De EL-kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 16 Laatste
Acties:
  • 66.216 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-05 20:47
Springuin schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 22:09:
Mijn fotolijstje doet het! In het hackfw.sh scriptje zit de regel:
off=`fgrep -f hack/lookforme.bin fwimage.bak -a -b -o | cut -d ':' -f 1`
En die geeft bij mij de verkeerde waarde terug... Als ik het handmatig doe met de goede waarde dan werkt het wel. Resultaat:
[afbeelding]
ebay heeft ook van die fotolijstjes klik die verkoper heeft er een hoop, er zijn ook anderen. ik had er een voor 45 cent+ 6,44 GBP verzendkosten (E8,55 totaal)

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 06:02

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Oeh, da's netjes. Ik heb net een extra blauwe gescoord voor E8,16 :) Ik ga zo de stad in, misschien dat Blokker en/of de Intertoys nog andere versies van die krengen hebben.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnsel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-03 21:07
Eeen goede dag,
Ik heb weer eens zin om een klein EL projectje te vervaardigen, en ik zat te denken aan een simpel led-matrixje dat aanstuurbaar is via de parrallelle poort van mijn geliefde pctje. Nu heb ik eens zitten kijken voor een simpel multiplex schemavoorbeeldje maar t kleinste wat ik heb gevonden (google) is 8x8 en daar gaan mijn ogen zonder uitleg een beetje dubbel van zien. Dus de vraag luid: heeft iemand een voorbeeldje met een beperkter aantal leds of wilt iemand met een goed hart een simpel 2x2 veldje voor mij maken? Als dit niet de goede plek is, shoot me, maar ik meen in het begin van het topic gelezen te hebben dat dit meer is voor de ik sta niet in de faq maar ben ook geen eigen topic waard vraagjes.

Edit: tiepvaut en verkeerde benaming, tis al laat aan t worden..

[ Voor 5% gewijzigd door Johnsel op 19-01-2008 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb een schema voor je gemaakt. Dit schema is uitbreidbaar zodat je op deze manier met lpt pin 2-9 en uitgangen Q0 - Q7 van de teller een 8x8 matrix kan maken. Dit is niet de enige manier om een matrix te maken en ook niet de meest optimale, maar als ik het ff snel inelkaar zou moeten beunen zou ik het zo doen. (ik heb dit dus niet getest)

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/t-3x3matrix.gif
klikbaar
opmerkingen:
- Waar de lijnen elkaar kruisen in de matrix is er geen verbinding.
- De transistoren beschermen de lpt poort omdat die niet tegen te hoge stromen is beveiligd
- De 5v kan je eventueel via een molex uit je pc halen.
- Ik weet niet of R6 en R7 wel nodig zijn, en de waarde van R8-R10 hangt af van de leds (er staat ook nog wat spanning over de ULN dus de voorschakel weerstand moet iets lager zijn dan normaal)
- hou er in de software rekening mee dat pin 1 van de lpt geinverteerd is
- het is misschien ook nog verstandig om de basis van de transistoren met 10K weerstanden aan de grond te verbinden

Hoe het werkt:
De 4017 is een decade/teller die bij een clocksignaal uit de lpt (zelf programmeren) één voor één uitgangen Q0 tot Q9 hoog maakt.
Als je een reset geeft dan wordt Q0 hoog en kan je met pin 2 -4 van de lpt alleen leds 11, 21, 31 aansturen, omdat de ULN (misschien een beetje overkill) die naar de massa schakelt. (als bv i1 hoog wordt, dan wordt O1 naar de massa geschakeld)
Daarna geef je een clockpuls waardoor de teller Q1 hoog maakt, en dan stuur je leds 12, 22, 32 aan.
enz. enz.

Wat je dus in software moet doen is:
1- 4017 resetten dmv pin 16
2- data op lpt pin 2-9 zetten voor leds in eerste kolom
3- paar milliseconde wachten zodat de leds beter zichtbaar worden
4- pin 2-9 laag maken (en 16 als deze hoog is)
5- clockpuls geven om naar volgende kolom te gaan
6- stap 2 - 5 herhalen, maar dan met data voor de tweede kolom
7- stap 2 - 5 herhalen, maar dan met data voor de derde kolom
8- terug naar stap 1

Over beunen gesproken.
Ik heb laatst maar eens even een philips wake-up light achtig iets gemaakt, voor aan een controller kaart in m'n pc. (die ook dienst doet als 'audio' wekker)
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/wul-lampjes.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/wul-aan.jpg
Voor de fietslampjes was ik 2,50 kwijt (jammer dat er al 1 stuk is) en de rest had ik al in huis. Een redelijke besparing dus :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Beeeeen ik weer?? :+

Ik ben een monoshot aan het bouwen rond de NE555 en vond daarbij dit schema:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Atlas/monoshot.jpg
Nu heb ik hem gebouwd alleen doet ie het niet :+
Als ik de ingang (pin 2) hoogmaak, dan blijft de output (pin 3) ook hoog zolang ik de knop ingedrutk heb, en dat is nu juist niet het idee van een monoshot :+

Iemand enig idee of dit schema wel juist is? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 15:10
Je schema ziet er goed uit (al mis ik een pull-up van ongeveer 10K naar de Vcc, op de input lijn), zou een puls van 2 seconden moeten uitsturen.
Het probleem is wellicht dat je dan wel dan wel een monostabiele multivibrator hebt, maar geen monoflop, met andere woorden: zodra de 2 seconden dat de uitgang hoog blijft verlopen zijn, wordt ie meteen weer getriggerd en blijft ie weer 2 seconden hoog.

Oplossing is om de ingang flankgestuurd te maken, dat doe je met een condensator (laat enkel AC door, een flank is AC, blijven drukken is DC). Het schema aan je ingang moet er dan zo uitzien:
Afbeeldingslocatie: http://www.kpsec.freeuk.com/images/555trig.gif

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 19-01-2008 17:38 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Hehehe, na wat speurwerk was ik hier ook achter :P

Ik heb dit schema nu als triggerschema: http://home.wanadoo.nl/se...voor%20555%20monoshot.png
En dat werkte :)

Alleen hoe kom jij aan die 2 seconden? 10nF * 182k is toch 2 ms? :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98590

Je kunt ook gewoon pin 4 van de 555 met pin 2 verbinden, heeft hetzelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
2 seconden komt uit een calculatortje, ws verkeerde eenheid.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven_cooreman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-04-2020
kheb een vraagje:
in verband met een wedstrijd ontwerpt mijn team (5 klasgenoten en ik) een gadget op zonne-energie. Het wordt een draadloze bestelmodule voor in te bouwen in terrastafels etc. We weten al ongeveer hoe we 'm gaan uitvoeren (AVR, touchscreen, seriele communicatie, heel den bazaar), maar nu lopen we een beetje vast op de uitvoering van het draadloze aspect.
Daarom is mijn vraag: welke draadloze techniek is:
a) redelijk foutbestendig
b) redelijk goedkoop (totaal budget is 150 euro, waarvan er 50 al door de LCD verbruikt is)
c) eenvoudig te implementeren

Ik weet dat ik nu veel vraag, maar ik hoop toch dat er iets bestaat dat aan deze voorwaarden voldoet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-05 16:14
Wat wil je? Een weg (zender-ontvanger) technologie? Of ook 2 weg (zender is ook een ontvanger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven_cooreman
eenweg volstaat in principe, maar tweeweg laat nog wat ruimte over om te spelen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door steven_cooreman op 20-01-2008 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Misschien is Zigbee een interessante optie, het eerste waar ik aan moest denken. Helaas nooit zelf mee kunnen spelen.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
steven_cooreman schreef op zondag 20 januari 2008 @ 21:34:
eenweg volstaat, maar tweeweg laat nog wat ruimte over om te spelen ;)
Bijv: van sparkfun dit: http://www.sparkfun.com/c..._info.php?products_id=872 voldoet al. (een-weg)

of dit van samenkopen: http://samenkopen.net/action_products/667751/249566 (ook een-weg)
of dit setje van niels: http://samenkopen.net/action_product/965623/600660 (ook een-weg maar kant en klaar en dubbel te gebruiken)

Edit: Het nadeel van Zigbee is dat het vrij strikt is (maar je kunt er wel veel meer mee) met deze 433Mhz modules kun je gewoon snel een FIFO verbinding op zetten (je gooit er een bit in en hij komt er aan de andere kant uit)

[ Voor 17% gewijzigd door 0fbe op 20-01-2008 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven_cooreman
OK, ik zal eens kijken naar die Zigbee techniek, want op dit moment zie ik door de bomen het bos niet meer!

@tim: naar wat ik begrepen meen te hebben zijn die cheap-ass moduletjes niet echt betrouwbaar? Ze ontvangen blijkbaar nogal veel ruis...

[ Voor 39% gewijzigd door steven_cooreman op 20-01-2008 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
steven_cooreman schreef op zondag 20 januari 2008 @ 21:38:
OK, ik zal eens kijken naar die Zigbee techniek, want op dit moment zie ik door de bomen het bos niet meer!

@tim: naar wat ik begrepen meen te hebben zijn die cheap-ass moduletjes niet echt betrouwbaar? Ze ontvangen blijkbaar nogal veel ruis...
Tsjah natuurlijk is er kwaliteits verschil tussen een ZigBee ontvanger van 40 USD en een setje van nog geen 10 euro. Maar je vroeg naar een simpel systeem ZigBee is een systeem compleet met een soort van IP addressing en complete stack: Die ontvangers die ik postte werken gewoon met serieele verbindingen die je tussen 2 AVR's kan hebben. ZigBee daarintegen heeft dus een hele stack (wat inhoud dat je veel meer moet doen dan alleen wat seriele tekens uitzenden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 23:57

mace

Sapere Aude

Ik heb voor een versterkervoedinkje ultra fast soft recovery dioden, maar wat is soft recovery eigenlijk?
En hoe verhouden die dingen zich tot de standaard UF400x reeks of de schottkys?

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-04 18:14

dalus

Firing Sparks

Iedere keer wanneer een wisselspanning door de nul gaat geleid de diode nog kort na, bij soft recovery diodes neemt dit geleiden geleidelijk af i.p.v. abrupt.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

dalus schreef op zondag 20 januari 2008 @ 22:50:
Iedere keer wanneer een wisselspanning door de nul gaat geleid de diode nog kort na, bij soft recovery diodes neemt dit geleiden geleidelijk af i.p.v. abrupt.
Ok, en zijn deze in de toepassing van een versterkervoeding beter dan andere soorten dioden?
Ik kan me namelijk voorstellen dat een soft recover ervoor zorgt dat er minder HF meuk op de DC komt, correct?

En schottkys hoeven niet te recoveren begrijp ik, die geleiden gewoon niet na, is dit beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Laatst online: 12-05 14:22
Zonet de makkelijkste touch schakelaar gemaakt die er is volgens mij. Het enige wat nodig is is een AVR, een draadje en een weerstand van 10M ohm.

Het draadje gaat aan de ingang en de weerstand tussen de ingang en de 5v. Vervolgens in de AVR de pin als input instellen en de interntepull up weerstand niet inschakelen. Nu is je ingang tri state. Door de externe weerstand word hij toch omhoog getrokken. Je vinger tegen het blanke draadje is nu al genoeg om te schakelen.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-05 14:19
Werkt het ook nog nadat je het gedaan hebt met je statisch geladen dikke wollen trui aan ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
DaNiEl KuNsT schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:45:
Zonet de makkelijkste touch schakelaar gemaakt die er is volgens mij. Het enige wat nodig is is een AVR, een draadje en een weerstand van 10M ohm.

Het draadje gaat aan de ingang en de weerstand tussen de ingang en de 5v. Vervolgens in de AVR de pin als input instellen en de interntepull up weerstand niet inschakelen. Nu is je ingang tri state. Door de externe weerstand word hij toch omhoog getrokken. Je vinger tegen het blanke draadje is nu al genoeg om te schakelen.
Tsss, je moet het draadje nog aanraken om te schakelen? Het kan nog beter: maak het pinnetje laag, wacht een tiental usec, tristate daarna het pinnetje en ga meten hoeveel klokcyclussen het kost voordat je je ingang als 'hoog' meet. Doe dat vaak achter elkaar, en als je spontaan een verhoging van het aantal klokcyclussen die nodig is, bemerkt, zit er een hand of een ander geleidend voorwerp dicht bij het draadje. Dit werkt trouwens beter als je een groter oppervlak dan alleen een draad hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
* Sprite_tm haat dit soort chipjes. Als je toevallig een halve cm mismikt, zit je niet alleen niet meer op de goede aansluiting maar zelfs niet meer op het goede IC.
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc8/tmb-img_3207.jpg
En nee, ik bedoel niet de Atmel.
Betekent niet dat ik 'm niet gesoldeerd krijg:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc8/tmb-img_3208.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

puik werk. Eerst dik in de soldeer, dat weer wegvegen en dan de draadjes er op freubelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56

SA007

Moderator Tweaking
mjah, qfn is zo wel te doen, heb zelf wel vaker qfn-16 gesoldeerd.

Heb daarvoor singlecore draad liggen wat ik van een 80 pins flatcable heb, werkt perfect daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

SA007 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 22:07:
mjah, qfn is zo wel te doen, heb zelf wel vaker qfn-16 gesoldeerd.

Heb daarvoor singlecore draad liggen wat ik van een 80 pins flatcable heb, werkt perfect daarvoor.
AWG30 is dat...
Heb ik ook nog een metertje of 80 van liggen, met Kynar isolatie.
Kynar stript niet zo fijn, maar het kan beter tegen hitte dan die meuk die op flatcables zit.
Erg fijn spul voor SMD werk.

[ Voor 12% gewijzigd door mace op 21-01-2008 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Yep, da's ook dit spul, Kynar. Ooit es een metertje of 250 van ingeslagen, tis gewoon enorm fijne shit. En ik had eigenlijk liever ff een pcbtje gemaakt, maar mijn flux is op en ik denk niet dat ik zo'n chipje zonder enorme ladingen flux goed op een PCB ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-04 18:14

dalus

Firing Sparks

MaCe1337 schreef op zondag 20 januari 2008 @ 23:15:
[...]

Ok, en zijn deze in de toepassing van een versterkervoeding beter dan andere soorten dioden?
Ik kan me namelijk voorstellen dat een soft recover ervoor zorgt dat er minder HF meuk op de DC komt, correct?

En schottkys hoeven niet te recoveren begrijp ik, die geleiden gewoon niet na, is dit beter?
Door de nog miniemere nageleiding krijg je idd minder HF meuk op je voedingsspanning. Denk maar wat er gebeurt wanneer een volle filtercap voor een extreem korte tijd reversed voltage tegen zich aan gegooid krijgt. Zelf denk ik niet dat je dit verschil gaat merken.

Over schottkys weet ik alleen dat ze goed hun werk doen op 1.4Mhz 600V, is me geen eentje ooit kapot gegaan. Maar theoretisch weet ik er niks van.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Hehe heb zo een keer 2 ssop20 A/D converters gesoldeerd :P
Heb toen een stuk flexibele kabel gestript totdat je alleen nog een zooi "haartjes" over hebt. Draadjes aan de chip, op een gaatjesbord lijmen, draadjes goed uitspreiden en hotglue erover :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Mindere van zo'n "spin" is wel dat je qua HF en storing nogal slecht zit, ik ben benieuwd of sprite's beestje zichzelf nog begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:27
Sprite_tm schreef op maandag 21 januari 2008 @ 21:36:
* Sprite_tm haat dit soort chipjes. Als je toevallig een halve cm mismikt, zit je niet alleen niet meer op de goede aansluiting maar zelfs niet meer op het goede IC.
[afbeelding]
En nee, ik bedoel niet de Atmel.
[afbeelding]
Wen er maar aan, het gaat alleen nog maar kleiner worden. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

jeronimo schreef op maandag 21 januari 2008 @ 23:38:
[...]

Wen er maar aan, het gaat alleen nog maar kleiner worden. 8)
Over 10~20 jaar valt er niks meer te hobbyen zonder reflow oven. 8)7

Trouwens, ik vraag me eventjes wat af:

Als je iets maakt met een microcontroller of FPGA o.i.d, bouw je dan eerst de hardware en pas je de software erop aan, of maak je software en bouw je hardware eromheen?
Gewoon benieuwd hoe iedereen er mee omgaat. :)

[ Voor 33% gewijzigd door mace op 22-01-2008 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Sprite_tm schreef op maandag 21 januari 2008 @ 21:36:
[afbeelding]
De draden zijn wel aardig dik. Kun je dat niet met gelakt koperdraad doen uit de rolletje? Dunner dan ooit, en veiliger en je hoeft niet afstrippen. Ook heb je geen last van dikke plastic isolatie.
Op dat manier kun je beter solderen met minder tinklodder.

Gelakt koperdraad heeft nog dunnere isolatielaag, maar zo kan je wel spoelen mee maken.

[ Voor 5% gewijzigd door MrDummy op 22-01-2008 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Laatst online: 02-05 16:37

Gwannoes

Solderen moet je leren

MaCe1337 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 23:44:
[...]

Over 10~20 jaar valt er niks meer te hobbyen zonder reflow oven. 8)7
[...]
Hier op het werk soldeer ik die QFN-dingen altijd met de heteluchtbout en een drupje soldeerpasta op het thermal pad. Gaat prima; hij trekt zich zelf wel recht. Als hij goed zit, nog even met de bout + veel flux erlangs, en dan zitten de pads ook allemaal mooi vast. Eerlijk gezegd doe ik dat nog liever dan zo'n TQFP-behuizing solderen.
(Ik kijk trouwens wel door een microscoop; anders zou ik er ook niet aan beginnen geloof ik.)

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

MaCe1337 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 23:44:
....
Als je iets maakt met een microcontroller of FPGA o.i.d, bouw je dan eerst de hardware en pas je de software erop aan, of maak je software en bouw je hardware eromheen?
Gewoon benieuwd hoe iedereen er mee omgaat. :)
Ik bouw altijd eerst de hardware en daarna pas de software, het gebeurt namelijk bij mij nog wel eens dat bepaalde dingen uiteindelijk aan andere pootjes hangen dan oorspronkelijk bedacht :+ Vandaar dat de software meestal als laatste komt bij mij. Overigens gebeurd het ook nog wel eens dat ik met halve hardware aan de gang ga om software te maken om te kijken of iets werkt zoals ik het bedacht heb.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-05 07:25
Je denkt na wat je apparaat gaat doen en wat daarvan je in hardware gaat bouwen en wat in software. Daarna 'schets' je voor jezelf het ontwerp van de software en welke functies de software precies gaat vervullen en hoe het de hardware aanstuurt. Dan ontwerp je de hardware zodat de software er mee kan doen wat nodig is. En daarna schrijf je de daadwerkelijke software en hoop je dat het allemaal werkte zoals je dacht :+

En wat teun-v zegt klopt ook. Vaak bouw je de helft van de hardware en ga je alvast testen of dat stuk werkt. Dus bouw je ook al een del van je software tijdens het bouwen van de hardware. Dan kom je er namelijk niet pas na het bouwen achter dat je een kritieke denkfout hebt gemaakt en je je hardware kan weggooien en redesignen.

Zo heb ik nu zelf een halve DIY Ambilight/RGB moodlight liggen. De ene helft van de hardware werk nu, nu de rest nog bouwen :)

[ Voor 18% gewijzigd door ShadowLord op 22-01-2008 10:33 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Laatst online: 13-05 17:10

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ShadowLord schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 10:30:

Zo heb ik nu zelf een halve DIY Ambilight/RGB moodlight liggen. De ene helft van de hardware werk nu, nu de rest nog bouwen :)
het dat klinkt bekent. * virus.elektro is op de zelfde manier aan een moodlight begonnen. inmiddels werkt het via het keyboard, alleen zonder lcddisplay. waarom moeten die dingen allemaal een andere pinout hebben en niet echt reageren volgens de datasheet.
binnenkort gaat er weer een nieuw onderdeel op de print, ik heb een tsop 1736 gehaald. en we gaan eens kijken of ik mijn VHDL code (voor school gemaakt voor een ir ontvanger) kan omzetten in C dan wel assembly voor een atmega 16.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Iemand ervaring met de Uni-T UT2025B Scope? :)

Nav: http://cgi.ebay.co.uk/Uni...goryZ104247QQcmdZViewItem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem_
  • Niet online
Voor belangstellenden: ik heb een inkoopactie lopen voor de Rigol DS-1042CD (2 kanaals digiscope + 16 kanaals Logic Analyser). Komt direct vanaf de leverancier naar je toe, met garantie, factuur, etc. Zeer gunstige prijs van 815 euro (dit is inclusief BTW en inclusief verzending)! Meer info: zie circuitsonline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:35
Hmm, een vriend en ik zitten beiden met een heel vreemd probleem met AVR programmers. Hij heeft een MySmartUSB en ik heb een Dragon.

Schakeling gemaakt, programmer aangesloten, en 20 of 30 keer zonder problemen kunnen flashen, programma werkt en alles. En dan ineens: pats boem "Entering programming mode failed", keer op keer.
Andere AVR waarvan ik zeker weet dat die eerder nog te flashen was -> zelfde
Gloednieuwe AVR uit antistatisch zakje -> zelfde
Compleet andere chip (Tiny2313 -> Tiny25 -> Mega32) ieder op een bordje waarvan ik _weet_ dat het te programmeren viel -> zelfde...

Hetzelfde is dus die vriend van me overkomen, maar dan met zijn MySmartUSB. Hij heeft alleen een t25 en een t2313, maar ook daar beiden hetzelfde probleem...

De MySmartUSB kan alleen ISP-programmeren, de Dragon schijnbaar op nog meer manieren maar die heb ik nog niet gevonden :P Het gaat nu dus iig over ISP programmeren...

Edit: Hmm, het is meer een vraag dan een mededeling... Past dit wel in dit topic of kan dat beter afgesplitst worden? :X

[ Voor 6% gewijzigd door Paul op 23-01-2008 10:46 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Aangezien je alles al geswitched hebt lijkt me de kans op een hardware fout vrij klein. Ik denk dat je het moet zoeken in de instellingen van je programming software.

Niet per-ongeluk een instelling verandert? Ik weet dat vooral de programming snelheid bij ISP programmeren voor veel vreemde fouten kan zorgen. Stel die dus op z'n langzaamste in.

[ Voor 5% gewijzigd door ShadowLord op 23-01-2008 10:40 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 21:35
Ik weet 100% zeker dat ik niets heb aangepast. Het heeft altijd gewerkt op de default, maar zelfs als ik het terugzet naar 57Hz oid mislukt het nog.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/ssop20.jpg
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Dragons hebben wel een reputatie vaak stuk te gaan, misschien even op avrfreaks zoeken of jouw probleem daar ook door veroorzaakt kan worden (weet verder weinig details van de dragon).

Entering programming mode failed kan echt van alles zijn, dat is namelijk de allereerste actie van het ISP programmeren en er valt bij een fout daar eigenlijk geeneens onderscheid te maken tussen een defecte AVR of ISP draden die gewoon los in de lucht hangen (of een kapotte programmer).

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem_
  • Niet online
@real_FireFly : DIP was op? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-05 06:51
Hallo,

Ik wil dat gaan doen met draadloze communicatie, daarvoor wil ik de nRF24L01 gebruiken in de datasheet staat een voorbeeld PCB met een PCB antenne(vanaf pagina 69).

Alleen is deze PCB wat aan de lange kant hij mag breder, dus mijn vraag kan ik de vorm van de antenne aanpassen, of anders maken zodat hij voldoet aan de eisen.
10.1 Antenna output
The ANT1 and ANT2 output pins provide a balanced RF output to the antenna. The pins must have a DC
path to VDD_PA, either through a RF choke or through the center point in a balanced dipole antenna. A
load of 15ohm+j88ohm is recommended for maximum output power (0dBm). Lower load impedance (for
instance 50ohm) can be obtained by fitting a simple matching network between the load and ANT1 and ANT2.
A recommended matching network for 50ohm load impedance is described in Appendix D on page 69.
of hoe kan ik zelf een eigen vorm PCB antenne maken ? en zou het ook iets uit maken hoe de PCB bevestigd wordt ? wil hem vertikaal plaatsen.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Ik denk dat in dit geval alleen de lengte van de antenne uitmaakt, zolang je maar geen spoel gaat construeren op je print. De richting van de pcb zal wel van invloed zijn op het uitgezonden vermogen in die richting, maar volgens mij ontvang je in een niet ideale richting in ieder geval wel wat. Ik ben geen antenne expert, dus misschien moet iemand die dat wel is even controleren of het klopt wat ik zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Ik ben mij nu een beetje aan het verdiepen in DMX. Ik ben van plan om een RGB verlichting te maken voor in mijn woonkamer, en DMX (icm met μC) lijkt mij wel leuk om mee te experimenteren en handig omdat het makkelijk uitbreidbaar is.

Ik ben een beetje aan het brainstormen en me in dmx aan het verdiepen, en ik zoek nu een LED driver IC. Weet er iemand een handige LED driver IC's die ik aan een pic kan hangen zodat ik een zwikje high brighness leds of led strips aan kan sturen? Ik heb al rondgekeken bij fairchild, nxp, maxim etc. maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik zoek een IC dat:
- ik handig kan aansturen, ik heb geen ervaring met I2C, SPI of andere protocollen, maar daar kan ik me wel in verdiepen.
- het liefst een geïntegreerde PWM functie heeft zodat de μC (PIC) alleen gebruikt wordt voor het ontvangen van het DMX signaal en bij het veranderen van een kanaal het aansturen van de driver IC.
- redelijk verkrijgbaar en betaalbaar is.
- niet te klein is, ik heb nog geen ervaring SMD, die stap kan ik misschien wel maken, maar het moet nog niet te priegellig worden.

Weet er iemand een ic dat ik kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Cyrus The Virus schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:37:
Ik wil dat gaan doen met draadloze communicatie, daarvoor wil ik de nRF24L01 gebruiken in de datasheet staat een voorbeeld PCB met een PCB antenne(vanaf pagina 69).

Alleen is deze PCB wat aan de lange kant hij mag breder, dus mijn vraag kan ik de vorm van de antenne aanpassen, of anders maken zodat hij voldoet aan de eisen.

[...]

of hoe kan ik zelf een eigen vorm PCB antenne maken ? en zou het ook iets uit maken hoe de PCB bevestigd wordt ? wil hem vertikaal plaatsen.
Het lijkt me dat ze die vorm voor een reden genomen hebben zodat deze in zo veel mogelijk posities een goed ontvangst heeft. Aan de andere kant, sparkfun verkoopt vergelijkbare printjes met ook een Nordic chip, en deze heeft een antenne welke kaarsrecht is. Deze dus. Gebruikt een nRF2401A dus weet niet in hoeverre deze chip 'anders' is. Maar goed, zo wordt de print alleen maar groter. Ik denk dat je wel wat ruimte tussen je antenne en de rest van de electronica wilt hebben dus zo'n rechte lijn in de breedte doen is waarschijnlijk niet het beste idee.

Verder heb ik ook de ballen verstand van je eigen antennes maken/tekenen dus zou niet weten hoe je achterhaalt hoe lang zoiets moet zijn bijvoorbeeld. Ik gok een 0.124913524 meter lang, wat die printjes duidelijk absoluut niet zijn. 8)7

Hoezo is dat printje van 3.3cm al te lang dan?

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
wacco schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 20:23:
[...]

...

Hoezo is dat printje van 3.3cm al te lang dan?
Nou het moet in robot komen en ik wil zelf print maken met 0603 componenten en dan is hij net ietjes te lang

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Je zal bij die Nordic chip wel een juiste antenne moeten zoeken. In principe werkt 'alles' wel, maar dan verlies je bereik. En erger nog, je kan te veel interferentie veroorzaken waardoor andere onderdelen gaan falen.

Maar qua formaat kun je heel veel afwijken. Bijvoorbeeld:
http://www.sparkfun.com/c..._info.php?products_id=691
http://www.sparkfun.com/c..._info.php?products_id=705

Zelfde chip, alleen andere antenne. De 1e heeft een kleine keramische, de 2e moet een 2.4 ghz antenne (WiFi antenne zeg maar) op. Als je absoluut plaats wilt besparen, zou ik kijken naar zo'n keramische antenne. Of doe het makkelijk en koop gewoon een paar van de modules van SparkFun :)

Als je toch een losse antenne kwijt kan, raad ik die heel erg aan. Bereik is veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet leverbaar als dip :)
Is een MAX1229 A/D converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
W00t, met de laatste update van het fotolijstje kan ik ook data via DMA naar het display schoppen. Dat betekent dat ik op mijn tomtec met 25FPS video kan kijken. En ik ben erachtergekomen dat MPlayer de VoIP-streams van de UT ook ondersteunt. Al met al: ik heb hier een schermpje van E10,- met Nederland 1 erop naast m'n keyboard liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-05 10:56
Wat is eigenlijk de resolutie van de ebay foto-frames?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
128x128x12bit kleur. Die 12bit word geditherd zodat het net lijkt alsof je 24bit kleur hebt btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
ShadowLord schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 14:16:
Je zal bij die Nordic chip wel een juiste antenne moeten zoeken. In principe werkt 'alles' wel, maar dan verlies je bereik. En erger nog, je kan te veel interferentie veroorzaken waardoor andere onderdelen gaan falen.

Maar qua formaat kun je heel veel afwijken. Bijvoorbeeld:
http://www.sparkfun.com/c..._info.php?products_id=691
http://www.sparkfun.com/c..._info.php?products_id=705

Zelfde chip, alleen andere antenne. De 1e heeft een kleine keramische, de 2e moet een 2.4 ghz antenne (WiFi antenne zeg maar) op. Als je absoluut plaats wilt besparen, zou ik kijken naar zo'n keramische antenne. Of doe het makkelijk en koop gewoon een paar van de modules van SparkFun :)

Als je toch een losse antenne kwijt kan, raad ik die heel erg aan. Bereik is veel beter.

Hmm ik bedenk me nu ineens een chip antenne ideaal denk ik voor mijn toepassing.
he bereik hoeft max 10 of hooguit 15 meter in de zelfde ruimte te zijn. en ruimte voor een lossen antenne heb ik niet (althans ik wil alles binnen 5x5x5cm houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Kan je niet gewoon een touwtje van een half lambda eraanhangen? Dat zou in dit geval neerkomen op zo'n 26 tot 30mm aan draad, afhanleijk van het type draad. Mooi is anders en je zendvermogen zal er niet optimaal mee zijn, maar 10m moet je wel kunnen halen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

* Boudewijn zit atm een preamp te repareren die een vette hummmmm geeft ; lekker voor een regenachtige vrijdagmiddag :p

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Sprite_tm schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 16:44:
Kan je niet gewoon een touwtje van een half lambda eraanhangen? Dat zou in dit geval neerkomen op zo'n 26 tot 30mm aan draad, afhanleijk van het type draad. Mooi is anders en je zendvermogen zal er niet optimaal mee zijn, maar 10m moet je wel kunnen halen lijkt me.
Heb een mooie chip antenne gevonden bij farnell lekker klein 5x2mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Sprite_tm schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 14:42:
W00t, met de laatste update van het fotolijstje kan ik ook data via DMA naar het display schoppen. Dat betekent dat ik op mijn tomtec met 25FPS video kan kijken. En ik ben erachtergekomen dat MPlayer de VoIP-streams van de UT ook ondersteunt. Al met al: ik heb hier een schermpje van E10,- met Nederland 1 erop naast m'n keyboard liggen :P
Ik heb de boel hier weten te compilen onder Mac OS X.4, maar weet even niet hoe ik een vergelijkbare stap ala '/dev/sda' kan doen op een Mac. dmesg geeft niets zinnigs (afaik), en Mac ziet het ook niet als normale 'drive'.

Iemand suggesties? :?

Edit, laatste stukje dmesg; http://www.mrngm.com/pasta/479a183c

Edit 2, na een paar keer de USB stack te laten crashen, of als het display te lang connected is lijkt deze te crashen (reageert iig nergens meer op) :( kwam die plotseling toch nog te voorschijn in de USB prober;
Full Speed device @ 2 (0x1B100000): Flash Disk (did not respond to inquiry - 0xe0004051, might be Suspended)
En daarna ook in de System Profiler;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
    USB Bus:

Host Controller Location: Built In USB
      Host Controller Driver: AppleUSBOHCI
      PCI Device ID: 0x0035
      PCI Revision ID: 0x0043
      PCI Vendor ID: 0x1033
      Bus Number: 0x1b

Flash Disk:

Version: 1.10
          Bus Power (mA): 500
          Speed: Up to 12 Mb/sec
          Manufacturer: USB
          Product ID: 0x0001
          Vendor ID: 0x1403

Maar het wordt niet gemount verder omdat waarschijnlijk het filesystem niet herkent word. Disk Utility ziet het display ook niet.

Nog steeds geen idee dus hoe ik dat dan naar / via een "/dev/.." vertaal. :/
Een versie van Sprite_tm's tooltje welke compiled op een mac staat hier; http://wacco.mveas.com/other/st2205tool.zip
Ik heb in de C files #ifdef __APPLE__ gebruikt, voor de wijzigingen in de Makefiles wist ik niet hoe ik het moest aanpakken dus heb ik de linux specifieke dingen er maar gewoon uitgeknikkerd. :X

[ Voor 50% gewijzigd door wacco op 25-01-2008 19:11 ]

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Iemand enig idee waarom ik na gelijkrichting van ongeveer 70 volt AC nog maar 62 volt DC overhou?
Dat moet toch juist meer zijn? 8)7

Ik heb een bruggetje gebouwd van BYM26C diodes.

Ik had ook nog een bruggetje liggen van 6A1 diodes en die geven het zelfde resultaat.

Ben ik nou gek geworden of is dit normaal?

PS: Alles is onbelast gemeten, kan dat er wat mee te maken hebben?

[ Voor 50% gewijzigd door mace op 25-01-2008 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Heb je er wel een afvlakkingscondo achteraangehangen? Anders meet je slechts een gelijkgerichte wisselspanning, wat de meeste multimeters alsnog niet snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Sprite_tm schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 01:15:
Heb je er wel een afvlakkingscondo achteraangehangen? Anders meet je slechts een gelijkgerichte wisselspanning, wat de meeste multimeters alsnog niet snappen.
Daar zeg je me wat.

Ik ben gewoon dom doorgegaan met solderen, en ik heb nu de elko's erachter.
En ja hoor, 95 volt.

Thanks sprite, dat wist ik nog niet. :)

Achja, multimeter van 3,99 van de Action. :X

[ Voor 5% gewijzigd door mace op 26-01-2008 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Sprite, zijn er nu in die fotoframe nog trucs die je kunt uithalen als je hem gebricked hebt, behalve de flash chip eruit solderen en reflashen? Want dat weerhoud me er een beetje van om er mee te gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Nope, niet echt. Zolang je echter voorzichtig bent gaat er vrij weinig stuk: de patch die ik uitgebracht heb kan bijvoorbeeld vol met bugs zitten, maar als de 4 bytes die daadwerkelijk aangepast worden in de firmware op de juiste plek terechtkomen, heb je niets te vrezen. Als indicatie: ik heb tijdens het ontwikkelen van mijn patches geen enkel lijstje blijvend gebricked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-04 16:42
Hoi,

Ik het begin van dit topic wordt over de "direct toner transfer" methode gesproken (en ook in het stukje van Sprite_tm over zijn visualisatie op een GSM-display)

Aangezien ik geen laser printer over heb om de fuser te misbruiken (ik moet toch ergens mijn printje mee afdrukken) probeer ik het te doen met een strijkijzer. Dit gaat echter niet zoals ik gepland heb.
Niet alle toner zit op het printje, het papier blijft aan mijn strijkijzer kleven, niet alle toner zit op het printje.

Zijn er al meerdere mensen die gebruik hebben gemaakt van een strijkijzer? Zo ja, wat zijn jullie resultaten/instellingen.

Als laatste het fotopapier dat ik gebruik is Sihl inkjet fotopapier (kan misschien ook nog wat uitmaken)

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Met bakpapier kan je ervoor zorgen dat er niets aan je strijkijzer blijft plakken, en het is bestand tegen de hitte.
Voor de duidelijkheid: je drukt het printje toch af met een laserprinter hé, anders zal het niet lukken. Als je die niet staan hebt, ga dan naar je lokale copycenter, profi kopieermachines zijn lasers.

Hoe het strijken exact moet, is net als het te gebruiken soort fotopapier een kwestie van uitproberen en zien wat voor jou werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zo, weer een leuk zondag middag projectje :P
Net een led array van 5x 6 IR led's in serie gesoldeerd. Eerdaags komt de TV-b-Gone binnen, en dan heb ik "iets"meer output :P
Zit nog wel een beetje te gokken qua weerstand. 6 leds geven 7,2V voltage drop, de transistor 0,7 en dat op een 9V blok batterij. Met 20mA zou je dan op 55 ohm uit komen, maar ik zag al ergens waar uit gingen van 100mA omdat het korte pulsen zijn. Dan kan ik er 10 ohm voor zetten. Ben maar uit gegaan van 33ohm, zit ik er mooi tussenin, en iets meer of minder maakt ook niet zoveel uit bij een led qua output.

Deze versies zijn ook wel cool, met behulp van een verrekijker/scoop en de laatste met een IR laser.
http://www.engadget.com/2...d-tv-b-gone-sniping-hack/
http://www.redferret.net/?p=7413
Misschien doe ik dat ook wel. Eenvoudige verrekijker kost tenslotte ook niet zoveel. En dan de IR leds er achter plakken en klaar :) Gaat leuk worden onderweg, met al die tv's voor het raam >:)

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 27-01-2008 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Vage tekst: "I hacked a green laser pointer to get at the 808nm 500mw diode"

Euhm, 808 nm is AFAIK toch echt infrarood. Snap dat je dat nodig hebt voor een 'remote controle', maar WTF? Een groene LASER-pointer hacken zodat ie opeens IR straalt? Naar mijn weten wordt bij die LASER-diodes de frequentie bepaald door de specifieke samenstelling van de metalen van de die enzo, right? Hoe kun je dat dan ff 'modden'? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MaCe1337 schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 01:18:
[...]

Daar zeg je me wat.

Ik ben gewoon dom doorgegaan met solderen, en ik heb nu de elko's erachter.
En ja hoor, 95 volt.

Thanks sprite, dat wist ik nog niet. :)

Achja, multimeter van 3,99 van de Action. :X
Hier een Fluke 115, iets meer dan 4E en zelfde hoor ;)

Zo aan mijn buizenversterker verder werken. 4x KT88 in PP :)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:36

Osxy

Holy crap on a cracker

Heb mezelf weer wat op de hals gehaalt.
Op school bezig met een project voor natuurkunde waarbij we een werkende miniatuur windtunnel gaan bouwen (buisdiameter 30cm).
Ik kwam dus met het brilliante idee om dan maar een mooie schakeling te maken waarop we met 2 druk knopjes het RPM/Voltage van de fan kunnen verhogen en verlagen en dan het RPM uitlezen op een LCD schermpje.(grote fan van 40cm diameter, 230v)

Aangezien ik net begonnen ben met elec ga ik veeeeel zoek werk hebben :+

* Osxy start google weer...

PWM + TRIAC zal het zowieso denk worden voor het dimmen van de fan.

[ Voor 9% gewijzigd door Osxy op 27-01-2008 18:14 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Osiris schreef op zondag 27 januari 2008 @ 17:37:
[...]

Vage tekst: "I hacked a green laser pointer to get at the 808nm 500mw diode"

Euhm, 808 nm is AFAIK toch echt infrarood. Snap dat je dat nodig hebt voor een 'remote controle', maar WTF? Een groene LASER-pointer hacken zodat ie opeens IR straalt? Naar mijn weten wordt bij die LASER-diodes de frequentie bepaald door de specifieke samenstelling van de metalen van de die enzo, right? Hoe kun je dat dan ff 'modden'? 8)7
Heel eenvoudig :) De groene laser is eigenlijk een IR laser, maar dan met een kristal ervoor. Wat hij dus gedaan heeft is dat kristal weggehaald en waarschijnlijk ook nog het IR filter.

Ik schaam me diep: Zoveel met FET's geknutseld enzo, dat ik gewoon weer wat uitleg zit te lezen over transistors, omdat ik niet meer wist welke Rb ik nodig had om hem open te krijgen. Maar ik zie al dat ik een andere tor nodig heb denk, de 548B gaat tot 100mA, en ik heb max. 500mA door alle IR leds lopen.

[ Voor 17% gewijzigd door _ferry_ op 27-01-2008 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
_ferry_ schreef op zondag 27 januari 2008 @ 18:10:
[...]

Heel eenvoudig :) De groene laser is eigenlijk een IR laser, maar dan met een kristal ervoor. Wat hij dus gedaan heeft is dat kristal weggehaald en waarschijnlijk ook nog het IR filter.
Ah, bestaan die ook, van die frequentie-verdubbel-kristallen. Ik wist het bestaan van frequentie-halveer-(golflengte verlengen)-kristallen wel. Maar idd, 808 nm gehalveerd is 404 nm. Hmm, wacht eens, da's eerder blauw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

hmm, dat weet ik ook eigenlijk niet. Maar ik had een keer een groene laser, en die was stuque, en toen kwam er wel een bonk IR licht uit (te zien met de camera)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Hmm, 't is alleen niet zo simpel als gewoon ff halveren in t geval van zo'n groene pointer:
Second harmonic generation is used by the laser enthusiast industry to make green 532nm lasers from a 808nm source. The source is converted to 1064nm by a Nd:YAG crystal, then fed through a KDP second harmonic crystal. This is capped by an infrared filter to prevent leakage of any infrared that would be harmful to the human eyes
Alleen staat d'r geen bron bij en moeten we Wikipedia maar geloven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:27
Osiris schreef op zondag 27 januari 2008 @ 18:28:
Hmm, 't is alleen niet zo simpel als gewoon ff halveren in t geval van zo'n groene pointer:

[...]

Alleen staat d'r geen bron bij en moeten we Wikipedia maar geloven :+
Even zoeken naar een niet wiki bron: http://www.mellesgriot.com/pdf/CatalogX/X_37_2.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
@naftebakje, Ik druk inderdaad af op een laserprinter. (ik heb alleen geen 2e die ik kan ombouwen en de fuser misbruiken.) Het bakpapier is inderdaad een goed idee om te voorkomen dat het printje blijft kleven. (nog niet aan gedacht)

@iedereen, Zijn er nog mensen die ervaring hebben met bepaalde merken fotopapier? (is HP papier beter als cheap aldi papier of maakt het niets uit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Ik gebruik zelf HP photo paper inktjet glossy (q5437a), maar dat is al weer een paar jaar oud, dus ik weet niet of ze tegenwoordig nog steeds hetzelfde gebruiken.
Om plakken te voorkomen gebruik ik geen bakpapier maar gewoon papier tussen het strijkijzer en het fotopapier en dat werkt ook prima..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Lol, ik mooi mn lampjes opgebouwd, werkt allemaal perfect. Als knopjes een plaatje metaal die via een elco aan de ingang van mn uC zitten. Die ingang verbonden met de +5v via een 10M ohm weerstandje. Werkte allemaal perfect, alleen soms gaat het niet helemaal goed 8)7.

Zo kreeg ik vanmorgen een smsje van mn vriendin, ploep, wit licht aan (mobiel licht ongeveer 2 meter van het printje af)

Ging ik net douchen, was ik klaar, alle lampjes knipperen als een gek :p. Waarschijnlijk zorgt de hogere luchtvochtigheid er ook voor dat die dingen als een gek gaan schakelen.

Vanavond maar eens even een iets kleinere weerstand ertussen zetten.

Je kunt zo'n schakeling wel mooi gebruiken als random generator :P

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56

SA007

Moderator Tweaking
10M is dan ook nogal hoog, zou eerder iets van 1K pakken (is 10.000x kleiner) en dan nog hoeven je knopjes maar 5mA te schakelen.

Veel microcontrollers hebben trouwens ook handige interne pull-ups die je kan gebruiken, is nog makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
jah, hebben ze ook, maar dan zijn het geen touch knopjes meer... Dat is juist het hele idee. De pull up weerstanden moeten dus hoger zijn dan je lichaamsweerstand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11-2024
Je kunt beter een transistor met je vinger schakelen, als je dan over basis-emitter een weerstand en een condensator zet dan kun je al een hoop hoogfrequente meuk wegfilteren.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:13
neem een qt110? een echte aanraakschakelaar? Qua ruimte maakt het niets uit omdat hij alleen maar in smd te leveren is. condensator eraan. voeden met plus en min, juiste pootjes aan elkaar bevistegen voor de gevoeligheid en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-05 13:37
Is het mogelijk om het scherm van een iPaq als monitor aan een PC te hangen?
Mijn vader heeft namelijk net een nieuwe PDA en heeft z'n oude iPaq niet meer nodig. En voor mijn MediaCenter zou het wel heel handig zijn als ik een klein schermpje had, zodat ik niet steeds de TV aan hoef te zetten om een muziekje te selecteren.

Het gaat me dus voornamelijk om het display-gedeelte. Het touch-gedeelte zou ook erg fijn zijn, maar dat zal een stuk lastiger worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoooow
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-09-2018
ik kwam dit leuke dingetje tegen , nou wil ik er ook één gaan maken. eeuwigheid gezocht naar van die kleine gloeilampjes , gevonden bij conrad. Alleen kost het me ongeveer 20 euro voor 4 lampjes omdat ik een te kleine bestelling plaats, heb verder ook niet echt iets nodig.

is er iemand die nog een andere plek waar ze deze lampjes verkopen weet, of die toevalling nog iets bij conrad gaat bestellen en dit eve mee kan bestellen dan of zo? 20euro voor 4 lampjes wordt me een beetje te gek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:04
maikel schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 16:57:
Is het mogelijk om het scherm van een iPaq als monitor aan een PC te hangen?
Mijn vader heeft namelijk net een nieuwe PDA en heeft z'n oude iPaq niet meer nodig. En voor mijn MediaCenter zou het wel heel handig zijn als ik een klein schermpje had, zodat ik niet steeds de TV aan hoef te zetten om een muziekje te selecteren.

Het gaat me dus voornamelijk om het display-gedeelte. Het touch-gedeelte zou ook erg fijn zijn, maar dat zal een stuk lastiger worden.
Ja, daar is wel software voor te krijgen, moet je de PDA wel heel voor laten, niet open maken want het scherm kan je waarschijnlijk toch niet direct aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
ThinkPadd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 17:19:
[...]

Ja, daar is wel software voor te krijgen, moet je de PDA wel heel voor laten, niet open maken want het scherm kan je waarschijnlijk toch niet direct aansturen.
Hmm, maar dan gebruik ik 'm dus waarschijnlijk niet als scherm? Meer gewoon als PDA waarmee ik mijn PC bestuur (via Remote Desktop bijv.)?
Dat zou natuurlijk ook kunnen, maar vind ik minder mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 12-05 12:36

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Er is zo'n tooltje om je desktop uit te breiden naar je PDA, maar ik heb geen flauw idee meer hoe het heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

is er niet iets te regelen met een VNC achtig iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:16

Harrie

NederVlaming

Of een mooie webinterface op je htpc? Dat kan er volgens mij best profi uitzien. Helemaal als die interface aangepast is aan de resolutie van de pda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
Ik weet niet van welk type Media Center je gebruik maakt (Windows Media Center (of die voor vista)) of een op linux gebaseerd.

Maar voor de windows media center is een programma verkrijgbaar waarmee je via een telnet achtige verbinding Windows Media Center kunt besturen. Dit programma simuleert hiermee simpelweg toets indrukken. (ik dacht dat de naam MCE remote o.i.d. was)

Mocht je zin hebben in programmeren dan kun je met visual studio.net ook aan de slag en directe commando's aan Media Center geven (zoek onder add-in op de MSDN)

Voor VLC mediaplayer (www.videolan.org) is ook een web-interface beschikbaar (instellingen->voeg interface toe->web interface en dan is hij te vinden op <ip adres/localhost>:8080)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
elmoooow schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 17:03:
...is er iemand die nog een andere plek waar ze deze lampjes verkopen weet, of die toevalling nog iets bij conrad gaat bestellen en dit eve mee kan bestellen dan of zo? 20euro voor 4 lampjes wordt me een beetje te gek :P
Je lokale DHZ zaak (fiets/auto benodigdheden, of bij de zaklampen), fietshandel of garage heeft een ruime keuze aan kleine lampjes op veilige laagspanning, in allerhande prijsklasses.
Een tip: als je de lampjes met te weinig spanning voed, gaan ze veel langer mee (en levensduur is bij goedkope lampjes wel een issue).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Dat het via VNC en zo kan, dat geloof ik wel ja. Maar het idee was dus om echt alleen het scherm te gebruiken (het topic zou dan ook in het verkeerde forum staan). De PDA heeft verder ook z'n beste tijd gehad (batterij/voeding slecht).
Daarbij leek het me een ideaal schermpje om ooit eens in de kast zelf in te bouwen, zoals de (erg dure) mediacenter-kasten soms al hebben.

Het gaat overigens om Windows Vista, maar in principe maakt dat niet uit aangezien het mij ging om het aansluiten van het schermpje zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Heb laatst op ebay een USB microscoop gekocht, voor de leuk maar ook wel handig voor SMD spul (uitlijnen, solderingen checken). Kostte zo'n 60 euro, geen $10 prul dus maar wel vrij goedkoop evengoed, ik was dan ook blij verrast dat het ding een best aardige beeldkwaliteit heeft.

Zo kun je een printje van dichtbij bekijken:
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/micro1.jpg

Of kijken hoe je ook op ebay bestelde 0605 RGB LEDs er nou eigenlijk uit zien :)
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/micro2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/micro3.jpg

Je kunt er ook filmpjes mee maken, wat dan weer leuk is voor dit soort dingen:
klikkerdeklik voor filmpje Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/micro4.jpg

Maar het mooiste is misschien wel dat het ding stiekem gewoon een webcam is met wat lenzen ervoor, en dat bij de betreffende webcam dan ook nog allerlei effecten zitten zoals beeld bewegingen, face detection en allerhande foto-frames. Zo kun je je oscillator wat minder alleen laten zijn door de kerstman langs te laten komen :)
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/micro5.jpg

Overigens zitten er ook vrij veel nuttige instellingen op in die webcam, erg goede en ruime brightness instellingen. Enige nadeel tot nu toe is dat de LEDs die ingebouwd zitten in de microscoop permanent aan staan, ze gaan al aan zodra je de stekker in de USB poort stopt (wat tegen alle standaarden in is, maarja). Voor de rest een aanrader.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

@hierboven met dat filmpje.

*floep* en weg was je ledje. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Hmm, da's idd geen slechte kwaliteit. Kreng is ook echt 1.3MPixel I presume, en niet een semi-interpolated 320x200-unit? :) Misschien ook maar es aanschaffen.

Ow, en enig idee of het ding ook onder Linux werkt?

[ Voor 14% gewijzigd door Sprite_tm op 30-01-2008 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Ja je ziet em niet eens wegvliegen, van het ene frame naar het andere is ie opeens weg :)
Sprite_tm schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 22:50:
Hmm, da's idd geen slechte kwaliteit. Kreng is ook echt 1.3MPixel I presume, en niet een semi-interpolated 320x200-unit? :) Misschien ook maar es aanschaffen.
Zeker geen 320x200 in ieder geval, het ziet er wel uit als 1.3MPixel, misschien dat de sensor wel iets minder is maar ik heb daar verder geen informatie over gevonden. Maximale capture resolutie is 1280x1024 en dat ziet er gewoon goed uit, niet uitgerekt.
Ow, en enig idee of het ding ook onder Linux werkt?
Zit standaard alleen een CD bij met setup.exe en verder niets, is overigens dezelfde software als op coolmicroscope.com staat. Maar ik weet dat er een Syntek STK-1135 in zit (zie hier meer info), wat gewoon een standaard USB-CMOS sensor webcam interface ICtje is. Wordt ook gebruikt door sommige Asus PCs met ingebouwde camera, dus er is vast wel wat voor te vinden voor linux. Ben in ieder geval wel wat dingen tegen gekomen toen ik op het type zocht. In Windows wordt het ding als standaard webcam herkend (heet ook gewoon USB 2.0 webcam oid) en is in elk programma (met twain (bestaat dat nog?) interface) te bereiken dus het is geen specifieke software ofzo.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Grmbl, ik heb mijn versterker bijna af, en die stomme BMM electronics levert mijn weerstanden maar niet uit. :(

't zijn vishay metaalfilm weerstanden overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06-2024
Voor m'n 433MHz-projectje ben ik alvast met een scheef oog aan het kijken naar een oplossing voor het bijhouden van de tijd. Nou zijn er plenty RTC-chipjes met I2C-bus of iets soortgelijks en een of enkele programmeerbare alarmen. Heel fijn allemaal, maar een beetje jammer dat ze gelijk gereset zijn als je de spanning eraf haalt. En ook een beetje jammer dat ze toch weer extra componenten nodig hebben..

Ik zoek dus iets om zonder veel fuss de datum & tijd bij te houden, en het zou leuk zijn als het een alarm heeft dat een interrupt kan genereren. Zijn er kant-en-klaar oplossingen die DCF77 gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Fuzzillogic schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 01:33:
Voor m'n 433MHz-projectje ben ik alvast met een scheef oog aan het kijken naar een oplossing voor het bijhouden van de tijd. Nou zijn er plenty RTC-chipjes met I2C-bus of iets soortgelijks en een of enkele programmeerbare alarmen. Heel fijn allemaal, maar een beetje jammer dat ze gelijk gereset zijn als je de spanning eraf haalt. En ook een beetje jammer dat ze toch weer extra componenten nodig hebben..

Ik zoek dus iets om zonder veel fuss de datum & tijd bij te houden, en het zou leuk zijn als het een alarm heeft dat een interrupt kan genereren. Zijn er kant-en-klaar oplossingen die DCF77 gebruiken?
Als je de DS1302 gebruikt kan je er een goldcap op aansluiten, die laad binnen enkele seconden op, maar kan dat ding vervolgens uren lang nog van prik voorzien!

En ja DCF77, ik ben er nu ook mee bezig, 11 euro ontvangertje van conrad, dan moet je een decodeerprogramma schrijven. (ik heb het al werkend, alleen als ik partiteit ga checken gaat het mis, nog even aan proggen dus.)

Ik ga beide dingen gebruiken voor mijn nixie klok overigens.

[ Voor 13% gewijzigd door mace op 31-01-2008 02:25 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 16 Laatste

Dit topic is gesloten.