[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

Pagina: 1 ... 26 ... 41 Laatste
Acties:
  • 777.375 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Alle 60 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 00:40

MaxxMark

HT is Tof!

AleSyS schreef op zondag 03 januari 2010 @ 11:08:
Wie kan mij advies geven. Beiden hebben dubbele LAN aansluiting. Vraag me alleen dus af of deze snel genoeg zijn op HD content streamen
Ik heb zelf de Dune 3.0 en een ReadyNAS Pro Pioneer staan.

Streamen gaat perfect hierover (ook High Bitrate MKV's en 1:1 BluRay folders). Daarbij moet wel gezegd worden dat de Dune 3.0 een eigen implementatie van een buffer heeft om netwerk problemen te voorkomen.

Om nog terug te komen op de ReadyNAS. Als je de "goedkope" variant hebt dan kan je niet de 2 netwerkkaarten bonden tot 2x1gbit (mocht je dat willen) dat kan alleen met de business variant. De Normale variant support alleen fail over naar de 2e netwerk kaart of gewoon een 2 ipaddres.

edit: oh crap, ik zie nu pas dat ik gezocht had en reageer op een relatief oud bericht. Sorry daarvoor :'(

[ Voor 6% gewijzigd door MaxxMark op 13-01-2010 20:06 ]

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• advanw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-06-2022
Ik ben ook op zoek naar een goede NAS voor gebruik in combinatie met een HTPC (films, muziek foto's etc). Ik heb dit topic een beetje doorgespit, maar ben de volgende NAS niet tegengekomen: de Synology DS410j. Dit terwijl volgens mij deze NAS aardig wat biedt voor onder de 300 euro:

- 4x 3.5" HDD
- Bittorrent, NZB etc downloader
- Printer support
- USB interface voor externe HDD

Kan iemand mij dit apparaat afraden of een ander product aanraden in ongeveer dezelfde prijsklasse? Wat voor meerwaarde bieden de duurdere NASsen zoals de Netgear ReadyNAS NV+ of de QNAP Turbo Station TS-410 Turbo NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

Dat is het instapmodel en zal meer dan genoeg zijn voor wat stream / backup mogelijkheden.
Voor wat meer pit en hogere transfer speeds moet je in een iets hogere klasse kijken (DS409 / TS-410 Turbo etc).

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• advanw
psychoclown schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 09:00:
Dat is het instapmodel en zal meer dan genoeg zijn voor wat stream / backup mogelijkheden.
Voor wat meer pit en hogere transfer speeds moet je in een iets hogere klasse kijken (DS409 / TS-410 Turbo etc).
Bedankt voor je reactie. Maar in principe zou deze NAS wel snel genoeg moeten zijn om Blu-rays van 1080p (30GB) te kunnen spelen (icm met XBMC) toch? Of zou je me dan toch aanraden om voor een duurdere variant te gaan. In principe wordt er voor de rest weinig getransferred omdat alle downloads direct op de NAS zelfs staan via de ingebouwde NZB client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

advanw schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 09:36:
[...]

Bedankt voor je reactie. Maar in principe zou deze NAS wel snel genoeg moeten zijn om Blu-rays van 1080p (30GB) te kunnen spelen (icm met XBMC) toch? Of zou je me dan toch aanraden om voor een duurdere variant te gaan. In principe wordt er voor de rest weinig getransferred omdat alle downloads direct op de NAS zelfs staan via de ingebouwde NZB client.
Het lijkt me dat dat wel goed moet gaan alleen misschien dat iemand anders dit nog kan bevestigen.
Overigens moet je je wel bedenken dat het downloaden en uitpakken met SABnzbd niet heel snel zal zijn vooral niet als je grote mt2s bestanden binnen haalt maar als dat geen probleem is dan moet deze NAS wel genoeg zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door psychoclown op 14-01-2010 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• advanw
psychoclown schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 10:42:
[...]

Het lijkt me dat dat wel goed moet gaan alleen misschien dat iemand anders dit nog kan bevestigen.
Overigens moet je je wel bedenken dat het downloaden en uitpakken met SABnzbd niet heel snel zal zijn vooral niet als je grote mt2s bestanden binnen haalt maar als dat geen probleem is dan moet deze NAS wel genoeg zijn :)
Hmm da's wel een goed punt. Ik denk dat ik dan toch ga voor de Netgear ReadyNAS NV+, deze is volgens mij toch een stuk sneller. Hij is wel wat duurder, maar een NAS gaat als het goed is erg lang mee en dan kun je volgens mij toch beter een goede investering doen. Bovendien klinkt dat X-RAID erg goed en zijn er veel goede recensies. Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinzzz243
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 23:36
op eerste gezicht een vreemde vraag voor dit topic, maar het is wel DE reden dat ik een NAS heb gekocht: hoe indexeren jullie de bestanden op jullie NAS?

Ik was in eerste instantie vol lof over de windows 7 search, maar blijkbaar kan die geen netwerkschijven indexeren. Andere zoeksoftware die hetzelfde als windows 7 doet heb ik niet gevonden (ik zoek op label "kerk" in al m'n foto's en wil alle gevonden foto's in 1 x kopieren en plakken in een tijdelijke map. Lijkt me basic functionaliteit, maar ken geen alternatief die dit goed kan en ook netjes thumbs kan tonen etc). Iemand suggesties of tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanshee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-08 09:12
Beste allemaal,

Wie kan er wat vertellen over geluids produktie van de NAS systemen? Volgens de specs van de leveranciers zouden de Synology system stiller moeten zijn dan Qnap systemen. Ben zelf opzoek naar een NAS met minimaal 4 bays. Liever meer. Zat de denken aan een Synology 1010+.

Echter komt een NAS bij mij op zolder te staan aan de ene kant van een gipsen wantje. Achter dat gipsen wantje is mijn slaapkamer. Er zit hemelsbreed zo'n 3,5 meter tussen. Ik heb er nu een Win7 PC staan met 5 x 1TB disken maar die heb ik zeer stil gekregen en hoor ik niet to nauwelijks in mijn bed.

Mijn vraag, zou zo'n NAS evenstil te krijgen zijn? Ding moet wel een beetje performen met het wegschrijven van DVD's. 40MB/s of harder vanuit Win7.

Bedankt voor de reactie vast....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hanshee schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 21:52:
Beste allemaal,

Wie kan er wat vertellen over geluids produktie van de NAS systemen? Volgens de specs van de leveranciers zouden de Synology system stiller moeten zijn dan Qnap systemen. Ben zelf opzoek naar een NAS met minimaal 4 bays. Liever meer. Zat de denken aan een Synology 1010+.

Echter komt een NAS bij mij op zolder te staan aan de ene kant van een gipsen wantje. Achter dat gipsen wantje is mijn slaapkamer. Er zit hemelsbreed zo'n 3,5 meter tussen. Ik heb er nu een Win7 PC staan met 5 x 1TB disken maar die heb ik zeer stil gekregen en hoor ik niet to nauwelijks in mijn bed.

Mijn vraag, zou zo'n NAS evenstil te krijgen zijn? Ding moet wel een beetje performen met het wegschrijven van DVD's. 40MB/s of harder vanuit Win7.

gebruik zelf de QNAP TS-439 Pro Turbo NAS en die is fluisterstil. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Ik heb een DS409 met 3x Seagate LP 2TB schijven en die hoor je totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:23
Hallo allemaal,

Door het toenemende aantal pc's en laptops binnen dit huis toch maar besloten om een NAS te kopen. Na enige oriëntatie ben ik er over uit wat ik minimaal graag zou willen alleen twijfel ik tussen aan aantal apparaten. Mijn budget is ongeveer 180 euro voor de behuizing. Ik twijfel tussen:

Conceptronic: CH3MNAS
LG: N2R1D
Netgear: Stora MS2110

De LG heeft standaard een mooi aantal functies (iSCSI bijvoorbeeld).

Ik zou het liefst deze functies hebben:

- 2 disk
- Nieuwsgroepen
- DLNA

Met natuurlijk de standaard dingen als FTP, web etc.

Welke van de 3 is het best te modden? Als Linux gebruiker zou het mooi zijn deze apparaten met ssh te kunnen bereiken en zo nog het één en ander te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
In hardware.info bespreking LG
http://www.hardware.info/...as__LG_NAS__nVidia_GT240/

De LG en Netgear zijn gereviewed door Smallnetbuilder.
http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-reviews

Kijk ook even naar de NAS chart, daar krijg je overzicht prestaties van alle geteste NAS systemen
http://www.smallnetbuilde...option,com_nas/Itemid,190

Heb je de Synology DS210J en DS209 overwogen ?
http://www.synology.com/nld/products/DS210j/perf.php

Op sommige Buffalo NAS systemen heeft men Linux geinstalleerd
http://buffalo.nas-central.org/wiki/Custom_firmwares

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanshee
Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 22:49:
[...]

gebruik zelf de QNAP TS-439 Pro Turbo NAS en die is fluisterstil. 8)
Bedankt voor de info. Wat gebruik je voor disk merk/typen? Ik ben altijd bang voor resoneren van de behuizing.

Bedankt..... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshua69
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-08-2022
mbt de netgear stora schijnen wat problemen te zijn:
http://forum1.netgear.com/showthread.php?t=43141

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Beste allemaal,

Ik heb de Qnap TS509 Pro, en die is doodstil. Die ga je echt niet horen in de situatie die je beschrijft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanshee
UltraSub schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 08:42:
[...]

Ik heb de Qnap TS509 Pro, en die is doodstil. Die ga je echt niet horen in de situatie die je beschrijft!
Tenx voor de info. Wat voor schijven gebruik jij erbij?

Hartelijk dank weer.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
WD ecogreens van 1.5TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik zit met een imo korte vraag, maar kan niet echt een antwoord vinden. Al zag ik hier wel iemand voorbij komen die een soortgelijk probleem lijkt te hebben.

Ik wil graag overstappen op een NAS omdat dat het beheren en toegankelijk maken van mijn bestanden nogal vereenvoudigd. Ik heb nu 2 exteren 1,5 TB schijven als USB hd.

Mijn vraag: Kan ik nu die 1,5 TB schijven uit de USB behuizingen halen en deze zonder data verlies in een NAS behuizing stoppen? Er staat namelijk zo'n 2,8 TB aan data op!

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

willem900 schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 11:46:
Ik zit met een imo korte vraag, maar kan niet echt een antwoord vinden. Al zag ik hier wel iemand voorbij komen die een soortgelijk probleem lijkt te hebben.

Ik wil graag overstappen op een NAS omdat dat het beheren en toegankelijk maken van mijn bestanden nogal vereenvoudigd. Ik heb nu 2 exteren 1,5 TB schijven als USB hd.

Mijn vraag: Kan ik nu die 1,5 TB schijven uit de USB behuizingen halen en deze zonder data verlies in een NAS behuizing stoppen? Er staat namelijk zo'n 2,8 TB aan data op!
Dat zal helaas niet gaan omdat die ext. HDD's waarschijnlijk NTFS geformatteerd zijn en de meeste NASen gebruiken het ext3 filesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-09 12:57
Beste allemaal,

Je zou ook eens naar de nieuwe ATOM modellen kunnen kijken. Ik heb zelf sinds een paar dagen de nieuwe 4-bay Thecus N4200 (linkje). Die heeft een ATOM D510. Is dus lekker zuinig, super stil en ik haal er zo'n 60MB/sec mee in RAID5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor thuisgebruik heb ik een aantal mappen voor de gezinsleden gemaakt. nu heb ik de public en hun eigen map een stationsletter gegeven, maar ze kunnen er in het netwerk nog gewoon bij.
hoe kan ik dit oplossen?

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/24e8acl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Ik zou zeggen geef iedereen de juiste rechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat wil ik ook doen, maar dat gaat niet. als ik in de internetomgeving de mappen niet share, kan ik ze niet als stationsletter toewijzen. en ik kan geen mappen voor users specifiek sharen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 20:50:
dat wil ik ook doen, maar dat gaat niet. als ik in de internetomgeving de mappen niet share, kan ik ze niet als stationsletter toewijzen. en ik kan geen mappen voor users specifiek sharen.
Ik weet niet wat voor merk NAS jij hebt maar bij de Synology's is het sowieso aan te raden om users op de NAS aan te maken met dezelfde inloggegevens als de windows (neem aan dat dat ook bij andere OS'en lukt) accounts van iedereen en dan voldoende rechten te geven. Op die manier kun je heel makkelijk bij Netwerk de NAS benaderen en log je als het ware in wanneer je met je account inlogt op de pc.
Je hoeft dan geen shares meer te mappen en hoef je alleen maar de juiste rechten aan de users te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:58
En dat, icm de filestation waar je vrij precies per map aan kan geven wie er wat mag doen.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• advanw
Ik ben toch nog aan het twijfelen over welke NAS ik aan wil schaffen. Eerst dacht ik aan de Netgear ReadyNAS NV+, omdat de X-RAID mij feature erg aansprak. Echter als ik kijk naar de specs van bijv. de QNAP Turbo Station TS-410 Turbo NAS, dan biedt deze:
Online RAID Capacity Expansion
The storage capacity of a RAID configuration can be expanded by replacing the hard drives with larger ones. All the data will be kept and seamlessly moved to the newly installed hard drives. There is no need to turn off the server during the process.

Online RAID Level Migration
You can upgrade the disk configuration to higher RAID level with the data retained. There is no need to turn off the server during the process.
Dit komt toch op hetzelfde neer als X-RAID, of biedt dat nog extra mogelijkheden? Bovendien lijkt de QNAP nog meer bieden op bijv. het gebied van uitbreidbaarheid met behulp van QPKG's. Ik was bijvoorbeeld op zoek naar een NZB download mogelijkheid op de ReadyNas, daar is dan ook wel een addon voor, maar op de QNAP kan je dan gewoon SABnzb installeren en ben je niet afhankelijk van ontwikkelaars die specifiek voor de ReadyNAS ontwikkelen. Wat ik me dus afvraag is:

- Is de X-RAID feature echt zo uniek of bieden andere fabrikanten hetzelfde maar geven ze het geen toffe naam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik weet niet wat X-RAID precies biedt, maar in het algemeen raad ik aan om goed uit te zoeken wat de belofte van online migratie van een RAID-systeem precies inhoudt. In de praktijk zijn de beschikbare opties vaak heel beperkt. Het is een flinke afknapper als je alsnog terabytes heen en weer moet gaan kopiëren om je systeem anders in te richten, omdat de gewenste migratie nu net niet mogelijk blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 19:08

Midas.e

Is handig met dinges

Vinzzz243 schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 21:14:
op eerste gezicht een vreemde vraag voor dit topic, maar het is wel DE reden dat ik een NAS heb gekocht: hoe indexeren jullie de bestanden op jullie NAS?

Ik was in eerste instantie vol lof over de windows 7 search, maar blijkbaar kan die geen netwerkschijven indexeren. Andere zoeksoftware die hetzelfde als windows 7 doet heb ik niet gevonden (ik zoek op label "kerk" in al m'n foto's en wil alle gevonden foto's in 1 x kopieren en plakken in een tijdelijke map. Lijkt me basic functionaliteit, maar ken geen alternatief die dit goed kan en ook netjes thumbs kan tonen etc). Iemand suggesties of tips?
Een tool die teminste een deel van deze functies ondersteund is locate32. Simpele google zal dit voor je vinden.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Ik heb geen ervaring met X-RAID, maar voor zover ik kan zien wat het doet op de Netgear website is het hetzelfde wat andere fabrikanten kunnen.

» What is the advantage of using X-RAID over RAID 5?
The ReadyNAS systems support both RAID levels. RAID 5 is an industry-standard RAID level whereas X-RAID is an Infrant patented RAID technology that simplifies and automates the RAID management process. X-RAID utilizes a one-volume technology with built-in volume expansion support, either by adding more disks or by replacing existing disk with larger capacity disks.

Bij mijn Thecus N4200 kan ik in ieder geval ook RAID Migration doen (extra HDD's toevoegen aan een bestaande RAID of de huidige HDD's in een RAID vervangen door grotere).

[ Voor 48% gewijzigd door SpaceAce op 20-01-2010 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben van plan de Netgear ReadyNAS Duo aan te schaffen, echter met het oog op de toekomst, is dit nog wel verstandig aangezien het apparaat al niet meer de nieuwste is? Ik wil er backups/films/muziek op kwijt en hij moet tevens fungeren als een print server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02
WouterHelm schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 13:45:
Ik heb geen ervaring met X-RAID, maar voor zover ik kan zien wat het doet op de Netgear website is het hetzelfde wat andere fabrikanten kunnen.

» What is the advantage of using X-RAID over RAID 5?
The ReadyNAS systems support both RAID levels. RAID 5 is an industry-standard RAID level whereas X-RAID is an Infrant patented RAID technology that simplifies and automates the RAID management process. X-RAID utilizes a one-volume technology with built-in volume expansion support, either by adding more disks or by replacing existing disk with larger capacity disks.

Bij mijn Thecus N4200 kan ik in ieder geval ook RAID Migration doen (extra HDD's toevoegen aan een bestaande RAID of de huidige HDD's in een RAID vervangen door grotere).
De hele RAID-X of X-RAID is een aardige hit geworden nadat Drobo (van Data Robotics) op de markt is gekomen met deze techniek in USB, Firewire en iSCSI apparaten. Best handig spul om eenvoudig een disk er uit te willen trekken (mits je voldoende ruimte hebt op de andere disk om inderdaad veilig te zitten). Je kan immers niet een 1TB harddisk volgooien met data en dan verwachten dat je die data kan rebuilden vanuit een 120GB disk als tweede disk. ;)

Kan je in die Thecus ook een harddisk uitfaseren van je RAID-set, zonder dat het nog dood is? Omdat het te klein is namelijk.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Net de QNAP 419P aangeschaft, en tot nu toe erg tevreden, goede interface, werkt erg lekker :) koste even moeite om Timemachine fatsoenlijk aan de praat te krijgen maar verder erg goed :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
VisionMaster schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 18:55:
[...]

Kan je in die Thecus ook een harddisk uitfaseren van je RAID-set, zonder dat het nog dood is? Omdat het te klein is namelijk.
Wat bedoel je daar precies mee, snap um niet helemaal :). Ik kan nog iets uitproberen nu, aangezien ik alles nog dubbel heb staan :). Als je me een voorbeeld geeft test ik het wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 23:06
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 17:28:
Ben van plan de Netgear ReadyNAS Duo aan te schaffen, echter met het oog op de toekomst, is dit nog wel verstandig aangezien het apparaat al niet meer de nieuwste is? Ik wil er backups/films/muziek op kwijt en hij moet tevens fungeren als een print server.
Ik heb er hier eentje staan en zie niet in waarom het niet verstandig zou zijn. Héél klein, voldoende stil en acceptabele snelheid - zeker voor hetgeen jij hem wilt gebruiken.

Kortweg ; niets mis mee hoor met de ReadyNAS Duo !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Onhebbelijkheidje aan de TS509 Pro (en de rest vd Qnaps zal het ook wel hebben);
Aanmaken share (samba), geen probleem. Veranderen van de NFS rechten, stop/start NFS! Damnit! Dat gaat nergens over! "exportfs -a" is genoeg om de rechten te veranderen, daar hoeven ze toch niet de hele NFS server voor te herstarten! Resultaat: ik draai ESXi en al mijn guests staan op de Qnap, ESXi heeft de datastore dus via NFS gemept. Aanpassen rechten voor een willekeurige nieuwe NFS share leidt tot crash van alle guests in ESXi omdat de datastore te lang onbeschikbaar is. Hmpff :(

/edit
En voor iemand er mee komt, jaja, cli does the trick, maar daar heb ik niet altijd zin in.

[ Voor 8% gewijzigd door UltraSub op 21-01-2010 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostSlager
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Hallo,

ik zit er zelf over na te denken een NAS aan te schaffen en wil met deze tevens ook NZB bestanden kunnen binnen halen. Nu is mijn oog gevallen op de Synology Disk Station DS209+II aangezien ik deze regelmatig voorbij zag komen in dit topic met goed commentaar over het gebruik ervan. Nou vraag ik me alleen af of de Synology DS210J ook een goede optie is?

Ik heb niet extreem veel eisen. Ik wil eigenlijk NZB's kunnen downloaden, opslag van muziek/foto's/video's en deze gebruiken op mijn Mediacenter en eveneens een mirror hebben waardoor ik een failsafe heb wanneer een van de schijven het begeeft.

Tevens vroeg ik me af welke schijven ik het beste zou kunnen nemen om een zo stil mogelijke NAS te hebben. Ik wil graag schijven hebben van 1 of 1,5 TB. Ook zou ik ze graag zo energie zuinig mogelijk hebben

Dus eigenlijk heb ik 2 vragen:
1. Wat is het "werkelijke" verschil tussen de Synology DS210J en de Synology Disk Station DS209+II (ik kon dit niet echt vinden)?
2. Welke 1/1,5TB schijven kan ik het beste gebruiken voor een stille/energie zuinig NAS?

Ik hoop dat iemand me kan helpen met bovenstaande vragen. Groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Lees even de laatste 10 pagina's van Het grote Synology topic deel 2, die vragen zijn (daar) inmiddels al zo vaak langs gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
1. Volgens mij een snellere processor en meer geheugen (uit mn hoofd) ten voordele van de 209+II
2. Ik heb zelf goede ervaringen met de Samsung F2 Ecogreen HD154UI schijven, de Western Digital WD15EADS schijven zijn daarnaast volgens mij ook een goede optie

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostSlager
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Thnx voor de replies, zal beide dingen even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
@UltraSUb
Helpt dit, of is dit wat jij ook hebt ?
http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=199&t=19648

Pas vanaf de x59 modellen is VMWare officieel gesupport.

EDIT
Ok, dan even posten op het Qnap forum.
Je zult waarschijnlijk de nieuwste firmware hebben., niet ?

[ Voor 25% gewijzigd door abusimbal op 21-01-2010 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
abusimbal schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 13:55:
@UltraSUb
Helpt dit, of is dit wat jij ook hebt ?
http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=199&t=19648

Pas vanaf de x59 modellen is VMWare officieel gesupport.
Nope, niet mijn geval :)
Das een iscsi probleem, en mijn datastore draait over nfs. En das heel andere koek. Daarnaast is mijn probleem verklaarbaar, de firmware van Qnap stopt/start de NFS server als je via de interface iets veranderd aan NFS settings, iets wat helemaal niet hoeft als je weet hoe het ook kan met NFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psychoclown schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 20:59:
[...]

Ik weet niet wat voor merk NAS jij hebt maar bij de Synology's is het sowieso aan te raden om users op de NAS aan te maken met dezelfde inloggegevens als de windows (neem aan dat dat ook bij andere OS'en lukt) accounts van iedereen en dan voldoende rechten te geven. Op die manier kun je heel makkelijk bij Netwerk de NAS benaderen en log je als het ware in wanneer je met je account inlogt op de pc.
Je hoeft dan geen shares meer te mappen en hoef je alleen maar de juiste rechten aan de users te geven :)
op mijn freecom NAS kan ik op de smb server geen accounts aanmaken. op de ftp server wel. maar als ik de mappen niet share op de smb server kan ik geen stationsletters toewijzen. maar dan zijn ze wel te vinden op de netwerklocatie.. dus dat vind iik vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374
  • Laatst online: 16-09 13:22

uppie8374

Sousousou

lex schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 22:46:
Net de QNAP 419P aangeschaft, en tot nu toe erg tevreden, goede interface, werkt erg lekker :) koste even moeite om Timemachine fatsoenlijk aan de praat te krijgen maar verder erg goed :D
Kan jij me vertellen wat de maximum totaal capaciteit is van de schijven? De 410 kon maximaal 8TB aan. Aangezien dit een nieuwer model is, hoop ik dat deze meer aan kan voor de toekomst.

Rebuilding knowledge database

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 11:04
Nu een weekje mijn Intel SS4200-E icm 4x Samsung Ecogreen F2 1TB in raid5 in gebruik en ik meot zeggen het werkt erg fijn.

Voor het geld een goedkope nas met goede prestaties, maar een stuk minder poespas dan bv Qnap en consorten.

Aangezien ik dat toch allemaal niet nodig heb ben ik erg tevreden hiermee, kopiëren vanuit Win7 naar de Nas gaat met grote bestanden rond de 50-55MB/s en van de nas naar de pc rond de 60-65MB/s..

[ Voor 7% gewijzigd door Occy74 op 24-01-2010 19:05 ]

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02
WouterHelm schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 07:25:
[...]

Wat bedoel je daar precies mee, snap um niet helemaal :). Ik kan nog iets uitproberen nu, aangezien ik alles nog dubbel heb staan :). Als je me een voorbeeld geeft test ik het wel even.
Tja, ik bedoel het simpel. Is het mogelijk om een harddisk eruit te halen en te upgraden naar een andere zonder data verlies. Ik ben benieuwd hoe die RAID-X werkt of de andere RAID-achtige functie in die NAS om dit te doen.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:02

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik lees vrij veel verhalen over nieuwsgroep download functies op diverse NASsen (o.a. de QNAP). Wat is alleen de preformance hierbij?. Lees op wat buitenlandse websites dat mensen prima een 6-7 Mbit halen (doordan hun internet niet sneller is), maar wat doet het met een >50Mbit lijntje?.
Iemand ervaring mee in combo met een van die 4-5 bay nassen?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobberjan
  • Laatst online: 16-09 21:55
Ben me helemaal suf aan het bedenken wat ik fout doe...

Ik heb een QNAP TS 110 staan en deze werkt uitstekend.

Nu heb ik Python en SABnzbd geinstalleerd en ook dit "lijkt" te werken. Ik heb verbinding via smsusenet en kan mijn nzb's kwijt in de standaard "scan" folder.

Hierna zijn de downloads zoals gebruikelijk te zien in de Queue en gaat hij razendsnel downloaden (tot hier gaat het vlekkeloos zoals dit ook werkt op mijn PC)

Nu ga ik na een tijdje kijken in de "complete" folder op de NAS en zie tot mijn verbazing geen files staan. Ook de incomplete map is leeg.

Ik heb alles folders zo staan zoals deze standaard opgegeven zijn en dit werkt dus wel voor de nzb scan folder.

Heb op verschillende fora een oplossing proberen te vinden maar tot nu toe zonder resultaat. Zie ik iets kleins over het hoofd? Ik lees hier genoeg succesverhalen....

Ben benieuwd naar eventuele reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Tortelli schreef op maandag 25 januari 2010 @ 00:32:
Ik lees vrij veel verhalen over nieuwsgroep download functies op diverse NASsen (o.a. de QNAP). Wat is alleen de preformance hierbij?. Lees op wat buitenlandse websites dat mensen prima een 6-7 Mbit halen (doordan hun internet niet sneller is), maar wat doet het met een >50Mbit lijntje?.
Iemand ervaring mee in combo met een van die 4-5 bay nassen?.
Qnap TS509 Pro, dus met de Celeron 1.6GHz, trekt 50Mb lijn van Ziggo dicht. Maar als we dan kijken naar de cpu load, zie je dat die op 70-80% schommelt. Is de eerste download klaar, en begint par/unrar, heb ik 100% cpu. Daarnaast verstoort die hoge cpu bezetting mijn performance als ik dikke files wil kopieren, en latency voor iops over NFS (van ESXi server) gaat ook omhoog. Die laatste twee wil ik niet, dus heb ik SABnzbd weer terug gezet op mijn Linux gateway. Kan hij daar idle cycles gaan verstoken, datapaden zijn gewoon via nfs gemept op de NAS.

Maar om je vraag te beantwoorden, ja, hij is snel genoeg. Tot je simultaan gaat downloaden en par/unrarren. Dan creeer je een bottleneck. Kun je bij de 509 oplossen door de cpu te vervangen door een sneller model. Ik heb zelf (vooralsnog) voor een andere oplossing gekozen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Laatst online: 11:02

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Kijk, daar hebben we wat aan!. Ik neem aan dat de goedkopere modellen (met 500mhz cpu) nog een heel stuk trager zijn als een Atom @ 1.6hz.....?

Opzich hoef ik niet perce mijn 90Mbit te halen, maar een 50-60Mbit zou wel leuk zijn.

509 Pro vind ik zelf wel behoorlijk aan de prijs, al lees ik dat hij upgradeble is met o.a. een E5200 :9 8). Dat maakt hem natuurlijk wel bijzonder interessant!.

[ Voor 26% gewijzigd door Tortelli op 25-01-2010 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
VisionMaster schreef op zondag 24 januari 2010 @ 19:47:
[...]

Tja, ik bedoel het simpel. Is het mogelijk om een harddisk eruit te halen en te upgraden naar een andere zonder data verlies. Ik ben benieuwd hoe die RAID-X werkt of de andere RAID-achtige functie in die NAS om dit te doen.
Ahzo, snap um. Kan alleen voor zover ik weet door het 1 voor 1 te doen. Duurt wel een tijdje om dat te doen omdat je bij iedere swap je RAID moet rebuilden.

Als je dus 4 x 500GB hebt en je wilt naar 4 x 1TB haal je er 1 x 500GB uit, stopt er 1 x 1TB in, de RAID zal rebuilden. Als rebuild klaar is volgende 500GB eruit en 1TB erin enzovoorts.

Zodra je klaar bent kun je door "RAID Expand" de grootte van de RAID vergroten. Hij zal denk ik nog 1.5TB (4 x 500 GB - 1 x 500 GB voor pariteit) hebben, maar met "RAID Expand" kun je de grootte dus naar 3TB verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Tortelli schreef op maandag 25 januari 2010 @ 16:00:
Kijk, daar hebben we wat aan!. Ik neem aan dat de goedkopere modellen (met 500mhz cpu) nog een heel stuk trager zijn als een Atom @ 1.6hz.....?

Opzich hoef ik niet perce mijn 90Mbit te halen, maar een 50-60Mbit zou wel leuk zijn.

509 Pro vind ik zelf wel behoorlijk aan de prijs, al lees ik dat hij upgradeble is met o.a. een E5200 :9 8). Dat maakt hem natuurlijk wel bijzonder interessant!.
In mijn Thecus N4200 zit een Atom D510 (dual core 1.66 GHz). Ik haal er 70MB/sec max mee, vind ik erg meevallen, ik had minder verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:41
Ik blijf het nog steeds een aparte "wens" vinden om met je NAS'je je complete internetverbinding dicht te willen trekken. 50 tot zelfs 100 mbit usenet, come on zeg!

Hier zelf een Synology 107+ (500 mhz. cpu met 128 MB ram) die met NZBget met gemak 20 mbit kan halen en dat is ZAT. Ze tijdens het parren/unrarren de download tijdelijk op pauze en geen centje pijn. Dan duurt het maar heel ietsje langer voordat iets binnen is.

De enige reden die ik zou weten om te upgraden, is om wat meer headroom over te houden voor een snellere throughput op het lokale LAN (met de 107+ maximaal 20 MB/s lezen via SMB). De 800 mhz. cpu van de DS209+ geeft volgens div. tests al 50-60 mbit met iSCSI en dat is dan alweer een ouder model (ingehaald door div. ook niet al te heftige geprijsde QNAP modellen).

Als je al een E5200 in een NAS moet gaan zetten, puur alleen om op maximum je lijn bezet te houden voor downloads...

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulWar1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:13
Tortelli schreef op maandag 25 januari 2010 @ 16:00:

Ik ben ook een tijdje op zoek geweest naar een nieuwe NAS ter vervanging van mijn DS101J. Ik wou ook een snel model zodat hij wat meer future-proof is. Uiteindelijk heb ik de HP Storageworks X510 besteld, morgen moet hij binnen komen. Vergeleken met de Synology's en QNAP's is hij vrij goedkoop, 500 euro voor 1TB en 3 vrije sloten. Er zit een Pentium E5200 in, 2GB geheugen en draait op Windows Home Server. Het energieverbruik ligt tussen de 40 en 50 watt met 1 schijf.

Een nadeel is dat hij geen RAID heeft, maar folder duplication. Hij doet de mappen dus op 2 schijven opslaan, in te stellen per map. De snelheid heeft er niet echt onder te leiden ivm caching, zo'n 80 MB/s read en write (volgens smallnetbuilder).

Misschien een tip om ook eens naar te kijken? Ik lees er verder weinig over hier op de forums.

Know Thyself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
eymey schreef op maandag 25 januari 2010 @ 17:03:
Ik blijf het nog steeds een aparte "wens" vinden om met je NAS'je je complete internetverbinding dicht te willen trekken. 50 tot zelfs 100 mbit usenet, come on zeg!
Dat mag jij een aparte wens vinden.
Hier zelf een Synology 107+ (500 mhz. cpu met 128 MB ram) die met NZBget met gemak 20 mbit kan halen en dat is ZAT. Ze tijdens het parren/unrarren de download tijdelijk op pauze en geen centje pijn. Dan duurt het maar heel ietsje langer voordat iets binnen is.
Wat voor jouw "ZAT" is, is voor anderen te weinig. Daar kun jij niet over oordelen. Lang verhaal kort, een hele hoop mensen betalen niet voor de bok zijn kl*ten voor een 50+ mbit lijn. De enige reden dat ze die hebben liggen, is dat ze adhoc iets willen kunnen downloaden. Voor je een bestand van tig gieg binnen hebt over 20 of over 50 mbps is een behoorlijk verschil als je er op zit te wachten. En wat voor jouw genoeg/belangrijk is, is voor anderen heel iets anders.
Als je al een E5200 in een NAS moet gaan zetten, puur alleen om op maximum je lijn bezet te houden voor downloads...
Nee, dat gaat verder. Lees ff wat ik hier boven al schreef als je naar de bezetting kijkt bij downloads. Je performance lijdt er onder als je cpu 100% load heeft door processing of downloads. Paralleliteit is het keyword.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noteboeki
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-10-2024
Graag zou ik willen weten of iemand ervaring heeft met Wake up on Wan met een Qnap Nas?
Ik heb een Dlink Dir 655 router en heb de stappen gevolgd welke worden aangegeven op de onderstaande site, maar krijg het op de een of andere manier niet voor elkaar.

http://209.85.229.132/sea...&cd=7&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

Wake up on Lan werkt prima, maar het WAN verhaal lukt maar niet, ik gebruik overigens de volgende site hiervoor.

http://www.depicus.com/wake-on-lan/woli.aspx

Het zou toch moeten kunnen om via een Magic Pack mn Nas aan te krijgen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374

uppie8374

Sousousou

Misschien een rare vraag, maar ik kom het niet op de site van QNAP tegen en ook niet bij andere reviews of winkels, maar kan ik met de TS 419 ook van het usenet downloaden?

Bij andere merken staat expliciet op de site vermeld dat de nas gebruik kan maken van sabnzb of usenet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• advanw
uppie8374 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 00:47:
Misschien een rare vraag, maar ik kom het niet op de site van QNAP tegen en ook niet bij andere reviews of winkels, maar kan ik met de TS 419 ook van het usenet downloaden?

Bij andere merken staat expliciet op de site vermeld dat de nas gebruik kan maken van sabnzb of usenet.
Volgens mij kan dit, namelijk door gebruik te maken van het QPKG platform. Dit staat ook bij deze NAS vermeld onderaan de featurepagina: http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=127

Als je klikt op QPKG zie je een lijst van alle apps die je kan installeren, een daarvan is Sabnzb.
Ahzo, snap um. Kan alleen voor zover ik weet door het 1 voor 1 te doen. Duurt wel een tijdje om dat te doen omdat je bij iedere swap je RAID moet rebuilden.

Als je dus 4 x 500GB hebt en je wilt naar 4 x 1TB haal je er 1 x 500GB uit, stopt er 1 x 1TB in, de RAID zal rebuilden. Als rebuild klaar is volgende 500GB eruit en 1TB erin enzovoorts.

Zodra je klaar bent kun je door "RAID Expand" de grootte van de RAID vergroten. Hij zal denk ik nog 1.5TB (4 x 500 GB - 1 x 500 GB voor pariteit) hebben, maar met "RAID Expand" kun je de grootte dus naar 3TB verhogen.
Bedankt! Dit is de info waar ik naar op zoek was, volgens mij is dit exact hetzelfde als Netgears X-RAID. Ik denk dat het voor mij nu de QNAP Turbo Station TS-410 Turbo NAS gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzokphp
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 17:37
Even een vraagje, elke keer als ik met me server wil verbinden via netwerklocaties moet ik username en wachtwoord invullen. Is er een manier om die gegevens automatisch op te slaan, of op ip instellen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Op welk OS? Ik ga gemakshalve uit van Windows, je kan mappings maken waarna je ook credentials kan invullen die je kan opslaan.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzokphp
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 17:37
Ja inderdaad Windows (7). Hoe maak ik die mappings aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zoek een NAS die héél zuinig is.
Qua performance hoeft het niet "geweldig" te zijn, aan een deftig tempo films en bestanden uploaden en zonder haperen op mijn multimediasysteem streamen zou al goed zijn.
Qua prijs dus ook erg laag.

Wat wordt aangeraden?
Ik heb momenteel een Western Digital Mybook World Edition Blue Ring 500gb, maar deze crasht constant wanneer ik ze een tijdje niet gebruik... Niet handig en altijd weer moeilijk aan de praat te krijgen...

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

dbzokphp schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 11:52:
Wat nog makkelijker is is om op de NAS users aan te maken met dezelfde naam/login van je windows accounts. Op die manier logt je pc bij het aanmelden van een van deze accounts meteen in.
Tenminste dit is bij Synology zo maar ik neem aan dat andere merken zoals QNAP dit ook kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruitech
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 18:15
uppie8374 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 00:47:

Is zeker mogelijk. Ik gebruik zelf een Qnap TS-419P voorzien van 4x 2TB (Hitachi). Op de qnap kan je zo genoemde QPKG Plugins downloaden (voor geconfigureerde pakketjes) deze installeer je in een paar sec. Vervolgens configureer je de QPKG: Sabnzbd en downloaden maar.

Haal zelf met een Ziggo 50mbit lijn zo'n 40 a 50 mbit (vrijwel volle bak). Alleen is bij het unrarren/parren/controleren/etc de CPU van de Qnap de bottleneck. Deze zie je onder "system status" pieken naar 100%.
In de praktijk is m'n Qnap dan ook vrijwel 99% van de tijd op 100% belasting actief :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
dbzokphp schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 11:52:
Even googlen ;)

http://www.groovypost.com...a-or-windows-server-2008/

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 12:31:
Ik zoek een NAS die héél zuinig is.
Qua performance hoeft het niet "geweldig" te zijn, aan een deftig tempo films en bestanden uploaden en zonder haperen op mijn multimediasysteem streamen zou al goed zijn.
Qua prijs dus ook erg laag.

Wat wordt aangeraden?
Ik heb momenteel een Western Digital Mybook World Edition Blue Ring 500gb, maar deze crasht constant wanneer ik ze een tijdje niet gebruik... Niet handig en altijd weer moeilijk aan de praat te krijgen...

Iemand tips?
Wat is je budget? Een Thecus N0503 met een Atom CPU is eventueel interessant. Daar kun je of 3 x 3.5" of 5 x 2.5" HDD inproppen.

Met 5 x 2.5" HDD verstook je dan maximaal 30 Watt (bij belasting). Bij 3 x 3.5" zal dat rond de 40 Watt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
WouterHelm schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:06:
[...]

Wat is je budget? Een Thecus N0503 met een Atom CPU is eventueel interessant. Daar kun je of 3 x 3.5" of 5 x 2.5" HDD inproppen.

Met 5 x 2.5" HDD verstook je dan maximaal 30 Watt (bij belasting). Bij 3 x 3.5" zal dat rond de 40 Watt zijn.
Ik kan niet terugvinden wat de snelheid van die Atom is. Je hebt namelijk 1.6 ghz, 1.2 ghz en volgens mij ook nog 600 of 800 mhz oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Viper® schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 15:21:
[...]

Ik kan niet terugvinden wat de snelheid van die Atom is. Je hebt namelijk 1.6 ghz, 1.2 ghz en volgens mij ook nog 600 of 800 mhz oid.
Er zit een Atom N270 (1.6 GHz) in. Ik heb ergens in een review gelezen dat hij 60 MB/sec lees en 40 MB/sec schrijf haalde (met 3 x 3.5" HDD in RAID5). Ik denk dat dat ruim voldoende zal zijn.

De nieuwere modellen met een Atom D510 (dual core 1.66GHz) halen wel iets meer (zo'n 70 MB/sec max), maar qua prijs zit je dan ook weer een stap hoger. Ik weet niet wat ze qua stroom verbruik doen, maar daar zal weinig verschil in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb wat rondgezocht achter die nas, maar op tweedehandssites niet terug te vinden :s
geen idee welke prijzen het zijn, of waar te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 09:40
@Wouterhelm: Goed te horen dat er in dit topic eindelijk een Thecus gebruiker zich meldt :)

Heb al een tijd een N5200 Pro, maar zit er over na te denken om de N4200 aan te schaffen, want dat apparaat ziet er qua specs wel heel top uit. N5200 Pro haalt trouwens zo'n 35mb/s, dit model begint ondertussen ook weer wat gedateerd te raken.

Is dit je eerste ervaring met Thecus? Wat vindt je van het apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ow 350 euro voor die NAS, dat is zo ongeveer 6 keer mijn budget :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
@Door: gummib33r
Voor 350€ misschien een Synology DS410J of DS409 ?
pricewatch: Synology DS410j
pricewatch: Synology Disk Station DS409

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp je niet goed, ik bedoel dat ik een goedkope oplossing zocht, niet aan 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
rookie no. 1 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 21:38:
@Wouterhelm: Goed te horen dat er in dit topic eindelijk een Thecus gebruiker zich meldt :)

Heb al een tijd een N5200 Pro, maar zit er over na te denken om de N4200 aan te schaffen, want dat apparaat ziet er qua specs wel heel top uit. N5200 Pro haalt trouwens zo'n 35mb/s, dit model begint ondertussen ook weer wat gedateerd te raken.

Is dit je eerste ervaring met Thecus? Wat vindt je van het apparaat?
Ik heb de N5500 gehad, maar ik heb deze nu vervangen door een N4200, met name door het stroomverbruik. Ik probeer op korte termijn nog een uitgebreide review te maken voor op de product pagina. Ik haal er zo'n 60 MB/sec mee (3 HDD's in RAID5). Laat maar weten of je nog dingen moet weten.

Bij een bekende van me heb ik een N0503 geïnstalleerd.

Persoonlijk vind ik Thecus niet onder doen voor de bekendere merken, ze hebben alleen wat minder modellen. Ander groot voordeel vind ik dat ze een kantoor in NL hebben. Met het updaten van de firmware op de N0503 ging er iets fout waardoor hij niet meer bootte. Na contact te hebben gehad met de support heb ik de DOM Module (soort van flash module) opgestuurd om deze opnieuw te laten programmeren. Binnen 3 dagen had ik hem terug en had ik weer een werkende NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Misschien interessant voor mensen die 2.5" schijven in een NAS willen zetten:

http://www.doebie.nl/

Seagate 500 Gb 7200 rpm 5400 rpm 2.5 " schijf, € 60,-

volgens mij is hij trouwens gweoon 5400 rpm: http://www.seagate.com/ww...nsion/expansion_portable/

[ Voor 32% gewijzigd door Viper® op 28-01-2010 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374

uppie8374

Sousousou

Wouter, kun je vertellen hoe het zit met de software op de N4200? Kun je er gebruik van usenet mee maken? Zijn daar ook module's voor te downloaden? Het enige dat ik op de site van Thecus tegenkom is dat er een ftp server, iTunes server, photo web server en media server met upnp aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:02
Ik van plan een NAS aan te schaffen, waarschijnlijk een 4-bay van QNAP.

Je ziet vaak discussies over RAID1 of RAID5 maar voor mijn gevoel is dat meer iets voor een bedrijfssituatie waarbij je geen dag zonder je data kunt. Ik wil vooral voorkomen dat ik mijn complete data kwijt ben heb dus vooral behoefte aan een goede backup van bijvoorbeeld eens in de week.

Ik zou daarvoor ook nog een externe HD kunnen aanschaffen maar kan ik niet gewoon één (of desnoods twee) van de bays van de NAS voor dit doel gebruiken? Ik stel me voor dat ik eens per week een backup maak en de (hotswappable) HD er vervolgens uithaal en ergens anders opberg.

Iemand ervaring met dit "systeem" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
uppie8374 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 15:19:
Wouter, kun je vertellen hoe het zit met de software op de N4200? Kun je er gebruik van usenet mee maken? Zijn daar ook module's voor te downloaden? Het enige dat ik op de site van Thecus tegenkom is dat er een ftp server, iTunes server, photo web server en media server met upnp aanwezig zijn.
Je kunt wel een download module installeren, maar daarmee kun je alleen eMule en torrents mee downloaden. Maar op korte termijn zal daar NZB aan toegevoegd worden volgens Thecus. Begin februari zouden er wat beta firmwares moeten komen waarbij je NZB support kunt toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 09:40
Buiten dat Thecus soms modules uitbrengt met extra functionaliteit, zijn er veelal gebruikers die modules zelf maken en delen met de rest (zie Thecus wiki). Als je een beetje handig bent met Linux en compilen, kun je dat zelf.

Er zijn ook 2 handige user forums, o.a. degene via Hexusnet van Thecus zelf en de thecususergroup.proboards.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374

uppie8374

Sousousou

rookie no. 1 schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 18:27:
Buiten dat Thecus soms modules uitbrengt met extra functionaliteit, zijn er veelal gebruikers die modules zelf maken en delen met de rest (zie Thecus wiki). Als je een beetje handig bent met Linux en compilen, kun je dat zelf.

Er zijn ook 2 handige user forums, o.a. degene via Hexusnet van Thecus zelf en de thecususergroup.proboards.com.
Bedankt voor de info :) Mijn keuze was inmiddels al op de nieuwste Thecus gevallen. Vandaag mijn oude hardware verkocht. Van de week de Thecus bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik heb een FTP probleem met mijn QNAP 219P. De ftp server staat aan en werkt, maar vaak hooguit een dag, soms wat langer. Daarna is de NAS niet meer bereikbaar. Als ik dan thuis ben en de NAS via het LAN wil benaderen, lukt dit ook niet. Dus NAS uitzetten, aanzetten en dan is het weer opgelost. Het lijkt dus wel alsof hij vast loopt. Of in een power saving mode gaat en er niet meer uit komt of zo? Kent iemand dit probleem?

Dit had ik eerder niet, pas sinds ik de FTP server gebruik. Of het moet toeval zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 01-02-2010 11:47 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstudent
  • Laatst online: 08-01-2022
Heren, ik volg het topic alweer een tijdje. En heb best wel veel gelezen over de verschillende NAS mogelijkheden. Ik denk dat voor mij prijs/kwaliteit/snelheid gezien de Synology DS209 het beste is.

Ik wil deze vooral gebruiken om centraal documenten en foto's op te slaan en daar meteen een backup van te maken. De backup moet eigenlijk op twee manieren gebeuren. Op twee onafhankelijke schijven (dus niet in RAID) in de DS209 zelf, dus een aantal mappen selecteren die op gezette tijden van schijf A naar schijf B worden gesynchroniseerd. En daarbij wil ik een externe schijf 1x per week eraan hangen om deze mappen dan nog extern te backuppen. Is dit mogelijk met de DS209? Ik kan alleen veel info vinden over RAID m.b.t. de DS209, maar ik wil echt twee aparte schijven (die dus onafhankelijk van elkaar zijn).

Dan heb ik nog een puntje, ik heb al 2 schijven van een vorig project:
2x Western Digital 1TB SATA300 16MB, WD10EACS
Ik heb hier al slechte verhalen over gelezen m.b.t. het LCC probleem (het zogenaamde stop/start count probleem). Zijn deze schijven met een firmware update te fixen zodat ze in de DS209 draaien zonder dat ze elke 30s geparkeerd worden (wat de levensduur enorm verkort)?

Nog een laatste puntje, ik vroeg me af of het mogelijk is om op de DS209 een VPN server te laten draaien?
Veel vraagjes, en ik hoop dat iemand me daarmee kan helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Superstudent schreef op maandag 01 februari 2010 @ 14:04:
Heren, ik volg het topic alweer een tijdje. En heb best wel veel gelezen over de verschillende NAS mogelijkheden. Ik denk dat voor mij prijs/kwaliteit/snelheid gezien de Synology DS209 het beste is.

Ik wil deze vooral gebruiken om centraal documenten en foto's op te slaan en daar meteen een backup van te maken. De backup moet eigenlijk op twee manieren gebeuren. Op twee onafhankelijke schijven (dus niet in RAID) in de DS209 zelf, dus een aantal mappen selecteren die op gezette tijden van schijf A naar schijf B worden gesynchroniseerd. En daarbij wil ik een externe schijf 1x per week eraan hangen om deze mappen dan nog extern te backuppen. Is dit mogelijk met de DS209? Ik kan alleen veel info vinden over RAID m.b.t. de DS209, maar ik wil echt twee aparte schijven (die dus onafhankelijk van elkaar zijn).

Dan heb ik nog een puntje, ik heb al 2 schijven van een vorig project:
2x Western Digital 1TB SATA300 16MB, WD10EACS
Ik heb hier al slechte verhalen over gelezen m.b.t. het LCC probleem (het zogenaamde stop/start count probleem). Zijn deze schijven met een firmware update te fixen zodat ze in de DS209 draaien zonder dat ze elke 30s geparkeerd worden (wat de levensduur enorm verkort)?

Nog een laatste puntje, ik vroeg me af of het mogelijk is om op de DS209 een VPN server te laten draaien?
Veel vraagjes, en ik hoop dat iemand me daarmee kan helpen :)
Mbt de WD schijven, dit is volgens mij al in het Synology topic voorbijgekomen, maar speciaal voor jou alsnog :)

http://www.synology.com/s...how.php?q_id=407&lang=enu

Voor Syno vragen: Het grote Synology topic deel 2

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstudent
aramdin schreef op maandag 01 februari 2010 @ 14:32:
[...]

Mbt de WD schijven, dit is volgens mij al in het Synology topic voorbijgekomen, maar speciaal voor jou alsnog :)

http://www.synology.com/s...how.php?q_id=407&lang=enu

Voor Syno vragen: Het grote Synology topic deel 2
Ok thnx :). Het WD blijft een lastig probleem, waar volgensmij nog niet echt iets definitiefs voor is gekomen.
Ik ga even verder kijken in het Synology topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06-2024
Ik heb een topic Overwegingen van een NAS-beginner Daar heb ik een aantal tips gekregen. Heb mijn keuze nog niet deinitief gemaakt. ik zit te denken aan de Qnap TS-119 of de Synology DS110 of DS210J. Wil er maximaal 350 euro aan uitgeven.

Hieronder mijn eigen quote (uit mijn topic) met vragen die ik heb:
clemento schreef op zondag 31 januari 2010 @ 11:30:
[...]

Over welk type ben ik nog niet uit. Op dit forum is iedereen enthousiast over Synology en die heeft natuurlijk ook fantastische apparaten maar maar de Qnap TS-119 heeft op dit moment mijn voorkeur maar zou graag van meer forumleden wat hun overwegingen zijn om voor Synology DS110(J/+) of Qnap TS-119 te kiezen.
- Betrouwbaarheid
- Snelheid bij gelijktijdig downloaden/afspelen
- gebruik van de interface
Zoals ik al eerder schreef is de Qnap TS-119 stiller/zuiniger door het ontbreken van de fan. Verder lijk het mij een degelijk apparaat en de vormgeving en mogelijkheden spreken me wel aan.
Wel jammer dat er geen apart topic is voor de Qnap TS-119 om ervaringen uit te wisselen en misschien dat ik dat nog ga aanmaken tzt.
Verder heeft Synology Photo Station 3 en vraag me af of Qnap ook een vergelijkbare toepassing heeft.
Nog reviews van Qnap en DS209
drfruit schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 18:01:
De v3 interface van Qnap is inderdaad erg mooi en in veel opzichten handig geworden, maar bestanden verslepen is er nog niet bij, daarvoor wordt nog de oude, FTP-gebaseerde Web File Manager gebruikt waarbij je eerst bestanden moet aanklikken en dan commando's selecteren, naar een andere plek bladeren, etc.
Het wachten is op de integratie van AjaXplorer. Voorlopig is dat alleen als extra QPKG pakket beschikbaar en dan mis je toch wel wat mogelijkheden.
Nog een vraagje: Begrijp ik goed dat je de Qnap niet via windows-explorer kan benaderen?

[ Voor 17% gewijzigd door clemento op 01-02-2010 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
clemento schreef op maandag 01 februari 2010 @ 17:50:
Nog een vraagje: Begrijp ik goed dat je de Qnap niet via windows-explorer kan benaderen?
Nee hoor, dat kan bij elke normale NAS. Alleen duurt het verslepen van bestanden met Windows Explorer erg lang, want ze moeten dan over het netwerk heen en weer naar je PC.
Inmiddels is er een nieuwe web file manager (in ieder geval voor bepaalde Qnap-modellen) waarin je bestanden wel direct op de NAS kunt verslepen.
Op mijn Qnap TS-439 Pro heb ik een RAID5 array aangemaakt en bevinden alle shares zich op hetzelfde volume. Daardoor gaat het verplaatsen van bestanden in een fractie van een seconde. Als je shares op verschillende schijven of volumes staan, duurt dat langer, net zoals bij een PC met verschillende schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06-2024
drfruit schreef op maandag 01 februari 2010 @ 20:49:
[...]

Nee hoor, dat kan bij elke normale NAS. Alleen duurt het verslepen van bestanden met Windows Explorer erg lang, want ze moeten dan over het netwerk heen en weer naar je PC.
Inmiddels is er een nieuwe web file manager (in ieder geval voor bepaalde Qnap-modellen) waarin je bestanden wel direct op de NAS kunt verslepen.
Op mijn Qnap TS-439 Pro heb ik een RAID5 array aangemaakt en bevinden alle shares zich op hetzelfde volume. Daardoor gaat het verplaatsen van bestanden in een fractie van een seconde. Als je shares op verschillende schijven of volumes staan, duurt dat langer, net zoals bij een PC met verschillende schijven.
Die tool is dus om op de NAS zelf bestanden te verplaatsen begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:22
remotehost schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 12:06:
[...]

Hey leuk, weer iemand met een QNAP TS-509 Ultra Edition erbij! :-) Ben benieuwd wat je ervan merkt. uname -a geeft bij mij inderdaad hetzelfde weer.
Ik merk het zeker. normaal was hij met sabnzbd downloaden @50mbit was hij rond de 85% bezig, nu nog geen 10%. Alles is gewoon sneller, heerlijke nas.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ik heb het idee dat de performance een beetje inkakt nu hij steeds voller wordt. Qua cpu bezetting zie ik geen ruk verschil met voorheen, bij large file transfers. Toch zie ik dat ik in ESX bij het clonen van een machine vaak nog maar 35MB/s haal, waar dat eerst 70MB/s was. Strange. Iemand met dezelfde ervaring met een 509 Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Laatst online: 21-09 23:19
D-e-n schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 17:24:
Ik van plan een NAS aan te schaffen, waarschijnlijk een 4-bay van QNAP.

Je ziet vaak discussies over RAID1 of RAID5 maar voor mijn gevoel is dat meer iets voor een bedrijfssituatie waarbij je geen dag zonder je data kunt. Ik wil vooral voorkomen dat ik mijn complete data kwijt ben heb dus vooral behoefte aan een goede backup van bijvoorbeeld eens in de week.

Ik zou daarvoor ook nog een externe HD kunnen aanschaffen maar kan ik niet gewoon één (of desnoods twee) van de bays van de NAS voor dit doel gebruiken? Ik stel me voor dat ik eens per week een backup maak en de (hotswappable) HD er vervolgens uithaal en ergens anders opberg.

Iemand ervaring met dit "systeem" ?
Je kunt er 2 schijven in stoppen, maar volgens mij kun je niet 2 aparte volumes maken, dus twee andere schijven gebruiken om te back-uppen.

Het is net wat je nodig hebt. Ik had een QNAP 209 met 2 x 1 TB in RAID0, sinds vorige week een 439 met 4 x 2 TB in RAID5. Ik vond het risico dat er een drive kapot gaat toch iets groter worden met 4 schijven.

Backuppen kun je met een USB disk of eSATA disk. Dat gaat niet supersnel., vooral met USB.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:02
loekf2 schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 02:29:
[...]
Je kunt er 2 schijven in stoppen, maar volgens mij kun je niet 2 aparte volumes maken, dus twee andere schijven gebruiken om te back-uppen.
Op de site van QNAP lees ik dit:

The NAS offers advanced RAID 0, 1, 5, 6, 5 + Spare, Single, and JBOD disk configurations.

Dat suggereert toch dat alle opties op dat gebied open zijn en dat het wel kan?
Het is net wat je nodig hebt. Ik had een QNAP 209 met 2 x 1 TB in RAID0, sinds vorige week een 439 met 4 x 2 TB in RAID5. Ik vond het risico dat er een drive kapot gaat toch iets groter worden met 4 schijven.
En ik neem aan dat je dan ook nog backups maakt?
Backuppen kun je met een USB disk of eSATA disk. Dat gaat niet supersnel., vooral met USB.
Da's niet zo heel erg. Je doet het niet elke dag :)
En de dagelijkse bestanden (mail/word etc...) heb ik wel dubbel via mijn laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een ds209 nas en heb hierop sabnzbd geinstalleerd.
Nu heb ik een nfo bestand ingeladen en heb ook eea gedownload. Maar ik kan het gedownloade bestand nergens op de nas terugvinden.
heeft iemand een tip oid?

Bij config staat bij de completed download folder: downloads/complete

alleen deze folder kan ik nergens op de nas vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstudent
Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 22:30:
Ik heb een ds209 nas en heb hierop sabnzbd geinstalleerd.
Nu heb ik een nfo bestand ingeladen en heb ook eea gedownload. Maar ik kan het gedownloade bestand nergens op de nas terugvinden.
heeft iemand een tip oid?

Bij config staat bij de completed download folder: downloads/complete

alleen deze folder kan ik nergens op de nas vinden...
Volgensmij moest je vantevoren de directories aanmaken/sharen. En dan pas kan je ermee downloaden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:58
Het is in ieder geval een vraag die in dit topic of het Synologytopic vaak genoeg voorbij is gekomen. Zoek en gij zult vinden...

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 03-02-2010 07:28 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Nieuwe firmware
meuk: Qnap TS-x39 / TS-x59 / SS-x39 3.2.2 build 0128

Misschien iets voor UltraSub met zijn probleem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eiland
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 23:58
Ik ben op zoek naar een NAS maar ben er niet uit wat het beste is voor mij. Ik wil graag een NAS met 2 bays waarvan er dan 1 gevuld is met een 2TB schijf, Nu zag ik zelf de Seagate BlackArmor NAS 220. Deze voldoet opzich aan mijn eisen. Mijn vraag is alleen kan deze ook bv: sabnzbd draaien?

Of heeft er iemand nog een beter product die hetzelfde doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Denk dat de Seagate sabnzbd niet kan draaien. (toch nergens gevonden, ook niet NZB support)

Hier een review.
http://www.smallnetbuilde...ackarmor-nas-220-reviewed

Ik denk dat de Synology DS210J overall en prijs/prestatie onovertroffen is en zeer goede ondersteuning en functies.
http://www.synology.com/nld/products/DS210j/index.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil graag de Qnap ts 119 aanschaffen om zo films te streamen naar mijn ps3. Dit zijn veelal MKV-bestanden. Ondersteunt twonkymedia mkv's en flac-bestanden? Hoor veel verhalen dat dit niet optimaal werkt...

Nu stream films en muziek via mijn pc met ps3 mediaserver. Werkt prima, maar wil graag overstappen naar een NAS.

Is het ook mogelijk om de ps3 mediaserver te installeren op de qnap ts119?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Twonky kan, ik gebruik (in combinatie met mijn Popcorn Hour) gewone shares. Twonky ondersteunt geen ondertitel bestanden, speelt DVD's alleen van de afzonderlijke VOB files af, etc. dus ik was daar vrij snel klaar mee. Ook heb ik als ik 1 niveau terug wil, dat ik dan meteen weer in de media source selection kom, maar dat zal wel aan de Popcorn Hour liggen.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een domme vraag, maar bestaat er de mogelijkheid om de ps3 mediaserver te installeren op de NAS qnap ts 119?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb even een QNAP vraag.

Heb de firmware van de QNAP 439 pro geupdate van v 3.2.0 naar 3.2.2.
Daardoor is Twonky Media Server van v 5.1.1 naar versie 5.1.2 geupdate.

Nu werkt eea niet meer met mijn xbox.. kan geen xvids meer streamen, probleem is hier en daar al bekend, maar mijn vraag is nu :

kan ik de firmware van mijn qnap downgraden, dus terug van 3.2.2 naar 3.2.0 zonder problemen :?
Pagina: 1 ... 26 ... 41 Laatste