[MacBook Pro] Discussietopic en Mini-FAQ deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 12 Laatste
Acties:
  • 9.544 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
imp4ct schreef op maandag 10 september 2007 @ 22:34:
'k Zit wat na te denken. Maakt het veel uit of je een HD neemt met 5400 toeren of 7200 voor MBP.
't Ding dat me een beetje zorgen maakt is de extra warmteontwikkeling die een 7200 HD met zich mee zou kunnen brengen en als er iets is waar een laptop gevoelig voor is, is het warmte.

Is dat dan wel een slimme keuze om een snellere HD te kiezen?
Ik vind zelf van niet en al helemaal niet voor die prijs. Ik merk serieus geen verschil tussen mijn raptor op mijn huis pc en mijn MBP. Nou gebruik ik mn mbp niet voor spelletjes overigens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F r a n k D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
HD's zijn altijd een van de belangrijkste bottlenecks van je laptop/mbp. Daarop bezuinigen is dus altijd een slechte zaak imho. De 7200rpm merk je echt! En je hoeft echt niet bang te zijn over de warmte ontwikkeling.

[ Voor 17% gewijzigd door F r a n k D op 10-09-2007 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 22:19
F r a n k D schreef op maandag 10 september 2007 @ 23:03:
HD's zijn altijd een van de belangrijkste bottlenecks van je laptop/mbp. Daarop bezuinigen is dus altijd een slechte zaak imho. De 7200rpm merk je echt! En je hoeft echt niet bang te zijn over de warmte ontwikkeling.
Ok, bedankt. Ik heb ook vernomen dat je, je HD ook gewoon kunt wisselen. Dus als ik bv. na een paar jaar een 10 000 toeren HD er zou willen insteken dan gaat dat gewoon.

Bedrijf : Webtrix

Foto materiaal:
Nikon D7100 | Nikor AF-S DX 18-105mm | Nikor AF-S 50mm | Nikon SB600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

imp4ct schreef op maandag 10 september 2007 @ 23:10:
[...]

Ok, bedankt. Ik heb ook vernomen dat je, je HD ook gewoon kunt wisselen. Dus als ik bv. na een paar jaar een 10 000 toeren HD er zou willen insteken dan gaat dat gewoon.
En 10.000 rpm HD zal nog niet gaan vrees ik :)
Aangezien er maar 2,5" HDtjes inzitten en geen desktop-hd's.
(en die zijn nog niet in 10.000 rpm te krijgen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 10 september 2007 @ 23:13:
[...]

En 10.000 rpm HD zal nog niet gaan vrees ik :)
Aangezien er maar 2,5" HDtjes inzitten en geen desktop-hd's.
(en die zijn nog niet in 10.000 rpm te krijgen ;))
Zeker wel. Maar (nog) niet in SATA vorm, zviw. Wel in 2.5" SAS vorm.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op maandag 10 september 2007 @ 23:19:
[...]

Zeker wel. Maar (nog) niet in SATA vorm, zviw. Wel in 2.5" SAS vorm.
Sas wel ... maar die kan je bij mijn weten nog niet aansluiten via sata (ben ik wel niet zo bekend in deze materie :))
Verder lijkt mij het stroom verbruik/geluids- / warmte productie redelijk hoog bij zo'n schijfje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 10 september 2007 @ 23:23:
[...]

Sas wel ... maar die kan je bij mijn weten nog niet aansluiten via sata (ben ik wel niet zo bekend in deze materie :))
Verder lijkt mij het stroom verbruik/geluids- / warmte productie redelijk hoog bij zo'n schijfje :)
Neemt niet weg dat er dus wel degelijk 10K 2.5" schijfjes zijn ;) SAS kun je idd niet op SATA aansluiten. Andersom wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-07 09:44
http://www.barefeats.com/5472.html
ANALYSIS AND INSIGHTS
The numbers tell us several things:
1. The 7200rpm internal drive is NOT significantly faster than the stock 5400rpm when doing small RANDOM reads and writes. That implies that it won't give you much advantage for booting and normal operations.
Ik heb ook al verschillende keren gelezen (niet alleen op dit forum) dat er amper verschil zit tussen 5400 en 7200. Zeker niet bij normaal gebruik (bij veel IO is het natuurlijk altijd handig, maar wanneer heb je dat nou?).

Een bijkomend punt is dat een 5400rpm schijf minder energie verbruikt dan een 7200rpm schijf, en deze is ook stiller. Nou zal dit niet echt een geweldig verschil zijn, maar te waard om mee te nemen in je beslissing.

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:52

Chiron

Moderator Discord
Dan nog zou ik met een hdd upgrade even wachten totdat de solid state disks een stukje goedkoper gaan worden... dat lijkt me qua snelheid, schokbestendigheid (en vooral stroomverbruik) een grotere stap vooruit dan een 5400rpm schijf vervangen door een 7200rpm exemplaar.. maar momenteel helaas nog peperduur.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blub2
  • Laatst online: 22-08-2022
Hello

Sinds een tweetal weken heb ik mij ook een MacBook Pro aangeschaft. Heerlijke machine, maar ik heb nu wel een klein probleempje.

Ik heb af en toe Visual Studio nodig, dus heb ik ook bootcamp geïnstalleerd. En in bootcamp heb ik een probleem om 1 bepaalde toets te vinden, nl het gesloten vierkante haakje (]). Het open haakje vind ik via ctrl+alt+^, maar het gesloten haakje kan ik maar niet vinden. Is er hier iemand die weet waar dat zit onder bootcamp?

Btw: ik ben Belg, dus ik heb een azerty toetsenbord.

Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Hallo,

Misschien dat dit helpt: probeer eens de taal van je toetsenbord in windows zelf te veranderen. Mijn ervaring is dat het soms kan helpen. Ik bedoel dan bij taal instelingen rechts onder in de taakbalk.

Geen idee of het helpt maar je zou het kunnen proberen.
blub2 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 10:32:
Hello

Sinds een tweetal weken heb ik mij ook een MacBook Pro aangeschaft. Heerlijke machine, maar ik heb nu wel een klein probleempje.

Ik heb af en toe Visual Studio nodig, dus heb ik ook bootcamp geïnstalleerd. En in bootcamp heb ik een probleem om 1 bepaalde toets te vinden, nl het gesloten vierkante haakje (]). Het open haakje vind ik via ctrl+alt+^, maar het gesloten haakje kan ik maar niet vinden. Is er hier iemand die weet waar dat zit onder bootcamp?

Btw: ik ben Belg, dus ik heb een azerty toetsenbord.

Tnx!

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blub2
  • Laatst online: 22-08-2022
Aha, veranderen van Belgisch (Apple) naar Belgisch (punt) biedt inderdaad de oplossing.
Het sluitend vierkante haakje bevind zich dan bij ctrl+alt+$, zoals op een normaal azerty toetsenbord.
Er zijn wel wat andere toetsen die nu niet meer overeenkomen met wat er op het apple toetsenbord staat, maar daar kan ik mee leven.
Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F r a n k D
Vanitas schreef op maandag 10 september 2007 @ 23:40:
http://www.barefeats.com/5472.html

[...]

Ik heb ook al verschillende keren gelezen (niet alleen op dit forum) dat er amper verschil zit tussen 5400 en 7200. Zeker niet bij normaal gebruik (bij veel IO is het natuurlijk altijd handig, maar wanneer heb je dat nou?).

Een bijkomend punt is dat een 5400rpm schijf minder energie verbruikt dan een 7200rpm schijf, en deze is ook stiller. Nou zal dit niet echt een geweldig verschil zijn, maar te waard om mee te nemen in je beslissing.
Ja, en IO heb je dus zodra je een programma start of je apple opstart of als je door al je foto's heen bladert etc. Kortom, je HD is altijd wel druk bezig, oke als je alleen maar tekstverwerkt gebeurt er niet veel. Je merkt het dus zeer zekers. En dat 1% extra batterij verbruik en warmte maakt toch niet uit joh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Is het ook mogelijk om alle icoontjes op je desktop aan linker kant uit te lijnen ipv de rechterkant? Als je sleept dan gaan ze na het opstarten weer links staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Chiron schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 10:00:Dan nog zou ik met een hdd upgrade even wachten totdat de solid state disks een stukje goedkoper gaan worden..
Tegen dan heb je wel al een nieuwe laptop denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Het lukt me maar niet om een huis netwerk op te gooien met mn MBP en Vista pc.

Situatie: mn Vista pc zit direct achter de router vast met een lan kabel. Mijn MBP is via een wifi modem verbonden die op zijn beurt aan de router vast zit. Maar een netwerk om files over te gooien ho maar :S Weet iemand een n00b walktrough voor mij te vinden want ik kan echt niks vinden?!

Ik heb nu wel remotedesktop werkend gekregen met de rmd tool van MS zelf, is het hierin ook mogelijk om files over en weer te zenden of raden jullie aan andere client aan. :?

[ Voor 8% gewijzigd door DaannO op 11-09-2007 23:53 ]

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 15:45
Heb je Windows Filesharing wel aanstaan? In Windows doe je dit bij de eigenschappen van de adapter, hier staat dan "Bestand- en printerdeling" en op de Mac doe je dit in systeemvoorkeuren, delen, hier staat dan Windows-deling.

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dexter (die van de serie) heeft wel zijn icoontjes aan de linkerkant:

Afbeeldingslocatie: http://www.bvz.speedxs.nl/dexter.jpg

(maar die macbook maakt ook rare bliep geluidjes :+)

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ik heb mijn iconen ook gewoon links staan, na herstarten staan ze nogsteeds netjes links..

kan dus gewoon, zelfde als op het plaatje hierboven..

[ Voor 15% gewijzigd door Luuk op 12-09-2007 19:02 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

G-PHREAK schreef op woensdag 12 september 2007 @ 19:00:
ik heb mijn iconen ook gewoon links staan, na herstarten staan ze nogsteeds netjes links..

kan dus gewoon, zelfde als op het plaatje hierboven..
Dat geldt voor desktops die niet door de finder gemanaged worden, en niet voor dingen die nieuw neergezet worden. Een download komt m.a.w. rechtsboven te staan. Een cdrom ook, en waarschijnlijk hobbelt je hdd (tenzij je die uit hebt staan) ook regelmatig terug. Er is geen manier om windows hierin te emuleren.

• Stormbringer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11-2023
Nog één vraag over de batterij. Thuis heb ik praktisch altijd muziek opstaan (via de pc/laptop naar mijn dolby surround systeem), dus dan is het wel handig om de MBP via de adapter te voeden. Is dat niet op één of andere manier slecht voor mijn batterij? Of omzeilt hij werkelijk de batterij (als hij volgeladen is) als ik de MacBook via de voedig voedt?

Just to be sure... ;)

Don't live for pleasure, make life your treasure

• GekkePrutser
  • Niet online
Stormbringer schreef op donderdag 13 september 2007 @ 12:29:
Nog één vraag over de batterij. Thuis heb ik praktisch altijd muziek opstaan (via de pc/laptop naar mijn dolby surround systeem), dus dan is het wel handig om de MBP via de adapter te voeden. Is dat niet op één of andere manier slecht voor mijn batterij? Of omzeilt hij werkelijk de batterij (als hij volgeladen is) als ik de MacBook via de voedig voedt?

Just to be sure... ;)
Ja, hij gaat de batterij niet verder opladen als hij vol is. Dus op zich kan het geen kwaad. Hij gebruikt ook geen stroom uit de batterij als hij aan de adapter hangt.

Wat er wel gebeurt is dat hij de batterij continu op 100% houdt terwijl het voor Li-Ion batterijen beter is om ze bij langdurig bewaren op 40% te houden. Dus als je hem echt maanden niet op de accu gaat gebruiken zou het theoretisch iets beter voor je accu zijn om hem te ontladen naar 40% en dan in de kast te leggen. Anders wordt hij steeds (zeg maar 1x per dag) een klein beetje bijgeladen vanwege de zelfontlading, en raak je heel langzaam door je laadcycli heen.

Alleen, helaas gaat de MBP naar 1Ghz (las ik hier ergens) op het moment dat je van de adapter draait zonder accu er in, dus dat is ook niet bevorderlijk voor de prestaties. Bovendien heeft een Li-Ion accu zowiezo een beperkte levensduur. Dus na 2 a 3 jaar ben je zowiezo aan vervanging toe, wat je er ook mee doet.

Ik zou hem er dus gewoon in laten zitten!

• Vanitas
F r a n k D schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 15:00:
[...]

Ja, en IO heb je dus zodra je een programma start of je apple opstart of als je door al je foto's heen bladert etc. Kortom, je HD is altijd wel druk bezig, oke als je alleen maar tekstverwerkt gebeurt er niet veel. Je merkt het dus zeer zekers. En dat 1% extra batterij verbruik en warmte maakt toch niet uit joh.
Ja je hebt altijd IO daarom zeg ik ook dat je het pas merkt bij veel IO. Als jij gewoon een beetje aan het browsen bent en muziek luistert dan merk je er echt helemaal niks van dat het een 5400 rpm schijf is. Je laadt dan maar zulke kleine beetjes data in dat dat ook met een 5400 rpm schijf zo gedaan is. En daar komt nog eens bij de OS X zo gemaakt is dat hij zo min mogelijk de HD gebruikt, vandaar dat het geheugen ook altijd zo vol zit.

Ga je nou veel data overzetten, of wil je een level van een spel laden, dan merk je het verschil wel.

En opstarten doet hij iets meer dan 20 seconden over.

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Vraagje, waarmee houden jullie je mbp schoon? Dan heb ik het met name over het scherm en de vette vingers op de buitenkant?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jverdeyen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-07-2024
DaannO schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 22:45:
Vraagje, waarmee houden jullie je mbp schoon? Dan heb ik het met name over het scherm en de vette vingers op de buitenkant?!
Heb enkele maanden geleden "Monster iClean Travel Size Screen Cleaner" gekocht.
Dat zijn 2 flesjes met een vloeistof en een zacht doekje. Hiermee kuis ik zowel het scherm als het alu oppervlak. Ik gebruik het ook op m'n LCD televisie. Voor een kleine 20 Eur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-08 13:17

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Ik gebruik gewoon lauw water en een pluisvrije doek. Alsook een een stuk of 2 brildoekjes. En soms stofzuig ik hem wel eens. Doch dat laaste alleen als ik weet dat ik in een stoffige omgeving heb zitten werken (Zoals een montagekelder of atelier.).

• F r a n k D
Vanitas schreef op donderdag 13 september 2007 @ 15:37:
[...]

Ja je hebt altijd IO daarom zeg ik ook dat je het pas merkt bij veel IO. Als jij gewoon een beetje aan het browsen bent en muziek luistert dan merk je er echt helemaal niks van dat het een 5400 rpm schijf is. Je laadt dan maar zulke kleine beetjes data in dat dat ook met een 5400 rpm schijf zo gedaan is. En daar komt nog eens bij de OS X zo gemaakt is dat hij zo min mogelijk de HD gebruikt, vandaar dat het geheugen ook altijd zo vol zit.

Ga je nou veel data overzetten, of wil je een level van een spel laden, dan merk je het verschil wel.

En opstarten doet hij iets meer dan 20 seconden over.
En ik zeg dus, zodra je hd bezig is, heb je al profijt van een snellere HD. Ook al is het maar voor de eerste keer safari ofzo opstarten, het zou toch eerst allemaal van de HD afkomen en dan pas van je geheugen. En ook zit de gedachte dwars, dat je een duur apparaat koopt, maar bezuinigd hebt op de HD omdat je dat toch niet echt merkt. En bij mij duurt opstarten echt wat langer dan 20 seconden. Maar goed zo kan je oneindig doorgaan...

• chob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-11-2020
Ik ben de volgende in rij die van PC overstapt naar Apple. Het volgende is het geval; ik kan een MBP kopen van juli vorig jaar met de volgende specs;

Intel Core Duo
2.16 ghz
2GB
667 mhz
100gb HD

Ik kan hem kopen van een goede vriend voor 750 ex btw (koop hem sowieso op de zaak) wat me een mooi prijs lijkt. Maar nu vraag ik me af of het niet verstandiger is om een nieuwe te kopen, de goedkoopste uitvoering maar alles standaard behalve dan een 160gb HD erin wat uitkomt op een kleine 1600 euro.

Regelmatig hou ik me bezig met grafische programma's als Photoshop, Illustrator, Premiere ed
(allemaal puur hobby) dus verwacht nogal wat van een MPB. Die vriend van mij is hiervan op de hoogte en zegt dat zijn MPB hier geen problemen mee heeft. Wat ik vraag van jullie is advies. Een nieuwe is bijna 1000 euro duurder maar ga ik er ook meer plezier aan beleven? Maw is dat prijsverschil het voor mij waard?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

chob schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 16:05:
Ik ben de volgende in rij die van PC overstapt naar Apple. Het volgende is het geval; ik kan een MBP kopen van juli vorig jaar met de volgende specs;

Intel Core Duo
2.16 ghz
2GB
667 mhz
100gb HD

Ik kan hem kopen van een goede vriend voor 750 ex btw (koop hem sowieso op de zaak) wat me een mooi prijs lijkt. Maar nu vraag ik me af of het niet verstandiger is om een nieuwe te kopen, de goedkoopste uitvoering maar alles standaard behalve dan een 160gb HD erin wat uitkomt op een kleine 1600 euro.

Regelmatig hou ik me bezig met grafische programma's als Photoshop, Illustrator, Premiere ed
(allemaal puur hobby) dus verwacht nogal wat van een MPB. Die vriend van mij is hiervan op de hoogte en zegt dat zijn MPB hier geen problemen mee heeft. Wat ik vraag van jullie is advies. Een nieuwe is bijna 1000 euro duurder maar ga ik er ook meer plezier aan beleven? Maw is dat prijsverschil het voor mij waard?
Alleen al omwille van de garantie zou ik een nieuwe nemen. Als er iets mis blijkt te zijn met die 'oude' heb je daar inmiddels geen garantie meer op, en reparaties aan laptops zijn nooit goedkoop. Tenzij de vorige eigenaar er ook meteen AppleCare bij genomen heeft natuurlijk.

• Blaise
  • Niet online
F r a n k D schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 10:47:
[...]

En ik zeg dus, zodra je hd bezig is, heb je al profijt van een snellere HD. Ook al is het maar voor de eerste keer safari ofzo opstarten, het zou toch eerst allemaal van de HD afkomen en dan pas van je geheugen. En ook zit de gedachte dwars, dat je een duur apparaat koopt, maar bezuinigd hebt op de HD omdat je dat toch niet echt merkt. En bij mij duurt opstarten echt wat langer dan 20 seconden. Maar goed zo kan je oneindig doorgaan...
Waarschijnlijk is het geen bezuiniging op de kosten, maar een maatregel om de batterijduur te verlengen. Als Apple bulk miljoenen harddisks besteld zullen de kosten nauwelijks verschillen.

Bovendien is 5400 helemaal niet traag. Ik ben in ieder geval erg tevreden over de snelheid waarmee Safari en Mac OS opstarten, en ook de snelheid waarmee ik grote bestanden download van het netwerk is ruim voldoende.

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Vandaag zag ik bij een you mac dat ze op een Mac Pro twee schermen aanstuurde. 1 met HD-trailer en 1 waar je gewoon kon werken in osx.

Gaat dat ook lekker met de macbook pro of kan dat uberhaupt?

• Blaise
  • Niet online
Ja, gaat heel lekker zelfs :)

Verwijderd

Blaise schreef op woensdag 12 september 2007 @ 15:44:
[...]

Dexter (die van de serie) heeft wel zijn icoontjes aan de linkerkant:

[afbeelding]

(maar die macbook maakt ook rare bliep geluidjes :+)
Weet je misschien uit welke aflevering deze screenshot komt? Ik vind de bovenste balk erg veel van een Windows desktop weg hebben, links een blauwe startknop, een zilvere balk en rechts de trayicons. Net als de desktop-iconen, die ook verdacht veel op windows-iconen lijken. :)

• Blaise
  • Niet online
Weet je misschien uit welke aflevering deze screenshot komt?
Ik heb em geript uit S02E02 (pre-air). Het is echt een MBP, in andere afleveringen / scenes komt de Macbook nog duidelijker in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blaise schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 23:49:
[...]
Ik heb em geript uit S02E02 (pre-air). Het is echt een MBP, in andere afleveringen / scenes komt de Macbook nog duidelijker in beeld.
Ik zie uiteraard dat het een MBP was, maar ik duidde op het feit dat ik Windows-trekjes in jouw screenshot zag.

In S02E02 kan ik dit shot niet vinden, wel in S02E01. En kijk eens aan:

Afbeeldingslocatie: http://www.buyshit.nl/fok/dexter_rechts.jpg

Ook Dexter heeft zijn icoontjes rechts. :)

Edit

Gevonden. Het operating system dat op de MBP draait ten tijde van deze scene is inderdaad geen OS X, zoals ik al dacht. Vandaar dat de iconen dan ook links staan. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.buyshit.nl/fok/dexter_rechts_2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.buyshit.nl/fok/dexter_rechts_3.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2007 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Niet online
Inderdaad, ik zie het :)

Is dit een of andere Linux build? Of hebben ze zelf wat geknutseld om het plot te ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Blaise schreef op zondag 16 september 2007 @ 16:57:
Is dit een of andere Linux build? Of hebben ze zelf wat geknutseld om het plot te ondersteunen?
Computerschermen in tv-series en films zijn 9 uit 10 keer geheel of volledig verknutseld. En die laatste is voor de helft geknutselde websites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chob
  • Laatst online: 19-11-2020
CyBeR schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 16:22:
[...]
Alleen al omwille van de garantie zou ik een nieuwe nemen. Als er iets mis blijkt te zijn met die 'oude' heb je daar inmiddels geen garantie meer op, en reparaties aan laptops zijn nooit goedkoop. Tenzij de vorige eigenaar er ook meteen AppleCare bij genomen heeft natuurlijk.
Daar heb je een punt. Hij heeft geen AppleCare er bij genomen. Wat vinden jullie van de prijs op zich, is dit een goede deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GR1221
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-08 00:10
chob schreef op maandag 17 september 2007 @ 20:13:
[...]

Daar heb je een punt. Hij heeft geen AppleCare er bij genomen. Wat vinden jullie van de prijs op zich, is dit een goede deal?
Prijs is goed, maar als je 1 flinke reparatie moet laten doen zit je al op de nieuwprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melville
  • Laatst online: 18-07 09:36
Liquid schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 18:03:
Vandaag zag ik bij een you mac dat ze op een Mac Pro twee schermen aanstuurde. 1 met HD-trailer en 1 waar je gewoon kon werken in osx.

Gaat dat ook lekker met de macbook pro of kan dat uberhaupt?
volgens mij kan je aan een MBP alleen 1 extern scherm hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Melville schreef op maandag 17 september 2007 @ 20:58:
[...]

volgens mij kan je aan een MBP alleen 1 extern scherm hangen.
Je kan er helaas maar 1 extern scherm met aansluiten, in die mac pro zit dan een extra video kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn toetsenbord verlichting gaat steeds vanzelf uit.
Ik moet dan weer op F8 drukken om deze aan te krijgen, erg iri.
Ik heb ingesteld dat deze nooit uit moet aan, en ook hang mijn MBP gewoon aan de stroom.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2007 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superlux
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-01 22:06
Hallo, ik ben van plan een MacBook Pro 15" aan te kopen. Na het lezen van talloze nuttige posts op dit forum zit ik nog met enkele vragen.
- Hebben de nieuwste toestellen minder last van het "geelprobleem"? Af en toe krijg ik de indruk dat je daarbij vooral geluk moet hebben.
- Produceert een Santa Rosa minder hitte? Ook daarover lijken de meningen uiteen te lopen. Dat een laptop warmte afgeeft is niet meer dan normaal, maar ik zou hem graag zonder veel ongemakken op de schoot houden.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@stivo, probeer laptick eens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hoe groot is de kans tegenwoordig op dode pixels? wil dit absoluut niet wanneer ik deze bestel met adc korting...

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-09 23:02
Superlux schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 04:18:
Hallo, ik ben van plan een MacBook Pro 15" aan te kopen. Na het lezen van talloze nuttige posts op dit forum zit ik nog met enkele vragen.
- Hebben de nieuwste toestellen minder last van het "geelprobleem"? Af en toe krijg ik de indruk dat je daarbij vooral geluk moet hebben.
- Produceert een Santa Rosa minder hitte? Ook daarover lijken de meningen uiteen te lopen. Dat een laptop warmte afgeeft is niet meer dan normaal, maar ik zou hem graag zonder veel ongemakken op de schoot houden.
Alvast bedankt.
Toch niet gezocht / gelezen ; )

Armo in "[MacBook Pro] Discussietopic en Mini-FAQ..."

Zie antwoorden op mijn vraag.
Sjoerd schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 15:56:
Hoe groot is de kans tegenwoordig op dode pixels? wil dit absoluut niet wanneer ik deze bestel met adc korting...
Klein denk ik, tot nu toe heb ik van een tweaker die gehoord dat ie een dode piel had...

[ Voor 17% gewijzigd door Armo op 18-09-2007 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
Stel ik heb wel een dode pixel, ik heb begrepen dat ik mijn mac book pro dan zonder reden van opgave kan terug sturen.

Kan ik dan na de opsturing gewoon weer een nieuwe macbook pro bestellen met adc korting aangezien ik het eerste product heb terug gestuurd. En kan ik dan vervolgens zo het probleem omzeilen van dode pixels aangezien ik dan een nieuwe macbook pro krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Niet online
Ik heb 1 luie pixel op het midden van mijn scherm, maar daar heb ik geen last van. Ik zie em eigenlijk alleen bij het opstarten van Vista (wat ik dan ook zelden doe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Binnenkort wil ik voor mn MBP 15" 2.2 Santa Rosa een extern schermpje kopen. Ik zit te denken aan een 20" Samsung, die een resolutie heeft van 1680x1050 pix.

Heeft iemand ervaring met de snelheid van de MBP als er een bovengenoemd scherm aan wordt gehangen? Ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat expose etc geen probleem is. Maar is het een beetje goed te doen spellen te spelen op de native resolutie van bovenstaand scherm? MAW ervaringen gezocht :+

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• GUZA
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-03-2022
ff een vraagje over firmwareupdate, ik heb een oudere MBP maar nieuwere MBP's hebben een andere firmware moet ik de firmware van de nieuwe MBP ook installeren op de oudere MBP?

Mijn firmware is smc 1.12f5 moet ik nu dus naar versie 1.16f8?

link firmwareversies: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303880

• Myrdhin
  • Laatst online: 12:16
GUZA schreef op woensdag 19 september 2007 @ 19:24:
ff een vraagje over firmwareupdate, ik heb een oudere MBP maar nieuwere MBP's hebben een andere firmware moet ik de firmware van de nieuwe MBP ook installeren op de oudere MBP?

Mijn firmware is smc 1.12f5 moet ik nu dus naar versie 1.16f8?

link firmwareversies: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303880
Er staat een mooi lijstje op die pagina van de laatste firmware versies per model. Dus als je een 15" MacBook Pro Core 2 Duo hebt dan hoef je niets te updaten.

• DaannO
Komt zo een nieuwsbericht over dat de mbp de penryn chip set zal krijgen volgend jaar :D

• Sjoerd
  • Niet online
DaannO schreef op donderdag 20 september 2007 @ 14:57:
Komt zo een nieuwsbericht over dat de mbp de penryn chip set zal krijgen volgend jaar :D
Ben benieuwd :)

• DaannO

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

De bron is Intel zelf, en op zich is dit natuurlijk gewoon non-news van de bovenste plank. ;)

a) Intel gaat de Penryn uitleveren
b) Penryn is de nieuwste core van Intel
c) Apple bouwt systemen op basis van Intel producten

uit a), b), en c) volgt -> d) Apple gaat in de toekomst systemen op basis van de Penryn uitleveren.

Dat dit in januari zou kunnen gebeuren is om de volgende reden:
a) In januari vindt de MacWorld Expo plaats
b) op de MacWorld Expo presenteert Apple doorgaans nogal eens nieuwe producten

uit a) en b) volgt -> c) op de MacWorld Expo in januari zou de nieuwe MBP met Penryn gepresenteerd kunnen worden ;)

Persoonlijk verwacht ik dat Apple voor de feestdagen al met nieuwe MBP's komt, om de decembermaand iig niet te missen. Apple krijgt doorgaans vrij snel de beschikking over de nieuwste speeltjes van Intel (kijk ook naar de 3GHz quadcore Xeon in de Mac Pro), dus de kans is groot dat Apple eventuele Penryn-based MBP's voor Thanksgiving beschikbaar zal willen hebben, zodat er ook in de feestmaanden nog goed gecashed kan worden, en er in januari mooie cijfers gepresenteerd kunnen worden en dan ook de iMacs en Mac Pro's kunnen volgen :)

but again: that's just a hunch ;)

Launching containers into space

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 11:10
Whieee schreef op donderdag 20 september 2007 @ 16:07:
[...]

De bron is Intel zelf, en op zich is dit natuurlijk gewoon non-news van de bovenste plank. ;)

a) Intel gaat de Penryn uitleveren
b) Penryn is de nieuwste core van Intel
c) Apple bouwt systemen op basis van Intel producten

uit a), b), en c) volgt -> d) Apple gaat in de toekomst systemen op basis van de Penryn uitleveren.

Dat dit in januari zou kunnen gebeuren is om de volgende reden:
a) In januari vindt de MacWorld Expo plaats
b) op de MacWorld Expo presenteert Apple doorgaans nogal eens nieuwe producten

uit a) en b) volgt -> c) op de MacWorld Expo in januari zou de nieuwe MBP met Penryn gepresenteerd kunnen worden ;)

Persoonlijk verwacht ik dat Apple voor de feestdagen al met nieuwe MBP's komt, om de decembermaand iig niet te missen. Apple krijgt doorgaans vrij snel de beschikking over de nieuwste speeltjes van Intel (kijk ook naar de 3GHz quadcore Xeon in de Mac Pro), dus de kans is groot dat Apple eventuele Penryn-based MBP's voor Thanksgiving beschikbaar zal willen hebben, zodat er ook in de feestmaanden nog goed gecashed kan worden, en er in januari mooie cijfers gepresenteerd kunnen worden en dan ook de iMacs en Mac Pro's kunnen volgen :)

but again: that's just a hunch ;)
Lijkt me niet erg waarschijnlijk. iPod's, daar worden er containers vol van verkocht met de feestdagen, maar MacBook Pro's.... :? De huidiger versie is toch ook nog niet zo lang op de markt?

https://www.strava.com/athletes/10490675

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

2x per jaar vernieuwen is niets mis mee... en Apple zal zeker zijn Pro lijn willen blijven voorzien van 'cutting-edge' Intel technologie, terwijl de MacBooks en Mini's rustig wat achter mogen lopen (daarom hebben we ook nog geen Santa Rosa based MacBooks). Apple kan er in principe voor kiezen om danwel voor de feestdagen te releasen en daar nog mee te pikken, danwel om in januari de pers voor zichzelf te hebben ;)

• Liquid
  • Niet online
Eerst wilde ik wachten op leopard en nu nog even verder wachten? :P

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 17:17
Liever in januari dan kan ik nog wat sparen :P

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Royal

Flush

Zo kan je wel blijven wachten ..

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

• Kneep
  • Laatst online: 31-01-2024
lowfi schreef op donderdag 20 september 2007 @ 17:54:
Liever in januari dan kan ik nog wat sparen :P
Bij macrumors houden ze een mooie buyersguide bij: http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro
Daar vanuit gaande zal er idd rond januari/februari weer een nieuwe geintroduceerd worden...lees geupgrade.
Zit ook in een dilemma...wachten op leopard of op een nieuwe mbp (wellicht 12") :X

• RobbieB
  • Laatst online: 10:00
domi235 schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 23:19:
Binnenkort wil ik voor mn MBP 15" 2.2 Santa Rosa een extern schermpje kopen. Ik zit te denken aan een 20" Samsung, die een resolutie heeft van 1680x1050 pix.

Heeft iemand ervaring met de snelheid van de MBP als er een bovengenoemd scherm aan wordt gehangen? Ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat expose etc geen probleem is. Maar is het een beetje goed te doen spellen te spelen op de native resolutie van bovenstaand scherm? MAW ervaringen gezocht :+
Ik heb een 20" samsung (205bw) aangesloten op een MacBook CoreDuo 1,83 Ghz.(geen pro dus). Nog nooit problemen met vertraging ofzo gehad. Ik gebruik zelf heel veel InDesign & Photoshop tegelijkertijd en die vreten nogal wat, maar nog geen problemen mee gehad. (2gb intern overigens). Dus op een Pro met 2.2 Santa Rosa moet dat zeker lukken

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

RobbieB schreef op donderdag 20 september 2007 @ 19:04:
[...]

Ik heb een 20" samsung (205bw) aangesloten op een MacBook CoreDuo 1,83 Ghz.(geen pro dus). Nog nooit problemen met vertraging ofzo gehad. Ik gebruik zelf heel veel InDesign & Photoshop tegelijkertijd en die vreten nogal wat, maar nog geen problemen mee gehad. (2gb intern overigens). Dus op een Pro met 2.2 Santa Rosa moet dat zeker lukken
MBP 15" 2.4 met een 20" ACD hier. Geen enkel probleem met expose e.d. :) Op een 30" met heeeeeel veel vensters open wordt t wat zwaarder, maar die 8600m GT staat zn mannetje wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBaDijk
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 21:20

WoBaDijk

Aapje

Misschien ligt het aan mij, maar heeft iemandhet voor elkaar gekregen om in een Eduroam netwerk adium goed aan de praat te krijgen?

Adium krijgt op mijn MPB in EduRoam geen verbinding. In HTTP mode doet hij dat wel maar kan ik niet met mensen praten. Iemand die weet of ik nog iets moet veranderen in mn instellingen?

Search en google leverden allebei helemaal niks op.

Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
WoBaDijk schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 09:50:
Misschien ligt het aan mij, maar heeft iemandhet voor elkaar gekregen om in een Eduroam netwerk adium goed aan de praat te krijgen?

Adium krijgt op mijn MPB in EduRoam geen verbinding. In HTTP mode doet hij dat wel maar kan ik niet met mensen praten. Iemand die weet of ik nog iets moet veranderen in mn instellingen?

Search en google leverden allebei helemaal niks op.
Jep, tot nu toe altijd normaal gewerkt. Gisteren deed hij wel een beetje raar, maar dat kwam omdat het hele netwerk raar deed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:56

Vuvuzela

My spire is forming

Nu sind 1,5 week in bezit van een MBP 2.4 7.2k. Ben er erg tevreden over. Ik heb geen gelig beeld, hij wordt niet echt heet. Merk wel dat als hij mijn accu oplaadt dat hij dan wel gaat " koelen" omdat de memory controller net te warm wordt (zal wel naast de accu zitten en mee opwarmen).
Verder kan ik geen kinderziekte vinden :)

Trouwens in finder heb ik links m'n netwerk snelkoppeling weggesleept en die is verwijderd maar hoe haal ik die terug? O-)

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Maciek schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 10:04:

Trouwens in finder heb ik links m'n netwerk snelkoppeling weggesleept en die is verwijderd maar hoe haal ik die terug? O-)
Finder preferences, Sidebar. Daar kan je weer een vinkje zetten voor 'Network' en dan ben je er weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maciek ga hem maar op volle touren laten draaien doet mijn mbp 2.4 7.2 ook dan word de bovenkant echt wel lekker warm hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Whieee schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 01:49:
[...]

MBP 15" 2.4 met een 20" ACD hier. Geen enkel probleem met expose e.d. :) Op een 30" met heeeeeel veel vensters open wordt t wat zwaarder, maar die 8600m GT staat zn mannetje wel :)
Ondertussen kan ik dat zelf wel bevestigen, gisteren een Samsung 206bw eraan gehangen, die idd wel zijn mannetje stond. Ook nog even Windows geprobeert met Guild Wars, ook dit draaide echt heerlijk op de native resolutie van het scherm.

De Samsung 206bw ligt helaas weer bij de mediamarkt want ik had in het midden een groene hot pixel :(

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stany
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 18:26
Hallo,

Ik heb een vraagje , die velen misschien als een vervelende vraag zien.
Is de MacbookPro van nu(SantaRosa) nog altijd niet bruikbaar op je schoot of is dit wel mogelijk,
en dan bedoel ik comfortabel....ik heb het dus over warmte productie.
Ik hoop dat deze vraag eerlijk beantwoord word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

stany schreef op zondag 23 september 2007 @ 21:31:
Hallo,

Is de MacbookPro van nu(SantaRosa) nog altijd niet bruikbaar op je schoot of is dit wel mogelijk,
Als ik een spelletje speel of iets anders heftigs doe, dan kan ik het niet al te lang volhouden op mijn schoot. Maar... dat komt omdat de MBP zo is in gesteld dat de ventilatoren pas vrij laat aan gaan, waarschijn ivm het genot van de stilte boven de warmte op mijn schoot (met alle biologische gevolgen). Maar het is wel pas nadat je iets pittigs doet of er vele uren achter hangt.

Mijn persoonlijke oplossing is in de handige nuttige tools gepost. Daarmee kan je de fans zelf manipuleren. Het heet smcFanControl en laat ook de Apple's eigen keuzes ook nog in tact.

Daarmee vind ik het een toppe laptop weer, voor op schoot dus. ;)
Want die fans doen het zeker wel goed.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn MacBook Pro wordt loeiii heet.
Ik en namelijk veel bezig met rendering etc.
Op schoot houden is geen optie.

Wanneer ik echter mijn Book een tijdje laat renderen of live bezig ben mijn mijn visuals, gebruik ik altijd: smcFanControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:56

Vuvuzela

My spire is forming

Ik zit vrij vaak op de bank ff wat te internetten/msn/muziek te luisteren etc. en daar wordt hij niet echt warm van. Het is wel goed te doen. Sowieso denk ik niet dat op het moment dat je hem op je schoot hebt dat je iets gaat doen waar hij het warm van krijgt.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
Hallo,

Ik heb een 2,2Ghz SR MBP, en ik werk er af en toe mee op mn schoot. Beetje internetten enzo, op de bank beneden. En dat kan je heel erg goed doen, dan is hij helemaal niet warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stany
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 18:26
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2007 @ 21:50:
Mijn MacBook Pro wordt loeiii heet.
Ik en namelijk veel bezig met rendering etc.
Op schoot houden is geen optie.

Wanneer ik echter mijn Book een tijdje laat renderen of live bezig ben mijn mijn visuals, gebruik ik altijd: smcFanControl
Word hij dan in die mate warm, dat je er eigenlijk ook wat warme(vochtige) handen van krijgt?
Alvast bedankt aan de personen voor hun eerlijke antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stany schreef op maandag 24 september 2007 @ 08:04:
[...]

Word hij dan in die mate warm, dat je er eigenlijk ook wat warme(vochtige) handen van krijgt?
Nou ik typ op het moment dat ik live bezig ben niet veel.
Hij wordt linksboven bij de speaker ontzettend warm, op mijn schoot houden kan dan echt niet.
Echter wat ik wel altijd doe is mijn Book op een verhoging neerzetten, zo is de onderkant dus vrij en kan er lucht onderdoor, dit scheeld een hoop.

Veder vind ik het best irri, dat je de toetsen vrij hard in moet drukken.
Ik mis soms dus wat letters als ik typ, dit kan natuurlijk ook een kwestie van wennen zijn.

Edit:
Nog even een vraagje over de SMC Fan Control, wanneer het niet actief is.
Doet OsX dan gewoon zijn werk..?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2007 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtbrainz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 08:28
CyBeR schreef op maandag 10 september 2007 @ 19:11:
Mja mijn batterij is ook neit echt je-van-het meer dus laat me 't weten.

't helpt niet dat Li-Ion batterijen eigenlijk heel slecht tegen warmte kunnen :P
Om maar op een oud stukje te reageren: Ik heb mijn accu vorige week naar Card Services opgestuurd en gister een nieuwe gekregen. Kost me alleen verzend/ontvang-kosten (6.20 met de post heen, 19.04 van Card naar thuis), da's voor mij goedkoper/minder moeite dan fysiek 2x naar een of andere Apple-keet tuffen.

Da's een heel verschil, van een health van 24% naar 98% :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
stany schreef op maandag 24 september 2007 @ 08:04:
[...]

het is meer de onderkant die (soms) heet wordt. de topcase wordt bijna niet warm, het toetsenbord iig niet, alleen het dunne randje metaal boven het toetsenbord wordt heet.
ook de ruimte links en rechts van het touchpad blijft bij mijn pro gewoon op kamertemperatuur zegmaar.
in mijn geval dus geen last van warme (of vochtige) handen.

de mbp is bij zwaar werk trouwens prima op schoot te gebruiken imo. MITS je een spijkerbroek draagd oid :P anders kan het wellicht wat oncomfortabel warm worden.

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op maandag 24 september 2007 @ 15:33:
[...]

Nou ik typ op het moment dat ik live bezig ben niet veel.
Hij wordt linksboven bij de speaker ontzettend warm, op mijn schoot houden kan dan echt niet.
Echter wat ik wel altijd doe is mijn Book op een verhoging neerzetten, zo is de onderkant dus vrij en kan er lucht onderdoor, dit scheeld een hoop.

Veder vind ik het best irri, dat je de toetsen vrij hard in moet drukken.
Ik mis soms dus wat letters als ik typ, dit kan natuurlijk ook een kwestie van wennen zijn.

Edit:
Nog even een vraagje over de SMC Fan Control, wanneer het niet actief is.
Doet OsX dan gewoon zijn werk..?
Ja, en zelfs als OSX vind dat het te warm wordt, dan zal die je instelling van de fan controls overriden en de fans sneller laten lopen. Ik was druk bezig met een paar filmpjes afspelen en nog wat dingen doen en dan wordt de laptop al snel boven de 50 graden aan de binnenkant, wat betekent dat de buiten kant boven de 30 a 35 graden wordt. De MBP gaat pas flink blazen met zijn fans als het boven de 55 a 60 graden wordt. En dat vind ik toch net effe te veel. Dus ik een instelling high (6000 rpm), default (standaard 2000 rpm en onder 100% controle van OSX) en medium (3000 rpm) en daarmee is het nog redelijk stil en rustig en koelt het enorm goed! Een echte aanrader voor iedereen die het een beetje warm krijgt.

Verwijderd

Even een vraagje van een (nog) niet apple gebruiker:
Ik ben van plan binnenkort een MBP aan te schaffen en ben me dus zo veel mogelijk al aan het huisvesten in de mac wereld :) ik werk op stage ook met een mac (Emac) dus ik raak al een beetje gewend aan het OS en het toetsenbord enzo... maar nou lees ik in de afgelopen paar posts dat er nogal wat verschillende ervaringen zijn met de warmte van de MBP, nou vraag ik me af of het niet makkelijk is om zon Zalman notebook cooler aan te schaffen? of breek ik nou de wet der apple vormgeving? :+

enneh... ik ga m ergens in november aanschaffen als Leopard uit is, en ga niet wachten op de mogelijke update in januari... zo lang kan ik ni wachten :9~

• Sjoewe
  • Laatst online: 08:27
Dat gedoe over koeling is mijns inziens allemaal zwaar overtrokken. Er is prima te werken met een Macbook Pro op volle belasting. Hij zal misschien een beetje gaan blazen, maar dat is alles.

• F r a n k D
Ik heb al meegemaakt dat mijn fans pas aangingen bij 87 graden, toen was ik toch een beetje geschrokken van de hoge temp. Bij licht gebruik is ie tussen 60 en 70 graden en is ie voor op schoot gebruik simpelweg te warm.

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

F r a n k D schreef op woensdag 26 september 2007 @ 19:34:
Ik heb al meegemaakt dat mijn fans pas aangingen bij 87 graden, toen was ik toch een beetje geschrokken van de hoge temp. Bij licht gebruik is ie tussen 60 en 70 graden en is ie voor op schoot gebruik simpelweg te warm.
Same here, maar extra koeling kopen is onzin. Als je met die software de ventilatoren bestuurd en even op 6000 rpm laat blazen, dan wordt de hele laptop van binnen en buiten een heel stuk frisser. Ideaal als je effe weg loopt ;)

Als de laptop op vol last loopt, dan gaat het eerder aan (bestuurt door OSX). Zelf hou ik er van als het lekker fris voelt en laat ik het wat vaker een paar toeren harder lopen. Dan is alles opgelost. En ja, je kan dit ding uren op vollast gebruiken, ja het wordt heet en gaat blazen, geen probleem. Dit ding kan het hebben :)

• Vanitas
Het lijkt me ook wel verstanding om te vermelden om welke generatie MBP het gaat. Volgens mij zijn vooral bij de oudere generaties meer hitte "problemen" dan bij de nieuwe (SR) generatie.

Ik heb heb de nieuwe SR generatie. Op het moment ben ik een beetje aan het internetten, IRC, iTunes, Adium, Transmission is bezig en net nog wat bezig geweest met fotoschop. De fan heb ik ingesteld op 2500 rpm en hij is 41 graden (waarbij de enclosure bottom 27 graden is). En daar is heel best mee op schoot te werken hoor :P

Tevens zal je niet super zwaar werk gaan doen als je met je laptop op schoot zit. Dan is hij dus ook niet warm. Plus, als je op batt power gaat werken dan zal de CPU niet werken op de volledige snelheid (waardoor hij ook niet zo warm wordt als bij normaal gebruik). De laatste keer dat ik dat deed zat de temp zo rond de 37 graden.

edit:
Bij gamen wordt hij natuurlijk wel zwaar belast. Ik heb Vista erop staan en speel af en toe Dark Messiah, Half-Life 2 en Bioshock. Na een tijd Bioshock spelen, en daarna direct weer terug naar OS X gaf smcFanControl 62 graden aan. Dan zet ik de fan even een tijdje op 3500 rpm en het is weer terug naar de normale temp. Bij het gamen is hij overigens wel erg druk aan het blazen. Ik denk dat hij dan wel op volle toeren draait. Niet de hele tijd, maar ok. (bij HL2 is opvallend altijd nadat een nieuw level is geladen)

[ Voor 23% gewijzigd door Vanitas op 26-09-2007 20:10 ]

• alienfruit
  • Laatst online: 10-09 18:14

alienfruit

the alien you never expected

Ik heb het volgende probleem met mijn MacBook Pro in combinatie met 10.4.10 dat als de accu bijna leeg is en als hij vervolgens dus uit (denk ik) gaat en dus niet in slaapstand? Als je vervolgens de adapter eraan sluit wilt apparaat dus niet wakker worden en moet het opnieuw worden opgestart.

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-07 18:35
Bioschock draait vloeiend op een MBP, ,Vanitas??

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 21:49

Apache

amateur software devver

Er is ook een groot verschil qua tempratuur of je op best performance of best battery life staat ik was net in de zetel op stroom aan het werken op best performance, werd toch wel redelijk warm, nu op batterij met best battery life en zit toch met alles gemiddeld zo'n 5 graden koeler.

Bioshock is speelbaar op een mbp (2,4ghz, 256mb ram, ...) maar je moet zeker niet full settings verwachten maar als je de resolutie wat lager zet, detail wat lager is het goed te spelen.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Sjoewe
  • Laatst online: 08:27
Ik heb een 'ouwe' MBP C2D van februari 2007 maar ik vind het allemaal nog wel meevallen, zeker in vergelijking met de eennalaatste generatie 15" Powerbook G4 en laatste generatie Powerbook 12" waar ik hiervoor op werkte is een MBP helemaal niet zo heet.
En vergeet ook niet dat Aluminium de waarmte nou eenmaal goed geleid. Waardoor je het over de hele laptop voelt in tegen stelling tot een plastic laptop.

Verwijderd

Ik heb nu ook een macbook pro, bij dagelijks gebruik heb ik hem gewoon constand aan de stroom hangen zit toch naast stop contact. Maar iemand rade me dit af. klopt dit gewoon eerst batterij opgebruiken dan pas weer aan adapter?

• F r a n k D
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 14:47:
Ik heb nu ook een macbook pro, bij dagelijks gebruik heb ik hem gewoon constand aan de stroom hangen zit toch naast stop contact. Maar iemand rade me dit af. klopt dit gewoon eerst batterij opgebruiken dan pas weer aan adapter?
Nee, klopt niet.

• Blaise
  • Niet online
Het is het beste om je batterij zo nu en dan in beweging te zetten (maar beter niet helemaal opmaken). Als je altijd aan de netstroom zit, is er geen beweging.

zie http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

• Vanitas
NiteSpeed schreef op donderdag 27 september 2007 @ 00:01:
Bioschock draait vloeiend op een MBP, ,Vanitas??
Ja draait zeker goed. Reso heb ik niet zo hoog staan (4:3, de 16:10 stand van bioshock zuigt :r) maar de rest wel op high, en DX10 aan.

• imp4ct
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 22:19
't Is misschien al een vraag die vaak gesteld is geweest. Maar ik zou graag bij m'n MBP een extern scherm willen hebben. Nu klinkt het een beetje logisch voor een 23 inch cinema display van mac te nemen, maar qua prijs zijn ze nogal redelijk duur vind ik, als je het dan gaat vergelijken met een Dell 24 inch bijvoorbeeld.

Op zich ben ik meer gewonnen om bij eenzelfde merk te blijven, maar kan me ook iemand uitleggen waarom de schermen van mac dan toch duurder zijn en misschien beter, wat is er juist anders dan aan een Dell scherm ?

Bedrijf : Webtrix

Foto materiaal:
Nikon D7100 | Nikor AF-S DX 18-105mm | Nikor AF-S 50mm | Nikon SB600

• technobabbel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-08 14:36
Sinds een paar dagen een MPB 15.4" 2.4 maar een aantal toetsten deden het niet echt goed, soms moest ik 3 keer drukken voordat het werkte. Apple gebeld, die verwees me naar een Service Center. Daar aangegeven dat ik een nieuw toetsenbord moest en dat ik een US International had. Wat verwarring want ze dachten dat ik een US bedoelde (met 'normale' return toets). Ik gaf dus aan dat ik die niet had maar wel graag wilde. Dag later omgebouwd, kon er op wachten en tik nu op een US keyboard zonder extra kosten. Goede service.

MBP 2.4/2GB/160GB@7.2k/15.4mat :: iPod 5.5G 80Gb :: Nokia N73 ME :: Nokia N800 :: SE K800i :: iPod Nano 4Gb

• alienfruit
  • Laatst online: 10-09 18:14

alienfruit

the alien you never expected

alienfruit schreef op woensdag 26 september 2007 @ 21:16:
Ik heb het volgende probleem met mijn MacBook Pro in combinatie met 10.4.10 dat als de accu bijna leeg is en als hij vervolgens dus uit (denk ik) gaat en dus niet in slaapstand? Als je vervolgens de adapter eraan sluit wilt apparaat dus niet wakker worden en moet het opnieuw worden opgestart.
Iemand enig idee?

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 22:19

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Mijn PB heeft dat nu ook.. zonder waarschuwing uit.. gaat wel (met moeite) weer aan met adapter er in... Wordt wakker met blauwig scherm en statusbalk die volloopt...

Verwijderd

kaassouffle schreef op donderdag 27 september 2007 @ 21:54:
Mijn PB heeft dat nu ook.. zonder waarschuwing uit.. gaat wel (met moeite) weer aan met adapter er in... Wordt wakker met blauwig scherm en statusbalk die volloopt...
Dat is een teken dat hij uit deepsleep komt. Dat doet een Mac zover ik weet alleen als hij _volledig_ zonder stroom komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Niet online
Volgens mij heb je je MBP dan niet tijdig in slaapmodus gezet.
Op zich ben ik meer gewonnen om bij eenzelfde merk te blijven, maar kan me ook iemand uitleggen waarom de schermen van mac dan toch duurder zijn en misschien beter, wat is er juist anders dan aan een Dell scherm ?
Heeft te maken met het paneltype. Apple's schermen zijn van het type S-IPS: duur maar ook goed. Dell verkoopt allerlei types, als het een goedkoop scherm is zal het paneltype waarschijnlijk T/N zijn. Meer informatie: http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD#Types
Pagina: 1 ... 10 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.