[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

Pagina: 1 ... 28 ... 41 Laatste
Acties:
  • 777.439 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Alle 60 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@SSJ3Gohan: Thanks. Ik heb hem zojuist bestelt met 5x 2TB Green Caviar schijven. + 1tje extra als reserve schijf mocht er eentje uitvallen. Ik ben vooral heel erg benieuwd naar de geluids en warmte productie van het totaal plaatje, alsmede het energie verbruik. Er staat nu een Dell PowerEdge 2900 met 2TB die slurpt stroom en warmte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-10 14:40
Zijn er mensen die een pricewatch: Netgear ReadyNAS NV+ hebben i.c.m. pricewatch: Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI schijfjes? Ben erg benieuwd naar ervaringen! Netgear heeft een compatibiliteitslijst die maar niet ge-update wordt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben niet zo thuis in de NAS systemen en wat je er allemaal mee kan, maar ik ben van plan er een te kopen omdat mijn PCH A200 om de zoveel tijd vastloopt bij het downloaden via torrents. Nu ben ik dus opzoek naar een niet al te dure NAS, zeg rond de 200 euro(minder is beter), die gewoon goed werkt met torrents(dus ook met een goede snelheid). En het moet ook werken op een Mac mocht dat nog een probleem met zich mee brengen, zegmaar geen bijgeleverde software die alleen op windows werkt ofzo.

Iemand een leuke suggestie, ik zat zelf te kijken naar de NAS systemen van synology maar las ergens dat de snelheden van de torrents niet echt goed waren, is dit waar, kan iemand dit bevestigen of ontkrachten??

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2010 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qonstant
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-05-2022
vandaag een nas aangeschaft voor centrale opslag van klantgegevens+te gebruiken als printserver
ik heb de volgende nas gekocht
NETGEAR ReadyNAS Duo 2-Bay Diskless
+WD Caviar GreenPower 1TB

over een paar uurtjes moet het spul met dhl binnenkomen

[ Voor 13% gewijzigd door qonstant op 10-03-2010 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Vreemd... zondagavond een backup proberen te maken op mijn TS-410 maar omdat dit niet helemaal goed ging heb ik dit afgebroken. Het blauwe USB-ledje blijft echter knipperen (als teken dat er een USB taak uitgevoerd wordt). Er is geen backup taak meer te vinden in de NAS, de NAS is zelfs al een keer afgesloten en gereset maar nog steeds blijft het lampje branden. Waar kan ik dit uitzetten...?

EDIT: Bleek inderdaad een backup taak te zijn. Heb een nieuwe taak gestart en toen die klaar was (wel mislukt?) ging het lampje uit...

[ Voor 14% gewijzigd door hemiparo op 10-03-2010 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een crosspost naar een vraag die ik gesteld heb in een apart topic, maar kan bij nader inzien misschien beter hier. Iemand een idee welke instellingen ik mis?

<LaCie Networkspace 2 icm Linksys WRT54G Router>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 20:59
Ik heb gisteren een nieuwe HDD voor m'n QNAP 509-Pro gekocht. Die er netjes in gezet en de RAID van 1 naar 5 om laten zetten. (er zaten er al 2 in). Dat ging allemaal prima. Totdat ik vanmorgen ondekte dat hij nu HDD 2 (1 van de oude 2 die er al in zaten) niet meer kan benaderen.
In degraded mode Read only , Failed Drive(s): 1
en
Disk Read/Write error
bij de desbetreffende drive.

Ik heb de NAS al laten scannen op bad blocks en errors. En hij zegt dat dat proces goed verlopen is, en dat de disk ready is. Maar hij bouwt niet vanzelf de RAID weer op. En na een reboot geeft ie weer de zelfde fout aan.

Even een hardware test gedaan in de NAS van de betreffende harde schijf. En die geeft aan geen fysieke error's te vinden "Drive should work properly".

Afbeeldingslocatie: http://sites.google.com/site/timkoppelaarphotography/foto-s/Schermafbeelding2010-03-10om22.10.19.png?attredirects=0
Help oh help! Ik heb nog nooit problemen met de HDD's gehad. Totdat er dus een nieuwe in ging.

[ Voor 8% gewijzigd door Noxa op 10-03-2010 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 23:49:
Ik ben niet zo thuis in de NAS systemen en wat je er allemaal mee kan, maar ik ben van plan er een te kopen omdat mijn PCH A200 om de zoveel tijd vastloopt bij het downloaden via torrents. Nu ben ik dus opzoek naar een niet al te dure NAS, zeg rond de 200 euro(minder is beter), die gewoon goed werkt met torrents(dus ook met een goede snelheid). En het moet ook werken op een Mac mocht dat nog een probleem met zich mee brengen, zegmaar geen bijgeleverde software die alleen op windows werkt ofzo.

Iemand een leuke suggestie, ik zat zelf te kijken naar de NAS systemen van synology maar las ergens dat de snelheden van de torrents niet echt goed waren, is dit waar, kan iemand dit bevestigen of ontkrachten??
Meeste NAS's werken met Mac. Je benadert ze via een webpage. Daarin kun je selecteren of je met Mac of Windows werkt etc.
Ik heb zelf een QNAP die vooralsnog goed werkt in een Mac omgeving. Toevoegen van HDD's daar gelaten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-10 18:19
Noxa schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 22:14:

Help oh help! Ik heb nog nooit problemen met de HDD's gehad. Totdat er dus een nieuwe in ging.
Wat voor HDD's heb je geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19
Noxa schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 22:18:
[...]

Meeste NAS's werken met Mac. Je benadert ze via een webpage. Daarin kun je selecteren of je met Mac of Windows werkt etc.
Ik heb zelf een QNAP die vooralsnog goed werkt in een Mac omgeving. Toevoegen van HDD's daar gelaten ;).
Elke NAS kan ook werken met Mac, dit omdat Mac ook het SMB protocol ondersteund.
Echter raad ik je aan om naar een NAS te kijken die AFP support heeft. Dit werkt wat fijner voor Mac.
Bonjour zou ook makkelijk zijn.

Zelf heb ik de CH3MNAS. Via Funplug heb ik dit geinstalleerd. Denk alleen dat het in jou geval makkelijker is om direct een NAS te kopen die dit al ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
WouterHelm schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 08:53:
[...]

Wat voor HDD's heb je geïnstalleerd?
Samsung Ecogreen F2. Alle 3 het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Noxa schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 16:48:
[...]

Samsung Ecogreen F2. Alle 3 het zelfde.
Schijf staat wel op de HDD lijst, dat zou dus niet zo'n probleem moeten zijn. Je zou de schijf eens eruit kunnen halen en in PC testen met een tooltje van Samsung. Die test is wat uitgebreider in vergelijking wat je NAS uit de SMART info kan halen.

Ik weet niet hoe het zit met het rebuilden van je RAID bij een Qnap. Bij mijn Thecus start de rebuild niet automatisch als de NAS uit is geweest (alleen bij een hot swap doet hij dat). Ik moet na een reboot een HDD als spare toevoegen zodat hij daarna een rebuild gaat uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-08 16:12

Icyzer

Goudvis

Noxa schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 22:18:
[...]

Geldt dit ook voor Linux? Of is dat een specifiekere eis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
WouterHelm schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 20:10:
[...]

Schijf staat wel op de HDD lijst, dat zou dus niet zo'n probleem moeten zijn. Je zou de schijf eens eruit kunnen halen en in PC testen met een tooltje van Samsung. Die test is wat uitgebreider in vergelijking wat je NAS uit de SMART info kan halen.

Ik weet niet hoe het zit met het rebuilden van je RAID bij een Qnap. Bij mijn Thecus start de rebuild niet automatisch als de NAS uit is geweest (alleen bij een hot swap doet hij dat). Ik moet na een reboot een HDD als spare toevoegen zodat hij daarna een rebuild gaat uitvoeren.
Ik heb hier alles Mac-alized. Dus de schijf eruit halen en testen gaat niet. Ik heb via de NAS wel een test laten doen. En die geeft geen problemen aan. Volgens mij is de drive ook niet corrupt. Maar wil ie gewoon niet opnieuw de RAID opbouwen.

Dat RAID opbouwen doet ie volgens mij standaard als ie opstart. Maar ik kan het niet via de web interface doen geloof. Eens kijken of ik met die andere 2 schijven terug naar RAID 1 kan. En dan opnieuw opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Noxa schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 22:14:
Ik heb gisteren een nieuwe HDD voor m'n QNAP 509-Pro gekocht. Die er netjes in gezet en de RAID van 1 naar 5 om laten zetten. (er zaten er al 2 in). Dat ging allemaal prima. Totdat ik vanmorgen ondekte dat hij nu HDD 2 (1 van de oude 2 die er al in zaten) niet meer kan benaderen.

[...]
en

[...]
bij de desbetreffende drive.

Ik heb de NAS al laten scannen op bad blocks en errors. En hij zegt dat dat proces goed verlopen is, en dat de disk ready is. Maar hij bouwt niet vanzelf de RAID weer op. En na een reboot geeft ie weer de zelfde fout aan.

Even een hardware test gedaan in de NAS van de betreffende harde schijf. En die geeft aan geen fysieke error's te vinden "Drive should work properly".

[afbeelding]
Heb je de extended test gedaan? Ik las hier op het Qnap forum dat iemand ook een probleem had met het niet rebuilden en die loste het op daarmee op. Maar het lijkt wel een ander probleem dan bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
drfruit schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 11:40:
[...]

Heb je de extended test gedaan? Ik las hier op het Qnap forum dat iemand ook een probleem had met het niet rebuilden en die loste het op daarmee op. Maar het lijkt wel een ander probleem dan bij jou.
Ja ik denk het ook. Ik denk dat bij mij de migratie naar RAID 5 gewoon verkeerd is gegaan. (ik zal zelf wel iets verkeerd gedaan hebben ;)) Heb em vanmorgen weer opgestart en nu lijkt drive 2 weer in orde. Zet em nu weer uit. En voeg dan de 3e drive weer toe. Kijken of hij er nu wel in trapt.

Edit://
Ok dat werkt dus niet, zodra de 3e drive er in zit gaat het mis met drive 2.

[ Voor 6% gewijzigd door Noxa op 13-03-2010 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Een vraagje over rechten en eigendom, specifiek over de QNAP TS-410 maar ik denk dat het bij meerdere NASsen hetzelfde zal zijn.

Ik heb een map aangemaakt op de NAS en die is schijnbaar eigendom van de admin. Als ik de map open zie je bij eigenaar dan dus ook 'admin' staan. Het probleem is: ik kan op deze map met mijn 'hemiparo' account geen nieuwe mappen aanmaken of bestanden opslaan. Ook als ik als admin inlog is dit niet mogelijk.

Kan ik de eigenaar van de map wijzigen en heeft dit nut om te kunnen schrijven in de map?

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/34r8x7l.jpg

(de rode vlekken zijn namen van de gebruikers, voor privacy weg gehaald)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dedgeh
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-10 19:16
Hi,

We hebben laatst een Qnap NAS gekocht om 3 PC's te backuppen.
Van alle pc's moet werkelijk alles worden opgeslagen.

PC 1 heeft ong 100 GB aan data op de PC staan, deze PC moet elke dag worden gebackupped.
PC 2 heeft ong 80 GB aan data, deze krijgt elke week (zaterdag) een backup.
PC 3 heeft 250 GB aan data, ook deze krijgt elke week een backup.

We hebben nu het programmatje AlwaysSync draaien, die dus elke dag/week de gehele PC op wijzigingen zoekt en die dan synct.
Echter werkt dit niet echt helemaal, maar 1 op de 3 keer lukt het goed. De rest loopt of de PC vast, of hij slaat mappen over, etc.

Is er een programma die wel voldoet aan het dagelijks/wekelijks backuppen van 430 GB aan data, naar de NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 07:22
Zoek eens op rsync. Je maakt wat scheduled tasks, en laat die bepaalde folders met rsync naar je Qnap synchroniseren. Klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dedgeh
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-10 19:16
AlwaysSync doet in feite hetzelfde, en we draaien windows. Geen linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

Nairety schreef op zondag 14 maart 2010 @ 16:06:
Waarom gebruik je niet gewoon Windows Backup?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nobleone
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:37
Voor zover ìk tot nu toe van Windows Backup heb gezien op mijn Windows 7 Home Premium systeem, is dat WB niet overweg kan met netwerk shares.
Zelf heb ik nu NetBak Replicator geïnstalleerd. Hiermee is een en ander te schedulen maar bestanden zijn ook real-time te syncen tussen mijn laptop en mijn QNAP TS-219P.
De interface kan beter maar het doet wat het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
hemiparo schreef op zondag 14 maart 2010 @ 02:10:
Een vraagje over rechten en eigendom, specifiek over de QNAP TS-410 maar ik denk dat het bij meerdere NASsen hetzelfde zal zijn.

Ik heb een map aangemaakt op de NAS en die is schijnbaar eigendom van de admin. Als ik de map open zie je bij eigenaar dan dus ook 'admin' staan. Het probleem is: ik kan op deze map met mijn 'hemiparo' account geen nieuwe mappen aanmaken of bestanden opslaan. Ook als ik als admin inlog is dit niet mogelijk.

Kan ik de eigenaar van de map wijzigen en heeft dit nut om te kunnen schrijven in de map?

[afbeelding]

(de rode vlekken zijn namen van de gebruikers, voor privacy weg gehaald)
Even mezelf herhalen... hopelijk heeft iemand een oplossing?

Verder: sinds gisterochtend is de fan van mijn NAS gaan draaien... en tot nu toe niet meer gestopt. Geen overdreven activiteit of warm in de kamer maar toch sloeg hij aan. Aangezien ik de NAS nu ongeveer één maand heb en nooit eerder fan activiteit heb gehoord ben ik toch een beetje verbaasd... wat kan dit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
hemiparo schreef op maandag 15 maart 2010 @ 10:25:
[...]

Even mezelf herhalen... hopelijk heeft iemand een oplossing?
Het is niet helemaal duidelijk welke map je bedoelt en wat daarmee aan de hand is. Als ik op de afbeelding kijk, zit je in de network recycle bin. Ik neem toch aan dat je niet daarin een eigen map hebt geprobeerd te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Klopt... had het plaatje ook alleen ter verduidelijking gedaan maar dit werkte dus averrechts :)

Ik heb een map gemaakt toen ik was ingelogd als 'admin', deze map heeft als naam 'bestanden' en heeft als eigenaar 'admin' zoals ook op het plaatje te zien is.
Als ik als 'hemiparo' inlog, wat ik altijd doe, kan ik geen mappen aanmaken in de map 'bestanden'. Dit schijnbaar omdat deze als eigenaar 'admin' heeft. Dit heb ik gecontroleerd door in te loggen als 'admin' en idd: schrijven in de map 'bestanden' is dan wel mogelijk.

Nu wil ik dus de map 'bestanden' veranderen van eigenaar. Van 'admin' naar 'hemiparo' dus. Volgens mijn simpele logica moet het dan wel mogelijk zijn om te schrijven. Ik heb al geprobeerd om rechten te geven aan 'hemiparo' om in de map 'bestanden' te schrijven maar dat lukt alleen door de 'admin'.

Hopelijk is het nu duidelijker en vooral... is er ook een oplossing :)

De andere vraag over het aangaan van de fan is gedeeltelijk opgelost. Opeens was het niet meer mogelijk om de NAS te benaderen. Zelfs inloggen als 'admin' kreeg de Web File Manager niet aan de praat (waren geen bestanden te zien). Na een aan en uit actie van de NAS stopte de fan en was alles weer benaderbaar... maar toch een beetje beangstigend dat dit 'zo maar' kan gebeuren...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
hemiparo schreef op maandag 15 maart 2010 @ 16:02:
Klopt... had het plaatje ook alleen ter verduidelijking gedaan maar dit werkte dus averrechts :)

Ik heb een map gemaakt toen ik was ingelogd als 'admin', deze map heeft als naam 'bestanden' en heeft als eigenaar 'admin' zoals ook op het plaatje te zien is.
Als ik als 'hemiparo' inlog, wat ik altijd doe, kan ik geen mappen aanmaken in de map 'bestanden'. Dit schijnbaar omdat deze als eigenaar 'admin' heeft. Dit heb ik gecontroleerd door in te loggen als 'admin' en idd: schrijven in de map 'bestanden' is dan wel mogelijk.

Nu wil ik dus de map 'bestanden' veranderen van eigenaar. Van 'admin' naar 'hemiparo' dus. Volgens mijn simpele logica moet het dan wel mogelijk zijn om te schrijven. Ik heb al geprobeerd om rechten te geven aan 'hemiparo' om in de map 'bestanden' te schrijven maar dat lukt alleen door de 'admin'.

Hopelijk is het nu duidelijker en vooral... is er ook een oplossing :)

De andere vraag over het aangaan van de fan is gedeeltelijk opgelost. Opeens was het niet meer mogelijk om de NAS te benaderen. Zelfs inloggen als 'admin' kreeg de Web File Manager niet aan de praat (waren geen bestanden te zien). Na een aan en uit actie van de NAS stopte de fan en was alles weer benaderbaar... maar toch een beetje beangstigend dat dit 'zo maar' kan gebeuren...?
De eenvoudigste oplossing lijkt me, opnieuw een map aan te maken terwijl je bent ingelogd als de gebruiker waarmee je ook in het vervolg wilt inloggen. Eventueel tijdelijk de bestanden verplaatsen, als daar sprake van is, dan de oorspronkelijke map verwijderen en een met dezelfde naam aanmaken met de juiste rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdl
  • Laatst online: 25-07 12:05

cdl

Ik zit sinds een tijdje ook aan aanschaf van een NAS te denken. Wegens budget zal het niet al te duur worden. Belangrijk in keuze is ondersteuning van webserver (php/mysql), bittorrent en streamen naar PS3. M'n oog is gevallen de Synology DS110j. Met +/- €120 volgens mij wel een goede keuze. Wel 2 vragen:
- is het streamen (met subtitles) naar PS3 mogelijk?
- ik zou er graag een 1,5TB schijf in willen doen. Met welke schijven zijn er goede ervaringen?

Dat zeg ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
drfruit schreef op maandag 15 maart 2010 @ 17:11:
[...]

De eenvoudigste oplossing lijkt me, opnieuw een map aan te maken terwijl je bent ingelogd als de gebruiker waarmee je ook in het vervolg wilt inloggen. Eventueel tijdelijk de bestanden verplaatsen, als daar sprake van is, dan de oorspronkelijke map verwijderen en een met dezelfde naam aanmaken met de juiste rechten.
Ok, dacht dat het ook kon zonder te verplaatsen. Binnenkort eens kijken, log nu elke keer als admin in.

Binnenkort ga ik een week weg... als ik de NAS afzet en de stroom eraf (stekker uit stopcontact), misschien een domme vraag maar alle bestanden blijven dan toch intakt? Weet voor 99,9999% van ja maar aangezien de NAS laatst ook al alles 'kwijt' was en de fan opeens 24/7 is gaan draaien... je weet het nooit... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Laatst online: 06-10 07:22
Nairety schreef op zondag 14 maart 2010 @ 16:06:
Dat had ik natuurlijk ook al gezien dat je geen Linux draaide. Maar dat neemt niet weg dat rsync gegarandeerd doet wat je wil. Je zit toch op een tweakers forum?
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=windows+rsync

En als voorbeeld...
http://dailycupoftech.com...p-with-rsync-and-freenas/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommy6
  • Laatst online: 13-09-2021
Sinds gister heb ik een Synology DS710+ in gebruik met 2 WD Green 2TB schijven. Nu heb ik voor iedere schijf een apart volume aangemaakt (standard geformatteerd, omdat ik geen raid 0 of JBOD wil hebben, zodat ik de schijven afzonderlijk van elkaar kan verwisselen. Echter kan ik niet goed vinden wat deze "standard" format nu inhoudt. Ik lees wel in DSM 2.3 dat je wanneer je van 2 disken 1 standard volume maakt, dat je dan een soort van raid 1 configuratie krijgt. Maar wat houdt standard nu precies in wanneer 1 volume ook 1 disk is (en wat is het verschil met basic)? Is dit dan gewoon een EXT3 volume geworden?

[ Voor 5% gewijzigd door tommy6 op 17-03-2010 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een algemeen vraagje voor de NAS experts:
Ik heb al sinds enige tijd een Synology 207+ staan tot grote tevredenheid (op de laatste firmware update na)
Hierna heb ik een HP Mediasmart WHS gekocht, maar snel terug gestuurd.
Nu ben ik aan het kijken voor een nieuwe NAS alleen blijf ik hangen bij 3 merken.
QNAP Turbo Station TS-410 Turbo
Netgear ReadyNAS NV+
Synology Disk Station DS409+

Voornaamste werkzaamheden zijn backup en centrale opslag.
Eventueel in de toekomst wegens ruimte gebrek streamen en SABNZBD.
De Synology is 100 euro duurder, wat is in dit geval de meerwaarde voor dit geld?
Wie kan mij hier wat verheldering/advies in geven?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2010 14:01 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09 23:49

MXL

Hij is sneller, daar betaal je meer voor

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 02-10 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

nobleone schreef op maandag 15 maart 2010 @ 09:31:
Voor zover ìk tot nu toe van Windows Backup heb gezien op mijn Windows 7 Home Premium systeem, is dat WB niet overweg kan met netwerk shares.
Windows Backup op Netwerk
Ik kan gewoon dus een netwerklocatie kiezen, of is dat specifiek een Ultimate feature?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 08:26
@nossio, je kan beter de Synology 410 nemen i.p.v. de "oudere" 409+. Is sneller en iets goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

abusimbal schreef op maandag 22 maart 2010 @ 20:50:
@nossio, je kan beter de Synology 410 nemen i.p.v. de "oudere" 409+. Is sneller en iets goedkoper.
ik zag hem idd voorbij komen.
Dit is mijn nieuwe keuze geworden.
Nu alleen nog even wachten tot hij goed beschikbaar is, zijn nu 6 winkels in de pricewatch.
Misschien scheelt het nog iets als er wat aanbieders bijkomen :)

4 schijfjes erin en gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-10 18:03
Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 09:36:
[...]

ik zag hem idd voorbij komen.
Dit is mijn nieuwe keuze geworden.
Nu alleen nog even wachten tot hij goed beschikbaar is, zijn nu 6 winkels in de pricewatch.
Misschien scheelt het nog iets als er wat aanbieders bijkomen :)

4 schijfjes erin en gaan!
De DS410 is precies hetzelfde als de DS409+...alleen lager in prijs :)

Binnenkort (?) komt de DS910+: dit is de opvolger van de DS409+/DS410; 4 disks met uitbreidingsmogelijkheid naar 9 (vandaar 910) via een externe DX510.
De DS910+ zit dan tussen de (2 disk) DS710+ en de (5 disk) DS1010+, zie ook:
http://www.synology.com/enu/products/compare_spec.php
(hier zie je ook dat de DS409+ er niet meer in staat, is nu plots de DS410...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3U5
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11-2024
Verwijderd schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 12:05:
Een algemeen vraagje voor de NAS experts:
Ik heb al sinds enige tijd een Synology 207+ staan tot grote tevredenheid (op de laatste firmware update na)
Hierna heb ik een HP Mediasmart WHS gekocht, maar snel terug gestuurd.
Nu ben ik aan het kijken voor een nieuwe NAS alleen blijf ik hangen bij 3 merken.
QNAP Turbo Station TS-410 Turbo
Netgear ReadyNAS NV+
Synology Disk Station DS409+

Voornaamste werkzaamheden zijn backup en centrale opslag.
Eventueel in de toekomst wegens ruimte gebrek streamen en SABNZBD.
De Synology is 100 euro duurder, wat is in dit geval de meerwaarde voor dit geld?
Wie kan mij hier wat verheldering/advies in geven?
Wellicht dat weten wat er onder de kap zit help in het maken van je overweging, zie Het kleine kant en klare NAS topic deel 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pff ik ben het zoeken beu en ben er voor mijn gevoel maar ietsie wijzer van geworden, vandaar bij deze mijn vraag:

Ik heb een MacbookPro, een Dell mini10, een LCD tv HD-ready, Netgear Eva2000.
- Ik wil minimaal 1TB opslagruimte
- Deze 1TB moet ook benaderbaar zijn via het internet (dus ook als ik bijv. ergens anders ben), het liefst dat ik hem op standby of uit heb staan en hij aangaat als ik hem aanspreek.
- Mediastreamen via de EVA2000 op mijn TV, UpnP heb ik dan geloof ik nodig.
- Torrent ondersteuning
- printerserver is een pre (1 printer)

Ik wil graag films kunnen kijken en een plek hebben waar ik gegevens kan backuppen tijdens het afstuderen en ook dat deze gegevens dus beschikbaar zijn vanaf elke plek via internet.

Het liefst geef ik er niet te veel aan uit. Het is moeilijk om een budget aan te geven maar het liefst onder de 200 euro.

Opties die ik zelf gevonden heb:

Lacie Network space 2 1TB
- Relatief goedkoop
- Voldoet volgens mij.
- Maar, veel kritieken op Lacie.

Synology ds110j
- Stukje duurder
- beter?

Ik heb niet het gevoel dat ik heel duur spul nodig heb en wil eigenlijk iets dat niet zo duur is en past bij mijn wensen. Andere opties zijn daarom zeer welkom!

Tot slot nog een vraag. Zoals te zien heb ik nog geen router. Moet ik nog ergens op letten bij de aankoop hiervan in combinatie met mijn opstelling incl. een toekomstige NAS? Of boeit het allemaal niet zoveel, omdat ik toch niet zo veel ervan eis?

(edit: Misschien zijn er zelfs wel alles in 1 opties. Dus router en Nas in 1?)

Alvast heel erg bedankt voor de reacties! Ik hoop dat ik er binnenkort uit ben.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2010 13:13 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JosTM schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 10:10:
[...]

Binnenkort (?) komt de DS910+: dit is de opvolger van de DS409+/DS410; 4 disks met uitbreidingsmogelijkheid naar 9 (vandaar 910) via een externe DX510.
Wat ik bij Synology voorbij zag komen kan de DS410 ook gebruik maken van de DX510.
Met 4 TB aan opslag moet ik voorlopig wel even vooruit kunnen.
Voor wat SABNZBD opslag backup en streamen ga ik met de 410 al een heel eind komen.
Mn 207+ is op ruimte na nog steeds een zeer prettige uitbreiding in mn netwerk.

Zeker door de iets lagere prijs, en de specs tegenover de keuzes die ik hiervoor gaf denk ik dat de 410 een goede keuze gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3U5
JosTM schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 10:10:
[...]

de pricewatch unsorted: Synology DX510 dx510 is imo veels te duur.

Voor zover ik kan bepalen is het niets anders dan een hotswap bay icm een esata-5x sata multiplier/expander. e.g. een pricewatch: Addonics AE5RCS35NSA, pricewatch: Addonics AD5SARPM-E en een enclosure. Maar ze zullen vast wel iets gefixed hebben dat je niet zomaar alles op de ds210+, 710+ of 1010+ kan aansluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosTM
Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 13:54:
[...]

Wat ik bij Synology voorbij zag komen kan de DS410 ook gebruik maken van de DX510.
Voor wat SABNZBD opslag backup en streamen ga ik met de 410 al een heel eind komen.

Zeker door de iets lagere prijs, en de specs tegenover de keuzes die ik hiervoor gaf denk ik dat de 410 een goede keuze gaat worden.
De DS410 kan niet worden uitgebreid.
Wel kan er een eSATA systeem (DX510?) aan worden gekoppeld voor backup:
"....for backing up data in the Synology DS410 to another Synology DiskStation or any rsync server via an encrypted transmission, or to an external hard drive via USB or eSATA connection."

Maar de DS410 heeft zeker een heel goede prijs/performance. Reken er maar op dat de nieuwe, uit te breiden DS910+ flink wat duurder gaat worden. Zelf verwacht ik tussen de € 500 en € 600:
DS710+ : ca. € 400 (voor 2 disks!; bijna net zo duur als een DS410 voor 4 disks....)
......
DS1010+ : ca. € 700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3U5
Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 13:54:
[...]

Op de synology.com/faq lees ik dat de 410 wel gebruik kan maken van de dx510 maar in beperkte mate. Maar als 'Independent Volume' betekend dat je een raid setup mee kan maken is het nog wel nuttig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmmm bij de DS410 onder het kopje features de link Synology Expansion Unit.
Als ik hier verder kijk zijn de genoemde modellen:
DX510: DS1010+, DS710+
RX4: RS409+, RS409RP+, RS409

Voorlopig ga ik er vanuit dat mn 4x 1 tb schijven voldoende zijn, die ik in de toekomst misschien nog kan uitbreiden naar 2 TB schijven.
Met de SHR van synology moet dit ook per schijf goed te doen zijn.

Vanavond maar bestellen mij Salland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:57
JosTM schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 14:34:
[...]
DS710+ : ca. € 400 (voor 2 disks!; bijna net zo duur als een DS410 voor 4 disks....)
Maar wel erg snel als ik de specs mag geloven. Is dat geen voordeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
@JosTM graag bronnen van de DS910+

De 410 en 410+ komen zeker wel, waarbij de 410+ ene Atom CPU heeft met 1GB RAM uit te breiden naar 3GB.
http://www.techzine.nl/ni...eert-line-up-q2-2010.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 16:20
Heb net de cpu ge-upgrade in mijn Intel SS4200-E van een Celeron 420 @1.6 naar een dualcore E2200 @2.2.
Kopiëren via een Netgear WNDR3700 is met 20MB/s verhoogd naar >70MB/s op het eind van een 8Gb film..
Met kopiëren van nas naar pc gaat zelfs met >80MB/s..

Niet slecht voor zo'n relatief goedkope nas dunkt me.
* Occy74 is happy *O*

cpu is nu idle 19C _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Occy74 op 24-03-2010 00:48 ]

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosTM
abusimbal schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 18:15:
@JosTM graag bronnen van de DS910+
Op het Synology forum is dit al meerdere keren naar voren gekomen:
http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=149&t=22783

"...When asked if a 4 bay version of the 710+ is coming they have said "not yet" but soon is the plan."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:33
Vandaag de QNAP TS-219P opgehaald. Apparaatje werkt leuk, het valt me niet tegen. Ik heb net, na het inrichten, de eerste drie virtuele machines live overgezet naar de ESXi server die ik er aan heb hangen.

Als dit stukje klaar is ga ik misschien nog even aan de slag via iSCSI, maar veel meer zal ik niet gebruiken vrees ik. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Over qnap en synology: ik overweeg om een NAS aan te schaffen voor backup mogelijkheden + file acces overal, ook op PC's die ik niet in beheer heb en dus niets op kan installeren. Ik werk gemixt mac + pc

Hoe verloopt het delen van bestanden via het internet? Is dat gewoon webdav of toch weer ergens een gaar protocol waar ik bestandje per bestandje moet gaan uploaden?

tnx

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

afgelopen week leuke behuizing gekocht met daarin 2 x 2 TB, zit nu via eSata aan mijn te krappe qnap ts-119
zodat eea via netwerk benaderbaar is.

Afbeeldingslocatie: http://img210.imageshack.us/img210/6709/extmem.jpg
altijd te weinig van die doosjes..

116,- > http://tinyurl.com/y8j6shc :9

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2010 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-10 13:14

Masselink

Voor de dorst

Is Synology nu de enige met Mail en Usenet download support?

Ben momenteel aan het zoeken naar vervanging van mijn server. Zit te twijfelen wat verstandig is. 4 TB is mijn uitgangssituatie, maar ik zie het ook wel meer worden. iemand nog een goed idee. Ik vind de synology 410 wel mooi. De Qnap ook, maar die kan minder??

Budget is 700-800 ex. BTW.

Koffie en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Laatst online: 30-03-2024
Masselink schreef op maandag 29 maart 2010 @ 10:35:

Ben momenteel aan het zoeken naar vervanging van mijn server. Zit te twijfelen wat verstandig is. 4 TB is mijn uitgangssituatie, maar ik zie het ook wel meer worden. iemand nog een goed idee. Ik vind de synology 410 wel mooi. De Qnap ook, maar die kan minder??

Wat bedoel je met 'mail'?
Op mijn qnap TS219 draai ik Xdove (IMAP mailserver, compleet pakket incl webmail etc).
En ook NZBget, een lichte nzb download client.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
El Snorro schreef op maandag 29 maart 2010 @ 11:09:
[...]
Wat bedoel je met 'mail'?
Op mijn qnap TS219 draai ik Xdove (IMAP mailserver, compleet pakket incl webmail etc).
En ook NZBget, een lichte nzb download client.
Werkt dat Xdove een beetje? Heb sinds kort een TS410 en als ik daar een mailserver van kan maken...?
Heb nu wel een domein en de mail wordt doorverwezen naar Gmail (mail kringelding hemiparo punt nl wordt dus verwezen naar hemiparo kringelding gmail punt com). Zou mooi zijn als ik dat zelf kan regelen... als het niet te veel werk is.

(mocht het te veel offtopic zijn graag een reactie via DM)

[ Voor 3% gewijzigd door hemiparo op 29-03-2010 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Masselink schreef op maandag 29 maart 2010 @ 10:35:

Ik zelf sinds een tijdje een N4200. Ik zag daarvan geen NZB / newsserver module staan in de lijst, dus heb ik navraag gedaan bij Thecus. Het toen redelijk snel een beta versie van een NZB module gekregen, welke perfect werkt overigens.

Ik zag ook dat ze sinds kort een mail server module hebben, maar deze heb ik nog niet geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Met of zonder schijven ? Zonder zou ik de Synology DS1010+ in overweging nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met een Buffalo Terastation III ?

Ik zoek een NAS van 2-4TB met AD integratie... Nee, is niet voor thuis :)

Netgear maakt rackmounted, maar ik wil ook een optie hebben als je geen rack hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

abusimbal schreef op maandag 29 maart 2010 @ 15:04:
[...]

Met of zonder schijven ? Zonder zou ik de Synology DS1010+ in overweging nemen.
Met schijven eigenlijk, maar de DS1010+ is wel erg goed. Eens kijken of er nog rek in het budget zit.
Moeten de schijven bij RAID 5 van het exact zelfde type zijn? (Lees: kan ik er eerst 3 halen, en later uitbredien?)

Koffie en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
SileX schreef op maandag 29 maart 2010 @ 15:31:
Heeft iemand ervaring met een Buffalo Terastation III ?

Ik zoek een NAS van 2-4TB met AD integratie... Nee, is niet voor thuis :)

Netgear maakt rackmounted, maar ik wil ook een optie hebben als je geen rack hebt..
2-4TB met AD integratie kun je eigenlijk wel iedere 4-bay NAS van o.a. QNAP, Synology of Thecus kunnen gebruiken. Misschien een van de nieuwere modellen met een dual core Atom, die zijn relatief snel en zuinig qua stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Niet online
WouterHelm schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 12:22:
[...]

2-4TB met AD integratie kun je eigenlijk wel iedere 4-bay NAS van o.a. QNAP, Synology of Thecus kunnen gebruiken. Misschien een van de nieuwere modellen met een dual core Atom, die zijn relatief snel en zuinig qua stroomverbruik.
Bedankt - ga ik even naar kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 08-10 10:04

mjl

Ugh

Verwijderd schreef op zondag 28 maart 2010 @ 17:29:
afgelopen week leuke behuizing gekocht met daarin 2 x 2 TB, zit nu via eSata aan mijn te krappe qnap ts-119
zodat eea via netwerk benaderbaar is.

[afbeelding]
altijd te weinig van die doosjes..

116,- > http://tinyurl.com/y8j6shc :9
Tja jammer dat daar geen WD schijven in kunnen .... en voor een paar tientjes meeer heb je een 2 disk NAS (met eSATA). Had je je oude QNAP kunnen verkopen en was je goedkoper uit geweest, of had je en bepaalde reden om die te houden ?

[ Voor 13% gewijzigd door mjl op 01-04-2010 10:16 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mjl schreef op donderdag 01 april 2010 @ 10:15:
[...]

Tja jammer dat daar geen WD schijven in kunnen .... en voor een paar tientjes meeer heb je een 2 disk NAS (met eSATA). Had je je oude QNAP kunnen verkopen en was je goedkoper uit geweest, of had je en bepaalde reden om die te houden ?
sommige grote WD schijven hebben blijkbaar idd wat problemen, daarom zitten er nu samsungs van 2 TB in en die lijken mij prima. (125,- st)

ben zo tevreden over dat fantec kastje (degelijk) dat ik er nog 1 heb gekocht 8)
makkelijk meenemen en toch raid. :o

Afbeeldingslocatie: http://img717.imageshack.us/img717/4765/dualfantec.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstudent
  • Laatst online: 08-01-2022
Verwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 14:36:
[...]

sommige grote WD schijven hebben blijkbaar idd wat problemen, daarom zitten er nu samsungs van 2 TB in en die lijken mij prima. (125,- st)

ben zo tevreden over dat fantec kastje (degelijk) dat ik er nog 1 heb gekocht 8)
makkelijk meenemen en toch raid. :o

[afbeelding]
Haha, patser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gefotoshopt joh .. 1 april 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit dat met die Raid 5? Stel ik heb een R5 opstelling op eender welk nasbakje, na 4 jaar mobo stuk (kans is groot dat het dan niet meer te krijgen is). Alles kwijt? Bij een raid 1 opstelling installeer je snel een debian en je hebt alles terug... Iemand een idee hoe je dit kan fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 23:12
Verwijderd schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 08:47:
Hoe zit dat met die Raid 5? Stel ik heb een R5 opstelling op eender welk nasbakje, na 4 jaar mobo stuk (kans is groot dat het dan niet meer te krijgen is). Alles kwijt? Bij een raid 1 opstelling installeer je snel een debian en je hebt alles terug... Iemand een idee hoe je dit kan fixen?
Je moet ook alles 2x bewaren(backup), dus je moet eigenlijk 2x raid kopen, dus 2x een pc kopen met raid.

Daarom heeft raid volgens mij ook geen zin, koop gewoon 2 pc's met veel schijven.

[ Voor 7% gewijzigd door jan99999 op 02-04-2010 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Verwijderd schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 08:47:
Volgens mij heb je toch een moederbord nodig waar dezelfde SATA controller opzit, dan zal het herkent worden.

Maar alleen een NAS als opslag gebruiken zonder backup is altijd gevaarlijk. Je zal niet de eerste of laatste zijn waar een RAID5 array plotseling verdwenen is. Belangrijke data moet je toch echt op twee verschillende plekken opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10 20:33

Jeroen V

yadda yadda yadda

jan99999 schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 09:12:
Daarom heeft raid volgens mij ook geen zin, koop gewoon 2 pc's met veel schijven.
RAID zorgt voor continuiteit.... (en dus, zoals al zo ontzettend vaak gezegd) niet voor backup....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jan99999 schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 09:12:
[...]

Je moet ook alles 2x bewaren(backup)
om daar aan toe te voegen dat die backup fysiek op een andere lokatie bewaard wordt zoals hierboven reeds vermeld. data is kostbaar ! 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2010 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ballantines
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-10-2024
Ik ben op zoek naar een NAS, en heb me een beetje verdiept in een aantal soorten.

Ik kwam op deze drie uit:
- Synology DS209
- Synology DS109
- Qnap TS119

Wat wil ik:
- Nieuwsgroepen
- Timemachine (backup) , iPhoto ondersteuning?
- Webserver
- 1 of 2 disks maakt niet zo veel uit. Ik kan eventueel bij een 1bay er geen extra externe hdd bij aansluiten die ik nog op de plank heb liggen.
- Opslag voor serie's/films (streaming naar macbook of iMac)
- Gebruiksvriendelijk.

Heeft iemand ervaring met bovenstaande thuisnassen? Welke raden jullie me aan?

/edit: Even weer een update van mijn kant. Ik denk dat het de Synology DS-209 wordt. Ik heb dan mogelijkheid tot uitbereiding van de harddisks en de performance is wel nice. Vooral als ik wil downloaden en streamen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ballantines op 02-04-2010 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben best wel cheap-ass, maar mijn voorkeur is een oplossing met 1gbps voor maximaal 99,-. Hier zou ik dan graag zelf een 2TB harde schijf in zetten. Eventueel zou het dan zelfs voor datacentrum-gebruik leuk zijn naast gebruik voor alle computers thuis.

Windows vereist back-ups op reserveschijven of via het netwerk en al mijn computer hebben maar 1 harde schijf, partitie.

Daarbij zou ik een NAS wel voor meer dingen kunnen gebruiken, maar mijn budget is gewoon erg laag. Iets gebaseerd op Linux zou ook mooi zijn. Tevens een oplossing met raid-1, maar ik moet ook oppassen met het gebruik van de NAS als primaire oplossing dan, want dan is het nog exclusief back-ups.

Tevens had ik nog een gedachte over het gebruiken van een NAS als back-up. Indien je back-ups doet via shares, dan kunnen hackers alsnog je back-up verwijderen van de NAS?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2010 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Yalopa schreef op zondag 28 maart 2010 @ 11:37:
Over qnap en synology: ik overweeg om een NAS aan te schaffen voor backup mogelijkheden + file acces overal, ook op PC's die ik niet in beheer heb en dus niets op kan installeren. Ik werk gemixt mac + pc

Hoe verloopt het delen van bestanden via het internet? Is dat gewoon webdav of toch weer ergens een gaar protocol waar ik bestandje per bestandje moet gaan uploaden?

tnx
iemand met een van deze merken die licht in de duisternis kan scheppen?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Yalopa schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 08:03:
[...]

iemand met een van deze merken die licht in de duisternis kan scheppen?
Voor wat je nodig hebt voldoen deze merken. Mijn persoonlijke mening over de merken waar ik ervaring mee heb:

Synology:
- Pro: Erg goede user interface, veel modules
- Con: Erg goedkope behuizing, veel plastic

Qnap:
- Pro: Degelijke behuizing, veel modules
- Con: Wat aan de dure kant

Thecus:
- Pro: Goede prijs, komen vaak goed uit de performance tests, support en RMA in Nederland
- Con: Nog niet heel veel modules

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heren (en damens),

Ik zoek een oplossing voor het volgende :

Heb aardig wat muziek, films en series op 'n laptop, pc en externe hd staan, maar nu heb ik ruimte te kort en ik wil eigenlijk niks weg gooien.
Nu zoek ik iets waar ik m'n data kwijt kan en met pc, laptop en mn vriendin dr laptop overal bij kan en misschien later ook nog wel met een tv maar dat weet ik nog niet omdat ik nog zo'n koelkast heb die geen hd heeft.
Moet ik hiervoor een nas hebben of kan ik net zo goed een soort servertje vol met schijven gooien?
en wat voor nas moet ik hebben dan want ik wil niet over een half jaar weer wat anders moeten dus zoek ik iets voor 4 schijven denk ik maar.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3U5
@pieter

ligt er maar een beetje aan wat je wilt heh ;)
Als je slechts opslag wilt hebben en je bent niet bang op data verlies zou ik voor een raid0 (stripe) gaan. Een groot volume, Nadeel is natuurlijk dat als een schijf stuk gaat je alle data kwijt bent.

Ik had tot voor kort gewoon een grote schijf in mijn servertje. Die heb ik nu geupgrade naar een NAS. lees, met hotswap bays uitgerust en meer schijven in raid5.

maar ik voel aan mijn water dat je op zoek bent naar iets als pricewatch: Netgear ReadyNAS NVX Pioneer Edition RNDX400E x-raid 2 geeft je veel gebruiksgemak. Maar tsja, daar betaal je dan wel voor...

Als je als echte tweaker niet bang bent om er wat tijd en moeite in te steken dan kun je prima uit de voeten met een linux servertje en mdadm.

Succes d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Beus 206

dat is wel een beetje waar ik aan zat te denken ja. Wat houd dat x-raid 2 in dan?
En ik kan zo snel nergens vinden wat de maximum grootte is van de schijven die er in passen. en moeten dan alle schijven net zo groot zijn of maakt dat niet uit ? Heb nog een 1,5tb liggen die niet in mn pc past en dan zou ik er verder 2gb schijven in gooien. of moet ik er dan minimaal 1 van 1,5 bij doen?
Een echte tweaker ben ik niet, en echt veel tijd heb ik ook niet dus dat gaat m niet worden denk ik ;)

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wexxel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-08 16:34
Heel veel dank voor jullie posts hier, ik heb al enigzins een beeld gekregen van de vele mogelijkheden! De vraag waar ik mee blijf zitten is welk apparaat het best past bij mijn wensen. Een NAS of een Mediaspeler met netwerkaansluiting.

Eisen;
-Ik wil via de windows mediaplayer/VLC speler software op mijn laptop mp3's van de draadloze schijf afspelen op mijn hifi installatie. Op deze schijf moet dan een ieder geval een digitale coax out zitten voor het afspelen van de muziek met minimaal verlies.(gaat via een beresford DAC converter met coax ingang naar mijn versterker)
-Ik wil op een draadloze harde schijf opgeslagen blu ray films van +/- 8GB draadloos kunnen afspelen op mijn laptop. Het geluid van de film moet dan weer via mijn versterker.

Wensen, niet noodzakelijk;

-Als de schijf ook kan functioneren als draadloze router/modem.(dus bekabelde ethernet aanluiting)
-Direct op de schijf dowloaden zonder dat ik mijn laptop aan hoef te hebben staan.
-Radio via mijn laptop afspelen op mijn hifi.
-TV kijken op mijn laptop
-Als ik mijn huidige externe harde schijf kan aansluiten op de schijf.(3.5)
-Als ik mijn huidige blu ray speler kan koppelen aan de schijf.

Ik heb een dell studio 15 laptop (1558) met core i5 en wireless n card.

NAS
http://tweakers.net/pricewatch/cat/685/nas-behuizingen.html
opvallend
pricewatch: Iomega iConnect Wireless Data Station

mediaplayers;
http://tweakers.net/pricewatch/cat/655/mediaspelers.html
Opvallend
pricewatch: Popcorn Hour C-200 (Wel heeeeel duur)
pricewatch: Popcorn Hour A-200 (verschil met A-200 is mij onduidelijk)

de laatste twee werken dan alleen in combinatie met;
pricewatch: Popcorn Hour WN-150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rhidon
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 17:52

T-Rhidon

Move IT ;)

Vraagje heeft er iemand ervaring met de Xtreamer Pro, ik ben al een hele tijd op zoek naar user reviews van dit product (Ook niet op andere fora). Maar kan er geen vinden alleen van de gewoon Xtreamer.

http://tweakers.net/pricewatch/253323/xtreamer-pro.html

Waarom vraag ik dit:
- Ik zou hier graag meer van willen weten wat andere mensen van dit product vinden. Omdat deze als NAS gebruikt kan worden en als Mediaspeler direct op mijn tv door middel van een HDMI kabel.

Of weten jullie alternatieve?
- Dan bedoel ik niet de Xtreamer (zonder Pro) omdat deze maar plek heeft voor 1 harde schijf, en graag zou ik er meerdere kwijt willen. http://tweakers.net/price...diaplayer.html#tab:prices

Alvast bedankt mede tweakers.

Laat maar zitten ben er achter gekomen dat deze pas over 8,5 dagen uitkomt.
Door middel van het Xtreamer topic.

[ Voor 7% gewijzigd door T-Rhidon op 06-04-2010 12:23 ]

"I can't dumb it down to your level, because I am scared of harming you!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoebe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-10 11:38
Ja, ook ik ben geschrokken van de energierekening :) . Tot nu toe gebruikte ik mijn high end game systeem om te downloaden (ongeveer 200 watt de hele dag aan). Dat moet dus veranderen.

Ik twijfel tussen twee systemen:
- QNAP TS 210 Turbo
- Synology DS 210j

De NAS komt in de meterkast te staan en gaat voornamelijk fungeren als fileserver en downloadserver (download via newsgroepen).

- Wij hebben nu een 150 kb (!) lijn maar krijgen binnenkort een 50MB glasvezellijn. Kunnen deze NAS'sen het aan om dit volledig te benutten t.b.v. download?
- Ik ga Sabnzbd draaien. Welk systeem zou sneller zijn qua reparatie en uitpaktijd? Beide processoren zijn 800 Mhz, de QNap heeft 128 MB extra intern geheugen

Alvast bedankt!

Groet,
Phoebe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Qnap is nu toch gekomen met een 5bay Atom D510 NAS de 559Pro.
Verwonderlijk omdat de 2,4, 6 en 8 bay versies al 3 maanden geleden uitgekomen zijn.
http://www.qnap.com/nl/pro_detail_feature.asp?p_id=154

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

Is het mogelijk op een NAS in te loggen op afstand met een token?
We willen kijken of het zakelijk zinvol is. We hebben Vasco tokens.

Koffie en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-10 16:03
Ik heb al een hele tijd een ReadyNAS DUO. Vrij tevreden van, behalve de schrijf/leessnelheid naar USB geconnecteerde harde schijven. Heb ze zelfs al op EXT3 gezet maar dan nog is schrijven naar zo'n USB disk amper 2mb/sec snel.

Zijn er NAS oplossingen die wél snel zijn voor USB disks? En dan bij voorkeur met NTFS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
[b][message=33780360,noline]
Zijn er NAS oplossingen die wél snel zijn voor USB disks? En dan bij voorkeur met NTFS?
Weet zo niet uit mijn hoofd wat ik aan USB snelheid haal op mijn Thecus N4200. Maar wat ik wel weet is dat wanneer een een NTFS schijf aansluit ik alleen kan lezen en niet schrijven. Dit heeft volgens mij met een copyright van Microsoft te maken en weet trouwens niet of dat bij andere merken ook het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
lapino schreef op woensdag 07 april 2010 @ 14:35:
Ik heb al een hele tijd een ReadyNAS DUO. Vrij tevreden van, behalve de schrijf/leessnelheid naar USB geconnecteerde harde schijven. Heb ze zelfs al op EXT3 gezet maar dan nog is schrijven naar zo'n USB disk amper 2mb/sec snel.

Volgens wat ik al heb gezien is Qnap het beste wat NTFS snelheid betreft, beter dan Synology en Thecus en misschien nog meer NAS fabrikanten.
Dit komt omdat Qnap een licentie heeft om Paragon's NTFS driver voor Linux te gebruiken.

Bronnen hiervoor:
http://forum.qnap.com/vie...php?f=24&t=21216&start=10

Hier word 28MB/sec gehaalt !
http://www.smallnetbuilde...he-charts-synology-ds1010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
abusimbal schreef op donderdag 08 april 2010 @ 15:43:
[...]

Volgens wat ik al heb gezien is Qnap het beste wat NTFS snelheid betreft, beter dan Synology en Thecus en misschien nog meer NAS fabrikanten.
Dit komt omdat Qnap een licentie heeft om Paragon's NTFS driver voor Linux te gebruiken.

Bronnen hiervoor:
http://forum.qnap.com/vie...php?f=24&t=21216&start=10

Hier word 28MB/sec gehaalt !
http://www.smallnetbuilde...he-charts-synology-ds1010
Ergens rond de 25 MB/s haal ik ook met de Qnap TS-439 Pro via USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Laatst online: 04:22
Beetje n00bvraag misschien :D

Ik heb 2 weken terug een Conceptronic CH3HNAS behuizing gekocht en 2 WD 3,5 inch (2TB) schijven. Zover ik weet moeten er 2 schijven in deze behuizing passen, maar ik krijg met de grootste moeite er krap aan 1 in. Daarnaast is er maar 1 voeding en SATA aansluiting... wil ik iets met dat ding wat gewoon niet kan ofzo? :p

Bedoeling is dat de boel iig in RAID 1 gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een nas-server maar ik zie door de bomen het bos niet meer!
Kunnen jullie mij miss wat koophints geven voor ik weer een kat in de zak koop!
(ik heb gemerkt dat er al een topic is maar die dateert van 2007, beetje oud niet?!)

Nu wat verwacht ik van mijn nas:

Ik (Hasselt) heb samen met mij broer(Leuven) een bedrijf(je) en het zou handig zijn als we onze bestanden kunnen raadplegen/wijzigen via het internet. Het zijn vnl word en excel bestanden...
Graag zouden we deze bestanden ook raadplegen/wijzigen via onze iphone (via een app).
Mijn broer werkt met apple dus moet compatibel zijn voor zowel mac als microsoft...

De grootte zou ongeveer tussen de 1TB tot max 4TB moeten liggen.

Ik download nogal veel via torrents en blijkbaar is dit tegenwoordig ook een optie op veel nas-en?!
Die Itunes server zie ik ook wel zitten want dan kan je toch overal aan je Itunes bib, niet?!
Kan je adhv die itunes server ook muziek afpelen op je iphone wanneer je bv in de wagen zit?!
Ook heb ik al veel films in mijn bezit dus die moeten ook te streamen zijn of verbinding kunnen leggen
met een mediaspeler (aankoop deze zomer).

Zo ik hoop dat jullie er een beetje aan uit kunnen?! Oohw ja budget tuss €150 en €350...
Toch nog wel ff vermelden dat ik een leek ben in dit soort dingen!

Alvast bedankt voor jullie moeite!

Joachim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyce
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05-2024
Ik heb een probleem met het maken van een mount vanuit windows 7 ult. richting de ch3snas.
NFS server draait, m'n mede8er kan via nfs richting de schijven.
Winodws 7 nfs client is geinstalleerd.
Mount lukt ook nog. Driveletter wordt aangemaakt.
Zodra ik richting mount browse wordt het zeuren.
Zowel vanuit windows explorer als via command prompt krijg ik geen inhoud te zien.
Het betreffende proces lijkt te hangen, ik zie op de nas wel
behoorlijk netwerkactiviteit, showmount op de nas geeft mijjn verbonden windows 7 nfs client.
Zowel windows firewall uit of aan geprobeerd, ingaande poorten (tcp, udp) voor nfsclient aangemaakt.
Uitgaand wordt default al aangemaakt.
Iemand een idee?

ps. Kan op de ch3snas de instelling voor max blocksize worden aangepast
voor betere streaming van zware hd media? Wat is trouwens de standaard blocksize?
Heb de info niet kunnen achterhalen...

TIA. :)

Denon x2400 Dali Zensor 5.1 Nvidia TV Shield Xbox One X Ziggo Next

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Stel je maakt met de QNAP TS-659Pro 2 raid arrays. Beide arrays gaan na verloop van tijd in slaapstand. Vervolgens spreek je 1 array aan, blijft de andere array dan in slaapstand of wordt deze ook 'wakker'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades
  • Laatst online: 14-07 13:45

shades

huh ?

Ik ben op zoek naar een nas die ook .net framework ondersteunt maar het enige wat je tegenkomt is php/python/perl/jre. Zijn nasjes met .net framework (voor asp.net) uberhaupt wel te krijgen. Waarschijnlijk moet er dan ook een soort naar iis onder draaien maar omdat al die krengen op een variant van linux draaien zal dat wel niet.

Iemand een idee of alternatief ?

https://k1600gt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:24

lier

MikroTik nerd

shades schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 08:29:
Ik ben op zoek naar een nas die ook .net framework ondersteunt maar het enige wat je tegenkomt is php/python/perl/jre. Zijn nasjes met .net framework (voor asp.net) uberhaupt wel te krijgen. Waarschijnlijk moet er dan ook een soort naar iis onder draaien maar omdat al die krengen op een variant van linux draaien zal dat wel niet.

Iemand een idee of alternatief ?
Als je een NAS hebt waar je zelf wat op kan installeren kan je eventueel denken aan MONO om .NET in te kunnen hosten. Uiteraard loopt die qua versie wel achter op Microsoft (dat net deze week 4.0 uitgebracht heeft), maar er wordt redelijk veel ondersteund.

Anders zit je automatisch aan Microsoft vast (en dus Windows icm IIS).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades

shades

huh ?

lier schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 08:43:
[...]

Als je een NAS hebt waar je zelf wat op kan installeren kan je eventueel denken aan MONO om .NET in te kunnen hosten. Uiteraard loopt die qua versie wel achter op Microsoft (dat net deze week 4.0 uitgebracht heeft), maar er wordt redelijk veel ondersteund.

Anders zit je automatisch aan Microsoft vast (en dus Windows icm IIS).
Ik heb nog helemaal niets maar inmiddels wel 3 pc's thuis in een netwerk. Om bestanden en muziek dus onder te brengen, maar aangezien ik redelijk wat doe met asp.net zou ik het wel prettig vinden dat ik .net zelf kan hosten. Ik heb helemaal geen ervaring met whs of met nas laat staan met mono. Weet wel wat het is natuurlijk. Zijn is nasjes die mono module hebben ? whs lijkt me namelijk best wel een zware oplossing voor als je daarnaast ook nog mail + ftp wilt doen (geen downloads van usenet iig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades

shades

huh ?

Tjonge - druk topic.

Ik ga voor de QNAP TS-419P denk ik. Ik vind ruimte voor 2 schijven te weinig aangezien ik toch wel raid 5 wil en daar minimaal 3 schijven voor nodig zij. Lieft had ik 5 sloten maar dan kom je bij de professionelere modellen uit en zijn voor mij toch wel onbetaalbaar. Ik prak er ook niet gelijk 4 schijven in om voorlopig de kosten even te drukken.

Maar... Heef iemand al Mono (.net port naar linux) op een qnap gezet ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 13:08
Is er een bepaalde reden dat je naar de TS-419 kijkt ipv de TS-410 ?

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met de TS-410 ?

Ik zou graag willen weten of de cpu genoeg power heeft om tegelijktijd de volgende zaken uit te voeren :

- 1080p film streamen naar PopCorn-C200
- Downloaden met 20mbit via nieuwsgroepen (nzb-client)
- Unrarren/parren/etc van een download die klaar is.

Of is dan de TS-419 het overwegen waard waarbij je 1200mhz ipv 800mhz cpu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 23:56
Beste mensen, ben ook met veel interesse aan het uitkijken naar een NAS, QNAP heeft de voorkeur, liefst 4 schijven. Het enige probleem waar ik momenteel onvrede mee heb is, er zit standaard af-fabriek maar 1 jaar garantie op die krengen, en ze werken met hardware RAID met andere woorden: kastje kapot <equals> data weg

Ik wil data voornamelijk storen en bewaren op zo'n NAS, tevens bereikbaar maken voor anderen, maar ik ga geen 400 eu neerleggen voor een NAS waar 1 jaar garantie op zit en ik niet meer aan mijn data kom als het ding er mee stopt?

Niemand anders die tegen deze niet bepaald onbelangrijke wroegingen aanloopt?

uiteraard is raid geen backup, maar dat wisten we al

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades

shades

huh ?

Renkie schreef op maandag 19 april 2010 @ 13:19:
Is er een bepaalde reden dat je naar de TS-419 kijkt ipv de TS-410 ?

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met de TS-410 ?

Ik zou graag willen weten of de cpu genoeg power heeft om tegelijktijd de volgende zaken uit te voeren :

- 1080p film streamen naar PopCorn-C200
- Downloaden met 20mbit via nieuwsgroepen (nzb-client)
- Unrarren/parren/etc van een download die klaar is.

Of is dan de TS-419 het overwegen waard waarbij je 1200mhz ipv 800mhz cpu hebt.
Als je alles tegelijkertijd wilt doen kan je beter een atom based nemen die op 1,66G draaien... Wil je dat repareren en uitpakken snel gaat dan moet je daar voor betalen - is dat allemaal geen prio dan is 800Mhz m.i. voldoende.. echter - ik heb liever wat snelheid over dan net te kort dus ik doe gewoon de 1.2G - De smb versies vind ik gewoon te duur of te weinig cabinet space... en volgens mij ben je voor streamen meer afhankelijk van doorvoersnelheid (netwerk/schijven/switch) dan van processorsnelheid van je nas en voor de gehele nas zit je met een 410 al goed. De limit is trouwens je C200 want die haalt never nooit meer dan 100Mbit omdat ie in de praktijk geen 1Gbps aan kan (heb em zelf ook). De 419p en 410 hebben dual GBit. No worries there.... Je kan even kijken op de qnap site wat de verschillen zijn (alleen geheugen en cpu-speed dacht ik)
loewie1984 schreef op maandag 19 april 2010 @ 13:26:

Niemand anders die tegen deze niet bepaald onbelangrijke wroegingen aanloopt?

uiteraard is raid geen backup, maar dat wisten we al
Niet echt.. Je zegt het zelf al

Een beetje toko heeft altijd backup naar tape en waarschijnlijk store je veel films er op.. Films hoef je niet te backuppen want die heb je origineel (of download je opnieuw aangezien usenet een best wel goede backupplek hiervoor is ;) ). Wat je daarnaast kan doen is een externe schijf hangen aan de esata of usb en de onclick-backup (of hoe dat ook heten mag) gebruiken. Dit doe ik nu ook al voor mij documenten en foto's en voor de rest staan mijn films origineel op dvd of dv-tape.

[ Voor 21% gewijzigd door shades op 19-04-2010 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 13:08
Nou, het mag best wat langzamer gaan : maar het gaan mij er om dat het geen nadelige gevolgen heeft voor de film die je aan het kijken bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades

shades

huh ?

Heb net TS419P + 4x 1,5TB Samsung EcoGreen besteld bij RHiSC.nl (Ze staan in de pricewatch). Dus morgen of overmorgen weet ik meer :D - heb alleen geen fullhd of hdready tv dus zal ergen die birdscene moeten halen. De popcorn bakt daar wel PAL van dan :+

[ Voor 31% gewijzigd door shades op 19-04-2010 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

Voor iedereen die een NAS heeft: Hoe werken jullie op afstand met de bestanden?

Ik wil eigenlijk de schijf mappen via Sftp/Samba? zodat er voor een gebruiker geen verschil lijkt.

Koffie en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerveza
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

't schijnt niet super veilig te zijn, maar ik gebruik web-dav. Werkt ideaal op mijn Mac in combinatie met de Qnap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02
Masselink schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 16:05:
Voor iedereen die een NAS heeft: Hoe werken jullie op afstand met de bestanden?

Ik wil eigenlijk de schijf mappen via Sftp/Samba? zodat er voor een gebruiker geen verschil lijkt.
Ik maak een VPN aan naar huis met OpenVPN en dan mount ik mijn drives. Of ik doe het helemaal niet en log in via SSH/SCP en fetch de files naar mijn laptop of ik gooi de files ergens anders heen direct van mijn NAS.

Als je de keuze hebt, dan zou ik voor SFTP via SSH gaan (niet hetzelfde als FTP met SSL auth). Al komt het wel op hetzelfde neer als je afdwingt nooit FTP aan te bieden zonder SSL laag.

[ Voor 15% gewijzigd door VisionMaster op 21-04-2010 09:03 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

Pagina: 1 ... 28 ... 41 Laatste