Het grote digitale video camera topic deel II Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:
  • 153.379 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Alle 47 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Topicstarter
Ik zit op een UMTS verbinding en ga dus geen youtube filmpjes bekijken. Afgaande op je eerdere opmerkingen neem ik aan dat je hier een vuurwerkshow laat zien. Voor het filmen van deze zaken heb je te maken met extreem weinig licht en de camera gebruikt licht om scherp te stellen (of beter contrastverschillen). Aangezien het vuurwerk sowieso plaatsvindt op een afstand van >10 meter (hoop ik voor je :P ) kun je de camera gewoon op MF zetten met de focus op oneindig. Je hebt dan geen last meer van een zoekende AF. Wat ook helpt is de camera op statief zetten (geen idee of je dat al hebt gedaan!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-04 18:57
Zit er wel stabilisatie op die camera? Het beeld schokt namelijk aardig en als er al stabilisatie op zit, doet deze nauwelijks iets. Filmen in het donker met een goedkopere camera is sowieso lastig omdat deze veel licht nodig hebben en als er dus heel weinig licht is, krijgen ze problemen met scherpstellen. Je had het beter kunnen filmen met een statief aangezien de camera zo een stuk minder beweegt en dan gaat het scherpstellen vaak een stuk beter. Daarnaast heb je dan geen last van tril bewegingen van je hand die worden 'uitvergroot' tijdens het zoomen, dat viel namelijk erg op bij je filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:19
MPeek schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 13:22:
Zit er wel stabilisatie op die camera? Het beeld schokt namelijk aardig en als er al stabilisatie op zit, doet deze nauwelijks iets. Filmen in het donker met een goedkopere camera is sowieso lastig omdat deze veel licht nodig hebben en als er dus heel weinig licht is, krijgen ze problemen met scherpstellen. Je had het beter kunnen filmen met een statief aangezien de camera zo een stuk minder beweegt en dan gaat het scherpstellen vaak een stuk beter. Daarnaast heb je dan geen last van tril bewegingen van je hand die worden 'uitvergroot' tijdens het zoomen, dat viel namelijk erg op bij je filmpje.
Ja, er zit stabilisatie op, vandaag de camera nogmaals meegenomen toen we met de hond het park in gingen.

Beeld is wel stabiel te krijgen zonder statief, thja, ik vraag ook nogal wat van dit camera'tje, denk toch dat het een wat duurdere wordt.. :)

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Niet om het een of ander, maar dit soort producten blijven mij toch wel het gevoel te geven dat je al nogal veel van de camera vraagt wanneer je filmt met minder dan 3000 lux met egale belichting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedme
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-04 10:57
Ik denk dat je toch echt teveel verwacht van een camera die nog geen 170 euro kost.
Er zit dan welliswaar stabilisatie op, maar die EIS (electronische stabilisatie) en geen OIS (optische stabilisatie). Bij EIS wordt het beeld electronisch gestabiliseerd, wat altijd slechter is dan optische stabilisatie.

En er kan dan welliswaar "Full HD" op de camera staan, maar dat wil nog niet zeggen dat de camera ook daadwerkelijk "Full HD" filmt (dus echt in een resolutie van 1920x1080i).

De camera neemt op een resolutie van 1440x1080p op en men noemt dat al snel "Full HD".
Is het dus echter niet.

Maar al met al is het geen slechte camera voor zijn geld. Zolang de verwachtingen maar niet te hoog zijn.

Just my 2 cents ;)

Tesla Model 3 SR+ | Pearl White | 18" no aero caps | Black vegan leather seats | Black interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sterker nog, er zijn niet veel camera's die echt FullHD opnemen (hetgeen 1920x1080P is). Zelfs modellen die volgens de specs in een dergelijk formaat filmen, filmen in feite 1080i, maar door het frame te herhalen krijg je 1080P. Het is een makkelijke manier om reclame te maken, maar niemand die je afstraft als je het niet zo nauw neemt met de specs (wat dacht je van "1080P upscaling" op de doos van een DVD speler, hoewel hier niks aan gelogen is).

Of je nu OIS of EIS hebt, HD blijft gevoeliger voor beweging dan SD beeld. Over het algemeen genomen is OIS inderdaad superieur aan EIS.

Edit: en om alles even in perspectief te plaatsen: naar mijn mening mag je voor 200 euro beeld en geluid verwachten. De rest is mooi meegenomen. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 13-10-2009 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 283225

Goedenavond heren,

Ik heb net weer eens mijn Sony DCR-HC23 tevoorschijn gehaald en zou graag nog wat film materiaal op mijn PC zetten.
Enkel heb ik 2 jaar na aanschaf een nieuwe PC met Vista 64 Bit, deze schijnt niet compatible te zijn.

Zijn hier tips en trics voor? Of moet de Camera die nog in prima staat is weer eens weggeflikkerd worden na 2 jaar omdat hij niet met zijn tijd mee kan?

Bij voorbaad dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mash85
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-09-2024
Dag Iedereen,

ik heb (had, namelijk gesneuveld, tape blijft vastzitten...) een Canon MVX 25i camcorder waar ik zeer veel mini DV tapes heb gefilmd. Nu ben ik opzoek naar een nieuwe camcorder. Mijn oog is gevallen op de Canon HV40 omdat deze ook met mini DV tapes werkt. Kan deze echter mijn oude tapes nog uitlezen (moet er namelijk nog enkele verwerken) en ook nog opnieuw gebruiken? Kan dit nergens terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@pimpy42: je zou je even kunnen verdiepen in virtualizatie, hoewel ik daar niet bekend genoeg mee ben om te garanderen dat het werkt (plus het hangt af van je proc en de beschikbaarheid van WinXP).

@Mash85: mooie camera, jammer dat ie stuk is. Ja, de HV40 gaat alles doen wat je wilt. De camera staat zeer hoog aangeschreven, maar...

ik ben zelf geen voorstander van miniDV juist vanwege gekloot met miniDV tapes. Wellicht is het interessant (en er zijn zeker redenen waarom HDV wel interessant is, één ervan is dat ie niet met AVCHD werkt, wat bij veel mensen toch problemen geeft) om over te gaan op een solid state of HDD camera. Je moet dan alleen even een camera zien te lenen/huren/2e hands kopen voor het overzetten van je huidige tapes. In mijn opinie koop je nu een camera op tape vanwege de verkeerde redenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-04 16:00

jbr

Right back @ ya

Het valt me op dat in pair wise comparisons op http://www.camcorderinfo.com/ de Panasonic TM300 heel vaak als winnaar uit de bus komt, maar dat deze cam in dit topic eigenlijk nauwelijks besproken wordt. Zou dit alleen aan de redelijk forse prijs van ongeveer 1000 euro liggen of zijn er andere redenen te bedenken die bij een gestandaardiseerde test bijvoorbeeld onderbelicht blijven?

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-03 20:38
averagegamer schreef op maandag 28 september 2009 @ 00:11:
Hallo,
Ik weet dat je een flink systeem moet hebben om HD materiaal te kunnen afspelen en bewerken op je pc, ik heb maar een bescheiden laptopje met AMD Turion X2 Dual Core RM70 2 GHZ, 3 GB werkgeheugen en ATI Radeon HD 3650 videokaart, maar volgens een kennis van met ongeveer dezelfde systeemspecs zou het wel zo moeten zijn dat de onbewerkte filmpjes van mn hd-camera in mts-extentie zonder schokken afspelen in bewerkingssoftware. Ik gebruik Vegas 9 en volgens hem zou het met vegas 7 of 8 wel moeten werken, maar dat lijkt me vreemd. Wel is het zo dat mn laptop niet helemaal fantastisch werkt sinds ik van Vista naar XP ben gegaan, dus mss dat er iets mis is met drivers ofzo? Maar geen id of dat er iets mee te maken heeft. Kunnen jullie me verder helpen? Heb ook al geprobeerd een of ander codecpack te downloaden, maar dat werkt ook niet. Het beeld blijft heel schokkerig met een te lage fps denk ik?
Iemand een idee?

Als ik er een filmbestandje van maak dan hapert ie niet, maar loopt ie in slow motion in bv wmp :S

Ik heb de laptop twee keer weggebracht wegens verschillende problemen met de laptop en het bleek uiteindelijk dat de pc te weinig ondersteuning heeft om XP goed te draaien, ondanks de drivers, want de laptop is op Vista gebouwd. De juiste codecs en drivers zouden wel geinstalleerd moeten zijn, maar naar het videogedeelte hebben ze niet uitgebreid gekeken omdat ze daar naar eigen zeggen weinig verstand van hebben en ze verwezen me door naar de computerfora. Ze konden dus ook niet zeggen of het slecht functioneren van XP ook oorzaak is van de slechte afspeelprestaties.

Heb ook geprobeerd het .mts bestand meteen in VLC af te spelen, maar dat is helemaal een drama, hele lage kwaliteit en het lijkt meer of je naar een foto diashow kijkt, hij verschiet een paar keer van beeld, maar over het algemeen kijk je naar een frozen image 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnGTR
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01 13:23
Interessant dit. Ik heb me er eerlijk gezegd niet in verdiept omdat ik het altijd gewoon direct importeer en daarna render als 8mbps .wmv. Kwaliteit daarvan is ook spatzuiver. Gebruik zelf ook Sony Vegas 9 Platinum.

Direct de .mts file's afspelen wil ook bij mij niet. Echter stoor ik me er dus niet zo erg aan. :)
Ik heb trouwens een 8800GT dus die zou 't ook moeten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
  • Laatst online: 28-03 20:38
MarijnGTR schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 21:34:
Interessant dit. Ik heb me er eerlijk gezegd niet in verdiept omdat ik het altijd gewoon direct importeer en daarna render als 8mbps .wmv. Kwaliteit daarvan is ook spatzuiver. Gebruik zelf ook Sony Vegas 9 Platinum.

Direct de .mts file's afspelen wil ook bij mij niet. Echter stoor ik me er dus niet zo erg aan. :)
Ik heb trouwens een 8800GT dus die zou 't ook moeten trekken.
Als ik het bestand importeer en er dan een filmpje van maak in AVCHD doet ie het ook niet goed en ik wil juist de mogelijkheid hebben in de filmpjes te kunnen knippen. Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Mn laptop is voor een deel waardeloos zo :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-04 20:25
Nou ik wil ook weer een nieuwe cam. Hoeft niet binnen een maand de kleine komt pas in mei namelijk :)
Dat is dus ook de reden van aanschaf.
Wat ik graag zou willen zijn goede resultaten bij slecht licht
en een budget tot zeg 400 euro
Ik heb wel een 42" HD ready plasma en bluray speler maar nog geen brander.
(full) HD kwaliteit is dus wel een pré maar geen must, gezien de prijs eigenlijk ook beetje moeilijk.

Ik heb zelf de HDR ..-105 van sony in gedachten die zou beter moeten presteren in slecht licht wegens de EXMOR cmos sensor, maar deze heeft geen optische stabilisatie. Ook is de HDD variant toch een stuk duurder als de flash variant en ik film meestal niet meer als een uurtje dus dat zou voldoende moeten zijn.
Ook de JVC HD300 is een optie maar ook geen optische stabilisatie en geen EXMOR sensor.

Welke richting moet ik het dan gaan zoeken of moet ik de lichteis laten vallen of buget opschroeven (wat niet echt mogelijk is gezien de aankomende uitgaven voor de babykamer en alles wat erbij hoort)

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zou voor een MOS sensor gaan..... Wat het zegt? Helemaal niks, aangezien het een marketingnaam is voor de sensor vanuit de fabrikant. De grootte van de sensor zegt meer dan de naam in ieder geval. Binnen jouw prijsklasse kun je niet een camera vinden met een grote sensor, HDD, High-def en optische beeldstabilisatie. Het hangt er een beetje vanaf wat je belangrijk vindt, maar ik zou eens kijken naar de Canon HF200, de Sony CX105 en de Panasonic SD100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-04 20:25
en welke van die drie heeft dan welke pluspunten ? de CX105 is nu met de cashback actie onder de 400 te verkrijgen de andere 2 zie ik boven de 500 euro uitkomen.
het is de bedoeling om dadelijk te kleine te kunnen filmen (zonder bouwlampen te gebruiken) en tijdens (motor)circuitdagen aan de zijlijn. Eventueel ook tijdens feesten in grote feesttenten tijdens motorritten.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Ik ben de laatste dagen zoveel mogelijk informatie gaan opzoeken over film/video etc.

Wat ik mis is een site voor beginners waarin in simpele bewoording wordt uitgelegd wat framerates zijn, wat interlacing is, wat 35mm film is, etc. Ook de basic filmtechnieken zou ik wel willen leren.

Maar goed, even concreet. Ik vraag me namelijk het volgende af: waarom zou je in 24p willen filmen als je het later toch weer voor PAL gaat omzetten naar 25p? De 24p "film-look" ben je dan toch kwijt (in hoeverre je dat merkt...)? Is dat nou gewoon tijdverspilling of ligt dat aan mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
harley schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 22:23:
en welke van die drie heeft dan welke pluspunten ? de CX105 is nu met de cashback actie onder de 400 te verkrijgen de andere 2 zie ik boven de 500 euro uitkomen.
het is de bedoeling om dadelijk te kleine te kunnen filmen (zonder bouwlampen te gebruiken) en tijdens (motor)circuitdagen aan de zijlijn. Eventueel ook tijdens feesten in grote feesttenten tijdens motorritten.
Kijk even naar de topic waarschuwing (boven de quick reply box). Ik help je even op weg, zodat je gerichter kunt zoeken. :)

Om toch nog een beetje meer te helpen: de Canon heeft alles, de Sony mist een OIS en de Panasonic mist een grote sensor!

offtopic:
Houdt er rekening mee dat de Sony filmt op MS Duo kaartjes met een hoge doorvoersnelheid (Ultra van Sandisk bijv). Deze zijn duurder dan de SDHC kaartjes. Bijvoorbeeld. tegenover SDHC geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedme
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-04 10:57
Ik heb afgelopen week via Marktplaats een Sanyo Xacti HD1000 gekocht, nadat ik behoorlijk veel reviews op internet gelezen heb. Veel mensen zijn uitermate tevreden over deze camera, al is deze inmiddels al wat ouder.

Natuurlijk heeft de camera zo zijn tekortkomingen, zoals geen OIS maar EIS en filmen in 1080i i.p.v. 1080p, maar hij heeft ook zo zijn voordelen. Zo gebruikt de camera geen AVCHD codec maar de AVC/H.264 codec, waarmee minder problemen zijn.

En wat mij vooral aanspreekt aan deze camera is de "pistool" greep/look en hij is echt enorm klein.
Erg handzaam dus.

Al met al ben ik enorm tevreden over deze camera.

Ik zit alleen met 1 klein "probleemje" en hoop dat iemand dit ook een keertje gehad heeft en mogelijk een oplossing weet :

Ik heb voor deze camera ook een 16 GB SDHC kaartje van Transcend gekocht, de camera moet deze gewoon goed kunnen ondersteunen (FAT32). Stop ik het kaartje echter in de camera, dan de cam dat ik deze moet formatteren (quick of full format). Doe ik full format dan wordt kaartje wel geformatteerd. Zet ik dan de camera uit en weer aan, dan vraagt de cam weer om het kaartje te formatteren.
Die ik echter een quick format, zet de cam uit en weer aan, dan vraagt daarna de cam wel weer om te formatteren maar formatteert hij eigenlijk niet. M.a.w. de gegevens op het kaartje blijven gewoon staan.
Formatteer ik eerst de kaartje op de PC (binnen Vista en op FAT32), dan heeft dat geen enkel effect.

Iemand dit wel eens gehad ?

Tesla Model 3 SR+ | Pearl White | 18" no aero caps | Black vegan leather seats | Black interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gremen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 16:55
Ik heb ondertussen een canon HF200 gekocht en deze bevalt prima.

Nu het omzetten naar mpeg/avi nog uitzoeken. Pffff al die opties naar welke resolutie, welke codec en welke verhouding je pixel moet krijgen!??! Snap er nog niet zo veel van, maar ga alles wel een keer proberen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyGJ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:26

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

Aantal maanden terug zag ik een camera bij de media markt (Leeuwarden), was een zwarte camera met een externe mic boven op, echter weet ik niet meer welk merk / type het was en of deze er momenteel is. Heeft iemand deze misschien nog zien staan en misschien ook weet welke merk / type het is? :)
Prijs weet ik zo niet meer uit mijn hoofd.

Voor de rest ben ik wel op zoek naar een camera waar een externe mic op aangesloten kan worden alleen ben er nog niet helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
Ik zit er eigenlijk aan te denken om een leuk setje lenzen aan te schaffen en toen kwam ik tijdens mijn zoektocht uit bij de Raynox DVR-1002 set. Heeft iemand daar misschien ervaring mee? Het is een set met een 2.0X tele lens en een 0.65X wide lens en ik heb de set bij een winkel gevonden voor 49 euro, dus de prijs is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SpeedyGJ schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 23:06:
Aantal maanden terug zag ik een camera bij de media markt (Leeuwarden),
Dan bel je ze toch even? Vziw onder nummer: 058-2344962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin.heukels
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-12-2020
hellup... kom er niet uit met al die vergelijkingen...

ben het JVC, Sony, Panasonic en Canon forum en de consumentenbond en alle GoT's al afgegaan, maar kom er niet uit...

omdat mijn netbook geen HD-1080 trekt en ik ook geen Full HD TV heb ben ik op zoek naar een gewone SD.

ik zoek een camcorder met:
- opname op SD flash geheugen
- optische stabilisatie OIS ipv electronisch
- goede CCD (minimaal 1/6")
- goede lichtopbrengst binnen
- liefst een kwaliteit lens

enige die ik vond met OIS was een Panasonic SDR-S26, maar die heeft een 1/8" en slechte score bij consumentenbond....

wie weet raad?

one life, live it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 280399

Ik ben aan het twijfelen over de aanschaf van een videocamera, mijn oog is gevallen op de volgende modellen:

- JVC GZ-MS120
- Canon Legria FS200

Zoals je ziet gaat het hier niet om het zware werk, maar meer voor experimentele doeleinden. Ik heb over de GZ-MS120 erg veel positieve reacties gelezen, over de Canon is nog niet super veel geschreven.

Nu heeft Canon een externe mic en de JVC niet. Nu is mijn vraag, is dit van groot belang bij deze prijsklasse en de doeleinden waarmee ik wil gaan filmen? (Point-en-shoot indoor/outdoor)

Verder zag ik dat de max. resolutie per CCD van de JVC wat hoger ligt t.o.v. de Canon, is dit merkbaar, want ik weet verder niet hoe het zit met de kwaliteit van de lenzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Heeft iemand weet van een camera waarvan je de focus en zoom kan besturen via de pc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ward Vr schreef op zondag 13 december 2009 @ 19:41:
Heeft iemand weet van een camera waarvan je de focus en zoom kan besturen via de pc ?
Poeh, ik weet dat sommige camera's een LANC aansluiting hebben om ze bedienen vanaf afstand, maar ik ken ze niet die je vanaf de PC kunt aansturen.
Anoniem: 280399 schreef op zondag 22 november 2009 @ 17:57:
Ik ben aan het twijfelen over de aanschaf van een videocamera, mijn oog is gevallen op de volgende modellen:

- JVC GZ-MS120
- Canon Legria FS200

Nu heeft Canon een externe mic en de JVC niet. Nu is mijn vraag, is dit van groot belang bij deze prijsklasse en de doeleinden waarmee ik wil gaan filmen? (Point-en-shoot indoor/outdoor)
De modellen liggen dicht bij elkaar. Aangezien ze marginaal gewijzigd zijn tov vorige jaar en er over de modellen van dit jaar nog maar bar weinig is geschreven denk ik dat de JVC binnen een iets helderder plaatje geeft en de Canon buiten wat scherper is. Verder heeft de Canon idd een mic in (handig wanneer je betere audio wilt, maar minder compact/mobiel). De JVC heeft als voordeel dat ie 2 SDHC slots heeft (:?) en belangrijker 3 jaar garantie, waarbij je bij de Canon blij mag zijn als de verkoper de wettelijke twee jaar honoreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noalert
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-03 13:02
Over een kleine maand vertrek ik voor een half jaar naar Zuid-Afrika. Ik ga daar studeren en verslag doen van onder andere (allerlei zaken rondom) het WK voor een aantal media. De bedoeling is om daar ook filmpjes te gaan maken. Daarvoor ben ik dus op zoek naar een camera. Mijn budget is maximaal 1000 euro, maar liefst (veel) minder. Aangezien ik de camera in onder andere het vliegtuig moet meenemen is een compacte camera handig. Maar van de andere kant komt een grotere camera weer professioneler over.

Op dit moment twijfel ik tussen:
- Een oudere, grotere semi-professionele camera met mini-DV (Canon XM1/2 bijvoorbeeld). Voordeel: uitstraling, degelijk. Nadeel: mini-DV, oud (dus misschien grotere kans op defecten).
- Een nieuwere, kleinere consumentencamera uit het hogere segment met harde schijf (JVC Everio HD7 bijvoorbeeld). Voordeel: harde schijf, HD (niet direct noodzakelijk, wel mooi met oog op toekomst), compact. Nadeel: uitstraling, mindere kwaliteit?.

Bij beide opties wordt het hoogstwaarschijnlijk een tweedehandsje, vanwege de prijs. Aan accessoires heb ik minimaal een externe mic nodig, liefst twee (richtmicrofoon en interviewmicrofoon).

Wat zouden jullie doen? Beide genoemde opties zitten tweedehands rond de 600-800 euro, afhankelijk van de accessoires. Ik heb eigenlijk een hekel aan mini-DV, maar de vraag is of ik alleen daarom voor een consumentencamera moet gaan. Ideaal zou een semi-professionele camera zijn die op harde schijf opneemt, maar die zijn (logischerwijs) tweedehands nog onvindbaar en nieuw echt te duur (2000+).

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er is geen enkele noodzaak voor HD in dit geval. Ik zou me richten op een camera met XLR aansluitingen of een beachtek achtige XLR adapter kopen. Nadeel van een consumentencamera is dat je daar de prijs van de beachtek bij moet rekenen. Serieus verslag doen van iets zonder XLR is imo onmogelijk. Minijack kraakt veel te veel wanneer er beweging in de mic zit. Zeker bij interviewen is dat het geval. Vergeet ook niet van die langharige windkappen te kopen. Die reduceren windruis met ongeveer 18 dB, hetgeen extreem veel en strikt noodzakelijk is bij buiten gebruik. Verder heb je misschien ook nog zaken als een statief (geeft veeeel rustiger beeld) en een lamp(?) nodig? Al met al een grote investering als je het goed wilt doen :)

Laat maar even weten wat je al hebt, of wat je van mijn commentaar so far vindt. Dan neem ik dat als uitgangspunt voor een volgende reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noalert
Dank voor je tips. Een statief koop ik niet in NL vanwege transport. De grote vraag is en blijft nu in eerste instantie: consumentencamera met harde schijf of oude semi-pro camera met mini-DV. En daar ben ik nog steeds niet uit, hoewel ik wel een beetje naar de eerste optie neig.

Ik vraag me alleen af hoe groot de tijdswinst van het inladen van een harde schijf (aangezien die beelden vast geconverteerd moeten worden door Avid/Final Cut/Premiere) tegenover mini-DV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik neem aan dat dat wel meevalt. Indien je gebruik maakt van moderne montage pakketten dan kun je MPEG streams direct in de NLE laden. Pas in de laatste stap ga je encoden, maar dat moet je ook voor DV-AVI. Ik neem in ieder geval aan dat je geen zin hebt om 13 GB/u te uploaden?

Let er bij de aanschaf van een NLE wel op welke formaten hij aankan. AVCHD is een gruwelijk formaat als het aankomt op professionele pakketten en ook dien je dan een erg krachtige computer mee te nemen (geen grapje).

MiniDV kost je de opname tijd om in te laden.

Als je voor een consumentenmodel op HDD wilt gaan, dan zou ik je geen JVC aanraden. Die zijn niet top of the line mbt beeldkwaliteit (check reviews op www.camcorderinfo.com). Ik zou gaan voor een 2e hands Sony SR11 of Canon HG10. Goede beeldkwaliteit en ruime opties op de camera. Als microfoon zou je kunnen kijken naar een Rode VideoMic (niet de stereo) of liever naar een Beachtek adapter icm xlr mics. Je hebt dan bijvoorbeeld een Rode NTG-2 met SM3 en deadcat nodig. Qua interview mic ken ik alleen de Sennheiser E845. Ook hiervoor heb je weer een deadcat achtige kap nodig als je naar buiten gaat. Ga even naar een goede winkel in de buurt om het verschil te merken tussen miniJack en XLR, want ik ga je bijna garanderen dat je in de problemen komt als je miniJack kiest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noalert
Wederom dank voor je reactie. Ik heb behoorlijk wat ervaring met semi-professionele camera's met Mini-DV (deze vooral: http://www.docuvision.nl/Image/ProductVisHigh11749.gif). Ik weet dus wel hoe e.e.a. technisch in elkaar zit. Ik werk op een 3,5 jaar oude MacBook Pro (1e model). Mini-DV trekt die wel (zij het niet van harte). Of AVCHD/Mpeg-2 werkbaar is op deze laptop vraag ik me ten zeerste af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik garandeer je dat dat niet het geval is. Een alternatief is HD op miniDV, genaamd HDV. Dit is een veel mildere codec en kan waarschijnlijk wel op je laptop. Neem desnoods je laptop mee naar winkel en probeer een stukje?

De vraag is nu even wat het allerbelangrijkste voor je is, want dat het een compromis wordt dat is wel duidelijk. Zet voor jezelf op een rij wat een must is en zoek op basis daarvan een camera uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noalert
Zoals al gezegd is HD voor mij geen must, aangezien het waarschijnlijk vooral om internetvideo zal gaan. De meeste high end consumentencamcorders die op HDD/Flashgeheugen opnemen nemen echter ook allemaal op in HD. De vraag blijft nog steeds of de nadelen van mini-DV opwegen tegen de geweldige prijs/kwaliteitverhouding. Momenteel neig ik toch meer naar mini-DV. Met bijvoorbeeld een Canon XM1/2 kan ik gewoon 'meer'. Maar nadeel daarvan is dan weer de leeftijd... Blijft lastig! Maar in ieder geval bedankt voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Laatst online: 23:30

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Mijn zus heeft van de week een SONY CX105 gehaald voor 450 Euro. :/ (300 euro via webshop nu)

Ze had hiervoor een CX30 volgens mij, maar bij schemering zag het beeld er NIET uit. 8)7

Ik raadde haar dus de Sony HD CX105 aan.. :O

Willen we overdag opnemen; best goed beeld. Echter, als we s'avonds of in het donker iets opnemen; veel te lage FPS, en de kwaliteit was zodanig slecht, dat ik me afvraag of het nog een HD camera is. |:(

Overal ruis etc. Wat kan ik eraan doen? En wat zijn jullie instellingen?

Ik denk dat ik de cam maar terugbreng naar Dixons hoor.

Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/9964/naamloosp.jpg

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander69
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Hoi mensen

ik ben nadat onze panasonic DV (SD) camcorder kuren begint te vertonen op zoek naar een nieuwe en dat moet een HD versie worden. Ik zit zelf eigenlijk te denken aan een apparaat met viewfinder (weet eigenlijk niet of het echt nodig is). Ik zit nu te denken aan de canon HG21 maar dat is al weer een wat ouder apparaat. Wie weet of ik daar verstandig aan doe en wat is anders een betere keuze (al dan niet met viewfinder). de camera zou savonds in huis ook goed moeten kunnen opnemen.

Rob

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@salimrmaf: het voorbeeld dat je plaatst is in een donkere gang zonder verlichting aan :? Als ik dat combineer met de prijsklasse die je aangeeft dan vraag ik mij af wat je verwacht. Als low light icm HD en flashgeheugen belangrijk is dan zou ik maar eens hard op zoek gaan naar een Sanyo HD2000. Anderer modellen van andere merken hebben gewoon geen betere low light performance in dat prijspeil (overigens moet je niet gaan klagen over het gebrek aan een goede stabilisator in de Sayno, een beetje vergelijkbaar met de Sony wdb).

@rleever: Als je niet weet of je een viewfinder nodig hebt, waarom denk je er dan eentje nodig te hebben? Als je graag filmt door een zoeker lijkt het me vrij duidelijk, maar als je prima zonder kan, dan beperkt het je keuze aanzienlijk. Het lijkt me een aardig startpunt voor een zektocht om eerst die vraag eens te beantwoorden. Overigens is een Canon HG21 of een Sony SR11 een prima keuze in het -oudere- segment. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander69
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Heel simpel

ik had er altijd een op de panasonic NV-DS27 (ja ik weet het bagger, sorry) en gebruikte die best wel eens. Maar of ik het ga missen geen idee. Ik denk dat het zonder (in mijn geval) ook best wel zou kunnen werken. wat zou een goede keuze zijn dan HF-S10? of is er meer in het leven Max zo rond de 800 euro, hoe minder hoe beter (qua geld)

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schele indiaan
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-04 23:35

Schele indiaan

Zie ik daar een koe vliegen?

Ik ben opzoek naar een camera om product filmpjes te maken voor een webshop. Ik heb al velen camera's bekeken, maar ik zie door de bomen het bos echter niet meer.
Welke camera's zijn hier het meest geschikt voor?

De schele indiaan ziet je altijd twee keer staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Zonder budget is die vraag nogal ruim in te vullen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Commander69 schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 20:38:
Heel simpel

ik had er altijd een op de panasonic NV-DS27 (ja ik weet het bagger, sorry) en gebruikte die best wel eens. Maar of ik het ga missen geen idee. Ik denk dat het zonder (in mijn geval) ook best wel zou kunnen werken.
Je moet je even afvragen wat de reden is waarom je die zoeker gebruikte en of die reden nog bestaat bij aanschaf van een nieuwe videocamera.
wat zou een goede keuze zijn dan HF-S10? of is er meer in het leven Max zo rond de 800 euro, hoe minder hoe beter (qua geld)
Met een budget van 800 euro kun je shoppen in de beste klasse van consumentenland. Hierin zitten de Sony XR500, de Canon HF-S10(0) en de Panasonic TM300. Lees camcorderinfo.com voor reviews van deze modellen. Let er wel even op dat de lichtgevoeligheid voor de Europese variant van de Panasonic lager lijkt te zijn dan dat van de US versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Niet online
Serieus verslag doen van iets zonder XLR is imo onmogelijk. Minijack kraakt veel te veel wanneer er beweging in de mic zit. Zeker bij interviewen is dat het geval
want ik ga je bijna garanderen dat je in de problemen komt als je miniJack kiest!
Mits je fatsoenlijke kabels gebruikt zonder breukjes of slechte contacten is er voor semi pro werk geen vuiltje aan de lucht om mini jack te gebruiken.
beachtek achtige XLR adapter kopen.
Als je een oude DV cam gaat kopen, wil je geen Beachtek van 100 - 250 euro kopen. Die Beachteks zijn er in verschillende modellen. Elk model werkt maar voor een paar type camera's. Dat is mijn inziens een veel te grote investering voor oude technologie.
Als microfoon zou je kunnen kijken naar een Rode VideoMic
Goede gevoelige microfoon. Maar de ophanging is erg slecht, maakt lawaai, dat juist weer opgepikt wordt door die gevoelige microfoon. Kopen, mits je alleen op een statief gaat filmen in een windvrije omgeving en ook niet rond gaat lopen.

Ik zou zelf geen consumentending kopen. Altijd dat gedoe in menu's met handmatige instellingen (als die er uberhaupt al zijn) vind ik erg lastig. Ik heb liever voor elke instelling een makkelijk en snel toegankelijk knopje op de camera.. Zeker als ik Camjo werk aan het doen ben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Paquito schreef op woensdag 23 december 2009 @ 11:06:

Mits je fatsoenlijke kabels gebruikt zonder breukjes of slechte contacten is er voor semi pro werk geen vuiltje aan de lucht om mini jack te gebruiken.
Ik ben het hier ongelooflijk mee oneens. Ik zou alleen gebruik maken van een miniJack mic (voor smi-prof gebruik) wanneer je de mic statisch gebruikt op de camera en je in staat bent om met een gesloten koptelefoon direct de audio te controleren. Ik heb al vaker meegemaakt dat ik met een draadloze mic werkte op een tweede camera, waarbij de mic een revermic was. Ondanks een check van tevoren was deze mic niet helemaal lekker aangesloten waardoor een deel van de audio onbruikbaar was. Ook al gebruik je goede kabels, de aansluiting van miniJack is gewoon niet geschikt voor een bedrijfszekere opname. Als het stekkertje kan bewegen heb je een kraak in je opname, als de stekker er niet goed inzit heb je slecht mono en als je een te lange kabel gebruikt heb je een brom, :N
Als je een oude DV cam gaat kopen, wil je geen Beachtek van 100 - 250 euro kopen. Die Beachteks zijn er in verschillende modellen. Elk model werkt maar voor een paar type camera's. Dat is mijn inziens een veel te grote investering voor oude technologie.
Dit is direct gerelateerd aan de noodzaak voor XLR. True, het is een extra investering, maar wel eentje die je mee kunt nemen naar een volgende camera. Het alternatief is -indien je XLR noodzakelijk vindt- om een camera te kopen met XLR. Deze vallen vaak buiten budget.

Overigens zijn alle Beachteks volgens mij compatible met alle camera's (gewoon signaal door miniJack). Er zit vziw alleen een iets andere weerstand in, waardoor de audio harder of zachter is en de face plate is groter of kleiner.
Goede gevoelige microfoon. Maar de ophanging is erg slecht, maakt lawaai, dat juist weer opgepikt wordt door die gevoelige microfoon. Kopen, mits je alleen op een statief gaat filmen in een windvrije omgeving en ook niet rond gaat lopen.
Imo heb je dan één alternatief: Sennheiser (MKE300/400). Ik denk niet dat je voor een dubbele investering veel beter geluid krijgt. Sterker nog, ik denk dat ik de Rode prefereer. Misschien heb jij nog een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schele indiaan
  • Laatst online: 24-04 23:35

Schele indiaan

Zie ik daar een koe vliegen?

Schele indiaan schreef op woensdag 23 december 2009 @ 10:16:
Ik ben opzoek naar een camera om product filmpjes te maken voor een webshop. Ik heb al velen camera's bekeken, maar ik zie door de bomen het bos echter niet meer.
Welke camera's zijn hier het meest geschikt voor?
Het budget is tot 400 euro.

De schele indiaan ziet je altijd twee keer staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik neem aan dat die beelden alleen in SD kwaliteit vertoont gaan worden? De producten zijn statisch? Of zit hierin beweging in?

Imo is de camera zelf ondergeschikt en zou de focus moeten liggen op een goed statief en een goede studioopstelling (goede achtergrond en goede kleurechte lampen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 337216

Hoi, ook ik heb al wat research gedaan naar videocamera's maar zie door de bomen het bos niet meer. JVC of toch sony? Help?

Het zit dus zo, ik maak filmpjes voor mijn website over hoe ik onder andere make up aanbreng. Ik gebruik hiervoor mijn digitale camera of isight. Ik begin een beetje in te zien dat het tijd is dat ik overstap naar een 'echte' camera. Ik heb iets nodig wat kleuren goed laat zien en niet aanpast. Als ik dus een regenboog oogschaduwlook maak (even overdreven) dan wil ik regenboogkleuren zien, en niet zachte pastelkleuren op mijn ogen. De camera zal verder eigenlijk altijd stil staan, en dicht op mijn gezicht zijn (dus je ziet continue portret, of bovenlichaam). En wat ik ook erg belangrijk vind is het geluid. Ik wil dat mijn stem helder is, en niet dat je nog geruis er doorheen hoort. De opnamen zullen eigenlijk alleen binnen zijn. Dus waar het op neer komt:

-scherp, goed kleuren opnemen
-goed geluid (eventueel met een mic apart)

Ik ben van plan apart nog lampen te kopen, dus hoe hij filmt als het half donker is, of hij schuddend beeld tegengaat enzovoort is iets minder van belang. De filmpjes zijn voor internet, maar ik wil ze ook weleens op mijn tv willen afspelen bijvoorbeeld.

Mijn budget is 500 euro max. Liefs niet te duur, haha! Ik heb veel gelezen en steeds op youtube ook gezocht naar voorbeeldfilmpjes, en het is het net niet, of je ziet niet goed hoe het nou er uit zou zien met goede make up en close up van een gezicht. Ik heb ook onderzocht wat andere make-up guru's gebruiken (uit amerika) en degene waarvan ik het kon vinden, die gebruiken camera's van 1000 euro (HD). Dat is me een beetje te duur, en ik denk ook niet nodig voor youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander69
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Nou mijn nieuwe camera is binnen. Het is een sony xr500v geworden. Iets over budget maar met de cashback actie van sony toch weer goed. Bovendien wel voorzien van een viewfinder.
Maar wat een verademing met deze steadyshot en lichtgevoeligheid. Hier kun je bij lamplicht tenminste een filmpje mee maken van fatsoenlijke kwaliteit.

• Paquito
  • Niet online
Anoniem: 22659 schreef op woensdag 23 december 2009 @ 11:27:

Ik ben het hier ongelooflijk mee oneens.
Imo heb je dan één alternatief: Sennheiser (MKE300/400). Ik denk niet dat je voor een dubbele investering veel beter geluid krijgt. Sterker nog, ik denk dat ik de Rode prefereer. Misschien heb jij nog een alternatief?
Ha. Ik ben het ermee eens dat de minijack een betere controle vereist. Ik gebruikte eerst een xlr kabel met een xlr > minijack convertor die ik gewoon bij een electronicawinkel had gekocht. Nieuw dus. Dat ding kraakte enorm. Signaal dat wegviel. etc. Ik ben vervolgens terug naar mijn leverancier (Feedback) gegaan voor een betere oplossing. Wat bleek. Ze maken zelf XLR > Minijack kabels. En het werkt echt als een tierelier. Ik gebruik een Shure microfoon voor interviews. Die ik ook weer laat afnemen door een interview(st)er. Het draad vliegt dus heen en weer, terwijl we rondlopen. Echt geen problemen. Het ligt naar mijns inziens dus echt aan de kwaliteit kabel en connector die je gebruikt.

Maar natuurlijk. XLR is minder ruis. Betere afstemmingsmogelijkheden. En professioneel. Bij een bedrijfsopname gebruik je sowieso pro apparatuur omdat je daarvoor betaald wordt. Maar als je semi-pro werkt, heb je gewoon een lager budget.

De Rode Videomic heb ik nog steeds. Ik heb het gekraak opgelost door extra elastieken eromheen te wikkelen, zodat ie muurvast in zijn ophanging zit. Echt praktisch is het allemaal niet. De NTG-2 ishet betere werk. Helaas 100 euro duurder. Maar tis niet anders. Feedback geeft je er een mooie xlr > minijack kabel bij als je er om vraagt. En klaar is kees. De NTG-2 heeft namelijk naast phantoom ook een batterij als voeding.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 31-12-2009 12:03 . Reden: Even citaat ingekort ]

Topicstarter
@Maschaa: In een studioomgeving heb je het relatief eenvoudig. Aangezien je kunt bijlichten (en aangeeft dat ook te gaan doen) is lichtsterkte van de camera eigenlijk niet van belang. Wat wel erg belangrijk is imo is een handmatige witbalans mogelijkheid voor de juiste kleuren, de mogelijkheid om een externe mic aan te sluiten en je wilt een lage compressie. Dit laatste is een lastige icm kleurechtheid en ik ben bang dat je dit moeilijk in reviews gaat terugvinden. Door de compressie in de opname krijg je kleurvlakken ipv een gedetailleerde huidsweergave. Sowieso moet je de compressie op het allerlaagste niveau instellen in de camera, maar dan nog kan het zijn dat je compressieartefacten ziet. Mijn advies is om een aantal camera's te proberen. Zoek dus een camera uit met een mic ingang en koop die camera bij een winkel waar je makkelijk kunt ruilen. Probeer uit en kijk of het resultaat je bevalt. Let daarnaast even op dat youtube de beelden zelf verder comprimeert en dit voor kritische opnames misschien niet geschikt is. Vimeo biedt de mogelijkheid om -indien je bent ingelogd- de originele beelden te bekijken. Niet ideaal imo als eerste indruk, maar beter dan youtube. Voor het geluid zou ik even naar een winkel als feedback gaan en daar diverse reversmics te proberen (dasspeldmicrofoons). Hiermee krijg je echt perfect geluid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 337216

Bedankt voor je tip! Ik zal idd dan maar in een winkel wat uitproberen, makkelijker om terug te brengen ja. Als ik iets gevonden heb wat perfect is laat ik het hier wel weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het komt niet duidelijk genoeg naar voren uit mijn post, maar verdiep je dus even in de handmatige witbalans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander69
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Domme vraag misschien maar wat is nu de beste manier om clips in te lezen bij een (Sony XR500V) HDD camera? Gewoon de MTS bestanden overzetten? Ik zie namelijk nog meer zaken als CPI (clipinfo?) of is de sony software er voor bijgesloten om deze bestanden samen te voegen oid?
Ik heb het namelijk niet zo op de extra software die ik dan weer zou moeten installeren. (afgezien van het feit of het werkt onder windows 7)
Klopt het dat windows media player deze bestanden (MTS) met slechts een paar procentjes processor belasting kan afspelen? (core i7 920)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Commander69 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 14:23:
Domme vraag misschien maar wat is nu de beste manier om clips in te lezen bij een (Sony XR500V) HDD camera? Gewoon de MTS bestanden overzetten?
Bij mij werkt dat inderdaad (andere camera's).
Ik zie namelijk nog meer zaken als CPI (clipinfo?) of is de sony software er voor bijgesloten om deze bestanden samen te voegen oid?
Kun je die niet even openen in notepad oid? Misschien een soort exif data? Of GPS info?
Klopt het dat windows media player deze bestanden (MTS) met slechts een paar procentjes processor belasting kan afspelen? (core i7 920)
Zou goed kunnen. Heb zelf een andere proc en kijk nooit naar de belasting, maar als het goed is, wordt het merendeel van het decoden sowieso door je GPU gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander69
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

OK, nou dan heb ik een goede driver en gpu .... :P

Ik heb toch maar eens de sony software geinstalleerd, die maakt inderdaad m2ts bestanden van de .mts op de camera. CPI bestanden editen in notepad is geen goed idee (hex data).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Niet online
Twee mooie goedkope apparaatjes om een XLR mic van phantoom (48v of 48/12v) te voorzien...

http://www.denecke.com/Su...wer%20Supplies%202007.pdf

http://www.artproaudio.com/downloads/specsheet/phantomii.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thors_Hammer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-04 08:04
Mijn ouders zoeken een videocamera, het wordt hun eerste. Ik dacht lief te zijn en mijn hulp aan te bieden, maar ik kom er ook helemaal niet uit. Ik heb al wat op internet lopen zoeken maar ik zie door alle bomen het bos niet; moet het digitaal zijn, HD, miniDV, harddisk, etc? Kortom, ik begrijp er de ballen van. |:(

Wat zijn de eisen:
Prijs
- maximaal 400 euro, er zit wel wat speling in, maar dat moet dan wel absoluut de moeite waard zijn.

Doel
- Ze zoeken een allround camera, ze gaan hem waarschijnlijk het meest gebruiken op (wandel)vakanties, buiten dus. Misschien ook wel om optredens (van hun koor) te filmen, maar dat is secundair van belang. I.v.m. de vakanties is een beetje stevige camera misschien wel handig.

Speciale eisen
- Hij moet vooral gebruiksvriendelijk zijn, mijn ouders zijn geen complete digibeten, maar het moet niet te dol worden met knopjes en schakelaars en teveel instellingen. Uiteraard moet dit niet teveel ten koste gaan van de beeldkwaliteit.

- Ik kan me zo voorstellen dat mijn vader op een gegeven moment wat wil gaan spelen met videobewerking, ik weet niet of daar dan nog speciale eisen voor zijn? Is een harde schijf dan makkelijker? Of ken het ook met miniDV?

- De films worden uiteindelijk vertoond op een hd-ready lcd-tv

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343529

Ik heb een vraagje over mijn camera.
Het is een Canon A470, eigenlijk een fotocamera maar je kan er ook mee filmen.
Heb dus een grotere SD kaart voor gekocht van 4 Gb.(Scandisk Ultra, 15 MB/s)Dit is wat de camera als max. aankan.
Ook volgens de handleiding geformatteerd op de camera.

Maar nu stopt ie elke keer na zo'n 10 a 11 minuten.
Weet iemand waar dat aan kan liggen?
Want voordat ik ga filmen geeft ie in beeld aan dat ik er 49 minuten mee kan filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroepoe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik ga ergens in de toekomst (lees: ergens tussen nu en juni/juli) een camcorder kopen. Nou heb ik opzich een best ruim budget (van €1000,- liever minder natuurlijk), maar ik heb denk ik toch wat hulp nodig.

Ik heb zelf natuurlijk lopen zoeken, en vond http://tweakers.net/price...ycam-hdr-cx520ve.html]dit, de Sony HDR-CX520VE.

In de pricewatch staat ook een mooie review van onze grote vriend: absrnd. Hierin praat hij vol lof over dit magnifieke cameraatje, oftewel, ik ben een beetje verkocht :)

Nu is mijn vraag aan jullie, is dit goed genoeg voor wat ik zoek?
Ik zal even vertellen wat ik zoek:

- Externe microfoon aansluiting
zodat ik later evt. een externe mic kan aansluiten
- Aardig goede interne microfoon
aangezien ik niet zeker weet of ik die externe mic al gelijk koop
- Redelijk goed beeld in situaties met weinig licht
spreek voor zich
- HDMI aansluiting
voor naar de 46" Full-HD TV
- Beetje mooie foto's
spreekt voor zich, altijd een mooie extra
- Veel ruimte en als het even kan ook uitbreidingsmogelijkheid
ik heb namelijk geen idee hoeveel ik ga filmen, maar (te) weinig ruimte is natuurlijk onnacceptabel :+ (zoals je kan zien aan mijn keuze, vind ik 64gb voor nu iig genoeg)
- Beetje goede stabilisatie
ik wiebel afentoe iets te veel, nou en! :9
- Moet tegen een stootje kunnen
ik ga 'm gebruiken voor vanalles en nog wat, oftewel, er mag niks kapot gaan als ie een klein beetje ruw wordt behandeld (nu heb ik het niet over vallen ofzo, maar je weet maar nooit wat er allemaal kan gebeuren)
- Als het even kan iets meer FPS (dmv een optie in het menu oid)
zodat ik ook slow-motion kan filmen, en/of mooie, vloeiende bewegingen kan maken
- Het liefst zo veel mogelijk uitgangetjes
dit is niet heel belangrijk, maar ik zou het leuk vinden om hem eventueel te kunnen gebruiken als webcam, of in ieder geval live kijken op de computer (software regel ik zelf), dat soort dingen. Again, dit is niet het belangrijkste.

En misschien nog dingen die ik vergeten ben, maar ik zoek gewoon een goed ding voor het geld, en nog geld overhoudend voor accessiores. (extra accu, externe mic, etc.)

Oh ja, en als laatste opmerking nog even: Er hoeven geen softwarematige toeters en bellen op te zitten, daar kijk ik zelf dus niet naar als ik naar een camcorder zoek.

[ Voor 8% gewijzigd door Kroepoe op 03-02-2010 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-04 13:52
Kroepoe schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 19:27:
Ik ga ergens in de toekomst (lees: ergens tussen nu en juni/juli) een camcorder kopen. Nou heb ik opzich een best ruim budget (van €1000,- liever minder natuurlijk), maar ik heb denk ik toch wat hulp nodig.

Ik heb zelf natuurlijk lopen zoeken, en vond http://tweakers.net/price...ycam-hdr-cx520ve.html]dit, de Sony HDR-CX520VE.

In de pricewatch staat ook een mooie review van onze grote vriend: absrnd. Hierin praat hij vol lof over dit magnifieke cameraatje, oftewel, ik ben een beetje verkocht :)
Moet je ook even kijken naar het nieuwe model CX550.
Kijk hier voor de verschillen.

Is wel iets boven de 1000 maar de prijs kan nog dalen voor Juni. Daar hoop ik namelijk zelf nog op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroepoe
jobr schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 20:15:
Moet je ook even kijken naar het nieuwe model CX550.
Daar zat ik zelf ook al aan te denken eigenlijk, denk je dat de prijs nog tot onder de 1000/1050 valt voor juni? Want hoger kan ik eigenlijk nauwelijks gaan.

En die externe mic input, in de review van de CX520 in de pricewatch staat: "aansluiting voor extern microfoon of flitser." Maar volgens mij zit er op de CX520 helemaal geen aansluiting voor een externe mic..

Voor de rest, ik zou graag willen weten waarom ik eerder voor een HDD of flash-based camcorder zou moeten gaan. Volgens mij kan een HDD minder goed tegen stoten en wiebelen enzo? Zijn er nog meer verschillen? (behalve grootte en opslagruimte natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-04 13:52
Kroepoe schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 21:55:
[...]

Daar zat ik zelf ook al aan te denken eigenlijk, denk je dat de prijs nog tot onder de 1000/1050 valt voor juni? Want hoger kan ik eigenlijk nauwelijks gaan.

En die externe mic input, in de review van de CX520 in de pricewatch staat: "aansluiting voor extern microfoon of flitser." Maar volgens mij zit er op de CX520 helemaal geen aansluiting voor een externe mic..
De adviesprijs van de CX550 is 100 euro hoger dan de adviesprijs van de CX520. De CX520 is nu 949,- dus ik hoop uiteindelijk op 1049. Maar zo zal het wel niet werken. Zal wellicht wat langer duren. Nog een paar weken en dan weten we meer.

De CX520 heeft geen extern mic input. Wat wel kan is zo'n mic via de hot shoe of zoiets.

Ik wil die viewfinder dus ga voorlopig voor de CX550.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroepoe
Ik ga denk ik ook maar voor die cx550, zitten toch wel weer wat verbeteringen in waarvan ik denk: "goed nagedacht." En ik heb met betalen hulp van buitenaf, dus misschien kan ik er nog wat geld bijpraten. Heel erg bedankt voor de hulp iig! En ik blijf hier nog wel even rondhangen denk ik, wie weet wat er allemaal nog voorbij komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-04 13:18

CasGas

.

Wat zijn eigenlijk goede camera's die vergelijkbaar zijn met de DOF die bijvoorbeeld een Canon 7d/5d2/500d?

Of moet ik dan al eerder denken aan een 35mm adapter om dat soort effecten te bereiken?

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En een 35 mm adapter en naar 2/3"sensoren gaan kijken. :P Laten we het er maar op houden dat ik die op GOT nog niet voorbij heb zien komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-04 13:18

CasGas

.

Anoniem: 22659 schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 17:47:
En een 35 mm adapter en naar 2/3"sensoren gaan kijken. :P Laten we het er maar op houden dat ik die op GOT nog niet voorbij heb zien komen :)
Maar met andere woorden, we hebben het dan over een significant prijsverschil als ik het even vergelijk met bijvoorbeeld een 7d?

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343529 schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 22:57:
Ik heb een vraagje over mijn camera.
Het is een Canon A470, eigenlijk een fotocamera maar je kan er ook mee filmen.
Heb dus een grotere SD kaart voor gekocht van 4 Gb.(Scandisk Ultra, 15 MB/s)Dit is wat de camera als max. aankan.
Ook volgens de handleiding geformatteerd op de camera.

Maar nu stopt ie elke keer na zo'n 10 a 11 minuten.
Weet iemand waar dat aan kan liggen?
Want voordat ik ga filmen geeft ie in beeld aan dat ik er 49 minuten mee kan filmen.
Zelf het euvel(hoogst waarschijnlijk) gevonden.
Denk dat m'n transformator(van 12V naar 3 V) te warm wordt en dan blijkbaar onder de 3Volt komt.
Hierdoor schakelt de camera helemaal uit........

Nu nog een oplossing zien te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CasGas schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 18:39:
[...]

Maar met andere woorden, we hebben het dan over een significant prijsverschil als ik het even vergelijk met bijvoorbeeld een 7d?
Factor 6 minimaal duurder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344236

Hoi Allemaal,

Ik ben recent op zoek gegaan naar een degelijk camcorder met HD eisen. De camera zal gebruikt worden binnen een stichting waarbij beeld en geluid belangrijk zijn. En mijn budget is tot 800 euro.
Ik ben persoonlijk bij sony en canon terecht gekomen, maar omdat ik de kennis niet in huis heb kan niet echt kiezen. Goedkoper is natuurlijk altijd beter, maar wat zou voor mij een goed optie zijn?

groeten,
Adem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343529 schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 22:41:
[...]

Zelf het euvel(hoogst waarschijnlijk) gevonden.
Denk dat m'n transformator(van 12V naar 3 V) te warm wordt en dan blijkbaar onder de 3Volt komt.
Hierdoor schakelt de camera helemaal uit........

Nu nog een oplossing zien te vinden.
Beun-oplossing:

http://img693.imageshack.us/img693/9025/koeling.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img693.imageshack.us/img693/9025/koeling.th.jpg

Het is geen nette manier, maar ik weet nu zeker dat het hier aan gelegen heeft.
Nu zien of ik een andere trafo koop of dat ik dit netter ga maken.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 343529 op 10-02-2010 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50790

Ik ben momenteel opzoek naar een simpele videocamera. Als opslag medium wil ik een harddisk of flashgeheugen gebruiken.
Als ik zo rondkijk zie ik dat de meeste het AVCHD formaat gebruiken, welk niet direct kan afgespeeld worden op een Windows XP pc zonder extra codecs.
Bestaan er videocamera's die bijvoorbeeld direct in WMV formaat kunnen recorden, zodat deze zonder extra software/codecs afgespeeld kunnen worden van de camera...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wil je een high definition camera of een standard definition camera?

In het laatste geval heb je helemaal niks te maken met AVCHD maar gewoon met MPEG-2. In geval van HD opname heb je bij alle flash of HDD modellen te maken met AVCHD. Alleen bij gebruik van HDV tapes neem je op in MPEG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50790

High definition is niet nodig maar als ik het aanbod bekijk welke een harddisk of flash gebruiken ondersteunen deze toch meestal high definition.
Voor zover ik weet heb je voor mpeg-2 ook een extra nonfree codec nodig om af te spelen via Windows media player, daarom dat in wmv formaat recorden makkelijk zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vziw heb je bij een SD camera geen extra codec nodig, maar helemaal zeker weten doe ik het niet, aangezien ik nooit op een codec vrije pc werk.
Qua codecs heb je weinig keuze bij videocamera's (lees: geen).

Er zijn nog wat modellen die opnemen in MPEG-4 (mp4 bestanden) en ik dacht dat dat met name Samsung modellen waren. Daarnaast kun je nog eens kijken wat de Creative en de Flip modellen doen qua codec. Anders moet je gaan zoeken bij compactcamera's (hebben wel een beperkte opnameduur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 349017

Binnenkort ben ik van plan een professionele videocamera aan te schaffen,
nou kan ik misschien een canon xl1s aanschaffen maar dan wel met NTSC, is dit een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-04 17:43
ik heb sinds kort de jvc gz-ms95 in bezit. Nu valt mij op de ik zelfs p de hoogste stand nog last heb van interlacing strepen. Heb ik misschien een instelling fout staan of is dit een bekent euvel (heb er verder nog niemand over gehoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 349384

darklord007 schreef op zondag 07 maart 2010 @ 16:48:
ik heb sinds kort de jvc gz-ms95 in bezit. Nu valt mij op de ik zelfs p de hoogste stand nog last heb van interlacing strepen. Heb ik misschien een instelling fout staan of is dit een bekent euvel (heb er verder nog niemand over gehoord)
Ik heb even gezocht naar info over de camera maar kon niet vinden dat hij op progressive kan opnemen, lijkt me ook niet logisch voor die prijs. Resolutie is 832 x 624, en ik denk dat dat altijd interlaced is. Wat je kan doen is 'DEINTERLACING' daarmee knutsel je de frames weer in elkaar, soort van. Deze NERD kan je daarbij helpen http://www.youtube.com/watch?v=JkQDuqZaQAI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:42
Zijn er hier nog mensen die DV-camera's gebruiken?
Ik heb laatst een oude DV camera uit de kast gehaald en anderhalf uur een (lelijke) baby opgenomen... Vervolgens met DVIO (een freeware tool zoals WinDV maar nog simpeler) via firewire het ruwe materiaal in AVI format op de pc gezet. Daarna met TheFilmMachine icm HC encoder omgezet naar DVD video.

Dit was de methode die ik een paar jaar geleden altijd gebruikte. Nu vind ik op internet eigenlijk niet veel nieuwe tools. ConvertXToDVD bestaat nog steeds maar ik heb het idee dat HC encoder altijd beter beeld oplevert.

Ik ben wel nieuwsgierig of mensen tegenwoordig de meegeleverde software van de camera gebruiken? Of Adobe Premier Pro?

[ Voor 10% gewijzigd door Jazco2nd op 13-03-2010 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-04 16:47

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Jazco2nd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 23:48:
Ik ben wel nieuwsgierig of mensen tegenwoordig de meegeleverde software van de camera gebruiken? Of Adobe Premier Pro?
Vrijwel alle videobewerkingsprogramma's hebben de mogelijkheid om via Firewire te importeren. Ik denk dat de meeste mensen Windows Movie Maker gebruiken, of anders de software die met de camera werd meegeleverd. Op de Mac wort iMovie en Final Cut Pro/Express ook veel gebruikt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 349384

Weet iemand of er op een Canon Legria HFS 100 filters gezet kunnen worden, ik kan dat nergens vinden, zoek me echt een ongeluk..

edit: ik ben nu tegengekomen dat de filters 58mm moeten zijn, je kan er dus filters opzetten. nu vraag ik me alleen af, welke filters zijn interessant voor video en kan je die er gewoon allemaal voor gebruiken? Hier een aantal voorbeelden:

http://www.fotobooms.nl/cat/0/399/0/0/filters.html

Zo'n macro opzetstuk bijvoorbeeld, gaat dat niet mis?

edit: Inmiddels heb ik er al wat meer verstand van, en neigt mijn keuze naar de Canon EOS 550d te gaan.

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 349384 op 18-03-2010 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130680

Ik heb ook een vraag over mijn filmpjes die ik geschoten heb met mijn Canon Legria HF200 HD Camcorder. Op mijn televisie met full HD ondersteuning en Splash Lite speler krijg ik de meest scherpe en kleurrijke beelden in hoge HD kwaliteit. Zodra ik filmpjes ga uploaden door ze door ze eerst nog even bijgewerkt te hebben om wat er uit te knippen of toe te voegen een titel bijvoorbeeld via Windows moviemaker. Vind ik het resultaat toch erg tegenvallen. :/ Niet wat bovengenoemde TV en mediaspeler laten zien. Ik vind de kwaliteit zelfs minder als die van een camcorder met bandjes opgenomen. Dat geld dan voor Youtube. Terwijl ook voorbeelden op Youtube staan wat wel in de gewenste kwaliteit is. Wat doe ik verkeerd :?

Hier is een link van een filmpje door mij zelf gefilmd. http://www.youtube.com/watch?v=7UWsiOJjdB0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
Jazco2nd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 23:48:
Ik gebruik het programma wat bij mijn video bewerkings software zit: Sony Video Capture 6.0. Werkt prima, alles komt in goeie kwaliteit RAW in een mapje, dwz. dat één tape rond de 13gig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130680

Ik ben er uit. Hoe ik die filmpjes wel in echte HD kwaliteit op Youtube kan krijgen. Voor de mensen die ook problemen hebben daarmee. Haal de filmpjes gewoon ruw af rechtstreeks van je SDHC kaartje of soortgelijk flash geheugenkaartje of camera. Als je een bewerkings programma gebruikt als moviemaker, doe dit niet. Want die die verandert iets aan het bestand zodanig dat kwaliteit erbarmelijk slechter word. Meestal kan je een filmpje op moderne HD camcorders ook nog wel bewerken op de camera zelf. Als het om korte clips gaat. Voor uitgebreide bewerkingen zou ik een programma aanbevelen die daartoe in staat is zonder aantasting van het ruwe MTS of ACVHD bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chandd!
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-04 09:48
Hey Tweakers,

Ik ben sinds kort (een weekje) van plan een camera te kopen.
Na het één en ander geresearched te hebben kwam ik op twee camera's uit.

De Sony HDR-CX520 & de Canon Legria HFS10

Het eerste wat mij opvalt is dat er erg veel mensen tegen Sony zijn en allemaal automatisch al voor Canon zijn.
Het is mij nog niet helemaal duidelijk waarom.

De camera van Sony heeft een top Steadycam functie naar wat ik gezien heb. Ook heeft de camera een 64GB interne geheugen en die kan je zelf nog uitbreiden.

De grote pro's die ik tot nu toe alleen tegen kom bij de camera van Canon zijn de uitgebreide foto functie ( in ieder geval uitgebreider dan die van Sony)

Dingen die ik graag wil weten van beide camera's:
Hoe is de batterij duur?
Beeldkwaliteit, wat is het verschil tussen de twee?

En als het kan iemand zijn persoonlijke mening welke hij/zij beter vind en graag met duidelijke argumenten.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 349384 schreef op zondag 14 maart 2010 @ 12:22:

Zo'n macro opzetstuk bijvoorbeeld, gaat dat niet mis?

edit: Inmiddels heb ik er al wat meer verstand van, en neigt mijn keuze naar de Canon EOS 550d te gaan.
Je kunt zonder enig probleem op camera's filters en adapters schroeven. Veel gebruikte filters zijn grijsfilters, pola's, grijsverloopfilters en daarnaast natuurlijk de tele en groothoekconverters. Let er bij aanschaf van de 550D wel op dat de AF tijdens filmen niet werkt. Het is een bijzonder mooi apparaat voor kunstzinnige opnames, maar het is erg lastig voor normale huis tuin en keuken opnames.
Anoniem: 130680 schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 19:37:
Dat geld dan voor Youtube. Terwijl ook voorbeelden op Youtube staan wat wel in de gewenste kwaliteit is. Wat doe ik verkeerd :?
Zoals je zelf in je latere bericht al aangeeft staat youtube inderdaad bekend om de compressie over de filmpjes. Dit schijnt op vimeo minder te zijn, maar dat heb ik alleen uit een andere bron. Controleer altijd je uitvoersettings van je montageprogramma, zodat deze zo hoog mogelijk zijn. Het is namelijk zeker wel mogelijk om je filmpje te monteren met behoud van kwaliteit. Ik zou me dan ook daar wat beter in verdiepen dan het hele monteren overboord te gooien.
Chandd! schreef op donderdag 08 april 2010 @ 12:23:
Het eerste wat mij opvalt is dat er erg veel mensen tegen Sony zijn en allemaal automatisch al voor Canon zijn.
Het is mij nog niet helemaal duidelijk waarom.
Sony heeft de reputatie om enorm proprietary te werken. De accu's waren gechipped, ze gebruikten een smaller accessoire schoentje en gebruikten MS Duo kaartjes. Daarnaast werken accu's van één generatie geleden al niet meer op de nieuwe modellen. Inmiddels werkt bijna ieder merk op die manier en zou je het ze bijna vergeven. Daarnaast heeft Sony een rijk verleden aan goede camera's, maar was Canon de laatste jaren aanzienlijk beter. Beide aspecten zijn imo de reden waarom mensen het een beetje gehad hebben met Sony. Waarschijnlijk is dit over een jaar minder, aangezien de huidige line-up erg goed is.
Dingen die ik graag wil weten van beide camera's:
Hoe is de batterij duur?
Beeldkwaliteit, wat is het verschil tussen de twee?
Beide aspecten komen geregeld aan bod bij reviews op camcorderinfo.com. Bottomline, Canon heeft wat meer ruis maar vaak ook wat meer detail. Sony heeft minder ruis, maar daarmee ook wat minder detail. Kleurechtheid moet je even nalezen.

Imo zijn de Sony batterijen wat beter dan de Canon batterijen. De krachtigste accu van Sony gaat zo'n 4.5 uur mee. Daar kan Canon helaas niks tegenover stellen. Houd er wel rekening mee dat die accu's prijzig zijn en als je dat grootste formaat koopt, de accu ook erg groot is en de balans van de camera verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-04 09:27
Windows Moviemaker gebruiken. Dat is verkeerd. Zeker voor HD materiaal. 8)
Probeer eens een fatsoenlijk edit pakket als Adobe Premiere, Sony Vegas, etc.
Eindresultaat exporteren in hoogst mogelijke kwaliteit en dan uploaden naar Youtube.
Google ook eens op edit AVCHD of edit HD en er gaat een wereld (incl problemen ;) ) voor je open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chandd!
Anoniem: 22659 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 13:08:

Beide aspecten komen geregeld aan bod bij reviews op camcorderinfo.com. Bottomline, Canon heeft wat meer ruis maar vaak ook wat meer detail. Sony heeft minder ruis, maar daarmee ook wat minder detail. Kleurechtheid moet je even nalezen.

Imo zijn de Sony batterijen wat beter dan de Canon batterijen. De krachtigste accu van Sony gaat zo'n 4.5 uur mee. Daar kan Canon helaas niks tegenover stellen. Houd er wel rekening mee dat die accu's prijzig zijn en als je dat grootste formaat koopt, de accu ook erg groot is en de balans van de camera verandert.
Hé super! Bedankt voor je snelle en uitgebreide antwoord =)
Ik heb het één en ander gezocht op Youtube en kon daar wat footage vinden van beide camera's.
Ik zal mijn keuze nog even moeten overwegen, maar welke het ook word, ik zal er reuze blij mee zijn.
Tot nu toe lijkt de Canon mij het beste want daar gaan de foto's tot een resolutie van rond de 3000 en bij Sony maar 640x480(zoiets). Ik laat het over een maandje weten wat het geworden is en misschien kan ik nog wat beelden online zetten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Review van de CX500 (voorloper) (de CX520 heeft in ieder geval een veel betere stabilisatie)
Review van de HFS100 (minder intern geheugen)

Overigens is de max resolutie in de foto stand van de Sony 4000x3000, maar hier staat niet bij dat er een native 6 mp chip inzit, dus dat de helft van je pixels geinterpoleerd zijn :P Zie daarvoor de specs van de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chandd!
Zoals het er nu uit ziet ga ik denk toch voor de Sony xD
Ja, foto's zijn beter bij de Canon versie, maar heb al een top camera voor foto's xD

En stabilisatie is toch wel belangrijk voor me als ik ga lopen, als ik iets vreselijk vind zijn het schokkerige beelden. Bedankt voor de reviews!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Let er wel op dat (bijna) geen enkele camera echt lekker overweg kan met zaken als lopen. Zeker met een HD camera zie je dat heel erg. Je zou dan bijna een Manfrotto Steadymodo moeten overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chandd!
Anoniem: 22659 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 19:44:
Let er wel op dat (bijna) geen enkele camera echt lekker overweg kan met zaken als lopen. Zeker met een HD camera zie je dat heel erg. Je zou dan bijna een Manfrotto Steadymodo moeten overwegen.
Dankje voor de tip, maar ik heb wat beelden gezien van de Sony met steadycam op active en was al tevreden over die resultaten. Tuurlijk was het niet geweldig, maar goed genoeg =)

Ah well, nog een maandje voor de definitieve keuze gemaakt kan worden, maar eigenlijk weet ik het waarschijnlijk al.

edit:

En dan word ineens de Sony Handycam HDR-CX520VE overal uit de winkels gehaald en is de camera nog maar bij één winkel beschikbaar voor 1100 euro. Zo dan betaal je ineens 300 tot 400 euro meer!
Ik wacht wel wat langer...

[ Voor 16% gewijzigd door Chandd! op 11-05-2010 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 362546

Hey,

Ik heb dit forum topic via google gevonden en wilde toch even hier een vraag stellen.
Toen ik op het forum kwam was overtuigd dat ik een Canon HF100 wilde kopen omdat ik deze tweedehands goedkoop kan aanschaffen en met de 24p cinema mode leek mij dit een ideaal cameratje om sfeer beelden mee op te nemen maar ook voor skateboarden.

Maar al gauw las ik meer over de Sanyo HD2000 met zijn 1080p 60fps en dacht voor veel beweging lijkt mij opnemen met 60fps erg goed. Maar voor als nog twijfel ik want je hebt wel te maken met de Optische en Digital image stabalization. De hf100 heeft de optische en de Sanyo hd2000 de digital en de digital schijnt niet al te best te zijn.

Maar op beide kunnen wel weer extra lenzen worden gezet zoals fisheye en groothoek wat ik ook van plan ben om te gaan doen. Dus tja voor welke camera moet ik nou gaan om met skateboarden wel mooie beelden te krijgen? een eventueel tussen type met een prijsklasse tussen 300/400 mag ook aangeraden worden.

(zoals boven vernoemd ben ik er wel van op de hoogte dat iets aan stabilisatie moet bijkopen voor vloeiende bewegingen.)

Vriendelijke groet,

Rink

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 362546 op 10-06-2010 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als je niet vies bent van een 2e hands model, dan zou ik je aanraden om direct een HF100 aan te schaffen. De EIS van de HD2000 is imo een groot gemis voor normaal cameragebruik. Je bent eigenlijk gebonden aan een statief. In HD opnames is een kleine beweging direct al als een enorme schok te zien (teveel pixels he ;) ). Het voordeel van de Canon is bovendien dat alles veel couranter en beter verkrijgbaar is dan bij de Sanyo (reserve-onderdelen en accessoires). De Canon kan in ieder geval gewoon overweg met filters/adapters (37 mm uit mijn hoofd).

Edit: alleen de USA versie van de HF100 doet overigens 24P. De Europese versie doet 25P en 50i.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 10-06-2010 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 362546

Oke.

Alvast bedankt voor de snelle reactie!
Ik ga niet een 37mm gebruiken want dan heb ik hoogstwaarschijnlijk zwarte randen van de lens.
Dus zou dan een opzet ring nemen die naar een grotere diameter gaat en dan bij die diameter een lens uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dan heb je alsnog een 37 mm conversiering nodig ;) Controleer het sowieso, want ik doe het uit mijn hoofd.

Verder zou ik gewoon even wat voorbeeldmateriaal zoeken op youtube van de camera + converter en kijken of je donkere hoeken ziet. Een grotere adapter heeft namelijk wel tot gevolg dat de balans van de camera verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-04 21:40

neanderthaler

Are friends electric?

Iemand ervaring met de Hitachi DZ HV1074E?

De foto-optie is ook wel zeer interesssant; 10 megapixels.

Ik zag hem op de site van BCC voor 229 € maar op de website van Vanden Borre (huh?) staat ie in de uitverkoop voor een tikkie goedkoper. Zelfs de standaardprijs is daar veel lager. Helaas kom ik hem in Nederland nergens anders tegen.

De camera's voor sd-kaart trouwens die ik zie voor tussen de 100 en 200 euro, zit daar nog wat behoorlijks tussen? En dan bedoel ik voor de huis-tuin-keukenfilmpjes van het gezion enzo, niks professioneels dus.

Ik gebruik nu een JVC DV-camcorder (de JVC GR-D720 geloof ik) maar ik ben die bandjes een beetje zat en heb nu een laptop met geheugenslot, lijkt me wel leuk om direct na het maken van filmpjes ze te bewerken en de rest te wissen.

[ Voor 20% gewijzigd door neanderthaler op 05-07-2010 10:49 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:27
Ik had mijn videocamera een lange tijd aan de kant gelegt maar ben sinds kort weer veel aan het filmen. Ook nog wat nieuwe dingen gehaald zoals een groothoeklens en 2 zonnekappen.

Ben reeds aan het spelen met CineScope aspect ratio. Ik film dan met 16:9 waarbij ik me dan alleen focus op het CineScope aspect ratio en knip de overbodige stukkies boven en onder later af. Dit resulteerd in:

Sony SR290E CineScope
(youtube fragment)

Ik vind het er wel tof uit zien. Nu nog een DOF adapter :P

Mocht je meer footage willen zien kan je mijn andere youtube videos ook bekijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Sir_Hendro op 18-07-2010 01:46 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
  • Laatst online: 22-02 16:23
Kan iemand mij vertellen of er een camera op de markt is die qua hardware en prijs ongeveer gelijk is aan de Samsung HMX-200 maar met afstandbediening wordt geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilsophie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-07-2022
Ik heb een AIPTEK dig. camcorder van Blokker, hij was een euro of 60 en hij heeft het ook heel even goed gedaan. Nu zegt hij steeds "geheugen vol" en als ik een kaartje erin doe dan doet hij niets meer.
De laptop reageert niet, maar ik zou volgens uw advies een fireles kabel moeten hebben.
Waar koop ik zoiets en is dat de moeite waard als hij het steeds een paar minuten doet en dan stopt omdat het geheugen vol is, ik heb hem al geformatteerd en alles gewist.
Rijp voor de container? Weinig gebruikt, maar te lang in huis om nog garantie te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-04 00:39
Ik heb hier een Sony DCR-HC90 liggen die geen bandjes meer naar binnen wil trekken. Het lijkt net of hij niet detecteert dat er een bandje in geplaatst is. Ik heb een tijd terug al gemaild met een reparatiebedrijf (camcorderservice.nl, site bestaat inmiddels niet meer) en die zeggen dat vermoedelijk het mechanisme defect is en zij adviseren dat te vervangen voor 178,50 euro incl. btw.
Mijns inziens zou het alleen een palletje kunnen zijn dat detecteert of er een bandje geplaatst is. Iemand nog tips voor een ander bedrijf of trucje dat ik zou kunnen proberen om het bandje te laten detecteren?
Ik heb nog een hoop bandjes liggen die ik over wil zetten en ik wil dit niet door een andere partij laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 22:00
Dit topic is niet meer zo actief maar ik probeer het toch even.
Zelf ben ik op zoek naar een 4K camera en zag naast de Sony AX33 ook nog de VX870 van Panasonic.
Echter zie ik dat er twee modellen zijn:

HC-VX870EG en de HC-VX878
Volgens mij is de VC870 het model dat in NL verkocht wordt en de VX878 kom ik in Duitsland tegen.
Het prijs verschil is 90,- maar als ik naar de handleiding kijk dan kan ik geen verschil ontdekken.
Misschien is er iemand die deze camera's bekeken heeft en wel een verschil heeft kunnen ontdekken?
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste

Let op:
Let op dat dit geen "welke camera moet ik kopen :? " topic is! Wil je goed advies, doe dan eerst je eigen research en kies alvast wat modelen uit, en ga ook even in de winkel kijken hoe ze voelen en eruit zien!