[zelfbouw] NAS obv freeNAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-04 09:43
Dit wordt alweer mijn tweede zelfbouw post. (zie hier andere zelfbouw post)

Tot op heden heb ik enkele jaren gebruik gemaakt van de CH3SNAS van Conceptronic, welke overigens nu nog steeds prima bevalt.
Echter wilde ik toch meer snelheid, stabiliteit en vrijheid met betrekking tot mijn netwerkopslag. Snelheid was een van de belangrijkste punten om zelf iets te gaan bouwen. De Conceptronic NAS haalt maar een throughput van ongeveer 20mb, en dat terwijl deze op gigabit geconnecteerd is.

Dus wezen sjoppen in de wereld-wijde-winkel naar een behuizing en onderdelen.
Bij conrad.nl een 19” behuizing gevonden, standaard formaat 19” breed en maar 30cm diep dus deze moet precies in mijn ¼ 19” kast passen. Ook nog even de onderstaande onderdelen besteld bij cool-prices.nl om het af te maken. Harde schijven heb ik natuurlijk allemaal nog, uit mijn vertrouwde CH3SNAS. 2x2TB, 2x1,5TB en 2x1TB = 9TB totale opslag.

AantalOmschrijvingPrijs (€)
119” behuizing75
280mm ventilator10
280mm ventilator filter6
6S-ATA kabels om een hoekje15
1Drukschakelaar (aan/uit)1
2LED’s voor HD en power4
2USB kabels voor aansluiten pwr, hdd en on-switch5
1Gigabyte GA-D5014D80
1Chieftec 300W PSU32
11gb geheugen20
11gb IDE flash module15
1stelpost overig materiaal15
Totaal278

Tussendoor ook nog even in Visio een globale tekening/plattegrond gemaakt hoe alles in elkaar moet gaan passen.

En dan aan de slag, eerst de behuizing uit elkaar gehaald zodat de gaten aan de achterkant netjes met een ijzerzaag uit het plaatstaal gezaagd konden worden. Dit ging allemaal redelijk goed, helaas niet helemaal kaarsrecht .... ach.
Dan puzzelen met het plaatsen van de gaten in de onderkant om de voetjes voor het mobo te plaatsen. Dit was bij mijn vorige project ook al een redelijk probleem omdat het uitmeten zeer lastig is, ben namelijk nogal ongeduldig.
Toen dit eenmaal klaar was de gaten geboort voor het kunnen bevestigen van de steunen voor de schijven. Dit zijn steunen welke gebruikt worden om netwerk apparatuur op te hangen in een 19' kast, heel handig.
Per steun kunnen er 3 schijven geplaatst worden, zitten ze wel strak op elkaar wat volgens mij niet bevordelijk is voor de warmte afgifte rondom de schijven. vandaar deze eerst maar met wat ruimte in de beugels geplaatst. Kan altijd later nog meer schijven er in hangen, ruimte zat.

Het bevestigen van de PSU ging eigelijk vrij eenvoudig, gaatje boren en vast schroeven.

Ook het bevestigen van de LED lampjes en de aan/uit schakelaar (welke overigens niet de schoonheidsprijs verdient) aan de voorkant ging prima. Heb alleen moeten solderen om de kabels goed en lang genoeg te krijgen in de kast. Via een omgebouwde USB kabel deze aangesloten op de pins van het mobo.
Nu we het toch over kabels hebben, natuurlijk had ik niet ingeschat dat de lengte van de PSU kabel naar het mobo te kort zou zijn, hier heb ik dus nog een verlengstuk tussen moeten zetten.

Configuratie
1TB gebruikers DATA op RAID1
4TB ruimte voor films
3TB ruimte voor backup, vmare, downloads etc.
FeeNAS

[ Voor 14% gewijzigd door n0m0r3 op 17-04-2025 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-04 21:56
Watvoor voeding heb je erin zitten? Het lijkt een beetje een El-Cheapo ding?
Verder mooi projectje! :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-04 21:38
FireDrunk schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 13:36:
Watvoor voeding heb je erin zitten? Het lijkt een beetje een El-Cheapo ding?
Verder mooi projectje! :)
Als je ff gelezen had wist je dat het een "Chieftec 300W PSU" was...

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-04 11:14

MikeWazowski

Look into my eye

Ziet er leuk uit! Heb je wel voldoende airflow in de kast?

De voorkant heeft met dat blauw-groene knopje, gele en rode lampje wel een erg Star Trek Original Series gehalte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
De disken geven in FeeNAS aan dat deze niet boven de 41 graden uit komen, zelfs de afgelopen weken niet toen het redelijk warm was buiten. De NAS hangt inmiddels in mijn 19" kast op zolder, en met het deurtje dicht wordt het niet warmer dan die 40 graden.
Voor wat betreft de airflow zitten er twee 80mm ventilatoren aan de zijkant van de behuizing, deze leveren voor nu prima koeling. Aangezien er echter alleen aan de bovenkant van de behuizing openingen zitten denk ik dat dit op een later tijdstip wel problemen gaat opleveren als ik meer schijven ga plaatsen.

Afbeeldingslocatie: http://www.eksterstraat7.nl/images/nas/zelfbouw_freenas_16.jpg
Het is idd een redelijk goedkope voeding, met name gekozen voor de afmetingen in verband met de beperkte ruimte in de kast.

[ Voor 5% gewijzigd door n0m0r3 op 20-06-2010 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Waar haal je die ventilator filters vandaan?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
mhr-zip schreef op zondag 20 juni 2010 @ 12:53:
Waar haal je die ventilator filters vandaan?
Bij conrad.nl besteld, als ik me niet vergis.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=998782

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
is die kast zoiets

[ Voor 90% gewijzigd door Repi3 op 28-11-2010 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
pagina bestaat niet meer ! :?
dit is de kast welke ik bij conrad vandaan heb (moet je zelf nog wel even zagen):
19" behuizing @ conrad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
zie hieronder voor de acturele temperaturen van de schijven. Inmiddels worden ze wel wat warmer, komt waarschijnlijk om dat er tegenwoordig 8 schijven in zitten, 4 van 2TB en 4 van 3TB, totaal 20TB aan storage.

huidige disk temps

[ Voor 7% gewijzigd door n0m0r3 op 01-07-2016 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Dergelijke temperaturen vind ik absoluut te hoog. Je wilt eigenlijk dat de temperatuur zo beneden de 34 graden in rust en 42 graden stressed (seek) liggen. Dat gezegd zijn het waarschijnlijk de temperatuurfluctuaties die problematisch zijn; al is 56 graden echt wel heel erg warm voor een hardeschijf. Ik zou er zelf zeker iets aan doen in de vorm van een extra fan of iets dergelijks.
Pagina: 1