moederbord: 40 watt
geheugen 5 watt per reepje (beide reele aannames. Geheugen baseer ik op de specs van verschillende fabrikanten en moederbord is een schatting welke oko door eXtreme outervision bevestigd wordt.
Een HD lust 15 watt. Veel fabrikanten beweren dat HD's 12 watt nodig hebben, ik rond dit af naar boven.
Hoeveel de cpu gebruikt kun je vinden op de site van Intel en Amd (of nog makkelijk, op die van BalusC)
Hoeveel de videokaart nodig heeft kun je
hier vinden.
Een pci kaartje geef ik standaard 10 watt. Dit is best veel, maar ik rond graag iets naar boven af.
Vervolgens tel je alles bij elkaar op en je heb het benodige vermogen. Tel je alleen het vermogen op van de HD's, cpu en gpu en deel je dit doot 12 dan heb je de hoeveelheid amperres wel;ke jouw systeem nodig heeft. Tel bij beide 15% op en je heb het minimum aanbevolen wattage en amperres.
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 10:56:
Hoi, graag zou ik een voorstel willen hebben voor het volgende setje dat ik wil gaan aanschaffen.
Asus Striker Extreme
Intel C2D E6600, in toekomst overklok van +-20%, watergekoelt.
OCZ FlexXLC 6400, 2x1GB CAS 3-4-4-15, ook watergekoelt.
XFX 8800Ultra XT (650mhz versie) geen overklok, wel watergekoelt.
5 S-ATAII schijven van Western. 2 RAID-0 setjes en 1 grote backupdrive.
2 optische drives, 4x usb randapp. en een Xfi extreme gamer.
Zelf zat ik te denken aan een OCZ GameXstream 700W. Of is dit overkill?
Misschien komt er in de toekomst een 2e Graka bij, maar dat is nog niet zeker.
Alvast bedankt
Rob
Ten eerste, waarom maar zo'n matige overklok van de cpu? Je kan makakelijk de 3.0 Ghz halen en ook de 3.5 Ghz moet goed te doen zijn, de E6600 klokt zeer goed over, helemaal op jouw moederbord, geheugen en waterkoeling
Mocht jij de cpu echt overklokken (3.6 Ghz) dan zal jouw systeem 400 watt echt nodig hebben. Dit is ook met de overklok van de videokaart. De 12 volt lijn zal ongeveer 28 amperres moeten leveren. Voor dit systeem is een 450 watt voeding met minimaal 32 amperres al voldoende.
Zet jij een tweede GTX in jouw systeem dan kom ik uit op 530 watt en 39 amperres. Een 600 watt voeding met 45 amperers moet dan voldoende zijn.
Ben je van plan om de SLI opstelling over te klokken (20%, geen voltmod) dan zal jouw systeem 580 watt echt nodig hebben en 43 amperres vragen. Een 650 watt voeding met 50 amperres is dan geen slechte keuze.
De OCZ GameXstream kan totaal ruim 50 amperres leveren en is rdaarmee ruim geschikt voor jouw systeem.
Echter raad ik je deze voeding niet direct aan.
Je zegt dat je misschien ooit ene tweede GTX in jouw systeem wilt zetten. Als je dat over één jaar pas wilt gaan doen verklaar ik je echt voor gek, waarom zou je over een jaar veel geld kopen voor een (dan) oude peperdure videokaart terwijl je voor veel minder een betere nieuwe videokaart kan kopen?
Als jij vorig jaar een 7900 GTX had gekocht dan verkocht jij nu jouw oude 7900 en kocht jij er een 8800GTX voor terug. Nu zal je nooit een tweede 7900GTX kopen omdat er veel betre kaarten te krijgen zijn voor hetzelfde geld (helemaal als je meerekent dat je je huidige 7900 kan verkopen. Je zou daarom ook gek zijn om nu een tweede 7900GTX bij te plaatsenn.
De 8800 GTX is over één jaar net zo oud als de 7900GTX nu is. Mocht je dan een tweede 8800 GTX willen kopen voor SLI is dat niet aan te raden omdat je dan twee oude videokaarten heb terwijl één nieuwe sneller, zuiniger en goedkoper is. Een 700 watt voeding voor een systeem welke maar 450 watt nodig heeft is dan ook een beetje overdreven
Mocht je deze zomer nog een tweede GTX willen bijplaatsen dan moet je mar doen alsof je dit stukje niet heb gelzen, de 700 watt voeding is dan namelijk geen slechte keus.
vinnyb schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 12:35:
Mijn huidige systeem is het volgende:
Aopen Mid-Tower QF50B (300W, Beige)
Asrock 939Dual-SATA2
AMD Athlon 3000+ Venice (S939)
Sapphire X1900 GT 256MB PCIe
4x Kingston 512MB PC3200
Maxtor 40GB HDD (IDE)
Seagate 500GB HDD (SATAII)
Antec DVD Brander (IDE)
LG CD-ROM Speler (IDE)
Randapparatuur:
Logitech Ultra-X toetsenbord (USB)
Creative Optical Mouse (PS/2)
Medion 9600 dpi scanner (USB)
Canon LBP-810 Laserprinter (USB)
160GB Hitachi in een Vantec Nexstar3 NST-360U2-BL (USB)
Nu wil ik op zeer korte termijn upgraden naar een Athlon X2 4200+ of 4600+.
Ik doe niet aan overklokken.
Is het verstandig om ook meteen een nieuwe voeding aan te schaffen? Of trekt deze AOpen voeidng die standaard bij de kast zat dit wel?
Jouw huidige systeem heef tongeveer 240 watt nodig, Hiervan moet er 15 amperres van de 12 volt komen. Met de 4600+ heeft hij 280 watt en 18 amperres van de 12 volt.
Ik kan niet vinden hoeveel amperres jouw voeding kan leveren, maar ik raad je alleen al vanwege het vermogen om de voeding te vervange, je belast deze met een 4600+ zeer zwaar, en dit gaat jouw voeding echt niet leuk vinden.
Een goede en goedkope voeding is bijvoorbeeld de Antec BasiQ350. Deze 350 watt voeding kan totaal 23 amperres leveren en is darmee geschikt voor jouw systeem. Wil je wat meer speling kun je naar de Coolermaster eXtremepower430 kijeke, deze kan ongeveer 29 amperres leveren. Beide voeding kosten ongeveer 40 euro online (de eXtremepower is ook 40 euro bij computerland). Let er wel op dat je de eXtremepower neem met een grote 120mm fan aan de onderkant, en geen 80 mm fan aan de achterkant, deze maakt het geluid welke het best vergeleken kan worden met een straaljager..
rest volgt later