Het grote mountainbike topic (deel 6) Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.516 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-09 11:23

Empathy

Extreme Audio

Nouja, zal wel zien. Als de prijzen me niet bevallen ben ik er zo weer weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:28
McGryphon schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 19:08:
Zo'n zadel en stuurpen als op die team issue ja...
wat je nu hebt krijgt puntenaftrek van de stijlpolitie ;)
Zadel is altijd persoonlijke voorkeuze dus als dit lekker zit niks mis mee. En ik vraag me af hoe diep de zit wordt als je op dat trek frame (wat niet of weinig sloping is) zo'n stuurpen zet. Dat ziet volgens mij net zo min uit en kan nooit lekker zitten. Dus is echt geen oplossing / vooruitgang

Oja en hoe kan iemand die op een giant boxshock rijdt opmerkingen over aftrek van stijlpunten maken. Ja we weten allemaal dat je iets anders wilt maar dat heb je nog niet.

Ik rijdt trouwens sinds dik een jaar hierop
op rond. Hier zit inmiddels ook een ander zadel op en binnenkort wordt de schijfrem ge-upgrade naar 180mm

[ Voor 5% gewijzigd door Refro op 23-05-2007 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

+1 inzichtelijkheid (hoewel er ook voor mij een eeuwige spanning is tussen het moet er kek uitzien en het moet comfortabel rijden. Dan heb ik het nog niet eens over dat ik voor anderen wil dat het er goed uitzien, dat is een non-issue voor mij).

en +10 touche over de giant boxschock haha

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Ik kan een Giant Iguana van ongeveer 2,5 jaar oud van mijn broer overnemen. Hoeveel zal ik ervoor moeten geven ongeveer? Of raden jullie mij die fiets af?

Oja, ziet er nog goed uit. Geen slijtage te zien.

[ Voor 14% gewijzigd door Empathy op 23-05-2007 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Iguana was toendertijd afaik instap net als de Terrago. Wat zit erop? oude LX?
Judy vork?
Van je broer?
uit 2003/2004 (enige jaar dat hij er was las ik ergens)
wat is de staat?
pictures!
al op marktplaats gekeken wat hij doet?
ik zou zeggen omdat hij van je broer is ergens tussen de 150 en 250 euro? Kan niet goed oordelen. Zou zelf eerder neigen naar die 150 dan erboven, ook als het niet familie was. Maar dat ben ik he ;)
Weet niet wat anderen er van denken.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Refro schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 15:23:
Oja en hoe kan iemand die op een giant boxshock rijdt opmerkingen over aftrek van stijlpunten maken. Ja we weten allemaal dat je iets anders wilt maar dat heb je nog niet.
:(
als je eens kijkt naar het verschil met toen ik hem kocht... enige dat nog standaard is zijn frame, zadelpen en wielen dude ;)

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Lekker boeiend wat een ander heeft...dus als ik een Civic Type R heb dan zou ik niks mogen zeggen over of een Ferrari mooi is of niet? Lekker je gang gaan McGryphon :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:57

The_Scarabial

MTB for life!

ik zat net nog even op die site van S-Tec te kwijlen, dit vind ik wel een zeer mooi fietsje voor die prijs (1500,-)

Droessiger CR90 S-Tec Edition
Afbeeldingslocatie: http://www.s-tec-sports.de/media/cases/droessiger_cr_big.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
JT schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 19:12:
Lekker boeiend wat een ander heeft...dus als ik een Civic Type R heb dan zou ik niks mogen zeggen over of een Ferrari mooi is of niet? Lekker je gang gaan McGryphon :)
erger... blijkbaar mag je niet zeggen wat er aan een Smart moet worden verspijkerd als je een Fiat Panda hebt ;)

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ja eh, alsof de een beter is dan de ander met die 2 auto's :+

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
JT schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 19:37:
Ja eh, alsof de een beter is dan de ander met die 2 auto's :+
jij snapt em ;)
het frame van diene Trek is beter maar waarschijnlijk is de afmontage van mijn bike beter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
McGryphon schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 19:17:
[...]

erger... blijkbaar mag je niet zeggen wat er aan een Smart moet worden verspijkerd als je een Fiat Panda hebt ;)
Tuurlijk mag je dat zeggen maar zaken als stijl zijn heel persoonlijk dus als je daar een opmerking over maakt is dat altijd op persoonlijke titel. En verder kan je wel zeggen dat er een dikke v8 in die Smart moet maar dat is niet echt praktisch en technisch moeilijk uitvoerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-09 16:30

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

ff, weer ontopic. :z
The_Scarabial schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 19:13:
ik zat net nog even op die site van S-Tec te kwijlen, dit vind ik wel een zeer mooi fietsje voor die prijs (1500,-)

Droessiger CR90 S-Tec Edition
[afbeelding]
Ziet er best wel strak uit. Kleur vind ik wat minder, maar da's persoonlijk natuurlijk. ;)
Goede materialen voorzover ik het kan zien.
Als je het geld er dr voor hebt... :>

* Harmen wil eind dit jaar mss wel een ander bike..... O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Harmen op 23-05-2007 19:50 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Refro schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 19:47:
[...]

Tuurlijk mag je dat zeggen maar zaken als stijl zijn heel persoonlijk dus als je daar een opmerking over maakt is dat altijd op persoonlijke titel. En verder kan je wel zeggen dat er een dikke v8 in die Smart moet maar dat is niet echt praktisch en technisch moeilijk uitvoerbaar.
Ach joh, overdrijf niet zo, McGryphon zat hem niet tot op het bot af te kraken ofzo.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Refro schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 19:47:
[...]

en
JT schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 19:51:
[...]

Ach joh, overdrijf niet zo, McGryphon zat hem niet tot op het bot af te kraken ofzo.
;)
ik noem een paar puntjes die kunnen worden verbeterd... moet je eens naar mijn "show your stuff" op mountainbike.nl kijken, wat voor opmerkingen daar werden geplaatst :+
Harmen schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 19:49:

[...]

Ziet er best wel strak uit. Kleur vind ik wat minder, maar da's persoonlijk natuurlijk. ;)

Djoet, joe aar not die oonlie wan :P

maar jij bent wat ouder en kan dus wat makkelijker >1000 euro opzij zetten dan ik :P

[ Voor 25% gewijzigd door McGryphon op 23-05-2007 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 14:33

Impry

Rallymedia.nl

McGryphon schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 19:43:
...maar waarschijnlijk is de afmontage van mijn bike beter :P
Dat weet ik wel heel zeker :P :D
Ik heb een big pimpin Alivio derrie :') (maar als je niet weet wat je mist, mis je het ook niet ;) )

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Impry schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 20:01:
[...]

Dat weet ik wel heel zeker :P :D
Ik heb een big pimpin Alivio derrie :') (maar als je niet weet wat je mist, mis je het ook niet ;) )
Ik heb SRAM 5.0, maar afmontage is niet alleen schakelspul ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Neej, klopt, maar geeft wel een beetje het niveau aan. En verder heb ik niets geupdate :P
Edit: wat is nu eigenlijk het echte verschil tussen bijv. een derailleur van € 40,- of € 200,-? Waar merk je dat precies aan? (of bijv. een crankset van € 250,-). Lijkt me dat het niet alleen gewichtsverschil is?

[ Voor 54% gewijzigd door Impry op 23-05-2007 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
Impry schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 20:04:
Neej, klopt, maar geeft wel een beetje het niveau aan. En verder heb ik niets geupdate :P
Edit: wat is nu eigenlijk het echte verschil tussen bijv. een derailleur van € 40,- of € 200,-? Waar merk je dat precies aan? (of bijv. een crankset van € 250,-). Lijkt me dat het niet alleen gewichtsverschil is?
Er zit toch behoorlijk wat geld in gewichtsbesparing. Maar ook zijn de componenten zelf meestal nauwkeuriger geproduceerd en slijtvaster/duurzamer (met uitzondering van de echte "top" groepen zoals XTR daar telt alleen gewicht de sponsor betaald toch wel). En wat verder ook meespeelt is dat op de hogere lijnen de meeste innovaties plaatsvinden en dat kost ook bakken met geld. De lagere lijnen liften een of 2 jaar later mee op de inovaties van de hogere lijnen (kijk bijvoorbeeld naar de shimano dualcontrol of de constructie van de x.0 derrie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-07 16:04

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

[...]
Ik rijdt trouwens sinds dik een jaar hier
op rond. Hier zit inmiddels ook een ander zadel op en binnenkort wordt de schijfrem ge-upgrade naar 180mm
nice, die verdient het wel om gewoon zichtbaar te zijn hoor :)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rlevels/santos/img_0002.jpg

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Refro schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 20:12:
...behoorlijk wat geld in gewichtsbesparing. ...meestal nauwkeuriger geproduceerd en slijtvaster/duurzamer ...op de hogere lijnen de meeste innovaties plaatsvinden en dat kost ook bakken met geld. De lagere lijnen liften een of 2 jaar later mee
Ahkee, dus je zou kunnen zeggen dan bijv. de Alivio de Deore XT van een paar jaar terug was? (wat overdreven misschien, maar daar komt t beetje op neer)
Maar zoals ik al aangaf als je niet weet wat je mist mis je het niet. Toch wil ik binnenkort wel eens ff een stukje op de MTB van een vriend rijden, die heeft behoorlijk wat XT als afmontage. Ben benieuwd naar het verschil :)
En Refro, mooi fietsje hoor! 8) Ziet er lekker bruut uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Impry op 23-05-2007 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
Impry schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 20:20:
[...]

Ahkee, dus je zou kunnen zeggen dan bijv. de Alivio de Deore XT van een paar jaar terug was? (wat overdreven misschien, maar daar komt t beetje op neer)
Maar zoals ik al aangaf als je niet weet wat je mist mis je het niet. Toch wil ik binnenkort wel eens ff een stukje op de MTB van een vriend rijden, die heeft behoorlijk wat XT als afmontage. Ben benieuwd naar het verschil :)
Kwa techniek wel maar als op een xt 0.1 mm speling op iets mag zitten mag op een alivio 0.3 mm (ofzo) speling zitten waardoor het makelijker en goedkoper te produceren valt. Ditzelfde wordt ook met stijfheid van materialen gedaan. En dat scheelt behoorlijk in de productie kosten.
En Refro, mooi fietsje hoor! 8) Ziet er lekker bruut uit.
Dank je is voor mij op het moment mijn droomfiets (qua mtb dan) en hij rijdt ook nog eens super >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Alivio is de XT van 5 jaar geleden, maar dan minder goed geproduceerd. De techniek is wel pakweg hetzelfde.
De topgroepen schakelen wel beter dan XT of x9, maar dat komt niet door betere techniek maar door betere materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Nou McGryphon.., das wel een erg cruee opmerking... Je wilt zeggen dat met het gaan van de tijd bepaalde technieken als ze wat ouder worden ook standaard worden bij groepen eronder. Maar dat is slechts een stukje van het verhaal. Alleen het materiaal en afwerking is al een heikel punt. Mijn XT achterderailleur van 1999 schakelt echt 10x beter dan een splinternieuwe Alivio hoor. Dat zie je terug aan de manier van lageren van de pullies en de afwerking en alles. Gewoon veel verzorgder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
ja, ik zeg ook dat het minder goed wordt geproduceerd. Dat wil zeggen met grotere foutmarges en slechtere materialen. mijn SRAM 5.0 1998 schakelt zeker even goed als SX4 2007... en dat is puur een kwestie van afwerking daar de techniek hetzelfde is.

[ Voor 18% gewijzigd door McGryphon op 23-05-2007 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Harmen schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 19:49:

[...]

ja ik ben ook aan het sparen voor een nieuwe bike, alleen ik zit nog te twijfelen tussen een fully of een hardtail, momenteel heb ik een fully, dat fietst toch wel erg fijn in de ruige afdalingen :)
maar toch neig ik soms naar een HT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:00
Impry schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 20:04:
Ik zal het als volgt zeggen

Jaren geleden (ik was reisleider bij van die actieve vakanties) hadden we een zooi nieuwe ATB's gekregen. En ander en ik waren oa ATB'ers. We reden vnl met XT op ons fiets rond, Op die nieuwe fietsen zat het LX van die tijd (heette wel wat anders). We hebben 1 middag die fietsen gebruikt in hetzelfde gebied waar wij ook onze fietsen gebruikten. Schakelsysteem aan gort, en dan met name de achterderailleur en de ketting. Verschil in prijs is echt meer dan verschil in gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
dan heb je gaar spul gehad, want SRAM 5.0 is een stap lager dan shimano LX, en ik had al moeite alleen de achterderailleur te verbuigen. Geloof me, ik ben zeker niet voorzichtig met mijn spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Afgelopen 6 jaar heb ik rondgefietst met alles wat standaard op de Trek zat. Enige wat ik heb vervangen in die jaren is 3 achter-buitenbanden (slippen is vet stoer als je 13 bent :P ), 2x binnenband, 1x derailleurwieltje en wat rem/schakelkabels.
Dit alles dus met echt budgetmateriaal als ik het zo in een lijstje bekijk, maar toch houdt het alles het goed vol :) Zie dus ook nog geen reden om het te upgraden, alhoewel het wel verleidelijk is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
McGryphon schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 21:04:
dan heb je gaar spul gehad, want SRAM 5.0 is een stap lager dan shimano LX, en ik had al moeite alleen de achterderailleur te verbuigen. Geloof me, ik ben zeker niet voorzichtig met mijn spul.
Het ging niet om verbuigen, want dat zal me niet lukken. Het schakelde gewoon niet meer goed. We mochten alles weer opnieuw afstellen. Waarom denk je dat er op veel fietsen XT van achteren zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
maartend schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 22:06:
[...]

Het ging niet om verbuigen, want dat zal me niet lukken. Het schakelde gewoon niet meer goed. We mochten alles weer opnieuw afstellen.
Dat kan te maken hebben met kabels niet goed vastzetten en rek in de kabels.
Waarom denk je dat er op veel fietsen XT van achteren zit?
Om de indruk te geven dat de hele fiets goed afgemonteerd is terwijl het maar 2 tientjes extra kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ook ik heb de praktijkervaring dat het voor de meeste onderdelen wel los loopt welke groep je hebt maar voor de achterderailleur is XT vs LX echt een groot verschil, laat staan de groepen eronder. Zeker als je met omstandigheden als modder/sneeuw/regen te maken krijgt gaat het hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 19:34
Ik rijdt trouwens sinds dik een jaar hierop
Leuke fiets! Misschien een domme vraag maar voldoen de huidige remmen niet ofzo?

Trouwens, niemand die een antwoord heeft op mijn vraagjes?
Tjark Verhoeven schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 16:52:
of Crank Brothers Mallet C's
[afbeelding]
(wel 78 euro)

maar natuurlijk zijn gewone deegkloppers mooier:
[afbeelding]
45 euro
Plaatjes zijn waarschijnlijk gewoon inbegrepen. Maar passen die dan ook gewoon op schimano schoenen?
McGryphon schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 18:08:
die zijn wel meteen stukken duurder ;)
en voor die gewone deegkloppers heb je een schooen met stijve zool nodig, contactoppervlak is nl. erg klein...
wel goeie dingen als je veel in de modder fietst, die dingen lossen als geen ander :)
Lossen die dan ook net niet te gemakkelijk? Blijven de schoenen wel goed genoeg ingeklikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:42
McGryphon schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 22:20:
Om de indruk te geven dat de hele fiets goed afgemonteerd is terwijl het maar 2 tientjes extra kost.
Dus je wilt zeggen dat ik voor niks m'n bike heb geupgrade van een LX-groep naar een combi RaceFace Deus en XT afmontage?

Crap...
Allemaal weggegooid geld!

Kort gezegd: Fijn dat je mensen hier hun beginnersbike afkraakt, maar alleen met een marzocchi voorvork red je het zelf ook niet. Laat iedereen eens in zijn waarde.. Continue de vergelijking trekken tussen Sram 5.0 of alivio heeft vrij weinig zin, op dergelijke niveau's gaat het juist om de funfactor, en niet hoeveel geld jij of de ander er tegenaan gooit!
Laagvliegerke schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 22:59:

Plaatjes zijn waarschijnlijk gewoon inbegrepen. Maar passen die dan ook gewoon op schimano schoenen?

[...]

Lossen die dan ook net niet te gemakkelijk? Blijven de schoenen wel goed genoeg ingeklikt?
Voor jouw vragen:

1. Ze passen op shimanoschoenen, mits je gewoon de eggbeater-plaatjes gebruikt.
2. Ze lossen niet gemakkelijk, dat kun je zelf instellen dmv. de veerspanning. Ik heb ze zelf, en ze zijn magnifiek. Goede sluiting met voldoende zijdelingse bewegingsvrijheid.

[ Voor 29% gewijzigd door dnhelle op 23-05-2007 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

dnhelle schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 23:45:
[...]

Dus je wilt zeggen dat ik voor niks m'n bike heb geupgrade van een LX-groep naar een combi RaceFace Deus en XT afmontage?
Dat is jouw conclusie ;) Het is beiden zo; XT is beter maar het is natuurlijk ook een marketingtruuk om te kunnen zeggen dat er XT op de fiets zit terwijl shifters en voorderrie nog steeds Alivio zijn.
Kort gezegd: Fijn dat je mensen hier hun beginnersbike afkraakt, maar alleen met een marzocchi voorvork red je het zelf ook niet. Laat iedereen eens in zijn waarde.. Continue de vergelijking trekken tussen Sram 5.0 of alivio heeft vrij weinig zin, op dergelijke niveau's gaat het juist om de funfactor, en niet hoeveel geld jij of de ander er tegenaan gooit!
Waar kraakt hij beginnersbikes af :?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
dnhelle schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 23:45:
Crap...
Allemaal weggegooid geld!
Had je dat nu eerder geweten! ;)

Tja, niet iedereen kan/wil er veel geld tegenaan gooien om het beste/mooiste te hebben. Ik probeer toch ook altijd minimaal Deore aan te raden.
Deze avond heb ik een tochtje gedaan met enkele collega's. Eén er van heeft een MTB van ruim 10 jaar oud met platformpedaaltjes, suntour voorvork die volledig vast zit en Deore of Alivio afmontage. En het is misschien moeilijk te geloven maar die collega rijdt er veel mee en toch zijn er in al die jaren zeer weinig onderdelen vervangen. Het laatste was een gebroken spaak. :P De fiets wordt wel altijd netjes gepoetst en ingevet dus kraken en piepen doet het ding (net) niet :D De bike is niet echt licht te noemen en ziet en "rolt" wat minder goed dan al het nieuwe geweld. Maar de eigenaar is er tevreden mee aangezien het ding doet wat het moet doen. En op veel lastige stukken was die collega zelfs iets sneller. Een betere conditie en techniek... Een fiets is dus niet alles... Maar ik heb me niet laten doen!! :)
Voor jouw vragen:

1. Ze passen op shimanoschoenen, mits je gewoon de eggbeater-plaatjes gebruikt.
2. Ze lossen niet gemakkelijk, dat kun je zelf instellen dmv. de veerspanning. Ik heb ze zelf, en ze zijn magnifiek. Goede sluiting met voldoende zijdelingse bewegingsvrijheid.
Bedankt voor de antwoorden. Verslijten die eggbeater plaatjes niet snel(ler)? Ik heb eens zoiets opgevangen maar ik kan het ook volledig verkeerd hebben. Heb je trouwens de eggbeaters of de Mallet C?

[ Voor 6% gewijzigd door D-Three op 24-05-2007 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Marketing speelt zeker mee maar ik durf te wedden dat de innovatie per euro (i/e) koers pas schrikbaren toeneemt aan het eind. Dus het verschil deore-deoreLX is groter relatief dan XT/XTR.

net als dura ace ultegra overigens. Aan het eind betaal je heel veel euro's meer voor iets meer kwaliteit. We noemen het ook wel exclusiviteit :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
Laagvliegerke schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 22:59:
[...]
Leuke fiets! Misschien een domme vraag maar voldoen de huidige remmen niet ofzo?
Voor het vlakke voldoen de remmen heel erg goed maar voor de afdalingen in de ardennen en ook de alpen kom ik naar mijn idee net wat remkracht te kort. Daar komt nog bij dat ze in de Alpen na een afdaling wel erg warm worden. Door voor een 180mm schijf te monteren hoop ik dit op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
JT schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 00:15:
[...]

Dat is jouw conclusie ;) Het is beiden zo; XT is beter maar het is natuurlijk ook een marketingtruuk om te kunnen zeggen dat er XT op de fiets zit terwijl shifters en voorderrie nog steeds Alivio zijn.

[...]

Waar kraakt hij beginnersbikes af :?
Het is inderdaad een marketingtruuk, zoals je zegt. Maar wel een heel slechte. Een XT-derrailleur zal nooit goed schakelen in combinatie met alivio shifters. Al helemaal niet met de nieuwe technieken, immers Rapid Rise is nog niet doorgevoerd naar Alivio, dus goed werken zal het niet.

Waar hij beginnersbikes afkraakt? Misschien inderdaad hard gezegd, maar ik vind persoonlijk dat hij een vrij harde houding heeft ten opzichte van meerdere mensen die een even goede "beginners"bike hebben als hem zelf. Begrijp me goed, op verschillende fietsgerelateerde fora wordt er stukken normaler gereageerd...
Zoals Laagvliegerke ook al aangeeft (onderstaande quote), gaat het om de funfactor, en ik heb het idee dat hij dat uit het oog verliest.
Laagvliegerke schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 00:16:
[...]

Had je dat nu eerder geweten! ;)

Tja, niet iedereen kan/wil er veel geld tegenaan gooien om het beste/mooiste te hebben. Ik probeer toch ook altijd minimaal Deore aan te raden.
Deze avond heb ik een tochtje gedaan met enkele collega's. Eén er van heeft een MTB van ruim 10 jaar oud met platformpedaaltjes, suntour voorvork die volledig vast zit en Deore of Alivio afmontage. En het is misschien moeilijk te geloven maar die collega rijdt er veel mee en toch zijn er in al die jaren zeer weinig onderdelen vervangen. Het laatste was een gebroken spaak. :P De fiets wordt wel altijd netjes gepoetst en ingevet dus kraken en piepen doet het ding (net) niet :D De bike is niet echt licht te noemen en ziet en "rolt" wat minder goed dan al het nieuwe geweld. Maar de eigenaar is er tevreden mee aangezien het ding doet wat het moet doen. En op veel lastige stukken was die collega zelfs iets sneller. Een betere conditie en techniek... Een fiets is dus niet alles... Maar ik heb me niet laten doen!! :)

[...]

Bedankt voor de antwoorden. Verslijten die eggbeater plaatjes niet snel(ler)? Ik heb eens zoiets opgevangen maar ik kan het ook volledig verkeerd hebben. Heb je trouwens de eggbeaters of de Mallet C?
Ik heb zelf de Eggbeaters. De mallet C's zijn pedalen waarmee ik heb gereden, maar weight-weenie dat ik ben, heb ik gekozen voor het lichtere alternatief. Mallet C's zijn in principe eggbeaters met een stevige kooi eromheen, zodat je met de hike-bikeschoenen van shimano (wandel-typeschoenen) ook het SPD-systeem kan gebruiken.
Qua slijtage? Nul komma noppes tot nu toe bij mij, erg stevig systeem, kan echt tegen een goede stoot en houdt je ook in het pedaal. Ten opzichte van mijn oude shimano-cleats is het een grote vooruitgang (daarbij ook denkend dat bij shimano mijn scheenbeenvliezen ontstoken raakten, en bij eggbeaters niet).
Jazzper schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 00:46:
Marketing speelt zeker mee maar ik durf te wedden dat de innovatie per euro (i/e) koers pas schrikbaren toeneemt aan het eind. Dus het verschil deore-deoreLX is groter relatief dan XT/XTR.

net als dura ace ultegra overigens. Aan het eind betaal je heel veel euro's meer voor iets meer kwaliteit. We noemen het ook wel exclusiviteit :p
Jazzzper, helemaal eens. Nogmaals, de funfactor is bepalend in je keuze van afmontage. Bij mijn aantal km's per jaar wil ik goede, lichte kwaliteit hebben. XTR en XT verschillen zich zo weinig in kwaliteit, maar wel veel in prijs, dat XT de betere keuze is geweest.

@ Refro: Als ik me niet vergis kun je voor je 180mm schijf adapter nr. 12 gebruiken, dan kun je ook een grotere schijf gebruiken.

http://www.magura.com/7th...e=1&file=2371&uid=12266&L ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
dnhelle schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 08:30:
[...]

@ Refro: Als ik me niet vergis kun je voor je 180mm schijf adapter nr. 12 gebruiken, dan kun je ook een grotere schijf gebruiken. Magura Louise manual, laatste pagina... ;)
Remmen zijn nogal kritisch dus meer als de remblokjes vervangen doe ik niet. Dus daar mag de LBS zich druk om maken :) maar thanks anyway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Oke, jouw keuze. :)

Schijfremmen zijn, als je dat wilt, goed zelf te servicen.
http://www.magura.com/7th...e=1&file=2371&uid=12266&L
Voor jouw remmen bovenstaande link ;)

Ik heb zelf ook schrik gehad de eerste keer, maar het is goed te doen, zonder problemen.
Ik zit er zelf ook aan te denken om een 180mm schijf te plaatsen vooraan, maar de 180mm schijven van de Marta SL zijn 1. prijzig en 2. moeilijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
dnhelle schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 11:40:
Oke, jouw keuze. :)

Schijfremmen zijn, als je dat wilt, goed zelf te servicen.
http://www.magura.com/7th...e=1&file=2371&uid=12266&L
Voor jouw remmen bovenstaande link ;)

Ik heb zelf ook schrik gehad de eerste keer, maar het is goed te doen, zonder problemen.
Ik zit er zelf ook aan te denken om een 180mm schijf te plaatsen vooraan, maar de 180mm schijven van de Marta SL zijn 1. prijzig en 2. moeilijk te krijgen.
Zelf ook schijfremmen geplaats, no problemo. Gaat echt heel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Waar hij beginnersbikes afkraakt? Misschien inderdaad hard gezegd, maar ik vind persoonlijk dat hij een vrij harde houding heeft ten opzichte van meerdere mensen die een even goede "beginners"bike hebben als hem zelf. Begrijp me goed, op verschillende fietsgerelateerde fora wordt er stukken normaler gereageerd...
Zoals Laagvliegerke ook al aangeeft (onderstaande quote), gaat het om de funfactor, en ik heb het idee dat hij dat uit het oog verliest.
Ik sta inderdaad vrij hard tegenover low-budgetbikes, maar dat is omdat ik er zelf gewoon absoluut niet mee overweg kan. Schakelwerk lager dan Deore breek of verbuig ik bij de vleet en met low-budget vorken kan ik niet echt vriendjes worden. Begrijp me goed, je kan best veel plezier hebben op een beginnersbike... maar aan mij is het niet besteed. Ik heb zelf ook mijn vorige voorvork zo mishandeld dat er speling op het systeem zit en ik ben bezig aan mijn 4e voorderailleur (vorige waren 1x suntour en 2x Deore, nu SRAM X-gen.). Mijn wielen zijn gespaakt met zwakke velgen en Acera naven en die worden zsm vervangen door een setje XT. Ik ben dan wel niet de zachtzinnigste persoon die je ooit zal tegenkomen maar het verschil in kwaliteit is heel groot tussen Deore en Alivio. Acera en lager zou ik zeker niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
McGryphon schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 12:19:
[...]

Ik sta inderdaad vrij hard tegenover low-budgetbikes, maar dat is omdat ik er zelf gewoon absoluut niet mee overweg kan. Schakelwerk lager dan Deore breek of verbuig ik bij de vleet en met low-budget vorken kan ik niet echt vriendjes worden. Begrijp me goed, je kan best veel plezier hebben op een beginnersbike... maar aan mij is het niet besteed. Ik heb zelf ook mijn vorige voorvork zo mishandeld dat er speling op het systeem zit en ik ben bezig aan mijn 4e voorderailleur (vorige waren 1x suntour en 2x Deore, nu SRAM X-gen.). Mijn wielen zijn gespaakt met zwakke velgen en Acera naven en die worden zsm vervangen door een setje XT. Ik ben dan wel niet de zachtzinnigste persoon die je ooit zal tegenkomen maar het verschil in kwaliteit is heel groot tussen Deore en Alivio. Acera en lager zou ik zeker niet aan beginnen.
Dat jij zoveel spul molt hoeft niet te betekenen dat iedereen dat doet. Zelf heb ik 5 jaar met een alivio achterderailleur rondgereden en dan ook veel (zo''n 4000km per jaar) en deze deed het nog steeds goed. Zo'n lage groep vergt wel meer onderhoud en zal er in de blubber iets sneller de brui aan geven maar verder niets mis mee. Voor veel mensen kan zo'n beginnersbike een leuke instapper zijn om met de sport te beginnen en niet direct meer als 1000 euro uit te geven. En voor ons platte landje zal je er echt wel mee wegkomen de eerste jaren (of tot je het serieuzer gaat oppakken).

En als je veel zaken verbuigt moet je leren met een beetje beleid te trappen (dat is iets anders als rustig). Als ik bij chainsuck met mijn oude XT bladen ook gewoon vol doortrap dan gaat er vast ook wel ergens iets kapot maar dat is nog niet gebeurd. En ook ik ga echt niet op de meest zachtzinnege manier met mijn materiaal om (soms zelfs op het lompe aan). En in het verleden waren er ook nog 95 kg gewicht die meehielpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Aaargh!! Zoals al eerder gezegd: ik krijg mijn compleet afgemonteerde splinternieuwe bike dus voor niet op het grootste blad...vaag maar waar..Jazzper e.a. opperden al om de boel zelf ff af te stellen met behulp van de afstelschroefjes op de derailleur, volgens de aanwijzingen van het mtb forum.
Die aanwijzingen zijn de volgende:
Volgorde afstellen derailleurs. Begin met de achterderailleur, ketting op kleinste tandwiel. Zorg ervoor dat bij het H schroefje de derailleur recht onder het kleinste tandwieltje staat en dat er geen spanning staat op de kabel.
Ga nu schakelen naar een groter tandwiel. Gaat hij er niet op, draai het stelnippeltje op de derailleur of op de shifter net zo lang uit (linksom) totdat hij wel op het volgende tandwiel valt. Ga zo door tot het grootste tandwiel.
Stel nu met het L schroefje zodat de ketting niet over het laatste tandwiel kan vallen. Dit is heel belangrijk wil je je spaken en de derailleur recht houden. Ga nu terugschakelen naar een kleiner tandwieltje. Valt hij niet lekker terug, draai het stelnippeltje dan iets terug. Ga zo door tot het kleinste tandwieltje. Controleer nu of het opschakelen nog goed gaat. Is dat niet zo dan moet je wellicht je kabels eens nakijken.
Nu gaan we naar de voorderailleur. Leg hem achter op het grote en voor op het kleine tandwiel. Stel met het L schroefje zodat de linkerbinnenkant van de derailleurkooi net vrijloopt van de ketting. Let er ook hier op dat er geen spanning op de kabel staat. Schakelen nu naar een groter tandwiel.
De rest is hetzelfde als bij de achterderailleur.
Leg dan de ketting achter op klein, en kijk of het nog goed schakelt en de ketting nergens aanloopt. Let ook hier op dat de ketting niet over het grote tandwiel gegooid kan worden.
Dr Paaj voegt hierbij nog toe dat je op het grootste blad een speling van 2-3 mm moet hebben als je de kooi over het blad duwt. De kooi moet normaal gesproken parallel lopen met de ketting bladen, maar het is goed om hem een klein beetje te verdraaien naar je chainstay, dit moet wel een klein beetje zijn, het opschakelen wordt hierdoor verbeterd.
Nu zou alles goed moeten werken. Het afstellen kan je beste doen als fiets ergens op kant hangen zodat je achterwiel vrij kan draaien. Maak na het afstellen een proefrit, en stel eventueel nog wat bij.
Nou leuk en aardig, wat heb ik gedaan: op t middelste blad voor eerst alle achtertandwielen ff af en opgeschakeld, ging als een malle, niks aan de hand, dus ik zou zeggen dat die goed staat.
Vervolgens de voorderailleur op t kleinste blad geschakeld, en alleen ff gekeken hoe de boel stond, tsja, zal wel, werkte prima. vervolgens shift ik een klikje omhoog, maar er gebeurt afgezien van wat geratel niet zoveel..dat leek me raar..eerst nog ff niks doen, en nog 1 opshiften (hij zou dus daarmee op het grootste blad terecht moeten komen). Nu gebeurt er wel wat: de ketting springt nl. van het kleinste naar het middelste blad...hmmmmmmmmmmmm
Conclusie: er is IETS verkeerd :+
Vervolgens weer helemaal teruggeschakeld, en na het 1 keer opshiften het linkerschroefje iets uitgedraaid, ik zag dat ding idd wat bewegen, maarr ik heb er uiteindelijk 45 minuten mee gekloot zonder er iets mee op te schieten :/ :/

Kortom, ik vermoed dat ik idd ook nog aan de slag moet met stelschroeven bij de shifter zelf? Ik heb alleen geen idee waar ik die moet vinden, zitten 100 schroeven in dat ding, maar de goeie... :s

edit: en wat moet dat rechterschroefje op de voorderailleur eigenlijk doen? Heb er ook wat mee zitten klooien, maar merkte eigenlijk niet dat er ergens iets veranderde?

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Je wil niet alleen dat de ketting er buiten het buitenblad afdondert, je wilt ook voorkomen dat hij er aan de binnenkant afdondert (en lekker je hele achterbrug en zadelbuis open schuurt. That's why ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
voorderailleur is eigenlijk niet mijn specialiteit, ik monteer die, pas de kabelspanning aan en dan is het goed. Wel klote dat je die niet afgesteld krijgt... ik rijd in races vaak op het grote blad omdat anders het kleinste kransje te veel slijt :+

@Refro: ik ben zelf met mijn 76 kg ook niet de lichtste, maar heb gewoon echt slechte ervaringen met beginnersbikes. Ik sloop inderdaad veel maar niets abnormaals... het is gewoon een feit dat bepaalde dingen zwakker zijn dan andere. Je zegt dat je in ons platte landje best wegkomt met budgetspul, maar ik heb al heel vaak mensen met een afgescheurde of verbogen derailleur zien staan en dat was bij voorderailleurs op 1 keer na altijd Deore of lager, en bij achterderailleurs altijd Alivio of lager. En ik doe het echt nog niet zo superlang maar ik heb al minstens 20 afgescheurde of verbogen achterderailleurs gezien en 15 verbogen voorderailleurs. Vaak door een lullig klein iets zoals een takje van <1 cm dik dat ertussen komt. Als dat bij mij gebeurt trap ik eventjes heel iets zwaarder, dan hoor ik wat gekraak en ga ik weer soepeltjes verder. En met chainsuck niet doortrappen is puur logica, anders zaag je gewoon je achterbrug door. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

@McGryphon, ben je serieus 14 jaar oud? En hoeveel jaar daarvan fiets je actief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Jazzper schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 17:16:
Iguana was toendertijd afaik instap net als de Terrago. Wat zit erop? oude LX?
Judy vork?
Van je broer?
uit 2003/2004 (enige jaar dat hij er was las ik ergens)
wat is de staat?
pictures!
al op marktplaats gekeken wat hij doet?
ik zou zeggen omdat hij van je broer is ergens tussen de 150 en 250 euro? Kan niet goed oordelen. Zou zelf eerder neigen naar die 150 dan erboven, ook als het niet familie was. Maar dat ben ik he ;)
Weet niet wat anderen er van denken.
Afbeeldingslocatie: http://www.extremeaudio.nl/tmp/mtb/mtb1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.extremeaudio.nl/tmp/mtb/mtb2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.extremeaudio.nl/tmp/mtb/mtb3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.extremeaudio.nl/tmp/mtb/mtb4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ziet er me een beetje poetsen nog wel keurig uit toch? Je grootste pignon achter heb ik ook, maar dan zit hij als grootste blad voor op mijn racefiets ;)

Pilot vorkie, avid remmetjes, deore shifters

ik zou zeggen 200 euro omdat jullie broers zijn?

(moet hij wel beloven dat hij eerst die reflectoren en die gehandicapten frisbee uit de spaken haalt ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
The_Scarabial schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 17:07:
@McGryphon, ben je serieus 14 jaar oud? En hoeveel jaar daarvan fiets je actief?
ben inderdaad 14, heb 2 jaar actief gefietst op een Giant Boulder waarvan ik alles sloopte, toen 2 jaar niks en nu ruim een half jaar op een boxshock. En ik kan vertellen dat die echt wel beter rijdt. Frame is zwaarder maar de rest is stukken beter!

Die Iguana ziet er redelijk goed uit trouwens, Pilot kan niet tippen aan mijn MX Comp oid maar het is geen verkeerde vork. Voor de rest ziet het er ook redelijk uit. Geen topspul maar je zou er ff vooruit mee moeten kunnen... 1 vraag: wat voor voorderailleur? die zijn in lagere groepen vaak vrij knullig uitgevoerd.

[ Voor 26% gewijzigd door McGryphon op 24-05-2007 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

En zie ik Bontrager Jones Ac-X bandjes? die zijn lekker! 2.2" ofzo

ik ben steeds benieuwder naar jouw rijstijl McG! Mijn pa fietst fanatiek met zijn MTB. Tochten in de Ardennen, deep down in duitsland en weet ik het. Hij heeft een Trek uit 2001 met Alivio erop van voor tot achter. Nog nooit iets stuk gemaakt anders dan een versleten cassette/ketting en zijn vork met een crash. Is een fixie niet wat voor jou? of een SS-er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Jazzper schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 17:51:
En zie ik Bontrager Jones Ac-X bandjes? die zijn lekker! 2.2" ofzo

ik ben steeds benieuwder naar jouw rijstijl McG! Mijn pa fietst fanatiek met zijn MTB. Tochten in de Ardennen, deep down in duitsland en weet ik het. Hij heeft een Trek uit 2001 met Alivio erop van voor tot achter. Nog nooit iets stuk gemaakt anders dan een versleten cassette/ketting en zijn vork met een crash. Is een fixie niet wat voor jou? of een SS-er?
moet je maar eens komen kijken bij de wedstrijd in Heeswijk dit jaar of die van Berlicum volgend jaar, de eerste bij jeugd 13/14 jaar en de andere bij fun heren ;)
dan zie je hoe ik fiets :P
ook veel schuiven maar dan om de een of andere reden alleen bij bochten naar links :P

[ Voor 5% gewijzigd door McGryphon op 24-05-2007 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Refro schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 07:18:
[...]

Voor het vlakke voldoen de remmen heel erg goed maar voor de afdalingen in de ardennen en ook de alpen kom ik naar mijn idee net wat remkracht te kort. Daar komt nog bij dat ze in de Alpen na een afdaling wel erg warm worden. Door voor een 180mm schijf te monteren hoop ik dit op te lossen.
Damn, de Alpen :P Dan zijn mijn remmen stukken overgedimensioneerd aangezien ik tot nu toe enkel wat XC heb gedaan in het vlakke Belgenlandje ;)
Trouwens, past een 180 mm schijf zonder problemen? De bevestigingspunten op de voorvork zijn daarop toch niet voorzien?
[...]

Ik heb zelf de Eggbeaters. De mallet C's zijn pedalen waarmee ik heb gereden, maar weight-weenie dat ik ben, heb ik gekozen voor het lichtere alternatief. Mallet C's zijn in principe eggbeaters met een stevige kooi eromheen, zodat je met de hike-bikeschoenen van shimano (wandel-typeschoenen) ook het SPD-systeem kan gebruiken.
Qua slijtage? Nul komma noppes tot nu toe bij mij, erg stevig systeem, kan echt tegen een goede stoot en houdt je ook in het pedaal. Ten opzichte van mijn oude shimano-cleats is het een grote vooruitgang (daarbij ook denkend dat bij shimano mijn scheenbeenvliezen ontstoken raakten, en bij eggbeaters niet).
Zijn die Mallet C's ook geschikt zijn om met gewone schoenen te rijden? Het is eigenlijk vooral daarom dat ik die pedalen overweeg zodat ik ook eens met normale schoenen kan fietsen indien nodig. Voor het off-road werk zou ik dan uiteraard wel de fietsschoenen gebruiken. Losse plaatjes zie ik niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

McGryphon schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 17:47:
[...]

ben inderdaad 14, heb 2 jaar actief gefietst op een Giant Boulder waarvan ik alles sloopte, toen 2 jaar niks en nu ruim een half jaar op een boxshock. En ik kan vertellen dat die echt wel beter rijdt. Frame is zwaarder maar de rest is stukken beter!
ok :)

ik vroeg me dat af eigenlijk, omdat je praat alsof je al 40 jaar fietst :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Laatst online: 12-09 17:55

Dentheman

Zie signature

Nog meer mensen die zo'n last hebben van al die vliegen rond deze tijd van de dag, 't is echt een ramp, voor je ogen heb je een zonnebril maar je mond moet toch ook af-en-toe open :p

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

Nee hoor, nergens last van. :P Maar goed ik train helaas alleen nog binnen. ;) Door het gebrek aan echte nachtvorst zal er wel verdomd veel vliegend gespuis in de lucht hangen dit fietsseizoen.

Wat betreft de materiaaldiscussie. Intensiviteit en omstandigheden bepalen heel veel van de snelheid van slijtage. Als jij een wedstrijdrijder bent en je beukt bijna alles op het buitenblad, dan gaat het hard. In de modder stoempen hoor je de onderdelen onder je weg slijten en toch wil je ook nog dat alles blijft schakelen en uiteraard mag chain s(t)uck niet voorkomen. Duurder is niet per definitie beter. XT middenbladen waren tot dit jaar bijvoorbeeld een chain suck drama. Ben destijds overgestapt op het goedkopere TA specialties. Van de andere kant heb ik vorig jaar tijdens 4 dagen LCMT in de blubber van Houffa in vier dagen een cassette, een middenblad, een ketting en een set remblokjes opgebruikt. 4 dagen flink doorzagen met je assen door de blub gaat gewoon hard. Een mooiweerfietser die deels asfalt en deels onverharde (meestal droge) paden rijdt hoeft zich daar inderdaad niet druk om te maken. Tuurlijk is duurder vaker meer kwaliteit, maar je moet je niet laten lijden door looks, maar wat voor jou het beste bevalt en wat je wil/kan betalen. Stijlpolitie doet me nix, maar misschien heb ik makkelijk praten.

Mogelijk een goed moment om nieuwe pics te plaatsen. :P

Mijn modderbeuker en momenteel (door sleutelbeenbreuk) thuistrainer:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/053288dc8c33d9491cfafd9f8c5b2093/full.jpg

Mijn nog te weinig bereden speeltje.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bf5eb6f472233b998f4b587f2d828b6b/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Niet online
Met goedkoop spul heb ik opzich redelijk goede ervaringen. Heb +/- 15.000 km op een sram 3.0/alivio fiets mezelf afgebeuld. Ok, het schakelde niet snaar strak, en het kon niet goed tegen overdadig veel vuil/modder, maar goed lopen deed het met regelmatig onderhoud en afstellen altijd. En ik trap fietsen wat dat betreft echt àf. Kapot is het nooit gegaan, op een gebroken ketting en een versleten trapas na...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Die gele achterband lijkt inderdaad nergens naar! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-09 16:30

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@KeX, Ik kan me voorstellen dat je staat te trappelen! :/
Hopen dat het herstel spoedig gaat! Damn met zo'n vette bike zou ik ook kriebels krijgen. :o :X

Die gele band is toch een speciale tacx band, heeft meer grip op de tacx heb ik gelezen.

* Harmen moet bekennen dat ik 3 maand geleden voor het laatst heb gemountainbiked. :X
Wordt weer eens tijd om de fiets van stal te halen. :Y)

@McGryphon, kan me voorstellen dat je al 14 jarige niet alles zelf hoeft te betalen.
Dan zal je er logischer wijs wat 'ruiger' mee omgaan. :z

[ Voor 15% gewijzigd door Harmen op 24-05-2007 21:59 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Dentheman schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 20:37:
Nog meer mensen die zo'n last hebben van al die vliegen rond deze tijd van de dag, 't is echt een ramp, voor je ogen heb je een zonnebril maar je mond moet toch ook af-en-toe open :p
Toenstraks schoot er eentje zo ongeveer tot in m'n longen terecht :') Ging bijna over m'n nek man :D
Net drie rondjes Dorst gedaan samen met een vriend. Ging echt heel lekker! Eerste rondje rustig opgebouwd en tweede rondje er behoorlijk vol tegenaan :D Waren in totaal iets van 20 man aan 't fietsen denk, dus af en toe lekker naar je voorganger toerijden. Was echt leuk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
The_Scarabial schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 17:07:
Give this man a chair.
Sorry, McGryphon, maar je verhalen op mtb.nl zijn wat minder stoer... Ik vind het een beetje onzinnig om zo hard over "beginnersfietsen" te hebben als je zelf een dergelijke bike bezit. Je bereikt er toch niks mee? Net als de verhalen over hoeveel derrie's je al hebt zien rippen... |:(
McGryphon schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 17:47:
[...]
Die Iguana ziet er redelijk goed uit trouwens, Pilot kan niet tippen aan mijn MX Comp oid maar het is geen verkeerde vork. Voor de rest ziet het er ook redelijk uit. Geen topspul maar je zou er ff vooruit mee moeten kunnen... 1 vraag: wat voor voorderailleur? die zijn in lagere groepen vaak vrij knullig uitgevoerd.
Je weet dat de pilot de herwerkte SID xc is van 2002?
Laagvliegerke schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 19:48:
Zijn die Mallet C's ook geschikt zijn om met gewone schoenen te rijden? Het is eigenlijk vooral daarom dat ik die pedalen overweeg zodat ik ook eens met normale schoenen kan fietsen indien nodig. Voor het off-road werk zou ik dan uiteraard wel de fietsschoenen gebruiken. Losse plaatjes zie ik niet zitten.
Absoluut. De mallet-C's zijn de ideale fusie tussen platform en clickies, ze kunnen ook worden gebruikt met normale schoenen.
Ik heb ze bij het Gardameer gebruikt, en dat was echt ideaal, technisch goed ondersteunende pedalen, ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Jazzper schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 17:30:
Ziet er me een beetje poetsen nog wel keurig uit toch? Je grootste pignon achter heb ik ook, maar dan zit hij als grootste blad voor op mijn racefiets ;)

Pilot vorkie, avid remmetjes, deore shifters

ik zou zeggen 200 euro omdat jullie broers zijn?

(moet hij wel beloven dat hij eerst die reflectoren en die gehandicapten frisbee uit de spaken haalt ;))
Nou, voor 175e is ie de mijne geworden :)
Gister ook meteen maar een Giro helm, eigen merk shirt en een cheape zonnebril aangeschaft.
* Empathy kan eindelijk fatsoenlijk het bos in 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-07 16:04

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Laagvliegerke schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:38:
[...]
Die gele achterband lijkt inderdaad nergens naar! :+
Harmen schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:58:
Die gele band is toch een speciale tacx band, heeft meer grip op de tacx heb ik gelezen.
Niet echt boeiend maar bij mij is die band toch echt oranje en is die tacx geel? Mooi specialized fietsje btw kex :) Heb je die 6500 nou gewoon als backup/2e fiets?

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Cool Empathy! veel plezier ermee! wel ff goed oppoetsen he! Gister toevallig bij de HEMA omdat ik daar toch was voor paar euri allemaal autozooi gehaald zoals chroom polish, autowax etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Echt het werk waar ik een pokkehekel aan heb ;)
Welk soort olie vindt de ketting, tandwielen etc. lekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy
  • Laatst online: 10-09 09:15

Murphy

(2B||!2B)?

Heb je die wijnfleshouder-voor-onder-je-zadel bij de Halfords gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
Empathy schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 10:11:
Echt het werk waar ik een pokkehekel aan heb ;)
Welk soort olie vindt de ketting, tandwielen etc. lekker?
Daar kun je hele boeken over schrijven zelf werk ik met Supreme Black maar dit is nogal omslachtig om mee te beginnen. Voor jouw zou ik gewoon rijwiel olie van kroon ofzo pakken in een druppelflesje. Of er wel of geen teflon bijzit moet je zelf maar effe pakken. Gewoon op elk ketting "asje" een druppeltje doen, eventueel direct de schanierpunten van derrailieurs en open kabel ook van een druppeltje olie voorzien.

Ben zelf geen voorstander van spuitbussen olie omdat deze minder nauwkeurig werken en een plakkerige laag op bijv het frame achterlaten waardoor dit sneller vies wordt.

Als je een pokkehekel aan poetsen hebt behandel na het poetsen je fiets direct met een wax achtig middel bij motorex bike shine dit voorkomt niet dat je fiets vies wordt maar zorgt er wel voor dat ie volgende keer makelijker te poetsen is.

En een vuil frame maakt niet uit zolang de aandrijflijn en remmen maar schoon zijn. Mijn fiets ziet er in de winter ook niet uit omdat ik niet verder kom als afspuiten met de tuinslang en de aandrijflijn smeren kom. Dat heeft dan toch geen zin volgende keer is ie na 15 min weer vies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Grr. net poging 2 gewaagd met die voorderailleur, maar het wordt er niet beter op :P
Maar ik begin nu het sterke vermoeden te krijgen dat het ook erg ligt aan de nieuwigheid van de kabel, hoewel ie dus als t goed is goed afgesteld geleverd is, zou er natuurlijk nog een zooi rek in kunnen zitten...zit er nu aan te denken om de imbus ff los te draaien waar je de kabel aan de voorderailleur monteert, als ik die wat strakker trek op de stand van het kleinste blad voor, zou ie volgens mij ook veel meer trekken als ik m op t grote blad probeer te schakelen...

Dat gezeik met die schroefjes ben ik namelijk goed beu. Door te draaien aan die L schroef gebeurt er wel iets, maar duidelijk te weinig, en waar die H schroef voor is..geen flauw idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:38
Die schroefjes zijn alleen om de positie van de geleider te corrigeren op het moment dat je hem al in de juiste versnelling op het juiste blad hebt staan. Jij moet idd gewoon de kabel iets strakker zetten (korter maken).
En dat doe je idd door dat inbusje los te draaien en gewoon met een tang de kabel te pakken en te trekken, het hoeft vaak maar een klein stukje. Succes

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

MrAngry schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 13:24:
Die schroefjes zijn alleen om de positie van de geleider te corrigeren op het moment dat je hem al in de juiste versnelling op het juiste blad hebt staan. Jij moet idd gewoon de kabel iets strakker zetten (korter maken).
En dat doe je idd door dat inbusje los te draaien en gewoon met een tang de kabel te pakken en te trekken, het hoeft vaak maar een klein stukje. Succes
K, dan gaan we zo maar eens poging 3 op touw zetten :P

thx :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

kamstra schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 13:24:
[...]

K, dan gaan we zo maar eens poging 3 op touw zetten :P

thx :+
:'( :( :( :'( @!$@%$%^^%$&^&^% AAAAARGH!!!

ZO!

dat lucht enigszins op :+

Ik heb lopen kloten met die kabel, strakker trekken op t kleine blad, juist slapper afstellen, en dan in combi met alle mogelijke stelmogelijkheden van die twee kutschroeven, maar t blijft niet goed :/

Ik kan m zo afstellen dat ie van kleine blad naar middenblad springt, maar ALTIJD als ik m zo heb staan, krijg ik m dan niet meer van middenblad op grote blad, dat krijg ik alleen voor elkaar door de L schroef vaster te draaien. Alleen als ik dat heb gedaan, krijg m vervolgens niet meer fatsoenlijk teruggeschakeld zonder aan die schroefjes te draaien.

Hardstikke leuk die techniek, maar ik word er langzamerhand helemaal gek van ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Ik ga mij misschien ook wagen aan een nieuwe voorderrie. Kan namelijk een Sram X.Gen voor een mooie prijs krijgen, dit ter vervaning van een C050 :') Kan dit gewoon zo 1,2,3? (qua montage dan? afstellen is punt twee :P :D) En is dat een beetje een fatsoenlijke derailleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
X-gen rijd ik zelf ook mee, geen lichtgewicht maar schakelt super.
@Dnhelle over die vork: ja dat weet ik, heb er zelf ook wel eens mee gereden. Veert lekker maar ligt wat minder in de bocht dan een stijvere vork.
@Harmen: ik ben dan wel 14 maar moet vrijwel alles nog steeds zelf betalen hoor... en dan komt het juist extra hard aan als ik iets mol omdat ik sowieso al vrij krap zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

@MrAngry: Hey J, sinds wanneer heb jij ook verstand van fietsen! :D Waarom zit je nog niet bij de BB dan? ;)

@Kamstra:
http://www.m-gineering.nl/derafst.htm

en een andere goede tutorial komt van het fiets.nl forum. Is wel voor de racer maar wezenlijk is er niet heel veel verschil tussen: afstellen.pdf (bron: fiets.nl TS-biker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

McGryphon schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 14:59:
X-gen rijd ik zelf ook mee, geen lichtgewicht maar schakelt super.
En geen lichtgewicht dan doel je op het gewicht van het ding zelf en niet van hoe licht hij schakelt of wel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
gewicht van het ding zelf :)
schakelt iets zwaarder dan shimano door de sterkere veer maar is niet uit afstelling te krijgen en een voordeel van de sterkere veer is dat terugschakelen directer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Ik geef t op :Y)

Tutorials van Jazzper nog ff doorgenomen, maar ik zie echt niet wat ik fundamenteel fout zou doen...dat wordt naar een fietsenmaker met mijn splinternieuwe bike :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ok kamstra

(FD is front derailleur)

back to basics: checklist

DEEL1 - rigoreus:
- kabel los maken van de derailleur
- hoogte checken (naar buiten trekken en kijken of hij paar mm van hoogste tandjes afstaat)
- checken of hij recht staat (van boven gezien)
- beide schroefjes los schroeven zo ver mogelijk, desnoods eruit
(als het goed is hangt de FD nu boven het kleinste voorblad (de granny) of zelfs nog verder naar binnen)
- als hij de kleinste niet haalt klopt er al iets niet
- met de hand de FD naar buiten trekken. Hij zou tot het grootste blad moeten komen of zelfs er voorbij. Mag best wat kracht kosten.

EINDE DEEL1

als je dit al niet red, klopt er iets totaal niet, als wel dan door naar DEEL2 ;)

zie de tutorials maar het komt er volgens mij op neer dat je eerst test welke schroef de binnenkant begrenst (nog steeds is er geen sprake van kabel). Die schroef je in tot het binnenbereik (zie tut). Dan pas de kabel strak maken en dan opschakelen en begrenzen aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

whehe hmm, wellicht dat dat nog wel het proberen waard is idd. Kabel helemaal los laten en eerst met die schroefjes kloten...want de rest van deel 1 is check dubbelcheck :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
@Jazzper,

Ik heb al jaren een mtb bij m'n ouders in de schuur staan aan gezien ze een paar km van een van de betere mountainbike routes van Ned. wonen (Rheden - Veluwe zoom). Ik zit dan ook niet bij BB omdat ik geen race geval in Grunn heb (niet eens plek hier). Bovendien ben ik niet zo'n fan het schreeuwende en wild omzichheenmeppende wegvolk :p

@Kamstra,

Gewoon rustig analyseren hoe het systeem werkt. Anders laat je het even een dag liggen. Naar de fietsenmaker (opgeven dus) is voor mietjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

En duur...

maar die schroefjes er desnoods uit schroeven, want je zult zien dat je denkt "oh zo is het wel ver genoeg" en dat de FD kennelijk nog verder blijkt te kunnen ;)

En @mrangy: ik vind jou nou typisch iemand met een Autospuiterij De Beuker shirt aan hard vloekend iedereen inhalen bij een recreatietocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ik geniet meestal echt van de natuur daar en het mooie van die route is dat je bijna alleen maar bikers tegenkomt (dus er is vrijweinig onschuldig volk om als een idioot in te halen), ik ben in 5 jaar geloof ik 3 keer een paard tegengekomen waarvan er eentje gezeik opleverde (singletrack, paard mocht daar niet eens komen, maar schrok wel van me) en als er wandelaars zijn weten ze meestal wel dat ze op een van de drukste mtb routes van het land lopen dus die doen ook nooit moeilijk (even pas op roepen of 3 versnellingen heen en weer schakelen doet het meestal wel, ik moet eigenlijk een belletje hebben, maar dat is echt te gay :)) en je komt vaak Schotse Hooglanders tegen, maar daar zitten geen mensen op dus je kan er geen ruzie mee maken als ze met ze twintigen op het pad liggen te chillen.

Ik hoef nooit de dark side in me te temmen tijdens het fietsen.

Hmm, misschien alleen hemelvaart weekend toen een familie met stadsfietsen (ja echt waar) een van m'n favoriete singletracks aan het nemen was, toen was ik wel even angry.
Ik heb vroeger, toen ik als kleine snotaap nog elke dag naar school fietste zoveel gezeik gehad met wielrenners die dachten dat het fietspad er alleen voor hun was dat ik precies weet hoe dat iemands hele dag kan verzieken als je je als een mongool gedraagt tijdens het fietsen, dus dat laat ik maar achterwege.

[ Voor 8% gewijzigd door MrAngry op 25-05-2007 16:10 . Reden: details ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

MrAngry schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 16:07:
of 3 versnellingen heen en weer schakelen doet het meestal wel,
dat is sowieso een goede. Ik klepper ook wel eens met mijn remmen of op mijn stadsfiets (een tot hybride verbouwde racefiets met flatbar) zitten van die toeclips. Even er subtiel uit gaan dat het kooitje naar beneden hangt en over de straat schuurt met het staal. En basis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Geef mijn portie maar aan fikkie....mijn god, ik ben er goed zat van :P

Kabel losgeschroefd, beide schroefjes er helemaal uitgeschroefd, so far so good. Ff gekeken of die derailleur mooi boven t kleine blad kwam en uitgetrokken tot boven grote blad, pas de probleme (logisch ook want ik krijg m op zich wel goed lopend op die bladen, alleen nooit zo dat ie EN op 1 kan, EN op 3...) anyway, vervolgens eens goed bestudeerd wat er nou met die schroefje afgesteld wordt.
Die L gaat, als je m er ver genoeg inschroeft een stukje richting buitenblad, ok, leuk om te weten. Die H zorgt ervoor dat als je opschakelt, dat de derailleur meer of minder terugvalt als je de shifter loslaat..hmm ok..
Motto leek me: de L zo vastzetten dat ie op binnenblad ongeveer 3 mm vrij loopt van de kast, prima, liep als een dolle. Dan komt dus het moment om de kabel weer vast te zetten, want anders kan ik niet omhoog shiften naar het middenblad. Dus kabel licht op spanning getrokken (zeker niet teveel) en vast draaien met imbus. Vervolgens gekeken wat er gebeurde als ik 1 ding omhoog shift...ja leuk, de derailleur verplaatst zich wel, maar niet genoeg...enerzijds omdat ie als ik de shifter loslaat een klein stukje terugvalt.hmm ok, dat is dus ff H een klein beetje aandraaien, zodat ie niet of nauwelijks terugvalt. Leuk en aardig, maar als ik dat doe, springt ie nog steeds niet op het grote blad + als ik m te strak aandraai kan ik ook niet meer doorshiften naar het grootste blad....op 1 heb ik wel een oplossing, namelijk de L weer wat verder aandraaien, op een gegeven moment springt ie dan idd wel op het middelste blad.
ALLLEEEEEN, als ik dan weer terugshift....valt ie niet meer op het kleine..........

En zo krijg ik m dus ook wel afgesteld dat ie van middenblad op grote blad komt, maar terug naar 1 kan ik dan ook weer shaken........goddomme zeg, volgens mij moet je als fietsenmaker minstens promoveren in de fucking derailleurkunde :/ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

haha even as we speak is hier dezelfde irritatie :)
Ik ben voor mijn racefiets bezig. Ik kan mooi tutorials posten maar het zelf even doen is 2. Ik deel dus je frustratie.

Enige verschil is dat jij nog paar dingen door elkaar haalt die niets met elkaar te maken hebben. Die H en L schroeven doen niets anders dan te voorkomen dat je ketting eraf dondert.

Verder heb jij de kabel op de granny "zeker niet teveel" strak getrokken. Dat moet dus wel volgens mij. Dat is precies de reden dat je er niet helemaal komt. Dat zou ook nog kunnen doordat de kabels nieuw zijn en de rek er nog uit moet (mmm leuk idee, maar hij zit al maanden in elkaar in de doos toch?).

ik ga ook nog even verder pielen met mijn racert... (schermen met m-gineering, pdf, etc open haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Misschien is je shifter gewoon naar de tering. Kan je daar verder nog wat aan instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

hehehe Jazzper, dat doet me goed :+
Anyway, zou kunnen idd met die kabel strakker trekken, ik weet t niet, morgen maar eens proberen. Aan de shifter kan ik zover ik kan zien niks afstellen, en die doet het verder prima...naja...blegh, ik ben er flauw van voor vandaag, ga t morgen wel weer proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ok kamstra, add me ff in msn, dan leg ik het je uit! i own. Het is mij gelukt net :D
Ik heb paar conclusies:
- elke zin in die tutorials is een rake zin. Er overheen lezen is falen
- het verschil tussen werken en niet werken is mm werk :D

bij mij lag het aan o.a. de hoogte van de kooi (moest iets hoger), hoe recht hij staat (moest iets naar binnen) en de spanning van de kabel (moest strakker: immers dan haalde hij pas de buitenste).

voldoening, trots, champagne, etc je kent het wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Jazzper schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 17:22:
ok kamstra, add me ff in msn, dan leg ik het je uit! i own. Het is mij gelukt net :D
Ik heb paar conclusies:
- elke zin in die tutorials is een rake zin. Er overheen lezen is falen
- het verschil tussen werken en niet werken is mm werk :D

bij mij lag het aan o.a. de hoogte van de kooi (moest iets hoger), hoe recht hij staat (moest iets naar binnen) en de spanning van de kabel (moest strakker: immers dan haalde hij pas de buitenste).

voldoening, trots, champagne, etc je kent het wel ;)
ghehe, ok, ik fix t morgen wel ff, ben nu je msn kwijt (of is t die @yahoo.com? ), en ik moet nu als een dolle het huis ff aan kant maken, want over een uur staat schoonmama voor de deur :+

Maar goed om te weten dat jij nu zeker weet hoe het moet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

kamstra schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 14:30:
[...]

:'( :( :( :'( @!$@%$%^^%$&^&^% AAAAARGH!!!

ZO!

dat lucht enigszins op :+

Ik heb lopen kloten met die kabel, strakker trekken op t kleine blad, juist slapper afstellen, en dan in combi met alle mogelijke stelmogelijkheden van die twee kutschroeven, maar t blijft niet goed :/

Ik kan m zo afstellen dat ie van kleine blad naar middenblad springt, maar ALTIJD als ik m zo heb staan, krijg ik m dan niet meer van middenblad op grote blad, dat krijg ik alleen voor elkaar door de L schroef vaster te draaien. Alleen als ik dat heb gedaan, krijg m vervolgens niet meer fatsoenlijk teruggeschakeld zonder aan die schroefjes te draaien.

Hardstikke leuk die techniek, maar ik word er langzamerhand helemaal gek van ;(
http://cycle.shimano-eu.c...v1_m56577569830604945.pdf

lees dat maar even door, moet voldoende zijn ;)

edit: oja nog even een paar tips

als je schakelt naar binnensteblad moet de kabel slok staan absoluut niet strak
dan schakel je naar middenblad wordt kabel heel iets strakker, maar geen pianosnaar
dan naar buitenblad, kabel wordt weeer iets strakker, maar moet nog steeds geen pianosnaar zijn dan moet het werken.

Ik ken de frustratie wel heb zelf toen ik alles uit elkaar had ook wel een paar keer gevloekt totdat het goed was, maar nu draait en schakelt het perfect.

[ Voor 19% gewijzigd door The_Scarabial op 25-05-2007 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ja van dat slap staan klopt. Ik moest net de FD verschuiven. Ik dacht: als ik de bout losdraai schraapt hij alle lak eraf naar beneden. Oh nee... kabel was al slapjes :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
dnhelle schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 23:45:
[...]

Absoluut. De mallet-C's zijn de ideale fusie tussen platform en clickies, ze kunnen ook worden gebruikt met normale schoenen.
Ik heb ze bij het Gardameer gebruikt, en dat was echt ideaal, technisch goed ondersteunende pedalen, ideaal!
Dan heb je me volledig overtuigd! Thanks! :) Eerst wou ik de Shimano PD-M424 kopen maar blijkbaar was niet iedereen echt overtuigend over de stevigheid van de kooi. De Mallet C's zijn dan wel een pak duurder maar ik wil gewoon geen gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 17:23
Sinds afgelopen dinsdag heb ik mijn eerste eigen mountainbike, vanmiddag er even een rondje rond Nuenen mee gefiets (een of andere MTB route daar). Wat een heerlijke tijdsbesteding! Vroeger had ik een wielrenfiets, maar die staat al een jaar of 2 bij m'n ouders met wat onderhoudsachterstand. Ook al regelmatig op mtb's gefiets, maar die waren nooit van mezelf.

M'n nieuwe mtb is een gebruikte Intersens met Rockshox Pilot vork, en alles Shimano Deore LX, behalve de achterderrailleur dat is een XTR :) Naven, cranks, remmen (v-brakes), shifters en voorderrailleur is dus LX. Het ding fiets echt zeer fijn. Door het bos (singletrack) ging erg makkelijk met dat ding.
Ik moet nog wel wat accessoires hebben, zoals nieuwe pedalen met bijpassende schoenen en andere banden met wat minder heftig profiel wat ook op asfalt nog een beetje aardig fiets :)

[ Voor 4% gewijzigd door Martin Sturm op 25-05-2007 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
TPIWP :Y)

net ff een stuk gefietst, was ff zoeken nu ik weer met Z-max rijd ipv met Fast Fred, maar toen ik het te pakken had ging ik als een razende de bochten door, ik ging voor mijn gevoel vele malen harder dan ooit tevoren :D kon maar blijven stampen op die pedalen :D
nu maar hopen dat ik ook zo hard ga met de regiowedstrijd dinsdag 5 juni en beneluxcup 2 juni :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door McGryphon op 25-05-2007 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:56

Just_I

What did you just say?

Vandaag was ik even met een vriend van me een eindje gaan fietsen. Na een kilometer of acht ofzo kreeg mijn vriend problemen met zijn achter derailleur.

Hij heeft sinds twee maanden een nieuw crankstel, nieuw achterderailleur, nieuwe ketting en nieuwe cassette en dit allemaal heeft hij zelf gemonteerd. Nu had al al vaker last van schakel problemen, het eraf lopen van de ketting door zowel voor als achter het grootste tandblad te selecteren. Dit komt omdat de nieuwe derailleur dus tegenovergesteld werkt dan zijn oude (bij het up shiften shift de derailleur down) en ook omdat het nieuwe crankstel voor nu maar twee bladen had en de oude drie.

Dit soort problemen had hij dus vaker en bij deze keer leek het hetzelfde, dus hij weer gewoon de ketting erop gelegd en weer even goed geschakeld.
We fietsen dus weer rustig verder en na een meter of vijftig was het weer raak, alleen dit keer ging het goed mis. Zijn achter derailleur hield het dus niet meer en knalde vol naar achter aangezien de ketting bleef hangen tussen de spaken en de cassette.

De derailleur was dus zo'n 180 graden meegedraaid ten opzicht van de normale positie. De kooi (het armpje dus) zat voorbij frameframe. Het derailleur pad was compleet doorgescheurd en alles zat compleet vast.
Na een kwartiertje wrikken en slopen hebben we dus de achterderailleur kunnen verwijderen.

Uiteindelijk moesten we dus ook zo'n acht kilometer weer terug. De eerste paar kilometer heeft hij dus zonder achter derailleur verder gereden wat dus neerkomt op een laag hangende ketting en telkens verspringend achterblad :P . Heuveltje op was dus niet te doen en na een kilometer of 5 zijn we maar gewoon gaan lopen met de fiets aan de hand.

De LBS zijn we gelijk daarna ook nog even langs gegaan, vlak voor sluitingstijd, maar die kon ons niet helpen. De fiets is al een aantal jaar oud en daarnaast handelde die LBS niet in Bulls fietsen. De oplossing waar zij mee kwamen weas om de fabrikant/ importeur te bellen om een vervangend onderdeel te sturen.
Ik wist wel een andere LBS die wel Bulls fietsen verkocht dus mijn vriend is dus om 17:50 dar nog heen gesjeest op mijn fiets (ik er lopend achteraan). Hij daar navraag gedaan en zij zouden het navragen bij Bulls of ze nog zoiets hadden en kijken of er nog een ander oplossing zou zijn.

Conclusie van dit lange verhaal: Als je niet weet hoe en wat je moet monteren doe het dan niet, maar laat iemand met verstand van zaken ernaar kijken :P
Ow en mijn vriend kan dus een paar weken niet meer fietsen :+

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Heeft hij nog mazzel dat hij een verwisselbare achterpad heeft ;)

Als ik dit zo lees heeft die vriend van je ook echt 0,0 tutorials gelezen en compleet op gevoel de boel geinstalleerd...

hadden jullie trouwens geen kettingpons bij je? Dan hadden jullie de ketting in kunnen korten.

[ Voor 20% gewijzigd door Jazzper op 26-05-2007 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Nou, jippie, mijn achterwiel is nu dus echt volledig naar de klote. Zo goed als het gisteren ging, zo slecht ging het vandaag. Uiteindelijk vloog ik uit de bocht, zelf geen schade maar de fiets dus wel. kolerezooi, nou MOET ik een nieuwe wielset hebben en dat gaat kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

Harmen schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:58:
@KeX, Ik kan me voorstellen dat je staat te trappelen! :/
Hopen dat het herstel spoedig gaat! Damn met zo'n vette bike zou ik ook kriebels krijgen. :o :X

[...]
Speciale band met geen profiel voor Tacx inderdaad. Goede grip en weinig herrie vanwege gladde profiel. Overigens heb ik daarvoor wiel met band en cassette voor de Tacx. Heb geen zin in banden wisselen om te kunnen Tacxen, dus heb ik goedkoop los wiel die ik in de fiets steek ipv gewoon wiel. Mijn velgen van deze fiets zijn inmiddels wel een heel eind op, helemaal uitgehold. Misschien dat er een keer een nieuw wielsetje komt. Fiets wordt hoofdzakelijk gebruikt voor backup en voor slechte (lees modder) weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
McGryphon schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 11:42:
Nou, jippie, mijn achterwiel is nu dus echt volledig naar de klote. Zo goed als het gisteren ging, zo slecht ging het vandaag. Uiteindelijk vloog ik uit de bocht, zelf geen schade maar de fiets dus wel. kolerezooi, nou MOET ik een nieuwe wielset hebben en dat gaat kosten...
Setje wielen kopen?

50 ballen, mogen ze weg.
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.