hmm, is het eigenlijk wel verklaarbaar waarom de batterij 'beter' wordt aangegenomen wordt in coconutbattery? De mijne is van van 94%--> 100% gesprongen ( 46 cycles, 8 maanden oud) Volgens mij is het meer een reset van info over de batterij oid?
Die meneer zegt dus helemaal niets over enige snelheidswinst. Hij heeft het vooral over de plaatjes die iDefrag laat zien, en die plaatjes zeggen niets. Iemand heeft het wel gemeten en de cijfertjes neergezet.Anoniem: 132776 schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 14:20:
Om een laatste link te geven: http://paulstamatiou.com/2006/01/05/review-idefrag-for-os-x/ Misschien wel waard om eens te lezen.
Het valt me op dat het gemiddelde van z'n test *na* het defragmenteren hoger ligt dan ervoor. Vooral de boottijd is een stuk slechter geworden, wat klopt, want defragmenteren vernielt de kennis die je kernel heeft over het bootproces en de optimalisatie van de boot-files. Iets wat OSX ook voor je doet. Dat komt wel weer goed, maar duurt een paar reboots.Cold Boot - Timed from Pushing power button to displaying the users login window.toon volledige bericht
Pre-Defrag: 25.64 seconds
Post-Defrag: 39.21 seconds
UT2K4 - Timed from clicking the dock icon to the menu being displayed
Pre-Defrag: 25.75 seconds
Post-Defrag: 21.99 seconds
Safari - Timed from clicking the dock icon to a blank window being displayed
Pre-Defrag: 2.97 seconds
Post-Defrag: 2.77 seconds
Mail - Timed from clicking the dock icon to the full mail listing being displayed
Pre-Defrag: 5.37 seconds
Post-Defrag: 4.69 seconds
iTunes - Timed from clicking the dock icon to the music library being displayed
Pre-Defrag: 7.91 seconds
Post-Defrag: 7.03 seconds
iPhoto - Timed from clicking the dock icon to the photos being displayed
Pre-Defrag: 7.41 seconds
Post-Defrag: 6.35 seconds
Windows Vista - Timed from clicking "Run" in VMWare Fusion to the CPU usage (judged by MenuMeters) dropping below 20% after the desktop has been displayed
Pre-Defrag: 75.35 seconds
Post-Defrag: 71.53 seconds
Windows XP - Timed from clicking "Run" in Parallels to the CPU usage (judged by MenuMeters) dropping below 20% after the desktop has been displayed
Pre-Defrag: 44.78 seconds
Post-Defrag: 47.06 seconds
So there you have it. Averaged figures before defrag (24.6475) and after (25.0787) seem to suggest that it really is not worth defragmenting your HFS+ volume at all.
(Kaspers: als je het kernel pre-binding en Hot File Area noemt heb je helemaal gelijk.
En dan dit nog: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25668
Even 'gemeten' hoeveel fragmentatie ik heb na 2 jaar: 2261 van de 767447 files zijn gefragmenteerd (minder dan 0.1 procent), en bestaan gemiddeld uit 1.01 fragmenten.
[ Voor 6% gewijzigd door burne op 07-10-2007 15:13 ]
I don't like facts. They have a liberal bias.
Volgens mij vernielt hij gewoon de cache files...
Je hebt je accu een keer volledig leeg gekregen. Dat geeft een nauwkeurig ijkpunt voor de laad-toestanden in de accu. (zie ook dit artikel)kenny89 schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 14:50:
hmm, is het eigenlijk wel verklaarbaar waarom de batterij 'beter' wordt aangegenomen wordt in coconutbattery? De mijne is van van 94%--> 100% gesprongen ( 46 cycles, 8 maanden oud) Volgens mij is het meer een reset van info over de batterij oid?
[ Voor 9% gewijzigd door burne op 07-10-2007 15:21 ]
I don't like facts. They have a liberal bias.
Ooit gehoord van smilies?
Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.
Anoniem: 91841
AppleInsider heeft wederom zijn ?bronnen? geraadpleegd. De mannen in donker driedelig pak met bijbehorende zonnebril lieten de betreffende redacteur weten dat hét beest op 26 oktober wordt losgelaten. Ik herhaal: zes-en-twintig oktober!
Ik herhaal: [MacBook Pro] Discussietopic en Mini-FAQ deel 3Anoniem: 91841 schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 18:59:
AppleInsider heeft wederom zijn ?bronnen? geraadpleegd. De mannen in donker driedelig pak met bijbehorende zonnebril lieten de betreffende redacteur weten dat hét beest op 26 oktober wordt losgelaten. Ik herhaal: zes-en-twintig oktober!
Anoniem: 91841
Na bovestaand probleem heb ik nog steeds problemen.Anoniem: 91841 schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 16:25:toon volledige bericht
[...]
Jep, Ik heb inmiddels dit artikel gevonden:
http://discussions.apple....threadID=1157632&tstart=0
Met een oplossing erin:
Alan had me open the disk utility (utilities>disk utility) and I verified disk permissions (my drive was verified/any problem was fixed kind of message came out). He also had me verify disk, and that verification was passed as well. And I had actually done this myself before.
Alan had me turn off my Mac, remove the battery, and while the battery was still off, he had me hold down the power button for 10 seconds. Putting my battery back in, I turned on the Mac again, and I still had a slow startup.
Alan then had me turn off the Mac again, this time with the battery still in. I turned on the power, and simultaneously held down the option key, the apple key, and the letters R and P. This caused the screen to turn on momentarily and shut back down, and as I kept holding down option,apple, r & p, the screen flashed on and off about five times. After about the fifth loop of this, Alan told me to let go of the keys. The next time the screen flashed on, a normal startup occurred for the first time since I noticed the slow startup. Alan had me turn off the Mac once more and do a normal startup (only pressing power, once), and then my Mac turned on like normal.
Ik heb dat inmiddels geprobeert, verify disk permissions werkt goed, alleen bij de verify disk krijg ik deze error:
[afbeelding]
Nu heb ik uiteraard mijn Apple OSX cd niet hier dus kan ik de Disk Utility niet vanaf cd starten om op de knop: Repair Disk te drukken.
Maar toen ik zojuist reboote leek het een stuk sneller.
Update:
Zojuist de: Apple+option+R+P toets geprobeerd, en mijn Appeltje is nu klaar met opstarten binnen 20 seconden.
Ik heb inmiddels geprobeerd mijn disk te repareren via de Installatie CD, maar ook dit werkte niet.
Ik houd dus fout meldingen.
Echter is het nu ook zo dat wanneer ik aan het werk ben in Photoshop ik de volgende error krijg:

Ik heb dit probleem alleen nu in Photoshop, maar waarschijnlijk heeft het iets te maken met bovenstaand probleem.
Heeft er iemand een idee hoe ik dit op kan lossen..?
Herinstallatie, ofzo..?
Ik lees overal wel dat het beter is om geheugen achteraf te bestellen, van kingston gewoon. Werkt goed en is veeel goedkoper.
Nu is mijn vraag of ik ook de HD standaard moet nemen en dan achteraf zelf een 7200rpm inbouwen. Maar is dit te doen ivm garantie etc.? Want door zelf geheugen te vervangen vervalt je garantie niet.
Ook ben ik erg benieuwd welke 160gb 7200rpm schijven apple zelf inbouwt als je deze erbij neem en of deze erg warm worden. Mijn huidige Dell Inspiron met 7200rpm kan ik na 20minuten niet meer op mijn schoot houden aangezien die knetter heet wordt
Nu is mijn vraag of ik ook de HD standaard moet nemen en dan achteraf zelf een 7200rpm inbouwen. Maar is dit te doen ivm garantie etc.? Want door zelf geheugen te vervangen vervalt je garantie niet.
Ook ben ik erg benieuwd welke 160gb 7200rpm schijven apple zelf inbouwt als je deze erbij neem en of deze erg warm worden. Mijn huidige Dell Inspiron met 7200rpm kan ik na 20minuten niet meer op mijn schoot houden aangezien die knetter heet wordt
Voor zover ik weet mag je in de MBP niet zelf de HD vervangen (mem wel). In de MB mag je het beide zelf doen zonder dat je garantie vervalt.Executor16 schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 22:31:
Ik lees overal wel dat het beter is om geheugen achteraf te bestellen, van kingston gewoon. Werkt goed en is veeel goedkoper.
Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.
Dan neem ik toch de 7200rpm van apple zelf mee in de bestelling denk ik. Weet je toevallig wat voor merk ze erin proppen en of die ook zo heet wordt.Vanitas schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 22:39:
[...]
Voor zover ik weet mag je in de MBP niet zelf de HD vervangen (mem wel). In de MB mag je het beide zelf doen zonder dat je garantie vervalt.
edit: is het trouwens echt 100% zeker dat ik leopard gratis krijg als ik ADC Student lidmaatschap neem van 99,-
Dan ga ik namelijk niet langer wachten als dat zo is.
[ Voor 17% gewijzigd door Executor16 op 07-10-2007 23:34 ]
Ik heb al een tijdje een netwerk probleem met mijn Macbook pro. Misschien zijn er hier enkele personen met veel netwerk ervaring die een kijkje willen nemen in de volgende topic op apple support?
http://discussions.apple....threadID=1165415&tstart=0
Zal morgen wel vertalen, hoort dit in het macbook pro topic thuis?
There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark
Liever in een apart topic
Dan is het straks via de search beter terug te vinden.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Anoniem: 37526
Royal schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 00:10:
Ik heb al een tijdje een netwerk probleem met mijn Macbook pro. Misschien zijn er hier enkele personen met veel netwerk ervaring die een kijkje willen nemen in de volgende topic op apple support?
offtopic:
Wat heb je verder voor instellingen gebruikt? Wat voor authentication gebruik je, TTLS, TLS, EAP-FAST, PEAP, LEAP of MD5? En hoe heb je deze ingesteld?
Wat heb je verder voor instellingen gebruikt? Wat voor authentication gebruik je, TTLS, TLS, EAP-FAST, PEAP, LEAP of MD5? En hoe heb je deze ingesteld?
[OS X] Netwerk problemen 802.1x (Cisco CCA Agent) hier heb ik alles uitgelegd, heb ook documenten van school toegevoegd die uitleg geven over het instellen van OS XAnoniem: 37526 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 00:20:
[...]
offtopic:
Alvast bedankt.
There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark
Ik heb volgens iStat een "ST9160823AS" met google wel te vinden. Temperatuur is nu 32 graden, wat ik koel vind. Heb eigenlijk nooit gemerkt dat de hdd echt warm werd.Executor16 schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 22:31:
edit// op dit moment is hij 48 graden
[ Voor 3% gewijzigd door Vuvuzela op 09-10-2007 00:18 ]
I served in a company of heroes.
Dat is waarschijnlijk dus deze:Maciek schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 22:48:
[...]
Ik heb volgens iStat een "ST9160823AS" met google wel te vinden. Temperatuur is nu 32 graden, wat ik koel vind. Heb eigenlijk nooit gemerkt dat de hdd echt warm werd.
pricewatch: Seagate Momentus 7200.2, 160GB (7200rpm, SATA300, 8MB)
124,- Euro in de pricewatch. Bij Apple vervang je de standaard 120gb voor deze 160gb met bijbetaling van 220,- Euro

Jammer dat de garantie vervalt bij HD vervanging, anders had ik het zelf wel gedaan.
Toetsenbord met backlightverlichting (Internationaal Engels)
Toetsenbord met backlightverlichting (Nederlands)
Wat is precies het verschil tussen deze 2 indelingen?
Ik zou eigenlijk niet eens weten welke indeling ik nu heb (ms digital media pro keyboard).
geen zin om straks de verkeerde te krijgen zoals:
[MacBook] Verkeerde toetsenbord geleverd.
edit:
zag niet dat ik als laatst gepost had, anders had ik ff geedit
Ik zou eigenlijk niet eens weten welke indeling ik nu heb (ms digital media pro keyboard).
edit:
zag niet dat ik als laatst gepost had, anders had ik ff geedit
[ Voor 26% gewijzigd door Executor16 op 09-10-2007 15:46 ]
Het verschil is de aanwezigheid van een euroteken en de tekst 'num vergr' ipv 'num lock' op de nederlandse.Executor16 schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 15:39:
Toetsenbord met backlightverlichting (Internationaal Engels)
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
oke, dus zo een platte enter zit er niet in bij de mac. lameCyBeR schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:02:
[...]
Het verschil is de aanwezigheid van een euroteken en de tekst 'num vergr' ipv 'num lock' op de nederlandse.
Ik heb ook interesse om een macbook pro te kopen, maar ik kan nergens een docking station vinden voor dit apparaat 
Iemand enig idee of die er sowieso wel zijn en of het mogelijk is een 2e beeldscherm hierop aan te sluiten?
Anders ga ik denk toch maar voor een "gewone" imac
Iemand enig idee of die er sowieso wel zijn en of het mogelijk is een 2e beeldscherm hierop aan te sluiten?
Intel Core i7 4770K + 8x LG 24EB23 | New iPad 16GB WiFi | Xiaomi Mi Mix 2 | Microsoft Surface Pro 3 i5 128GB
Ter informatie: Het euro teken staat er misschien niet op maar kan je gewoon intypen mat alt-shift-2.CyBeR schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:02:
[...]
Het verschil is de aanwezigheid van een euroteken en de tekst 'num vergr' ipv 'num lock' op de nederlandse.
If it ain't broken it doesn't have enough features
Bestaat ook niet.Tubbietje schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:16:
Ik heb ook interesse om een macbook pro te kopen, maar ik kan nergens een docking station vinden voor dit apparaat
2e scherm kan wel. zit gewoon een DVI-I poort op.Iemand enig idee of die er sowieso wel zijn en of het mogelijk is een 2e beeldscherm hierop aan te sluiten?
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Verklaart waarom ik niets kon vinden dusCyBeR schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:35:
[...]
Bestaat ook niet.
[...]
2e scherm kan wel. zit gewoon een DVI-I poort op.
Maar ik had het eigenlijk verkeerd gezegd. Ik zou er 2 externe schermen op aan willen sluiten ipv 1.
Maar ben bang dat dat niet gaat.
Intel Core i7 4770K + 8x LG 24EB23 | New iPad 16GB WiFi | Xiaomi Mi Mix 2 | Microsoft Surface Pro 3 i5 128GB
Ik ken geen laptop die dat kan. De enige oplossing die je hebt is dat je met de ExpressCard32 een extra monitor op aan kan sluiten of via USB kan je ook externe schermen aansturen (geen idee of dat werkt in OSX, tis al gewaagd op Windows en Linux).Tubbietje schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:38:
[...]
Verklaart waarom ik niets kon vinden dus
Maar ik had het eigenlijk verkeerd gezegd. Ik zou er 2 externe schermen op aan willen sluiten ipv 1.
Maar ben bang dat dat niet gaat.
I've visited the Mothership @ Cupertino
Een andere oplossing is de Triplehead2go van Matrox. OS X staat bij de ondersteunde OSen.VisionMaster schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 18:44:
[...]
Ik ken geen laptop die dat kan. De enige oplossing die je hebt is dat je met de ExpressCard32 een extra monitor op aan kan sluiten of via USB kan je ook externe schermen aansturen (geen idee of dat werkt in OSX, tis al gewaagd op Windows en Linux).
Anoniem: 233684
Vorige week Macbook Pro gekocht. Ben op enkele problemen gestoten:
- Bij Photobooth zijn enkele effecten omgewisseld (oa "warmtegevoelige camera" geeft "kleurpotlood" effect)
- Als ik op de batterij werk, lijken de effecten niet zo vlot te gaan. vb dashboard schokt een beetje. na enkele keren dashboard te activeren en weer gesloten te hebben, gaat het wel vlot. na een tijdje schokt het weer.
Als je op de batterij werkt wordt de CPU automatisch teruggeclockt. Vandaar dat het Dashboard wat minder soepel gaat.Anoniem: 233684 schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 12:55:
Vorige week Macbook Pro gekocht. Ben op enkele problemen gestoten:
- Als ik op de batterij werk, lijken de effecten niet zo vlot te gaan. vb dashboard schokt een beetje. na enkele keren dashboard te activeren en weer gesloten te hebben, gaat het wel vlot. na een tijdje schokt het weer.
[ Voor 18% gewijzigd door vooghel op 11-10-2007 13:19 ]
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Nah want bij mijn macbook bleef het wel vlotgaan, het is een driver issue, heb er al van dag 1 last van zoals iedereen, het is wel verbeterd met de mbp update 1.0 maar eerlijk gezegd verwacht ik pas echte verbetering te zien bij leopard.vooghel schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 13:19:
[...]
Als je op de batterij werkt wordt de CPU automatisch teruggeclockt. Vandaar dat het Dashboard wat minder soepel gaat.
If it ain't broken it doesn't have enough features
Idd Sjeowe, dat is bij mij ook zo. Zelfs als ik de MBP al een uur aan heb staan en dan voor het eerst naar dashboard ga, duurt het zeker 10 sec voordat bv. iStat alle status-sen weergeeft of ik iets met de calculator kan doen. Zou dat niet tussendoor gedaan kunnen worden, want hierdoor gebruik ik dashboard vrijwel nooit.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik heb mezelf een gewoonte aangeleerd, altijd na een frisse boot van OS X gewoon lekker al mn applicaties starten (Finder, Dashboard, Safari, Mail, iCal, Terminal), en lekker allemaal hiden met cmd+wzonoskar schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 14:13:
Idd Sjeowe, dat is bij mij ook zo. Zelfs als ik de MBP al een uur aan heb staan en dan voor het eerst naar dashboard ga, duurt het zeker 10 sec voordat bv. iStat alle status-sen weergeeft of ik iets met de calculator kan doen. Zou dat niet tussendoor gedaan kunnen worden, want hierdoor gebruik ik dashboard vrijwel nooit.
Je hebt dashboardkickstart.... klein appje die dat verkomt.
Als je ding in de startup hebt staan kan je die trouwens ook automatisch laten hiden en hoef je dus ook geen cmd w meer te doen
Als je ding in de startup hebt staan kan je die trouwens ook automatisch laten hiden en hoef je dus ook geen cmd w meer te doen
Dit is de enige die ik ooit heb kunnen vinden:Tubbietje schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:16:
http://www.bookendzdocks.com/Products.html
Ik ben nu sinds 2 maanden lekker bezig met mijn mbp.. Het valt me echter op dat mijn superdrive erg lange acces tijd heeft.
Is dat normaal? Ik had bijv. vandaag een dvd die in "mijn speler van 3 tientjes" het gelijk deed, terwijl hij in mijn drive zeker 2 minuten nodig had om uberhaubt gemount te worden..
Toegeven, het was een goedkope dvd+R van een vaag merk.. maar toch..
( ik heb een mbp 2 ghz coreduo, en heb ook daarvan de firmware geupdate..)
Is dat normaal? Ik had bijv. vandaag een dvd die in "mijn speler van 3 tientjes" het gelijk deed, terwijl hij in mijn drive zeker 2 minuten nodig had om uberhaubt gemount te worden..
Toegeven, het was een goedkope dvd+R van een vaag merk.. maar toch..
( ik heb een mbp 2 ghz coreduo, en heb ook daarvan de firmware geupdate..)
[ Voor 9% gewijzigd door wallie-s op 11-10-2007 22:14 ]
Dat is wel erg lang. Hier gaat het veel sneller.
Doet hij het ook met een officiele DVD dan ?
Doet hij het ook met een officiele DVD dan ?
ligt aan de kwaliteit van de dvd, mijn mbp kan er soms ook heel lang over doen om een gebrande no-name dvd te mounten. originele en merk dvd's pakt ie meteen
Anoniem: 23899
in 10.5 (beta 9a559) zijn de animaties van o.a. dashboard expose spaces etc allemaal net een stukje vloeiender op mijn SR MBP. Gooi die mbp maar vast vol met geheugen van de 4gb hier eet ie zo al 2+ gb op als je helemaal nix speciaals doet.... Zal nog wel debugging code meelopen in de beta dat dan weer wel...
Het werd wel eens tijd voor een nieuw deel: [MacBook Pro] Discussietopic en Mini-FAQ deel 4.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
^^ Dat kun je wel zeggen
micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©
Dit topic is gesloten.