Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:44

frapex

got r00t

Niet helemaal :P Naast een PCI slot te weinig heeft het moederbord een 945GC chipset, die neemt alleen al 22Watt. Het moet er eentje zijn op basis van de 945GSE chipset. Met Atom processor.

Maar, het is inderdaad een stap in de goede richting :)

[ Voor 5% gewijzigd door frapex op 13-12-2009 17:36 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
maar zuinige server met veel uitbreidingen mogelijkheden, past ook niet echt bij elkaar.
Maar ik heb de zelfde zoektocht al door lopen. En wat je zoekt ga je niet vinden.
Waar voor heb je al die PCI sloten nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

vDorst schreef op zondag 13 december 2009 @ 17:38:
maar zuinige server met veel uitbreidingen mogelijkheden, past ook niet echt bij elkaar.
Maar ik heb de zelfde zoektocht al door lopen. En wat je zoekt ga je niet vinden.
Waar voor heb je al die PCI sloten nodig?
In ieder geval voor een SCSI controller. Dan zit ik op 1 PCI slot in gebruik. Ik kan zo niet bedenken waar ik dat 2e PCI slot voor nodig heb, want ik zie nu dat het moederbord al 2x Gbit Ethernet onboard heeft.

Dit zijn mijn conclusies tot nu toe:
AMD Athon XP processors, ookal heb je ze gemod naar mobile, stoken nog steeds 100Watt weg.

Dell Pentium 4 desktop PC: verbruik van 60 Watt. Maar die kast is waardeloos, en dat moederbord is op de kast gemaakt, dus dat maakt het moederbord ook waardeloos.

Iemand ervaring met (2e hands) Intel Pentium 2.4Ghz moederborden? Staat een leuke bij computerstunt.nl

[ Voor 7% gewijzigd door frapex op 13-12-2009 17:48 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08 16:22
Heb inmiddels mijn spulletjes binnen gekregen. Systeem staat in elkaar.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240€ 47,23€ 47,23
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 29,25€ 29,25
1MSI 760GTM-P33€ 48,90€ 48,90
1Seagate Momentus 5400.6 ST9250315AS€ 34,98€ 34,98
ImporterenTotaal€ 160,36

Hierbij heb ik 2x1GB geheugen en een Intel gbit pci-e netwerkkaartje geprikt. Ik draai debian en met cnq aan idle ik op 36w. Zonder de extra netwerkkaart zakt het verbruik naar 34w.

Met deze cijfers ben ik best tevreden.

[ Voor 3% gewijzigd door Black_Adder op 13-12-2009 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Niet online
Helaas heb ik nog geen voeding gevonden die netjes 80% is bij een load van 20-30Watt.
Al die +80% voedingen testen ze pas vanaf 40-60watt en dat is 25% van hun capaciteit.
Ik vrees namelijk dat voor die 25% ze niet of nog nauwlijk aan de 80% komen.
Maar niemand test daarop.
be quiet! Pure Power L7 300W ziet er wel leuk uit. Maar geen grafiek die laat zien dat tie ook netjes rond de 80% dit bij 20-30watt verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman01
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-03-2023
idd daar moet ik je ook zeker wel een beetje gelijk in geven.

Daarom is het ook belangrijk dat mensen hier ook een Cresta energy meter bij de kijkshop halen a 10 euro (of lenen van iemand) en dan ook de waardes hier posten van hun systeem.

Gelukig doen een hoop mensen dat hier wel maar helaas nog te veel mensen niet.

Specs en werkelijk gemeten waarden daar kan je wat mee.

Zoals een leerkracht van mij ooit zei: Meten is weten!

Dutchman01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imhotep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-09 09:06

Imhotep

The Dark Side

Ik heb nu sinds vorige week een zuinige home server aangeschaft op basis van de BBG.
Afgelopen weekend heb ik WHS hierop geinstalleerd, maar uiteindelijk ben ik hierover niet zo tevreden.
Hij slokt alle schijven op en je maakt veel onnodige backups.

Nu zit ik al een tijdje te zoeken op o.a. tweakers naar een vervanger en zit nu te denken om Linux (ubuntu) te proberen, nog nooit mee gewerkt. Maar hier zijn veel versies van waaronder een server versie.
Kan iemand mij een versie aanraden waarmee je dus (makkelijk) een home server kan inrichten maar die ook een beetje noob-vriendelijk is?

En wanneer ik overstap naar Linux, kan ik dan de data laten staan die al op de dataschijven staat? of moet dat dan weer opnieuw?

Still King

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:31
Tja, je kunt alle kanten op. Moet het perse ubuntu zijn? Een vergelijkbaar concept als WHS, maar dan beter naar het schijnt, zou amahi.org zijn.
Als je wat meer uitleg geeft over het gewenste gebruik kan er ook een beter advies komen.
Over het algemeen zul je bij een nieuwe installatie de voorkeur geven aan herindelen van de schijven.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe leuk ik linux ook vind, linux en makkelijk in een zin is toch voor de meeste mensen een brug te ver. Je zou ook kunnen kijken naar FreeNAS. Als je die eenmaal geïnstalleerd hebt, is hij niet meer zo moeilijk.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2009 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Addow
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 17:33

Addow

Cogito ergo sum

Mocht je uiteindelijk toch voor Ubuntu Server gaan, ga dan niet voor de allerlaatste, maar net de versie ervoor 9.04 (x86 of x64). Was hier en daar een mankementje tegengekomen, maar heb mijn bronnen niet meer :'(

FreeNAS is ook een goed alternatief (indien je minder vereisten hebt).
Hoedanook, in beide gevallen kost het je het nodige knutselwerk, maar achteraf (en eenmaal bollend) zal je je het niet beklagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-09 15:33

CSB

:D

Is er een tooltje om de "zuinigheid" van je server te loggen/monitoren?

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Software niet, of in ieder geval niet zonder ook iets van hardware te hebben. Je hebt wel verbruiksmeters die je ook op je computer aan kunt sluiten en dan zo kan zien hoeveel stroom je hebt verbruikt :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Addow
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 17:33

Addow

Cogito ergo sum

Een vermogenmeter?

En er zijn allerlei tools (munin 4 linux, etc.) om je CPU te meten, die onrechtstreeks je vermogen wel wat in kaart brengen dmv CPU maar dan met relatieve waarden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB

CSB

Thanks. Zal daar eens voor gaan kijken.

Nog een vraagje:
Mijn huidige server is zo ingesteld dat als hij geen client op het LAN ziet hij in sleep (S3) gaat totdat er op het LAN weer een packet wordt verstuurd. Dit werkt mooi, maar niet i.c.m. RRAS, of iets van dien aard. Ik zou graag een VPN tunnel willen opzetten naar mijn server.
Hier hebben jullie vast wel ervaring mee. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Update voor de Fit-PC2i: Helaas wordt deze pas in Januari 2010 verwacht

Ook zit ik te twijfelen of ik toch nog even wacht op de nieuwe Atom Z series met de on-die GPU en memory controller welke ook in 2010 komen en mogelijk nog een tikje zuiniger en krachtiger zijn. 2010 wordt een mooi jaar voor de energie zuinige server dus helaas zal ik nog even door moeten met mijn C2D T5600 (Merom) cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

CSB schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 15:38:
Thanks. Zal daar eens voor gaan kijken.

Nog een vraagje:
Mijn huidige server is zo ingesteld dat als hij geen client op het LAN ziet hij in sleep (S3) gaat totdat er op het LAN weer een packet wordt verstuurd. Dit werkt mooi, maar niet i.c.m. RRAS, of iets van dien aard. Ik zou graag een VPN tunnel willen opzetten naar mijn server.
Hier hebben jullie vast wel ervaring mee. :Y)
Ik gebruik zelf DD-wrt op een router met daarin weer OpenVPN. Ik maak vervolgens een VPN naar mijn router (die staat toch altijd aan) en kan dan of via de webinterface van dd-wrt een magic packet versturen of via een willekeurig andere tool via de VPN verbinding. Uiteraard kan ik daarna mijn machines benaderen via de VPN verbinding.

Hoewel jou oplossing net wat anders werkt, denk ik dat OpenVPN de oplossing kan bieden. Als je via OpenVPN een TAP bouwt, plug je als het ware een netwerk kaart in de switch aan de andere kant. Op dat moment krijgt hij daar ook gewoon een IP en is hij net zo aanwezig als elke andere machine op je LAN. Niet zoals met sommige VPN's dat je niet echt aanwezig word op dat LAN daar. Ik verwacht dat de oplossing op jou server daar ook geen onderscheid in ziet.

Lastige in deze situatie, je moet nog steeds een box hebben naast je server welke je VPN afhandelt. In mijn geval mijn router, maar dat is uitzoek werk om de juist te vinden me de zaken erin welke je zoekt en compatible is. Zie ook http://www.dd-wrt.com.

[ Voor 31% gewijzigd door Quindor op 15-12-2009 18:44 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je ook zou kunnen doen is aangezien OpenVPN ook UDP mode ondersteunt is een vrij lange time-out gebruiken die bijvoorbeeld even lang of langer dan de time-out van je NAT tabel en dan op connectie NEW in IPTables een WoL pakket naar je OpenVPN server sturen. Dus een tabel met zowel de forward als exec rules.

Dus zodra je UDP connectie verdwijnt uit de NAT tabel van je router en je stuurt een UDP datagram naar je OpenVPN server wordt de server middels WoL gewekt en kun je gewoon verder met je VPN TAP sessie.

Misschien zou je je NAT time-out dan ook vrij scherp moeten zetten omdat deze altijd kleiner moet zijn dan je sleep time-out anders zou je server al gaan slapen en wordt de WoL pakket nooit gestuurd door iptables. Je zou natuurlijk ook gewoon op elk forward pakket ook een WoL pakket kunnen sturen naar je server dan heb je de NAT time-out niet eens meer nodig maar dan krijg je wel aardig wat broadcast traffic op je LAN terecht.

Zelf ga ik voor een vergelijkbare setup maar dan met de Fit-PC2i als router en halve server met wat VM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Niet online
Ik heb hem gebouwd.
Zuinig server met een MSI-945GSE-A mainboard.
hij verbruikt nu 38 watt idle.
Ja dat klinkt en is veel voor een boardtje als dit.
Ik zit nog met een gare voeding die al 10watt verbruikt als er helemaal niks aanhangt.
Configuratie dit ik nu heb:
MSI - IM945GSE-A
2 GB mem (Kingstone 800mhz draad op 533CL4)
3.5" 500GB SATA (WDC WD5000YS-01MPB0)
PCI-TV kaart ( ASUS TV-FM 7134)
USB Wifi stick
USB SD kaart lezer.

Te verbeteren:
Voeding
Harddisk, Over schakelen naar een 2.5" HD.
TV zal deze week nog vervangen worden door een PVR-150.

De snelheid is voor mij goed.
Via ftp van ik 40mbyte/s lezen en schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 19:35:
Wat je ook zou kunnen doen is aangezien OpenVPN ook UDP mode ondersteunt is een vrij lange time-out gebruiken die bijvoorbeeld even lang of langer dan de time-out van je NAT tabel en dan op connectie NEW in IPTables een WoL pakket naar je OpenVPN server sturen. Dus een tabel met zowel de forward als exec rules.

Dus zodra je UDP connectie verdwijnt uit de NAT tabel van je router en je stuurt een UDP datagram naar je OpenVPN server wordt de server middels WoL gewekt en kun je gewoon verder met je VPN TAP sessie.

Misschien zou je je NAT time-out dan ook vrij scherp moeten zetten omdat deze altijd kleiner moet zijn dan je sleep time-out anders zou je server al gaan slapen en wordt de WoL pakket nooit gestuurd door iptables. Je zou natuurlijk ook gewoon op elk forward pakket ook een WoL pakket kunnen sturen naar je server dan heb je de NAT time-out niet eens meer nodig maar dan krijg je wel aardig wat broadcast traffic op je LAN terecht.

Zelf ga ik voor een vergelijkbare setup maar dan met de Fit-PC2i als router en halve server met wat VM's.
Wow, ingewikkelde manier om zaken te doen, maar zou in de praktijk moeten werken. Webinterface van de dd-wrt naar buiten open zetten zou ook nog kunnen, etc. etc.

Enigste probleem in dit verhaal (en mijn verhaal) is dat je een andere box nodig hebt NAAST zijn eigen server welke dit af gaat handelen. Bij mij zit het in het basestaton/router welke toch altijd aan staat en je nodig hebt, als je dat niet hebt (of het kan geen WRT versie draaien) zit je een beetje met een kip-en-ei probleem volgens mij. :)

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB

CSB

Dank voor het meedenken, maar dit is geen optie voor mij. Ik heb 1 server draaien, die ik extern wil kunnen overnemen, liefst via VPN, of een andere secure verbinding. Mijn modem/router staat altijd aan en ondersteunt VPN (Zyxel 2602HW-d1a) maar het inregelen van die VPN is een crime.

Vandaar dat ik deze vraag hier stel, want ik kan me niet voorstellen dat wat ik wil onmogelijk is, en niemand dit eerder heeft geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou kunnen kijken naar freeNX(al is dat meer VNC, als in, je neemt de PC over, niet alleen het netwerk).

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2009 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
CSB schreef op woensdag 16 december 2009 @ 08:57:
Dank voor het meedenken, maar dit is geen optie voor mij. Ik heb 1 server draaien, die ik extern wil kunnen overnemen, liefst via VPN, of een andere secure verbinding. Mijn modem/router staat altijd aan en ondersteunt VPN (Zyxel 2602HW-d1a) maar het inregelen van die VPN is een crime.

Vandaar dat ik deze vraag hier stel, want ik kan me niet voorstellen dat wat ik wil onmogelijk is, en niemand dit eerder heeft geprobeerd.
Je kan via die router [How-to Wake On Lan met Zyxel P-2602HW-D1A router/modem doen, en dan met VPN inloggen op de zojuist wakker gemaakte server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB

CSB

Wolly schreef op woensdag 16 december 2009 @ 09:26:
[...]

Je kan via die router [How-to Wake On Lan met Zyxel P-2602HW-D1A router/modem doen, en dan met VPN inloggen op de zojuist wakker gemaakte server.
Dat is een HELE mooie reply, dank!

En die VNC achtige oplossing, is dat secure?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FreeNX? Die kan je secure doen. Ik heb het hier via SSH met keys(wel linux).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2009 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:31
Als het je alleen om overdracht te doen is zou je ook even naar WinSCP kunnen kijken, werkt via je SSH-server en zorgt voor versleutelde overdracht. Let wel even op, niet elk hotel(of andere provider) accepteert andere poorten dan http en evt ftp en msn 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Loekie op 16-12-2009 10:43 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imhotep
  • Laatst online: 25-09 09:06

Imhotep

The Dark Side

Loekie schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 12:45:
Tja, je kunt alle kanten op. Moet het perse ubuntu zijn? Een vergelijkbaar concept als WHS, maar dan beter naar het schijnt, zou amahi.org zijn.
Als je wat meer uitleg geeft over het gewenste gebruik kan er ook een beter advies komen.
Over het algemeen zul je bij een nieuwe installatie de voorkeur geven aan herindelen van de schijven.
nee het hoeft niet perse Ubuntu te zijn, maar dat is wat ik hier en daar lees over Linux. Volgens mij een compleet OS met een goede grafische interface zodat het voor een linux-noob nog een beetje te behapstukken valt.
Wel snap ik dat wanneer ik naar Linux zou gaan dat er een bepaalde leercurve aan vast zit, maar daar ben ik niet echt bang voor en vind dat zelfs wel leuk. Vanaf volgende week heb ik ook extra vrije tijd dus is het niet zo'n probleem om hier een tijd lang mee te stoeien.

Maar het moet dan natuurlijk wel een versie zijn die wel te leren valt voor iemand die nog nooit iets daarmee gedaan heeft (vandaar de link naar ubuntu)

Wat ik zou willen doen met de server:
- bestanden delen met andere pc's (al dan niet op gebruikers naam)
- backups automatisch laten lopen en dan met een programma die alleen de laatste nieuwe of aangepaste bestanden gaat backuppen en niet alles.
- een media player aansluiten zodat ik de bestanden van de server kan halen
- eventueel een gedeelte reserveren zodat ik daar bij kan komen via internet (FTP ofzo dus)

Ik heb een losse router/modem dus de server zelf hoeft geen router functie over te nemen.

Still King

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:44

B2

wa' seggie?

Imhotep schreef op woensdag 16 december 2009 @ 22:47:
[...]

nee het hoeft niet perse Ubuntu te zijn, maar dat is wat ik hier en daar lees over Linux. Volgens mij een compleet OS met een goede grafische interface zodat het voor een linux-noob nog een beetje te behapstukken valt.
Wel snap ik dat wanneer ik naar Linux zou gaan dat er een bepaalde leercurve aan vast zit, maar daar ben ik niet echt bang voor en vind dat zelfs wel leuk. Vanaf volgende week heb ik ook extra vrije tijd dus is het niet zo'n probleem om hier een tijd lang mee te stoeien.

Maar het moet dan natuurlijk wel een versie zijn die wel te leren valt voor iemand die nog nooit iets daarmee gedaan heeft (vandaar de link naar ubuntu)

Wat ik zou willen doen met de server:
- bestanden delen met andere pc's (al dan niet op gebruikers naam)
- backups automatisch laten lopen en dan met een programma die alleen de laatste nieuwe of aangepaste bestanden gaat backuppen en niet alles.
- een media player aansluiten zodat ik de bestanden van de server kan halen
- eventueel een gedeelte reserveren zodat ik daar bij kan komen via internet (FTP ofzo dus)

Ik heb een losse router/modem dus de server zelf hoeft geen router functie over te nemen.
Dr zijn volgens mij zat guides te vinden om bovenstaande zaken op te zetten in Ubuntu. Feit blijft wel dat je niet zoveel over het OS zelf leert, maar meer de klik-hier-en-daar acties in de configuratie applicaties.
De keuze moet je zelf maken, als je linux (als in OS) echt wilt leren kennen zou ik het via een command line doen. Kan nog steeds in Ubuntu natuurlijk. Zie ook de NOS FAQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman01
Waarom gaat hij niet eens FreeNAS proberen,

De dingen die hij wil doen wordt allemaal ondersteund door freenas.

Voordeel is ook dat het een klein os is dat ook weinig onderhoud nodig heeft.
En alles is makkelijk instelbaar via de WebGUI met je internet explorer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:14
Dutchman01 schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 01:44:
Waarom gaat hij niet eens FreeNAS proberen,

De dingen die hij wil doen wordt allemaal ondersteund door freenas.

Voordeel is ook dat het een klein os is dat ook weinig onderhoud nodig heeft.
En alles is makkelijk instelbaar via de WebGUI met je internet explorer.
Binnenkort komt er hopelijk een versie uit van de opvolger van FreeNAS, namelijk CoreNAS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er iemand al meer gehoord over het Yukon platform van AMD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman01
Verwijderd schreef op zondag 20 december 2009 @ 12:33:
De naam coreNAS is nu veranderd naar OpenMediaFault.

Volker slaat hier idd een andere weg mee in.

Freenas zal ook blijven bestaan en wordt nu herschreven en klaar gemaakt op het OS FreeBSD 8.
ZFS blijft dus bestaan onder freenas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 december 2009 @ 12:33:
Ja, Q1 2010 komen de sempron 200 en 210 uit. Zie ook mij post op pagina 131 over 2 Yukon ITX bordjes.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2009 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Deze is ook interessant: ECS 945GCT-D
http://my.ocworkbench.com...45GCT-D_Atom_board/g1.htm
http://www.tomshardware.c...om-Nano-power,2036-5.html

Te vinden voor €84 inclusief 2GB DDR2

Edit: ik zie dat ik achterloop, dat bordje werd een jaar geleden ook al genoemd: \[Ervaringen+discussie]Atom CPUs en (ITX) bordjes

[ Voor 45% gewijzigd door frapex op 25-12-2009 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Iemand ergens een goede guide hoe ik het beste mijn server in standby kan laten gaan, maar dat hij er wel uitkomt op het monent dat je een webpagina opvraagt of via windows een share benaderd. Hij wil wel in de standby komen, maar er niet meer uit.

En ik wil toch nog graag wat besparen. Nu verbruikt de hele setup
- Router
- switch
- server
- printer (sleep)
- printer (sleep)

60 watt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-09 18:42
Hallo allemaal.
Ik ben zelf bezig met een zuinige thuis server maar zat met een probleem ik wil ook massa's schijfruimte tot mijn beschikking hebben, nu heb ik volgens mij een oplossing gevonden:
Rosewill RSV-S8 SATA 3G 3.5" HDD 8-Bay
hier kan je tot 8 harde schijven instoppen, deze kast beheerd deze schijven en heeft zijn eigen stroom voorziening, op deze manier kan je de schijven uitzetten op tijden dat je ze niet gebruikt.

Ik ben nu alleen zelf nog opzoek naar een kast waar ik 1 ssd en een mATX mobo + cpu + cooler kwijt kan.
Ik zelf heb de volgende kasten gevonden
Aopen S145
Aopen S135B of
Aopen H360C

De bovenste twee kan ik nergens in een nederlandse webshop vinden weet iemand anders nog een kast die goedkoop is en klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De bovenste 2 kasten zijn mITX, niet mATX. Daarbij zou ik geen Aopen nemen als je zuinig wil. Niets mis met de voedingen, maar super efficient zijn ze niet. Zeker gezien hij niet zo veel hoeft te doen, loont het voor jouw om een pico PSU te halen.

pricewatch: Cooler Master Elite 341
pricewatch: Ikonik Taran A30 Zwart
pricewatch: Procase Zirco Zwart
pricewatch: Spire Blackfin SP-7090B Zilver, Zwart

Je zou ook de Aopen case kunnen halen en de voeding verwijderen, dan daar de pico PSU doorheen halen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2010 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-09 18:42
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 10:29:
De bovenste 2 kasten zijn mITX, niet mATX. Daarbij zou ik geen Aopen nemen als je zuinig wil. Niets mis met de voedingen, maar super efficient zijn ze niet. Zeker gezien hij niet zo veel hoeft te doen, loont het voor jouw om een pico PSU te halen.

pricewatch: Cooler Master Elite 341
pricewatch: Ikonik Taran A30 Zwart
pricewatch: Procase Zirco Zwart
pricewatch: Spire Blackfin SP-7090B Zilver, Zwart

Je zou ook de Aopen case kunnen halen en de voeding verwijderen, dan daar de pico PSU doorheen halen.
Thanx voor de reactie, wat vind je van deze?
Cooler master Elite 100
Ik zoek namelijk iets kleins die 8bay kast is al groot genoeg :) en de ruimte in de meter kast is relatief beperkt ;)

Ik heb gister ook even zitten kijken naar een kan en klaar optie, zoiets als de Asus P4-P5N9300
en daar dan een Core 2 Duo E8500 in steken, maar ik weet niet hoe efficiënt zo iets is.

[ Voor 7% gewijzigd door Lordsauron op 02-01-2010 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfde verhaal als voor de Aopen: Die voedingen zijn niet echt efficient vergeleken met een pico psu, zeker omdat je aan een 80watt pico psu al voldoende hebt. Dan moet je dus de voeding er uit halen/niet gebruiken. Waarom zou je zon snelle processor nemen, wat voor gigantisch zware, niet parallelle taak komt er op te draaien? Ik zou kijken naar een AMD Ahthlon II 240 + 760G bord van MSI met daarbij de 40GB Kinston SSD, 2GB geheugen en een 80 watt pico psu. Heb je het super zuinig en is ruim voldoende voor eigenlijk alle taken, zelfs zwaardere taken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2010 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToBe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het wordt hoog tijd om mijn oude slome en energie vretende AMD64-3700+ eens te gaan vervangen. Ik volg dit topic al tijden en op basis hiervan heb ik het volgende samengesteld:
Afbeeldingslocatie: http://img.corbet.nl/snapshot3.jpg
Het idee met deze machine is er om er naast een Linux workstation (Kubuntu 9.10) ook enkele VM's op te draaien. Deze VM's moeten de volgende taken waarnemen:
  • Web- & FTP-server
  • Newsleech
  • Mail
Daarnaast is deze machine ook de centrale firewall in het netwerk.

Op de 2,5 inch schijf wil ik het OS installeren, de firewall functionaliteit (IPTables met daarnaast nog een DHCP-server), SAMBA deamon en VMWARE server 2. De twee 3,5 inch schijven zijn voor data opslag van zowel de desktop als de VM's.

De VM's zullen worden geïnstalleerd met Debian 5. De OS-disk van deze VM's zal op de 2,5 inch schijf worden geïnstalleerd. De data van deze machines komt op de 3,5 inch disks te staan d.m.v. Samba (wellicht dat hier nog een betere optie voor is?). Het doel hiervan is om de 3,5 inch disks zoveel mogelijk te laten sleepen.

Mensen nog suggesties op bovenstaande configuratie? Ik denk zelf dat ik de voeding nog iets naar beneden zou kunnen schroeven (300 watt ipv 350 watt), maar bij Alternate verkopen ze deze niet. Ik heb weinig zin om op en neer te gaan rijden tussen verschillende winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:32
@ToBe

Ja zeker wat suggesties:
Zoals ik begrepen heb, wordt linux je OS.
Jij wilt VM's aanmaken met elk een eigen taak. Waarom doe je het niet allemaal op het "hoofd" OS?
Ik zou eerder voor virtualbox kiezen. (vmware werkt bij de ene wel, de ander niet... nogal een gedoe om het aan de praat te krijgen)

Ik heb slechts 1 VM en dat is een windows VPN server. De rest ( downloaden, samba, mail ) laat ik door het "hoofd" os doen. Scheelt je resources, dus kun je die 4GB geheugen ook vergeten en ga je over op 1 of 2 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evoluzione
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:17
Goedenmiddag,

Ik ben laatst verhuisd, en heb op mijn nieuwe adres een 120 mbit abbo van upc. Helaas gaat mijn oude router hierdoor helemaal vreemd doen, en ook kan ik met de huidige router niet al mijn pc's aankoppelen. Op dit moment heb ik:

- 1 netbook (samsung N110)
- 1 Notebook (lenovo Thinkpad)
- 2 vaste pc's
- 1 Downloadbak

De oude router ondersteunt sowieso geen draadloos, zodat deze al afvalt. Ook zou ik graag de downloadcomputer vervangen door een andere computer. Dit aangezien dit systeem zwaar verouderd is, en nog een 10mbit lankaart heeft.

Nu zoek ik dus een pc die de volgende functies gaat overnemen:
- Downloadbak (nieuwsgroepen en torrents)
- Nas (opslag van bestanden, zodat deze op alle computers toegankelijk zijn)
- Router (het inkomende signaal verdelen over de computers, 2x bedraad en draadloos)

Mijn vraag is nu dus: is hier een kant en klaar softwarepakket voor, en waar moet ik aan denken qua hardware, besturingssysteem, beveiliging?

Oja, tips over moederborden zijn zeer welkom. Eisen hieraan:

- Minimaal 3x lan. Het liefst minimaal 1x gigabit.
- 4x S-ata
- Wifi
- Energiezuinig (zat zelf aan een dualcore atom te denken)
- Stil
- Het liefst zo compact mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Laatst online: 30-06 16:35
Je zou kunnen kijken voor een Atom met of veel netwerkkaarten onboard of een 2 of 4 poort netwerk kaart als insteek kaart.

Hierop installeer je een OS wat ook router functie heeft.

Zelf zou ik kiezen voor Ubuntu met Shorewall,Samba, SABNZB/Hellanzb, enz...

Op dit moment gebruik een een Silverstone LC19 met daarin een Intel Mobile 1.4 op een bordje met 2 x gbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 18:37

Matis

Rubber Rocket

Is het (in jouw specifieke geval) niet vele malen eenvoudiger om dit alles in één te combineren. Dat heb ik zelf ook gedaan. Ik heb een PC (Servertje) staan, waarop ik download, daarnaast fungeert hij meteen als router (DHCP etc.) en er hangt een Gigabit switch tussen de PC's in huis en de Server, waardoor je maar 2 NIC's nodig hebt in je Server/router (1tje naar je modem, de andere naar je LAN).

Wat betreft de OS/Software, als je kiest voor een juiste Linux Distro of een dure Windos Server oplossing, bevat het alle functionaliteit welke jij wenst :)

[ Voor 16% gewijzigd door Matis op 03-01-2010 15:43 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Evoluzione schreef op zondag 03 januari 2010 @ 15:34:
Mijn vraag is nu dus: is hier een kant en klaar softwarepakket voor
Linux, Windows server? :)
en waar moet ik aan denken qua hardware, besturingssysteem, beveiliging?
Hardware: Ligt er allemaal maar aan hoe snel je het wilt hebben
Beveiliging: zelfde als een normale desktop. Wellicht met een iets strakkere firewall omdat hij direct met het internet verbonden is.
- Minimaal 3x lan. Het liefst minimaal 1x gigabit.
Waarom niet 2x? WAN en LAN.
- Stil
De meeste moederborden hebben geen ventilator meer.
- Energiezuinig (zat zelf aan een dualcore atom te denken)
- Het liefst zo compact mogelijk
Laat dan het hele idee van iets zelf bouwen varen en neem het volgende:
1x leuke W-lan router
1x Uitgebreide NAS (Synology, QNAP)

Dat krijg je zelf echt niet zuiniger voor elkaar. En je hoeft niet/minder na te denken over het OS, beveiliging etc.

edit: ben blij dat ik nog even 'copy' heb gedaan voordat ik op verstuur klikte. Opeens bestond het topic niet meer en bleek het hierheen gemerged te zijn :z

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 03-01-2010 15:49 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 18:37

Matis

Rubber Rocket

Is dit topic gemerged met "Server en router in 1 bouwen"?

edit; aan het bericht hierboven te zien wel ja :P

[ Voor 31% gewijzigd door Matis op 03-01-2010 15:59 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
Matis schreef op zondag 03 januari 2010 @ 15:59:
Is dit topic gemerged met "Server en router in 1 bouwen"?

edit; aan het bericht hierboven te zien wel ja :P
LoL inderdaad 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evoluzione
Pff, was men topic alweer kwijt...

Najah Het is dus voor mij de bedoeling om een alles in 1 systeem neer te zetten. Dit om de reden dat ik geen ruimte heb voor meerdere apparaten. Ik kan net een itx bord kwijt, en 4 harddisks, en daar houdt het snel op. Ook is het voor mij de sport om zelf een oplossing te bouwen (ego anyone?:P)

eerst zal ik de 3x lan uitleggen: Ik heb 2 computers die ik bedraad aangesloten wil houden, en 1 poort naar buiten. Dus beter gezegd 1x Wan en 2x Lan. Wifi is verder een evreiste voor de laptops.

De hardware: Het maakt niet uit hoe snel dit is. Ik zat zelf aan een atom dualcore bordje te denken. Zolang hij maar tegelijk kan routeren, downloaden en bestanden serveren (hooguit 1 of 2 verbindingen tegelijk naar de bestanden) De harde schijven heb ik al (3x S-ata) Hier komt hooguit nog een 4e bij.

Ook wil ik gewoon alles in 1 hebben, zodat ik maar 1 stroomvreter heb, in plaats van een downloadpc, een wlan router en een NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Evoluzione schreef op zondag 03 januari 2010 @ 17:05:
Het is dus voor mij de bedoeling om een alles in 1 systeem neer te zetten. Dit om de reden dat ik geen ruimte heb voor meerdere apparaten. Ik kan net een itx bord kwijt, en 4 harddisks, en daar houdt het snel op.
Ik kan me haast niet voorstellen dat een kleine NAS + router veel meer ruimte innemen.
eerst zal ik de 3x lan uitleggen: Ik heb 2 computers die ik bedraad aangesloten wil houden, en 1 poort naar buiten. Dus beter gezegd 1x Wan en 2x Lan.
Een switch wil je niet? Dan ben je meteen voorbereid op nog meer bekabelde apparaten.
Ook wil ik gewoon alles in 1 hebben, zodat ik maar 1 stroomvreter heb, in plaats van een downloadpc, een wlan router en een NAS.
Denk er daarbij wel aan dat de hoeveelheid apparaten niks zegt over het verbruik! Eén apparaat van 50W verbruikt meer dan 2 van 15W.

Ook heb je alleen een NAS en router nodig, de NAS neemt immers het downloaden (FTP, usenet, torrents) over.

* Gizz pleit nog steeds voor de simpelste en zuinigste oplossing: NAS + router.

Maar je moet het natuurlijk zelf weten :) Zelf bouwen is ook leuk, maar lastig te doen als je doel ook een zo zuinig mogelijk geheel is.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zelf bouwt bied meer flexibiliteit die je inboet door voor hoger stroomverbruik. Het is niet altijd de beste oplossing maar soms wel. Je kan vaak ook op zo'n zuinig machientje virtualisatie op draaien waardoor een all-in-one apparaat mogelijk blijft met gemakkelijk beheer en meer mogelijkheden. Je zou bijvoorbeeld een ESXi whitebox kunnen bouwen met vrij zuinige componenten en er volgens een router OS (vyatta, m0n0wall, pfsense) en nas-os (freenas, openfiler, ...) en het geheel makkelijk aanstuurbaar via web of console. Tevens ben ik wel van mening dat men eigenlijk zowieso een switch moet nemen in een dergelijke setup omdat multi port interfaces duur en waarschijnlijk even veel stroom verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evoluzione
een 2 of 4 poorts gigabit kaart kan ik via mijn baas voor weinig kosten mee krijgen. Deze heeft nog enkelen te liggen, die niet meer gebruikt worden momenteel. De volgenden heeft hij te liggen voor me:

- Intel PRO/1000 PT Dual Port Server Adapter
- Intel PRO/1000 PT Quad Port Server Adapter

Dit is dus geen probleem zijn;) Het stroomverbruik is niet het allerbelangrijkste. Ik wil gewoon alles in 1 hebben, zodat ik maar 1 apparaat heb en ik hem later eventueel ook nog voor andere dingen erbij kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb voor een vriend van mij een pc nodig die het volgende gaat regelen:
- Fileserver
- webserver
- upload/download server
- in en uitpakken
- omzetten van films.

OS wordt wss Ubuntu server.

Welke processor is dan wijsheid, de bedoeling is dat hij 24/7 gaat draaien, hij het liefste alleen de airflow hoort.
Kunnen jullie mij aanraden welke socket/processor hiervoor geschikt is.
Het budget is 600 euro.

En over zuinigheid wilt hij maximaal een 125 watt processor.

ik zat zelf te denken aan aan Xeon 3440 op het 1156 platform.

Zat zelf aan zoiets te denken

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Performance One Mini P180 Zwart€ 70,10€ 70,10
1GeIL GV34GB1333C7DC€ 85,-€ 85,-
1Intel Xeon X3440€ 184,99€ 184,99
1MSI P55M-GD45€ 87,50€ 87,50
1OCZ Fatal1ty 550W€ 54,40€ 54,40
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 70,85€ 70,85
1Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E HDMI€ 36,50€ 36,50
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,95€ 31,95
ImporterenTotaal€ 621,29

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2010 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyxium
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-11-2024
@P.maarden

kast: prima, ik heb hem zelf ook. hou er wel rekening mee dat die fan aan de bovenkant zelfs op de "low" stand nog hoorbaar is.
geheugen: prima lijkt me zo
processor: waarom zo'n duur ding? kan je niet beter een zuinige dual core nemen zoals de AMD X245e of een gewone X245 en die undervolten
mobo: je kan beter kijken naar een mobo met onboard video de MSI E-65 is leuk, heb ik zelf ook
Voeding: beetje overkill met 1 hardeschijf heb zelf 3x 1.5 TB + 60gb ssd op een bequiet L7 350W gaat prima
videokaart: kan je weglaten zie mobo
Fan: heb zelf de stockcooling op mijn amd X3 405e laten zitten hoor em niet of nauwelijks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zuinig zou ik het niet willen noemen. Kijk richting een X4 620 en volt deze onder. Met een MSI 760G bord(pricewatch: MSI 760GTM-P33). De voeding is niet efficiënt en een videokaart in een server is natuurlijk gewoon overbodig.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 620€ 79,95€ 79,95
1Antec Three Hundred Zwart€ 42,99€ 42,99
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 34,94€ 34,94
1Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 40GB€ 77,99€ 77,99
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 84,90€ 84,90
1MSI 760GTM-P33€ 48,48€ 48,48
ImporterenTotaal€ 440,10

Zo met zuinige SSD die zorgt dat de opslag hardeschijf(eentje maar?) uit kan gaan bij downloaden etc. Kan ook vervangen worden voor een laptop HD die groter is om meer downloads op te vangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2010 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 10:23:
[...]

Zuinig zou ik het niet willen noemen. Kijk richting een X4 620 en volt deze onder. Met een MSI 760G bord(pricewatch: MSI 760GTM-P33). De voeding is niet efficiënt en een videokaart in een server is natuurlijk gewoon overbodig.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 620€ 79,95€ 79,95
1Antec Three Hundred Zwart€ 42,99€ 42,99
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 34,94€ 34,94
1Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 40GB€ 77,99€ 77,99
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 84,90€ 84,90
1MSI 760GTM-P33€ 48,48€ 48,48
ImporterenTotaal€ 440,10

Zo met zuinige SSD die zorgt dat de opslag hardeschijf(eentje maar?) uit kan gaan bij downloaden etc. Kan ook vervangen worden voor een laptop HD die groter is om meer downloads op te vangen.
was even om een voorbeeld te geven hij heeft zelf 6x 2TB van WD ;)
Maar lijkt mij handiger om een modulaire voeding te nemen voor de overbodige draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die zijn wel weg te werken. Er is gewoon geen voeding die doet wat de L7 doet. Namelijk een laag wattage hebben en een hoge efficientie. Dat is veel belangrijker dan overbodige draden weg werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

N.a.v. het artikel over de clark- en arrandale Core i5's; wat te denken van een Core i3 540 setup? Of bijvoorbeeld een Core i5 650? Volgens stroomverbruik testen van hardware.info zelfs nog zuinger dan de Ahtlon II X2 250.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-09 22:50

Zenix

BOE!

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 10:52:
Die zijn wel weg te werken. Er is gewoon geen voeding die doet wat de L7 doet. Namelijk een laag wattage hebben en een hoge efficientie. Dat is veel belangrijker dan overbodige draden weg werken.
Inderdaad, ook die voeding heeft niet zoveel kabels omdat het geen zware voeding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B2 schreef op maandag 04 januari 2010 @ 11:17:
N.a.v. het artikel over de clark- en arrandale Core i5's; wat te denken van een Core i3 540 setup? Of bijvoorbeeld een Core i5 650? Volgens stroomverbruik testen van hardware.info zelfs nog zuinger dan de Ahtlon II X2 250.
Ziet er idd interessant uit, maar ik wacht wel eerst op resultaten van mensen die echt verstand hebben van zuinig. Als je de samenstellingen van HWI ziet, dan zijn dat high end borden enzo. Daar heb je als zuinige instelling natuurlijk niet zo veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hej,

Had sinds kort het idee een oude computer te gebruiken als homeserver. Ik heb zo wat ideeën maar ik weet niet hoe ze, al dan niet verwezenlijkt kunnen worden.

Hij zou namelijk een plaatsje krijgen naast de TV beneden, omdat daar een router staat, zodanig dat:
  • alle media dat op het netwerk staat centraal kan opgeslagen worden,
  • er (dagelijks, automatisch? hoe?) backups zouden kunnen genomen worden van belangrijke data dat zich bevindt op de verscheidene computers in het netwerk
Tevens zou het heel handig zijn moest dit ook mogelijk zijn:
  • omdat de tv-kabel daar passeert, dit signaal op het netwerk aanbieden a.d.h.v. een tuner?
  • de media dat op de computer staat, laten afspelen op de tv a.d.h.v. Windows Media Center?
Nuttig lijkt me de specificaties even mee te geven
  • Intel P4 1.5Ghz
  • 512 MB RDRam
  • G-Force 4MX (lijkt me veel te weinig voor Windows Media Center?)
Moest dit systeem zwaar tegenvallen, maar al deze taken toch vervuld kunnen raken, zou ik toch eens zwaar overwegen om een nieuw systeempje samen te stellen.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over de media center verhaal kan ik geen antwoord geven.
Over het back-uppen misschien een beetje. Er zijn hele handige synchronisatietools die dit kunnen verwezelijken. Ben toevallig vandaag op "SyncBack" gestuit. Heel handig programma en kan je profielen aanmaken die op de achtergrond draaien. Is een free versie van maar ook betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 11:45:
[...]

Ziet er idd interessant uit, maar ik wacht wel eerst op resultaten van mensen die echt verstand hebben van zuinig. Als je de samenstellingen van HWI ziet, dan zijn dat high end borden enzo. Daar heb je als zuinige instelling natuurlijk niet zo veel aan.
De eerste test van silentpcreview met een i5 661 staat ook online. Weliswaar nog met het reference (denk ik) board van Intel DH55TC mATX. 18w in idle, 60W op CPU load.
Gecombineerd met een Velociraptor en Geforce 9400GT pakt ie 31W idle, 78W op load.

Die 9400GT is natuurlijk niet nodig in de server :)

[ Voor 4% gewijzigd door B2 op 05-01-2010 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben eigenlijk geïnteresseerd in die pentium G9650, vooral omdat ie lekker spot goedkoop is. Met een MSI bord en een goeie voeding zal die snel zeer zuinig zijn denk ik. De 661 heeft een hogere TPD dankzij de snellere IGP, dat is voor een server niet interessant. Belangrijkste is natuurlijk:
A die-shrink from 45nm to 32nm
:)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 09:20:
Ik ben eigenlijk meer geïnteresseerd in die pentium G9650, vooral omdat ie lekker spot goedkoop is. Met een MSI bord en een goeie voeding zal die snel zeer zuinig zijn denk ik. De 661 heeft een hogere TPD dankzij de snellere IGP, dat is voor een server niet interessant.
Hmz inderdaad. Hier is de G9650 ook meegenomen in de test. Vooral op load scheelt het daar nogal. Hopelijk ook snel een review van spcr van de G9650.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 15:51:
  • alle media dat op het netwerk staat centraal kan opgeslagen worden,
  • er (dagelijks, automatisch? hoe?) backups zouden kunnen genomen worden van belangrijke data dat zich bevindt op de verscheidene computers in het netwerk
Ja moet geen probleem zijn: Het makkelijkste is Windows Home server te gebruiken. Die heeft dat allebei. Er zijn ook genoeg losse tools.
Tevens zou het heel handig zijn moest dit ook mogelijk zijn:
  • omdat de tv-kabel daar passeert, dit signaal op het netwerk aanbieden a.d.h.v. een tuner?
  • de media dat op de computer staat, laten afspelen op de tv a.d.h.v. Windows Media Center?
Je kan een TV server maken ja. Zijn genoeg tools te vinden daar voor.
Nuttig lijkt me de specificaties even mee te geven
  • Intel P4 1.5Ghz
  • 512 MB RDRam
  • G-Force 4MX (lijkt me veel te weinig voor Windows Media Center?)
Alvast bedankt
Sja, zuinig gaat het niet echt zijn, maar hoezo zou je videokaart niet snel genoeg zijn? Ik ga er niet van uit dat je de decoding op de pentium 4 gaat doen, maar gewoon de data stuurt en dan op de normale pc decode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eb een vraagje ivm een HTPC, met wat extra harde schijven zou ik deze willen laten doorgaan als bestandsserver en om automatisch backups te laten doorvoeren. (zoals WHS doet dus)
Is het dus mogelijk om:

Media center software te installeren op WHS om playback vanaf ginder mogelijk te maken? zodanig dat hij dus zelf decode?

OF

Omdat het een dualcore CPU is die erin steekt, dus 1 core toewijzen aan WHS en de andere aan MCE?
Misschien virtueel dan? of is dit allemaal wat te omslachtig?

Zijn er betere oplossingen? Denk dat meerdere mensen in deze situatie zitten (nuja weet niet zeker :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog even een vraagje over de besturingssystemen. Ik zoek er een die het volgende kan:

- Automatisch backups maken van 5 pc's (op dit moment ongeveer 2~3Tb aan opslag)
- Een torrent programma kan draaien wat bedient kan worden vanuit een andere pc
- Idem voor een usenet programma
- De gedownloade bits en bytes benaderbaar maakt voor andere pc's en mediaspelers.
- (Een deel van) mijn bestanden benaderbaar maakt via internet, weliswaar proper beveiligd. Dit is echter minder belangrijk.

- Betaalbaar is. Dus geen dure (semi-) professionele versies van windows server.

Van wat ik heb gezien kan Windows Home Server geen usenet programma draaien.
Op FreeNas kan ik misschien SABnzbd draaien. Op de website van SABnzbd staat dat het wel kan (draait op elke linux variatie met phyton) maar op de site van FreeNas kan ik er niks over vinden. Volgens een vriend "is FreeNAS hetzelfde als WHS alleen dan gratis".
Ook hoor ik iets over Ubuntu Server. Wat ik van de website zie is dit echter weer gericht op de zakelijke gebruiker.

Ik ben meer van het type 'een middag mee kloten en daarna moet het gewoon werken' en niet dat ik voor elke kleine handeling diep in mijn server moet duiken.

Of als alternatief kan ik ook gewoon een NAS aanschaffen waarmee ik backups kan maken en mijn gedownloade bestanden heen kan kopiëren.

MvG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 20:44:
Ik heb nog even een vraagje over de besturingssystemen. Ik zoek er een die het volgende kan:

- Automatisch backups maken van 5 pc's (op dit moment ongeveer 2~3Tb aan opslag)
- De gedownloade bits en bytes benaderbaar maakt voor andere pc's en mediaspelers.
- (Een deel van) mijn bestanden benaderbaar maakt via internet, weliswaar proper beveiligd. Dit is echter minder belangrijk.

- Betaalbaar is. Dus geen dure (semi-) professionele versies van windows server.

Op FreeNas kan ik misschien SABnzbd draaien. Op de website van SABnzbd staat dat het wel kan (draait op elke linux variatie met phyton) maar op de site van FreeNas kan ik er niks over vinden. Volgens een vriend "is FreeNAS hetzelfde als WHS alleen dan gratis".
Ook hoor ik iets over Ubuntu Server. Wat ik van de website zie is dit echter weer gericht op de zakelijke gebruiker.

Ik ben meer van het type 'een middag mee kloten en daarna moet het gewoon werken' en niet dat ik voor elke kleine handeling diep in mijn server moet duiken.

Of als alternatief kan ik ook gewoon een NAS aanschaffen waarmee ik backups kan maken en mijn gedownloade bestanden heen kan kopiëren.

MvG
Je zit in het verkeerde topic, maar goed.

alles wat jij wilt kan zowel onder windows als linux.
Ik zou niet voor een freeNAS oplossing kiezen, want dan moet je zelf je programma's compilen.

Ik zou voor linux kiezen. Leer je ook tenminste wat.
Wil je dat niet, ga dan voor windows. zelfs XP kan alles wat jij wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Laatst online: 27-09 23:44
Kijk eens naar het gratis SABnzbd+, werkt op Windows zowel als Linux... Windows Home Server heeft mijn voorkeur ivm de Drive Extender functie, maar met Linux kun je bijna zoiets ook wel maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Laatst online: 17:10

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Even tussendoor, SABnzbd werkt prima op Freenas. Het draait hier ook op mijn Pentium M nas bakje.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus wat is het makkelijkst? Gewoon WHS en dan dit volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 21:43:
Dus wat is het makkelijkst? Gewoon WHS en dan dit volgen?
Ja en als dat niet werkt, dan niet gelijk opgeven en een bericht op tweakers plaatsen, maar zelf even proberen. Daar leer je immers het meeste van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee! Dan is het nu wachten op de postbode! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Kan iemand mij vertellen of het het zin heeft om een stel SCSI schijven (RAID1) te vervangen door een Kingston ElitePro 133x 8GB-16GB CF kaartje (SLC flash)? Ik heb het hele internet al afgezocht, maar kan geen uitsluitsel vinden. Dat je geen MLC CF kaartje moet nemen is mij wel duidelijk ;)

Het gaat mij niet zozeer om de burst read, maar meer de burst/random write. Wie kan mij hier wat duidelijkheid over verschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom geen 40GB ssd? Prijs is wat hoger, maar de intel doet het goed qua random i/o en i/o op/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom pak je niet een normale SSD, bijv die Kingston/Intel van 75e? (40GB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 19:18:
Waarom geen 40GB ssd? Prijs is wat hoger, maar de intel doet het goed qua random i/o en i/o op/s.
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 19:18:
Waarom pak je niet een normale SSD, bijv die Kingston/Intel van 75e? (40GB)
Deels mee eens, maar die SSD heeft:
1. SATA (mijn Pentium 100 router (10W :o) heeft alleen ATA)
2. 40GB (veels teveel)

Ik heb niet meer nodig dan 8GB-16GB. Is een Kingston ElitePro 133x vergelijkbaar met een 40GB Kingston SSD wat betreft snelheid? Of ga ik me echt voor de kop slaan als ik de SCSI schijven heb vervangen door een CF kaartje?

[ Voor 9% gewijzigd door frapex op 08-01-2010 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, mijn experiment met een usbstick was geen daverend succes. Een van de sticks (waar m'n /var op stond) begon na 3 maanden toch wel bad blocks te vertonen met crashes als gevolg.

Ik zou eerder denken aan het vervangen van de Pentium 100. In dit geval kan een Atom een meer dan capabele vervanger wezen: tig keer meer rekenkracht en zeer waarschijnlijk zuiniger en 4 watt onzuiniger (als jij gaat editen kan ik het ook he :+ ) :) SSD erin en je bent het mannetje :)

Waarom hang je zo aan die scsischijven?

Weet iemand hier toevallig wat een simpel PCI 2 of 4 poorts SATA-controllertje ongeveer verbruikt? Ik zou graag wat extra storage toevoegen :P

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2010 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

USB stick is zowieso een slecht idee, vaak zijn dat MLC flash chips die niet zovaak beschreven kunnen worden. Ook is er vrijwel geen wear-leveling.

Waarom de P100 niet vervangen? Simpel:
- snel genoeg
- IDE2CF (E4) + 8GB CF (E15) = E19 8)
- Atom (E70) + mem (E20?) + kast (E60?) + SSD (E75) = E225 ;(

Ben wel hardstikke gek, E206 uitgeven voor noppes. 8)7
En de SCSI schijven wil ik vervangen omdat ze 24/7 staan te idlen en wel constant 20W lopen te stoken.

[ Voor 12% gewijzigd door frapex op 08-01-2010 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

^^ wellicht dat je het kunt proberen met een oud 2de hands 2.5" schijfje. Vreten halve watt als ze idle zijn ofzo. En kan je vast wel voor <20 euro krijgen in de groottes die jij noemt.
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 19:41:
Weet iemand hier toevallig wat een simpel PCI 2 of 4 poorts SATA-controllertje ongeveer verbruikt? Ik zou graag wat extra storage toevoegen :P
Ik weet alleen dat een sata verbinding minder zuinig is dan een ata :)

[ Voor 22% gewijzigd door Bartjuh op 08-01-2010 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Maar mannen, dat is de vraag helemaal niet :>
2x 36GB 10000RPM SCSI vervangen door 1x Kingston ElitePro 133x 8GB/16GB CF SLC card

Doen of niet doen? Zo nee, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

frapex schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 20:09:
Maar mannen, dat is de vraag helemaal niet :>
2x 36GB 10000RPM SCSI vervangen door 1x Kingston ElitePro 133x 8GB/16GB CF SLC card

Doen of niet doen? Zo nee, waarom niet?
Ik dacht dat je beweegredenen zijn;
- zuinig
- stil
- goedkope upgrade.

Een klein 2.5" schijfje kan hier ook aan voldoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frapex schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 19:38:
[...]

[...]

Deels mee eens, maar die SSD heeft:
1. SATA (mijn Pentium 100 router (10W :o) heeft alleen ATA)
2. 40GB (veels teveel)

Ik heb niet meer nodig dan 8GB-16GB. Is een Kingston ElitePro 133x vergelijkbaar met een 40GB Kingston SSD wat betreft snelheid? Of ga ik me echt voor de kop slaan als ik de SCSI schijven heb vervangen door een CF kaartje?
Sja, je vraag lijkt het op dat je graag toch performance wil. CF kaartjes zijn leuk, maar zoals je zegt de wear is hoog en ja de performance is laag vergeleken met een echte SSD. Ik ben bang dat je je redelijk voor je kop gaat slaan wil je echt een beetje performance. Je kan ook een ATA naar SATA converter er tussen steken. Je kan best een MLC nemen en zorgen dat je no writes hebt. De writes kan je namelijk ook gewoon naar het geheugen laten gaan. Las laatst een review van iemand die het met zon kaartje heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Laatst online: 28-09 12:58
Beste mensen,
Ik ben al een tijdje in het bezit van een geweldige server Antec 300, 1.6ghz core 2 duo, 2gb ram, 1xmaxtor 250gb, 6x1TB Samsung drives in software raid 5 op ubuntu server. En dit werkt prima voor mij maar is net ietsjes te zwaar op het stroomnet.

Voordat ik het licht zag en een htpc kocht, streamde ik alles met ps3mediaserver naar mijn ps3. needless to say dit was niet meer nodig en al die processorkracht is nu dus ook nutteloos. Hiermee kreeg ik dus laatst het idee om mijn server te downgraden.
Mijn mening is dat energiezuinige server altijd beginnen met een goed zuinig moederbord. Nou zag ik dit bordje op de voorpagina en wou ik jullie proberen te betogen dat even wachten waarschijnlijk de moeite waard zou zijn:

Zotac NM10-DTX WIFI: pricewatch: Zotac NM10-DTX WIFI

Zoals je ziet heeft dit beestje 6 sata aansluitingen (ik had er geen meer op mn moederbord dus moest ik een sweex kaartje kopen om nog meer harde schijven aan te sluiten) Let wel op, er staat dat het bordje RAID ondersteund, maar in onboard raid geloof ik niet... Software raid (mdadm) is voor een storage server/webserver/programmeer server ruimschoots genoeg!

Processor: onboard Atom, een nieuwe 510 die nog zuiniger is dan de vorige series als we zotac mogen geloven.

WIFI: Zou ik met dit bordje gewoon uitzetten. Het beestje heeft maar g wat niet genoeg zou zijn voor de nodige streaming van 1080p naar je HTPC. Ook is het uitzetten van wifi nog zuiniger ;)

Uitbreiding: 16x PCI-E slot: YUM! kan je er nog eens een 4poort SATA uitbreidings kaartje bijprikken, of een hardware RAID kaart toevoegen.
Mini PCI-E slot: Als de server na 5 jaar niet zo zuinig meer is, is het altijd mogelijk om er een Broadcom Crystal HD pci kaart bij te prikken en kan het bordje prima 1080p hardware decoderen :)

Tot slot mijn betoog om te wachten op dit bordje voor je systeem ;)

Wat vinden jullie?

PS. Mijn fantasie: prik er 2g kingston valueram bij, je raid array spindownen na 30min van inactiviteit om NOG meer energie te besparen :) 4g USB stick met Ubuntu server erop met sabnzbdplus en transmission-daemon (heeft tegenwoordig ook een web interface) samba erop met je htpc prachtig! Nog 2 120mm zuinige fans kopen om de hardeschijven te koelen in de zomer en ik kan rustig slapen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik gebruik voor torrents uTorrent, en dan de WebGUI aanzetten, dan kun je gewoon in je browser torrents inladen.

Voor usenet gebruik ik SABnzbd
Bestanden delen met andere PC's en mediaspelers kan gewoon met gedeelde mappen (in linux heet dat samba)
Bestanden delen over internet doe ik met HFS

Ik draaide eerst op XP, maar nu op Win7, die is toch net wat makkelijker met drivers e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

We kunnen ook de bootschijven gaan vervangen, zodat we flink wat Watts kunnen besparen, maar met behoud van performance.

We hadden al: Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 40GB :9
Maar we hebben nu ook: Intel X25-V 40GB inclusief TRIM :o

En voor de CF/SD card / USB Stick (en JMicron SSD) die-hard ;) . Nieuw filesystem NILFS2 zet veelbelovende prestaties neer:

kernel source size:
code:
1
2
du -sh linux-2.6.31.9/
414M    linux-2.6.31.9/

XFS (-o relatime,logbsize=128k) / kernel scheduler cfq (col1) & noop (col2):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
time tar xpf /usr/src/linux-2.6.31.9.tar; time sync

real    2m22.104s      real    2m22.802s
user    0m2.604s       user    0m2.320s
sys     0m27.438s      sys     0m27.670s

real    0m8.459s       real    0m6.142s
user    0m0.000s       user    0m0.004s
sys     0m0.548s       sys     0m0.408s

NILFS2 / kernel scheduler cfq (col1) & noop (col2):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
time tar xpf /usr/src/linux-2.6.31.9.tar; time sync

real    1m23.973s      real    1m19.177s  
user    0m2.200s       user    0m2.224s
sys     0m22.573s      sys     0m23.025s

real    0m1.132s       real    0m1.089s
user    0m0.000s       user    0m0.000s
sys     0m0.048s       sys     0m0.048s

[ Voor 75% gewijzigd door frapex op 09-01-2010 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:59
Ik heb hier een jaartje geleden een tijdje meegevolgd, maar wegens budgettaire redenen geen server gekocht. :'(
Nu ben ik dus opnieuw opzoek, maar zijn die boardjes allemaal al veranderd natuurlijk. :P

Ik ga mijn 'eisen' dus nog maar eens geven en hopelijk weten jullie een leuke setup voor me!

Wat heb ik nodig? Niet veel eigenlijk :P

mATX
Min. 4 SATA
Min. 4 USB
PCI voor TV-kaart
2x NIC (of 1 en een extra PCI dan)
Power, niet zo belangrijk, ding doet voornamelijk niks! :+

Als iemand een (heel) klein kastje weet hiervoor? Er moet wel een full-size PCI in passen!
Ik heb al een pico-psu klaar liggen, dus een voeding heb ik niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:14
Ik heb een vraagje over de snelheid in mijn netwerk van mijn desktop naar mijn servertje.

Ik heb een pc (Asus P5Q, quadcore, 4GB ram) met een gigabit ethernet poort, verbonden met mijn router (Sitecom WL-351, met interne gigabit switch) middels een CAT5E kabel. (~10M)
Mijn servertje heeft een Atom 270 en een gigabit netwerkpoort. Met CAT6 kabel (30cm) verbonden met mijn router.

De snelheden van het overzetten van bestanden tussen pc en server liggen tussen de 5 en 8 MB/s, wat ik erg laag vind.
De router zou volgens een hardware.info test zo'n 90MB/s moeten kunnen halen, zoals hier te zien valt.
Wat limiteert de snelheid in mijn netwerk?
Is het de Atom? Is het de CAT5E kabel? Volgens Wikipedia moet CAT5E gigabit aankunnen, of zit ik hier mis?

Ik ga er overigens niet vanuit dat ik ooit die 90MB/s zal halen, maar 30MB/s had ik eigenlijk wel verwacht. Het gebruikte protocol is sftp.

Ik stel deze vraag hier omdat het een Nieuwe Kleine Zuinige server betreft ;)
(Intel Johnstown bordje, Atom 270, 2GB ram, 320GB 2,5" 5400RPM hd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je gezien op welke snelheid ze 'entrained' zijn? Want het klinkt alsof ze op 100mbit zitten. Heb je de AHCI drivers gebruik en ook aan gezet in de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
Ik heb AHCI aangezet in het BIOS.
Geen idee of dat wordt gebruikt, vermoed van wel. (Draai Ubuntu 9.10 server & Ubuntu 9.10 Desktop)

Dat van die netwerkkaarten ga ik eens uitzoeken, benieuwd hoe je dat ziet in linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bas r schreef op maandag 11 januari 2010 @ 17:10:
Ik heb AHCI aangezet in het BIOS.
Geen idee of dat wordt gebruikt, vermoed van wel. (Draai Ubuntu 9.10 server & Ubuntu 9.10 Desktop)

Dat van die netwerkkaarten ga ik eens uitzoeken, benieuwd hoe je dat ziet in linux.
laat ifconfig dat niet zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
bas r schreef op maandag 11 januari 2010 @ 17:10:
Kun je ethtool voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
Ik haal dat er niet zo snel uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:1c:c0:df:47:9e  
          inet addr:192.168.1.146  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::21c:c0ff:fedf:479e/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:5536978 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:1298552 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000 
          RX bytes:3280222391 (3.2 GB)  TX bytes:528353733 (528.3 MB)
          Interrupt:29 Base address:0x2000 

lo        Link encap:Local Loopback  
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:8 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:8 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0 
          RX bytes:480 (480.0 B)  TX bytes:480 (480.0 B)

Edit:
Ik open even een eigen topic, want dit heeft niets meer met 'zuinige server' te maken.

Btw, volgens ethtool draaien beide netwerkadapters op 1000Mb/s.

[ Voor 9% gewijzigd door bas-r op 11-01-2010 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:43

Mars Warrior

Earth, the final frontier

WernerB schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 12:36:
[...]

Zoals je ziet heeft dit beestje 6 sata aansluitingen (ik had er geen meer op mn moederbord dus moest ik een sweex kaartje kopen om nog meer harde schijven aan te sluiten) Let wel op, er staat dat het bordje RAID ondersteund, maar in onboard raid geloof ik niet... Software raid (mdadm) is voor een storage server/webserver/programmeer server ruimschoots genoeg!

Processor: onboard Atom, een nieuwe 510 die nog zuiniger is dan de vorige series als we zotac mogen geloven.
Op duitse sites wordt een prijs genoemd van rond de €100 wat ik best goed te doen vind voor zo'n bord.
Lijkt me inderdaad ideaal met bijv. WHS in een zo'n leuk Chenbro NAS kastje die naast ITX ook DTX mobo's kan hebben met max. 4 hot-swap hdd's.

Kan wat mij betreft geen bestaande NAS oplossing tegenop 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Laatst online: 27-09 23:44
Ik persoonlijk verwacht redelijk wat van de i5 660, voordelen:
- 32nm
- 64bit
- HyperThreading
- Intel VT-x
- TurboBoost
- (uitschakelbare) IGP
Nadelen:
- Onbekend energieverbruik.
- Relatief dure nieuwprijs
- Relatief weinig bekend over moederborden..

Doen of laten? Het lijkt me een hele sterke concurrent voor de AMD Athlon II X2 240(e), 245 en 250.

Iemand hier al ervaring met een i5 setje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WernerB schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 12:36:
...
...
WIFI: Zou ik met dit bordje gewoon uitzetten. Het beestje heeft maar g wat niet genoeg zou zijn voor de nodige streaming van 1080p naar je HTPC. Ook is het uitzetten van wifi nog zuiniger ;)
...
Die specificaties zijn dan niet goed overgenomen. Op de site van Zotac zelf spreken ze toch echt over 802.11n WiFi. En dan zou 1080p streamen opeens wel mogelijk kunnen zijn.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:16
theblindman schreef op maandag 11 januari 2010 @ 21:15:
Ik persoonlijk verwacht redelijk wat van de i5 660, voordelen:
- 32nm
- 64bit
- HyperThreading
- Intel VT-x
- TurboBoost
- (uitschakelbare) IGP
Nadelen:
- Onbekend energieverbruik.
- Relatief dure nieuwprijs
- Relatief weinig bekend over moederborden..

Doen of laten? Het lijkt me een hele sterke concurrent voor de AMD Athlon II X2 240(e), 245 en 250.

Iemand hier al ervaring met een i5 setje?
http://www.silentpcreview.com/intel-clarkdale

Zit zelf ook te denken aan een i3 i.c.m een MSI bordje,wel duurder dan een AMD setje maar wel sneller en efficiënter.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom niet de pentium G?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 15:47

nzyme

terror

interessant topic dit, maar veel zwaardere servers zie ik er niet in terugkomen (of ik lees er overheen, gezien de 70 paginas :))

M'n huidige server staat te brommen @100W, dat is natuurlijk te gek dus er moet iets anders komen. Ik heb echter geen idee van wat er tegenwoordig verkrijgbaar is etc. dus bij deze de vraag:

Het ding moet Linux draaien met KVM om zo een 10-tal virtuele machines te huisvesten, let wel, het zijn testmachines die in feite niets te doen hebben.. maar toch (het is een omgeving met 2 gebruikers zegmaar)

windows domain controller
ms-sql server
windows iis server
linux machine 1
linux machine 2
linux machine 3
freebsd
solaris
test
test

De config moet dus 64bit zijn en ook VTx support hebben.

Data opslag zal op een raid10 setup zijn ivm het 'grote' aantal vm's, 4x 2.5inch 250GB zat ik aan te denken. Een fileserver is niet echt nodig. Qua ram zal 6gb volstaan.

Nu kwam ik al wat leuke Xeon's tegen, de L3110 bijv. maar die zijn vooralsnog onbetaalbaar...

Wie heeft er tips over een cpu/mainboard combi die dit aantal vm's aan kan... (het Wattage moet rond de 50 blijven)

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
  • Laatst online: 09-09 19:30
Moet het perse op Linux draaien?
Ik heb zelf pas VMware ESXi ontdekt wat ik zeer fijn vind werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 15:47

nzyme

terror

timskiej schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 23:01:
Moet het perse op Linux draaien?
Ik heb zelf pas VMware ESXi ontdekt wat ik zeer fijn vind werken :)
vmware is een top product, je hebt alleen een sata adapter nodig van de betere merken ivm je local storage... daarnaast wil ik met KVM gaan spelen omdat ik dan in de linux (dom0 of hoe het in kvm mag heten) een software raid10 kan aanmaken.

| Hardcore - Terror |

Pagina: 1 ... 35 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.