De EL-kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 16 Laatste
Acties:
  • 66.443 views sinds 30-01-2008

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Mja, of je pakt gewoon een interne timer en bouwt adv dat een software rtc op? Als je toch bezig bent met proggen is dat vast ook niet zo'n probleem, en je bespaart er weer wat mee op onderdelen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

madwizard schreef op maandag 12 november 2007 @ 23:37:
@ssj3gohan:
Geschakelde voedingen en N-channel MOSFET drivers voor de high-side gebruiken vaak een boost condensator en diode om de spanning te genereren. Ik weet niet of het ook toepasbaar is voor h-bruggen, misschien wel. Werkt ongeveer zo:
[afbeelding]

Ik heb er hier eens een uitleg bij gegeven.

edit: hmm 400A is nogal wat (is vast piek ofzo?), waarschijnlijk ben je dan beter af met een echt goede driver want zoiets zul je snel moeten schakelen.
Het gaat door 24 mosfets parallel, elke mosfet rated 75A continuous. Echter, het is voor een elektrische motor, en het lijkt me uitzonderlijk onpraktisch om 'even de motoren uit te schakelen' terwijl je aan het gassen bent. Ik gok dat er geen stroom doorheen gaat als je schakelt dus, of tenminste een hele kleine stroom (<<100A). Denk je dat jouw n-driver dan voldoet?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Ik zou toch gaan voor een losse voeding, want met zo'n bootstrap moet je af en toe de H-brug omschakelen om de condensator op te laden, als je dat nou een keer vergeet en de spanning van de high side driver zakt in dan slaan de vlammen uit de mosfets.

Hier moet toch wel iets staan wat voldoet: http://www.maxim-ic.com/products/power/mosfet/

[ Voor 15% gewijzigd door bobo1on1 op 15-11-2007 16:41 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik ben bezig om een oude radio nieuw leven in te blazen (hij werkte nog toen ik eraan begon dus hopenlijk erna ook ;) ) Dit is een oude buizen radio. Het schema staat hier

Nu ben ik begonnen om alle transistoren en draad te vervangen. Nu heb ik bij de electronica winkel 0.2^2 montagedraad (solid core) mee gekregen maar dit is wel een beetje dunner als het draad wat er nu in zit. Kan dit kwaad?

Een tweede vraag waar ik mee zit is dat die radio eigenlijk gevoed moet worden met op de ene kant de hete kant van het stopkontakt zodat er geen spanning op het chassis komt te staan. Als de stekker nu verkeerd om in het stopkontakt gaat gebeurt dat dus wel. Hij is op dit moment geconverteerd naar 110V door middel van een oude TL transformator, heeft iemand een idee om dit beter te doen zodat het niet uit maakt hoe de stekker erin gaat? Ik begrijp uit de manual dat de radio op zowel AC als DC stroom zou moeten werken, is dat zo en zou daarmee dan een oplossing voor het 'hot-chassis' probleem kunnen worden gevonden?

Voor de mensen die het leuk vinden of die graag foto's van het radiotje zien, hier staat er wat over (eigen site).

[ Voor 8% gewijzigd door Apen-nootjes op 15-11-2007 19:02 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• bobo1on1
Die radio kun je prima laten werken met een scheidingstrafo en natuurlijk moet je de netspanning loskoppelen van het chassis als je geen schokken wilt krijgen.

Iets dunner draad maakt op zich niets uit.

Het is verstandig om alle weerstanden en condensatoren te vervangen met uitzondering van de instelbare condensatoren, weerstanden kunnen verlopen na een tijd en oude condensatoren zijn waarschijnlijk kortgesloten.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:47
precies, een 230 - 110 V trafo zal dat oplossen

Repareren doe je zo.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

bobo1on1 schreef op donderdag 15 november 2007 @ 19:58:
Die radio kun je prima laten werken met een scheidingstrafo en natuurlijk moet je de netspanning loskoppelen van het chassis als je geen schokken wilt krijgen.

Iets dunner draad maakt op zich niets uit.

Het is verstandig om alle weerstanden en condensatoren te vervangen met uitzondering van de instelbare condensatoren, weerstanden kunnen verlopen na een tijd en oude condensatoren zijn waarschijnlijk kortgesloten.
Ik ben al bezig om de condensatoren te vervangen, zijn papieren versies en die doen het niet zo goed meer na zo'n lange tijd ;) Er wordt overal afgeraden op de sites van de mensen die zo'n ding als dit gerestaureerd hebben om de weerstanden te vervangen, ga ik in eerste instantie dus ook niet doen :)

Het chassis loskoppelen van de netspanning kan helaas niet helemaal... (kijk maar op het schema) of het volgende linkje: http://antiqueradio.org/safety.htm
Sine schreef op donderdag 15 november 2007 @ 20:08:
precies, een 230 - 110 V trafo zal dat oplossen
Zorgt die er ook voor dat als de stekker er andersom in gaat de fase altijd aan dezelfde kant komt?

[ Voor 11% gewijzigd door Apen-nootjes op 15-11-2007 20:10 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• bobo1on1
Nee, die zorgt ervoor dat de radio compleet van het net gescheiden is, dus je kunt er geen optater meer van krijgen.
De transformator is dan voor de radio de netspanning, die zit dan dus ook op het chassis aangesloten.

Meet de weerstanden maar eens na met een goede multimeter.

[ Voor 42% gewijzigd door bobo1on1 op 15-11-2007 21:05 ]

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

ssj3gohan schreef op donderdag 15 november 2007 @ 13:59:
Het gaat door 24 mosfets parallel, elke mosfet rated 75A continuous. Echter, het is voor een elektrische motor, en het lijkt me uitzonderlijk onpraktisch om 'even de motoren uit te schakelen' terwijl je aan het gassen bent. Ik gok dat er geen stroom doorheen gaat als je schakelt dus, of tenminste een hele kleine stroom (<<100A). Denk je dat jouw n-driver dan voldoet?
Ik weet niet precies of die driver zich goed gedraagd voor zo'n toepassing, het is een opstelling die ik in switching regulators heb gezien en volgens mij voor die toepassing wel goed werkt. Maar analoog is niet m'n sterkste kant dus ik durf het niet te zeggen.
Als je alle FETs tegelijk wilt sturen (gates aan elkaar) zou ik sowieso een hele goede driver nemen, want je krijgt dan een enorme gate capaciteit in totaal. Beter nog een driver per FET maar dat worden dan flink wat drivers. Als je weet dat er geen stroom is terwijl ze schakelen scheelt het al wel flink in de dissipatie, maar de gate capaciteit blijft natuurlijk en die is meestal enkele nanofarads bij zulke FETs.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:22

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Ik ben net terug thuis van daar. Wij waren er met het werk. Was een leuke beurs, wel minder druk dan 2 jaar geleden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 15:20

SA007

Moderator Tweaking
Mm, wat moet je nou eigenlijk doen met de usb shield?

Moet je die nou:
- Wel of niet met ground verbinden (volgens mij niet)
- Wel of niet met het chassis verbinden (dat volgens mij wel)
Maar bij veel apparaten hangen het chassis en de ground intern ergens anders alsnog aan elkaar.

Want de ground van 230V moet wel altijd aan het chassis...

* SA007 zit namelijk nu te solderen aan een controller voor een 6 voudige usb dimmer (post ik hier wel 's als hij klaar is, heb zoiezo nog niet alle onderdelen)
En dat ding heeft een geaarde stekker en 6 geaarde stopcontacten (logisch natuurlijk)
Maar als ik die 2 grounds aan elkaar koppel (wat zou moeten als wat hierboven staat klopt) en hij zou in een ongeaard stopcontact zitten krijg je dat hij via de usb kabel die 6 stopcontacten gaat aarden, en volgens mij is dat weer niet de bedoeling.

Ok, het is zoiezo niet de bedoeling om een geaarde stekker in een ongeaard stopcontact te duwen (waarom is dat eigenlijk mogelijk, sommige andere stekkersoorten op aarde hebben er wel een beveiliging tegen), maar toch.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Als ik het me goed herinner moet je bij USB devices de shield nooit aansluiten, alleen de USB host moet dit doen. En ik dacht daar gewoon aan GND (0V) maar dat weet ik niet zeker.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
Met ^, ik herinner me het ook zo gelezen te hebben, enkel de master doet iets met de shielding, slave heeft die los hangen.
Reden is simpel, je mag nooit (noemenswaardige) stroom door een afscherming sturen, of ze werkt niet (goed) meer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zooooo testje voor fietsverlichting is geslaagd, damn wat zijn 18000mcd ledjes fel. Crisis.....

Nu nog een sjieke manier vinden om 5 volt uit mijn dynamo te krijgen :+

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

En hoeveel stroom moet dat leveren?

The QND-way: een paar diodes ertussen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Diode en een FET als stroombron gebruiken?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik wilde eigenlijk een diodebrug en 7805 gebruiken maar iets zegt me dat dat overkill is :+

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Atlas schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 22:42:
Zooooo testje voor fietsverlichting is geslaagd, damn wat zijn 18000mcd ledjes fel. Crisis.....

Nu nog een sjieke manier vinden om 5 volt uit mijn dynamo te krijgen :+
Sinds dat gezeur in de media dat de politie extra gaat controlleren op fietsverlichting heb ik ook wat pogingen gedaan om mijn spartaanse fiets te voorzien van wat ledjes.

Ik dacht zelf aan stroom opwekken via inductie, zodat ik geen dynamo of batterijen nodig heb. (magneet aan wiel, spoel aan frame om stroom op te wekken)
Ik weeet alleen niet welke soort inductor hiervoor het best gebruikt kan worden. Ik heb hier al wat lopen klooien, maar dat heeft nog niet tot iets werkends geleid
Misschien dat iemand me een idee kan geven wat de beste soort spoel (formaat, windingen) is voor zo'n toepassing?

• bobo1on1
Ik heb het in mijn hoofd gehaald om een kleine vonkerosie machine te bouwen: http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_discharge_machining

Nou heb ik met een lijntrafo uit een monitor wat vonkjes zitten trekken op een printplaat, maar daar was op de printplaat weinig van te zien, nu vraag ik mij af wat voor iets ik moet bouwen om een geschikte vonk te krijgen.

Misschien dat ik die lijntrafo parallel aan een voeding van een paar honderd volt moet zetten met een heleboel dioden, dan maakt de lijntrafo het eerste vonkje en als er een mooie vonkbrug is neemt de andere voeding het over.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Atlas schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 23:33:
Ik wilde eigenlijk een diodebrug en 7805 gebruiken maar iets zegt me dat dat overkill is :+
Denk je dat je dat gaat halen? Je hebt namelijk minimaal 7V ingangsspanning nodig om een 7805 te laten werken. Iets zegt met dat je een converter nodig hebt die van bijv. 3V al werkt...

Verwijderd

Pak je toch een LM2940 of een van z'n broertjes. Die heeft 0.5V drop (er zijn ook nog betere, maar die 2940 is makkelijk verkrijgbaar).

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2007 13:48 . Reden: 3 = 2 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Denk dat je het beste kan gaan voor buck-boost convertor, omdat de spanning van een dynamo alles behalve stabiel is, zit volgens mij net zoveel onder de 5V als erboven.

• Springuin
  • Laatst online: 11-09 20:13
Ik heb ooit eens mijn achterlicht van een ledje voorzien via een diodebrug, condensator en deze schakeling. Dat werkte maar met een ledje; als ik er twee aan hing dan was de spanning te laag. Naja, ik had iig licht op m'n fiets.

Verwijderd

Ik heb een lm317 in m'n koplamp zitten, op +/- 4.7V gezet. Ok, bij hele lage snelheden werkt 't niet meer, maar bij normale fietssnelheden (>10KM/u ofzo) merk ik niet dat m'n licht het minder goed doet.
M'n achterlicht is nog simpeler gemaakt, gewoon 2x 4 leds in serie, met 't weerstandje op 8V ofzo berekend. Een dynamo geeft totaal geen mooie sinus golf, d'r zit een ranzige grote piek in, maar omdat die piek maar heel kort is overleven de leds het wel. Onder loopsnelheid knipperen ze een beetje, maar daarboven is 't niet merkbaar.
Was ooit nog eens van plan om hem netjes te maken, met een goldcap voor nagloeien enzo, maar 't is een beetje in een stofhoekje geraakt :P

edit:
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/leds/voornieuw.jpg
Koplamp met gelijkrichter, lm317 en Ctje, 4x witte leds (20000mcd ofzo, kleine hoek) en 1x 1 watt star :)
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/leds/voornieuw2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/leds/achter.JPG
achterlicht met 2x 4 leds in serie.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2007 22:22 ]

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:46
Zoals SA007 al zeg heeft SMPS hier de voorkeur. Ik zou een brugcelletje maken met 4 schottky diodes vanwege de verliezen, een low esr elco er achter en dan bijvoorbeeld de onderstaande schakeling er achter. http://www.national.com/images/pf/LM2621/10093412.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door jeronimo op 22-11-2007 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Ik heb ergens op een forum een artikel gevonden over een vonkerosie machine en ik heb het maar even online gezet: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/edm/

Wat mij opvalt is de hoge spanning die gebruikt wordt om de vonk te maken.
Het lijkt me wel een ideaal ding om metalen behuizingen mee te bewerken.

[ Voor 13% gewijzigd door bobo1on1 op 24-11-2007 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 23:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Poeh, het kost een avond, maar dan heb je ook wat. Eindelijk de AT-Mega32 als webserver werkend.

Eerst bleek dat de JTag fusebit uit moest. Stapje later heel de AT Mega dood :o . Bleek ik een fusebit voor hogere clockfrequenties gemist te hebben (CLKOPT ofzo)... Met een oscillatorblok er een klok opgezet, fusebits omgegooid en hij leefde weer...

Pfff wat een gedoe. Maar het werkt! Nu nog 'even' leren in C te programmeren en dat ding wat functionaliteit te geven... Zoals het licht aan/uit, volume regelen, zappen etc.

[ Voor 8% gewijzigd door sebastius op 24-11-2007 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:51

chromeeh

the Gnome

Ben sinds een weekje ook bezig met PIC's en moet zeggen dat het erg nice is...
Alleen een PICbasic voorbeeld vinden van PWM :P

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Nu online
chromeeh schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 01:11:
Ben sinds een weekje ook bezig met PIC's en moet zeggen dat het erg nice is...
Alleen een PICbasic voorbeeld vinden van PWM :P
Welke PICbasic? Crownhill of Mikro? Anyway
Crownhill heeft gewoon:
code:
1
2
3
PWM Pin, Duty, Cycles
of
HPWM Pin, Duty, Cycles

en Mikro heb je een PWM module voor hardware matige (HPWM) en zul je zelf met een timer een software PWM moeten maken:
Je laat een timer van 0 tot je gewenste resolutie lopen.
Je hebt voor elk kanaal een waarde. Deze vergelijk je met je timer. Is hij hoger dan zet je poort uit is hij lager zet je hem aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
timcooijmans schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 10:34:
en Mikro heb je een PWM module voor hardware matige (HPWM) en zul je zelf met een timer een software PWM moeten maken:
Je laat een timer van 0 tot je gewenste resolutie lopen.
Je hebt voor elk kanaal een waarde. Deze vergelijk je met je timer. Is hij hoger dan zet je poort uit is hij lager zet je hem aan.
Een andere manier die ik liever gebruik is in main een 'endless loop' maken en daarin een variabele cycle op laten tellen.

Daarna kijk je of cycle groter is dan dutycycle, als dat zo is schakel je iets uit.
aanzetten kan je doen als cycle = 0 of altijd als cycle < dutycycle

Je kan zelf bepalen wanneer cycle weer 0 moet worden of gewoon wachten op een overflow naar 0

De andere dingen die de pic moet doen kan je in de lus laten doen.
Het nadeeel van deze manier is wel dat als de PIC erg veel andere taken moet doen, het pwmmen minder vloeind gaat, maar met deze methode kan je wel makkelijk meerdere pinnen pwmmen op verschillende dutycycles (handig voor RGB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

sebastius schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 00:47:
Poeh, het kost een avond, maar dan heb je ook wat. Eindelijk de AT-Mega32 als webserver werkend.
Oeh nice man :)
Met een gesloopte ISA netwerkaart die je zocht? :)

PICS! :)

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Anthor schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 15:06:
[...]
De andere dingen die de pic moet doen kan je in de lus laten doen.
Het nadeeel van deze manier is wel dat als de PIC erg veel andere taken moet doen, het pwmmen minder vloeind gaat, maar met deze methode kan je wel makkelijk meerdere pinnen pwmmen op verschillende dutycycles (handig voor RGB)
Daar ben ik nu meer aan het prutsen :)
Alleen heb ik wat ruzie met als een poortje z'n cycle klaar heeft (fade in) om het poortje dan 'aan' te houden.

Ik heb nu: (Er zit nog meer code om heen, maar dan wordt de post wel erg lang :P)
code:
1
2
3
4
5
6
7
For Duty = 1 To 255         ; Blauw fade in
    PWM PORTA.0, Duty, 20
  Next

For Duty = 255 To 1 Step -1 ; Rood fade out
    PWM PORTA.1, Duty, 20
  Next

Maar ergens gaat het nog niet helemaal goed :P
De led 'fade in' doet het netjes, alleen wil ik graag dat het ledje op port A.0 gewoon blijft branden, nu heb ik al high porta.0 geprobeerd alleen gaat dat niet goed.
Wat ik ong wil is als volgt:

Pre loop:
Porta.0 fade in
Porta.0 constant aan
Main loop:
Porta.1 fade in
Porta.1 constant aan
Porta.0 fade out
Porta.7 fade in
Porta.7 constant aan
Porta.1 fade out
Porta.0 fade in
Porta.0 constant aan
Porta.7 fade out

Porta.1 = Rood
Porta.0 = Blauw
Porta.7 = Groen

Ik doe ergens iets niet helemaal goed, en heb me volgens mij een beetje blindgestaard op de code.
Misschien iemand die me een paar pointers kan geven O-)
Ik gebruik een 16f628a met picbasic van Crownhill.
Code naar m'n .bas filetje staat hier

Editje: Ik vond het niet echt nodig om er een apart topic voor te maken, mocht een modje dat wel vinden: split away :D

[ Voor 3% gewijzigd door chromeeh op 29-11-2007 11:06 ]

• 0fbe
  • Nu online
Je PWM command gaat maar voor 20 Duty Cycles mee. Probeer eens om bij je tweede loop ook je PWM van de vorige terug te laten komen alleen dan met een constante Duty...

(ik vraag me trouwens af of picBasic meerdere PWM Cycles simultaan ondersteund...)

zo dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
For BDuty = 1 To 255         ; Blauw fade in
    PWM PORTA.0, BDuty, 20
  Next

For RDuty = 255 To 1 Step -1 ; Rood fade out
    PWM PORTA.0, BDuty, 20
    PWM PORTA.1, RDuty, 20
  Next

[ Voor 50% gewijzigd door 0fbe op 29-11-2007 13:21 ]

• Springuin
Werkt dit niet gewoon?
code:
1
2
3
4
5
6
7
    PWM PORTA.0, BDuty, 20
  Next
  HIGH PORTA.0    ; of iets dergelijks
    PWM PORTA.1, RDuty, 20
  Next

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

De 16f628a kan maar 1 PWM poort tegelijk aan sturen, op zich geen punt, aangezien er altijd maar 1 PWM fade tegelijk is, RDuty, BDuty & GDuty werken beter....
Ff knoeien :P

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Omdat ik het geen apart topic waardig vind stel ik mijn vraag maar hier. Ik ben ik het bezit van een Smart UPS 1000. Deze gebruikt 2 12V 12Ah accus in serie. De ups kan genoeg vermogen leveren maar ik zou de capaciteit graag wat groter hebben. Nu heb ik nog 2 12V 12Ah accus liggen. Deze zou ik er graag parallel bij schakelen. Als ik dat direct krijg ik denk ik last van het feit dat ze niet exact dezelfde capaciteit hebben en dus niet goed opladen. Is dit gegrond en zo ja wat doe ik eraan? Ik dacht eraan ze allebij een diode geven maar aangezien het op- en ontlaad circuit hetzelfde is werkt 1 van de 2 dan niet meer.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Zolang je ervoor zorgt dat ze allebei (bijna) dezelfde spanning hebben als je ze parralel gooit is er niks aan de hand. (eerst eerste set eraan, en dan de 2e, en opgeladen aan elkaar gooien oid)

Dat vermogen compenseert zichzelf, hou er alleen wel rekening mee dat laden veel langer duurt.

Verwijderd

't maakt niets uit, in grotere ups'en staan de accu's ook gewoon parallel.

• steven_cooreman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-04-2020
Omdat ik niet direct een geschikt topic vind, plaats ik m'n vraag hier maar: is er iemand van jullie die weet heeft van een goedkopere webshop dan Reichelt voor grote bestellingen? (ivm een SK...) De verzendkosten zijn er namelijk pokkehoog + ze rekenen nog eens 7 euro om te betalen via overschrijving!

• 0fbe
  • Nu online
steven_cooreman schreef op donderdag 29 november 2007 @ 22:09:
Omdat ik niet direct een geschikt topic vind, plaats ik m'n vraag hier maar: is er iemand van jullie die weet heeft van een goedkopere webshop dan Reichelt voor grote bestellingen? (ivm een SK...) De verzendkosten zijn er namelijk pokkehoog + ze rekenen nog eens 7 euro om te betalen via overschrijving!
Wat zoek je?

• Springuin
Farnell? Ook niet de goedkoopste volgens mij, maar misschien hangt het er vanaf wat je koopt

• madwizard

madwizard

Als het om een grote bestelling gaat: neem digikey. Indien op voorraad binnen 2 a 3 dagen in huis, geen verzendkosten boven de 150 euro bestelling. En ze hebben in tegenstelling tot Reichelt tenminste een betrouwbare voorraad aanduiding.

www.madwizard.org

• naftebakje
Enkele namen die bij grote aantallen wellicht wat voor je kunnen betekenen: spoerle, digikey, mouser.
Farnell is duur in vergelijking met deze "grote" leveranciers, maar werkt wel sneller en ook met kleinere aantallen, bij farnell ga je je prototype-onderdelen bestellen, zodra je massaproductie wil kijk je naar de goedkopere leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Springuin schreef op donderdag 29 november 2007 @ 14:20:
Werkt dit niet gewoon?
code:
1
2
3
4
5
6
7
    PWM PORTA.0, BDuty, 20
  Next
  HIGH PORTA.0    ; of iets dergelijks
    PWM PORTA.1, RDuty, 20
  Next
Dit werkt inderdaad beter.
code:
1
2
3
    PWM PORTA.1, RDuty, 20
  Next

Downstepping is fade in, upstepping foude out, maar goed kleine detail :P
Heb even een tekeningetje gemaakt hoe het zou moeten:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/marcbrummer/pic/pwmthumb.jpg
(Full versie staat hier)

Op het moment dat ik van PWM naar HIGH ga op een poort duurt het ong. 250 ~ 500ms voor dat het commando verwerkt wordt... Dus de led gaat even uit, en gaan dan aan op het HIGH commando.
PWM met poorten op HIGH gaat wel goed, alleen het switch tussen PWM <----> HIGH zit een 'dipje' in.
Is dit op te lossen of kan de pic dat niet anders? Buffer condensatortje, maar dit lijkt me weer proberen geven met PWM...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Atlas schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 15:15:
[...]

Oeh nice man :)
Met een gesloopte ISA netwerkaart die je zocht? :)

PICS! :)
Het is inmiddels een ATMega644 geworden (meer opslag!), samen met een 64mb SD kaartje (zo eentje voor mobiele telefoons, ik had niks anders meer). Draait nu op 16mhz, er komt nog een ander kristal op voor betere timing op de seriële poort.

Dit is trouwens een kant en klaar ontwerp van iemand hoor, www.mikrocontroller.com en dan ISA webserver. Staat ook in de Elektor van December.

Oh en als je hier mee aan de gang gaat, stuur even een PM want er zitten in de code die op internet staan nogal wat compileer-fout veroorzakende dingen.

Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/s.oort/tweakers/IMG_4714.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/s.oort/tweakers/IMG_4715.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/s.oort/tweakers/IMG_4716.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ontzettende held :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Mooie truc met dat sd kaartje! Je gebuikt hem nu in mmc mode (vanwege het linkse pinnetje)? Welke bitrate haal je met 16MHz? Ik krijg mijn atmega128 niet hoger dan 38k4 met een 16MHz kristal in combinatie met mijn pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Hoe dood is je voedingskastje als een DC signaal er zo uitziet? (weliswaar onbelast maar belast scheelt het niet veel)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Atlas/sinusje.jpg

Ik gok dat ie stuq is :+

[ Voor 8% gewijzigd door Atlas op 01-12-2007 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
ach, klein rimpelspanninkje maar toch :P

iets zegt me inderdaad dat die aan vervanging / reparatie toe is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Diode kapot ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Springuin schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 19:11:
Mooie truc met dat sd kaartje! Je gebuikt hem nu in mmc mode (vanwege het linkse pinnetje)? Welke bitrate haal je met 16MHz? Ik krijg mijn atmega128 niet hoger dan 38k4 met een 16MHz kristal in combinatie met mijn pc.
Ik heb werkelijk geen idee wat voor bitrate ik haal, de software is niet van mij. MMC of SD zegt me ook niks :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bitrate is meestal niet zo'n probleem bij die dingen, ze zijn echt mega snel vergeleken met de microcontrollers, maar probleem is bij mij altijd de latency. Dat is echt eeuwig in vergelijking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ok fietsverlichting deel 2 :+
Ik ga het anders doen: Zenerdiode van 4.7 Volt, 60 Ohm weerstand ervoor en gaan. Het enige wat ik me nog aanvraag is dat als ik onderstand schema volg, alleen dan met ongekeerde polariteit (wisselspanning), kan ik erdan vanuit gaan dat de diode dan gewoon in doorlaat staat en daar alle stroom doorheen gaat, en dus niet door mijn condensator die dan verkeerd om aangesloten zit? :P

Of doe ik er beter aan nog een extra diode voor de zener de zetten (aan de nu GND kant dus?)

Afbeeldingslocatie: http://www.aesthetic.be/cotut/zener/zener3.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Als je rechts een flinke condensator aansluit dan wordt deze door de wisselspanning gewoon nooit opgeladen :P

Wat wil je nou precies bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

4 ledjes + 1F elco aansluiten op een fietsdynamo :+
En dan dus tegelijkertijd die elco opladen als de ledjes laten branden :)

De 7805 + brugcel methode heb ik al laten varen dus nu wilde ik na wat uitzoekwerk (en hulp van TD-er :P) een zenerdiode gebruiken om 4.7 volt te leveren.
Dat is het idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor zenerdiode is dat? Kan ie een piekspanning in tegenovergestelde richting aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Volgens mij is er niets mis met een brugcel en een 7805?

Dit werkt ook:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/fiets%20led.png

[ Voor 44% gewijzigd door bobo1on1 op 02-12-2007 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@bobo1on1:

Volgens mij wil hij een zo simpel mogelijke (zo min mogelijk componenten) oplossing, ivm ruimte in de lamp en kosten (en eventueel faalbaarheid, er gaat toch vocht bij komen enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Atlas/zener.jpg

V1 en V2 zijn een wisselspannigsbron (dynamo :P) maar die kon ik ff niet in de database vinden.

Ok dit gaat ook niet werken want de te hoge spanning gaat ook over de elco direct staan.

Help ik snap het niet meer, hoe kan ik een zener aansluiten en hem misbruiken als 4.7 volt voeding? :)

[ Voor 98% gewijzigd door Atlas op 02-12-2007 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Iemand ervaring met q-touch sensors? Ik had eerst de datasheet gelezen, alles aangesloten, lekker natte vinger werk, werkte leuk enzo, maar nu hangt er wat meer elektronica omheen, en gaan ze continu staan denderen. Dus nu zag ik op de website van de fabrikant al een PDF staan, en ik denk dat ik wel een hoop mag gaan veranderen:
- voeding gescheiden houden van de rest (losse 7805)
- Led's voorzien van 10nF. Of 1tje per multiplex lijn (gaat leuk worden, het zijn 4 led displays met elk 10 lijnen..)
- Print voorzien van gnd tussen de banen, gaat alleen niet echt op een experimenteer print.
- ander soort sensor proberen, die meer tegen de frontplaat aandrukt.

Toen ik 1 van de 4 had gemaakt werkte het nog zo mooi zonder storing :( :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Nu online
Iemand ervaring met VVVV?

Heb vandaag de hele dag zitten kloten aan een VVVV patch (virtueel programmeren) had leuk scriptje dat waarden van de uC omzette in een 8x8 grijswaarden matris. Laat ik de patch opnieuw net, loopt ie niet meer :S maar vraag me niet waarom...
_ferry_ schreef op zondag 02 december 2007 @ 22:57:
Iemand ervaring met q-touch sensors? Ik had eerst de datasheet gelezen, alles aangesloten, lekker natte vinger werk, werkte leuk enzo, maar nu hangt er wat meer elektronica omheen, en gaan ze continu staan denderen. Dus nu zag ik op de website van de fabrikant al een PDF staan, en ik denk dat ik wel een hoop mag gaan veranderen:
- voeding gescheiden houden van de rest (losse 7805)
- Led's voorzien van 10nF. Of 1tje per multiplex lijn (gaat leuk worden, het zijn 4 led displays met elk 10 lijnen..)
- Print voorzien van gnd tussen de banen, gaat alleen niet echt op een experimenteer print.
- ander soort sensor proberen, die meer tegen de frontplaat aandrukt.

Toen ik 1 van de 4 had gemaakt werkte het nog zo mooi zonder storing :( :P
Heb je toevallig meerdere chips op 1 print? Want dan moet je ze namelijk koppelen aan elkaar oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nee, maak gebruik van de qt160 uit mijn hoofd, met 6 inputs. Maar ik had vandaag nogal wat tijd over op mijn werk, dus heb lekker zitten lezen. Daaruit een stel goeie tips gehaald, die ik vanavond maar eens ga proberen uit te voeren.
1 nadeel is wel dat tussen elke knop ong. 1cm ruimte zit, en ik las dat de sensor (die bij mij als een ring om de knop zit) het beste een paar mm breed kan zijn. Dat gaat dus niet echt makkelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, laatst kwam ik op het idee om van een bluetooth headset (zo'n in je oor pruts ding) een carkit te maken.
Het mooiste is het natuurlijk als het alles werkt als een echte carkit, waaronder ik versta; duidelijk verstaanbaar, hoorbaar over een speaker / autoradio en aangesloten op het contactslot (zodat ie uit is als je het contact uit hebt staan).
Alleen zit ik nu nog met wat vragen:
- zijn die BT dingen makkelijk open te krijgen / te 'bewerken'.
- wat voor versterker schakeling voor de speaker kan ik gebruiken (waar haal ik de spanning vandaan?)
- zijn er uberhaupt ergens schema's van die dingen?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Is iemand die enig idee heeft of deze moodlight ook te maken is met een 16f628a ipv 16f628 ?
Want als ik de hex prog in m'n 16f628a dan doet tie helemaal niets :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dat mag geen probleem geven, de 'a' staat ook tussen haakjes, dus hij is geschikt voor beide.
Check of je alles goed goed aangesloten hebt, hij zou het denk ik gewoon moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-09 15:18
Zomaar een hersenspinseltje van mij. Jullie kennen het wel dat een ccfl maar half / kwart / 1 tiende enzovoort aangaat als je te weining spanning op de inverter zet. Nou lijkt het mij een leuk idee om dit effect uit te buiten door de cathode als leuke VU meter te gebruiken. Heb alleen geen idee hoe ik dit zou kunnen realiseren.

Heb al wel een beetje geexperimenteerd met de uitgang van de versterker + diode een FET te schakelen. Dit gaf al wel een beetje het gewenste effect maar het was meer aan en uit op de harde tonen.

Duzz iemand nog ideeen want het lijkt me best wel gaaf om te maken een keertje.

Heb thuis van alles wel (FET's, attiny, 16f628, r8c enzovoort) dus als ik nog iets nodig ben :P

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
sebastius schreef op zondag 02 december 2007 @ 14:28:
[...]
Ik heb werkelijk geen idee wat voor bitrate ik haal, de software is niet van mij. MMC of SD zegt me ook niks :P.
Het staat er niet zo duidelijk, maar ik bedoelde te vragen wat je rs-232 bitrate was die je haalde met een 16 MHz kristal zodat je computer het ook nog snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Nu online
chromeeh schreef op maandag 03 december 2007 @ 21:26:
Is iemand die enig idee heeft of deze moodlight ook te maken is met een 16f628a ipv 16f628 ?
Staan je fuse byte's ook goed? (oscillator, enz...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

timcooijmans schreef op maandag 03 december 2007 @ 22:34:
[...]

Staan je fuse byte's ook goed? (oscillator, enz...)
Daar ben ik nu ff mee aan het uitzoeken hoe ze wel moeten staan.
Ik heb iig ook een paar 16f628's besteld, aangezien als dit schema's werkt ik er een paar moet maken :+

Update:
Ben in de war, in de data sheet van de 16F628A staat het volgende:
The single-pin RC oscillator provides a low-cost solution.
The LP oscillator minimizes power consumption, XT is a standard crystal, and INTOSC is
a self-contained precision two-speed internal oscillator.

XT is toch nog steeds de interne osc?
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/marcbrummer/pic/picprog.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door chromeeh op 04-12-2007 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
XT is een externe kristaloscillator. intrc is voor de interne oscillator, en dan kun je er voor kiezen om de klok naar buiten te brengen (clk) of die pinnen als i/o te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Springuin schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 10:44:
XT is een externe kristaloscillator. intrc is voor de interne oscillator, en dan kun je er voor kiezen om de klok naar buiten te brengen (clk) of die pinnen als i/o te gebruiken.
Toch wel... het staat namelijk erg raar in de datasheet vind ik...
iig moet tie op 100 staan (INTRC I/O OSC), kom er ooit wel uit O-)

XT leek al verdacht veel op eXTernal...

[ Voor 4% gewijzigd door chromeeh op 04-12-2007 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

XT is toch nog steeds de interne osc?
[afbeelding]
Neen: XT is een EXTERN kristal tussen pinnen 15 & 16 (OSC1 & OSC2)

Als je een interne clock wil gebruiken én je wil pin 15 & 16 gebruiken als IO, dan moet je de volgende instellingen gebruiken:

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~jm080124/16f628a_settings.jpg

edit: Blijkbaar was ik iets te laat. Nu heb je 2x hetzelfde antwoord, dus kan je redelijk zeker zijn dat het klopt 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door flux_w42 op 04-12-2007 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven_cooreman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-04-2020
Voor zij die interesse hebben: ik heb een SK opgestart (samenkopen.net) met Arduino's. Ik dacht van het hier maar even te zeggen omdat jullie toch met uC's enzo bezig zijn!

(excuses als het bericht hier ongepast is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik zie liever een "SK" met fatsoenlijke, doch goedkope PIC-programmers :+ Heb nog wat liggen, vandaar.

* Osiris pakt maar een biertje en gaat zuchtend aan de bar zitten.

Heb tot nu toe nog geen fatsoenlijk simpele DIY PIC-programmer gevonden met een externe voeding. Wel van die meuQ die je direct aan je COM-poort hangt, maar that ain't gonna work met m'n laptop probably ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1z13
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Dit is een versie waarschijnlijk wel gaat werken:
galva-wisp
helemaal zelfbouw, nederlands en het is een in-circuit programmer, wat betekent dat het de voeding van de schakeling zelf gebruikt. maar daarvoor kan je beter daar verder lezen.

edit: foute link.

[ Voor 9% gewijzigd door w1z13 op 04-12-2007 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
't Is alleen spijtig dat die Wisp-gevallen nogal een soort loopje hebben: Je hebt een PIC-programmer nodig om de PIC van de Wisp (de programmer :+) te programmeren. Jammer dat ie zichzelf niet kan programmeren 8)7

Verder stel ik nog vraagtekens bij: "De Galva-Wisp haalt zijn voeding uit de schakeling waar de te programmeren PIC in zit (5V/20mA) en de RS232 COM-poort (+/- 9V...12V)."

Terwijl juist sommige PIC-programmers afgeraden werden, doordat ze hun voeding (ook) uit de COM-poort betrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Laatst online: 13-09 08:55
de 5volt haalt hij gewoon uit een externe bron(je schakeling). De rs232 haalt hij echter alleen maar zijn signalen vandaan, kijk maar naar het schema alles is galvanisch geschieden aan die kant. Er kan dus vanuit de rs232 poort geen stroom naar de pic lopen.

Dat cirkeltje is inderdaad jammer, maar schreeuw een keer op een forum dat je een pic geprogrammeerd moet hebben en je hebt zo een stuk of 10 mensen die het wel ff voor je willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
peeter123 schreef op maandag 03 december 2007 @ 22:14:
Zomaar een hersenspinseltje van mij. Jullie kennen het wel dat een ccfl maar half / kwart / 1 tiende enzovoort aangaat als je te weining spanning op de inverter zet. Nou lijkt het mij een leuk idee om dit effect uit te buiten door de cathode als leuke VU meter te gebruiken. Heb alleen geen idee hoe ik dit zou kunnen realiseren.
...
Yep, ik ken de problemen bij het ontsteken van CCFL's, en het dimmen naar extreem lage waarden ook.
Een CCFL is totaal niet lineair qua gedrag, het onsteken is héél afhankelijk van temperatuur en de voormalige onsteking van het gas, de minste storing heeft al invloed op het onsteken en kan deze doen flikkeren, en als je niet goed oplet ga je de storing van de CCFL oppikken in je aansturing.

Tenzij je iets kan verzinnen dat regelmatig zichzelf kan calibreren (meten hoever het licht komt bij bepaalde aansturing, bijvoorbeeld van 0 tot 100% gaan en op 2 plaatsen een lichtsensor zetten), vrees ik dat je nooit de CCFL over een vaste lengte kan laten oplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-09 15:18
Ik begrijp wat je bedoelt. Mijn doel is dan ook niet om hem als echte VU meter te gebruiken maar meer in de trand van omhoogschieten bij hoge ampiltudo (BAss enzo).

Dat moet toch wel enigszins mogelijk zijn of niet?

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 14:37
Is er iemand die ooit een display met een ks0108 controller heeft aangestuurd en mij op weg kan helpen met wat c code voorbeelden?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 12:08
Ik weet niet voor welk platform, maar de Procyon AVRlib heeft er een module voor :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

chromeeh schreef op maandag 03 december 2007 @ 21:26:
Ok het zat inderdaad in de fuses, dat heb ik nu goed, alleen ff knoeien met de voorschakelweerstanden.
En met eventueel weerstanden tussen de pic en transistoren.
Er komt nu echt een minimaal beetje licht uit groen & blauw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Tussen de pic en tor zou ik sowieso een 1k weerstandje doen. Omdat je in theorie nu kortsluiting maakt. Of een fet, dan weet je eigenlijk zeker dat t goed zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Laatst online: 12-09 12:39

virus.elektro

profesionele monitor sloper

weet iemand hoeveel stroom de fan regelaars op het moederbord kunnen leveren. hang er liever niet te veel aan namelijk

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

virus.elektro schreef op woensdag 05 december 2007 @ 18:01:
weet iemand hoeveel stroom de fan regelaars op het moederbord kunnen leveren. hang er liever niet te veel aan namelijk
Hangt van het type moederbord af. Meestal zit het op 100mA, maar sommige zitten ook op de 250mA :)

Maar ik zou het lekker van de molex aftappen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Atlas op 05-12-2007 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Laatst online: 12-09 12:39

virus.elektro

profesionele monitor sloper

goed dat wordt dus gewoon een transistor er aan en dan schakelen. echte 12 volt komt dan gewoon uit een molex

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atlas schreef op woensdag 05 december 2007 @ 21:15:
[...]

Hangt van het type moederbord af. Meestal zit het op 100mA, maar sommige zitten ook op de 250mA :)

Maar ik zou het lekker van de molex aftappen :)
:X heb zelf 3 grote 12cm fans op zijn regelbare aansluiting zitten. Blijkbaar kunne somige gelukig heel wat hebben
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die driver chip kan misschien 100mA leveren, maar da's waarschijnlijk bedoeld om een transistor aan te sturen. Op m'n oude mobo (Asus A7V333) zit iig een 3A transistor bij de cpu en psu fan aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Mm, heb een bug gevonden in de stk500...

Als de ground van je voeding en de serieel hetzelfde is en je gebruikt bij de adapterstekker de pin als plus dan werkt de powerschakelaar niet... en staat ie continue aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Ok na wat prutsen, experimenteren, bijna gesneuvelde PIC's heb ik een keuze gemaakt :+
Ik ga voor William's RGB led; simpel, weinig onderdelen, makkelijk het prog te wijzigen (nee ik gebruik niet het ST232 / MAX232 deel).

Als je het EEPROM gedeelte aanpast in bijv. notepad / insert editor, ff assembleren, uploaden & klaar.
Heb een leuk stukje rgb fading gemaakt. Alleen jammer dat hij aan het einde van het programma een 100ms wacht vorodat hij opnieuw begint. Met een tactisch getimede fade-out en het valt bijna niet op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

SA007 schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 16:16:
Mm, heb een bug gevonden in de stk500...

Als de ground van je voeding en de serieel hetzelfde is en je gebruikt bij de adapterstekker de pin als plus dan werkt de powerschakelaar niet... en staat ie continue aan...
Dat is geen bug, dat is een feature :+ , staat ook in de handleiding in het Quick Start stukje

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Weet iemand of er een mogelijkheid bestaat om te bepalen wat ongeveer de specificaties zijn van een transistor? Ik heb hier 3 vermogens transistor half-bridges liggen waar ik geen typenummer van weet (stikkertje is weg). Ik weet dat ze uit een circuit komen waar ze zo'n 70V kregen maar het kan best zijn dat het een stuk hoger is omdat ik niet weet wat voor circuit dat was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
De Hfe kan je zowiezo meten, en qua maximum spanning en stroom: errm, flinke voeding, veiligheidsbril en brandblusser ernaast en gewoon uitproberen? :P

[ Voor 15% gewijzigd door Sprite_tm op 10-12-2007 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
De limitatie van de spanning zit hem er in dat hij doorslaat, dus das redelijk makkelijk te doen (ten koste van een transistor, of is er een truc om hem heel te laten?) Maximum stroom weet ik echter niet, zit hem dat puur in de temperatuur? Versterking wordt op een gegeven moment natuurlijk een probleem maar stel dat was er niet, kan ik hem dan net zo lang warmstoken tot hij bijv (met een flink koelblok) 100 graden bereikt?

Het liefste wil ik er niet 2 slopen, 1tje kan nog wel.

[ Voor 6% gewijzigd door lemming_nl op 10-12-2007 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The mindkiller
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 18:38
Ik heb ff een vraagje :

bestaan er 8ch 8bit counters met een ic2 bus (of elke andere standaardinterface bus)?
Ik wil namelijk 8 tachosignalen in een avr stoppen en maar ik heb niet genoeg i/o pootjes over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Sprite, ik begrijp je avatar niet...

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Tis mijn klokje, as usual, maar nu met sneeuw eroverheen. Wat is er niet aan te begrijpen? (Tis hier echter wat offtopic, dus zet de discussie aub via im of dm voort.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

The mindkiller schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:13:
...

bestaan er 8ch 8bit counters met een ic2 bus (of elke andere standaardinterface bus)?
Ik wil namelijk 8 tachosignalen in een avr stoppen en maar ik heb niet genoeg i/o pootjes over.
Gebruik een Parallel-Load Serial out shift register (iets in de trant van een 74165) om de 8 kanalen parallel in de laden, om ze daarna serieel via de µC uit te lezen. ...
Je kan zo je schakeling gemakkelijk uitbreiden naar 8, 16, 24, 32, ... kanalen, afhankelijk van hoeveel shift registers je in serie zet :)

Ik weet wel niet wat de snelheidsvereisten zijn, aangezien bitjes schuiven wat meer tijd vraagt dan gewoon inlezen via een IO pin. Aangezien 8 bit counters al zouden volstaan denk ik dat je tachopulsen zeer traag komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

* AlexanderB weet nu waarom zn UPS (apc smart-ups 1000) et niet meer doet.
de print krijgt geen 24v van de accu, ergens onderbroken circuit (vond het al raar, normaal springt er echt een enorme vonk over als ik de Removable Link erin steek (condensators die opladen) maar dat doet ie nu dus niet meer,)
opstarten dus ook niet (wat volgens de handleiding kan liggen aan eenmissende accu, en dus precies is wat er nu mis is.)

waarschijnlijk is die RL zelf naar de eeuwige connector jachtvelden...
eens kijken hoe we dat gaan oplossen...
[edit:] ook leuk... de complete minpool van de accu ligt eraf :/ vandaaaaaaarrr....

[ Voor 7% gewijzigd door AlexanderB op 11-12-2007 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Om maar even verder te gaan op mijn transistor test verhaal: deze website suggereert dat ik de spanning Vce gewoon op kan voeren (met een grote weerstand, stroom sub-mA) net zo lang tot hij ineens een grotere stroom doorlaat. Werkt dit gewoon? Zou mooi zijn, heb variac dus kan het gemakkelijk testen en als hij niet dood gaat heb ik er nog eentje over om max stroom te testen.

Pagina: 1 ... 10 ... 16 Laatste

Dit topic is gesloten.