Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06-2024
Ben mij aan het oriënteren voor het opzetten van een eenvoudig en betaalbaar NAS voor de thuis sitiutie.
Er zijn verschillende mogelijkheden heb ik begrepen en ik heb een aantal vragen waar andere wellicht ook mee zitten. Ben al een weekje in dit forum gedeelte aan het rondkijken en zou natuurlijk ook vragen in de betreffende topics kunnen stellen maar willicht wel interessant wat de overwegingen zijn van een NAS-beginnen en ik ben benieuwd naar de reacties.
Mijn wensen:
- data via een NAS beschikbaar binnen huis
- wil kunnen downloaden via het NAS
- redelijk eenvoudig van opzet maar wel veel mogelijkheden
- uitbreidbaar
- wifi zou zou mooi zijn
- ca 250 euro met 1.5 TB
Waar zit ik nu aan te denken:
- iOmega iConnect (heeft eigenlijk alles wat ik wens)
- Synology DS10J
- D-Link DNS-323
- (edit) Een eenvoudige Windows Home Server
- (edit2) ATOM-sever met ubuntu

Overwegingen bij de verschillende NAS-configuraties:
Met de iConnect zou ik met 250 uit kunnen komen denk ik, het apparaat gaat ca 100 euro kosten en met een eenvoudige externe 1.5 HDD ben ik klaar.
Met Synology DS110-J met HDD ga ik iets over het budget maar wel een heel mooi apperaat.
De D-Link is prijstechnisch ook interesant en leuke maar wel ingewikkelde tweak mogelijkheden.

Iets anders is dat ik me afvraag of SSD-drives misschien ook interessant zijn in een NAS ipv voor het bestuuringssysteem zoals ik hier lees? Bij foto's op mijn PC merk ik altijd dat het moeite kost de grote pictogrammen weer te geven en een snelle SSD disk voor foto's zou dan handig zijn en heb in een NAS ook nog voordeel van de SSD-snelheids winst?

vragen:
- wat zou je een NAS-beginner adviseren?
- zijn er nog andere budget opties die veel mogelijkheden hebben
- waar moet ik nog meer op etten
- is 2e hands misschien een optie?
- SSD in NAS heeft dat voordelen?

Alsvast mijn dank voor de tips,
groet,
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 12:44
wil kunnen downloaden via het NAS
Hoe? HTTP? FTP? Torrents? Usenet?

Een SSD zou ik al zeker niet doen wegens de hoge kost/MB. Het is veel belangrijker er NAS te vinden die zijn "beloftes" over de netwerksnelheid waar maakt. Zo haalt mijn NAS van WD hier maar een povere 2MB/sec

[ Voor 60% gewijzigd door webinn op 13-01-2010 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zeker in de budget NAS modellen heeft een SSD geen zin omdat de maximale doorvoersnelheid niet beperkt wordt door de schijfconfiguratie maar door de CPU / Memory van de NAS zelf. Sowieso geeft een SSD voor dataopslag niet zo veel voordelen. Het voordeel van een SSD is vooral de lage toegangstijd wat zorgt voor spectaculaire winsten in bijvoorbeeld een OS opstarten. Hierbij worden namelijk veel kleine bestanden geladen.

Wat dus heel belangrijk is om goed naar te kijken is de maximale snelheid die een NAS kan halen. Hoe hoog die moet zijn hangt weer helemaal af van je wensen. Bijvoorbeeld om HD films te streamen vanaf je NAS heb je veel meer snelheid nodig als voor wat word documenten opslaan ;)

Ook interssant: [NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 13-01-2010 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:26

PoweRoy

funky!

NAS is inderdaad voor data opslag, niet bliksemsnelheids data overdracht.

Ik heb zelf de CH3SNAS (identiek als dns 323 qua software die je erop kan zetten) en ben er zeer tevreden over. Transmission voor torrents, je kan ook newsgroupdownload software erop zetten. Via YAMJ mooie films/series layout voor een mediaspeler. Bijna alles is goed uitgelegd hoe je het moet installeren dus kennis is niet veel nodig. (als je wil begrijpen wat je doet wel ;))

Wifi is niet aan te raden ivm snelheden voor bv een mediaspeler. Draad is toch stabieler.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Mijn advies: oppassen met WiFi, vergeet niet dat je het over een hubbed non-duplex geheel hebt wat de al beperkte bandbreedte bij de eerste tekenen van signaal verlies omzet in minder. Zet je NAS aan de grootst beschikbare datapijp die je maar kunt vinden, als je dan besluit om maar één client via een ander accespoint WiFi te geven, dan heeft de rest van je net tenminste nog de snelle draadjes (gok zo dat gigabit het leukste is met Cat5e kabels).

Verder: kant-en-klaar is leuk, maar al eens gekeken naar zelfbouw? Leuk ITX systeempje met basis hardware in een of ander basis kastje (of een triplex zelfbouw iets). Dan heb je er alles over te zeggen, er zijn erg leuke Atom plankjes op de markt met ladingen S-ATA poorten en soms zelfs 2 gigabit NIC's, waardoor je hem gelijk als router kunt gebruiken. Qua software vind ik Windows Home Server geweldig (zeker als de rest van je net W7 gebruikt, homegroup en libraries ftw), maar persoonlijk heb ik ook positieve ervaring met FreeNAS. Voordeel zelfbouw: ultieme uitbreidbaarheid.

En een SSD in een NAS: tsja, als je hem het typische 'ik ben geen PC, ik ben domotica' gevoel wilt geven. Persoonlijk zou ik sowieso aanraden om je OS op iets 'solids' te zetten, zowel Windows Home Server als FreeNAS vinden het helemaal niet erg om geïnstalleerd te worden op een compactflash card (er zijn ATOM plankjes met ladingen S-ATA poorten en een onboard CF-slot), lage seektimes met een lichtgewicht OS, wat veilig is terwijl je de harddisks gebruikt voor bulk storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 20:19

duderuud

Sliden is koel

Even een persoonlijke ervaring. Inmiddels gebruik ik al bijna een jaar een Qnap TS-119. Geweldig apparaat. Veel opties, snel en stabiel.

Daarvoor had ik een Conceptronic-ding en voor 'de handel' had ik een eTrayz van Xtreamer gekocht. Alletwee budget NASjes en dat merk je. De Conceptronic had eigenlijk geen opties :P en de eTrayz was hopeloos traag en instabiel. Software die erbij zit is nog dramatischer, format gelijk je NAS bij herinstallatie!

Conclusie, geef aub wat geld uit voor een goede NAS van bijv. Qnap/Synology/Thecus. Mijn TS-119 kost nu 240 euro en met een 1,5TB WD Green ben je dus 340 euro kwijt. Best veel geld maar doe het aub, bespraat je VEEL ongemak/gevloek ;)

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-09 13:44
PoweRoy schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 10:00:

Ik heb zelf de CH3SNAS (identiek als dns 323 qua software die je erop kan zetten) en ben er zeer tevreden over. Transmission voor torrents, je kan ook newsgroupdownload software erop zetten. Via YAMJ mooie films/series layout voor een mediaspeler. Bijna alles is goed uitgelegd hoe je het moet installeren dus kennis is niet veel nodig. (als je wil begrijpen wat je doet wel ;))

Wifi is niet aan te raden ivm snelheden voor bv een mediaspeler. Draad is toch stabieler.
Wat voor read/write speeds haal je?

Jouw naam in onder mijn Post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Aan allen bedankt voor de feedback tot nu toe.
webinn schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 09:52:
[...]

Hoe? HTTP? FTP? Torrents? Usenet?

Een SSD zou ik al zeker niet doen wegens de hoge kost/MB. Het is veel belangrijker er NAS te vinden die zijn "beloftes" over de netwerksnelheid waar maakt. Zo haalt mijn NAS van WD hier maar een povere 2MB/sec
Wil graag downloaden via Torrents en dan data eventueel op een USB laten wegschrijven zoals denk ik met de iConnect mogelijk is en denk ik ook met de Synology-NAS. SSD heeft dus geen zin in een NAS begrijp ik.
ik222 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 09:58:
budget NAS modellen

maximale snelheid die een NAS kan halen.

Ook interssant: [NAS] Het grote NAS Overzicht Topic
Zijn de door mij gesugereerde modellen typesche budged modellen of zit daar een goede keuze tussen?
De Synology modellen lijken me best goed en eenvoudig.
Wat dacht je van de keuze DS109-J?
Het topic zal ik ook zeker nog bekijken.
PoweRoy schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 10:00:

De DNS 323 lijkt me een heel leuk apparaat en een goede prijs/kwaliteit verhouding. Het een howtodo gelezen voor de configuratie van de USB-stick want ik begrijp dat je daar de stuur en download sotware op met zetten om de disken uit te kunnen zetten als deze niet benaderd worden. De stappen waren aardig duidelijk en lijkt me ook wel leuk om het naar wens te configureren. Kun je op de DNS 323 ook downloaden op een USB-stick?
Umbrah schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 10:03:
..Cat5e kabels

Verder: kant-en-klaar is leuk, maar al eens gekeken naar zelfbouw?

.. lage seektimes met een lichtgewicht OS, wat veilig is terwijl je de harddisks gebruikt voor bulk storage.
Van kabels heb ik niet veel verstand. Is daar dan verschil in?
Denk dat een optie met speciale kabels mijn budget te boven zal gaan.

Een "zelfbouw" systeem is denk ik best een leuke optie. Heb met iemand die op basis van ATOM een systeem aanbood daar al eens conact over gehad. Een systeem waar twee dikke disken in kunnen en daar multi-bood voor server, W7 en hackintosh om mee te spelen lijkt me erg leuk. Eigenlijk een systeem met SSD en 2 disken lijkt me ideaal. Voor een eenvoudige coniguratie kwam die zeflbouwer op 250-300 euro dus dat zou op zich wel binnen heb budget passen. OS kan ik redelijk goedkoop via mijn werk kopen maar wat is het voordeel van een server-editie? Je kan W7-ultimate toch ook als server conigureren? Een systeem met een SSD zal denk ik wel richting 400 euro gaan en is het dan niet zonde deze als server te gebruiken?
De WIFI-optie is geen eis maar een handige extra die de iConnect bijvoorbeeld biedt
duderuud schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 10:05:
Even een persoonlijke ervaring. Inmiddels gebruik ik al bijna een jaar een Qnap TS-119. Geweldig apparaat. Veel opties, snel en stabiel.

Conclusie, geef aub wat geld uit voor een goede NAS van bijv. Qnap/Synology/Thecus. Mijn TS-119 kost nu 240 euro en met een 1,5TB WD Green ben je dus 340 euro kwijt. Best veel geld maar doe het aub, bespraat je VEEL ongemak/gevloek ;)
Bedankt voor de tip.
Het is idd een mooi apparaat en wel iets meer dan de 250 die ik in gedachte heb.
Is deze nu echt veel beter dan de synologic D109J die ik voorstel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Niks speciaals aan Cat5e kabels, amper een paar cent per meter, en connectors van ook een paar cent. Je hebt waarschijnlijk zelf ook wel wat liggen in huis, netwerkkabels zijn ze waarschijnlijk beter onder bekend. Ze worden ook gebruikt om bijvoorbeeld kabelmodems aan routers vast te knopen. Hoewel je kant en klaar kunt kopen, is zelfgemaakte kabel makkelijker weg te werken. Volg gewoon de T568B volgorde, en je zit geboterd. Wat leesvoer: Wikipedia: Category 5 cable.

W7 kun je inderdaad als 'server' gebruiken, alleen bedenk wel dat het geen server is. Tot pro aan toe zit er geeneens standaard headless management aan. Daarnaast mist het heel wat typische 'server' functies met onder andere de manier waarop er met harddisks, redundancy en backups wordt omgegaan. Windows Home Server (leesvoer, relevante info staat veelal in last: [WHS] Windows Home Server ervaringen topic) is echt ontworpen hiervoor, en wordt nog steeds regelmatig voorzien van een power pack, zoals de recente PP3 die een hele hoop Windows 7 (tevens media gerelateerd) functies transparanter heeft gemaakt. Het is een 'server OS', maar voor consumenten, en toch redelijk aan te passen. De prijs is er ook wel naar, €80 voor een OEM licentie.

SSD: nogmaals, de hoofdreden van een SSD is snelheid, reliability, responsability en het stroomverbruik. Om heel eerlijk te zijn: als je je bulk data opslaat op consumenten terrabyte disks, dan heb je denk ik weinig meerwaarde aan een SSD, die doet namelijk niets meer als je PC geboot is, op hooguit wat indexing na. Het is echter wel handig om je OS te scheiden van de storage, en om heel eerlijk te zijn: je kunt een fortuin besparen door in plaats van een SSD een standaard compactflashkaart te pakken, of zelfs een basis harddisk te gebruiken. Als die NAS eenmaal draait, laat je hem meestal toch wel draaien denk ik, en dan gaat al die mooie IO van die snelle SSD helemaal verloren. Zonde van het geld!

Heck, zat mensen die hun server OS op een USB stick installeren, of op de eerste storage drive (dan moet je die niet gaan omwisselen!).

[ Voor 61% gewijzigd door Umbrah op 13-01-2010 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Umbrah schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 12:20:
Niks speciaals aan Cat5e kabels, amper een paar cent per meter, en connectors van ook een paar cent. Je hebt waarschijnlijk zelf ook wel wat liggen in huis, netwerkkabels zijn ze waarschijnlijk beter onder bekend. Ze worden ook gebruikt om bijvoorbeeld kabelmodems aan routers vast te knopen. Hoewel je kant en klaar kunt kopen, is zelfgemaakte kabel makkelijker weg te werken. Volg gewoon de T568B volgorde, en je zit geboterd. Wat leesvoer: Wikipedia: Category 5 cable.
Dat zijn dan dus gewoon de kabels die ik al heb. Paar heb ik met een maat van stekkers voorzien.

overigens de vind ik de review van de Synology Disk Station DS110j heel positief. Simpel, betaalbaar en met de 3 USB-poorten kun je ook nog uitbreiden tzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Umbrah schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 12:20:

W7 kun je inderdaad als 'server' gebruiken, alleen bedenk wel dat het geen server is. Tot pro aan toe zit er geeneens standaard headless management aan. Daarnaast mist het heel wat typische 'server' functies met onder andere de manier waarop er met harddisks, redundancy en backups wordt omgegaan. Windows Home Server (leesvoer, relevante info staat veelal in last: [WHS] Windows Home Server ervaringen topic) is echt ontworpen hiervoor, en wordt nog steeds regelmatig voorzien van een power pack, zoals de recente PP3 die een hele hoop Windows 7 (tevens media gerelateerd) functies transparanter heeft gemaakt. Het is een 'server OS', maar voor consumenten, en toch redelijk aan te passen. De prijs is er ook wel naar, €80 voor een OEM licentie.

SSD: nogmaals, de hoofdreden van een SSD is snelheid, reliability, responsability en het stroomverbruik. Om heel eerlijk te zijn: als je je bulk data opslaat op consumenten terrabyte disks, dan heb je denk ik weinig meerwaarde aan een SSD, die doet namelijk niets meer als je PC geboot is, op hooguit wat indexing na. Het is echter wel handig om je OS te scheiden van de storage, en om heel eerlijk te zijn: je kunt een fortuin besparen door in plaats van een SSD een standaard compactflashkaart te pakken, of zelfs een basis harddisk te gebruiken. Als die NAS eenmaal draait, laat je hem meestal toch wel draaien denk ik, en dan gaat al die mooie IO van die snelle SSD helemaal verloren. Zonde van het geld!

Heck, zat mensen die hun server OS op een USB stick installeren, of op de eerste storage drive (dan moet je die niet gaan omwisselen!).
Nog bedankt voor deze uitgebreide reactie (die ik pas later zag). Op zich natuurlijk wel leuk zo'n server maar ben bang dat het aardig in de papieren gaat lopen en het is denk ik toch niet helemaal wat ik zoek. De Synology Disk Station DS110j gaat het denk ik worden en dan moet ik nog een keuze maken voor 1.5tb of 2.0 tb. Goede kwaliteit/zuinigheid is belangrijker dan capaciteit maar wil toch zeker 1.5 tb
Nog tips waar ik op moet letten?
nog een vraagje: Kan ik de data op de NAS zowel via W7 als via een Macbook G4 benaderen o heeft Mac een aparte partitie nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Waarschijnlijk merk je niets van het filesystem op de NAS, je benadert de NAS hoogstwaarschijnlijk via FTP of SMB (samba/windows share). SMB is uiteraard native voor Windows, FTP zit in elk operating system, en voor zover ik weet kan MacOS vanaf versie 10 ook standaard SMB spreken.

[ Voor 34% gewijzigd door Umbrah op 16-01-2010 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Wanneer je zelfbouw gaat inzetten kun je ook een linux installatie of FreeNAS installatie doen. Daar kun je prima torrents/etc mee downloaden en je bent geen geld kwijt aan een licentie voor windows :) Ik heb zelf een Ubuntu installatie draaien als NAS met software raid 5 en dat bevalt me erg goed.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Umbrah schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 14:07:
Waarschijnlijk merk je niets van het filesystem op de NAS, je benadert de NAS hoogstwaarschijnlijk via FTP of SMB (samba/windows share). SMB is uiteraard native voor Windows, FTP zit in elk operating system, en voor zover ik weet kan MacOS vanaf versie 10 ook standaard SMB spreken.
Bedank voor de tip dus het maakt niet uit o in het NAS met OSX o W7 benader.
Nvidiot schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 14:14:
Wanneer je zelfbouw gaat inzetten kun je ook een linux installatie of FreeNAS installatie doen. Daar kun je prima torrents/etc mee downloaden en je bent geen geld kwijt aan een licentie voor windows :) Ik heb zelf een Ubuntu installatie draaien als NAS met software raid 5 en dat bevalt me erg goed.
Dat is ook een interessant idee dat me wel aanspreekt. Een eenvoudige Atom configuratie met 1.5 tb is denk ik wel te maken voor ca 250 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Ben me op geschikte disken van 1.5 TB aan het oriënteren voor de DS110J of DS210J met een gunstige prijs/kwaliteit.
In prijswatch heb ik er 4 geselecteerd.
3 van de 4 disken staan in de lijst met compatible disken van synology. muv WB GreenPower WD15EARS
De verschillen zijn:
- Prijs 84-94 euro
- Rotatiesnelheid: 5400-7200
- Cache 32-64 MB
nog een aantal ander zaken.
Wat ik me afvraag of een Cache van 64 MB voor een NAS disk gunstig is en ook of de rotatiesnelheid van belang is? In de lijst van Synolgy staat dat de WD WD15EADS slechte performance heeft maar dit is natuurlijk een ander type dan de WD15EARS die 64 MB heeft.
Deze post zet ik ook in het Synology topic maar mijn keuze voor Synology is nog niet definitief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
http://www.smallnetbuilde...option,com_nas/Itemid,190
Hier vind je snelheden.
Voorbeelden hoe te bouwen, welke software, etc.
Gewoon linux gebruiken, bijv ubuntu, kan zelfs grafisch en gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
duderuud schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 10:05:
..
Over Qnap TS-119 zit ik toch weer te denken. Om de volgende redenen:
- esata uitgang waardoor snel backup te maken
- geen active koeling
- veel mogelijkheden
- heb er wel een goed gevoel bij
De specs van de Synology J-series zijn duidelijk minder en het vergelijkbare topmodel DS 109+ is ruim 60 euro duurder.
Zelfbouw via een ATOM en ubuntu lijkt me trouwens wel leuk. Ik ga binnenkort eens op een oud bakje ubuntu-server instaleren en kijken wat mijn ervaringen zijn. Als de NAS-(server) er is heb ik natuurlijk ook weer andere wensen realiseer ik mij zoals streamen/afspelen via een mediabox of gelijk naar een nieuwe TV met netwerk mogelijkheden. Heb ook nog andere hobbies en moet misschien keuzes maken. Beter iets goed doen of helemaal niet. Mijn gedachte aan NAS begonnen met de iOmega iConnect die voor 100 euro binnenkort te koop is. Voor het downloaden had ik in gedachte een grote USB-slick te gebruiken en diverse harde schijven die ik nog heb liggen aan te sluiten naar behoefte heb o.a. nog een 320gb media HDD waarmee die ik kan verbinden met de TV. Deze heeft geen netwerk aansluiting maar USB en SCARD etc. De iOmega iConnect zou dus een aanvulling zijn en voor een relatief laag bedrag toch een leuk speeltje. Natuurlijk kan als ik voor NAS ga, die media HDD ook gebruiken en aanluiten. Maar dan moet deze wel weer in het zicht staan naast de TV en er staan al aardig wat apparaten naast elkaar. De iOmega iConnect is erg compact en dan maakt die extra media-HDD niet zoveel uit. Met een NAS heb ik dus twee doosjes naast de TV of er moet dus een Western Digital TV HD Mediaplayer voor in de plaats komen. De prijs daarvan valt trouwens erg mee.
Wie heeft er ervaring met de WD-media player?

[ Voor 2% gewijzigd door clemento op 22-01-2010 08:36 . Reden: spelfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Was een weekje op vakantie maar de WD-player gaat er zeker komen. Nog voordat ik het NAS ga aangschafen. Heb gezien dat deze ook bij BCC te koop is en daar heb ik 50% korting door VISA spaarpunten. Helaas verkopen ze geen NAS.
Over welk type ben ik nog niet uit. Op dit forum is iedereen enthousiast over Synology en die heeft natuurlijk ook fantastische apparaten maar maar de Qnap TS-119 heeft op dit moment mijn voorkeur maar zou graag van meer forumleden wat hun overwegingen zijn om voor Synology DS110(J/+) of Qnap TS-119 te kiezen.
- Betrouwbaarheid
- Snelheid bij gelijktijdig downloaden/afspelen
- gebruik van de interface
Zoals ik al eerder schreef is de Qnap TS-119 stiller/zuiniger door het ontbreken van de fan. Verder lijk het mij een degelijk apparaat en de vormgeving en mogelijkheden spreken me wel aan.
Wel jammer dat er geen apart topic is voor de Qnap TS-119 om ervaringen uit te wisselen en misschien dat ik dat nog ga aanmaken tzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-08 20:34
[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

Daar staat de oudere Qnap wel uitgezet tegen een synology. Ik denk dat ze daar je specifieke vragen wel kunnen beantwoorden.

Dingen als snelheid + betrouwbaarheid zijn waarschijnlijk ook in verschillende reviews op internet te vinden (Google!)

De Qnap kost trouwens 2x zoveel als de Synology DS110j

[ Voor 8% gewijzigd door Vanx op 31-01-2010 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Vanx schreef op zondag 31 januari 2010 @ 11:41:
[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

Daar staat de oudere Qnap wel uitgezet tegen een synology. Ik denk dat ze daar je specifieke vragen wel kunnen beantwoorden.

Dingen als snelheid + betrouwbaarheid zijn waarschijnlijk ook in verschillende reviews op internet te vinden (Google!)

De Qnap kost trouwens 2x zoveel als de Synology DS110j
Heb gereageerd op pagina 104 van Het grote NAS Overzicht Topic. Het budget is ongeveer 350 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:54
Je kunt een kant en klare NAS kopen (bv Qnap of Synology) of er zelf een bouwen. Dat laatste kost meer dan je denkt als je hem klein, zuinig en stil wil krijgen, zeker als je hem ook nog als een NAS wil laten uitzien 8) Daarnaast is het van belang hoe handig je zelf bent. Een servertje inelkaar zetten is niet al te complex maar ben je ook in staat bij problemen een raid configuratie met de hand te herstellen? Of je kun je een online raid migratie uitvoeren zonder data te verliezen?
Bij een kant en klare NAS van een NAS fabrikant zijn die zaken allemaal voor je geregeld. Bekijk online maar eens de handleidingen van een Qnap of Synology en dan zul je zien dat er veel meer in zit dan waar je in eerste instantie zou denken (bv monitoring van je harde schijven of een werkende wake-on lan)
Uit eindelijk geldt nog steeds dat je krijgt waar voor je betaalt. Een NAS van 150 euro presteert voor 150 euro. Bij een NAS van fabrikanten die niet primair op een NAS zijn gericht (zoals bv DLink of Plextor) loop je een bepaald risico. In het verleden had ik een western digital mybook world edition. De performance viel ontzettend tegen en qua functionaliteit was het gewoon een zeer langzame harde schijf gekoppeld aan een netwerk. Nu heb ik meer geld uitgegeven voor apparaat wat ik ook echt kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
remotehost schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 19:14:
[...]

Nou zo moeilijk is het toch echt niet hoor.

QNAP €100 duurder is natuurlijk onzin omdat je de verkeerde modellen met elkaar vergelijkt.

Zoals ook al hierboven gezegd werd zou je de Synology DS209+II en de QNAP TS-219P Turbo NAS met elkaar moeten vergelijken, die zijn qua prijs namelijk wel ongeveer gelijk aan elkaar (de QNAP is dan zelfs iets goedkoper!) Maar goed, zetten we de zaken op een rijtje dan zien we het volgende:

Volgens de ComputerTotaal;
QNAP: heeft bredere DLNA ondersteuning (iets wat jij zelf juist nogal belangrijk vindt)
QNAP: heeft meerdere uitbreidings packages
QNAP: heeft de mogelijkheid om aparte gebruikers aan aparte mappen te koppelen
QNAP: je kunt 2 camera's aansluiten zonder licentie
QNAP: komt met een Twonky Media server licentie
QNAP: heeft 2 e-SATA aansluitingen

Volgens mij kan je daar nog aan toevoegen:
---------------------------------------------------------------
QNAP: tevens geschikt voor 2,5" disks (bijv. SSDs)
QNAP: is sneller
QNAP: de 2 harde schijven zijn hot swappable !!!
SYNOLOGY: interface is in het NLs indien gewenst

De FW support is volgens mij bij beide merken gewoon goed. Dat Synology meer gebruikt wordt is volgens mij achterhaald, ja misschien tot enige tijd geleden of hier op tweakers.net maar internationaal is de qnap community volgens mij juist veel groter (het hoofd forum van qnap heeft bijv. 26000+ members, bij synology zie ik er 11000+) en ik ben al meerdere keren berichten tegengekomen van mensen die overstappen van Synology naar QNAP, vaak vanwege performance redenen. Daarnaast biedt QNAP ook veel meer en veel snellere modellen aan dan Synology dus je hebt ook nog eens veel meer keus.

Wat hier nou nog aan te twijfelen valt is mij persoonlijk een raadsel. Anyway, het zal je niet verbazen dat ikzelf na uitvoerig onderzoek ook gekozen heb voor qnap i.p.v. synology, want ik moet toegeven: deze 2 merken bleven wel als laatste over op mijn lijstje (ik begon ook met het zoeken naar een 2 drive NAS).

Succes met je keuze en welke het ook wordt, veel plezier ermee!

Hier nog 2 compare urls:
http://www.qnap.com/image...rison/Comparison_NAS.html

http://www.synology.com/enu/products/compare_spec.php
idd de Qnap gaat het denk ik worden en nu denk ik zels aan de TS219P voor ca 300 euro met twee disken kom ik dan op iets meer dan 450 euro. Wel 100 euro meer maar is wel gave NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Ik begon dit draadje voor tips voor een vrij goedkope een NAS-oplossing. Het is mogelijk om voor ca 200 euro
DS110J + Samsung Ecogreen
Na veel gelezen te hebben heb ik eerst mijn wensen telkens naar boven bijgesteld tot ik uitkwam op de Qnap TS219P met 2 disken zou ik op ca 450 euro komen. Meer dan het dubbele dan ik eerst van plan was. Thuis afgesproken dat ik zou wachten tot verjaardag dus kan er nog even over denken. Het was overigens wel handig geweest als ik de NAS al gehad had want de PC waar de data op staat start niet meer op en hopelijk is de data nog te redden. Het er wel deels backups van maar niet van alle foto's en de laatste email. PC is opgestuurd want er zit garantie op, anders had ik de disk er wel uit gehaald en aan USB gekoppeld.
Maar eigenlijk denk ik dat voor mij de DS110J een prima NAS is en kan ik die dat andere geld voor mijn andere hobby benutten.
Zodra ik de NAS in huis heb zal ik het melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:12

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Het was overigens wel handig geweest als ik de NAS al gehad had want de PC waar de data op staat start niet meer op en hopelijk is de data nog te redden. Het er wel deels backups van maar niet van alle foto's en de laatste email. PC is opgestuurd want er zit garantie op, anders had ik de disk er wel uit gehaald en aan USB gekoppeld.
Maar eigenlijk denk ik dat voor mij de DS110J een prima NAS is en kan ik die dat andere geld voor mijn andere hobby benutten.
Zodra ik de NAS in huis heb zal ik het melden.
En wat denk je dat ze met die garantie gaan doen?

Je disk eruit slopen, weg gooien met al jouw mooie data en er een nieuwe werkende in stoppen, als het ff tegenzit.

Ik zou er maar achteraan gaan dat je je oude disk krijgt. Als je al niet te laat bent.

Maar blijkbaar was garantie belangrijker dan je mooie fotos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Q schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 23:50:
[...]

En wat denk je dat ze met die garantie gaan doen?

Je disk eruit slopen, weg gooien met al jouw mooie data en er een nieuwe werkende in stoppen, als het ff tegenzit.

Ik zou er maar achteraan gaan dat je je oude disk krijgt. Als je al niet te laat bent.

Maar blijkbaar was garantie belangrijker dan je mooie fotos.
Hier heb ik met de leverancier over gesproken en hij zou als de disk niet was uit te lezen deze opsturen naar een gespecialiseerd bedrijf. De PC heb ik pas een paar weken dus de schade valt wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Er is vandaag een aanbieding van de Traxdata Full HD Multimediaspeler met NAS en BitTorrent Client.
link naar iBood
Hiermee kan je dus downloaden, afspelen en kan tevens als NAS dienen.
Het is natuurlijk niet te vergelijken met Qnap of Synology NAS maar prijstechnisch wel erg aantrekkelijk.
Heeft er iemand ervaring met dit apparaat?
Afbeeldingslocatie: http://www.ibood.com/img/product/4439_W2_hi_1265382657.jpg
of toch liever een apart NAS en de WD-media player?
(sorry voor het aanmaken van een appart topic, deze vraag kan ik hier natuurlijk ook stellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:02

Geckoo

Good news, everyone!

ik heb hem ook gezien. vooral het idee van een NAS en Bittorrent client spreekt mij erg aan...

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkyDoodle
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-07-2024
IK wil van die speler met name weten of ik die gewoon als share binnen win7 kan benaderen. Dat zou voor mij genoeg zijn. :D

HT-addict in spe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Vandaag ben ik bij WiFiMedia in Arnhem langs geweest.
Voor video streamen werd de DS209+II geadviseerd ivm doorvoer en proccesorkracht
De Qnap TS-119P is vergelijkbaar maar dan geen 2-bay.
Ook hoor ik geruchten dat de Qnap TS 219P end of life is en daardoor lange levertijden heeft
Het alternatief Qnap TS 239P is echter meer dan 100 euro duurder.
Wellicht komt er een TS 229P maar daar is nog niks over bekend.
De Qnap TS 219P is ca 35 euro goedkoper dan de DS209+II
Met twee 1.5TB komt de DS209+II op 505 euro.
Denk er nog even over na.
Beter geen NAS dan een NAS die later tegenvalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kareltje21
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-06 21:51
Heb je al overwogen om een ATOM nasje zelf te bouwen?

Voor een ATOM nas moet je voor hardware +/- 275 klaar kunnen zijn (exl schijven) en dan heb je 3 tot 6 SATA poortjes. (eventuele leuke toevoeging is een RAID kaartje)

ATOM + 4GB + Wind SERVER 2008 maakt een uitstekende NAS. Als je iets van windows weet is het verder niet moeilijk op te zetten. Wil je linux dan is dezelfde hardware met ubuntu een goede keuze. Moet je wel de interesse hebben om je daar in te verdiepen, mocht je die kennis niet hebben... (ik had deze niet en niet de tijd).

Apparaat dat je dan in elkaar zet kan zeker wedijveren met de Qnap's en geeft je een stuk meer flexibiliteit voor de toekomst.

Zie http://nas.kievit.me voor mijn eigen ATOM nas

(opslag, download, mail server, ftp server, uitbreidbaar, low power)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
@Kareltje
Bedankt voor de tip maar ik heb eigenlijk besloten voor de kant en klaar oplossing te gaan. Begin maart ga ik beslissen welke in neem. Denk sterk aan de DS209+II waar ik om budgettaire redenen 1 disk van 500GB in ga zetten om te beginnen. Die disk heb ik nog liggen en later zet ik dan als de prijzen gaan zakken 2x 2TB erin. Maar het kan eventueel ook nog de Qnap TS-119P worden omdat 1 disk eigenlijk wel genoeg is en deze NAS ook geen fan heeft. De Synology heeft weer als voordeel de NL-interface.
Ga dus voor topklasse die ik later uit kan breiden met nieuwe disken ipv veel ruimte met minder bandbreedte.
Overigens lijkt me zo'n zelfbouw ook best leuk maar is een beetje overkill in mijn situatie.

[ Voor 3% gewijzigd door clemento op 20-02-2010 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:26

PoweRoy

funky!

clemento schreef op maandag 08 februari 2010 @ 10:46:
Er is vandaag een aanbieding van de Traxdata Full HD Multimediaspeler met NAS en BitTorrent Client.
link naar iBood
Hiermee kan je dus downloaden, afspelen en kan tevens als NAS dienen.
Het is natuurlijk niet te vergelijken met Qnap of Synology NAS maar prijstechnisch wel erg aantrekkelijk.
Heeft er iemand ervaring met dit apparaat?
[afbeelding]
of toch liever een apart NAS en de WD-media player?
(sorry voor het aanmaken van een appart topic, deze vraag kan ik hier natuurlijk ook stellen)
Er zijn nogal wat nadelen van zo'n all 1 one oplossingen. Ten eerste is de transfer snelheid enorm laag bij zo'n mediaspeler. Je hebt niet heel veel vrijheid met wat je kan installeren, je bent immers afhankelijk van de cpu daarin.
Zelf verplaats ik de speler steeds van woonkamer naar slaapkamer, en zet hem geheel uit als ik hem niet meer nodig heb. De NAS staat bij mij mooi weg in de meterkast. Steeds je NAS uit zetten is ook niet handig.
(heb zelf de HDX-1000 en CH3SNAS)

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
De Wd TV heb ik net binnen en ga dus niet voor de alles in een oplossing.
Nog 3 weken en dan koop ik de NAS en zoals eerder gezecht eerst met een 500 GB disk die ik nog heb liggen.
Die WD TV is echt wel gaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
De iConnect is leverbaar.
Ik ontving onderstaande bericht.
Ben benieuwd naar ervaringen
---------------------
Hi!

The iConnect Wireless Data Station is now available at IOMEGA online store. Click here to buy it!

Afbeeldingslocatie: http://static.iomega.com/img/iom/sections//iconnect_large__1.png
_iConnect Wireless Data Station

Part number 34779
Buy the iConnect Wireless Data Station

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Morgen ga ik deze kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Het is uiteindelijk de Qnap TS109 geworden. Ik kwam 2 weken geleden bij WiFimedia om de TS119 te kopen maar er stond nog een laatste exemplaar van de TS109 in de vitrine voor maar 99 euro! Die kon ik toch niet laten staan want die is ook fanless en weliswaar minder minder snel maar toch bijna 150 euro goedkoper.
De ervaringen tot nu toe zijn niet slecht. Video streamen gaat prima. Met het standaard download programma ook wat downloads gedaan en ook dat gaat erg naar wens. Twee plugin download programma's geinstaleerd maar ik moet daarvoor denk in nog wat op de router instellen, daar ben ik nog niet aan toegekomen.
Met de Apple ibook G4 kan geen verbinding krijgen maar inmiddels is er ook een intel macbook en die kan prima verbinding leggen.

Heb op dit moment geen spijt dat ik geen snelle TS119 heb gekocht of een Synology DS219+ Ik kan met de de TS109 prima uit de voeten en tzt zet ik er een 2gb disk in. Ik heb in de TS109 een 500GB disk laten plaatsen die ik nog had liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wexxel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-08 16:34
Dank voor jullie(clemento) posts hier, ik heb al enigzins een beeld gekregen van de vele mogelijkheden! De vraag waar ik mee blijf zitten is welk apparaat het best past bij mijn wensen. Een NAS of een Mediaspeler met netwerkaansluiting. En dan in het bijzonder de popcornhour.

Eisen;
-Ik wil via mijn laptop mp3's van de draadloze schijf afspelen op mijn hifi installatie. Op deze schijf moet dan een ieder geval een digitale coax out zitten.
-Ik wil op een draadloze harde schijf opgeslagen blu ray films van +/- 8GB via HDMI kunnen afspelen op mijn beamer. Het geluid van de film moet dan weer via mijn versterker.

Wensen, niet noodzakelijk;

-Als de schijf ook kan functioneren als draadloze router/modem.(dus bekabelde ethernet aanluiting)
-Direct op de schijf dowloaden zonder dat ik mijn laptop aan hoef te hebben staan.
-Radio via mijn laptop afspelen op mijn hifi.
-TV kijken op mijn laptop
-Als ik mijn huidige externe harde schijf kan aansluiten op de schijf.(3.5)
-Als ik mijn huidige blu ray speler kan koppelen aan de schijf.

Ik heb een dell studio 15 laptop (1558) met core i5 en wireless n card.

NAS
http://tweakers.net/pricewatch/cat/685/nas-behuizingen.html
opvallend
pricewatch: Iomega iConnect Wireless Data Station

mediaplayers;
http://tweakers.net/pricewatch/cat/655/mediaspelers.html
Opvallend
pricewatch: Popcorn Hour C-200
pricewatch: Popcorn Hour A-200 (verschil met C-200 is mij onduidelijk)

[ Voor 13% gewijzigd door wexxel op 06-04-2010 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wexxel
Geluid; laptop>>draadloze verbinding>>opslag met mp3 bestanden>>digital audio/coax kabel>>versterker
Beeld : laptop>>draadloze verbinding>>opslag met videobestanden(1080p)>>HDMI>>beamer

Ik wil als het ware inloggen op een opslagmedium en van daaruit mediabestanden afspelen.
De laptop neemt dus de functie over die de tv normaal heeft in de combinatie met een mediaplayer, zonder aan een kabel te zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door wexxel op 08-04-2010 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Apple TV lijkt dit helemaal te kunnen, die kan je dan fancy met je iPhone bedienen.

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wexxel
Witte schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 14:47:
Apple TV lijkt dit helemaal te kunnen, die kan je dan fancy met je iPhone bedienen.
Wat kan apple tv dat een mediaspeler of nas niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Update:
De 500 GB begind aardig vol te raken van alle downloads. Ga over enige tijd een EcoGreen 1.5 GB disk plaatsen en zet de 500 in een dock
Afbeeldingslocatie: http://www.wifimedia.eu/catalog/images/quickport1750.jpg
Het docj kan ik aansluiten op de NAS en data eventueel overzetten.
QGET werkt erg prettig voor downloaden.
NZB heb ik proberen aan de praat te krijgen maar via nieuwsgroep usenet24.nl krijg ik geen verbinding.
wacht nog op reactie van usenet24!
Ook op de PC krijg ik geen verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan0sz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-06 00:20
wexxel schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 11:40:
[...]

Wat kan apple tv dat een mediaspeler of nas niet kan?
Ook ik ben daar wel benieuwd naar.

Het is ook mijn intentie om Full HD (1080p) films draadloos vanaf een NAS naar mijn media center PC te streamen. Ik vraag me af of bijvoorbeeld dan een Synology DS110j een goeie keuze is?

Ook vraag ik me af in hoeverre de snelheid/kwaliteit van je draadloze netwerk invloed heeft op het streamen. Zou bijvoorbeeld 54g in de praktijk 'gewoon' kunnen werken in combinatie met bovengenoemde NAS?

Op dit moment gebruik ik de standaard Zyxel 54g draadloze-modem aangeleverd door Telfort. Ik heb het 20Mbit-abonnement. Volgens speedtest.net heb ik op mijn Media Center PC, die draadloos verbonden is via een 54mbps PCI-netwerkkaartje een dowloadsnelheid van +/- 15.5 MBps. Up is geloof ik iets van 0,6 MBps. Zit momenteel op m'n werk dus heb zo gauw niet de sterkte van mijn netwerk kunnen opmeten.

Kan iemand mij met bovengenoemde info het een en ander toelichten? Moet ik bijvoorbeeld gaan nadenken over een router o.i.d.? Als ik bijvoorbeeld een 300n-router aansluit (en de PCI-kaart vervang voor een snellere) op dit Telfort-Modem, zou dat dan voldoende moeten zijn om 1080p films draadloos te streamen i.c.m. de DS110j?

[ Voor 8% gewijzigd door Dan0sz op 12-10-2010 14:18 ]

Pagina: 1