verschil tussen ps1.1 en ps1.3 was inderdaad maar een paar functies
Het grote verschilwas dat bij ps1.1 alleen de data in1xging de rest moest wachten.
Bij ps1.3 kon meer verschillende data in 2x doen (1baans weg naar 2baans weg toe)
Dit zorgde er voor dat de data sneller verwerkt word.
Hoe kom je daar nou weer bij?
Als je bedoelt dat de ps1.3-kaarten (GeForce 4-serie) meer pipelines en efficientere texture-fetchers etc hadden dan de ps1.1-kaarten (GeForce 3-serie), okee...
Maar dat is geen eigenschap van ps1.3 an sich, want dat geldt namelijk ook voor het draaien van ps1.1-code op een ps1.3+ kaart.
Ps3,0 naar ps 4.0 (directx10) zit niet zo veel verschil in kwa verwerking
Daarom zie je bijna niet veel verschil tussen een zeer goed directx9 game versus directx10.
Dat heeft vooral een andere reden, namelijk dat games nog niet klaar zijn voor DirectX 10. De eerste DirectX9-spellen waren ook niet heel denderend... Zelfs bij Half-Life2 zag je nauwelijks verschil tussen ps1.4 en ps2.0. Maar als je dat vergelijkt met de laatste spellen in DirectX9, zoals bv BioShock, dan is dat toch weer een aardige stap vooruit, en absoluut niet meer haalbaar met alleen ps1.4.
Bij DirectX10 zul je de komende jaren ook nog flinke vooruitgang zien in kwaliteit. Wacht eerst Crysis en 3DMark07 maar af, dat zullen de eersten zijn die echt voor DirectX 10 ontworpen zijn qua textures, shaders en effecten.
Microsoft flicht voor directx10 ga ik niet mee reken de game niet gezien dus geloof ik het niet in.
Directx10.1 zal meer verschil uitmaken versus directx9.0c .
De huidige directx10 kaarten vind ik nu niks waard .
DirectX 10.1 is nou juist weer nauwelijks een verbetering. Vandaar ook het kleine verschil in versienummer. Bepaalde dingen in 10.1 zijn eigenlijk nutteloos... Zoals het verplicht stellen dat hardware 4xAA ondersteunt. Leuk, maar dat hebben we al jaren.
Dat er ook wat algoritmische verbeteringen in AA mogelijk zijn... Leuk, maar zo'n enorme impact zal het niet hebben.
Shader Model 4.1 is ook niet een wereld van verschil met 4.0. Dat zal voorlopig nog geen doorslaggevend verschil maken in games... Zeker nu de meeste spellen nog nauwelijks zichtbare verschillen tussen 3.0 en 4.0 hebben.
Het zal nog wel 1 tot 2 jaar duren voordat DX10 maximaal benut wordt door de meeste spellen. Tegen die tijd ben je toch wel aan een upgrade toe. Niet voor DX10.1, maar puur voor meer snelheid.
Ik vind dat geleuter over DX10.1 dus nergens op slaan. Ik heb ook nooit iemand gehoord over de GeForce4, terwijl ie geen ps1.4 uit DX8.1 ondersteunde, wat destijds toch WEL een behoorlijk verschil maakte in bv HL2. Toen zagen de meeste gamers het niet eens. Als er toen een nieuwsartikel over ps1.4 geweest was, a la het nieuws over 10.1 nu, dan zouden ze ook spontaan ineens gaan zeiken. Mensen zijn maar meelopers, schapen.
Conclusie de eerste versie kaart worden door mij niet meer gekocht
Wacht wel op de tweede versie
Alsof dat een garantie is dat je alle features hebt...
Ik heb nog NOOIT een kaart gezien die echt alle features had.
ATi heeft het zelfs gepresteerd met de eerste Radeon X-serie om SM2.x-hardware uit te brengen tegenover de GeForce 6-serie van nVidia die wel SM3.0 had. En de X-serie was wel degelijk tweede generatie DX9.
En dan ga jij juist commentaar leveren op de GeForce 6-serie? Die vond ik nou juist de beste keus. Het alternatief ondersteunde nog veel minder features (maar ook daar hoorde je bijna niemand mekkeren, de meeste gamers zagen het verschil niet eens... zouden ze bij DX10.1 ook niet gezien hebben, als ze niet geconditioneerd waren tegen DX10.1 zoals nu).
Dankzij het nieuwe beleid van Microsoft is het nu in ieder geval wel zo dat zowel de GeForce 8-serie als de Radeon HD nu *wel* alle features van DX10 ondersteunt. Maar daarbuiten zijn er wel wat verschillen in features. Dat blijft altijd zo, want fabrikanten willen zich onderscheiden, en alleen de snelste kaart maken is niet genoeg.
Verder kan ik je nu alvast melden dat als je straks een DX10.1-kaart koopt, dat ie niet compatible is met DX11 (en misschien komt er tussendoor ook nog wel een DX10.2 ofzo, die gaat ie ook niet ondersteunen). Dus ja, moet je dan nooit een kaart kopen? Bij mij is het gewoon ingecalculeerd dat ik om de 2 a 3 jaar een nieuwe kaart koop, en dat ik daarbij alleen in het eerste jaar voorop loop qua features. Features hebben toch geen nut als je niet de snelheid hebt om ze te gebruiken. We weten nu al dat de laatste generatie DX10 games dermate zwaar gaat worden dat ie nooit op vol detail kan draaien op een GeForce 8-serie. Waarschijnlij ook niet eens op de komende DX10.1-generatie. Dat is altijd al zo geweest, en zal altijd zo blijven.
Daar hou ik gewoon rekening mee. Videokaarten zijn wegwerpartikelen. Ik koop dan ook nooit de duurste, maar altijd 1 of 2 modellen lager. Uiteindelijk gaat de hele generatie tegelijk onderuit bij nieuwere spellen, en is het verschil tussen een GTS en Ultra onbelangrijk... Of je nou 10 of 12 fps krijgt, beiden zijn niet fijn.