Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 00:34:
1. Wat is je beschikbare budget?
Laten we zeggen 800 (kan later uitgebreid worden)
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Landschappen, architectuur en portretten.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik had eigenlijk al een tijdje gekeken naar de canon 400D maar ik heb hem even in m'n handen gehad en het is toch wel een heel klein dingetje. Hierdoor leek de D40 van Nikon een wat betere optie... alleen hik ik een beetje tegen het ontbreken van de focusmotor in tegenstelling tot al die andere Nikon bodies ( of maak ik me nu druk om nix?). Verder vond ik hem heerlijk in de hand liggen namelijk...
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ligt eraan welke cam het uiteindelijk word.. anders wacht ik gewoon nog even en spaar ik door.
Ik zou in het begin namelijk ook goed uit de voeten kunnen met de kitlens.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Het lijkt mij het beste om rustig aan te beginnen en langzaam uit te breiden, dus ja.
De D40 hoef je voorlopig echt niet zomaar 'bang' voor te zijn. Uitbreiden kan namelijk best goed binnen de mogelijke lenzen. Laten we even stellen dat je begint met een D40 + 18-55 en 55-200VR (toch wel zo'n beetje dé startset aan het worden, en met recht). Dan ben je voor de body met 18-55 zo'n 525e kwijt (foto knijn) minus de 90e cashback, is 435e. De 55-200VR kost je rond de 275 euro, dus kom je op 710 euro uit. De 90e die je overhoudt kun je dan gebruiken voor geheugen, tasje, filtertje
Dan ga je groeien, en heb je e.e.a. aan mogelijkheden in je upgrade-pad (even ervanuit gaande dat je autofocus op je lenzen wilt en MF géén optie is). Dit is trouwens puur willekeurig samengesteld, zoals een pad kán gaan, en lekker stereo-getypeerd. Ik had bijvoorbeeld vrij vlot een flitser en lichtsterke tele, terwijl ik helemaal nog geen primes heb en ook eigenlijk niet hoef, evenals macro. Maar om het een beetje te illustreren enzo...
Goed, je hebt al tele en standaard-zoom, en er even vanuit gaande dat je eerst je bereik af wilt dekken, wil je dus UWA. Dan heb je 2 keuzes:
1. De sigma 10-20/4.0-5.6
HSM voor 489e
2. De Nikkor 12-24/4
AF-S voor iets van 1000 á 1100e.
Zoals je ziet, prijsverschil galore, en de nikkor is m.i. niet het prijsverschil waard.
Dan vervolgens wil je een flitser. Dat kan simpelweg elke SB zijn die er is, dus SB-400, SB-600 of SB-800, uiteenlopend van 150-400e.
Daarna vervang je je 18-55. De kans is groot dat je die vervangt voor een Nikkor
AF-S 18-70/3.5-4.5 (ca 350e), lees de objectieventopics er maar op na. Of, als je geld teveel hebt, de
AF-S 17-55/2.8 (ca 1500e)
En als alternatief voor je 55-200VR is er de Nikkor
AF-S 70-300/4.0-5.6VR (ca 600e) of, als je diezelfde geldboom die je bij de 17-55/2.8 had, terugvindt, een
AF-S 70-200/2.8VR (ca 2000e) Er tussenin zit nog de Sigma 70-200/2.8
HSM (rond de 900 a 1000e) maar die heeft wel wat issues, het is hard zoeken naar een goed exemplaar.
Mocht je op zoek zijn naar een leuke prime, dan is er maar één optie, de Sigma 30/1.4
HSM
Zoals je ziet heb ik wat letters dik gemaakt. Dat zijn de aanduidingen die aangeven of je een lens hebt met eigen focusmotor. Voor Nikon is dit AF-S, en voor Sigma HSM. Elke lens van Nikkor of Sigma die resp. de AF-S of HSM aanduiding heeft, gewoon autofocus op je camera.
Wat betreft macro-objectieven zul je trouwens kunnen kijken naar de Nikkor
AF-S 105/2.8VR, de Sigma 150/2.8
HSM en de Sigma 180/2.8
HSM.
Maar onthou ook vooral dat als je dusdanig glasbakken aan gaat schaffen, je vaak ook je body gaat upgraden. En je er dus een focusmotor bij mag rekenen.
Een 400D is overigens helemaal geen slechte keus, maar budget-wise is een D40 gewoon net even lekkerder. Meer waar voor je geld enzo
[
Voor 3% gewijzigd door
Henk op 14-07-2007 00:58
]