Hoi Tweakers,
Ik ben van plan een fijne digitale videocamera aan te schaffen i.v.m. een eigen filmproject. Ik weet al het een en ander van hoe een camera werkt en vrij veel van digitaal bewerken en special effects. Voor mezelf heb ik de volgende eisen.
* Opnamekwaliteit die goed genoeg is om mee te kunnen werken (en dat het er natuurlijk allemaal scherp uitziet, maar dat spreekt voor zich)
* Ook geschikt om binnen mee te filmen, zij het met aardig wat extra belichting voor beter beeld.
* Vrij goede beeldstabilisatie, hoewel ik van plan ben vaak een statief te gebruiken.
* Werkt prettig en is goed in te stellen.
* Een redelijk goede microfoon. Ik weet dat dit bij videocamera's altijd minder is en zit te denken aan een externe, maar wil toch nog acceptabele standaardkwaliteit.
* Uiteraard miniDV, voor pure kwaliteit en editing, en om de kosten qua drager te drukken.
* Last but not least: Relatief goede prijs.
Wat extra features betreft hoef ik alleen functionele: Digitale zoom en ingebouwde digitale effecten zal ik niet snel gebruiken, das voor de computer achteraf. Optische zaken en geluid vind ik interessanter.
Mijn budget was in principe 200 - 400 euro, maar ik wil wel een uitzondering maken voor een camera met erg goede performance.
In eerste instantie was ik uit op een Sony HC23 of HC24 (relatief goedkoop), maar de wat mindere stabilisatie en opname van bandgeluid leek me minder. Vervolgens ging mijn aandacht uit naar Panasonic, o.a. vanwege de goede beeldstabilisatie. De NV-gs80 leek me een erg goede camera voor schappelijke prijs, maar in dat geval kon ik ook wel een paar 3 CCD camera's overwegen, namelijk de gs180 (rel. goedkope, goede 3 ccd), 300 (duur in winkel) en 320 (externe micaansluiting van 300 verwijderd).
Voor recensies heb ik gezocht naar (internationale) recensiesites en ook consumentensites als kieskeurig.nl, maar hier werd ik niet altijd wijzer uit.
In mijn prijsoverweging heb ik bovendien zowel naar webwinkels als sites als marktplaats gekeken. Op marktplaats zie je de camera's natuurlijk vaak een stuk goedkoper, maar door gebrek aan garantie en de slechte communicatie vond ik dit toch minder. Bovendien ben ik van plan er op een redelijk korte termijn een aan te schaffen.
Ik zou graag jullie mening willen ove rdeze camera's. Welke is goed voor mijn filmambitie? Voor welke beeldkwaliteit moet ik gaan? Wat kan ik het beste doen met externe mic aansluiting? (perse op camera of eventueel mic aansluiten op laptop of recorder). Het budget mag enigszins genegeerd worden.