Ik zet dit in de kroeg omdat het eigelijk maar een simpel vraagje is.
Na een tijdje alleen een VB geprogrammeerd te hebben, ben ik de laatste paar dagen weer bezig geweest met electro.
Ik heb o.a. dit kleine dingetje inelkaar gesoldeerd:

(jammer dat de enige geschikte behuizing die ik in huis kon vinden niet helemaal op maat was)
Het is een nogal simpele IR ontvanger voor op een com poort. (het schema komt uit het IR ontvanger topic op dit forum).
Ik heb in mijn woonkamer een simpele server PC (router e.d.) staan met daaraan de IR ontvanger. Als daar een signaal op komt geeft een winLIRC server applicatie een bericht aan de client PC op mijn slaapkamer. Die PC hangt weer met audio en S-video aan de stereo en tv in de woonkamer. Ik heb een ongebruikte afstandsbediening nu zo ingesteld dat ik bijna totale controle kan hebben over mijn pc in mijn slaapkamer.
Er is nog één probleempje waar ik nu een oplossing voor aan het zoeken ben. Aan mijn geluidskaart hangt een zelf gemaakt schakelkastje (met een aan-aan tuimelschakelaar) waarmee ik het geluid kan schakelen tussen mijn pc speakers en de stereo in de woonkamer. Ik kan nu met de afstandsbedieing wel mijn pc besturen maar om het geluid goed te zetten moet ik dus soms toch nog naar m'n slaapkamer. (en het hele afstandbediening verhaal was omdat te voorkomen)
Nu ben ik bezig adhv
deze howto een schema te maken voor een oplossing.
klikbaar, en boven de lijn moet nog uitgewerkt worden komt een uC en een max232
Ik dacht eerst aan een signaal via de LPT maar het plan is alweer veranderd, ik heb tijdens het typen van deze post tegen mijn verwachting in een com port header op mijn mobo gevonden, en ik denk dat ik die gebruik icm een uC / max232. Ik heb ook nog aan USB zitten denken, maar na een zoektocht denk ik dat dat te ingewikkeld wordt.
De vraag die ik nu nog wel heb gaat over de cbt3244.
In het schema heb ik er twee staan maar 1 is in dit geval genoeg, zo lijkt het me wat duidelijker.
De cbt3244 is volgens de datasheet een 'Octal bus switch with quad output enables'.
Op de sites van andere chipfabrikanten (piepersnijders?

) kan ik niet vinden wat ik zoek. (mede omdat ik nog niet helemaal thuis ben in de naamgeving)
De CBT is alleen smd te vinden, en ik ben op zoek naar een IC in dip versie die ongeveer hetzelfde doet omdat ik geen smd ervaring heb en geen prinplaten kan etsen. Heeft er iemand een idee voor een alternatief?
Losse ic's met minder lijnen zijn ook goed, maar er moet natuurlijk wel een analoog signaal door heen kunnen.