De EL-kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 16 Laatste
Acties:
  • 66.447 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:11
@madwizard.. Superuitleg op je website over die PCB photoshop techniek! Erg netjes gedaan en ook de export scripts zijn handig voor eagle! deze neem ik graag van je over. Ik ga dit vanavond in de Gimp eens proberen en kijken of ik een dergelijk mooi resultaat kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
heel mooie uitleg madwizard, hier was ik zelf nooit uitgekomen, hoewel ik toch redelijk vaak met photoshop bezig ben.... super d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

De prints zijn binnen! o//

Eerste puntjes:
- 4 dagen te vroeg :P
- goed ingepakt, zit dik stuk schuim omheen gewikkeld
- Ohhhh ze zien er zo mooi uit (ik ga straks even scans maken) :P
- ze hebben gesnapt dat het een PCI connector is en de cutouts rond gemaakt, en de rand een \/ afronding gegeven (had ik niet specifiek naar gevraagd verder)
- Op de dhl bill staat dat het $30,- waard is, terwijl ik $104,- betaald heb
- Er zit geen factuur bij, het is echt alleen de prints wat er in de zak zit

Dus ik ben blij tot nu toe :)

Edit:
Een scan van de print, helaas is m'n scanner nogal stoffig, en heb hier even geen alcohol doekjes oid. :\
Afbeeldingslocatie: http://www.wacco.mveas.com/thumb/prototype_top.jpg

Verder is dankzij de zwarte finish het vrijwel onmogelijk om de wires goed te zien op een scan, dus ik heb hier wel wat 600dpi scans van top en bottom waar je wat lijntjes kan onderscheiden maar die zijn dusdanig groot dat je er even naar moet vragen als je ze wilt hebben. Email naar profiel adres, maar dan gmail ipv hotmail (ultieme anti-spam beveiliging :P )

Verder is de kwaliteit voor zover ik kan zien wel goed, er is alleen op een van de drie prints een plekje waar een groen stukje troep (ong. 1mm lang, 0.5mm breed) op de print is beland, en waar de soldermask er niet op zit. Je ziet daardoor stukjes gold finish op de wires zitten die eronderdoor lopen. Dit zijn twee wires van de extension connector. Ik weet niet of dit kortsluiting gaat veroorzaken (en kan het ook niet doormeten hier, arg!) dus deze print gaat iig pas als laatst gebruikt worden. Er zit ook nog wat hoger op die print namelijk een soort van verbrokkeld stukje van 5x5mm, waar het lijkt alsof de soldermask niet goed is aangehecht aan de print ofzo. Deze lijkt geen kwaad te kunnen en het is meer een cosmetisch foutje, maar toch wat jammer.

Alle drie de prints hebben verder op rechts op de bottom layer (rechts being; waar niet de vga connector zit) wat horizontale lijnen lopen, alsof de productieband een lichte kras heeft achtergelaten. Lijkt wederom weer voornamelijk cosmetisch maar als we toch kritisch aan het beoordelen zijn... >:)

Volgende week gaan we de boel maar eens nog een keer voor de zekerheid wat doormeten en dan in elkaar solderen :D

* wacco zal vanavond iig niet kunnen slapen :+

Edit 2:
Zie ik nu pas, er staat linksboven op de print UL 94V-0. Dat heb ik er nooit opgezet. Kan me niet herinneren dat dit in de gerber files stond die ze me hadden toegestuurd ter bevestiging, maar ik zie het nu ook pas na een uur oid. Intern gebabbel van pcbcart denk ik :?

Edit 3:
Toch nog een goedkoop multimetertje gevonden. Het groene dingetje maakt geen kortsluiting :)

[ Voor 68% gewijzigd door wacco op 04-01-2008 19:59 ]

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Sprite_tm schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 22:39:
Ook maar es zo'n Tom-Tec(r)-fotolijstje van de Bart Smit gehaald. Ik zit nu in Windows, kijken of ik kan ontcijferen wat de firmware precies heen- en weerstuurt. Lijkt erop dat de chip erin een ST2205U is btw: een 6502, daar wil ik wel es software voor gaan devven!
Jij ook al :)
Ik heb in mijn achterhoofd zitten te denken dat sleutelhangers na aanpassing ook te gebruiken is voor b.v. status display voor computer. USB erop, goed geschreven proggie of plugin en dan kan ie ervoor staan als statusscherm :)
Verder wil ik deel van de stomme overgangen eruit slopen en alleen 1 soort overgang laten doen.
De klok is nogal saai, daar hoop ik mooiere klok van kunnen maken.
Ook de standby mode moet beter functioneren, want vanzelf uitzetten kunnen ze niet.
In welke taal is bios geschreven? Of is dat te doen via een programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Lijkt me 6502 assembler; dat procje is nou niet iets waar makkelijk grote compilers tegenaangeschreven kunnen worden geloof ik. En idd, status-display was ook het eerste waar ik aan dacht.

Ik ben echter tegen een probleem aangelopen: onder Windows doet het programma gewoon vrolijk rauwe writes en reads naar bepaalde adressen. Als ik die commando's echter onder Linux precies nadoe, loopt echter de hele usb-stack van het dingetje vast :X Maar es kijken of daar uit te komen is.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:36
wacco schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 12:03:
Zie ik nu pas, er staat linksboven op de print UL 94V-0. Dat heb ik er nooit opgezet. Kan me niet herinneren dat dit in de gerber files stond die ze me hadden toegestuurd ter bevestiging, maar ik zie het nu ook pas na een uur oid. Intern gebabbel van pcbcart denk ik :?
Het is de brandbaarheidsklasse van de print, als de print aan bepaalde normen (http://www.ul.com/pwb/) voldoet mag de fabrikant dit er op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

jeronimo schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 13:29:
[...]

Het is de brandbaarheidsklasse van de print, als de print aan bepaalde normen (http://www.ul.com/pwb/) voldoet mag de fabrikant dit er op zetten.
Oh, grappig. :)

Verder is teun-v zo aardig geweest om de hogere resolutie plaatjes even bij t.net te hosten;

NOTE: 6.5 MB per stuk! Je bent gewaarschuwd.
top:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rrpu6JKdj9Wp3sA44oqt1aoa/thumb.jpg

bottom:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aMWuzCoOj0Zhdw4v5Ue0Nv7z/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Het lijkt erop dat de gaatjes van de connectors niet overal in het midden geboord zijn, is dat iets vanuit het ontwerpen? Hetzelfde vraag ik met af bij de clpd, pootjes zijn allemaal een andere lengte :?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:39
lemming_nl schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 14:34:
Het lijkt erop dat de gaatjes van de connectors niet overal in het midden geboord zijn, is dat iets vanuit het ontwerpen? Hetzelfde vraag ik met af bij de clpd, pootjes zijn allemaal een andere lengte :?
Dat is nu lastig te zien bij de clpd, maar de langere pootjes (genaamd pads) zijn verbonden met een printbaan, een stukje printbaan is dus mee verguld... Dus dat zit er vanaf het ontwerp gewoon in. Verder tsjah die gaatjes bij via's enzo die niet helemaal centered zitten lijkt me gewoon een onnauwkeurigheid van de machine...

[ Voor 16% gewijzigd door 0fbe op 04-01-2008 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Apen-nootjes schreef op donderdag 15 november 2007 @ 20:09:
[...]

Ik ben al bezig om de condensatoren te vervangen, zijn papieren versies en die doen het niet zo goed meer na zo'n lange tijd ;) Er wordt overal afgeraden op de sites van de mensen die zo'n ding als dit gerestaureerd hebben om de weerstanden te vervangen, ga ik in eerste instantie dus ook niet doen :)

Het chassis loskoppelen van de netspanning kan helaas niet helemaal... (kijk maar op het schema) of het volgende linkje: http://antiqueradio.org/safety.htm

[...]

Zorgt die er ook voor dat als de stekker er andersom in gaat de fase altijd aan dezelfde kant komt?
Om nog even hierop terug te komen, ik wil een scheidingstransformator gaan bestellen bij Conrad maar nu zie ik dat er verschillende vermogens te weten:
- 500VA
- 240VA
- 65 VA
- 30 VA

Nu is de 500VA versie redelijk duur te noemen (84 euro) en lopen de prijzen geleidelijk af naar de kleinste versie. Ik heb echter totaal geen idee welke ik zou moeten gebruiken voor deze radio. Iemand een idee?

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Apen-nootjes schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 15:36:
[...]

Om nog even hierop terug te komen, ik wil een scheidingstransformator gaan bestellen bij Conrad maar nu zie ik dat er verschillende vermogens te weten:
- 500VA
- 240VA
- 65 VA
- 30 VA

Nu is de 500VA versie redelijk duur te noemen (84 euro) en lopen de prijzen geleidelijk af naar de kleinste versie. Ik heb echter totaal geen idee welke ik zou moeten gebruiken voor deze radio. Iemand een idee?
Op http://www.the-s38-guy.com/Page_32.html staat te lezen, verbuik 30W. Dus met de 30VA heb je geen marge en aangezien het prijsverschil zo klein is zou ik voor de 65VA trafo gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door jeronimo op 04-01-2008 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

hmm... Ik had dat idd wel gezien maar wist niet dat 30W overeen komt met 30VA :) Tnks in ieder geval !

Edit: 65VA besteld :)

[ Voor 10% gewijzigd door Apen-nootjes op 04-01-2008 19:42 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
^om bij wisselspanning de omzetting te maken van VA naar watt, moet je de cosinus(phi) kennen en in rekening brengen. Bij een perfecte ohmse belasting is de cos(phi) 1, bij zo'n antieke radio kan dat heel laag liggen.
Even vergelijken, een bekende is TL-verlichting, door de ballast kom je op een cos(phi) van 0.5; bij een full-bridge gelijkrichting op het net (ingang van geschakelde voeding van SMPS) kom je op 0.55–0.65. Jou beestje heeft een enkelzijdige gelijkrichting, maar wel een condensatortje (compenseert wat) zitten, laat ons dus aannemen dat hij ook een cos(phi) van 0.5 heeft, dan kan je het benodigde schijnbaar vermogen (in VA) uitrekenen via het werkelijk vermogen:
30W/0.5 = 60VA.

Waarom geven ze bij die scheidingstransformator dan niet meteen het aantal watt's op?
spoiler:
Omdat ze de cos(phi) van je belasting niet kennen!

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:12

mace

Sapere Aude

naftebakje schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 20:04:
....het werkelijk vermogen: 30W/0.5 = 60VA.
En die 60VA kan je weer delen door ruwweg 2 want je draait de radio nu op 230v toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
MaCe1337 schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 22:06:
[...]

En die 60VA kan je weer delen door ruwweg 2 want je draait de radio nu op 230v toch?
Nee, behoudens de verliezen in de trafo verander je niets aan het opgenomen vermogen. Dus door de radio op 230V te laten werken zal de opgenomen stroom gehalveerd zijn t.o.v. 115V voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hmm, wellicht gebruik ik de verkeerde Google-keywords, maar hoe verbind je twee versterkertjes (bijvoorbeeld een simpel computer-box-setje) met één line-out? Kan dat met een setje weerstandjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:12

mace

Sapere Aude

jeronimo schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 22:14:
[...]

Nee, behoudens de verliezen in de trafo verander je niets aan het opgenomen vermogen. Dus door de radio op 230V te laten werken zal de opgenomen stroom gehalveerd zijn t.o.v. 115V voeding.
Ohja, je hebt gelijk, ik was in de war met de stroom, die halveert dan wel natuurlijk.
Osiris schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 22:27:
Hmm, wellicht gebruik ik de verkeerde Google-keywords, maar hoe verbind je twee versterkertjes (bijvoorbeeld een simpel computer-box-setje) met één line-out? Kan dat met een setje weerstandjes?
Afbeeldingslocatie: http://www.yagoda.nl/yagoda-advertenties/images/6042.jpg

Dit niet goed :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Osiris schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 22:27:
De signaal dat uitkomt is op spanning bepaald. Als je signaal gaat verdelen zal dat nog niet problemen maken tussen 2 versterkers. Er bestaan wel verdeeldoos voor. Een weerstand lijkt me niet nodig, maar bij lange kabels neemt signaal af en kan er ruis bij komen. Denk maar aan koptelefoon. Je kan splitter kopen waar je zo 2 koptelefoons op 1 uitgang kan aansluiten - voor meeluisteren. Dit kan dus ook met line-out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ghe, is het zo simpel, dat had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken _O-

Thnx guys :D

* Osiris pakt nog een EL-biertje en gaat weer dronken op de barkruk zitten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

@wacco: Erg mooie prints, bedankt voor de info en scans. Zo te zien is het van goede kwaliteit, schuine rand bij de PCI connector ook erg netjes van ze.

Die boorgaten zitten wel vaker niet helemaal in het midden, maar daarom stellen ze ook een minimum ring eromheen zodat het wel altijd goed contact maakt. En die niet gelijke pads komt inderdaad door de solder mask, is ook heel normaal. Zelfs in m'n photoshop plaatje zit het al :)

[ Voor 48% gewijzigd door madwizard op 05-01-2008 13:36 ]

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Ik heb zojuist een setje betere foto's online gemikt, zo kan je oa. dat groene stukje stof, of whatever het ook is, beter zien.

Afbeeldingslocatie: http://wacco.mveas.com/thumb/DSC05752.JPG
Voor meer shots, zie hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Is dat baantje nu wel of niet verbroken, op de foto lijkt het wel een putje?
Heb je die foto al eens naar de pcb-boer gezonden, je weet maar nooit dat hij iets als 'niet goed, geld terug (of extra print)'-policy heeft.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Er is op zich niks mis, ik heb alles doorgemeten en er is geen kortsluiting verder. En ik ga ook niet zeuren bij pcbcart over zo'n detail, het is niet dat ik nu prints tekort kom ofzo, in principe doet deze het gewoon.

Het was meer dat ik even kritisch zou zijn over de kwaliteit, omdat anderen wilde weten wat pcbcart levert, en dit is het enige zo ongeveer wat ik kon vinden op de print. Als je goed kijkt zie je wel meer van die hele kleine stofdeeltjes verspreid over de kaart. Kunnen ook geen kwaad opzich :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
wacco schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 15:03:
Er is op zich niks mis, ik heb alles doorgemeten en er is geen kortsluiting verder. En ik ga ook niet zeuren bij pcbcart over zo'n detail, het is niet dat ik nu prints tekort kom ofzo, in principe doet deze het gewoon.

Het was meer dat ik even kritisch zou zijn over de kwaliteit, omdat anderen wilde weten wat pcbcart levert, en dit is het enige zo ongeveer wat ik kon vinden op de print. Als je goed kijkt zie je wel meer van die hele kleine stofdeeltjes verspreid over de kaart. Kunnen ook geen kwaad opzich :)
Ik zou dit wel naar pcbcart toe sturen eigenlijk. Bij jou werkt alles misschien nog maar als ik printen nodig zou hebben zou ik nog even verder zoeken. Je hoeft het niet als klacht op te sturen maar bijvoorbeeld als opbouwende kritiek want blijkbaar zit er een foutje/zwakheid in hun productieproces.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

lemming_nl schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 15:09:
[...]
Ik zou dit wel naar pcbcart toe sturen eigenlijk. Bij jou werkt alles misschien nog maar als ik printen nodig zou hebben zou ik nog even verder zoeken. Je hoeft het niet als klacht op te sturen maar bijvoorbeeld als opbouwende kritiek want blijkbaar zit er een foutje/zwakheid in hun productieproces.
Ok ok, ze hebben een mailtje ontvangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
naftebakje schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 14:53:
Is dat baantje nu wel of niet verbroken, op de foto lijkt het wel een putje?
Heb je die foto al eens naar de pcb-boer gezonden, je weet maar nooit dat hij iets als 'niet goed, geld terug (of extra print)'-policy heeft.
Volgens mij is het PCB basis materiaal groen, de soldermask zwart en kijk je hier dus wel degelijk tegen het koper aan (wat dus haast helemaal weg is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wacco schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 13:50:
Ik heb zojuist een setje betere foto's online gemikt, zo kan je oa. dat groene stukje stof, of whatever het ook is, beter zien.

[afbeelding]
Voor meer shots, zie hier :)
Lijkt er haast op alsof er zuur spetters op gevallen zijn en die kleine stukjes PCB hebben uitgebeten :X

Kan me toch niet voorstellen dat die baan nog contact maakt, hij is recht doormidden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 16:39:
[...]

Lijkt er haast op alsof er zuur spetters op gevallen zijn en die kleine stukjes PCB hebben uitgebeten :X

Kan me toch niet voorstellen dat die baan nog contact maakt, hij is recht doormidden.
Mwa dat is denk ik grotendeels optisch bedrog ik denk dat ie met een stukje nog boven vast zit (zoals bij de onderste alleen dan kleiner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timcooijmans schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 16:43:
[...]

Mwa dat is denk ik grotendeels optisch bedrog ik denk dat ie met een stukje nog boven vast zit (zoals bij de onderste alleen dan kleiner)
Nee dat maakt het stukken beter :+

Is trouwens wel even eenvoudig te fixen met wat Bison Electro.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2008 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Nee, het is geen putje. Het is juist een groen 'iets' wat erbovenop zit. De baantjes lopen er gewoon onderdoor. :)

Ik kan in principe m'n nagel ertegenaan zetten en het eraf krabben als ik dat zou willen. Ik ben alleen bang dat ik de baantjes mee trek dus laat het zitten. Dat het een putje lijkt is gewoon optisch bedrog, dat is nu eenmaal het nadeel van een enkele foto. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Waarschijnlijk dan een druppel groene soldermask die er op gevallen is?

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Zou kunnen, maar dan zou je verwachten dat de solder masks een soort van blenden. Het is zo apart dat eromheen geen mask zit. Nu weet ik verder ook niet hoe zo'n process exact in elkaar zit, en in mijn geval moest het een niet-standaard-groen worden, dus misschien dat het gewoon daar mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Damn, ik ben picbasic aan het leren, voorheen altijd met ASM gespeelt.
Op zich best makkelijk na de howto van picbasic.nl.
Maar toch was het een hoop gekut hele middag bezig met 15 regels echte code ofzo, alhoewel het nog maar de vraag was of alles werkt (ben dat if.. then... else etc. niet gewend). En het ergste was nog dat hij tijdens het opstarten telkens 1 of ander voorbeeldbestandje opent. Ik zat wat te klooien met de ASM preview, en overschreef toen per ongeluk het bestand :( Klote mikrobasic software :r Waarom opent ie niet gewoon het bestand waarmee je voor het laatst bezig bent geweest :?

[ Voor 13% gewijzigd door _ferry_ op 05-01-2008 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ik heb een printplaat-ontwerpje met daarop een stel ICs (tqfp en qfn), een zooi passieve shit en een USB-connectortje. Heel klein allemaal. Ik moet dat een keer of 40 a 50 hebben; het is een device (PC-remote-control voor een LivingColors-lamp) waar wel zo veel interesse voor blijkt te wezen. Enig idee of het enigszins kostendekkend zou kunnen wezen om het solderen van die shit uit te besteden? Atm ben ik nog steeds van plan om iig de eerste lichting zelf te solderen, maar zou het uitkunnen om, zeg, 50 printjes met een uiteindelijke verkoopprijs van ongeveer E20,- compleet te laten maken en te assembleren, of zou dan de prijs enorm stijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een dergelijk kleine oplage gaat het toch handwerk worden, dus ik zou op zoek gaan naar een vrijwillige electronicastudent / hobbyist die het voor een paar euro per uur wil doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
Is het geen optie om zelf 't te reflowen? (zie: http://www.sparkfun.com/commerce/present.php?p=Stenciling en http://www.sparkfun.com/c...nt.php?p=Reflow%20Skillet) Al weet ik niet of dat ook gaat werken met je print (of ie dubbelzijdig bestukt is of alle componenten op een kant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Misschien eens bij page (www.page.be) kijken. Heb er geen ervaring mee verder maar ze hebben een prijscalculator online met best redelijke prijzen en het ziet er wel redelijk toegankelijk uit voor kleine aantallen.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
^ik heb er wel ervaring mee, nu je het zegt. Ik heb mijn eindwerk gedaan in een bedrijf daar in de buurt, en die hadden iemand ingehuurd van page om te komen solderen (prototypes met 0204 weerstandjes in enzo, nogal lastig werk), maar ze waren nog niet klaar met hun prototype, dus heeft die dame een dag aan ons eindwerk zitten solderen.
Wel, snelheid was ongelofelijk, met 2 konden we net de componenten uitzoeken in de tijd dat zij die soldeerde.

Ik vrees wel dat de prijs navenant zal zijn, vooral voor zo'n kleine oplage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Met de hand solderen is ook wel een stuk duurder dan machinaal. Voor 1 prototype zal dat niet nuttig zijn maar als je er 50 laat maken. Als die prijscalculator een beetje een realistisch beeld geeft moet het wel lukken voor 10 euro per print.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
_ferry_ schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 23:15:
Damn, ik ben picbasic aan het leren, voorheen altijd met ASM gespeelt.
Op zich best makkelijk na de howto van picbasic.nl.
Maar toch was het een hoop gekut hele middag bezig met 15 regels echte code ofzo, alhoewel het nog maar de vraag was of alles werkt (ben dat if.. then... else etc. niet gewend). En het ergste was nog dat hij tijdens het opstarten telkens 1 of ander voorbeeldbestandje opent. Ik zat wat te klooien met de ASM preview, en overschreef toen per ongeluk het bestand :( Klote mikrobasic software :r Waarom opent ie niet gewoon het bestand waarmee je voor het laatst bezig bent geweest :?
Ik ben begonnen met Proton en ik vind die persoonlijk een stuk overzichtelijker. Mikrobasic heb ik ook geprobeerd aangezien die gratis was maar het was niet mijn ding. Kon er maar niet aan wennen. Nu heb ik de volledige versie van Proton en dat werkt toch een stuk fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@_ferry_: Bij mij start MikroBasic gewoon met het laatst geopende project. Als je eenmaal weet hoe je een project start. Dus via project menu => new project en dan gegevens invullen dan kun je snel aan de slag als je via het file menu werkt dan krijg je problemen. Dit vind ik nog een punt van verbetering want dit is niet logisch ingedeeld. Ik werk inmiddels al enkele jaren met MikroBasic tot volle tevredenheid. Samen met een EasyPic2, 3 of 4 kun je zeer snel ontwikkelen maar je kunt ook je eigen programmer instellen en vanuit MikroBasic starten (werk ook met een JDM programmer voor ICSP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Afbeeldingslocatie: http://wacco.mveas.com/thumb/workinprogress.jpg

Nog niet af gekregen helaas vandaag. Wat een *)(# klus. :/
De run door de smd oven ging goed, alleen bleek dat we toch veel te veel pasta hadden gebruikt, dus de helft van de pinnen zat aan elkaar. Een uur met litze klussen verder was het meeste wel gefixed, maar nog niet alles is doorgemeten. En de through-hole connectors zitten er nog steeds niet op. Het lab op school ging dicht voor vandaag, dus morgen verder. :)

(Ik ga waarschijnlijk helemaal gek worden als het niet blijkt te werken... *paranoia* )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
Sorry dat ik het zeg maar je cap's enzo zitten echt scheef! Ik zou de volgende handmatig doen dat kan handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Volgens mij is die foto nog niet in de oven geweest, reflow trekt die scheve dingen wel recht. Pasta heb je inderdaad maar heel weinig van nodig voor die grote ICs, blijft altijd lastig doseren met de hand.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
madwizard schreef op maandag 07 januari 2008 @ 20:17:
Volgens mij is die foto nog niet in de oven geweest, reflow trekt die scheve dingen wel recht. Pasta heb je inderdaad maar heel weinig van nodig voor die grote ICs, blijft altijd lastig doseren met de hand.
Hmm daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

timcooijmans schreef op maandag 07 januari 2008 @ 20:08:
Sorry dat ik het zeg maar je cap's enzo zitten echt scheef! Ik zou de volgende handmatig doen dat kan handig...
Dit was tijdens het plaatsen, hierna is het nog door de oven geweest waarbij ze bijna allemaal zichzelf recht hebben getrokken. En extremen zoals bijv. C26 hier op de foto heb ik op een later punt nog zelf wat rechter geplaatst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
wacco schreef op maandag 07 januari 2008 @ 20:25:
[...]

Dit was tijdens het plaatsen, hierna is het nog door de oven geweest waarbij ze bijna allemaal zichzelf recht hebben getrokken. En extremen zoals bijv. C26 hier op de foto heb ik op een later punt nog zelf wat rechter geplaatst. :)
Ik ging er vanuit omdat je zo zat te klagen over jumpers dat dit ná was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Hehe nee. :) Ik heb helaas geen foto genomen toen de kaart net uit de oven kwam, maar er waren plekken bij de fpga waar een stuk of tien pinnen aan elkaar zaten. Alle condensatoren ed gingen gelukkig wel in een keer goed. :)

Tenminste, zo ziet het eruit. Ik heb het nog niet allemaal doorgemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 16:43:
@_ferry_: Bij mij start MikroBasic gewoon met het laatst geopende project. Als je eenmaal weet hoe je een project start. Dus via project menu => new project en dan gegevens invullen dan kun je snel aan de slag als je via het file menu werkt dan krijg je problemen. Dit vind ik nog een punt van verbetering want dit is niet logisch ingedeeld. Ik werk inmiddels al enkele jaren met MikroBasic tot volle tevredenheid. Samen met een EasyPic2, 3 of 4 kun je zeer snel ontwikkelen maar je kunt ook je eigen programmer instellen en vanuit MikroBasic starten (werk ook met een JDM programmer voor ICSP).
Nu inmiddels wel ja, paar keer alles gesloten, weer geopend, weer gesloten etc, en nu snapt ie het geloof ik :+ Alleen blijkt dat ik voor het projectje geen PIC nodig heb :)

Overigens, wat is naar jullie mening de meest geschikte manier om een loodaccu als 12v UPS te gebruiken? Heb een trafo met 2x12AC 15VA, waarvan ik zat te denken om winding A te gebruiken voor 13,8v DC laadspanning, met een lm317. En winding B voor de 12v (met een 7812)
Als de spanning dan uitvalt wordt er een relais niet meer bekrachtigt en schakelt dan van de 7812 over op de accu. (spanning hoeft niet exact 12 volt te zijn, dus de 12,x volt uit de accu is ook goed.) Achter relais nog een dikke elco om het moment van schakelen op te vangen en klaar :)

Kan ook 1 winding nemen, de lm317 en daar achter de accu (met een kleinewerstand in serie), en parallel er op het circuit. Heb ik geen relais+ elco nodig, alleen lijkt mij dat minder stabiel ivm met de laadstroom mocht de accu erg leeg zijn geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 15:20

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou beide trafo's parrelel gooien, afvlakken naar 13.8V, dit aan de accu, en vanaf daar met een very-low-drop switching regulator naar je output.

Als je er namelijk een relais aangooit zit je met die 4-10ms dat je relais naar de andere kant vliegt en die pieken moet je dan gaan opvangen met een (nogal lompe waarschijnlijk) condensator.

Laadstroom hoef je je niet erg zorgen over te maken, je moet alleen wel zorgen dat de spanning die je aftapt voor het opladen van je accu niet de uitgang laat inzakken.

Ik weet niet wat je aan de uitgang wil gaan hangen, maar als het erg critisch is is het misschien een mogelijkheid om een auto-regulator voor zo'n epia bord te vissen, die maakt van (ik dacht) 9-15V een stabieler 12V op een redelijk vermogen (60/100W, afhankelijk van het model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Afbeeldingslocatie: http://wacco.mveas.com/thumb/DSC05909.JPG
Hier meer.

Zo. En nu een biertje. :)

Morgen verder doormeten, maar ik denk dat alles nu ondertussen wel goed zit. Dus dan gaan we er ook maar eens stroom op zetten en honderd schietgebedjes doen dat er geen rook uit komt. Of dat iets DOA is. Of... *klopt af* :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
Check vooral je ontkoppelings capacitoren of daar geen bridge onder zit en je voedingspinnen van je uC's. (en meet ff na dat je weerstand hebt tussen GND en VCC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

timcooijmans schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 18:09:
Check vooral je ontkoppelings capacitoren of daar geen bridge onder zit ...
Dat zijn er veel, heel veel. :P Maar ik zal het doen.
...en je voedingspinnen van je uC's. (en meet ff na dat je weerstand hebt tussen GND en VCC)
Die heb ik volgens mij allemaal gehad ondertussen. Ik ga zowiezo alles pinnen nog een keertje langs lopen. Goeie om eens tussen alle voedings niveau's te checken, zo zie ik qua weerstand tussen 3.3V en GND vrijwel oneindig, maar ik zie tussen 2.5V en GND een weerstand van bijna niets. Dus daar zit waarschijnlijk nog wat mis. :/ Ook tussen 1.2V en GND zit heel weinig Ohm, dus daar gaat het ook nog fout denk ik.

Ik kan hopelijk gewoon aannemen dat de power ic's een hoge interne weerstand hebben? Niet dat ik straks de weerstand van bijv. de lm1086 zit te meten (al is het op het moment rond de 0,2 Ohm, dus nu is het gewoon kortsluiting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
wacco schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 19:00:
[...]

Dat zijn er veel, heel veel. :P Maar ik zal het doen.

[...]

Die heb ik volgens mij allemaal gehad ondertussen. Ik ga zowiezo alles pinnen nog een keertje langs lopen. Goeie om eens tussen alle voedings niveau's te checken, zo zie ik qua weerstand tussen 3.3V en GND vrijwel oneindig, maar ik zie tussen 2.5V en GND een weerstand van bijna niets. Dus daar zit waarschijnlijk nog wat mis. :/ Ook tussen 1.2V en GND zit heel weinig Ohm, dus daar gaat het ook nog fout denk ik.

Ik kan hopelijk gewoon aannemen dat de power ic's een hoge interne weerstand hebben? Niet dat ik straks de weerstand van bijv. de lm1086 zit te meten (al is het op het moment rond de 0,2 Ohm, dus nu is het gewoon kortsluiting).
Over die LM1086: Je hebt volgens typical layout, wel referentie weerstanden, hier moet je natuurlijk wel rekening mee houden. Je zou het kunnen nameten door de LM1086 onbestukt door te meten maar ik heb zo in iedergeval een keer een bordje gered (maar dat was wel met een 7805)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik had een klein vraagje niet topic waardig:

Als ik wil schakelen tussen 2 composite singalen kan ik dat gewoon met een simpele schakelaar doen ala: Afbeeldingslocatie: http://www.mr-kn.nl/701505_BB_00_FB.EPS.jpg? Ground aan elkaar en singaal schakelen..? Waarschijnlijk wordt er maar 1 composite tegelijk aangesloten en zal het niet zo snel misgaan maar in geval van wel zou dit enige bescherming bieden?

Bedankt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

SA007 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 23:37:
Ik zou beide trafo's parrelel gooien, afvlakken naar 13.8V, dit aan de accu, en vanaf daar met een very-low-drop switching regulator naar je output.

Als je er namelijk een relais aangooit zit je met die 4-10ms dat je relais naar de andere kant vliegt en die pieken moet je dan gaan opvangen met een (nogal lompe waarschijnlijk) condensator.

Laadstroom hoef je je niet erg zorgen over te maken, je moet alleen wel zorgen dat de spanning die je aftapt voor het opladen van je accu niet de uitgang laat inzakken.

Ik weet niet wat je aan de uitgang wil gaan hangen, maar als het erg critisch is is het misschien een mogelijkheid om een auto-regulator voor zo'n epia bord te vissen, die maakt van (ik dacht) 9-15V een stabieler 12V op een redelijk vermogen (60/100W, afhankelijk van het model)
Okee :) idd is het schakelen het enigste punt bij het gebruik van een relais, heb daarvoor evt wel wat 47.000uF elcos liggen.
Het is niet echt kritisch qua verbruik en spanning, namelijk een codeslot+ deurmagneet. Codeslot kan 12v AC en DC hebben, en de deurmagneet zal vast ook niet zo kritisch zijn, is immers gewoon een flinke electromagneet.
Wat betreft het laden zou hij bij een volledig lege accu mogelijk de spanning te ver laten zakken, maar ach, daar is mee te leven, uitval zal namelijk niet zo snel voorkomen. (tenzij er een heli tegen een kabel aan vliegt natuurlijk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

@wacco: check bij de voedingsregelaars ook of de referentieweerstanden zelf goed vast zitten en geen sluiting maken. Meet ook een keer direct op de pootjes van de regelaar, voor het geval dat de pootjes net geen contact maken met de pads. Als de voeding namelijk niet goed is kan je snel alles opblazen en dat zou zonde zijn.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Micha schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 22:34:
...Waarschijnlijk wordt er maar 1 composite tegelijk aangesloten en zal het niet zo snel misgaan maar in geval van wel zou dit enige bescherming bieden?
Het werken met zo'n schakelaar zal wel bescherming bieden, maar zorgt er tevens voor dat je bij de schakelaar veel rommel in je videobeeld kan/zal krijgen, of dat een probleem is hangt af van je ogen en de aangesloten apparaten. Daarnaast zal de kant die niet ingeschakeld is, als dat bijvoorbeeld een TV-out van een PC is, niet detecteren dat hij aangesloten is (want dat is hij niet), iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Hehe, ik heb de E10 keychain-fotolijstje-dinges gehacked. Duurde even, maar ik ken nu dus wel mooi 65c02-assembly ;)

Wel typisch btw: ze gebruiken een controllerchip waar RAM, USB en een LCD-controller inzit. Dus ik zoeken waar die controller aangesproken word... nergens :? Blijkt dat het schijnbaar toch goedkoper is om er een display met een eigen controller tegenaan te flikkeren, dus die hele interne unit wordt compleet niet gebruikt. Rare Chinezen.

[ Voor 49% gewijzigd door Sprite_tm op 09-01-2008 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:28
Hoe is dat ding nu aangesloten dan? Via tv-out ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Nope, via de USB-poort. Zelfde interface als waarmee je normaal de foto's upload; de firmware is alleen gehacked dat 'ie een extra commando kent waarmee je rechtstreeks een pic naar het LCD kan stoppen. Dat gecombineerd met MPlayer die een filmpje converteert naar een shitload aan pngtjes en mijn eigen progje om die pngtjes naar het device te zappen en je hebt dit resultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluedude3410
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-01-2024
Gaaf! Ik voel een nieuwe hackaday.com post aankomen met Sprite's naam erin ;)
Watvoor 'n framerate haal je nu op deze manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Heh, no shit :) Eerst maar es artikeltje tikken dan; het device is er interessant genoeg voor. Ik haal zo'n 8FPS met deze setup; geen idee hoeveel daarvan daadwerkelijk in de USB-transfers zit, maar ik schat zo in dat dat software-optimalisaties er niet zo heel veel meer uit gaan kunnen persen: het device'tje is slechts usb1 en ik duw er dus rauwe frames overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Hmm, er zijn al speciale ledfans:
http://www.youtube.com/watch?v=3lpgM45Z4U8&NR=1
En dat kan je verder doen met:
http://www.youtube.com/wa...L8SEHi8uU&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=T8u82_rpGPg&NR=1
http://www.youtube.com/wa...pguLjMZJ8&feature=related
Waar je ook met tekst op de fan kan laten oplichten... Nou nou.... :)
Wat heb je zelf hierover te zeggen?
Ik heb zelf niet eerder gezien.

En ja, de haxxed sleutelhanger is zeker gaaf. Nou nog even lijst van allerlei mogelijkheden maken wat de dinges allemaal kan en de dag kan niet meer stuk voor ubercheap 12 Euro kostende ding.
Waaronder inbouwen van statusscherm voor je pc case. Klein en full color, en toch wat lezen wat erop staat. En misschien klein genoeg om in je usb keyboard of muis te bouwen.
Ik heb zelf 3 stuks in huis. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 08:43
Ik heb nu een tijdje zitten spelen met m'n AtMega8 en heb al een aantal RGB-LED's aan kunnen sturen en ook al zelf de kleuren kunnen mixen via een knop (twee draadjes tegen elkaar :)).
Dat werkte allemaal goed.

Nu de volgende stap: een servo-motortje aansturen.
Op Internet had ik al gelezen dat servo-motoren een 50Hz-signaal verwachten met daarop pulsen van 1 - 2ms. Aangezien de AtMega 16MHz is, heb ik een timer met prescaler van 8 gebruikt. Op die manier kan ik de TOP van de counter op 20000 zetten om 50Hz te krijgen.
De 1 en 2ms haal ik dan door OCR1A op respectievelijk 1000 en 2000 te zetten.

Klinkt allemaal logisch, maar toch werkt onderstaand programma niet:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
#include <avr/io.h>

int main()
{
    DDRB = (1 << PB1);
    TCNT1 = 0x00;

// Set Compare Output Mode: Clear OC1A/OC1B on Compare Match when up-counting. Set OC1A/OC1B on Compare Match when downcounting.
    TCCR1A = (1 << COM1A1); 

// Set PWM-mode "Phase and Frequency Correct", Set Clock-Select to 
    TCCR1B = (1 << WGM13) | (1 << CS11); 

// Set TOP
    ICR1 = 20000;

// Set output-compare-value
    OCR1A = 1000;

while (1)
    {
    }
}

Ik heb de servo gewoon direct aan + en - en de pin 'OC1A' hangen.
Ik heb inmiddels ook een LED aan die pin gehangen en deze zie ik steeds heel kort knipperen (ongeveer 3 a 4 maal per seconde). Ook de servo hoor ik heel zachtjes tikken, alsof ie wel iets probeert te doen.

Ik heb al zitten spelen met verschillen PWM-modes en clock-selects, maar helaas...

Oh, btw. de servo heeft een zwarte, rode en oranje draad. Als ik het goed heb begrepen is:
zwart: GND
rood: VCC
oranje: puls

[ Voor 4% gewijzigd door maikel op 09-01-2008 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerbro
  • Niet online
maikel schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 20:46:
Aangezien de AtMega 16MHz is, heb ik een timer met prescaler van 8 gebruikt. Op die manier kan ik de TOP van de counter op 20000 zetten om 50Hz te krijgen.
De 1 en 2ms haal ik dan door OCR1A op respectievelijk 1000 en 2000 te zetten.
Volgens mij krijg je door de waarden 1000, en 2000 tijden van 0,5 en 1 ms.
Weet je verder wel zeker dat je wel een 16MHz klok hebt? Want de ATmega8 heeft standaard de 1 MHz interne oscillator aanstaan, en dit zou klopt precies met de 3 a 4 keer per seconde eventjes licht.
Om te kijken of je wel de externe oscillator gebruikt kun je deze even lostrekken als het programma draait. Draait het programma door, dan gebruik je de interne oscillator :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Hmm, ik gebruik geen externe oscilator. Ik had ook nog nergens iets gelezen over de 1MHz van de interne oscilator, dus ik ging er maar vanuit dat die '16MHz' daar ook op sloeg.
Ik ga meteen eens aan de slag met die 1MHz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op 1 MHz krijg je die servo's niet nauwkeurig aangestuurd met de hardware timer, dan heb je te weinig stappen. Zet dan op z'n minst de CKDIV8 fuse uit (AVR Fuse Calculator), zodat je 8MHz hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Gelukt! Hij doet het nu goed.

Op zich is op dit moment de nauwkeurigheid nog niet van belang, aangezien ik nog maar aan het leren ben om AVR's te programmeren. En voor de uiteindelijke toepassing van de servo's ga ik gebruik maken van AtTiny13's. Hoe het daar staat met de oscilators weet ik nog niet, maar ik weet nu in ieder geval waar ik op moet letten!

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrDummy schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 18:19:
Waaronder inbouwen van statusscherm voor je pc case. Klein en full color, en toch wat lezen wat erop staat.
Ik zie meer toepassing in combinatie met de gehackte router,krijgt die ook nog eens een gezicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Als ik nu aan m'n AtMega meer dan 1 LED wil hangen, dan kan ik dat het best via een transistor doen. Dat begrijp ik nog.
Maar hoe kom ik er nu achter welke transistor ik moet gebruiken? JBT of FET? PNP of NPN?
De LED's die ik heb zijn RGB-LED's met common anode (had al ergens opgevangen dat dat het handigst zou werken als ik er meerder wil aansluiten).

Schakelingen begrijpen wil soms nog wel lukken, maar zelf schakelingen ontwerpen... Ik hoop het gauw wat beter onder de knie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Laatst online: 11-09 20:13
maikel: een n-FET die voldoende open gaat bij 5 volt of een npn transistor als de BC548 zijn het makkelijkst. Het uitkiezen van zo'n ding gaat puur op basis van de specificaties. Misschien moet je ook eens kijken naar een uln2803 of uln2003. Die hebben 7 of 8 transistors in een IC zitten en zijn aan te sturen met 5 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Hmm, ik heb ook maar eens zo'n fotolijstje gehaald, en de firmware erin geflashed, maar bij mij wil hij geen plaatjes laten zien...

Na:
code:
1
2
All done. To test, disconnect the device and when it has rebooted, connect
it again, go into 'update mode' and press enter. To quit, use ctrl-c.

Had ik een zwart display, toen heb ik hem losgehaald, opnieuw vastgemaakt en op enter gedrukt. Vervolgens kreeg ik:
code:
1
2
Ok, just a sec...
No photoframe found there.

Hij werkt nog wel, maar iets als:
code:
1
./phack -l test.png

werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Springuin: Hmm, interessant. Je hebt mail :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over dat fotolijstje gesproken, de prijs is inmiddels €15 bij Bart Smit en geen 10tje meer.. Of een andere winkel moet hem nog hebben voor die prijs maar ik ben het niet tegengekomen.. Kennelijk door populariteit dankzij Sprite :( :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Nee, dat noemen ze een aanbieding, van 29,95 voor 14,95 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Springuin schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 19:20:
Nee, dat noemen ze een aanbieding, van 29,95 voor 14,95 ;)
Sprite meldde op zijn website dat ie dat lijstje voor 10 euro gekocht had..
Sprite_tm schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 22:39:
Ook maar es zo'n Tom-Tec(r)-fotolijstje van de Bart Smit gehaald. ..
Tis maar 7 dagen later 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Miijne is gehaald bij Bart Smit (Tom-Tec model DPF-001) voor 12 Euro (zilver en ROZE!!!) - twee keer zilver - en toevallig tegelijk ook bij Intertoys (zwart en zilver) 1 keer zwarte KC-001 (die wel bekend is bij China), ook voor 12 Euro gekocht. Het was erg populaire ding tijdens Sint verkooptijd voor 5 dec en is verkoopt sneller dan verwacht. Intertoys is snel uitverkocht, maar kan nog voorraad weer aanvullen. Bart Smit zilveren gaat snel weg, daarna nog volop roze (hoe raad je het) die ook na paar dagen weer weg is.

Dus er lopen veel mensen kinderen in NL rond met zo'n hangertje.
Elders heb ik iets van ongeveer 20 Euro gezien, met 15 Euro zit je nog wel goed.

De hangertje heeft slechte standby functie (ik zit uit te vogelen wat de timers voor staat onder Auto ON/OFF maar het functioneert niet eens wat ik allemaal ook uitprobeer. Waarom gaat het zo lastig met instellen Auto ON/OFF. Ik heb daarom firmware hack nodig die wel beter in standby gaat na x minuten want anders gaat accu leeg en is klok dan gereset tot beginwaarden. Dat moet niet.

Er zijn nog meer versies met lcd scherm, ook ei vormige. Maar het scherm van ei vormige is kleiner met 96x96 of zo... Dat maakt afbeelding nog onscherper. 128x128 pixels is al iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Mediamarkt Rijswijk heeft een Sweex sleutelhangertje voor 12,50. Ziet er van binnen exact zo uit als die van Sprite, maar volgens de doos slechts 1mb flash. Dat kan ik uitzoeken nog, als ik de mijne weer openschroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Afbeeldingslocatie: http://projectvga.org/inc/powerup.jpg

Geen rook, op naar het testen van de usb & daarna JTAG. :D

@Sprite_tm, gaaf! Morgen even langs de bart smit dan om er ook een in te slaan. Ziet er strak uit :9

[ Voor 33% gewijzigd door wacco op 10-01-2008 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:39
wacco schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 20:40:
[afbeelding]

Geen rook, op naar het testen van de usb & daarna JTAG. :D
*O* Whoo. Nice. Ben je nou eigenlijk niet bang dat je per ongeluk een chip verkeerd hebt aangesloten (als in, pinnen omgedraait ofzo)?

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

ShadowLord schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 20:44:
[...]

*O* Whoo. Nice. Ben je nou eigenlijk niet bang dat je per ongeluk een chip verkeerd hebt aangesloten (als in, pinnen omgedraait ofzo)?
Als de dood. Ik had 'em gisteren al in principe aan kunnen zetten maar durfde gewoonweg niet. :P

Al maak ik me meer zorgen om kortsluiting ergens tussen pinnen of dat er eentje is overleden door een ESD klap. Kwam een gozer naar me toe, nadat ik alles in elkaar had gesoldeerd, met de vraag waarom ik geen hielaarde droeg.

Hielaarde?

Bleken ze in het lab een 'gegronde' vloer te hebben, en was een bandje om je voet waarmee je jezelf 'aard' verplicht. Wist ik veel :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

ShadowLord schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 20:44:
[...]

Chip kan je niet verkeerd plaatsen. Alle chips hebben hiervoor speciale hoekmarkeringen voor zekerheid. Zelfs al lijken ze even vierkant met alle kanten evenveel poten, maar in de hoek op de chipbehuizing zie je wel iets anders. Daar kijk je altijd naar als je chip op print wil solderen. En ja, hoek markering geeft poot nr. 1 aan.

Voor zulke chips draag ik geleidend armband met spiraalsnoer naar de aarde. Of voor meer beweeglijkheid; geleidende band om je voet hiel onderaan... Zo ben je niet statisch geladen als je zulke dure chips wil solderen... :) Heb je dat ook zo omgedaan?

[ Voor 17% gewijzigd door MrDummy op 10-01-2008 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
wacco schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 20:47:
[...]

Als de dood. Ik had 'em gisteren al in principe aan kunnen zetten maar durfde gewoonweg niet. :P

Al maak ik me meer zorgen om kortsluiting ergens tussen pinnen of dat er eentje is overleden door een ESD klap. Kwam een gozer naar me toe, nadat ik alles in elkaar had gesoldeerd, met de vraag waarom ik geen hielaarde droeg.

Hielaarde?

Bleken ze in het lab een 'gegronde' vloer te hebben, en was een bandje om je voet waarmee je jezelf 'aard' verplicht. Wist ik veel :X
Ik heb wel eens vakantie werk gedaan in een reparatie centra van een PDA fabrikant (waar we overigens alleen replacement van parts deden geen vervanging van componenten etc) daar was in de winter (meer ESD) 100% meer uitval (DOA componenten) dan in de zomer. Daar hadden ze dan ook: én hielaarde naar de vloer én polsaarde je bureau en aarde van stopcontact. Dus geloof me het komt veel voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Wel, ehm, damn. Nu zeg ik wel leuk dat ik 'even' JTAG ga testen maar kan geen tooltje vinden om dat te doen onder windows. :P

iMPACT ziet/ondersteund iig niet de FTDI chip, en amontec blijkt geen online gratis binaries te hebben. Damn. :/

Iemand hints?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Mijn fotolijstje doet het! In het hackfw.sh scriptje zit de regel:
off=`fgrep -f hack/lookforme.bin fwimage.bak -a -b -o | cut -d ':' -f 1`
En die geeft bij mij de verkeerde waarde terug... Als ik het handmatig doe met de goede waarde dan werkt het wel. Resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://hoopje.nl.eu.org/got/fotolijstje.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:D Nice :D

Nu nog de knopjes werkend krijgen via de usb bus :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Zo'n sleutelhanger moet je in linux met minimaal programmeerwerk gewoon als beeldscherm kunnen gebruiken, dat lijkt me best grappig.

Een koperdraadje in je sok die naar de onderkant van je schoen loop doet ook al wonderen bij statische elektriciteit, zelfs als je niet in de buurt bent van componenten die je kunt slopen kan het vreselijk irritant zijn.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Als we allemaal zo op dreef gaan met sullig elektrische fotolijstje, is een aparte topic beter om allerlei zaken bij elkaar te houden :) Met in first post aantal zaken opnoemen wat dat ding allemaal kan en hoe te proggen is. En downloads met voorbeeld binaries.
Dan kunnen anderen hun hacks in topic posten.
Wat vind je ervan? In EL-Kroeg raak ik ze makkelijk kwijt tussen andere posts die niet mee te maken heeft, dus beetje rommeltje eigenlijk. Dan moet ik alles opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wacco schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 22:03:
Wel, ehm, damn. Nu zeg ik wel leuk dat ik 'even' JTAG ga testen maar kan geen tooltje vinden om dat te doen onder windows. :P

iMPACT ziet/ondersteund iig niet de FTDI chip, en amontec blijkt geen online gratis binaries te hebben. Damn. :/

Iemand hints?
UrJTAG werkt onder cygwin en volgens mij doen zij ook iets met een FTDI chip:

www.urjtag.org

Heb je niet JTAG naar buiten gevoerd op een header? dat je gewoon zo';n parport ding kan gebruiken? die worden bijna overal wel ondersteund (moet je wel een parpoort hebben |:( )

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2008 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 08:38:
[...]

UrJTAG werkt onder cygwin en volgens mij doen zij ook iets met een FTDI chip:

www.urjtag.org
Dan gaan we maar eens cygwin ed installeren op deze machine. :) Bedankt
Heb je niet JTAG naar buiten gevoerd op een header? dat je gewoon zo';n parport ding kan gebruiken? die worden bijna overal wel ondersteund (moet je wel een parpoort hebben |:( )
Nee, omdat die ftdi al jtag simuleert. Als ik dan nog een header zou toevoegen is de chain gebroken zegmaar. Nu zijn daar ook wel weer wegen omheen, maar het is de moeite niet vond ik. :P

En ik heb ook geen losse programmer nee :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wacco schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 10:06:
[...]

Dan gaan we maar eens cygwin ed installeren op deze machine. :) Bedankt

[...]

Nee, omdat die ftdi al jtag simuleert. Als ik dan nog een header zou toevoegen is de chain gebroken zegmaar. Nu zijn daar ook wel weer wegen omheen, maar het is de moeite niet vond ik. :P

En ik heb ook geen losse programmer nee :X
Ik weet niet welke FTDI dinges jij hebt, maar zij hebben het geloof ik over de parallel versie..
Je moet zelf nog wel de boel compilern, let daarbij goed op dat je al de cygwin onderdelen installeerd die die gasten van urjtag aangeven (kan ook later nog, maar beter in 1 keer goed) anders krijg je ongeloofelijk veel foutmeldingen waar je (iig IK :)) niets van snap.

Als het echt niet werkt kun je altijd nog gewoon losse draadjes op de JTAG soldern en een parpoort programmer maken :-) (zoek op internet, bestaat uit een paar weerstanden en een driver chipje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:39
MrDummy schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 20:49:
[...]

Chip kan je niet verkeerd plaatsen. Alle chips hebben hiervoor speciale hoekmarkeringen voor zekerheid. Zelfs al lijken ze even vierkant met alle kanten evenveel poten, maar in de hoek op de chipbehuizing zie je wel iets anders. Daar kijk je altijd naar als je chip op print wil solderen. En ja, hoek markering geeft poot nr. 1 aan.
Dat bedoelde ik ook helemaal niet. Je moet wel heel erg onoplettend zijn om dat te doen :)

Waar ik op doelde is een fout al bij het ontwerp. Twee verbindingen in je CAD programma zijn zo omgewisseld*. Hier heb ik helaas zelf ervaring mee. Pin nummers verkeerd genoteerd op notitie en geen duidelijk genoeg package in ontwerp programma. Resultaat was een optocoupler waarbij de input in de output ging en vice versa. En wij maar niet snappen waarom we geen signalen kregen :+

* Om iedereen even voor te zijn: ja dat kan. Tijdens het ontwerp van je schema kan het programma veel functies niet 'sanity checken'. Bij het daaropvolgende PCB ontwerp kan dat programma alleen moord en brand schreeuwen als je van je schema afwijkt. Is dat schema al fout, dan zal je PCB ontwerp dat gewoon overnemen.
bobo1on1 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 22:28:
Een koperdraadje in je sok die naar de onderkant van je schoen loop doet ook al wonderen bij statische elektriciteit, zelfs als je niet in de buurt bent van componenten die je kunt slopen kan het vreselijk irritant zijn.
Als je graag gelectrocuteerd wil worden moet je dat zeker doen. Een ESD band hoort een grote weerstand te hebben. Statische electriciteit heeft daar geen last van en kan gewoon wegvloeien.
Als je echter perongeluk echter even aan, bijvoorbeeld, de 230 netspanning hangt ben je erg blij dat je een echte ESD band hebt gebruikt en niet die koperdraad. Dat is namelijk het verschil tussen een onaangename schok en een onaangename dood.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
wat een gaaf ding zeg, die pci kaart, ik doe het je niet na :P

en Sprite, je staat alweer op hackaday hoor :D snel gedaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 05:35
Hallo,

Ik ben bezig met de kleuren sensor TCS230 van Taos, deze geeft een frequentie van 1kHz tot 500kHz afhankelijk van de kleur.

Deze wil ik inlezen met een PIC de 18F6722 met interne clock van 32 MHz/4, dus de instructie tijd is 125ns.
Ik heb de uitgang van TCS230 op de capture ingang hangen van de pic, nou het probleem als ik de pic gewoon aan de frequentie generator hang (voor het testen) varieert de periode tijd regelmatig die de pic meet, hoe lager de frequentie hoe meer hij afwijkt.

Code die ik tot nu toe heb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
T3CON=0b01000000;
TMR3L=0;
TMR3H=0;

CCP5CON=0b00000101;
CCPR5H=0;
CCPR5L=0;

CCPR5HOLD=0;
    CCPR5LOLD=0;
    TMR3L=0;
    TMR3H=0;
    CCPR5H=0;
    CCPR5L=0;
    CCP5CONbits.CCP5M0=1; //1=rising 0=falling
    PIR3bits.CCP5IF=0;
    while ( FOUT==1 )
    {
        PIR3bits.CCP5IF=0;
    }
    while ( FOUT==0 )
    {
        PIR3bits.CCP5IF=0;
    }
    T3CONbits.TMR3ON=1;
    PIR3bits.CCP5IF=0;
    while ( PIR3bits.CCP5IF==0 )
    {
        //
    }
    CCPR5HOLD=CCPR5H;
    CCPR5LOLD=CCPR5L;
    CCP5CONbits.CCP5M0=1; //1=rising 0=falling
    PIR3bits.CCP5IF=0;
    while ( PIR3bits.CCP5IF==0 )
    {
        //
    }
    T3CONbits.TMR3ON=0;

CCPR5H-=CCPR5HOLD;
    CCPR5L-=CCPR5LOLD;
    FREQ1 = (unsigned int) CCPR5H;
    FREQ1 = FREQ1 << 8;
    FREQ1+= (unsigned int) CCPR5L;

ik heb verschillende dingen geprobeerd deze geeft tot nu toe het beste resultaat.

Wie heeft misschien een idee hoe ik dit aan moet pakken of een voorbeeld code heeft ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Die 18F6722 heeft een AD converter. Kan je die inkomende clock niet misbruiken als PWM signaal, en op die manier meten als analoge waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 05:35
wacco schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 11:38:
Die 18F6722 heeft een AD converter. Kan je die inkomende clock niet misbruiken als PWM signaal, en op die manier meten als analoge waarde?
Yep had gekunnen, maar heb hem op de CCP5 hangen, heb al een betere oplossing alleen niet helemaal correct, de CCP5IF flag gebruiken om te tellen hoevaak er in 10ms een puls komt.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Springuin schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 22:09:
Mijn fotolijstje doet het! In het hackfw.sh scriptje zit de regel:
off=`fgrep -f hack/lookforme.bin fwimage.bak -a -b -o | cut -d ':' -f 1`
En die geeft bij mij de verkeerde waarde terug... Als ik het handmatig doe met de goede waarde dan werkt het wel. Resultaat:
[afbeelding]
Dank! Dat was de oplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
En ik heb net v1.1 op mijn website gezet die van een eigen zoek-implementatie gebruik maakt: de bovenstaande problemen zouden dus verholpen moeten wezen.

Hmm, ik moet eigenlijk es backlight-control in de hack klussen, dan kan ik 'm zelf ook als statusschermpje gebruiken. Ik ben niet zo'n fan van backlights die aanstaan als ik een poging tot slapen doe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naha ik heb dit weekeinde ook een beetje zitten prutsen:

Ik heb een laptop en desktop toetsenbord. Als ik aan mijn bureau zit heb ik vaak net niet genoeg licht om mijn desktop tobo goed te kunnen zien. Nu kwam ik de laptop verlichtingdinges van Sprite tegen.

Het goede idee hier aan is dat je met de caps lock (2 keer kort na elkaar rammen) de verlichting aan kunt zetten.

Het slechte idee is dat er een tiny avr in zit... (en ik daar dus geen programmer daar voor heb)
Daarnaast had ik geen zin om mijn laptop te slopen....

Dus Ik heb maar een pic10F microcontrollertje in mijn microsoft wireless desktop keyboard set geplakt: En de boel aan een icsp connector geprakt en natuurlijk aan de interne caps lock ledje.

Afbeeldingslocatie: http://elektron.ewi.tudelft.nl/~keijse49/10F_Tobo_hack.JPG

Op de ICSP connector kan ik de ledjes aansluiten (Clock en Data worden als uitgang gebruikt om de ledjes te sturen).

En na wat programmere kan i aan:

Afbeeldingslocatie: http://elektron.ewi.tudelft.nl/~keijse49/10F_Tobo_hack_dark.JPG

Die 10Fjes zijn prima maar je hebt eerst ff niet door dat ze geen memory banks hebben en dat als je code hebt je dus eerst óver alle register moet springen en dan pas kunt gaan coden.... Als je dat niet doet plaatst i mooi je code op de zelfde adressen als je registers en werkt er niets meer :(
Pagina: 1 ... 12 ... 16 Laatste

Dit topic is gesloten.