maar dan is er toch ook geen nut om te bewegen ? als je stilstaat .... toch ?SA007 schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 19:08:
..knip ..
En bewegingssensoren zijn waardeloos, zodra je stil gaat staan is het ding je kwijt.
Tenzij hij dan terugklapt naar de normaalstand (recht vooruit), maar dat wil ik ook niet.fish schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 19:30:
[...]
maar dan is er toch ook geen nut om te bewegen ? als je stilstaat .... toch ?
En het gaat vooral om het 'lol' gehalte, niet om de perfectie in uitvoering.
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Yup 270 Ohm zit je weer zeker goed.Maarten-NForce schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 15:16:
En zal ik dan voor de 1.8V rode ledjes, die in theorie een weerstand van 210 Ohm nodig hebben, 220 Ohm pakken, of 270 Ohm? Naar aanleiding van bovenstaande posts, neig ik meer naar 270, heb ik hier een beetje gelijk in?
Heeft iemand een idee hoe ik weer de goede firmware in de GPS chip op m'n PDA (Mio 168) krijg?
Heb de PDA van iemand gekregen en er bleek dus een verkeerde firmware in de GPS chip te zitten, waardoor deze niet werkt.
Flashen met het programma die hiervoor bedoeld is, werkt niet meer aangezien de GPS chip niet meer bereikbaar is
Heb de PDA van iemand gekregen en er bleek dus een verkeerde firmware in de GPS chip te zitten, waardoor deze niet werkt.
Flashen met het programma die hiervoor bedoeld is, werkt niet meer aangezien de GPS chip niet meer bereikbaar is
Wat voor gps chip zit erin?
Pfff dan moet ik even denken, heb het apparaat gister uit elkaar gehaald en niet echt goed gekeken.SA007 schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 19:34:
Wat voor gps chip zit erin?
Wat wil je weten? Merk + type? Of hoe de PDA communiceert met de GPS chip? In TomTom moet ik namelijk "Seriele verbinding op SP2 (SP2 = COM2) instellen, dus seriëel lijkt me.
Chip zoek ik binnenkort even voor je op, maak ik ook gelijk even foto's
Wat ik net pas dacht: Wat nou als ik een monostabiele multivibrator gebruik om zo de duur van het signaal vanuit de bewegingssensor te verlengen?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe een bewegingssensor werkt, dus misschien is het wel complete onzin wat ik uitkraam, maar het leek me slim
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe een bewegingssensor werkt, dus misschien is het wel complete onzin wat ik uitkraam, maar het leek me slim
Verwijderd
d'r zit een Sirf geval in die Mio.
Als je mazzel hebt staat het ding op sirf binary mode, dat kan je instellen met Gpstweak/Sifrtweak (ff googlen).
Sirf binary gebruikt 38400 als baudrate dacht ik.
Als dat niet werkt is je gps bricked
D'r zit helaas geen recovery achtig iets in de gps. De firmware staat in een eeprom, dus de accu eruit halen oid werkt ook niet.
Als je mazzel hebt staat het ding op sirf binary mode, dat kan je instellen met Gpstweak/Sifrtweak (ff googlen).
Als dat niet werkt is je gps bricked
Verwijderd
Lol die led waxine kaarsjes hebben een hele interessante knipperfrequentie 
straks ff die andere proberen
hmm dat andere melodietje ken ik niet, iemand een idee?
hmm dat andere melodietje ken ik niet, iemand een idee?
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 20:41 ]
ROFLVerwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 20:09:
Lol die led waxine kaarsjes hebben een hele interessante knipperfrequentie
http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/ledkaars1.avi
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Die eerste is Für Elise, die 2de ken ik ook niet .
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
LOL @ Waxine lichtjes 
Hoe kwam je op het idee een piezo speaker eraan te hangen
?
Hoe kwam je op het idee een piezo speaker eraan te hangen
Op zich is het niet eens zo'n gek idee; hoe krijg je een schijnbaar random knipper-effect zonder te gaan klooien met toevalsgeneratoren en dergelijke.
Misschien hadden ze die chips nog liggen?
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
dat dacht ik ook al .. waarom het wiel opnieuw uitvinden
Met WinFast Navigator kan je ook RAW GPS data bekijken, als ik dan NMEA connect op COM2 @ 4800, dan komt er wel allemaal GPS spul voorbij zoals $GPGSA, $GPGGA, $GPRMC.Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 14:23:
d'r zit een Sirf geval in die Mio.
Als dat niet werkt is je gps brickedD'r zit helaas geen recovery achtig iets in de gps. De firmware staat in een eeprom, dus de accu eruit halen oid werkt ook niet.
Weird, met TomTom werkt het nu ook ineens weer, maar ik ontvang 0.0 satellieten, onder de blote hemel, en met de externe antenne eraan, ook als hij ruim 1.5 uur buiten ligt onder de naakte hemel
Vreemd
Nevermind, na wat gekloot met "Factory reset, en NMEA update speed ofzo veranderen, kan ik ineens weer firmware uploaden, en het werkt nu dus ook weer
Thanks kameraad voor de goede tip!
[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 23-10-2007 22:54 ]
Wáárom für elise op een kaarsje?SlinkingAnt schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 20:55:
Die eerste is Für Elise, die 2de ken ik ook niet .
zitten niet echt veel pauzes tussen, dus het kaarsje flikkert ook niet veel?
Tweede is mij ook totaal onbekend, luister hem dadelijk wel eens wat beter
Verwijderd
Weet iemand hoe ik iets als dit in elkaar steek:

En dan doel ik op de knoppen. Ik ga gebruik maken van qprox ic's om ze aanraak gevoelig te maken, maar ik ben er nog niet helemaal aan uit hoe ik zon mooi backlit symbooltje maak.
Tis misschien niet helemaal elektronica relevant, maar ben wel benieuwd hoe jullie het zouden oplossen.
Zelf had ik het volgende in gedachten: glasplaat met achterzijde zwartgespoten (symbooltjes/figuren afdekken), op de glasplaat een mat/plexiglasplaat monteren en die verlichten, en daarop de plaatjes monteren die naar het qprox ic gaan.

En dan doel ik op de knoppen. Ik ga gebruik maken van qprox ic's om ze aanraak gevoelig te maken, maar ik ben er nog niet helemaal aan uit hoe ik zon mooi backlit symbooltje maak.
Tis misschien niet helemaal elektronica relevant, maar ben wel benieuwd hoe jullie het zouden oplossen.
Zelf had ik het volgende in gedachten: glasplaat met achterzijde zwartgespoten (symbooltjes/figuren afdekken), op de glasplaat een mat/plexiglasplaat monteren en die verlichten, en daarop de plaatjes monteren die naar het qprox ic gaan.
Ik zou het nog simpeler proberen te doen: glas of plexiplaat, vooraan zwartspuiten (symbooltjes/figuren afdekken), en achteraan de plaat de sensorplaatjes, dat lijkt me ook voldoende lichtopbrengst te geven.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik ben een klein oventje aan het openmaken om er uiteindelijk een reflow oven van te maken, nu zitten er van die irritante schroeven in, met grofweg zo'n vorm:
Nu had ik toevallig zo'n no-budget el-cheapo gsm schroevendraaier setje met eentje die erop paste, vergelijkbaar met deze hier helemaal rechts:

Maar uiteraard overleefde deze schroevendraaier maar een paar schroeven voordat de pinnetjes eraf vielen. Is zo'n schroevendraaier ergens nog makkelijk te vinden maar wat beter in kwaliteit? Hebben bouwmarkten ook zoiets of is het echt een speciale schroef? Kan ook niet echt een naam vinden voor dit type wat het wat lastig zoeken maakt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| . ------ / \ --+ +-- | | --+ +-- \ / ------ |
Nu had ik toevallig zo'n no-budget el-cheapo gsm schroevendraaier setje met eentje die erop paste, vergelijkbaar met deze hier helemaal rechts:

Maar uiteraard overleefde deze schroevendraaier maar een paar schroeven voordat de pinnetjes eraf vielen. Is zo'n schroevendraaier ergens nog makkelijk te vinden maar wat beter in kwaliteit? Hebben bouwmarkten ook zoiets of is het echt een speciale schroef? Kan ook niet echt een naam vinden voor dit type wat het wat lastig zoeken maakt.
Zo'n setjes zijn brol idd, ik vrees dat je het goedkoopst uit bent met een goeie schroevendraaier en een dremel...
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik heb zelf een ideaal setje uit de Oostenrijkse Aldi (heet Hofer daar). Daar verkopen ze regelmatig *goede kwaliteit* gereedschap omdat het daar nou eenmaal normaal is om zelf werkelijk alles rondom het huis te doen. Helaas ben ik in Nederland nog geen vergelijkbaar setje tegengekomen...
mja, hoevaak zie je een echte kaars echt uitgaan uit zichzelf ?link0007 schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 19:44:
[...]
Wáárom für elise op een kaarsje?
zitten niet echt veel pauzes tussen, dus het kaarsje flikkert ook niet veel?
Tweede is mij ook totaal onbekend, luister hem dadelijk wel eens wat beter
ik heb voor zulke schroeven een (oud) plat bitje gewoon een sleuf ingefreesd (met dremel), werkt prima.
crap, toen straks een optocoupler laten knallen; hij werkte niet helemaal lekker, haal ik hem eruit, prik hem op mijn breadboard, zet er spanning op ben ik de weerstand vergeten 
Mooie knal en de bovenkant eraf... morgen naar de stad om een lullige optocoupler te halen, was mijn laatste...

Mooie knal en de bovenkant eraf... morgen naar de stad om een lullige optocoupler te halen, was mijn laatste...
Verwijderd
Misschien is dat inderdaad nog het verstandigste.naftebakje schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 21:20:
Ik zou het nog simpeler proberen te doen: glas of plexiplaat, vooraan zwartspuiten (symbooltjes/figuren afdekken), en achteraan de plaat de sensorplaatjes, dat lijkt me ook voldoende lichtopbrengst te geven.
Ik zal eens een stukje plexiglas upzoeken en wat testjes doen.
Verwijderd
Wees blij dat ie met een knal gaat, heb je tenminste waar voor je geld en je weet dat ie echt stuk isLiquidSmoke schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 23:26:
crap, toen straks een optocoupler laten knallen; hij werkte niet helemaal lekker, haal ik hem eruit, prik hem op mijn breadboard, zet er spanning op ben ik de weerstand vergeten
Verwijderd

Ff een testje voor mijn backlit touch keys
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2007 21:51 ]
Ik heb even geen zin om verder te gaan met de 'grote' projecten die ik nog heb lopen, dus ik ben maar eens een klein projectje gaan uitwerken wat ik al had liggen. Het gaat een klokje worden. IRL vallen de wijzers trouwens niet weg, da's interference met de framerate van de camera.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Mental note: met een zwevende aarde tussen LPT poort en printje werkt het geheel nietAtlas schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 18:25:
Hmm, iemand ervaring met PonyProg die stom doet?
Ik heb hier een parrallelle programmer waarmee ik tot nu toe altijd zonder problemen een Atmega32 geprogrammeerd heb, maar nu doet ie het niet meer
Als ik via PonyProg een .hex file erin flash dan zegt hij na afloop "write failed". Als ik dan via de PonyProg opties de Atmega reset dan werkt het programma prima
Waar ligt dit aan? Ik heb mijn parrallelle poort al op ECP + EPP gezet. Mis ik een Windows XP parralelle poort driver ofzo?
Ik vond het al zo gek dat hij beter werkte als ik mijn vinger op de 74HC244 hield

Ik heb zojuist dit schema getekend om een pwm signaal van een geluidskaart om te vormen naar iets waar je wat mee kunt:

Zie ook hier: bobo1on1 in "[ALG] ononderbroken (real-time) uitvoeri..."
Het lijkt me wel leuk om daar een howto over te schrijven. als het überhaupt werkt

Zie ook hier: bobo1on1 in "[ALG] ononderbroken (real-time) uitvoeri..."
Het lijkt me wel leuk om daar een howto over te schrijven. als het überhaupt werkt
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Je moet er wel op letten dat Q2 zweeft als er 0volt op de IN staat.
Ja die kan wel een emitter-basis weerstandje gebruiken, zo gaat hij misschien wat langzaam uit of hij blijft open door lekstroom.
In de simulatie werkt het iig prima.
In de simulatie werkt het iig prima.
[ Voor 13% gewijzigd door bobo1on1 op 30-10-2007 19:37 ]
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Een vriend van mij heeft een radio achterin z'n busje gebouwd.
Hij kan die radio bedienen met een afstandsbediening, maar er zit een deurtje voor.
Nu dacht hij aan een oplossing om met een servo en misschien wat loopwerk het deurtje te kunnen openen.
Ik heb nog nooit met servo's gewerkt dus ik vraag hier maar even of het kan werken.
Zou zo'n El-cheapo servo in combinatie met deze servotester een oplossing kunnen zijn? (7805 er bij voor de voedingsspanning).
Het printje ziet er niet zo ingewikkeld uit. Een hcf4001, en wat klein grut, dus een aangepaste schakeling maken kan ook. (schema staat in de handleiding)
Twee extra potmeters, om begin en eindpunt van de rotatie in te stellen, lijken mij verstandig
Dan kan je voorkomen dat de servo niet constant kracht probeert uit te oefenen als het loopwerk niet verder kan.
Kan het kwaad om een servo gedurende lange tijd continu aan te sturen, of is dat slecht voor een servo?
/edit
@Sprite_tm
Die fan clock is mooi gedaan, hulde.
Op je site staat dat je nog iets wil met led fans.
Ik heb wel eens gespeeld met het idee om de rpm draad te gebruiken om een licht effect aan te sturen zodat het lijkt alsof de fan draait met <60 rpm. Ik heb alleen geen led fan in huis, dus het is gebleven bij het testen met een normale fan, een cmos tellertje en wat kleine onderdeeltjes. Daarmee kon ik wel een 'vertraging' maken, maar de licht opbrengst was niet al te best.
btw, dit is ook wel een mooi klokje:
http://alan-parekh.com/hard_drive_clock.html
Hij kan die radio bedienen met een afstandsbediening, maar er zit een deurtje voor.
Nu dacht hij aan een oplossing om met een servo en misschien wat loopwerk het deurtje te kunnen openen.
Ik heb nog nooit met servo's gewerkt dus ik vraag hier maar even of het kan werken.
Zou zo'n El-cheapo servo in combinatie met deze servotester een oplossing kunnen zijn? (7805 er bij voor de voedingsspanning).
Het printje ziet er niet zo ingewikkeld uit. Een hcf4001, en wat klein grut, dus een aangepaste schakeling maken kan ook. (schema staat in de handleiding)
Twee extra potmeters, om begin en eindpunt van de rotatie in te stellen, lijken mij verstandig
Dan kan je voorkomen dat de servo niet constant kracht probeert uit te oefenen als het loopwerk niet verder kan.
Kan het kwaad om een servo gedurende lange tijd continu aan te sturen, of is dat slecht voor een servo?
/edit
@Sprite_tm
Ik heb wel eens gespeeld met het idee om de rpm draad te gebruiken om een licht effect aan te sturen zodat het lijkt alsof de fan draait met <60 rpm. Ik heb alleen geen led fan in huis, dus het is gebleven bij het testen met een normale fan, een cmos tellertje en wat kleine onderdeeltjes. Daarmee kon ik wel een 'vertraging' maken, maar de licht opbrengst was niet al te best.
btw, dit is ook wel een mooi klokje:
http://alan-parekh.com/hard_drive_clock.html
[ Voor 21% gewijzigd door Anthor op 31-10-2007 14:11 ]
Dat idee heb ik al volledig uitgewerk op m'n bureau thuis liggen, en ik kan je vertellen, dat ziet er echt _vet_ uitAnthor schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 13:45:
@Sprite_tm
Zal vanavond wel even een filmpje ergens uploaden.
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Zooo lekker bezig geweest met mijn Atmega32. Eindelijk eens een mooie programmer voorgebouwd, netjes gesoldeerd enzo 

Grote foto: http://crew.tweakers.net/Atlas/atmel2.jpg
Linksboven het eigenlijke Atmega32 bord. Oranje connector boven is 5 Volt, de blauwe connector is voor de programmer. De twee connectoren links zijn voor de PORTA en de PORTC van de Atmega32. Inclusief 2x GND en 2x VCC. Het enige wat ik er nog op wil hebben is een Max232 icm een seriele poort header. Bordje is gemaakt met het oog op modulariteit. Nu hoef ik niet te gaan beunen op het eigenlijke bordje maar kan ik makkelijk dingen erbij prikken door de 2x8 in en outputs
Linksonder een klein maar netjes 5 volt voedinkje. Gelijkrichtertje, LM7805, 2 condensatoren en een ledje. Erg simpel, maar werkt prima. Zowel voor AC als voor DC
Rechtsboven een simpel 8 ledjes printjes. Sluit mooi aan op PORTA of PORTC. Ook weer met blauwe header, zodat ik makkelijk alles kan aansluiten
Rechtsmidden de seriele programmer. Simpel ding met buffer IC om mijn LTP poort niet op te blazen
Rechtsonder een makkelijk printje met een transistor en een IR ledje. Ook weer met blauwe connector zodat ik hem makkelijk op het moederbord kan aansluiten
Leuk he?
Ben er stiekem wel een beetje trots op dat ik het zo netjes gemaakt hebt

Grote foto: http://crew.tweakers.net/Atlas/atmel2.jpg
Linksboven het eigenlijke Atmega32 bord. Oranje connector boven is 5 Volt, de blauwe connector is voor de programmer. De twee connectoren links zijn voor de PORTA en de PORTC van de Atmega32. Inclusief 2x GND en 2x VCC. Het enige wat ik er nog op wil hebben is een Max232 icm een seriele poort header. Bordje is gemaakt met het oog op modulariteit. Nu hoef ik niet te gaan beunen op het eigenlijke bordje maar kan ik makkelijk dingen erbij prikken door de 2x8 in en outputs
Linksonder een klein maar netjes 5 volt voedinkje. Gelijkrichtertje, LM7805, 2 condensatoren en een ledje. Erg simpel, maar werkt prima. Zowel voor AC als voor DC
Rechtsboven een simpel 8 ledjes printjes. Sluit mooi aan op PORTA of PORTC. Ook weer met blauwe header, zodat ik makkelijk alles kan aansluiten
Rechtsmidden de seriele programmer. Simpel ding met buffer IC om mijn LTP poort niet op te blazen
Rechtsonder een makkelijk printje met een transistor en een IR ledje. Ook weer met blauwe connector zodat ik hem makkelijk op het moederbord kan aansluiten
Leuk he?
Ben er stiekem wel een beetje trots op dat ik het zo netjes gemaakt hebt
Ik denk dat een servo wel een soort van pwm heeft om zijn positie te behouden en waarschijnlijk zal het ook niet veel kracht kosten om het deurtje open te houden. Als het deurtje helemaal geen kracht nodig heeft om open te blijven zal het helemaal niets uitmaken.Anthor schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 13:45:
Sowieso moet een servo in de modelbouw toch ook gewoon blijven werken als hij een statische kracht moet leveren, het is een beetje lullig als ineens je helikopter uit de lucht valt.
Als een servo stilstaat en je stuurt continue hetzelfde doet een servo helemaal niks. En slijt hij dus ook niet.
Hij slijt wel verschikkelijk als je pulsen niet helemaal stabiel zijn, dan blijft hij een beetje bewegen.
Hij slijt wel verschikkelijk als je pulsen niet helemaal stabiel zijn, dan blijft hij een beetje bewegen.
Misschien weet iemand hier wel waar ik eventueel nog kan kijken.
We hebben hier een ondertussen ruim 20 jaar oude kerstsnoer.
Deze kerstsnoer komt nu helaas lampjes tekort, op het moment zijn er 2 van de 15 stuk, maar zegmaar als je 'm nu erin zou doen zijn een halve dag later alle lampjes kapot.
Alleen de lampjes zijn nergens meer te krijgen lijkt het.
De lampjes hebben het formaat van een normale kaarslamp, maar met een fitting die je ook tegenkomt op fietslampjes (E10), en dan 14V 4W.
Origineel gemaakt door Philips, maar die zijn er een jaar of 6? geleden mee gestopt.
Iemand een idee waar je deze nog zou kunnen vinden?
Ben al de nodig lampenzaken af gegaan, maar die kenden het lampje ook niet. Of hadden 'm inderdaad al enkele jaren niet meer.
We hebben hier een ondertussen ruim 20 jaar oude kerstsnoer.
Deze kerstsnoer komt nu helaas lampjes tekort, op het moment zijn er 2 van de 15 stuk, maar zegmaar als je 'm nu erin zou doen zijn een halve dag later alle lampjes kapot.
Alleen de lampjes zijn nergens meer te krijgen lijkt het.
De lampjes hebben het formaat van een normale kaarslamp, maar met een fitting die je ook tegenkomt op fietslampjes (E10), en dan 14V 4W.
Origineel gemaakt door Philips, maar die zijn er een jaar of 6? geleden mee gestopt.
Iemand een idee waar je deze nog zou kunnen vinden?
Ben al de nodig lampenzaken af gegaan, maar die kenden het lampje ook niet. Of hadden 'm inderdaad al enkele jaren niet meer.
Verwijderd
@atlas:
Misschien wel mooi om er een ZIF socket op te maken, zeker als je hem echt als programmer gebruikt (en dus vaak de chip wisselt, als prototype bordje maakt 't natuurlijk niet echt uit)
Misschien wel mooi om er een ZIF socket op te maken, zeker als je hem echt als programmer gebruikt (en dus vaak de chip wisselt, als prototype bordje maakt 't natuurlijk niet echt uit)
Korte vraag: ik ben op zoek naar iets waarvan ik denk dat het bestaat, maar ik weet het niet zeker. Ik zoek een 'schakelaardoos' voor onder de televisie. Ik stel me een plat apparaat voor, formaat DVD-speler, met op de voorkant een stuk of 6-8 schakelaars en op de achterkant een gelijk aantal stopcontacten. Met zo'n apparaat kun je dus op eenvoudige wijze alle apparaten rondom de TV makkelijk echt uitzetten. Ik heb de Conrad-website al uitgekamd en ook Google flink aan he werk gezet, maar ik kan niet vinden of zoiets te koop is.
Iemand een idee?
Iemand een idee?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Voila, Switch Panel Ding ziet er overigens niet uit, maar doet wel wat je wil. Overigens kan je deze dingen ook vrij gemakkelijk zelf maken (maar niet voor deze (China) prijs)CanonG1 schreef op donderdag 01 november 2007 @ 18:02:
Korte vraag: ik ben op zoek naar iets waarvan ik denk dat het bestaat, maar ik weet het niet zeker. Ik zoek een 'schakelaardoos' voor onder de televisie. Ik stel me een plat apparaat voor, formaat DVD-speler, met op de voorkant een stuk of 6-8 schakelaars en op de achterkant een gelijk aantal stopcontacten. Met zo'n apparaat kun je dus op eenvoudige wijze alle apparaten rondom de TV makkelijk echt uitzetten. Ik heb de Conrad-website al uitgekamd en ook Google flink aan he werk gezet, maar ik kan niet vinden of zoiets te koop is.
Iemand een idee?
[ Voor 5% gewijzigd door 0fbe op 01-11-2007 18:11 ]
Heb ik over getwijfeld maar dit werkt op zich primaVerwijderd schreef op donderdag 01 november 2007 @ 10:54:
@atlas:
En zo vaak gaat die Atmega32 er toch niet uit. Thnx voor het meedenken though
Verwijderd
CanonG1 schreef op donderdag 01 november 2007 @ 18:02:
Korte vraag: ik ben op zoek naar iets waarvan ik denk dat het bestaat, maar ik weet het niet zeker. Ik zoek een 'schakelaardoos' voor onder de televisie. ...
Ik zou dan deze doen, daar passen tenminste normale stekkers intimcooijmans schreef op donderdag 01 november 2007 @ 18:10:
[...]
Voila, Switch Panel Ding ziet er overigens niet uit, maar doet wel wat je wil. Overigens kan je deze dingen ook vrij gemakkelijk zelf maken (maar niet voor deze (China) prijs)
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=12448
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2007 18:21 ]
OK, bedankt voor de tips! Ik zie aankomen dat ik het zelf ga maken, het moet er een beetje knap en onopvallend uitzien, en ik wil het een stuk dieper hebben zodat de TV er op kan staan.
Thanks!
Thanks!
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Die van mij had ook gewoon 6x Shuko hoorVerwijderd schreef op donderdag 01 november 2007 @ 18:20:
[...]
[...]
Ik zou dan deze doen, daar passen tenminste normale stekkers in
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=12448
Overigens nu ik dit bericht toch post:
Ik ben op zoek naar een USB Mini-B SMD connector en een FT232RL. Iemand enig idee waar ik die kan krijgen? De FT232RL kon ik wel vinden bij Voti alleen die mini-USB B smd connector (5 polig) kan ik nergens vinden (terwijl je hem in 80% van de USB apparaten terug vindt)
Ik heb ze bij Digikey besteld, maar die kunnen wat duur zijn als je alleen maar die connector nodig hebt door verzendkosten ed.
H2961CT-ND - CONN RECEPT MINI USB2.0 5POS €0,86
H2961CT-ND - CONN RECEPT MINI USB2.0 5POS €0,86
Als je twee weken kan wachten: http://samenkopen.net/action_product/302584/57535
Die zijn mini-4 pins, en niet de mini-5 die je normaal hebt. Zeg maar deze:Sprite_tm schreef op donderdag 01 november 2007 @ 23:22:
Als je twee weken kan wachten: http://samenkopen.net/action_product/302584/57535
4 pin:

en
5 pin:

edit: Al gevonden bij CSD
[ Voor 32% gewijzigd door 0fbe op 02-11-2007 13:47 ]
Zoek bij Conrad eens in de Computer accessoires hoek:CanonG1 schreef op donderdag 01 november 2007 @ 18:02:
Iemand een idee?
Bijvoorbeeld: Power manager boos RC 7
[ Voor 28% gewijzigd door planB op 02-11-2007 16:28 ]
Waar maak jij uit op dat dat andere stekkertjes zijn?timcooijmans schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 11:28:
[...]
Die zijn mini-4 pins, en niet de mini-5 die je normaal hebt. Zeg maar deze:
4 pin:
[afbeelding]
en
5 pin:
[afbeelding]
edit: Al gevonden bij CSD
En wat is CSD?
Puntje 1:SA007 schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 18:13:
[...]
Waar maak jij uit op dat dat andere stekkertjes zijn?
En wat is CSD?
uit het feit dat ik die 4 pins al thuis had liggen, Dat is een andere stekker:
De connectors hiervoor had ik liggen.
De connectors hiervoor heb ik nodig
Puntje 2:
CSD is CSD-electronics.de ze hebben aardig wat spul voor leuke prijzen (FTDI chips, AT90 en 91)
[ Voor 5% gewijzigd door 0fbe op 02-11-2007 18:47 ]
Ok, vaag dat niels andere mini-usb stekkertjes verkoopt...
CSD lijkt idd wel een leuke zaak, die komt in mijn lijstje erbij te staan als ik weer 's wat zoek.
CSD lijkt idd wel een leuke zaak, die komt in mijn lijstje erbij te staan als ik weer 's wat zoek.
Weet iemand hoe het kan dat ik op mijn HD44780 schermpje allemaal vage tekentjes krijg als ik kleine letters probeer in te voeren in bijv. LCD Smartie?
Hoofdletters en cijfers gaan prima, maar als ik dingen zoals komma's, punten, streepjes, uitroeptekens invul, of kleine letters, krijg ik allemaal rare tekentjes in m'n schermpje te zien.
Displaytje is een HD44780 compatible uit een of ander apparaat (geen idee welk apparaat, heb alleen het schermpje). Zit trouwens op de parallele (LPT1) poort.
Wel vaag want hoofdletters werken wel gewoon. Maar het is wel onhandig want leuke plugins kan ik ook niet gebruiken, aangezien die vaak streepjes en kleine letters gebruiken.
Hoofdletters en cijfers gaan prima, maar als ik dingen zoals komma's, punten, streepjes, uitroeptekens invul, of kleine letters, krijg ik allemaal rare tekentjes in m'n schermpje te zien.
Displaytje is een HD44780 compatible uit een of ander apparaat (geen idee welk apparaat, heb alleen het schermpje). Zit trouwens op de parallele (LPT1) poort.
Wel vaag want hoofdletters werken wel gewoon. Maar het is wel onhandig want leuke plugins kan ik ook niet gebruiken, aangezien die vaak streepjes en kleine letters gebruiken.
[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 03-11-2007 00:17 ]
Ik denk dat je een paar datalijnen of omgedraait hebt zitten, of ergens kortsluiting maken.
Kan je 's de asciitabel afgaan en kijken welke het precies niet doen?
http://asciitable.com/ (vanaf 32 tot 128)
Kan je 's de asciitabel afgaan en kijken welke het precies niet doen?
http://asciitable.com/ (vanaf 32 tot 128)
Ik heb het LCDtje via dit schema aangesloten: http://lcd-mod.sourceforge.net/wiring.php
Die asciitable link werkt hier helaas niet maar ik zal het wel even neerzetten wat wel en niet werkt:
Die asciitable link werkt hier helaas niet maar ik zal het wel even neerzetten wat wel en niet werkt:
- 1 t/m99 WEL
- A t/m Z WEL
- a t/m z NIET
- ', + = N NIET
Frankiepankie, ik denk dat je een japanse/chinese hd44780 hebt, die hebben een ander karakterset ingebakken, zonder ondersteuning van kleine letters. Het verschil tussen hoofdletters en kleine letters is maar één bitje, het zesde bitje (D5 in de pinout waarschijnlijk) als alle hoofdletters wel werken doen iig de eerste 5 datalijnen het goed.
Verwijderd
Het verschil tussen hoofdletter A en kleine a is het 6e bitje. Wellicht zit dus het 6e data lijntje los?
edit: te laat
Er zijn inderdaad ook versies van de Hitachi controller met Japanse fonts of custom fonts, dat kan het ook zijn. Ik had een display uit een HP Laserjet, die kon bepaalde karakters ook niet weergeven (voornamelijk leestekens).
edit: te laat
Er zijn inderdaad ook versies van de Hitachi controller met Japanse fonts of custom fonts, dat kan het ook zijn. Ik had een display uit een HP Laserjet, die kon bepaalde karakters ook niet weergeven (voornamelijk leestekens).
[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2007 17:14 ]
Zoals beloofd 
Hmmm SMD solderen is KUT 
Ik heb belofod aan iemand om 17 bordjes te solderen, bleek achteraf dat het om SMD componenten ging. Beetje jammer dit, maarja ik doe mijn best

Ik heb belofod aan iemand om 17 bordjes te solderen, bleek achteraf dat het om SMD componenten ging. Beetje jammer dit, maarja ik doe mijn best
Erg vet, maar het is heel erg onduidelijk of die fan aan het begin nu een paar duizend toeren doet of niet. Als dat wel zo is, perfect uitgevoerd
Knappe jongen die een fan zo op gang weet te brengen vanaf 0 rpm.wacco schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 21:47:
[...]
Erg vet, maar het is heel erg onduidelijk of die fan aan het begin nu een paar duizend toeren doet of niet. Als dat wel zo is, perfect uitgevoerd
Zullen we eens de vergelijking maken, wat het snelste soldeert?Atlas schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 21:37:
Hmmm SMD solderen is KUT
SMD: voor elk component eerst een padje vertinnen (niet teveel tin), met pincet en soldeerbout dat vertinde padje vastzetten van elke component, en dan de overblijvende pads vastsolderen.
Trough-hole: componenten sorteren op dikte, eerst alle dunste componenten bijplooien en op de print steken, omdraaien (helft van de componenten valt eruit), veel meer soldeerwerk, en stap na stap steeds dikkere componenten bijplooien, steken, solderen.
Geef mij dan toch maar SMD, een goeie soldeerbout, een nette pincet en eventueel een potje flux.
Tja ik vind het teveel gepriegel, geef mij toch maar through-hole zooi
Mja, net zoals dat sommige timmermannen die eigenlijk al met de VUT hadden moeten gaan nog steeds platkoppen gebruiken? 
* rent hard weg
* rent hard weg
Ik ben nu zo'n 200 SMD componenten verder en ik begin in te zien waarom dit makkelijker is 
* Atlas komt er wel
* Atlas komt er wel
Dat bedoelde ik dus
Mooi gedaan, vooral dat effect met rood en blauw die in tegengestelde richting gaan.
Ik denk dat je een hoop casemodders blij maakt als je hier een howto voor maakt (of een 'kit' samen stelt)
Rood+blauw bij elkaar is iid erg mooi!
Ik had een keertje onbedoeld ook al zo'n effect, door een PWM sturing voor de ventilators te maken waardoor de leds ook PWM gestuurd werden
Ik had een keertje onbedoeld ook al zo'n effect, door een PWM sturing voor de ventilators te maken waardoor de leds ook PWM gestuurd werden

Best gaaf idd! Ik heb al jaaaaren terug eens zo'n fan-strobo gemaakt, maar er nog nooit aan gedacht om het met meerdere kleuren LEDs te doen, het effect is best impressive.
Het is eigenlijk best simpel, het lastigste om de timing met 2 led's goed te krijgen, zonder rare pwm-bugs. Vervolgens nog wat communicatie-meuk erin 
De gebruikte ledjes zijn RGB-leds, maar met 3 kleuren is het effect veel minder, en je krijgt een witte vlek als de 3 kleuren bij elkaar zitten. Zal ook nog een filmpje maken met groen + blauw, die ziet er ook vet uit
De gebruikte ledjes zijn RGB-leds, maar met 3 kleuren is het effect veel minder, en je krijgt een witte vlek als de 3 kleuren bij elkaar zitten. Zal ook nog een filmpje maken met groen + blauw, die ziet er ook vet uit
Die fan ziet er echt relax uit 
Blijft er nog iets van dat effect over als er omgevings/daglicht is?
Blijft er nog iets van dat effect over als er omgevings/daglicht is?
Ik zit hier met een setje (professioneel gemaakte) printen met soldermask en silkscreen enzo. Deze heb ik gesoldeerd nu vraag ik me alleen af hoe ik veilig de bruine flux troep weg krijg? Ik heb wel eens gehoord van producten zoals Solvent enzo maar is er geen chemisch goedje (zoals alcohol ofzo) waarmee het ook werkt?
Hier staan daar meer info over: http://www.circuitsonline.net/forum/view/35656/1
Wij doen het altijd met aceton en een wattenstaafje, ben je wel ffies mee bezig maar werkt goed opzich.timcooijmans schreef op donderdag 08 november 2007 @ 12:45:
Ik zit hier met een setje (professioneel gemaakte) printen met soldermask en silkscreen enzo. Deze heb ik gesoldeerd nu vraag ik me alleen af hoe ik veilig de bruine flux troep weg krijg? Ik heb wel eens gehoord van producten zoals Solvent enzo maar is er geen chemisch goedje (zoals alcohol ofzo) waarmee het ook werkt?
28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV
Hebben mensen hier toevallig recent de microchip website gezien? Ze verkopen nu een test bordje voor de PIC32 welke ze voor 35 euro verkopen.
Klikerdeklik
Best een goede deal moet ik zeggen.
Klikerdeklik
Best een goede deal moet ik zeggen.
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
Flux-cleaner is ideaal, dat is alcohol en wat extra brol in een spuitfles, met een handig borsteltje eraan. Alcohol zal wellicht even goed werken (schrik niet als de soldermask wat doffer wordt, dat is volkomen normaal), met een stugge borstel wrijf je snel alles weg.
Met een pincet kan je 90% al wegkrijgen, als je de bruine fluxresten even laat afkoelen kras je ze erg gemakkelijk van je print, voor huis, tuin en keuken is dat ws al voldoende (en eigenlijk mag je die fluxresten laten zitten, kan zoveel geen kwaad).
Met een pincet kan je 90% al wegkrijgen, als je de bruine fluxresten even laat afkoelen kras je ze erg gemakkelijk van je print, voor huis, tuin en keuken is dat ws al voldoende (en eigenlijk mag je die fluxresten laten zitten, kan zoveel geen kwaad).
PCC flux cleaner hebben de meeste elektronicawinkels wel, en anders online ook goed te vinden. Het borsteltje eraan is erg makkelijk, niet alles gaat vanzelf eraf dus even borstelen is soms nodig. Bus kost ongeveer een tientje maar gaat vrij lang mee.
Lemming_nl: Bleh: draait alleen onder Windows, geen gratis C-compiler (wat je meegeleverd krijgt kan maar tot 64K compileren) , specs die nou niet geniaal zijn tov een arm-bord met veel meer ondersteuning en peripherials. Leuk qua aanbieding als je fan van pics bent, maar imo niet geweldig.
Wie kan me vertellen waar pin 5 zit op deze chip? Bij het rode puntje of bij het blauwe puntje?

Ik had ook al een datasheet gevonden hier maar daar kan ik alsnog niet duidelijk uit worden waar pin 5 zit.

Ik had ook al een datasheet gevonden hier maar daar kan ik alsnog niet duidelijk uit worden waar pin 5 zit.
Als je er van boven opkijkt, met het inkepinkje boven. Zit pin 5 helemaal rechtsonder. Dus het rode puntje.
Zie ook de 2de pagina van de datasheet
@hieronder: heeft ie ook geen puntje bij pin 1?
@hieronder: heeft ie ook geen puntje bij pin 1?
[ Voor 14% gewijzigd door peeter123 op 09-11-2007 15:49 ]
28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV
Dat is het dus, mijn batterij heeft niet zo'n inkepinkje.peeter123 schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 08:18:
Als je er van boven opkijkt, met het inkepinkje boven. Zit pin 5 helemaal rechtsonder. Dus het rode puntje.

Hogere resolutie dan dat kan ik hem helaas niet krijgen. Dit heb ik met de scanner gemaakt. Digicam + macro mode was waziger.
Maar als de tekst dus rechtopstaat, dan is rechtsonderin dus pin 5
[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 09-11-2007 15:41 ]
Het ziet er een TSSOP uit, daarbij heb je geen afgeschuinde kant (die de kant met pin 1 aanduid), maar zou je wel een putje moeten hebben bij pin1.
Een andere benadering: de interessante pinnen, daar waar de communicatie zal gebeuren, zijn pin 1 tot 4, in je foto zie je duidelijk 3 lijnen naar de microcontroller (?) lopen, dat zal dus de kant met pin 1 zijn, aldus zit pin5 op de foto rechtsonder.
Op de opdruk kan je echt niet afgaan, die staat niet systematisch gelijk.
Een andere benadering: de interessante pinnen, daar waar de communicatie zal gebeuren, zijn pin 1 tot 4, in je foto zie je duidelijk 3 lijnen naar de microcontroller (?) lopen, dat zal dus de kant met pin 1 zijn, aldus zit pin5 op de foto rechtsonder.
Op de opdruk kan je echt niet afgaan, die staat niet systematisch gelijk.
Iemand wel eens zo'n stomme blunder meegemaakt zoals ik gister?
Had een PIC voorzien van een simpel programmatje, waarmee ik een lamp in een aantal stappen steeds feller aanstuur (weet niet echt hoe ik iets kan PWM'en, dus nu gewoon 6 timers gemaakt). Moet dan dezelfde functie krijgen als die philips wake up light. Maar dan voor 1/10e van de prijs
Maargoed, prgramma wilde gewoon werken in de programmer, maar wil vervolgens niet werken op zijn eigen printje. Vanalles doen, zoals een extra condensatortje in de voeding, meten, testen etc. Vervolgens hang ik een ingang aan 5v en hij doet het opeens
Al met al bleek na een uurtje klooien dat ik de PIC niet aan GND had gehangen
Zit overigens alleen met de tijdssturing te klooien, via een wekker gaat wel, maar makkelijk is anders. Moet eigenlijk optocouplers hebben, omdat ik het stuursignaaltje van de wekker vanaf de speaker moet halen, en dat is geen laag signaal als hij uit staat (moet immers een sinus maken bij het piepen). Daarnaast moet hij ook de wekker weer uitzetten. Ik kijk wel ff bij conrad & consorten of ze leuke schakelklokken hebben, die per dag instelbaar zijn, want in het weekend wil ik uitslapen
Had een PIC voorzien van een simpel programmatje, waarmee ik een lamp in een aantal stappen steeds feller aanstuur (weet niet echt hoe ik iets kan PWM'en, dus nu gewoon 6 timers gemaakt). Moet dan dezelfde functie krijgen als die philips wake up light. Maar dan voor 1/10e van de prijs
Maargoed, prgramma wilde gewoon werken in de programmer, maar wil vervolgens niet werken op zijn eigen printje. Vanalles doen, zoals een extra condensatortje in de voeding, meten, testen etc. Vervolgens hang ik een ingang aan 5v en hij doet het opeens
Al met al bleek na een uurtje klooien dat ik de PIC niet aan GND had gehangen

Zit overigens alleen met de tijdssturing te klooien, via een wekker gaat wel, maar makkelijk is anders. Moet eigenlijk optocouplers hebben, omdat ik het stuursignaaltje van de wekker vanaf de speaker moet halen, en dat is geen laag signaal als hij uit staat (moet immers een sinus maken bij het piepen). Daarnaast moet hij ook de wekker weer uitzetten. Ik kijk wel ff bij conrad & consorten of ze leuke schakelklokken hebben, die per dag instelbaar zijn, want in het weekend wil ik uitslapen
Waarom geen RTC chipje? Die houd voor jou een 10-tal jaar de tijd bij op een lithium knoopcelletje, communiceert via I2C of SPI, als je meteen een modelletje neemt dat ook datum bijhoud kan je gemakkelijk elke dag van de week op een ander uur gewekt worden. Ook kan de interrupt lijn van zo'n RTC erg handig zijn, kan je instellen om een blokgolf uit te sturen (bijvoorbeeld elke seconde, laat dat je PIC wakker maken, tijd updaten en terug naar sleep gaan) of om een alarm te geven op een ingestelde tijd (dagelijkse wekker).
Maar ja, pootje niet goed verbonden is een bekend geval, kan je idd erg lang op zoeken.
Maar ja, pootje niet goed verbonden is een bekend geval, kan je idd erg lang op zoeken.
[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 11-11-2007 11:59 ]
Omdat ik dat eerst moet uitvogelen, heb nog nooit met I2C gewerkt. 
Maar ik haal wel zo'n tijdklok die per dag instelbaar is, kost 7€ ofzo en dan ben ik klaar
schakelt aan, en vervolgens hobbelt de PIC wel door zijn programma.
IIG zal ik er denk wel wakker van worden qua output:

1e stap (gare phonepic)

full on
Maar ik haal wel zo'n tijdklok die per dag instelbaar is, kost 7€ ofzo en dan ben ik klaar

1e stap (gare phonepic)

full on
Nou sinds een dag of twee ben ik ook bezig met PIC's
Via een inkoopactie op Samenkomen.net een programmer en testbord gekocht en in elkaar gezet. Werkt goed, heb al wat zitten experimenteren met PWM en een LCD-schermpje dat ik nog had liggen.
Ik ben er alleen nog niet uit over de taal die ik ga gebruiken. Heb tot nu toe alles met PIC-basic gedaan wat wel aardig is (hoewel ik de syntax niet zo geweldig vind, heb liever accolades enzo) maar de IDE en compiler die ik gebruik (Proton) gaat maar tot maximaal 50 regels code in de gratis versie. De 'echte' versie kost meteen 100 dollar dus ja... nu ben ik dus een beetje op zoek naar andere talen of andere IDE's. Heb ook al eventjes JAL bekeken maar kwam een beetje primitief over, je kan bijvoorbeeld niet in een keer een heel stuk tekst op een LCD'tje zetten maar je moet echt alles letter voor letter doen.
Ik ben dus benieuwd naar welke talen en/of development environments jullie gebruiken
(liefst gratis
)
Ik ben er alleen nog niet uit over de taal die ik ga gebruiken. Heb tot nu toe alles met PIC-basic gedaan wat wel aardig is (hoewel ik de syntax niet zo geweldig vind, heb liever accolades enzo) maar de IDE en compiler die ik gebruik (Proton) gaat maar tot maximaal 50 regels code in de gratis versie. De 'echte' versie kost meteen 100 dollar dus ja... nu ben ik dus een beetje op zoek naar andere talen of andere IDE's. Heb ook al eventjes JAL bekeken maar kwam een beetje primitief over, je kan bijvoorbeeld niet in een keer een heel stuk tekst op een LCD'tje zetten maar je moet echt alles letter voor letter doen.
Ik ben dus benieuwd naar welke talen en/of development environments jullie gebruiken
i.c.m AVR's: WinAVR/AVR-CC (C-code dus) gratis
PIC's: Proton Picbasic (BASIC) "betaald" of gewoon de Microchip MPLAB IDE (C-code) gratis.
PICBASIC werkt het gemakkelijkste (zoals je bijv. als voorbeeld geeft met tekst weergeven op LCD) en ik grijp dan ook snel naar Proton op even wat uit te proberen. MPLAB moet je ook weer letter voor letter printen. Bij WinAVR ben je afhankelijk van modules (MPLAB trouwens ook, bijna alle C programmatuur)
PIC's: Proton Picbasic (BASIC) "betaald" of gewoon de Microchip MPLAB IDE (C-code) gratis.
PICBASIC werkt het gemakkelijkste (zoals je bijv. als voorbeeld geeft met tekst weergeven op LCD) en ik grijp dan ook snel naar Proton op even wat uit te proberen. MPLAB moet je ook weer letter voor letter printen. Bij WinAVR ben je afhankelijk van modules (MPLAB trouwens ook, bijna alle C programmatuur)
[ Voor 53% gewijzigd door 0fbe op 11-11-2007 20:01 ]
Met de gratis versie van mikroBasic kan je tot 2K code compileren, dat is héél wat meer dan 50 regels. Ik laat me ook vertellen (heb zelf nog niet met picbasic gewerkt) dat picbasic veel minder goed omgaat met sub procedures en routines, en dat mikrobasic dus veel meer naar "echte" basic toegaat.
Als ik je echter hoor over accolade's enzo, lijkt het me dat je mss eerder naar C toe wil, met mikroC kan je ook gratis tot 2K code compileren (een 16F628 helemaal vol dus).
Als ik je echter hoor over accolade's enzo, lijkt het me dat je mss eerder naar C toe wil, met mikroC kan je ook gratis tot 2K code compileren (een 16F628 helemaal vol dus).
Zo, dat Mikrobasic ziet er wel handig uit!
Zie meteen al dat je bijv. lekker makkelijk een delay kunt opgeven, terwijl je daar in ASM minimaal 4 regels voor nodig hebt. Binnenkort maar eens mee klooien
In MikroC blijkbaar ook, maargoed, C is niet mijn ding.
Zie meteen al dat je bijv. lekker makkelijk een delay kunt opgeven, terwijl je daar in ASM minimaal 4 regels voor nodig hebt. Binnenkort maar eens mee klooien
[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 11-11-2007 20:35 ]
Zijn er nog meer tweakers die ook naar de productronica gaan (http://www.global-electronics.net/en/ge/productronica/HOME)?
Ik zit hier al een tijdje over te piekeren en ik kom er maar niet uit dus ik vraag het hier maar eens:

Q3 en Q4 aansturen is geen enkel probleem. ~18V op de gate en hij gaat open, naar 0 trekken en hij gaat dicht. Q1 en Q2 zijn wat problematischer omdat, om een verschil van 18V te realiseren tussen de gate en drain heb je een hogere spanning nodig dan V+.
Tot zo ver de theorie. Nu de praktijk. Op veel sites zijn mosfet h bruggen te vinden en velen hangen de drivers gewoon direct aan de gates. Theoretisch gezien zou dit niet moeten werken voor de high side omdat een spanning van 18V op die gates zetten niet werkt als de voedingsspanning ook 18V is. Toch gebruiken veel mensen die manier van schakelen en het werkt gewoon. Waarom werkt het in de praktijk wel (maar soms ook niet want ik heb nog steeds die motorprint van een hele tijd geleden liggen die niet werkt) en hoe kan je dit nou handig oplossen? Ik heb oplossingen gezien met trafos maar dat werkt naar mijn idee moelijk met niet-repetatieve signalen.

Q3 en Q4 aansturen is geen enkel probleem. ~18V op de gate en hij gaat open, naar 0 trekken en hij gaat dicht. Q1 en Q2 zijn wat problematischer omdat, om een verschil van 18V te realiseren tussen de gate en drain heb je een hogere spanning nodig dan V+.
Tot zo ver de theorie. Nu de praktijk. Op veel sites zijn mosfet h bruggen te vinden en velen hangen de drivers gewoon direct aan de gates. Theoretisch gezien zou dit niet moeten werken voor de high side omdat een spanning van 18V op die gates zetten niet werkt als de voedingsspanning ook 18V is. Toch gebruiken veel mensen die manier van schakelen en het werkt gewoon. Waarom werkt het in de praktijk wel (maar soms ook niet want ik heb nog steeds die motorprint van een hele tijd geleden liggen die niet werkt) en hoe kan je dit nou handig oplossen? Ik heb oplossingen gezien met trafos maar dat werkt naar mijn idee moelijk met niet-repetatieve signalen.
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
omg.
Ik ben dus net bezig met het bedenken hoe ik een enkel-N-mosfet h-brug moet maken. Iemand ideeën hoe ik dat het makkelijkste kan doen? Het probleem zit hem er voornamelijk in dat ik niet bepaald makkelijk een microcontroller kan gebruiken voor bijv. een voltage doubler, en ik zie niet zo snel een makkelijk v-doublercircuit zonder controller of gaar ander moeilijk verkrijgbaar chippie...
En ja, ik heb alleen n-mosfets, geen p. Mede omdat de Rds(on) van n veel kleiner is en ik er ruwweg 400A doorheen moet pompen
Ik ben dus net bezig met het bedenken hoe ik een enkel-N-mosfet h-brug moet maken. Iemand ideeën hoe ik dat het makkelijkste kan doen? Het probleem zit hem er voornamelijk in dat ik niet bepaald makkelijk een microcontroller kan gebruiken voor bijv. een voltage doubler, en ik zie niet zo snel een makkelijk v-doublercircuit zonder controller of gaar ander moeilijk verkrijgbaar chippie...
En ja, ik heb alleen n-mosfets, geen p. Mede omdat de Rds(on) van n veel kleiner is en ik er ruwweg 400A doorheen moet pompen
Hoe moeilijk kan het zijn om dmv een simpel NE555je icm een spoel/condo/diode een hoge spanning te maken? Tis niet alsof je stuurspanning meerdere amperes gaat trekken ofzo... als het goed is zelfs nog geen milli-ampere.
Lemming_nl: Tis niet echt doorgedacht ofzo, maar misschien maken die krengen op de een of andere manier gebruik van de 2 a 3V 'drempelspanning' van de mosfets?
Lemming_nl: Tis niet echt doorgedacht ofzo, maar misschien maken die krengen op de een of andere manier gebruik van de 2 a 3V 'drempelspanning' van de mosfets?
[ Voor 27% gewijzigd door Sprite_tm op 12-11-2007 22:56 ]
@lemming_nl: Bij P-channel FETs heb je toch geen hogere spanning nodig? Het gaat om de spanning tussen source en gate. Als de gate 0V is staat er -18V tussen source en gate en staat ie open, bij een gate op 18V staat er 0V tussen en gaat ie dicht.
De meeste FETs hebben trouwens maar een 20V max tussen gate en soruce, kan met die 18V wel dichtbij komen met wat pieken erop, misschien nog een zener erover zetten voor de veiligheid.
@ssj3gohan:
Geschakelde voedingen en N-channel MOSFET drivers voor de high-side gebruiken vaak een boost condensator en diode om de spanning te genereren. Ik weet niet of het ook toepasbaar is voor h-bruggen, misschien wel. Werkt ongeveer zo:

Ik heb er hier eens een uitleg bij gegeven.
edit: hmm 400A is nogal wat (is vast piek ofzo?), waarschijnlijk ben je dan beter af met een echt goede driver want zoiets zul je snel moeten schakelen.
De meeste FETs hebben trouwens maar een 20V max tussen gate en soruce, kan met die 18V wel dichtbij komen met wat pieken erop, misschien nog een zener erover zetten voor de veiligheid.
@ssj3gohan:
Geschakelde voedingen en N-channel MOSFET drivers voor de high-side gebruiken vaak een boost condensator en diode om de spanning te genereren. Ik weet niet of het ook toepasbaar is voor h-bruggen, misschien wel. Werkt ongeveer zo:

Ik heb er hier eens een uitleg bij gegeven.
edit: hmm 400A is nogal wat (is vast piek ofzo?), waarschijnlijk ben je dan beter af met een echt goede driver want zoiets zul je snel moeten schakelen.
[ Voor 42% gewijzigd door madwizard op 12-11-2007 23:52 ]
Ik heb vanavond ook zoiets afgerond; helaas is door de te krappe behuizing kortsluiting opgetreden, dus ik moet eerst weer even terug naar de onderdelenhandel voor een nieuwe triac en een ander kastje._ferry_ schreef op zondag 11 november 2007 @ 12:14:
Omdat ik dat eerst moet uitvogelen, heb nog nooit met I2C gewerkt.
Maar ik haal wel zo'n tijdklok die per dag instelbaar is, kost 7€ ofzo en dan ben ik klaarschakelt aan, en vervolgens hobbelt de PIC wel door zijn programma.
[afbeelding]
1e stap (gare phonepic)
[afbeelding]
full on
Ik ben nog niet zo'n held met PIC's, dus met een oude wekkerradio, een triggercircuitje en een Velleman K8029-kit m'n eigen Wake-up Light gebouwd.
De kosten lagen rond de 36 euro; wordt nu wat meer omdat er een andere kast omheen moet. Desalniettemin een stuk goedkoper dan het commerciële model.
Iemand in voor het openen van een howto wakeup-light project? Lijkt me een interessante. Nou heb
ik niet zo'n ding naast mijn bed staat maar is het niet zo dat de wakeup-light begint vóórdat de
wekker af gaat? Je mist op deze manier de 'wekker' functionaliteit. (Voor de echt zware slapers
kan dit nog best handig zijn.. via PIC/AVR uiteraard makkelijk op te lossen..)
ik niet zo'n ding naast mijn bed staat maar is het niet zo dat de wakeup-light begint vóórdat de
wekker af gaat? Je mist op deze manier de 'wekker' functionaliteit. (Voor de echt zware slapers
kan dit nog best handig zijn.. via PIC/AVR uiteraard makkelijk op te lossen..)
Zit nog in de pijplijn, maar het zal niet voor direct zijn. Ik heb het materiaal grotendeels wel liggen, maar nog geen tijd gehad om eraan te beginnen.
Zo'n wakeup light heeft (dacht ik) eigenlijk 2 momenten, het "zachte wekmomen" wanneer ie licht begint te geven, en het "harde wekmoment" waarop ie een geluidssignaal geeft. Als je het zelf maakt, is dat volledig aan je eigen wensen aan te passen natuurlijk.
Zo'n wakeup light heeft (dacht ik) eigenlijk 2 momenten, het "zachte wekmomen" wanneer ie licht begint te geven, en het "harde wekmoment" waarop ie een geluidssignaal geeft. Als je het zelf maakt, is dat volledig aan je eigen wensen aan te passen natuurlijk.
Het is natuurlijk niet zo'n ramp project:
RTC met programmeerbaar alarm aan een uC, uC aan een FET die de LED's pwm't. Je laat de RTC de uC wakkerworden uit sleep via een interrupt. Deze begint met het opdimmen van de lichten en stelt tegelijk het alarm van de RTC op het geluidsalarm in. Doet ie nog een keer een interrupt voor het geluidsalarm ook weer via een FET. Pak je nog een LCD en 3/4 knopjes om alles in te stellen et voila...
RTC met programmeerbaar alarm aan een uC, uC aan een FET die de LED's pwm't. Je laat de RTC de uC wakkerworden uit sleep via een interrupt. Deze begint met het opdimmen van de lichten en stelt tegelijk het alarm van de RTC op het geluidsalarm in. Doet ie nog een keer een interrupt voor het geluidsalarm ook weer via een FET. Pak je nog een LCD en 3/4 knopjes om alles in te stellen et voila...
[ Voor 20% gewijzigd door 0fbe op 14-11-2007 21:29 ]
De RTC maakt 't net nog wat ingewikkeld, dat ge-i2c maakt het net wat lastiger. Misschien is
het 'project in spe' wel simpel op te pakken door het eerst via com/uart in te stellen wat betreft
tijd zodat de lcd en knopjes later opgepakt kunnen worden. Zit je wat betreft rtc te denken aan
een of ander maxim ding? Iemand ervaring welke rtc's goed(koop) werken met avr's etc?
(Is er zowiezo animo om een howto te beginnen?)
het 'project in spe' wel simpel op te pakken door het eerst via com/uart in te stellen wat betreft
tijd zodat de lcd en knopjes later opgepakt kunnen worden. Zit je wat betreft rtc te denken aan
een of ander maxim ding? Iemand ervaring welke rtc's goed(koop) werken met avr's etc?
Waarom zou je com gebruiken? een gewoon parrallel LCD is vrij handig te gebruiken met een uC. Verder zou ik bijv. een DS1337 (lolmauws79 schreef op donderdag 15 november 2007 @ 08:47:
De RTC maakt 't net nog wat ingewikkeld, dat ge-i2c maakt het net wat lastiger. Misschien is
[ Voor 3% gewijzigd door 0fbe op 15-11-2007 11:20 ]
Dit topic is gesloten.