Scanlines en interlaced horen nu eenmaal bij elkaar.Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 11:30:
Ik wil ook graag een digitale videocamera kopen. Ik ben echter niet helemaal thuis in de videocamera "business".
Ik heb een budget van rond de 500 euro. Ik wil geen HD camera. Het liefst met 3CCD's. Microfoon ingang is niet belangrijk (het gaat me puur om de video), licht is ook niet belangrijk (die regel ik met lampen). Ik twijfel nog tussen MiniDV of een HDD. MiniDV heeft een lichte voorkeur in verband met het verwisselen van tapes. Ik weet niet of het heel veel uitmaakt qua beeldkwaliteit.
Ik heb ooit op school met een standaard MiniDV camera gefilmd. Helemaal niets bijzonders. Die camera schoot alleen interlaced. Toen ik de beelden op de Apple wilde bewerken had elke snelle beweging last van scanlines. Zo erg als die afbeelding hieronder. Dat wil ik dus eigenlijk niet. Mij is vertelt dat dit door "interlace" komt. Het opbouwen van beelden.
Mijn oog is gevallen op de Panasonic NV-GS320. Qua specificaties en budget past ie helemaal in mijn wensen. Is deze camera interlaced/progressive? Hebben alle camera's die interlaced schieten last van dit negatieve scanlijn effect? Of heb je daar (hardwarematige)stabilisators voor?
[afbeelding]
Sommige semi-professionele camcorders hebben wel een progressieve stand, vaak heet die 24p, 25p (PAL) of 30p (NTSC). Sommige Panasonics hebben ook een progressive shoot stand wat toch weer net iets anders is, het smeert namelijk het beeld van een enkel field uit (interlaced bestaat uit 2 fields per frame) over een heel frame waardoor je dus een progressief beeld hebt maar het wordt minder scherp en een lagere framerate.
Als je echt progressief beeld wilt voor dat budget moet je proberen een tweedehands camera te scoren die dat wel heeft, maar als je de video wilt weergeven op analoge televisie is interlaced toch wel beter.
Bij het bewerken kun je trouwens gewoon de-interlacen, waardoor het ook op de PC er goed uitziet, maar natuurlijk niet zo mooi als beelden die wel echt progressief zijn opgenomen.
Als je meer wilt weten over de camera die je wilt aanschaffen dan kan je alvast online de handleiding downloaden waar dat soort dingen in staan: http://www.panasonic.co.u...pport/download-centre.asp
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.