Gisteravond ben ik uren bezig geweest om wake on lan (WOL) mogelijk te maken op mijn interne netwerk en vervolgens vanaf internet (zou eigenlijk Wake On Wan moeten heten). Bij het afspeuren naar tips en hints op GoT e.d. kwam ik erachter dat nergens echt een volledige walk-through staat, je vindt overal wel wat bruikbare tips die je verder helpen maar deze kennis is vaak behoorlijk gefragmenteerd te vinden op het WWW. Vandaar deze guide waarmee ik hoop andere tweakers hun kostbare tijd te besparen. De guide is geschreven voor de Zyxel P-2602HW-D1A maar ik denk dat het ook werkt met andere Zyxel modems met ZynOS V3.40.
Allereerst mijn setup:
Stappenplan:
Hierin kun je alle commando's zetten die uitgevoerd moeten worden zodra de router herstart.
Ook blijkt dat je je computer 'netjes' moet afsluiten en dat de voedingsspanning van je moederbord niet in tussentijd mag zijn onderbroken...
Allereerst mijn setup:
- Moederbord met geintegreerde netwerkaansluiting: Foxconn A7GM-S
- Modem/router: (van Telfort) Zyxel P-2602HW-D1A
- ZyNOS Firmware versie: V3.40(AJZ.5) (ZyNOS is het besturingssysteem van de router, het staat voor Zyxel Network Operating System)
Stappenplan:
- Stel je moederbord in voor Wake On Lan functionaliteit. Soms wordt dit ook Resume by LAN genoemd.
- Forward de poort die je WOL-tool gebruikt naar de juiste computer in het netwerk (je kunt het bericht ook forwarden naar het z.g. broadcast-adres, in mijn geval 192.168.1.255). Een online tool die je kunt gebruiken is http://www.dslreports.com/wakeup, deze gebruikt UDP poort 9 (ik heb zelf een tool die poort 7 gebruikt, vandaar 7 in de voorbeelden).
- Configureer deze poort zo in de firewall van je router dat UDP poort 9 en Multicast doorgelaten woorden naar de betreffende computer.
- Stuur een test WOL bericht (magic packet) naar je computer vanaf http://www.dslreports.com/wakeup. Hiervoor heb je je publieke (WAN) ip nodig en het MAC adres van de computer.
- Controleer in de log of de firewall van je router het bericht doorlaat.
- Zet de computer uit en probeer direct daarna een WOL-bericht te sturen naar de PC vanaf een andere computer. De computer zou nu moeten opstarten.
- Na verloop van tijd is de ARP-cache van je router leeg, hij kan dan niet meer het MAC-adres aan de juiste pc koppelen. Je moet dan handmatig het MAC-adres toevoegen op de router. Dit doe je door een telnetsessie op te zetten (hoe je dit configureert is weer een apart verhaal) naar je router en dan het volgende commando in te geven: (maar dan met jou ip en MAC adres). Hierbij kwam ik erachter dat dit niet werkt als je een vast IP-adres voor je computer hebt geconfigureerd in je router.
ip arp add 192.168.1.40 ether 00:1F:E2:55:13:D7
sys edit autoexec.net
Hierin kun je alle commando's zetten die uitgevoerd moeten worden zodra de router herstart.
Ook blijkt dat je je computer 'netjes' moet afsluiten en dat de voedingsspanning van je moederbord niet in tussentijd mag zijn onderbroken...
[ Voor 5% gewijzigd door radicalEMT op 14-12-2009 08:16 . Reden: Toevoeging voedingsspanning ]