Ik denk dat je eens naar extra fans mag kijken, als jij alleen een cpu fan heb en de cpu'gpu/mobo worden zeer warm is het echt tijd om voor extra cooling te zorgen, en niet voor een andere voeindg. Een voeindg is er namelijk om jouw systeem te voeden, niet te coolen.-flip- schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 18:31:
Sensortype Winbond W83637HF (ISA 290h)
GPU sensortype National LM89/LM99 (NV-I2C 4Ch)
Moederbordnaam MSI MS-7091
Chassis inbreuk opgemerkt Nee
Temperaturen
Moederbord 56 °C (133 °F)
CPU 71 °C (160 °F)
GPU 81 °C (178 °F)
GPU diode 100 °C (212 °F)
GPU omgeving 71 °C (160 °F)
WDC WD2500JD-00HBB0 47 °C (117 °F)
Koelingsventilatoren
CPU 2909 RPM
Spanningswaarde
CPU Core 1.35 V
+3.3 V 3.31 V
+5 V 5.05 V
+12 V 11.80 V
+5 V Standby 4.56 V
VBAT Batterij 3.22 V
PC is dus veel te warm, is een nieuwe voeding hier nodig (want deze produceert de laatste tijd een nogal branderige geur...). PC is al enkele jaartjes oud, en de laatste tijd niets aan veranderd.
Voeding nu is 350W (maar geen merkvoeding).
Dank bij voorbaat
Als je dit topic een beetje doorkijk zie je dat men, als men advies wilt over een systeem, altijd even de specs post. Gewoonlijk een glazen bol waarin ik alles kan zien, alleen heb ik deze gisteren laten vallen, ik kan dus echt niet weten wat voor systeem je heb en wat voor voeding je daarbij nodig heb.
Verder zegt 350 watt echt helemaal niets. Die 350 watt is harstikkle leuk, maar wat echt belangrijk is zijn de amperres op de 12 volt, hier haalt een computer 80-95% van zijn energie vandaan.
het doorlussen van de PWR-ON heb je erg netjes gedaan, ik vind jouw oplossing ook beter dan degene welke in de TS staat. Er kan hiermee echt niets fout gaan, op het moederbord wordt immers ook de PWR-ON met de ground verbonden, en de voeindg heeft echt niet in de gaten of een moederbord of een relais deze twee met elkaar verbindtAnoniem: 226688 schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 18:33:
@disco stu
Bedankt voor de informatie. Ik had al zo'n vermoeden dat verschillende potentialen problemen zouden kunnen geven dus ik hou het inderdaad bij drives op slave, rest op master.
@theodouma
Ook bedankt voor je reply. Ik ben me ervan bewust dat de PSU een belangrijk onderdeel van de PC is. Maar toch kies ik ervoor om eerst de andere onderdelen te kopen, en later een goede voeding. Ik zie de risico's hierbij in.
Wat betreft de opstelling van de dual-psu. Ik heb hem net getest, en schrijf dit zelfs terwijl mijn pc er op draait. Ik heb eerst geprobeerd de PWR-ON lijn van de slave te verbinden met de PWR-ON van de master, tezamen met een ground lijn (zoals beschreven staat in de TS). Dit werkte echter niet dus heb ik het volgende gedaan:
[afbeelding]
Dit werkt zeker weten wel. Ik heb een extra grondlijn verbonden tussen master en slave voor de zekerheid. Dan zitten ze in iedergeval op dezelfde grond.
Heeft er iemand ervaring met deze setup, weet iemand of dit betrouwbaar is of enig ander risico met zich meebrengt?
PS: Bijde gebruikte voedingen werken afzonderlijk goed, ik heb ze vooraf getest. Nog even ter verheldering:
Master: X-Gear 450W, +12V*12A
Slave: Noname 350W, +12V*10A
7400 Wp op het dak