[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 59 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 18.150 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit lijkt mij geen "warmte blur" zoals geopperd werd, want bijna het hele Ati plaatje is blurier. Wordt dit nu veroorzaakt door die nieuwe AA modes (zonder AA zou het plaatje goed zijn), of is dit
een of andere filteroptimalisatie?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2007 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 22:34:
[...]

Dit lijkt mij geen "warmte blur" zoals geopperd werd, want bijna het hele Ati plaatje is blurier. Wordt dit nu veroorzaakt door die nieuwe AA modes (zonder AA zou het plaatje goed zijn), of is dit
een of andere filteroptimalisatie?
het werd toch veroorzaakt door de ''wide tent'' instelling.... is volgens mij een filteroptimalisatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:55
Eigenlijk vind ik de soort blur van ATi wel mooier dan de scherpte van nVidia, als je kijkt naar de linkerwand van het schoorsteentje dan lijkt dat bij nVidia gewoon een stuk van de achterkant van de schoorsteen, iig is het heel erg vaag. Bij ATi zie je duidelijk het verschil tussen zeikant en achterkant. Bovendien voorkom je met die 'blur' ook dat alle dingen er lelijk uitzien omdat ze te scherp zijn en gewoon slecht gemaakt zijn. Ik vind het nml niet zo mooi om bij elk boomblaadje een superscherpe rand eromheen te zien, liever een lichtelijk geblurde rand, is realistischer ook imho.

Maar aangezien mijn vergelijkingsfilmpje nu op de vorige pagina staat hier nog maar eens :P:

http://ati.amd.com/products/radeonhd2900/index.html#

Zie onderaan voor het filmpje. Ik weet dat de DX10 variant al een paar keer is voorbij gekomen, maar hier zie je realtime het verschil tussen DX10 en DX9. Tbh vind ik het verschil niet zo groot, maar dat kan ook komen door de lage resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-08 17:19
Mr. Detonator schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 22:40:
[...]
het werd toch veroorzaakt door de ''wide tent'' instelling.... is volgens mij een filteroptimalisatie
De zij wand van de haard is erg wazig, filter optimalisaties zijn niet mogelijk op normal maps (denk ik) en hier word een redelijk geavanceerde bumpmapping techniek gebruikt, het kan bijna enkel door de de tent filter zijn ofwel is het een driverfoutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 16:32

boesOne

meuh

Meuh, al met al zo ongeveer wat we verwacht hadden/konden verwachten. GT640 - 2900XT - GTX. Ook met driver optimalisaties zal R600 niet een GTX killer worden, alleen de positie tussen GT640 en GTX zal duidelijker worden. Alle rambam rond de eventuele bug in de ROPs is sideshow. Commercieel gezien dan, technisch is het smullen ;)

Vraag is hoe de RV670 nu gepositioneerd zal worden. Hoe gaat ie preseteren tegen bijvoorbeeld GT320? Dat hij zal winnen van 8600GT lijkt me duidelijk. Wat zou nV er tegenover zetten? 8800GS?

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Wat zou nV er tegenover zetten? 8800GS?
Er zou nog een 8600 met 256-bit geheugeninterface komen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-09 23:00
the demo will be out today 18:00 Pacific time, or in London time May 16th, 02:00
http://www.capcom.com/BBS/showthread.php?t=14044
dan kan iedereen zelf op zijn HD2900XT het resultaat in DX10 zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:15

Pubbert

random gestoord

http://mfile.akamai.com/1.../radeonhd-dx9_vs_dx10.asx

Directe link naar het filmpje.

Kan mn kaart morgenavond eindelijk proberen _o_ (Zit nu nog voor en cursus in de andere kant van het land ;( Erg zwaar als je thuis zo'n kaart thuis hebt liggen)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Me broer heeft net zijn X800 XL gesloopt dus hij wil een nieuwe kaart dus ik ga gewoon die HD2900 XT halen en kan hij mijn oude krijgen. Ik zie het hoe het gaat lopen.

Jammer dat er amper shops zijn die ze hebben.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:07

Krizzie

Progressive Music \o/

Zojuist de HIS 2900XT besteld samen met een Q6600, ASUS P5K Deluxe en 2GB dominator ram. Hopelijk niet al te lang wachten. :D Hoewel een maandje niet zo erg is want dan kan ik er ook een Dell 24" bij doen. :D

/me Kan niet wachten *D

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Astennu schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 23:41:
Me broer heeft net zijn X800 XL gesloopt dus hij wil een nieuwe kaart dus ik ga gewoon die HD2900 XT halen en kan hij mijn oude krijgen. Ik zie het hoe het gaat lopen.

Je hebt mail ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Niet online
Thund3r schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 23:04:
http://mfile.akamai.com/1.../radeonhd-dx9_vs_dx10.asx

Directe link naar het filmpje.

Kan mn kaart morgenavond eindelijk proberen _o_ (Zit nu nog voor en cursus in de andere kant van het land ;( Erg zwaar als je thuis zo'n kaart thuis hebt liggen)
Het is handiger om de Call Of Juarez filmpjes gewoon als HD mov van http://www.guru3d.com/article/Videocards/431/17/ te downloaden imho. (Ik neem aan dat het om Call of Juarez gaat, want ASX doet het bij mij niet ivm firewall)

[ Voor 7% gewijzigd door TweakerNummer op 15-05-2007 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Niet online
oeLangOetan schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 22:57:
[...]

De zij wand van de haard is erg wazig, filter optimalisaties zijn niet mogelijk op normal maps (denk ik) en hier word een redelijk geavanceerde bumpmapping techniek gebruikt, het kan bijna enkel door de de tent filter zijn ofwel is het een driverfoutje.
Beide zijwanden zijn extreem geblurd (over het hele oppervlak) en voor de rest zie ik niet zo een extreme blur terug. Dus het lijkt me niet dat het door de tent filter komt; anders had ik wel verwacht dat er meer slecht geblurd zou zijn. Misschien een slechte AF die niet overweg kan met de hoek waaronder de muren lopen?

Ow fijn 2 posts....sorry dat was niet de bedoeling.

[ Voor 4% gewijzigd door TweakerNummer op 15-05-2007 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Astennu schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 23:41:

Hij kan het toch niet laten hoor _/-\o_ Helemaal top! d:)b :Y

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 21:16
oeLangOetan schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 22:57:
[...]

Denk eerder dat de AF kwaliteit gewoonweg iets minder is. Dit is al bij enkele reviews van de 2900XT te zien dat de AF van nvidia een tikkie beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:15

Pubbert

random gestoord

Dollarshops heeft nog 1 Jetway liggen, en PC Globe heeft nog 9 PowerColors liggen.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 21:32
Komplett krijgt op 22 mei 27 exemplaren van de HIS Radeon HD 2900 XT binnen.

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 07:14

SG

SG surft naar info hardewaren

sjekneck schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 00:10:

Denk eerder dat de AF kwaliteit gewoonweg iets minder is. Dit is al bij enkele reviews van de 2900XT te zien dat de AF van nvidia een tikkie beter is.
Wat meer van belang is of die performance hit die R600 krijgt met AF wordt opgelost met nieuwere drivers.
Dus HD2900XT geen AF gebruiken. Dan presteerd ie goed.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:58
http://www.legitreviews.com/article/505/1/
DirectX 10 Benchmarking - Lost Planet: Extreme Condition

De hoop dat ATI al haar development tijd in de DX10 driver heeft gestoken kan ook de prullenbak worden ingegooid, de 2900XT DX10 drivers zijn van een nog slechtere kwaliteit ivm de DX9 drivers.
Final Thoughts and Conclusions:

Yesterday we showed that ATI Radeon HD 2900 XT video card had image quality issues on Call of Juarez and today we find out that ATI has many driver issues on Lost Planet. Both of these PC game titles are DirectX 10, which is what people have been waiting many months to come out. Now the benchmarks and demos are finally available it's obvious that ATI still has a way to go on their drivers. I'll cut them some slack though as their video card has only been out for a day, but don't forget the ATI HD 2900 XT was supposed to be out last year and it was delayed over six months. With the long delay and rumors that the HD 2000 Series would destroy all on DX10 applications. The past 24 hours have been an eye opener for all those in PC industry as that has not been the case at all. The ball is in AMD's court and for their sake I hope they can get their drivers working right for DirectX 10 applications as right now the game demos from Techland/Ubisoft and Capcom don't look too hot on AMD/ATI cards. I guess the PR folks over at ATI and AMD are saying DAAMIT right about now... whoops... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Bull schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 01:37:
Komplett krijgt op 22 mei 27 exemplaren van de HIS Radeon HD 2900 XT binnen.
Ja alleen die kosten wel 379 euro :| Ga ik liever voor een iets goedkopere.

Edit: Weet iemand of er bij de Sapphire ook HL Black Box zit ? Ik zie er niets over @ hun site en bij powercolor staat het er wel duidelijk bij.

[ Voor 22% gewijzigd door Astennu op 16-05-2007 08:49 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:49
The Source schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 08:36:

De hoop dat ATI al haar development tijd in de DX10 driver heeft gestoken kan ook de prullenbak worden ingegooid, de 2900XT DX10 drivers zijn van een nog slechtere kwaliteit ivm de DX9 drivers.

[...]
Tsja had ik ook niet echt verwacht, dx10 is niet belangerijker dan dx9 op dit moment zou wel raar zijn als de dx10 benchmarks veel beter waren geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
roodhoedje schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 08:46:
[...]

Tsja had ik ook niet echt verwacht, dx10 is niet belangerijker dan dx9 op dit moment zou wel raar zijn als de dx10 benchmarks veel beter waren geweest.
Niet te vergeten dat Lost Plannet helemaal voor de G80 gemaakt is. Het zou me niets verbazen als ze die Xbox code er niet in hebben zitten. Want op de xbox loopt die game als een zonnetje.

Of het is echt een driver issue ? We zullen wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 14:29
Astennu schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 08:51:
[...]

Niet te vergeten dat Lost Plannet helemaal voor de G80 gemaakt is. Het zou me niets verbazen als ze die Xbox code er niet in hebben zitten. Want op de xbox loopt die game als een zonnetje.

Ik hoop ten zeerste dat het een driver issue is, als we enorme verschillen gaan zien in game prestatie op twee verschillende merken alleen maar omdat het development house besluit / wordt betaald om een andere techiek te gebruiken dan gaan we een hele trieste tijd te gemoed, voor zowel ati als nvidia fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
Astennu schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 08:51:
[...]

Ik hoop ten zeerste dat het een driver issue is, als we enorme verschillen gaan zien in game prestatie op twee verschillende merken alleen maar omdat het development house besluit / wordt betaald om een andere techiek te gebruiken dan gaan we een hele trieste situatie in, voor zowel ati als nvidia fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
(overleden)

[...]
Onzin. Je hebt zelf al het antwoord gegeven waarom de performance in eerste instantie brak is:
Tomorrow Nvidia is expected to host new DirectX 10 content on nZone.com in the form of a “Lost Planet” benchmark. Before you begin testing, there are a few points I want to convey about “Lost Planet”. “Lost Planet” is an Nvidia-sponsored title, and one that Nvidia has had a chance to look at and optimize their drivers for. The developer has not made us aware of this new benchmark, and as such the ATI Radeon driver team has not had the opportunity explore how the benchmark uses our hardware and optimize in a similar fashion. Over the next little while AMD will be looking at this, but in the meantime, please note that whatever performance you see will not be reflective of what gamers will experience in the final build of the game.
The Source in "[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - D..."

TWIMTBP FTL.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Zarkov schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 09:12:
[...]

Ik hoop ten zeerste dat het een driver issue is, als we enorme verschillen gaan zien in game prestatie op twee verschillende merken alleen maar omdat het development house besluit / wordt betaald om een andere techiek te gebruiken dan gaan we een hele trieste tijd te gemoed, voor zowel ati als nvidia fans.
Eigenlijk alleen voor ATi fans want die nVidia chip is slim gemaakt in dat opzicht. Als een game voor de 5D instructies van de R600 is geschreven breekt de G80 die simpelweg op in 1D instructies en gaat die uitvoeren zonder een al te grote performance hit. Maar andersom is het een ander verhaal. Als je 1D hebt kan de driver proberen daar groepjes van te maken. Maar in het ergste geval kan hij er dan maar 64 per clock doen in plaats van 320 !!! dat is nog al een verschil. En dat is het nadeel aan de opbouw van de R600. Daar staat wel tegenover dat als je al die 320 units aan de gang zet hij wel sneller is dan die 128 ( 160 als je die Mul mee teld ) die op hogere snelheid draaien van nVidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Lost Planet is en blijft een TWIMTBP titel en hiermee insinueer ik niet dat nVidia daar geld aan geeft, want dat is volgens mij niet waar. Maar het is wel waar dat het nVidia driver team samen werkt met de spel / demo maker om hun drivers zo goed mogelijk met het spel te laten draaien.

ATi heeft deze mogelijkheid helemaal niet gehad, dus geen paniek, we zullen wel zien hoe dat loopt :) . Ze hebben net 2 dagen hun kaart uit, denk maar niet dat het driver team veel slaapt ofzo ...

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
Nogal offtopic:
Hmm, dat is alweer een nieuwe afkorting voor mij, waar staat het voor?
TWIMTBP Faster than light? (lijkt me niet gezien je grafische voorkeur)
TWIMTBP Fort Lauderdale?
TWIMTBP Funky Texan Lagomorphs?

Trouwens echt bijzonder brak internet vandaag, vooral deze thread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marvie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:10
Astennu schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 08:36:
[...]

Weet iemand of er bij de Sapphire ook HL Black Box zit ? Ik zie er niets over @ hun site en bij powercolor staat het er wel duidelijk bij.
Dit wil ik ook graag weten aangezien de Sapphire de goedkoopste is op dit moment. Ook heb ik zelf goeie ervaringen met Sapphire en wil ik deze wel betellen, maar wil ook graag de HL Black Box hebben.

Xbox Live Knalle Arie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
offtopic:
FTW = For the win. FTL = For the loss. Het is een sport term die nu vaak in online games gebruikt wordt zoals World of Warcraft. "For The Win" gebruik je als je voor de winst gaat of soms sarcastisch.... Maar in dat geval kan je vaak ook rechstreeks "FTL" gebruiken.

Xbit Labs gaat de diepte in:

http://www.xbitlabs.com/a...ay/r600-architecture.html

Ook Neoseeker, Trusted Reviews en Hardwarezone hebben de reviews online staan:
http://www.hardwarezone.c...es/view.php?cid=3&id=2260
http://www.neoseeker.com/...dware/Reviews/ati_2900xt/
http://www.trustedreviews...16/AMD-Radeon-HD-2900-XT/

Vooral in Trusted Reviews kan je de nieuwe CrossFire scaling goed zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.trustedreviews.com/images/article/inline/4577-CoH2.gif
Single card langzamer dan een GTX, CrossFire sneller dan een GTX SLI.

[ Voor 54% gewijzigd door CJ op 16-05-2007 10:11 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

[...]
Holy guacamole.
Dat de G80-drivers geoptimaliseerd zijn is een ding en dat zie je terug in de fps, maar de IQ is schrikbarend zeg!

Daarnaast blijft het een DirectX10 game, hoe het ook went of keert.
Ik had liever gezien dat de implementatie goed was met een beetje fps hit, dan dit.
Wat is er gebeurt met 'eerst features, daarna performance'?

En dan zeggen ze dat ze de drivers nog moeten optimaliseren voor dit spel. Ik mag hopen dat dit niet het geval is met elk DirectX10-spel dat uit gaat komen. Is een beetje sneu als we eerst moeten wachten op een nieuwe driver als er een nieuw spel uitkomt

Ati heeft een long way to go met z'n drivers (waar zijn ze het afgelopen half jaar mee bezig geweest?). Motion blur wordt iets te letterlijk genomen :P
Ben benieuwd hoelang Ati zich blijft verschuilen achter slechte drivers? :X

Ati:
Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/505/ati_snow.jpg

Nvidia:
Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/505/nvidia_snow.jpg

En ja, ik weet dat dit spel in samenwerking met Nvidia is gemaakt, en dat verklaart ook wel het verschil in fps (naast het feit dat het een GTX is), maar eerlijk toegegeven had de DirectX10-implementatie wel iets beter gemogen (en misschien geldt dit ook voor de game-devs ;) )

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
anandus schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 10:10:
[...]
Holy guacamole.
Dat de G80-drivers geoptimaliseerd zijn is een ding en dat zie je terug in de fps, maar de IQ is schrikbarend zeg!

Daarnaast blijft het een DirectX10 game, hoe het ook went of keert.
Ik had liever gezien dat de implementatie goed was met een beetje fps hit, dan dit.
Wat is er gebeurt met 'eerst features, daarna performance'?
...

En ja, ik weet dat dit spel in samenwerking met Nvidia is gemaakt, en dat verklaart ook wel het verschil in fps (naast het feit dat het een GTX is), maar eerlijk toegegeven had de DirectX10-implementatie wel iets beter gemogen (en misschien geldt dit ook voor de game-devs ;) )
De G80 en R600 verschillen in architectuur. Er moet op een hele andere manier drivers geschreven worden. Simpel gezegd: Als een game geoptimaliseerd is voor 128 aparte streamprocessors, dan zal deze beter draaien op de G80. Dit zal zeker het geval zijn als de drivers van R600 niet weten hoe ze hier mee om moeten gaan en dat ze dit moeten 'opbreken' in kleinere stukken zodat de 4 SIMD arrays er mee om kunnen gaan.

De situatie was eerlijker geweest als ook AMD toegang had gehad tot de demo/benchmark zodat het Radeon team ook had kunnen optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
CJ schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 10:17:
[...]
De situatie was eerlijker geweest als ook AMD toegang had gehad tot de demo/benchmark zodat het Radeon team ook had kunnen optimaliseren.
Nee, natuurlijk.

Maar betekent dit dus dat Ati voor elke game een speciaal stukje drivercode moet schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Bij ATi blijft de motion blur gewoon hangen. Ik heb lost planet op de Xbox 360 en daar zie je die blur alleen bij het bewegen maar bij ATi rendert hij gewoon altijd blur. Mja niet raar he DX10 is net nieuw en ze hebben niet eens een keer de Demo kunnen testen want dat was alleen maar voor nVidia beschikbaar.
anandus schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 10:21:
[...]
Nee, natuurlijk.

Maar betekent dit dus dat Ati voor elke game een speciaal stukje drivercode moet schrijven?
Nope ATi zal proberen een Compiler te bouwen die dat zelf al zo veel mogelijk gaat doen. Alleen die zal vooral in het begin nog erg getweaked moeten worden. Maar wil je alles uit de kaart halen moeten de game defs ook mee werken.

[ Voor 42% gewijzigd door Astennu op 16-05-2007 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Het fog probleem met de hl2 engine is dus ook met de r600

r600
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/video/radeonhd2000/fsaa_comparison/r600/hl2/HL2_R600_04x_thmb.jpg
g80
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/video/radeonhd2000/fsaa_comparison/g80/hl2/HL2_G80_04x_thmb.jpg

http://www.xbitlabs.com/a...r600-architecture_16.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
anandus schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 10:21:
[...]
Nee, natuurlijk.

Nee, maar het vergt in sommige gevallen wel meer van het AMD driver team.

Overigens heeft Xbit Labs ook wel iets interessants staan in de conclusie:
The main advantage of ATI Radeon HD 2000 is exceptional computing power of all chips as well as modular design, something, which may allow the company to rapidly create new chips based on common building blocks – 5D scalar shader processors, texture processors and render back end processors.
Modulair opgebouwd, dus ze zouden zo meer blokken kunnen inbouwen. Vraag me dan af welke kant ze op willen met R650 en R700. R650 lijkt me in eerste instantie een die-shrink met hogere snelheden en wat tweaks. R700 die voor de eerste helft van 2008 gepland staat lijkt me wat meer bouwblokken hebben, dus meer streamprocessors, texture processors en RBEs.

Om dan meteen de zwakke plek te benadrukken:
But if it takes the company another year before it boosts performance of its performance mainstream, mainstream and entry-level chips, the scenario that happened with transition from the Radeon X1600 XT to Radeon X1950 Pro, AMD risks to lose market share to Nvidia, who is consistently sticking to its policy of renewing the product lines every two quarters.
Over het FOG probleem in HL2, dat is als het goed is inmiddels opgelost, maar nog niet in een public driver te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door CJ op 16-05-2007 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hier zie je ook heel goed de AA bug:

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/video/radeonhd2000/test_results/2900xt_fsaa1.gif

Zonder AA is hij super snel maar als je em inschakeld zit hij meteen als een pudding in elkaar. Dus hopelijk fixen ze dit anders heb ik een HD2900 XT die niet goed presteerd met AA.

En met de 8x AA is het helemaal triest gesteld:

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/video/radeonhd2000/test_results/2900xt_fsaa2.gif

Ik weet nog niet wat ik van CFAA moet denken want het beeld wordt wel minder scherp. En volgens mij heeft die 16x AA mode van nVidia daar geen last van.

Weet iemand trouwens al wat er nu fout is met die AA bij de R600 ? Driver of Chip probleem ?

[ Voor 64% gewijzigd door Astennu op 16-05-2007 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 10:41:

[..]

Weet iemand trouwens al wat er nu fout is met die AA bij de R600 ? Driver of Chip probleem ?
Het lijkt me wel heel ernstig als de hardware brak is. Wat heb je aan al die nieuwste snufjes als je niet eens wat simpele AA kan draaien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-09 23:00
Wie durft... de BETA-driver:
http://www.computerbase.d...en/ati/ati_catalyst_beta/
is die op de cd soms alpha...? :D

[ Voor 13% gewijzigd door Joepi op 16-05-2007 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik heb me kaart volgende week ik denk. Dus dan wil ik em wel even proberen :) Ik ga dan ook maar eens wat OC tooltjes zoeken :P Hopelijk snel een versie van ATi Tool die wekr met de nieuwe HD2x00 kaarten.

En het lijkt er dus op dat er weinig Intel laptops gaan komen met ATi chips. Maar er zijn nu ook bijna geen AMD laptops met ATi chips dus ik vraag me af of we straks wel een goede laptop kunnen krijgen met de HD2600 XT Mobile.

[ Voor 36% gewijzigd door Astennu op 16-05-2007 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Overigens, als de mensen het zelf willen testen:

Lost Planet Demo
Ja. Althans, alle reviewers noemen het de alpha-driver :)
(Of is de something.4.2 de alpha en de something.4 een final?)

[ Voor 53% gewijzigd door anandus op 16-05-2007 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 12:50

meddle

:o

Als het mee zit heb ik mn kaart vanmiddag, dus dan zal ik hem wel even vergelijken met de laatste officieele driver.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Meh je moet een accout maken om te downloaden. Ik wou even in de INF files gaan kijken welke versie nummer het is. Ik gok dat dit gewoon de 8.37.4.2 zijn. Ben wel benieuwd naar de final. Cat 74. is namelijk 8.36. Dus dit is allemaal voor Cat 7.5. En de 8.38 is al weer Cat 7.6 als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
Astennu schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 11:11:
Meh je moet een accout maken om te downloaden. Ik wou even in de INF files gaan kijken welke versie nummer het is. Ik gok dat dit gewoon de 8.37.4.2 zijn. Ben wel benieuwd naar de final. Cat 74. is namelijk 8.36. Dus dit is allemaal voor Cat 7.5. En de 8.38 is al weer Cat 7.6 als ik me niet vergis.
In de inf staat:
DriverVer=05/01/2007, 8.380.0.0000
Dus vanmiddag maar even testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-09 21:28

TetsuoShima

low energy output

De reden waarom de huidige generatie ATI kaarten (hd2xxx) het niet zo goed doen tov de vorige (x1xxx), lijkt mij te komen door het volgende:
R600 doesn't have hardware dedicated to resolving MSAA in the render back end - the only MSAA related tasks handled in the render back end are compression and evaluation of the subpixels. All antialiasing resolve is performed on the shader hardware.

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
de beta driver werkt trouwens alleen met de nieuwe hd 2xxx serie...

dus niet met mijn x1900XT... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
roodhoedje schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 11:28:
[...]

In de inf staat:
DriverVer=05/01/2007, 8.380.0.0000
Dus vanmiddag maar even testen :)
Dat dat zouden de nieuwe 7.6 moeten worden. En deze drivers gaven een erg leuke boost las ik op xtreme.
TetsuoShima schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 11:33:
De reden waarom de huidige generatie ATI kaarten (hd2xxx) het niet zo goed doen tov de vorige (x1xxx), lijkt mij te komen door het volgende:

[...]
Als ik dit zo lees zijn we gewoon genaaid :/ Want wat ik dus lees is dat de R600 niets heeft voor hardwarematige MSAA en dit dus op de shaders gaat doen wat dus performance kost en dat zie je.

Kort om de R600 is gemaakt om zonder AA te draaien 8)7 lekker nuttig dan een 512 Bit bus maar geen goede AA hardware in de core die er voor zorgt dat de performance hit niet te groot is.
edgarf28 schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 11:35:
de beta driver werkt trouwens alleen met de nieuwe hd 2xxx serie...

dus niet met mijn x1900XT... :(
Is best logisch dit zijn de snelle bug fixes die ze voor die kaart aan het doen zijn. De volle release hebben ook fixes boor alle andere kaarten.

nVidia heeft nog niets uitgebracht voor de oude GF7 op XP ATi doet dat tenminste wel. Dus als een beta niet voor alle kaarten werkt maakt mij dat niet zo veel uit als ik elke maand maar nieuwe drivers krijg.

[ Voor 22% gewijzigd door Astennu op 16-05-2007 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
Kwam wat tegen op rage3d over de AA.

bron:
http://forum.beyond3d.com...p?p=1005705&postcount=438
I think you might be drawing the wrong inference. It looks like ATi consciously chose to decouple the AA from the ROPs to allow for a very flexible AA system. Their new driver release with edge filtering inside the texture shows part of where they seem to be aiming - namely AA modes that can fight shader aliasing as well as moire artifacts.

The downside is, of course, that this places a higher load on the shader units for even 'straightforward' MSAA giving a performance penalty. But then ATi's mantra has nearly always been image quality first, performance a close second.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heh wat mij goed opvalt is dat als men FSAA inzet op de R600 dan zak het hele zaakje als een kaartenhuis inelkaar het zelfde wat 3dfx 7 jaar terug had heh. Ik had eerlijk gehoopt dat dit niet meer zou gebeuren zelfs met zo veel advanced shaders en andere reut terwijl 3dfx dit puur hardwarematig deed. O-)

Het valt me tot nu toe tegen, laten we hopen dat dit maar een driver issue is, anders heb ik me twijfels wel. :/

Toch vreemd eigenlijk voor hardware van 2007 dat deze dingen gewoon zich herhalen niet waar?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2007 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:16
Hmm, gezien de slechte scores van eigenlijk alle kaarten in DX10 denk ik erover om toch nog maar een generatie te wachten. Vooral de benchmarks van Call of Juarez zijn een grote schok, die game valt met hoogste settings niet eens te spelen (onder 30fps) op mijn resolutie (1400x900).

Daarnaast presteerd ati ook in DX10 niet significant beter, een en al teleurstelling dus, jammer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DarkShadow schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 12:22:
Hmm, gezien de slechte scores van eigenlijk alle kaarten in DX10 denk ik erover om toch nog maar een generatie te wachten. Vooral de benchmarks van Call of Juarez zijn een grote schok, die game valt met hoogste settings niet eens te spelen (onder 30fps) op mijn resolutie (1400x900).

Daarnaast presteerd ati ook in DX10 niet significant beter, een en al teleurstelling dus, jammer :)
ja idd, heh ze hadden meer verwacht maar helaas dat lukte niet maar hey die dingen zijn door mensen ontwikkeld, ontwikkeling veranderd best snel, dus laten we hopen dat ze van hun fouten zullen leren de volgende keer :) Maar wie weet is het maar een software matig probleem wat het me eerder op lijkt en met een nieuwe driver fix zijn alle probs gefixed, laten we dit hopen iig :X

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2007 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

CJ schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 10:17:

Tja, er zal vroeg of laat ook een demo komen die beter op de R600 draait.

Edit; en Lost Planet is toch een 360 port? Dus ATi zou beter in staat moeten zijn dan wie dan ook om in Lost Planet te scoren.

Edit; CJ? Weet jij wat meer van het AA verhaal en de eventuele problemen?

Ik zou best een HD2900 willen proberen volgende week, echter heb ik geen zin om veredelde BETA tester te zijn. Op die screens van Xibit labs ziet de AA van de R600 er werkelijk niet uit! :/ Op die HL2 screen is het volledige zijdelings geplaatste hekwek gaas weg!

Nu kan dit alles toe te schrijven zijn aan drivers... maar dit is geen goeie reclame imho.

[ Voor 48% gewijzigd door Format-C op 16-05-2007 12:36 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt3nz
  • Laatst online: 23-08 16:19
DarkShadow schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 12:22:

Vreemd dat de scores zo laag zijn, hoe moet Crysis dan wel niet draaien? Dat ziet er imo nog 3 keer beter uit dan Call of Juarez. Of misschien is er sprake van sloppy coding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
Die RC1 driver is dus inderdaad de oude driver. Ze zullen de versie in de inf wel hebben aangepast maar ccc geeft gewoon de oude driver versie aan als ik die open.
Zag al geen verschil :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Net even Lost Planet gebencht op mijn 8800GTS
(Zie hier: anandus in "[Algemeen] nVidia Nieuws & Discussie Top...")

En mij viel op dat er nul komma nul IQ-verschil is tussen de DX9 en DX10 versie!

Dus mensen met een HD2900XT die Lost Planet willen testen kunnen anders de DX9-versie proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

RappieRappie schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 12:29:
[...]
Lost Planet is toch een 360 port? Dus ATi zou beter in staat moeten zijn dan wie dan ook om in Lost Planet te scoren.
In principe niet. De chip in de XBox360 is eerder op DX9 gebaseerd. Het aanmaken van de meshes en heel de boel moet dus, in de mate van het nodige, omgezet worden hun DX10 varianten. Hierbij hebben de makers blijkbaar gekozen om het enkel te optimaliseren voor de chip van nvidia.

honden

[ Voor 4% gewijzigd door mieJas op 16-05-2007 13:10 . Reden: typo's ]

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
mieJas schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 13:08:
[...]

In principe niet. De chip in de XBox360 is eerder op DX9 gebaseerd. Het aanmaken van de meshes en heel de boel moet dus, in de mate van het nodige, omgezet worden hun DX10 varianten. Hierbij hebben de maker blijkbaar gekozen om het enkel te optimaliseren voor de chip van nvidia.

honden
Probeer dan de DX9 versie :>
Zie boven je, zeg maar :P

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 16-05-2007 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Bij anandtech denken ze te weten waarom de r600 is ''uitgestelt'' ... en misschien ook waarom msaa zo slecht presteerd

Apparently, the first spin of R600 silicon could only communicate over the debugging interface. While the upside is that the chip wasn't totally dead, this is not a good problem to have. We also overheard that a later revision of the hardware suffered from fragments getting stuck in pixel shaders. We even overheard one conversation where someone jokingly remarked that AMD should design hardware but leave the execution to NVIDIA.

In a wild bout of pure speculation on our part, we would have to guess about one other problem that popped up during R600's creation. It seems to us that AMD was unable to get their MSAA hardware to work properly and was forced to use shader hardware to handle MSAA rather than go back for yet another silicon revision. Please know that this is not a confirmed fact, but just an educated guess.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2988&p=1

[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Detonator op 16-05-2007 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
roodhoedje schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 12:10:
Kwam wat tegen op rage3d over de AA.

bron:
http://forum.beyond3d.com...p?p=1005705&postcount=438
I think you might be drawing the wrong inference. It looks like ATi consciously chose to decouple the AA from the ROPs to allow for a very flexible AA system. Their new driver release with edge filtering inside the texture shows part of where they seem to be aiming - namely AA modes that can fight shader aliasing as well as moire artifacts.

The downside is, of course, that this places a higher load on the shader units for even 'straightforward' MSAA giving a performance penalty. But then ATi's mantra has nearly always been image quality first, performance a close second.
Ja leuk is dat :\ Dan hadden ze er meer shaders in moeten knallen al ze zo veel met die dingen willen doen. Straks heb je dus de game AA en Phicics allemaal in de shaders draaien. Dan blijft er niet veel meer over voor een hoge FPS :'( ATi wou denk ik te veel in een keer.
mieJas schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 13:08:
[...]

In principe niet. De chip in de XBox360 is eerder op DX9 gebaseerd. Het aanmaken van de meshes en heel de boel moet dus, in de mate van het nodige, omgezet worden hun DX10 varianten. Hierbij hebben de makers blijkbaar gekozen om het enkel te optimaliseren voor de chip van nvidia.

honden
Het is een DX9 chip maar hij zit dichter bij DX10 dan bij DX9. Hij kan bv al SM4.0. Maar hij heeft geen geometry shaders en dat heb je nodig als je het stikkertje DX10 wil.

En het lijkt er op of ze niet eens een port gedaan hebben van de Xbox want anders had de R600 echt wel beter gepresteerd. Dat spel loopt super op de Xbox en die is aanzienlijk minder krachtig dan de R600. Ik denk dat deze lost planet versie speciaal voor de G80 is.
Mr. Detonator schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 13:15:
Bij anandtech denken ze te weten waarom de r600 is ''uitgestelt'' ... en misschien ook waarom msaa zo slecht presteerd

Apparently, the first spin of R600 silicon could only communicate over the debugging interface. While the upside is that the chip wasn't totally dead, this is not a good problem to have. We also overheard that a later revision of the hardware suffered from fragments getting stuck in pixel shaders. We even overheard one conversation where someone jokingly remarked that AMD should design hardware but leave the execution to NVIDIA.

In a wild bout of pure speculation on our part, we would have to guess about one other problem that popped up during R600's creation. It seems to us that AMD was unable to get their MSAA hardware to work properly and was forced to use shader hardware to handle MSAA rather than go back for yet another silicon revision. Please know that this is not a confirmed fact, but just an educated guess.
Ik begin echt een zure smaak in mijn mond te krijgen. En toch weer de kriebels om die hele R600 te annuleren. De vraag is nu wordt het bij de R650 beter ? is dit de bedoeling of is de R600 dus echt broken.

[ Voor 24% gewijzigd door Astennu op 16-05-2007 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:04

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Dit houd dus in dat ze denken dat het een hardware matig probleem is :X

OMG dat zou echt de ramp van de bovenste plank zijn :'(

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Dat is al eens gepost hier. ;)

CJ in "[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - D..."

Ik heb de first post een beetje aangepast met wat meer info over de streamprocessors aan de hand van het duidelijke verhaal op Elite Bastards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Maar heeft iemand benches van de DX9-versie op de HD2900XT? :P
/benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
CJ schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 13:20:
Dat is al eens gepost hier. ;)
ja..maar het is niet bij te houden hier de laatste paar dagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Astennu schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 13:20:ATi wou denk ik te veel in een keer.
Opzich wel mijn merk : Ik probeer ook altijd teveel voedsel in een keer in mijn mond te proppen :+

Zou wel lullig voor ze zijn, maar aan de andere kant heb ik zoiets van "Mijn 1900XTX houdt het nog wel even uit" :) Ik heb hem dan ook pas 1 jaar !!!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

In de startpost staat dat de nieuwe AA betere IQ geeft, en geen performancehit.

Dat kan je er (voorlopig wel ff) uithalen dan.

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
nero355 schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 13:24:
[...]

Opzich wel mijn merk : Ik probeer ook altijd teveel voedsel in een keer in mijn mond te proppen :+

Zou wel lullig voor ze zijn, maar aan de andere kant heb ik zoiets van "Mijn 1900XTX houdt het nog wel even uit" :) Ik heb hem dan ook pas 1 jaar !!!
Mja ik heb er dus opnieuw een besteld en nu lijkt het er weer op dat de R600 broken is en daarom niet presteert zoals hij ontworpen was.

En ik zit er niet op te wachten om games zonder AA te gaan spelen omdat die chip kapot is. En ik moet nu een nieuwe vga kaart voor me broer hebben. Dus of ik koop nu een R600 en riskeer dat ik weer terug moet naar een X1900 XTX en daar een CF kaart bij moet kopen. Of een half jaar zonder AA zit omdat de performance te slecht is en vervolgens dus een R650 kan gaan kopen ( en dan maar hopen dat die op tijd is en niet kapot is )

Die G80 begint nu wel aantrekkelijk te worden :/ OMG wat zeg ik nu 8)7 |:(

Nja ik zie het wel als die R600 zuigt dan verkoop ik em wel weer,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Astennu schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 13:30:
Nja ik zie het wel als die R600 zuigt dan verkoop ik em wel weer,
That's the spirit :+

Maar, indien de R600 idd kapot is, is de sfeer bij Ati in dat geval de afgelopen maanden niet vrolijk geweest, zeg :X
Je zal er maar werken...

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 16-05-2007 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
anandus schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 13:32:
[...]
That's the spirit :+

Maar, indien de R600 idd kapot is, is de sfeer bij Ati in dat geval de afgelopen maanden niet vrolijk geweest, zeg :X
Je zal er maar werken...
Het is gewoon een X1800 alleen dan nog erger |:( |:( Die hebben ze tenminste nog kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
RappieRappie schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 13:30:
In de startpost staat dat de nieuwe AA betere IQ geeft, en geen performancehit.

Dat kan je er (voorlopig wel ff) uithalen dan.
Ik zal het even aanpassen binnenkort. Overigens valt het me op dat bijna alle reviews CFAA beoordelen op statische beelden. Een review (Tech Report) gaat er dieper op in en geeft zijn mening op basis van dynamische beelden. Die geeft eigenlijk aan wat belangrijk is. CFAA is niet voor iedereen, maar probeer het eerst zelf uit voordat je er een oordeel over hebt. You might be pleasantly surprised. ;)
Frankly, I was all set not to like CFAA's tent filters when I first heard about them. They make things blurry, don't involve clever tricks like Nvidia's coverage sampling, and hey, Quincunx sucked. But here's the thing: I really like them. It's hard to argue with results, and CFAA's tent filters do some important things well. Have look at this example shot from Oblivion.

This CFAA mode with 8 samples produces extremely clean edges and does an excellent job of resolving very fine geometry, like the tips of the spires on the cathedral. Even 16X CSAA can't match it. Also, have a look at the tree leaves in these shots. They use alpha transparency, and I don't have transparency AA enabled, so you see some jagged edges on the GeForce 8800. The wide tent filter's subtle blending takes care of these edges, even without transparency AA.

You may not be convinced yet, and I don't blame you. CFAA's tent filters may not be for everyone. I would encourage you to try them, though, before writing them off. There is ample theoretical backing for the effectiveness of tent filters, and as with any AA method, much of their effectiveness must be seen in full motion in order to be properly appreciated. I prefer the 4X MSAA + wide tent filter to anything Nvidia offers, in spite of myself. I've found that it looks great on the 30" wide-screen LCD attached to my GPU test rig. The reduction in high-frequency pixel noise is a good thing on a sharp LCD display; it adds a certain solidity to objects that just.. works. Oblivion has never looked better on the PC than it does on the Radeon HD 2900 XT.
http://www.techreport.com...on-hd-2900xt/index.x?pg=6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:04

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

haha Astennu , niet zo twijfelen ik bedoel zulke dingen worden toch neem ik aan door Ati ook al uitgebreid getest.

Wat denk je als er iemand een spel aan het testen is met AA en de FPS zakt drastisch weg , dat ze dit dan zomaar accepteren?

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Astennu schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 13:36:
[...]

Het is gewoon een X1800 alleen dan nog erger |:( |:( Die hebben ze tenminste nog kunnen maken.
Er is niets stuk. Bij de NV40 was er iets 'stuk'. WMV acceleratie deed het gewoon niet. Bij de R600 doet MSAA het gewoon dus is er niets kapot. Dat bepaalde dingen misschien - want immers nog speculatie - op een andere manier gebeuren, wil niet zeggen dat iets kapot is.

Chill out Astennu. Je begint meteen te flippen als er ergens een negatief gerucht/verhaal te horen is. Denk om je hart. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

ATi is heus niet gek hoor... It just needs time. Net als bij nV bij release vand e G80. Unified zal wel gewoon veel lastiger zijn.

[ Voor 64% gewijzigd door Format-C op 16-05-2007 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 13:38:
[...]

Er is niets stuk. Bij de NV40 was er iets 'stuk'. WMV acceleratie deed het gewoon niet. Bij de R600 doet MSAA het gewoon dus is er niets kapot. Dat bepaalde dingen misschien - want immers nog speculatie - op een andere manier gebeuren, wil niet zeggen dat iets kapot is.

Chill out Astennu. Je begint meteen te flippen als er ergens een negatief gerucht/verhaal te horen is. Denk om je hart. :+
Ja maar het is wel ff 360 euro :D en als bekend wordt dat hij echt kapot is wil niemand em meer en is i misschien 50 euro meer waard dan een 2e hands X1900 kaartje nee dat is lekker :D

En dat het werkt is leuk maar ik wil wel performance en die heb je op dit moment niet met AA. Mocht het waar zijn en er is iets kapot waardoor ze AA via de shaders doen om toch AA aan te bieden vind ik het wel een kwalijke zaak en is hij wat mij betreft wel kapot. Het is dan gewoon een work arround. Als je via die shaders nu dezelfde performance zou hebben okeey maar daar lijkt het op dit moment nog niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

CJ schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 13:38:
Er is niets stuk. Bij de NV40 was er iets 'stuk'. WMV acceleratie deed het gewoon niet.
Die is toch altijd al kapot geweest bij ALLE videokaarten ?? Zat nVidia kaarten die net als mijn ATI gewoon een of andere rare groene blauwe rode paarse en weet ik het wat versies van video's weergeven :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
Astennu schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 13:49:
[...]

Ja maar het is wel ff 360 euro :D en als bekend wordt dat hij echt kapot is wil niemand em meer en is i misschien 50 euro meer waard dan een 2e hands X1900 kaartje nee dat is lekker :D

En dat het werkt is leuk maar ik wil wel performance en die heb je op dit moment niet met AA. Mocht het waar zijn en er is iets kapot waardoor ze AA via de shaders doen om toch AA aan te bieden vind ik het wel een kwalijke zaak en is hij wat mij betreft wel kapot. Het is dan gewoon een work arround. Als je via die shaders nu dezelfde performance zou hebben okeey maar daar lijkt het op dit moment nog niet op.
Wellicht is het verstandiger nog even te wachten, je hebt een prima kaart om het nu mee uit te zingen. Je kunt altijd gemakkelijk een andere goedkopere kaart in de pc van je broer gooien, hij kwam van een x800 dus de allerhoogste eisen zal die ook niet hebben. De X1900 van je die raak je ook over een paar maanden nogal kwijt.

Op als je nu een HD2900XT koopt, dan koop je een kaart met enorm potentie en de belofte dat die potentie ook in de toekomst tot uiting komt in games, maar een garantie heb je niet. Als ik een nieuwe video kaart zocht dan zou ik Ati even de tijd geven om de problemen op te lossen en pas als de prestaties goed waren een kaart te kopen.

Als je echt gemeen wil zijn gooi je een 8800GTS in de computer van je broer en koop je later alsnog een 2900XT om te vergelijken. Weet je ook meteen zeker dat één iemand in de familie tevreden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Als je denkt dat er niets aan AA performance te winnen valt... dan moet je nog eens naar de driververgelijking kijken op Computer Base: http://www.computerbase.d...2900_xt_treibervergleich/

Die drivers moeten nog uit komen voor het publiek.

Het schijnt overigens dat het programmeren voor de nieuwe 1024-bit ringbus/512-bit mem interface en shadercompiler -op z'n zachtst gezegd- een nachtmerrie is. Hehe. Vraag me af hoeveel mensen nu overtime werken daar bij AMD. Maar men krijgt het nu langzaam maar zeker onder de knie. Wat wel zeker is, is dat als het goed werkt, er grote performanceboosts in het vooruitzicht liggen. De hierboven genoemde test geeft aan wat er mogelijk is.

Bedenk wel dat AMD zo veel kan testen wat ze willen in hun interne labs wat betreft drivers/performance, maar dat een test op een paar honderd computers natuurlijk niet op weegt tegen de 'echte' test die je hebt als duizenden mensen een HD2900XT kaart hebben. Dan kom je veel sneller achter problemen en bugs. Wat dat betreft is het niet vreemd dat AMD zich eerst op stabiliteit heeft gefocussed.

Overigens is de HD2900XT 2.2x zo snel als een R580 in Folding @ Home. En een HD2600XT schijnt hierin net zo snel te zijn als een R580, terwijl het stroomverbruik meer dan de helft lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

CJ schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 14:00:

Bedenk wel dat AMD zo veel kan testen wat ze willen in hun interne labs wat betreft drivers/performance, maar dat een test op een paar honderd computers natuurlijk niet op weegt tegen de 'echte' test die je hebt als duizenden mensen een HD2900XT kaart hebben. Dan kom je veel sneller achter problemen en bugs. Wat dat betreft is het niet vreemd dat AMD zich eerst op stabiliteit heeft gefocussed.
Nou, de reviewsites waren er al aardig snel achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou salland heeft volgens hun forum ook een aantal 2900's binnen...
(lijkt me niet dat ze dit photoshoppen maar toch)

Afbeeldingslocatie: http://i174.photobucket.com/albums/w114/sallandautomatisering/IMG_0949.jpg

Staat meer info op hun forum: http://forum.sallandautom...ewtopic.php?p=45113#45113

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
Ik vindt het eigenlijk vreemd dat ze niet beide hebben kunnen produceren, zeker gezien de reviews die ze moesten doorstaan. Ik vindt de meeste reviews maar wat ambivalent en zeker niet enorm lovend of enthausiast. Je zou zeggen dat ze voldoende tijd hebben gehad om de drivers te tweaken voor DX9 games. Dat DX10 niet helemaal soepel loopt vindt ik niet vreemd, maar het was ze zeker wel bekend wat voor prestaties ze moesten neerzetten om overtuigend van de 8800GTS serie te winnen. Dit is iets wat ze in mijn optiek niet hebben gedaan, in ieder geval niet constistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

dreameater schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 13:20:
Dit houd dus in dat ze denken dat het een hardware matig probleem is
Het kan best zijn dat ATi nog problemen heeft om de MSAA onderdelen van de chip correct aan te spreken. Daarom dat ze het momenteel via de drivers omleiden en door de shaders laten afhandelen.

Of blaat ik nu maar wat?

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Zarkov schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 13:58:
[...]

Wellicht is het verstandiger nog even te wachten, je hebt een prima kaart om het nu mee uit te zingen. Je kunt altijd gemakkelijk een andere goedkopere kaart in de pc van je broer gooien, hij kwam van een x800 dus de allerhoogste eisen zal die ook niet hebben. De X1900 van je die raak je ook over een paar maanden nogal kwijt.

Op als je nu een HD2900XT koopt, dan koop je een kaart met enorm potentie en de belofte dat die potentie ook in de toekomst tot uiting komt in games, maar een garantie heb je niet. Als ik een nieuwe video kaart zocht dan zou ik Ati even de tijd geven om de problemen op te lossen en pas als de prestaties goed waren een kaart te kopen.

Als je echt gemeen wil zijn gooi je een 8800GTS in de computer van je broer en koop je later alsnog een 2900XT om te vergelijken. Weet je ook meteen zeker dat één iemand in de familie tevreden is.
Nja ik moet er nu een kaart bij hebben. 2e hands op V&A staat niets leuks en om nu weer een X1950 Pro te kopen had hij ook geen zin in want hij wou al upgraiden naar een snellere kaart alleen nu moet het meteen omdat de oude kapot is. En een nVidia kaart wordt het zo i zo niet :) want hij draait vista en zo i zo ik mijn ervaring met de 7600 Go niet echt goed. Dan zou ik toch een X1950 Pro kopen en zeker niet de 8800 GTS. Of een X1900 XTX of iets dergelijks.

Maar ik kijk het gewoon even aan met die kaart. Mocht het niet worden heb ik peg verkoop ik em wel weer. En met een beetje geluk hebben we over 2 maanden goede drivers en is het een genot.

En over dat stroomverbruik van de HD2600 XT. Ik ben benieuwd hoe dan 2x HD2600 XT het doet tov een X1950 XTX. Dan kun je eens kijken naar de performance per watt :) misschien komt daar nog iets leuk uit :). En ik vraag me af of de RV610 en de RV630 dezelfde "AA Problemen" hebben als de R600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:06

WoutF

Hoofdredacteur
Astennu, als ik over twee weekjes een X2900 ga halen heb ik nog een 1900GT in de aanbieding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
WoutF schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 14:50:
Astennu, als ik over twee weekjes een X2900 ga halen heb ik nog een 1900GT in de aanbieding
Wat ik ook zeg ik moet NU een nieuwe kaart hebben want de oude is kapot :) 2 weken was hem te veel daarom heb ik nu ook een HD2600 XT van 360 euro besteld. ( hij betaalde de meerprijs ).

Want hij wou mijn oude kaart wel hebben want 350 euro vond hij op dit moment te veel.

Afbeeldingslocatie: http://www.techreport.com/reviews/2007q2/radeon-hd-2900xt/power-load.gif

Het Stroomverbruik van die 8800 Ultra is ook best hoog zeg. Net zo hoog als de R600 alleen de Performance per watt is op dit moment beter bij de 8800 Ultra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
Astennu schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 14:57:
[...]

Wat ik ook zeg ik moet NU een nieuwe kaart hebben want de oude is kapot :) 2 weken was hem te veel daarom heb ik nu ook een HD2600 XT van 360 euro besteld. ( hij betaalde de meerprijs ).

Want hij wou mijn oude kaart wel hebben want 350 euro vond hij op dit moment te veel.

[afbeelding]

Het Stroomverbruik van die 8800 Ultra is ook best hoog zeg. Net zo hoog als de R600 alleen de Performance per watt is op dit moment beter bij de 8800 Ultra.
Wat ik eigenlijk maf vindt is dat SLI of crossfire niet per definitie het dubbele vermogen vraagt, daar zit in sommige gevallen wel 100 watt tussen. Misschien mis ik iets maar bij sli en crossfire worden toch beide kaart volledig gebruikt. (tenminste als de instellingen daar om vragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Zarkov schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 15:03:
[...]

Wat ik eigenlijk maf vindt is dat SLI of crossfire niet per definitie het dubbele vermogen vraagt, daar zit in sommige gevallen wel 100 watt tussen. Misschien mis ik iets maar bij sli en crossfire worden toch beide kaart volledig gebruikt. (tenminste als de instellingen daar om vragen).
System Power Consumption ;)

Maar ik kreeg bij CF wel het idee dat de master kaart meer deed dan de CF kaart want die werd veel warmer en daar ging de fan wel harder draaien. Bij de Slave toen niet. Maar misschien was dat omdat het toen nog redelijk nieuw was ? Maar dit is in ieder geval het verbruik van het hele systeem. Die Ultra slurpt dus nog meer dan de HD2900 XT :)

En het lijkt er op dat er iets nog niet gaat met Powernow 7 in Crossfire:

Afbeeldingslocatie: http://www.techreport.com/reviews/2007q2/radeon-hd-2900xt/power-idle.gif

Systeem gebruikt daar bijna het dubbele :) ik denk dat een kaart dus niet naar beneden geclockt wordt en dus op 3D blijft hangen.

[ Voor 15% gewijzigd door Astennu op 16-05-2007 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Over 2 weken komt de DX10-patch voor CoH eraan!

Ik ben heel benieuwd, omdat de HD2900XT het sowieso griezelig goed deed in CoH, daarnaast is er dan écht het eerste officiële DX10-spel een feit (die demo's tel ik niet mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
Astennu schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 15:06:
[...]

System Power Consumption ;)

Maar ik kreeg bij CF wel het idee dat de master kaart meer deed dan de CF kaart want die werd veel warmer en daar ging de fan wel harder draaien. Bij de Slave toen niet. Maar misschien was dat omdat het toen nog redelijk nieuw was ? Maar dit is in ieder geval het verbruik van het hele systeem. Die Ultra slurpt dus nog meer dan de HD2900 XT :)

En het lijkt er op dat er iets nog niet gaat met Powernow 7 in Crossfire:

[afbeelding]

Systeem gebruikt daar bijna het dubbele :) ik denk dat een kaart dus niet naar beneden geclockt wordt en dus op 3D blijft hangen.
Ah suf van me dat had ik niet gezien, de waarden leken me ook al veel te hoog. Een handige voor de volgende keer, eerst lezen, dan denken , dan pas posten. :)

@Anandus.

Over twee weken aldus Fudzilla, de developers zelf hebben nog nooit een datum gegeven en de patch staat nog steeds op 'in development'. Dus nog niet eens in het beta test stadium.
Bij de vorige patches duurde Q&A alleen al ongeveer 2 weken, het kan dus wel maar dan moeten we wel binnekort een status update zien.

Relic patch status thread
http://forums.relicnews.com/showthread.php?t=137227

[ Voor 5% gewijzigd door Zarkov op 16-05-2007 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Zarkov schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 15:18:
[...]
@Anandus.

Over twee weken aldus Fudzilla, de developers zelf hebben nog nooit een datum gegeven en de patch staat nog steeds op 'in development'. Bij de vorige patches duurde Q&A ook ongeveer 2 weken, het kan dus wel maar dan moeten we wel binnekort een status update zien.
Ja, idd, het is een fudzilla-gerucht :)
Maar de dev-thread op de CoH-fora zijn sinds 1 mei niet meer geüpdate, dus misschien. Wie weet /me crosses fingers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Als je denkt dat er niets aan AA performance te winnen valt... dan moet je nog eens naar de driververgelijking kijken op Computer Base: http://www.computerbase.d...2900_xt_treibervergleich/

Hopelijk geven die een boost zoals in die grafieken terugkomt, al vraag ik me dan wel af wat het driver team liggen doen heeft, enkel stabiliteit en niks aan performance?
Het schijnt overigens dat het programmeren voor de nieuwe 1024-bit ringbus/512-bit mem interface en shadercompiler -op z'n zachtst gezegd- een nachtmerrie is. Hehe. Vraag me af hoeveel mensen nu overtime werken daar bij AMD. Maar men krijgt het nu langzaam maar zeker onder de knie. Wat wel zeker is, is dat als het goed werkt, er grote performanceboosts in het vooruitzicht liggen. De hierboven genoemde test geeft aan wat er mogelijk is.
Zoals ik al zei laten we hopen.
Onzin, zowat elke reviewer merkte op dat er een probleem met AA en AF was, en die hebben heus geen honderden computers hoor, die testen die op 1 a 2 systemen. ATI wist het dus, maar kan waarschijnlijk niet nog verder uitstellen.
Overigens is de HD2900XT 2.2x zo snel als een R580 in Folding @ Home. En een HD2600XT schijnt hierin net zo snel te zijn als een R580, terwijl het stroomverbruik meer dan de helft lager is.
Leuk maar daar koop je die kaart natuurlijk niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Niet online

Benchmarks over AA/AF zeggen niks zonder tenminste plaatjes om de kwaliteit te vergelijken. Voor hetzelfde geld laat ATi gewoon de image kwaliteit achteruit gaan om performance te winnen.
Ze zeggen daar dat de kwaliteit achteruit is gegaan. Dat zegt nog niet veel maar goed. Ik zie liever eerst een vergelijking tussen 2900 & 8800 qua image quality, waarna je gaat benchen op settings die ongeveer gelijke image quality leveren.
mieJas schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 14:11:
[...]

Het kan best zijn dat ATi nog problemen heeft om de MSAA onderdelen van de chip correct aan te spreken. Daarom dat ze het momenteel via de drivers omleiden en door de shaders laten afhandelen.

Of blaat ik nu maar wat?
Ik denk dat als ATi wel de hardware heeft ingebouwd om MSAA resolve op de render back-ends te doen, ze dit wel gezegd hadden. Anandtech meld doodleuk dat :
Forcing MSAA resolve to run on the shader hardware is less than desirable and degrades both pixel throughput and shader horsepower as opposed to implementing dedicated resolve hardware in the render back ends.
URL : http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2988&p=31
anandus schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 15:08:
Over 2 weken komt de DX10-patch voor CoH eraan!

Ik ben heel benieuwd, omdat de HD2900XT het sowieso griezelig goed deed in CoH, daarnaast is er dan écht het eerste officiële DX10-spel een feit (die demo's tel ik niet mee).
Ik ben ook benieuwd, maar dan of DX10 sneller is als DX9. Bij de Lost Planet demo hebben al enkele mensen gezegd dat het een trager is op DX10, als op DX9 terwijl ze geen verschil in kwaliteit konden waarnemen en ook de settings gelijk bleven. Dit komt mijn inziens voornamelijk omdat er weinig aandacht is besteed aan DX10 optimalisatie. Ik vraag me af of we in CoH dan wel grote snelheidsverschillen gaan zien. Overigens komt Lost Planet het spel pas op 26 Juni uit.

[ Voor 3% gewijzigd door TweakerNummer op 16-05-2007 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Astennu, je wacht nou al bijna een half jaar op deze kaart en nu begin je te twijfelen? De kaart is helemaal geen flop, alleen omdat nieuwssites zeer tegenstrijdige benchmarks posten roepen mensen dat het een 'flop' is, terwijl dat helemaal niet het geval is.. Hij presteert in veel games beter dan de 8800GTS, zoals verwacht was. Momenteel zijn er problemen met AA, wat maakt het uit? Je zult nog eventjes zonder AA moeten spelen (alsof je max AA kan draaien op 1920x1200) maar verder kan je wel genieten van de performance ;). Koop gewoon die kaart, maak foto's en benchmarks, als je er niet tevreden over bent verkoop je hem voor 300 euro..

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Jedi_Pimp schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 15:33:
Astennu, je wacht nou al bijna een half jaar op deze kaart en nu begin je te twijfelen? De kaart is helemaal geen flop, alleen omdat nieuwssites zeer tegenstrijdige benchmarks posten roepen mensen dat het een 'flop' is, terwijl dat helemaal niet het geval is.. Hij presteert in veel games beter dan de 8800GTS, zoals verwacht was. Momenteel zijn er problemen met AA, wat maakt het uit? Je zult nog eventjes zonder AA moeten spelen (alsof je max AA kan draaien op 1920x1200) maar verder kan je wel genieten van de performance ;). Koop gewoon die kaart, maak foto's en benchmarks, als je er niet tevreden over bent verkoop je hem voor 300 euro..
Dat is nu ook het plan. We proberen het en zien wel wat er uit komt anders even door tot de R650 en dan die kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Laatst online: 06-08 17:19
Euh, jullie lijken de issue met CFAA verkeerd te begrijpen, met MSAA is er geen sprake van een hardware defect, de CFAA-specifieke hardware zou problemen hebben, de tent filter moet op de shaders berekend worden. De performance van MSAA en aniso kan nog sterk veranderen, de nieuwe ringbus moet nog geoptimaliseerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
oeLangOetan schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 15:45:
Euh, jullie lijken de issue met CFAA verkeerd te begrijpen, met MSAA is er geen sprake van een hardware defect, de CFAA-specifieke hardware zou problemen hebben, de tent filter moet op de shaders berekend worden. De performance van MSAA en aniso kan nog sterk veranderen, de nieuwe ringbus moet nog geoptimaliseerd worden.
Aha. Maar alsnog ook 2x en 4x MSAA hebben een veel te grote performance hit. Veel groter dan bij de G80 en de R580. Mja even afwachten of drivers dat dan recht trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Hoe denk jij voer die 'issue' dan? Is er een kans op een hardwarematig probleem? Ik acht het enorm onwaarschijnlijk.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rm_a_rayman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik weet niet of dit al langs is gekomen.
Waterblok voor de HD 2900XT :9~

http://www.techpowerup.com/index.php?31128

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Niet online
Wat is je bron? Op http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2988&p=11 lees ik iigv het volgende:
That's right, R600 doesn't have hardware dedicated to resolving MSAA in the render back end - the only MSAA related tasks handled in the render back end are compression and evaluation of the subpixels. All antialiasing resolve is performed on the shader hardware. Certainly, AMD would prefer we start by telling you about the neat custom resolve filters that can be implemented on their shader hardware, but we would rather speculate about this for a moment first.

AMD has stated that, moving forward, in addition to allowing programmable sample patterns, future DX versions may allow for custom resolve filters as well. This is cited as one of the reasons why R600 uses shader hardware to resolve AA samples. AMD has given us a couple different resolve filters to play with, which we'll talk about in a minute. But at a point where we're seeing the first DX10 hardware from graphics makers, and at a time where competitive performance is paramount, it doesn't seem like the decision we would have made.

Whatever the circumstances, R600 sends its pixels back up from the render back ends to the shader hardware to combine subpixel data into a final pixel color.
Dit lees ik toch echt als : dat alle AA resolve (ook pure MSAA) voor altijd op de pixel shaders berekend gaat worden, gewoonweg omdat het niet anders kan. Misschien dat dit ooit sneller kan worden als AA resolve op de render back-end, maar het vreet iigv wel shaders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Laatst online: 12-09 11:51
TweakerNummer schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:00:
[...]

Wat is je bron? Op http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2988&p=11 lees ik iigv het volgende:

[...]

Dit lees ik toch echt als : dat alle AA resolve (ook pure MSAA) voor altijd op de pixel shaders berekend gaat worden, gewoonweg omdat het niet anders kan. Misschien dat dit ooit sneller kan worden als AA resolve op de render back-end, maar het vreet iigv wel shaders.
Nou dan lees jij het denk ik verkeerd, wat ik eruit kan opmaken is dat met het oog op de mogelijkheden van direcX 10 men ervoor gekozen heeft om dus programmeerbare shader samples in te zetten. Met als gevolg dat MSAA door pixel shaders berekend moet worden.

[ Voor 0% gewijzigd door Meekoh op 16-05-2007 16:25 . Reden: typo ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Astennu schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 15:50:
[...]

Aha. Maar alsnog ook 2x en 4x MSAA hebben een veel te grote performance hit. Veel groter dan bij de G80 en de R580. Mja even afwachten of drivers dat dan recht trekken.
Dat ligt waarschijnlijk aan optimalisaties (of het gebrek daarvan) van de nieuwe ringbus/memory controller. Herinner je je nog dat AMD met de X1K serie opeens een tijdje na release zo'n 30% performanceboost er uit wist te persen met AA in OpenGL games? Dat lag toen ook aan de ringbus/memory controller en optimalisaties die nog gevonden werden.
TweakerNummer schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:00:
[...]
Kijk eens naar dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.elitebastards.com/hanners/ati/r600/rop.jpg

Je ziet dus hier dat de R600 wel degelijk hardware AA resolve heeft.

Even advocaat van de duivel spelen: Als de R600 echt een hardware probleem heeft wat betreft AA resolve, dan zou het ook kunnen verklaren waarom de RV630 en RV610 een maandje uitgesteld zijn. Daar zou het helemaal desastreus zijn omdat deze een stuk minder shaderpower hebben om de boel op te vangen. Het zou kunnen dat AMD zich verslikt heeft en een klein foutje heeft gemaakt. In de Xbox360 werd AA resolve gedaan op het eDRAM gedeelte van Xenos waardoor de performancehit zo laag was. In de R600 zou dit mogelijk moeten zijn door de bandbreedte flink omhoog dmv een 512-bit memory interface.

Iets om in je achterhoofd te houden is dat nVidia de eerste was die aangaf dat de toekomst "shader AA" was, dit in de context van HDR + AA die ze destijds niet ondersteunden met de G7x serie. Een tussenoplossing zou er komen in de vorm van de G80. AMD implementeert het nu dus al en misschien wel te vroeg...

Hieronder een officiele verklaring:
We asked ATi to comment on this surprising result and the company revealed that the HD 2000-series architecture has been optimised for what it calls 'shader-based AA'. Some games, including S.T.A.L.K.E.R., already use shader-based AA, although in our tests the 640MB 8800 GTS proved to be faster than the HD 2900XT.

We asked Richard Huddy, Worldwide Developer Relations Manager of AMD's Graphics Products Group, to go into more detail about why the Radeon HD 2000-series architecture has been optimised for shader-based AA rather than traditional multi-sample AA. He told us that 'with the most recent generations of games we've seen an emphasis on shader complexity (mostly more maths) with less of the overall processing time spent on the final part of the rendering process which is "the AA resolve". The resolve still needs to happen, but it's becoming a smaller and smaller part of the overall load. Add to that the fact that HDR rendering requires a non-linear AA resolve and you can see that the old fashioned linear AA resolve hardware is becoming less and less significant.' Huddy also explained that traditional AA 'doesn't work correctly [in games with] HDR because pixel brightness is non-linear in HDR rendering.'

While many reviews of the HD 2900XT have made unflattering comparisons between it and Nvidia's GeForce 8800-series, Huddy was upbeat about AMD's new chip. 'Even at high resolutions, geometry aliasing is a growing problem that can only really be addressed by shader-based anti-aliasing. You'll see that there is a trend of reducing importance for the standard linear AA resolve operation, and growing importance for custom resolves and shader-based AA. For all these reasons we've focused our hardware efforts on shader horsepower rather than the older fixed-function operations. That's why we have so much more pure floating point horsepower in the HD 2900XT GPU than NVIDIA has in its 8800 cards... There's more value in a future-proof design such as ours because it focuses on problems of increasing importance, rather than on problems of diminishing importance."
http://www.custompc.co.uk...-poor-aa-performance.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik me wel eens afvroeg is ofdat een VPU /GPU ook een L1 al seen L2 cache heeft net als CPU's dat hebben, weet iemand hier iets van af?

Zo wel hoeveel L1 als L2 cache zal een VPU als een R420-R423-R480-R481 als R520-R580-R580+ als R600 hebben?

Tot zo verre weten we allemaal dat de R420-R423, R480-R481 als R520-R580-R580+ 256 bit VPU's zijn is de R600 nu ook een 256Bit VPU of is dit eerder een 512Bit VPU aangezien dat deze 512Bit GDDR3 gebruikt?

net als dat de Matrox Parheia de eerste 512bit VPU was en dat de GeForce 256 aka NV10 de eerste 256Bit GPU van nvidia was en dat de Radeon 256 aka R100 de eerste 256Bit VPU van ATi was dat id.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2007 16:55 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Klinkt kinderachtig, maar blijkt iedere keer weer nodig:
- geen Ati vs nVidia geflame (of onnodige vergelijkingen)
- niet op de man spelen - een ander voor fanboy uitmaken = OW wegens flamen
- geen slowchat
- het 1001 keer herhalen van zelfde 'nieuws' (R600 vertraagd...) is geen nieuws, dus offtopic.
- als je iets beweert, onderbouw het. Als het van een roddelsite (Inquirer) komt, geef dat aan en verkondig het niet als heilige waarheid

Wat dan wel? Goed onderbouwde nieuwtjes over ATi videoproducten en hun drivers. Daar gaat het om in een nieuwsdiscussie :)