Het grote digitale video camera topic deel II Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste
Acties:
  • 153.570 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Alle 47 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 12:24
Hallo,

Ik volg deze tread al een tijdje omdat ik over 2 weken op vakantie ga en een nieuwe videocamera wil aanschaffen. Ik heb een 6 jaar oude JVC miniDV camera liggen die defect is en daarbij natuurlijk een stapel MiniDV bandjes.

vraag1: Kan ik mijn op JVC opgenomen MiniDV bandjes gebruiken met bv. een nieuwe Sony miniDV camera?

Vraag2: Ik wil eigenlijk zo low budget blijven en ongeveer 300 euro uitgeven. Nu zie ik overal leuke aanbiedingen staan van verschillende merken. Wat is een goede keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Beertjeman schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 09:51:
vraag1: Kan ik mijn op JVC opgenomen MiniDV bandjes gebruiken met bv. een nieuwe Sony miniDV camera?
Jawel, mits de Sony SD is. Andersom prolly niet, als de Sony in DVCAM opneemt, wat sommige Sony's doen.
(geen garanties :D)
Vraag2: Ik wil eigenlijk zo low budget blijven en ongeveer 300 euro uitgeven. Nu zie ik overal leuke aanbiedingen staan van verschillende merken. Wat is een goede keuze?
Goedkope dingen moet je echt ff vastpakken en checken of er de functies inzitten die je prefereert. Zo heeft de een belachelijk veel optische zoom en verder niets, en kan je bij de ander nog normaal belichting instellen tijdens het filmen enzo. Depends wat je wilt.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Topicstarter
Sir_Hendro schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 00:40:
Opzich kun je wel een beetje prijs gericht zoeken want als ik zeg dat een goede SD camera tussen de 700,- en de 900,- kost, een goede HD camera 1250,- tot 1500,- en de semi-pro camera's tussen de 2000,- en de 3000,- euro dan klopt dat vrij goed. :)
Als je momenteel de beste HD camera zoekt onder de 2000 euro, dan kom je uit bij de Canon HV20. Deze kost rond de 1000 euro: pricewatch: Canon HV20

Ik begrijp dat dit geen HDD model is, maar je kunt de Sony SR5 vinden voor rond de 950 euro: pricewatch: Sony HDR-SR5E . Deze camera is gewoon direct de HD variant van de SD camera Sony SR190 (dus eveneens zonder OIS). Als je de SR290 een goede camera vindt, waarom zou de SR5 dan geen goede camera zijn? Je hebt dan voor een paar tientjes meer (dan het budget van 900 euro) een HD camera die vergelijkbare resultaten in HD weergeeft. Natuurlijk zijn er betere HDD HD camera's te vinden, maar die worden duurder.

Edit: @ hierboven. In het segment onder de 2000 euro hoef je je geen zorgen te maken over DVCAM ;) Bandjes van het merk JVC in een Sony camera zijn geen probleem, JVC camera's met het merk Sony bandjes levert vaker dan gemiddeld blokvorming op.

Op je tweede vraag zou ik je de pricewatch: Canon MVX450 (1.3MP, 20x zoom, 44-880mm, f/1.8, SD/miniDV, IS) aanbevelen. Deze camera is uitgeroepen tot Camcorder van het jaar 2006 bij Camcorderinfo. Sowieso is het een camera met 1/5" CCD (beter dan 1/6" CCD) en met een waanzinnige accuduur en tevens volledig breedbeeld.

Bron: http://www.camcorderinfo....-100-Camcorder-Review.htm
Bron 2: http://www.camcorderinfo..../CamInfo-Selects-2006.htm

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 05-07-2007 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-06 06:23
Hallo,

Ik ben een volledige leek op het gebied van video camera's maar wil er toch op korte termijn 1 gaan aanschaffen.
Gewoon om wat leuke familie filmpjes te maken e.d.

Het idee dat je als opslagmedium een harddisk gebruikt spreekt me op zich wel aan.
Mede daardoor heb ik mijn oog laten vallen op de Sony DCR-SR290.

Maar nu heb ik 2 filmpjes van Sir Hendro bekeken en weet ik het nog niet zo zeker.
Worden beelden altijd zo wazig als je gaat bewegen met de camera (tuinfilmpje bij nacht) ?

En hoe zit het met het filmen van bewegende dingen, wordt dat ook wazig ?

Ik wil namelijk voornamelijk filmpjes maken van mijn 2 opgroeiende kids
Die zijn nu 4 en 7 en zitten zeker niet stil kan ik je verklappen :)

Kan ik dan wellicht beter toch kiezen voor een miniDV camera ?

Ook wil ik zowel binnenshuis als buitenshuis knappe filmpjes kunnen maken.

Budget is € 800,- (MAXIMAAL) ik begon namelijk bij een camera van 600 maar zat al gauw op de 800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-06 23:41
Over de SR290 kan ik je wel de volgende 2 dingen vertellen:

- Wazig beeld kan onstaan tijdens beweging bij het gebruik van een media player die de beelden niet goed kan weergeven. De classic media player van Klite doet het bijvoorbeeld erg slecht bij het afspelen van mijn opnames. De normale Windows Media player (10?) die doet het wel best goed. PowerDVD weet echter het beste beeld op het scherm te toveren. De beelden blijven altijd goed scherp mits goed opgenomen.

- De SR290 neemt overdag met alles op 'auto' erg goed op alhoewel soms de auto focus nog wel is spontaan op iets anders gaat focussen tijdens een beweging. Dit kun je voorkomen door hem handmatig te focussen. Bij low-light wordt het wel lastig met de SR290. Als je alles op auto laat worden de beelden snel wazig. Daarom kun je het beste alles handmatig aanpassen. Hierdoor krijg je ook in het donker vloeiende beelden.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Supershiva: het budget dat je nu noemt is een heel gevaarlijke. Je zit nu namelijk op de grens van Sd en HD. Voor 800 euro kun je twee types HDV camera's kopen (HD op tape). Ook al vind ik zelf het medium tape totaal oninteressant, vind ik het voordeel van HD opnames zo groot dat ik hierbij heel duidelijk zou kiezen voor de beeldkwaliteit van HD.

De twee modellen zijn de Canon HV10 en de Sony HC3 (staat nog op correct.com voor 799). Mocht je toch perse op HDD willen opnemen en niet meer dan 800 euro uitgeven dan is de Sr290 absoluut the way to go. Vind je in het spaarvarken van je kids nog een paar tientjes en breng je nog wat statiegeld terug dan valt de Sony SR5 wellicht binnen je nieuwe extra verhoogde budget ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
Is de Canon Elura 100 en de Canon MVX450 het zelfde model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, de Elura is het US model van de MVX450. Waarschijnlijk doen ze dit om verwarring tussen het PAL en het NTSC model tegen te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225773

Hoi Tweakers,

Ik ben van plan een fijne digitale videocamera aan te schaffen i.v.m. een eigen filmproject. Ik weet al het een en ander van hoe een camera werkt en vrij veel van digitaal bewerken en special effects. Voor mezelf heb ik de volgende eisen.

* Opnamekwaliteit die goed genoeg is om mee te kunnen werken (en dat het er natuurlijk allemaal scherp uitziet, maar dat spreekt voor zich)
* Ook geschikt om binnen mee te filmen, zij het met aardig wat extra belichting voor beter beeld.
* Vrij goede beeldstabilisatie, hoewel ik van plan ben vaak een statief te gebruiken.
* Werkt prettig en is goed in te stellen.
* Een redelijk goede microfoon. Ik weet dat dit bij videocamera's altijd minder is en zit te denken aan een externe, maar wil toch nog acceptabele standaardkwaliteit.
* Uiteraard miniDV, voor pure kwaliteit en editing, en om de kosten qua drager te drukken.
* Last but not least: Relatief goede prijs.

Wat extra features betreft hoef ik alleen functionele: Digitale zoom en ingebouwde digitale effecten zal ik niet snel gebruiken, das voor de computer achteraf. Optische zaken en geluid vind ik interessanter.

Mijn budget was in principe 200 - 400 euro, maar ik wil wel een uitzondering maken voor een camera met erg goede performance.
In eerste instantie was ik uit op een Sony HC23 of HC24 (relatief goedkoop), maar de wat mindere stabilisatie en opname van bandgeluid leek me minder. Vervolgens ging mijn aandacht uit naar Panasonic, o.a. vanwege de goede beeldstabilisatie. De NV-gs80 leek me een erg goede camera voor schappelijke prijs, maar in dat geval kon ik ook wel een paar 3 CCD camera's overwegen, namelijk de gs180 (rel. goedkope, goede 3 ccd), 300 (duur in winkel) en 320 (externe micaansluiting van 300 verwijderd).

Voor recensies heb ik gezocht naar (internationale) recensiesites en ook consumentensites als kieskeurig.nl, maar hier werd ik niet altijd wijzer uit.

In mijn prijsoverweging heb ik bovendien zowel naar webwinkels als sites als marktplaats gekeken. Op marktplaats zie je de camera's natuurlijk vaak een stuk goedkoper, maar door gebrek aan garantie en de slechte communicatie vond ik dit toch minder. Bovendien ben ik van plan er op een redelijk korte termijn een aan te schaffen.

Ik zou graag jullie mening willen ove rdeze camera's. Welke is goed voor mijn filmambitie? Voor welke beeldkwaliteit moet ik gaan? Wat kan ik het beste doen met externe mic aansluiting? (perse op camera of eventueel mic aansluiten op laptop of recorder). Het budget mag enigszins genegeerd worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Cure
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-06 23:56
Iemand met ervaringen over de Canon HV10? Is erg klein en kwa specs ziet het er goed uit. Maar hoe bevalt hij in het echt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@FrenkAE: audio is een zeer belangrijk deel van een goede filmopname. Mic-in heeft dus zeker de voorkeur. Je kunt ook met een recorder het geluid los opnemen, maar dan heb je de ellende van het synchroniseren van beeld en geluid. Het kan een optie zijn, maar het kost wel wat werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Zijn er ergens goede review sites waar ook korte filmpjes staan die met de gereviewde camera zijn gemaakt ?

Ik ben nog niet overtuigd of ik voor een HD camera moet gaan of een SD.
Vandaar dat ik wat filmpjes zou willen zien.

Ook heb ik nog eens nagedacht of ik wel echt een harddisk in m'n camera wil hebben of toch miniDV.
Ik kwam voor mezelf met de volgende gedachte;

De harddisk is een extra point of failure.
Stel je bent op vakantie en je harddisk gaat stuk, dan kan je niet meer verder filmen.
Als je tape een keer stuk gaat, loop je de eerst de beste fotoshop binnen en koop je een nieuwe tape.

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Supershiva schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 09:32:
Zijn er ergens goede review sites waar ook korte filmpjes staan die met de gereviewde camera zijn gemaakt ?

Ik ben nog niet overtuigd of ik voor een HD camera moet gaan of een SD.
Vandaar dat ik wat filmpjes zou willen zien.

Ook heb ik nog eens nagedacht of ik wel echt een harddisk in m'n camera wil hebben of toch miniDV.
Ik kwam voor mezelf met de volgende gedachte;

De harddisk is een extra point of failure.
Stel je bent op vakantie en je harddisk gaat stuk, dan kan je niet meer verder filmen.
Als je tape een keer stuk gaat, loop je de eerst de beste fotoshop binnen en koop je een nieuwe tape.

:?
En als je tape drive stuk gaat?

HDD's zijn opzich best betrouwbaar. Ze gaan alleen hard slijten bij onzorgvuldig gebruik tijdens het opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exploited
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-10-2014
Wat mij zo stoort aan de Sony SR290 is die 6 megapixel sensor. De 4.1 megapixel sensor van de SR190 presteert veel beter in weinig licht en voor het afdrukken van een 'normale' foto is 4 megapixel ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:02
Anoniem: 225773 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 15:20:
Hoi Tweakers,

Ik ben van plan een fijne digitale videocamera aan te schaffen i.v.m. een eigen filmproject. Ik weet al het een en ander van hoe een camera werkt en vrij veel van digitaal bewerken en special effects. Voor mezelf heb ik de volgende eisen.
......at geval kon ik ook wel een paar 3 CCD camera's overwegen, namelijk de gs180 (rel. goedkope, goede 3 ccd), 300 (duur in winkel) en 320 (externe micaansluiting van 300 verwijderd).
De GS180 en GS300 zijn zo goed als niet meer te krijgen. Zelf heb ik de GS320 sinds de actie bij de MM (€ 495) en ik ben tevreden, scherp stellen doettie niet altijd even goed bij weinig licht en de fotoresolutie is 2000x1100 en dat lijkt me nog altijd 2,4 Mpixel ipv 3,1 die op de camera vermeld staat.
beeldstabilisatie is super! de kleurtjes trouwens ook. Het lijkt me dat dit een van de betere SD-cams is voor deze prijs.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, ik heb nog even nagedacht, en mijn interesse gaat nu uit naar de Panasonic NV-GS230 en de 320. Er is maar weinig prijsverschil tussen deze twee, maar de grote verschillen zijn de betere (optische) beeldstabilisatie van de 320 en het ontbreken van een externe microfoonaansluiting bij de 320. De 300 had dit probleem niet, maar is alleen nog maar tegen te hoge prijs te verkrijgen (in nieuwstaat) en heeft geen hardwarematig breedbeeld.

Wat adviseren jullie me?

Verder is het misschien nog een probleem dat de 320 felle kleuren in het roodspectrum neigt op te blazen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Edit: Nog een kleine extra vraag. Weet iemand of het verstandig is om extra accessoires zoals cameratassen en accu's voor erg lage prijs op eBay aan te schaffen?
http://search.ebay.nl/pan...sonicQ20nvQ2dgsQQsbrsrtZl

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 225773 op 10-07-2007 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op speciaal verzoek:

Review van de Panasonic GS320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
De 320 geeft meer waar voor je geld, ik denk dattie ongeveer 50 euro duurder is? Dan krijg je voor die 50 euro een Leica lens, en IOS(je wilt niet zonder) is weinig geld voor zulke opties. Die IOS is ook geweldig als je foto's maakt!
Waardeloze review als je kijkt wat voor vergelijk er word getrokken, de reviewer vergelijkt hem steeds met de GS400 die dubbel zo duur was. ipv te vergelijken met een camera die gelijk geprijst is.
Toch heeft de camera een goede beoordeling ondanks de negatieve toon van de reviewer.
De meeste nadelen die hij noemt ondervind ik niet als nadeel. Ik zou wel graag een nieuwe firmware willen waarmee ik video kan opnemen op de SD-card, dat zou cool zijn

[ Voor 60% gewijzigd door technopeuter op 11-07-2007 14:07 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Laatst online: 16-03 15:30
Ik ben zelf ook aan het kijken voor een camera (het wordt mijn eerste) en heb na een hoop gelezen te hebben inmiddels mijn keuze beperkt tot de Panasonic PV-GS320 en de Sony DCR-HC96. Camcorderinfo.com is nogal verwarrend over deze twee. In de review van de Sony staat aan het eind dat je waarschijnlijk beter de PV-GS300 kunt nemen, terwijl in de review van de PV-GS320, die toch niet zoveel anders is dan de GS300, staat dat je wellicht beter de Sony kunt nemen.
Als grootste voordeel van de GS320 zie ik de optische beeldstabilisator. Ik vermoed dat ik als beginnend cameraman (aanschaf vanwege, hoe cliche, eerste kind) wellicht beter af ben met de point & shoot mentaliteit van de Sony. Wat denken jullie?
Hoe zit het overigens met de verborgen kosten? In aanschaf lijkt die Sony ruim 80 euro duurder. Hoe zit het met de accessoires als extra batterij, tas etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb net de NV-GS320 besteld bij DigitalStreet. Bij Komplett was die net uitverkocht toen ik wilde bestellen, maar dat zal me niet zo heel veel geld schelen. Vrijdag wil ik hem ophalen.

Nog bedankt voor het advies. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23376

hallo mede tweakers,

ik zit te twijfelen tussen de jvc-GZ-MG575 en de Sony DCR-SR290. Ik heb al verschillende reviews en gebruikerservaringen gelezen, maar kom er niet echt uit....iemand misschien ervaringen met beide??

Dan nog even dit: ik kan in de USA de Sony DCR-SR300 en ook de jvc goedkoper kopen, ik weet dat je dan met NTSC en PAL zit, maar mijn lcd tv kan beide aan dus dan moet dat toch geen probleem zijn ofniet?? Of komt er toch meer bij kijken..??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 223770

Anoniem: 23376 schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 15:32:
hallo mede tweakers,

ik zit te twijfelen tussen de jvc-GZ-MG575 en de Sony DCR-SR290. Ik heb al verschillende reviews en gebruikerservaringen gelezen, maar kom er niet echt uit....iemand misschien ervaringen met beide??

Dan nog even dit: ik kan in de USA de Sony DCR-SR300 en ook de jvc goedkoper kopen, ik weet dat je dan met NTSC en PAL zit, maar mijn lcd tv kan beide aan dus dan moet dat toch geen probleem zijn ofniet?? Of komt er toch meer bij kijken..??
ik heb de mg575 en ik ben er erg blij mee (ok, het is mijn eerste camera).

pluspunten
als je manuaal wilt bedienen, betere kwaliteit.
firewire
lamp
externe mic. ingang (!)
goedkoper
grote chip en 5mp sensor.

minpunten tov sony 290:
geen ois
geen "easy cam" functie
op "auto" slecht focus en soms rare kleuren.
snel ruis in foto's
(geen nightview)

als je alles manuaal wilt instellen is de jvc beter. zo niet: ga voor de sony. Maar ik vind die externe mic. heel handig! de keuze is aan jou! :P

de review op camcorderinfo.com heb je waarschijnlijk al gelezen, maar daar komt de jvc beter uit de bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
Ik heb een externe mic ingang op mijn Canon MVX450 zitten en nu wil ik daar een externe mic op aansluiten. Hebben jullie tips met betrekking tot het merk, type microfoon & hoe je deze op de camera kunt bevestigen? (De camera heeft geen shoe.)

[ Voor 6% gewijzigd door B___MAN op 11-07-2007 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Anoniem: 223770 schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 16:10:
[...]

ik heb de mg575 en ik ben er erg blij mee (ok, het is mijn eerste camera).

pluspunten
als je manuaal wilt bedienen, betere kwaliteit.
firewire
lamp
externe mic. ingang (!)
goedkoper
grote chip en 5mp sensor.

minpunten tov sony 290:
geen ois
geen "easy cam" functie
op "auto" slecht focus en soms rare kleuren.
snel ruis in foto's
(geen nightview)

als je alles manuaal wilt instellen is de jvc beter. zo niet: ga voor de sony. Maar ik vind die externe mic. heel handig! de keuze is aan jou! :P

de review op camcorderinfo.com heb je waarschijnlijk al gelezen, maar daar komt de jvc beter uit de bus.
toon volledige bericht
Ik vind alleen:
- externe mic. ingang (!)
- goedkoper

2 goede redenen. Qua auto functies gaat alles best goed. Ik mis eigenlijk alleen de handmatige focus. Verder vind ik alles wel prima zo aan de SR290.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beertjeman schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 16:29:
Ik heb een externe mic ingang op mijn Canon MVX450 zitten en nu wil ik daar een externe mic op aansluiten. Hebben jullie tips met betrekking tot het merk, type microfoon & hoe je deze op de camera kunt bevestigen? (De camera heeft geen shoe.)
Over het hoe: http://www.hama.de/portal/articleId*3829/action*2563
Over welke moet je ons eerst even eerst vertellen wat je ermee gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209288

Hallo! Ook ik twijfel over de aanschaf van een hdd camcorder. Vooral de posts van sir Hendro maakt dat ik denk aan een Sony DCR-SR290. Ik vind het een boel geld en weet ook niet hoeveel ik 'm ga gebruiken. Maar denk er al zo'n tijd over, dat ik nu de knoop een keertje door wil hakken. Al jaren staat er een MiniDV van JVC in de kast (wat maakt dat een herrie, vandaar de voorkeur voor een hdd).

Mijn vraag: zou iemand (sir Hendro?) een filmpje willen plaatsen met een bewegend onderwerp. Ik heb de filmpjes van de tuin en de kat gezien. Die zien er goed uit. Maar ben nu benieuwd naar hoe het er uit ziet als er wat meer actie te zien is. De foto's zagen er ook goed uit!

En als ik dan toch bezig ben: staar ik me blind op die 290? Oftewel: zijn er andere hddcamcorders die goed filmen en mooie foto's maken? En die even duur of goedkoper zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
Anoniem: 22659 schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 20:49:
[...]

Over het hoe: http://www.hama.de/portal/articleId*3829/action*2563
Over welke moet je ons eerst even eerst vertellen wat je ermee gaat doen.
Eigenlijk voornamelijk buitengebruik... o.a. vliegshows.
Er moet dus ook z'n windsok overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
@ DiaN73
Speciaal voor jou, nogmaals:

SR290 - Hond en baasje

SR290 - Wandelpad

Tja en verder wat de SR290 betreft. Ik vind het een mooie cam en hij voldoet aan al mijn eisen op de handmatige focus na dan, maar er zijn ook zat andere goede camcorders. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beertjeman schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 00:23:
[...]

Eigenlijk voornamelijk buitengebruik... o.a. vliegshows.
Er moet dus ook z'n windsok overheen.
In dat geval is dit mijn favoriet!
http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=8671
(hij is wel wat lang voor een MVX450, maar daar krijg je goede geluidskwaliteit voor terug. O ja, hij is mono, maar ik weet in deze prijscategorie niets beters..)

@DiaN73: ik heb het al eerder gezegd hierboven. Ik zou in dit prijssegment niet meer voor een PAL camera gaan. De stap naar HD wordt heel klein en dit beeld is zoveel mooier (4x zoveel detail). Kijk eens naar de Sony SR5 en de Panasonic SD1/3.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 12-07-2007 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar ben ik weer. :)

De Panasonic NV-GS320 is inmiddels binnen. Ik heb hem nog niet kunnen testen, omdat mijn bandjes nog onderweg zijn, maar die zullen snel genoeg arriveren. Ik heb echter nog een kleine vraag aan jullie.

Ik heb mijn camera gekocht bij DigitalStreet.nl omdat het de goedkoopste was die m op voorraad had en de mogelijkheid bood tot ophalen. Een tweede accu liet ik ff voor zich, omdat ik dat iets beter uit wil zoeken. Aangezien ik er toch al was heb ik een schoonmaaksetje en een extra UV-filter gekocht:
http://www.digitalstreet....h=204_224&products_id=626

Het blijkt een Hoya High Quality UV-filter te zijn.
De verpakking is echter ongeveer hetzelfde als bij de volgende filters, alleen de maat is anders:
http://www.factoryprices....5_11385&products_id=23897
De duurdere filters op deze site hebben bovendien ook allemaal een andere verpakking.

Mijn vraag is dus: Heb ik eigenlijk gewoon een heel goedkoop filter voor veel te veel geld gekocht?

Zo ja, dan is het misschien verstandig om deze om te ruilen (zit nog in verpakking) en bijv. een beter filter van een ander merk, of zelfs een goedkopere multi-coated filter te kopen.

Ik heb overigens het idee gekregen dat ze bij DigitalStreet.nl vooral op de accessoires flink verdienen. De bandjes en tas heb ik nl. ook elders goedkoper geregeld.

Edit: Wat moet ik me trouwens bij dit soort dingen voorstellen?
http://cgi.ebay.nl/Batter...43436QQrdZ1QQcmdZViewItem

http://www.akkuinternatio...e&I1.x=0&I1.y=0&I1=search (Niet specifiek voor dit model)

Volgens mij hebben we een paar dubbele gevonden: http://www.accu-shop.nl/a...OGW7Kqlp40CFQrdlAodaz8ntg

Hier nog een goedkope Nederlandse site:
http://deverkoper.nl/accu...ccupanasonic.cgadu21.html

Onbetrouwbaar en van lage kwaliteit? (Merkloos) Of gewoon goedkoop, en zijn de prijzen hier kunstmatig hoog...

Edit: Ik heb al een handige link gevonden. http://www.pana3ccduser.com/showthread.php?t=14507

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 225773 op 14-07-2007 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Merkloze accu's zijn naar mijn mening prima, tenzij er maar 6 maanden garantie op zit. De kwaliteitsmerken bieden allemaal 3 tot 5 jaar garantie en dan weet je zeker dat je niet een paar penlights met een doosje eromheen koopt... Kortom, goedkoop is duurkoop. Ga voor de gulden middenweg. Let daarnaast op termen als voor Panasonic. Dit betekent bijna altijd een kloon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659 schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 19:06:
Merkloze accu's zijn naar mijn mening prima, tenzij er maar 6 maanden garantie op zit. De kwaliteitsmerken bieden allemaal 3 tot 5 jaar garantie en dan weet je zeker dat je niet een paar penlights met een doosje eromheen koopt... Kortom, goedkoop is duurkoop. Ga voor de gulden middenweg. Let daarnaast op termen als voor Panasonic. Dit betekent bijna altijd een kloon...
Erg bedankt. ;)

Als iemand nu nog iets van dat filter weet heb ik mijn hele koopplan wel zon beetje voor mekaar. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
FrenkAE, blijf je ervaringen posten. Ik wil binnenkort waarschijnlijk ook die Panasonic kopen, dus ik ben benieuwd welke batterijen en filters je er uiteindelijk voor koopt en of ze bevallen.

Ik zit overigens nog steeds te twijfelen tussen de Panasonic en de Sony. Ik vond laatst dit erg mooie filmpje waarbij iemand met beide tegelijk filmt (nou ja, met de Panasonic PV-GS300 dan, maar dat zal niet veel uitmaken qua beeldkwaliteit) en dan is het beeld van de Sony toch wel mooier. Vooral in gevallen waar er minder licht is. Hij geeft wel aan dat de Sony zo nu en dan focus issues heeft en verder is ie natuurlijk 100 euro duurder.

FrenkAE, hoe ervaar jij het bandje van de Panasonic? Ik heb 'm laatst in de winkel even in mijn handen gehad en toen vond ik het wel meevallen met hoe slecht ie zou zitten, maar er zat toen gaan batterij op. Wen je er snel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

martdj schreef op zondag 15 juli 2007 @ 10:23:
FrenkAE, hoe ervaar jij het bandje van de Panasonic? Ik heb 'm laatst in de winkel even in mijn handen gehad en toen vond ik het wel meevallen met hoe slecht ie zou zitten, maar er zat toen gaan batterij op. Wen je er snel aan?
Ik vond hem een beetje vreemd zitten, omdat mijn hand vrij groot is en het even uitzoeken was hoe je de camera het beste vast kunt houden, maar dat is waarschijnlijk omdat ik de huidige grootte van digitale video camera's niet gewend ben. Ik denk dat het wel went.

Let wel dat ik nog niet heb kunnen filmen. Mijn bandjes zijn gisteren niet binnen gekomen, dus ik verwacht ze maandag.

Ik heb trouwens een link gevonden met een exacte foto van mijn filterverpakking:

http://cgi.ebay.com/37mm-...egoryZ67353QQcmdZViewItem

Als ik het goed heb is dit een standaard, non-multi-coated (?) hoya-filter, voor 27 euro dus.

In dat geval klinken deze aanbiedingen van Nederlandse bodem toch beter, wat filters betreft:
http://www.redcoon.nl/ind..._UV_Filter_Digital_37_mm/
http://www.fotovideoimpor...nfo.php?products_id=64974
En dan zijn er nog de buitenlandse internetwinkels.

Ik denk nog even na of ik het filter wil terugsturen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parpes
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-03 18:38

parpes

I know things

Is er een website waar je korte stukje film van diverse video camera's kunt downloaden? Om zo de diverse camera's te vergelijken.

Ik heb ongeveer een budget van 400-500 euro en zit erg te twijfelen tussen een miniDV camera en een HDD camera.
Wat is verstandig met dit budget, een goede miniDV camera kopen (wat volgens mij met dit budget mogelijk is) of een instap model HDD camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

parpes schreef op zondag 15 juli 2007 @ 13:12:
Is er een website waar je korte stukje film van diverse video camera's kunt downloaden? Om zo de diverse camera's te vergelijken.

Ik heb ongeveer een budget van 400-500 euro en zit erg te twijfelen tussen een miniDV camera en een HDD camera.
Wat is verstandig met dit budget, een goede miniDV camera kopen (wat volgens mij met dit budget mogelijk is) of een instap model HDD camera?
Die zullen er vast zijn, maar ik kan je nu al vertellen dat in deze en enkele andere topics als het goed is ook al wat filmpjes zitten.

Verder heb ik hier een testfilmpje van de NV-GS320 die ik zelf gekocht heb, maar dat levert je helaas geen vergelijking op:
http://www.pana3ccduser.c...14&highlight=test+footage

Wat miniDV vs. HDD betreft, bedenk ff wat voor jou belangrijker is, kwaliteit of gebruiksgemak. Ik heb zelf ook net in deze categorie gekocht, en naar mijn idee kan deze keuze vooral het verschil tussen 1 en 3 ccd's uitmaken, en wellicht nog meer features.

Edit: Kleine update:
Aangezien de originele Panasonic accu's voor redelijke prijs verkrijgbaar zijn, zijn deze alsnog in overweging:
http://www.digiplanet.nl/...http://www.digiplanet.nl/

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 225773 op 15-07-2007 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennardnl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-06 09:23
Ik ben van plan de Sony HDR-HC5 aan te schaffen.
Een hele zooi reviews hebben mijn keuze bevestigd, maar ik zou nog graag een voorbeelfilm (niet verkleind; op YouTube staat een verkleinde, maar ik heb liever een originele) willen zien.
Iemand enig idee waar ik die vandaan haal? Of, beter nog, iemand hier die zo'n cam heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
evan als aanvulling, het werkt allemaal bij mij een stuk makkelijker nu ik een keycord gebruik, dan kun je de strap wat losser zetten.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva

Ik zit overigens nog steeds te twijfelen tussen de Panasonic en de Sony. Ik vond laatst dit erg mooie filmpje waarbij iemand met beide tegelijk filmt (nou ja, met de Panasonic PV-GS300 dan, maar dat zal niet veel uitmaken qua beeldkwaliteit) en dan is het beeld van de Sony toch wel mooier. Vooral in gevallen waar er minder licht is. Hij geeft wel aan dat de Sony zo nu en dan focus issues heeft en verder is ie natuurlijk 100 euro duurder.
Ik heb het filmpje ook bekeken, en ik vind die snaak die filmt/comentaar geeft nogal verwarrend :?
Hij zegt aan het begin van het filmpje dat hij de Panasonic in z'n rechter heeft en de Sony in z'n linker.

Nu vind ik zelf het rechter beeld in het donker véél duidelijker dan het linker beeld.

Maar als ik jouw (martdj) post lees dan zeg jij dus eigenlijk dat hij de Sony in z'n linker heeft en de Panasonic in z'n rechter...... 8)7 |:( I'm confused...... wat is het nou ? Panasonic rechts / Sony links of Sony rechts / Panasonic links....

Die man merkte trouwens zelf ook op dat hij zich verbaasde over dat de Sony veel donkerder was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Supershiva schreef op maandag 16 juli 2007 @ 15:42:
[...]

Ik heb het filmpje ook bekeken, en ik vind die snaak die filmt/comentaar geeft nogal verwarrend :?
Hij zegt aan het begin van het filmpje dat hij de Panasonic in z'n rechter heeft en de Sony in z'n linker.

Nu vind ik zelf het rechter beeld in het donker véél duidelijker dan het linker beeld.

Maar als ik jouw (martdj) post lees dan zeg jij dus eigenlijk dat hij de Sony in z'n linker heeft en de Panasonic in z'n rechter...... 8)7 |:( I'm confused...... wat is het nou ? Panasonic rechts / Sony links of Sony rechts / Panasonic links....

Die man merkte trouwens zelf ook op dat hij zich verbaasde over dat de Sony veel donkerder was...
Hij had de Sony in zijn linkerhand en de Panasonic rechts. Echter de manier waarop ze in het filmpje zijn gemonteerd zie je het beeld van de Sony rechts en van de Panasonic links.
Hij heeft op een gegeven moment een opmerking over het focussen van de Sony. Je ziet dat het bij een low light situatie zo 2 seconden duurt voor de Sony gefocust is. De Panasonic is echter wel donkerder bij hetzelfde licht. De kleinere CCDs vangen gewoon minder licht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
martdj schreef op maandag 16 juli 2007 @ 20:27:
[...]

Hij had de Sony in zijn linkerhand en de Panasonic rechts. Echter de manier waarop ze in het filmpje zijn gemonteerd zie je het beeld van de Sony rechts en van de Panasonic links.
Hij heeft op een gegeven moment een opmerking over het focussen van de Sony. Je ziet dat het bij een low light situatie zo 2 seconden duurt voor de Sony gefocust is. De Panasonic is echter wel donkerder bij hetzelfde licht. De kleinere CCDs vangen gewoon minder licht op.
Dit kan ik alleen maar bevestigen. Het beeld van mijn Sony SR290 lijkt het meest op die rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Supershiva schreef op maandag 16 juli 2007 @ 15:42:
Bij 1 minuut 25 seconde doet de man de lamp aan op de panasonic en dat is links. Panasonic is dus links en sony rechts neem ik aan.
Vreemd, sony is namelijk lichter omdat die een 1/3" ccd heeft, terwijl de panasonic 3 kleinere ccd's heeft. Sony is als het goed is lichter.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
tnx voor de replies hierboven.

Welke Sony wordt er eigenlijk gebruikt in het filmpje ? De DCR-HC47E of de DCR-HC96E ?
De Panasonic is toch de NV-GS320 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Supershiva schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 08:24:
tnx voor de replies hierboven.

Welke Sony wordt er eigenlijk gebruikt in het filmpje ? De DCR-HC47E of de DCR-HC96E ?
De Panasonic is toch de NV-GS320 ?
Sony DCR-HC96E vs Panasonic NV-GS300 (dus niet de 320)
Overigens is het wel interessant om de rest van zijn commentaar te lezen. Initieel ging hij voor de Panasonic vanwege twee grote nadelen van de Sony:
  • Focus problemen
  • Luidruchtiger motorgeluid wat terug te horen was op de opnames
In de loop van zijn testdagen is ie toch van mening veranderd en heeft ie de Sony gekozen, maar het is natuurlijk persoonlijk wat je belangrijker vindt. Daarnaast is de Sony simpelweg bijna 100 euro duurder.
Sony HC-96 Pro –
very nice in low light / indoor light
feels nice in the hand
touch screen is nice
night shot is fun
old movie setting is fun

Sony HC-96 Con –
Focusing problems are noticeable and a bit annoying for some
Whites were way overblown and hard to look at
Fading in and out is not a savable setting

Pan GS300 Pro –
Overall better image
Seems to be sharper and the colors more correct
Less overall noise
Seems to always be in focus

Pan GS300 Con –
Obviously darker in low light / indoor light
Shadows are defiantly more prominent
Joystick menu in REC mode sucks big time
Magic night setting is a total joke
toon volledige bericht

[ Voor 65% gewijzigd door martdj op 17-07-2007 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Update:

Aangezien ik niet superveel haast heb met een 2e accu, ga ik een originele CGA-DU21 uit Hong Kong (!) kopen via eBay:

http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...em=260139585359&rd=1&rd=1

De verkoper heeft een goede naam en ervaring leert me dat dit soort aankopen reuze meevallen. Hopelijk heb ik ook dit keer gelijk. De Lenmar van Fotokonijnenberg.nl heeft misschien iets meer / betere garantie, maar ik vind een origineeltje voor die prijs ook best leuk. ;)
Terugsturen zou geen pretje zijn, maar dat is een risico dat je best kunt nemen, denk ik.

Verder ga ik vandaag mijn filtertje terugzenden.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 225773 op 17-07-2007 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 12:08

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Ik ben doorverwezen naar deze topic. Nu ik een aantal dingen gelezen heb zit ik toch te twijfelen.
Ik zag deze in de winkel staan voor €499,-
JVC GZ-MG135

Maar nadeel is wel dat ie maar 0,8 Megapixel is...

Heeft iemand een tip voor een goede camera in dezelfde prijsklasse?

Huub Huub Barbatruc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Die focus problemen kom je alleen geregeld tegen bij donkere opnames. Bij genoeg licht is dit probleem bijna nooit aanwezig. Tevens veranderd de Sony ook veel sneller van exposure. Dit verschil zie je duidelijk in dat filmpje. Waar de Panasonic nog donker bleef was de Sony alweer goed helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
DNA_Saint schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 11:50:
Ik ben doorverwezen naar deze topic. Nu ik een aantal dingen gelezen heb zit ik toch te twijfelen.
Ik zag deze in de winkel staan voor €499,-
JVC GZ-MG135

Maar nadeel is wel dat ie maar 0,8 Megapixel is...

Heeft iemand een tip voor een goede camera in dezelfde prijsklasse?
Ligt er maar net aan of je erg gehecht eraan bent dat het een harddisk recorder is. In die prijsklasse vallen namelijk ook de hierboven besproken Panasonic PV-GS320 en de Sony DCR-HC96 (Panasonic iets goedkoper, Sony iets duurder). Dat zijn miniDV camcorders, maar dan heb je wel een stuk meer kwaliteit voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:11
Entity schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 23:07:
Ook ik ben in de markt voor een digitale videocamera. Heb al veel rondgekeken, tot nu toe lijkt de Panasonic GS80 wel interessant. Geen 3CCD helaas, die zijn wat boven mijn budget, maar wel 32x optische zoom en optical image stabelizer.

[...]

[afbeelding]

Helaas is het model zo nieuw, dat ik geen reviews kan vinden. Over het algemeen is Panasonic wel goed volgens mij en de prijs is erg interessant (vanaf ~270 euro zo'n beetje). Iemand al ervaring met deze camera?
Ik ben ook in de markt voor deze video camera. Heb je al ervaring met de camera en wil je deze met ons delen?
Ik twijfel tussen deze camera en de GS-320, die veel duurder is en slechts 10x zoom heeft, maar wel weer een betere 3CCD?
Zoom lijkt me erg handig, ivm reis naar Zuid Afrika, en ik neig naar de GS-80.
Maar ik ben dus benieuwd naar ervaringen, vooral met de zoom (is het stabiel genoeg) en de scherpte van de beelden.

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hoger dan 6x optisch in losse hand is moeilijk recht te houden... als je statief hebt is het wel handig: 20x optisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
De 10x zoom bij de 320 is echt goed stil te houden met twee handen en de IOS.
Voor een keuze tussen GS80 en de GS320 zou ik niet lang twijfelen...
als je de keuze tussen deze twee laat gaan. het is een beetje een rare keuze omdat er nog modellen tussen zitten(GS230) Voor Afrika lijkt het me wel handig om een filter te kopen en daarover de volgende vraag:

Heeft een van jullie trouwens ervaring met filters en lescaps?
Wat is goed om te nemen? een UV-filtertje? Ik snap wel hoe een polarisatiefilter werkt, maar hoe is het praktisch?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
TechnoPeuter of FrankEA (of iemand anders met een GS320), zouden jullie kunnen aangeven of op de opnames ooit weleens het geluid van de tape-motor te horen is? Dat schijnt namelijk bij de Sony DCR-HC96 wel zo te zijn (iemand die dat kan bevestigen/ontkennen?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
martdj schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 13:06:
TechnoPeuter of FrankEA (of iemand anders met een GS320), zouden jullie kunnen aangeven of op de opnames ooit weleens het geluid van de tape-motor te horen is? Dat schijnt namelijk bij de Sony DCR-HC96 wel zo te zijn (iemand die dat kan bevestigen/ontkennen?).
ik zal de opnnames op de laptop eens beluisteren met koptelefoon. als ik tijd heb zet ik wel wat op youtube

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175954

Hallo allemaal, ik heb dit forum met veel aandacht gevolgd en heb nu een Sony DCR-SR290E gekocht bij Topdeals! Ik ben er hartstikke blij mee, de clips zijn haarscherp!

Nu wou ik alleen een filmpje monteren zoals ik dat voorheen ook deed met MAGIX Video deluxe 2007. Alleen zie ik nu dat de video track altijd zo'n 10% korter is dan de audio track. Ik heb geen idee wat er misgaat, want de filmpjes spelen wel goed af in Windows Mediaplayer en PowerDVD.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Ik ben er inmiddels uit: Ik ga ook voor de Panasonic NV-GS320. Nu zit ik naar de batterijen te kijken. Een DU21 is niet zoveel duurder dan een DU14, maar gaat wel veel langer mee. Waar ik me echter een beetje zorgen over maak is het gewicht. Op een camera van 450 gram is een verschil tussen 102 gram (DU21) en 57 gram (DU14) best aanzienlijk. Nu heb ik geen ervaringen met camera's dus graag jullie raad. Merk je dit verschil echt als je ermee aan het filmen bent en is zo'n zware batterij dan idd minder prettig?

En nu ik toch bezig ben, cameratassen:
Ik zie twee merken die vaak gebruikt lijken te worden: Lowepro en Cullman. Ik zou dan specifiek voor de Lowepro Edit 140 gaan of de Cullman Mini 500.
Iemand enige ervaring met een van deze of een andere goede tas voor de Panasonic camera?

[ Voor 30% gewijzigd door martdj op 23-07-2007 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

martdj schreef op maandag 23 juli 2007 @ 10:48:
Ik ben er inmiddels uit: Ik ga ook voor de Panasonic NV-GS320. Nu zit ik naar de batterijen te kijken. Een DU21 is niet zoveel duurder dan een DU14, maar gaat wel veel langer mee. Waar ik me echter een beetje zorgen over maak is het gewicht. Op een camera van 450 gram is een verschil tussen 102 gram (DU21) en 57 gram (DU14) best aanzienlijk. Nu heb ik geen ervaringen met camera's dus graag jullie raad. Merk je dit verschil echt als je ermee aan het filmen bent en is zo'n zware batterij dan idd minder prettig?

En nu ik toch bezig ben, cameratassen:
Ik zie twee merken die vaak gebruikt lijken te worden: Lowepro en Cullman. Ik zou dan specifiek voor de Lowepro Edit 140 gaan of de Cullman Mini 500.
Iemand enige ervaring met een van deze of een andere goede tas voor de Panasonic camera?
ik heb de lowepro edit 140+ (die + is voor een extra vak eronder, en dat is erg handig voor snoeren/microfoon etc) Die is vrij groot, maar dat vind ik juist fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Anoniem: 223770 schreef op maandag 23 juli 2007 @ 14:47:
[...]
ik heb de lowepro edit 140+ (die + is voor een extra vak eronder, en dat is erg handig voor snoeren/microfoon etc) Die is vrij groot, maar dat vind ik juist fijn!
Is die tas zonder het extra vak ook groot genoeg voor een extra batterij en wat bandjes? Een externe microfoon kan helaas niet op een GS320, dus daar hoef ik het extra vak niet voor te hebben.
Zie ik het goed dat je dat extra vak er ook af kunt ritsen?

[ Voor 6% gewijzigd door martdj op 23-07-2007 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

martdj schreef op maandag 23 juli 2007 @ 15:24:
[...]

Is die tas zonder het extra vak ook groot genoeg voor een extra batterij en wat bandjes? Een externe microfoon kan helaas niet op een GS320, dus daar hoef ik het extra vak niet voor te hebben.
Zie ik het goed dat je dat extra vak er ook af kunt ritsen?
ja, dat onderste vak kun je eraf halen. en in de tas heb ik idd mijn batterij, filter en zo zitten, hij is daar groot genoeg voor inderdaad. Ik gebuik dat onderste vak dus alleen voor snoeren en mijn microfoon...
Ik vind het een mooie tas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4tune
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 17:20
Ik ben me sinds vandaag gaan verdiepen in video camera's wegens aanschaf als cadeau.
Ben al veel wijzer geworden maar één ding begrijp ik niet helemaal. Waarom lopen een hoop mensen hier weg met de Panasonic NV-GS320 terwijl dat model op camcorderinfo behoorlijk wordt afgekamd? Dit met name in vergelijking met z'n voorgangers dan. Zit die site er zo naast of is er voor dat geld gewoon kwalitatief niets beters te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
4tune schreef op maandag 23 juli 2007 @ 22:52:
Ik ben me sinds vandaag gaan verdiepen in video camera's wegens aanschaf als cadeau.
Ben al veel wijzer geworden maar één ding begrijp ik niet helemaal. Waarom lopen een hoop mensen hier weg met de Panasonic NV-GS320 terwijl dat model op camcorderinfo behoorlijk wordt afgekamd? Dit met name in vergelijking met z'n voorgangers dan. Zit die site er zo naast of is er voor dat geld gewoon kwalitatief niets beters te koop?
De kritiek op camcorderinfo gaat er vooral om dat Panasonic de beste fabrikant was qua miniDV camera's, maar dat er sinds de NV-GS400 alleen maar features zijn afgehaald en de nieuwe Panasonic modellen dus gewoon niet zo goed meer zijn als de modellen een paar jaar geleden.
Wat ze echter bij camcorderinfo een beetje uit het oog verliezen is dat de prijzen ook dientengevolge flink naar beneden zijn gekomen. De laagste prijs voor de NV-GS320 is 441 euro, terwijl de voorganger NV-GS300 volgens mij niet voor onder 600 euro te krijgen was. Natuurlijk is het jammer dat nuttige functies als een microfooningang, een hoofdtelefoonuitgang en zo nog wat dingen eraf zijn gehaald, maar voor het geld is de Panasonic NV-GS320 gewoon een hele goede camera. Veel beter dan de harddisk camera's die je in die prijsklasse kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4tune
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 17:20
martdj schreef op maandag 23 juli 2007 @ 23:02:
[...]

De kritiek op camcorderinfo gaat er vooral om dat Panasonic de beste fabrikant was qua miniDV camera's, maar dat er sinds de NV-GS400 alleen maar features zijn afgehaald en de nieuwe Panasonic modellen dus gewoon niet zo goed meer zijn als de modellen een paar jaar geleden.
Wat ze echter bij camcorderinfo een beetje uit het oog verliezen is dat de prijzen ook dientengevolge flink naar beneden zijn gekomen. De laagste prijs voor de NV-GS320 is 441 euro, terwijl de voorganger NV-GS300 volgens mij niet voor onder 600 euro te krijgen was. Natuurlijk is het jammer dat nuttige functies als een microfooningang, een hoofdtelefoonuitgang en zo nog wat dingen eraf zijn gehaald, maar voor het geld is de Panasonic NV-GS320 gewoon een hele goede camera. Veel beter dan de harddisk camera's die je in die prijsklasse kunt vinden.
Dank, weer wat wijzer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 227370

Hallo, allemaal.
Allereerst: wat een fijne topic is dit, nergens op het internet is zoveel interessants te vinden over videocamera's.
Binnenkort wil ik een camera kopen maar ik ben niet zo handig met de computer en zie nogal op tegen allerlei bewerkingsprogramma's.
Ik zie wel wat in camera's die gelijk op dvd opnemen; o.k, ik weet het: mini-dv is kwalitatief beter maar dat neem ik dan maar op de koop toe...
Nu twijfel ik tussen de Sony DCR-DVD506E en de CanonDC50.
Ik wil vooral buiten in de natuur opnemen, landschap en eventueel macro (als dat mogelijk is).
Welke camera zal het scherpste beeld geven met de beste kleurweergave?
Of is het in mijn geval beter om voor 3CCD te gaan, b.v. de Panasonic VDR D310?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 227473

ik had al een eerdere topic aangemaakt, maar gaat het om het volgende, iemand ervaring met de camcorder van panasonic de NV GS 80 en kan iemand mij uitleggen wat het feitelijk verschil is tussen mini dv en dv... aangezien de camcorder van panasonic dus mini dv blijk te zijn..

ik kom eigenlijk maar dv tapes tegen... kunnen deze zonder problemen in een camera met mini dv...

ik ben een leek op dat gebied

groetjes johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Anoniem: 227473 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 23:10:
ik had al een eerdere topic aangemaakt, maar gaat het om het volgende, iemand ervaring met de camcorder van panasonic de NV GS 80 en kan iemand mij uitleggen wat het feitelijk verschil is tussen mini dv en dv... aangezien de camcorder van panasonic dus mini dv blijk te zijn..

ik kom eigenlijk maar dv tapes tegen... kunnen deze zonder problemen in een camera met mini dv...

ik ben een leek op dat gebied

groetjes johan
Dan vraag ik me af waar je kijkt, want overal waar ik kijk zie ik alleen miniDV bandjes...
Misschien iets specifiekers. Bij alle bandjes staat er groot DV op de verpakking van de bandjes, maar als je dan goed kijkt zie je er meestal in het klein 'mini' voor staan. Soms staat het in de linkeronderhoek.

[ Voor 14% gewijzigd door martdj op 25-07-2007 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05:11

Entity

9000rpm

Volgens mij zijn alle consumentencamera's die met DV werken allemaal mini-DV. Ik heb dus een GS80 en die gebruikt dezelfde tapes als de Sony's en JVC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 227370 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 12:39:

Nu twijfel ik tussen de Sony DCR-DVD506E en de CanonDC50.
Ik wil vooral buiten in de natuur opnemen, landschap en eventueel macro (als dat mogelijk is).
Welke camera zal het scherpste beeld geven met de beste kleurweergave?
Of is het in mijn geval beter om voor 3CCD te gaan, b.v. de Panasonic VDR D310?
Als je voornamelijk buiten werkt, dan zou ik denk ik inderdaad voor kleurechtheid (3CCD) icm een optische beeldstabilisator gaan. De DC50 heeft volgens mij ook een optische beeldstabilisator in huis (check de specs), de DVD506 niet. Zowel de Canon als de Sony zijn bij minder licht beter, dus bedenk jezelf goed wat je ermee gaat doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb net mijn originele (!) Panasonic CGR-DU21 accu uit Hong Kong gevangen. Hij zit nu in de lader. En dat voor nog geen 25 euro. :P

Zo te zien was die verkoper betrouwbaarder dan ik dacht. Bovendien was het item binnen zes dagen binnen, terwijl het eigenlijk 7 tot 10 dagen zou moeten duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Anoniem: 225773 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 14:34:
Ik heb net mijn originele (!) Panasonic CGR-DU21 accu uit Hong Kong gevangen. Hij zit nu in de lader. En dat voor nog geen 25 euro. :P

Zo te zien was die verkoper betrouwbaarder dan ik dacht. Bovendien was het item binnen zes dagen binnen, terwijl het eigenlijk 7 tot 10 dagen zou moeten duren.
Gefeliciteerd d:)b . Ik heb net voor 6 euri meer een niet-originele besteld bij Factory prices waar ik ook miniDV bandjes, een tasje (uiteindelijk de LowePro Edit 140+ gekozen), twee Hoya filters (uv en polarisatie) en een eigenlijk te dure firewire kabel besteld heb (11 euro, hoewel ze er bij sommige andere zaken ook 40 euro voor durven vragen). Ik had wellicht op ebay ook het een en ander kunnen besparen, maar dat bedacht ik me eigenlijk te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 227370

Ik dacht dat de Sony DVD 506 ook een optische stabilisatie had, in de site van Sony hebben ze het over "Super Steady Shot", met tussen haakjes "optisch".
Of is het stabilisatiesysteem van Panasonic beter dan dat van Sony?
Worden de kleuren en scherpte van een opname ook bepaald door de grootte van de chip of is dat alleen van belang voor de lichtgevoeligheid?
De Sony 506 zou namelijk 3200000 pixels hebben en de Panasonic 3 x 800000.
Alvast bedankt voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je hebt helemaal gelijk. De 506 heeft eveneens een optische beeldstabilisator. Over het algemeen genomen worden de beeldstabilisatoren van Panasonic als beste getest. Hoe dat met deze specifieke modellen zit, weet ik niet precies. Verdiep je gewoon even in camcorderinfo.com.

Een grotere sensor zorgt over het algemeen voor een hogere lichtgevoeligheid en een hogere kleurverzadiging dan een kleinere sensor. Meer pixels zorgen weer voor een lagere lichtgevoeligheid. Meer sensoren zorgen voor een betere kleurechtheid en een betere kleurscheiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19701

Anoniem: 227370 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 12:39:
Hallo, allemaal.
Allereerst: wat een fijne topic is dit, nergens op het internet is zoveel interessants te vinden over videocamera's.
Binnenkort wil ik een camera kopen maar ik ben niet zo handig met de computer en zie nogal op tegen allerlei bewerkingsprogramma's.
Ik zie wel wat in camera's die gelijk op dvd opnemen; o.k, ik weet het: mini-dv is kwalitatief beter maar dat neem ik dan maar op de koop toe...
op mini-DVD kan maar 18 minuten en dan krijg je zonder montage alle rommel erbij...
als je net zoveel verstand hebt van filmen (=het opnemen zelf) als van de montage ..... dan zou ik eerst toch voor een mini-DV of HD camera gaan.
Op een tape past en uur en kost 4-8 euro.
Als je simpel wilt monteren: neem Windows Moviemaker. Leen of koop een boekje voor tipje en aan de slag.
Een nadeel van een mini-DVD is dat je de film eerst moet afsluiten om hem te kunnen zien in een speler. Dus ook al heb je maar 5 minuten opgenomen.... daarna kun je volgens mij de DVD alleen nog maar afspelen... weg 13 minuten opname tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171759

Anoniem: 175954 schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 13:11:
Hallo allemaal, ik heb dit forum met veel aandacht gevolgd en heb nu een Sony DCR-SR290E gekocht bij Topdeals! Ik ben er hartstikke blij mee, de clips zijn haarscherp!

Nu wou ik alleen een filmpje monteren zoals ik dat voorheen ook deed met MAGIX Video deluxe 2007. Alleen zie ik nu dat de video track altijd zo'n 10% korter is dan de audio track. Ik heb geen idee wat er misgaat, want de filmpjes spelen wel goed af in Windows Mediaplayer en PowerDVD.

ik weet niet of ik nu nog help maar selecteer je wel PAL in magix. ntsc heeft andere framerate (+/- 30 ipv 25)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:53
Heb net even het topic doorgelezen en ben erg aan het twijffelen tussen 2 of drie camera's.
De Panasonic NV-GS320 en de Sony DCR HC96
Na het zien van die binnen filmpjes ben ik toch meer geneigd voor de Sony te gaan. Wat ik echter een nadeel vind van die Sony is dat je hem zo lastig vast moet houden. De Panasonic kun je je hele hand omheen doen, de Sony is daar te hoog voor. Verder vind ik het touchscreen waardeloos van de Sony.
De Panasonic heeft daar in tegen een betere kleur echtheid, zeker in zeer lichte omgevingen.
Een andere op is de Panasonic NV-GS500. Deze heeft minder problemen met filmen in een donkere omgeving. Deze camera is echter een stuk duurder en iets groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fybz
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-01 16:14
Anoniem: 175954 schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 13:11:

Hey, ik heb inmiddels ook een Sony DCR-SR290E gekocht en hij bevalt prima. Ik heb een vergelijkbare vraag: ik heb een optreden gefilmd waar een zelfgemaakte mp3 gebruikt werd voor muziek. Nu is het geluid van de opname niet om aan te horen (overstemt) dus heb ik diezelfde mp3 gepakt om deze onder de video te monteren. Ik heb aan het begin van het optreden de muziek van de mp3 precies goed gezet, maar wat blijkt: aan het einde van het optreden loopt het beeld en de audio een paar seconden out of sync. Hoe kan dit? Om te monteren heb ik Sony Vegas gebruikt.

i7 2600k 4ghz/mugen 3/corsair ddr3-1600-16gb/asus p8p67 pro/crucial m4/sapphire hd5850 oc/iiyama e2473hds-b1/corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
wmeester schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 08:45:
Heb net even het topic doorgelezen en ben erg aan het twijffelen tussen 2 of drie camera's.
De Panasonic NV-GS320 en de Sony DCR HC96
Na het zien van die binnen filmpjes ben ik toch meer geneigd voor de Sony te gaan. Wat ik echter een nadeel vind van die Sony is dat je hem zo lastig vast moet houden. De Panasonic kun je je hele hand omheen doen, de Sony is daar te hoog voor. Verder vind ik het touchscreen waardeloos van de Sony.
De Panasonic heeft daar in tegen een betere kleur echtheid, zeker in zeer lichte omgevingen.
Een andere op is de Panasonic NV-GS500. Deze heeft minder problemen met filmen in een donkere omgeving. Deze camera is echter een stuk duurder en iets groter.
Heb je ook de andere berichten gelezen van die persoon van dat filmpje? Wat ik een heel informatieve post vond is degene waarin hij aangeeft dat ie toch voor de Sony gaat:
I went online yesterday and purchased the GS300 from newegg.com…

Then a few hours later it hit me that I really wanted the HC96 and I quickly called them up and canceled my order…

Looking back, I simply talked myself into getting the GS300 when I really wanted the HC96…

Yes, the 96 has a stupid docking station
Yes, the 96 idiotic menu layout
Yes, the 96 has a loud motor
Yes, the 96 has a plastic feel
Yes, the 300 has more accurate color
Yes, the 300 has better focus
Yes, the 300 has more advanced features
Yes, the 300 has more onboard ports
Yes, the 300 has better sound quality
Yes, the 300 has a menu accessible with one hand
Yes, the 300 has a sharper image
Yes, the 300 has ois
Yes, the 300 is smaller
Yes, the 300 is built better
So Yes, the 300 is the better camera…

But guess what… I don’t really care…

I don’t know if this analogy makes sense, but it’s like the difference between a Lexus and a Honda… Yes the Lexus is a better car all the way around, but for some reason the Honda is more fitting for my needs… I want the low light… I want the better grip… and I know I will suffer because of it when it comes to focus issues… But I thought to myself, I rather have a few focus issues here and there then to have an overall darker image with more pronounced shadows and such…

So I’m going with the HC96 and to hell with it…. for I know I’ll want the 300 next week… ha!
toon volledige bericht
Dit bericht i.c.m. dat mensen met meer filmervaring die ik het filmpje liet zien allemaal de Panasonic mooier vonden en het feit dat de Panasonic 85 euro goedkoper was hebben mij doen besluiten om de Panasonic te kiezen, maar uiteindelijk blijft het, zoals deze quote ook heel duidelijk aangeeft, een persoonlijke beslissing. ik denk dat je met geen van beiden een slechte koop doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik heb de sony DCR HC96 omdat ik graag goede low-light wil hebben en omdat er een infrarode nightshot op zit, en omdat het indertijd de goedkoopste keuze was. Ik vind het een prima camera, geeft nog beeld in vrij donkere omstandigheden (wel met veel ruis) en ook de nightshot is vrij redelijk. Het touchscreen blijkt reuze mee te vallen, dit werkt heel goed. Wel is het geluid ietsje minder goed in vergelijking met mijn panasonic NV-GS17. De focus is soms wat langzaam, maar je kunt ook handmatig focussen in het donker. Ook de steadyshot vind ik ietsje minder dan die van panasonic. De breedbeeldmodus van de HC96 is zodanig, dat het beeld wat meer ingezoomd is dan in 4:3-modus. Leuk is de mogelijkheid om af en toe een plaatje te maken zodat je versneld beeld krijgt (bijv. 1 plaatje per seconde, en dit wordt dan met 25 beelden per seconde afgespeeld waardoor je dus heel snel wolken langs de hemel ziet gaan bijv).

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:09
ik heb sinds een paar dagen een Panasonic NV-GS80. Alhoewel iedereen wegloopt met de 320, en ik daar ook sterk naar neigde, heb ik mezelf eens een keer in de hand gehouden. De insteek is namelijk dat ik zeer verknocht ben aan de digitale fotografie (en ook een 30D met toebehoren heb) en dat we er een videocamera erbij wilden hebben om een paar shots te maken van ons eerste kindje dat er binnenkort aankomt!

Goed dus, een instapcamera zou het moeten worden. Na veel gelezen te hebben over diverse cams bleek dit één van de betere te zijn. Misschien heeft sony ook een goed alternatief, maar dat merk valt af omdat ik dit concern niet wil steunen na allerlei affaires zoals het rootkit-debacle.

Ik zal een korte review geven, om zo misschien een aantal mensen te helpen die in hetzelfde schuitje zitten.

De camera is licht en voelt prettig aan. De hand valt er goed om, en maakt een goede grip mogelijk. De mooiste optie is de OIS, die werkelijk tot 32x zoom werkt. wel twee handjes vasthouden, en geen van de toetsen indrukken want dat zorgt voor beweging. Maar icm met mijn monopod werkt het subliem.

Het schermpje is helder en doet gewoon zijn werk. niets meer en minder. De bediening van de camera verloopt via een joystick. Even wennen, maar is denk ik na verloop van tijd eenvoudig te bedienen. Om bijvoorbeeld de tegenlichtfunctie te activeren druk je één maal op de joystick, daarna een tikje naar boven, en klaar! Dezelfde handeling nog een maal en de functie is weer gedeactiveerd. Dit alles wordt op het scherm aangegeven. Erg simpel!

De fotofunctie is natuurlijk nep, want er wordt gewoon 4 seconden stil beeld opgenomen op tape. Maar ja, in de cameratas zit ook een 30D, so who cares....

De camera heeft ook een mega-nadeel: Om de camera (via USB of Firewire) aan te sluiten op de PC, moet de accu verwijderd worden en dient de camera met een kabeltje aan de lader gekoppeld te worden. Wie dit in vredesnaam heeft bedacht verspeelt alle toekomstige nominaties van "de werknemer van de maand". Waardeloos dus. Dit is echter het enigste nadeel.

Beeld- en gekuidskwaliteit is m.i. goed, maar ik heb geen referentie, want dit is mijn eerste camera. De automatische witbalans heeft een paar tel nodig, dus eerst neigt alles naar bijvoorbeeld de blauwe kant, en daarna heeft hij de juiste kleurtemperatuur te pakken, en zijn de kleuren goed! Al met al ben ik erg tevreden over een cam van 270 euro. Mijn verwachtingen worden voldaan.

[ Voor 4% gewijzigd door 107mb op 05-08-2007 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Fybz schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 09:55:
[...]

Hey, ik heb inmiddels ook een Sony DCR-SR290E gekocht en hij bevalt prima. Ik heb een vergelijkbare vraag: ik heb een optreden gefilmd waar een zelfgemaakte mp3 gebruikt werd voor muziek. Nu is het geluid van de opname niet om aan te horen (overstemt) dus heb ik diezelfde mp3 gepakt om deze onder de video te monteren. Ik heb aan het begin van het optreden de muziek van de mp3 precies goed gezet, maar wat blijkt: aan het einde van het optreden loopt het beeld en de audio een paar seconden out of sync. Hoe kan dit? Om te monteren heb ik Sony Vegas gebruikt.
Met Vegas kan je ook uitrekken en verkorten door de CTRL toets ingedrukt te houden en dan de audio clip zo lang te maken als je video clip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-06 09:53

MikeWazowski

Look into my eye

Ik heb het hele topic doorgelezen, omdat ik op zoek ben naar een DVtape instapcamera met budget 200-300 euro (de 1e kleine komt er een dezer weken aan 8)). Naar aanleiding van dit topic en verder speuren kwam ik uit op de Panasonic GS-80 of de Canon MD110/130. Over de GS-80 lijkt iedereen lovend te zijn _/-\o_ , de Canon is echter lichter (375g tov 450g voor de Pana), heeft een externe microfooningang (maar of ik die gebruik - de richtmicrofoon van de GS-80 schijnt perfect te werken) en de MD130 heeft ook een fotofunctie. De vraag is dus: maakt het gewicht in de praktijk veel uit?

Ik ben er dus al bijna volledig van overtuigd dat ik voor de GS-80 moet gaan :9, iemand die me nog op andere gedachten kan brengen - wel binnen het budget graag ;) ?

[ Voor 6% gewijzigd door MikeWazowski op 05-08-2007 15:25 . Reden: Kwam de MD130 tegen die ook foto's maakt tov de MD110 - binnen het budget ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

in de consumentengids juli-aug stond meen ik een test, dus effe naar de bieb....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-06 09:53

MikeWazowski

Look into my eye

Anoniem: 19701 schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 16:26:
in de consumentengids juli-aug stond meen ik een test, dus effe naar de bieb....
Als je een korte samenvatting kan geven zou dat mooi zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zou ik willen......., maar ik leen hem altijd uit als ik hem uit heb..... dus vraag ff iemand anders of surf even naar de site vd bond, daar zal ook wel een samenvatting staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
kent iemand een leuke budgetlamp voor op een camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
107mb schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 21:59:
kent iemand een leuke budgetlamp voor op een camera?
Een zaklamp met wat tape? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
heb ik al geprobeerd, maar de duck-tape zorgt ervoor dat ik de zoomknop niet meer kan bedienen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sweeper73 schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 18:54:
[...]

Als je een korte samenvatting kan geven zou dat mooi zijn!
http://www.kieskeurig.nl/...D54A3C125729C004B817E.htm
op de (lastig kopieerbare) site vd bond staat zijn broertje de GS60 als voordelige keuze. De GS80 scoort wat beter maar is ook duurder.

Test op volgorde.....
Merk en type Testoordeel Richtprijs Prijsrange Beeldkwaliteit Geluidskwaliteit
Sony DCR-HC47 63 €400 €360-450 59 60 beste koop
Hitachi DZ-HS300 63 €450 €- 63 58
Canon MD150 61 €370 €330-410 66 44 beste koop
Sony DCR-DVD106 56 €400 €360-450 54 59
Sony DCR-HC27 54 €290 €230-330 55 60
Panasonic NV-GS80 54 €330 €300-400 54 54
Canon MD130 54 €320 €300-370 47 42
Canon MVX450 54 €500 €375-539 53 52
Panasonic NV-GS60 53 €270 €250-330 52 55 voordelige keuze
Canon MV950 51 €380 €299-449 51 37
Canon MV900 51 €250 €199-329 51 36
Canon MV930 48 €360 €332-399 51 24
JVC GR-D720 47 €270 €220-300 46 56
Panasonic NV-GS27 47 €280 €229-329 44 48
JVC GZ-MG21 44 €400 €379-549 36 50
Sony DCR-DVD105E 44 €370 €335-499 48 30
JVC GR-D340 41 €290 €239-349 39 38
Samsung VP-D361 37 €200 €199-279 36 29
Samsung VP-DC161 36 €430 €379-479 29 38
toon volledige bericht
effe copyen naar word en tabs tussen zetten.....
De prijzen lijken me al weer achterhaald. De GS80 kost tussen de 260-290 euro via internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Ik heb die consumentenbond test ook gezien. De NV-GS320 stond er ook bij. Kreeg de meeste punten, maar geen eervolle vermelding. Waarschijnlijk vanwege de prijs (die idd ruim 125 euro hoger stond aangegeven dan het beestje in werkelijkheid kost.

Ik heb mijn GS320 afgelopen vrijdag binnen gekregen en de eerste stukjes film mee geschoten. De kleuren zagen er zowel op tv als op de computer absoluut prachtig uit!
Iets minder vond ik de scherpte als ik de video full-screen afspeelde op mijn computer. Je zag bij bewegingen dat lijnen gingen kartellen en dat de scherpte net niet ideaal was. Dat kan natuurlijk komen door het resolutieverschil. Ik had widescreen opgenomen en dat wordt dan uitgerekt naar de 1280 pixels breedte van mijn LCD monitor. Dit is mijn eerste camcorder dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal op dit punt. Ik ga vanavond even verder spelen en dan ook een DVDtje of AVI maken om op mijn tv af te spelen om te zien hoe het er dan uitziet.

Mijn verdere ervaringen tot nu toe:
  • Het vaak vervloekte bandje van de Panasonic (voor je hand om 'm vast te houden) zit bij mij best goed. Bij mijn vader had ie wel kantelneigingen. Is dus een beetje persoonlijk. Voor mijn niet heel grote hand zit ie ok
  • Ik heb er meteen een grote batterij bij gekocht (31 euro voor een Ansmann CGA-DU21. Past perfect) en gemerkt dat je wellicht beter voor de DU14 of zelfs nog een maatje kleiner kunt gaan. De DU21 steekt namelijk behoorlijk uit naar achter, waardoor je bijvoorbeeld de zoeker niet meer kunt gebruiken.
  • Zo'n automatische lensdop is waarschijnlijk wel handig, want ik vergeet voortdurend om de mijne eraf te halen (en omdat in de handleiding staat dat als je 'm er niet eerst afhaalt voor je 'm aanzet de automatische witbalans fout kan gaan, zet ik 'm dan dus eerst weer uit, haal die dop er alsnog af en zet 'm weer aan).
Qua bewerkingsprogramma heb ik gisteren Pinnacle Studio Plus 11.1 geinstalleerd. Daarmee ging het via firewire overhalen van de beelden op mijn bandje in ieder geval prima. Ik moet nog wel een beetje spelen met hoe ik het makkelijkst de juiste stukken uit de beelden knip om er een leuk filmpje van te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

martdj schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 10:14:
Ik heb mijn GS320 afgelopen vrijdag binnen gekregen en de eerste stukjes film mee geschoten. De kleuren zagen er zowel op tv als op de computer absoluut prachtig uit!
Iets minder vond ik de scherpte als ik de video full-screen afspeelde op mijn computer. Je zag bij bewegingen dat lijnen gingen kartellen en dat de scherpte net niet ideaal was. Dat kan natuurlijk komen door het resolutieverschil. Ik had widescreen opgenomen en dat wordt dan uitgerekt naar de 1280 pixels breedte van mijn LCD monitor.
dat kan ook van de software afhangen. Onbewerkt en bewerkt met Windows Moviemaker in avi (DV-avi) geen probleem, maar hoe mooi ConvertXtoDVD ook is, na rendering hiermee heb ik dat ook.
Helaas kun je met Moviemaker geen DVD renderen (vob), maar na een paar testjes blijk ik prima resultaat zonder "kartellen" te hebben met Nero Vision. Btw, ik heb de GS300.
PS: ik had de prijs vd tabel idd gemaximaliseerd tot een bepaalde waarde (zijn budget...)

opm: soms wil renderen zonder of een kleiner voorbeeldscherm een beter resultaat geven.....
ui de readme van panasonic software...:
2. Notes for using

1. If a condition preventing video from being recorded, such as
picture distortion, is encountered during recording, then
restart Windows in accordance with the operating instructions.
Also, if other application software is used during recording,
picture distortion or other harmful phenomena may occur, leading
to incorrect recording. Exit the other application software and
resident programs such as virus-checking programs beforehand.
It is recommended that this software be used only when other
application software and resident programs are exited.

2. The original video size of the preview images shown on the
MotionDV STUDIO should not be 100%.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 19701 op 06-08-2007 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Ik heb de virusscanner etc niet uitgezet, maar ik had 0 lost frames. Ik zou zeggen, digitaal is digitaal dus bij 0 lost frames heb ik het ideale resultaat. Daar maakt die virusscanner niets bij uit.
Er staan wat dat betreft wel meer dingen in de handleiding waar ik mijn bedenkingen bij heb. Mijn computer eerst helemaal uitzetten voor ik de firewire kabel in mijn camera (die uit staat) steek lijkt mij bijvoorbeeld ook nogal overdreven.

[ Voor 37% gewijzigd door martdj op 06-08-2007 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik had bij die rendering ook geen lost frames.... toch "kartellen" ....
Kan dus ook een programma afhankelijkheid zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Anoniem: 19701 schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 13:23:
ik had bij die rendering ook geen lost frames.... toch "kartellen" ....
Kan dus ook een programma afhankelijkheid zijn...
ok. verassend. Ik zal vanavond eens kijken met andere software dan. Nero Vision heb ik er bij mij geloof ik ook wel opstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb hem (eerst) gecaptured met Moviemaker zonder (!!) voorbeeld scherm....
succes.....

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 19701 op 06-08-2007 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228521

Heeft iemand nog beelden van de Sonr DCR SR72? Ik ben namelijk van plan om deze camera te kopen.
Zijn er ook nog mensen die deze camera hebben? Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Anoniem: 19701 schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 13:34:
ik heb hem (eerst) gecaptured met Moviemaker zonder (!!) voorbeeld scherm....
succes.....
Vanavond even geprobeerd en zowaar, idd VEEL beter beeld. De onscherpte totaal verdwenen. Toen toch Pinnacle nog eens geprobeerd met dezelfde zaken als virusscanner, Skype etc disabled. Zelfde resultaat als voorheen. Soomige scenes heel onscherp als ik het Full screen afspeel. Vervolgens de .avi file van Pinnacle in Movie Maker geimporteerd. Resultaat: Exact hetzelfde beeld als het eerder met Movie Maker opgenomen beeld.
Conclusie: Pinnacle geeft in zijn Full screen beeld een vervormd beeld/een vergrote versie van het kleine voorbeeldscherm. Even zoeken in de instellingen dus en zowaar kom ik in de video-/audio-instellingen de optie "Voorbeeld op volledige resolutie inschakelen" tegen. Die aangevinkt en weer geprobeerd en toen zag het er wel hetzelfde uit als in Movie Maker. Uiteindelijke conclusie dus: Ik ben een prutser :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Misschien wordt het is tijd om een professioneel pakket te gebruiken zoals Adobe Premiere en Sony Vegas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Tsja, toch is het de vraag wat zo'n professioneel pakket voor meerwaarde zou bieden boven Pinnacle Studio Plus 11. Meer nuttige effecten? Eenvoudiger editten? Ik weet het niet. Ik heb mijn vader ooit Pinnacle Studio gegeven omdat dat voor n00bs als mijn vader goed te begrijpen is. Het heeft een hoop effecten. Video opnemen en editten gaat eenvoudig. DVDs maken ook.
Een ding wat al wel snel beter is dan in Pinnacle Studio zijn DVD menu's, want dat stuk is bij Pinnacle naar mijn idee niet zo goed ontwikkeld. Of dat genoeg is om de tijd te investeren om een ander pakket te leren kennen weet ik echter nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Teveel effecten leidt mi af en/of schiet al snel zijn doel voorbij...
De eerste keer is het voor de kijker ah.....maar teveel verveelt al heel snel. En probeer maar eens origineel te zijn of te blijven zonder overkill.....
Functionaliteit wint het mi al snel bij het editen van de meeste films, aparte films daargelaten (juist omdat het efffect er in moet).

Ik heb nu al een aantal programma's geprobeerd:
* MotionDV STUDIO LE for DV\MotionDVSTUDIO die bij de camera zit lijkt mooier kan in principe ongeveer net zoveel als Moviemaker.

* Adobe Premiere elements: kan wat meer, maar de tijdslijn bij Moviemaker werkt zeker zo prettig,
geen scene splitsing (als je met Moviemaker gecaptured hebt, andersom nog niet getest)
* Adobe Premiere Pro; kan teveel voor mijn persoontje, nvt

* Nero Recode: niet echt intuïtief, kan geen output naar DV-avi aan (althans niet ontdekt).

* Moviemaker zeer intuïtief, kan wat er basaal moet. Kan ook weer DV-avi uit om terug op tape of HD te zetten. Nadeel: geen DVD met vob mohgelijk, maar daar gebruik ik Nero Vision voor.

Engels is totaal geen probleem, ik heb ook wel wat open source programma's geprobeerd, maar niet echt handig nog. Lang niet alle programmma's hebben auto scene splitsing, erg handig in Moviemaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fybz
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-01 16:14
Sir_Hendro schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 12:24:
[...]

Met Vegas kan je ook uitrekken en verkorten door de CTRL toets ingedrukt te houden en dan de audio clip zo lang te maken als je video clip.
Thx, zal er binnenkort eens naar kijken.

Andere vraag: heeft iemand ervaring met acculaders van het merk Jupio?
Ik zoek een acculader voor mijn Sony DCR-SR290E videocamera, maar de orginele sony lader ( AC-VQH10) vind ik wel wat aan de dure kant (109,- bij cameranu.nl).
De lader van Jupio (LSO0006) is daarentegen een stuk goedkoper (24,95):
http://www.camerastore.nl..._Sony_NPFP_en_NPFH_Serie/

Edit: deze van Hahnel heb ik ook nog gevonden (50,-): http://www.cameranu.nl/artikel/3036/H_hnel_MCL_103_Sony.html

[ Voor 7% gewijzigd door Fybz op 08-08-2007 11:56 ]

i7 2600k 4ghz/mugen 3/corsair ddr3-1600-16gb/asus p8p67 pro/crucial m4/sapphire hd5850 oc/iiyama e2473hds-b1/corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
martdj schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 15:07:
Tsja, toch is het de vraag wat zo'n professioneel pakket voor meerwaarde zou bieden boven Pinnacle Studio Plus 11. Meer nuttige effecten? Eenvoudiger editten? Ik weet het niet.
Je kan met Sony Vegas mooie interfaces ontwerpen. Stel je maakt een soort aankondigings video dat je zeg maar je video beeld klein in de hoek hebt en daar omheen een mooie interface. Zo had ik laatst een soort test fragment gemaakt van het nieuws.

Dit is hem (20MB)

Het design van die background heeft me wel wat werk gekost. Het wegrenderen duurde helemaal insane lang. 6 uur !!! Maar ik heb hem nu los als video file zodat deze niet meer opnieuw gerenderd hoeft te worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Sir_Hendro op 08-08-2007 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Sir_Hendro schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 13:24:
[...]
Je kan met Sony Vegas mooie interfaces ontwerpen. Stel je maakt een soort aankondigings video dat je zeg maar je video beeld klein in de hoek hebt en daar omheen een mooie interface. Zo had ik laatst een soort test fragment gemaakt van het nieuws.

Dit is hem (20MB)

Het design van die background heeft me wel wat werk gekost. Het wegrenderen duurde helemaal insane lang. 6 uur !!! Maar ik heb hem nu los als video file zodat deze niet meer opnieuw gerenderd hoeft te worden.
Ziet er erg strak uit! Ik zal binnenkort eens met wat programma's gaan proberen om te zien wat wat kan. Ik ben er nog niet uit welk Videobewerkingsprogramma ik uiteindelijk ga gebruiken.
Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste

Let op:
Let op dat dit geen "welke camera moet ik kopen :? " topic is! Wil je goed advies, doe dan eerst je eigen research en kies alvast wat modelen uit, en ga ook even in de winkel kijken hoe ze voelen en eruit zien!