Hoe zuinig rij jij? - Deel 1 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 102 Laatste
Acties:
  • 357.114 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:23

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Assumptions are the mother of all fuckups.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atjong
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Mx. Alba schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 12:59:
en elke keer komt het erop neer dat de boordcomputer ongeveer 0,3:100 te hoog aangeeft.
Weet je zeker dat je dagteller de waarheid spreekt? Alleen een navigatieding kan de echte afgelegde afstand goed weergeven, met de kanttekening dat die kleine verschillen zoals rijstrook wisselen niet meetelt. 't Blijft lastig.
St03mp schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 14:48:
Ik ben tot de conclusie gekomen dat het geen bal uit maakt of ik nu 140 rijd, bij elk stoplicht als n gek optrek en zo laat mogelijk rem, of juist heel rustig en netjes rijd.
Kun je wat meer vertellen over de auto, over het soort afstanden dat je aflegt en over hoe je het meet? Ben je een volledige tankbeurt je uiterste best aan het doen om rustig te rijden of doe je het maar soms?
Mx. Alba schreef op zondag 23 maart 2008 @ 00:36:
Kijk dat vind ik altijd wel grappig, dat mijn tank gewoon zuiniger is dan een Clio'tje :*)
Ho ho, een 240 mag je een tank noemen maar een V40 echt niet hoor! ;)
johnnyv.nl schreef op maandag 24 maart 2008 @ 13:59:
Als ik een auto zie, hoor ik te kunnen verwachten dat die in de buurt van de adviessnelheid rijdt of harder.
Als je de snelheid van het overige verkeer niet in kunt schatten moet je je afvragen of je wel veilig deel kunt nemen aan het verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:44
atjong schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 21:08:
Wat anders, met de idiote dieselprijs van nu heb ik deze laatste tank extra op mijn rijgedrag gelet en dat levert meteen wat op. Het laagste verbruik sinds in deze auto heb: 1098,8 km gereden en 60,51 liter getankt = 1:18,1 gemiddeld. En dat voor een lomp stuk ijzer dat bijna 23 keer zoveel weegt als ik (1590:70 kg) :*).
Netjes, ik haal zelf 1:20 met een Leon 2001 1.9 SDI (1170kg)

Kan nog zuiniger rijden (1:22/23) door de 90 of 100km/u constraint toe te passen, maar als je met meerdere mensen in de auto zit dan vinden die dat toch wel erg langzaam. Probeer daar toch een afweging tussen te maken, en rijd daarom tussen de 110 en 120 (op de teller, = 105 per uur werkelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

johnnyv.nl schreef op maandag 24 maart 2008 @ 13:59:
[...]

Boeit geen ruk. Als ik met 160+ aan kom rijden en ik zie een vrachtwagen, dan weet ik dat die 80-100 rijdt. Als ik een auto zie, hoor ik te kunnen verwachten dat die in de buurt van de adviessnelheid rijdt of harder.
Dat jij 160 rijdt wil niet zeggen dat een ander dat, of 120km/h, ook moet rijden. Het is fijn dat het kan, maar je hebt je gewoon aan te passen aan de rest van de verkeersdeelnemers. Wat Reyn al zegt: assumptions enzo ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2008 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ok, ok, agreed. Feit blijft dat het niet aanhouden van de adviessnelheid, zowel in positieve of negatieve zin, de veiligheid niet bepaald bevordert. Als jij immers 30km/u of meer langzamer gaat rijden schat je de verkeerssituatie ook verkeerd in.

(en gaan inhalen, zonder goed te spiegelen, terwijl de gemiddelde snelheid op de linkerbaan rond de 160+ ligt is dan helemaal 8)7 )

[ Voor 45% gewijzigd door pagani op 25-03-2008 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is inderdaad stupide, maar dan verricht je een speciale verrichting en heb je je dus maar aan te passen: gas erop of voldoende ruimte aanhouden bij het inhalen. Iemand die hem er lukraak voorgooit mag van mij ook fijn een hoge boom opzoeken :P Meestal mik ik het zo uit dat ik voldoende ruimte heb, omdat die 1L niet zo heel rap is, en dan kan ik rustig er langs zonder al te veel bij te moeten gassen (= goed voor je verbruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
johnnyv.nl schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 11:30:
Ok, ok, agreed. Feit blijft dat het niet aanhouden van de adviessnelheid, zowel in positieve of negatieve zin, de veiligheid niet bepaald bevordert. Als jij immers 30km/u of meer langzamer gaat rijden schat je de verkeerssituatie ook verkeerd in.
Het is geen adviessnelheid maar een maximumsnelheid. Je mag zelfs 70 rijden op de snelweg en dan nog kan je niet zeggen dat diegene de situatie verkeerd inschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Arnout schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 12:39:
[...]

Het is geen adviessnelheid maar een maximumsnelheid. Je mag zelfs 70 rijden op de snelweg en dan nog kan je niet zeggen dat diegene de situatie verkeerd inschat.
Het ging over Duitsland...

* pagani is van mening dat er hier ook een adviessnelheid mag worden ingesteld

Heb trouwens bij Blik Op De Weg ook diverse keren gezien dat oudjes die 70 reden op de snelweg er vanaf werden gehaald en vervolgens vriendelijk werden gevraagd waarom ze zo traag reden. Alles onder de 80 zonder reden hoort thuis op een provinciale weg. (ok, wettelijk mág je er 70 rijden, maar dan ben je niet echt slim bezig)

Ik zie het altijd zo: Als je er tijdens je rijexamen op kan zakken, zit je fout. 70 rijden op de snelweg is daar een voorbeeld van.

[ Voor 47% gewijzigd door pagani op 25-03-2008 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-10 13:03
johnnyv.nl schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 13:40:
[...]

Ik zie het altijd zo: Als je er tijdens je rijexamen op kan zakken, zit je fout. 70 rijden op de snelweg is daar een voorbeeld van.
Ze laten u zakken omdat je op je rijexamen hoort te bewijzen dat je de snelheidslimiet kent.
Op een autosnelweg hoor je dus harder te rijden dan 90 km/h op je rijexamen (in Belgïe althans).
In princiepe zouden ze als je aangeeft dat je er normaal 120 mag rijden niet op kunnen buizen.

Maar ik was gebuisd wegens "sportief" rijgedrag en ik had nergens te snel gereden, nooit met wheelspin vertrokken of boven de 4500 rpm (was benzine en het nieuwe rijden was nog niet hot) geweest ofzo...
Ik vermoed dat het links gaan staan aan de verkeerslichten en de bmw 520i eraf rijden mij de das hebben omgedaan :+ .
Keer erop gereden als een volwaardige opa en was er door.

Ik rijdt altijd 120km/uur op de snelweg, meestal nog wat harder 130-140 km/h omdat niet cte hoeven op te schuiven naar rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Je zakt op 70 rijden op de snelweg (in Nederland, zelfs niet alleen 70, maar alles onder de zeg 110km/u) omdat het:
A Gevaar oplevert voor de medeweggebruikers
B De doorstroming belemmert
C Een teken is dat je de snelweg eng vindt, of in ider geval rijden met die snelheden
D All of the above

Maar back on topic:
BMW 118D na 5450km nog steeds stabiel op 5.8l/100km bij vrij vlot gebruik met 50/50 stad/snelweg in de spits.

[ Voor 28% gewijzigd door pagani op 25-03-2008 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atjong
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

johnnyv.nl schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 14:05:
A Gevaar oplevert voor de medeweggebruikers
B De doorstroming belemmert
C Een teken is dat je de snelweg eng vindt, of in ider geval rijden met die snelheden
Interessant! Niemand heeft in dit land dus een vrachtwagenrijbewijs! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
atjong schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 16:12:
[...]

Interessant! Niemand heeft in dit land dus een vrachtwagenrijbewijs! :P
Grapjas :+
Met de vrachtwagen geldt precies hetzelfde lijkt me, als je dan steeds 70 blijft rijden zonder lading zak je waarschijnlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 22:36
Met een Fiat Doblo ;( 1.6 16V Benzine rij ik ongeveer 1:11 met veel mazzel als ik 120 rij (130 op de teller). De meter geeft 1:12 aan maar die vertrouw ik totaal niet omdat de afstands- en snelheidsmeting niet betrouwbaar is. Schijnt vaker voor te komen bij Veglia Borletti snelheidsmeters hoorde ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atjong
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

johnnyv.nl schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 16:14:
Met de vrachtwagen geldt precies hetzelfde lijkt me, als je dan steeds 70 blijft rijden zonder lading zak je waarschijnlijk ook.
Inderdaad. Maar in de praktijk kom je dan ook zelden iemand op de snelweg tegen die langere tijd 70 rijdt. 90 daarentegen... De normaalste zaak van de wereld 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 08:22
Met mijn Audi A4 1.6i, kom ik gemiddeld neer op 1:9 ~1:10...

Rij wel regelmatig korte stukjes, volgens andere gebruikers moet 1:12-1:13 kunnen.

Afgelopen kerst naar Oostenrijk gereden, daar een stuk (circa 4 uur lang) behoorlijk doorgereden (voor de 1.6 dan :P), circa 160~170 km/h, uiteindelijk wel 1:11 gehaald, dus geloof best dan 1:13 goed te doen is als je een lange tijd 120km/h met cruise erop rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Altijd wel 1 op 10 of minder. Maar interesseert me geen fuck. Ik wil lol hebben met rijden. Stamp liever lekker door met 1 op 8, dan 1 op 12 (joepie :S) met een ouwewijven rijstijl. Autorijden kost nu eenmaal geld, get used to it. Pure Hollandse kneuterigheid dat 'nieuwe' rijden enz.

Record is gehaald naar Oostenrijk +/- 2000 km heen en terug. 4 man in de auto en volle dakkoffer, continue (waar mogelijk) tussen de 180 en 200 gereden. Gemiddeld verbruik 1 op 7.

Maar wel genoten :P

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2008 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 23:08:
Altijd wel 1 op 10 of minder. Maar interesseert me geen fuck. Ik wil lol hebben met rijden. Stamp liever lekker door met 1 op 8, dan 1 op 12 (joepie :S) met een ouwewijven rijstijl. Autorijden kost nu eenmaal geld, get used to it. Pure Hollandse kneuterigheid dat 'nieuwe' rijden enz
Moah, 't rijdt aan de andere kant ook erg relaxt, als ik zie hoe opgefokt mensen vaak in de file rijden of op een druk tijdstip. Als je het dan wat rustiger aan doet zit je relaxt achter het stuur terwijl je om je heen constant de remlichten op ziet lichten. Ik heb daarom ook een hekel aan het spitsrijden in de Randstad: mensen geven elkaar totaaaall geen ruimte. Andere voordeel is dat het geld wat ik niet naar Ome Shell hoef te brengen, ik in andere leuke dingen kan stoppen :P

Voor mij zit het plezier in het rijden - op zo af en toe een rondje Posbank over knallen met lekker bochtenwerk - niet in het harde rijden, maar in technisch goed en gelijkmatig rijden. Het gas instampen kan iedere dodo, fatsoenlijke bochten nemen (daar hoef je niet hard voor te stampen) en netjes je snelheid benutten is schijnbaar een heel ander verhaal. Ook een uitdaging :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2008 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-10 18:09

Metro2002

Memento mori

Afgelopen weekend met mijn saxo 1.1 van schiedam naar zuid limburg gereden met snelheden van tussen de 120 en 140 de hele weg. Nog een stuk in limburg zelf gereden (gemiddeld tussen de 50 en 80km/u). En in Duitsland na een stukje de topsnelheid uitproberen (toch nog 160 met 3 man in de auto :9 ) afgetankt op 1 op 16,9 :*) 8)

* Metro2002 blijft trots op zijn zuinigheidswondertje op wielen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-10 21:14

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 23:08:
Altijd wel 1 op 10 of minder. Maar interesseert me geen fuck. Ik wil lol hebben met rijden. Stamp liever lekker door met 1 op 8, dan 1 op 12 (joepie :S) met een ouwewijven rijstijl. Autorijden kost nu eenmaal geld, get used to it. Pure Hollandse kneuterigheid dat 'nieuwe' rijden enz.

Record is gehaald naar Oostenrijk +/- 2000 km heen en terug. 4 man in de auto en volle dakkoffer, continue (waar mogelijk) tussen de 180 en 200 gereden. Gemiddeld verbruik 1 op 7.

Maar wel genoten :P
Het hangt wel van je auto af. Toen ik de Integrale nog had, heb ik het verbruik pas na een jaar of zo een keer uitgerekend (omdat iemand het vroeg) maar dat interesseerde me toen ook totaal niets. Als je met een dergelijke auto bewust gaat proberen zuinig te rijden dan verdien je levenslang met verplicht TBS ;) Maar ik heb nu een andere auto waar rijplezier op een ander vlak ligt (A4 2.8) en dan is het wel eens aardig om te zien wat je eigenlijk uit zo'n auto kunt halen. Ik ben er niet continu mee bezig overigens, laatst moest ik vanuit Rotterdam naar Arnhem om half 3 's nachts. Tja... :D

Overigens, rechtdoor 200 rijden kan mijn moeder ook nog wel, dus wat daar de lol aan is? Zoek eens een leuk weggetje op, zoals de Nordschleife :P

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
atjong schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 16:27:
[...]

Inderdaad. Maar in de praktijk kom je dan ook zelden iemand op de snelweg tegen die langere tijd 70 rijdt. 90 daarentegen... De normaalste zaak van de wereld 8).
Mensen die onnodig 90 gaan rijden op de snelweg mogen imho best beboet worden voor het hinderen van de doorstroming. Helaas is daar hier geen wetgeving voor, ja, artikel 5, maar dat is ook weer wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atjong
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

johnnyv.nl schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:16:
Mensen die onnodig 90 gaan rijden op de snelweg mogen imho best beboet worden voor het hinderen van de doorstroming.
Alle vrachtwagens altijd op de bon, hoppekee! :P Dan kunnen we de wegenbelasting wel afschaffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
Het gaat hier niet over vrachtwagens, maar het is gewoonweg irritant dat mensen op het rechtervak 90 blijven rijden (tussen de vrachtwagens wat dan nog eens levensgevaarlijk is ook).
Als deze mensen zouden opschuiven naar het 2de en 3de rijvak, krijg je een betere doorstroming. Ik sta elke dag op dezelfde oprit van de autostrade aan te schuiven omdat er van die pekels zijn die rechts blijven rijden, tegen 20-30 km/h, terwijl je links mooi kunt doorrijden tegen 70/80 km/h. Als ze dan het rechtervak vrij zouden maken door op te schuiven, hebben die mensen op de oprit minder last om in te voegen.

=> betere doorstroming.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-10 13:37
Jegapia schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:00:
Het gaat hier niet over vrachtwagens, maar het is gewoonweg irritant dat mensen op het rechtervak 90 blijven rijden (tussen de vrachtwagens wat dan nog eens levensgevaarlijk is ook).
90 op de 2e of 3e baan rijden verstoort het verkeersbeeld ook flink. Wil iemend om wat voor reden dan ook niet harder als 90 dan heb ik daar geen enkel probleem mee zolang de persoon in kwestie maar niet het hele verkeersbeeld verstoord (dus netjes rechts blijft).

Onnodig en met lage snelheid links rijden maakt om die reden deel uit van mijn snelweg ergernissen top 3 naast kleven en geenrichting aan geven (bij voorkeur in combinatie met niet kijken)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 04-10 19:37

JT

VETAK y0

1:12-13 in de stad, 1:15-16 op de snelweg. Toch in 7,5s aan de 100 :P Als ik normaal rij, dan anticipeer ik veel, auto lang uit laten rollen enzo. Maar soms trek ik even goed het gas open tot de redline als het blok warm is en de ruimte en de situatie er naar is. Dus met soms flink sporten en verder veel anticiperen enzo, haal ik dit verbruik.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardcore-Maniac
  • Laatst online: 25-11-2017
1 op 11 met de renault clio RS 2.0 16v 172 pk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardcore-Maniac
JT schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:43:
1:12-13 in de stad, 1:15-16 op de snelweg. Toch in 7,5s aan de 100 :P Als ik normaal rij, dan anticipeer ik veel, auto lang uit laten rollen enzo. Maar soms trek ik even goed het gas open tot de redline als het blok warm is en de ruimte en de situatie er naar is. Dus met soms flink sporten en verder veel anticiperen enzo, haal ik dit verbruik.
7,5 sec haal je niet hoor ;) waarmee gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atjong
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Jegapia schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:00:
Als deze mensen zouden opschuiven naar het 2de en 3de rijvak, krijg je een betere doorstroming. Ik sta elke dag op dezelfde oprit van de autostrade aan te schuiven omdat er van die pekels zijn die rechts blijven rijden, tegen 20-30 km/h, terwijl je links mooi kunt doorrijden tegen 70/80 km/h.
Aha, de 90 rijdende rechterstrookgebruikers rijden als ze jou tegenkomen opeens 20 a 30. Mooi zeg, zo een verkeersbeleving. Maar goed, we dwalen af. Het ging over zuinig rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hardcore-Maniac schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:50:
[...]

7,5 sec haal je niet hoor ;) waarmee gemeten?
G-Tech Pro RR. Wel zonder silencer en dan wil je hem na die 7,5s zo snel mogelijk uit zetten O-) Met silencer scheelt het 2-3 tiende.

[ Voor 23% gewijzigd door JT op 26-03-2008 15:11 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
atjong schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:29:
[...]

Alle vrachtwagens altijd op de bon, hoppekee! :P Dan kunnen we de wegenbelasting wel afschaffen!
Hou toch eens op met auto's met vrachtwagens te vergelijken. Als je in je auto 90 rijdt op de snelweg belemmer je de doorstroming, veroorzaak je verkeershinder en verhoog je de risico's door je snelheidsverschil met de andere weggebruikers. Daarvoor mag je imho beboet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardcore-Maniac
JT schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 15:10:
[...]

G-Tech Pro RR. Wel zonder silencer en dan wil je hem na die 7,5s zo snel mogelijk uit zetten O-) Met silencer scheelt het 2-3 tiende.
nette tijd dan hoor, standaard zou mijn auto 172 pk op 1000 kilo 7,2 sec na de 100 moeten halen eigelijk nooit getest, maar 42 pk en 25 kilo meer zou toch eigelijk wel een groter verschil uit moeten maken denk ik ofniet dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
atjong schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:58:
[...]

Aha, de 90 rijdende rechterstrookgebruikers rijden als ze jou tegenkomen opeens 20 a 30. Mooi zeg, zo een verkeersbeleving. Maar goed, we dwalen af. Het ging over zuinig rijden.
Ring van Antwerpen in de spits

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
Mhhh, ik rijd ook altijd 1 op 10. Zodra de grote beurt is geweest misschien 1 op 11, maar meer zit er niet in denk ik. Een Alfa is nu een keer een sportieve wagen en daar wil ik ook gebruik van maken. Sowieso is een 156 2.0 TS 16V met 155pk redelijk aan zijn gewicht maar komt het nog erg lekker van zijn plaats. Van 0-100 in 8,5 seconden en hij weegt 1250 kilogram. Ik vind het in ieder geval altijd heerlijk om overal langs te zoeven.

Vorige week in Duitsland nog even gekeken wat het vebruik was, maar ik kom altijd op 1:10 uit en daar heb ik stukken 220 gereden, dus wel frapant...

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

johnnyv.nl schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 15:22:
[...]

Hou toch eens op met auto's met vrachtwagens te vergelijken. Als je in je auto 90 rijdt op de snelweg belemmer je de doorstroming, veroorzaak je verkeershinder en verhoog je de risico's door je snelheidsverschil met de andere weggebruikers. Daarvoor mag je imho beboet worden.
En vrachtwagens zijn vliegtuigen?

Daar waar je 120+ kunt rijden zonder vrachtwagens is het relatief rustig en kun je ook makkelijk iemand die 90-100 rijdt op de rechterbaan inhalen. Daar waar vrachtwagens rijden heb je van die mensen helemaal geen last, tenzij ze met een marginaal snelheidsverschil de vrachtwagens in gaan halen. Zelf rij ik vaak zat achter een leuke touringcar aan, maar als ik die inhaal, dan gaat het gas er gewoon op. Niemand die er last van heeft, behalve de Shell, aangezien ik achter de touringcar een dikke 1:26 haal.

Op mensen die als een oud wijf inhalen mag je schelden, maar je stelling raakt verder kant noch wal, sorry :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2008 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hardcore-Maniac schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 15:24:
[...]

nette tijd dan hoor, standaard zou mijn auto 172 pk op 1000 kilo 7,2 sec na de 100 moeten halen eigelijk nooit getest, maar 42 pk en 25 kilo meer zou toch eigelijk wel een groter verschil uit moeten maken denk ik ofniet dan
Ik heb ook een vrij korte bak, in z'n 2 kom ik maar tot de 95 op de teller. Daarnaast heb ik tussen 1800rpm en 6500rpm meer dan 90% van m'n koppel; helpt ook wel een beetje in z'n 1 bij het wegtrekken :P

Afbeeldingslocatie: http://aycu19.webshots.com/image/47898/2005236118952801710_rs.jpg

Misschien 1 of 2 tiende meetfout en ik denk dat ik het boven de 100 toch echt tegen je moet afleggen ;) Weet niet waar je vandaan komt, maar als je een keer langs komt dan kunnen we jouw bak ook wel ff g-techen.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 26-03-2008 15:55 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ey JT, kan dat ding ook verbruikscijfers bijhouden? Ik neem aan dat hij aan de ODB-poort wordt gehangen en die levert die gegevens gewoon aan. Ik heb zo'n Scangauge gehad, maar de cijfers die uit dat ding kwamen rollen sloegen werkelijk nergens op. Misschien dat dit wat is voor in m'n Aygo (bouwen ze een zuinigheidsmonstertje, vergeten ze de verbruiksmeter van een paar tientjes |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Nee, deze werkt niet met een ODB poort. Dit apparaat leest je rpm af via je sigarettenaansteker (daarvoor moet je hem wel juist calibreren en met enkele auto's kan dat heel erg moeilijk/onmogelijk zijn, maar meeste werken wel gewoon). Verder zitten er meerdere accelero/g-kracht meters in die de acceleratie meten.

Met die gegevens kan je versnellingen meten (houd er rekening mee dat je wel een platte/rechte weg moet gebruiken) en relatieve grafieken. Wil je er harde cijfers bij dan moet je je gewicht nog invoeren. Adhv natuurkundige formules wordt dan berekend hoeveel vermogen/koppel er nodig is om die acceleratie te bereiken. De cijfers die je krijgt zijn wel inc lucht- en rolweerstand.

Je kan verschillende grafieken krijgen, bijvoorbeeld:
- Tijd vs g-krachten
- Tijd vs snelheid
- Rpm vs koppel/vermogen
- Rpm vs g-krachten

Dan is er ook nog een Road Racer functie. Dit houd simpelweg in dat het apparaat g-krachten meet in de lengte en in de breedte. Maw: voor acceleratie en sturen. Dit kan dan ook nog voor langere tijd worden opgenomen en later op de pc worden gezet met software. De RR functie kan volgens mij alleen de RR, de SS niet en op de pc zetten sowieso alleen de RR. Helaas heb ik mijn USB-RS232 kabel icm de G-Tech nog niet werkend ;(

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, dat is jammer :) Wel bedankt voor je uitgebreide uitleg trouwens, maar het is net niet wat ik zoek. Ik heb tot nu toe maar één alternatief voor de Scangauge gevonden, maar die kost gelijk weer 300-400 dollar en dat is me toch wat te heftig. Wel erg jammer dat die Scangauge het niet lekker deed, want op zich was het een mooi apparaatje om je verbruiken mee bij te houden als je geen boordcomputer hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

300-400 dollar is wel veel voor iets wat je gewoon bij het tanken kan berekenen ja...

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 15:51:
[...]

En vrachtwagens zijn vliegtuigen?

Daar waar je 120+ kunt rijden zonder vrachtwagens is het relatief rustig en kun je ook makkelijk iemand die 90-100 rijdt op de rechterbaan inhalen. Daar waar vrachtwagens rijden heb je van die mensen helemaal geen last, tenzij ze met een marginaal snelheidsverschil de vrachtwagens in gaan halen. Zelf rij ik vaak zat achter een leuke touringcar aan, maar als ik die inhaal, dan gaat het gas er gewoon op. Niemand die er last van heeft, behalve de Shell, aangezien ik achter de touringcar een dikke 1:26 haal.

Op mensen die als een oud wijf inhalen mag je schelden, maar je stelling raakt verder kant noch wal, sorry :)
Waarom hoor ik dan toch overal dat snelheidsverschillen een belangrijke fileoorzaak zijn? En waarom word je bij je rijlessen geleerd dat zachter dan zeg 115-120 rijden slecht is voor de doorstroming?

En wat dacht je van het feit dat je er voor zorgt dat mensen die willen uitvoegen vanaf de linkerbaan eerst moeten afremmen tot jouw snelheid op diezelfde linkerbaan...

[ Voor 7% gewijzigd door pagani op 26-03-2008 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Over de afgelopen 22.500 kilometer heb ik gemiddeld 4.8liter op 100km verbruikt. Vanaf dinsdag aanstaande is het mijn auto niet meer en de laatste week heb ik echt geen zin om op verbruik te letten. :P

FYI: Renault Clio 1.6DCI 83pk van 23 februari 2003

[ Voor 11% gewijzigd door Floor-is op 26-03-2008 16:38 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 13:25

PoweRoy

funky!

peugeot 207 1.4 benzine

maandje oud (3500 op de teller)

6.8l/100km gemiddeld.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Fia Stilo 1.6 benzine, 3 deurs, 1170 KG en 101 PK.

12,5/100km :)

Niet echt zuinig, maar het is een redelijk zwaar beestje voor zn lengte. Hij is gewoon dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardcore-Maniac
JT schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 15:54:
[...]

Ik heb ook een vrij korte bak, in z'n 2 kom ik maar tot de 95 op de teller. Daarnaast heb ik tussen 1800rpm en 6500rpm meer dan 90% van m'n koppel; helpt ook wel een beetje in z'n 1 bij het wegtrekken :P

[afbeelding]

Misschien 1 of 2 tiende meetfout en ik denk dat ik het boven de 100 toch echt tegen je moet afleggen ;) Weet niet waar je vandaan komt, maar als je een keer langs komt dan kunnen we jouw bak ook wel ff g-techen.
omg eindhoven jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59
johnnyv.nl schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 16:25:
[...]

Waarom hoor ik dan toch overal dat snelheidsverschillen een belangrijke fileoorzaak zijn? En waarom word je bij je rijlessen geleerd dat zachter dan zeg 115-120 rijden slecht is voor de doorstroming?

En wat dacht je van het feit dat je er voor zorgt dat mensen die willen uitvoegen vanaf de linkerbaan eerst moeten afremmen tot jouw snelheid op diezelfde linkerbaan...
Hier is zo'n ex-oma rijder :). Mijn vorige auto was niet bepaald gebouwd voor snelheden >100 km/u (Corsa 1.0s, 736 kg, 40-45 pk). Reed toch prima :), in stadsverkeer was ik niet zelden als eerste weg bij verkeerslichten (zonder extra toeren te maken ofzo). Op de snelweg is het wat anders, zeker als je met mensen achterin in wil gaan halen. Meestal reed ik gewoon 100, rechts uiteraard, en vrachtwagens inhalen deed ik soms met 110 als er niemand anders is, of met 120 als er wel ander verkeer bij is. Dat haalde ie net :P. Ook een paar keer gehad dat er niks achter me reed, en ineens iemand vlak achter me terwijl ik met 110 aan het inhalen ben. Sorry, maar dan wacht je maar ff (afgezien van het feit dat dan op het gas trappen totaal geen nut heeft :P).

1:18 voor zo'n ouwe bak, vond ik niet gek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Feit is dat je de doorstroming belemmert doort 90 te rijden als iedereen om je heen harder rijdt of wil rijden, helemaal als het wat drukker is. Daarmee veroorzaak je in het ergste geval nog een file, wat helemaal slecht is voor de algehele "zuinigheid" van de auto's om je heen, leuk dat jij dan 1:30 rijdt, maar iedereen achter je moet remmen-optrekken-filerijden, nee, dat heb je mooi voor elkaar :z

(vandaar dat ik dit best in het topic vind passen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hmmm.....Enschede en soms in P'rend bij m'n ouders dus dat is wel een takke-eind weg :/

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
johnnyv.nl schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:56:
Feit is dat je de doorstroming belemmert doort 90 te rijden als iedereen om je heen harder rijdt of wil rijden, helemaal als het wat drukker is. Daarmee veroorzaak je in het ergste geval nog een file, wat helemaal slecht is voor de algehele "zuinigheid" van de auto's om je heen, leuk dat jij dan 1:30 rijdt, maar iedereen achter je moet remmen-optrekken-filerijden, nee, dat heb je mooi voor elkaar :z

(vandaar dat ik dit best in het topic vind passen)
Ach, slecht voor de algehele zuinigheid om je heen? Als ze zo hard rijden boeit het hun weinig denk ik. Ik rij gewoon lekker 110. Als ze me harder willen laten rijden geven ze me maar geld. Voor smmige boeit het niet, maar mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:26
Metro2002 schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 10:02:
Afgelopen weekend met mijn saxo 1.1 van schiedam naar zuid limburg gereden met snelheden van tussen de 120 en 140 de hele weg. Nog een stuk in limburg zelf gereden (gemiddeld tussen de 50 en 80km/u). En in Duitsland na een stukje de topsnelheid uitproberen (toch nog 160 met 3 man in de auto :9 ) afgetankt op 1 op 16,9 :*) 8)

* Metro2002 blijft trots op zijn zuinigheidswondertje op wielen
Mijn 106je 1.1 haalt ook 160 km/h
Of er nou 2 man of 5 man met bagage inzit, hij doet het :D Je bent even bezig maargoed :P
Van het weekend naar Sittard op en neer vanuit Utrecht. Met snelheden van 120 tot 160 km/h toch nog 1:15 halen. Niet slecht voor zo klein ragbakje _/-\o_

Wat minder prettig is met zoveel lading je moet invoegen op een snelweg met bv een lichte helling. Kan je trappe wat je wilt maar vaart maken doe je bijna niet :(

9 van de 10 keer rijd ik gelukkig alleen in de auto en kom je nog redelijk vooruit.

[ Voor 13% gewijzigd door sjorremans op 26-03-2008 20:11 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:07
johnnyv.nl schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:16:
[...]

Mensen die onnodig 90 gaan rijden op de snelweg mogen imho best beboet worden voor het hinderen van de doorstroming. Helaas is daar hier geen wetgeving voor, ja, artikel 5, maar dat is ook weer wat overdreven.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Lekker onderbouwde reaktie. Als je anderen hindert ben je toch verkeerd bezig, of niet dan?

Artikel 5:
Artikel 5 Wegenverkeerswet (kapstokartikel)
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

En zoals al meermalen gezegd is het snelheidsverschil ook gevaarlijk.

[ Voor 42% gewijzigd door pagani op 26-03-2008 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Merk: Alfa Romeo 156 2.5 V6

Dagelijkse KM: 20
Snelweg/in de stad % : 30/70
Gemiddeld verbuik: 1 op 6,5
Snelheid: 130/140
Brandstof : Benzine

Zuinig? Neuh, maar welke elke keer een feestje om in te mogen rijden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
johnnyv.nl schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 21:58:
[...]

Lekker onderbouwde reaktie. Als je anderen hindert ben je toch verkeerd bezig, of niet dan?

Artikel 5:
Artikel 5 Wegenverkeerswet (kapstokartikel)
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

30km/h snelheidsverschil max. Dat kan je zien aankomen hoor! Als ik met 140 aan kom rijden en iemand schuift hem ervoor met 100 is het makkelijk te doen. Maar ach... als ik met 100 achterop een file aan kom rijden hinderen de mensen die voor me in de file staan ook. Dus allemaal maar artikel 5 geven? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Caponi schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 22:12:
Merk: Alfa Romeo 156 2.5 V6

Dagelijkse KM: 20
Snelweg/in de stad % : 30/70
Gemiddeld verbuik: 1 op 6,5
Snelheid: 130/140

Zuinig? Neuh, maar welke elke keer een feestje om in te mogen rijden :*)
20 km per dag? Volgens mij rij je hem dan niet eens lekker warm (en zou ik ook niet zo snel 140 gaan scheuren denk ik). Maar moet je eens doen, dan gaat die mooie echte Alfa V6 nog beter klinken ;) Heb laatst een 159 gereden met dat Opel blok. Fijne auto hoor, maar zwaar (Q4) en de oude sound is niet meer. R.I.P. :(

[ Voor 10% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 26-03-2008 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

johnnyv.nl schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 16:25:
[...]

Leuke argumenten, maar nogmaals: snijden geen hout. Die vrachtwagens rijden er toch: kan je prima tussen gaan rijden. Op het moment dat er geen vrachtwagens rijden (nacht, weekend) is er ruimte zat om fatsoenlijk in te halen. Nog een leuke: de wegcapaciteit neemt niet toe bij hogere gemiddelde snelheid..

Met 100-110km/h over een snelweg rijden is geen schande en zuinig. Dat jij het ervaart als hinderlijk wil niet zeggen dat het een feit is ;)
johnnyv.nl schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 21:58:
Sorry, maar dan heb jíj je maar aan te passen, hoe vervelend je het ook vindt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2008 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BeQuietAndDrive schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 10:11:
[...]

Het hangt wel van je auto af. Toen ik de Integrale nog had, heb ik het verbruik pas na een jaar of zo een keer uitgerekend (omdat iemand het vroeg) maar dat interesseerde me toen ook totaal niets. Als je met een dergelijke auto bewust gaat proberen zuinig te rijden dan verdien je levenslang met verplicht TBS ;) Maar ik heb nu een andere auto waar rijplezier op een ander vlak ligt (A4 2.8) en dan is het wel eens aardig om te zien wat je eigenlijk uit zo'n auto kunt halen. Ik ben er niet continu mee bezig overigens, laatst moest ik vanuit Rotterdam naar Arnhem om half 3 's nachts. Tja... :D

Overigens, rechtdoor 200 rijden kan mijn moeder ook nog wel, dus wat daar de lol aan is? Zoek eens een leuk weggetje op, zoals de Nordschleife :P
Rij in een VW Bora 2.3 V5. Ben het helemaal met je eens dat 200 rijden op een snelweg niet moeilijk is. Dat punt wilde ik ook niet maken hoor ;) Bedoelde puur dat ik niet hou van dat kneuterige rijden en bij iedere tankbeurt met een calculatortje uitrekenen wat het verbruik is geweest. Wat boeit dat nou? Het geld groeit me echt niet op de rug, maar ik hou me totaal niet bezig met het feit of ik nou 400 of 500 km met een tank kan rijden (meestal dat eerste). En druk maken over de brandstofprijzen doe ik ook al lang niet meer. Het wordt er niet anders van. Al wordt het €2,- per liter, ik blijf toch wel rijden, vind het veels te leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 00:04:
Wat boeit dat nou? Het geld groeit me echt niet op de rug,
Ten opzichte van flink doorstampen kun je zeker 20-30% besparen bij je tankbeurten. Ik weet niet hoeveel je rijdt, maar stel je draait een 25K op jaarbasis met 1:13 ipv 1:10. Dat scheelt je met de huidige benzineprijs een slordige 800 euro op jaarbasis. Leuke bijdrage aan een nog leukere vakantie of iets dergelijks :P
En druk maken over de brandstofprijzen doe ik ook al lang niet meer.
Dat heeft ook weinig zin, doe je weinig aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yassine
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:05

yassine

Nothing to it but to do it!

Laats een meting gedaan.
575km/40ltr.= 1 op 14.25. Dat is voornamelijk stadverkeer.

Auto is een Lancia Ypsilon 1.1 (''98) Vind het helemal niet zuinig eig. (benzine) :X

Ben vanplan 15" velgen eronder te zetten, gaat mijn verbruik dan merkbaar achteruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

1:14,25 voor alleen stadsverkeer is echt niet verkeerd met een benzineblokje :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjszwo
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 23:02:
[...]

20 km per dag? Volgens mij rij je hem dan niet eens lekker warm (en zou ik ook niet zo snel 140 gaan scheuren denk ik). Maar moet je eens doen, dan gaat die mooie echte Alfa V6 nog beter klinken ;) Heb laatst een 159 gereden met dat Opel blok. Fijne auto hoor, maar zwaar (Q4) en de oude sound is niet meer. R.I.P. :(
Die 20km is gemiddeld bij de dagelijkse boodschappenritjes e.d.. Ik heb namelijk een bedrijfsauto voor woon-werkverkeer en de V6 voor privegebruik erbij zeg maar. Als ik de snelweg op ga is het 9 van de 10 keer veel meer dan 20km en dan rij ik hem ook goed los ;)

Wat die 159 betreft, tsja... Ik loop er ook niet heel erg warm voor. De 159 3.2JTS (ook V6) is daarentegen wel leuk, maar zal behoorlijk onbetaalbaar blijven de komende tijd.

[ Voor 6% gewijzigd door mjszwo op 27-03-2008 06:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 23:02:
[...]
Heb laatst een 159 gereden met dat Opel blok. Fijne auto hoor, maar zwaar (Q4) en de oude sound is niet meer. R.I.P. :(
Het is OPEL (eigenlijk GM) die een FIAT blok gebruikt (1.3 en 1.9 jtd) in hun auto's, niet andersom.
Ik heb een OPEL ASTRA met de 1.9 JTD van FIAT (zelfde als ALFA dus).

Deze levert 120pk (280Nm koppel) met een gewicht van 1375 kg en als je hem goed doortrapt komt die toch flink van zijn plek. Motorsound is nihil (in het interieur altans) en zo hoort het ook.
Ik kan ondertussen het verbruik laten varieren van 5.6 l/100km (oma) tot 7l/100km (sportief).
Ik zit meestal rond de 6.2l/100km - 6.4l/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik erger mij meer aan vaker tanken (meestal rond 520-560km raak) dan aan het verbruik. Dat verbruik krijg je erbij met een 4.0 V8. Het wordt ook nooit minder dan 1 op 7, en nooit beter dan dicht op de 1 op 10 (snelweg). Dat vind ik voor zo'n blok niet eens een slechte prestatie.

Volgende keer toch eens naar diesel kijken, want met dat soort verbruikscijfers is diesel al snel goedkoper (en het rijdt in mijn geval even goed, ben niet zo'n crosser). Dan kan ik wellicht tot 1000km op een tank rijden, en dat vind ik nou luxe (tanken is niet mijn favoriete bezigheid).

[ Voor 11% gewijzigd door Wekkel op 27-03-2008 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

yassine schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 00:22:

Ben vanplan 15" velgen eronder te zetten, gaat mijn verbruik dan merkbaar achteruit?
Hangt ook van je banden af (breedte). De Focus TDCI (115pk) van mijn vriendin rijdt normaal 1 op 17 a 1 op 18, dat is op 195 banden. Als de 17" OZ's eronder gaan voor het mooie weer, dan stijgt het verbruik naar 1 op 16 a 1 op 16,5. Daar liggen Pirelli 205 banden om. Meer grip, maar ook meer rolweerstand en ietsje breder.
Caponi schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 06:43:
[...]Wat die 159 betreft, tsja... Ik loop er ook niet heel erg warm voor. De 159 3.2JTS (ook V6) is daarentegen wel leuk, maar zal behoorlijk onbetaalbaar blijven de komende tijd.
Mooie en fijne auto hoor, daar niet van. Maar neem de 2.2 JTS (lichter, fijne motor) of een lekkere JTD :)
Engineer Stewie schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 07:04:
[...]Het is OPEL (eigenlijk GM) die een FIAT blok gebruikt (1.3 en 1.9 jtd) in hun auto's, niet andersom.
Ik bedoelde het ook meer met een meewarige knipoog naar die mooie oude V6-en van Alfa... :'(

[ Voor 14% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 27-03-2008 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Wekkel schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 07:24:
Ik erger mij meer aan vaker tanken (meestal rond 520-560km raak) dan aan het verbruik. Dat verbruik krijg je erbij met een 4.0 V8. Het wordt ook nooit minder dan 1 op 7, en nooit beter dan dicht op de 1 op 10 (snelweg). Dat vind ik voor zo'n blok niet eens een slechte prestatie.

Volgende keer toch eens naar diesel kijken, want met dat soort verbruikscijfers is diesel al snel goedkoper (en het rijdt in mijn geval even goed, ben niet zo'n crosser). Dan kan ik wellicht tot 1000km op een tank rijden, en dat vind ik nou luxe (tanken is niet mijn favoriete bezigheid).
Je noemt nu de precies de reden waarom ik van een VW Golf MK3 GTI 2.0 16V naar een VW Lupo 3L ben gegaan. Dat wekelijks tanken vind ik een stuk erger dan wat meer wegenbelasting betalen. Met de Golf kon ik met moeite de 1:13 halen, met gooien en smijten met de Lupo haal ik nog steeds 1:25. Ik heb ontelbaar meer lol in de Lupo dan ik in de Golf had.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Laatst online: 29-09-2024
Same here, net van een alfa 155 2.5 TD (oude 4 cylinder indirect ingespoten diesel, wel echt een kanon op de snelweg) naar een fiat punto 1.9 jtd gegaan (moderne zuinige common-rail diesel).

De punto is zoooo vreselijk stil en zuinig. Zelfs als ik scheur 1 op 21 gemiddeld terwijl ik dan met de alfa richting 1 op 11 ging, echt "dankbaar" zeg maar. En met zuinig rijden op de snelweg richting 1 op 27 (niet gecombineerd).

Snap precies wat je zegt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yassine

yassine

BeQuietAndDrive schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 09:06:
[...]

Hangt ook van je banden af (breedte). De Focus TDCI (115pk) van mijn vriendin rijdt normaal 1 op 17 a 1 op 18, dat is op 195 banden. Als de 17" OZ's eronder gaan voor het mooie weer, dan stijgt het verbruik naar 1 op 16 a 1 op 16,5. Daar liggen Pirelli 205 banden om. Meer grip, maar ook meer rolweerstand en ietsje breder.
Jah heb nou 165 standaard bandjes eronder. Zag op markplaats 16"velgen icl banden. Wel 215 breed, volgens mij is dat wel iets te voor me lanciatje, Maar idd 195 is idealer.
JT schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 01:04:
1:14,25 voor alleen stadsverkeer is echt niet verkeerd met een benzineblokje :)
Ik moet zeggen dat ik in weekenden al1 maar snelweg heb gereden (20km afstand), en veel snelweg naar school.
Snelweg/stadsverkeer: 40%/60%

[ Voor 20% gewijzigd door yassine op 27-03-2008 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ok, dat is idd niet bijster zuinig dan nee. Wat weegt je auto?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atjong
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

johnnyv.nl schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:56:
Feit is dat je de doorstroming belemmert
Dat je het blijft roepen maakt het niet waar hoor. Een beetje kennis van logistiek zou je leren dat samenwerking in het verkeer veel meer garantie geeft voor een goede doorstroming dan de maximumsnelheid. Anyhow, ieder zijn eigen mening en het leven gaat verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yassine

yassine

825kg, op een 1.1 blokje die 55 pk levert. Heb de auto eens al laten onderzoeken, maar ze konden geen (benzine) lek vinden of whatsoever.

Volgens autoweek zou mijn gebruik dit moeten zijn:
verbruik binnen beb. kom
(1 op 11,4)
8,8 l/100km

verbruik buiten beb. kom
(1 op 20,4)
4,9 l/100km

verbruik gemiddeld
(1 op 15,9)
6,3 l/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Tja, ik had een dergelijk verbruik met mijn Charade van 800kg en een 1.3 90pk, dus wel een beetje wazig.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atjong
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

yassine schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 13:13:
Volgens autoweek zou mijn gebruik dit moeten zijn:
Maar in de praktijk is het verbruik... ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
1:14 als ik bovenstaande lees.

Bebouwde kom is gewoon killing voor je verbruik.
Men 1e tank met mijn peugeot was 1:10 ( 400 km : 40 liter )
Men 2e tank was 1:15 ( 500 km : 33 liter )

Nu zitten we alweer op 250 km en er is nog meer als de helft van de tank over.
Ik rijd dan ook niet meer binnendoor naar stage maar over de snelweg. Veel beter!

In mijn geval is het nu dus 90% snelweg en 10% stoplicht en een rotonde en dan is het al parkeren

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:54

Halfkakkende

Vandring

Volgens mijn boordcomputer heb ik sinds ik deze auto heb (4 maandjes) een gemiddeld verbruik van 8:100. Dat komt dus neer op 1:12,5.

Het gaat om een benzine Ford Focus Wagon (1.6), waarmee ik voornamelijk woon/werk verkeer doe (filerijden meestal :( ) en af en toe eens een boodschap doe of een stukje mee ga rijden.

Volgens de RDW is het verbruik van mijn wagen
- stad 8,70 l/100km
- buitenweg 5,50 l/100km
- gecombineerd 6,70 l/100km
Valt me eigenlijk wel redelijk tegen wat ik haal dan.

MUZIEK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

atjong schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 13:40:
[...]

Maar in de praktijk is het verbruik... ??
Scroll even naar boven...

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atjong
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Ah yes, excuus. 1:14,5 voor een bezineauto van 10 jaar oud is helemaal niet verkeerd hoor. Als je goede banden hebt kun je altijd ook nog je bandenspanning verhogen (binnen wat toegestaan is voor deze auto) om je verbruik te verminderen.

[ Voor 44% gewijzigd door atjong op 27-03-2008 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

In onze 1.8 406 break (benzine) staat de teller op 9.8L/100km. Voor zover ik weet wordt deze teller nooit gereset dus dat verbruik is van de afgelopen jaren. Volgens mij is het een beetje aan de hoge kant. Ik weet de stad snelweg verhoudingen niet precies maar het zal wel rond de 50/50 liggen.
In de stad zie ik het verbruik nooit onder de 10L/100km komen. De teller heb ik zo goed als nooit voorbij de 5000rpm zien gaan en voorbij de 4000 zelden. 50 gaat dan wel weer in de 3, 70 meestal in de 4 evt 5.

Volgens mij komt het verbruik door het ontbreken van m'n vaders nieuwe rijden skills, Als de motor onder 2000 a 1500 rpm komt wordt er al terug geschakeld, tijdens het afremmen trapt ie de koppeling volgens mij al best vroeg in. En ik ben ook niet zo van het nieuwe rijden tijdens het opschakelen, meestal tegen de 50 naar de derde, kan wel eerder, maar dat voelt zo sloom aan :P (ik rij pas sinds een maand auto dus het gemiddelde verbruik is van mn vader, er die schakelt wel wat eerder)

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-09 22:51

Rejgun

Leven is Bier drinken

Wekkel schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 07:24:

Helemaal met je eens. Tanken is klote. En dit niet zozeer van wege de kosten, maar vanwege het feit dat ik er op de een of andere manier gewoon een hekel aan heb. Gelukkig kan ik met een volle tank tussen de 700 en 800 km rijden. Dit met een A4 2.0 met 70l tank.

Audi: Vorsprung durch Technik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:19
Met mijn Passat Variant (4-cyl, 2.0 TDI, 170pk) rij ik gemiddeld 5,7 l op 100km.
Omgerekend is dat ongeveer 1 op 17.
Ik zeg er wel bij dat ik me altijd keurig aan de maxiumsnelheid houd. Met koude motor laat ik hem niet boven de 2200 toeren uitkomen, als ie warm gelopen is meestal zo'n 3000-3500 toeren, maximaal 4000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
13,8/100 (Als ik het goed uitgerekend heb, 1 op 7,2 in ieder geval).

Als gemiddeld verbruik op LPG. Benzine weet ik niet, wil ik niet weten ook :)
Niet slecht voor een 1434kg zware auto met een 2.5 10v in het vooronder die (met wat restricties vanwege de LPG installatie) op benzine 144pk levert.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-09 13:10

Barreljan

...Zoom-Zoom...

ik heb nou sinds december een Mazda 323F V6 2.0 maar echt een sloberkont is het ook weer niet. Eergisteren weer ff een goede score:

Dagelijkse KM: 82
Snelweg/in de stad % : 85/15
Gemiddeld verbuik: 1 op 11,2
Snelheid snelweg/stad: 130/60

met af en toe ff lekker doorstoken kom ik tot nu toe op het slechts van 1:10... valt me alles mee :D

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
Mijne blijft het blijkbaar goed doen, iets minder als de helft over en 340 km op de dagteller!
Nu heb ik alleen een vraagje tussendoor..

De tankmeter blijft niet stil op zijn plek staan, als ik bv een bocht doorga valt het metertje naar beneden en komt na de bocht weer omhoog. Dit gebeurd alleen de 1e 100km niet als de tank vol zit maar daarna gaat het metertje van hoog naar beneden, beneden naar hoog. Beetje irritant vind ik dat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Dat is normaal, een vloeistof blijft nou eenmaal niet op z'n plek als er G-krachten mee gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
sjorremans schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 09:07:
De tankmeter blijft niet stil op zijn plek staan, als ik bv een bocht doorga valt het metertje naar beneden en komt na de bocht weer omhoog. Dit gebeurd alleen de 1e 100km niet als de tank vol zit maar daarna gaat het metertje van hoog naar beneden, beneden naar hoog. Beetje irritant vind ik dat :P
Dat is niet normaal, er zit als het goed is een soort vertrager in, zodat je de naald niet heftig heen en weer ziet gaan.

Ik had het ook, toen m'n dashboard geen snelheidsinformatie kreeg vanuit de motor, de naald ging toen ook in bochten flink onderuit.

Nadat de snelheidssensor het weer deed (en m'n snelheidsmeter), deed de brandstofmeter ook weer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Afgelopen zaterdag een retourtje Amsterdam - Ouwehands dierenpark Rhenen.

De eerste +- 40 km achter een vrachtwagen blijven hangen, 83 km/u op zo'n 40 meter afstand: 2,7 l / 100 km -> 1:37
Daarna sloeg de vrachtwagen af en ben ik wat harder gaan rijden, zo rond de 110 km/u, hierdoor werd mijn gemiddelde over hele heenreis: 3,1 l /100 km -> 1:32

Terugweg heb ik lekker doorgeplankt (TomTom gaf af en toe 165 km/u aan): 4,3 l /100 km -> 1:23

Dit alles bij een lage temperatuur, natte weg, banden die waarschijnlijk aan de zachte kant zijn etc etc, dus niks optimaals aan.

Ergo: bij mijn auto (VW Lupo 3L) maakt het dus wel degelijk uit hoe je rijdt itt wat sommige mensen hierboven in het topic over hun auto zeggen, er zit zo 50% verschil in verbruik in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
1:23 met zo goed als bijna volgas rijden vind ik ook niet slecht.

Mijn 106je doet met ook bijna volgas ( 145-155 km/h ) op de snelweg met 5 man en bagage bepakt ongeveer 1:14/1:15.

Ook niet echt om te klagen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
Arnout schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 09:22:
[...]

Dat is niet normaal, er zit als het goed is een soort vertrager in, zodat je de naald niet heftig heen en weer ziet gaan.

Ik had het ook, toen m'n dashboard geen snelheidsinformatie kreeg vanuit de motor, de naald ging toen ook in bochten flink onderuit.

Nadat de snelheidssensor het weer deed (en m'n snelheidsmeter), deed de brandstofmeter ook weer normaal.
Bij de auto van mijn moeder speelde dit probleem ook, bij een opel. Ze heeft er toen naar laten kijken en kostte aardig wat geld toen volgens mij om het te laten herstellen.

[ Voor 3% gewijzigd door sjorremans op 01-04-2008 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik stond gisteren vreemd te kijken toen ik ging tanken. Ik had al zo'n vermoeden, ondanks de onnauwkeurigheid van de brandstofindicator van de Aygo en het bleek te kloppen: 1:22.4 met slechts 220km op de teller, waarvan 6x Nijmegen-Arnhem heen en terug filerijden in de spits. Verder geen grote afstanden gereden ofzo, dus dit is behoorlijk netjes :o

Het lijkt er serieus op dat de Aygo beter loopt op Shell dan op Tango 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2008 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Ja, kan iemand daar meer duidelijkheid over geven want ze zeggen vaak dat die A-merk tankstations betere benzinesamenstellingen hebben dan die B-merk zoals Tango/TinQ je kent het wel. Vaak wel 10 cent goedkoper maarja als je eenmaal minder zuinig rijdt dan haal je dat voordeel er ook niet uit. Zijn dat fabeltjes of zit er kern van waarheid in. Heb het over Euro 95, niet over V-Power ofzo...dat schijnt sowieso beter te zijn voor nieuwe autos.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
NeoMe schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 10:45:
Heb het over Euro 95, niet over V-Power ofzo...dat schijnt sowieso beter te zijn voor nieuwe autos.
Of juist niet, zeker bij diesels met roetfilter gaat het beter met gewone diesel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijskonijn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 11:46

ijskonijn

Now MOVE!

De prijzen hier in nederland stijgen trouwens echt de pan uit de laatste tijd, voor diesel betaal je nu al gemiddeld 1,20 per liter :S In België betaal ik nu 1,09, wat voor Belgische begrippen ook wat aan de hoge kant is, maar het is hier net over de grens dus die zullen hun prijzen ook wel aanpassen aan de Nederlandse prijs

Broken out of a window in Hell... | Xbox live / PSN: ijskonijn81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, kan iemand daar meer duidelijkheid over geven want ze zeggen vaak dat die A-merk tankstations betere benzinesamenstellingen hebben dan die B-merk zoals Tango/TinQ je kent het wel. Vaak wel 10 cent goedkoper maarja als je eenmaal minder zuinig rijdt dan haal je dat voordeel er ook niet uit. Zijn dat fabeltjes of zit er kern van waarheid in. Heb het over Euro 95, niet over V-Power ofzo...dat schijnt sowieso beter te zijn voor nieuwe autos.
Die Vpower schijnt in de Aygo juist weer minder lekker te lopen, maar de normale Shell *lijkt* toch wel te schelen. Dit is moeilijk 1:1 na te meten, maar als ik naar het verbruik van de afgelopen tank kijk, dan verwachtte ik dat het eerste blokje van de meter bij de 160-170km eraf zou gaan. Hij ging bij 195km en dat had ik zéker niet verwacht.

In Noorwegen leek het ook al te schelen, toen ging ik ook een stuk zuiniger rijden met de Shell. Statistisch niet verantwoord te stellen natuurlijk, maar soms 20% verschil is toch wel stevig: ik weet wat ik normaal wel ongeveer kan verwachten :)

Maarja, test het maar eens fatsoenlijk.... Wind, weer, temperatuur, etc: hebben allemaal invloed. Voordeel is wel dat ik een Shell naast het werk heb zitten die even duur is als de Tango verderop 8)7 Simpele keus dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:37

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

J0YR1D3R schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 10:49:
[...]

Of juist niet, zeker bij diesels met roetfilter gaat het beter met gewone diesel..
Hey, wel ff de bron vermelden he :P

Is uit onderzoek gebleken van Tyl himself 8) 8)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Alle tankstations betrekken hun benzine van regionale depots. Bij zo'n depot komen zowel tankwagens van Shell, BP, Texaco, TanGo et cetera hun tankwagen vullen. De chauffeur beschikt over een pas (o.i.d.) waarmee hij zich identificeert. Aan de hand van deze identificatie wordt de wagen gevuld met benzine en aditieven. Vooral deze aditieven zijn bepalend voor de kwaliteit maar deze aditieven zijn ook relatief duur.

Shell-benzine is dus an sich gelijk aan TanGo benzine maar het verschil zit in de aditieven. Hierdoor is het mogelijk dat een liter Euro95 van de Shell voor betere prestaties zorgt dan een liter Euro95 van de TanGo.

Ik tank zelf ook louter bij de Shell, heb daar gewoon een goed gevoel bij en op 2 volle tanks per maand scheelt het misschien een paar euro (uitgaande van gelijk verbruik).

[ Voor 6% gewijzigd door argro op 01-04-2008 11:19 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Duuvel schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 10:53:
De prijzen hier in nederland stijgen trouwens echt de pan uit de laatste tijd, voor diesel betaal je nu al gemiddeld 1,20 per liter :S In België betaal ik nu 1,09, wat voor Belgische begrippen ook wat aan de hoge kant is, maar het is hier net over de grens dus die zullen hun prijzen ook wel aanpassen aan de Nederlandse prijs
Ik weet niet waar in België jij gaat tanken, maar waar ik ga staat de diesel gewoon 1.22€ hoor (total excellium). De Q8 is zelfs nog 1 cent/liter duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-10 22:23

Smarron

The bend

Engineer Stewie schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 12:48:
[...]

Ik weet niet waar in België jij gaat tanken, maar waar ik ga staat de diesel gewoon 1.22€ hoor (total excellium). De Q8 is zelfs nog 1 cent/liter duurder.
Ben ik heel benieuwd waar dat vanaf vandaag nog zo is. V-Power kost hier sinds vandaag al € 1,339.

[ Voor 6% gewijzigd door Smarron op 01-04-2008 13:08 ]

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijskonijn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 11:46

ijskonijn

Now MOVE!

Engineer Stewie schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 12:48:
[...]

Ik ga in Visé (vlak over de grens bij Zuid-Limburg) bij een Jet tankstation. nDe prijs die ik noemde is van afgelopen vrijdag.

edit: Ik heb nu even op de site (www.jet.be) de prijs in Visé opgezocht; hij is nu gestegen naar 1,141 euro (Op deze site kun je zoeken op prijzen per stad, gewoon even de postcode van Visé invullen (4600) en dan krijg je de prijs te zien). Directe link: http://www.jet.be/nl/pop_station.cfm?station_id=208

Ik ben dus blijkbaar op een perfect moment gaan tanken :9

[ Voor 41% gewijzigd door ijskonijn op 01-04-2008 13:29 ]

Broken out of a window in Hell... | Xbox live / PSN: ijskonijn81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Smarron schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 13:08:
[...]
Ben ik heel benieuwd waar dat vanaf vandaag nog zo is. V-Power kost hier sinds vandaag al € 1,339.
Nuja, ik ben vorige week donderdag gaan tanken.
Morgen moet ik weer, zal eens letten op de prijs.

Nuja, diesel kost mij 0,0. Het zal mij een worst wezen wat die staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
ajhaverkamp schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 09:45:
De eerste +- 40 km achter een vrachtwagen blijven hangen, 83 km/u op zo'n 40 meter afstand: 2,7 l / 100 km -> 1:37
Bedankt voor je rapportje, leuk om zoiets te horen.

Wat ik me nou afvraag: wat zou die vrachtwagen er van in zijn verbruik merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

joopv schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 15:03:
[...]

Bedankt voor je rapportje, leuk om zoiets te horen.

Wat ik me nou afvraag: wat zou die vrachtwagen er van in zijn verbruik merken?
Niks, ik heb minder energie nodig voor mijn voortstuwing, dus ik gebruik minder. Het is niet zo dat hij nu opeens dat deel gaat leveren voor mijn voortstuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59
ajhaverkamp schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 15:11:
[...]

Niks, ik heb minder energie nodig voor mijn voortstuwing, dus ik gebruik minder. Het is niet zo dat hij nu opeens dat deel gaat leveren voor mijn voortstuwing.
Sterker nog, je hebt een soort van aerodynamica achter je vrachtwagen, denk maar aan de druppelvorm die je min of meer maakt. Dit is puur een gok, maar het zou me niet verbazen als die vrachtwagen soepeler liep :). Of je het verschil merkt is natuurlijk een tweede :P

Overigens, voor de mensen die zich druk maken over de brandstofprijs, wacht maar tot de dollar weer in koers gaat stijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stefan001 schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 17:14:
Overigens, voor de mensen die zich druk maken over de brandstofprijs, wacht maar tot de dollar weer in koers gaat stijgen...
Dan daalt de olieprijs ook weer, dacht je dat die Arabieren het fijn vonden om 58% minder voor hun spullen te krijgen? :P Ze zullen er wel een slaatje uit proberen te slaan, maar het is voor hun dan ook niet zo noodzakelijk om absurde prijzen aan te houden :)
Pagina: 1 ... 14 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.