Mijn gemiddelde hou ik zelf bij in een excel sheet adv het kassabonnetje. Het is dus niet vanaf de boordcomputer. Ik rijd nu al een half jaar exact dezelfde route 2, en daarvoor ook een half jaar een route 1. Maar even een tank 1:20 rijden gaat je niet snel lukken, je zult echt weken lang op een zelfde (in bejaarde) tempo moeten rijden. Nu rijdt ik altijd in colonne's over de provincialewegen, dus dan kun je niet anders dan in dat tempo blijven volgen.
Sinds een maand of wat moet ik regelmatig overwerken en dan kun je 's avonds tenminste lekker doorrijden, en dan zuipt de moter echt een stuk meer. De moter is echt gevoelig voor hoe er mee gereden wordt, boven de 100 km/h is funest voor je verbruik heb ik al gemerkt. Ik rijd meer op provinciale wegen dan op auto/snel-wegen.
Meestal staat er op de boordcomputer 4.8 of 4.9 als ik een rit heb gemaakt. Bij ongustig weer (of weinig verkeer) kan dat op lopen tot 5.4. Dat is best een grote afwijking als je het aan de hand van het kassabonnetje na gaat rekenen (1:18 - 5.4/100)
Daarom durf ik de gok ook niet te wagen op nog een dag extra er mee te gaan rijden, ik tank dan meestal ook 46 liter.