1000e post in dit topic 
en mn APC is weer On-Line (pun intended
)
ik blij
en mn APC is weer On-Line (pun intended
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
[ Voor 9% gewijzigd door SA007 op 17-12-2007 00:29 ]
[ Voor 21% gewijzigd door madwizard op 17-12-2007 00:45 ]
“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm
Zit die 14 pins connector er voor niks op of heb je niet alle layers aan staan?wacco schreef op maandag 17 december 2007 @ 00:16:
[afbeelding]
Pff. Af. *trots* Morgen kijken of ik een pcb-bakker kan vinden (iemand tips? 5 mil / niet-vierkant-met-pci-connector / prototype-aardig-prijsje dus 2 tot 5 kaartjes maar)
Ik ga nog wat knoeien met die footprint dan. Deze kwam kant en klaar uit een andere library dus dacht dat dit 'de standaard' was. Eens zien of we de boel kunnen oprekken tot 8 mil.madwizard schreef op maandag 17 december 2007 @ 01:02:
Neem dan een andere footprint, er hoeft geen 5 mils tussen te zitten. Bij 0,5mm pitch is de IPC 'nominal' standaard (weet het nummer nu even niet) voor de clearance ongeveer 0,2mm (net iets onder 8 mils, maar meeste fabrikanten rekenen 0,2mm en niet 8 mils). Je kunt het zelfs nog ruimer nemen als je wilt, zeker als je het zelf soldeert en de standaarden minder belangrijk zijn.
PCB cart rekent startup kosten, zoals elke PCB fabrikant. Overigens zie je dat direct na het invullen van de gegevens. Verzendkosten zijn ook flink gezien ze alleen met koerier doen. Aan de andere kant moet je zonder koerier snel een paar weken extra wachten.
Het idee was dat een eventuele extentie printplaat welke geprikt wordt op de onderste 14 pins, wat steviger zou zitten als deze op een tweede connector aan de bovenkant kan rusten. Dus ja, hij is idd leeg. Maar als ik zie hoeveel het gaat kosten om de printplaat te laten maken ga ik denk ik de print gewoon nog een paar mm hoger maken en nog wat pinnen van de cpld erheen routen, voor 'het geval dat' er nog wat leuks mee gedaan kan worden later.timcooijmans schreef op maandag 17 december 2007 @ 12:08:
[...]
Zit die 14 pins connector er voor niks op of heb je niet alle layers aan staan?
Geen ervaring met zekeringen, maar van weerstandjes weet ik dat als je ze paralel schakelt hun waarde halveerd.MaCe1337 schreef op maandag 17 december 2007 @ 12:30:
Is het heel erg als ik de zekering uit een TV van 4A vervang door 2 van 2A die ik boven op elkaar heb gesoldeerd?
[ Voor 44% gewijzigd door Osxy op 17-12-2007 14:24 ]
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Mwoah lijkt me niet?osxy schreef op maandag 17 december 2007 @ 13:12:
[...]
Geen ervaring met zekeringen, maar van weerstandjes weet ik dat als je ze paralel schakelt hun waarde halveerd.
Dus dit zou niet 4A zekering zijn maar 1A.
![]()
Correct me if I'm wrong.
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Zelfde principe maar dan andersAtlas schreef op maandag 17 december 2007 @ 14:15:
[...]
Mwoah lijkt me niet?
Als je 2 dezelfde zekeringen in serie zet blijft de maximale stroom (namelijk die van de zekering) hetzelfde. Als je ze parrallel zet kan er 2x zoveel stroom doorheen (stroom wordt gelijk verdeeld over de 2 zekeringen)
[ Voor 4% gewijzigd door Osxy op 17-12-2007 16:55 ]
Aha, okee. Dan stap ik over van een dual comparator naar een quad comparator. Dan vergelijk ik de uitgangsspanning van de eerste comparator met een voltage dat hoger ligt in een volgende comparator. Dan gaat het wel goedSprite_tm schreef op maandag 17 december 2007 @ 09:40:
Dat hangt volgens mij van de interne bias of een toch resterende bias-spanning af: zolang een comparator power krijgt, blijft 'ie vergelijken.
“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm
b is je breedte van je pin dat is dus afhankelijk van ja package (maar je pad kan natuurlijk ook groter zijn als je pin)wacco schreef op maandag 17 december 2007 @ 19:00:
Ik heb alle pads van whatever ze waren (0.35 mm voor de CPLD) naar 0.295 mm gemikt, en alles valideert nu zonder problemen op 8 mil. Woei enzo.
Nu maar hopen dat het goed gaat. Ik snap de hele package drawing niet eens, dus hoop maar dat 0.295 genoeg is. Zie hier bijvoorbeeld, wat is nu de breedte van de pin? 0.22? Ik kan het er niet met 100% uit opmaken iig.
Verder weet ik ook niet of er nu een gouden regel is qua breedte pin -> breedte pad, dus het blijft dan nog gokwerk.
Valt wel mee hoor, heb perrongeluk wel eens een package profile gemaakt waarop de pad's even breed waren als de binnen (wel langer niet breder!) en dat werkte ook gewoon voldoende (zelfs met de hand gesoldeerd (eerst alle pinnen shortcutten en daarna met litze weghalen)wacco schreef op maandag 17 december 2007 @ 19:33:
Dank, dacht ik al maar kon het niet opmaken uit de tekening. PQ208 is de package, vergat ik even te vermelden, dus dat is nom. 0.22 mm.
Dat je pad breder moest zijn leek me eigenlijk logisch omdat je nog wel je tin eromheen moet kunnen hebben zitten. Alleen, als m'n pin dus 0.22 breed is, heb ik 0.0375 mm aan beide zijden over. En dat vind ik nogal krap eigenlijk.
Nu gaat alles uiteindelijk wel een oven in en ik heb geen flauw idee hoe dat hele process in elkaar steekt (behalve dan dat ik met de hand componentjes mag gaan plaatsen) dus het kan ook best wel eens genoeg kunnen zijn. Ik ga me daar zowiezo even op inlezen.
Een handige gratis tool is hier te vinden: http://www.pcblibraries.com/resources/7351.asp (de viewer bovenin). Hier zitten de IPC-7351A library in met footprints voor praktisch alle standaard SMD packages. Je kunt ze niet direct exporteren (dat kan alleen de betaalde versie en dan nog niet voor Eagle) maar alle maten zijn er wel in te vinden. Er is ook ergens een Eagle scriptje te vinden dat voor de belangrijkste types footprints in Eagle kan genereren als je de waardes uit het tooltje overtypt in een dialoog van het script. Weet zo even gauw de naam niet maar is wel te vinden.wacco schreef op maandag 17 december 2007 @ 12:29:
Ik ga nog wat knoeien met die footprint dan. Deze kwam kant en klaar uit een andere library dus dacht dat dit 'de standaard' was. Eens zien of we de boel kunnen oprekken tot 8 mil.
Als je 8 mils gebruikt is het een stuk goedkoper:En over die startup kosten, tsja, wel logisch, maar ik vond $150 (waar dan ook nog eens €40 aan import kosten straks overheen komt oid) wel wat jammer voor 3 printjes.
De standaarden zijn zo gemaakt dat het bij automatisch solderen met bijvoorbeeld een reflow oven zoveel mogelijk goede soldeerverbindingen maakt. Met de hand maakt het wat minder uit, maar als jeen paar honderd pinnen op een bordje hebt en 1 op de 1000 gaat fout heb je zo 1 op de 10 defecte bordjes als je ze in grote aantallen maakt.wacco schreef op maandag 17 december 2007 @ 19:33:
Dat je pad breder moest zijn leek me eigenlijk logisch omdat je nog wel je tin eromheen moet kunnen hebben zitten. Alleen, als m'n pin dus 0.22 breed is, heb ik 0.0375 mm aan beide zijden over. En dat vind ik nogal krap eigenlijk.
Nu gaat alles uiteindelijk wel een oven in en ik heb geen flauw idee hoe dat hele process in elkaar steekt (behalve dan dat ik met de hand componentjes mag gaan plaatsen) dus het kan ook best wel eens genoeg kunnen zijn. Ik ga me daar zowiezo even op inlezen.
[ Voor 3% gewijzigd door madwizard op 17-12-2007 22:14 ]
[ Voor 16% gewijzigd door 0fbe op 18-12-2007 09:53 ]
Verwijderd
Die op de PCB van waco zit een SMD USB-B mini 5 pinsSA007 schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 19:48:
Ik heb laatst (alsin, heb ik net binnen) nog wat miniusb's trough hole van niels besteld en dat zijn wel de standaard 5 pins hoor.
Wat een brak stukje software zeg, als je het wilt opstarten wil het meteen het netwerk op, als je dat denied crashed het hele verhaal. En voor wat? Even opvragen of het de laatste versie is.madwizard schreef op maandag 17 december 2007 @ 22:11:
[...]
Een handige gratis tool is hier te vinden: http://www.pcblibraries.com/resources/7351.asp (de viewer bovenin). Hier zitten de IPC-7351A library in met footprints voor praktisch alle standaard SMD packages. Je kunt ze niet direct exporteren (dat kan alleen de betaalde versie en dan nog niet voor Eagle) maar alle maten zijn er wel in te vinden. Er is ook ergens een Eagle scriptje te vinden dat voor de belangrijkste types footprints in Eagle kan genereren als je de waardes uit het tooltje overtypt in een dialoog van het script. Weet zo even gauw de naam niet maar is wel te vinden.
Standaard zitten er drie IPC-7351A libraries bij, de SML (least), SMN (nominal) en SMM (most). Dat zijn verschillende variaties in pad groottes. Least is het minimum voor een goede soldeerverbinding, most het maximum. En nominal is de standaard aan te raden pad grootte.
NatuurlijkAls je 8 mils gebruikt is het een stuk goedkoper:
(alles EX btw)
makepcb: € 35,76 + € 4,74 verzending (of € 23,58 express), weet alleen niet hoe het met goldfingers zit hier
pcbcart: € 72,65 + € 16,38 / € 24,14 / € 20,25 (DHL/UPS/Fedex) verzending. Opstartkosten zijn € 31,36. Goldfingers staan in de specs.
Eurocircuits/thepcbshop: € 60,82 inclusief verzending (maar weet niet of de standaard service goldfingers toestaat, ook is in deze prijs niets verguld, bij de andere wel).
Importkosten zijn alleen 19% BTW, invoerrechten heb je als het goed is niet. Daarnaast vaak nog een vast bedrag dat de koerier rekent voor de douaneafhandeling, meestal zo'n 10 euro. Niels (makepcb) verstuurt trouwens alles alsof het niets of weinig waard is, dus de kans dat je daar BTW betaalt is klein. Al mag het niet natuurlijk.
Ik ga het zelf assembleren, maar wel met de apparatuur welke op m'n school staan, dus een professionele (nuja, zo groot is 'ie nu ook weer niet, maar toch) oven en hele constructie met een of andere naald (ik denk om pasta aan te brengen? Heb het nog nooit gedaanDe standaarden zijn zo gemaakt dat het bij automatisch solderen met bijvoorbeeld een reflow oven zoveel mogelijk goede soldeerverbindingen maakt. Met de hand maakt het wat minder uit, maar als jeen paar honderd pinnen op een bordje hebt en 1 op de 1000 gaat fout heb je zo 1 op de 10 defecte bordjes als je ze in grote aantallen maakt.
Ik weet niet of het professioneel geassembleerd wordt of gewoon ergens in een zelfbouw oventje gedaan wordt, bij het eerste worden er meestal nog wel wat eisen gesteld. Die IPC standaard is daar ideaal voor.
Voor gebruik in een oven zou ik zeker de pads wat groter laten dan de pinnen. 0,2mm ruimte is genoeg als je het professioneel laat maken. Bij zelf etsen heeft 0,2mm nogal eens de neiging iets kleiner uit te komen.
IIRC is Tcream de solder mask in eagle, waar oa. de pads van m'n usb connector ook in staan. Dus dat gaat goed komen. Ik zal de boel nog eens uitprinten voor de zekerheid (ik heb de componenten ondertussen al). Al zijn de datasheets ondertussen al 3x gecheckt (en bleek ook wel nodig, sdram tsop was een anderhalve millimeter te smalKijk trouwens ook nog goed naar je solder mask voordat je je print weg stuurt. Vooral met pads die niet verbonden zijn, zo heb ik me nog eens vergist met zo'n zelfde USB connector met 4 pads voor de stevigheid die geen pads waren in eagle maar kopervlakken. Dan komt daar dus mooi automatisch geen solderstop en worden ze bedekt. Ik heb de print wel honderd keer gecheckt en nog fout besteld.
Goed idee is je print eens per gerber laag als plaatje te exporteren en dat in photoshop over elkaar leggen, dan zie je goed hoe je print uiteindelijk wordt. Ook met silkscreen over pads, of componenten behuizingen over pads heen kan je je nog eens vergissen. En als je de componenten al hebt, print dan eens alles op schaal uit en leg de componenten erop om te kijken of ze passen. Kan ook een hoop frustratie schelen. Het kost best wat geld en tijd om zo'n print te laten fabriceren en dan is het heel zonde als ze niet goed zijn.
Om precies te zijn de con-hirose mini-usb-ux60a-mb-5st, welke door digikey verkocht wordt en standaard in de eagle libraries zit. Mijn versie is ietsje aangepast om de illustratie in de Tplace layer niet te laten overlappen met de pads, omdat als ik het goed heb Tplace gebruikt wordt om de silk screen te genereren.timcooijmans schreef op woensdag 19 december 2007 @ 12:49:
Die op de PCB van wacco zit een SMD USB-B mini 5 pins
>> Peel off is een soort sticker die je over een footprint heen kan laten leggen. Dit is vooral handig bij golfsolderen. Stel je zit met een connector die handmatig nabestuckt moet worden, dan kan je er een sticker op de footprint laten plakken. Nu kan je gewoon makkelijk golfsolderen zonder dat je footprint vol loopt. Voor jou dus niet noodzakelijk lijkt me.wacco schreef op woensdag 19 december 2007 @ 13:19:
[...]
Wat een brak stukje software zeg, als je het wilt opstarten wil het meteen het netwerk op, als je dat denied crashed het hele verhaal. En voor wat? Even opvragen of het de laatste versie is.
Verder werkt de search ook voor geen meter, maar als je eenmaal de juiste gevonden hebt heeft wel handige details. Thanks
[...]
Natuurlijk
Omdat wel meer mensen ervaring lijken te hebben met makepcb hier ga ik daar m'n bestelling denk ik doen. Ik zit alleen met een paar kleine details;
- Wat is "Peel off"?
- Hoeveel nut heeft een "Electric test"? Het kost wat extra, maar als dan die productiefouten er gegarandeerd niet in zitten vind ik het wel waard.
- Silkscreen is je tekstopdruk en is in dat geval eenzijdig right? De PCB Technology: "With SMD" is dan gok ik om aan te geven dat de solder mask niet hetzelfde is aan beide zijden?
- Ik weet ook niet hoe het zit met gold fingers hier, en ook niet in hoeverre ze niet-vierkante printplaten kunnen doen. Gaat dat automagisch goed? Bij PCBcart moest ik opgeven hoeveen cutouts er waren (4 denk ik, ligt er ook maar net aan hoe je het bekijkt).
-=-
Dat kan wat gaar zijn ja, gewoon uitzetten in de settings.wacco schreef op woensdag 19 december 2007 @ 13:19:
Wat een brak stukje software zeg, als je het wilt opstarten wil het meteen het netwerk op, als je dat denied crashed het hele verhaal. En voor wat? Even opvragen of het de laatste versie is.
Hij zoekt ook alleen standaard namen. IPC heeft zelf een heel strak naam patroon voor alle packages, maar die worden meestal niet genoemd in datasheets. Het makkelijkst is de eerste letters van het type als standaard naam in te toetsen, bijvoorbeeld 'QFP*'. Dan even door de descriptions bladeren en het aantal pinnen en pitch matchen. En vergeet de *wildcards* bij het zoeken ook niet.Verder werkt de search ook voor geen meter, maar als je eenmaal de juiste gevonden hebt heeft wel handige details. Thanks
Op zich zijn ze best goed hoor, heb er zelf ook twee keer prints besteld, maar het zijn precies dit soort dingen:Omdat wel meer mensen ervaring lijken te hebben met makepcb hier ga ik daar m'n bestelling denk ik doen. Ik zit alleen met een paar kleine details;
waardoor ik er wat minder positief over ben.timcooijmans schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 09:50:
Heb laatst nog PCBs besteld bij Niels, deze waren wel met gold plating (als dat goldfingers is?) Echter had ik ze wel met witte soldermask besteld maar dat hadden ze niet begrepen ofzo (ik kreeg ze gewoon in het groen)
Bij de IA van xantus was er ook een elektrische test gedaan en nog was er iemand met kortsluitingen. Weer zoiets..- Hoeveel nut heeft een "Electric test"? Het kost wat extra, maar als dan die productiefouten er gegarandeerd niet in zitten vind ik het wel waard.
Meestal wel maar je kon ook altijd voor twee aparte zijden kiezen, kostte dan 5 euro extra.- Silkscreen is je tekstopdruk en is in dat geval eenzijdig right?
Dit denk ik ook, maar hier geef je toch twee aparte files voor mee dus dan kan het ook niet anders. Voordeel van twee dezelfde zijden (alleen bij 100% through hole) is dat ze niet 2 fotomasks hoeven te maken.De PCB Technology: "With SMD" is dan gok ik om aan te geven dat de solder mask niet hetzelfde is aan beide zijden?
Ik heb het stukje over goldfingers op circuitsonline weer gevonden, zie dit topic. Een quote:- Ik weet ook niet hoe het zit met gold fingers hier,
free_electron schreef op CO:
voor die contacten die jij daar hebt moet je eigenlijk hard goud laten zetten. maar daarvoor is een extra productiestap nodig.
ENIG is puur een scheikundig process.
hard goud is een elektrolyse proces. dat betekent dat er een elektrische verbinding moet zijn naar alle pads waar hard goud op moet komen.
[...]
hard goud is typishc voor connectoren ( pci kaarten bijvoorbeeld : die edge connector is hard goud )
Normaal gesproken geef je een layer aan met alleen de contouren van het printje. Eventueel kun je er in de gerber buiten je print in tekst nog bij zetten dat het geen rechthoekig printje is.en ook niet in hoeverre ze niet-vierkante printplaten kunnen doen. Gaat dat automagisch goed? Bij PCBcart moest ik opgeven hoeveen cutouts er waren (4 denk ik, ligt er ook maar net aan hoe je het bekijkt).
Maak het ook zou duidelijk mogelijk voor de personen die het moeten maken. Ze hadden nogal eens wat communicatieproblemen omdat de chinese fabriek het engels af en toe niet begrijpt. Lever ook alles aan in top-view (doet Eagle's standaard gerber job niet ! argh!), nooit dingen zelf gaan mirroren, dat geeft alleen maar verwarring.Ik vind het al rot genoeg om al die layers uit elkaar te houden, en als sites dan ook nog eens andere benamingen erop na gaan houden raak ik helemaal de weg kwijt
Moet lukkenIk ga het zelf assembleren, maar wel met de apparatuur welke op m'n school staan, dus een professionele (nuja, zo groot is 'ie nu ook weer niet, maar toch) oven en hele constructie met een of andere naald (ik denk om pasta aan te brengen? Heb het nog nooit gedaan)
De pads zijn iig allemaal groter dan de pinnen in alle richtingen dus dit moet wel goed komen.
Tcream is de pasta laag van de top layer, niet de solder mask! Solder mask is Tstop (en Bstop), die moet je ook aanleveren, de pasta laag is te klein!. Solder mask wordt vaak solder stop genoemd, omdat die laag geinverteerd is, je geeft dus alleen de vlakken aan waar *geen* solder mask moet komen (waar de solder mask moet 'stoppen'). Eagle doet dit standaard goed.IIRC is Tcream de solder mask in eagle, waar oa. de pads van m'n usb connector ook in staan.
GC-prevue is een erg goede. Vergeet niet de gerbers te importeren ipv te openen. Met openen kun je alleen project-files openen. Importeert ook de drill files (in Excellon).Weet iemand trouwens een goede gratis gerber viewer voor windows danwel mac?
Probleem wat ik had was dat de hoekpunten geen pads waren maar kopervlakken, Eagle genereert alleen voor pads automatisch solder stop en andere masks. Zal in die standaard library wel goed zijn, maar zelfs op de meegeleverde libraries moet je niet blind vertrouwen, die zijn ook maar door mensen gemaaktOm precies te zijn de con-hirose mini-usb-ux60a-mb-5st, welke door digikey verkocht wordt en standaard in de eagle libraries zit. Mijn versie is ietsje aangepast om de illustratie in de Tplace layer niet te laten overlappen met de pads, omdat als ik het goed heb Tplace gebruikt wordt om de silk screen te genereren.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Verwijderd
Make pcb is 6 mill dacht ik.... Zie onderstaand mailtje wat ik laatst kreeg:madwizard schreef op maandag 17 december 2007 @ 22:11:
Als je 8 mils gebruikt is het een stuk goedkoper:
(alles EX btw)
makepcb: € 35,76 + € 4,74 verzending (of € 23,58 express), weet alleen niet hoe het met goldfingers zit hier
edit... hmm ik denk dat zn een nulletje vergeten zijn...Hello,
The specification for our PCBs:
minimal track width: 0.15mm
minimal track clearance: 0.15mm
minimal drill diameter: 0.25mm
minimal ring width around pad: 0.15mm
copper layer thickness in the drill: 0.02-0.25mm
Regards,
Min
MakePCB
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2007 22:11 ]
Verwijderd
Op school gebruiken we sourceboost, hiermee kan je programmeren in C. En is ook gratis zolang je geen super grote programma's schrijft. Is erge fijne taal C en mischien ken je toevalig al C++.TEAMIKKE schreef op woensdag 19 december 2007 @ 20:14:
De laatste tijd ben ik ook begonnen met PIC's programmeren ed. Allemaal zeer vermakelijk en bijzonder indrukwekkend wat zo'n klein ding allemaal kan. Ik heb eerst de cursus van picbasic.nl doorgelopen. Vervolgens wat eigen projectes bedacht en gemaakt (stopwatch ed.) en nu ga ik bezig met de 5x5 Ledkubus. In de vakantie dan. Maar ik heb de taal geleerd met het programma Proton IDE lite, de gratis versie van Proton IDE. Een mooi programma maar natuurlijk met wat beperkingen en de belangrijkste is dat je maar 50 regels hebt om te programmeren. Eerst niet zo'n probleem maar later wel.
Ander probleem is dat een licentie voor dat programma €200,- kost en dat heb ik niet. Nou komt het: Wat zijn goede, goedkope (liefst gratis), programma's om mee te programmeren? Liefst nog niet te ingewikkeld maar ik ben wel bereid om er tijd en moeite in te steken als dat nodig is. Moet ik direct ASM leren en dan alsnog: Met welk programma?
Welke gebruiken jullie en wat zou een aanrader zijn?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2007 22:29 ]
Verwijderd
Gewoon SDCC (small device C compiler ) gebruiken is geheel gratis en onderstuend pic 16 en 18Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 22:19:
[...]
Op school gebruiken we sourceboost, hiermee kan je programmeren in C. En is ook gratis zolang je geen super grote programma's schrijft. Is erge fijne taal C en mischien ken je toevalig al C++.
BTW, mocht je wat aan hebben hier Tutorial over C geschreven door me docent.
http://ticalc.hbyte.net/files/C-Tutorial.pdf
Super! Hier red ik me wel meenaftebakje schreef op woensdag 19 december 2007 @ 21:16:
Met MikroBasic blijf je in hetzelfde genre van taal, en kan je tot 2K code gratis compileren (that is, een 16F628 helemaal vol), kan je doorgaans flink wat meer mee.
En als je na een tijd merkt dat het je wel ligt, kan je eens kijken naar hun development boards, heel mooi materiaal.
Ik heb (nog) geen/verwaarloosbare ervaring met andere programmeertalen dus de oplossing van Naftebakje spreekt me meer aan. Wel bedankt voor je input natuurlijk.Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 22:19:
[...]
Op school gebruiken we sourceboost, hiermee kan je programmeren in C. En is ook gratis zolang je geen super grote programma's schrijft. Is erge fijne taal C en mischien ken je toevalig al C++.
BTW, mocht je wat aan hebben hier Tutorial over C geschreven door me docent.
http://ticalc.hbyte.net/files/C-Tutorial.pdf
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
[ Voor 8% gewijzigd door lemming_nl op 20-12-2007 19:02 ]
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| projectVGA.brd : eagle? layout file (binair formaat) projectVGA.cmp : koper top zijde * projectVGA.drd : boorfile * projectVGA.dri : specificatie en tooltabel voor boorfile * projectVGA.drl : tooltabel voor boorfile (is dubbel, zit ook als de .dri) projectVGA.gpi : specificatie van de gerberfiles * projectVGA.plc : componentenopdruk top zijde * projectVGA.sch : eagle? schema file (binair formaaat) projectVGA.sol : koper botttom zijde (gespiegeld) * projectVGA.stc : soldeermasker top (oversized) * projectVGA.sts : soldeermasker bottom (oversized + gespiegeld) * * = benodigd voor printfabrikage |
[ Voor 14% gewijzigd door jeronimo op 20-12-2007 22:27 ]
Hmm, de pagina's die ik hadden gevonden wilde een stuk meer informatie. Nuja. Met GC Prevue gaat zo te zien de drills wel goed, dat is fijn om te weten.jeronimo schreef op donderdag 20 december 2007 @ 21:53:
De files op een rijtje.
De .brd en .sch horen bij je ontwerppakket, zijn in een binair formaat en niet in te lezen in een gerberviewer. Niet nodig voor printfabrikage.
De .sol en .sts zijn gespiegeld. Netter om alle files gezien vanaf de topzijde aan te maken. Dus mirror uitvinken.
De soldeermaskers zijn oversized, waarmee bedoeld word dat de opening in het masker iets groter is als de afmeting van het eilandje.
Download hier de graphicode viewer (GCprevue) http://www.graphicode.com...fm?variable=18#_GC-Prevue
Voor je gemak heb ik de relevante files al in een gwk bestandje gezet, waarmee je alles in een keer in kunt lezen. In GC-prevue, file, open, selecteer gwk bestand en aanschouw je creatie.
Dat ga je je zeker niet beklagenOsiris schreef op donderdag 20 december 2007 @ 22:54:Wil toch eindelijk wel eens beginnen met die PIC's.
Variacs zijn (over het algemeen en ook in jouw geval) autotrafos. Deze hebben dus geen galvanische scheiding. Die dikke zwarte lijn stelt de spoel voor. Als je aan de K de fase en aan de N de nul aansluit heb je de 'primaire' wikkeling aangesloten. Door vervolgens een andere aansluiting te pakken, bijvoorbeeld Z, dan meet je tussen N en Z een spanning die lager is dan de ingangsspanning omdat je minder windingen hebt. Dit heeft een heel groot nadeel dat je niet weet wat de fase en de nul is omdat dat afhangt hoe je de stekker in het stopcontact steekt.Apen-nootjes schreef op donderdag 20 december 2007 @ 19:06:
Hmm...'k begrijp hem nog niet helemaal, komt de fase en de 0 nu beide hierop? Of alleen maar de fase ? en ik neem aan dat hij regelt tussen 0 en 150 V die 127 V kan ik nog nergens vinden helaas...
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
Ik weet niet precies welk programma je gebruikt om te programmeren, maar ik gebruik xwisp2.tokesnugerd schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 12:49:
Je kan best beginnen met in circuit programming.. dan moet je nooit je pic eruit halen, en dan heb je geen (vrij dure) clip nodig
Mijn Galva Wisp doet nog steeds raar.. bij sommige pics geeft hij een error na het wegschrijven (dat het weggeschreven bestand niet hetzelfde is als het originele). De instellingen staan allemaal juist, dus ik weet echt niet wat er scheelt.
Als je met 'vrij dure clip' zo'n ZIF-voetje bedoelt, dan is dat niet datgene wat ik bedoel. Naar ik zo rondkeek was zo'n DIL-clip maar een paar euro?tokesnugerd schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 12:49:
Je kan best beginnen met in circuit programming.. dan moet je nooit je pic eruit halen, en dan heb je geen (vrij dure) clip nodig
Verwijderd
Die zif, heb jij die?Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 14:15:
Maak er maar een paar cent van
En als je bij de juiste mensen inkoopt (niels) dan kost een grote ZIF ook niet veel.
Mijn PIC is groter dan de jouwe!Osiris schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 14:16:
Wat noem jij 'groot'?Ik heb hier een PIC van 40 pinnetjes liggen
[ Voor 21% gewijzigd door mace op 21-12-2007 15:44 ]
Verwijderd
Ik heb niet die van Niels, maar volgens mij wel dezelfde.MaCe1337 schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 15:43:
[...]
Die zif, heb jij die?
Is die geschikt voor zowel brede als smalle chips?
Want ik wil hem ook bestellen bij niels, maar die gast is zo druk dus ik vraag het aan jou.
"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."
kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Fixed voor linux.nick_haak schreef op maandag 24 december 2007 @ 08:06:
img is een formaat wat onder andere voor cd images gebruikt wordt, met wat mazzel is dat hier ook het geval.
ik zou zeggen, download daemon tools gebruik mount -o loop, en probeer die img eens te mounten, misschien kan je dan zien wat erin zit.
lukt dit niet, kan je misschien met winrar UnRAR het bestand uitpakken
[ Voor 18% gewijzigd door mace op 24-12-2007 08:20 ]
Vaak kan je de firmware wel aanpassen van dat soort spul. Er was een hele tijd geleden ook eens zo'n site voor van die goedkope MP3 spelertjes van de blokker, waren ook mensen die de firmware hadden verbeterd.MrDummy schreef op maandag 24 december 2007 @ 08:20:
Ik wil mijn digitale sleutelhanger hackenWie heeft onding uit Bart Smit / Intertoys gehaald met 128x128 pixels? Deze apparaten hebben probleem in standby mode vallen (ze blijven maar aan) en hebben verschillende firmwares. Zo kan Tom-Tec versie wel batterijicoon zien als ie oplaadt, maar KC-001 uit Intertoys is enige die plaatje zelf kan wissen. Verschil dus aanwezig.
De firmware is nog niet gezien, maar de tool voor apparaat kan wel firmware uploaden. Zou mooi zijn als men firmware kan optimizen, betere functies toevoegen, etc...
Meestal herkent `file` dan wel een ISO of UDF of wat voor filesystem dan ook in zo'n image. Maar ik zal het alsnog eventjes proberen, zowel Daemon Tools, Alcohol 90% als `mount -o loop`nick_haak schreef op maandag 24 december 2007 @ 08:06:
img is een formaat wat onder andere voor cd images gebruikt wordt, met wat mazzel is dat hier ook het geval.
ik zou zeggen, download daemon tools, en probeer die img eens te mounten, misschien kan je dan zien wat erin zit.
lukt dit niet, kan je misschien met winrar het bestand uitpakken
[b][red]server[/][blue] tmp #[/][/] mount -o loop Kodak_UpgradeFW_7.img /mnt/usb/ mount: you must specify the filesystem type [b][red]server[/][blue] tmp #[/][/]
0016f460h: AF 02 4A 6F 62 B8 32 05 00 3C 3F 78 6D 6C 20 76 ; ¯.Job¸2..<?xml v 0016f470h: A8 83 04 3D 22 31 2E 30 22 3F 6D 12 3C 40 80 07 ; ¨ƒ.="1.0"?m.<@€.
[ Voor 42% gewijzigd door Osiris op 24-12-2007 18:20 ]
Hij was ook bij Paradigit te koop, voor elf euro ofzo. De chip die gebruikt wordt is vermoedelijk een (aangepaste?) ST2203U van Sitronix, zie http://www.sitronix.com.tw/, maar daarover is weinig teMrDummy schreef op maandag 24 december 2007 @ 08:20:
Wie heeft onding uit Bart Smit / Intertoys gehaald met 128x128 pixels?
Over welke firmware heb je 't nu?SA007 schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 19:38:
ik denk dat die firmware gzip compressed zal zijn oid, wat zegt file 'imgnaam'?
En anders heb je de kans dat het wel gewoon mount-able is alleen dat de partitie een (paar/hoop) bytes later begint.
gzip: Kodak_UpgradeFW_7.gz: not in gzip format
[ Voor 8% gewijzigd door madwizard op 01-01-2008 23:21 ]
Yup aoyue idd. Maar wist niet dat je er al ervaring mee had. Ik moet zeggen dat ik alleen ervaring heb met dat aoyue spul...madwizard schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 23:20:
Die komt dan zeker van Aoyue/wiltec? Nadeel daarvan is dat dat pasta is die eigenlijk bedoeld is voor pneumatisch aanbrengen of via een stencil, en niet via een injectiespuit. Het werkt op zich wel (gebruikte het ook altijd) maar het blijft gewoon erg lastig aanbrengen, dat spul van Conrad werkt een stuk beter maar dat kost dan ook wel een tientje voor 5cc. Pasta specifiek voor dit doel gemaakt is een stuk minder stroperig.
Ziet er goed uit! Heb ik toch even een vraagje over dat chameleon project;madwizard schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 22:29:
Als goed begin van het nieuwe jaar heb ik eindelijk (na iets van 4,5 jaar) mijn website (madwizard.org) weer eens vernieuwd, met nu ook alle elektronicaprojecten erop. De meesten hebben al wel verspreid hier en op circuitsonline gestaan maar dit is natuurlijk overzichtelijker.
Eagle inderdaad.1. In welke applicatie heb je dat schema getekend en
Daar heb je een ULP voor, import-bmp als ik het goed heb. Zet de pixels van een plaatje om in kleine vierkantjes zodat het een soort van vector wordt (niet echt natuurlijk).2. Als dat Eagle is, hoe heb je dat logo erin gekregen?
3. Ik ben jaloers op die artist impression van de printplaat, dan lijken mijn paarse screenshotjes maar amateuristisch.
madwizard schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 00:35:
Zoiets?Oude versie van je printje maar goed..
[afbeelding]
Heb een eagle scriptje en photoshop actions liggen dus gaat vrij makkelijk zoiets.
[ Voor 7% gewijzigd door wacco op 02-01-2008 12:50 ]
[ Voor 35% gewijzigd door madwizard op 02-01-2008 21:56 ]
High Powered Madness
High Powered Madness
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
High Powered Madness
Super!
Hey cool, dan moet je er een C64 EMU op maken ofzo.Sprite_tm schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 22:39:
Ook maar es zo'n Tom-Tec(r)-fotolijstje van de Bart Smit gehaald. Ik zit nu in Windows, kijken of ik kan ontcijferen wat de firmware precies heen- en weerstuurt. Lijkt erop dat de chip erin een ST2205U is btw: een 6502, daar wil ik wel es software voor gaan devven!
[ Voor 3% gewijzigd door mace op 04-01-2008 00:06 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq