De EL-kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 16 Laatste
Acties:
  • 66.211 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-04 07:17

NielsNL

DigiCow

madwizard schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 22:07:
[...] Enige nadeel tot nu toe is dat de LEDs die ingebouwd zitten in de microscoop permanent aan staan, ze gaan al aan zodra je de stekker in de USB poort stopt (wat tegen alle standaarden in is, maarja). Voor de rest een aanrader.
Ik heb zomaar het idee dat je daar binnen de kortste keren een mooie oplossing voor hebt gevonden. Ik ben iig alvast benieuwd. :P

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Moet vrij eenvoudig op te lossen zijn inderdaad, al denk ik dat ik em liever niet open maak (zit niet echt met schroeven vast ofzo. Op zich kun je met de brightness instellingen meestal de overbelichting bijna helemaal weg krijgen.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Meer info hier.
Duurde even, maar dan heb je ook wat. :/

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeromeB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-02 00:31

JeromeB

woei

wacco, ik las toevallig je interview op kerneltrap. Mooi project. _/-\o_

PC load letter? What the fuck does that mean?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 06:02

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Feli dude! Ik kan me de doodsangsten (voor externe magische rook) die je uitgestaan moet hebben @ 1e power-up wel voorstellen :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Thanks. :)
Helaas ben ik er nog niet helemaal, want het begint er meer en meer op te lijken dat de PROM voor de FPGA kuren heeft. Vervelende is dat ik m'n eigen programmer gebruik en daarvoor m'n eigen tooltje heb moeten schrijven, dus 'even' testen of het op andere hardware werkt is nogal lastig (afgezien van dat ik zowiezo geen andere hardware heb liggen :X ).
Dus als iemand toevallig een bordje met een xilinx xcf prom heeft liggen (zo'n spartan 3 starter kit bijvoorbeeld) en een Amontec JTAGkey programmer heeft, en de weg weet met cygwin, en wat spul wil testen, gaarne even melden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:57

mace

Sapere Aude

Heeft iemand nog 74141 driver IC's voor nixies nodig?

Ik heb nu een stuk of 50 van de russische variant liggen. (K155ID1)
Deze zijn beter dan de westerse variant, en stukken goedkoper.

Ik hoef er niks aan te verdienen, 50 stuks kopen was gewoon voordeliger.

offtopic:
Ik denk ik vraag het even hier, want hier zitten toch de meeste nixie personen. :)

[ Voor 31% gewijzigd door mace op 01-02-2008 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Voor wie de coilgun niet interessant genoeg vindt:
http://www.youtube.com/watch?v=i1q_rRicAwI
Dikke railgun :)
Voor de duidelijkheid, dat ding wat ze afschieten is geen raket, "gewoon" een blok aluminium :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-04 18:14

dalus

Firing Sparks

Anoniem: 83328 schreef op zondag 03 februari 2008 @ 12:08:
Voor wie de coilgun niet interessant genoeg vindt:
http://www.youtube.com/watch?v=i1q_rRicAwI
Dikke railgun :)
Voor de duidelijkheid, dat ding wat ze afschieten is geen raket, "gewoon" een blok aluminium :D
En dan kun je hem weer opnieuw gaan bouwen want de rails zijn gecorrodeerd ;) Die dingen zijn in 90% van de gevallen nog single shot omdat ze de stroom nog niet effectief genoeg door het bewegend projectiel kunnen sturen.
MaCe1337 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 00:19:
Grmbl, ik heb mijn versterker bijna af, en die stomme BMM electronics levert mijn weerstanden maar niet uit. :(

't zijn vishay metaalfilm weerstanden overigens.
Komt bekend voor, Dalusje heeft 3 maanden op zijn tweeters van BMM kunnen wachten, verwachte levertijd 5 dagen |:(

[ Voor 26% gewijzigd door dalus op 03-02-2008 12:25 ]

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:34

DaWaN

'r you wicked ??

Zo even een vraagje, sorry voor het niveau :')

Ik heb een PIC en daarmee moet ik een logic pin op high of low zetten.
Officieel moet je die logic pin met een (mechanische) schakelaar op 12V of aan de ground hangen. Nu wil ik die schakelaar vervangen door de PIC.
Dit is wat ik nu heb:
Afbeeldingslocatie: http://xs124.xs.to/xs124/08050/modeselect269.png
Het probleem is wanneer de logic pin high is dat de 500 ohm weerstand staat te dissiperen en dat wanneer de logic pin low is dat ik niet 100% zeker ben dat hij low genoeg is. Daaorm zou ik iets willen hebben wat die pin mbv de uitgang van de PIC schakelt naar (iig zo dichtmogelijk) 12V en ground (0V)

Als het kan zou ik het liefst met standaard componenten werken aangezien ik het dan morgen alvast kan gaan maken. Als er een IC voor besteld moet worden is het geen probleem maar het liefst niet

De logic pin trekt max 10mA en high is >7,5V en low is <1,0V
Officieel moet hij ook vanzelf naar logic high gaan wanneer de pin los is, ik wil daar niet vanuit gaan aangezien er 2 controllers parallel gaan staan dus dan kunnen er misschien vage dingen gebeuren.

[ Voor 9% gewijzigd door DaWaN op 03-02-2008 14:21 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik zou voor een comparator gaan. 0 en 12V als voedingspanning en 2.5V als threshhold. Kan die 10mA prima leveren

Afbeeldingslocatie: http://www.deyes.sefton.sch.uk/technology/images/A-%20Level/Electronic%20Systems/comparator.gif

Iedere opamp moet volgens mij voldoen.

Of we doen het makkelijk op de SA007 manier :+

[ Voor 8% gewijzigd door lemming_nl op 03-02-2008 14:25 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 19:28

SA007

Moderator Tweaking
Waarom niet gewoon een 1K pullup naar 12V met een standaard npn transistor om 'm naar ground te trekken?

Kost je 2x 1k weerstand en een npn transistor, totaal 15 cent ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Iemand een idee hoe je een kristal op z'n overtone kan laten oscilleren? Ik heb hier een 27MHz kristal wat als je 'm op yer olde standaardmanier in een schakeling giet, vrolijk op 9MHz gaat trillen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

Sprite_tm schreef op zondag 03 februari 2008 @ 20:05:
Iemand een idee hoe je een kristal op z'n overtone kan laten oscilleren? Ik heb hier een 27MHz kristal wat als je 'm op yer olde standaardmanier in een schakeling giet, vrolijk op 9MHz gaat trillen :X
http://hem.passagen.se/communication/txo.html

Stukje naar beneden scrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ugh, spoeltjes :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Wat is HF toch leuk ;)

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

meh, het is maar 1 spoeltje hoor, m'n fm zender met eindtrap had er iets meer 8)7
Maar ja het is dan ook dik 10 jaar geleden dat ik me actief bezig hield met electronica.
Overigens wel hulde voor de knappe koppen hier, ik zie dingen voorbij komen die niet zolang geleden gewoon niet mogelijk waren voor DIY projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Mja, ik ben zo iemand die liever een complete DSP in een CPLD stopt of een AVR misbruikt voor signaalprocessing-doeleinden dan dat 'ie zich met filters e.d. bezig gaat houden... ik kan het allemaal wel, maar om nou te zeggen dat ik er groot fan van ben.... neen. Ook hierbij: als ik moeilijk moet gaan doen met spoelen enzo, wacht ik wel totdat ik ergens een ander kristal besteld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 13:02
Ik sluit me aan bij Sprite, filters zijn veel makkelijker in de micro controller, vooral een kleine aanpassing is stukken makkelijker. De interne PLL van de PIC is trouwens ook geweldig, oh, micro controller draait niet hard genoeg... 1 parameter aanpassen en hij draait weer een stuk harder :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167155

Zjosh schreef op zondag 03 februari 2008 @ 22:45:
. De interne PLL van de PIC is trouwens ook geweldig, oh, micro controller draait niet hard genoeg... 1 parameter aanpassen en hij draait weer een stuk harder :9~
Beetje jammer dat die frequentie dan ook weer door 4 gedeeld wordt, houd je nog niets over 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Als de TV bij het aanzetten als een gek begint te knipperen/tikken lijkt me niet goed. Hij 'start' ook niet door. Slechts een hele enkele keer. Nieuwe tv dus... Maar tot die tijd enig idee wat het kan zijn? Oude aristona bak (52KV2525).

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Jazzper schreef op maandag 04 februari 2008 @ 17:18:
Als de TV bij het aanzetten als een gek begint te knipperen/tikken lijkt me niet goed. Hij 'start' ook niet door. Slechts een hele enkele keer. Nieuwe tv dus... Maar tot die tijd enig idee wat het kan zijn? Oude aristona bak (52KV2525).
Is waarschijnlijk de hoogspanningstrafo die dood is of ergens overslaat. Ik zou hem eens opendraaien en kijken of je ergens bij de dikke rode draad van de beeldbuis vonken ziet.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Woei mijn DS1820 werkt via mijn Atmega32 en Codevision, leuk speelgoed toch :)
Nu eens kijken hoe ik het getal precies over de seriele poort ga gooien, het is 9 bits :/

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Atlas: Heb je meerdere manieren voor. Wat ik het makkelijkst vind is het gewoon in 3 hex-letters over sturen, met een enter erachteraan. Kan je iig direct zien wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
3 octaal bedoel je ;)

Je kan natuurlijk ook de temp naar decimaal zetten en dat als characters over de seriele poort gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 15:23

mux

99% efficient!

Nog zo'n superhoge kwaliteit vraag:

ik heb drie monitoren, allemaal verschillende merken/types maar intern hetzelfde, althans de voeding (Benq). De backlight hiervan gaat stuk doordat twee powertorren kapot gaan. Nu heb ik die vervangen, en nog eens, maar dat kan ik niet blijven doen. Om een betere diagnose te kunnen stellen zou het nuttig zijn om bijvoorbeeld te weten hoe torren stuk gaan. Wat is de failure mode van (>1A) transistoren?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Heb je enig idee wat die torren doen? Wat schakelen ze (spanning, stroom)? Schakelen ze uberhaupt wel? (dus alleen open/dicht, niet als analoge versterker ingezet) Wat zit er voor en erna in de schakeling? (Vooral spoelen kunnen verneukeratief zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ze zorgen dat de backlight van de schermen aangaat. Voor zover ik het kan identificeren wordt dmv een TI PWM controller een blokgolf gegenereerd aan de basis en schakelt één tor de +5 of +12V (verschilt tussen de monitoren) naar één kant van de primaire winding van de hoogspanningstrafo en schakelt de andere tor tussen GND en de andere kant van de primaire winding.

Tsja, waarschijnlijk is het vrij obviously de spoelwerking die voor een negatieve bias zorgt over collector-emitter en hem daardoor stuk laat gaan. Er zitten condo's voor, die zouden die klap moeten opvangen. Kan het zijn dat die brak zijn geworden (door langdurige blootstelling aan hitte bijv) en dat dat ervoor zorgt dat de torren kapotgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Laatst online: 02-11-2024

dbeijer85

Super fast charger

Als er inderdaad gecompenseerd wordt voor de spoelwerking, wordt het probleem dan niet opgelost met een vrijloopdiode?

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Die zit vaak al in de mosfet... maar als je die een beetje wilt sparen kan je er natuurlijk altijd een extra diode overheenzetten. Misschien dat een Shottky hier wel een goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik moet eens een doosje schottky's kopen..

Nog een ander kort vraagje: heeft iemand ervaring met FreePCB en exporteren naar een programma dat kan printen? Ik heb wel wat geproduceerd, maar geimporteerd in ultiboard schijnt het brak te worden. Doe ik iets fout? (ik gebruik freePCB, ander persoon die uitprint ultiboard)

Het probleem zit hem vooral in dat de pads te klein lijken te worden als er geen lead aan vast zit: twee pads van een header waarbij één pin niet aangesloten zit krijgen op de print een verschillende grootte.

[ Voor 24% gewijzigd door mux op 07-02-2008 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Kan je niet gewoon een UF400x gebruiken? Zijn die niet goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Om er echt zeker van te zijn dat je tegenspanning zich niet opbouwt wil ik het geld wel uitgeven aan schottky's hoor, en zo duur is dat nou ook weer niet. Alle transistoren kunnen -0.3V hebben, maar sommigen falen al boven de -1 (en dat is toch wel behoorlijk dicht bij een uf400x). Of praat ik nu peop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleWan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-04 18:32
madwizard schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 23:20:
Die komt dan zeker van Aoyue/wiltec? Nadeel daarvan is dat dat pasta is die eigenlijk bedoeld is voor pneumatisch aanbrengen of via een stencil, en niet via een injectiespuit. Het werkt op zich wel (gebruikte het ook altijd) maar het blijft gewoon erg lastig aanbrengen, dat spul van Conrad werkt een stuk beter maar dat kost dan ook wel een tientje voor 5cc. Pasta specifiek voor dit doel gemaakt is een stuk minder stroperig.
Waar kan je die pasta (spuiten) kopen voor SMD werk? Ik ben er naar op zoek, ik zou ze liefst online bestellen.

http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Mja, bij conrad dus, maar het is wel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

MaCe1337 schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 16:34:
Mja, bij conrad dus, maar het is wel duur.
Laatste keer dat ik ze bij conrad probeerde te bestellen waren ze uit het assortiment gehaald.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Wanneer was dat? Laatste keer dat ik het bestelde (=2 weken terug ofzo) kreeg ik 't gewoon binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Zucht. Al bijna twee weken aan het vechten met m'n XSVF parser dus ik begon meer en meer paranoia te raken of m'n FPGA gewoon niet dood was misschien. Dus vanmiddag het briljante tooltje xc3sprog even zitten patchen zodat het met mijn programmer werkt (of eigenlijk, mijn systeem, ik heb geen libftdi maar wel de d2xx drivers geinstalleerd) et voila;

(zie linksonder, dat ledje zit aan de fpga)

Woensdag oplevering voor het afgelopen semester op school, dus ik kan nu iig aantonen dat het hardware-wijs iig grotendeels goed zit. :*)

* wacco heeft het gevoel alsof er een 200 kilo last van z'n schouders is gevallen, hoofdpijn is ook direct weg, helemaal super-trippy-happy-bui atm 8)

EDIT
Kleine moeite om er dan ook wat zinnigers in te knallen. Say, een testpatroon naar de VGA? :P

[ Voor 9% gewijzigd door wacco op 09-02-2008 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Sprite_tm schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 18:34:
Wanneer was dat? Laatste keer dat ik het bestelde (=2 weken terug ofzo) kreeg ik 't gewoon binnen.
Zoiets een half jaar terug toen wist conrad niet of het blijvend was.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:10
Ik ben al geruime tijd opzoek naar een paar "mr2835s Overvoltage Transient Suppressor's"
aka MR2835SKG zo heb ik me laten vertellen. Dit is een diode die overspanning voorkomt en veelal toegepast is in de automotive industrie.
In dit geval GPS navigatie/ Spuit computer tbv de land/akkerbouw. Nu zijn deze wel te krijgen maar enkel in aantallen vanaf 500 stuks, dit loopt erg in de financien á € 1,22 per stuk (bij Farnell)

Nu was mijn vraag: hoe kan ik het beste eraan geraken, of is er misschien een andere oplossing mogelijk: een vervangend onderdeel/circuit. Ik heb er zelfs aan gedacht ze te overbruggen :X

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Puch-Maxi schreef op zondag 10 februari 2008 @ 22:08:
Ik ben al geruime tijd opzoek naar een paar "mr2835s Overvoltage Transient Suppressor's"
aka MR2835SKG zo heb ik me laten vertellen. Dit is een diode die overspanning voorkomt en veelal toegepast is in de automotive industrie.
In dit geval GPS navigatie/ Spuit computer tbv de land/akkerbouw. Nu zijn deze wel te krijgen maar enkel in aantallen vanaf 500 stuks, dit loopt erg in de financien á € 1,22 per stuk (bij Farnell)

Nu was mijn vraag: hoe kan ik het beste eraan geraken, of is er misschien een andere oplossing mogelijk: een vervangend onderdeel/circuit. Ik heb er zelfs aan gedacht ze te overbruggen :X
Kijk eens bij conrad waarschijnlijk hebben ze er daar wel eentje met een gelijkwaardige waarde.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Voti heeft ook wel een aantal TVS diodes: http://www.voti.nl/winkel/p/diodes.html

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Laatst online: 20:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom samplen... voor 1E per stuk? :/
Tenzij je ze niet ergens anders kunt krijgen vind ik het gewoon triest.
Sowieso: 500 stuks samplen? Beetje oplichting?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Boudewijn schreef op maandag 11 februari 2008 @ 01:07:
trappen ze toch niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Laatst online: 20:24
Boudewijn schreef op maandag 11 februari 2008 @ 01:07:
Als je bij een fabrikant samples aanvraagt krijg je je die meestal los in een zakje of in een stukje tape. Ze sturen natuurlijk niet zomaar een hele rol op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 12:36

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Als je goed leest zie je ook dat hij geen 500 stuks nodig heeft he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ok dan heb ik verkeerd gelezen en niets gezegd.
Samplen per 500stuks vond ik al vrij bruut :/.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:10
Bedankt voor de reacties, Ik was niet van plan om er 500 te samplen hoor :?
Ik bedoel ermee: ze worden verkocht per 500 stuks minimaal, ik heb er maar 2 van nodig.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-05 16:37

Gwannoes

Solderen moet je leren

Het is weer vrijdagmiddag... Tijd voor WOG. :O

Ik ben van plan om deze FM-zender te gaan bouwen. Het schijnt dat dat ontwerp op internet wijd verspreid is. Nu zit ik ff over die PCB te denken:
1) Zou ik perse een echte PCB moeten maken, of zou dit ook wel op een gaatjesboard of een stuk copperclad lukken? ('t gaat natuurlijk wel richting HF...)
2) Heeft iemand toevallig ooit zulke printjes (laten) maken/etsen, en hier nog 1 of meer van liggen?

Andere tips en/of opmerkingen zijn ook welkom...

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Afaik is uitzenden met zelfgemaakt spul op de FM-band, zeker als je geen radio-amateur bent, nog steeds illegaal. Zolang ik hier geen bewijs voor het tegendeel gezien heb, liever dit niet in EL bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Hmm, tja, dat snap ik. Maar ik dacht dat onder de 1mW gewoon legaal was. Ik zal er eens even naar kijken...

edit:
Pfff, wat een gedoe zeg. Ik zit op wetten.overheid.nl de telecommunicatiewet en aanverwante onderwerpen te lezen, maar daar is gewoon niet door te komen. :(
Is er iemand die hier meer verstand van heeft, en wat duidelijkheid kan geven over regelgeving over zenden op de FM-band?

[ Voor 57% gewijzigd door Gwannoes op 15-02-2008 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je moet bij het agentschap telecom wezen.

http://www.agentschap-tel...gvermogen_fm_zenders.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

aha, bedankt, da's waardevolle informatie.
Ik ben bang dat "mijn" zender wel meer dan 50nW gaat doen dus :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-04 20:31
Ik heb een vraag over het aansltuiten van een USB FM radio in de auto.(met name de antenne)

Het gaat om de USB FM Radio Reference Design. Het is een reference design om de Silabs Si4703 Fm tuner. (schema van de stick)

Ik heb nu de antenne, een gewoon stuk draad, verwijderd en er een adapter op gesoldeerd zodat ik hem in de auto kan aansluiten. Helaas is de ontvangst minder dan ik gehoopt had.

Ik heb 'm aangesloten in een Octavia II (1Z frame) en de ingebouwde antenne versterker word ook gevoed (direct op de geschakelde voeding in de auto)

Nu weet ik dat radio's en antennes hele aparte disciplines zijn maar ik hoop dat iemand hier een inschatting kan geven of deze manier van aansluiten goed is of dat het schema aangepast zou moeten worden.

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-05 16:09
Vraagje,

Ik heb een H-brug (Si9988) waarmee ik motortjes wil aansturen, H-brug heeft 3,8 tot 13V nodig ik voed hem met 5V, maar de motortjes die ik heb lopen op max 2.5V.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de H-brug op 5V blijft en dat de motortjes op 2,5 lopen.
Dacht zelf een zener diode tussen te zetten van 2,7V/2,4V of 5V pwmen met 50% duty of minder zodat Ugem onder 2,5V blijft.

Of hebben jullie een beter idee ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Cyrus The Virus schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 17:29:
Vraagje,

Ik heb een H-brug (Si9988) waarmee ik motortjes wil aansturen, H-brug heeft 3,8 tot 13V nodig ik voed hem met 5V, maar de motortjes die ik heb lopen op max 2.5V.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de H-brug op 5V blijft en dat de motortjes op 2,5 lopen.
Dacht zelf een zener diode tussen te zetten van 2,7V/2,4V of 5V pwmen met 50% duty of minder zodat Ugem onder 2,5V blijft.

Of hebben jullie een beter idee ?
PWM is het makkelijkste in dit geval.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-05 16:09
dalus schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 17:50:
[...]

PWM is het makkelijkste in dit geval.
maar zou 5V piek van 100uS (voorbeeld) niks uitmaken ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Cyrus The Virus schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 17:52:
[...]

maar zou 5V piek van 100uS (voorbeeld) niks uitmaken ?
Voor die motors niet zij zijn de gemiddelde spanning. Alleen moet de H-brug wel hogere piek stroomsterktes aankunnen.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-04 16:42
Hallo,

Ik zat donderdag in de krant te kijken en toen zag ik dit artikel in de advertentie van de Lidl.
Afbeeldingslocatie: http://img98.imageshack.us/img98/3098/dsc00143ri7.th.jpg

Het is een overspanningsbeveiliging met een vreemd gedrag.
Steek je dit ding in het stopcontact dan zou het alle apparaten in een staal van 35 meter moeten beschermen tegen bliksem en overspanning.

Wat ik alleen niet kan bedenken is hoe dit ding werkt. Hoe kan zo'n ding in staat zijn om apparaten die "in de buurt" zitten te beschermen tegen deze "gevaren". (offtopic: hoe reëel is de kans op overspanning?)

Misschien dat jullie me kunnen helpen met deze puzzel.

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122462

Tim_bots schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 18:58:
Hallo,

Ik zat donderdag in de krant te kijken en toen zag ik dit artikel in de advertentie van de Lidl.
[afbeelding]

Het is een overspanningsbeveiliging met een vreemd gedrag.
Steek je dit ding in het stopcontact dan zou het alle apparaten in een staal van 35 meter moeten beschermen tegen bliksem en overspanning.

Wat ik alleen niet kan bedenken is hoe dit ding werkt. Hoe kan zo'n ding in staat zijn om apparaten die "in de buurt" zitten te beschermen tegen deze "gevaren". (offtopic: hoe reëel is de kans op overspanning?)

Misschien dat jullie me kunnen helpen met deze puzzel.
Ik zou niet erg vertrouwen op dergelijke apparaatjes. Waarschijnlijk sluit dat ding je voedingslijnen gewoon kort bij een overspanning zodanig dat de hoofdschakelaar uitvliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Anoniem: 122462 schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 19:19:
[...]

Ik zou niet erg vertrouwen op dergelijke apparaatjes. Waarschijnlijk sluit dat ding je voedingslijnen gewoon kort bij een overspanning zodanig dat de hoofdschakelaar uitvliegt.
Wegleiden naar aarde kan ook, dan klapt aardlek schakelaar gewoon om. Werkt al met weinig stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

MrDummy schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 23:07:
[...]

Wegleiden naar aarde kan ook, dan klapt aardlek schakelaar gewoon om. Werkt al met weinig stroom.
En wat gebeurd er dan met de stroom die door bliksem in je 230 is gekomen? Inderdaad die molt al je apparaten alsnog! Daarom word je 230 kortgesloten.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hmm, van de week een stel stappenmotors gered van de vuilnisbak. Standaard type wat je wel vaker tegenkomt, met veel stappen, want ze kwamen uit een DMX scanner.

Maarjah, nu nog een doel ervoor verzinnen :+ Collega is helemaal gek van robots, maar mij trekt dat wat minder, tenzij het een robot is die bier voor me gaat halen ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

MrDummy schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 23:07:
[...]

Voor zover ik het kan zien aan het plaatje, is dat ding niet geaard.
Het vult de bovenkant van het stopcontact niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

dalus schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 23:22:
[...]

En wat gebeurd er dan met de stroom die door bliksem in je 230 is gekomen? Inderdaad die molt al je apparaten alsnog! Daarom word je 230 kortgesloten.
Dat kan, maar dan moet er zware relais inzitten. Er moet voor 20A kortgesloten worden.
Aardlek gaat ook snel genoeg waardoor boel ontkoppeld wordt van lichtnet. Dit is nodig om schok te voorkomen. En daar heb je geen zware relais voor nodig.
Bij kortsluiten van normale zekering heeft 1 nadeel: slechts 1 groep valt uit. Niet andere groepen en die wordt vrolijk gemold. Dus je hebt meerdere kortsluitapparaten van nodig.

En normale zekering heeft iets meer vertraging dan aardlek.
Aardlek is wel algemene schakelaar voor heel huis. Dan kan het alles uitgeschakeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-04 16:42
Volgens mij heb ik al weer een aardige discussie aan de gang geholpen. ;)

Mijn probleem met de "aardlek theorie" is dat het niet werkt in alle huizen. (Bij mij in huis zit in bijna geen een stopcontact een aarde aansluiting.)

De "blaas alle stoppen eruit" :P theorie heeft weer als nadeel dat dit niet voor alle fasen tegelijk werkt en ook lastig kan zijn voor de gebruiker met smeltzekeringen.

Dus wat is dan de truuk van dit ding (niet dat ik het weet)

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

MrDummy schreef op zondag 17 februari 2008 @ 09:08:
[...]

Dat kan, maar dan moet er zware relais inzitten. Er moet voor 20A kortgesloten worden.
Aardlek gaat ook snel genoeg waardoor boel ontkoppeld wordt van lichtnet. Dit is nodig om schok te voorkomen. En daar heb je geen zware relais voor nodig.
Bij kortsluiten van normale zekering heeft 1 nadeel: slechts 1 groep valt uit. Niet andere groepen en die wordt vrolijk gemold. Dus je hebt meerdere kortsluitapparaten van nodig.

En normale zekering heeft iets meer vertraging dan aardlek.
Aardlek is wel algemene schakelaar voor heel huis. Dan kan het alles uitgeschakeld worden.
Het probleem is dat je met de overspanning zit op je lichtnet, de aardlek omgooien beperkt alleen extra schade doordat na de inslag de stroom eraf word gehaald. En 20 A kortsluiten is een eitje hiervoor worden transiënt voltage suppressors gebruikt die een paar duizend ampère aankunnen. Het nadeel is dat je op elke groep zo'n transient voltage suppressor moet hebben.

Ter info http://www.abb-control.com/pdf/catalog/LV003.pdf

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78792

Tim_bots schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 18:58:
[afbeelding]

Wat ik alleen niet kan bedenken is hoe dit ding werkt.
Overspanningsbeveiliging is een electronisch circuit dat alles wat meer is dan 230vac kortsluit naar de nul, hij hoeft maar 16 ampere te kunnen kortsluiten want daarboven gaat je zekering in de meterkast eruit.
In geval van bliksem doet hij zijn best om alles kort te sluiten naar nul, je zekering gaat eruit, overspannigsbeveiliging korsluit nog steeds beide fasen, daardoor staan er dan op beide draden evenveel spanning(minder dan 230V verschil), waardoor het apparaat geen spanningsverschil merkt.

Aarlekschakelaar meet hoeveel ampere er door de fase en door de nul gaat, als er een verschil in zit van 30mA gaat hij ervan uit dat iemand deze kan voelen en afvloeit via de aarde(Tim heeft de fase in de linkerhand en staat met zijn rechtervoet op de verwarming, geen fijn gevoel :X )
(Voor wasmachine's en industrie wil dit nog wel eens 500mA zijn 8)7 )
De "aarlektheorie" werkt dus ook als er geen geaarde stopcontacten in huis zijn, aardlekbeveiliging kijkt niet naar de stroom door de aardpin in de meterkast of energievoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hoe moeilijk is het om aan een Atmega32 een extra UART poort te bouwen? :)
Ik heb namelijk 2 RS232 poorten nodig en de Atmega32 heeft er maar 1. Of moet ik terugvallen op de Atmega162? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Hangt ervan af wat je ermee wilt doen. Als je lage snelheden gebruikt (tot, weetikhet, 9K6 ofzo) kan je een softwarematige uart pakken. Dat werkt ook nog op hogere baudrates als je alleen wilt verzenden of alleen wilt ontvangen, en wilt accepteren dat je voor de duur van een byte vastzit aan je detectie-code. Als dat allemaal niet opgaat kan je een extra chipje gebruiken: ik weet bijvoorbeeld dat Maxim SPI-aanstuurbare UARTS heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Sprite_tm schreef op zondag 17 februari 2008 @ 13:12:
ik weet bijvoorbeeld dat Maxim SPI-aanstuurbare UARTS heeft.
Kies dan I2C, da's volgens mij makkelijker dan SPI :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Het ontloopt elkaar niet zoveel. Omdat het niet open-collector hoeft te wezen, is SPI wel sneller tho'. Komt bij dat ik geen i2c-uarts ken :)

[ Voor 15% gewijzigd door Sprite_tm op 17-02-2008 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hm idd, Maxim biedt alleen SPI-UARTS aan. Nou ja, dan houdt 't op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hey allemaal,

Ik heb net een tiny2313 geprogged (hmmz valt niet mee, makefiles, fuses...) maar goed gelukt!

Ik gebruik een usbasp programmer.

Mijn vraag is nu, kan ik de tiny nog programeren als ik de programmeer pinnetjes (BEHALVE reset) als IO gebruik?

Ik meen namelijk iets gelezen te hebben dat als je een bepaalde pin (of set pinnetjes) als IO configureerde dat je dan alleen nog maar met een HighVoltage programmer de boel kon programeren... maar zeker weten van hoe en wat doe ik niet.

Iemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Da's inderdaad alleen met reset. Er is wel een issue met het gebruiken van die IO-pinnetjes als je de AVR in-system programmeert: als je hardware hebt die je pinnetjes bijvoorbeeld naar de plus trekt, kan je programmer ze niet meer naar ground trekken. Als je je AVR echter eruit trekt als je 'm wilt programmeren, hoef je (behalve de reset dus) nergens rekening mee te houden qua pin-gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Als je toch in system wil gaan programmeren, zorg dan dat je:
- Of sck/miso/mosi niet gebruikt als i/o
- Of gebruikt als output (wel opletten met wat er aan die uitput hangt, die pinnentjes gaan namelijk alle kanten op tijdens het programmeren)
- Of als input en die loskoppelen of uitschakelen.

Dat uitschakelen kan je goed doen door de resetlijnen aan elkaar te gooien van je output chip en de attiny, hierdoor gaat die chip ook in reset als je gaat programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 13:17
Ik ben thuis bezig met mijn modeltrein en zat te denken aan het digitaliseren hiervan. Ik vraag me nu alleen af hoe dat in z'n werk gaat. Als ik in de locomotief een microcontroller plaats, zou ik deze via de rails signalen kunnen geven.
Echter, aangezien er maar 2 rails zijn, is er geen ruimte voor voeding en een signaal. Daar zou ik dan minimaal 3 rails voor nodig hebben.

Het signaal kan ik niet zomaar als voeding gebruiken, omdat deze constant wisselt en mijn microcontroller dan geen voeding krijgt en opnieuw opstart (bij elke puls).
Is dit op te lossen door het signaal via een condensator als voeding voor de microcontroller te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-05 06:36

Harrie

NederVlaming

Kan je het signaal niet superponeren op de voeding rail? Dan kan je door goede filtering die wel weer uit elkaar halen toch?

Vergelijk het met bijvoorbeeld netwerk via het stopcontact :-) Daar gaat het signaal en de voeding ook over 1 draad.

[ Voor 32% gewijzigd door Harrie op 18-02-2008 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sprite_tm schreef op zondag 17 februari 2008 @ 23:18:
AVR in-system programmeert: als je hardware hebt die je pinnetjes bijvoorbeeld naar de plus trekt, kan je programmer ze niet meer naar ground trekken.
Trekt je programmer niet eerst de reset omhoog voordat hij gaat programmen? zodat als je die pinnetjes alsoutputs gebruikt dat ze dan tijdens programeren niet gek gaan doen?

Enne ohja, ik gebruik idd een icsp programmer (de AVR is een smd versie dus die trek ik niet steeds uit mijn schakeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maikel schreef op maandag 18 februari 2008 @ 13:25:
Het signaal kan ik niet zomaar als voeding gebruiken, omdat deze constant wisselt en mijn microcontroller dan geen voeding krijgt en opnieuw opstart (bij elke puls).
Dan moet je een diode brug gelijkrichter gebruiken

zie: Wikipedia: Bruggelijkrichter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 13:17
Anoniem: 167155 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 13:32:
[...]

Dan moet je een diode brug gelijkrichter gebruiken

zie: Wikipedia: Bruggelijkrichter
Een gelijkrichter lijkt me niet nodig, aangezien het om gelijkspanning gaat. Een rail zou dan de - zijn en de ander de +/het signaal. Door middel van een condensator zou ik de tijd dat het signaal laag is, moeten kunnen opvangen.
Of zie ik dat verkeerd?

Superponeren zou inderdaad ook kunnen, maar is voor mij erg lastig. Ik ben nog niet zo lang bezig met elektronica. Bovendien is de ruimte in een locomotiefje erg beperkt (schaal N: 1/160). Ik vraag me zelfs af of een condensator zou passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Superponeren is best eenvoudig hoor, kan al met een paar diodes en een paar transistors.

Het is wel eenvoudiger om het hele signaal aan/uit te zetten, maar met superponeren kan je condensator voor de stabilisatie in de trein wel een heeel stuk kleiner (of misschien zelfs helemaal weg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Anoniem: 167155 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 13:30:
[...]

Trekt je programmer niet eerst de reset omhoog voordat hij gaat programmen? zodat als je die pinnetjes alsoutputs gebruikt dat ze dan tijdens programeren niet gek gaan doen?

Enne ohja, ik gebruik idd een icsp programmer (de AVR is een smd versie dus die trek ik niet steeds uit mijn schakeling)
Het punt is niet zozeer de AVR, het punt is de hardware eromheen. Stel, je hebt een motor-driver aan een programmeer-pinnetje geknoopt, dan moet je er rekening mee houden dat je motor tijdens het programmeren wel es rare dingen kan gaan doen. Erger: Stel, je hebt de output van een ander chipje aan dat pinnetje gehangen, en for whatever reason output dat chipje een hoog nivo op het moment dat je je AVR wil gaan programmeren. Dan kan je programmer dat nivo nooit meer 'omlaagdrukken' en zal het programmeren mislukken. In een derde geval zou je nog ergens een grote capaciteit aan je pinnetjes kunnen hebben hangen, wat zou kunnen betekenen dat de flanken van het programmer-signaal zo vertraagd worden dat het ook mislukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Als je die isp pinnen echt nodig hebt kan je er een 4053 tussen zetten en die als switch gebruiken. Niet vergeten om dan wel een beveiliging (pullup/down weerstandje ofzo) te maken als je circuit smokable components bevat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sprite_tm schreef op maandag 18 februari 2008 @ 14:37:
[...]

Het punt is niet zozeer de AVR, het punt is de hardware eromheen.
Oh jah nee:) op die fiets , dan maakt het voor mij niets uit, er hangt maar een ledje aan :P

Bedankt voor de tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maikel schreef op maandag 18 februari 2008 @ 13:40:
[...]

Een gelijkrichter lijkt me niet nodig, aangezien het om gelijkspanning gaat.
Dat is nieeet goeeed :), nee je mag kiezen uit wisselspanning of wisselspanning ;-)

Als je kijkt naar die Fleishman dingen ( of bijv. de intellibox van uelenbrock) die sturen een data siganaal wat wisselt tussen -15 V en +15 V (zou ook hoger kunnen zijn) naar een versterker.

De enige functie van deze versterker is om genoeg stroom te kunnen leveren zodat het wisselende data signaal (wissel spanning!) je motoren en lampjes van energie kan voorzien.

Het "probleem" , wat je zelf ook al aangaf, is dat je motortje en electronica op gelijkspanning lopen...
De oplossing is dan dus een gelijkrichter te gebruiken.

Lees anders ook eens het boek van Steffen van de Vries, Digitale modeltreinbestuuring met EDiTS Pro.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 167155 op 18-02-2008 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Laatst online: 12-05 14:19
Jej, mijn usb hub + usb serial converter + usb atmelprogrammer werkt. Ik heb een chipje uit een 2 euro usb hub gecombineerd met een ft232r als usb-serial converter en een usbasp als atmel programmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Vertel daar es wat meer over, Springuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 15:49
maikel schreef op maandag 18 februari 2008 @ 13:25:
Ik ben thuis bezig met mijn modeltrein en zat te denken aan het digitaliseren hiervan. Ik vraag me nu alleen af hoe dat in z'n werk gaat.
Het komt er op neer dat altijd een soort wisselstroom op de sporen wordt gezet (ook voor gelijkstroomtreinen) waarbij door het afwisselen tussen positieve en negatieve spanning informatie gecodeerd wordt (en er altijd een voedingsspanning aanwezig is; niet vergeten een bruggelijkrichter te gebruiken en natuurlijk een condensator voor wanneer er slecht contact is).

Tenzij je grote treinen hebt (groter dan HO) of graag met SMD componenten enzo prutst zou ik toch aanraden gewoonweg decoders te kopen...

De twee normaal gebruikte protocols die ik ken zijn marklin motorola en DCC:

http://spazioinwind.libero.it/scorzoni/motorola.htm voor marklin
http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/DCCStds.html voor de rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 16:15

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Pff, na een avondje ploeteren eindelijk mijn moodlight-code werkend @ Arduino :) ...en vervolgens bouw ik kortsluiting op mijn breadboard waardoor nu (gelukkig alleen) de fuse op het bordje is doorgebrand :X Maar m'n code werkt en daar ben ik best trots op, mijn eerste zelfgemaakte µC progje.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauws79
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2023
Dat Arduino project klinkt toch wel interessant, maar toch nog's een vraagje. Als ik het arduino
project vergelijk met 'gewoon' isp programmeren, waar zit dan de meerwaarde? Is het alleen
de software met api's etc ? Ik zag dat het ding makkelijk te programmeren is voor mensen
zonder ISP programmer, maar als je zo'n ding al hebt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06-2024
mauws79 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 08:25:
Dat Arduino project klinkt toch wel interessant, maar toch nog's een vraagje. Als ik het arduino
project vergelijk met 'gewoon' isp programmeren, waar zit dan de meerwaarde? Is het alleen
de software met api's etc ? Ik zag dat het ding makkelijk te programmeren is voor mensen
zonder ISP programmer, maar als je zo'n ding al hebt dan?
Als je zo'n ding hebt dan kun je zelf de Arduino bootloader in een atmega zetten :) Arduino is vooral voor n00bs zoals ik praktisch. Omdat het een gestandaardiseerd iets is, is het kiezen van de juiste COM-poort zo ongeveer het moeilijkste dat je moet doen.

Het is gewoon een I/O bordje, waar zaken zoals voeding en interfacing via USB met een PC al voor je gedaan is. Je kunt als beginner hiermee makkelijk aan de slag.

Maar als je al ervaring hebt met het zelf programmeren van die dingen, AVRStudio oid onder de knie hebt, en een fijne workflow hebt, dan biedt het weinig meerwaarde denk ik. Je kunt dan wel nog steeds Arduino-code gebruiken voor je eigen projectjes, aangezien het gewoon C is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Laatst online: 12-05 14:19
sebastius schreef op maandag 18 februari 2008 @ 23:40:
Vertel daar es wat meer over, Springuin?
:) Ik was er al bang voor, ik had geen zin om foto's te maken gisterenavond, maar bij deze:
Afbeeldingslocatie: http://hoopje.nl.eu.org/got/IMG_0851_small.JPG
Afbeeldingslocatie: http://hoopje.nl.eu.org/got/IMG_0853_small.JPG

In feite is het niet meer dan ik zei, een USB hub met daaraan een usbasp, dat is een atmel programmer voor aan je usb poort, en een ft232r schakelingetje als usb-serial converter.
Dat geheel kan ik dan mooi gebruiken voor het bouwen van toekomstige projectjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ooh, dus je hebt eigenlijk nu in één kastje: -USB Hub, USB-ASP en een Serieele poort. Geinig idee, ga ik ook iets mee doen als ik weer zin en tijd heb, dit scheelt een hoop ruimte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Zo, gister bij de Wibra voor E13 een electrische bakplaat gescoord. 800 watt, netjes vierkant en met een Teflon bedekt oppervlak. Wat heeft dat met electro te maken? Nou, ik wil op de korte termijn dit es gaan proberen.

Zit ik met een probleem: hoe ga ik de soldeerpasta goed krijgen? Daar heb je eigenlijk, als je het goed wilt doen, een stencil voor nodig. Maar waar ga ik die vandaanhalen? Bestellen? Ik zou niet weten waar hier in Nederland. Zelf uitsnijden? Dat gaat me noooit lukken met de pootjes van de moderne tqfps. Ik ben al wat aan het proberen geweest met een pantograaf, een stuk plastic en een DVD-laser, maar dat is ook niet je van het... Hebben jullie toevallig nog ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Volgens mij kan je bij tqfp nog wel smokkelen door niet per pin een gaatje te maken, maar een dun stencil te pakken waardoor hij niet genoeg tin heeft om soldeerbruggen te gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Sprite_tm schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:48:
Zit ik met een probleem: hoe ga ik de soldeerpasta goed krijgen? Daar heb je eigenlijk, als je het goed wilt doen, een stencil voor nodig. Maar waar ga ik die vandaanhalen? Bestellen? Ik zou niet weten waar hier in Nederland. Zelf uitsnijden? Dat gaat me noooit lukken met de pootjes van de moderne tqfps. Ik ben al wat aan het proberen geweest met een pantograaf, een stuk plastic en een DVD-laser, maar dat is ook niet je van het... Hebben jullie toevallig nog ideeen?
In NL zou ik het ook niet weten. Sparkfun zelf raad deze shop aan; http://www.pololu.com/catalog/product/446

Van Sparkfun: "They charge a $20 setup fee and $1 per inch after that." wat met de huidige dollarkoers geen bal is. Tenzij het natuurlijk maar voor een enkel testprintje is. Ga je proberen die PC-remote-control dingen te brouwen? Anders zou ik er toch gewoon handwerk van maken met een naald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sprite_tm schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:48:
Zit ik met een probleem: hoe ga ik de soldeerpasta goed krijgen?
Dun plaatje koper nemen? en dan daar gaatjes uit etsen en die gebruiken als paste mask.
Koper kun je al etsen en je hebt een fuser dinges dus dat moet lukken... (moet je het wel dubbelzijdig doen,....)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 167155 op 19-02-2008 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Zelf uitsnijden kan, ik heb het vaak gebruikt:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/43463

Bij fine pitch ICs gewoon een streep uitsnijden, niet elk pootje apart. Je krijgt onvermijdelijk toch altijd wel wat kortsluitingen, maar dat valt op zich goed weg te werken met litze.

Het blijft alleen echt een pokkewerk, met een injectiespuit en platte naald (zoals conrad verkoopt) gaat het sneller, al vind ik wel dat een stencil iets mooiere resultaten geeft. M'n chameleon printje heb ik ook zo gesoldeerd. Maar je bent wel een paar uur aan het snijden. Zoals ik wel eerder gezegd heb, let op wat voor pasta je hebt, het meeste is voor stencils en eigenlijk te dik voor injectienaalden. Het kan wel, maar het is te stroperig en blijft eerder aan de naald dan aan de print plakken. Misschien dat vermengen met flux nog helpt maar dat zal ook niet al te goed zijn voor de kwaliteit van de PCB.

Polulu is $21 shipping minimaal naar Nederland, heb ik ooit eens gevraagd. PCB-pool heeft ook een redelijk betaalbare stencil service, en dat zit volgens mij in Duitsland. (betaalbaar in verhouding met andere bedrijven, stencils zijn gewoon heel duur voor een eenmalig hobby projectje)

edit: etsen kan ook: http://www.instructables....for-solder-paste-at-home/ maar koper lijkt mij eigenlijk te dik..

edit2: conrad heeft ook nog etsbare stencils van bungard als ik het me goed herinner, heb me daar verder niet in verdiept.

[ Voor 12% gewijzigd door madwizard op 19-02-2008 14:43 ]

www.madwizard.org

Pagina: 1 ... 14 ... 16 Laatste

Dit topic is gesloten.