Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-09 14:43
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 15:01:
't Is nu even lastig omdat de Athlonnetjes uitverkocht zijn, maar met een GF8200 + 4850E + Picopsu kun je ook op een 25watt uitkomen. Is alleen niet zo compact, maar verder is die keuze snel gemaakt hier :P
Is dit echt te doen? Het gaat hier dan om alleen de chipset en de cpu begrijp ik?

Ik zit vrij veel te twijfelen tussen een Atom en een "zwaardere" cpu, stroomverbruik is hierbij erg belangrijk. Qua prijs maakt 't niet veel uit, omdat ik 'm als router wil gaan gebruiken, heb ik 2 netwerkpoorten nodig waardoor er maar 1 geschikt moederbord is (pricewatch: Supermicro X7SLA-H-O (MBD-X7SLA-H-O)).

Voor 'n AM2+ socket had ik deze in gedachte, een GF8200 dus :)

pricewatch: Jetway NC62K

Verder zou 't leuk zijn als ie tegelijkertijd als HTPC gebruikt kan worden, maar stroomverbruik blijft belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

25w weet ik niet, als je ook gaat underclocken, boot vanaf een cfkaart, een goede 12v supply gebruikt voor je picopsu, etc... misschien wel :)

ik zit zelf op 36w idle met n dekstop schijf voor OS, een cheapo chinese 12v voeding, en alleen cpu en NB/gpu undervolt, maar niet underclocked.
daar kan zegmaar 6w af voor de schijf --> cf, en met n beetje tweaken en n goede psu kan je dus wel rond de 25 uitkomen... ohja, hij is n bak sneller dan mn atom netbook.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

endness schreef op maandag 30 november 2009 @ 19:54:
[...]
Is dit echt te doen? Het gaat hier dan om alleen de chipset en de cpu begrijp ik?
Mijn Voltcraft riep echt van wel :P Met m'n VFD enzo aan zat hij op 30w idle (met cool & quiet wat getweaked met crystalcpuid) :)

Ik ben inmiddels naar een Asus M4N78-VM gegaan (GF8200) met een Athlon 2 215(rev C2) en die zit idle +-6-7watt hoger dan de vorige combinatie. Dat valt me allerzins mee, zeker als je bedenkt dat hij door de hardwarematige acceleratie bij het kijken van films veel minder verbruikt.

Windows idle: 37w
Windows + film: 48w (nauwelijks hd-acceleratie)
XBMC Live idle: 46w (ik kan geen voltages opgeven bij cpufreqd, tips zijn welkom)
XBMC Live + film: 48w (+2w voor 1080P, not bad :P )
Oude combi + film: 76w

Hij zou dus onder de 40w moeten kunnen blijven als ik onder Windows ook de hd-acceleratie aan de gang zou krijgen. Da's nog even spelen, maar het lukt vast wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 13:05
Endness: als stroomverbruik belangrijk is (en performance niet echt) zou ik gaan voor een atom bordje op 945GSE chipset (12W verbruik geheugen inbegrepen) en een PCI kaart gebruiken voor de extra ethernet poort. Het nadeel is dan wel dat zo een bordje te traag is om 1080p video af te spelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

720P trekt tie niet eens kan ik je vertellen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Marzman schreef op maandag 30 november 2009 @ 17:03:
[...]

Dan heb je een "server" met een krachtige GPU en een matige tot slechte CPU in de meeste gevallen. Ik heb zelf een PCH en die kan op zich alles (draait gewoon linux op), maar zo langzaam dat ik hem niet als server zou willen inzetten. Misschien dat dit met de spelertjes die nu uitkomen anders is (De C200 schijnt ook een wat krachtigere CPU te hebben, maar de core focus ligt natuurlijk nog steeds op video)
Ja, dat is natuurlijk wel _de_ kanttekening. Maar zuiniger dan dat krijg je het niet, en het is nog goedkoop ook. Leuk alternatief dus als je niet al te veel diskspace nodig hebt, en er verder niet meer mee doet dan filmpjes op het lokale net streamen en wat torrent downloads.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ls470 schreef op maandag 30 november 2009 @ 22:29:
Endness: als stroomverbruik belangrijk is (en performance niet echt) zou ik gaan voor een atom bordje op 945GSE chipset (12W verbruik geheugen inbegrepen) en een PCI kaart gebruiken voor de extra ethernet poort. Het nadeel is dan wel dat zo een bordje te traag is om 1080p video af te spelen...
Deze MSI IM-945GSE-A Atom MiniITX heb ik, zelfde chipset met twee ethernet on board. Iets van 12-14 watt verbruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:18

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

* Ultraman zit ook eens naar dit zuinige server gebeuren te kijken...

Ben namelijk ook al enige tijd van plan om een zuinig servertje te bouwen. Heb namelijk 4GB GEIL DDR2-PC6400 wat niks ligt te doen en ook een E2160 of E6300. Paar eisen die ik aan het configje verbind zijn:
  • DDR2, dat heb ik namelijk liggen
  • 6 SATA II poorten
  • AHCI
  • 1x PATA (320GB Seagate op PATA die nog goed als download disk kan dienen)
  • PCIe slot waar een harddisk controller in kan, liefst 4x of meer (upgradepad)
  • Graag virtualisation support, geen vereiste maar lijkt me handig
  • Zuinigheid is mooi meegenomen
Nou heb ik heel lang zitten kijken naar Intel G3x/4x serie met de E6300. Maar daar ben ik sindskort van af gevallen omdat die dingen geen andere kaart dan een videokaart toestaan in hun PCIe x16 slot (IGP schakelt dan uit omdat de lanes fysiek zo verbonden zijn), ook doen ze geen Intel VT-d (IOMMU) wat een beetje bijzaak is maar toch... Terwijl de AMD 760G dat wel biedt en vaak zie je die samen met 6 SATA poorten op de plank voor minder euro's dan de Intel G43 oplossing.

De meest "obscure" eis voor een desktopbordje is het kunnen inzetten van het PCIe x16 voor non-video hardware. Bijvoorbeeld een SATA controller. AMD chipsets zouden daar geen problemen mee hebben. Andere factor die er echter nog wel bij komt kijken is het BIOS, die moet dat ook kunnen handlen. Geen probleem zou je denken, maar Gigabyte BIOSsen (waaronder die van de populaire Gigabyte GA-MA74GM-S2) schijnen het niet leuk te vinden.

Een mooi plankje wat ik hier ook al voorbij zag komen: pricewatch: Biostar TA760G M2+
Hier ook een website naar BioStar zelf: Link

Maar ben er dit keer even in detail op gesprongen. Met resultaat :)
Wat het schijnt te doen:
  • Mogelijk ondersteuning voor ECC RAM. Iets wat technisch zo'n beetje elke AMD plank zou kunnen doen, de controller zit immers in de CPU, maar vaak ontbreekt de PCB en BIOS support. Deze plank heeft wel support hiervoor in het BIOS. Voor wie dit handig vind, op een fileserver zie ik het nut wel. Asus heeft ook planken die dit ondersteunen volgens mij. Schijnt ook daadwerkelijk te werken.
  • PCIe x16 slot schijnt non-videokaart apparaten ondersteunen (bron)
  • 3 powerphasen, waarmee je dus zuiniger bent dan planken met 4 of meer phasen.
  • Ondersteunt lage minima voor CPU base frequentie en multiplier settings, en undervolting
  • Zuinig, schijnt in een base setup undervolted en clocked onder de 30W te kunnen halen
Geen nieuws, maar zo wel een aardige opsomming van een blijkbaar briljant bordje.
Aangezien ik hem een paar keer voorbij heb zien komen, zijn er hier toevallig ook mensen die er een verbruiksmeting mee hebben gedaan? Of heb ik een post met die info gemist?
En verdere ervaringen positief en/of negatief?

Enige nadeel wat ik er zo aan zie is dat ik zelf liever 2x PCIe x1 had gezien ipv 2x PCI, maar je kunt niet alles hebben denk ik...Hoewel ik de bezetting hier als volgt zou regelen: PCIe x4 SATA controller, PCIe x1 Intel 82574L based NIC en een PCI Wifi ding wat als Access Point kan dienen of een extern access point aan een Intel 82559ER of ergens aan een switch...

[ Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 01-12-2009 12:57 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Laatst online: 29-09 14:43
Wolly schreef op maandag 30 november 2009 @ 22:57:
[...]

Deze MSI IM-945GSE-A Atom MiniITX heb ik, zelfde chipset met twee ethernet on board. Iets van 12-14 watt verbruik :)
Zuinig is bij mij op dit moment onder de 35 watt. Er staat nu namelijk een NAS die al makkelijk 25 trekt (schijven aan), en een router die ook zo'n 7 tot 10 gebruikt (afhankelijk van 't dataverkeer). Als 't daar onder (of net 2 a 3 watt erboven) blijft is 't ok. Daarbij komt dat ie (als 't ff kan) ook als HTPC gebruikt moet gaan worden, waar 1080P dan weer lekker voor is. Rond de 40 mag ie dus ook wel uitkomen, maar hoe lager hoe beter uiteraard.

Zitten wel wat leuke 8200 bordjes bij, maar vrij weinig met dual ethernet. Misschien toch handiger om dan de eenvoudigste te nemen, en er een pci kaart in te prikken. Iemand nog leuke suggesties? Grootte maakt niet uit, ATX kan ik ook prima kwijt :). Ook de chipset maakt me vrij weinig uit, maar de 8200 was sowieso 1 van de zuinigste heb ik gelezen, dus dat komt weer goed van pas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ultraman schreef op maandag 30 november 2009 @ 23:03:
*lang verhaal* :9
Heb je ook al eens gekeken richting een aantal 790GX borden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-09 13:04
Ultraman schreef op maandag 30 november 2009 @ 23:03:

knip, lang verhaal ;)
Ik heb zelf net een g41 based plank besteld icm celeron e3200 en heb ook goed gekeken naar VT. De CPU ondersteunt het (met de komst van W7 in het achterhoofd) en het board ook, staat by default aan op mijn Gigabyte G41 plank. Het nadeel wel is dat ik geen HDMI en DVI outputs meer kan gebruiken indien ik iets plaats in het PCIeX16 slot, de onboard VGA aansluiting blijft wel werken. Bij de G43 en hogere chipsets is dat geen probleem afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:18

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 09:17:
[...]

Heb je ook al eens gekeken richting een aantal 790GX borden? :)
Nee, eigenlijk niet. Zijn een stuk duurder dan 760G plankjes. Waarom zouden deze interessant zijn? Want ik zie het zo snel niet wat ik er aan zou hebben, lijken mij overkill voor wat ik wil.
ransbal schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 12:11:

Ik heb zelf net een g41 based plank besteld icm celeron e3200 en heb ook goed gekeken naar VT. De CPU ondersteunt het (met de komst van W7 in het achterhoofd) en het board ook, staat by default aan op mijn Gigabyte G41 plank. Het nadeel wel is dat ik geen HDMI en DVI outputs meer kan gebruiken indien ik iets plaats in het PCIeX16 slot, de onboard VGA aansluiting blijft wel werken. Bij de G43 en hogere chipsets is dat geen probleem afaik.
Ik zie net dat ik mij gisteren avond vergist heb in het Intel VT gebeuren. Het is Intel VT-d (ook bekend als IOMMU) waar ze geen support voor hebben. Even editen in mijn vorige reactie...

Maar dat van dat kaartje in PCIe x16. Heb je een SATA controller welke je er in kunt plaatsen? Want ik ben wel benieuwd of het bij jou wel werkt en mijn andere bronnen het dus bij het verkeerde eind hebben, of dat Gigabyte inmiddels een capabel BIOS heeft uitgebracht. :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ultraman schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 12:55:
[...]
Nee, eigenlijk niet. Zijn een stuk duurder dan 760G plankjes. Waarom zouden deze interessant zijn? Want ik zie het zo snel niet wat ik er aan zou hebben, lijken mij overkill voor wat ik wil.
Om het probleem met je slots op te lossen, je wou meer pci-e. Daarbij doet dat biostar bordje geen ECC zo ver ik heb mee gekregen, gezien ze in de bios niet de correcte ondersteuning daar voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
Ultraman schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 12:55:
[...]

[...]
Ik zie net dat ik mij gisteren avond vergist heb in het Intel VT gebeuren. Het is Intel VT-d (ook bekend als IOMMU) waar ze geen support voor hebben. Even editen in mijn vorige reactie...

Maar dat van dat kaartje in PCIe x16. Heb je een SATA controller welke je er in kunt plaatsen? Want ik ben wel benieuwd of het bij jou wel werkt en mijn andere bronnen het dus bij het verkeerde eind hebben, of dat Gigabyte inmiddels een capabel BIOS heeft uitgebracht. :)
Helaas heb ik atm geen PCIe SATA/SAS controller meer liggen om te testen.
Bij mijn vorige/huidige gigabyte plank heb ik zonder problemen een HP P400 en een Dell PERC5i gehad, maarja, dat is een AMD plank... Als je in de buurt van Amersfoort woont mag je wel langskomen om je controller in het PCIe slot te steken en testen; de server is toch nog niet oeprationeel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coiler
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 11:42
We zijn er bijna :P
Afbeeldingslocatie: http://img687.imageshack.us/img687/1513/26288655.jpg
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanwaar een te dure niet erg goeie koeler? Het moederbord is ook niet super zuinig, maar die heb je denk ik gekozen voor media functionaliteiten?

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2009 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 10:13

seninha

god's right foot

Ik ben al een tijd bezig om de topic door te lezen, dit omdat ik mijn huidige server graag wil vervangen voor iets wat minder verbuikt dan (heb nu een Dell GX280)>

Server wordt alleen voor 2 dingen gebruikt.
Namelijk om te downloaden en uitpakken en om fotos, muziek en films op te slaan.Films stream ik dan naar mn Asrock ION 330.

NU vraag ik me af of ik met een Dual Atom bordje genoeg kan nemen.Het enige wat zwaar is voor het systeem als PAR bestanden nagekeken worden en RAR bestand uitgepakt worden.

Ik had hiervoor een Celeron 1.2 en dan was het zo dat als het systeem bezig was met een van die dingen ik moeite had om via remote desktop in te loggen.
Nou weet ik dus niet of ik dat met Dual Atom ook krijg?

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je par rar alle cores en alle harddisks in beslag neemt dan wel. Als je hem instelt dat hij 1 core gebruikt(of 2 gezien hij 4 logische cores heeft) en zorgt dat je je I/O scheid, dan kan je gewoon nog inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

OK.Ik wist niet eens dat je in Windows kan aangeven hoeveel cores iets mag gebruiken.Heb je misschien een link naar meer informatie hierover?

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

seninha schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 21:59:
OK.Ik wist niet eens dat je in Windows kan aangeven hoeveel cores iets mag gebruiken.Heb je misschien een link naar meer informatie hierover?
Nee je par rar moet je aan geven dat hij niet over meerdere cores gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
seninha schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 21:59:
Heb je misschien een link naar meer informatie hierover?
Gewoon in taakbeheer, klik je op het juiste proces en klik je dan op "Set Affinity".

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

OK, thanks. Denk dat ik dan op zoek ga naar een Atom bordje om een nieuw systeem in elkaar te zetten.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N!co
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 15:49
seninha schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 19:45:
Ik ben al een tijd bezig om de topic door te lezen, dit omdat ik mijn huidige server graag wil vervangen voor iets wat minder verbuikt dan (heb nu een Dell GX280)>

Server wordt alleen voor 2 dingen gebruikt.
Namelijk om te downloaden en uitpakken en om fotos, muziek en films op te slaan.Films stream ik dan naar mn Asrock ION 330.

NU vraag ik me af of ik met een Dual Atom bordje genoeg kan nemen.Het enige wat zwaar is voor het systeem als PAR bestanden nagekeken worden en RAR bestand uitgepakt worden.

Ik had hiervoor een Celeron 1.2 en dan was het zo dat als het systeem bezig was met een van die dingen ik moeite had om via remote desktop in te loggen.
Nou weet ik dus niet of ik dat met Dual Atom ook krijg?
Misschien een domme vraag, maar kan die Asrock ION 330 niet voor downloaden en uitpakken gebruiken, met eventueel een externe harde schijf voor extra opslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 07:05

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

--MeAngry-- schreef op donderdag 26 november 2009 @ 22:21:
[...]

Ik denk dat de performance je toch wat gaat tegenvallen als ik dit topic moet geloven:
http://forums.vr-zone.com...ga-2aiev-rh-mini-itx.html

Doe mij dan maar de GA-2AIEV-RH! :9~
Ziet er erg goed uit! Ik heb interesse! Enig idee waar ik dit bordje vandaan kan halen?
Alvast bedankt! Google levert trouwens weinig online shops op :O(

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

N!co schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 22:40:
[...]

Misschien een domme vraag, maar kan die Asrock ION 330 niet voor downloaden en uitpakken gebruiken, met eventueel een externe harde schijf voor extra opslag?
Zou kunnen maar heb op de Asrock alleen XBMC Live staan. Het is dus echt een Media systeem.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Addow
  • Laatst online: 15-09 17:33

Addow

Cogito ergo sum

Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 18:57:
Vanwaar een te dure niet erg goeie koeler? Het moederbord is ook niet super zuinig, maar die heb je denk ik gekozen voor media functionaliteiten?
:offtopic:
Die koeler zal de rotorbladen vormen van zijn helicopter ;)

Coiler, niet verkeerd bedoeld natuurlijk, eh. Maar 4 koelers blijf ik overkill vinden. Maar ik wil je zeker niet tegenhouden wat je casemod betreft. GL!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coiler
Addow schreef op woensdag 02 december 2009 @ 09:51:
[...]

:offtopic:
Die koeler zal de rotorbladen vormen van zijn helicopter ;)

Coiler, niet verkeerd bedoeld natuurlijk, eh. Maar 4 koelers blijf ik overkill vinden. Maar ik wil je zeker niet tegenhouden wat je casemod betreft. GL!
Er kunnen er altijd 2 uit mocht het wel te veel van het goede zijn.
Toch denk ik dat met de fan-controller de windtunnel rustig blijft :D 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coiler
Het is hier wel stil nu :P
Morgen komt als het goed is de server binnen, zal jullie hopelijk op 't heerlijk avondje een update van het verbruik kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een kleine update dan maar,

De FIT-PC2i, de versie met 2GB geheugen en 2 1Gb/s Ethernet komt hopelijk 9 december uit. :9~

Afbeeldingslocatie: http://www.fit-pc.com/web/images/fit-PC2i-annotated.png
http://www.fit-pc.com/web/fit-pc2/fit-pc2i-specifications/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coiler
Ziet er ook leuk uit, alleen jammer van de fout.
Er staat in beschrijving en op het apparaat DVI terwijl het naar mijn mening een HDMI aansluiting is maar afijn :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

Coiler schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 12:25:
Ziet er ook leuk uit, alleen jammer van de fout.
Er staat in beschrijving en op het apparaat DVI terwijl het naar mijn mening een HDMI aansluiting is maar afijn :s
Is geen fout naar mijn mening. Dit omdat er via de HDMI poort alleen maar DVI komt en geen audio. Het beeld in HDMI is alleen maar DVI via een andere kabel, dus in die zin correct. :)

Wel een mega bruut doosje!

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-09 03:08
Quindor schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 17:58:
[...]

Is geen fout naar mijn mening. Dit omdat er via de HDMI poort alleen maar DVI komt en geen audio. Het beeld in HDMI is alleen maar DVI via een andere kabel, dus in die zin correct. :)

Wel een mega bruut doosje!
t is wel bruut, maar als file server weer lastig aangezien je alles op een 2.5 inch hdd moet proppen.. of met usb disks aan de gang moet die ook weer een eigen stroomvoorziening nodig hebben

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G F0rce 1
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03-2015
Mijn huidige thuis server(tje) is ook hard aan vervanging toen, het apparaat staat inmiddels al weer zo'n vijf jaar 24 uur per dag non stop aan en het valt te verwachten dat enkele vitale onderdelen op instorten staan. Behalve dat ben ik ook zeer ontevreden over de prestaties en het energieverbruik van het huidige systeem, al is dat laatste nog niet hard gemaakt met een energie meter. De huidige configuratie is als volgt:

Processor: Pentium 3 Coppermine @ 800 Mhz
Geheugen: 1024 MB PC 133
Harddisks: 3 IDE schijven met een totale capcaciteit van 380 GB

Ik denk dat dat alles wel zeg :) ... Te verwachten is dat deze setup, tegenover zijn prestaties, niet erg energiezuinig is. Echter, momenteel twijfel ik tussen het zelf samenstellen van een nieuwe server of het aanschaffen van een ook vrij zuinig Qnap NAS. De server wordt momenteel vooral ingezet als centrale opslag voor alle thuis computers, daarnaast wordt hij ook gebruikt als webserver ontwikkel / productie omgeving voor een aantal (zeer) kleine websites draaiend op Apache / PHP / MySQL.

Verschillende NAS systemen van Qnap / andere aanbierders bieden ook de mogelijkheid tot het draaien van een webserver en dergelijke. Echter ik ben erg bang voor een gebrek aan prestaties en configuratie mogelijkheden van een dergelijke kant en klare oplossing. Daarnaast verwacht ik dat met een beetje meer energie verbruik de prestaties van een systeem aanzienlijk kunnen worden verbeterd.

Echter het probleem nu is als volgt: Ik heb geen idee waar te beginnen met het samenstellen van de hardware. Wat betreft onderdelen zoals de hd's heb ik zitten kijken naar bijvoorbeeld de Western Digital Caviar Green schijven. Echter ik besef me ook dat dit lang niet het belangrijkst is. Wat betreft de processor / moederbord heb ik geen idee welke richting ik in moet zoeken. Wat volgens mij het belangrijkst is, is het energie verbuik van een processor in idle stand, in verhouding tot zijn prestaties bij maximale load. Heeft iemand tips welke richting ik in moet zoeken? Alvast bedankt voor alle informatie!

[ Voor 63% gewijzigd door G F0rce 1 op 06-12-2009 14:33 . Reden: Halve post gesubmit, verkeerde knop ... ]

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bepaalde Qnaps draaien gewoon Debian (of je kan de standaard firmware, die op Debian gebaseerd is, eraf gooien en de laatste Debian erop installeren).

Mijns inziens liggen bij zo'n systemen de beperkingen eerder bij de gebruiker dan bij de software ;). Zoveel processorkracht heb je nu ook weer niet nodig om een paar websites aan te bieden...

[ Voor 18% gewijzigd door Borromini op 06-12-2009 14:40 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coiler
Mijn server draait,
Idle'd op zo'n 45 watt (nog geen tweaks uitgevoerd)
Gevende:
AMD Athlon II 240
Kingston value ram 4GB (2 strookjes 1.5v)
Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H
Be Quiet pure power 350watt
WD Scorpio Blue WD1600BEVT (160GB 2.5")
En 1 fan namelijk de Fractal design silent fan 120mm

Al met al ben ik niet ontevreden, zal nog wel het een en ander aan te doen zijn.
Hij is in iedergeval lekker stil en zo'n 60% zuiniger dan mijn vorige (5X sneller, 2X meer geheugen).

Nu is het de bedoeling dat er een kast voor gemaakt wordt, andere 3 fans geplaatst worden en het ding op de goede plek komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Coiler schreef op zondag 06 december 2009 @ 14:49:
Mijn server draait,
Gevende:
AMD Athlon II 240
Op SPCR is een soort gelijk systeem getest:

http://www.silentpcreview.com/article1003-page5.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coiler
Die komt nog weer 10 watt lager :(

Wat denken jullie eigenlijk over het geheugen ondervolten?
Volgens mij is bij de meeste systemen 800/1066 mhz niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G F0rce 1
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03-2015
Coiler schreef op zondag 06 december 2009 @ 14:49:
Mijn server draait,
Gevende:
AMD Athlon II 240
...
Een dergelijke configuratie zou voor mij wellicht ook een goede optie zijn. Zou de hoeveelheid geheugen nog enig meetbaar effect hebben op het energie verbruik? Verder zie ik veel screenshots waarin CPUZ gebruikt wordt om de CPU onder te klokken / te tweaken. Bestaat er een alternatief voor Linux?

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 strip van 2GB DDR2 pakt ongeveer 1,5watt. Dat is niet de moeite. Onderklokken kan met cpufreqd onder Linux, maar die heeft geen controle over je voltage. Mocht iemand daar een oplossing voor weten, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

http://www.linux-phc.org/

Wat google op de obligate kernwoorden je trouwens ook zou opgeleverd hebben ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luitje
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-08 15:04
@g force 1

een P3@866 met 1024mb en met 2 harde schijven en 3com 100mbit is in idle ca 40 watt en en full load ca 55 watt (WHS server). Dus jouw systeem zal hier niet ver vanaf liggen. Ik moet wel zeggen dat ik het systeem headless gebruik. Performance is voor mij voldoende. Het enige wat beter zou kunnen is de netwerkdoorvoersnelheid, maar ik weet niet of een P3-866 voldoende performance heeft voor een gigabit kaart en een satakaart in de PCI sloten.

[ Voor 0% gewijzigd door luitje op 06-12-2009 18:20 . Reden: typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 17:56:
1 strip van 2GB DDR2 pakt ongeveer 1,5watt. Dat is niet de moeite. Onderklokken kan met cpufreqd onder Linux, maar die heeft geen controle over je voltage. Mocht iemand daar een oplossing voor weten, graag!
Ultra schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 22:35:
Undervolten met cpupowerd, op beide mogelijke frequenties.
cpupowerd is voor AMD (K8) procs. Voor mijn htpc met Intel cpu heb ik het nog niet uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coiler
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 17:56:
Voor 1,5 watt is geheugen undervolten niet rendabel dus.

Onderklokken zou ik geloof ik gewoon via de bios doen.
Die is niet software/os afhankelijk alleen wel wat lastiger aan te passen (heeft reboot nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Onderklokken is louter de clock aanpassen, niet het voltage. Ondervolten gaat in de regel over het ondervolten van je CPU en niet zozeer over je RAM (alhoewel dat op sommige moederborden ook mogelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Laatst online: 29-09 08:06
Ik volg dit topic ook al een tijdje en heb zelf http://www.mini-box.com/MSI-IM-945GSE-Mini-ITX-Motherboard draaien. Deze is heerlijk zuinig rond de 15 watt maar ik kom soms toch net wat power te kort. Al een tijdje hoop ik dat er een dualcore komt maar die zie ik nog niet verschijnen...
Wat kan ik voor niet al te veel het beste kopen wat toch nog zuinig is?
Ik zat zelf te denken aan een M2A74-AM met een MD Sempron 140 moet toch snel genoeg zijn dit is neem ik aan sneller dan een atom 270... wat zal het verbruik zijn denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:35
Athlon II X2 250 underclocken naar 2.8/2.7GHz, of Athlon II X2 240e? Is de 240e het geld waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
martijnr17 schreef op zondag 06 december 2009 @ 21:06:
Ik volg dit topic ook al een tijdje en heb zelf http://www.mini-box.com/MSI-IM-945GSE-Mini-ITX-Motherboard draaien. Deze is heerlijk zuinig rond de 15 watt maar ik kom soms toch net wat power te kort. Al een tijdje hoop
Dit boardtje ziet er wel leuk uit als Ubuntu router.

Zou dit boardtje bruikbaar zijn om de volgende dingen te doen?
- Router van 100mbit glasvezel internet.
- Opslag met 500gb hd.
- webserver (simpel)
- UPNP server voor delen van media voor PS3.

Kan je iets over vertellen?
Bijvoorbeeld: schrijf en lees snelheid via het netwerk.

Nu gebruik ik een Pentium mobile 1.73GHz om dit en ook XBMC te draaien.
Daar haal ik 30mb/s via het netwerk.
Maar dat ding verbruikt 60watt idle.

En om XBMC te vervangen voor een media player.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Ik gebruik hem als tvserver voor mediaportal en om mijn domotica systeem aan te sturen en dan kom ik op sommige momenten net wat cpu power te kort.
Ik heb net een iso gekopieerd en dat gaat over gigabit met 30% dus ongeveer 300mbit. Dat is dan van windows 7 notebook schijfje naar een windows xp met een normale schijf. De load is op dat moment ongeveer 60% van de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 08:52
Ik ben zelf ook op zoek naar een zuinige server voor thuis en kwam op deze topic uit. Er komen een hoop componenten langs met een bepaald verbruik. Hoe komen jullie aan deze gegevens? Ik neem namelijk aan dat de fabrikant niet altijd eerlijk is hierover.

En, wat is de kast die veel mensen hier gebruiken om de server in te bouwen? Kwam dat niet echt tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maniak schreef op maandag 07 december 2009 @ 11:40:
Ik ben zelf ook op zoek naar een zuinige server voor thuis en kwam op deze topic uit. Er komen een hoop componenten langs met een bepaald verbruik. Hoe komen jullie aan deze gegevens? Ik neem namelijk aan dat de fabrikant niet altijd eerlijk is hierover.
Ervaring, heel veel lezen op fora wat mensen doen met vergelijkbare systemen. Hier op got is de zuinige systeem community niet zo groot, maar er zijn fora(SPR bijv) waar een grotere actievere community zit. Daar kan je veel informatie vregaren
En, wat is de kast die veel mensen hier gebruiken om de server in te bouwen? Kwam dat niet echt tegen.
Dat ligt er aan, wil je veel schijven kwijt dan kan je kijken naar een antec 300 of een sharkoon rebel 9/12. Wil je juist klein dan zijn er weer andere kasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er ook nog stillere kasten dan een Nexus Volitina want mijn schijven maken godverziekend veel herrie, samsung F2 1,5 TB schijven x 5 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]

Ik zit vrij veel te twijfelen tussen een Atom en een "zwaardere" cpu, stroomverbruik is hierbij erg belangrijk. Qua prijs maakt 't niet veel uit, omdat ik 'm als router wil gaan gebruiken, heb ik 2 netwerkpoorten nodig waardoor er maar 1 geschikt moederbord is (pricewatch: Supermicro X7SLA-H-O (MBD-X7SLA-H-O)).

Verder zou 't leuk zijn als ie tegelijkertijd als HTPC gebruikt kan worden, maar stroomverbruik blijft belangrijk.
Zelf ben ik echt naarstig op zoek naar een servertje die <8 watt vreet. Wil hem inzetten als router en nas tegelijk. Dus 2 poorten, z-atom met dito chipset zijn eigenlijk de enigste eisen.

Er zijn dan maar erg weinig opties, fit-pc2i is zo'n beetje het enigste. Nu heb ik ook dergelijke (ideale) bordjes gevonden, maar er is niet veel over te vinden;
http://www.ibt.ca/v2/items/ib882/index.html
http://www.ibt.ca/v2/items/ib885/index.html

Wachten op de pine-trail dan maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Niet online
martijnr17 schreef op maandag 07 december 2009 @ 09:53:
[...]

Ik gebruik hem als tvserver voor mediaportal en om mijn domotica systeem aan te sturen en dan kom ik op sommige momenten net wat cpu power te kort.
Ik heb net een iso gekopieerd en dat gaat over gigabit met 30% dus ongeveer 300mbit. Dat is dan van windows 7 notebook schijfje naar een windows xp met een normale schijf. De load is op dat moment ongeveer 60% van de cpu.
Als ik nu kijk wat mijn server doet bij het lezen van een bestand via netwerk. Dan is dat 96% cpu bij 25mb/s.
Dus ik ga er alleen maar op vooruit :)
Wat voor TV-kaart zit er zin?
Mijn opstelling is wel wel om gebruik te maken van een TV kaart met HW encoder erop.

En met dat bordtje heb je een leuke NAS + Router + Videorecoder.
Ik zou hem dan niet meer als HTPC gebruiken. Dus alleen maar textmode erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Niet online
Ik heb nog eens zitten zoeken op de MSI boarden.
Dat zijn nog best leuke server boardtjes.
Low Power en veel nuttige opties als 2x gbit lan, 1x pci slot en 1x mini-pci-e.
Zit te kijken naar de volgende opties
MSI IM-945GC Atom 330 Mini-ITX, idle: 16,6W, CPU 100%: 19.2watt en 3dMARK2006: 25.7Watt.
Helaas hebben ze het wel over Atom 200 serie in de datasheet. Ik verwacht dus +-8 watt moeten toevoegen aan CPU 100%. Maar dan is het nog netjes.
Prijs. 138,50 (Picco)
MSI IM-945GSE-A Atom N270 , idle: 10,7W, CPU 100%: 11.7watt en 3dMARK2006: 12.0Watt.
Prijs: 156,00 (Picco)

Test opstelling is van beide het zelfde.
Component Description
Memory Corsair 1G DDR2-800 x1
Hard Disk Western 80G IDE 7200rpm HDD x1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
vDorst schreef op maandag 07 december 2009 @ 18:53:
[...]

Als ik nu kijk wat mijn server doet bij het lezen van een bestand via netwerk. Dan is dat 96% cpu bij 25mb/s.
Dus ik ga er alleen maar op vooruit :)
Wat voor TV-kaart zit er zin?
Mijn opstelling is wel wel om gebruik te maken van een TV kaart met HW encoder erop.

En met dat bordtje heb je een leuke NAS + Router + Videorecoder.
Ik zou hem dan niet meer als HTPC gebruiken. Dus alleen maar textmode erop.
Ik heb tegenwoordig simpele usb tv kaartjes erin met voor dvb-t (digitenne). Hij neemt soms 2 kanalen op en dan wil je nog wat live kijken en dan red ie het niet. En het is erg vervelend kijken naar stotterend beeld. Komt niet vaak voor maar je wil de boel toch fijn hebben draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Niet online
Gebruik je ook softcams?
En als je het GUI stuk eruit zou laten dat is dit een prima board volgens mij.
Zo zou ik hem namelijk willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even een vraagje. Ik heb een server samengesteld alleen ik mis de behuizing nog. Even voor het totaalbeeld: Energiezuinige server (AMD Athlon IIE & DDR3) voor DATA storage en backup.

Ik heb me helemaal suf gezocht in de pricewatch en het forum doorgelezen maar kwam nergens iets zinnigs tegen wat me verder hielp. Wellicht dat het via deze weg wel wil :).

Eisen behuizing (op prio gesorteerd met boven de hoogste prio):
- Hot swappable HDD bays (4 stuks)
- Zo klein mogelijk
- Prijs

Voor de rest maakt het allemaal niet zo veel uit. Mocht er voor relatief weinig geen kast te vinden zijn met hot swappable bays dan ga ik voor een kant en klaar ding, maar die zijn zo duur :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
vDorst schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 09:17:
Gebruik je ook softcams?
En als je het GUI stuk eruit zou laten dat is dit een prima board volgens mij.
Zo zou ik hem namelijk willen gebruiken.
Ik gebruik inderdaad een softcam met 1 echte smartcard. Dat gebruikt verder niet veel performance volgens mij. Ik ben met je eens dat het een heel mooi bordje is die weinig stroom gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 20:00:
Ik heb even een vraagje. Ik heb een server samengesteld alleen ik mis de behuizing nog. Even voor het totaalbeeld: Energiezuinige server (AMD Athlon IIE & DDR3) voor DATA storage en backup.

Ik heb me helemaal suf gezocht in de pricewatch en het forum doorgelezen maar kwam nergens iets zinnigs tegen wat me verder hielp. Wellicht dat het via deze weg wel wil :).

Eisen behuizing (op prio gesorteerd met boven de hoogste prio):
- Hot swappable HDD bays (4 stuks)
- Zo klein mogelijk
- Prijs

Voor de rest maakt het allemaal niet zo veel uit. Mocht er voor relatief weinig geen kast te vinden zijn met hot swappable bays dan ga ik voor een kant en klaar ding, maar die zijn zo duur :P.
Je kan ook gewoon swapbays los kopen.... Die kan je dan in elke kast zetten met zo veel ruimte. Antec 300 is je denk ik al te groot.

misschien kan je hier een zon hotswap box van 4 in kwijt :)

pricewatch: Addonics ST5X1PM-B
pricewatch: Addonics ST4SAML-B

4 disks 3 bays :). Dus alles met 3 bays moet voldoen!

http://www.chieftec.com/snt3141.html

http://www.azerty.nl/0-663-11838/snt-3141-sata.html
en salland heeft hem ook.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2009 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Niet online
Ik nog sterk te twijfelen of ik ga zitten wachten Atom N470 die rond januari uit komt.
Maar ik vrees dat ze pas laat (In maart) komen met een vergelijkbaar bordtje als de MSI IM-945GSE-A.
Ik wil eigenlijk wel weten of de het nieuwe platform ook nog zuiniger is.
Wel heeft N470 64-bit support. Dat zal zeker ook een extra boost geven in de performance.

[ Voor 30% gewijzigd door vDorst op 08-12-2009 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-09 10:43

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Doet het goed, alleen wel de fan vervangen, want die maakt zelfs op de laagste stand nog een oorverdovende herrie. Ik kan die fan 2 verdiepingen lager nog horen door het trapgat :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit lijkt er wel wat op :). Zal eens even kijken of het een beetje goed verkrijgbaar is waar ik de rest van de hardware eventueel ga halen.

Tnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 01:21
[...]

Dit Supermicro board is geweldig voor mij, maar ik heb nog 1 probleem het moet in een 2U kast en ik heb een riser nodig zoals deze maar ik kan nergens vinden waar deze of vergelijkbaars te verkrijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:43

B2

wa' seggie?

Ik ben van plan op basis van de BBG van november een fileserver te gaan knutselen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240€ 46,87€ 46,87
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G€ 34,90€ 34,90
1MSI 760GTM-P33€ 48,90€ 48,90
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 83,54€ 83,54
1Samsung Spinpoint M5 HM160HC€ 41,99€ 41,99
ImporterenTotaal€ 256,20

Het liefst zou ik een PicoPSU willen gebruiken als voeding, het moet natuurlijk wel zo zuinig mogelijk :) . Omdat er maar 1 3,5" schijf in zit moet het volgens mij te doen zijn met een 80W.
Welke kast is overigens aan te raden? De Antec Three Hundred uit de de BBG is vrij groot, ik zoek eigenlijk wat kleiners.

De AOpen H360B is een optie.
Ik zat zelf ook al naar de Antec Mini P180 te kijken. Deze is weliswaar wat duurder, maar mijn ervaringen met een P150 zijn erg goed geweest. Nadeel is wel dat er dan een groot gat blijft waar eigenlijk de voeding zou moeten zitten. Maar goed, ook geen kleine kast..

Zijn er speciale kasten voor PicoPSU's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:52

Zenix

BOE!

B2 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 12:19:
Ik ben van plan op basis van de BBG van november een fileserver te gaan knutselen.

Het liefst zou ik een PicoPSU willen gebruiken als voeding, het moet natuurlijk wel zo zuinig mogelijk :) . Omdat er maar 1 3,5" schijf in zit moet het volgens mij te doen zijn met een 80W.
Welke kast is overigens aan te raden? De Antec Three Hundred uit de de BBG is vrij groot, ik zoek eigenlijk wat kleiners.

Ik zat zelf ook al naar de Antec Mini P180 te kijken. Deze is weliswaar wat duurder, maar mijn ervaringen met een P150 zijn erg goed geweest. Nadeel is wel dat er dan een groot gat blijft waar eigenlijk de voeding zou moeten zitten. Maar goed, ook geen kleine kast..

Ik zou gewoon een be quiet! Pure Power L7 300W nemen. Kan je ook nog uitbreiden in de toekomst. Meerprijs/gedoe van picopsu is het niet waard. Ben je net zo duur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
B2 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 12:19:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240€ 46,87€ 46,87
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G€ 34,90€ 34,90
1MSI 760GTM-P33€ 48,90€ 48,90
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 83,54€ 83,54
1Samsung Spinpoint M5 HM160HC€ 41,99€ 41,99
ImporterenTotaal€ 256,20

Ik heb mijn server (ransbal in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)") ook in een p180mini ingebouwd en ben blij dat ik iets meer geld aan de kast heb uitgegeven. Inbouw ging gemakkelijk en de p180 is echt een hele stille kast. Ook een bequiet PSU heeft mij voorkeur tov van een pico psu, icm met de kast heb je wat meer mogelijkheden voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
ransbal schreef op woensdag 09 december 2009 @ 15:24:
[...]

Ik heb mijn server (ransbal in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)") ook in een p180mini ingebouwd en ben blij dat ik iets meer geld aan de kast heb uitgegeven. Inbouw ging gemakkelijk en de p180 is echt een hele stille kast. Ook een bequiet PSU heeft mij voorkeur tov van een pico psu, icm met de kast heb je wat meer mogelijkheden voor de toekomst.
Hoe bevalt de server verder eigenlijk? Is de Celeron een goede keuze volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Niet online
Wat is het verbruik van dat ding.
Dat is waar ik het meest naar kijk voor me server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

ransbal schreef op woensdag 09 december 2009 @ 15:24:
[...]

Hmz misschien dan toch maar voor een P180 met een BeQuiet voeding.
Overigens, ook nog even gekeken naar een vervanger van de 2.5inch HD. Degene die in de BBG staat is 160GB. Bijvoorbeeld de Toshiba MK5055GSX heeft 500GB en doet ook 0,90W onder load en 0,65W in idle.
Kost maar zo'n 25-30 euro meer.

[ Voor 19% gewijzigd door B2 op 09-12-2009 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
B2 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 20:01:
[...]

Overigens, ook nog even gekeken naar een vervanger van de 2.5inch HD. Degene die in de BBG staat is 160GB. Bijvoorbeeld de Toshiba MK5055GSX heeft 500GB en doet ook 0,90W onder load en 0,65W in idle.
Ik hoop alleen dat capaciteit in dat geval niet ten kosten gaat van de performance (en stabiliteit) van die schijf...

• B2

B2

wa' seggie?

theblindman schreef op woensdag 09 december 2009 @ 20:12:
[...]

Ik hoop alleen dat capaciteit in dat geval niet ten kosten gaat van de performance (en stabiliteit) van die schijf...
Verklaar nader? Performance zou juist in het voordeel van de Toshiba moeten zijn volgens mij.

• ransbal
theblindman schreef op woensdag 09 december 2009 @ 16:13:
[...]

Hoe bevalt de server verder eigenlijk? Is de Celeron een goede keuze volgens jou?
Op dit moment ben ik nog aan het inrichten, maar de celeron bevalt mij zeer goed, geen problemen met parren/rarren, ook omdat ik daar een separate 7200rpb 2,5" disk voor gebruik, en twee virtuals onder esx server. Qua stroomverbruik kan ik nog niks zeggen aangezien de stroommeter nog binnen moet komen, maar met de powerutilty van Gigabyte schakelt de cpu in idle naar 1,5W(...) Subjectief komt de temperatuur van de lucht uit de voeding en kast niet echt boven de kamertemperatuur uit. Ik heb alleen de 20 cm fan aangesloten en een scythe heatsink op de celeron geplaatst. Die wordt onder load nu 34/38 graden.

Verwijderd

B2 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 20:01:
[...]

Misschien ff verder kijken dan je neus lang is? De Spinpoint is namelijk een IDE schijf en de Toshiba is een SATA schijf. Wat betekend dat je een SATA aansluiting kwijt bent, die je niet in kan zetten voor snelle en onzuinige opslag hardeschijven. Daarbij is 160GB voor de meeste mensen wel genoeg als OS + binnenkomende download schijf. Nadeel is dat je dus een apparte IDE converter nodig hebt en bij SATA niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2009 10:43 ]

• alsditookniet
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-10-2023
met welke voeding zou je beter uitkomen als je denkt dat je meer als 4 hd's in je systeem zet, want de
Be Quiet Pure Power L7 300W/350W hebben maar 4 sata aansluitingen hoe kun je dan meer als 4 sata aansluitingen maken?

of moet je dan een Cooler Master Silent Pro M 500W kopen die heeft er 9?

Verwijderd

alsditookniet schreef op donderdag 10 december 2009 @ 10:42:
met welke voeding zou je beter uitkomen als je denkt dat je meer als 4 hd's in je systeem zet, want de
Be Quiet Pure Power L7 300W/350W hebben maar 4 sata aansluitingen hoe kun je dan meer als 4 sata aansluitingen maken?
De 350 heeft er meer zo ver ik weet. Daarbij, wat is er mis met verloopjes? 1x molex naar 2x sata?

Edit net ff gekeken: De 350 watt heeft 4x sata + 3 Molex. Dus je zou als je 1x molex naar sata neemt 7 schijven kunnen hangen. Bij de 300 watt heb je 3x sata + 2 Molex, dus dat is 5.
of moet je dan een Cooler Master Silent Pro M 500W kopen die heeft er 9?
Die zou ik niet nemen, ik zou kijken naar een HX450(is alleen te moeilijk leverbaar) of een andere 300/400 watt voeding met minimaal 80 plus bronze.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2009 10:52 ]

• B2

B2

wa' seggie?

Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2009 @ 10:41:
[...]

Misschien ff verder kijken dan je neus lang is? De Spinpoint is namelijk een IDE schijf en de Toshiba is een SATA schijf. Wat betekend dat je een SATA aansluiting kwijt bent, die je niet in kan zetten voor snelle en onzuinige opslag hardeschijven. Daarbij is 160GB voor de meeste mensen wel genoeg als OS + binnenkomende download schijf. Nadeel is dat je dus een apparte IDE converter nodig hebt en bij SATA niet.
Nou nou toe maar hoor... Misschien zelf ook even kijken? Ik heb naast de 2.5 inch maar één onzuinige 1.5 TB schijf in het systeem zitten. Voor mij meer dan genoeg, en als ik goed kan tellen hou ik dan nog genoeg sata aansluitingen over..

Verwijderd

B2 schreef op donderdag 10 december 2009 @ 10:58:
[...]

Nou nou toe maar hoor... Misschien zelf ook even kijken? Ik heb naast de 2.5 inch maar één onzuinige 1.5 TB schijf in het systeem zitten. Voor mij meer dan genoeg, en als ik goed kan tellen hou ik dan nog genoeg sata aansluitingen over..
Als jij die sata poorten niet nodig hebt, dan kan je die daar voor inzetten, maar veel mensen willen die wel inzetten. De model hd in de BBG was geselecteerd omdat ie IDE was en dat je dus al je sata poorten kan in zetten.

En als jij nog ff goed kijkt naar de Topic Warning hier onder.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2009 11:03 ]

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:36
Beste leden,

Ook ik ben bezig met een file server te bouwen.

wat moet hij kunnen:

- Sabnzb (nieuwsgroepen)
- files streamen naar HTPC ook blu-ray films
- Backup.

nou heb ik dit al samengesteld maar ik ben dus de laatste tijd echt goed rekening aan het houden met het
energie verbruik maar ik wil wel een goed systeem (in hoeverre dat nodig is voor mijn eisen natuurlijk)

Misschien hebben mensen nog tips voor me hierover, over de harde schijven, kast, en voeding ben ik al zeker.
daar heb ik echt heel goed onderzoek naar gedaan en daar blijf ik dus wel bij.
De kast vanwege de inbouw mogelijkheden. toch klein en stil
De voeding vanwege zijn lage energieverbruik, veel mogelijkheden voor eventueel uitbreiding
en de HDD`s vanwege hun lage energie verbruik/prijs prestatie

ik twijfel alleen dus nog over het moederbord en cpu vanwege het verbruik.

Processor AMD Sempron 140
Moederbord ASUS M4N78-VM
Geheugen Kingston ValueRam 1GB DDR2-800 CL6
Harddisk 2x Seagate Barracuda LP 5900.12 1TB SATA2
Behuizing Antec Performance One Mini P180 Black
Voeding Be Quiet Pure Power L7 300W

Totale kosten 330 Euro

En al mocht iemand een ander moederbord en/of cpu voorstellen, graag ook een reden erbij (zowel voor mij als voor de overige lezers)

alvast bedankt, Ivo

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• alsditookniet
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-10-2023
een am3 msi bordje (zie dat msi vaak als zuinigste eruitkomt bij reviews)
am3 als je over 4 jaar een iets snellere/zuinigere cpu wilt (beter futureproof)
dus ook ddr3 wat minder voltage heeft zuiniger/sneller is.

mijn keuze MSI 760GM-E51
de 760 is blijkbaar zuiniger dan de 780/785 maar iets miner als de 740.
met daarbij een AMD Athlon II X2 240 of AMD Athlon II X2 240E of de AMD Athlon II X2 235E ze zijn bijna hetzelfde in idle, in load is de E iets zuiniger.

[ Voor 1% gewijzigd door alsditookniet op 10-12-2009 22:45 . Reden: type fout :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De AMD Sempron 140 is een goede keuze omdat deze en goedkoop is en het zelfde verstookt als Athlon II e-series en snel genoeg voor wat je ermee wilt doen. Een AM3 moederbord is inderdaad meer future-proof maar het energieverbruik van ddr2 tegen ddr3 is verwaarloosbaar zolang je niet een half dozijn dimmetjes erin stopt of overclock versies gebruikt. Daarin tegen is de 740G nog altijd zuiniger en die is er niet in AM3 dacht ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2009 05:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

ivootjuh schreef op donderdag 10 december 2009 @ 21:23:
ik twijfel alleen dus nog over het moederbord en cpu vanwege het verbruik.

Processor AMD Sempron 140
Moederbord ASUS M4N78-VM
Geheugen Kingston ValueRam 1GB DDR2-800 CL6
Harddisk 2x Seagate Barracuda LP 5900.12 1TB SATA2
Behuizing Antec Performance One Mini P180 Black
Voeding Be Quiet Pure Power L7 300W

Totale kosten 330 Euro

En al mocht iemand een ander moederbord en/of cpu voorstellen, graag ook een reden erbij (zowel voor mij als voor de overige lezers)
Ik zou ook voor een Athlon II X2 240 gaan ofzo, scheelt bijna niks in gebruik, en je hebt er wat performance bij ook gezien je bluray's af wil spelen. AM3 zou ik inderdaad ook doen (zie ook hierboven)
Overigens, het soort 'boodschappenlijstjes' en vragen of 'het goed is' die je post schijnen hier schijnen hier niet te mogen........

[ Voor 9% gewijzigd door B2 op 11-12-2009 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:05
Systeem/Systemen
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 245€ 49,47€ 49,47
1Asrock M3A785GMH/128M€ 61,18€ 61,18
1Silverstone Strider 350W€ 35,32€ 35,32
1Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB€ 67,90€ 67,90
ImporterenTotaal€ 213,87

Dit heb ik zo'n beetje bij elkaar bedacht, het is voor een thuis server waar ik ook nog gameservers op wil hosten, of eventueel voor data opslag. Ik heb expres geen geheugen erbij gerekend, aangezien dat ik niet precies weet hoeveel geheugen ik moet gebruiken. Beeldscherm, muis, toetsenbord en een dvd-drive heb ik al tot mijn beschikking.

Momenteel wil ik ongeveer €350,- euro eraan uitgeven. De kast die ik heb gevonden is ~20 euro, maar staat niet in de pricewatch. :P

De server moet gebruikt gaan worden voor opslag / game-hosting.

Iemand heeft een adviesje/aanmerking? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
B2 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 07:51:
[...]

Ik zou ook voor een Athlon II X2 240 gaan ofzo, scheelt bijna niks in gebruik, en je hebt er wat performance bij ook gezien je bluray's af wil spelen. AM3 zou ik inderdaad ook doen (zie ook hierboven)
Overigens, het soort 'boodschappenlijstjes' en vragen of 'het goed is' die je post schijnen hier schijnen hier niet te mogen........
Ik snap dat het vervelend is over de boodschappenlijstjes, maar ik ben over de rest al uit ik had dus alleen mijn vraag over het moederbord en cpu.

Maar toch snap ik het af en toe niet helemaal. en wie kan hier nou echt is duidelijk over zijn?

Jij zegt omdat je ook Blu-ray wilt afspelen zou ik het wel aanraden om voor een Athlon II X2 240 te gaan.
Maar ik lees dus ook weer vaak dat voor een fileserver het niet uitmaakt. dat je daar zon beetje de traagste computers voor kan gebruiken.... wat is nou waar en wat niet want overal kom ik weer andere verhalen tegen?
zoals je hierboven nogmaals kan zien gaat het om een fileserver/newsgroepen(downloaden/Backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
ivootjuh schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 14:47:
[...]Jij zegt omdat je ook Blu-ray wilt afspelen zou ik het wel aanraden om voor een Athlon II X2 240 te gaan.
Maar ik lees dus ook weer vaak dat voor een fileserver het niet uitmaakt. dat je daar zon beetje de traagste computers voor kan gebruiken.... wat is nou waar en wat niet want overal kom ik weer andere verhalen tegen?
zoals je hierboven nogmaals kan zien gaat het om een fileserver/newsgroepen(downloaden/Backup.
het ligt aan meerdere factoren maar wanneer je een snelle internet verbinding hebt downloads automatisch laat parren en unrarren is dat een aanslag op je systeem. Naar mijn ervaring heb je er dan meer aan om een fysiek seperate harde schijf (of raid setup) voor je downloads en een andere voor je af te spelen content te installeren omdat je harddisk(s) dan een probleem kunnen zijn. De CPU is, zolang je fileserver geen media decodeert, nauwelijks nodig voor het afspelen van welke content dan ook van je fileserver.
Momenteel zijn er internet verbindingen die een 100Mb netwerk vol kunnen trekken dus daar moet je in je netwerk setup eventueel rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
BartNL schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 15:54:
[...]

het ligt aan meerdere factoren maar wanneer je een snelle internet verbinding hebt downloads automatisch laat parren en unrarren is dat een aanslag op je systeem. Naar mijn ervaring heb je er dan meer aan om een fysiek seperate harde schijf (of raid setup) voor je downloads en een andere voor je af te spelen content te installeren omdat je harddisk(s) dan een probleem kunnen zijn. De CPU is, zolang je fileserver geen media decodeert, nauwelijks nodig voor het afspelen van welke content dan ook van je fileserver.
Momenteel zijn er internet verbindingen die een 100Mb netwerk vol kunnen trekken dus daar moet je in je netwerk setup eventueel rekening mee houden.
Bart bedankt voor je antwoord.
ik laat het inderdaad auto parren/unrarren maar dat gaat inderdaad op een andere schijf gebeuren dus daar ga geen last van hebben.
maar dat is mooi, dan kan ik mijn setup laten zoals ik hem nu heb zonder dat er problemen optreden. en natuurlijk zal ik de bandbreedte zelf gaan bepalen/ instellen zodat ik geen problemen krijg met mijn dataverkeer.

(EDIT)
ik zat nog wel met een vraag mbt. RAID, want daar zat ik ineens aan te denken, ik ga uiteindelijk 4 schijven van 1TB gebruiken die ik in RAID 5 wil gaan draaien. aangezien je bij RAID 5 wel een iets snellere cpu nodig hebt vanwege het rekenwerk vroeg ik me af in hoeverre de AMD Sempron 140 nog wel snel genoeg is?

[ Voor 12% gewijzigd door Wachten... op 11-12-2009 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
ivootjuh schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 16:08:
[...]
ik laat het inderdaad auto parren/unrarren maar dat gaat inderdaad op een andere schijf gebeuren dus daar ga geen last van hebben. ...

ik zat nog wel met een vraag mbt. RAID, want daar zat ik ineens aan te denken, ik ga uiteindelijk 4 schijven van 1TB gebruiken die ik in RAID 5 wil gaan draaien. aangezien je bij RAID 5 wel een iets snellere cpu nodig hebt vanwege het rekenwerk vroeg ik me af in hoeverre de AMD Sempron 140 nog wel snel genoeg is?
je gaat 4 schijven in raid-5 zetten en daarnaast nog een download schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
BartNL schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 17:18:
[...]

je gaat 4 schijven in raid-5 zetten en daarnaast nog een download schijf?
ja of 3 schijven en 1 voor donwload

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Een moderne CPU trekt RAID-operaties met de vingers in de neus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Niet online
Ik heb vandaag toch maar een MSI - IM945GSE-A besteld.
Ik heb gekozen voor dit boardtje door het extreem laag verbruik en dat dit ook het enigste board met fatsoenlijke en dual ethernet controllers + dat je ook de mogelijkheid heb om dingen uit te breiden via PCI en mini-PCI-E slot.
En dit is wat het boardtje gaat doen.
Namelijk:
- 100mbit Glasvezel routen
- Firewall
- File, FTP, VPN, DNLA (UPNP) en WWW server
- Videorecoder.
Doordat ik toch meestal maar 1 of 2 functies tegelijk gebruik, is dit board uitstekend geschikt.

Ik ga dit alles gebruiken met een 3,5" disk die ik nu ook al heb + 2gb mem.
Verder nog een SD kaart om als backup disk te bruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door vDorst op 11-12-2009 20:04 . Reden: Extra commentaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Niet online
Misschien nog wel interresant om te weten.
Ik heb MSI gemaild over het nieuwe platform (Pine Trail) van Intel.
Ze hebben aangegeven dat ze in Q2 van 2010 een vergelijkbaar boardtje gaan maken als IM-945GSE-A.
Deze heeft volgens hun ook 2 intel controllers en 2x mini-PCI-e.
Ik heb ze ook nog in een deze mail gevraagd of er iets van PCI/PCI-e sloten aanwezig zijn en het stroom verbruik.
Volgens MSI zie er ook een PCI en PCI-e slot op. En het verbruik is minder 25Watt.

Dit zou een leuke opvolger kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Borromini schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 18:48:
Een moderne CPU trekt RAID-operaties met de vingers in de neus...
een raid-5 setup is vooral qua IO een probleem en niet qua CPU. Wanneer je een 100 Mbit internetverbinding gebruikt om uit nieuwsgroepen te downloaden en dat dan automatische te parren en unrarren is er geen sprake van "vingers in de neus" en vraag ik mij af of een software raid-5 setup wel zo'n goed idee is wanneer je diezelfde server ook gebruikt om HD video vanaf te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Laatst online: 20:44
Ik zit nu al tijden lang te twijfelen.. wel... of niet.... of toch weer wel nieuwe hardware aanschaffen.
Het topic is daarbij ook al zo groot dat ik het overzicht kwijt ben. De meeste hardware (in de wat oudere posts) waar in dit topic over gesproken wordt is al lang niet meer te koop en elke keer als ik een setje heb geconfigureerd waar ik mee uit de voeten zou kunnen, is de levertijd van die hardware weer zodanig dat ik denk, laaaaaat maaaaaaaar....

Ofwel, het zou leuk zijn als er eens een vers topic zou komen, met een geupdate BBG configuratie, informatie over verschillende type voedingen, het verschil tussen chipsets, een lijst met populaire amd en intel cpu's, dualcore vs. singlecore. Dan blijft het ook nog overzichtelijk waar je het over hebt. Ofniet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
vDorst schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 19:57:
Ik heb vandaag toch maar een MSI - IM945GSE-A besteld.
Ik heb gekozen voor dit boardtje door het extreem laag verbruik en dat dit ook het enigste board met fatsoenlijke en dual ethernet controllers + dat je ook de mogelijkheid heb om dingen uit te breiden via PCI en mini-PCI-E slot.
En dit is wat het boardtje gaat doen.
Namelijk:
- 100mbit Glasvezel routen
- Firewall
- File, FTP, VPN, DNLA (UPNP) en WWW server
- Videorecoder.
Doordat ik toch meestal maar 1 of 2 functies tegelijk gebruik, is dit board uitstekend geschikt.

Ik ga dit alles gebruiken met een 3,5" disk die ik nu ook al heb + 2gb mem.
Verder nog een SD kaart om als backup disk te bruiken.
Wat voor besturingssysteem ga je hierop draaien? Welke programma's/packages?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

vDorst schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 20:02:
Misschien nog wel interresant om te weten.
Ik heb MSI gemaild over het nieuwe platform (Pine Trail) van Intel.
Ze hebben aangegeven dat ze in Q2 van 2010 een vergelijkbaar boardtje gaan maken als IM-945GSE-A.
Deze heeft volgens hun ook 2 intel controllers en 2x mini-PCI-e.
Ik heb ze ook nog in een deze mail gevraagd of er iets van PCI/PCI-e sloten aanwezig zijn en het stroom verbruik.
Volgens MSI zie er ook een PCI en PCI-e slot op. En het verbruik is minder 25Watt.

Dit zou een leuke opvolger kunnen worden.
Oeh nice :)

Die opvolger, valt die dan ook onder industriële plankjes?
Zo ja, dan moeten we (degenen die dat plankje dan willen kopen) Picco maar nog een keer een verzoek sturen :P tegen de tijd dat dat plankje uitkomt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

FunFair schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 14:10:
Ik zit nu al tijden lang te twijfelen.. wel... of niet.... of toch weer wel nieuwe hardware aanschaffen.
Het topic is daarbij ook al zo groot dat ik het overzicht kwijt ben. De meeste hardware (in de wat oudere posts) waar in dit topic over gesproken wordt is al lang niet meer te koop en elke keer als ik een setje heb geconfigureerd waar ik mee uit de voeten zou kunnen, is de levertijd van die hardware weer zodanig dat ik denk, laaaaaat maaaaaaaar....

Ofwel, het zou leuk zijn als er eens een vers topic zou komen, met een geupdate BBG configuratie, informatie over verschillende type voedingen, het verschil tussen chipsets, een lijst met populaire amd en intel cpu's, dualcore vs. singlecore. Dan blijft het ook nog overzichtelijk waar je het over hebt. Ofniet?
Je zou het BBG lijstje van november kunnen gebruiken.
Heb ik ook gedaan. (zie paar reacties hierboven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Niet online
Reactie op Wolly:

Ik heb nu ook een linux server draaien en daarop draait Ubuntu 9.04. Helaas crashte 9.10 telkens.
Mogelijk dat het niet meer voorkomt met nieuwe hardware. Dan ga ik weer over op 9.10.
De software die ik nu gebruik en dan ook zal gebruiken zijn:
Iptables: voor 100mbit Glasvezel routen & Firewall
Samba: File server
pure-ftpd: FTP server
poptop: VPN server
Twonky Media server 4/5: DNLA (UPNP)
Apache2: WWW server

VDR wil ik gaan gebruiken als videorecoder dit in combonatie met een analoge TV kaart met HW encoder.

Reactie op Raven

Ik ga er wel van uit dat het de industriële uitvoering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Laatst online: 20:44
B2 schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 17:44:
[...]

Je zou het BBG lijstje van november kunnen gebruiken.
Heb ik ook gedaan. (zie paar reacties hierboven.)
ach... d'oh.. tnx! die had ik helemaal gemist.

is het, het trouwens waard on een X2-240e te kopen ipv een normale X2-240 ?
ik las dat het undervolten wel aardig lukt met deze cpu's?

verder: is het trouwens verstandig om een apache webserver met mysql database vanaf USB te gebruiken?
Ik kan me voorstellen dat het nogal negatieve invloed heeft op de snelheid?

[ Voor 26% gewijzigd door FunFair op 12-12-2009 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coiler
Hangt er helemaal vanaf waarvoor je het gebruikt, als je een aantal honderden/duizenden bezoekers hebt per dag zal je het misschien wel merken, anders denk ik niet.
Je kan ook altijd gaan voor een eSata stick ipv usb stick, deze zijn wel veel sneller en zullen volgens mij niet meer verbruiken. (OCZ heeft er een aantal)

X2-240e en X2-240 zal je alleen verschil merken op load, idle zitten ze ongeveer op hetzelfde.
Undervolten moet inderdaad goed mogelijk zijn, ik heb het nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex
  • Laatst online: 22:22

frapex

got r00t

Waarom hebben al die zuinige bordjes zo weinig uitbreidsloten... Of weet iemand een plank die aan het volgende voldoet:
- energiezuinig;
- ATX formaat;
- een bult uitbreidsloten (PCI, PCI-E);
- 2x-3x geheugenslots.

Op het moment loopt mijn server nog op een dubbel telraam (Dual Pentium II 350mhz) en dat begint wat traag te worden.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Niet online
Pagina: 1 ... 34 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.