Ben mij aan het oriënteren voor het opzetten van een eenvoudig en betaalbaar NAS voor de thuis sitiutie.
Er zijn verschillende mogelijkheden heb ik begrepen en ik heb een aantal vragen waar andere wellicht ook mee zitten. Ben al een weekje in dit forum gedeelte aan het rondkijken en zou natuurlijk ook vragen in de betreffende topics kunnen stellen maar willicht wel interessant wat de overwegingen zijn van een NAS-beginnen en ik ben benieuwd naar de reacties.
Mijn wensen:
- data via een NAS beschikbaar binnen huis
- wil kunnen downloaden via het NAS
- redelijk eenvoudig van opzet maar wel veel mogelijkheden
- uitbreidbaar
- wifi zou zou mooi zijn
- ca 250 euro met 1.5 TB
Waar zit ik nu aan te denken:
- iOmega iConnect (heeft eigenlijk alles wat ik wens)
- Synology DS10J
- D-Link DNS-323
- (edit) Een eenvoudige Windows Home Server
- (edit2) ATOM-sever met ubuntu
Overwegingen bij de verschillende NAS-configuraties:
Met de iConnect zou ik met 250 uit kunnen komen denk ik, het apparaat gaat ca 100 euro kosten en met een eenvoudige externe 1.5 HDD ben ik klaar.
Met Synology DS110-J met HDD ga ik iets over het budget maar wel een heel mooi apperaat.
De D-Link is prijstechnisch ook interesant en leuke maar wel ingewikkelde tweak mogelijkheden.
Iets anders is dat ik me afvraag of SSD-drives misschien ook interessant zijn in een NAS ipv voor het bestuuringssysteem zoals ik hier lees? Bij foto's op mijn PC merk ik altijd dat het moeite kost de grote pictogrammen weer te geven en een snelle SSD disk voor foto's zou dan handig zijn en heb in een NAS ook nog voordeel van de SSD-snelheids winst?
vragen:
- wat zou je een NAS-beginner adviseren?
- zijn er nog andere budget opties die veel mogelijkheden hebben
- waar moet ik nog meer op etten
- is 2e hands misschien een optie?
- SSD in NAS heeft dat voordelen?
Alsvast mijn dank voor de tips,
groet,
Jan
Er zijn verschillende mogelijkheden heb ik begrepen en ik heb een aantal vragen waar andere wellicht ook mee zitten. Ben al een weekje in dit forum gedeelte aan het rondkijken en zou natuurlijk ook vragen in de betreffende topics kunnen stellen maar willicht wel interessant wat de overwegingen zijn van een NAS-beginnen en ik ben benieuwd naar de reacties.
Mijn wensen:
- data via een NAS beschikbaar binnen huis
- wil kunnen downloaden via het NAS
- redelijk eenvoudig van opzet maar wel veel mogelijkheden
- uitbreidbaar
- wifi zou zou mooi zijn
- ca 250 euro met 1.5 TB
Waar zit ik nu aan te denken:
- iOmega iConnect (heeft eigenlijk alles wat ik wens)
- Synology DS10J
- D-Link DNS-323
- (edit) Een eenvoudige Windows Home Server
- (edit2) ATOM-sever met ubuntu
Overwegingen bij de verschillende NAS-configuraties:
Met de iConnect zou ik met 250 uit kunnen komen denk ik, het apparaat gaat ca 100 euro kosten en met een eenvoudige externe 1.5 HDD ben ik klaar.
Met Synology DS110-J met HDD ga ik iets over het budget maar wel een heel mooi apperaat.
De D-Link is prijstechnisch ook interesant en leuke maar wel ingewikkelde tweak mogelijkheden.
Iets anders is dat ik me afvraag of SSD-drives misschien ook interessant zijn in een NAS ipv voor het bestuuringssysteem zoals ik hier lees? Bij foto's op mijn PC merk ik altijd dat het moeite kost de grote pictogrammen weer te geven en een snelle SSD disk voor foto's zou dan handig zijn en heb in een NAS ook nog voordeel van de SSD-snelheids winst?
vragen:
- wat zou je een NAS-beginner adviseren?
- zijn er nog andere budget opties die veel mogelijkheden hebben
- waar moet ik nog meer op etten
- is 2e hands misschien een optie?
- SSD in NAS heeft dat voordelen?
Alsvast mijn dank voor de tips,
groet,
Jan