[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

Pagina: 1 ... 29 ... 41 Laatste
Acties:
  • 777.439 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Alle 60 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09-2024
Even een vraagje:

Ik ga een TS-439pro II kopen, echter heb ik op dit moment 3x 1TB schijven. Als ik nu een 2Tb schijf erbij plaats en deze koppel aan dit raid5 array, dan krijg ik 3x 1TB effectieve opslagruimte.

kan ik dan de andere 1 TB van de 2TB schijf nog "los" aanbieden (bijv als 1TB iSCSI lun?) of kan ik met de "loze ruimte" helemaal niks meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:56
qnap heeft twee systemen, Online RAID Capacity Expansion en Online RAID Level Migration

De eerste zorgt ervoor dat je probleemloos on-the-fly je capaciteit kunt uitbreiden, en de tweede doet je RAID levels on-the-fly migreren. Lijkt me dus dat je die overige 1 TB nog wel ergens kunt toewijzen

en volgens mij vindt je hieronder je antwoord wat er gebeurt als je je configuratie zou uitproberen:

Afbeeldingslocatie: http://ftp.qnap.com/appnotes/images/online-raid-expansion-and-migration-01.jpg

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-10 18:19
loewie1984 schreef op woensdag 21 april 2010 @ 14:17:
qnap heeft twee systemen, Online RAID Capacity Expansion en Online RAID Level Migration

De eerste zorgt ervoor dat je probleemloos on-the-fly je capaciteit kunt uitbreiden, en de tweede doet je RAID levels on-the-fly migreren. Lijkt me dus dat je die overige 1 TB nog wel ergens kunt toewijzen

en volgens mij vindt je hieronder je antwoord wat er gebeurt als je je configuratie zou uitproberen:

[afbeelding]
Dat plaatje beschrijft idd hoe je betaande HDD's kan vervangen voor grotere, maar wessel99 gaat niet alle schijven vervangen, hij plaatst er een 4e (grotere) schijf bij. Feit is de capaciteit van een RAID5 altijd afhangt van de kleinste HDD. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kun je die verloren ruimte niet gebruiken om een andere JBOD Array of iets dergelijks mee aan te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door SpaceAce op 21-04-2010 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
Anders zou het waarschijnlijk verstandiger zijn om dan nu maar 1x 1TB bij te plaatsen (kostentechnisch) en te wachten tot ik moet gaan upgraden naar 2 TB schijven.

WouterHelm beschrijft inderdaad wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 13:08
shades schreef op maandag 19 april 2010 @ 22:56:
Heb net TS419P + 4x 1,5TB Samsung EcoGreen besteld bij RHiSC.nl (Ze staan in de pricewatch). Dus morgen of overmorgen weet ik meer :D - heb alleen geen fullhd of hdready tv dus zal ergen die birdscene moeten halen. De popcorn bakt daar wel PAL van dan :+
En, hoe bevalt de set tot nu toe ?
Wat is de CPU belasting als je een aantal taken tegelijk gaat uitvoeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-07 13:45

shades

huh ?

Renkie schreef op donderdag 22 april 2010 @ 13:19:
[...]

En, hoe bevalt de set tot nu toe ?
Wat is de CPU belasting als je een aantal taken tegelijk gaat uitvoeren ?
Tja..
Aangezien het software-raid is en ik het hele zwikkie in raid5 heb staan krijgt de processor (denk ik) het met schrijven wel voor zijn kiezen.

Ik krijg jumboframes niet aan de gang - kan aan switch (nieuwe netgear 8ports) of aan netwerkkaart (realtek) of zelfs aan de bekabeling liggen maar zonder (dus gewoon met een mtu van 1500) schrijf ik via ftp u/l met 25MBs maar hef fluctueert een beetje. De cpu is dan 100% belast. Pompen van je data naar de schijf moet je dus maar 's avonds doen. Hier zou een atom d510 beter zijn maar ach... 1080p streamen gaat veel langzamer en het is geen MKB ding natuurlijk. Je moet er wel rekening mee houden dat het "maar" een ARM is - gelukkig wel de 1,2Ghz versie..

Met de goede setup (leuke nic in je pc, knappe switch en bekabeling) moet schrijven toch wel richting de 35MB~40MB kunnen gaan.. Heb nog geen lees test gedaan maar dat moet sneller kunnen. Maarja je bent niet dagelijk 500GB aan data aan het verslepen van je eigen systeem naar je nas, dat doe je 1malig lijkt me...

Net ook even gedownload via ftp en komt uit op 54MB/s. Geen wereldse snelheden. Ik denk niet dat het aan de nas ligt maar aan mijn pc-nic/switch/bekabeling combinatie... Ik zal eens proberen om het via een crosskabeltje een keer te doen om zo was overheid en gevoelige dingen uit te sluiten. Zitten bij de nas twee korte kabeltjes dus daar kunnen we wat mee.

https://k1600gt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-07 13:45

shades

huh ?

Vanmorgen de volgende qpkg geinstalleerd:
- phpMyAdmin (om eens te proberen eigenlijk - ben c#.net/mssql gewend)
- phyton (voor SABnzbd+)
- SABnzbd+

Even via nzbindex een url naar een nzb file geimporteerd in SABnzb. Is nu aan het d/l met 8 connectors aan (meer heeft meestal toch geen zin) en de cpu staat op ~65 a 75% gebruik. Bij uitpakken/repear zal dat waarschijnlijk wel 100% worden maar ach... is altijd nog beter dan een dedicated pc die 250W trekt tegen over euh 15W ofzo. Oh - gisteren even de HD trailer gekeken via de qnap - totaal geen probleem. Als iemand even een link heeft naar "the bird scene" kan ik dat ook even checken..

https://k1600gt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-10 12:29
volgens mij zou deze link het nog moeten doen ...
http://forums.plexapp.com/index.php?showtopic=3029

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esak
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-08-2024
Hallo,

Ik wil een NAS kopen ik zit te twijfelen tussen de Qnap 219 en de synology 209+II.

Beide voldoen aan mijn eisen. Maar beide producten bestaan al heel lang (ik geloof al een jaar) terwijl er nooit een update is gekomen. Nu denk ik dat er binnenkort een update komt met bijvoorbeeld meer ram en betere cpu. Zou dit kunnen kloppen of klopt mijn theorie niet? Want het lijkt me wat lullig als ik nu een NAS koop en over een maand komt de update van een nas die 2x zo snel is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-08 09:25
Hallo,

Ik heb dit topic doorgelezen en ik ben op zoek gegaan naar een NAS die voor mij geschikt is. Ik wil het gebruiken om alle data voor mijn bedrijf op te kunnen bewaren. Een van de eisen is dus een RAID1 optie. Daarnaast zou ik graag films etc willen streamen naar mijn Playstation 3.

Mijn oog is momenteel gevallen op de volgende NAS:
http://www.synology.com/us/products/ds710+/perf.php

Mijn vraag is enkel, of dit een juiste keuze is? Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.smallnetbuilde...option,com_nas/Itemid,190

hier kan je de snelheid van verschillende nassen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
Hmmm, jammer. Kom er net achter dat de QNAP dus wel AD authenticatie ondersteunt, maar maar tot op shareniveau. De onderliggende mappen zijn vervolgens niet meer qua rechten in te delen, beetje jammer!

Weet er iemand of het met de ingebouwde linux-users eventueel wel mogelijk is (door dus een mapping te maken met in de QNAP gedefinieerde credentials voor verschillende users?) Zou het zonde vinden om mijn mappenstructuur op te moeten breken in diverse losse shares (beetje een ranzig principe).

Een alternatief zou een iscsi volume zijn, maar juist de Qnap standalone kunnen gebruiken leek me een stuk mooier, plus dat het syncen via Rsync dan een stuk mooier gaat.

Verder trok ik vanmiddag vlotjes mijn gigabit dicht bij het kopieren van en naar diverse losse volumes! Erg tevreden, al zal de performance straks in RAID5 wel iets lager liggen denk ik.

edit; enige nadeel daarbij (iscsi ipv share op qnap) is wel weer dat de uiterst prettig werkende webdav functionaliteit verloren gaat (die stukken lastiger werkend te krijgen is op de IIS van win2k8)... hmmm keuzes!!

[ Voor 11% gewijzigd door wessel99 op 28-04-2010 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
Is het op zo'n nas eigenlijk mogelijk om via de commandline, alsnog, file-/directory permissies te zetten via chmod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guardian-spirit
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-03-2023
Mijn TS-239 pro draaid sinds aankoop (tot nu toe) zonder enkele problemen, ik kan nu niet meer zonder :$

Toch zit ik met de volgende vraag, Ik maak gebruik van RAID 1.

Hoe gaat het terugzetten van data in z'n werking:
- ten tijden dat 1 HD het begeeft
- wanneer ik 1 van de HD's eruit haal

Ik heb gezocht:
- in de PDF
- de QNAP forum (FAQ)
- in de qnap admin => Home>> Disk Management>> RAID Management
Bij het laatst genoemde zie ik wel een "recovery" knop, maar die is standaard geghost.

Hoogstwaarschijnlijk heb ik er overheen gelezen...ten tijden van mijn aankoop had ik het uitgezocht maar ben het vergeten te noteren... Ik dacht dat het automatisch ging zodra je 1 HD verwisselde. Ik had toen ook expliciet nagevraagd of de opties er waren (maar niet uitgezocht hoe).

Mijn bevindingen tot nu toe... 1 van mijn beste aankopen in 2009 _/-\o_
- Mappen van netwerkdrives, werkt perfect.
- Webserver werkt perfect.
- Image terugzetten via acronis van de QNAP werkt ... per-fect
- Streamen van video werkt perfect (maak hier bijna geen gebruik van)
- Downloaden via QNAP 1x getest werkte goed! (maak hier geen gebruik van)
- Ik dacht dat de schrijf snelheden door RAID flink eronder zouden lijden, maar dit valt bij mij mee (naar mijn mening). Het zal natuurlijk flink lager zijn tov andere RAID opstellingen (of bij niet RAID 1 gebruik), maar je kan er naar mijn mening prettig mee werken. Maar dit hangt natuurlijk ook af van hoe je de NAS gebruikt.
- eergisteren moederboard PC vervangen, OS opnieuw geinstalleerd, hoefde vervolgens heel weinig te doen om mijn NAS-settings weer werkend te hebben.

Alleen mogen ze bij QNAP wat meer aan hun niet-digitale handleidingen doen....(tenminste, ik had wat magere "foldertjes" als handleiding). Natuurlijk heb je de PDFjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
wessel99 schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 11:13:
Is het op zo'n nas eigenlijk mogelijk om via de commandline, alsnog, file-/directory permissies te zetten via chmod?
Dit net getest en na even vogelen met chown, chmod en chgrp lijkt het prima te werken! Helaas heb ik dus niet zoveel aan de AD-koppeling, maar kan nog steeds voor het handjevol gebruikers hier alles netjes naar behoren opdelen. Jammer dat het niet via de webinterface kan, maar alla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02
wessel99 schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 15:59:
[...]

Dit net getest en na even vogelen met chown, chmod en chgrp lijkt het prima te werken! Helaas heb ik dus niet zoveel aan de AD-koppeling, maar kan nog steeds voor het handjevol gebruikers hier alles netjes naar behoren opdelen. Jammer dat het niet via de webinterface kan, maar alla.
Hoe doe je dit? Op de het gemounte volume of op de NAS zelf? Ik kan het ook op mijn NAS regelen, maar mijn share trekt zich daar dan niks van aan, behalve dat het een permissie error geeft op de directories die ik heb dicht gezet voor het ingelogde account van de share. Dus de chmod, chown en chgrp werkt alleen als ik op de NAS zit bij mij, maar ik heb een Synology 106e, een oud beestje dus.

Ik denk dat als ik NFS gebruik, dat het dan wel direct op de disk van mijn NAS wordt aangepast, als ik geen root-squash of fixed user-mapping configureer tenminste.

[ Voor 9% gewijzigd door VisionMaster op 02-05-2010 12:44 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
Ik maak de bewuste gebruikers eigenaar van die map en verwijder de verdere permissies. Dat doe ik op de NAS zelf.

De windows/samba clients die ik gebruik laat ik vervolgens naar de share connecten met de gebruikersnaam van de NAS; leek in ieder geval te werken!

Het enige waar ik straks even op moet letten is of ik ook nog iets "open" moet zetten voor bijv de apache service (of wat er achter mag draaien) als ik gebruik wil maken van webdav op die mappen waar ik permissies heb weggehaald.

[ Voor 30% gewijzigd door wessel99 op 02-05-2010 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-09 00:02
test

[ Voor 99% gewijzigd door Fjerpje op 05-05-2010 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben voor me ouders aan het kijken voor een nieuwe pc in combinatie met een NAS.

Het probleem is dat me ouders niet echt backups maken en ik wil voorkomen dat ze foto's e.d. kwijtraken.
Op dit moment hebben ze een pc met raid 1, echter heb ik liever een externe oplossing, voordeel hiervan is dat ik deze ook kan beheren via internet.

In principe is een 2 Disk NAS voldoende, deze wil ik dan met 2 x 1 TB mirror uitvoeren.
Ik zat zelf te kijken naar Synology en Q-nap.

Synology DS209 (234,-)
Synology DS209+II (319,-)
Synology DS210j (165,-)
Qnap TS210 (185,-)
Qnap TS219P (300,-)

Waarbij de 2 goedkoopste beide een 800 Marvell processor hebben. De duurdere zijn 1.2 ghz

Maar als ik hier kijk voor de synology: http://www.synology.com/enu/products/compare_spec.php
en Qnap: http://www.qnap.com/image...rison/Comparison_NAS.html

Zie ik wat verschillen.

Zo vraag ik me af wat de floating point en geheugen (128/256/512) inhoudt voor de performance.
Verder vroeg ik me af wat de verschillen zijn in software en bruikbaarheid tussen Qnap en Synology.

Tot nu toe lijkt mij de Synology DS210j voor 165 euro de beste optie. Echter heb je voor 185 euro de Qnap TS210 die wel 256 Mb geheugen heeft, de Synology maar 128.

Suggesties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redniels
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-10 10:27
Zo vraag ik me af wat de floating point en geheugen (128/256/512) inhoudt voor de performance.
Verder vroeg ik me af wat de verschillen zijn in software en bruikbaarheid tussen Qnap en Synology.

Tot nu toe lijkt mij de Synology DS210j voor 165 euro de beste optie. Echter heb je voor 185 euro de Qnap TS210 die wel 256 Mb geheugen heeft, de Synology maar 128.
Floating Point: Handig als je andere dingen dan filesharing gaat doen, denk aan Mysql/webserver+php/unpacken van bestanden op de NAS (saznbd!!!).. en meer van dat soort dingen.
Zolang je puur bij het filesharing(samba/ftp/nfs/dlna/etc) blijft is een FPU leuk, maar niet meer dan dat.

Memory: meer geheugen=meer cache=(iets) hogere netwerkperformance. ook is meer geheugen handig als je 'm "andere" dingen laat doen. ik zou niets onder de 256 MB kopen...

Ik persoonlijk kijk altijd naar qnap, en de hoofdreden is de dlna server van Twonkymedia ipv de eigen dlna server van Synology. maarrr...
Your mileage may vary: Ik ben zeer tevreden met twonky en anderen vervloeken het en zweren bij de synology dlna server...

heb je de nas charts op www.smallnetbuilder.com al bekeken? misschien dat je daar wat aan hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:40
redniels schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 16:30:
[...]

Floating Point: Handig als je andere dingen dan filesharing gaat doen, denk aan Mysql/webserver+php/unpacken van bestanden op de NAS (saznbd!!!).. en meer van dat soort dingen.
Zolang je puur bij het filesharing(samba/ftp/nfs/dlna/etc) blijft is een FPU leuk, maar niet meer dan dat.
Ik wil de NAS voornamelijk als webserver inzetten. Mijn applicaties lopen op php/mysql, ik heb begrepen dat dat goed werkt op een Synology. Jouw opmerkingen drijven mij in de richting van een dure 109+ vanwege de FPU.
  • Wat gebeurt er als ik het toch probeer op een Syn zonder FPU? Werkt het dan wat trager of kunnen bepaalde dingen helemaal niet?
  • Is het mogelijk om php-uitbreidingen te installeren of moet je het doen met de php-implementatie die Synology meelevert?
  • Zijn er alternatieven van bv QNAP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
PhilipsFan schreef op maandag 10 mei 2010 @ 01:20:
[...]

Ik wil de NAS voornamelijk als webserver inzetten. Mijn applicaties lopen op php/mysql, ik heb begrepen dat dat goed werkt op een Synology. Jouw opmerkingen drijven mij in de richting van een dure 109+ vanwege de FPU.
  • Wat gebeurt er als ik het toch probeer op een Syn zonder FPU? Werkt het dan wat trager of kunnen bepaalde dingen helemaal niet?
  • Is het mogelijk om php-uitbreidingen te installeren of moet je het doen met de php-implementatie die Synology meelevert?
  • Zijn er alternatieven van bv QNAP?
Ik heb zelf ook even gekeken en Floating Point execution (Wikipedia: FLOPS) is iets wat zover ik zie alleen ondersteunt door de Intel Atom processor welke op 1.06 of 1.66 ghz draait.

Qnap heeft ook een aantal modellen met deze processors, echter is het nadeel dat ze gewoon wat prijziger zijn door het type processor.

De goedkoopste van Synology is inderdaad de 109+ (270 euro).
Als je hiervoor kiest zou ik ook eens kijken naar de 209+II. pricewatch: Synology Disk Station DS-209+II.
Deze is namelijk iets duurder maar ondersteunt 2 disks (318 euro). Je kan dan raid 0 / 1 instellen.

Tegenhanger van Qnap is er niet direct, aangezien er geen single disk NAS is met deze processor. De 239 Pro heeft een 1.6 Atom en 1 Gb geheugen. Maar die is dan ook weer 380 euro.

Ik ga zelf voor me ouders toch de Synology DS210j halen. Ik zag 2 goede reviews op tweakers hier en ik vind het een mooie prijs voor een leuke NAS. Aangezien het zaakje gaat lopen over 100mbit heeft veel meer snelheid toch weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

To all,

Ivm afstanden in tussen mijn router, pc, laptop en tv. had ik het volgende opzet bedacht in mijn huis. Wie kan mij aangeven of dit gaat werken en dit de beste/slimme oplossing is.

Nas server zal bij mijn tv (Sony Bravia KDL-37EX500) gezet worden en via een cross kabel vebonden worden).
op de nas server wil ik op de USB poort een Wifi dongel zetten (indien er een is met WIFI gaat daar mijn voorkeur naar uit.

Mijn PC is verbonden via een netwerk kabel met de router (Wifi).

Ik gebruik mijn pc voor het downloaden (newsleecher) en wil dan gelijk de bestanden wegschrijven richting naar de NAS. Voor de rest gebruik ik de pc, laptop voor office werkzaamheden.

Wie kan mij helpen.

Regards,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
^^

maak anders even een plaatje voor de duidelijkheid.

Downloaden (newsleecher) kan ook via de NAS (nasnzb oid). Dit heb ik werkend gezien op een Qnap, op een Synology kan het ook zonder problemen.
Dit lijkt me makkelijker dan via je pc downloaden.
Of een NAS met een wifi dongle werkt weet ik eigenlijk niet.

snel gemaakt:

NAS --- TV
|
wifi
|
PC --- WIFI ROUTER/INTERNET

Zoals je kan zien zit je Wifi tussen je pc/internet en je tv/nas, niet de ideale oplossing, helemaal niet eigenlijk.

Ik zou zelfs ervoor kiezen om je NAS direct aan je router te koppelen. Dit i.v.m. snelheid vanaf je pc, internet downloaden en bereikbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:20
Beste tweakers,

Ik wil graag jullie hulp inschakelen. Ik ga namelijk binnenkort op mezelf wonen en ik wil in mijn nieuwe huis de dataopslag e.d. direct goed aanpakken.

Ik ben in het verleden te vaak mijn gedigitaliseerde muziekcollectie, werkbestanden of wat dan ook kwijtgeraakt wegens kapotte schijven. Daarnaast wil ik er vanaf dat mijn data op een losse usb-schijf staan, dit is onhandig. Dus: ik wil een NAS, probleem opgelost. Tenminste, dat dacht ik. Ik ben toen namelijk gaan lezen over de mogelijkheden en er komen eigenlijk alleen nog maar meer zaken bij waar ik nog niet aan gedacht heb. Zo blijkt nu bijvoorbeeld dat ik meer een mediaplayer zoek.....

Even een korte intro op de situatie:

Zo gaat het er uit zien. Oftewel:

In de meterkast komt mijn internetverbinding binnen. Hier staat de router en komt de schijf te staan. Vanuit de meterkast gaan de nodige (loze) leidingen waarin netwerkkabels komen naar andere boven en de TV.

Wat ik wens:
- Mogelijkheid om films en muziek e.d. te bekijken/beluisteren op de TV of radio (die bij de TV staat). Bij voorkeur af te spelen via een afstandsbediening o.i.d.
- Energiezuinig. Hij zal weinig gebruikt worden (overdag werk ik en 's nachts slaap ik) dus een schijf die (vrijwel) geen stroom verbruikt omdat hij zichzelf uitschakelt indien inactief is zeer wenselijk
- Benaderbaar via internet; ik word gek van het feit dat ik te vaak een foto, MP3'tje of een ander bestand nodig heb op locatie en er niet bij kan. Tot op heden ging ik dan mijn ma sms'en om haar dit te laten mailen maar dat gaat niet meer als ik op mezelf woon :P
- Back-up functie. Ik zou bij voorkeur zien dat de schijf regelmatig backups wegzet, of nog beter: bepaalde mappen synchroniseert. Ik wil dit bij voorkeur wegzetten op een andere locatie dan in mijn huis.
- Draadloos bij mijn bestanden kunnen (maar dit moet neem ik aan gewoon kunnen via de draadloze router)?

Nu is het zo dat:
- ik het niet erg vind als het 2 apparaten worden; m.a.w.: mijn schoonvader heeft zo'n western digital kastje waarmee hij films afspelen kan van een schijf. Als deze er tussen moet zitten omdat er geen schijf met een afstandsbediening is of dat een afstandsbediening moeite zal hebben met het bereiken van de meterkast is dit geen enkel probleem.
- ik mijn ouders ook een netwerkschijf wil aansmeren voor bij hun thuis. Ook mijn moeder wil dolgraag haar Foto's back-uppen. Het lijkt me super om backups bij elkaar weg te schrijven in de nachtelijke uren via internet.

Wie o wie kan mij een beetje helpen met wat duwtjes in de juiste richting? Ik heb namelijk een hoop nagedacht, nog meer gelezen, maar zoals gezegd is is er zoveel mogelijk dat het me onduidelijk is of ik nog dingen over het hoofd zie met mijn wensen en wat ik het beste kan gaan overwegen met mijn wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:40
Viper® schreef op maandag 10 mei 2010 @ 08:44:
[...]

Ik heb zelf ook even gekeken en Floating Point execution (Wikipedia: FLOPS) is iets wat zover ik zie alleen ondersteunt door de Intel Atom processor welke op 1.06 of 1.66 ghz draait.

Qnap heeft ook een aantal modellen met deze processors, echter is het nadeel dat ze gewoon wat prijziger zijn door het type processor.

De goedkoopste van Synology is inderdaad de 109+ (270 euro).
Als je hiervoor kiest zou ik ook eens kijken naar de 209+II. pricewatch: Synology Disk Station DS-209+II.
Deze is namelijk iets duurder maar ondersteunt 2 disks (318 euro). Je kan dan raid 0 / 1 instellen.
Mja, ik weet het, maar ik vind RAID in dit geval niet nodig. Voor de snelheid hoef je het niet te doen aangezien het netwerk toch de bottleneck is, en voor de veiligheid zet ik liever een tweede Synology op een andere locatie. Nu we het daar toch over hebben, weet iemand misschien of het mogelijk is om via iSCSI een Synology aan te spreken die op een andere locatie staat?

Maar hoe zit het nu met floating point, is het zo dat sommige rekenfuncties van PHP dan niet werken of werkt het allemaal wel maar gaat het trager?

Ik heb inmiddels uitgevonden dat ik waarschijnlijk mijn eigen Apache en/of PHP zal moeten installeren omdat de bijgeleverde Apache niet gecompileerd is met de opties om uitbreidingen toe te voegen. Dat vind ik niet zo'n punt.

Edit, aanvullende vraag: Ik doe in mijn applicaties soms een aanroep naar externe programma's (ImageMagickdie staat er dus al op en ffMPEG, om foto's en filmpjes te converteren). Gaat dit ook werken op de Synology? Het is Linux dus ik verwacht van wel, maar hoe deze programma's erop krijgen?

[ Voor 8% gewijzigd door PhilipsFan op 10-05-2010 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
MiKeZZa schreef op maandag 10 mei 2010 @ 19:33:
Beste tweakers,

Ik wil graag jullie hulp inschakelen. Ik ga namelijk binnenkort op mezelf wonen en ik wil in mijn nieuwe huis de dataopslag e.d. direct goed aanpakken.

Ik ben in het verleden te vaak mijn gedigitaliseerde muziekcollectie, werkbestanden of wat dan ook kwijtgeraakt wegens kapotte schijven. Daarnaast wil ik er vanaf dat mijn data op een losse usb-schijf staan, dit is onhandig. Dus: ik wil een NAS, probleem opgelost. Tenminste, dat dacht ik. Ik ben toen namelijk gaan lezen over de mogelijkheden en er komen eigenlijk alleen nog maar meer zaken bij waar ik nog niet aan gedacht heb. Zo blijkt nu bijvoorbeeld dat ik meer een mediaplayer zoek.....

Even een korte intro op de situatie:

Zo gaat het er uit zien. Oftewel:

In de meterkast komt mijn internetverbinding binnen. Hier staat de router en komt de schijf te staan. Vanuit de meterkast gaan de nodige (loze) leidingen waarin netwerkkabels komen naar andere boven en de TV.

Wat ik wens:
- Mogelijkheid om films en muziek e.d. te bekijken/beluisteren op de TV of radio (die bij de TV staat). Bij voorkeur af te spelen via een afstandsbediening o.i.d.
- Energiezuinig. Hij zal weinig gebruikt worden (overdag werk ik en 's nachts slaap ik) dus een schijf die (vrijwel) geen stroom verbruikt omdat hij zichzelf uitschakelt indien inactief is zeer wenselijk
- Benaderbaar via internet; ik word gek van het feit dat ik te vaak een foto, MP3'tje of een ander bestand nodig heb op locatie en er niet bij kan. Tot op heden ging ik dan mijn ma sms'en om haar dit te laten mailen maar dat gaat niet meer als ik op mezelf woon :P
- Back-up functie. Ik zou bij voorkeur zien dat de schijf regelmatig backups wegzet, of nog beter: bepaalde mappen synchroniseert. Ik wil dit bij voorkeur wegzetten op een andere locatie dan in mijn huis.
- Draadloos bij mijn bestanden kunnen (maar dit moet neem ik aan gewoon kunnen via de draadloze router)?

Nu is het zo dat:
- ik het niet erg vind als het 2 apparaten worden; m.a.w.: mijn schoonvader heeft zo'n western digital kastje waarmee hij films afspelen kan van een schijf. Als deze er tussen moet zitten omdat er geen schijf met een afstandsbediening is of dat een afstandsbediening moeite zal hebben met het bereiken van de meterkast is dit geen enkel probleem.
- ik mijn ouders ook een netwerkschijf wil aansmeren voor bij hun thuis. Ook mijn moeder wil dolgraag haar Foto's back-uppen. Het lijkt me super om backups bij elkaar weg te schrijven in de nachtelijke uren via internet.

Wie o wie kan mij een beetje helpen met wat duwtjes in de juiste richting? Ik heb namelijk een hoop nagedacht, nog meer gelezen, maar zoals gezegd is is er zoveel mogelijk dat het me onduidelijk is of ik nog dingen over het hoofd zie met mijn wensen en wat ik het beste kan gaan overwegen met mijn wensen.
Je wensen zijn zo algemeen op te lossen, dat je op dit moment nog praktiserwijs iedere NAS kan gebruiken die er op de markt beschikbaar is. Behalve dan de gene die geen beveiligde FTP aanbieden, dat zou ik anders echt nooit aan het internet aansluiten. Dus tot dusver heb je 1 selectie criteria waardoor er een paar NAS-en afvallen.

Behalve files delen (kern-taak voor een NAS) en wat muziek aanbieden op je netwerk (op welke manier? UPnP of als file share) zijn er heel veel oplossingen die je hierbij kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
VisionMaster schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 12:25:
[...]

Je wensen zijn zo algemeen op te lossen, dat je op dit moment nog praktiserwijs iedere NAS kan gebruiken die er op de markt beschikbaar is. Behalve dan de gene die geen beveiligde FTP aanbieden, dat zou ik anders echt nooit aan het internet aansluiten. Dus tot dusver heb je 1 selectie criteria waardoor er een paar NAS-en afvallen.

Behalve files delen (kern-taak voor een NAS) en wat muziek aanbieden op je netwerk (op welke manier? UPnP of als file share) zijn er heel veel oplossingen die je hierbij kunnen helpen.
Ok, dat is mooi. Bedankt voor je antwoorden!

Wat ik dan nog voor concrete vragen heb zijn de volgende:

- Hoe kun je een dergelijke geautomatiseerde map-synchronisatie via FTP regelen? Ik ben bekend met FTP, maar dat FTP een soort batch/cron verwerking kan doen is mij niet bekend
- Het muziek/beeld aanbieden verhaal is me nog heel onduidelijk. Ik heb wel wat dingen gelezen over UPnP en file share, maar het is me nog onduidelijk hoe ik dit kan toepassen. Het lijkt me dat je als voor file share kiest je zo'n apparaat zoals degene die ik van Western Digital aanhaalde kan gebruiken om de files af te spelen. Maar wat zijn de mogelijkheden via UPnP dan?

Ik zie hieronder bijvoorbeeld staan dat de content op de NAS via de TV te benader moet zijn. Klinkt natuurlijk schitterend, maar ik zie niet in hoe dat werkt. Hoe roep je dit aan?

[ Voor 6% gewijzigd door MiKeZZa op 11-05-2010 16:32 . Reden: Aanvuliing op post n.a.v. onderstaande post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Viper, Bedankt voor je bericht.

De reden dat ik de NAS zo dicht mogelijk bij de tv wil hebben staan is dat ik wil zorgen dat ik goed de films kan afspelen. Daarom wil ik de NAS aansluiten via crosskabel of firewire.

De router staat in een andere ruimte dan de pc c.q tv. dus ik zal of veel kabel moeten trekken of met Wifi moeten werken. In het laatste geval wil ik dan de afstand zo klein mogelijk houden tussen de NAS en tv.

De reden dat ik een NAS zoek en niet een mediaplayer is omdat ik geen 2de afstandbediening wil gebruiken en via mijn tv de content wil benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:09
@MiKeZZa, ook zou je eens kunnen kijken naar een homeserver. Zie bijvoorbeeld hier. Heb deze oplossing ook, juist om het feit dat alles lekker eenvoudig werkt en zonder problemen, webserver zit er al in (Zonder php/mysql maar dat is zo geinstalleerd). Benaderbaar via internet en direct backup'n vanaf de PC (Je installeert alleen de homeserver connector en login met de goede gebruikersnaam).

Ik ben ongeveer €650,- kwijt maar dan heb je het wel gelijk goed (1x HP EX490 + 1TB , Samsung SD-S084C (DVD brander), Cisco SD2008 (Gigabit switch) & gigabit bekabeling). Ideaal als je het mij vraagt, tevens heb je dan direct 4 bays vrij en kan je DMV van 'hot swappable' direct nieuwe schijven toevoegen, zonder dat de homeserver uitgezet moet worden. 2de reden is: 4 bays en toch lekker klein!

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha allen,

Zouden jullie je ervaring kunnen delen over het volgende? Ik heb nu een netwerk van bedraad (router + pc + mediaplayer WD TV lite + mediaplayer oude xbox) + wireless (laptop).
WD TV is er als laatste bijgekomen (offtopic: erg tevreden over) voor streamen van hd.

Nu wil ik er graag iets van een opslag bij zetten en denk daarbij aan een NAS met bv 2 x 1 TB.
Reden is dat ik dan volgens mij deze NAS de hele dag aan kan laten staan (vrij laag stroomverbruik) om te streamen en daarmee ook bestanden voor mezelf via ftp beschikbaar kan maken.

Mijn vragen zijn als volgt:
- Nas komt op slaapkamer dus hoop op een beetje een stille
- Maakt het uit of je er schijven in gooit met 5400 rpm of heb je echt 7200 rpm nodig om hd te streamen
- Geldt ook voor het geheugen. Beetje standaard is 256 kb. Is dat voldoende of kun je dit ook beter uitbreiden
- Bijzaak maar wel handig: printerserver\bittorrent en nzb-client
- Zijn er nog andere opties?

Iemand een advies waar ik me op zou kunnen richten?

Groet,
Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Toppe schreef op zondag 16 mei 2010 @ 22:38:
@MiKeZZa, ook zou je eens kunnen kijken naar een homeserver. Zie bijvoorbeeld hier. Heb deze oplossing ook, juist om het feit dat alles lekker eenvoudig werkt en zonder problemen, webserver zit er al in (Zonder php/mysql maar dat is zo geinstalleerd). Benaderbaar via internet en direct backup'n vanaf de PC (Je installeert alleen de homeserver connector en login met de goede gebruikersnaam).

Ik ben ongeveer €650,- kwijt maar dan heb je het wel gelijk goed (1x HP EX490 + 1TB , Samsung SD-S084C (DVD brander), Cisco SD2008 (Gigabit switch) & gigabit bekabeling). Ideaal als je het mij vraagt, tevens heb je dan direct 4 bays vrij en kan je DMV van 'hot swappable' direct nieuwe schijven toevoegen, zonder dat de homeserver uitgezet moet worden. 2de reden is: 4 bays en toch lekker klein!
Dat vind ik dus geen goede oplossing:

a) te duur
b) ik zoek juist een oplossing die zichzelf 18 uur per dag uitschakelt, zeer energiezuinig als het kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Sorry, maar als je iets goed zoekt geef dan geld uit en wees geen nederlander _O_

Mijn homeserver verbruikt met 2x 1tb & externe DVD unit 43 watt! :)

[ Voor 30% gewijzigd door Toppe op 17-05-2010 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 18:33
Ik heb mijn oude Syno 106e in de meterkast van mijn zus gezet en backup nu elke nacht mijn Syno 209 naar mijn nieuwe 'off-site' backup locatie. Het werkte in een keer. Daar was ik wel een beetje teleurgesteld over, valt er niets te pielen of uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

Bolukan schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 00:30:
Ik heb mijn oude Syno 106e in de meterkast van mijn zus gezet en backup nu elke nacht mijn Syno 209 naar mijn nieuwe 'off-site' backup locatie. Het werkte in een keer. Daar was ik wel een beetje teleurgesteld over, valt er niets te pielen of uit te zoeken.
[ENORM off-topic]
Dat had ik toen ik van PC naar Mac overging... alles werkte ineens... geen pielen
[/off-topic]

ik ben met m'n QNAP TS119 ook op zoek naar een off-site oplossing, bij m'n pa neerzetten oid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Toppe schreef op maandag 17 mei 2010 @ 21:46:
Sorry, maar als je iets goed zoekt geef dan geld uit en wees geen nederlander _O_

Mijn homeserver verbruikt met 2x 1tb & externe DVD unit 43 watt! :)
Of je zet die oogkleppen af en kijkt even verder. Waarom een veel te dure homeserver aanschaffen als een NAS alles doet wat hij wilt en veel goedkoper is en minder energie verbruikt. Wat hij wilt is gewoon twee NAS'en, eentje zet hij bij zichzelf neer en eentje bij z'n ouders. 's Nachts wordt alles dan heen en weer gestuurd via FTP als backup systeem en dan heb je alle functies wel vervuld.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Tsurany schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 10:14:
[...]

Of je zet die oogkleppen af en kijkt even verder. Waarom een veel te dure homeserver aanschaffen als een NAS alles doet wat hij wilt en veel goedkoper is en minder energie verbruikt. Wat hij wilt is gewoon twee NAS'en, eentje zet hij bij zichzelf neer en eentje bij z'n ouders. 's Nachts wordt alles dan heen en weer gestuurd via FTP als backup systeem en dan heb je alle functies wel vervuld.
Fijn dat er iemand me begrijpt!

Kun je aangeven hoe dit 's nachts versturen via FTP werkt? Zijn er FTP-programma die schedulbaar zijn o.i.d.?

En is er iemand die een voorbeeld heeft van een energiezuinige NAS die bijvoorbeeld zijn schijven uitschakeld bij inactiviteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik weet niet precies hoe het werkt, maar als ik zie welke mogelijkheden ze hebben dan lijkt het me geen probleem. Zal nog even verder kijken want ben zelf ook wel benieuwd.
En de meeste NAS'en schakelen gewoon de hardeschijven uit bij inactiviteit.

Edit: http://www.synology.com/e...eatures/backup_server.php
Lijkt mij, maar dat durf ik niet zeker te zeggen, dat als het over het netwerk kan dat het dan ook gewoon over het internet kan mits de juiste poort geforward is.

[ Voor 32% gewijzigd door Tsurany op 18-05-2010 11:11 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
WHS kan de zelfde functie, ook uitschakelen na een bepaalde tijd. Snap gewoon niet dat eerst iemand om hulp vraagt en dan niet zijn budget er bij zet.

Een homeserver heeft vele voordelen die je misschien nog niet inziet, maar als je er eenmaal een hebt gehad wil je niet anders meer.

Succes met pielen op je cmd om het werkend te krijgen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Toppe schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 16:21:
WHS kan de zelfde functie, ook uitschakelen na een bepaalde tijd. Snap gewoon niet dat eerst iemand om hulp vraagt en dan niet zijn budget er bij zet.
Dus? Als hij later aangeeft dat het te duur is dan is het klaar, moet jij niet zielig gaan drammen daarna.
Een homeserver heeft vele voordelen die je misschien nog niet inziet, maar als je er eenmaal een hebt gehad wil je niet anders meer.
Misschien wilt hij wel niet meer?
En dat is dus erg kinderachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 11:41
MiKeZZa schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 11:02:
[...]

Fijn dat er iemand me begrijpt!

Kun je aangeven hoe dit 's nachts versturen via FTP werkt? Zijn er FTP-programma die schedulbaar zijn o.i.d.?

En is er iemand die een voorbeeld heeft van een energiezuinige NAS die bijvoorbeeld zijn schijven uitschakeld bij inactiviteit?
Het versturen bij Synology gaat op basis van Rsync, alleen de verschillen worden uiteindelijk verstuurd. dit scheelt weer in de te versturen data.

Ik heb dus een Synology 110j,deze gaat na 10 minuten inactiviteit op standby. Hij verbruikt dan nog maar 5 á 6 Watt, bij normaal gebruik is het verbruik 10 Watt. Er zit dan ook een Samsung Green nogwat schijf in 1,5Tb.

Hij doet dus het zelfde als een standaard home server en heeft ook een backup client voor je PC. Of hij schedulbaar is, kijk even op http://www.synology.com/n...eatures/backup_server.php

Groet,

Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Op sommige mensen ga ik wijselijk niet in :)
Rieverst schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 16:42:
[...]

Het versturen bij Synology gaat op basis van Rsync, alleen de verschillen worden uiteindelijk verstuurd. dit scheelt weer in de te versturen data.

Ik heb dus een Synology 110j,deze gaat na 10 minuten inactiviteit op standby. Hij verbruikt dan nog maar 5 á 6 Watt, bij normaal gebruik is het verbruik 10 Watt. Er zit dan ook een Samsung Green nogwat schijf in 1,5Tb.

Hij doet dus het zelfde als een standaard home server en heeft ook een backup client voor je PC. Of hij schedulbaar is, kijk even op http://www.synology.com/n...eatures/backup_server.php

Groet,

Erik
Kijk, dát ziet er allemaal goed uit! Hier kan ik zeker verder mee, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
MiKeZZa schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 19:07:
Op sommige mensen ga ik wijselijk niet in :)

[...]

Kijk, dát ziet er allemaal goed uit! Hier kan ik zeker verder mee, bedankt!
Doe AUB niet zo wijs, als je een auto gaat kopen weet je toch ook wat je budget is?, eerst vraag je voor een goede oplossing, vervolgens krijg je van een ieder wat advies en ga je roepen dat het te duur is, wat wil je dan nog meer horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Toppe schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 06:10:
[...]

Doe AUB niet zo wijs, als je een auto gaat kopen weet je toch ook wat je budget is?, eerst vraag je voor een goede oplossing, vervolgens krijg je van een ieder wat advies en ga je roepen dat het te duur is, wat wil je dan nog meer horen?
Kijk eens naar jezelf? Hij wilt een NAS, vind een homeserver te duur en dan blijf jij daar maar over drammen, hou dan gewoon op en accepteer dat hij wat anders wilt in plaats van zo kinderachtig door te gaan. Ja hij had van te voren een budget kunnen geven maar dat deed hij niet, so what?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Toppe schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 16:21:

Hahahah, blijkbaar heb je andere NAS-en nog nooit gebruikt. Ik gebruik een Synology 106e al jaren, omdat ik er met een hack een shell op kon krijgen. (later is dat ondersteunt vanuit de fabrikant). Familieleden hebben nog nooit de cmd nodig gehad om iets voor elkaar te krijgen.

Je statement is complete onzin. |:( En verder vertrouw ik een WHS mijn files niet toe. ;)

Ik ga toch ook niet constant vertellen dat je je WHS moet herinstalleren met FreeNAS, omdat je dan juist wel de kracht van een bash-shell kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Budget is op zich niet eens het probleem, ik vind het alleen niet nodig als ik het zo lees. Ik zie geen voordeel, wel nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
MiKeZZa schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 09:47:
Budget is op zich niet eens het probleem, ik vind het alleen niet nodig als ik het zo lees. Ik zie geen voordeel, wel nadelen.
Brand los:)

@ VisionMaster: En verder vertrouw ik een WHS mijn files niet toe, ben benieuwd hoezo dan... Dus ook jij brand los! :d

[ Voor 19% gewijzigd door Toppe op 19-05-2010 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Misschien een eigen topic over home server starten in plaats van deze over NAS kapen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Toppe schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 23:32:
[...]

Brand los:)

@ VisionMaster: En verder vertrouw ik een WHS mijn files niet toe, ben benieuwd hoezo dan... Dus ook jij brand los! :d
Mijn bestanden komen dan op een NTFS filesystem te staan. Daar vertrouw ik mijn files niet aan toe, omdat de recovery van dergelijke files op NTFS al iets te vaak heeft gefaald. Met extreme frustratie (en ook geldverlies) tot gevolg. Aangezien ik mijn NAS (een WHS fungeert primair trouwens ook als een NAS) 24/7 aan laat staan is de kans aanwezig dat het file systeem een knal krijgt als de stroom er weer eens af valt.

Bij een ext3 (maar ook ZFS, HFS+, XFS en zelfs ext4) ben ik nog niet telleurgesteld geweest. In het aller slechtste geval kan ik mijn files nog in de lost+found terug vinden (feature van het file system).

Andere overwegingen om geen WHS te willen is dat het prijziger is, doorgaans meer stroom gebruikt en niet de services aanbiedt die ik zoek.

Mijn NAS heeft een moederbordje met 32MB geheugen (ja, ik heb een heel oud model en alles is beter nu), een zuinige Power CPU, geen poespas op het moederbord, dus geen extra (dure) power conversies. Alleen een SATA controller, een USB controller en een 1Gbit netwerkkaartje zitten op het moederbord gesoldeerd.

Verder draait het systeem enkel de software dat ik wil, geen Windows-kernels, kan ik zelf de software er nog bij plaatsen die ik verder nog wil om de services uit te breiden (al is het alleen al een SSH-server) en krijg ik de mogelijk om met FTP, FTP-SSL, SFTP, Samba/CIFS/Windows-shares, AppleFP en NFS bij mijn files te komen. Aanvullend aan de standaard installatie draai ik een telefooncentrale op het ding (asterisk), een Git-service en een SVN service voor mezelf.

Een WHS doet veel dingen niet en geeft mij niet de level-of-assurance die ik zoek in een apparaat dat (relatief) weinig energie-slurpt en vooral ook compact is.

Als ik ooit een nieuwe/snellere koop:
Dan neem ongeveer hetzelfde, niet gegarandeert van Synology (ligt aan het aanbod), maar iig met meer geheugen en CPU power (binnen de grenzen van mijn huishoudbeurs qua energie rekening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xburchartz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 17:42
^ hierop kan ik maar een ding zeggen:

Amen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Ik heb nog een aanvullende vraag: zijn er ook mogelijkheden m.b.t. het opnemen van televisiebeelden op de harde schijf behorende bij een NAS/Mediaplayer?

Ik ben ook nog op zoek naar een digitale hd-recorder namelijk.

Mocht er een manier zijn waarbij ik mijn Ziggo module kan koppelen aan mijn NAS-achtige apparaat en zo opnemen zou dit helemaal fantastisch zijn. Iemand een idee of/hoe dit kan? Want via een PC zijn er natuurlijk mogelijkheden, maar dat is niet wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Is het iemand gelukt om de Fan Speed van je Synology te regelen? Ik heb er net 2 andere fans ingezet en handmatig op 7v laten draaien. De fanheaders heb ik netjes geprikt op het moederbord.

Probleem is dat de fans dat als stop worden gedecteerd, na een paar minuten schakelt de Synology zichzelf echter uit...Ik heb op het synology forum gekeken, maar nog geen passende oplossing gevonden.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
MiKeZZa schreef op zondag 30 mei 2010 @ 21:33:
Ik heb nog een aanvullende vraag: zijn er ook mogelijkheden m.b.t. het opnemen van televisiebeelden op de harde schijf behorende bij een NAS/Mediaplayer?

Ik ben ook nog op zoek naar een digitale hd-recorder namelijk.

Mocht er een manier zijn waarbij ik mijn Ziggo module kan koppelen aan mijn NAS-achtige apparaat en zo opnemen zou dit helemaal fantastisch zijn. Iemand een idee of/hoe dit kan? Want via een PC zijn er natuurlijk mogelijkheden, maar dat is niet wat ik wil.
Is MythTV of XBMC geen optie? Het is welliswaar op een PC, maar bedoelt om te gebruiken onder TV, eventueel met een afstandsbediening. Ik weet niet of je belemmering nu is dat het PC software is dat muis en keyboard vereisen of het punt dat het niet een embedded kant-en-klaar systeem/set-top-box oplossing is.

[ Voor 11% gewijzigd door VisionMaster op 31-05-2010 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
VisionMaster schreef op maandag 31 mei 2010 @ 11:19:
[...]

Is MythTV of XBMC geen optie? Het is welliswaar op een PC, maar bedoelt om te gebruiken onder TV, eventueel met een afstandsbediening. Ik weet niet of je belemmering nu is dat het PC software is dat muis en keyboard vereisen of het punt dat het niet een embedded kant-en-klaar systeem/set-top-box oplossing is.
Het voornaamste probleem is dat het aanzienlijk meer stroom gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik ga mijn eerste NAS aanschaffen, de Netgear ReadyNAS RND2000 - hij is al besteld - maar wil niet op stel en sprong de volle mep aan capaciteit erin stoppen, o.a. vanwege budget.

Ik wil eigenlijk eerst 1, en daarna een tweede (Raid 1) erin stoppen, voor de redundantie/snelheid, en daar minder bedrijfskritische meuk op zetten, die ik elders ook heb staan, en de NAS als mediaservertje gebruiken.

Dus eerst 1, daarna een tweede 2TB-schijf. Ik kan dan, ervanuitgaande dat ik 2 exact dezelfde schijven gebruik, er gewoon 1 bij schuiven toch, en dan de RAID 1-modus selecteren? Dan wordt de 2e 'automagisch' als mirror gebruikt?

Ook wil ik zo snel mogelijk het intern geheugen uitbreiden. Is daar 'zomaar' willekeurig PC2700 SoDIMM-geheugen in te prikken? Dat heb ik namelijk nog liggen...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ramzzz schreef op maandag 07 juni 2010 @ 13:40:
ook wil ik zo snel mogelijk het intern geheugen uitbreiden. Is daar 'zomaar' willekeurig PC2700 SoDIMM-geheugen in te prikken? Dat heb ik namelijk nog liggen...
Dat zou ik niet doen. Op de site van Netgear staat een HCL. NASjes zijn erg kritisch met schijven en geheugenmodules.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben denk ik binnenkort ook aan de beurt voor een nas...
Heb nu 4x1 tb in RAID 01 m'n pc hangen, maar loop een beetje tegen een ruimteprobleem aan.
Vrees alleen dat dat flink in de buidel tasten wordt, aangezien ik minimaal naar de 6tb toe wil.
Gok dat dat zomaar richting de 2K gaat...

Denk dat ik het combineer met een nieuwe netwerkinfra in m'n nieuwe huis...

En eigenlijk zou ik ook nog een remote backup hebben. Maar hoe dat plaats moet gaan hebben is me nog helemaal niet duidelijk. Topic heeft me alvast flink vooruit geholpen.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 07-06-2010 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Gunner schreef op maandag 07 juni 2010 @ 13:45:
[...]

Dat zou ik niet doen. Op de site van Netgear staat een HCL. NASjes zijn erg kritisch met schijven en geheugenmodules.
d:)b Goeie tip!

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-10 13:14

Masselink

Voor de dorst

Wow...Ik ben nu een paar dagen in het bezit van een Synoloy 1010+ met 3x 2TB (later komen er nog 2 bij)

Dit is een fantastisch ding.

- Hij is bloed snel.
- Filestation via iPhone is helemaal geniaal. (kan gewoon bestanden openen)
- DS Audio app ook nog eens alle muziek beschikbaar.
- Mijn Axis 207W werkt perfect

Ik krijg alleen 'IEEE 802.3ad Dynamic Link Aggregation' niet voor elkaar. Denk dat het door mijn switch komt.
Ik vind het in ieder geval een topper!

Koffie en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 08:26
@Masselink
Proficiat met je aankoop. Heb zelf ook een DS1010+ met 4 Samsung 2TB HDD's.
Zie ook mijn review;
pricewatch: Synology DS1010+

Perfecte en zeer snelle NAS.

Je kan ook in het Het grote Synology topic deel 2 kijken vind je ook een aantal mensen met een DS1010+.

Welke HDD's heb jij juist ?

[ Voor 3% gewijzigd door abusimbal op 16-06-2010 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kowapanga
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-09 01:58
Zit nu met een QNAP NAS TS-219.

Heb coppermine erop geinstalleerd maar tot nu toe gaat het niet helemaal zoals ik wil.
Installatie van coppermine is goed gelukt maar het uploaden van files lukt gewoon niet , krijg een critical error zonder enige vorm van informatie wat er nu precies mis is gegaan :(

Iemand enige ervaring met een QNAP+coppermine?

-EDIT

Verse install lijkt alles opgelost te hebben.
Hik nu alleen tegen het probleem aan dat denk ik aan de CPU ligt , het creeren van thumbnails gaat echt extreem langzaaaaaam :/
-/edit

[ Voor 21% gewijzigd door kowapanga op 17-06-2010 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-04 00:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Ik heb ook even een vraagje in dit topic.

Ik heb nu de CH3MNAS waar ik redelijk tevreden over ben en een DEONET V9 Backup waar ik elke nacht een backup naar toe schrijf http://www.deonetstorage.nl/backup-systemen/v9.html
systeem. (1 van de schijven wordt dan regelmatig gewisseld en automatisch gebuild maar heeft helaas alleen USB).

Nu zoek ik eigenlijk een NAS die een combinatie is van beiden.

Ik zal even opsommen wat ik met welke doe:

CH3MNAS:
- Netwerk aansluiting
- FTP Server
- Itunes Server
- File Server
- Geen NTFS, dus als de schijf eruit gehaald wordt is de data niet direct leesbaar door windows.

DEONET V9:
- 3 HDD Racks voor makkelijk verwisselen schijven
- USB
- NTFS filesystem, en dus direct leesbaar in een windows systeem
- Autorebuild Raid met 1 druk op de knop na verwisselen schijf

Ik zoek dus het volgende:

- OS(FTP server/RAID autorebuild) die zich niet wegschrijft op de HDD en de NTFS schijven gewoon met rust laat
- Raid 1 NAS met autorebuild na 1 druk op knop en LCD en HDD sledes
- directe ondersteuning NTFS schijven
- Netwerkaansluting
- FTP server
- Fileserver
- Zuinig en kant en klare oplossing

Of is dit alleen mogelijk met een zelfbouw?

[ Voor 12% gewijzigd door XthinkZ op 19-06-2010 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-10 12:29
boeiend topic. maar al die nassen zijn zo duur, zeker als je meer dan 2 schijven wilt aansluiten.
Dus besloten om zelf maar iets te bouwen, zie link

[zelfbouw] NAS obv freeNAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
n0m0r3675 schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 09:39:
boeiend topic. maar al die nassen zijn zo duur, zeker als je meer dan 2 schijven wilt aansluiten.
Dus besloten om zelf maar iets te bouwen, zie link

[zelfbouw] NAS obv freeNAS
Natuurlijk niet de goedkoopste oplossing, maar wel vaak zuiniger in stoom gebruik ;)
Ik heb een FreeNAS die voornamelijk uitstaat en een synology in de gangkast. De laatste is niet zo uitbreidbaar als mijn PC oplossing, maar ja... voor en tegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:11

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Kunnen de meeste NAS units eigenlijk ook partities maken? Ik zou graag een map willen mirroren, maar de rest van de data is minder essentieel dus die zou niet gemirrord hoeven worden. Kan je dan zoals op een linux bak de twee schijven allebei twee partities geven? Dus dat partitie 1 op beide schijven word gemirrord naar de andere en dat er op partitie 2 verschillende data staat? Ik vermoed dat het alles of niets maar ik kan er eigelijk niks over vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Mr_gadget schreef op zondag 20 juni 2010 @ 14:19:
Kunnen de meeste NAS units eigenlijk ook partities maken? Ik zou graag een map willen mirroren, maar de rest van de data is minder essentieel dus die zou niet gemirrord hoeven worden. Kan je dan zoals op een linux bak de twee schijven allebei twee partities geven? Dus dat partitie 1 op beide schijven word gemirrord naar de andere en dat er op partitie 2 verschillende data staat? Ik vermoed dat het alles of niets maar ik kan er eigelijk niks over vinden..
Bij sommige NAS-en kan je een shell krijgen via SSH of telnet. Soms kan je dan met de systeem tools dit voor elkaar krijgen, en anders zou je de disk door een partition manager programma de disk opnieuw laten indelen. Bij mijn NAS zou ik dan op de directory van een share de andere partitie moeten mounten. Dan kan ik erbij als share, maar is het een aparte partitie die ik los van de rest kan volkrassen zonder belemmering.

Ik vind het een beetje overkill voor een eenvoudige NAS, maar het lijkt me goed te doen op iedere fatsoenlijke NAS waar je een shell hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorritV70
  • Laatst online: 08-10-2024
Hallo, ik ben aan het zoeken geweest maar kan er niets over vinden. Ik heb sinds kort een ReadyNAS duo, ik heb hier tijdelijk een HD'tje in gezet die ik nog had liggen, als het goed is is deze gewoon geformateerd, toch geeft de NAS aan dat er 0% in gebruik is en dat er 0mb vrij is, kan het zijn dat de hd verkeerd geformateerd is en is het mogelijk om de NAS zelf de HD te laten formateren?

Alvast heel erg bedankt!

GRoet Jorrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
JorritV70 schreef op maandag 21 juni 2010 @ 00:19:
Hallo, ik ben aan het zoeken geweest maar kan er niets over vinden. Ik heb sinds kort een ReadyNAS duo, ik heb hier tijdelijk een HD'tje in gezet die ik nog had liggen, als het goed is is deze gewoon geformateerd, toch geeft de NAS aan dat er 0% in gebruik is en dat er 0mb vrij is, kan het zijn dat de hd verkeerd geformateerd is en is het mogelijk om de NAS zelf de HD te laten formateren?

Alvast heel erg bedankt!

GRoet Jorrit
Met wat was die disk geformateerd? Als dat met NTFS is (Windows specifiek file systeem), dan kan je het meestal wel vergeten :D

Wat heb je verder gedaan? Heb je de NAS geinstalleerd met iets (standaard setup bijvoorbeeld)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorritV70
  • Laatst online: 08-10-2024
Ik heb idd de HD in de NAS gedrukt en hem daarna geïnstalleerd met de bij geleverde CD, ik had nog wel even gezocht of ik ergens iets kon vinden of dat nou jiust wel of niet moest, ik wist dat het bij bv, Linksys (routers) word afgeraden om de CD te gebruiken. Kan de NAS (Ready duo) zelf schijven formateren, of moet ik deze even in mijn desktop hangen om hem te formateren?

Alvast bedankt!

Groet Jorrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megapixel
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Advies en installatie hulp gezocht !
Ik wil voor het draaien van mijn websites een een TFP server een Synology Disk Station DS710+ aanschaffen
Ik zoek iemand die mij hier tegen betaling bij kan assisteren.
Omg. Meppel
0522-750418

Ik hoop dat ik deze vraag in het juiste forum stel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 10:13

EgoPro

Time is an illusion.

Yow M.P. ik denk niet dat je hierbij assistentie nodig hebt. Het installeren van de NAS en het opzetten van de FTP is echt een fluitje van een cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espex87
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-07 18:32
Okeee even een edit. Ik weet nu wat een NAS is dus mijn vraag is overbodig.

Heeft iemand eigenlijk advies voor een NAS voor mij?

Ik wil graag bestanden delen en heb hier maximaal 500 gb voor nodig, dit moet wel genoeg zijn. Ik gebruik de nas dus op 2 locaties dus dat moet wel mogelijk zijn (misschien is dat bij goedkoopste niet..?).

Wat zijn de aanraders, voor 500 GB met raid setting (2 schijven identiek) dan zo best mogelijk qua prijs/kwaliteit....

[ Voor 84% gewijzigd door espex87 op 21-06-2010 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
JorritV70 schreef op maandag 21 juni 2010 @ 10:32:
Ik heb idd de HD in de NAS gedrukt en hem daarna geïnstalleerd met de bij geleverde CD, ik had nog wel even gezocht of ik ergens iets kon vinden of dat nou jiust wel of niet moest, ik wist dat het bij bv, Linksys (routers) word afgeraden om de CD te gebruiken. Kan de NAS (Ready duo) zelf schijven formateren, of moet ik deze even in mijn desktop hangen om hem te formateren?

Alvast bedankt!

Groet Jorrit
De installatie tool van de CD bevat meestal een standaard Linux installatie programma met o.a. een partitie-maak-onderdeel. Geen idee hoe die ReadyNAS er mee omgaat, maar ik zou de NTFS partitie weghalen, en andere eventuele partities ook.

Opgeruimd staat netjes en dan kan het ook niet in de weg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
Hoop dat er een mooie qpkg komt voor crashplan voor de Qnap serie. Zoals je het nu moet installeren en vogelen ben ik als de dood dat ik het er niet meer af krijg of dat het andere zaken op de nas zou kunnen storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VisionMaster schreef op maandag 21 juni 2010 @ 09:23:
Met wat was die disk geformateerd? Als dat met NTFS is (Windows specifiek file systeem), dan kan je het meestal wel vergeten :D
Hoe werkt dat dan bij grotere bestanden? Ik heb toch wel een redelijk aantal files dat >4 GB is, als je dan geen NTFS kunt gebruiken en Windows begrijpt andere systemen niet dan wordt het toch al heel snel vervelend.

Juist dat soort bestanden wil ik graag backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 07:28:
[...]

Hoe werkt dat dan bij grotere bestanden? Ik heb toch wel een redelijk aantal files dat >4 GB is, als je dan geen NTFS kunt gebruiken en Windows begrijpt andere systemen niet dan wordt het toch al heel snel vervelend.

Juist dat soort bestanden wil ik graag backuppen.
Lees de FAQ er nog eens opna hoe bestandssytemen werken. ;) Laat jezelf ook even verbazen in de volgende tabel op Wikipedia: Wikipedia: Comparison of file systems

In Windows heb je de keuze uit FAT32 en NTFS. FAT32 heb je nodig voor je digitale camera's en ik adviseer het altijd op een USB stick. Een NAS is doorgaans een Linux doos. Dus dan heb je al ext2, ext3, (soms ext4), xfs en wellicht nog wat opties. Tegenwoordig kan je in Linux ook prima werken met NTFS als externe disk.

Check de tabel op Wikipedia er nog eens op na en ik zeg erbij dat de standaard blocksize voor ext3 (standaard op een NAS) 4096 bytes is. Afhankelijk van wat de NAS maker er standaard van maakt voor jou kan je bestanden tot 2TB neerzetten. Dat lijkt me voldoende groot, neem ik aan?

Waarom is een ander bestandsysteem op een NAS nou absoluut geen probleem? Heel simpel: de term NAS betekent zoveel als dat de data aangeboden wordt op je netwerk via services/protocollen op je NAS. Dat houdt dus in dat je op je desktop/laptop middels de service bij je bestanden komt. Je computer is dus losgekoppeld (door die service) van het bestandsysteem op de NAS.

Een tegen-voorbeeld is een USB stick of SATA drive in je computer. Die moet geformateerd zijn op een bepaalde manier zodat je OS (Windows/Linux/OSX/BSD/etc) het kan begrijpen via een file system driver. Die beperkingen heb je dus niet met een NAS door die ontkoppeling.

Ik zie mijn muziek via iTunes van mijn NAS, ik zie een Windows share op de laptop van mijn vrouw, ik heb een NFS mount op mijn Ubuntu laptop en ik spreek de AFP share aan vanaf mijn MacBook Pro op dezelfde data. Verschillende services, naar dezelfde data en hoe de data er staat zal je een worst wezen, als je computer maar een protocol spreekt dat op de NAS wordt aangeboden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben bekend met bestandsformaten, maar ik had aangenomen dat de 4 GB grens kwam doordat er een FAT32 systeem gebruikt was. Als ik jouw verhaal over losgekoppelde bestandssystemen zo lees klopt dat dus niet?

Dus als ik het goed begrijp, kan ik een NAS op ext3 formatteren en op mijn computer gewoon die bestanden gebruiken? A la één computer met FAT en één met NTFS die over internet een bestand uitwisselen, zeg maar?

NTFS voor een geheugenstick werkt trouwens wel, maar met wat kanttekeningen. Toen ik een bestand van 7 GB over moest zetten was de geheugenstick formatteren naar NTFS de beste optie, alleen kan je dan op Macs niet meer naar je geheugenstick toeschrijven :') Iets met gesloten standaarden en iets dan niet willen ondersteunen.

Bedankt hè, Apple, dat je je gebruikers zo serieus neemt. Wel correct, maar absoluut niet handig en zelfs bijzonder vervelend als je daar en dan een bestand nodig hebt voor een presentatie o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Precies, er is geen directe relatie met het file systeem van je NAS en hoe je desktop er naar kijkt. Er zijn maxima in je file system waar je niet omheen kan, maar dat hou je overal. De service zelf zal het worst zijn hoe groot je file is, het gooit alleen bytes heen en weer over een protocol.

FAT32 gebruik je alleen op USB stick of geheugenkaartjes ivm de licentie voorwaarden van het bestandssysteem en de compatibiliteit op de meeste platformen.

offtopic:
Blame Microsoft, die heeft een restrictive licentie op hun file system. Die van Apple (HFS+) is open source btw. NTFS is per definitie gesloten en door hard werken van een paar hackers gereverse-engineerd naar een werkbare implementatie die je standaard op Linux (dus ook sommige NAS-en), BSDs en Solaris terug vind. Op mijn OSX laptop kan ik NTFS lezen en via FUSE schrijven (niet handig). Je andere optie had geweest om FAT32 te gebruiken en dan of .rar, .zip of .tar files maken van je 7GB file gesplitst over meerdere bestanden op je USB stick.

NTFS is niet portable, ristrictief en ik heb slechte ervaringen ermee. Daarnaast hebben USB-stick controller er geen hardware matige support voor (handig voor buffering/caching) tijdens gebruik vanuit de flash-chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga nu toch echt zitten twijfelen of ik nou een simpele netwerkschijf zal kopen of toch maar gewoon een USB3 externe schijf. Dat laatste is veel simpeler en minder gedoe, maar volgens mij heb je bij die eerste veel hogere schrijfsnelheden en is het wel handig als ik met meerdere computers zou werken.

Ik zie mijzelf echter nog niet regelmatig meerdere computers gebruiken en ik wil ook graag dat de backup meestal niet aan mijn computer hangt (in verband met onweer en dergelijke), wat voor de USB3 schijf spreekt.

O ja, dat vroeg ik me nog af. Hoe werkt het bij een netwerk binnen een netwerk? Ik zit hier in een studentenhuis met vier man en ik wil niet dat iedereen zomaar bij mijn bestanden kan. Ik wil mijn data wel echt goed afgeschermd hebben. Bijvoorbeeld ook bij remote acces heb ik zo mijn twijfels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 15:51:
Ik ga nu toch echt zitten twijfelen of ik nou een simpele netwerkschijf zal kopen of toch maar gewoon een USB3 externe schijf. Dat laatste is veel simpeler en minder gedoe, maar volgens mij heb je bij die eerste veel hogere schrijfsnelheden en is het wel handig als ik met meerdere computers zou werken.
Die USB3 schijf is *veel* sneller dan een simpele netwerkschijf.
O ja, dat vroeg ik me nog af. Hoe werkt het bij een netwerk binnen een netwerk? Ik zit hier in een studentenhuis met vier man en ik wil niet dat iedereen zomaar bij mijn bestanden kan. Ik wil mijn data wel echt goed afgeschermd hebben. Bijvoorbeeld ook bij remote acces heb ik zo mijn twijfels.
Je kunt je 'eigen' netwerkje achter een router hangen, dan kunnen 'ze' gegarandeerd niets lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijzelf schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 17:25:
Die USB3 schijf is *veel* sneller dan een simpele netwerkschijf.
Moderne USB3 schijven zijn maar een factor 4 sneller dan de snelste USB2 schijven. Gaat dat dan alsnog op?
Je kunt je 'eigen' netwerkje achter een router hangen, dan kunnen 'ze' gegarandeerd niets lezen.
Maar dan moet er dus ook weer een router bij :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 01:11:
[...]

Moderne USB3 schijven zijn maar een factor 4 sneller dan de snelste USB2 schijven. Gaat dat dan alsnog op?
??? Wat heeft USB2 ermee te maken? Anyway, het hangt natuurlijk af van wat je een 'simpele netwerkschijf' noemt. Schijven als de DNS-313 of de CH3HNAS halen met hangen en wurgen misschien 20MB/sec. Een echte el-cheapo als Sitecom MD-250 haalt de 10MB/sec nog niet.
Er zijn wel netwerkschijven die de performance van USB2 schijven halen (zoals de Synology DS-209+II, 40MB/sec) maar die noem ik niet simpel meer, en slaan ook een behoorlijk gat in je portomonnee
[...]

Maar dan moet er dus ook weer een router bij :/
Hoeft niet. Je kunt ook vertrouwen op het gebruikersbeheer van de NAS. Die kan opzich best goed zijn. Maar met een router sluit je je hele privé netwerk af voor je huisgenoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijzelf schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 09:48:
??? Wat heeft USB2 ermee te maken? Anyway, het hangt natuurlijk af van wat je een 'simpele netwerkschijf' noemt. Schijven als de DNS-313 of de CH3HNAS halen met hangen en wurgen misschien 20MB/sec. Een echte el-cheapo als Sitecom MD-250 haalt de 10MB/sec nog niet.
Er zijn wel netwerkschijven die de performance van USB2 schijven halen (zoals de Synology DS-209+II, 40MB/sec) maar die noem ik niet simpel meer, en slaan ook een behoorlijk gat in je portomonnee
Ik noem USB2 omdat de performance van USB3 vooralsnog niet enorm veel beter is :p Maargoed, ik dacht dat netwerkschijven sneller waren, maar dat blijkt dus tegen te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 16:42:
[...]

Ik noem USB2 omdat de performance van USB3 vooralsnog niet enorm veel beter is :p Maargoed, ik dacht dat netwerkschijven sneller waren, maar dat blijkt dus tegen te vallen.
Op mijn werk wel... daar trekken we 100Gbit vol als we het druk hebben over het netwerk naar ons cluster. Maar... thuis niet echt, mits je 400+ euro neerlegd om 1Gbit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan ziet het er toch naar uit dat ik voor een USB3 schijf ga met backupsoftware. Netwerk leek me wel interessant vanwege de snelheid en de mogelijkheid tot het draaien van torrentspul, maar als alleen dat laatste overblijft is USB toch aantrekkelijker denk ik. Ook het feit dat een netwerkschijf eigenlijk 24/7 aanstaat vind ik een nadeel, ik probeer juist het sluipverbruik omlaag te krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2010 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Verwijderd schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 00:33:
Dan ziet het er toch naar uit dat ik voor een USB3 schijf ga met backupsoftware. Netwerk leek me wel interessant vanwege de snelheid en de mogelijkheid tot het draaien van torrentspul, maar als alleen dat laatste overblijft is USB toch aantrekkelijker denk ik. Ook het feit dat een netwerkschijf eigenlijk 24/7 aanstaat vind ik een nadeel, ik probeer juist het sluipverbruik omlaag te krijgen.
Altijd handig om even de kosten/baten naast elkaar te leggen. Mijn firewire disken en USB disken zijn sneller dan mijn NAS, al heb ik een oude NAS. Tegenwoordig gaat dat vlotter, maar dan nog.

Ik gebruik het als netwerk disk tussen verschillende computers en voor een hele hoop dingen, waaronder als low-power server. Een oude USB disk controller en de bijbehorende voeding trekken ongeveer net zoveel als mijn NAS (al staat die 24/7 aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een jaar of twee geleden een CHD3NET van Conceptronic gekocht met een enkele harde schijf. Na dik een half jaar stopte de netwerkverbinding ermee, en kon ik hem alleen nog als USB drive gebruiken. Kost niks, heb je ook niks. Een half jaar geleden de 2 bay Etrayz aangeschaft. Kost iets meer, heb je ook iets meer (ellende). Deze satan in een leuk kastje heeft nog nooit lekker gewerkt, en gaat een flinke trap naar het grijs archief krijgen.

Misschien maar wat meer geld uitgeven. Ik wil mijn data goed beschermen, en daarom lijkt een 4 bay in RAID 5 wel de geschiktste oplossing. Verder wil ik er een webserver op laten draaien, en nog wat software voor het bekijken van plaatjes en films. Kortom, niets meer dan je van iedere standaard NAS mag verwachten. Het belangrijkste: ik wil er ook van werken, en liefst ook met PSD bestanden van enkele tientallen MB's groot.

Ik wil de snelheid er een beetje in houden, dan kom ik uit bij een QNAP TS-419P en een Synology DS410. Volgens de gegevens die ik kan vinden zijn beide erg aan elkaar gewaagd, behalve voor wat betreft de looks. QNAP mag op de kast, Synology er in. Prijzen zijn ook aan elkaar gewaagd, ongeveer 450 Euro. Waar ik niet goed achter kom is de datasnelheid. Hier wordt een beetje moeilijk over gedaan, maar volgens mij:
QNAP TS419P W=20MB/s en R=50MB/s
Synology DS410, W=54MB/s en R=115MB/s
Dit vind ik erg vreemd, Synology twee keer zo snel als QNAP. Ik dacht juist dat QNAP (semi) prof rules?!?

Om de snelheid te waarborgen kan ik wel weer een stukje hoger gaan, een QNAP TS-459 of Synology DS1010, maar dan komt er nog een 200 Euro bovenop. Dan wordt het een NASje van zo'n 1000Euro. En dat allemaal begonnen met een CHD3NET van een paar tientje.

Ik heb nog een gekeken naar zelfbouw, maar volgens mij verbruikt dat zo'n 4 keer zoveel aan energie. Bovendien kan ik geen goede "handleiding" vinden over hoe zo iets nu eens echt aan te pakken. Ik heb geen moeite vies vieze handen, maar een handleiding met de way to go zou ook wel een handig zijn.

Kortom, na een paar weken snuffelen heb ik nog altijd niets, en ben ik behoorlijk de draad kwijt.
Help, advies nodig..... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Laatst online: 05-10 18:19
Verwijderd schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 19:47:

Ik wil de snelheid er een beetje in houden, dan kom ik uit bij een QNAP TS-419P en een Synology DS410. Volgens de gegevens die ik kan vinden zijn beide erg aan elkaar gewaagd, behalve voor wat betreft de looks. QNAP mag op de kast, Synology er in. Prijzen zijn ook aan elkaar gewaagd, ongeveer 450 Euro. Waar ik niet goed achter kom is de datasnelheid. Hier wordt een beetje moeilijk over gedaan, maar volgens mij:
QNAP TS419P W=20MB/s en R=50MB/s
Synology DS410, W=54MB/s en R=115MB/s
Dit vind ik erg vreemd, Synology twee keer zo snel als QNAP. Ik dacht juist dat QNAP (semi) prof rules?!?

Om de snelheid te waarborgen kan ik wel weer een stukje hoger gaan, een QNAP TS-459 of Synology DS1010, maar dan komt er nog een 200 Euro bovenop. Dan wordt het een NASje van zo'n 1000Euro. En dat allemaal begonnen met een CHD3NET van een paar tientje.

Kortom, na een paar weken snuffelen heb ik nog altijd niets, en ben ik behoorlijk de draad kwijt.
Help, advies nodig..... 8)7
Je zou eens naar de Intel ATOM modellen (D510) kunnen kijken. Ik heb zelf een Thecus N4200 (4-bay). Die zijn lekker zuinig en qua snelheid haal ik zo'n 50MB/s schrijven en 70MB/s lezen (RAID5 met 4 schijven). De N4200 zit nu net tegen de 500 Euro aan als je een beetje zoekt. Een leuke feature is dat dit model een backup batterij ingebouwd heeft zodat hij netjes kan afsluiten als de stroom onderbroken wordt. Ik heb zelf een keer een RAID5 verknalt toen ik per ongeluk de verkeerde stekker eruit trok. Nadat ik die NAS weer opstartte was mijn RAID5 weg (gelukkig wel nog handmatig kunnen laten herstellen).

QNAP en Synology hebben vergelijkbare modellen. Persoonlijk hou ik niet zo van Synology, hun interface is wel super, maar hun behuizingen vind ik altijd wat minder solide. QNAP heb ik geen ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VisionMaster schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 18:35:
Altijd handig om even de kosten/baten naast elkaar te leggen. Mijn firewire disken en USB disken zijn sneller dan mijn NAS, al heb ik een oude NAS. Tegenwoordig gaat dat vlotter, maar dan nog.

Ik gebruik het als netwerk disk tussen verschillende computers en voor een hele hoop dingen, waaronder als low-power server. Een oude USB disk controller en de bijbehorende voeding trekken ongeveer net zoveel als mijn NAS (al staat die 24/7 aan).
Inderdaad. Ik heb nu één PC die belangrijk is waar vanaf gebackupt moet worden en waarschijnlijk één om te testen, maar die niet heel kritieke data bevat. Ik wil niet te lang met backups bezig zijn dus ik wil een vlotte verbinding en voor de veiligheid heb ik 'm het liefste ook niet permanent aan m'n PC hangen/aanstaan, zodat de boel bij onweer of ander onheil redelijk veilig is (brand kan natuurlijk altijd). Ik moet alleen nog even kijken hoe ik er dan voor zorg dat ik wél regelmatig backups draai, want dat is typisch iets wat er dan bij inschiet en je duur komt te staan :)

Zo'n ding 24/7 aan hebben staan vind ik uit milieuoverwegingen niet verantwoord, eerlijk gezegd. Ik betaal dan all-in dus voor het geld hoef ik het niet te laten, maar ik wil uit en in principe alleen stroom verbruiken als ik een apparaat ook echt gebruik.

Ik heb het sluipverbruik van de standby van de stereotoren en de Xbox ook al geminimaliseerd, dat scheelt bijna 300 kWh per jaar! Een NAS of server is zeker een veelvoud daarvan.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2010 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Verwijderd schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 21:30:
[...]

Inderdaad. Ik heb nu één PC die belangrijk is waar vanaf gebackupt moet worden en waarschijnlijk één om te testen, maar die niet heel kritieke data bevat. Ik wil niet te lang met backups bezig zijn dus ik wil een vlotte verbinding en voor de veiligheid heb ik 'm het liefste ook niet permanent aan m'n PC hangen/aanstaan, zodat de boel bij onweer of ander onheil redelijk veilig is (brand kan natuurlijk altijd). Ik moet alleen nog even kijken hoe ik er dan voor zorg dat ik wél regelmatig backups draai, want dat is typisch iets wat er dan bij inschiet en je duur komt te staan :)

Zo'n ding 24/7 aan hebben staan vind ik uit milieuoverwegingen niet verantwoord, eerlijk gezegd. Ik betaal dan all-in dus voor het geld hoef ik het niet te laten, maar ik wil uit en in principe alleen stroom verbruiken als ik een apparaat ook echt gebruik.

Ik heb het sluipverbruik van de standby van de stereotoren en de Xbox ook al geminimaliseerd, dat scheelt bijna 300 kWh per jaar! Een NAS of server is zeker een veelvoud daarvan.
Ik heb een backup op de servers van mijn werk staan, onderweg op mijn Timemachine firewire diskje en thuis twee WD-studio firewire disken. Daarnaast heb ik nog de netwerk disk thuis. Meestal staat alles uit, behalve de netwerk schijf.

Ik raad je wel aan een (betrouwbaar) programma te gebruiken die alleen de verschillen tussen de disken kopieert. Ik gebruik rsync, maar dat is niet standaard op Windows te vinden, tenzij je het los installeert. Veel programma's zijn hierop gebaseerd. Dat maakt het in ieder geval minder heavy als je zelfs op een slome netwerk verbinding je backups iedere dag wil maken. ;)

Ik download soms iets en ik gebruik de machine ook als server voor allerlei dingen. In plaats van een full size machine vind ik mezelf al erg "groen" werken met een NAS als deze (geselecteerd op zuinigheid incl de disk). En ja, bewust omgaan met je energie-rekening scheelt je een stuiter geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga nu toch weer zitten twijfelen om een oude laptop naar mp3-spelert en torrentbak om te bouwen. De pest is alleen dat het ding wel echt oud en traag is. Binnenkort nog maar eens meten wat mijn totale verbruik is bij het spelen van mp3tjes en wat het dus zou schelen als ik dat met die laptop doe.

Dikke investeringen ga ik sowieso niet maken aan een tweede mediaplayer, het moet op een studentenbudget wel leuk blijven :)
VisionMaster schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 23:50:
Ik raad je wel aan een (betrouwbaar) programma te gebruiken die alleen de verschillen tussen de disken kopieert. Ik gebruik rsync, maar dat is niet standaard op Windows te vinden, tenzij je het los installeert. Veel programma's zijn hierop gebaseerd. Dat maakt het in ieder geval minder heavy als je zelfs op een slome netwerk verbinding je backups iedere dag wil maken. ;)
Welk programma ik precies ga gebruiken moet ik nog uitzoeken, maar zoiets is inderdaad wel de bedoeling.
Ik download soms iets en ik gebruik de machine ook als server voor allerlei dingen. In plaats van een full size machine vind ik mezelf al erg "groen" werken met een NAS als deze (geselecteerd op zuinigheid incl de disk). En ja, bewust omgaan met je energie-rekening scheelt je een stuiter geld!
Voor het geld hoef ik het dus niet te doen, maar ik vind het principe dat je iets verspilt dat je niet gebruikt niet te verantwoorden. Ik doe ook altijd netjes mijn lichten uit als ik wegga en mijn stereotoren op de ecostand, als is dat extra moeite, al word ik er geen cent beter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-10 06:39

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Verwijderd schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 19:47:
Een jaar of twee geleden een CHD3NET van Conceptronic gekocht met een enkele harde schijf. Na dik een half jaar stopte de netwerkverbinding ermee, en kon ik hem alleen nog als USB drive gebruiken.
Ik heb toevallig vandeweek mijn CHD3NET weer eens een firmware-update gegeven (v14 - Windows7 ondersteuning) en heb eindelijk de ftp werkend gekregen (trigger-port in SpeedTouch780 vooral niet instellen). De schijf draait hier nu al een jaar of 2 naar volle tevredenheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 21:30:
Dat ben ik niet met je eens. 300kWh per jaar komt neer op een continue verbruik van 34W. Mijn NAS trekt idle 9W. Met de schijven spinnend trekt hij meer, maar dan is hij ook iets aan het doen, en is het dus geen sluipverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijzelf schreef op zondag 27 juni 2010 @ 13:24:
Dat ben ik niet met je eens. 300kWh per jaar komt neer op een continue verbruik van 34W. Mijn NAS trekt idle 9W. Met de schijven spinnend trekt hij meer, maar dan is hij ook iets aan het doen, en is het dus geen sluipverbruik.
Heb je het zelf gemeten of is dat fabrieksopgave?

Ik ben het met je eens dat een NAS flink zuinig kan zijn, maar dan nog vind ik 9 watt 24/7 (gebruik af en toe daargelaten) alsnog best wel optellen voor alleen standby/idle :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 juni 2010 @ 16:41:
[...]

Ik ben het met je eens dat een NAS flink zuinig kan zijn, maar dan nog vind ik 9 watt 24/7 (gebruik af en toe daargelaten) alsnog best wel optellen voor alleen standby/idle :)
Mijn Qnap 109 heeft ook zo'n soort verbruik (minder dan 10 W) en die laat ik dus altijd aan staan, zodat ik op elk gewenst moment tv-series of muziek kan afspelen. Een beter alternatief weet ik niet; een PC aan laten staan kost altijd een veelvoud, en als je een harde schijf in je mediaspeler zet, gebruikt die ook meer stroom (en wordt warm, en maakt lawaai).
Je kunt je NAS ook gewoon 's nachts uitzetten, automatisch of met de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 juni 2010 @ 16:41:
[...]

Dat heb ik gemeten, ná de voeding. Ik weet niet hoe efficiënt die is, maar hij wordt in elk geval niet warm.
Mee eens. Meer ideaal zou zijn om een script te draaien die de NAS uitzet na x minuten idle, en WakeOnLan gebruiken om hem weer aan te zetten. Maar helaas ondersteund hij dat niet. (WakeOnLan dan. Dat script zal wel lukken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drfruit schreef op zondag 27 juni 2010 @ 18:18:
Je kunt je NAS ook gewoon 's nachts uitzetten, automatisch of met de hand.
Mijn ritme, zeker rondom dealines, is dusdanig dat automatisch niet echt een optie is :p
Mijzelf schreef op zondag 27 juni 2010 @ 18:54:
Mee eens. Meer ideaal zou zijn om een script te draaien die de NAS uitzet na x minuten idle, en WakeOnLan gebruiken om hem weer aan te zetten. Maar helaas ondersteund hij dat niet. (WakeOnLan dan. Dat script zal wel lukken)
Kijk, daar zeg je wat. Dat zou ideaal zijn. Zou je dan dus ook kunnen instellen dat de NAS alleen bij de wekelijkse/watdanookse backup aan gaat?

Dan zou ik me alleen nog zorgen hoeven moeten maken over de afscherming van het netwerk.

Edit:
Mijzelf schreef op zondag 27 juni 2010 @ 18:54:
Dat heb ik gemeten, ná de voeding. Ik weet niet hoe efficiënt die is, maar hij wordt in elk geval niet warm.
Na de voeding is natuurlijk niet helemaal eerlijk :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2010 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:57
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een Qnap TS-439 Pro II.

Ding doet zijn werk goed, staat rustig te zoemen (man, dat is een stil dingetje!) bij ons thuis met 4x Seagate Barracuda LP ST32000542AS, 2TB.

Ik ben alleen nog niet zo tevreden van de schrijfperformance, daar zocht ik nog wat hulp bij ([QNAP TS-439 PRO 2]Tegenvallende prestaties Gigabit/NAS?)

Verder wel HEEL tevreden van dat Qnap'je, mooie functies, handig in gebruik, energiezuinig en zit zeer goed in mekaar.

Al twijfel ik wel of mijn volgende NAS geen zelfbouw gaat worden... Ik had toch verwacht dat deze NAS wat betere performance ging geven, zeker naar write toe...

Heb alvast een review van de Qnap gebrouwen: QNAP TS-439 Pro II review door HyperBart

Edit: ik heb Writeback cache enabled, en per toeval omdat ik hier mijn systemstats eens wou posten zag ik dat mijn CPU op 100% zat en daar bleef. Via SSH heb ik dan eens een top gedraaid op de Qnap, en daaruit bleek dat een proces genaamd "btd" verantwoordelijk was voor het hoggen van de CPU op 100. Ik heb dit proces gekilled en de downloadlijst weggedaan. Een test met een bestand van 5,58 GB leerde me (volgens windows en naberekeningen) dat mijn snelheid nu op 70 MB/s ligt. Hooray!

[ Voor 28% gewijzigd door HyperBart op 16-08-2010 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 juni 2010 @ 19:16:
[...]

Kijk, daar zeg je wat. Dat zou ideaal zijn. Zou je dan dus ook kunnen instellen dat de NAS alleen bij de wekelijkse/watdanookse backup aan gaat?
Instellen is een groot woord hier, denk ik. Ik denk niet dat er NASsen zijn die hier een standaard optie voor hebben. Maar wanneer je je eigen scripts op een NAS kunt draaien, en die NAS ondersteund WOL, dan zou ik niet weten waarom niet.
Dan zou ik me alleen nog zorgen hoeven moeten maken over de afscherming van het netwerk.
Zou je je daar niet ook zorgen over moeten maken zonder NAS? Je PC hangt ook gewoon aan dat netwerk.

Edit:Het is wel nuttig na te gaan wat de NAS trekt als hij uit staat, in dit geval. Tenslotte moet er een deel onder spanning blijven. Met dit als afschrikwekkend voorbeeld, 11W idle vs. 9W uit.

[ Voor 14% gewijzigd door Mijzelf op 28-06-2010 11:49 ]

Pagina: 1 ... 29 ... 41 Laatste