Mijn huidige thuis server(tje) is ook hard aan vervanging toen, het apparaat staat inmiddels al weer zo'n vijf jaar 24 uur per dag non stop aan en het valt te verwachten dat enkele vitale onderdelen op instorten staan. Behalve dat ben ik ook zeer ontevreden over de prestaties en het energieverbruik van het huidige systeem, al is dat laatste nog niet hard gemaakt met een energie meter. De huidige configuratie is als volgt:
Processor: Pentium 3 Coppermine @ 800 Mhz
Geheugen: 1024 MB PC 133
Harddisks: 3 IDE schijven met een totale capcaciteit van 380 GB
Ik denk dat dat alles wel zeg

... Te verwachten is dat deze setup, tegenover zijn prestaties, niet erg energiezuinig is. Echter, momenteel twijfel ik tussen het zelf samenstellen van een nieuwe server of het aanschaffen van een ook vrij zuinig Qnap NAS. De server wordt momenteel vooral ingezet als centrale opslag voor alle thuis computers, daarnaast wordt hij ook gebruikt als webserver ontwikkel / productie omgeving voor een aantal (zeer) kleine websites draaiend op Apache / PHP / MySQL.
Verschillende NAS systemen van Qnap / andere aanbierders bieden ook de mogelijkheid tot het draaien van een webserver en dergelijke. Echter ik ben erg bang voor een gebrek aan prestaties en configuratie mogelijkheden van een dergelijke kant en klare oplossing. Daarnaast verwacht ik dat met een beetje meer energie verbruik de prestaties van een systeem aanzienlijk kunnen worden verbeterd.
Echter het probleem nu is als volgt: Ik heb geen idee waar te beginnen met het samenstellen van de hardware. Wat betreft onderdelen zoals de hd's heb ik zitten kijken naar bijvoorbeeld de Western Digital Caviar Green schijven. Echter ik besef me ook dat dit lang niet het belangrijkst is. Wat betreft de processor / moederbord heb ik geen idee welke richting ik in moet zoeken. Wat volgens mij het belangrijkst is, is het energie verbuik van een processor in idle stand, in verhouding tot zijn prestaties bij maximale load. Heeft iemand tips welke richting ik in moet zoeken? Alvast bedankt voor alle informatie!
[
Voor 63% gewijzigd door
G F0rce 1 op 06-12-2009 14:33
. Reden: Halve post gesubmit, verkeerde knop ... ]