@ JT
Ik heb geen zin om wéér de hele discussie te voeren, ik stel voor dat je eerst eens mijn post
goed doorleest. Even kort (hoe verder je komt met lezen hoe meer het de moeite loont

):
En minder massa een groter oppervlak? Dat is niet per definitie waar.
Dat zei ik niet. Ik zei "Een groter oppervlak
kan geven".
Maar goed, mijn punt ging niet om het afvoeren van warmte in combinatie met de opslag, ik had het puur over de opslag.
Dan heb je dus geen punt, je kunt ook niet zeggen dat Auto A met een vermogen van 100kW sneller optrekt dan Auto B met 150kW.
Mijn bewering van meer massa = meer opslag = minder snel warm is natuurlijk onder gelijkblijvende omstandigheden.
Dan heb je gelijk. Maar dat zei je niet en aangezien dat in werkelijkheid niet voorkomt is dat irrelevant.
En ja, ik weet dat auto's veel meer eisen, maar ook de schijfremmen van een fiets faden. Waarom dan niet iets meer massa?
Je gaat ook niet in je auto rondrijden met je linkervoet de hele tijd lichtjes op de rem, dan krijg je ook kokende remolie. Sommige mensen vinden dit op de mountainbike echter heel normaal bij een lange afdaling, en gaan dan zeuren als de rem wat minder goed reageert. In de bergen moet je ook deels op de motor remmen als je met de auto bent, in ieder geval niet continue je rem laten slepen.
Het gaat mij niet eens zozeer om de remkracht. Ik lees van 160/180mm schijfjes die faden. Dingen zit vaak nog minder staal aan dan haar op het gemiddelde vrouwenlichaam. Dan denk ik, waarom niet wat meer massa? Iets dikkere schijf ofzo, iets minder gaten.
Als je daar last van hebt moet je blijkbaar een grotere schijf nemen. Er zijn ook schijven van 203mm en zelfs 210mm verkrijgbaar, 160mm is het minimum. Als je 100kg weegt genereer je bij het remmen nou eenmaal meer warmte, daar moet je bij de onderdelenkeuze rekening mee houden. Bij auto's wordt dit voor je gedaan, omdat daar het gewicht van de machine het zwaarst telt. Bij mountainbikes is het niet mogelijk om de schijfgrootte al af-fabriek op het gewicht in te stellen, omdat het gewicht van de berijder het zwaarst telt.
dnhelle schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 19:34:
[...]
Ik weet niet welke ervaring jij hebt met schijfremmen, maar toen ik bij het gardameer was heb ik moeten uitkijken dat ik (ondanks de knijp-los-knijp-techniek) geen fadende remmen kreeg...
Mijn clara-set heb ik toen om zeep geholpen --> Lekkende remhendel..
Ik heb met mijn XT's echt nog nooit last gehad. Ik heb in Zwitserland toch vaak een bepaald afdaling gemaakt waar je een kort recht stuk hebt waar je 70km/h kan halen, daarna een haarspeldbocht waar je met maximaal 15km/h doorheen kan, recht stuk, enzovoort, en dat dan 400 hoogtemeters omlaag zonder vlak stuk. Zwaarder kun je je remmen toch niet belasten. Van noemsenwaardige fading heb ik nog nooit last gehad. Dit is ook de eerste keer dat ik hoor over een lekkende remhendel door oververhitting.
[
Voor 58% gewijzigd door
Verwijderd op 15-05-2007 20:21
]