benzine.
En waar ik eigenlijk toe wou komen: of je nu 'economisch' rijdt (het 'nieuwe rijden') of onbedachtzaam gewoon losgaat (niet nadenken, gewoon rijden), het verbruik zal nooit boven de 5.5l/100 km liggen.
Ze vergeten er dan wel bij te zeggen dat om 4.5l/100 km met een andere benzinewagen te halen, je als een nonnetje moet rijden en continu aandachtig op de rijstijl letten. Van zodra je ietwat vlot begint te rijden ga je er al ver over (nogmaals, met een benzinewagen). De accu vlakt gewoon alle bruuske verbruikspieken tijden acceleratie af, of je nu voorzichtig aan doet of niet. En daar pak je veel winst. En ondanks dat het een hybride is gaat de prius best wel snel van z'n plaats, je doet in elk geval niet onder voor de rest van het verkeer (en alvast sneller dan die dieseltjes). Voor alles tot 120 km/u kan je prima overweg met een prius. (beetje luidruchtig vanaf 120 km/u imo, 'dankzij' die cvt)
Ik beweer niet dat ik zelf een prius zou kopen, maar ik geef wel 'credit where credit is due'. Een hybride van de tweede generatie met een standaardsedan uiterlijk zou me bvb wel kunne bekoren. En zoals het er naar uitziet komen er in 2010-2011 mooie tijden aan voor wie bedachtzaam een wagen wil kopen
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 22-05-2008 16:27
]