Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - MSI 2070 super - 32gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold
Wordt weer een mooie rekening. Ik baal ook enorm van die airco, 2 jaar terug een nieuwe condensor in gekomen dus ik hoop heel erg hard dat het niet de pomp is ofzo
Let wel op bij de 1.6VTI dat ie enorm veel olie slurpt... en vind het hem ook niet super zuinig eigenlijk. Momenteel 7-7.4L/100km volgens de boordcomputer. Maar leuk is het wel dat je net wat meer vermogen hebt dan de 1.4VTI of 1.2VTI.Korkss schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:18:
[...]
Zag een leuke 1.6 VTI, ben er nog niet uit. Heb geen haast dus kan lekker rond kijken. Nooit eerder Citroën gereden maar de DS3 vind ik gewoon een heel leuk wagentje
Niet dat thermostaat goedkoop is overigens, dealer vraagt 350 voor het vervangen, thermostaat los is 125 excl BTW.
@Leviathius Olie zuipen is een ding, ding wil ook nog wel eens lekken onder de oliedop door (ring lekt). Ik heb inmiddels de 2e nieuwe dop al.
[ Voor 21% gewijzigd door _JGC_ op 18-05-2020 09:33 ]
Edit: nog even gekeken, jij hebt een oudere 2.0 16V, die heeft nog een bimetaal thermostaat zonder elektronische aansturing. Is bij jou dus niet van toepassing.
[ Voor 29% gewijzigd door _JGC_ op 18-05-2020 12:20 ]
Dat van de thermostaat is niet helemaal waar, bij de C5 bijv. (zelfde motorblok) wordt de elektronisch gestuurde thermostaat standaard vervangen door een gewone thermostaat, bij uitlezen staat er een foutmelding/storing maar de airco blijft gewoon werken. (wil je die storing weg hebben kan je een weerstand tussen de loze stekker zetten)
Bij een defecte koelwater temperatuursensor schakelt de airco wel uit.....
Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 PT130 Shine bjr 2021
Rij zelf een 206+ uit 2010 en de airco deed het niet meer. Sloeg wel aan, maar enkel warme lucht. Twee jaar geleden laten vullen, dus dacht aan een lek. Opnieuw laten vullen en geen lek gevonden. Advies was: laat lekker op auto A/C staan.
Zoveel invloed heeft dat opzich niet.Naafkap schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:17:
@FastFred Is het niet beter voor de airconditioning om deze gewoon altijd aan te laten staan? Dan blijft het systeem regelmatig gesmeerd en de afdichtingen soepel. Of heb je zelf redenen om de airco niet standaard aan te hebben?
Rij zelf een 206+ uit 2010 en de airco deed het niet meer. Sloeg wel aan, maar enkel warme lucht. Twee jaar geleden laten vullen, dus dacht aan een lek. Opnieuw laten vullen en geen lek gevonden. Advies was: laat lekker op auto A/C staan.
Na 2 jaar opnieuw moeten vullen is toch een lek. Systeem dient afgeperst te worden. R134A is er schadelijk voor het milieu en je mag hem dan officieel ook niet zo snel opnieuw vullen zonder reparatie
Ja, exact om die reden laat ik 'm een paar dagen per maand draaien. Het scheelt gewoon teveel in brandstofverbruik. Met de airco uit ga ik van 1 op 11, naar 1 op 12 en soms 13.Naafkap schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:17:
@FastFred Is het niet beter voor de airconditioning om deze gewoon altijd aan te laten staan? Dan blijft het systeem regelmatig gesmeerd en de afdichtingen soepel. Of heb je zelf redenen om de airco niet standaard aan te hebben?
[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 18-05-2020 21:33 ]
Viel mee gelukkig, één lamp was gewoon kapot dus die vervangen. Bij de ander was de stekker kapot door o.a. die verbrande lamp. En ouderdom. Stekker vervangen en alles werkt weer. Hopelijk blijft het zo.Frietsaus schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:40:
[...]
Ik ben zelf weer toe aan de volgende klus, één van de dimlichten is verbrand en het stekkertje is kapot. Het andere dimlicht werkt helemaal niet, lekker handig weer.
Vroeger ging ik voor alles naar de garage, maar ik vind het zelf klussen toch wel leuk en geeft een voldaan gevoel. Jammer genoeg heb ik niet de middelen voor de grotere reparaties.
[ Voor 15% gewijzigd door Frietsaus op 20-05-2020 22:43 ]
Ga het in de gaten houden.
Uiteindelijk alleen ruitenwissers vervangen en de beurt. En ze gaven aan dat de achterbanden voor apk nog goed waren, maar wel binnenkort gedaan moeten worden. Dus wordt weer 2 michelin crossclimate bestellen en op laten zetten.
Al met al valt het nu wel mee.
Maarrrr, de distributie moet gedaan worden want er staat waarschijnlijk een spanrol te jengelen, de airco doet het niet, blijkt de pomp lek te zijn, en er moet een stabistang rechtsvoor vervangen worden.
En 2 voorbanden zijn binnenkort aan vervanging toe.
Ik ga naar de dealer meestal, dus dat werd een dure rekening en ze belden al op of ik niet interesse had in een DS4. Ik heb voor nu de schokdemper en de ashoes laten wisselen zodat ie door de APK kan, en dan maar eens bij de garage om de hoek langs voor een 2e offerte
[ Voor 25% gewijzigd door FastFred op 03-06-2020 15:11 ]
Stabilisatorstang gewoon zowel links als rechts vervangen, die stokjes kosten geen drol en monteren is vrij simpel. Heb ze bij m'n 207 laatst ook gedaan.
mooie auto, veel plezier er mee!!
Hele Google afgezocht, maar dat levert niets op.
Probleem lijkt erin te zitten dat het icoontje AirPlay grijs is, net zoals mirror link en Android car.
Iemand enig idee hoe dit aangezet moet worden?
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Telefoon aansluiten met kabel in de usb poort, en dan pakt hij hem automatisch op als het goed is.
12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Welke iPhone heb je ?
Ik hou wel van dit soort design.

Ik vind de voorzijde wel geslaagd, de zijkant met die rare hoeken en lijnen vind ik twijfelachtig, maar bij de achterzijde had de ontwerper een beroerte denk ik

de Toyota C-HR, ook zo'n druk ding.
[ Voor 40% gewijzigd door FastFred op 17-06-2020 10:07 ]
Wel goed om te zien dat de knoppen voor de klimaatregeling weer fysiek lijken te zijn. Dat is altijd een goed plan denk ik, al kan ik nu ook prima met het huidige systeem uit de voeten.
De monteur heeft het ook nagevraagd bij zijn leverancier, en die verzekert dat het zelfs beter is dan wat ik eigenlijk wilde, maar ik ben toch benieuwd.
Iemand die hier meer over weet?
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Toch 6 jaar met veel plezier mee gereden!
M'n nieuwe auto wordt... <tromgeroffel> Xsara Picasso, maar uit 2006 en met 203.000km op de teller. Ben benieuwd welke verschillen er tussen beide auto's zitten: in 2005 is er een facelift geweest.

Ik had eindelijk de beslissing genomen om de C4 te houden dus zou binnenkort afspraak gaan maken voor distributieriem + toebehoren, airco compressor, 2 banden, stabilisatorstang etc. Flikkert me gisteren de uitlaat zowat onder de auto vandaan....

De middenpijp waar deze aansluit op de einddemper, daar zit een verdikking aan het uiteinde waar een klem omheen gaat, en die was verrot. Daardoor hing de einddemper ook ineens los en die raakte zowat de grond en de auto had minder vermogen en een bak herrie. Dus vandaag nieuwe middendemper + pijp onder gekomen. Einddemper is ook nog maar 2 jaar oud dus de uitlaat kan er weer even tegenaan.
Achja, goed voor de economie
[ Voor 12% gewijzigd door FastFred op 22-07-2020 23:11 ]
Lijkt me ook onpraktisch, zo’n robot op de passagiersstoel. Moet je vriendin steeds achterin zitten...FastFred schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:16:
De EGS bak moet je vermijden bij Citroën en Peugeot, dat is de handbak bediend door een robot.

Wij zijn na vele omzwervingen via diverse merken op deze uitgekomen als goed passend bij wat wij willen. Zelfs Android Auto werkte direct bij onze proefrit (niet bij alle merken het geval ontdekten we) ;-)
Hoe is de ervaring na een tijd in het gebruik zijn? Het onderhoud bijvoorbeeld? En het verbruik over langere periode?
Veel vragen, maar hier laat ik het maar even bij :-D
Morgen wederom een proefrit, dan in een 11 maanden oude Aircross met alle toeters en bellen, financieel toch wel een heel stuk aantrekkelijker, wat vallen ze in dat eerste jaar een eind terug in waarde zeg!
Dat klopt, ik vind ze ook niet geweldig. Maar ondertussen krijg ik aan de binnenkant (waar ik die strips niet zie) er een regensensor, lichtsensor, cruise control en parkeersensoren achter voor terug. Het is een kleine prijs die ik moet betalen voor meer genotFastFred schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:30:
@don_jorg oh dan krijg je die lelijke (mijn mening) met die chromen stripjes op de hoeken die er altijd scheef op lijken te zitten![]()
Ik heb zelf een C4 Grand Picasso uit 2018 vorig jaar gekocht. Dus ondanks dat ik niet hetzelfde model heb, heb ik wel een vergelijkbare situatie.RoosW schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:37:
Zijn er hier in het Citroen topic ook C3 Aircross gebruikers?
Wij zijn na vele omzwervingen via diverse merken op deze uitgekomen als goed passend bij wat wij willen. Zelfs Android Auto werkte direct bij onze proefrit (niet bij alle merken het geval ontdekten we) ;-)
Hoe is de ervaring na een tijd in het gebruik zijn? Het onderhoud bijvoorbeeld? En het verbruik over langere periode?
Veel vragen, maar hier laat ik het maar even bij :-D
Morgen wederom een proefrit, dan in een 11 maanden oude Aircross met alle toeters en bellen, financieel toch wel een heel stuk aantrekkelijker, wat vallen ze in dat eerste jaar een eind terug in waarde zeg!
Mijn C4GP is van origine Spaans en dus import. Desondanks gekocht bij een Nederlandse Citroën dealer. Mijn eerste jaar zit er inmiddels op met net 30k op de teller en 2 weken geleden mijn eerste kleine onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Hierbij zijn geen bijzonderheden naar voren gekomen dus met dat betreft helemaal prima. Ook het gebruik is verrassend goed stabiel maar wel sterk afhankelijk van soort ritten wat je maakt.
We zijn zelf niet merkentrouw en hoppen van merk naar merk omdat we puur kijken wat we nodig hebben en of de specifieke auto lekker rijdt en voldoet aan nadere wensen. Desondanks ben ik positief verrast door Citroën vanwege de zeer rijke uitrusting en luxe en dat bevalt het ons uitstekend.
Merken trouw, tja, wij (bedoelende samen met mijn huidige vrouw) zijn begonnen met een Citroen C3, toen een C1, en nog een maal een C1, maar Citroen vond blijkbaar dat rijders van kleine auto's geen luxe nodig hadden, wat ons naar de Kia Picanto bracht, fijn autootje, maar nu ik door een zenuwbeschadiging in mijn been aan een Rollator vastzit, gewoon te klein. Dat ding telkens op de achterbank is ook zo watMiki schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:52:
[...]
Ik heb zelf een C4 Grand Picasso uit 2018 vorig jaar gekocht. Dus ondanks dat ik niet hetzelfde model heb, heb ik wel een vergelijkbare situatie.
Mijn C4GP is van origine Spaans en dus import. Desondanks gekocht bij een Nederlandse Citroën dealer. Mijn eerste jaar zit er inmiddels op met net 30k op de teller en 2 weken geleden mijn eerste kleine onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Hierbij zijn geen bijzonderheden naar voren gekomen dus met dat betreft helemaal prima. Ook het gebruik is verrassend goed stabiel maar wel sterk afhankelijk van soort ritten wat je maakt.
We zijn zelf niet merkentrouw en hoppen van merk naar merk omdat we puur kijken wat we nodig hebben en of de specifieke auto lekker rijdt en voldoet aan nadere wensen. Desondanks ben ik positief verrast door Citroën vanwege de zeer rijke uitrusting en luxe en dat bevalt het ons uitstekend.
We hebben nu de proefrit met een jonge occasion achter de rug, en mijn vrouw (de chauffeur) was erg happy, ik ook, snelheidsdrempels deden mij niet langer ineen krimpen (verzakte wervel), dus stappen naar aanschaf gezet, nu wachten op het fiat van de bank, maar dat komt wel goed.
Hoe zit dat met de ingebouwde navigatie? Iets van Tom Tom schatte ik zo in (aan de graphics te zien) maar hopeloos (hoe dan? de auto is van november 2019!) verouderd, volgens hem mochten we overal 130 (op de HUD althans).
Hoe weet je wanneer er updates zijn? En moet je dan specifiek bij een Citroen garage zijn, of kun je dat met een USB stickie doen of zo iets?
Yep, an absolute beginner op dit gebied
[Edit] Heeft iemand hier ervaring met een 'after market' achteruitrij camera? De auto die we nu in principe gekozen hebben, had die volgens de advertentie, maar bleek bij de proefrit niet hierover te beschikken, overigens ook niet de beloofde 'Inklapbare Buitenspiegels' althans geen knopje voor kunnen vinden en bij het uitzetten deed hij er niets mee.
Ondanks deze 'gebreken' zijn we heel enthousiast over dit karretje, tja
[ Voor 9% gewijzigd door RoosW op 25-07-2020 09:17 ]
De spiegels horen tijdens het vergrendelen van de portieren in te klappen. Er is daarnaast nog een manuele optie te vinden bij de bediening van de spiegels. In mijn C4GP kun je het joystickje naar achter trekken om de spiegels te laten inklappen.RoosW schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 08:55:
[...]
Merken trouw, tja, wij (bedoelende samen met mijn huidige vrouw) zijn begonnen met een Citroen C3, toen een C1, en nog een maal een C1, maar Citroen vond blijkbaar dat rijders van kleine auto's geen luxe nodig hadden, wat ons naar de Kia Picanto bracht, fijn autootje, maar nu ik door een zenuwbeschadiging in mijn been aan een Rollator vastzit, gewoon te klein. Dat ding telkens op de achterbank is ook zo wat
We hebben nu de proefrit met een jonge occasion achter de rug, en mijn vrouw (de chauffeur) was erg happy, ik ook, snelheidsdrempels deden mij niet langer ineen krimpen (verzakte wervel), dus stappen naar aanschaf gezet, nu wachten op het fiat van de bank, maar dat komt wel goed.
Hoe zit dat met de ingebouwde navigatie? Iets van Tom Tom schatte ik zo in (aan de graphics te zien) maar hopeloos (hoe dan? de auto is van november 2019!) verouderd, volgens hem mochten we overal 130 (op de HUD althans).
Hoe weet je wanneer er updates zijn? En moet je dan specifiek bij een Citroen garage zijn, of kun je dat met een USB stickie doen of zo iets?
Yep, an absolute beginner op dit gebied
[Edit] Heeft iemand hier ervaring met een 'after market' achteruitrij camera? De auto die we nu in principe gekozen hebben, had die volgens de advertentie, maar bleek bij de proefrit niet hierover te beschikken, overigens ook niet de beloofde 'Inklapbare Buitenspiegels' althans geen knopje voor kunnen vinden en bij het uitzetten deed hij er niets mee.
Ondanks deze 'gebreken' zijn we heel enthousiast over dit karretje, tja
Wat betreft navigatie, het is een systeem van Continental (ja die van de banden) met onderliggende kaarten van TomTom. In Nederland is besloten dat voor de gehele PSA groep alleen de dealers de kaarten kunnen updaten. Terwijl in de landen om ons heen je de kaarten via de lokale Citroën website handmatig of via een download app Van Citroën op een USB stick kunt installeren. Zie voor meer info: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/230204
Over het algemeen kwamen de updates met een redelijke frequentie maar doordat ze naar een andere firmware (Wave 4) willen overstappen zit er wat vertraging in. Lees de laatste 10 pagina’s terug van het topic uit de link en je bent helemaal bij.
Uiteraard kun je ook via Android auto Google maps of Waze gebruiken. Dan heb je altijd beschikking over de meest recente kaarten.
Je kunt trouwens ook nog even verder neuzen als de dealer je niet voorzien heeft van deugdelijke informatie. Voor mijn C4GP heb ik ook even moeten zoeken naar een “aangekleed” model en uiteindelijk 2 maanden later weten te vinden.
Dat van die spiegels probeer ik wel uit als ie bij ons voor de deur staat, die navigatie en kaarten is wel een geneuzel hoor, precies waarom we van TomTom af zijn, update problemen en vooral alles gefixeerd op Windows (brr).Miki schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:40:
[...]
De spiegels horen tijdens het vergrendelen van de portieren in te klappen. Er is daarnaast nog een manuele optie te vinden bij de bediening van de spiegels. In mijn C4GP kun je het joystickje naar achter trekken om de spiegels te laten inklappen.
Wat betreft navigatie, het is een systeem van Continental (ja die van de banden) met onderliggende kaarten van TomTom. In Nederland is besloten dat voor de gehele PSA groep alleen de dealers de kaarten kunnen updaten. Terwijl in de landen om ons heen je de kaarten via de lokale Citroën website handmatig of via een download app Van Citroën op een USB stick kunt installeren. Zie voor meer info: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/230204
Over het algemeen kwamen de updates met een redelijke frequentie maar doordat ze naar een andere firmware (Wave 4) willen overstappen zit er wat vertraging in. Lees de laatste 10 pagina’s terug van het topic uit de link en je bent helemaal bij.
Uiteraard kun je ook via Android auto Google maps of Waze gebruiken. Dan heb je altijd beschikking over de meest recente kaarten.
Je kunt trouwens ook nog even verder neuzen als de dealer je niet voorzien heeft van deugdelijke informatie. Voor mijn C4GP heb ik ook even moeten zoeken naar een “aangekleed” model en uiteindelijk 2 maanden later weten te vinden.
Nu lees ik dat de C3 Aircross Wave2 gebruikt, althans dat werd door een Aircross gebruiker vermeld, geen idee of die dan ook een update van de firmware vereist.
De handelaar melde mij dat er geen updates beschikbaar waren, het forum toont van wel, maar ja, de handelaar is dan ook geen Citroen Dealer.
We hebben nu dus al de meest complete C3 Aircross Shine uitgezocht, alleen die twee functies (wel vermeld bij de advertentie) zaten er niet op, althans bij de camera is dat zeker, bij achteruit rij stand geeft ie de sensoren weer en niet een camera beeld, en ik zag ook nergens zo een blokje met camera zitten.
Verder heeft ie alles, van Key Less, HUD, Panoramadak regensensor (hmm niet kunnen proberen) bots detectie en weet ik wat al niet.
De camera is jammer, maar kan later nog wel eens, die spiegels kan vast niet achteraf, maar is ook geen dealbreaker. Het allerbelangrijkste voor ons, de verstelbare achterbank (een Shine only optie geloof ik) zit er in, de rest is meegenomen.
Ik heb een soortgelijke proberen samen te stellen op de site, en kwam daar op een schokkende bijna 34000,--

De navigatie wil ik graag up-to-date hebben omdat dat ook samenhangt met het HUD systeem, dat werkt helaas niet via Android Auto.
[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 25-07-2020 11:43 ]
Als je het chassisnummer hebt kun je ook op de Belgische of Franse site checken of je systeem up 2 date is.RoosW schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:47:
Hopelijk is ie a.s. vrijdag in ons bezit, zou het nut hebben langs onze huidige (Citroen/Kia) dealer te gaan om A: Hem helemaal te laten checken en B: de handel te laten updaten?
Bijvoorbeeld: https://www.citroen.be/nl...een/navigatie-update.html
De letters van je chassisnummer moet je met hoofdletters invullen. Updaten kost je gemiddeld 3 kwartier waarbij de auto moet blijven draaien. Je kunt eventueel ook een ritje plannen en updaten alleen dan werken de systemen die aangesloten zijn op je Nav niet. Zoals parkeersensoren, airco, radio, etc. Dus zorg dat je eerst comfortabel in de auto zit en begin dan pas met updaten.
Bij een dealer kost het updaten zo’n €35 van wat ik heb gelezen. Het wordt normaliter gedaan bij je onderhoudsbeurt.
Afhankelijk van welk optiepakket je hebt. Lang niet alle spiegels klappen elektrisch in.Miki schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:40:
[...]
De spiegels horen tijdens het vergrendelen van de portieren in te klappen. Er is daarnaast nog een manuele optie te vinden bij de bediening van de spiegels. In mijn C4GP kun je het joystickje naar achter trekken om de spiegels te laten inklappen.
Op mijn C4 Coupe heb ik het ook, i.c.m. verwarmde spiegels, maar ze hebben het lang niet allemaal.
Klopt, dus als ze niet automatisch inklappen bij vergrendelen dan heb je die optie niet.FastFred schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:07:
[...]
Afhankelijk van welk optiepakket je hebt. Lang niet alle spiegels klappen elektrisch in.
Op mijn C4 Coupe heb ik het ook, i.c.m. verwarmde spiegels, maar ze hebben het lang niet allemaal.
Vind het toch bijzonder wel, ik zie best veel mensen die een XP hebben gereden, en er als volgende auto gewoon weer een kopen, omdat het erg fijne, praktische auto's zijn.don_jorg schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:53:
[...]
Dat klopt, ik vind ze ook niet geweldig. Maar ondertussen krijg ik aan de binnenkant (waar ik die strips niet zie) er een regensensor, lichtsensor, cruise control en parkeersensoren achter voor terug. Het is een kleine prijs die ik moet betalen voor meer genot
Mijn ouders hebben er eentje van 2003, in 2006 gekocht omdat de Ford Escort Clipper wat krap werd (en achterlijk onbetrouwbaar). Die staat nu wel op de nominatie om vervangen te worden, tikkende klepstoters, roest aan de dorpels en een olieverbruik van heb ik jou daar, 2.5 ton op de klok dacht ik.
Denk alleen niet dat er een XP voor in de plaats komt aangezien ik en m'n zusjes niet meer thuis wonen.
[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 25-07-2020 22:44 ]
Al een oplossing gevonden ?Atlas schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:58:
Nee helaas, iPhone ziet de CarPlay wel, maar het icoontje AirPlay banned Citroën blijft grijs....
Maakt toevallig je telefoon ook een bluetooth koppeling met de Citroën? Bluetooth wil nog wel eens een spelbreker zijn.Atlas schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:58:
Nee helaas, iPhone ziet de CarPlay wel, maar het icoontje AirPlay banned Citroën blijft grijs....
Oi, dat zou een probleem zijn! Ik sloot mijn telefoon met kabel aan op een nieuwe C3 Aircross, en na Android Auto een bluetooth aansluiting ontstond voor het bel gebeuren zonder dat ik verder iets deed?!Miki schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:23:
[...]
Maakt toevallig je telefoon ook een bluetooth koppeling met de Citroën? Bluetooth wil nog wel eens een spelbreker zijn.
Of is dit met Apple anders?
Op Android werkte het brilliant!
https://www.citroen-forum....0.0-r0-NAC_EUR_WAVE2.tar
Het is toch echt bizar dat we een proefrit gaan maken in een nieuwe C3 Aircross [Business] en hij vrolijk aangeeft dat je 130 mag, de veranderde situatie op de A6 niet kent en bij de splitsing vanuit de A10 richting Almere je vrolijk naar rechts stuurt (nu Amersfoort) ipv naar links (richting Almere)..
Het ding is een paar maanden oud (showroom nieuw zeg maar)!
Nog vreemder is dat men bij die dealer vrolijk beweert dat er nu eenmaal geen recentere updates van de kaartinformatie zijn..
Ehh jawel, versie 17 en 18, die beide al de juiste info en wegenstructuur tonen!
Officieel ben je hier in Nederland dus afhankelijk van je dealer die (enkel bij de beurten) dit gratis zou moeten updaten (wedden dat je er meermaals om moet vragen?) terwijl er 4 maal per jaar zo ongeveer nieuwe kaarten in elk geval zijn.
Nu ontdekte ik op mijn speurtocht naar Hoe Dit Zelf Te Doen, dat Citroen niet eens het slechtste automerk is betreffende updates, betaalde updates voor Ford bv. kaarten van 2 jaar oud.........
Je mond valt open, echt idioot.
Ik kan de eerste commentaren al voelen broeien, gebruik je smartphone, lekker boeiend.
Dat zal het wel zo een beetje samenvatten, maar mijn smartphone geeft niet de navigate en max snelheid door aan de HUD, en laten we wel wezen, als je ingebouwde navigatie hebt dient het gewoon in orde te zijn!! Je betaald er uiteindelijk wel voor, als het geen jaarlijkse afpersing bedragen zijn, zit het wel in je aankoopprijs verstopt.
[mogelijke oplossing] Laat een auto koppelen aan het thuis Wifi Netwerk en automatisch updates downloaden en installeren, en om dat te faciliteren doe niet steeds de hele facking datadump, maar incremental updates. Hoe moeilijk kan het zijn :-/
Of: laat MyCitroen app (als er ruimte op de telefoon is) de updates automatisch downloaden en geef de gebruiker de optie die te installeren de volgende keer dat de usb kabel in de auto weer ingeprikt word.
[Einde Rant]
:strip_exif()/f/image/F230BwidkLkRb02ht7205xxK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door RoosW op 30-07-2020 11:10 . Reden: Toevoeging informatie ]
Ik herken je rant maar het is helaas niet anders. Gelukkig kun je via een kleine omweg via onze zuiderburen of het moederland je navigatie systeem updaten al ben je dus afhankelijk van de omloopsnelheid.
Wat betreft onderhoudsbeurt en navigatie updaten. Je kunt als je via de MyCitroen app een afspraak inschiet ook aanvinken dat je je navigatiesysteem wilt laten bijwerken.
Ik heb trouwens afgelopen week voor een “schappelijk” bedrag voor 3 jaar het flitsabbo voor €99 afgenomen. Hiermee wordt ook mijn Carnav abbo verlengd omdat beide diensten niet zonder kunnen en dat leek me een mooie deal. Wat ik wel grappig vind is dat je zonder camera module om verkeersborden te herkennen geen max snelheid in je navigatiesysteem krijgt te zien. Echter zodra er een filter inbeeld is wordt je gewaarschuwd wat de maximale snelheid op dat moment is.
Met Apple Carplay en Android Auto moet dit toch te doen zijnRoosW schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:07:
Dat zal het wel zo een beetje samenvatten, maar mijn smartphone geeft niet de navigate en max snelheid door aan de HUD, en laten we wel wezen, als je ingebouwde navigatie hebt dient het gewoon in orde te zijn!! Je betaald er uiteindelijk wel voor, als het geen jaarlijkse afpersing bedragen zijn, zit het wel in je aankoopprijs verstopt.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Helaas heeft het Citroën nog niet nodig gebleken om de HUD ook aan te laten sturen via Android Auto (geen idee of dat via de Appeltjes kant wel werkt..)tdw schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:29:
[...]
Met Apple Carplay en Android Auto moet dit toch te doen zijn(niks tegen jou verder hoor, ben het helemaal met je eens. Ik vind het van de zotte dat je duizenden euro's betaalt voor een navigatiesysteem wat aan alle kanten wordt ingehaald door zelfs de meest simpele smartphones)
Dus ja, je kunt via AA navigeren, al heb ik het nog niet voor elkaar gekregen een vooraf geplande route direct op het scherm te krijgen, ik moest telkens de bestemming op het scherm opnieuw opgeven, maar geen gebruik van de HUD, die dan weer zoiets is waar je dus dik voor betaald hebt maar niet goed functioneert omdat Citroën de zaken niet op orde heeft.
Maar goed, Citroën is dan zelfs nog een van de betere, je kunt met wat moeite in ieder geval zelf updaten, en ze gebruiken geen windows (meer) als OS op hun navigatie systemen..
Bleek dat we de vorige keer de auto open kregen van de monteur, die na onze proefrit hem weer weg zette, nu we hem zelf openden (ja de spiegels stonden nu dicht) gingen ze braaf open.Miki schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:10:
[...]
Klopt, dus als ze niet automatisch inklappen bij vergrendelen dan heb je die optie niet.
- De firmware is nu naar de laatst beschikbare versie, een klein half uur naar een draaiende motor luisteren met een voortgangsbalk die poeplangzaam voortkruipt, en hoppa, stick er uit en het systeem start opnieuw op.
Morgen de kaart, de huidige versie is 11

Gooi er meteen versie 18 in, op het Citroen forum al diverse gebruikers die hem geïnstalleerd hebben naar tevredenheid

Dit is ie dan in volle glorie, type Shine met HUD en Panoramadak
:strip_exif()/f/image/5nfPoQ3H9ltCq0PnUS3fd7HG.jpg?f=fotoalbum_large)
Panoramadak is trouwens heel fijn om te hebben. Goed met de warme dagen wat minder maar met het Nederlandse klimaat heb je een pak meer licht in de auto. De kids vinden het fantastisch, helemaal als je een tunnel in rijdt.
Heel prettig om de juiste maximale snelheden nu te zien, en hij kent zowaar alle wegen nu :-)
Nice, ik moet nog even een momentje vinden om de nieuwe kaart te installeren. Grappig dat net zoals kaart 17 je deze ook twee keer moest installeren, blijkbaar zit er ergens nog steeds een bitje scheef. Het idee was dat 18 juist die dubbele installatie zou voorkomen.RoosW schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 19:55:
Kaart nummer 18 (voor Citroen Connected Nav) succesvol geïnstalleerd, wel twee keer, de eerste sneuvelde (zonder opgave van reden) rond de 50%.
Heel prettig om de juiste maximale snelheden nu te zien, en hij kent zowaar alle wegen nu :-)
Ik was al blij dat het überhaupt werkte 😆Miki schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:41:
[...]
Nice, ik moet nog even een momentje vinden om de nieuwe kaart te installeren. Grappig dat net zoals kaart 17 je deze ook twee keer moest installeren, blijkbaar zit er ergens nog steeds een bitje scheef. Het idee was dat 18 juist die dubbele installatie zou voorkomen.
Het Panoramadak krijgt dan ook van ons beiden twee duimen omhoog, lekker licht in de auto, en in een gezapig tempo door bosgebied met een open dak is geweldig (ja, dit is ons eerste open dakje)Miki schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:55:
Mooie bak
Panoramadak is trouwens heel fijn om te hebben. Goed met de warme dagen wat minder maar met het Nederlandse klimaat heb je een pak meer licht in de auto. De kids vinden het fantastisch, helemaal als je een tunnel in rijdt.

Wij twijfelen nog ernstig over wel of niet de 'gevarenzones' (file en verkeers drukte+flitsers?) wel of niet te doen.
Twijfel nog steeds, via Android Auto gaat het ook heel prima, maar ja, geen HUD navigatie informatie
Echt goedkoop voor wat het biedt zou ik het niet noemen.
Nee hoor

Goed, 11 euro bij de Brezan voor een nieuw ophangrubber, naar m'n ouders voor een doppensetje, krik eronder, wiel eraf zodat ik er beter bij kon, oude rubber los, naar de buren voor een ratel die niet stuk is, oude rubber los poging 2, nieuw rubber aan de demper gemaakt, uitlaatklem aan de middenpijp los, terug naar de buren voor een diepe dop 17, uitlaatklem aan de middenpijp los poging 2, einddemper iets bijgedraaid, rubber op z'n plek duwen, en m'n moeder die de moertjes er een stukje op draait
En toen alles weer vast, wiel erop, en toen een ijsje gegeten
[ Voor 44% gewijzigd door FastFred op 08-08-2020 13:43 ]
Goed idee, ik loop zo even naar de vriezer voor een waterijsje, en wat voor (klassiek?) voiture rijd de heer @FastFred ?FastFred schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:49:
Ik had gehoopt dat die auto me dankbaar zou zijn dat ze net een grote onderhoudsbeurt gehad heeft en dat de airco het weer doet.
Nee hoor![]()
[Afbeelding]
Goed, 11 euro bij de Brezan voor een nieuw ophangrubber, naar m'n ouders voor een doppensetje, krik eronder, wiel eraf zodat ik er beter bij kon, oude rubber los, naar de buren voor een ratel die niet stuk is, oude rubber los poging 2, nieuw rubber aan de demper gemaakt, uitlaatklem aan de middenpijp los, terug naar de buren voor een diepe dop 17, uitlaatklem aan de middenpijp los poging 2, einddemper iets bijgedraaid, rubber op z'n plek duwen, en m'n moeder die de moertjes er een stukje op draait
En toen alles weer vast, wiel erop, en toen een ijsje gegeten
Een van de redenen dat wel zo ongeveer elke 3 jaar inruilen voor wat nieuws is om (elke

Ik ben één van die trotse bezitters van twee linker handen, alles wat mijn ogen zien kunnen mijn handen kapot maken
Oooh, smooi!FastFred schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:27:
@RoosW Dit racemonster
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bouwjaar 2004, heb 'm nu 5 jaar
Wat een lieftallige dame is dat!
In other news, de Xsara Picasso van m'n ouders is naar de snelweg in de hemel gegaan. Ze hebben een Meriva zonder airco als leenauto en ze zijn nu een proefrit aan het maken in een Renault Captur automaat

[ Voor 24% gewijzigd door FastFred op 08-08-2020 14:39 ]
Het enige waar ik Renault mee moet complimenteren, ze hebben de mooiste kleuren waaier voor hun automobielen, hun Rood Metallic is van grote schoonheid
Wij hebben er zelf niet voor gekozen omdat de voorportalen wat kort zijn, en ik (2mtr) met mijn moeizame knie gewrichten, kom er niet in zonder schade aan te richten met mijn maat 48 pootjes
We hebben geaarzeld (we wilden nu eenmaal iets SUV-erig) tussen de Suzuki Vitaro (die reed echt heel lekker) of wat het is geworden, onze Citroën C3 Aircross. Geen moment spijt, het is een heerlijke auto!
Het is een grijs metallic geworden, de dorpsgarage heeft 'm uit Duitsland laten komen gisteren, eentje uit 2015 met 40k op de teller, 1e eigenaar, geen idee wat er verder allemaal voor opties op zitten.
[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 08-08-2020 14:57 ]
Zucht, alles wat je aan auto's ziet tegenwoordig is zo ongeveer, grijs, zilver, zwart of wit.. Wij houden zelf meer van een kleurtje, maar helaas de C3 Aircross is dus Grijs met wit aan de buitenkant en licht grijs met rood aan de binnenzijde. Zo een complete Shine uitvoering (met panoramadak en HUD enz.) was er gewoon niet te vinden in een mooi kleurtje.FastFred schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:55:
Ik vind het ook geen lelijke auto, alleen het interieur staat me niet aan. Heb er laatst een mee gehad als leenauto, ook een automaat. Reed lang niet slecht moet ik zeggen, kan alleen niet wennen aan het rijden met een automaat.
Het is een grijs metallic geworden, de dorpsgarage heeft 'm uit Duitsland laten komen gisteren, eentje uit 2015 met 40k op de teller, 1e eigenaar, geen idee wat er verder allemaal voor opties op zitten.
En we hadden een vereiste waar we niet onderuit konden, de achterbanken moesten naar voren versteld/geschoven kunnen worden (iets dat enkel de Shine uitvoering heeft).
Tja, zo leg je je bij het ene neer om het andere te kunnen hebben, 8 maanden oud is de onze (bij aankoop) met 15.000 op de teller, scheelde ruim 10.000 met een nieuw exemplaar gelijk uitgerust

Ik wilde mijn C4 eigenlijk ook in 'rouge lucifer' hebben. Maar mijn auto destijds had nog een week APK en ik kon geen goeie vinden in die kleur dus werd een zwarte.
[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 08-08-2020 15:08 ]
Ja, ik heb een Captur gezien in dat Rood met een Zwart dak, wat een schoonheidFastFred schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:06:
Ik had die Captur liever ook in dat mooie donkerrood van Renault gezien.
Ik wilde mijn C4 eigenlijk ook in 'rouge lucifer' hebben. Maar mijn auto destijds had nog een week APK en ik kon geen goeie vinden in die kleur dus werd een zwarte.
Net even dat Rouge Lucifer opgezocht, ook erg leuk, al vind ik de Citroën rode tinten net dat sprankje missen.
Voor onze C3 vond ik de Zwarte met een wit dak erg leuk, Blauw met wit dak niet mooi, of de Sand kleur met oranje/rode accenten en een zwart dak, maar ja, zo is het leven, je doet het met wat je kunt vinden
Zo heb ik noodgedwongen snel een grijsblauwe 206SW opgesnord toen de VTI motor in mijn 207SW besloot dat het met 2 cilinders minder kon.FastFred schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:06:
Ik had die Captur liever ook in dat mooie donkerrood van Renault gezien.
Soms heb je kleur niet voor het kiezen....
Zie ze ook veel ja. Zwart, grijs met blauwtint en zilver, andere kleuren vrijwel niet.FastFred schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:12:
Oh ik dacht dat de 206 maar in 1 kleur te leveren was? Er rijden er zo verrekte veel van in die kleur
Premie is wel stuk lager nu ik geen zwarte auto meer heb

https://www.citroen-forum.nl/index.phpStefan22 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:08:
Bij mijn Citroën C4 uit 2006 (1.6 benzine, handgeschakeld), heb ik op dit moment een schurend geluid bij het opkomen van de koppeling. Heel af en toe hoor je dit ook bij het gas geven, en houdt dat op een gegeven moment weer op. Op diverse fora lees ik dingen over druklagers. Zijn hier mensen die wellicht ook deze problemen hebben gehad, en die weten wat het is?
Is denk ik je beste kans goede info te vinden, zitten hordes echte auto goeroes die onwaarschijnlijke oude auto's aan de praat weten te houden en restaureren (te gek leeswerk, vooral het DS gebeuren vind ik).
Goed met de zoekfunctie in de weer voor je een vraag stelt, dat dan wel, vaak kun je inderdaad hele uitgebreide verhalen vinden over hoe bepaalde problemen opgelost moeten worden en wat je er voor nodig hebt + ze hebben een mooie collectie links naar Citroën onderdelen etc.
Succes!
Ik heb op dit moment een C4 uit 2005 die op begint te raken. Ben naar een vervanger op zoek en vind zowel de nieuwere C4 (type II) als DS4 mooie auto's. De C4 zou ik dan met 1.6THP EGS Exclusive willen (met liefst stoelverwarming, wat een optie was) of een DS4 1.6THP EGS So Chic (wederom, liefst met stoelverwarming).
De EGS heb ik geen moeite mee, mijn andere auto heeft een soortgelijk systeem (Opel Easytronic) en dat voldoet voor onze rijstijl prima. Liever een 6 bak EGS dan een 4 bak volautomaat zoals nu (zuinig rijden vind ik belangrijker dan snel optrekken).
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
https://www.c5club.nl/c5f...php?f=54&t=8514&hilit=thp
Het probleem is dat je dan komt op een minder krachtige VTi 120 met volautomaat komt. Met een veel hoger verbruik en minder kracht.d-super schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:24:
ik zou de THP links laten liggen......
https://www.c5club.nl/c5f...php?f=54&t=8514&hilit=thp
Maar een motorblok wat elke 50k aan kilometers 5000 euro onderhoud nodig heeft zit ik ook niet op te wachten.
Kennis van me werkt bij een Citroën garage, nummer 1 probleem motor is de 1.6 THP, de 1.6 VTI staat op nummer 2.
Heb 120.000km met een 207 VTI uit 2008 gereden, het onderhoud en de kosten waren eh nogal verrassend soms.
Is dus eigenlijk ook maar een slechte keus._JGC_ schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:19:
De VTIs zijn ook niet vrij van problemen. Oliezuipen als een gek en alles om de motor heen is ook van bedenkelijke kwaliteit. Nu zijn de >2012 VTIs wel beter overigens.
Kennis van me werkt bij een Citroën garage, nummer 1 probleem motor is de 1.6 THP, de 1.6 VTI staat op nummer 2.
Heb 120.000km met een 207 VTI uit 2008 gereden, het onderhoud en de kosten waren eh nogal verrassend soms.
Maar wat moet je dan als Citroën rijder? Een nieuwere auto wil ik niet betalen. Het zal toch echt iets uit 2011-2013 moeten worden.
Oude meuk blijven rijden? Kijk of je nog iets met een TU motor kan krijgen, zo'n 1.6 16V blok doet ook nog 110 pk. Veel simpeler dan de VTI en qua onderdelen is dat spul ook veel goedkoper.Drardollan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:26:
[...]
Is dus eigenlijk ook maar een slechte keus.
Maar wat moet je dan als Citroën rijder? Een nieuwere auto wil ik niet betalen. Het zal toch echt iets uit 2011-2013 moeten worden.
Ik heb mijn 207SW met kapotte motor bij de garage achtergelaten en een 206SW gehaald. Qua zelf sleutelen zoveel meer plezier, ding verbruikt geen druppel olie (lekte helaas wel, maar dat lijkt nu opgelost). Nu 2000km verder, oliemeter en peilstok staan nog aan max, bij de 207 had ik er nu al een liter bij mogen gooien.
Overigens is dat nieuwere puretech spul met distributieriem door de olie ook maar afvragen of dat goed blijft gaan (vooral: is er altijd de juiste olie gebruikt bij verversen en bijvullen). Inwendige vervuiling heb je bij de direct ingespoten motoren nog steeds last van.
De huidige C4 is echt aan vervanging toe. De meeste lak ligt op de grond (zeik kwaliteit lak uit 2005), bij temperaturen boven de 25 graden zit je in een benzinelucht (fix heeft maar ten dele geholpen) en als caravantrekker is het allemaal maar net aan._JGC_ schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:35:
[...]
Oude meuk blijven rijden? Kijk of je nog iets met een TU motor kan krijgen, zo'n 1.6 16V blok doet ook nog 110 pk. Veel simpeler dan de VTI en qua onderdelen is dat spul ook veel goedkoper.
Ik heb mijn 207SW met kapotte motor bij de garage achtergelaten en een 206SW gehaald. Qua zelf sleutelen zoveel meer plezier, ding verbruikt geen druppel olie (lekte helaas wel, maar dat lijkt nu opgelost). Nu 2000km verder, oliemeter en peilstok staan nog aan max, bij de 207 had ik er nu al een liter bij mogen gooien.
Overigens is dat nieuwere puretech spul met distributieriem door de olie ook maar afvragen of dat goed blijft gaan (vooral: is er altijd de juiste olie gebruikt bij verversen en bijvullen). Inwendige vervuiling heb je bij de direct ingespoten motoren nog steeds last van.
Is overigens een TU blok, net als in mijn Peug 407 die ik even gehad heb. Blok is wel OK, maar de elektronica er omheen om te janken. Bij beide blokken de ECU moeten vervangen omdat die kwalitatief niets waard is. Krijg je allerlei meldingen over de emissie en schiet hij te pas en onpas in noodloop.
Dus beetje beroerde situatie. Hoef niet direct vandaag iets nieuws, maar wil wel rond maart 2021 iets anders hebben (APK moment). Dus vandaar dat ik mij rustig aan het oriënteren ben. Normaal koop ik uit nood iets, als de auto kapot is of de APK echt shit. Dat wil ik nu eens voor zijn.
Maar wel je leven willen wagen en oude meuk willen rijden?Drardollan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:26:
[...]
Is dus eigenlijk ook maar een slechte keus.
Ik weet niet wat je prio’s zijn maar ik geef liever altijd wat meer uit dan te moeten beknibbelen op veiligheid en aankomend onderhoud.
NAP + Merkgarantie.
Bijvoorbeeld: https://damste-auto.nl/oc...ieuwegein/benzine/491221/
Catalogusprijs was ruim 22.000 en staat op origineel Nederlands kenteken. 110 PK om beetje leuk te kunnen sturen. En het ziet er ook eens leuk uit.
Dus waarom niet voor zoiets? Je weet dan wat je kunt verwachten aan onderhoud, kosten en dergelijke. Maar hier staat tegenover dat je NAP, merkgarantie hebt plus BOVAG.
Dan wist ik het wel.
Wat is dat voor gekke aanname? Auto's uit 2011-2013 zijn geen oude meuk, en ook in mijn huidige C4 uit 2005 zou ik ook niet willen spreken van je leven wagen. Ik heb helaas 1x een serieus ongeluk meegemaakt en toen zat ik in een Clio uit 2006, wat er in die tijd al aan veiligheidssystemen bleek te bestaan had ik niet kunnen vermoeden.MoldyInko schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:48:
[...]
Maar wel je leven willen wagen en oude meuk willen rijden?
Overigens is mijn C4 bij lange na niet mijn 'oudste meuk'. Mijn oldtimer uit '82 zou je daar eventueel wel onder kunnen scharen. Dat is ook de reden waarom ik daarmee niet met mijn gezin op de snelweg kom maar enkel lekker binnendoor geniet van de ritjes.
Dan zal ik wel mijn caravan doormidden moeten zagen, want de fantastische trekkracht van deze auto kan net aan de helft van mijn caravan trekken. Ook kan mijn partner hier niet mee rijden (geen automaat).Ik weet niet wat je prio’s zijn maar ik geef liever altijd wat meer uit dan te moeten beknibbelen op veiligheid en aankomend onderhoud.
NAP + Merkgarantie.
Bijvoorbeeld: https://damste-auto.nl/oc...ieuwegein/benzine/491221/
Catalogusprijs was ruim 22.000 en staat op origineel Nederlands kenteken. 110 PK om beetje leuk te kunnen sturen. En het ziet er ook eens leuk uit.
Dus waarom niet voor zoiets? Je weet dan wat je kunt verwachten aan onderhoud, kosten en dergelijke. Maar hier staat tegenover dat je NAP, merkgarantie hebt plus BOVAG.
Dan wist ik het wel.
Garantie kan mijn rug op. Ik rijd ook nog een 2 jaar oude Opel en heb daar gemerkt wat de geweldige merkgarantie in Nederland inhoudt. Een lekkende carterdekselpakking losten ze op door wat huis tuin en keuken kit tegen de buitenkant te smeren

Maar het was voor mij wel direct duidelijk dat ik nooit meer nieuw ga kopen. Gelukkig is mijn financiële situatie tegenwoordig zo dat ik geen 20 jaar oude afgeragde gebakjes zonder luxe meer hoef te rijden, ik richt mij nu op luxere auto's van 7 tot 10 jaar oud met max 150k op de teller. Betaalbaar, relatief goedkoop in onderhoud en voorzien van alle luxe die ik wens.
Onderhoud heb ik een betrouwbaar adres voor, daarin ben ik gelukkig ook niet afhankelijk van te dure onderdelen van de officiële dealer.
NAP zegt overigens helemaal niets. Het betekent alleen dat de kilometerstand sinds de vorige registratie minstens +1 km is gegaan. De registratie vindt niet altijd plaats en bij nieuwe auto's is er geen verplichte APK moment inclusief registratie. Als je voor elk bezoek aan de garage even langs de klokkendokter rijdt, dan heb je een prachtige KM stand die door de RDW consequent als 'Logisch' wordt aangeduid. Ik kijk er in zijn geheel niet naar. Belangrijker is dat een auto niet uit Duitsland geïmporteerd is, want dan weet je zeker dat er 2 ton verdwenen is aan kilometers.
[ Voor 18% gewijzigd door Drardollan op 20-08-2020 16:27 ]
Verder idd de merkdealers en hun dure onderhoud en slechte reparaties... breek me de bek niet open. Ik kom er liefst gewoon helemaal niet meer, maar soms heb je gewoon originele onderdelen nodig en dan ben je op de dealer aangewezen. Weet niet hoe het met Citroën zit overigens, maar Peugeot is hier in de buurt inmiddels heel karig qua voorraad en locaties die nog magazijn voeren.
Ik weet hoe de pakkingen tegenwoordig zijn, helaas. Geef mij maar ouderwetse pakkingen._JGC_ schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:49:
@Drardollan Je weet dat bij nagenoeg alle auto's de carter met vloeibare pakking wordt gemonteerd, en dat vervangen daarvan een klote karwei is? Je kunt dan altijd proberen om er nog wat tegenaan te smeren en hopen dat het dicht blijft. Ik mag overigens hopen dat ze je verteld hebben dat ze het zo "opgelost" hebben en dat mocht het weer lekken, dat je gewoon langs moet komen?
Was het maar zo'n feest dat ze iets zeiden. Ze zeiden niets. Aangezien mijn normale garage om de hoek zit stond de auto een paar minuten na de reparatie alweer op een brug (het was niet het eerste grapje van de dealer) waar we naast deze top reparatie nog steeds lekkage zagen. Deze lekkage is overigens een bekend probleem bij Opel en om het op te lossen moet de deksel en pakking vervangen worden. Ze dachten er makkelijk en goedkoop mee weg te komen zover ik het kan inschatten.
Gelukkig kan mijn garage goed aan onderdelen komen. Zowel nieuw als gebruikt. Goede contacten denk ikVerder idd de merkdealers en hun dure onderhoud en slechte reparaties... breek me de bek niet open. Ik kom er liefst gewoon helemaal niet meer, maar soms heb je gewoon originele onderdelen nodig en dan ben je op de dealer aangewezen. Weet niet hoe het met Citroën zit overigens, maar Peugeot is hier in de buurt inmiddels heel karig qua voorraad en locaties die nog magazijn voeren.
Geen Citroën meer rijden want wil je wat moderners dan een C4 uit 2005 dan krijg je zo'n brakke THP of VTI, of je zit vast aan die 3-cylinder meukDrardollan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:26:
Ik rij vanaf eind volgende week een Seat Leon uit 2015, de C4 Coupe gaat dan de verkoop in.
[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 21-09-2020 10:29 ]
VTi is nog wel te doen op het lawaai na. THP inderdaad een no-go.FastFred schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:28:
[...]
Geen Citroën meer rijden want wil je wat moderners dan een C4 uit 2005 dan krijg je zo'n brakke THP of VTI, of je zit vast aan die 3-cylinder meuk
3 cilindermeuk is niet voorbehouden aan Citroën. Alle merken hebben die schijt 3 cilinders. Trekkracht 0,0. Heb ook een Opel Karl 3 cilinder, daar is het wel OK voor.
Welk blok van Seat? Want ook daar zijn THP achtige problemen mee. Kettingen en verkeerde olie met alle gevolgen van dien. Heb toevallig ook naar de Leon gekeken, vandaar dat ik wat dingen uitgezocht had.Ik rij vanaf eind volgende week een Seat Leon uit 2015, de C4 Coupe gaat dan de verkoop in.
En ik ken de auto al 5 jaar, is (nu nog) zakelijke wagen van mijn collega en heb er zelf ook al de nodige km's in gemaakt de laatste paar jaar. Nooit gezeur mee geweest met die auto, nooit olie bij hoeven vullen en nooit gezeur met ketting. Altijd erg netjes mee omgesprongen met die auto.
[ Voor 23% gewijzigd door FastFred op 21-09-2020 11:17 ]
TGI is niet zo slecht. Maar als je de historie kent en onderhoud is goed uitgevoerd (met name juiste olie) dan heb je er een top auto aan. Zou willen dat ik er zo een op de lijst had staan.FastFred schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:59:
@Drardollan 1.4 TGI (aardgas), met 110pk.
En ik ken de auto al 5 jaar, is (nu nog) zakelijke wagen van mijn collega en heb er zelf ook al de nodige km's in gemaakt de laatste paar jaar. Nooit gezeur mee geweest met die auto, nooit olie bij hoeven vullen en nooit gezeur met ketting. Altijd erg netjes mee omgesprongen met die auto.
Hoe bevalt de auto tot vandaag? Wij zijn opzoek naar een nieuwe auto ivm gezinsuitbreiding en deze c4 lijkt ons wel wat.toimoi schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:36:
En we zijn terug uit Apeldoorn. De Cactus is wat van de rare verhoudingen tussen de hoogte voor en achter kwijt, en voelt met name in het bochtenwerk een stuk zekerder van z'n zaak. Al met al: blij mee!
[Afbeelding]
Is het een automaat? zo ja, nog opmerkingen hierover? Ik las ergens dat de automaat een drama was. Ik ben verplicht om in een automaat te rijden (ivm rijbewijs).
Context voor mijn ervaring: hiervoor had ik een MiTo 1.4 met standaard aanpasbare demping en 18 inch velgen, gechipt naar ~170pk, en een Eibach Pro Kit. Deze reed op de weg heerlijk scherp maar zo goed als alle drempels en afritten waren oppassen geblazen. (Daarvoor een standaard Ford Focus 1.8 TDCi met 115 pk en mijn eerste auto was een standaard Hyundai Getz 1.3 met 82pk)
Maargoed over de auto; de Cactus heeft wat eigenaardigheden:
-luide airco (als je op lage snelheid rondrijdt)
-ruitenwissers die gedeeltelijk achter de motorklep vallen. Waardoor deze tegen de motorkap komen als je ze wilt verwisselen > mijn Cactus heeft dus verfschade op de rand van de motorkap van de vorige eigenaar
-standaard staat de auto wat hoog op de poten, dus rolt redelijk veel in de bochten
-mis eerlijk gezegd toch wat knoppen in het interieur
-geen toerenteller
-versnellingsbak is wat... Ongevoelig?
-goedkoop plastic...
Maar daar staat tegenover dat de Cactus ook heerlijk eigenzinnig is, dat is ook juist een reden waarom ik 'm leuk vind. Rijd niet zo graag in een standaard auto.
Het rijden bevalt nu zeker, maar ik kan de Eibach Pro Kit wel aanraden voor zowel het uiterlijk als de wegligging. En op zich is de auto snel genoeg, met frequent snelwegrijden zou ik de 82pk niet overwegen. Maar een pietsebeetje meer vermogen zou ik persoonlijk lekker vinden. Ik overweeg om 'm te laten chippen naar 130pk/250Nm waarmee het vermogen volgens mij gelijk wordt aan de 1.2 THP van de Peugeot 308.
Counter point: ik heb ook jaren in een Focus 1.6 diesel van ongeveer dezelfde leeftijd kunnen rijden (leasebak van mijn vriendin) en to be fair, die Focus lag standaard lekkerder op de weg. Ook is de 1 liter Ecoboost motor daarin schijnbaar een prima apparaatje, mijn zwager rijdt daar nu mee. (Om ook een betaalbaar familievriendelijk alternatief te benoemen waar ik ervaring mee heb.)
De C4 Cactus van voor de facelift heeft een gerobotiseerde handbak. Zuinig, maar traag.Ealjebij schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:04:
[...]
Hoe bevalt de auto tot vandaag? Wij zijn opzoek naar een nieuwe auto ivm gezinsuitbreiding en deze c4 lijkt ons wel wat.
Is het een automaat? zo ja, nog opmerkingen hierover? Ik las ergens dat de automaat een drama was. Ik ben verplicht om in een automaat te rijden (ivm rijbewijs).
Na de facelift is een echte EAT6 automaat voor in de plek gekomen. Wij rijden deze uitvoering (110pk). Fijne automaat maar wat minder zuinig. Ons praktijkverbruik ligt rond de 7l/100km (1 op 14).
De ruimte in de Cactus is ons in de praktijk wel wat tegen gevallen toen ons zoontje werd geboren. Met de Maxi Cosi op de isofix base moet de voorstoel flink ver naar voren en kinderwagen past eigenlijk maar net aan in de kofferbak.
Zorg dat je een EAT6 automaat hebt, geen EGS automaat. Met een EGS automaat krijg je erg hechte band met je dealer.Ealjebij schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:04:
[...]
Hoe bevalt de auto tot vandaag? Wij zijn opzoek naar een nieuwe auto ivm gezinsuitbreiding en deze c4 lijkt ons wel wat.
Bedankt voor de uitleg, daar ging ons oog ook naar toe. Isofix + ruime kofferbak voor kinderwagen. Maar als ik dit zo lees kan ik beter zoeken naar iets anders. Ik heb geen verstand van auto's en heb er ook niks mee.niels132 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:52:
[...]
De C4 Cactus van voor de facelift heeft een gerobotiseerde handbak. Zuinig, maar traag.
Na de facelift is een echte EAT6 automaat voor in de plek gekomen. Wij rijden deze uitvoering (110pk). Fijne automaat maar wat minder zuinig. Ons praktijkverbruik ligt rond de 7l/100km (1 op 14).
De ruimte in de Cactus is ons in de praktijk wel wat tegen gevallen toen ons zoontje werd geboren. Met de Maxi Cosi op de isofix base moet de voorstoel flink ver naar voren en kinderwagen past eigenlijk maar net aan in de kofferbak.
Deze had ik op het oog: Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel EAT6 | Nav | Climate | Cruise Control
[ Voor 5% gewijzigd door Ealjebij op 03-10-2020 18:09 ]
De EGS van mijn Opel, daar Easytronic genaamd, bevalt mij meer dan prima. Niet zo snel en soepel als een volautomaat, maar de zuinigheid is wel echt een pré.FastFred schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:39:
[...]
Zorg dat je een EAT6 automaat hebt, geen EGS automaat. Met een EGS automaat krijg je erg hechte band met je dealer.
Dan is er waarschijnlijk een servicestand waar ze een beetje omhoog komen en je zonder problemen de wissers kunt verwisselen.toimoi schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:33:
-ruitenwissers die gedeeltelijk achter de motorklep vallen. Waardoor deze tegen de motorkap komen als je ze wilt verwisselen > mijn Cactus heeft dus verfschade op de rand van de motorkap van de vorige eigenaar
Signatures zijn voor boomers.
Contact uitschakelen en sleutel laten zitten, vervolgens ruitenwissers aanzetten in interval stand (stand 1). De ruitenwissers gaan dan 1x omhoog en blijven staan zodat je de bladen wisselen kunt.toimoi schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:33:
Dat truukje is eigenlijk bedoeld om bij sneeuw je ruitenwissers te ontlastenFastFred schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:36:
[...]
Contact uitschakelen en sleutel laten zitten, vervolgens ruitenwissers aanzetten in interval stand (stand 1). De ruitenwissers gaan dan 1x omhoog en blijven staan zodat je de bladen wisselen kunt.
Werkt nog bij mij ook met sleutel uit het contract voor enige tijd.