[MacBook Pro] Discussietopic en Mini-FAQ deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:
  • 9.362 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-04 22:40

VisionMaster

Security!

Blaise schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 01:27:
Volgens mij heb je je MBP dan niet tijdig in slaapmodus gezet.

[...]
Heeft te maken met het paneltype. Apple's schermen zijn van het type S-IPS: duur maar ook goed. Dell verkoopt allerlei types, als het een goedkoop scherm is zal het paneltype waarschijnlijk T/N zijn. Meer informatie: http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD#Types
Een voordeeltje aan de kant van Dell is dat je meerdere inputs hebt (van verschillende typen) en soms ook nog een cardreader naast de USB hub. Het is maar net waar je oog op valt ;)

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526

imp4ct schreef op donderdag 27 september 2007 @ 21:06:
't Is misschien al een vraag die vaak gesteld is geweest. Maar ik zou graag bij m'n MBP een extern scherm willen hebben. Nu klinkt het een beetje logisch voor een 23 inch cinema display van mac te nemen, maar qua prijs zijn ze nogal redelijk duur vind ik, als je het dan gaat vergelijken met een Dell 24 inch bijvoorbeeld.

Op zich ben ik meer gewonnen om bij eenzelfde merk te blijven, maar kan me ook iemand uitleggen waarom de schermen van mac dan toch duurder zijn en misschien beter, wat is er juist anders dan aan een Dell scherm ?
Qua beeldkwaliteit is de Dell 2407WFP vergelijkbaar met de 23" Apple Cinema Display. Het voordeel van de Dell:
-Draaibaar
-Pivot-mode (90 graden gedraaid)
-In hoogte verstelbaar
-Naast DVI ook VGA, S-Video, Composite & Component
-Cardreader
-USB-hub aan de zijkant van het scherm

Daarnaast heb ik hem zelf aangeschaft omdat ik hem mooier dan een ACD vind. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-03 14:09
Blaise schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 01:27:
Volgens mij heb je je MBP dan niet tijdig in slaapmodus gezet.

[...]
Heeft te maken met het paneltype. Apple's schermen zijn van het type S-IPS: duur maar ook goed. Dell verkoopt allerlei types, als het een goedkoop scherm is zal het paneltype waarschijnlijk T/N zijn. Meer informatie: http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD#Types
Voor de dell zou'k kiezen voor de 2407WFP-HC (24 inch - S-PVA - panel)
Voor de Mac dus Apple Cinema HD Display (23" flat panel - S-IPS)

Welke is nu eigenlijk de beste om te nemen?

Bedrijf : Webtrix

Foto materiaal:
Nikon D7100 | Nikor AF-S DX 18-105mm | Nikor AF-S 50mm | Nikon SB600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Topicstarter
imp4ct schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 12:26:
[...]

Voor de dell zou'k kiezen voor de 2407WFP-HC (24 inch - S-PVA - panel)
Voor de Mac dus Apple Cinema HD Display (23" flat panel - S-IPS)

Welke is nu eigenlijk de beste om te nemen?
Dat is iets wat je prima zelf kunt uitzoeken, door reviews te lezen of in Videoplanken & Beeldkanonnen te kijken :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Okee, ik ben dus redelijk Apple-n00b en heb dus ook wat erg basic vragen, denk ik. Ik heb al gezocht op het forum hier, maar kreeg geen sluitende antwoorden.

Even mijn situatie:
Ik ben van plan om mijn huidige HP-laptop te gaan vervangen voor een nieuwe hi-end laptop. Ik wil deze laptop voornamelijk voor muziek (Cubase) gaan gebruiken en voor ontwikkeling (werk). Het probleem met de muziek is dat ik een goede Firewire-port nodig heb (TI-based, of Mac) en een stabiel en lekker werkend platform, en Windows is dat niet altijd. Voor mijn werk ben ik vooral bezig met PHP en Photoshop. Maar daarnaast moet ik ook af en toe iets in het .NET Framework programmeren. En daarnaast heb ik nog wat algemene vragen:
1 - Ik kan gewoon in het .NET Framework programmeren al ik Bootcamp gebruik met XP SP2 right?
2 - De Windowsversie van Cubase die ik nu heb kan ik niet gebruiken voor Mac OSX als het goed is. Aangezien de Apple Core 2 Duo gebruikt, is het uberhaubt mogelijk om x86/x64 apps te draaien die onder Windows ook werken?
3 - Ik hoor nooit zulke goede verhalen over de garantie van Apple. Op de site moet ik iets van €360 euro bijdokken voor een 3-jarig garantieplan. Dit vind ik te gortig. Wat is mijn basis-garantie? Dat kan ik nergens terugvinden.
4 - Is het OS X platform moeilijk te leren, met het oog op enkele problemen die ik misschien krijg, voor iemand die 100% Windows gewend is?

Ik hoop dat mensen deze simpele vragen wellicht kunnen beantwoorden :)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-04 15:53
armageddon_2k1 schreef op zondag 30 september 2007 @ 11:09:
1 - Ik kan gewoon in het .NET Framework programmeren al ik Bootcamp gebruik met XP SP2 right?
Ja
3 - Ik hoor nooit zulke goede verhalen over de garantie van Apple. Op de site moet ik iets van €360 euro bijdokken voor een 3-jarig garantieplan. Dit vind ik te gortig. Wat is mijn basis-garantie? Dat kan ik nergens terugvinden.
Zie hier
4 - Is het OS X platform moeilijk te leren, met het oog op enkele problemen die ik misschien krijg, voor iemand die 100% Windows gewend is?
Ik ben 2 maanden geleden ook van windows overgestapt op de Mac (ook een MBP). En je hebt het zo onder de knie :)

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:30

Bob Popcorn

Plop!

Kan iemand me uitleggen hoe ik speciale karakters invoer? Met name een I met een trema en een E enzo. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plecky
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op zondag 30 september 2007 @ 11:09:
2 - De Windowsversie van Cubase die ik nu heb kan ik niet gebruiken voor Mac OSX als het goed is.
Cubase is in principe cross-platform, maar ik weet niet of je dat met dezelfde cd kan doen. Als ik de site van Steinberg bekijk, lijkt het daar wel op.
Aangezien de Apple Core 2 Duo gebruikt, is het uberhaubt mogelijk om x86/x64 apps te draaien die onder Windows ook werken?
Nee, alleen als ze geport worden. Maar je kan natuurlijk wel Cubase via Bootcamp draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Plecky schreef op zondag 30 september 2007 @ 11:45:
Nee, alleen als ze geport worden. Maar je kan natuurlijk wel Cubase via Bootcamp draaien.
Okee, en wat doet Rosetta dan? Die zorgt ervoor dat de oude programma's gewoon goed draaien op de nieuwe intel-macs toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:11

vooghel

Cunning linguist

Bob Popcorn schreef op zondag 30 september 2007 @ 11:41:
Kan iemand me uitleggen hoe ik speciale karakters invoer? Met name een I met een trema en een E enzo. :)
Niet echt MBP-specifiek, maar goed: alt-U geeft een trema op de volgende letter, alt-E geeft een accent aigu op de volgende letter, alt-` geeft een accent grave op de volgende letter. Zie ook Overstap vraagje: accenten onder Mac-OS, dit plaatje en de CharacterPal widget.
:)

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bob Popcorn schreef op zondag 30 september 2007 @ 11:41:
i met trema: [option]+u(mlaut) -> een umlaut verschijnt -> druk nu een i en de i komt eronder -> ï

zie ook deze en deze links. Met behulp van de GoT-search vind je ook op GoT topics en posts hierover, met google zijn nog veel internetpagina's hierover te vinden.

dit krijg je als je een reply opent en pas meer dan een uur later eraan gaat typen...

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 30-09-2007 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Topicstarter
En we hebben ook nog de FAQ: Mac OS X waar deze informatie in staat :Y)

Maar kunnen we nu weer ontopic gaan :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Wanneer komt de nieuwe lichting MacBooks Pro? Ik hoorde dat er weer een update aan zit te komen. Als dat gebeurt, worden ze dan duurder en kan ik beter nu een Macbook Pro kopen? Je zit natuurlijk altijd met het dilemma dat computerzooi verouderd, maar ik vraag me af wat handiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borstel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-05 20:10
armageddon_2k1 schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 19:03:
Wanneer komt de nieuwe lichting MacBooks Pro? Ik hoorde dat er weer een update aan zit te komen. Als dat gebeurt, worden ze dan duurder en kan ik beter nu een Macbook Pro kopen? Je zit natuurlijk altijd met het dilemma dat computerzooi verouderd, maar ik vraag me af wat handiger is.
Volgens mij duurt het nog wel even voordat er nieuwe MBP's komen. En je kunt altijd wel blijven wachten. Meestal worden nieuwe MBP's voor de zelfde 'oude' prijs verkocht.

/edit

Wat met net opvalt, is dit normaal? (Dubbele items)

Afbeeldingslocatie: http://overig.prolixus.nl/dubbeleitems.png

[ Voor 9% gewijzigd door borstel op 01-10-2007 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:39
drensenbrink schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 19:19:
Afbeeldingslocatie: http://overig.prolixus.nl/dubbeleitems.png
Nee dat is niet normaal, want normaliter staat elk item er maar 1 keer tussen.

[ Voor 58% gewijzigd door Kaspers op 01-10-2007 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-05 18:58

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

waarschijnlijk staat voiceover aan ;) Druk eens cmd+F5 :)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:09
drensenbrink schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 19:19:
[...]

Volgens mij duurt het nog wel even voordat er nieuwe MBP's komen. En je kunt altijd wel blijven wachten. Meestal worden nieuwe MBP's voor de zelfde 'oude' prijs verkocht.

/edit

[afbeelding]
Die dubbele items heb je als je voice over aanzet (appeltje + F5), zie ook universele toegang in systeemvoorkeuren.

Edit: spuit 11 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
Bestaat er bij apple ook een soort sneltoets om naar je bureaublad te gaan ?
Da's toch iets da'k momenteel mis als'k op de macbook werk.

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
imp4ct schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 23:09:
Bestaat er bij apple ook een soort sneltoets om naar je bureaublad te gaan ?
Da's toch iets da'k momenteel mis als'k op de macbook werk.
jep, moet je bij de expose settings kijken welke toets die op staat..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
Simon schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 23:10:
[...]

Thx!! Even zoeken...

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borstel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-05 20:10
Whieee schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 20:39:
waarschijnlijk staat voiceover aan ;) Druk eens cmd+F5 :)
Aah kijk. Voiceover stond uit, maar even aan-uit heeft het verholpen ;) ! Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 21:59
Simon schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 23:10:
[...]

F11

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91841

Ik heb mijn bootcamp partitie verwijderd (Windows XP Pro 20GB)
En deze weer bij de Apple partiti gevoegd, nu duurt het echter bij het opstarten ruim 25 seconden alvorens ik het Apple logo krijg te zien.

Het scherm blijft dus gewoon grijs...
Maar alles werkt verder goed, ook bootcamp werkte goed toen het er nog wel op stond.
Kennen mensen dit probleem en of hebben ze een oplossing..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-05 12:38
Anoniem: 91841 schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 13:16:
Ik heb mijn bootcamp partitie verwijderd (Windows XP Pro 20GB)
En deze weer bij de Apple partiti gevoegd, nu duurt het echter bij het opstarten ruim 25 seconden alvorens ik het Apple logo krijg te zien.

Het scherm blijft dus gewoon grijs...
Maar alles werkt verder goed, ook bootcamp werkte goed toen het er nog wel op stond.
Kennen mensen dit probleem en of hebben ze een oplossing..?
Weet je zeker dat er een opstart-schijf is geselecteerd in de systeemvoorkeur opstartschijf?
Dat geeft n.l. dit soort verschijnselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb het afgelopen week met een macbook pro mogen spelen. Alles werkt zoals het hoort. Al is het wel even wennen aan OSX... Verhalen hoe mensen niet meer zonder OSX kunnen na een paar dagen vind ik persoonlijk een beetje ongeloofwaardig. Het heeft zo zijn voordelen, maar je moet er toch goed aan wennen.

Verder vind ik het een minpuntje dat die macbook echt, maar ook echt heel warm wordt. Dacht dat het wel meeviel, maar je kunt het niet op je schoot leggen zonder een onderlegger.

Al met al de macbook pro is echt super mooi en de overstap is wel werkbaar. Alleen hoop ik dat het uiteindelijk wat minder warm kan in de nieuwe macbooks pro's.

Deze post is niet om de macbook er onderuit te halen ofzo, maar het is niet allemaal roze geur en zonneschijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Laatst online: 07:58
De laatste versie (SR dus) wordt bij normaal gebruik helemaal niet zo warm..

En idd, ik ben echt verslaafd aan OS X (behalve als je door sommige docenten @ Avans verplicht wordt bepaalde software te gebruiken.. een MS Access database ipv MySQL bijvoorbeeld.. maargoed, daar kan mijn mac niets aan doen, die docent wel)

Paul Lindelauf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

SyS_ErroR schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 13:53:
De laatste versie (SR dus) wordt bij normaal gebruik helemaal niet zo warm..

En idd, ik ben echt verslaafd aan OS X (behalve als je door sommige docenten @ Avans verplicht wordt bepaalde software te gebruiken.. een MS Access database ipv MySQL bijvoorbeeld.. maargoed, daar kan mijn mac niets aan doen, die docent wel)

Paul Lindelauf..
Zet de Windows tool in het hokje waar het toepasselijk is voor je Mac, in een virtuele container. Dat is alsnog een prima oplossen. Ik vind het dan wel weer klote dat ik zelf dan die software moet aanschaffen. Ik was hiervoor Linux en Windows gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Piebas schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 13:21:
[...]

Weet je zeker dat er een opstart-schijf is geselecteerd in de systeemvoorkeur opstartschijf?
Dat geeft n.l. dit soort verschijnselen.
Jep, Ik heb inmiddels dit artikel gevonden:
http://discussions.apple....threadID=1157632&tstart=0

Met een oplossing erin:

Alan had me open the disk utility (utilities>disk utility) and I verified disk permissions (my drive was verified/any problem was fixed kind of message came out). He also had me verify disk, and that verification was passed as well. And I had actually done this myself before.

Alan had me turn off my Mac, remove the battery, and while the battery was still off, he had me hold down the power button for 10 seconds. Putting my battery back in, I turned on the Mac again, and I still had a slow startup.

Alan then had me turn off the Mac again, this time with the battery still in. I turned on the power, and simultaneously held down the option key, the apple key, and the letters R and P. This caused the screen to turn on momentarily and shut back down, and as I kept holding down option,apple, r & p, the screen flashed on and off about five times. After about the fifth loop of this, Alan told me to let go of the keys. The next time the screen flashed on, a normal startup occurred for the first time since I noticed the slow startup. Alan had me turn off the Mac once more and do a normal startup (only pressing power, once), and then my Mac turned on like normal.

Ik heb dat inmiddels geprobeert, verify disk permissions werkt goed, alleen bij de verify disk krijg ik deze error:

Afbeeldingslocatie: http://google.stv-online.nl-a.googlepages.com/Picture1.png

Nu heb ik uiteraard mijn Apple OSX cd niet hier dus kan ik de Disk Utility niet vanaf cd starten om op de knop: Repair Disk te drukken.

Maar toen ik zojuist reboote leek het een stuk sneller.

Update:
Zojuist de: Apple+option+R+P toets geprobeerd, en mijn Appeltje is nu klaar met opstarten binnen 20 seconden.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 91841 op 02-10-2007 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
VisionMaster schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 15:28:
[...]

Zet de Windows tool in het hokje waar het toepasselijk is voor je Mac, in een virtuele container. Dat is alsnog een prima oplossen. Ik vind het dan wel weer klote dat ik zelf dan die software moet aanschaffen. Ik was hiervoor Linux en Windows gebruiker.
Ik heb idd ook de benodigde tools op mn MBP draaien via Fusion.. maar toch, helemaal lekker vind ik dat niet.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

SyS_ErroR schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 16:51:
[...]

Ik heb idd ook de benodigde tools op mn MBP draaien via Fusion.. maar toch, helemaal lekker vind ik dat niet.. ;)
Yeah... misschien dat je de docent een keer kan vragen om les te krijgen in een echte database omgeving ipv een file-based Jet-engine (die zijn naam geen eer aan doet)... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
VisionMaster schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 19:50:
[...]

Yeah... misschien dat je de docent een keer kan vragen om les te krijgen in een echte database omgeving ipv een file-based Jet-engine (die zijn naam geen eer aan doet)... :X
Die kerel spoort sowieso gewoon niet.. hoop zo snel mogelijk van m af te zijn! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56719

Ik twijfel nog een klein beetje over de aanschaf van een Macbook Pro 2.4 GHz en 160 GB HD, misschien dat jullie mij over de streep kunnen trekken?

Ik zit na veel gelezen te hebben hier en op andere sites nog met de volgende vragen ..

1. Ik wil Boot Camp instellen om ook nog Windows Vista te kunnen gebruiken, kan ik dan voor de Windows Vista partitie maximaal 32GB gebruiken van de 160 GB HD? Dit is toch omdat ik anders NTFS moet gebruiken en dat is een nadeel? Dit was mij dus niet echt duidelijk.

2. Kan je in OS X net als in Windows verschillende gebruikersaccounts aanmaken en hiermee bij het opstarten mee inloggen?

3. Ik gebruik nu in Windows Vista veel software zoals de laatste (CS3) Photoshop, Illustrator, Flash, Dreamweaver, is het aan te raden de versies voor OS X aan te schaffen of kan ik net zo goed d.m.v. Boot Camp deze software opstarten en gebruiken? Wat is beter?

4. Ook gebruik ik natuurlijk MS Office met Word, Outlook, Visio, Excel, PowerPoint etc. Kan ik MS Office ook op OS X installeren, of is hier een speciale versie voor? Anders zal ik MS Office programma's zeker ook via Boot Camp op Vista moeten gebruiken?

5. Om te internetten hebben we een wireless verbinding. Kan deze makkelijk ingesteld worden in OS X?

6. Ik las ergens dat als je op je Mac Windows via bijvoorbeeld Boot Camp gebruikt je wireless internetverbinding zeer zwak is, terwijl in OS X de wireless verbinding wel optimaal is. Klopt dit?

7. Als je Windows Vista runt op je Mac via Boot Camp, kan je dan via de touchpad wel gewoon dubbelklikken?

8. Deze maand komt Leopard uit (zie http://www.apple.com/nl/macosx/leopard/), zal ik hier op wachten totdat ik eventueel tot aanschaf overga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 16:42
Anoniem: 56719 schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 21:18:
1. Ik wil Boot Camp instellen om ook nog Windows Vista te kunnen gebruiken, kan ik dan voor de Windows Vista partitie maximaal 32GB gebruiken van de 160 GB HD? Dit is toch omdat ik anders NTFS moet gebruiken en dat is een nadeel? Dit was mij dus niet echt duidelijk.
Ik snap de vraag niet helemaal. Maar je kunt zelf de groote van de partitie bepalen, dus het kan ook groter zijn dan 32 GB.
2. Kan je in OS X net als in Windows verschillende gebruikersaccounts aanmaken en hiermee bij het opstarten mee inloggen?
Maar natuurlijk :)
3. Ik gebruik nu in Windows Vista veel software zoals de laatste (CS3) Photoshop, Illustrator, Flash, Dreamweaver, is het aan te raden de versies voor OS X aan te schaffen of kan ik net zo goed d.m.v. Boot Camp deze software opstarten en gebruiken? Wat is beter?
Als je al licensies hebt, en ik ook de volgende vraag zie. Dan zou ik Parallels of VMware aanschaffen. Dan kun je gewoon Windows programma's onder Mac OS X draaien.
4. Ook gebruik ik natuurlijk MS Office met Word, Outlook, Visio, Excel, PowerPoint etc. Kan ik MS Office ook op OS X installeren, of is hier een speciale versie voor? Anders zal ik MS Office programma's zeker ook via Boot Camp op Vista moeten gebruiken?
Yup, je koopt of Office voor Mac, of je gebruikt Boot Camp om de Windows versie te gebruiken.
5. Om te internetten hebben we een wireless verbinding. Kan deze makkelijk ingesteld worden in OS X?
Op zich kan het heel gemakkelijk worden ingesteld. Maar of het ook echt goed werkt is een ander punt. Ik neem aan dat dat gewoon gefixed gaat worden, maar er zijn nu heel veel problemen met voornamelijk Intel macs en wireless networks. Dat heeft dan voornamelijk te maken met slechte wegvallende verbindingen, of zelfs het geheel weigeren van het maken van een verbinding.
6. Ik las ergens dat als je op je Mac Windows via bijvoorbeeld Boot Camp gebruikt je wireless internetverbinding zeer zwak is, terwijl in OS X de wireless verbinding wel optimaal is. Klopt dit?
Wireless is onder Windows/OS X even goed/slecht. Daar zit geen verschil in.
7. Als je Windows Vista runt op je Mac via Boot Camp, kan je dan via de touchpad wel gewoon dubbelklikken?
Dat kan ook gewoon onder OS X :?
8. Deze maand komt Leopard uit (zie http://www.apple.com/nl/macosx/leopard/), zal ik hier op wachten totdat ik eventueel tot aanschaf overga?
Tja, dat moet je natuurlijk zelf weten, maar als je Leopard los aanschaft kost het je ook weer geld.. Ik zou altijd wachten, als je bijv. wacht tot de aankondiging, dan kun je Leopard tegen administratie/verzendkosten bestellen :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Laatst online: 22:39
1. Je kunt Vista ook als een VM draaien, lijkt mij een betere optie. Moet je wel ff 2GB ram regelen.
2. Ja dat kan.
3. Ik zou ze onder Mac OS gaan gebruiken, veel gebruiksvriendelijke imo..
4. MS office 2004 bestaat voor de mac, alleen die zuigt, in januari komt er een betere versie uit, die beter overweg kan met Intel processoren. Je kunt ook iWork gebruiken voor je docs, spreadsheets en presentaties.
5. Ja, heel erg gemakkelijk.
6. Weet ik niet van..
7. Ja lijkt mij geen probleem te zijn..
8. Is misschien wel slim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superlux
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-01 22:06
Kaspers schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 21:28:
4. MS office 2004 bestaat voor de mac, alleen die zuigt, in januari komt er een betere versie uit, die beter overweg kan met Intel processoren. Je kunt ook iWork gebruiken voor je docs, spreadsheets en presentaties.
Ik heb net een Mac Book Pro besteld met MS Office 2004 voor Mac. Is het echt zo'n ramp om er mee te werken? Ik ging er vanuit dat het wel hetzelfde zou zijn als op een Windows pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoedje schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 21:25:
[...]

Ik snap de vraag niet helemaal. Maar je kunt zelf de groote van de partitie bepalen, dus het kan ook groter zijn dan 32 GB.

Ik kan de vraag misschien beter iets anders stellen: Kan ik zonder beperkingen met Boot Camp bijvoorbeeld een 80 GB partitie met Windows Vista aanmaken en optimaal gebruiken?

[...]

Als je al licensies hebt, en ik ook de volgende vraag zie. Dan zou ik Parallels of VMware aanschaffen. Dan kun je gewoon Windows programma's onder Mac OS X draaien.

Behalve dat Windows Vista met Parellels en VMware niet native runnen, wat wel het geval is met Boot Camp, zijn er verder nog echt nadelen te noemen?

[...]

Op zich kan het heel gemakkelijk worden ingesteld. Maar of het ook echt goed werkt is een ander punt. Ik neem aan dat dat gewoon gefixed gaat worden, maar er zijn nu heel veel problemen met voornamelijk Intel macs en wireless networks. Dat heeft dan voornamelijk te maken met slechte wegvallende verbindingen, of zelfs het geheel weigeren van het maken van een verbinding.

hmm.. ik maak ook nu alleen maar draadloos gebruik van het internet, en dat is toch wel heel belangrijk dat draadloos alles goed werkt. Ik doe veel werk online dus dit klinkt niet echt fijn..
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35919

Superlux schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 23:52:
[...]

Ik heb net een Mac Book Pro besteld met MS Office 2004 voor Mac. Is het echt zo'n ramp om er mee te werken? Ik ging er vanuit dat het wel hetzelfde zou zijn als op een Windows pc.
het is niet ontwikkeld voor intel processoren, als ik jouw was zou ik office uit je bestelling halen en in Januari office 2008 halen, in de tussentijd kun je mooi iWork uitproberen. Ook zit er een trial versie van office bij waar je zowiezo een maand mee vooruit kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Fatalspeed1:

Deze reactie is er niet om Microsoft af te kraken, maar ik zie dat je er erg aan gehecht bent.
Ik ben ook een aantal weken in het bezit van een MBP 2,4 aan ik wil eigenlijk nu al van al mijn Windows machines af.
(dat gaat in mijn situatie gewoon nog niet, helaas)

Inmiddels heb ik Vmware en Boot Camp verwijderd, want dit werk toch niet lekker.
Boot Camp zowiezo niet, en Vmware is te langzaam voor CS3 spul.
En als Apple/OSX user wil je per definitie GEEN Microsoft meer gebruiken.
(Ik heb het dan over grote producties Premiere / After Effects / etc.)

De stap van Windws naar MAC is vrij groot, maar vraag jezelf eens af wat je nu echt wil.
(Behalv dubbel klik functies en grote partities)

Dat heb ik ook gedaan en ik kwam erachter, dat Mac OSX ideaal voor mij was.
Office 2004 staat er wel nog op maar dat is ook het enichste. (Helaas, want dat loopt voor geen meter)

Kortom: het is even wennen, maar na een aantal dagen, kom je erachter dat het gewoon veel beter is dan MS.
En dan nog niet gesproken over de schoonheid van de Apple Hardware.
:'( 8)7 (dat ik 2 jaar met zo'n lelijk plastic HP ding heb kunnen rondopen)

Tip, vraag veel info, zoals je in dit topic doet.... en ga ermee spelen bij bekende of in de winkel.
Wanneer je echt geinterreseerd bent mag je gerust in de winkel je persoonlijke dingen oefenen in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat draadloos-gebeuren is in combinatie met bepaalde andere hardware. Ik heb er zelf nog nooit last van gehad.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormbringer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11-2023
Anoniem: 91841 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 00:26:
@Fatalspeed1:

Deze reactie is er niet om Microsoft af te kraken, maar ik zie dat je er erg aan gehecht bent.
Ik ben ook een aantal weken in het bezit van een MBP 2,4 aan ik wil eigenlijk nu al van al mijn Windows machines af.
(dat gaat in mijn situatie gewoon nog niet, helaas)

Inmiddels heb ik Vmware en Boot Camp verwijderd, want dit werk toch niet lekker.
Boot Camp zowiezo niet, en Vmware is te langzaam voor CS3 spul.
En als Apple/OSX user wil je per definitie GEEN Microsoft meer gebruiken.
(Ik heb het dan over grote producties Premiere / After Effects / etc.)

De stap van Windws naar MAC is vrij groot, maar vraag jezelf eens af wat je nu echt wil.
(Behalv dubbel klik functies en grote partities)

Dat heb ik ook gedaan en ik kwam erachter, dat Mac OSX ideaal voor mij was.
Office 2004 staat er wel nog op maar dat is ook het enichste. (Helaas, want dat loopt voor geen meter)

Kortom: het is even wennen, maar na een aantal dagen, kom je erachter dat het gewoon veel beter is dan MS.
En dan nog niet gesproken over de schoonheid van de Apple Hardware.
:'( 8)7 (dat ik 2 jaar met zo'n lelijk plastic HP ding heb kunnen rondopen)

Tip, vraag veel info, zoals je in dit topic doet.... en ga ermee spelen bij bekende of in de winkel.
Wanneer je echt geinterreseerd bent mag je gerust in de winkel je persoonlijke dingen oefenen in de winkel.
toon volledige bericht
Hadden zo mijn woorden kunnen zijn... :D

Don't live for pleasure, make life your treasure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stivo, geen enkel operating system is perfect. Voor sommige functies kan Windows fijner werken, voor sommige functies kan OS X fijner werken. Zelf werk ik af en toe zelfs met de operating systems dwars door elkaar, en dat gaat prima. Zoals dat ik bijvoorbeeld in Java onder OS X met TextMate programmeer, en het vervolgens onder Windows compile en run. "En als Apple/OSX user wil je per definitie GEEN Microsoft meer gebruiken." vind ik dan ook een zeer rare statement. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 37526 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 01:11:
Zoals dat ik bijvoorbeeld in Java onder OS X met TextMate programmeer, en het vervolgens onder Windows compile en run.
En dat vind ik dan weer raar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyBeR schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 01:22:
[...]

En dat vind ik dan weer raar :P
Ooit een cross-OS compatible Java programma gezien? Bah, dat doet het onder Windows een stuk beter. :)

Voor thuisgebruik heb ik een Macbook, omdat ik wat het ordenen van prive-data betreft een perfectionist ben, en mij dat onder Windows nooit goed lukt. Maar voor school en werk zit ik liever achter een Windows computer, aangezien ik daar veel tools en utilities gebruik die in het geheel veel beter samen werken dan de alternatieven die OS X mij bied. Het is een questie van wat je met je computer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat geef ik ook duidelijk aan dat geen enkel OS perfect is.
Ik werk zelf ook namelijk met Windows als OSX
(3DS / Visual software)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Anoniem: 37526 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 01:26:
[...]

Ooit een cross-OS compatible Java programma gezien? Bah, dat doet het onder Windows een stuk beter. :)

Voor thuisgebruik heb ik een Macbook, omdat ik wat het ordenen van prive-data betreft een perfectionist ben, en mij dat onder Windows nooit goed lukt. Maar voor school en werk zit ik liever achter een Windows computer, aangezien ik daar veel tools en utilities gebruik die in het geheel veel beter samen werken dan de alternatieven die OS X mij bied. Het is een questie van wat je met je computer doet.
Grappig... ik heb juist de indruk dat de java omgeving sneller ("snappier" gevoel) werkt op een OSX machine.

Wat was dat trouwens een paar reacties terug over een intel mac en wireless problemen? Ik lach mijn collega's hier op de conferentie uit dat ik wel overal wireless heb en dat het gewoon werkt. :)

Zijn er combinaties van wifi base stations and intel macs die niet lekker werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:41

Apache

amateur software devver

(jarig!)
Anoniem: 37526 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 01:26:
[...]

Dit vind ik ook extreem raar, ik doe full time java development, het was 1 van de redenen waarom ik naar mac ben geswitched, ik kon probleemloos mijn hele development omgeving overzetten en extra tools krijgen zoals een goeie shell etc.

tomcat start hier verbazingwekkend snel op, compileren met ant dus met de effectieve javac en niet met de jdt incremental compiler van eclipse zelf gaat sneller dan op windows.

K'heb het nog nooit gebenchmarked, maar ik heb het hier over vergelijkbare hardware mbp 2,4ghz vs desktop met amd 2,4ghz x2 allebei 2gb ram en ant geeft gewoon seconden weer, natuurlijk is die c2d qua architectuur beter.

Net even gegoogled: http://www.theserverside....les/article.tss?l=JavaMac
dit lijkt een vrij extensive benchmark/test van theserverside, het lijkt iets trager te zijn natuurlijk zijn de os x versies ook al iets ouder want blijkbaar zijn er al optimizations geweest tss 10.4.6 en .7 en als ik me niet vergis waren dat zowat de eerste intel builds die beschikbaar waren voor de eerste intel macs .... ik geloof niet dat je er in de praktijk veel van zou merken in ieder geval.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 11:10

Vuvuzela

My spire is forming

Ik heb vandaag 2 keer iets vaags gehad met m'n MBP 2.4. Na een college dichtegklapt (sluimer) en in m'n tas gestopt en bij een volgend werkcollege haalde ik hem warm en vastgelopen uit m'n tas. Na het opstarten zag ik dat hij 20% accu had verbruikt in een half uur tijd ongeveer. Kan een x gebeuren...

Maar ik kom nu net thuis en ik doe m'n tas open en ik hij is alweer warm(leek net een pizza O+ )
Hij leek uit te staan en m'n accu heeft hij voor ongeveer 60% verbruikt. Na opstarten was hij meteen 55graden. Echt normaal lijkt het me niet, maar heeft iemand hier eerder van gehoord? Ik ga in ieder geval nog ff verder testen..

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zou een kapotte schakelaar kunnen zijn. Volgens mij gebruiken ze nog steeds een Reed switch? (zou best kunnen van niet natuurlijk)

[ Voor 53% gewijzigd door begintmeta op 03-10-2007 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

Heb hem net dichtgeklapt en toen ging hij wel netjes "slapen". Zal er wel opletten. Niet fijn als m'n HDD nog met 7200rpm blijft draaien terwijl m'n mbp doorelkaar wordt geschud tijdens transport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voortaan gewoon even wachten tot het lampje gaat pulseren, dan weet je zeker dat je safe zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik had daar vroeger ook wel eens last van, maar sinds ik Safe Sleep uit heb gezet eigenlijk nooit meer. (Of dat gerelateerd is, geen idee.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
Anoniem: 56719 schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 23:58:

hmm.. ik maak ook nu alleen maar draadloos gebruik van het internet, en dat is toch wel heel belangrijk dat draadloos alles goed werkt. Ik doe veel werk online dus dit klinkt niet echt fijn..
Nou het draadloos netwerk werkt hier (MBP SR 2.2) perfect, thuis en op school. Het is nog nooit uitgevallen en de connectie is super. Enkel krijg ik op school een melding van een of andere certificaat wat niet klopt, maar dat is ook 1 schermpje wegklikken direct na het booten.

Instellen stelt ook niks voor. De schermen spreken allemaal voor zich.

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bij mij is het draadloze netwerk niet heel denderend, maar over het algemeen wel bruikbaar (MBP2.2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormbringer
Is het normaal dat elke keer ik mijn computer reboot of uit slaapstand haal ik de WLAN moet selecteren? Hij heeft het nooit automatisch gepakt, elke keer moet ik naar de de Airport en de bijbehorende draadloze verbinding kiezen.

Het zijn twee klikken, maar wel twee klikken die je heel vaak moet uitvoeren... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vanitas schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 18:51:
[...]

Nou het draadloos netwerk werkt hier (MBP SR 2.2) perfect, thuis en op school. Het is nog nooit uitgevallen en de connectie is super. Enkel krijg ik op school een melding van een of andere certificaat wat niet klopt, maar dat is ook 1 schermpje wegklikken direct na het booten.

Instellen stelt ook niks voor. De schermen spreken allemaal voor zich.
Oke dat klinkt al een stuk beter. Ik zie dat jij de nieuwe SR hebt, dus misschien dat er bij de oudere MBP's meer sprake was van een slechte draadloze verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
Stormbringer schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 19:27:
Is het normaal dat elke keer ik mijn computer reboot of uit slaapstand haal ik de WLAN moet selecteren? Hij heeft het nooit automatisch gepakt, elke keer moet ik naar de de Airport en de bijbehorende draadloze verbinding kiezen.

Het zijn twee klikken, maar wel twee klikken die je heel vaak moet uitvoeren... :(
Nee. Hij hoort het automatisch te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

Nee is niet normaal.. Ik heb het niet en ik kan me niet herinneren dat ik er iets aan heb veranderd eigenlijk. Als ik thuis kom heb ik meteen verbinding en kan ik aan de slag en op school hoef ik me alleen ff in te loggen op een inlogpagina die ik krijg @ browser zodra ik die opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormbringer
Dat dacht ik al.

Maar een oplossing zou ook leuk zijn... :P Iemand wilde ideeën toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-05 18:58

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Pas de lijst met je voorkeursnetwerken aan (Sys prefs -> Network -> Airport) en laat alleen dat netwerk erin staan wat je wil ;) Dat loste het bij mij op, al kan het ook puur toeval zijn :+

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 166399

Ik heb m'n zwarte MB nu zo'n half jaar en ik zie dat het toetsenboard op de command toets en spatiebalk iets van kleur veranderd is. De kleur is iets donkerder geworden op die plaatsen omdat ik daar vaak m'n vinger houdt.
Is dit op de een of andere manier nog goed te krijgen of is dit gewoon het effect van veel gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:11

vooghel

Cunning linguist

Anoniem: 166399 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 21:19:
Ik heb m'n zwarte MB nu zo'n half jaar en ik zie dat het toetsenboard op de command toets en spatiebalk iets van kleur veranderd is. De kleur is iets donkerder geworden op die plaatsen omdat ik daar vaak m'n vinger houdt.
Is dit op de een of andere manier nog goed te krijgen of is dit gewoon het effect van veel gebruik?
Dit topic gaat over de MacBook Pro. Ik denk dat je je vraag beter kunt stellen in [MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 9 :).

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Laatst online: 06:30

Bob Popcorn

Plop!

Mijn fannetje rechts maakt een gierend geluid :( Is hier een snelle simpele oplossing voor of moet 'ie terug? :(

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eaalb
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:01
Heef iemand de Battery Update 1.3 ook al geïnstalleerd? Ik weet niet wát ze gedaan hebben, maar als ik de batterij-indicator mag geloven heb ik er minstens een half uur accutijd bijgekregen! :*) Dat was zeer welkom, verslaat 'ie eindelijk m'n bijna 2 jaar oude iBook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-05 12:04
Heb 'm ook geinstalleerd, maar was sowieso al aan t opladen, dus heb (nog) niks gemerkt. Langere accuduur zou natuurlijk erg fijn zijn :)

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormbringer
Mja, langere batterijduur zou inderdaad wel fijn zijn. Normaal gaat hij zo'n 2 uur mee, niet bijster veel... (168 cycles, 87%). Maar nu ben ik vele gigabytes aan het downloaden, dus mag ik de MBP niet rebooten voor die Battery Update! :P
Whieee schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 20:35:
Pas de lijst met je voorkeursnetwerken aan (Sys prefs -> Network -> Airport) en laat alleen dat netwerk erin staan wat je wil ;) Dat loste het bij mij op, al kan het ook puur toeval zijn :+
En het werkt! Thuis in ieder geval, hoop dat het op de Uni ook zal werken... Thanks! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Hm, die batteryupdate heeft hier ook wat goeds gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.cyberhq.nl/~marco/coconut.png

Nu hopen dat 't ook echt wat scheelt...

Tot zover niet echt :/

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeR op 04-10-2007 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormbringer
Hoe kom je aan die Saved Data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

CocoNutBattery, elke zoveel tijd op de 'save' knop drukken.

edit:

Hmm, na een pram reset lijkt 'ie verder te komen. We shall see.\

edit2:

Nope. 17 min. met Apple gebeld, ze sturen een nieuwe batterij op. Yay applecare.

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeR op 04-10-2007 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Hmmmm, ben benieuwd wat de update voor mij doet, want mijn batterij is nog in perfecte staat (volgens Coconut Battery).

Zal ik wachten met de update, of gewoon wel lekker updaten?

Afbeeldingslocatie: http://www.redhead.nl/leon/picturedump/coconut.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Red schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 15:35:
Hmmmm, ben benieuwd wat de update voor mij doet, want mijn batterij is nog in perfecte staat (volgens Coconut Battery).

Zal ik wachten met de update, of gewoon wel lekker updaten?

[afbeelding]
Kwaad kan 't sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:15

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bob Popcorn schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 00:23:
Mijn fannetje rechts maakt een gierend geluid :( Is hier een snelle simpele oplossing voor of moet 'ie terug? :(
Heb ik ook gehad, ik heb hem terug gebracht want de MBP was nog onder garantie.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191688

Heeft er al iemand een MBP 15" lcd-beeldscherm met die nieuwe LED-technologie? Sinds juni zouden alle MBP 15" daarmee uitgerust zijn. Zijn deze significant beter dan conventionele lcd's? Ik heb hieromtrent in dit topic alvast nog geen ervaringen gelezen, maar ik ben wel eens benieuwd wat de bevindingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191688 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 18:49:
Heeft er al iemand een MBP 15" lcd-beeldscherm met die nieuwe LED-technologie? Sinds juni zouden alle MBP 15" daarmee uitgerust zijn. Zijn deze significant beter dan conventionele lcd's? Ik heb hieromtrent in dit topic alvast nog geen ervaringen gelezen, maar ik ben wel eens benieuwd wat de bevindingen zijn.
Ik heb een LED, en als ik deze vergelijk met en Conventioneel diplay.
Is er duidelijk verschil, zo is de belichtingshoek veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191688

Anoniem: 91841 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 18:52:
[...]

Ik heb een LED, en als ik deze vergelijk met en Conventioneel diplay.
Is er duidelijk verschil, zo is de belichtingshoek veel groter.
Klinkt veelbelovend! Je bedoelt vast de kijkhoek, niet? En is er ook een verbetering in de kleurweergave en de contrasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbles
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-05 18:01
Ik kan niet echt met andere Mac modellen vergelijken, maar de kleur en het contrast is in vergelijking met mijn oude Dell toch wel een enorme verbetering.

Everything is possible if you really want it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinker23
  • Laatst online: 12-04-2024
Is het mogelijk om vanaf een eSATA Expresscard/34 controller te booten met de nieuwste Santa Rosa MBP's? Ik heb hier namelijk nog een 150 GB ADFD WD Raptor liggen en ik mis hem een beetje als bootschijf :P

Hoeveel % sneller zijn die nieuwe Hitachi 200 GB 7200 rpm 16 MB cache schijven tov de standaard 160 GB 5400 rpm schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Zoo, nieuwe batterij binnen. Dat ging een partij snel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

tinker23 schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 00:02:
Is het mogelijk om vanaf een eSATA Expresscard/34 controller te booten met de nieuwste Santa Rosa MBP's? Ik heb hier namelijk nog een 150 GB ADFD WD Raptor liggen en ik mis hem een beetje als bootschijf :P

Hoeveel % sneller zijn die nieuwe Hitachi 200 GB 7200 rpm 16 MB cache schijven tov de standaard 160 GB 5400 rpm schijven?
Zoek eens voor benchmarks op google, zijn er echt wel genoeg over te vinden. Volgens mij is het verschil in snelheid minimaal :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35919

wow,

volgens coconut battery ben ik na de patch van 5536mAh naar 5783mAh gegaan :o. apple mag wel vaker met zulke patches komen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinker23
  • Laatst online: 12-04-2024
domi235 schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 12:27:
[...]

Zoek eens voor benchmarks op google, zijn er echt wel genoeg over te vinden. Volgens mij is het verschil in snelheid minimaal :)
Hmm Google is inderdaad nog steeds je grootste vriend, voor de geinteresseerden:

Storage Review
That said, the story remains the drive's single-user performance. In the end, the Hitachi Travelstar 7K200 blows away the competition by margins seldom seen in the hard drive world. Though it does not come cheaply, the Travelstar's showing is so superior to that of any other drive's that it stands as the only choice for those striving to attain true desktop-level performance from a portable system.
Pricewatch

De WD Raptor ADFD loopt er alleen nog wel steeds rondjes omheen...

btw het lijkt mogelijk om vanaf een eSATA WinXP schijf te booten, nu nog OSX

[ Voor 35% gewijzigd door tinker23 op 05-10-2007 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0K13
  • Laatst online: 13-04 16:14
Anoniem: 191688 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 18:49:
Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een nieuwe laptop en heb zitten twijfelen over een Mac Book Pro. Ik ben vorige week bij Youmac Eindhoven geweest en heb daar een MBP met LED display gezien en ik moet zeggen dat ik absoluut niet te spreken ben over de beeldkwaliteit van deze Mac Book Pro. Ik weet niet hoe het eerst was maar als je niet helemaal recht voor je laptop zit dan zie je al niet meer de echte kleuren. Alleen helemaal recht ervoor is grijs ook echt grijs. Een beetje schuin ervoor en grijs wordt al snel bruinachtig. Mijn 6 jaar oude laptop heeft nog een beter beeldscherm wat kleur weergave betreft dan deze. Het excuus van de verkoper was dat je normaal ook niet werkt op het beeldschermpje van de MBP maar op een externe monitor. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Laatst online: 07:25

Ik had het probleem ook en heb het netwerk uit voorkeursnetwerk gehaald en daarna ging het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:41

Apache

amateur software devver

(jarig!)
R0K13 schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 17:04:
[...]

Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een nieuwe laptop en heb zitten twijfelen over een Mac Book Pro. Ik ben vorige week bij Youmac Eindhoven geweest en heb daar een MBP met LED display gezien en ik moet zeggen dat ik absoluut niet te spreken ben over de beeldkwaliteit van deze Mac Book Pro. Ik weet niet hoe het eerst was maar als je niet helemaal recht voor je laptop zit dan zie je al niet meer de echte kleuren. Alleen helemaal recht ervoor is grijs ook echt grijs. Een beetje schuin ervoor en grijs wordt al snel bruinachtig. Mijn 6 jaar oude laptop heeft nog een beter beeldscherm wat kleur weergave betreft dan deze. Het excuus van de verkoper was dat je normaal ook niet werkt op het beeldschermpje van de MBP maar op een externe monitor. :|
http://www.robgalbraith.c..._page.asp?cid=7-8741-9027
Okay, let's end the suspense: the new Macbook Pro 15 inch's screen is very, very good.
K'heb zelf een 2,4ghz santa rosa met led backlight, schitterend laptop scherm, mijn desktop scherm is een dell 2407 dus das ook niet slecht maar dankzij mijn mbp vind ik het verschil tussen de laptop en desktop scherm niet meer zo groot, terwijl toen ik mijn mb had het regelmatig moeilijk had omdat de dell 2407 veel brighter was dan de mb.

Ik weet niet of er echt veel betere laptop schermen beschikbaar zijn, want dat is het dan uiteindelijk nog altijd, een laptop scherm.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

Apache schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 17:51:
Ik weet niet of er echt veel betere laptop schermen beschikbaar zijn, want dat is het dan uiteindelijk nog altijd, een laptop scherm.
Ik heb dezelfde MBP en ook erg tevreden. Als ik in m'n klas rondkijk zie ik eigenlijk ook niemand met een beter scherm. Ook in de klas een LED mbp naast een mbp (zonder) gezet. LED zag er stuk helderder uit. Voor thuis wil ik nog wel een 23" ACD (bestel zodra de acd's verbeterd zijn) maar dat is zeker niet vanwege de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
joepie! de health van m'n accu is na de update veranderd van 93% naar 100% ..

raar eigenlijk.. een software update kan fysiek niks veranderen aan de accu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Royal

Flush

G-PHREAK schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 21:22:
joepie! de health van m'n accu is na de update veranderd van 93% naar 100% ..

raar eigenlijk.. een software update kan fysiek niks veranderen aan de accu..
Bij mij is het sinds de update juist andersom ..

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De update heeft bij mij niets uitgemaakt, nog steeds een niet bepaald frisse accu:

19 cycles, maanden, 5239 mAh van de mogelijke 5500(+) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormbringer
Even iets anders om een niet compleet nieuw en zinloos topic te openen: Hoe kan ik de functies F1-F12 gebruiken puur als F1-F12? Mis ik behoorlijk in programma's, anders moet je al de dingen gaan opzoeken in de menu's...

En, bestaat er zoiets al defragmentatie voor de Mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Knopje in sysprefs onder Keyboard.

Defragmentatie is niet nodig, dat doet HFS al voor je.

[ Voor 46% gewijzigd door CyBeR op 06-10-2007 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormbringer
Perfect! Bedankt! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Heb toch de indruk dat mijn temps wat hoog zijn.

CPU 77
GPU 75
GPU HS 66
HS A 58
HS B 47
EB 33
MC 52
AC 56

Dit tijdens het transcoden van een DVD, fanspeed: beide ~4280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Da's prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132776

CyBeR schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 12:53:
Knopje in sysprefs onder Keyboard.

Defragmentatie is niet nodig, dat doet HFS al voor je.
Ik kan je zeggen dat defrag onder HFS wél nodig is. Er is namelijk een wereld van verschil nà en voor ik gedefragmenteerd heb met iDefrag. De laptop voelt weer aan zoals na een verse install van OS X.
Dat het niet fragmenteert is excuseer mijn taalkeuze zever.
Misschien heeft het er minder last van dan Windows, maar toch nog altijd genoeg om een issue te zijn. Zeker na een lange tijd nadat OS X geïnstalleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 132776 schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 13:27:
[...]

Ik kan je zeggen dat defrag onder HFS wél nodig is. Er is namelijk een wereld van verschil nà en voor ik gedefragmenteerd heb met iDefrag. De laptop voelt weer aan zoals na een verse install van OS X.
Psychisch.
Dat het niet fragmenteert is excuseer mijn taalkeuze zever.
Misschien heeft het er minder last van dan Windows, maar toch nog altijd genoeg om een issue te zijn. Zeker na een lange tijd nadat OS X geïnstalleerd is.
HFS defragmenteert automatisch als files dat nodig hebben, en veelgebruikte files worden in een 'hot files' area gezet waar ze sneller te bereiken zijn. Daarbij hebben alle moderne filesystems veel slimmere manieren om een plekje te vinden om een nieuwe file neer te zetten dan FAT zodat fragmentatie sowieso minder voorkomt.

Zolang je disk dus niet stampvol zit (dan is er geen ruimte om te defragmenteren) is 't niet nodig.

http://www.kernelthread.c.../fragmentation/index.html

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 07-10-2007 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyBeR schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 13:30:
[...]

Psychisch.

[...]

HFS defragmenteert automatisch als files dat nodig hebben, en veelgebruikte files worden in een 'hot files' area gezet waar ze sneller te bereiken zijn. Daarbij hebben alle moderne filesystems veel slimmere manieren om een plekje te vinden om een nieuwe file neer te zetten dan FAT zodat fragmentatie sowieso minder voorkomt.

Zolang je disk dus niet stampvol zit (dan is er geen ruimte om te defragmenteren) is 't niet nodig.

http://www.kernelthread.c.../fragmentation/index.html
toon volledige bericht
Wel mooi wat ze daar allemaal zeggen, maar ik merkte toch wel een flink verschil. Mijn bevindingen afdoen als 'psychisch' zonder zelf te testen vind ik maar wat nauw denken en alles aannemen wat er gezegd wordt. Ik heb al genoeg ervaring met pc's om te weten wat ik doe en wat ik zie.
Wat ze zeggen op die website mag allemaal wel heel mooi en juist zijn, maar daarom is wat ik zeg ook niet verkeerd.

Download eens het programma en probeer voor jezelf.
Als je niet wil, mij goed. Veel plezier met je niet-gefragmenteerde schijf dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 132776 schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 13:47:
[...]

Wel mooi wat ze daar allemaal zeggen, maar ik merkte toch wel een flink verschil. Mijn bevindingen afdoen als 'psychisch' zonder zelf te testen vind ik maar wat nauw denken en alles aannemen wat er gezegd wordt. Ik heb al genoeg ervaring met pc's om te weten wat ik doe en wat ik zie.
Wat ze zeggen op die website mag allemaal wel heel mooi en juist zijn, maar daarom is wat ik zeg ook niet verkeerd.
Kom maar 's met getallen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

http://www.kernelthread.com/mac/apme/fragmentation/ :+
Conclusion
Defragmentation on HFS+ volumes should not be necessary at all, or worthwhile, in most cases, because the system seems to do a very good job of avoiding/countering fragmentation.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
Anoniem: 132776 schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 13:47:
[...]

Als je niet wil, mij goed. Veel plezier met je niet-gefragmenteerde schijf dan :)
Dus als ik het niet doe, dan heb ik een niet-gefragmenteerde schijf? Nou dan gebruik ik het maar niet hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyBeR schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 13:48:
[...]

Kom maar 's met getallen dan.
Ik zou wel willen, ware het niet dat ik het een week geleden gedaan heb. En net zoals jij zegt (en je links aantonen) fragmenteert HFS (bijna) niet. Nu nog eens doen zou dus niks opleveren.
Vanitas schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 13:54:
[...]

Dus als ik het niet doe, dan heb ik een niet-gefragmenteerde schijf? Nou dan gebruik ik het maar niet hoor :+
Ooit gehoord van ironie?

U hebt gezocht op ironie:

RESULTAAT (maximaal 20 woorden)

iro·nie (de ~ (v.))
1 spot waarbij men het tegendeel zegt van wat men bedoelt te zeggen

Dit is het laatste wat ik erover zeg. Ik ben niet van plan jullie te 'converteren' naar defragmenteren. Enige wat ik weet is dat het een flinke snelheidswinst opleverde.
Om een laatste link te geven: http://paulstamatiou.com/2006/01/05/review-idefrag-for-os-x/ Misschien wel waard om eens te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja dat zei ik ook, maar madboy19tweejaarjongerdanik gelooft me niet ;)

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste

Dit topic is gesloten.