De EL-kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 16 Laatste
Acties:
  • 66.441 views sinds 30-01-2008

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:07

mace

Sapere Aude

whiteguy schreef op maandag 10 september 2007 @ 22:16:
Aangezien het hier de el-KROEG heet is dit misschien de beste plek om hier een balletje op te gooien: is het mogelijk om de electronica van een koeler aan te passen dat het koeler werkt dan standaard?

De aanleiding is het volgende drankje:
[afbeelding]

Bier kan je natuurlijk thuis kan tappen met behulp van een beertender. Deze koelt echter tot een graad of 5. Zou je zo'n apparaat ook aan kunnen passen dat het tot een lagere temperatuur (0 graden dus) koelt?
Ik zit er even over te denken, maar je kan een beertender best kouder maken hoor.
Een beertender koelt d.m.v een peltier element en die wordt gekoeld met een heatsink en fan.
Dus met een dikkere peltier en een dikkere fan moet je bier kouder worden.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:25
SA007 schreef op donderdag 27 september 2007 @ 13:57:
Bij een photodiode veranderd de spanningsval afhankelijk van de hoeveelheid licht.

Geen idee hoe nauwkeurig die a/d is, maar met een pullup en de diode in serie naar ground moet het meetbaar zijn, versterken kan ook, maar dan kan je beter een phototransistor pakken en daar een photodarlington van maken (photodarlingtons zijn los bijna niet te vinden).
phototransistor had ik al aan gedacht maar ik moet het hebben van de snelle reactie tijden vandaar. Alleen dat de spanningsval varieerde kon ik zo nergens vinden. iig bedankt. We zullen eens gaan proberen :)

[ Voor 4% gewijzigd door 0fbe op 27-09-2007 15:03 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Iemand enig idee waar ik de E12 weerstanden set kan krijgen voor niet al te veel? :P
Ik word er gek van dat als ik iets wil maken ik de weerstanden niet in huis heb :(

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Ik heb ooit bij mijn electroboer een setje van velleman gekocht, vergelijkbaar met K/RES-E12

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Trek gewoon een voorraadje losse weerstanden ergens vandaan. De hele E12-reeks heb je toch nooit nodig (iig ik niet) en weerstanden zijn zo goedkoop dat je ze net zo goed per 50 kan halen. Ga met die info naar yer olde random groothandel in electronica-onderdelen toe en je hebt zo een leuke voorraad.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• 0fbe
Niet helemaal de E12 reeks maar ik wil ze wel eens van Sure Electronics halen:
Klik

Verwijderd

voti.nl verkoopt de E12 reeks van 1 tot 4.7M voor 10€ (ex verzenden , 3.50€).
Ik heb ze ooit eens op samenkopen.net gekocht voor 5€ ofzo :P Een ding is zeker, die actie komt er niet meer :P Organisator is weken aan het knippen geweest >:) 8)7

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-09 15:18
Bij niels van samenkopen.net:

Leds etc samenkopen

Hele e12 reeks voor maar 15 euro!

Van elke 100 stuks, in totaal duus 8500 stuks, wel beetje veel, maar dan heb je ook wat.

@hieronder: koop je toch nog wat andere spullen erbij die toch nodig bent ;)

[ Voor 46% gewijzigd door peeter123 op 27-09-2007 17:25 ]

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:33
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 16:49:
voti.nl verkoopt de E12 reeks van 1 tot 4.7M voor 10€ (ex verzenden , 3.50€).
Ik heb ze ooit eens op samenkopen.net gekocht voor 5€ ofzo :P Een ding is zeker, die actie komt er niet meer :P Organisator is weken aan het knippen geweest >:) 8)7
Dat moet je ook mensen in china zelf laten doen :P

• Atlas
  • Niet online

Atlas

peeter123 schreef op donderdag 27 september 2007 @ 17:20:
Bij niels van samenkopen.net:

[url=Leds etc samenkopen]http://www.samenkopen.net/action_products/302584/90716[/url]

Hele e12 reeks voor maar 15 euro!
Ja en 25 euro verzendkosten :P

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 15:20

SA007

Moderator Tweaking
timcooijmans schreef op donderdag 27 september 2007 @ 14:59:
[...]

phototransistor had ik al aan gedacht maar ik moet het hebben van de snelle reactie tijden vandaar. Alleen dat de spanningsval varieerde kon ik zo nergens vinden. iig bedankt. We zullen eens gaan proberen :)
Wat heb je dan wel niet voor reactietijd nodig :P

Phototransistors zijn meestal snel zat namelijk.

Verwijderd

Atlas schreef op donderdag 27 september 2007 @ 17:21:
[...]

Ja en 25 euro verzendkosten :P
Ja maar hij heeft nog veel meer mooi spul in de actie, die acties van Niels zijn altijd zo gevaarlijk, voor je het weet heb je al je spaargeld uitgegeven :+

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Dat heb ik de vorige keer al gedaan voor die geniale multimeter :+

Verwijderd

SA007 schreef op maandag 10 september 2007 @ 16:03:
Trouwens, als je een 24V AC lampje hebt en je wil die aan DC moet je dan ook de sqrt(2) factor meerekenen die je hebt bij gelijkrichten.

Ofwel een 24VAC lampje op DC is dat 24 of 34 V?
nee op ongeveer 12V vraag me niet waarom, met relais werkte het igg wel zo

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
timcooijmans schreef op donderdag 27 september 2007 @ 13:18:
Wat ik nu weer heb :S. Denk je toch wel een beetje de basis te kennen, maar ik kom er gewoon niet uit:
Ik heb hier een setje photodiodes. Die wil ik graag uitlezen met de A/D convecter van een PIC. Maar hoe sluit je dat ding aan? En heb je een amp nodig?
Je kan ze op 2 manieren aansluiten:
- In "doorlaat", dan is de junctiespanning afhankelijk van de hoeveelheid invallend licht. Pull-up en pull-down gebruiken om em in "doorlaat" te zetten (met een kleine stroom, ik gok zo'n mA of 5), en dan de junctiespanning met een opampje als verschilversterker omzetten naar een spanning tussen 0 en 5V.
- In "sper", dan wordt het een (hoogohmige) lichtgevoelige weerstand, en kan je em gewoon als spanningsdeler gebruiken. Dat werkt over groter spanningsbereik (versterker is niet persé noodzakelijk, kan wel interessant zijn om de offset weg te werken), is gevoeliger voor licht. Op deze manier vind ik het handiger werken (ledje maken dat aan/af gaat bij licht/donker, en detectie of de fotodiode niet omgekeerd gepolariseerd zit, werkte bij mij in een half uurtje feilloos hiermee).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Hmmm ik zit ff met een hersenspinseltje.

Ik wil met een AVR een VGA scherm aansturen :P

VGA schermen werken op 25 Mhz (give or take some Khz), en op iedere kloktik wordt er iets verstuurd qua kleur. Naja die 25 Mhz is natuurlijk nooit te halen met een AVR dus die 25 delen we door 4 zodat we elke 1/6Mhz een kleur moeten aansturen. En zo een scherm van 160x120 hebben :)

Maar als ik een Amtega32 pak op 16 Mhz, heb ik dus 3 kloktikken om te bepalen of een pixel getekent moet worden of niet. Is dt niet veel te kort? Of is dit wel haalbaar? :)

• naftebakje
Kijk eerst eens hoe je je sync's voor elkaar krijgt, en hoeveel resources (als in kloktikken) dat gebruikt (zolang je die processing in de blanking doet kost je dat geen "beeldtijd"). In 3 kloktikken lijkt me nogal beperkt, maar ik ben dan ook niet op de hoogte van AVR's, ik weet dat je met een PIC relatief simpele zwart-wit PAL-signalen kan uitsturen dus lijkt het me dat jou id wel zou moeten kunnen (maar welke resolutie je kan halen, daar ga je zelf eens met de datasheet flink aan moeten rekenen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Steve Wozniak, de ontwerper van de eerste Apple deed ook aan een soort van "bit-banging" om een videosignaal te krijgen, en dit moet dus ook mogelijk zijn met een huidige moderne AVR. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Damn, dit is lastig. Ik heb een drietral strengen aan R, G, en B-leds, die totaal tezamen een drempelspanning van een volt of 20 hebben. Deze leds kunnen maximaal 700mA aan power hebben. Ik wil ze met PWM aansturen, met een duty-cycle van 1/3e, dus er moet uiteindelijk maximaal ongeveer 2A gaan lopen.

Ik zit echter met het probleem dat ik het geheel aangestuurd moet hebben vanuit een PSU van <20V (een volt of 16, to be more precise.) Er moet dus zowiezo een boost-converter tussengehangen worden om de 20V aan drempelspanning te overwinnen. Verder wilde ik, zoals ik al zei, het geheel pwmmen, of iig redelijk snel (KHz of 30) gaan schakelen.

Nou kan ik wel met een boostconverter 30V gaan maken om daarna 3 lm317s (en dan de grotere versie, de normale lm317 kan maar 1.5A aan) in te zetten als stroombron, plus 3 mosfets voor het PWMmen, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het met minder componenten en minder energieverlies (wat nu bijvoorbeeld in de lm317s gebeurt) moet kunnen. Ik kan er zo 123 niet de vinger achterleggen hoe dat dan zou moeten though.... FYI: ik heb een uC met a/d-ingangen als dat misbruikt kan worden, en genoeg coding-skillz en geheugen vrij om redelijk complexe algo's te coden.

Iemand die een idee heeft hoe het anders aan te pakken zou kunnen wezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Eventjes terug denken naar wat je nodig hebt. Die µC en die boost-convertor, daar kom je niet van uit als je het vanuit die voeding wil sturen.
Eerste is de boost-convertor, kan je die op een of andere wijze de stroom laten controleren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Dat kan wel: normaliter gebeurt dit door de feedback-loop als bron niet de spanning op de uitgang, maar de spanning door een shunt die serieel staat aan je load te pakken. Punt is alleen dat ik dan vrolijk drie boost-converters mag maken ipv 3 lm317s... het is wel een iets betere methode, maar ik had gehoopt nog meer onderdelen uit te kunnen sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
En als je nu eens de uitgang van een boost-convertor afwisselend naar een van de 3 strengen doorschakelt, de senseweerstand naar massa mag dan gezamenlijk worden genomen voor de 3 strengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Daar heb ik ook al aan zitten te denken ;) De beer op de weg daarbij is dat een boostconverter meestal een condo aan de uitgang heb. Als alle drie de stringen gelijk zouden zijn, zou de stroom bij de spanning die op de condo staat ongeveer hetzelfde zijn en zou het waarschijnlijk vrolijk goedgaan. Dit zijn echter strengen van 1 kleur: rood heeft bijvoorbeeld een lagere drempelspanning dan groen. Als ik dan van groen naar rood zou schakelen, zou ik bijvoorbeeld misschien wel zoveel power door de leds jassen dat ze het zouden begeven. Het feit dat je de current-sense-weerstanden samen kan nemen was trouwens nog niet bij me opgekomen; da's misschien wel een reden om het nog es nader te bekijken.

Edit: Je kan de condo van de boostconverter natuurlijk ook verplaatsen naar achter de streng-switch :) maar dat betekent weer dat je niet met standaard mosfets kan werken, dan heb je hetzij P-channels nodig hetzij een extra boost-converter om de spanning voor je N-channels te genereren :/

[ Voor 17% gewijzigd door Sprite_tm op 30-09-2007 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
naftebakje schreef op donderdag 27 september 2007 @ 22:59:
[...]
Je kan ze op 2 manieren aansluiten:
- In "doorlaat", dan is de junctiespanning afhankelijk van de hoeveelheid invallend licht. Pull-up en pull-down gebruiken om em in "doorlaat" te zetten (met een kleine stroom, ik gok zo'n mA of 5), en dan de junctiespanning met een opampje als verschilversterker omzetten naar een spanning tussen 0 en 5V.
- In "sper", dan wordt het een (hoogohmige) lichtgevoelige weerstand, en kan je em gewoon als spanningsdeler gebruiken. Dat werkt over groter spanningsbereik (versterker is niet persé noodzakelijk, kan wel interessant zijn om de offset weg te werken), is gevoeliger voor licht. Op deze manier vind ik het handiger werken (ledje maken dat aan/af gaat bij licht/donker, en detectie of de fotodiode niet omgekeerd gepolariseerd zit, werkte bij mij in een half uurtje feilloos hiermee).
Hmm vooral die laatste is intressant. Ik wil namelijk het volgende doen. Ik heb zodadelijk een setje van 8x8 photodiodes. Die ik steeds per set van 8 uitlees met een uC (A/D) Nu wil ik dit doen met zo min mogelijk onderdelen. Daarnaast moet het ook nog mogelijk zijn om (het liefst Vcc of GND) te schakelen en zo dus een van de 8 setjes te selecteren. Als ik hem volgens jouw dus in de sper richting met 5V belast zou ik met een A/D simpelweg de "restspanning" kunnen sampelen. Of zit ik er nu helemaal naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
@sprite: die piekstroom is het probleem zo niet lijkt me, je spoel houd wel wat tegen en de leds kunnen wel tegen een piekje. Voor de keuze van de FET: naar massa schakelen is eenvoudiger, FETje tussen ledstreng en senseweerstand zetten is hetzelfde als tussen convertor en ledstreng.

@timcooijmans: 8 kathode's samen nemen, van een gezamenlijke pull-up voorzien en aan een A/D ingang van de µC hangen. Door een van de anode's naar massa te trekken, selecteer je een van de 8 fotodiodes om uit te lezen. Dit geheel maak je dan 8 keer (aan 8 verschillende A/D ingangen) en het naar massa trekken van anode's neem je gezamenlijk voor de eerste, tweede,.... fotodiode van elke streng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Mmm, I guess het is het proberen waard. Het zou iig een hoop onderdelen schelen, dus ik wil de kans dat het compleet niet gaat werken wel nemen. * Sprite_tm pakt experimenteerprintje en gaat solderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik ben bezig om voor de fietswiel POV een km/uur functie te maken, ik dacht eerst gewoon een reeks te maken zoals dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
BTFSC   PORTA,SW1
goto    40km_uur
call delay
BTFSC   PORTA,SW1
goto    39km_uur
call delay
etc. etc.

Maar dan zou je een redelijk lange lijst krijgen (van 20-40km/uur), dus ik kwam al snel op dit idee:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
;tellen
movlw    D'40'  ;zet max. van 40km/uur in de teller
movwf   teller

;dec_teller 
call    delay
BTFSC   PORTA,SW1
goto    km_weergave
decfsz  teller, f ; indien niet gehaald zakt de snelheid met 1km/uur
goto    dec_teller
goto    effect_1 ;niet geschakelt? opnieuw beginnen (te langzaam gereden)

Maar dan moet ik dus nog de "km_weergave" maken, en daarvoor wil ik de teller dus uitlezen (waarde van bijv. 35) en afhankelijk van die waarde een actie onderemen. Maar daar is geen instructie voor?

Dan kan ik bijvoorbeeld een goto maken (dus waarde 35 stuurt hem naar 35_km, alwaar de benodigde karakters worden opgeropen)
Nog mooier zou zijn als ie bijv. ziet dat er 35 staat en dat meteen linkt aan de benodigde 3 en 5, zodat ik niet voor elke snelheid aparte regels hoef te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Waarom niet gewoon een routine maken die de snelheid berekent (ik noem maar wat: hang je rotatiedetectiedinges op een interrupt en meet mbv een timer de tijd tussen dat dat langskomt; reken die tijd dan mbv berekenen of een lookup-table ofzo om naar km/h en gewoon een generieke routine maken die getallen kan weergeven? Imo is dat wat meer werk maar wel een veel mooiere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Ik zit met een klein probleempje dat niet echt topic waaridg is, dus daarom post ik het hier maar.
Ik zit er over te denken om een buizen eindversterker te gaan bouwen, ik heb al een beetje gezocht op het internet en het steld allemaal niet heel veel voor. Maar het grootste probleem is nu: hoe kom ik aan een voedings trafo voor de buizen. Dit moet een trafo zijn die van 230V naar 300V - 64V - 6V moet gaan. Ik kan er maar weinig over vinden, en als ik ze al vind zit het in een prijsklasse die niet meer leuk is. Weet iemand hier hoe ik daar voor een "normale" prijs aan kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
Zelf wikkelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 17:22
Meerdere trafo's gebruiken (voor elke voedingsspanning één)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Zelfwikkelen lijkt me niet zo'n goed idee voor dit soort spanningen. Meerdere voedingen is zeker een oplossing, maar dan blijft het probleem om een voeding te vinden die 230V naar 300V kan leveren. Die zijn niet goed te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:46
kippy schreef op zondag 30 september 2007 @ 17:44:
Ik zit met een klein probleempje dat niet echt topic waaridg is, dus daarom post ik het hier maar.
Ik zit er over te denken om een buizen eindversterker te gaan bouwen, ik heb al een beetje gezocht op het internet en het steld allemaal niet heel veel voor. Maar het grootste probleem is nu: hoe kom ik aan een voedings trafo voor de buizen. Dit moet een trafo zijn die van 230V naar 300V - 64V - 6V moet gaan. Ik kan er maar weinig over vinden, en als ik ze al vind zit het in een prijsklasse die niet meer leuk is. Weet iemand hier hoe ik daar voor een "normale" prijs aan kan komen.
Heb je ook al gekeken bij Amplimo ( http://www.amplimo.nl/ ), onde de optie 'high end audio sectie' vind je ook de voedingstrafo's voor buizenversterkers. De prijzen hiervan lijken mij zeer redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Kijk daar kan ik wat mee, dat zijn inderdaad prijzen die wat normaler zijn. Op andere sites begon het pas bij 150 euro per stuk, en ik had niet verwacht dat het zo duur moest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Sprite_tm schreef op zondag 30 september 2007 @ 17:37:
Waarom niet gewoon een routine maken die de snelheid berekent (ik noem maar wat: hang je rotatiedetectiedinges op een interrupt en meet mbv een timer de tijd tussen dat dat langskomt; reken die tijd dan mbv berekenen of een lookup-table ofzo om naar km/h en gewoon een generieke routine maken die getallen kan weergeven? Imo is dat wat meer werk maar wel een veel mooiere oplossing.
Hmm, ben bang dat mijn PIC/ASM kennis nog niet zo ver reikt :X :(
Timers, aansturen, uitlezen etc ken ik wel, maar seriele data lezen, EEPROM data lezen/schrijven of een lookup table maken zoals jij zegt heb ik me nog nooit mee bezig gehouden. Het maakt mij ook vaak niet echt uit hoe het werkt, als het maar werkt, en als ik er dan wat regels extra aan spendeer maakt mij dat weinig uit ;)

Zo ook straks met het afregelen van de snelheid, ik kan hemaal gaan uitrekenen wat de tijd is die mijn wiel doet over 1 rotatie, en dan gaan uitrekenen hoelang mijn delay routine moet duren, maar ik heb ook een gewone km teller op de fiets, en daarmee kan ik hem prima afijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Als je 300VDC moet hebben (buizen zijn toch DC?) kan je opzich 230VAC gelijkrichten, je krijgt dan ongeveer 325DC, dat moet je dan alleen nog zien af te regelen naar 300V (kan vrij simpel, pak generic switching chipje, flinke weerstandsbrug op de ingang, 600V mosfet op de uitgang, kost je niet zoveel geld en mooie stabiele 300VDC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
SA007 schreef op zondag 30 september 2007 @ 19:31:
Als je 300VDC moet hebben (buizen zijn toch DC?) kan je opzich 230VAC gelijkrichten, je krijgt dan ongeveer 325DC, dat moet je dan alleen nog zien af te regelen naar 300V (kan vrij simpel, pak generic switching chipje, flinke weerstandsbrug op de ingang, 600V mosfet op de uitgang, kost je niet zoveel geld en mooie stabiele 300VDC.
Dat is inderdaad een eenvoudige manier om aan 300Vdc te komen, maar voor een versterker is het toch ook wel prettig als je een galvanische scheiding hebt met het lichtnet. Plus dat je dan toch ook nog een voeding voor de gloeistroom en roosterspanning moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
1:1 scheidingstrafo's zijn niet zo heel duur, en hoppa galvanische scheiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Laatst online: 12-09 12:39

virus.elektro

profesionele monitor sloper

to _ferry_

ik weet niet welke pic jij precies gebruikt, je hebt het vast een keer aan mij verteld.
nou dacht ik dat je een manier had gevonden om de tekst stil te laten staan door middel van een magneetje en reedcontact.

zo ja, dan kan je dat signaal gebruiken om de snelheid te meten.
wat je doet is een timer starten op het moment dat het magneetje langs komt en weer stoppen als hij weer langs komt. uitlezen en vervolgens mee rekenen. waarschijnlijk is er zelfs een speciaal register voor dit soort dingen.

lookup table maken kan door middel van een sprong aan de hand van de waarde. dus de waarde is de sprong die je maakt in de code

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Niet bedoeld als flame hoor, maar is het inderdaad nog steeds zo dat je in de pic-wereld een lookuptable nog steeds als een calculated jump uitvoeren? Of is dat alleen in de oudere PICs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

ik zou het niet weten. ik zelf prog eigenlijk alleen maar avr's. de calculated jump is de manier waar op ik het zelf in assembly zou uitvoeren, maar of dat ook echt de mooiste manier is weet ik zo gauw niet. een calculatated jump is in ieder geval wel het makkelijkst te begrijpen volgens mij

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Punt is dat je er bits mee verspilt :) Je moet elke byte in de table wrappen in een ret-instructie, waardoor je netto meer dan 8 bit per byte kwijtbent. Plus is een calculated jump imo moeilijker dan een 'haal de byte op het adres aangewezen door dit register op en stop het in dat register'-instructie, zoals LPM op de AVR doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Sprite_tm schreef op zondag 30 september 2007 @ 15:14:
[verhaal van spanningen, leds en pwm]
Ik weet niet of ik nu te ver aan het denken ben maar kan je niet zelf een converter maken? Met een spoel een transistor (of any kind) en een pwm signaal van de µC? En dan ga je het pwm signaal laten varieren door een lezing van de 20V op een ADC van de µC.

Lijkt me in ieder geval een interessante uitdaging.

Ik weet niet of dat een idee is, ofwel snap ik je probleem niet dat kan ook. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Dat is dus het idee zo ongeveer :) Het punt is dat boost-converters, pwm en stroombronnen dus niet helemaal netjes inelkaarpassen; daar moeten wat concessies genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:36
Weet iemand waar je grote NiMH-cellen kunt kopen? Dus geen D-cellen van 9Ah, maar (het liefst rechthoekige) cellen van 10-20Ah.

Powerstream is eigenlijk het enige wat ik kan vinden, maar a) die leveren niet meer, b) door die schreeuwerige website komt het op mij niet echt betrouwbaar over en c) het zou handiger zijn als er een bedrijf in Nederland of desnoods Europa zit.

Iemand een idee?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
CanonG1 schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 13:52:
Weet iemand waar je grote NiMH-cellen kunt kopen? Dus geen D-cellen van 9Ah, maar (het liefst rechthoekige) cellen van 10-20Ah.

Powerstream is eigenlijk het enige wat ik kan vinden, maar a) die leveren niet meer, b) door die schreeuwerige website komt het op mij niet echt betrouwbaar over en c) het zou handiger zijn als er een bedrijf in Nederland of desnoods Europa zit.

Iemand een idee?
Deze firma al benaderd : http://www.batterijimport.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

virus.elektro schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 21:35:
to _ferry_

ik weet niet welke pic jij precies gebruikt, je hebt het vast een keer aan mij verteld.
nou dacht ik dat je een manier had gevonden om de tekst stil te laten staan door middel van een magneetje en reedcontact.

zo ja, dan kan je dat signaal gebruiken om de snelheid te meten.
wat je doet is een timer starten op het moment dat het magneetje langs komt en weer stoppen als hij weer langs komt. uitlezen en vervolgens mee rekenen. waarschijnlijk is er zelfs een speciaal register voor dit soort dingen.

lookup table maken kan door middel van een sprong aan de hand van de waarde. dus de waarde is de sprong die je maakt in de code
Gebruik de 16f628, lekker standaard en kan meer dan ik kan :P

Maar dat had ik dus ook als idee, gewoon met bijv. 40beginnen, en stel dat elke km verschil 1/30e sec. scheelt in omlooptijd, dan maak ik een timer met die tijd, en na die 1/30e verlaagt hij die 40 naar 39, en dat is dan je snelheid. Sowieso even een basiswachttijd (waarin ik het aanstren van de leds stop), omdat ik met 40 begin Ik kan bijv. wel met 9999 beginnen ofzo maar zo hard zul je toch niet fietsen ;)

Maar dat verlagen is geen punt, gewoon een timer, maar je kunt wel een actie ondernemen als hij 0 is, maar er is geen snelle manier om een actie te ondernemen als hij bijv. die 39 is?

Mijn fiets staat nog op het werk, en ik heb een simpele test gemaakt met wachtlusjes en een reeks goto's. voor elke snelheid. Maar die kan ik dus nog niet proberen. (Hetzelfde als het 1e stukje code in een vorige post) Al met al moet dat gewoon werken, en als het werkt dan boeit het aantal regels mij opeens niet zoveel meer :P

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 05-10-2007 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Even een gloriemoment voor mij

*ik heb eindelijk een oscilloscoop* :D :D

Tot zover deze niet-interessante post

(voor de geinteresseerden: een 4-kanaals 100 MHz dualtrace van philips, de PM3264)

Nu kan ik eens die .flac bekijken ;)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 08:43
Ik heb nu net m'n eerste Atmel's binnen. Nu nog een programmer. Ik had la begrepen dat deze wel vrij gemakkelijk zelf te maken zijn, maar deze zijn meestal niet in de USB-uitvoering, terwijl ik dat wel graag zou willen.

Is er ergens een schema voor een zelf te bouwen AVR-programmer die via de USB-aansluiting werkt? Welke is dan 'de beste'?
Of is het goedkoper gewoon eentje te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
maikel schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 10:56:
Ik heb nu net m'n eerste Atmel's binnen. Nu nog een programmer. Ik had la begrepen dat deze wel vrij gemakkelijk zelf te maken zijn, maar deze zijn meestal niet in de USB-uitvoering, terwijl ik dat wel graag zou willen.

Is er ergens een schema voor een zelf te bouwen AVR-programmer die via de USB-aansluiting werkt? Welke is dan 'de beste'?
Als je een USB AVR programmer wil zou ik eens kijken naar MyAVR MySmartUSB programmer. Kost geen drol en programmeert alle AVR's die ISP ondersteunen.

(wil trouwens niet zeggen dat dit de "beste" is er zijn ook programmers die ook Parallel en High Voltage programming ondersteunen maar die zijn (vanzelfsprekend) duurder.)

Edit:
Ik kwam toevallig ook USBprog tegen: Klik Deze ondersteund naast AVR ISP ook JTAG enzo (maar weet niet hoe stabiel deze is aangezien ik deze zelf niet heb)

[ Voor 22% gewijzigd door 0fbe op 08-10-2007 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

maikel schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 10:56:

ik zou gaan voor een AVR DRAGON. programmeert werkelijk alles van atmel. programeren SPI, paralel high voltage en JTAG. Simuleren met een avr in de schakeling kan ook via JTAG, je kan dus op de pc zien wat er in je AVR gebeurt.

zelf maken kan volgens mij wel, maar de gene die ik ken zijn serieel of paralel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

CanonG1 schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 13:52:

Iemand een idee?
Je zou het hier eens kunnen vragen: http://www.groenen-denm.nl/

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
virus.elektro schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 14:36:
[...]

ik zou gaan voor een AVR DRAGON. programmeert werkelijk alles van atmel. programeren SPI, paralel high voltage en JTAG. Simuleren met een avr in de schakeling kan ook via JTAG, je kan dus op de pc zien wat er in je AVR gebeurt.

zelf maken kan volgens mij wel, maar de gene die ik ken zijn serieel of paralel
Een DRAGON kost +/- 60 euro (afgebouwt) en ik denk niet dat je snel High Voltage programming nodig hebt. Ik zou dus voor een standaard ISP ding gaan voor +/- 30 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door 0fbe op 08-10-2007 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiBeer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-08 16:25
Voor zelfbouw USB AVR programmer ben ik op deze uitgekomen.

http://www.fischl.de/usbasp/

Ik gebruik hem zelf ook. Werkt als een tierelier. De mega8 kun je gewoon even programeren met een paar draadjes aan je Parallele poort.

En pak er een pilsje bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:03
mag vrijdag pas weer bier :(

maar even serieus: Ik zit te dubben over het volgende:
ik wil een platform maken waarmee ik wat met digitale-audio-algorithmen kan spelen, en heb dus een kastje nodig met het volgende (flexibel):
- 2 of 4x audio in
- 4 of 6x audio uit
- veel cpu power
waarbij 1x audio mono-41khz/16 bit is.

ik ben redelijk goed in hardware, maar blijf toch meer een programmeur, dus minichipjes solderen is niet zo'n plan.

Weet iemand een standaardbordje wat ik kan gebruiken of een idee voor de chippies?
Iets met de I2S bus lijkt me nog enigsinds haalbaar als hobbyist, maar
* Xiphalon ziet door de bomen het bos niet meer

* Xiphalon googelt verder..

als het niet anders kan dan maar een VIA bordje met een leuk geluidskaartje, maar ik wil latencies van ongeveer 0...

[ Voor 7% gewijzigd door Xiphalon op 08-10-2007 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Dat zijn wel erg hoge eisen, het lijkt erop dat je in de richting van DSP's wil gaan, die zijn specifiek gemaakt om audio (of andere analoge signalen) op hoge samplerates binnen te halen, erg snel te verwerken en weer uit te sturen.
Kijk eens of er daar wat development boards van te vinden zijn, reken op flinke prijzen (honderden €), maar dat had je wellicht zelf al verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Ik zat ook al meteen aan een DSP achtige oplossing te denken, iets als dit. http://focus.ti.com/docs/...sdsk5416.html#description

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je met een Sound Blaster geluidskaart niets?
Zelfs een simpele Live 5.1 heeft een programmeerbare DSP. Met de KX drivers kan je iig een aantal effecten en filters enzo toevoegen, wellicht dat je 'm ook echt zelf kan programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Jammer dan, Ramadan.

>:)

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Een (héle) tijd geleden is er nog een DSP development board besproken in elektuur: Blackfin DSP development-kit Maar die heeft waarschijnlijk niet het aantal in- en uitgangen die jij wenst :(

[ Voor 16% gewijzigd door flux_w42 op 09-10-2007 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:03
Nope drink door de week geen alcohol.

Maar ik heb wat interessants gevonden: KNJN.com verkoopt FPGA bordjes met een ARM chip erop, elcheapo en i/o's goed bereikbaar.

Even kijken wat we hiermee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik nu 2 PSU's (ATX) samen wil voegen, zodat ik uitkom op 17V (12V en 5V combineren), moet ik dan 1 van de 2 PSU's volledig ontaarden?

Ik had zoiets gelezen te hebben, en de truuc was 1 PSU volledig te ontaarden van de casing zelf. De -12V lijn combineren met de +5V lijn van de 2de psu was de truuc....

En waarom wil ik 17V? :P Ik heb een tec te voeding van prik :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:36
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 09:20:
Als ik nu 2 PSU's (ATX) samen wil voegen, zodat ik uitkom op 17V (12V en 5V combineren), moet ik dan 1 van de 2 PSU's volledig ontaarden?

Ik had zoiets gelezen te hebben, en de truuc was 1 PSU volledig te ontaarden van de casing zelf. De -12V lijn combineren met de +5V lijn van de 2de psu was de truuc....

En waarom wil ik 17V? :P Ik heb een tec te voeding van prik :Y)
Dat zou ik zeker niet doen; wat je wel kan proberen is van 1 voeding de -5 en +12 nemen dat verschil is ook 17 volt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus van 1 PSU de -5V en de +12V combineren ? Gewoon de massa van de PSU zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De -5 lijn kan maar 1 Amp aan, volgens mij gaat dat niet helemaal goed als je er een tec aanhangt :? Die dingen trekken dik 100 watt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar je combineert nu 2 lijnen, zodat je samen een voltage van 17V hebt. De 12V lijn van mijn proefkonijn levert 18A, wat opzich voor voeden van de tec voldoende moet zijn (188watt op 19V minus 2 = 166W / 9.5A)

Maar of dat zo gaat werken :? Vage oplossing ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

euh je combineert de lijnen niet, je gebruikt de +12 als + en de -5 als -, waardoor er 17v over je tec staat.
+12 ----------|
            [ T ]
            [ E ]
            [ C ]
-5  ----------|

maar, de spanningsregelaar van de -5v lijn (vaak een 7905) kan maar +/- 1A aan, dus dat is niet bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Laatst online: 08-09 20:14

NielsNL

DigiCow

Je hangt de +5V lijn aan de massa van de 12V, en gebruikt de Massa van de 5V lijn i.c.m. de 12V Lijn.
code:
1
2
3
4
5
[12V plus (voeding 1)]  (contact gebruiken)
   |
[Massa (voeding 1)] - [5V plus (voeding 2)] (contacten verbinden)
   |
[Massa (voeding 2)] (contact gebruiken)

Wel goed ontaarden! :P

[ Voor 52% gewijzigd door NielsNL op 10-10-2007 15:29 ]

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus toch 2 PSU's ... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Laatst online: 08-09 20:14

NielsNL

DigiCow

Jawel, maar niet met de -5V of de -12V lijn, dus de volledige power. :*)
Ligt aan het vermogen wat je af wilt nemen, maar daar las ik niks over.

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik zet dit in de kroeg omdat het eigelijk maar een simpel vraagje is.

Na een tijdje alleen een VB geprogrammeerd te hebben, ben ik de laatste paar dagen weer bezig geweest met electro.

Ik heb o.a. dit kleine dingetje inelkaar gesoldeerd:
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/ir-ontvanger.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/ir-ontvanger2.jpg
(jammer dat de enige geschikte behuizing die ik in huis kon vinden niet helemaal op maat was)

Het is een nogal simpele IR ontvanger voor op een com poort. (het schema komt uit het IR ontvanger topic op dit forum).

Afbeeldingslocatie: http://img225.imageshack.us/img225/2123/full5zj.gif

Ik heb in mijn woonkamer een simpele server PC (router e.d.) staan met daaraan de IR ontvanger. Als daar een signaal op komt geeft een winLIRC server applicatie een bericht aan de client PC op mijn slaapkamer. Die PC hangt weer met audio en S-video aan de stereo en tv in de woonkamer. Ik heb een ongebruikte afstandsbediening nu zo ingesteld dat ik bijna totale controle kan hebben over mijn pc in mijn slaapkamer.

Er is nog één probleempje waar ik nu een oplossing voor aan het zoeken ben. Aan mijn geluidskaart hangt een zelf gemaakt schakelkastje (met een aan-aan tuimelschakelaar) waarmee ik het geluid kan schakelen tussen mijn pc speakers en de stereo in de woonkamer. Ik kan nu met de afstandsbedieing wel mijn pc besturen maar om het geluid goed te zetten moet ik dus soms toch nog naar m'n slaapkamer. (en het hele afstandbediening verhaal was omdat te voorkomen)

Nu ben ik bezig adhv deze howto een schema te maken voor een oplossing.

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/t-audioswitch.gif
klikbaar, en boven de lijn moet nog uitgewerkt worden komt een uC en een max232

Ik dacht eerst aan een signaal via de LPT maar het plan is alweer veranderd, ik heb tijdens het typen van deze post tegen mijn verwachting in een com port header op mijn mobo gevonden, en ik denk dat ik die gebruik icm een uC / max232. Ik heb ook nog aan USB zitten denken, maar na een zoektocht denk ik dat dat te ingewikkeld wordt.

De vraag die ik nu nog wel heb gaat over de cbt3244.
In het schema heb ik er twee staan maar 1 is in dit geval genoeg, zo lijkt het me wat duidelijker.
De cbt3244 is volgens de datasheet een 'Octal bus switch with quad output enables'.
Op de sites van andere chipfabrikanten (piepersnijders? :P) kan ik niet vinden wat ik zoek. (mede omdat ik nog niet helemaal thuis ben in de naamgeving)
De CBT is alleen smd te vinden, en ik ben op zoek naar een IC in dip versie die ongeveer hetzelfde doet omdat ik geen smd ervaring heb en geen prinplaten kan etsen. Heeft er iemand een idee voor een alternatief?
Losse ic's met minder lijnen zijn ook goed, maar er moet natuurlijk wel een analoog signaal door heen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Hmm, iemand ervaring met PonyProg die stom doet? :P

Ik heb hier een parrallelle programmer waarmee ik tot nu toe altijd zonder problemen een Atmega32 geprogrammeerd heb, maar nu doet ie het niet meer :P
Als ik via PonyProg een .hex file erin flash dan zegt hij na afloop "write failed". Als ik dan via de PonyProg opties de Atmega reset dan werkt het programma prima 8)7
Waar ligt dit aan? Ik heb mijn parrallelle poort al op ECP + EPP gezet. Mis ik een Windows XP parralelle poort driver ofzo? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Antor: de 4051 kan analoge signalen schakelen. (8 to 1 switch ding, is er ergens ook naar 4)
2 van die dingen (L en R), kan je direct de 3 a/b/c ingangen aan je printerpoort knopen en schakelen.

Usb is btw helemaal niet moeilijk hoor, alle atmels die 12Mhz of hoger kunnen kan je (bijna) direct aan usb gooien met AVR-USB (http://www.obdev.at/products/avrusb/index.html)
Daar staan ook een paar dozijn voorbeelden van usb-schakelaars tot servocontrollers tot schakelsystemen tot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Anthor
Pak een klein relais. Makkelijk te vinden, makkelijk aan te sturen en werkt gegarrandeerd :)
Ben niet zo'n fan van audiosignaal door ic's te sturen, zo'n relais is een stuk minder storingsgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Dat AVR-USB heb ik onlangs ook ergens langs zien komen, dat zag er wel ok uit, maar krijg je dan in windows een echt apparaat te zien of maak je een virtuele com poort?

Ik ben alleen nog bekend met PIC uC's, ik zeg niet dat ik nooit ga proberen om iets met een AVR te doen, maar dat wil ik nu nog even niet. Ik heb nog wel 16f628a liggen die ik in kan zetten.

Bedankt voor de tip over de 4051, ik ging er eigenlijk vanuit dat er geen analoge modellen in die reeks zaten. Ik heb even zitten kijken en ik denk dat 4053 'Triple 2-channel analog multiplexer/demultiplexer' precies doet wat ik nodig heb.

http://www.st.com/stonlin...ure/ds/7731/m74hc4053.pdf
http://www.geofex.com/Article_Folders/cd4053/cd4053.htm

En de ongebruikte i/o poorten van de PIC kan ik (als ik ze ooit nodig heb) gebruiken voor een soort van schakelbordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Echt usb apparaat (al kan je een virtuele compoort ook maken dan natuurlijk :P)

Al kan je voor windows het beste een HID-based apparaat maken, dan hoef je geen windows driver te maken. Het kan ook prima met libusb-win32 btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Dat klinkt nogsteeds goed :)

Ik zag in die datasheet dat er 70-50 Ohm weerstand over een geschakelde lijn staat, maakt dat veel uit voor een Line-out signaal ?moet ik het nog versterken, of de tuner gewoon ietsjes harder zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Ik zit met een paar kleine dingetjes in m'n maag, hopelijk dat iemand een korte ja/nee kan geven hier :)

1. Ik heb nog nooit met ferrite beads gewerkt en wil de Vdd van m'n FMS3818 in m'n ontwerp ontstoren. Moet ik dan een ferrite bead tussen m'n 3.3V lijn en de Vdd (plus Vdda, etc, de voedinglijnen van dat IC) zetten? Niet parallel naar ground? En is deze dan een goede keuze?

2. De DDC lijnen in een VGA connector zijn I2C 5V, de lijnen uit m'n fpga zijn 3.3V. Is dit dan een goede manier om alles aan elkaar te knopen? De twee lijnen met 82R5 weerstand zijn m'n hsync en vsync lijnen wat ik heb overgenomen uit een ander ontwerp (dus ik neem aan dat dat wel zal werken).
Afbeeldingslocatie: http://www.wacco.mveas.com/img/schema1c_vga.png

3. Ik loop te knoeien met het decouplen van m'n power planes, maar heb al een goed documentje gevonden om te bepalen hoeveel ik van alles op m'n printplaat moet jetsen. Ik zit alleen met de geweldig betrouwbare bron wikipedia die zegt dat ceramic capacitors een slecht idee zijn voor decouplen, en xilinx documenten welke zeggen dat dat geen kwaad kan. Wat is het nou? :/

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
1. Parallel naar de ground = iets gaat doorfikken, als je geluk hebt een automatische zekering.
Of die je gekozen hebt een goede is zou ik niet weten.

2. Dat gaat niet werken, wel voor de clock, maar de data is bidirectioneel.
Kan je niet simpel een pullup naar 5V erin gooien en een weerstand + 3.3V zener naar de fpga?
Volgens mij werkt dat best gezien het spanningsverschil niet heel dramatisch is.

3. Voor het ontkoppelen moet je condensators hebben met een zo laag mogelijke ESR waarde (basicly de interne weerstand) Het hangt een beetje van de toepassing af wat je daar het beste voor kan pakken (wat dus laag genoeg is). Het lijkt me dat xilinx het beste weet wat je aan hun eigen meuk kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

SA007 schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 20:50:
1. Parallel naar de ground = iets gaat doorfikken, als je geluk hebt een automatische zekering.
Of die je gekozen hebt een goede is zou ik niet weten.
Dan doen we dat dus niet :P
2. Dat gaat niet werken, wel voor de clock, maar de data is bidirectioneel.
Kan je niet simpel een pullup naar 5V erin gooien en een weerstand + 3.3V zener naar de fpga?
Volgens mij werkt dat best gezien het spanningsverschil niet heel dramatisch is.
Ik heb nog wat verder gezocht en deze (alsmede een paar andere sites) menen dat het wel kan; hier en hier maar ik snap de logica er niet echt van, dus weet het niet zeker. En ben bang dat die koppeling met een weerstandje ook nogal gevoelig is :/
3. Voor het ontkoppelen moet je condensators hebben met een zo laag mogelijke ESR waarde (basicly de interne weerstand) Het hangt een beetje van de toepassing af wat je daar het beste voor kan pakken (wat dus laag genoeg is). Het lijkt me dat xilinx het beste weet wat je aan hun eigen meuk kan hangen.
Das waar, dan gaan we gewoon ceramic smd caps nemen. Met een 10uF alu elco per chip ernaast voor de echt grote swings.

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Jongens heeft iemand nog een paar ISA netwerkkaartjes met de Realtek 8019 chip er op liggen?

Ik ga een microcontroller er aan hangen om een mini webserver / domotica server te maken.

[ Voor 33% gewijzigd door sebastius op 14-10-2007 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
sebastius schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 20:11:
Jongens heeft iemand nog een paar ISA netwerkkaartjes met de Realtek 8019 chip er op liggen?

Ik ga een microcontroller er aan hangen om een mini webserver / domotica server te maken.
Pak toch gewoon een ENC28J60 SPI Ethernet controller veel gemakkelijker (lijkt me)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ik heb de avr-usb versie en zit er nu mee te klooien, om eenofandere reen wil het niet. hij werkte eerst niet, had ik het eindelijk aan de gang, krijg ik daarna *weer* melding onbekend usb apparaat, weer niet werken :/ dr is overigens gewoon een driver voor, maar die moet dan weer samenwerken met girder, ook zo'n irritant programma, in ieder geval mag ik het ding nu ff overnieuw bouwen om te zien of het dan wel werkt, ik snap namelijk niet waarom het niet werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
AlexanderB schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 20:23:
ik heb de avr-usb versie en zit er nu mee te klooien, om eenofandere reen wil het niet. hij werkte eerst niet, had ik het eindelijk aan de gang, krijg ik daarna *weer* melding onbekend usb apparaat, weer niet werken :/ dr is overigens gewoon een driver voor, maar die moet dan weer samenwerken met girder, ook zo'n irritant programma, in ieder geval mag ik het ding nu ff overnieuw bouwen om te zien of het dan wel werkt, ik snap namelijk niet waarom het niet werkt...
Sorry maar girder? Dat is? Wat wil je met de AVR-USB doen. Gewoon de drivers installeren (onder windows that is) en 't werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

errm... een IR ontvanger...
en met girder kun je dus de toetsen van de afstandsbediening instellen als acties die uitgevoerd moeten worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
naftebakje schreef op zondag 30 september 2007 @ 15:53:
@timcooijmans: 8 kathode's samen nemen, van een gezamenlijke pull-up voorzien en aan een A/D ingang van de µC hangen. Door een van de anode's naar massa te trekken, selecteer je een van de 8 fotodiodes om uit te lezen. Dit geheel maak je dan 8 keer (aan 8 verschillende A/D ingangen) en het naar massa trekken van anode's neem je gezamenlijk voor de eerste, tweede,.... fotodiode van elke streng.
Om maar even nog te reageren (had er helaas vandaag pas weer tijd voor) Heb nu het volgende in elkaar geknutseld:
Schema volgens mij zou dit moeten werken. Ik twijfel alleen over de transistors, welke overigens willekeurig zijn gekozen, wel NPN overigens) De LED's zijn photodiodes voor de duidelijkheid (alleen kon ik die niet zosnel in een library vinden)

[ Voor 12% gewijzigd door 0fbe op 17-10-2007 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Vraagje, weet iemand een vlotte leverancier voor een ATmega 644, in DIP uitvoering, zonder minimum bestelbedrag of exorbitante verzendkosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hallo, hier ik weer met een klein probleempje :)

Ik ben nu bezig met een verjaardagscadeau voor een vriendin van me (is jarig in mei!)

Nu ben ik van plan een portret van <insert random beroemdheid> te kopen (Einstein het liefst), en daar 2 fop-ogen in te bouwen.
dus getekende ogen eruit, nepogen erin, en dan vastmaken aan een verticale as. Dan de ogen aan elkaar maken via een balk zodat ze samen bewegen.

Nu komt het moeilijkere gedeelte: Wat voor elektronica heb ik nodig om de ogen een bewegend object te laten volgen?
Ik was aan het denken dat dummy-camera's dat deden, maar dat weet ik niet zeker?

Anders wil ik gewoon 5 bewegingssensoren gebruiken (vooruit, links, rechts, linksvoor, rechtsvoor), maar wat ik er dan verder mee moet is me een raadsel?

Hoe koppel je bewegingssensoren zo, dat ze als een schakelaar in een circuit werken? Dus stel ze nemen geen beweging meer waar, dan schakelen ze uit (en de ogen blijven in de zelfde stand), en zodra er eentje iets ziet, dan bewegen de ogen naar dat punt toe?

Iemand die het nog volgt, én een oplossing weet? (het liefst zonder al te veel chips en ingewikkelde regeltechniek!)

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
dummy camera's volgen niks, als ze al bewegen.

Bewegingssensoren zijn inderdaad mogelijk, je kan met stukjes plastic het gebied beperken.
Het bedienen kan je het beste doen met een microcontroller, omdat bewegingsensoren een analoog signaal geven afhankelijk van de hoeveelheid beweging.
Dan kan je die een leuke formule laten uitvoeren om te zien welke kant de ogen op moeten staan.

En dan kan je denk ik het beste de ogen bewegen met een servotje (nauwkeurig bewegen, weining onderdelen, goedkoop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

link0007 schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 20:51:
Hallo, hier ik weer met een klein probleempje :)

Ik ben nu bezig met een verjaardagscadeau voor een vriendin van me (is jarig in mei!)

Nu ben ik van plan een portret van <insert random beroemdheid> te kopen (Einstein het liefst), en daar 2 fop-ogen in te bouwen.
dus getekende ogen eruit, nepogen erin, en dan vastmaken aan een verticale as. Dan de ogen aan elkaar maken via een balk zodat ze samen bewegen.

Nu komt het moeilijkere gedeelte: Wat voor elektronica heb ik nodig om de ogen een bewegend object te laten volgen?
Ik was aan het denken dat dummy-camera's dat deden, maar dat weet ik niet zeker?

Anders wil ik gewoon 5 bewegingssensoren gebruiken (vooruit, links, rechts, linksvoor, rechtsvoor), maar wat ik er dan verder mee moet is me een raadsel?

Hoe koppel je bewegingssensoren zo, dat ze als een schakelaar in een circuit werken? Dus stel ze nemen geen beweging meer waar, dan schakelen ze uit (en de ogen blijven in de zelfde stand), en zodra er eentje iets ziet, dan bewegen de ogen naar dat punt toe?

Iemand die het nog volgt, én een oplossing weet? (het liefst zonder al te veel chips en ingewikkelde regeltechniek!)
nul ... er is een eenvoudige optische truck voor

Afbeeldingslocatie: http://www.dragon-city.org/Images/dragon_illusion.jpg
http://www.grand-illusion...ragon_illusion/dragon.pdf

je ziet hem ook vaak met een mummy

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
@timcooijmans: volgens mij heb je de fotodiode's verkeerdom gezet, om ze zo (als lichtgevoelige spanningsdeler) te gebruiken moeten ze in sper staan, in je schema staan ze in doorlaat. De transistoren staan goed en zijn gemakkelijk aan te sturen (weerstandje in basislijn zetten uiteraard, berekenen met maximaal te verwachten stroom gedeeld door mimimale h(FE) van je transistor).
Ik raad je wel erg sterk aan om het eerst eens op een breadbordje uit te proberen, en ff experimenteel waarde van de de pull-up te bepalen.

@link0007: dat lijkt mij ook ofwel erg ingewikkelde elektronica (beeldherkenning of toch minstens serieuse positionering, haal je niet met een simpele µC), ofwel hol maken (een afgietsel van je gezicht zal het effect geven dat het vanaf elke hoek je lijkt aan te kijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03 12:28

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Ik wil mijn schema even door jullie laten controleren, doordat ik nog een beginner ben op dit gebied, en het natuurlijk geen eigen topic waard is:
Het doel;
Lichten voor in mijn brommer, voor en achter, nu komt alleen het achterlicht ten sprake, omdat als dat goed is, het voorlicht een eitje is. Ik wil kunnen schakelen tussen rood/blauw, de schakelaartjes komen bij m'n stuur uit. De accu geeft 4A @ 6V, en aangezien er altijd maar maximaal twee schakelaartjes aan/open staan, komt dit uit op ongeveer 0,5A.
Omdat de blauwe ledjes 3,8V vragen, en ik maar 6V kan geven, moeten ze parallel, dus heb ik het zo:

Afbeeldingslocatie: http://img80.imageshack.us/img80/1390/ledschemaachterrw7.th.png

Klopt het zo ook?
Edit: Excuses voor paint-skills :>

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
Je schema ziet er een beetje raar uit maar het klopt wel ja. Ik zou misschien ipv 120 Ohm 150 Ohm pakken dan heb je iets meer zekerheid (en branden ze minder hard) hoewel het zo wel klopt, Is de LED stroom wel 20mA? (waarvan je nu bent uitgegaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce

Maarten-NForce

De ledstroom is 20mA. De weerstand zou eigenlijk rond de 110 Ohm moeten zitten, is 150 dan niet een beetje teveel weerstand? (just asking, jij zal er wel meer verstand van hebben dan mij ;) )

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
Maarten-NForce schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 14:21:
De ledstroom is 20mA. De weerstand zou eigenlijk rond de 110 Ohm moeten zitten, is 150 dan niet een beetje teveel weerstand? (just asking, jij zal er wel meer verstand van hebben dan mij ;) )
Je hebt het over een brommer kan me voorstellen dat hij bij bijv. starten even een piek kan geven. Het kan zijn dat 120 Ohm genoeg is. Bij 150 Ohm weet je het zeker(der), maar branden je Led's bij 6V minder hard. Je berekening klopt theoretisch, ik heb echter geen idee van de pieken en dus of die 120 Ohm ook de pieken overleefd, ik verwacht van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce

Maarten-NForce

Okey, dan gaan we voor de 150 :)

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Weerstand voor led = spanning/stroom = (6V-3.8V)/0.02A = 110 Ohm
Met een tooltje als http://www.okaphone.nl/calc/ kan je snel zien welke weerstanden er in de E12 reeks bestaan (die worden het meest gebruikt, vermogensweerstanden zijn meestal enkel in de E12 reeks te vinden), levert je 120Ohm op (weerstand mag groter, dan is de stroom lager dan het maximum).
Voor de zekerheid nog het vermogen in de weerstand = U*I = (6V-3.8V)* 0.02A = 0.044 W, een standaard weerstandje kan 0.250W aan dus dat is geen probleem.

timcooimans raad je aan om je weerstand nog een stapje hoger te nemen, dat is vanuit 2 redenen:
1) het verschil in lichtopbrengst tussen 20mA en 15mA is nogal klein, beetje minder stroom merk je bijna niet
2) in een auto zit een 12V accu, de spanning daarop kan bij het rijden een tik hoger liggen (maximaal 13.8V dacht ik), als je je weerstand te nipt berekend kan de led dan doorbranden (te hoge stroom).
Er kunnen ook spanningspieken optreden bij het starten/stoppen van de motor, tot 80V bij een auto, die zijn echter van zo'n korte duur dat je led's daar geen moeite mee hebben, hoef je geen rekening mee te houden.
Dit verhaal geld uiteraard ook voor brommers, alleen verschillen de waarden nogal (6V boordnet, en heel wat minder krachtig opgebouwd allemaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce

Maarten-NForce

En zal ik dan voor de 1.8V rode ledjes, die in theorie een weerstand van 210 Ohm nodig hebben, 220 Ohm pakken, of 270 Ohm? Naar aanleiding van bovenstaande posts, neig ik meer naar 270, heb ik hier een beetje gelijk in?

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
fish schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 22:51:
[...]

nul ... er is een eenvoudige optische truck voor

[afbeelding]
http://www.grand-illusion...ragon_illusion/dragon.pdf

je ziet hem ook vaak met een mummy
Optische illusies zijn natuurlijk niet leuk.
Hoe doen die talloze stukjes speelgoed het dan, of die dingen die geluid maken als je erlangs loopt?
En kan ik er daar niet gewoon 5 van kopen, en dan wanneer er stroom naar de speaker gaat, een circuit inlaten schakelen?
Dan heb ik gewoon 5 afzonderlijke circuits lopen. Maar dan kan ik dus ook geen servo meer gebruiken?

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
probleem is dat om het idee te veroorzaken dat er in je ogen gekeken wordt dat je bestwel nauwkeurig de positie van de ogen moet hebben,. als hij er 10cm naast richt is het effect grotendeels weg.

En bewegingssensoren zijn waardeloos, zodra je stil gaat staan is het ding je kwijt.
Pagina: 1 ... 8 ... 16 Laatste

Dit topic is gesloten.